Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Déjà vu

Waar kennen we dit van?

verdomme toen hadden we tenminste de lente nog

Het is natuurlijk niet precies hetzelfde. We weten meer. We zijn minder bang. En de ziekenhuizen zijn godzijdank nog niet op standje volledige totaalpaniek. Maar toch maar toch maar toch. Het voelt allemaal akelig vertrouwd. Stijgende cijfers. Roep om meer maatregelen. Roep om minder maatregelen. Thuiswerken. Handhaving. Steunpaketten. Zo om half tien een technische briefing van Jaap en zijn mensen. Vanmiddag een machteloos debat in de Kamer. En ondertussen worden en/of zijn allemaal leuke dingen die het leven leuk maken verboden. Nog vier weken tot 11 novembro. Good luck makkers. 

Reaguursels

Inloggen

En dan nu het aantal coronadoden van de afgelopen dagen: 7, 21, 36, 13, 23, 17, 13. Welke stijging? En nauwelijks griepdoden.

Piet Karbiet | 14-10-20 | 12:59 | 3

Meeste ziekenhuizen schalen nu al 10-20% van de zorg af ivm toeloop van patiënten. Gisteravond nog meldde een internist en chirurg uit het amsterdam UMC dat er zich tientallen covid patiënten per dag melden op hun SEH

Diederik_Ezel | 14-10-20 | 13:39

Onverbeterlijk jij. Je staart je helemaal dood op de actuele cijfers, maar snapt niet dat wat nu gebeurt zich hoe dan ook vertaalt in andere cijfers in november. Je gaat niet meteen dood als je opgenomen wordt.

Exponentieel, zoek het nou gewoon eens op in een woordenboek in plaats van hier de dorpsgek uit te hangen.

Binnenbaan | 14-10-20 | 13:55

piet karbiet, verstand heeft ie niet

priwax | 14-10-20 | 16:12

Geen gebrek aan REACTIEVE maatregelen die wij, demense moeten gehoorzamen om totale sterfte te voorkomen. Al dan niet adviserend/dwingend vastgelegd in brakke noodwetjes.

Maar wat gaat er nu CONCREET gebeuren met dit virus? Een virus dat blijkbaar nooit meer weg wil? Niet vanzelf?
Ik vraag dat namens iemand die niet zo van dit loeren op elkaar houdt.

Jan Passant mk2 | 14-10-20 | 12:39

Ik ken iemand die werkt als arts (longafdeling) bij Bernhoven in Uden.
En het is daar nog steeds een puinzooi met veel teveel Corona gevallen. Ze kunnen het aan, maar eigenlijk niet.

Teveel overuren, artsen raken uitgeput. En geen hond zegt er verder wat over.

Dantevortex | 14-10-20 | 12:03 | 4

Mwaaa, is wel een en ander over te vinden.
Dat 1 op de 8 corona besmettingen daar in de regio plaatsvond bijv.
Ja, dan krijg je het druk ja met zulk volk.

Maar straks gewoon weer aan de carnaval hoor.
Grondrecht met zachte g.

Gazzerop | 14-10-20 | 12:40

.. dweilen met de kraan open? Dat is normaal. Overal waar het beleidsmatig nooit mogelijk is de oorzakelijke kraan te onderzoeken.

Het lijkt de massa-immigratie wel, waar de oplossing gezocht wordt in meer, Meer. Meer AZC's bouwen.

Jan Passant mk2 | 14-10-20 | 12:54

De ernst van de situatie rondom het virus zal ik nimmer in twijfel trekken echter heb ik grote twijfels bij de effectiviteit van de maatregelen. We kunnen toch niet ontkennen dat er een aanslag gepleegd word op de horecabranche, een regelrechte hitjob. Waarom wel met 300 man in een Boeing maar niet met 30 in een groot restaurant? Waarom Miljarden naar KLM en de horeca, toch een flinke branche, gewoon laten sterven. Die NOW regeling is een druppel op een gloeiende plaat en biedt zelfs helemaal niks voor een grote groep ondernemers. Ik zie hier gewoon ouderwetse Haagse ondernemershaat... Eindelijk die smerige patserige horecaondernemer op zn knieën... En nee, ik heb geen belangen in de horeca enkel vrienden die hun levenswerk en pensioen dreigen te verliezen...

TiTi_no_ghost_237 | 14-10-20 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

Carnaval! Dat is wat dit land nodig heeft.

van heinde en verre | 14-10-20 | 11:55

11/11 is het weer vrij en da's logisch ook zelfs de Covinazies zouden het niet durven verlengen het carnavalsseizoen in....

surffee11 | 14-10-20 | 11:46

Nou die ziekenhuiszorg zou ook heel eenvoudig op capaciteit gehouden kunnen worden door geen mensen van boven de 80 en geen mensen met een BMI van meer dan 35 toe te laten. Bij de vorige ernstige griepgolf gold er ook een advies aan huisartsen om ouderen niet naar het ziekenhuis te laten komen. Deze triage durft de kwaadaardige clown Rutte echter niet aan zo vlak voor de verkiezingen.

Pierrepoint | 14-10-20 | 11:41 | 2

Ik hoop niet dat één van uw naasten onder deze criteria valt.

erwtje59 | 14-10-20 | 12:38

*pakt de grafieken vanaf 27 februari 2020* er maar weer eens bij. www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/graf...
Conclusies bij 2e golf:
- Veel meer positief getesten, logisch want er werd bij de eerste golf niet getest
- Veel minder ziekenhuis opnames
- Veel minder sterfgevallen
- leeftijd overledenen blijft gemiddeld hoog. Sterfgevallen onder de 60 jaar zijn een zeldzaamheid.
Kappen met welke lockdown dan ook. Ga voor groepsimuniteit. Dat moet er namelijk toch een keer van komen, want dat virus blijft rondwaren, net als alle andere griepvirussen.

jantjeuitnederland | 14-10-20 | 11:31 | 6

De NOS en RTL vermelden het aantal dagelijkse doden niet eens meer.

Piet Karbiet | 14-10-20 | 13:02

Idd. Als we Nu dus iedereen moeten redden van een mild vidus je omdat elke dode er 1 teveel is. Dan kunnen we dat argument bij elke griepgolf gaan gebruiken. Dus elk jaar weer. Want het is toch niet teveel gevraagd om thuis te zitten om zo de potentiële slachtoffers van de gewone griep te redden? En wat als er iemand die u kent aan de gewone griep dood gaat? Dat moeten we toch niet willen.
Maw dit is een glijdende schaal. Niemand kan roepen dat alleen een X aantal mensenlevens wel een lock down rechtvaardig, maar X/2 niet.

Tantalus | 14-10-20 | 15:29

@RichardBandler | 14-10-20 | 13:01:
En ik zeg dat die groepsimmuneit niet bestaat. Ofwel

- het virus blijft gelijk qua sterkte (muteert niet meer, of naar gelijke terkte), dat is het kutste scenario, want dan moeten we kiezen, nemen we de gevolgen voor lief en gan we weer terug naar het normale normaal, of gaan we totdat er over 10 jaar een vaccin is door met deze gang van zaken waarbij we onszelf terug naar de derde wereld aan het helpen zijn.

- Het virus muteert naar een sterkere variant waarbij het veel dodelijker wordt, de incubatietijd afneemt en de symtomen erger worden. Dat is eigenlijk het beste scenario. Zie wat ik zei over ebola. Uitbraken kunnen dan sneller worden gedetecteerd, geisoleerd en worden aangepakt. En wordt het virus zo sterk dat het echt binnen 24 uur iemand doodt, dan "roeit het zichzelf uit" simpelweg omdat het niet meer in staat is om zich zo wijd te verspreiden.

- Het virus muteert naar een mildere variant. Ok da's kut, maar dan hebben we gewoon een griep-2. Iedereen krijgt het wel eens een keer. Maar de symtomen zijn 50% van de gevallen niet erger dan 2 of 3 daagjes met een paracetamolletje en een doos zakdoekjes in bed liggen. 5%, de ouderen van 85+ die nu ook aan de griep dood gaan, gaan dan ook aan corona dood, en de andere 45% merkt eigenlijk weinig, niest wat vaker en that's it.

Dat laatste, dat 45% nu ook niets van de griep merkt, is niet omdat we immuun zijn geworden voor de griep. Groepsimmuniteit bij virussen komt simpelweg niet voor. Het is gewoon dat het virus een zwakke variant is en mensen met een sterk afweersysteem merken er bijna niets van. Niks niet immuun. Gewoon evolutionair gezien heel goed van dat griepvirus, omdat het zich lekker ver kan verpreiden onder de bevolking. Groepsimmuniteit bij een virus bestaat niet.

peterdh | 14-10-20 | 16:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik las gisteren over de gesloten horeca vaak in de panelen: "Ja, maar ze kunnen gewoon bezorgen. Het restaurant bij mij om de hoek bezorgt ook gewoon, dus weinig aan de hand"

Ik snap niet hoe mensen het voor elkaar krijgen niet verder dan 1,5cm (of hoe lang hun neus dan ook is ) te kijken. Ten eerste verdient de horeca best een groot gedeelte aan de drankjes die niet meer besteld worden. Ten tweede wordt er veeeeeel minder besteld dan dat er in het restaurant wordt gegeten, mensen gaan uit eten voor de sfeer en het samen zijn, het eten zelf is vaak een bijkomstigheid. Ten derde zijn er veel minder mensen die uberhaupt het nog kunnen opbrengen om te gaan "uit eten" (bestellen). Ten vierde zijn er gewoon veel minder mensen werkzaam binnen het bedrijf als er alleen nog maar besteld wordt. 1 of 2 bezorgers ipv 6 of 8 obers. Ten vijfde zullen die obers het niet rond gaan brengen, dat worden om het bedrijf niet failliet te laten gaan jongetjes van 16 op hun scootertje voor 5 euro per uur. Dus ondertussen gaan er gewoon horeca bedrijven die *kunnen* bezorgen gewoon bijna of helemaal failliet, eten hun reserves op, sommige eten kun pensioen al op. En bijvoorbeeld cafe's daar vakt helemaal niets te bezorgen, horeca aangelegenheden die verbonden zijn aan andere bedrijven (het kopje koffie dat je bij het restaurant van het museum haalt, etc) die zitten gewoon dicht en lopen omzet mis. En daarnaast zit dus gewoon het grootste gedeelte van het bedienende personeel werkeloos thuis. Jow mensen, denk dus even na voordat je wat roept, gevolgen van maatregelen lopen vaak even verder dan je neus lang is.

peterdh | 14-10-20 | 11:20 | 1

Mensen kijken straks raar op als ze straks uit eten willen en er in alle failliete restaurants alleen nog maar shisha lounges en Turkse kappers te vinden zijn.

RichardBandler | 14-10-20 | 13:02

De banken gaan zich niet meer automatisch coulant opstellen; een leger deurwaarders maakt zich op om de opgelopen schulden bij mkb, zzp en consumenten te innen wegens 'gezond economisch beleid'. en dat op de drempel van een nieuwe lockdown die op zich zelf een desastreus effect zal hebben op niet alleen de horeca. En voor wat. Omdat Nederland geen 1200 onverwachte zieken aankan en de zorg daarom dreigt vast te lopen.

Over de IC hoor je niemand meer, terwijl het daar toch in het voorjaar vooral om te doen was. Nu heb je weliswaar een toename in het aantal besmettingen maar de doorstroom naar de IC valt gelukkig enorm mee. Dat betekent dus dat de risico groep zichzelf dus al beschermt door tijdelijk afstand te nemen tot de maatschappij.

Als de maatschappij dit zelf kennelijk voor elkaar krijgt dan kunnen de verschillende leeftijdsgroepen zelf ook in staat zijn om het risico af te wegen. Het echte probleem zit hem in onze beroerde zorg. De kwaliteit is uitstekend, alleen is het aanbod veel te klein.

Marius | 14-10-20 | 10:12 | 15

@Tragicomix | 14-10-20 | 13:10: Dat is nog naar zeer de vraag. Het verloop van het virus liep precies parallel met het omslaan van het weer tweede helft maart naar mooi lenteweer.

5611 | 14-10-20 | 13:35

@5611 | 14-10-20 | 13:35:
En nu slaat het weer naar de andere kant om, dus nog meer reden om je zorgen te maken.

Tragicomix | 14-10-20 | 13:39

Het vlakte al af voor de maatregelen. Ook in andere landen zie je weinig invloed van al dan niet genomen maatregelen.

RichardBandler | 14-10-20 | 14:48
▼ 12 antwoorden verborgen

De oudjes gaan wat eerder dood mooi toch,kunnen hun royale woningen snel gebruikt worden om onze kansenparels te huisvesten,waarin ze zich met hun nicht tot in het oneindige kunnen vermenigvuldigen.
Allemaal dankzij het doortastend optreden van de Europese Unie.

De Profundus | 14-10-20 | 10:06 | 1

Sssst Geert, je hebt zoals altijd wel gelijk maar je mag dat niet zeggen, anders draaien ze je de cordon sanitaire-schroeven nóg strakker aan.

Nivelleermarionet | 14-10-20 | 10:36

Ik ben ook van het zeiken, maar wat zouden we nou wel moeten doen? Of wat hadden we moeten doen? Is er ook maar 1 persoon die dat wel weet.

ChipsNootjesBier | 14-10-20 | 10:00 | 6

@Graaier | 14-10-20 | 11:16: En van die 2000 in het ziekenhuis, wat is de gemiddelde leeftijd ? Hebben ze al onderliggend lijden? Wat is de levenstijl, voedingsgewoonten?.Men verwacht 40% uitval van de reguliere zorg, bevolkingsonderzoeken naar kanker liggen nagenoeg stil. Ik ben bang dat deze " nevenschade " veel hoger ligt dan het aantal coronadoden die zeer waarschijnlijk ook aan onderliggend lijden overleden zouden zijn.

MoonBeebe | 14-10-20 | 11:56

@Graaier | 14-10-20 | 11:16: Afgelopen 1.000 jaar lag de gemiddelde levensverwachting dan ook rond de 40 en niet 80+.

ReyNemaattori | 14-10-20 | 12:57

@ReyNemaattori | 14-10-20 | 12:57: Die lage levensverwachting kwam vooral door de hoge kindersterfte
. Was je 10, 15 jaar eenmaal voorbij dan haalde je de 60, 70 en meer ook wel.

Lage immuniteit ligt niet aan de voedselindustrie maar aan het gebrek aan vroege blootstelling aan allergenen. Zo is men er eindelijk achter dat dwangmatig pinda's in baby/kindervoeding vermijden juist een allergie in de hand werkt.

5611 | 14-10-20 | 13:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Over longen gesproken... Lees nou eens goed wat er bij de co2 test met mondkapjes uitkwam **tijdens** het wandelen met zo'n ding.
www.ctvnews.ca/health/coronavirus/fac...

RichardBandler | 14-10-20 | 09:59 | 9

@Gregovic | 14-10-20 | 11:05: Mensen met ernstig COPD zijn sowieso de lul als ze corona krijgen.

Mijn vrouw werkt op de OK en heeft al 20 jaar, hele dagen zo'n masker om. Ja het is oncomfortabel, nee je moet geen marathon gaan rennen met zo'n ding op, maar verder heeft 't geen negatieve effecten.

ReyNemaattori | 14-10-20 | 13:04

Lees eens goed: "With the 6-minute walk, subjects with severe COPD decreased oxygenation as expected (with 2 qualifying for supplemental oxygen).
However, as a group, subjects with COPD did not exhibit major physiologic changes in gas exchange measurements after the 6-minute walk test using a surgical mask, particularly in CO2
retention."
Twee mensen hadden extra zuurstof nodig ! En ze maten de levels *na* de activiteit, ja, dan zullen ze wel weer normaliseren !

RichardBandler | 14-10-20 | 13:11

@ReyNemaattori | 14-10-20 | 13:04: Een OK medewerker heeft niet de hele dag doorlopend een masker om. Pauzes, masker meermaals wisselen.

Arachne | 15-10-20 | 01:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb trouwens ook nog nooit goed wetenschappelijk onderzoek gelezen dat bewijst dat een parachute helpt, als je uit een vliegtuig springt.

Kuifje-naar-Brussel | 14-10-20 | 09:56 | 7

@Verbandmeester | 14-10-20 | 10:20: Om het dan helemaal juist te definiëren helpt een parachute alleen bij het verminderen van de valsnelheid teneinde een veilige landing mogelijk te maken.

_pacman_ | 14-10-20 | 12:47

Klopt het is helemaal niet gevaarlijk om zonder parachute uit een vliegtuig te springen. Sterker nog de kans op overlijden met parachute is net zo groot als zonder. Zolang het vliegtuig maar op de grond staat.

grom | 14-10-20 | 14:49

Met een parachute op straat lopen, maakt de kans om overreden te worden echter niet minder.

RichardBandler | 14-10-20 | 14:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Huh?
Een déjà vu is toch een onechte herrinering?

steekmug | 14-10-20 | 09:44 | 5

‘Reeds gezien’. Je herkent het dus, dat kan uit fantasie zijn of daadwerkelijke herinnering. De beleving dat je iets al eens hebt gezien.

Braco.me | 14-10-20 | 10:08

En het lukt je niet om het daadwerkelijk terug te halen. Je gaat aan een vorig leven denken.

CalamityJane | 14-10-20 | 10:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat andere deja vu komt ook weer om de hoek kijken.
De miscommunicatie blijft. Op de routekaart : "OV mondkapje verplicht."
Op de site van Omroep Brabant: "Reizen met het openbaar vervoer mag alleen als het strikt noodzakelijk is."
De verwarring bij een aantal van mijn vrienden is wederom groot.

Duidelijk communiceren. Je zou verwachten dat pers&politiek daar toch wel een plakje kaas van gegeten zouden hebben.

Abject | 14-10-20 | 09:44 | 1

Wat is daar niet duidelijk aan? Zegt meer over uw vrienden dan over de communicatie.

BozePaarseMan | 14-10-20 | 09:56

Miiljarden voor de economie, miljarden hier miljarden daar. Geen miljarden voor landelijk mondkapjes. Geen miljarden voor teststraten en/of testen. Geen miljarden voor een overheids onderzoeksteam op zoek naar een vaccin. Pak met persluchtmasker en stalen luchtcilinder ongeveer 300€ de man, op 17 miljoen zal er wel een schaalvoordeeltje uitkomen. Etc etc etc. NIETS van alles wat allemaal zou kunnen, behalve een laf teststraatje op Schiphol wat weer snel werd opgedoekt wegens excuses bla bla bla. Dus ; NIETS . Alleen maar : het is JULLIE schuld en jullie moeten nu aan de lijn. WAF WAF, pas op Rutte , we kunnen wel eens gaan bijten.

Kim-Jung-Un | 14-10-20 | 09:42
-weggejorist-
Inseminator | 14-10-20 | 09:33 | 2

Leest allen het briefje van Jan van vandaag: www.briefjevanjan.nl

Aan Hugo de Jonge:

Bloemschoen, Je gaat nu echt te ver. Met je “We hebben het zelf in de hand”. Want je bedoelt: de Nederlandse bevolking. Terwijl die bevolking ‘het’ juist gedelegeerd heeft aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Aan jou dus.
En jij hebt volledig gefaald.

Om daarna Hugo de Jonge in vijf stappen duidelijk te maken dat hij aan alle kanten volstrekt gefaald heeft.

Daarna eindigend met "Misschien moet je in de spiegel eens naar iets anders kijken dan naar je haar?"

Leest dit allen.

ole guapa | 14-10-20 | 09:33 | 8

@Kuifje-naar-Brussel | 14-10-20 | 09:40: Tja, het is toch wat anders om met je kop in de wind op de brug te staan dan om hier, veilig achter een nickname, iedereen de maat te nemen...

ole guapa | 14-10-20 | 10:21

Ole. Goed idee.

CalamityJane | 14-10-20 | 10:58

Ole. Jan is scherpzinnig als weinig anderen. Dat kan steken hoor. Alsdat je dat maar weet ;-).

CalamityJane | 14-10-20 | 11:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Deze lockdown gaat natuurlijk tot het voorjaar duren en in de tussentijd breekt langzaam de pleuris uit. Jongeren gaan elkaar toch wel opzoeken, eigenwijze boomers willen hun broccoli kopen wanneer hun het uitkomt en Turkse bruiloften hebben schijt aan Nederlandse regels.
Ze kunnen beter alleen de risicogroep isoleren. Dan krijgen die over een half jaar het applaus en is er wel geld om de zorg structureel te compenseren

poldergeiz | 14-10-20 | 09:31 | 7

En wie is volgens jou de risico groep? Groot deel van de mensen (buiten de leeftijdsfactor om) weet waarschijnlijk niet eens dat ze in een risicogroep zitten. En waarom mag de risicogroep geen normaal leven meer hebben en de rest wel?

Gregovic | 14-10-20 | 11:36

@Lupuslupus | 14-10-20 | 09:43: Ga er maar vanuit dat begin maart onder luid gejuich vanuit ons kabinet van de afbraak enkele versoepelingen afgekondigd worden. Iets met verkiezingen of zo.

5611 | 14-10-20 | 13:48
▼ 4 antwoorden verborgen

'In het buitenland is men gehoorzamer'. Tuurlijk. Gelukkig zijn er nog wel een paar Nederlanders die wèl zelf kunnen nadenken en niet de massa hysterie volgen. Vanmorgen zo'n superstom wijf bij de super: 'mondkapjes zijn verplicht!'. Nee mevrouw, u had beter naar Rutte moeten luisteren, ze zijn niet(!) verplicht. Het is gewoon muilkorven terreur. Donder toch op, 5 klanten in een grote supermarkt.! Waarvan 3 met muilkorf waarvan een er mij de les denkt te kunnen lezen. Straks moet ik mijzelf nog fysiek gaan verdedigen tegen die bruikbare idioten met hun muilkorven. Wat haat ik die hele klotebende van stomme schapen met hun angst angst angst.

Lupuslupus | 14-10-20 | 09:52

dat heeft mee te maken dat het gezag geen respect afdwingt in Nederland. Iedere Nederlander weet gewoon dat je met het meeste toch wel weg komt omdat er toch niet gehandhaafd wordt. En als er een keer gehandhaafd wordt (zie Katja Schuurman), dan is iedereen zwaar verontwaardigd.

yeps | 14-10-20 | 09:53

@Lupuslupus | 14-10-20 | 09:52: als die winkel het verplicht is het verplicht.
Dat is geen publiek domein.
Als een winkel verplicht om een sjaal om te doen, of uw schoenen uit, is dat aan hen.
U kunt naar een andere winkel toe.

Braco.me | 14-10-20 | 10:12

Als mondkapjes verplicht kunnen worden (in strijd met de Grondwet) dan kunnen (in strijd met die wet) ook religieuze bijeenkomsten verboden worden. Was al een half jaar juridisch te onderzoeken geweest.

Koonkluk Huis | 14-10-20 | 09:26 | 7

@2voor12 | 14-10-20 | 09:32: Daarom als dit verder uit de klauwen loopt dan zie ik het leger de politie nog gaan assisteren. In sommige wijken zou dat eigenlijk de norm moeten zijn maar dan brengt dit virus nog wat goeds.

GeenZetel | 14-10-20 | 09:35

Religieuze bijeenkomsten gaan niet verboden worden. Schrijf die wens maar op je buik. De Christenen hebben al veel te veel ingeleverd ten gunste van de atheïsten. Genoeg is genoeg. De kerken moeten zich houden aan de wetten van de overheid zolang die overheid God dient. De overheid is immers de dienares van God. Dat doet ze al tientallen jaren niet meer dus hoeft de kerk een goddeloze overheid niet te gehoorzamen. Simpel.

Lupuslupus | 14-10-20 | 09:58

@2voor12 | 14-10-20 | 09:32: Als jij kon kiezen tussen 4 makke burgers die in het park een taartje eten op 1.5 m of een roedel agressieve kansenparels die binnen een minuut de hele buurt optrommelen, wie zou je dan kiezen om een paar tientjes van af te troggelen om je quotumpje te halen?

5611 | 14-10-20 | 13:53
▼ 4 antwoorden verborgen

Een van de opvallendste internationale onderzoeken die afgelopen september verscheen is bijvoorbeeld een Spaanse randomized control trial, waarin bleek dat ziekenhuispatiënten met Covid-19 die Calcifediol (een vorm van vitamine D) kregen, slechts in 2% van de gevallen op de IC belandden, in plaats van 50% zonder Calcifediol. Als die gegevens kloppen, zou het voorschrijven van vitamine D in de behandeling van Covid-19-patiënten alleen al kunnen leiden tot honderden minder IC-patiënten en een fiks aantal minder doden.

Maar waarom zouden we als Nederland in godsnaam iets met die informatie doen als we in plaats daarvan de blokjesverjaardagen kunnen verbieden.

Desmond1970 | 14-10-20 | 09:25 | 8

@Lupuslupus | 14-10-20 | 10:02: Is het systeem ideaal? nee. Is het de beste (en zelfs enige) methode die we hebben om tot goede en reproduceerbare inzichten te komen? Ja.

Gregovic | 14-10-20 | 11:41

Ik weet van in ieder geval 1 huisarts die haar risicogroepen een vitamine D shot geeft. Denk niet dat dat een uitzondering is. Verder kun je zelf ook gewoon vitamine D-supplementen kopen in de winkel.

Binnenbaan | 14-10-20 | 14:08

Je kunt ook zelf HCQ proberen te bestellen op internet, maar het punt is dat er door de overheid NIETS wordt gezegd of gedaan qua preventie of medicatie. Alleen ons allemaal thuis op zolder ophokken.

RichardBandler | 14-10-20 | 14:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik lees net op teletekst dat het OMT adviseert om restaurants met zonder cafégedeelte juist wel open wil houden. Deze adviezen worden doorgaans overgenomen. Wordt het nu weer anders?

goedverstaander | 14-10-20 | 09:25 | 6

Je kan als OMT zelfs zeggen de horeca kan open mits je enkel maximaal 4 gasten uit een huisgezin als gast hebt. Is dat veilig? JA is dat rendabel NEE schept dat verwarring voor de domme laag van de bevolking JA wat voegt het toe? NIKS!

GeenZetel | 14-10-20 | 09:33

@GeenZetel | 14-10-20 | 09:33: Heel triest inderdaad. We hebben een groot cultureel probleem in Nederland, zoveel is duidelijk.

Aan gezelligheid ten onder.

zwaaropdehand | 14-10-20 | 09:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan iemand mij uitleggen waarom er geen enkele specificatie is voor de mondneusbedekking? Zelfs in Duitsland, waar ze een spec hebben voor nagenoeg alles. Dit lijkt mij de belangrijkste aanwijzing dat een groot deel van het verhaal BS is, of een heel ander doel dient.

Schwing | 14-10-20 | 09:24 | 8

@Diederik_Ezel | 14-10-20 | 09:28: Microchips! Ik heb net een gloednieuwe AMD Ryzen 9 3950X socket AM4 processor uit mijn mondkapje getrokken. Koopje.

First Contact | 14-10-20 | 09:32

@BozePaarseMan | 14-10-20 | 09:26: al in tal van onderzoeken, van Korea tot in HK en Uk is al lang naar voren gekomen dat ELKE vorm van bedekking een vorm van bescherming biedt TEGEN VERSPREIDING (daar gaat het vooral om). Zelfs een sjaal voor neus en mond geeft bescherming. dus die geenstijl smoelenbeschermer maskers zijn ook prima te gebruiken (maar niet het beste)

IIR type maskers werken uitstekend om VERSPREIDING tegen te gaan

FFP klasse maskers - hoe hoger de nummering, hoe beter de bescherming. FFP3 maskers zijn er vooral ook om JEZELF te beschermen

litebyte | 14-10-20 | 09:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik ben ook gestopt met de Vriendenloterij, stel je voor dat ik een vriend zou winnen die corona heeft.

Mr_Natural | 14-10-20 | 09:22 | 2

Ik heb ook mijn donorcodicil gewijzigd. Wil ook niemand opzadelen met mijn eventueel geinfecteerde organen.

LinkeLotje | 14-10-20 | 09:27

U zou ook een bloedg**le rondborstige stoeipoes kunnen winnen. Mogelijk stapt u dan over dat nietsbetekenende detail van een coronabesmetting heen.

goedverstaander | 14-10-20 | 09:28

Er zijn landen met écht dodelijke tropische ziekten waar ze niet eens zo overdreven reageren als hier.

RichardBandler | 14-10-20 | 09:21 | 7

@Diederik_Ezel | 14-10-20 | 09:29: andere pillen, die je in Nederland krijgt moet je elke dag slikken. In Afrika slikt niemand die.

small_town_dude | 14-10-20 | 10:08

Doodgaan vinden wij op zich al raar.
Dat moest niet meer hoeven toch hier.
Dat doen ze wel daar waar ze binnen no time weer bij fokken. No problemo daarzo.

CalamityJane | 14-10-20 | 10:19

Hier zijn blijkbaar alleen de levensjaren van Corona doden iets waard. Invloed van armoedeval op levensverwachting van de rest van NL boeit schijnbaar niemand. Terwijl iemand die in de bijstand komt ongeveer 5 pct korter leeft. Doe dat eens maal de extra 100.000en in de bijstand.

RichardBandler | 14-10-20 | 14:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik kijk al weer uit naar 14.00 uur als de RIVM weer de dagelijkse cijfers bekend maakt van de besmettingen, opnames, IC en doden gerelateerd aan corona. Zou wel prettig zijn als dit aangevuld zou worden met h3t aantal faillissementen, werkelozen en zelfdodingen gerelateerd aan het kabinetsbeleid.

tabakagrarier | 14-10-20 | 09:21 | 7

@zwaaropdehand | 14-10-20 | 09:42: Helemaal mee eens. Leefden mijn ouders en grootouders nog maar. Ik probeer zo goed en kwaad als het kan hen te volgen in hun onverzettelijkheid tegen de waanzin.

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:08

@slobbersaus | 14-10-20 | 09:49: First Contact heeft 100% gelijk. De meeste Nederlanders zijn een super laf volk geworden. Die zouden nog geen 2 dagen hongerwinter hebben doorstaan. Een volk van slaven, van watjes die geen enkele ambitie hebben om nog zelf na te denken. Zijn ze te lui en te gemakzuchtig voor. Hebben nooit hoeven vechten voor iets, alles kregen ze met een zilveren lepel in hun smoel gegoten. Werken voor je geld vanaf 16 en soms zelfs 14 jaar? Bheeeh, werken is voor de dommen, wij 'studeren' totdat wij 28 zijn op kosten van de gemeenschap. Desnoods 'studeren' we 10 jaar lang geschiedenis. Dát volk!

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:13

@Lupuslupus | 14-10-20 | 10:13: Haha goed geprobeerd, maar zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde eerder het vergelijk met het aanpassen aan een nare situatie/gebeurtenis, bijvoorbeeld de ophef van bepaalde figuren toen er nog hele softe en simpele maatregelen waren twee maanden geleden. Die paniek en ophef probeer ik te vergelijken met de mentaliteit van mensen tijdens en na de oorlog. Zoals ik al zei, niet voor te stellen.

First Contact | 14-10-20 | 10:20
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens Borat moeten we juist een mondkapje dragen NSFW i.dailymail.co.uk/1s/2020/10/01/10/33...
En volgens Famke Louise moet je juist je lul uit je broek laten hangen #freedepiemel

Osdorpertje | 14-10-20 | 09:20

En ondertussen wil 54% Rutte weer als volgende premier, aldus een enquête van 1vandaag. Werkelijk waar!

pibasso | 14-10-20 | 09:19 | 10

@Madame Poitiers | 14-10-20 | 09:21: U hebt het begrepen. Meer is er eigenlijk niet over te zeggen, behalve dan dat het nog geen maart is. Pas dan wordt het een bloedbad voor de VVD. En terecht. Kannie wachten.

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:16

In Rusland wil het volk ook al 20 jaar Putin als baas.

Nuchternederland | 14-10-20 | 10:25

@Nuchternederland | 14-10-20 | 10:25: Wie de media beheerst, beheerst de geest. Rutte weet dat hij goed zit en op zijn sloffen met een of andere kartelvorm verder gaat.

Graaier | 14-10-20 | 11:14
▼ 7 antwoorden verborgen

@Ronaldo
Het verontrustende in het hele verhaal gisteren vind ik nog niet eens die gedeeltelijke lock-down maatregelen, maar meer dat er in de 'Corona Routekaart' geen niveau 0 is.

Bij Niveau 1, dus bij <50 per 100.000 besmettingen EN DUS OOK NOG STEEDS BIJ 0 BESMETTINGEN, gelden nog steeds de basisregels zoals 1,5m afstand, gesloten clubs & disco's, Reservering verplicht
bij evenementen, Reservering, vaste
zitplaats en checkgesprek verplicht in de horeca etc., etc.

We gaan dus voorlopig niet (nooit?) meer terug naar normaal doen.

Onkel Bratwurstbude | 14-10-20 | 09:18 | 12

@zwaaropdehand | 14-10-20 | 09:48: Met of zonder het zal nog meer dan een jaar duren. Ik houd me aan de regels die in Belgie overigens veel strenger zijn en dat al gedurende maanden.

En toch blijft het sluimeren, nu pas is men erop terug gekomen dat het virus gedurende dagen aktief blijft op gladde oppervlakken.

Jij houd je dus perfect aan de regels, besteld ergens iets, een besmette medewerker stop het in een doosje, het komt bij jou thuis aan en bingo je hebt het zitten.

Lt-Kol Kilgore | 14-10-20 | 10:17

@Muxje | 14-10-20 | 09:26: Dat klopt helemaal Muxje. Het zijn enge woorden maar Rutte zei dat in opdracht. We gaan nóóit meer terug naar het oude normaal, dat is een ding dat zeker is. Heel zeker. Maar goed, mij persoonlijk maakt het geen hol uit, ik heb 75 jaar in vrijheid mogen leven, dank zij de honderdduizenden die voor mijn vrijheid hun leven hebben gegeven en die 75 jaar kan niemand mij nog afpakken. Mijn kinderen naderen de middelbare leeftijd en ook zij hebben vele jaren van onze zo zwaar bevochten vrijheid kunnen genieten. De veroorzakers van de ramp die nu over ons land trekt wens ik àlle oordelen van God toe die in de Bijbel staan. En ze zullen komen, die oordelen. Dat is vast en zeker (Zoals Martin Bosma onlangs nog zei). Lees het Bijbelboek Openbaringen er maar op na. Wat dacht u b.v. van hagelstenen van 60 kg?

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:25

@zwaaropdehand | 14-10-20 | 09:48: Hou toch op met uw angstzaaierij. Ga zelf binnen zitten met de deur op slot. En hou eens op met uw beschuldigingen.

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:40
▼ 9 antwoorden verborgen

Uit inmiddels 15 internationale onderzoeken blijkt dat vitamine D deficiëntie een grote rol speelt bij besmettelijkheid, ernst en mortaliteit van Covid-19. Dat is ook logisch, want vitamine D is essentieel voor een goede werking van je immuunsysteem. De mensen die disproportioneel worden getroffen door Covid-19 bevestigen dat beeld: verpleeghuisbewoners, ouderen, mensen met overgewicht en mensen van niet-westerse afkomst zijn ook de groepen waar relatief vaker en relatief ernstiger vitamine D deficiëntie voorkomt.

Vitamine D-deficiëntie is heel gemakkelijk op te lossen. Door regelmatig in de zon te gaan zitten. In de herfst en winter heeft dat in Nederland echter geen zin. Dan is de zonkracht niet sterk genoeg. Alternatief is vitamine D-druppels. Spotgoedkoop, letterlijk gemaakt van schapewolvet. Als je echt zou willen heb je binnen een maand het vitamine D-niveau van alle risicogroepen in heel Nederland tot een goed niveau opgekrikt.

Toch doen we dit uiteraard niet. We helpen liever de hele horecasector en de rest van de economie om zeep dan dat we naar de oorzaak kijken waarom sommige mensen nauwelijks ziek worden van Covid-19 en anderen heel erg.

Het heeft ook twee eeuwen en twee miljoen doden geduurd voordat men eindelijk accepteerde dat scheurbuik werd veroorzaakt door een vitaminetekort.

Desmond1970 | 14-10-20 | 09:18 | 6

Pak er meteen 1000mg vitamine C en 50mg zink bij (en quercetin).
Zeker in de "achterstandswijken".

Pimp my Voortuin | 14-10-20 | 09:33

@El Rico Grande | 14-10-20 | 09:26: Laat nou net onze haringvloot te zijn getorpedeerd door Brussel....

A-Safari | 14-10-20 | 09:34

Over die vitamine D tweette een Friese deern, Doutzen of zo. En die werd door IEDEREEN uitgelachen en belachelijk gemaakt.

Arachne | 15-10-20 | 01:35
▼ 3 antwoorden verborgen

11/11. Gekkengetal.

Madame Poitiers | 14-10-20 | 09:18 | 5

Which reminds me, geen carnaval nimr, hopelijk nooit nimr. Wat een pauperfeest.

Hevvlan Demuru | 14-10-20 | 09:27

@Hevvlan Demuru | 14-10-20 | 09:27: Ik adviseer je dan ook om er ver weg van te blijven.

Dr. Worstenbroodje | 14-10-20 | 09:44

@Hevvlan Demuru | 14-10-20 | 09:27: U hoeft daar niet te komen hoor, noch er aan mee te doen. Dat u die mensen hun plezier niet gunt - omdat het ù niet aanstaat - zegt alles over u! Egoístisch tot op het bot. Naar. Heel naar.

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Eigen schuld, dikke vette bult. Ik kom al maanden nauwelijks buiten en als ik dat doe, erger ik me dood aan mensen die het allemaal niet serieus nemen. Succes ermee!

Zegtnietzoveel | 14-10-20 | 09:18 | 7

Er zijn mensen die wel zoeken naar een beetje levensvreugde. Succes met binnen zitten.

Derechtselutser | 14-10-20 | 09:33

@weet-ik-veel | 14-10-20 | 09:31: Mijn bunker is wel heel gezelig, best wel goeie audio, meerdere computers, een klein raam zodat er niet te veel licht binnenkomt. Prima.

Lt-Kol Kilgore | 14-10-20 | 09:40

@Lt-Kol Kilgore | 14-10-20 | 09:40: Ik zou dat kleine raam ook nog verduisteren zodat zelfs een lichtstraal - laat staan een zonnestraal (horror!) - niet meer binnenkomt. Hopelijk vindt men u nog op tijd...

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Bijna elke ochtend zet ik heel 'old school' even de radio aan. BNR en/of Radio 1. En vandaag is het wederom toontje 'Porno covid show'. 'Mensen, we gaan allemaal deaud binnenkort!' Zouden die dames en heren journalisten hier nu echt orgasmes van krijgen? Zou bijna tegen ze willen zeggen: 'Krijg de tering!' Eeeh uiteraard spreekwoordelijk me dunkt. Mijn moeder(71) had het laatst ook. 'Niet leuk, maar zelfs ik ging er niet dood van. En had geen ziekenhuis bed nodig. Waar zijn ze toch mee bezig?!' Gaat geen VVD meer stemmen vermoed ik.

MoorCopJoris | 14-10-20 | 09:17 | 5

@DrumPiet | 14-10-20 | 09:33: Is wel zo. Als hij gewoon stug was blijven roken dan had hij nu nog geloofd. Dat stoppen is hem noodlottig geworden.

Graaier | 14-10-20 | 09:48

@DrumPiet | 14-10-20 | 09:33: Gaat er niet om wat ik vind natuurlijk. Gaat om de echte, niet 'vertekende' cijfers. Voor de mensen die eraan sterven of er (over langere termijn) veel ellende overhouden aan dit virus. Uiteraard is dat erg. Wens ik natuurlijk niemand toe. Hier roken bijhalen is 'appels/peren' vind ik. Fijne dag.

MoorCopJoris | 14-10-20 | 10:34

@DrumPiet | 14-10-20 | 09:33: Maar wel mooi voor je dat jij je opa zolang mee mocht maken. En dat je er gezellig zo nu en dan een sigaretje dan wel sigaartje mee kon roken. Geintjuhhh, of misschien wel echt waar. Je heet niet voor niets Drum haha

MoorCopJoris | 14-10-20 | 10:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb nog 3 rollen pleepapier, dat komt helemaal goed.

Nederland80 | 14-10-20 | 09:15 | 1

Als je tekort komt, 100 euro voor een rol lijkt me redelijk.

Lt-Kol Kilgore | 14-10-20 | 09:44

Wederom een briljante tekening van Cortés. Je zult het maar hebben, het vermogen om lastige concepten op een bedrieglijk eenvoudige manier haarscherp af te beelden.

MickeyGouda | 14-10-20 | 09:15 | 1

Ja ik vind het ook erg knap. Maar ach, iedereen (nou ja, bijna iedereen) heeft zaken waarin hij/zij uitblinkt. Iedereen heeft wel een gave meegekregen maar niet iedereen gebruikt ze.

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:49

Ik heb me nog niet op corona laten testen maar klopt het dat testafnemers allemaal mensen met een migratieachtergrond zijn?

kleybeuker | 14-10-20 | 09:15 | 7

@John McClane | 14-10-20 | 09:17:
We hadden nooit die bomen uit moeten komen.

Kapitein Sjaak Mus | 14-10-20 | 09:26

Waarom zou u zich laten testen?????

Lupuslupus | 14-10-20 | 10:50
▼ 4 antwoorden verborgen

"Oh my god, 11 november,dan komen die virusoverdragende kids weer aan de deur bij iedereen , hou de gordijnen dicht,licht uit en de deuren gesloten..."
3e golf aanstaande...

steekmug | 14-10-20 | 09:14 | 1

Ach dat was zo leuk die kinderen met hun 'St. Maarten, St. Maarten, de koeien hebben staarten, de meisjes hebben rokjes aan, daar komt Sinte Maarten aan'.
Ik weet nog dat mijn - toen - zoontje langs de deuren ging en ook in flatgebouwen, dan vroeg hij altijd 'hebt u ook wat voor mijn zusje, die kan de trappen niet op'. Zulke geweldige herinneringen! En dat aanbellen! Ik zat nog nauwelijks en dan ging de bel alweer. Had een grote mand met snoep en mandarijnen klaar staan om uit te delen. Het was wel een 'beweeglijke' avond, letterlijk. lol. Wàt een leuke tijd was het, die tijd bij de Geleide Groepen in Duitsland. Nooit meer een hechtere groep meegemaakt dan toen. Je deed als Calvinist gewoon mee met carnaval wagens bouwen. Geen centje pijn. We waren één grote familie (van 3.000 personen), maakte niet uit of je manschap, onderofficier of officier was. Zelfs onze artsen (LT II) waren daarbij ingesloten.

Lupuslupus | 14-10-20 | 11:01

Wat betreft de mondkapjesplicht in publieke binnenruimtes. Even helemaal los van het feit of het wel of niet werkt of wel/geen kwaad kan maak ik me vooral zorgen over de mogelijkheid dat mondkapjes gewoon niet meer zullen verdwijnen uit het straatbeeld, gezien de mogelijk nog lange aanwezigheid van dit virus. En als dan straks toch uit de statistieken en onderzoeken blijkt dat het toch ook werkt tegen griep en verkoudheid, zie ik het zomaar gebeuren dat we er nooit meer vanaf komen. Oftewel, de nieuwe standaard.

Ja, volksgezondheid is belangrijk, maar ik vraag me werkelijk wel eens af hoe de toekomst eruit ziet waar je een hoop mensen alleen maar bedekt kunt aankijken, handen schudden definitief verleden tijd is, op afstand werken de norm en aanraken of in de buurt van iemand komen sociaal ongewenst is. Misschien ben ik een pessimist, maar ik hoop dat we niet nog verder doorslaan met de maatregelen rondom dit virus.

Wybe Wabes Abbema | 14-10-20 | 09:14 | 13

Laatste mondkapjes onderzoek: " *During the walk*, subjects with severe COPD experienced decreased oxygenation as expected by the researchers. However, at the five-minute mark and 30 minutes after the walk, researchers found no major changes in oxygen saturation or carbon dioxide levels with either group."
(Ze zeggen alleen dat de levels na 5 minuten rust weer normaal zijn !)

RichardBandler | 14-10-20 | 09:41

Je bent geen pessimist.. meer realist... (ik deel je angst).

A-Safari | 14-10-20 | 09:44

@A-Safari | 14-10-20 | 09:44: Ook ik. Het is een horrorscenario wat zeer waarschijnlijk werkelijkheid zal worden.

Lupuslupus | 14-10-20 | 11:03
▼ 10 antwoorden verborgen

Stel je bent Jaap van Dus wel, je bent dé expert van Nederland op het gebied van infectieziekten en de bestrijding ervan. Je weet beter dan die dan ook wat werkt en wat niet. Je bent mordicus tegen mondkapjes omdat wetenschappelijke studies laten zien dat ze bij verkeerd gebruik een negatief effect hebben, en bij goed gebruik nauwelijks effect hebben.
Moet je straks je briefing gaan geven met een mondkapje op omdat de politieke clowns zich hebben laten overtuigen door burgers die van de zomer op vakantie waren en het zo veilig vonden in al die landen met mondkapjes dat ze vandaar het virus lekker weer meegenomen hebben naar Nederland.
Arme man ...

C1O2 | 14-10-20 | 09:13 | 9

@Diederik_Ezel | 14-10-20 | 09:17: The science is in. Vroeger begrepen ze het gewoon niet. En de WHO snapt het ook niet. Die beginnen tot overmaat van ramp nu ook al te roepen dat lockdowns niet werken. Op naar de complete chaos.

Pimp my Voortuin | 14-10-20 | 09:22

@Shitting Bull | 14-10-20 | 09:19: kirby.unsw.edu.au/news/healthcare-wor...

"It also found that cloth mask wearers had higher rates of infection than the standard practice control group of health workers, many of whom wore no mask."

C1O2 | 14-10-20 | 09:30

@Shitting Bull | 14-10-20 | 09:21: Ja het is een drama! Ga zelf met zo'n vod lopen en laat mij met rust.

Lupuslupus | 14-10-20 | 11:04
▼ 6 antwoorden verborgen

Wordt nog wat op 11 november als de maatregelen geen effect gehad blijken te hebben...

Dan gaat er waarschijnlijk nog strenger gehandhaafd moeten worden plus de politie heeft het dan al zo druk met al die Links fascisten die overal de boel kort en klein slaan omdat Trump vlak daarvoor gewonnen heeft.

Realism Is All | 14-10-20 | 09:10 | 5

@Diederik_Ezel | 14-10-20 | 09:16: Het valt me vaker op dat u alleen maar domme uitspraken doet op basis van wat de politiek-gekleurde media u aanpraat.

Pimp my Voortuin | 14-10-20 | 09:23

@Pimp my Voortuin | 14-10-20 | 09:23: Het standaard zinnetje van veel Trump aanhangers, terwijl de interviews met Trump bv 45 minuten lang met Fox, gewoon op YT staan. Echt knap hoe iemand 45 minuten lang zonder gêne onzin kan uitkramen over covid. Ik vind het nog verrassend tot 40% v/d Amerikanen Trumps covid beleid goedkeurt.

Diederik_Ezel | 14-10-20 | 09:32

@Pimp my Voortuin | 14-10-20 | 09:23: Zo is het dus geen zin om op die onzin te reageren. De persoon is totaal gehersenspoeld, niets meer aan doen. Ongeneeslijk.

Lupuslupus | 14-10-20 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Ieder Volk, krijgt de leiders die het verdient. En zie hier het resultaat. Ik heb er geen medelijden mee. Succes aan alle linkse deugers en angsthazen, op weg naar of beter gezegd we zitten al in een dictatuur.

De Evangelist | 14-10-20 | 09:10 | 2

Dat gezegde zou betekenen dat we weldra moeten spreken van president Sylvana Simons.....

Abject | 14-10-20 | 09:15

We zitten inderdaad al in een dictatuur en het schapenvolk zegt 'hoezo dictatuur'. lol. Nou ja we hebben 1 troost: de honderdduizenden die géén schaap zijn en zich nu nog stil houden. Zand in de raderen lukt altijd hoor, zelfs tijdens de oorlog. Daar was wel heel veel lef voor nodig maar een klein overblijfsel is er nog.

Lupuslupus | 14-10-20 | 11:10

Er zijn wel veel minder doden. Toch een aanzienlijk verschil.

LuNaTeeQ | 14-10-20 | 09:07 | 3

Ja maar over twee weken!!!11!11 Let maar op!!!!
Ofzoiets.

Wc-kip | 14-10-20 | 09:13

@Wc-kip | 14-10-20 | 09:13:

Zinnen/opmerkingen die beginnen met “Ja maar” zijn altijd fout, is zelfs een boek over geschreven

Conifeer | 14-10-20 | 09:25

In tegenstelling tot de gevleugelde uitspraak "er zijn weinig zekerheden in het leven" heb ik er weldegelijk een hoop.
Zekerheden.
Eentje daarvan is dat de zgn alcoholklok een TOTAAL nutteloze, bizarre en onwenselijke regel is.
O tempora, o mores! Ik heb gezegd.
Ugh!

chicago river | 14-10-20 | 09:07

Wat mij altijd zo verbaasd is de reactie dat mensen vandaag dan ineens nog alles gaan doen.. want "nu kan het nog". Die maatregelen worden toch niet voor niets ingevoerd? Waarom dan niet nu al je aan de maatregelen houden?

deministerpresident | 14-10-20 | 09:06 | 5

Toen in Noord-Italië de boel op slot ging zag je allemaal mensen snel naar het zuiden vertrekken waardoor het virus juist nog meer verspreid werd en zuid ook op slot moest. Dom natuurlijk.

BozePaarseMan | 14-10-20 | 09:13

@Realism Is All | 14-10-20 | 09:12: Ah u bent een oppervlakkige

ikvindhelemaalmooi | 14-10-20 | 09:27

Mijn vader wil graag met zijn vrouw morgen even een hapje eten in Nordrhein-Westfalen - wat daar is de boel nog niet dicht en mag je voor korte periode nog steeds de grens over. "Het mag toch?" Moet je daar nou mee?

Binnenbaan | 14-10-20 | 14:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zit mij iets dwars: Als Jomanda een ziek mens afraad een medicijn te slikken is ze toch strafbaar geloof ik omdat ze ongeoorloofd medische handeling of zo doet.
Als een minister de Jonge een motie om een werkend medicijn te gebruiken afraadt en op zijn gezag dat middel niet voorgeschreven mag worden oefent hij toch ook onbevoegd de geneeskunde uit? Zou hij dan ook niet bestraft dienen te worden

BBmetR | 14-10-20 | 09:03

Gewoon eens een paar vragen, ik ben zelf amateur-viroloog in de hogere zolderkamerkunsten dus hoop dat er bij iemand wel een lichtje gaat branden...

Hoe kan het dat in NL de postief getesten zo explosief gestegen is afgelopen weken? Zit dat in rare opsomming of berekening van de cijfers? Te hoge CT-waarden in de pcr-test? Het automatisch optellen van iedereen in een huishouden als positief bij 1 positief geteste? Doordat we heel veel meer zijn gaan testen? Of hebben we ons inderdaad 0,0 aan de regels gehouden afgelopen week? Wat is de exacte verhouding tussen verschillende landen? Zijn alle testmethodes gelijk binnen Europa? Vergelijken we appels met appels of met peren?

Zalluf | 14-10-20 | 08:59 | 8

@Shitting Bull | 14-10-20 | 09:10:
Exact. In Italië zit het percentage rond de 5% en testen ze in 2 dagen net zoveel als Nederland in een hele week. Oftewel, per hoofd van de bevolking wordt er net zoveel getest.

Derechtselutser | 14-10-20 | 09:26

@Shitting Bull | 14-10-20 | 09:10: Precies, er wordt weliswaar meer getest maar het percentage dat positief test ligt veel hoger nu.

Apollo | 14-10-20 | 09:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Het eerste de beste kind dat hier op 11 november bij de voordeur staat te blaffen vouw ik hoogstpersoonlijk een lampion om de nek. Bij wijze van spreken.

goedverstaander | 14-10-20 | 08:58 | 10

Ouders die hun hoestende kinderen langs andermans deuren sturen kunnen nu eenmaal niet verwachten dat hun kroost met alle egards wordt ontvangen.

goedverstaander | 14-10-20 | 09:22

@goedverstaander | 14-10-20 | 09:22:

We moeten onze gore en nog-niet menselijke snotneuzen sowieso niet continu de hele wereld over sturen. Kinderen zijn (nog) geen mensen en als ze niet goed worden opgevoed, dan worden ze dat nooit. Dan blijven het gedrochten en half-mensen, dus gewoon beesten. Dat zorgt weer voor een gedrochtenmastschappij. Daar leven we vandaag de dag dan ook in.

GeenHeil | 14-10-20 | 09:27

@goedverstaander | 14-10-20 | 09:22: Hoestende en proestende kinderen zijn nooit een probleem geweest. Zij horen gewoon bij dat jaargetijde. En hoezo 'ontvangen'? Die kinderen staan aan de voordeur hoor, niet er binnen. U houdt uw kinderen zeker ook thuis als er 1 kind in de klas hoest.? Wat een krankzinnigheid. Hemelse Vader bewaar me a.u.b. voor zùlk volk! Amen.

Lupuslupus | 14-10-20 | 11:21
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Inseminator | 14-10-20 | 08:58

Het enige dat ik nog steeds niet begrijp is de eis van een NIET-MEDISCH mondkapje.
Niet een "op zijn minst niet-medisch" maar exact "niet-medisch".
Waarom inmiddels niet een wél-medisch mondkapje?

frickY | 14-10-20 | 08:58 | 6

Die zijn duur om verplicht voor te schrijven, maar belangrijker, raakten in de eerste golf op. Daarnaast zijn niet-medische mondkapjes (van enige kwaliteit) al effectief in het remmen van verspreiding. DAn moet je niet een lullig enkellaags stoffen ding opzetten.

Elpefo | 14-10-20 | 09:19

Een kwestie van vraag en aanbod, Er zijn veel te weinig van deze FPP3 maskers, als consumenten deze (duur) willen kopen, kunnen de ziekenhuizen (bulk) er niet goedkoop genoeg bij. Marktwerking in de zorg, dus.

L.E. Raar | 14-10-20 | 09:23
-weggejorist-
Inseminator | 14-10-20 | 09:24
▼ 3 antwoorden verborgen

7.4 miljoen mensen hebben gekeken naar dit slechte toneelstuk......... vroegah keken er zoveel na een wedstrijd van Oranje op een eindtoernooi..... tijden veranderen!

Fatwabuster | 14-10-20 | 08:57 | 2

Onbegrijpelijk. Geen nieuws, alles was al uitgelekt tenslotte. Bovendien natuurlijk weer ellenlang geneuzel van Hugo de Clown, de vleesgeworden Postbus 51 mededelingen van de overheid.

Otto Normal | 14-10-20 | 09:03

Die 7 miljoen gaat Frank inderdaad niet halen met z’n kut elftal

Waakvlam | 14-10-20 | 09:16

Hey en als je kinderen onder de 12 weigert te testen dan lijkt het net alsof ze het virus niet krijgen en verspreiden.

Blasfemie | 14-10-20 | 08:57 | 4

@frickY | 14-10-20 | 09:00: ze hebben een onderbouwing hier (even naar beneden scrollen bij onderzoeken): www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/kind...

Ik denk persoonlijk dat het nogal naïef van ze is dat ze denken een volledig beeld te hebben van de verspreiding. Kinderen dragen het virus wel bij zich in de neus, waarom zouden ze het dan niet kunnen verspreiden?

Uiteindelijk is het natuurlijk de vraag of je gelooft in hun stelling dat scholen zo cruciaal zijn dat paar weken sluiten niet kan.

Blasfemie | 14-10-20 | 09:09

@Blasfemie | 14-10-20 | 09:09: Er zijn inmiddels ook onderzoeken die aantonen dat jongeren tussen pakweg 12-20 jaar inderdaad weinig klachten ontwikkelen maar wel het virus bovengemiddeld verspreiden. Maar dat zijn onderzoeken uit het buitenland en die tellen niet mee want die mensen weten niets, aldus het RIVM.

Shitting Bull | 14-10-20 | 09:13

@Blasfemie | 14-10-20 | 09:09: Die is me bekend ja. Maar daar krijg ik jeuk van.

Kinderen onder de 12 worden niet getest en ze ontwikkelen zelden klachen. Dus we kunnen stellen dat we niet weten welke en hoeveel kinderen nu besmettelijk zijn.
Ik besmet mijn dochter, mijn dochter de jouwe, en jouw dochter jou. Wordt jouw besmetting dan herleid tot "van kind" of zit daar nu al zoveel bias in dat de supermarkt of horeca de schuld krijgt?

frickY | 14-10-20 | 09:14
▼ 1 antwoord verborgen

Voordat we helemaal af zijn van alle maatregelen, we weer helemaal 'vrij zijn' zoals een jaar geleden, zitten we minimaal een heel eind in 2023.

Leptob | 14-10-20 | 08:55 | 4
-weggejorist-
Inseminator | 14-10-20 | 09:03

@Inseminator | 14-10-20 | 09:03: De routekaart kent ook geen stand 5: apocalyptisch. De signaalwaarde voor hard ingrijpen in Duitsland is 50/100000. Zet dat eens in het perspectief van dat flutpapiertje waar ze hier nu mee gaan werken. Amsterdam zit momenteel op 414/100000 en is daarmee koploper in Nederland.

Shitting Bull | 14-10-20 | 09:15

@frickY | 14-10-20 | 09:01: Die ze vervolgens, wanneer ze weer gekozen zijn, dan weer terugdraaien. Maar oooo wat hebben we een vertrouwen in deze Pinokkio. Dit land krijgt wat het verdient en waar het op stemt

Waakvlam | 14-10-20 | 09:19
▼ 1 antwoord verborgen

Dus zoals ik het lees gaat Sint Maarten Nederland redden.

miknic | 14-10-20 | 08:54

Vandaag maar eens bier hamsteren, ik hoorde gisteren dat je voldoende op voorraad moet hebben.

Past prima naast die halve kelder met pleepapier.

Wijze uit het Oosten | 14-10-20 | 08:52 | 1

Een bierkelder. Weet je wie ook....

Petrus Poortwachter | 14-10-20 | 09:19

hegelian dialectic.

Tuforial | 14-10-20 | 08:52

Belgdown of Tsjechdown mag je zeggen, MOEdown waarschijnlijk ook, Nafferdown wordt al lastiger, maar Turkdown bekt het lekkerst, en mag vast het minst.

dr_heckle-mr_right | 14-10-20 | 08:51

Ik heb een collega die het belachelijk vindt dat de discotheken niet opengaan. Die heeft verder niets te klagen, maar dat vindt ze ronduit belachelijk. Zij denkt dat het mogelijk is om afspraken te maken over hoe ver je uit elkaar moet blijven en dergelijke en dat mensen zich aan die afspreken houden.

Totaal losgezongen van de werkelijkheid. Echt krankzinnig. Zo oppervlakkig en dom zijn we dus als volk. Je bent zo sterk als je zwakste schakels. En dan hebben wij schakels die niet beseffen dat het slechts schakeltjes zijn. Ja, zwakker zul je ze niet aantreffen.

GeenHeil | 14-10-20 | 08:51 | 14

@GeenHeil | 14-10-20 | 09:16: Vermoed gewoon dat je een trol ben met je geert wilders en je complete hypocrisie. Andere beschuldigen dat ze denken dat ze god zijn terwijl je zelf alles en iedereen veroordeelt. Bepaal jij welke mening deze vrouw mag hebben en hoe ze zich moet gedragen?

Tuforial | 14-10-20 | 09:24

@Tuforial | 14-10-20 | 09:24:

Kijk, dat is dus het doorgeslagen individualisme. We zijn een samenleving. Dat betekent dat we alle redenen en rechten hebben om elkaar aan te spreken en om dingen te eisen en te verwachten van elkaar. Dat jij graag als een losgeslagen "individu" door het leven gaat, daar word je niet individueler van. Het maakt van jou een dom schaap die denkt dat hij Peter Pan is en dat hij nooit hoeft op te groeien. Je past waarschijnlijk perfect bij die collega met die piemelneus, ook qua uiterlijk. Een onvrouwelijke piemelneus met een onmannelijk slap en week kutje. Dat wordt wat. En dat moet Nederland dan bevolken.

GeenHeil | 14-10-20 | 09:30

@Tuforial | 14-10-20 | 09:24:

Volgens mij geeft GeenHeil de grenzen van de redelijkheid aan. Als zoveel mensen kampen met reële problemen vanwege deze pandemie (gezondheidsklachten, werkdruk, financiële malaise, isolement), dan kun je het simpelweg niet maken om te zeuren over jouw kleine ongemak. Deze jonge vrouw staat hier even symbool voor een hele lichting sneeuwvlokjes die zichzelf niet in proportie kunnen zien en daar hebben wij - de rest dus - last van. #doesffmee

MickeyGouda | 14-10-20 | 09:42
▼ 11 antwoorden verborgen

OK, ik zie dat het woord "wappies" weer gevallen is, maar wappies bevinden zich aan beide kanten. Kunnen we de term iets specificeren? Pro-maatregel-wappies en Anti-maatregel-wappies?

John McClane | 14-10-20 | 08:49 | 2

Ik noem ze 'vervelende mensen', dat dekt de lading altijd.

Nederland80 | 14-10-20 | 09:16

Pro-maatregel-wappies die heten toch gewoon politici.

Nodeloos Kwetsend | 14-10-20 | 10:15

Ik heb een hele verstandige huisarts. Die zegt: "Het is gewoon zeker dat je regelmatig het virus tegenkomt. Zorg dat je er dan tegen gewapend bent. Ga de deur uit. Ga de natuur in. Zorg voor heel veel frisse lucht. Eet goed en gezond. Zorg voor een goed gewicht. Rook niet. Ga zeker niet binnen zitten te tobben en te verpieteren.". Als je weerbaar bent en niet besmet raakt, kun je namelijk ook anderen niet besmetten. Volgens Rutte is deze man gek. Maar hij heeft NIET ÉÉN covid patient in zijn praktijk.

jan-lul-de-behanger | 14-10-20 | 08:49 | 14

@De echte Stolwijker | 14-10-20 | 08:56: Ja, het overgrote deel van de patiënten heeft een aandoening die niet ernstig is en vanzelf wel weer overgaat.

Kuifje-naar-Brussel | 14-10-20 | 09:08

@knutsel_ | 14-10-20 | 08:59:
Juist. Een arts ziet doorgaans maar een fractie van zijn hele patiëntenbestand en slechts een deel ervan zal de adviezen opvolgen. Het is dus een onzinnige bewering dat vanwege het advies van een huisarts zijn/haar hele praktijk gezond is gebleven.

Joris Beltsin | 14-10-20 | 09:08

@Joris Beltsin | 14-10-20 | 09:08: Eens.

knutsel_ | 14-10-20 | 09:09
▼ 11 antwoorden verborgen

De werkelijke vraag die aan Rutten en Co gesteld moeten worden wat is volgens hun verschil tussen een mondkapje en een monddoekje en wat zijn de verschillen als het gaat om jezelf beschermen, omdat zon 20% van Nederland stelselmatig weigert mee te werken.

Als we in deze zomer nou met de bedrijven die we in Nederland hebben het voor elkaar konden krijgen een grote voorraad FFP2 of FFP3 maskers konden produceren zodat we elke Nederland er 3 per dag konden geven, was dat dan niet goedkoper? Me dunkt dat er steeds voor de verkeerde zeer drastische oplossingen wordt gekozen. FFP2/3 met een 4 weken lange lockdown is de oplossing niets meer niets minder. Maar ome EU en de shengen zijn belangrijker.

GeenZetel | 14-10-20 | 08:48 | 4

Er is een bedrijf in Helmond, of all places, waar ze een behoorlijke hoeveelheid maskers per week kunnen fabriceren, maar die wachten al maanden op goedkeuring van hun product. Ongelofelijk maar waar.

Shitting Bull | 14-10-20 | 08:57

@Shitting Bull | 14-10-20 | 08:57: Notabene PGI zit hier in onder de rook van Nijmegen. Missen gigantisch veel omzet omdat de horeca op zijn gat ligt. Iedereen 3 mondkapjes per dag geven is imo goedkoper dan het halve land op slot gooien. Let wel dan moet iedereen mee werken anders heb je er ook niks aan.

GeenZetel | 14-10-20 | 09:24

@GeenZetel | 14-10-20 | 09:24: Ja, maar daar zit nou het hele probleem. Niet meewerken en ongedisciplineerd zijn onder het motto van vrijheidsberoving. Of het dwars liggen omdat ze dwars willen liggen.

Shitting Bull | 14-10-20 | 09:28
▼ 1 antwoord verborgen

Van hele softe maatregelen zoals 1,5 meter en mondkapjes in het OV naar een halve lockdown, in twee maanden. Ik vertrouw erop dat er weer enorm veel geklaag komt over onderdrukking, griep en het ontnemen van vrijheid. Dus over twee weken kunnen we in een volle lockdown. Bedankt wappies!

First Contact | 14-10-20 | 08:45 | 14

@sprietatoom | 14-10-20 | 09:03: Ja precies, en hoe vervelend is het nou werkelijk om zo'n ding te dragen als je even naar de supermarkt gaat, of gaat tanken. In het openbaar vervoer kan ik me voorstellen dat het geen prettige ervaring is als je dagelijks 2 keer een uur in de trein moet zitten om naar je werk/onderwijsinstelling te gaan, maar dat moet dan maar even. Mijn zoon studeert en moet eens per week fysiek aanwezig zijn en dus met het OV reizen. Leuk is anders maar het moet maar even is wat hij ook zegt.

Shitting Bull | 14-10-20 | 09:25

@Jos Tiebent | 14-10-20 | 08:48: Ja. Want nu is het wederom uitstel van executie.

Shitting Bull | 14-10-20 | 09:26

@Huwelijksgeluk | 14-10-20 | 09:02: Om een enigszins herinnering aan de oorlog te hebben, moet je tenminste 87 jaar oud zijn (geboren in 1933). Alles wat jonger is, spreekt uit de 2e hand.

Arachne | 15-10-20 | 01:26
▼ 11 antwoorden verborgen

Op 11-11 begint carnaval.

Jos Tiebent | 14-10-20 | 08:45 | 4

*zoekt alvast keiharde snoepjes*

knutsel_ | 14-10-20 | 09:37

Vrijgezellendag op Ali Expres.
Veel beter dan onze nep "Black" Gekleurde Friday.

Nodeloos Kwetsend | 14-10-20 | 10:13
▼ 1 antwoord verborgen

We barricaderen de voordeur maar laten de achterdeur in de vorm van scholen en gebedshuizen wagenwijd open staan. Ja zo hou je het virus dus niet uit je huis.

En hoe zit het met ventilatie? Duitsland zet er vol op in maar heb er gisteren niks over gehoord?

Joris-maar-weg | 14-10-20 | 08:45 | 2

Probeer maar eens een CO2 meter te bestellen.
Wil er eentje ophangen in de winkel van mijn vriendin. Beetje kwaliteit is pas wk 52 leverbaar. Er zijn kennelijk heel veel mensen die het wél snappen.

koolteer | 14-10-20 | 09:00

+ Schiphol en de grenzen zijn ook gewoon open voor vakantie gangsters....

Nodeloos Kwetsend | 14-10-20 | 10:12

@Shitting Bull | 14-10-20 | 09:06: Dit hoef je niet te "geloven". Dit zijn dingen die je gewoon kan uitzoeken en controleren. Heel veel informatie over te vinden.

Lotus15 | 14-10-20 | 09:53

@zwaaropdehand | 14-10-20 | 09:20: aangezien de top van de WHO door china is gekocht, covid19 uit china komt en china er alle belang bij heeft om de verdenking van zich af te schuiven en de rest van de wereld met de kosten op te zadelen is dat niet helemaal een onrealistische gedachte.

Dezenaamhier | 14-10-20 | 09:57

@De echte Stolwijker | 14-10-20 | 09:07: De HongKong en Spaanse griep waren ook dodelijker. Kwestie van de eigenschappen van het virus en de weerstand van de bevolking.

Over de restschade kunnen we nog niet oordelen.
Voor de schade van roken aan de longen was pas na 15 jaar onderzoek, iets substantieels te zeggen.

Arachne | 15-10-20 | 01:22
▼ 13 antwoorden verborgen

Als we allemaal de schouders eronder zetten dan gaat ons dat lukken en wat zijn nou 4 weekjes op een mensenleven. Zet hem op.

kneuterzak | 14-10-20 | 08:44 | 9

Wat ik deze hele tijd dat we met dit virus te maken hebben nog nooit heb gezien is voorlichtingsfilmpjes op televisie.
Waarom niet!!! Dat had de mensen daadwerkelijk voorlichting kunnen geven maar had ook de urgentie van de situatie steeds opnieuw benadrukt... Waarom nog steeds geen voorlichtingsfilmpjes op televisie!?!

Aristotalloss | 14-10-20 | 09:32

@Aristotalloss | 14-10-20 | 09:32:
Wát was er de afgelopen maanden niet duidelijk aan de adviezen,al dan niet vergezeld van illustraties, die toch continu voorbij kwamen op radio en televee?
Was het niet Jip en Janneke genoeg, en dus niet herkenbaar as such?

NiCeY | 14-10-20 | 09:50

@NiCeY | 14-10-20 | 09:50: “...as such”?? Bedoelt u wellicht als zodanig? Moeilijk dat Nederlands.

Dr. Worstenbroodje | 14-10-20 | 10:05
▼ 6 antwoorden verborgen

de laatste stuiptrekkingen van een nep democratie.....

ikworstelengadouchen | 14-10-20 | 08:44 | 2

Liever dát dan iets in het middenoosten, India of zuid Amerika oid.

NiCeY | 14-10-20 | 09:38

@NiCeY | 14-10-20 | 09:38: het is te hopen, dat het volk de macht weer in handen neemt en dan idd weer een goede "we the people" kan zijn in een echte democratie, als je denkt dat we nu een democratie hebben, met een grotendeels uniparty, ( vvd tot groenlinks) in het parlement moet je echt wakker worden.

ikworstelengadouchen | 14-10-20 | 10:01

Had ik net de wintersport naar Frankrijk geboekt, zul je net zien dan komt er weer een lockdown. Wat een rot zooitje.

small_town_dude | 14-10-20 | 08:44 | 5

@Normpje | 14-10-20 | 09:22: oh ja, ik zou GS best kunnen steunen, maar ik zie het als een commerciele website. Ik neem de reclame op de koop toe. Ik geef ook geen geld aan RTL om op hun website te kijken. Ik geef bijv wel aan Jan Dijkgraaf voor zijn briefjes.

small_town_dude | 14-10-20 | 10:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we geen virus maken waardoor alle Chinezen het loodje leggen?
* ik vraag dit voor een oude Amerikaanse vriend die net zelf corona had maar wonderbaarlijk snel genezen is

New Quacka | 14-10-20 | 08:43 | 1

Gewoon er een muur omheen zetten en de Chinezen zelf laten betalen...

Nodeloos Kwetsend | 14-10-20 | 10:11

De Tweede Wereldoorlog duurde vijf jaar en liep voor nogal wat mensen die in 'quarantaine' zaten, erg slecht af. De huidige maatregelen zijn dus peanuts.

Kuifje-naar-Brussel | 14-10-20 | 08:42 | 8

Jij was een tismaareengroepje roeper Kuif. En nu haal je de tweede wereldoorlog erbij ? Ik neem jouw tegel dus met een berg zout. Want in de oorlog, als je die al bewust zou hebben meegemaakt, was jij fout.. geweest.

suscrofa | 14-10-20 | 08:56

@Diederik_Ezel | 14-10-20 | 08:49: Nederland heeft niet de gehele 5 jaar binnen gezeten. Daarnaast is spertijd, de ramen afdekken en 's avonds niet over straat, een klein deel van de bezetting aan de de orde geweest.

Het gebrek aan voedsel en medicijnen was een zwaar probleem.
Dit was het gevolg van de totale blokkade en sancties door de VS en het bombarderen van de spoorrails en bruggen.

De Zweden organiseerden operatie manna, brood uit de lucht, middels voedseldroppings. De Zweden wilden het bezette deel van Europa, dat en een zware winter, geen brandstof en stierf van de honger, bevoorraden. De VS vond dat Duitsland geen recht had op het voedsel.
Het is er uiteindelijk toch van gekomen omdat de Zweden stelden: iedereen of niemand.

Arachne | 15-10-20 | 01:18
▼ 5 antwoorden verborgen

11 november, dan begint het pas..

Patje2011 | 14-10-20 | 08:42 | 8

Vrijgezellendag op Ali Expres.
Veel beter dan onze nep "Black" Gekleurde Friday.

Nodeloos Kwetsend | 14-10-20 | 10:09
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken