Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuwe ophef om oude muziek. Krijgt barokorkest 020 geen subsidie wegens gebrek aan diversiteit?

Anatomie van een ophefje

Zucht. Ouderwetse OPHEF op de sociaalmediaas over het (kennelijk, red.) vermaarde Amsterdam Baroque Orchestra & Choir, dat geen subsidie meer zou krijgen omdat het niet divers genoeg is. Wilden we gisteren lekker laten gaan wegens oud en de schurende hypocrisie van mensen die nog liever rectaal bezoek krijgen van een gebroken glazen flessenhals dan dat ze een halfuurtje moeten stilzitten bij een barokconcert die zich opeens gekwetst voelen door een advies van een commissie waar ze nog nooit van hebben gehoord. Maar ja, nu de anonieme Maandag Morgen Ophef Stagiair van de Telebelg een volstrekt incompleet artikel aan het relletje heeft gewijd, doen wij van de GeenStijl wel weer het vervelende werk en zetten we de feiten op een rijtje. Complete Anatomie van een Ophef (kunnen we hier subsidie voor krijgen? red.) na de breek.

Hoe het zit

In juni van dit jaar maakte de Raad voor de Cultuur de adviezen voor langjarige subsidies voor de zogenoemde 'Basisinfrastructuur 2021-204' bekend. Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir had om een half miljoen gevraagd, maar kreeg niks (pdf). In het advies wijst de Raad voor de Cultuur dat het ABOC wel heel erg afhankelijk is van artistiek leider Ton Koopman (ja duh), noemt nog een paar ander organisatorische gebreken en klaagt over "het gebrek aan zelfreflectie in het toepassen van de Code Diversiteit en Inclusie bij het ABO&C". Het mislopen van de subsidie door het ABOC sneeuwde onder in andere ophef over dat bijna alle subsidie naar gezelschappen in de Randstad, die niet het Amsterdam Baroque Orechstra & Choir zijn, ging. Overigens kreeg het ABOC ook in de periode van 2017-2020 géén subsidie vanuit de 'Basisinfrastructuur'.

In augustus maakte het Amsterdams Fonds voor de Kunsten zijn langjarige toekenningen bekend. Ook nu kreeg het ABOC niks, ook nu allerlei verschillende niet-artistieke verwijten en ook nu weer gezeur over het naleven van de Code Diversiteit en Inclusie. Ook nu geen ophef, omdat iedereen al druk was met ophef over het museum Ons' Lieve Heer op Solder. Ook in de periode tussen 2017 en 2020 kreeg het ABOC  geen subsidie van het AFK.

OPHEF!!!

Op zichzelf sneu genoeg natuurlijk, twee van die commissies die met exact dezelfde kulargumenten een internationaal vermaarde topkunstenaar afschrijven omdat er nog geen internationaal vermaarde opvolger klaarstaat en klagen dat er te weinig diversities op de barokfluitjes blazen. Aan de andere kant vragen wij ons altijd af waarom laagopgeleiden, die minder geld hebben, vaker ziek zijn, eerder doodgaan en sowieso een kutter leven leiden dan hoogopgeleiden, belasting zouden moeten betalen om de linkse hobby's van een stel rijke boomers te betalen. Maar dat zal wel weer dom & plat van ons zijn.

En nu de vraag: waarom is er in 's hemelsnaam in oktober ophef over adviezen uit juni en augustus?

Welnu. De ophef begon met een citaat uit een interview met dirigent Ton Koopman in een interview in de Volkskrant van 30 september over het mislopen van een subsidie door een negatief advies van de (let op) Raad voor de Cultuur. Dit citaat werd een week later door verwoed & verward twitteraar Gerard1945X opgepikt (vermoedelijk na een uitgeknipt citaat van Telejourno Mike Muller). Als onderbouwing voor zijn woede over het advies van de Raad voor de Cultuur verwees Gerard1945X vervolgens naar de beoordeling door het Amsterdams Fonds voor de Kunsten, dat citaatje werd opgepikt door ex-uitgever van de Groene Amsterdammer Teun Gaultier, Sywert en Wierd zongen mee in het koor en voor we het wisten zaten onze linktips vol met allemaal oprechte fans van barokmuziek. 

Het fijne is dus: u hoeft helemaal niet te kiezen tussen de Raad voor de Cultuur of het Amsterdams Fonds voor de Kunsten op wie u boos moet zijn. Het mag gewoon allebei! Hoe halen jullie het in jullie hoofd om in 2020 exact hetzelfde besluit te nemen als in 2016, maar dan met deels andere argumenten! Stop deze gekte!

Reaguursels

Inloggen

Moeten ze ook maar rap gaan spelen. Dan komen er bakken subsidie.

Patatter | 05-10-20 | 23:23

Ik ben het eens met iedere letter in dit artikel. Nou Ronaldo, komt het dan toch nog goed tussen ons? Verder maakt het me niet eens zoveel uit hoe zwaar dat diversiteitsargument werkelijk heeft meegewogen in de beslissing om niet toe te kennen, zolang er maar een paar linksstemmende blokfluitliefhebbers om hebben moeten huilen. Hun tranen smaken als orangina.

hustler01 | 05-10-20 | 23:16

Die barokmuziek is tegenwoordig een witte aangelegenheid. Daar moeten meer exotische invloeden in. Moet gewoon. Toen hadden ze immers ook al negers. Is gewoon geschiedvervalsing, die barok. Vivaldi, Pergolesi, Scarlati, allemaal zwarte jongens. En dat jarenang studeren om een instrument onder de knie te krijgen is ook heel elitair. Een USB stick en een volumeknop. Meer heb je niet nodig. Daar hoeft dus helemaal geen subsidie aan te pas te komen.

Sans Comique | 05-10-20 | 22:10

Zieker dan ziek dit

dk-- | 05-10-20 | 21:28

Een oud-achteroom van Bach deed het trouwens wel mooi met een Sri-Lankeese, die weer getrouwd was met een zwarte Nigeriaanse negert. Dus...

klön | 05-10-20 | 19:12

Men kan voor of tegen het subsidiëren van muziek zijn.

Punt is dat *als* muziek gesubsidieerd wordt, muzikaliteit de enige maatstaf kan zijn. Niet diversiteit van schoenmaten van de muzikanten; noch diversiteit van lichaamsgewicht van de luisteraars. Dus ook diversiteit van lievelingsboek, diversiteit van lievelingsgod, diversiteit van haarkleur en diversiteit van huidskleur zijn volstrekt irrelevant.
Muzieksubsidies moeten gaan over muziek; is dat echt zo moeilijk?

En in een land waar de ene na de andere tot moord oproepende drillrapper allerlei FunX-prijzen en stadsdichter-fopfuncties krijgt toebedeeld, steekt het best als echte muzikanten buitengesloten worden.
Je hoeft niet van barok orkesten te houden om te beseffen dat deze muzikanten jaren op een of meer instrumenten hebben geoefend; alles van toonladders en akkoordenschema's afweten; noten kunnen lezen; en daarnaast aardig wat muziekgeschiedenis in hun hoofd hebben zitten.
Terwijl alle gesubsidieerde Neder-rappers bij elkaar opgeteld nog niet één instrument kunnen bespelen. Ze zetten een metronoom aan, en pleuren daar zo monotoon mogelijk een sinterklaasrijmpje overheen. Liefst een rijmpje waarin criminaliteit, moord en genocide verheerlijkt wordt.

Maar ja, oproepen tot geweld heet tegenwoordig "diversiteit". Veel Nederlandse muziekjury's vinden oproepen tot moord zelfs nog belangrijker dan het hebben van een strafblad; traditioneel de belangrijkste maatstaaf om jezelf "rapper" te mogen noemen.

Veel van die rapbendes zijn trouwens ook niet zo divers. Hoeveel blanken zitten er eigenlijk in SFB, 24 of '73 de pijp?
Maar ja, als muziek niet uitmaakt voor muzieksubsidies, dan maakt diversiteit ook niet uit voor diversiteitssubsidies.

Dandruff | 05-10-20 | 18:49

En als witte nou eebs barok spelen en zwarten hiphop, dan zijn we er toch? Maar ja, dit soort ultralinkse subsidieclubjes wil al het geld naar zwarte, in het geheel niet inclusieve mensen en ensembles overhevelen. Bijzonder

Feitenpliesie | 05-10-20 | 18:47

Als blanke zou ik het best cultural Appropriation kunnen vinden als een negert barok gaar spelen.

Hiram | 05-10-20 | 18:38

Stel voor dat een aantal zwaar gesubsidieerde gangsterrappers van kleur zich laten omscholen tot barokmuzikanten en barokvocalisten. Dan kan het barokkorkest etc. weer subsidie krijgen vanwege de oh zo zogenaamde op diversiteitsbasis subsidie. Tenslotte moet liefde van 2 kanten komen, niet van 1, toch?

Jan, Leiden | 05-10-20 | 18:38

Niet alles hoeft divers te zijn. Dat is niet realistisch, vaak niet haalbaar en soms niet eens wenselijk. Zou tof zijn als de zogenaamd 'lierale partij' de VVD eens wat meer lef toont op dit soort onderwerpen... Dan houden we NL leefbaar. Ik ben bang dat de politiek carrièremakers toch liever veilig zitten incluis de voor later beloofde 'baantjes', want dat zij het, gewoon baantjes. Alles ten kosten van de partijbeginselen en vooral de mensen die echt bijdragen.

Reaaalist | 05-10-20 | 16:44 | 1

Begrijp mij niet verkeerd. Is natuurlijk aanlokkelijk. Wanneer een menstruerend mens van kleur de sterren van de hemel speelt in dit genre, in dit orkest wil deelnemen en er is een stoeltje vrij. Dan is die fictieve persoon gelijkwaardig aan elk ander talent met dezelfde kwaliteiten.

Reaaalist | 05-10-20 | 17:22

Culturele zelfvernietiging, maar de verboden vraag die niet gesteld mag worden, hoeveel van deze orkestleden hebben op D66, Groen Links of VVD (Dijkhoff: “De tijd van ‘laat maar’ is voorbij”) gestemd en daarmee voor hun eigen ondergang?
www.researchgate.net/publication/3372...
Citaat: "In het Nederlandse politieke bestel zijn partijen duidelijk gedifferentieerd naar het opleidingsniveau van hun kiezers. De hoogst opgeleide kiezers zijn die van D66 en GL, op enige afstand gevolgd door de VVD"

Wijsheid komt helaas vaak niet met IQ of opleiding maar ervaring. Eerst corona en nu verdwijnt je toekomst en je werk als deskundig muzikant enkel en alleen omdat je blank bent. De ironie is dat velen er indirect zelf voor hebben gekozen.

#enpassant | 05-10-20 | 16:33

Vanavond in Jinek/Op1/Nieuwsuur: de met zorg gevonden muzikant van kleur (moslims mogen geen muziek maken van hun denkbeeldige vriend, dus die zijn sowieso uitgesloten) die wel van barokke muziek houdt, om aan te tonen dat barokke muziek wel divers kan zijn, en er een forse schadevergoeding nodig is om het leed te verzachten dat het orkest niet divers genoeg is.

r@face | 05-10-20 | 16:22 | 1

Diversiteit en Inclusie zou geen issue moeten zijn. Ik ben derhalve voor Diversiteit en Inclusie.
De normen zijn echter zonder grenzen (alleen in NL al meer dan 17 miljoen minderheden, of unieke mensen zoals je wilt), waardoor het toepassen van de normen afhankelijk is van diegene die moet toetsen.
Het kan misbruikt worden als politiek machtsmiddel, corruptie of cliëntisme.
Afdwingen van Diversiteit en Inclusie is contraproductief en remt vooruitgang.

r@face | 05-10-20 | 16:36

Enerzijds. Ik lach mij dood dat links eindelijk eens benadeeld wordt door zijn eigen idiote gedachten. Anderzijds.. ook nu stopt de waanzin niet...

En als wij echt divers willen doen. Nou ja links dan. Wanneer gaan wij dan klassiek blanke violisten terug zien in die Ghetto Drill rap video's ?!

DrachiR | 05-10-20 | 16:13 | 2

Misschien moet het nog veel gekker worden voor alle deugers de ogen eens open gaan.
Ik lach mij dood als zo een of ander multiculti festival niet door mag gaan omdat het te veel Afrikaans, of Surinaams is. Moeten er verplicht een zootje blanke Hollanders, een Mongools keelklankkoor, en nog wat Indianen ( pardon native Americans) bij geplaatst worden.

Nuuk | 05-10-20 | 17:56

Die drillers jatten gewoon een sample van Jaap van Zweden.

Sans Comique | 05-10-20 | 22:12

Als ze nou eens wat samenwerkingen hebben met Ali B's of Akwasi's dan?

MickeyWM | 05-10-20 | 16:13

Qua diversiteit en inclusiviteit, hoe zit het eigenlijk met het aantal
-vrouwen in het SGP bestuur?
-homo's binnen de Hersteld Hervorme Kerk?
-negers in de 1e en 2e kamer?
-vrouwen, homo's, negers in alles wat islamitisch is georganiseerd?

Overigens, kunst en cultuur een 'hobby van linkse boomers'? Ik weet niet waar die kolder vandaan komt, maar kunst en cultuur hebben niks met 'links' 'boomers' of inkomen te maken. Iemand in de bijstand kan prima Rembrandt of Mondriaan waarderen als zijn interesse daarnaar uitgaat; smaak is iets wat je ontwikkeld vanuit je eigen persoonlijkheid, en staat los van wat ik maar even je 'levenssituatie' zal noemen. Goed, dat een flink deel van de - meestal wat jongere - populatie dankzij het huidige onderwijssysteem de intellectuele en culturele ontwikkeling heeft van een gebakken platvis omdat links-sociale indoctrinatie nu eenmaal véél belangrijker is, en velen dus niet (meer) in staat zijn Bach van een scheet te onderscheiden of Rembrandt van een spiegelei, is te betreuren. Maar de teloorgang van de Westerse cultuur in breedste zin, dát is niet alleen een 'linkse hobby', maar de linkse lobby. Alles wat wit, Westers en succesvol is/was moet weg, want "niet-inclusief". Mozart mag niet meer, want wit. Links vermoord de westerse cultuur, en binnenkort vegen de moslims en Chinezen de stoffelijke resten van de kaart. En de linksdraaienden staan te juichen. Sodemieter op. Verdubbel de subsidie aan cultuur, en stop de subsidie aan al die drammers.

Valse_nootjes | 05-10-20 | 15:53 | 2

Hear Hear, uw nootjes zijn zuiver!

L.E. Raar | 05-10-20 | 16:07

"Links vermoord de westerse cultuur, en binnenkort vegen de moslims en Chinezen de stoffelijke resten van de kaart."
Nou, het zou me niks verbazen als de Chinezen onze westerse cultuur overeind gaan houden.
www.youtube.com/watch?v=Mf1DTQ7WGWo

Schoorsteenveger | 05-10-20 | 16:32

Ik heb de commentaren niet gelezen maar barokmuziek is puur blanke muziek die geen ruimte biedt voor diversiteitsgeweeklaag. De Black and White Minstrels bieden al genoeg diversiteit. Het gaat maar door en door tot elk spoor van de blanke cultuur is uitgeroeid. En dan zal de overblijvende helft vast niet jammeren over te weinig diversiteit. Bovendien staat zo'n middeleeuwse pruik slegs op blankes.

Nivelleermarionet | 05-10-20 | 15:45 | 1

Joseph Bologne Chevalier de Saint-Georges. Van na de barok, maar goed.

Valse_nootjes | 05-10-20 | 16:24

Nu razendsnel een neger vinden die viool of cello speelt. Hup, Hup doe je best!

Tis nie waar! | 05-10-20 | 15:44 | 3

Zou je t redden met een neger, denk dat er zeker nog een transgender bij zou moeten.

nobody62 | 05-10-20 | 15:50

@nobody62 | 05-10-20 | 15:50: Als ie als transgender neger dan ook nog invalide is kan hij gelijk door voor dirigent !

Castor12 | 05-10-20 | 15:53

@Castor12 | 05-10-20 | 15:53: Ook al heeft hij geen armen. Iedereen heeft immers het recht om dirigent te worden.

Sans Comique | 05-10-20 | 22:14

We zijn veruit in de meerderheid. Tijd voor het toepassen van de wet van de grote aantallen

Opties:
1. Verstandig stemmen desnoods politiek a correct stemmen in maart as
2. Al die woke bedrijven en woke initiatieven landelijk en lokaal commercieel helemaal links laten liggen ( consumentengedrag)
3. Woke media op tv en qua dagblad pers ook helemaal boycotten qua kijkgedrag ( binnen 1 maand breekt de paniek uit). Abonnementen op woke tijdschriften gemotiveerd opzeggen!
4. Demonstraties op heel veel plekken in het land organiseren voor het gezonde tegengeluid. Zie ook petitie recht !
5. Lokale bestuur ook stevig in de tang nemen qua stemgedrag en qua politieke beïnvloeding
6.verspreiden Humor en satire om een spiegel voor te houden en de massa wakker te schudden
7. Kritisch zijn binnen familie en vriendenverband: indoctrinatie en fake news door MSM benoemen.
8. Klachten indienen bij gemeenten daar waar discriminatie door links aan de orde is.

Allemaal geweldloos en zeer legaal !

Huub12 | 05-10-20 | 15:41 | 1

1. Gaat niet helpen tenzij de bedoelde partijen 76% halen, en dan nog weet ik het niet.
2. Ik vrees dat je dan helemaal 'off grid' zult moeten
3. Lees een boek!
4. Gaat niet lukken, corona staat alleen linkse demonstraties toe
5. Zie 1.
6. Wie durft het te drukken?
7. Heibel.
8. wordt of genegeerd, of de klager wordt aangepakt wegens 'aanzetten tot haat'.

Valse_nootjes | 05-10-20 | 16:00

Het schedelmeten met de kleurenwaaier

klön | 05-10-20 | 15:39 | 1

Frenologie was inderdaad ooit heel erg belangrijk...

M13 | 05-10-20 | 19:35

Volksgenossen! und Genossinnen!, maar dan in spiegelbeeld.

klön | 05-10-20 | 15:33

Woke zijn is leuk totdat je zelf slachtoffer wordt.

frank123 | 05-10-20 | 15:31 | 1

Het leuke ontgaat me. Het gaat om een zeer bekrompen en enge ideologie die het in zich heeft om steeds verder te radicaliseren. Het tast de grondrechten aan en leidt tot een soort van Stasi cultuur waarbij de vrijheid van meningsuiting en gelijke rechten afgeschaft worden. Een zeer enge en gevaarlijke beweging.

Huub12 | 05-10-20 | 15:46

Het stompzinnige Groen Links en het waanzinnige D66 maken alles kapot waar vele blanke Nederlanders vele uren in hebben gestopt. De arrogantie van het stompzinnige Groen Links en het waanzinnige D66 heeft zijn hoogtepunt nog niet bereikt, er staat ons nog veel meer ellende te wachten.

Boy Cot | 05-10-20 | 15:29 | 2

Doe je naam eer aan !

Huub12 | 05-10-20 | 15:47

Kijk eens bij de raad van besturen bij alle multi s, daar vind je een overdaad aan diversiteit.!!!!!!

nobody62 | 05-10-20 | 15:53

Het Amsterdam Barok Orkest is een fantastisch orkest en Ton Koopman is een waanzinnig dirigent. Pure Nederlandse cultuur en dat moet kapot van de cultuurmarxisten. Ze hebben nu en stok om mee te slaan: te weinig negers. En de politiek zwicht.
Stop die waanzin.

jgrotius | 05-10-20 | 15:09

Geef gewoon zo,n "homofiele"Oegandees een triangel en je voldoet aan alle voorwaarden voor subsidie

van Dam | 05-10-20 | 15:04 | 2

Totdat ie de twee homofielen uit het strijkorkestje helemaal de vinkentering slaat want viesbah , dan komt de witte deuger weer in een kool en geit spagaat .

Castor12 | 05-10-20 | 15:51

Precies. Een instrument bespelen mag natuurlijk niet te veel op werk lijken, want daar zijn ze niet voor gekomen. Een triangel biedt een goede balans tussen werken en uitrusten.

Nivelleermarionet | 05-10-20 | 15:51

Subsidieuitdeelclubje zal deze sublieme uitvoering - de mooiste die ik ken- wel afkeuren vanwege de white privileged muziek. youtu.be/_OqiEmgnBpQ

dagpauwoog | 05-10-20 | 14:49

Opgelegd multiculturalisme.. Linkse activisten kunnen hun ideologische standpunten aan iedereen in Nederland opleggen. Doel is om het zogenaamde white privilege te laten verdwijnen en plaats te maken voor een black privilege. Een vuil spelletje.

BozePaarseMan | 05-10-20 | 14:35 | 1

voeg nog toe: voor de duidelijkheid: beide privilegen zijn verzonnen, maar het zwarte wordt wel doelbewust ingevoerd. Puur racisme dus. En fascistisch ook nog, omdat critici geacht worden hun bakkes te houden.

Gladiator Fap | 05-10-20 | 14:57

Mwa... ze kunnen toch een homoseksuele negerT in een tu-tu de bladmuziek laten omslaan?

Pierre Lebon | 05-10-20 | 14:33

Wat is dat voor Duitse herrie?

Watching the Wheels | 05-10-20 | 14:28

Bij deze oproep aan alle ouders van "diverse kinderen": voedt uw kinderen op met een gezonde dosis interesse in klassieke muziek, investeer in een duur instrument en investeer nog meer tijd in de muzikale opvoeding van uw kinderen (halen/brengen muziekschool, oefenen, meer oefenen, nog meer oefenen) en -mocht uw kind dan ook daadwerkelijk talent hebben- dan is het weldra gedaan met de homogenie in het orkest! Toch? Nee? Ah.... het gaat weer over macht, geld en witje-pesten, zoals altijd. Stelletje racisten.

Gladiator Fap | 05-10-20 | 14:23

Je krijgt nu eenmaal waar je op stemt.

Gerrit gordijnstok | 05-10-20 | 14:22

Ach diversiteit..... ik zie bij zeg maar het Surinam music ensemble ook weinig wit mannen, samenstelling is op basis van interesse en achtergrond, film over Chaka Zulu met Daniel rathcliffe in de hoofdrol kijkt ook geen hond.....
Moe van gelul over diversiteit

Habe das Gewust | 05-10-20 | 14:20 | 1

"The last Samoerai with Tom Cruise? Give me a break. Hollywood is crazy. I have another idea for a movie. The Last Nigger on Earth, starring Tom Hanks."

Paul Mooney

Sans Comique | 05-10-20 | 22:17

Ze moeten natuurlijk een concert met een 'rapper' plannen. Om van die obligate 'klassiek ontmoet modern' troep te maken. Met een rapper die niks van muziek weet en zegt dat het tot zijn verbazing toch allemaal toffe lui zijn. En een dirigent die 'de energie van die jongen onwijs gaaf vindt'.
Laten we eerlijk zijn: er zijn geen of zeer weinig zwarte of Marokkaanse barokmuzikanten/liefhebbers. Nou en? Diversiteit wordt volkomen ten onrechte gebruikt als belangrijk thema. Er zijn nu eenmaal verschillen. Die moeten we toch 'omarmen'? Of geldt dat alleen voor blanken?

Hommel | 05-10-20 | 14:16 | 3

Deed het Concertgebouw laatst niet NWA met een assortiment van rappers. Benieuwd hoe fuck the police en dope man er in zijn gegaan in oud zuid. Straight out of the componisten buurt....

P-unit | 05-10-20 | 14:20

Ja, dat deden ze en dat was inderdaad van die obligate rommel.

Hommel | 05-10-20 | 14:37

Blanken schijnen relatief gezien langere armen te hebben, wat het omarmen van diversiteit gemakkelijker maakt.

Nivelleermarionet | 05-10-20 | 15:56

Eindelijk een artikel waar ik mijn opgekropte mening van de laatste paar dagen onder kwijt kan.

"Toneelgroep Oostpool (TgO) vraagt als 'grote instelling' in de culturele basisinfrastructuur (BIS) voor 'algemeen theater', een jaarlijkse subsidie van 2,5 miljoen euro van het rijk. Sinds 2013 functioneert TgO als 'grote instelling' en geeft het gezelschap aan die positie met succes invulling"

Deze groep was onlangs in het nieuws met "Jade Olieberg vermijdt contact met Syriëganger Laura H. voor rol toneelstuk".

Naast de MulitCult is er één taboe: de westerse. Men heeft voor ons besloten dat onze cultuur multicultureel an sich is, dat het zich alleen kan uiten als een inclusief een andere. Anders geen steun in het voortbestaan ervan. Ophef lijkt dan wel op zijn plek.

nsfl | 05-10-20 | 14:04

Misschien wat latente donkere heumeus inzetten bij voorkeur met een diploma geslaagd voor de cursus.....

likdoorn | 05-10-20 | 14:02

Een goedmaaknegertje levert dus EUR 112.500, weten we dat ook weer.

Zeddegeizot | 05-10-20 | 13:55 | 3

Gewoon rechtstreeks van uit het dobberbootje zo in een smoking op de eerste rij met een triangel zetten. Oplossingsgericht denken.

P-unit | 05-10-20 | 14:06

@P-unit | 05-10-20 | 14:06: Timing schijnt bij het Triangel bedienen nogal belangrijk te zijn. Te laat zijn is er niet bij.

aflaatverkoper | 05-10-20 | 14:54

Vanaf 2021 moeten alle voetbalclubs in Nederland ook volleybal, tennis, honkbal en golf gaan spelen. Zo niet, dan trekken alle gemeenten zich terug uit de financiering van stadions en de ondersteuning van de clubs.

DumboJet | 05-10-20 | 13:52

Wacht even... Geen subsidie vanwege geen diversiteit? Hoe zit het dan met die clubs als KOZP en aanverwanten? Zit daar wel voldoende diversiteit? Ik zie altijd alleen maar ' zwarten'.
En de commissie die hier over oordeelde, roomblank....

RamondeM | 05-10-20 | 13:49 | 2

Dit alles word bepaald door het roomblanke groen slinks.

likdoorn | 05-10-20 | 13:58

Hier zou de gemeenteraad stevig aan de bak moeten gaan. Amsterdam is op dit moment verloren maar draait overigens van zelf wel bij als het electoraat steeds meer de nadelen ondervindt van deze uitwassen

Huub12 | 05-10-20 | 15:50

Dit krijg je wanneer ideologie belangrijker wordt gevonden dan kwaliteit. Dit orkest is een van de beste in de wereld en wordt nu gestraft omdat er niet genoeg negers een barokviool willen bespreken.
Gaan we nu ook ethnische muziekgroep bestraffen omdat er enkel leden uit dezelfde ethnische groep in zitten?

JoopRe | 05-10-20 | 13:43 | 2

Ik wil er wel bij gaan zitten als zwarte piet

oldskoolhollander | 05-10-20 | 13:51

Geen zorgen, het gaat waarschijnlijk alleen om de goed betaalde baantjes in het circuit; de bobo's dus. De muzikanten zelf, die écht iets kunnen en jaren lang ontiegelijk hard moesten werken om op een dusdanig niveau onderbetaald een paar tonen te kunnen spelen vormen geen probleem: de doelgroep interesseert zich niet voor muziek en ook niet voor hard werken.

Gladiator Fap | 05-10-20 | 14:20

Deze discussie is al 35 jaar oud. Ik voerde deze dwaze discussie al met Huib van Dael toen directeur van de doelen. Oude muziek was niet vernieuwend wat onzin is beluister een Matteus passie onder Mengelberg in vergelijking met die van Nicolas Harnocourt. Hoeveel research daaraan voorafging bestudering van de originele manuscripten de ontwikkeling van de instrumenten vaak door oude schilderijen te bestuderen. En ja deze muziek beperkt zich tot ongeveer Haydn maar dat wil toch niet zeggen dat de oude meesters zoals Rembrandt bij het grof vuil kunnen. Ben blij dat er mensen zijn die zich hiervoor inzetten. De prachtige musea sluiten wij toch ook niet. 35 jaar geleden was het Rotterdamse Philharmonisch Orchestra het meest diverse orkest qua repertoire en samenstelling van zijn muzikanten. Nederlanders Belgen Bulgaren Russen Hongaren Amerikanen, Afro Amerikanen Israëliërs Japanners en Koreanen. Laat deze subsidie clubjes hun werk eens doen en niet onze gewaardeerde cultuur naar de verdommenis helpen. Deze Amerikaanse gepigmenteerde was een reuze aardige vent en gewaardeerd collega, en nee hij trommelde niet maar speelde viool en hoe.

I.Q. NUL | 05-10-20 | 13:39 | 1

Prachtige musea sluiten we ook niet? Als tegenwoordig iets afwijkt van het diversiteitsdenken hangen ze er een verklaring bij of wordt het simpelweg weggestopt in het depot. Dat is censuur of propaganda van een bepaalde kijk op het verleden.

roevka | 05-10-20 | 13:52

ABOC is niet vernieuwend genoeg. Barok muziek gespeeld door een funkband
lijkt mij een afgrijselijk geluid. Barokmuziek word gespeeld door muzikanten die deze muziek hebben ingestudeerd op instrumenten die in die tijd gebruikelijk waren. Anders gaat eenvoudig niet. Dit AFK doet zijn naam eer aan
Amsterdams fonds van Kultuurbarbaren.

QPO69 | 05-10-20 | 13:39 | 1

Mee eens. Zie wat er in de RK kerk is gebeurd in de jaren 60. Het Gregoriaans is vervangen door lafhartige deuntjes op lullige teksten. Binnen 10 jaar was een hele cultuur verdwenen op enkele kloosters na waar inmiddels de laatste monnik het licht uit mag doen. Een traditie van eeuwen is zo verloren gegaan. Men dacht de kerk te redden met beat missen en dergelijke nonsence. Het tegenovergestelde geschiedde . Kerken liepen leeg de mystiek was weg. Juist die mystiek was het enige wat de boel nog bond.

I.Q. NUL | 05-10-20 | 14:29

Door het subsidiëren van kunst en cultuur wordt de commerciële ontwikkeling van kunst en cultuur volledig in de knop gebroken.
Een commercieel theater beginnen is onmogelijk door het enorme theater aanbod door de overheid.
Hetzelfde geldt voor theatergezelschappen, orkesten, etc.
En Jan Modaal kan betalen voor wat hij helemaal niet wil zien, terwijl degenen die wèl gaan de juiste prijs niet hoeven op te hoesten.

Peter_K | 05-10-20 | 13:35

Dan is er kennelijk meer over voor ghanese verdwaasde agressieve woordkunstenaars.

Ik was tot voor kort buitengewoon mild en mens vriendelijk maar merk dat deze aanpak ( het schofferen, stigmatiseren, benadelen van blanken, de agressieve toon van blm/KOPZ, het geforceerde beeld dat in reclames opgedrongen wordt en het volstrekte gebrek en respect, de eenzijdige toon bij MSM mij eerder heel veel minder verdraagzaam maakt dan begripvol. Ik ben er als mens wel zo'n beetje klaar mee. Ik vermoed dat men het op deze wijze zeer dom aanpakt.

Huub12 | 05-10-20 | 13:33

Moet weer even denken aan het begin van de Duitse speelfilm 'Werk ohne Autor' waarin te zien is hoe de later beroemd geworden Oost-Duitse schilder Gerhard Richter met zijn tante in Dresden de beruchte Entartete Kunst-tentoonstelling bezoekt, waar een nazi-conservator moderne kunst loopt af te kraken. Bij de Amsterdamse Kultur Kammer zal het vermoedelijk geen man met nazitrekken geweest zijn die de subsidie onthield maar een GroenLinkse mevrouw.

Koonkluk Huis | 05-10-20 | 13:30

De bedoeling van dat diversiteitsgedrang met haar vele tentakels zoals o.a. BLM, mensenhandel met zogenaamde vluchtelingen, onderwijsverwording en corruptie-facilitatie, moet voor wie opgelet heeft, toch al decennialang duidelijk zijn: op weg naar de (onder)middelmatigheid en afkeer van voortreffelijkheid.
En wie nog gelooft dat dit niet vanuit "heel hoog" gepland en gestuurd wordt, is wereldvreemdelijk naief.

WirMachenMusik | 05-10-20 | 13:29 | 1

En niet te vergeten de onderliggende systemische afbraak van sociale cohesie in het algemeen.

WirMachenMusik | 05-10-20 | 13:35

Eigenlijk kun je pas ècht spreken van culturele inclusie als de klassieke muziekstijlen van het orkest ook invloeden uit de rapwereld toelaat, en op die wijze dus een diverser geluid laat klinken. Want Haydn en Rachmaninov moeten natuurlijk wel met hun tijd meegaan.

JackStick | 05-10-20 | 13:28

Als er dan subsidie geven moet worden, mag deze club van mij wel het wel krijgen. Het is niet mijn soort muziek, sociale cirkel, maar het is wel een onderdeel van onze cultuur. Liever subsidie voor dit klassieke orkest, dan de kickboks trainingen voor verveelde allochtone kansen paarlen

nickstert | 05-10-20 | 13:27 | 1

Die vaak de grsubsidieerdeckickboks lessen gebruiken om kwetsbare mensen laf in elkaar te trappen.

Huub12 | 05-10-20 | 13:36

Het gaat aan waanzin voorbij.

Mensen die een levenlang studie hebben gemaakt naar een muziekinstrument, moeten primair wijken voor iemand die een andere huidskleur heeft. Beleid of niet maar dit is discriminatie. Op zoek naar institutioneel racisme ? Nou dit is het.

Het straalt niets uit. Mensen die gekozen hebben om een studie te maken naar een muziekinstrument en op dit niveau zijn uitgekomen, hebben die keuze in het verleden gemaakt. Dat is relevant omdat deze mensen in het geheel geen idee hadden, dat de toekomst hen af ging serveren op basis van hun huidskleur, passend bij het land waar zij al woonden. Deze mensen hebben geen enkele zeg gehad, net als wij allemaal, ten aanzien van de onverbreidelde instroom, zoals nu passeert.

Dit is relevant want het impliceert dat het individu rekening moet houden, met het maken van beslissingen, op basis van hoe de toekomst er mgoelijk uit kan zien. Waanzin.

En wat staat heden ten dage, de zwarte muzikant eigenlijk in de weg om zijn eigen orkest te beginnen en muziek van Mozart en consorten te gaan spelen, als men dat behaagt ? Het is afbreuk aan alle kanten.

Mensen moesten zich of de rug gaan rechten en zich actief uit gaan spreken tegen of men moest aanvaarden dat de weg van de struisvogel, tot een overdaad aan ellende gaat leiden die de waan van vandaag doet verbleken.

netniet | 05-10-20 | 13:26 | 2

Eens - woke up Nederland - we krijgen wat we verdienen. Met zwijgen en ongeïnteresseerd gedrag gaan we op termijn de bietenbrug op. Dit gaat stapje voor stapje steeds verder waarbij massa propaganda door MSM, politiek niet worden geschuwd naast intimidatie en onderdrukking.

Huub12 | 05-10-20 | 15:56

Ach, alle blanken hebben houten poten en kunnen dus niet dansen. Net zo min als gecouleurden Mozart kunnen spelen.

Nivelleermarionet | 05-10-20 | 16:01
-weggejorist-
mis en bouteille | 05-10-20 | 13:25

Waarde, waardevolheid, is nu eenmaal geen volksvermaak.
De werken van Rembrandt, Van Gogh, Vermeer, Van Eijk, Hals, Steen, Van Dyck (-brown), Rubens, etc deze zijn allemaal niet hetzelfde in de ogen van ‘Henk & Ingrid’ maar desondanks relevant en bepalend.
Lange termijn waarde, tijdsoverschrijdende schoonheid, etc is niet democratisch te bepalen.
Doe je dat wel heb je een hele platvloerse maatschappij met een sfeer van een volksgericht.
Velen hier zouden dat wel willen maar overzien de consequenties van die glijdende schaal niet.

Braco.me | 05-10-20 | 13:18 | 1

Na het zien van weer lege schappen in het plee papier schap is er geen plaats meer voor cultuur en geschiedenis in dit land.
Schijt hebben aan alles is blijkbaar de nieuwe norm.

captain-caveman | 05-10-20 | 13:24

Gesubsidieerd clubje van kleur dat met gigantische bedragen aan subsidie mag strooien en daar dan op grond van huidskleur onderscheid in maakt . Wie het er niet mee eens is word direct de Halsemaat genomen en als racist weggezet . Gekke tijden zijn het maar links laat in behalve in de US ook hier steeds meer het ware gezicht zien . Nog even en Mozart moet in de ban omdat zijn orkesten niet divers genoeg waren . Iedereen die helemaal niets kan maar van de juiste kleur kan hier nu al door als activist/gesubsidieerd kunstenaar . En het allerergste is dat die nietsnutten gretig een podium krijgen in de media en financieel binnenlopen, ze komen zelfs in de politiek .

Castor12 | 05-10-20 | 13:18

Wel een lekker gevoel dat de elite van ons-soort-mensen-in-het-concertgebouw nu fijn zelf ondervinden wat de woke-waarheid is.

ole guapa | 05-10-20 | 13:18 | 1

Die gaan gewoon naar Wenen en Berlijn voor een concert.

captain-caveman | 05-10-20 | 13:26

Zou er vraag zijn naar een uitzendbureau voor excuusallochtonen? Een half miljoen Euro tegenover het ongemak van zo'n djembétrommelaar in rokkostuum tijdens je persmomenten, dat moet toch uit kunnen?

F.Klondyke | 05-10-20 | 13:17 | 1

Hier had je ooit uitzendbureau Colors, daar moest de gemeente verplicht mee samenwerken.

Piet Karbiet | 05-10-20 | 13:26

Kunst zou sowieso geen subsidie moeten krijgen. Als niemand bereid er voor is te betalen dan heeft het geen bestaansrecht.
Daarbij leidt kunstsubsidie ook tot allerlei rariteiten zoals dat een vloer ondersmeren met pindakaas nu ook al telt als kunst waar je een zak belastinggeld voor mag ontvangen.

ZonderNaam | 05-10-20 | 13:17 | 3

Het is niet mijn muziek, maar het valt wel onder onze cultuur. Het Kwakoe festival krijgt toch ook subsidie? Of gebruiken die een paar deugblanken voor de centjes binnen te harken?

Tuinhekje | 05-10-20 | 13:35

@Tuinhekje | 05-10-20 | 13:35:
Mijn stelling is dat geen enkele kunst subsidie dient te krijgen, dus Kwakoe ook niet.

ZonderNaam | 05-10-20 | 14:13

de INCLUSITIE

bisbisbis | 05-10-20 | 13:14 | 1

Mooi.

Knufter | 05-10-20 | 13:23

Waarom laten ze niet gewoon een rapper meeblèren met die muziek, dan is het probleem toch opgelost. Je moet natuurlijk wel over je eigen schaduw durven springen. Anders wordt het nooit wat met die inclusitie.

HoniSoit | 05-10-20 | 13:13

Entartete Musik.
-
Der Wolfgang Willrich ist wiederaufgestanden.

bisbisbis | 05-10-20 | 13:13

Tja... het leven bestaat niet alleen uit Jantje Smit.

Red shirt | 05-10-20 | 13:12 | 1

Die paling had ooit een keer een heel divers hitje met een Bouterse apologeet. Iets met een tuintje op je buik of zo.

F.Klondyke | 05-10-20 | 13:21

Werkelijk. Iedere keer wanneer je denkt, het kan niet gekker, jawel hoor. En het wordt nog veel en veel erger. Dit is pas het begin.
Ook Christus moet eraan geloven (pun). Christus is namelijk ook te "wit". Kan niet hè. Nee joh.
www.trouw.nl/religie-filosofie/jezus-...

Deksmaat | 05-10-20 | 13:10 | 5
-weggejorist-
Uitspreken | 05-10-20 | 13:26

Wat een raar artikel. Allereerst was Jezus niet geboren in Palestina, maar in Judea. Daarnaast, "kan hij moeilijk een Europees uiterlijke hebben gehad"? Volgens mij veranderd huidskleur en uiterlijk niet plots bij de Turkse grens. Jezus zal dan ook gewoon een mediterraans uiterlijk hebben gehad, zoals ik het ook gewoon ken van zijn beeltenis bij één van mijn oma's. Iemand uit Libanon of Syrië lijkt al gauw vrij veel op iemand uit Griekenland of Italië, maar bij Trouw is men vast en zeker de ouderwetse racist die denkt dat iedereen uit het Oostelijke Middellandse Zeegebied eruit ziet als een typische Arabier uit Saoedi-Arabië of de Emiraten.

Gualtiero | 05-10-20 | 13:41

@Joris Beltsin | 05-10-20 | 13:16: Het postmodernisme is dezelfde slappe hap, maar dan zonder schepper en zelfs zonder de belofte van een verlosser. Predestinatie is er dan weer wel, alle blanken zijn in zonde geboren, of ze dat nu wel of niet erkennen.

F.Klondyke | 05-10-20 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is dat toch met blanke Nederlanders die zo graag willen deugen? Ik denk dat een groot gedeelte gewoon niet 100% in de kop is. En een ander gedeelte ziet zijn//haar baan verdwijnen als diversiteit niet meer wordt gepromoot, dus uit pure wanhoop proberen ze diversiteit door te drukken.

Diversiteit werkt alleen als de betreffende personen ook de intelligentie of het talent hebben. Zie je het al voor je dat een of andere Samir met het verstandelijk vermogen van een geit in zo'n orkest komt?

Greetjee | 05-10-20 | 13:10 | 2

Nee. De enige neger die je in het Concertgebouw ziet, is de zwarte figurant met de viool in de reclamefolders.
Ook al zoiets raars. Doe dan nog een Chinees, als het summum van westers cultuurgoed er onder geen beding westers mag uitzien.

Madame Poitiers | 05-10-20 | 13:14
-weggejorist-
Uitspreken | 05-10-20 | 13:32

Gewoon jaarlijks een uitvoering van Nabucco op de agenda zetten. Je moet dan wel even het lokale AZC plunderen om het slavenkoor te vullen, maar dan voldoe je tenminste wel ruimschoots aan het diversiteitsquotum.

dezakloper | 05-10-20 | 13:10 | 1

Geweldig, zie je het al voor je? De klaagzang van de Joden in Babylonische ballingschap gezongen door moslims?

L.E. Raar | 05-10-20 | 13:27

Als ergens te weinig diversiteit is, is dat anno 2020 echt niet meer de schuld van de desbetreffende organisatie, maar van het aanbod aan 'diverse' mensen.
In dit geval is het een feit dat een hoodnigga liever met een mes zwaait dan met een contrabas.

Captain Pervert | 05-10-20 | 13:08

Mensen die anderen op kleur beoordelen zijn racisten. Namen en rugnummers graag van de racisten van Raad van Cultuur.

memanta82 | 05-10-20 | 13:08

De Bloedraad voor Cultuur.

bisbisbis | 05-10-20 | 13:08

Subsidie toekennen op basis van raciale kenmerken.
Het kan in Amsterdam. Blijkbaar kiest men hiervoor.
Maar mogen wij dan een andere hoofdstad, want als normale Nederlander word je wel geassocieerd met dit racistische gekkenhuis.

Schmalz | 05-10-20 | 13:08 | 2

@tipo | 05-10-20 | 13:10:
Aha, een probeersel van de zeer succesvolle minister Bussemaker. Gelukkig niet al te bekend geworden die codekul, en de laatste "award" dateert al weer van 2017. Kan dus weg.

Schmalz | 05-10-20 | 13:28

ABOC was meerdere malen op bezoek bij het NTR-programma Podium Witteman, van ex-VARA-presentator Paul Witteman. LOL: de VARA met die salon socialist tuimelen in de inclusieve val.

Valka | 05-10-20 | 13:07 | 1

Gisteravond gelukkig weer een normale uitzending van Podium Witteman. Gebeurt regelmatig dat de muziek wordt onderbroken voor het "diversiteitsmomentje" - altijd simplistische volksmuzak uit Arabische of Afrikaanse regionen om maar vooral negers of Arabieren in de uitzending te persen. Het is niveau Ria Valk. Wat een treurigheid.

Madame Poitiers | 05-10-20 | 13:12

Diversiteitsbeleid is institutioneel racisme en seksisme.
Compenserende neutraliteit in een nieuw jasje maar helaas met een witte puntmuts.

tipo | 05-10-20 | 13:07

Het 101Barz ensemble is ook niet heel divers.

Harry Turtle | 05-10-20 | 13:06

Niet de cultuur is leidend, maar de kleur van de mensen die een vorm van kunst beoefenen. Daarom krijgt een barokorkest of een kerk 0 euro subsidie, en al die "rappers" en zwarte "kunstenaars" wel. Noem het dan ook geen cultuurfonds meer maar "geld om relnegers van de straat te houden" fonds.

Toos Bevergeil | 05-10-20 | 13:05 | 1

Of reclassering.

tipo | 05-10-20 | 13:08

Nederland is echt heel treurig land aan het worden. Bach de popmuzikant uit de barok tijd. Heeft inspiratie gegeven aan heel veel Bands en artiesten. Hoe divers wil je het hebben. Deze muzikanten inspireren mensen. Zo’n commissie niet.
Commissies daar zitten altijd van de hele enge mensen in. Vraag mij af wat kost zo’n commissie eigenlijk. Die werken toch ook niet voor niks.
1 van beste klassieke zangeressen is Tanya cross. Leuke talentvolle vrouw. Hoe divers wil je het hebben.
Die 112.000 euro hadden ze gewoon weg kunnen halen bij de kansloze npo.

franck7020 | 05-10-20 | 13:04

Multi flauwekul bedacht door mensen die losgezongen zijn van de maatschappelijke werkelijkheid. Ik kan talloze argumenten bedenken waarom dit gezelschap niet divers genoeg is. Gebrek aan kwaliteit op dit onderdeel bij de niet blanke doelgroep die kennelijk kost wat kost overal in gemanoeuvreerd moet worden is er zo maar 1 die boven komt drijven en die bij veel werkgevers terecht leading is. Heeft niets met discriminatie te maken maar is gewoon een valide argument. Overigens schandelijk als je kijkt naar het oogkleppen gehalte en het niet inclusieve blank discriminerende gehalte van de nit wits die hier over gaan.

Huub12 | 05-10-20 | 13:02 | 1

Fascisme in een nieuwe vorm, misschien?

L.E. Raar | 05-10-20 | 13:08

Absurd kijk eens naar de reclames op de tv, staat bol van de diversiteit.

Raetsheer | 05-10-20 | 13:02 | 2
-weggejorist-
Uitspreken | 05-10-20 | 13:13

Min of meer verplicht gesteld door Brussel. U weet wel, "vriendelijk" verzocht aan de EU-landen om dat te stimuleren.

Deksmaat | 05-10-20 | 13:16

Het is zo krom.... men wil diversiteit, maar door het diversiteits beleid creëer je in feite eenheidsworst.

trottle | 05-10-20 | 13:02 | 3

Men wil helemaal geen diversiteit. Men wil blank overal uit knikkeren zelfs als niet blank essentiële kwaliteiten mist. Het is een doel op zich dat in de kern net zo discriminerend en racistisch is.

Huub12 | 05-10-20 | 13:05

dit was ook de kritiek van prijswinnaar fluitiste Lucie Horsch. Zij weet het goed te verwoorden:

Bij de uitreiking van de Nederlandse Muziekprijs afgelopen zondag in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam leverde de laureaat, blokfluitiste Lucie Horsch, felle kritiek op het cultuurbeleid van de overheid. Zij deed dat in aanwezigheid van minister Van Engelshoven van cultuur.

Horsch zei over de wijze waarop subsidies worden toegekend:
‘Ensembles in heel Nederland worden namelijk afgemeten aan lijstjes met specifieke kwalificaties die bepalen of zij recht hebben op financiële ondersteuning. Met de beperkende eisen die er gesteld worden, zijn musici vaak gedwongen om hun eigen creatieve persoonlijkheid te verloochenen, om maar te mogen blijven meedraaien. Hierdoor dreigt de culturele wereld uit te monden in een ongezonde competitiestrijd, terwijl kunst juist helemaal niets met competitie te maken heeft. Met name de eis van diversiteit blijkt doorslaggevend bij het besluit over het toekennen van de subsidies die bepalend zijn voor het voortbestaan van ensembles. Zodra diversiteit of originaliteit echter een doel op zich wordt, is het gevolg juist een heel eenzijdig cultureel leven. Wanneer er alleen nog maar “hippe”, “originele” of diverse kunst mag bestaan, dan is het resultaat uiteindelijk juist niet die diversiteit waar zo krampachtig naar wordt gestreefd.’

yeps | 05-10-20 | 13:08

@yeps | 05-10-20 | 13:08: Men maakt geen plannen die men goed lijkt, maar waar subsidie voor te krijgen is. En dan vinden we het raar dat er weinigs origineels instaat onder deze verstikkende deken.

P-unit | 05-10-20 | 13:37

Ik vraag me af: in hoeverre is dit volgens zo'n Amsterdams fonds voor de kunst, nou beter of anders dan toen in 40-45 Joodse mensen van de Reichs Kulturkammer niet meer mochten meespelen in orkesten? Dit is toch precies hetzelfde?!

pjisonline | 05-10-20 | 12:59 | 3

Juist.

L.E. Raar | 05-10-20 | 13:04

Dat is de beargumentering: het orkest heeft “verboten fur Juden” en “alleen voor blanken” bordjes bij de ingang. Waar is de tijd dat kwaliteit boven huidskleur ging?

TheseDays00 | 05-10-20 | 13:06

Het ging veel verder. Mijn overgrootvader was bekend artiest in die tijd en hem werd optreden of muziek uitbrengen ook verboden. Niet in lijn met de gestelde regels. Niet Nazi genoeg. Geen lid NSB. Dubieuze teksten en bedoelingen. Veel van zijn collega’s uit amsterdam zijn toen afgevoerd. Hij heeft, ook na de oorlog, nooit meer opgetreden.

P-unit | 05-10-20 | 13:29

Zijn er dan minderheden die een ander instrument kunnen bespelen dan de kk toeter?

inCol | 05-10-20 | 12:57 | 1

ramshoorn, bijvoorbeeld?

L.E. Raar | 05-10-20 | 13:05


We weten en meten allemaal dat in opsporing verzocht juist heel veel diversiteit is. De enige conclusie is dan wanneer er daar minder diversiteit is, de criminaliteit afneemt. Correct?

BenDeLier | 05-10-20 | 12:56 | 1

je zou dat eens in een grafiekje moeten zetten, benieuwd hoe links dat weer gaat oplossen.

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 13:03

Ik krijg toch altijd een beetje een zure smaak van die subsidies. Zoals ook al terecht wordt opgemerkt: Waarom moet Tinus Tegelzetter anderhalve meier p.p. aftikken voor een avondje naar De Toppers met z'n Anita maar ondertussen ook via de belastingen meebetalen aan subsidies zodat zijn baas voor hooguit enkele tientjes naar de "meest hoogstaande cultuur" in het concertgebouw mag luisteren?

Bugblatter | 05-10-20 | 12:54 | 4

Helemaal waar.

Jan Passant mk2 | 05-10-20 | 13:01

@Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:59: toen had het socialisme nog nobele idealen.

kunstliefhebber | 05-10-20 | 13:04

@Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:59:
@kunstliefhebber | 05-10-20 | 13:04:
Dat is nooit het idee geweest, dat is mijn overtuiging inmiddels wel. Het is alleen de smoes geweest om het sociaal acceptabel te maken voor "de gewone burger". De beslissers hierover wisten van tevoren donders goed dat een cultureel subsidiecircus vooral ten goede zou komen aan mensen uit hun eigen inkomensgroep. Precies hetzelfde als bij de hypotheekrenteaftrek: Zogenaamd om de arbeiders ook de mogelijkheid te geven om een huis te kopen, ondertussen betalen de architecten van dat systeem (bovenmodalen) netto veel minder voor EXACT dezelfde woning dan iemand met een arbeiderssalaris. Pandeigenaren en hypotheek verstrekkers varen er ook wel bij. Nee hoor, dat hadden ze van tevoren nooit kunnen bedenken.

Bugblatter | 05-10-20 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

KARMA!!
Om één of andere reden denk ik dat dit soort orkesten/koren vol zit met deugende Groenlinks-/D66-/PvdA-mensen. Die nu geen subsidie meer krijgen van hun eigen GL/D66/PvdA-stad (Amsterdam).
Heerlijk, worden ze nu eindelijk geconfronteerd met hun eigen walgelijke GL/D66/PvdA-diversiteitsbeleid. Top, heerlijk, karma.

Jan3863 | 05-10-20 | 12:54 | 2

Zou je vrij zeker best eens gelijk in kunnen hebben. En als dit niet gestopt wordt zullen er nog meer domLinkse slachtoffers van ''hun eigen succes'' worden.

Santoku | 05-10-20 | 13:00

Dat geldt niet alleen voor koren ook zelfgeclaimde “artiesten” vallen hieronder.

All_Anonymous | 05-10-20 | 13:05

Prachtig stukje Ronaldo, iets van spijer kop, dank hiervoor!

aardv@rk | 05-10-20 | 12:51

En nog maar een analyse van een ruzie in het fietsenhok van de basisschool van het internet. Met de usual suspects als SyWierd en een stoet anonieme permanent gekwetsten in de hoofdrol. Het is hun brood, kwalijk kunnen we het ze niet nemen maar laat die achterlijke Twitteraars nu eens lekker Twitteren. Of laat ze een kroontje nemen, dan zijn we van dat gezeik af.

JJMS | 05-10-20 | 12:51

Uitvoerenden en publiek zijn genuanceerde en fatsoenlijke mensen. Dat is al verdacht bij subsidie verstrekkers.

Ohnesorg | 05-10-20 | 12:51

Dat wordt dan veelvuldig werken uitvoeren van de 18e eeuwse componist Joseph Boulogne, bijgenaamd ‘le Mozart noir’, zoon van een zwarte slavin en blanke plantage eigenaar.

matatwork | 05-10-20 | 12:50 | 1

Met een transgender als eerste violist-van-kleur.

Schoorsteenveger | 05-10-20 | 12:55

"Aan de andere kant vragen wij ons altijd af waarom laagopgeleiden, die minder geld hebben, vaker ziek zijn, eerder doodgaan en sowieso een kutter leven leiden dan hoogopgeleiden, belasting zouden moeten betalen om de linkse hobby's van een stel rijke boomers te betalen. Maar dat zal wel weer dom & plat van ons zijn."
Inderdaad. Dom en plat.
Maar het blijft uiterst bedenkelijk dat een barokorkest het vuur aan de schenen wordt gelegd om 'divers' en 'inclusief' te zijn.

Schoorsteenveger | 05-10-20 | 12:50 | 5

Alsof die belasting betalen.

wilmeister00 | 05-10-20 | 12:59

Alsof die niet van Barokmuziek kunnen houden, het past nl uitstekend bij de woninginrichting.

wilmeister00 | 05-10-20 | 13:00

@Timide_Aso | 05-10-20 | 12:52: Prima, maar laten we de staatsteun aan grote bedrijven dan ook maar eens stoppen.De meeste aandeelhouders kunnen wel een koersvalletje verdragen. ben er helemaal klaar mee dat de staat mijn geld verdeelt.
dat basispakket zorg is ook al zoiets.

miko | 05-10-20 | 13:11
▼ 2 antwoorden verborgen

De linkse Deugmensen hebben zich wel in een hoek geschilderd met hun Diversiteiten & Inclusitie.
Natuurlijk gaan de monsters die u voedt in al uw kleffe handjes bijten. Niet gedacht wat?
U dacht dat het net honden waren. Gehoorzame hofhonden, die alleen op uw commando demense van uw doelgroep bijten.

Jan Passant mk2 | 05-10-20 | 12:49

Mooi nog even en Groot Wassink en Halsema gaan vrijwillig afstand doen van hun functies in 020 want het zal niet meer lang duren dat ook zij te wit zullen bevonden. Meer diversiteit = minder, of beter geen, witten meer. Daar zullen de witte pleitbezorgers van diversiteit langzamerhand wel achter gaan komen. Ik zeg weg met alle witte kunstenaars, politici, topambtenaren en talkshow hosts!

ultraman | 05-10-20 | 12:48 | 1

Ze kunnen zich uit solidariteit zwart gaan sminken. O wacht....

kunstliefhebber | 05-10-20 | 12:52

Ja, zet er een paar beatboxers en rappers bij.

Ploertendodert | 05-10-20 | 12:48

Klassieke muziek is wit koloniale imperialisme en werd door de slavenhouders en nazi's gebruikt en daarom fout. Snel afschaffen en vervangen voor Afrikaanse muziek. En een ieder die naar klassieke muziek luistert is een fascist en een racist.

Graaf_van_Hogendorp | 05-10-20 | 12:47 | 3

Eens, maar dan ook volledig. Maar er komt nog iets bij - deze zuivering doet mij zeer o.a. denken aan de beeldenstorm, de codex en het verbod op radio's tijdens WWII. Totalitaire overheden zijn per definitie cultuurbarbaren. Ze hebben namelijk gewoon geen niveau. Macht is het enige dat telt.

L.E. Raar | 05-10-20 | 12:59

Ik heb ooit op een feestje met redelijk links georiënteerd bezoek een fout antwoord gegeven op de vraag of ik ook klassieke muziek luisterde en zo ja, wat dan. Ik noemde enkele favoriete stukken, waaronder e.a. van Wagner. Toen was ik uiteraard facist.

bees-t- | 05-10-20 | 13:07

@L.E. Raar | 05-10-20 | 12:59|
Wat we hier zien is een één-op-één herhaling van de Culturele Revolutie van Mao. Kijkt u onderstaande JijBuis voor een heel beangstigende gelijkenis, en dat op meerdere fronten:

- www.youtube.com/watch?v=olXipfCKUoo

Ik kan u mijn walging voor de huidige gang van zaken dan ook niet onder woorden brengen zonder niet alleen in dit leven een permaban voor de Interwebs te krijgen, maar ook voor alle daarop volgende levens.

Sjefke7807 | 05-10-20 | 13:19

Orkesten zijn uiterst divers: Westerlingen en Aziaten in tientallen smaken. Maar dat telt niet voor deze commissies, want de culturele branche wordt meer en meer gebruikt als werkverschaffingsproject voor zwarten en berbers die verder nergens voor geschikt zijn. En omdat deze lui niets met cultuur hebben, laat staan met westerse cultuur, is het logisch dat zij hun eigen clans subsidies toeschuiven, voor simplistische volksmuzak of simplistisch navelstaar-theater (migrantengezeur over hun vader, hun moeder, het racistische Nederland, meer zit er niet in die hoofden).

Nou heb ik nog nooit een neger met een viool gezien, en ook geen moslim op een piano. Het Westen heeft de grootste, fijnbesnaardste beschaving aller tijden, met magistrale componisten, met ongeëvenaarde sonaten, opera's, symfonieën, stromingen, geschiedenis, wijsheid en kennis - al dit wordt terzijde geschoven om onderontwikkelde migrantenprut op het toneel te brengen. We zien het voor onze ogen gebeuren.

Madame Poitiers | 05-10-20 | 12:44 | 2

De Ware Gelovige mag geen muziek produceren. Ies Haram.

bisbisbis | 05-10-20 | 12:51

Is Veenhuizen al weer geopend? Er moet nog een dijkje opgehoogd worden. Daar kunnen la die mafklappers aan mee helpen. Ook die zgn woordkunstenaars oid.

vokfeez | 05-10-20 | 12:57

Eerst geen subsidie voor museum Ons' Lieve Heer op Solder maar wel 8 (acht!) ton naar die Esajas voor zijn black project. Wat is voor ziek beleid?

Piet Karbiet | 05-10-20 | 12:44 | 1

Amsterdams beleid.

L.E. Raar | 05-10-20 | 13:12

Hallo, wat denken die vieze ouwe witte rascisten wel niet?? Beetje westerse historie verheerlijken? die moet juist kapot!!! Wat moet je met zo'n Baroque orkest als je voor een paar ton meer Akwasi met het voltallige OM als achtergrondorkest kunt hebben? Gaaf land!

TiTi_no_ghost_237 | 05-10-20 | 12:43

Zo kennen we de Marxisten weer. Je hoeft niet te denken, dat doen wij wel voor je. En zo niet sturen we dat bij door middel van geld. Vieze smerige huichelaars van het begrensde woord en daad.

Zeisss | 05-10-20 | 12:42
-weggejorist-
Uitspreken | 05-10-20 | 12:41 | 2

De geschiedenis van de Nederlanden mag gewoon in vuilnisbak blijkbaar.
Dit is de erfenis van onze cultuur. En we laten het verloren gaan. Het is een schande.

Die muzikanten mogen blij zijn als ze het minimum loon halen.
Maar nee, het moet naar de vergoedingen van diversiteits-commissies en dat soort bobo's.

Maar er mag wel 150 miljoen corona-subsidie naar Tata-steel die dat lachend omzetten in bonussen terwijl ze voor 2 miljard euro teveel staal inkopen van hun dochterbedrijf in Indonesië.

kloopindeslootjijook | 05-10-20 | 12:41

Misschien kunnen we 1 van de hoofdrolspelers uit Opsporing Verzocht wel vragen of hij de fagot wil bespelen.

Ikblijfnietstil | 05-10-20 | 12:40 | 4

Welke faggot?

Peter Emile | 05-10-20 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Is de Jostiband nog wel divers genoeg, volgens de laatste maatstaven?

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:40 | 1

De vraag stellen is hem beantwoorden - racist!

bisbisbis | 05-10-20 | 12:59

Die clubjes die subsidie verdelen : dat zijn toch eigenlijk ook gesubsideerde clubjes?

despee | 05-10-20 | 12:39 | 1

Ja wanneer ze de budgeten opstellen voor volgend jaar gaan ze zichzelf afschaffen.

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 13:07

Het Kwaku festival zal ook wel afgeschaft worden dan.

small_town_dude | 05-10-20 | 12:39 | 2

Oh, die zeggen gewoon hardop dat er geen witten in het bestuur mogen.

Piet Karbiet | 05-10-20 | 12:45

En Keti Koti. En het zomercarnaval. Wat de denken van het gemiddelde "clubhuis" of kickboxvereniging in de randstad?

Ploertendodert | 05-10-20 | 12:46

Stop al dat subsidie zooi. Het concept vereniging bestaat en crowdfunden bestaat ook, dus daar kunnen ze gebruik van maken. Iedereen moet zelf weten aan welke hobbies/interesses/doelen ze geld willen schenken zonder dat de overheid als gereedschap/wapen van links gebruikt wordt om geld van burgers te stelen zodat ze hun eigen hobbies daarmee kunnen subsidiëren.

unshift | 05-10-20 | 12:39

Meer meer meer limbo dancers naar het barokorkest voor het te laat is.

Baron Clappique | 05-10-20 | 12:39

De boksschool in A'dam waar ik destijds trainde, kreeg ruim 25 jaar geleden) ook geen subsidie meer van de deelraad omdat er ook blanken (zoals 1 andere gozer en ik) lid waren.... toen was het al verrot

Jack Berenburg | 05-10-20 | 12:39

Wie betaalt, bepaalt.
Daarom ook geen voorstander van basisinkomen en andere financiele afhankelijkheden.

Reebensteeltje | 05-10-20 | 12:38 | 3

Basisinkomen is nergens een oplossing voor.

Kuifje-naar-Brussel | 05-10-20 | 12:40

@Kuifje-naar-Brussel | 05-10-20 | 12:40:
We hebben in feite in NL al een basisinkomen maar dan wel met een gigantisch ambtenarenapparaat om het hele circus te laten draaien. De afschaffing van dat circus is toch wel een soort van oplossing?

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:43

@Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:43: Beiden afschaffen.

unshift | 05-10-20 | 12:46

Nodeloos genuanceerd

Phreack | 05-10-20 | 12:38

ja hoera, nog meer matige rap

1977 | 05-10-20 | 12:37

Misschien zit er tussen de fake-homo Oegandezen wel een goede violist?

priwax | 05-10-20 | 12:37 | 1

Liever goede voetballers.

Kuifje-naar-Brussel | 05-10-20 | 12:40

de uitvoeringen van Die Kunst der Fuge of de Brandenburgse concerten zijn natuurlijk ook veel mooier als ze uitgevoerd worden door het Soweto Mpanza Orkest of het Kampala Kazosi Buganda ensemble.

small_town_dude | 05-10-20 | 12:36 | 2

Ik roep het hier al een tijdje: de blinde audities om lid te mogen worden van het Concertgebouworkest, (dat overigens al behóórlijk internationaal en divers is) geen voor de bijl. En het het zou mij bepaald niet verbazen als GL-lichtgewichtje Touria Melani (jeweettoch, de diverse cultuurwethouder, verkozen op haar enorme bestuurlijke kennis en haar diverse inhuringsvermogen ) zwaargewicht Dorothee van Vredenburch (die wél iets kan, en daarom geen cultuurwethouder is) daarover op de muntthee heeft gevraagd.

bisbisbis | 05-10-20 | 12:48

Ha ha ha, alleen klinken ze dan misschien iets minder wohl temperiert.

isitsoornot | 05-10-20 | 12:52

Gaan we nu ook eisen dat King Sunny Ade and his African Beats (bestaan ze nog ?) minstens 3 blanke trommelaars hebben >

Der Schnitzeljäger | 05-10-20 | 12:36 | 1

U ies rasies,

bisbisbis | 05-10-20 | 13:01

Ze kunnen toch een paar gekleurde instellen met een triangel of een klein trommeltje. Een zwarte rapper als heldentenor zie ik echter niet zo zitten.

jan huppeldepup | 05-10-20 | 12:35 | 1

Die rapper eist dan in ieder geval auto-tune en andere vocal effects.

isitsoornot | 05-10-20 | 12:57

Ja, cultuursubsidies zijn een kadootje van de beter gesitueerden aan zichzelf. Maar vergeet niet dat deze subsidies een enorm marktverstorend effect hebben - dus als een orkest geen subsidie krijgt, dan betekent dat automatisch dat de kaartjes (veel) duurder worden. Dat bepaalt keuzes van mensen ook in niet geringe mate.

konjodebonjo | 05-10-20 | 12:35 | 1

Als dat een argument is, dan moeten werkende Nederlanders ook meebetalen aan mijn Metallica concert tickets.

unshift | 05-10-20 | 12:47

Dus als ik het goed begrijp moet het Holland Baroque meer Surinaamse, Antilliaanse, Marokkaanse, Turkse, Chinese, Ghanese, Ambonese, Oegandese, Eritrese, Somalische en ga zo maar door fluitisten, luitisten, klavecimbel en viola da gamba bespelers opnemen (vrouwen hebben ze al genoeg, de sexuele geaardheid van het huidige collectief ken ik niet). Misschien ook nog een toefje geestelijk of lichamelijk gehandicapt, en dan ook nog even het repertoir doorkammen, wat Händel of Monteverdi eruit gooien en vervangen door werk van Afrikaanse en Aziatische barokcomponisten of gewoon wat drillrap arrangeren. Klaar ik Koopmans (vandaar wellicht de lichte beroerte)

batvoca2 | 05-10-20 | 12:35 | 2

U heeft het goed begrepen.

Kuifje-naar-Brussel | 05-10-20 | 12:40

O is dat het. We dachten dat het over muziek ging.

kloopindeslootjijook | 05-10-20 | 12:44

Je krijgt subsidie als je doet wat er gezegd wordt.
Die werkloze gedwongen laten "participeren", anders geen poen.
Die moslim er bij, anders geen poen.
Bezuinigen, anders geen poen.
Samenwerken met andere partijen volgens overheidsideologie, anders geen poen.
Klussen voor de overheid, anders geen poen.
Jezelf herdefiniëren naar de "nieuwe werkelijkheid", anders geen poen.
Laat gaan de subsidies.
Hier is belastinggeld niet voor.
Hier ben je geen professioneel muzikant voor.
Houd de eer aan uzelf.
Geef online gratis concerten. Een hobby hebben mag altijd.
Succes.

zeurmachine | 05-10-20 | 12:34

Tjah, subsidie moet volgens de huidige mode bij voorkeur *racistisch* zijn.
Dus voor het duiden van de rassen verschillen,
in een positief daglicht voor mensen met een kleurtje natuurlijk.
- Roots festival.
- Black Sheep Can Fly
- El Hizjra
- FIBER
- Framer Framed
- George en Eran Producties
- Granate
... Ik ben nar de G maar gestopt met het het doornemen
van deze subsidie-voor-racisme lijst. Werd te veel.
www.amsterdamsfondsvoordekunst.nl/toe...

hotmint | 05-10-20 | 12:34

We oogsten wat we hebben toegelaten vanaf eind zestiger jaren. De destijds ingezette strategie komt nu tot volle wasdom en laat zich overal zien en horen. Het marxistische, activistische weg met ons denken begeeft zich op haar hoogte punt. Het diversiteitsbeleid is een van de speerpunten. Met dank aan diegenen die dit mogelijk hebben gemaakt.

De Evangelist | 05-10-20 | 12:33 | 3

De Jantjes hebben hun schoonmaak van de Dam destijds niet afgemaakt. En zo zie je maar.

Cepalislam500mg | 05-10-20 | 12:40

Maar Paul Witteman (Bloemendaal 1945, UvA, PvdA, Vara) had er in Buitenhof 3 jaar geleden nog nooooooit van gehoord. Sure. Die man is zelf het beste vleesgeworden bewijs.

Piet Karbiet | 05-10-20 | 12:49

Noem het drill barok en de subsidie stroomt binnen.

Somberman | 05-10-20 | 12:31

Ben heel benieuwd of ze deze criteria ook aanhouden als straks het zwaar gesubsidieerde Keti Koti festifval hun kipkluifkraampjes op gaan bouwen

darius | 05-10-20 | 12:31

Daar waar draagvlak voor is, behoeft geen subsidie. Dat gezegd hebbende: waarom moeten stadsdichters die verre van onbesproken gedrag zijn, en totaal hypocrieten als Famke Louise, uit de staatsruif meevreten, waar de meeste mensen meer last dan lol van hebben, ten koste van bijvoorbeeld dit gezelschap. Hetis weliswaar niet mijn ding, laat ze lekker met privaat geld het hoofd boven water houden, maar dit slaat als een tang op een varken.

Cheesy Poof | 05-10-20 | 12:31

Dit diversiteitsgezeik kan altijd nog erger, een artikel in de NYT waarin gevraagd wordt blinde audities (waarbij degene die auditie doet achter een scherm zit opdat alleen op kwaliteit wordt geoordeeld) OP TE HEFFEN want op deze manier wordt het orkest nooit divers.
Dat de schrijver hiermee zelf racisme bedrijft door te concluderen dat minderheden kwalitatief minder geschikt zijn voor klassieke muziek mag woke-pret niet drukken.
www.nytimes.com/2020/07/16/arts/music...

nick.name | 05-10-20 | 12:29 | 2

Er was in een Nederlandse gemeente toch ook ens zo'n experiment, met geanonimiseerde sollicitaties. Dat had een zelfde soort uitkomst.

lekgoot | 05-10-20 | 12:33

Daar zijn ze bij Harvard ook achter gekomen en daarom geven ze bij de toelatingstest strafpunten aan Afro-Aziaten ten faveure van de Afro-Amerikanen. Geen enkele ophef over in de media.

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:33

Dat linkse grut houdt blijkbaar enorm veel van eenheidsworst. Ik wil niemand op ideeën brengen, maar is het misschien inclusief en divers genoeg als we allemaal dezelfde kleding gaan dragen? Zelfde kapsel? Zelfde eten? Zelfde huis, tuin, auto (o nee, dat mag natuurlijk niet). Zelfde ...

ArieR68 | 05-10-20 | 12:29 | 3

Culturele revolutie zoals dat ook in China perfect functioneerde onder Mao.

getzappad | 05-10-20 | 12:32

Maar dan alleen het stomme volk, niet de partijbonzen uiteraard. Sommige varkens zijn namelijk meer gelijk dan andere.

Cepalislam500mg | 05-10-20 | 14:04

De muziek van Bach heeft natuurlijk hetzelfde niveau als van alle zwarte artiesten. Stel je voor dat je wat anders zegt!

deoudererijperevrouw | 05-10-20 | 12:28

Goed dat hier aandacht aan wordt besteed. Europese klassieke muziek heeft het zwaar te verduren in de multicultimaatschappij. Want: de meeste componisten waren blank en man. Verder vergt het beluisteren van klassieke muziek een aandachtsspanne die langer duurt dan de tijd die benodigd is voor een snare roll en drop.

lekgoot | 05-10-20 | 12:27 | 2

En d'r worden geen bitches geslapt, voor zover ik weet.

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:34

Verhuizen naar Uganda. Hebben ze daar ook dat zo gewenste stukje multicul.

Ambiorix | 05-10-20 | 12:41

Het leuke van deze soepsidie-regels. Heel wat "kunstzinnige" types buiten de randstad gaan in maart een ander vakje met het rode potlood aankruisen dan die van '66. GL en de PvdA zullen ook wel niet zo gewaardeerd meer worden.
Eigen soepsidie eerst!

Abject | 05-10-20 | 12:27

Er was bij een vorige subsidieronde ook al discussie over dit barokgezelschap: nl. waarom kunnen ze na al die jaren niet gewoon in hun eigen onderhoud voorzien? Scherper gezegd: ten onrechte gesubsidieerde hobby.

CiTy3 | 05-10-20 | 12:26

Nou zeg, het gaat natuurlijk om het ideologisch gemotiveerde beleid dat bij elk muziekgezelschap een bongospeler moet zitten. Dat doet denken aan een NSB filmpje over jazz 'Deze muziek hoort thuis in het oerwoud' gemaakt i.s.m. met de Duitse Reichskulturkammer van die tijd, die hadden het niet zo op wat ze 'Entartete Kunst' noemden. Was toen fascisme. Categorie onfrisse ideeën, zeg maar. Dat het sponsoren van klassieke muziek denivellerend is, tja, die plaat is veertig geleden al grijsgedraaid. Voordat de redactie van GS geboren werd, zeg maar ;-). Verder helemaal waar. Waarom moet Jan Modaal voor de opera betalen? Maak die kaartjes maar wat duurder. Maar dat is hier niet de issue. Het gaat om de onfrisse wind die door onze bestuurderskringen waait.

Otto Normal | 05-10-20 | 12:25

Echt weer Amsterdams, dat de meest imbeciele organisaties wél subsidie krijgen, zolang er maar gekleurde mensen gebruik van maken en in het bestuur zitten.

Papa Jones | 05-10-20 | 12:25 | 2

Onder al die honderden homofiele laberkakkers uit Oeganda zal toch wel een professionele dwarsfluiter zitten die thuis is in Barok muziek.

linus | 05-10-20 | 12:34

Juist Papa Jones hier gaat het dus om!

aardv@rk | 05-10-20 | 12:36

Weer typisch cultuur-marxistisch links: sinister tribaal afrikaans tromgeroffel, agressieve criminele rappers en arabierische jankklanken boven de superieure westerse klassieke muziek plaatsen.

wijsvinger | 05-10-20 | 12:25

Maar wat heeft diversiteit nu in hemelsnaam met cultuur en muziek van doen? Zijn er überhaupt wel gekleurde mensen die geschikt zijn voor dit orkest? En op welke stoel(en) gaan deze commissies eigenlijk zitten door dit soort adviezen? Gaan subsidieaanvragers in de toekomst dus excuusnegers (excusez le mot) in dienst nemen als subsidievangers?

FrankVeer | 05-10-20 | 12:25 | 4

@lekgoot | 05-10-20 | 12:34: Absoluut, maar iets zegt me dat die niet onder de noemer ‘inclusief’ vallen! Veel mensen van Indiase en Chinese afkomst zijn namelijk veel te goed geïntegreerd. Dus wil men liever zwarten met een kwetsnegercomplex en drammerige islamieten, die ons de les moeten gaan lezen hoe racistisch we wel niet zijn!

kunstliefhebber | 05-10-20 | 12:49

@lekgoot
Ja, maar die worden niet bedoeld.

Alco-de-Holist | 05-10-20 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Subsidies, links en Amsterdam, alledrie is het waanzin en daarmee achterlijk.

Santoku | 05-10-20 | 12:24

De moordadige liedjes op funx en BNN's 101barz verdiennen wel subsidie, hitsen onze puberkinderen op met grote messen rondtelopen. Vind dat deze instellingen moeten worden aangeklaagd voor medeplichtigheid in zware mishandeling.

dhrat | 05-10-20 | 12:24 | 1

Ja, daar moet kennelijk dus nog meer van komen. Wat een zooitje.

Santoku | 05-10-20 | 12:25

Tevens was het barok orkest volgens de commissie ' niet vernieuwend genoeg' - humor om dat in een rapport over oude muziek te zetten.

Zeurders | 05-10-20 | 12:24

Als het enige argument is "Te weinig diversiteit", dan is dat zeer racistisch tegenover blanke mensen. Al had deze club minder blanke mensen, hebben ze meer kans op subsidie.

Omnisofos | 05-10-20 | 12:24

Het mixen van rassen en culturen en cultuuruitingen is juist het ontkennen en tegengaan en verwoesten van diversiteit.
Maar marxistisch links wil graag dat we allemaal lichtbruin worden en het zelfde liedje zingen.
Het diversiteits beleid is keihard anti diversiteit en respecloos naar het anders zijn, de individuele eigenheid en onafhankelijkheid.

Premier Trutte | 05-10-20 | 12:24 | 1

Het linkse diversiteitsdenken heeft als doel het tegengaan van indiviualisme en het creëren van een fusion die zal uitmonden in één alomvattende intollerante totale religie en politiek manier van denken onder leiding van een overheid die alles bepaalt.

Premier Trutte | 05-10-20 | 12:31

Oeps verkeerde topic

chausson61 | 05-10-20 | 12:24

De vraag die gesteld moet worden: Hoeveel van deze culturele elite (leden van dat barokke orkest) hebben GL en/of D66 gestemd.
Want anders is het natuurlijk wel een beetje krokodillentranen. Dan krijgen ze precies waar ze voor stemden. Dit wilde je toch? Of bedoelde je, naar goed GL/D66 gebruik, dat het uiteraard voor _andere_ mensen bedoeld was.

TheEgg | 05-10-20 | 12:24

Heerlijk toch.
Meer, meer, meer diversiteit commissies!

Ze doen maar joh. Het is toch niet meer tegen te houden dus laten we er dan maar lol mee hebben. Gasten zijn helemaal gek geworden.

Rohin | 05-10-20 | 12:23

Mijn vrouw is van Surinaamse Hindoestaanse afkomst.
Mijn vrouw wil best lid worden van welke club dan ook als daarmee genoeg diversiteit optreedt en de subsidie binnen getikt kan worden. Weliswaar voor een kleine vergoeding natuurlijk zijnde 20% van de binnengekomen subsidie.

Toeja | 05-10-20 | 12:23 | 4

@Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 12:27: De driehoek bespeel ik altijd. Mijn vrouw kan goed overweg met de fluit/dwarsfluit zolang het maar niet de picolo is.

Toeja | 05-10-20 | 12:34

@Toeja | 05-10-20 | 12:34: Als je er maar plezier aan hebt, maar dat lijkt wel in orde te zijn als de dwarsfluit bespeeld.

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland (en eigenlijk de hele westerse wereld) is gewoon één groot 24/7-theater; ik kijk er naar en het ene moment moet ik er heel hard om lachen, het andere moment moet ik er heel hard om janken.

kweethetooknietbeter | 05-10-20 | 12:23

Ik hou van barokmuziek

naxapinu | 05-10-20 | 12:23 | 1

Ik ook!

aardv@rk | 05-10-20 | 12:38

Een neger die het koper poetst, mag dat ook?

postmodernismisdead | 05-10-20 | 12:22 | 1

Nee

aardv@rk | 05-10-20 | 12:38

Je zou bijna gaan hopen op een totale reset terug naar de jaren 70.
Kotsziek word ik van alle randfiguren.

swassannuf | 05-10-20 | 12:22

Subsidies leiden meestal tot waanzin. Laat iedereen zelf beslissen waar hij zijn geld aan uit geeft. Alles wat echt goed is, overleeft dan wel. En de bagger verdwijnt.

Sitting_targets | 05-10-20 | 12:21

Kunstsubsidies mogen best wel een tandje lager, dat maakt ook dat het kaf wat van het koren gescheiden wordt, want de meeste zwaar gesubsidieerde kunst is rotzooi. En het publiek dat het soort hoogstaande cultuur zoals dit barok-orkest aanhangt (ben er zelf 1 van) kan een wat duurder kaartje gerust wel betalen!

Maar het blijft verwerpelijk dat er een commissie bestaat die subsidies toekent op bas van dubieuze criteria als ‘diversiteit’ en ‘inclusiviteit’ (twee verschrikkelijke jeukwoorden). De kunst- en cultuursector zit vol met bagger die gesubsidieerd wordt, en kennelijk mag dat in stand worden gehouden als je maar genoeg negers of kopvodden in je gezelschap opneemt. Dat is misselijkmakend!

kunstliefhebber | 05-10-20 | 12:21 | 2

Helemaal eens.
Ik zit zelf in de culturele sector en zie hoe het op alle fronten misgaat. Als het enige criterium kwaliteit zou zijn, zou men met de helft van de subsidies toe kunnen.
Maar juist die godvergeten postmoderne kunstopvatting dat kwaliteit niet te meten is, dat alles een kwestie van smaak en perceptie is, is funest. Vuilbekkende "rappers" worden als voorbeeld gesteld voor serieuze musici met een half mensenleven aan intensieve studie achter de rug. Want inclusief en divers.
Walgelijk.

Leipniz | 05-10-20 | 12:32

Alles moet en zal er aan geloven.

Die diversiteits-multi-culti-shit zal en moet overal er doorheen en in geramd worden.

Van bedrijfsleven, taalgebruik, reclames, films, literatuur tot aan muziek.

De hele maatschappij MOET en ZAL.

De tering.

Weemoedig word ik ervan.

“If I decide to be an idiot, then I’ll be an idiot on my own accord.”
― Johann Sebastian Bach

Dr.Mabuse | 05-10-20 | 12:20

Het topic dat je wist dat zou komen nr 2.

Gebrekkig muziek- en geschiedenisonderwijs produceert filisters die een clubje boze wauwelaars als vernieuwend ervaart. En een stupide kruideniersmentaliteit gekoppeld aan een hersenloze vernieuwingsdrift. Op een dag zitten de kinderen, die groot geworden zijn met het idee dat klassieke muziek stom, moeilijk, ouderwets en elitair is, in een commissie die over subsidies gaat. En dan krijg je dit.

Diotima | 05-10-20 | 12:20 | 2

*filisters ervaren. Stop de tijd.

Diotima | 05-10-20 | 12:21

@Diotima | 05-10-20 | 12:21: Laat de tijd nog maar even doorlopen. Filisters? Update: my bad, nooit van gehoord.

Beau_Reaal | 05-10-20 | 12:24

Diversiteit eisen (op uiterlijke kenmerken geselecteerd) = je reinste racisme.
In wat voor een gekke wereld leven we tegenwoordig?!

Timide_Aso | 05-10-20 | 12:20

Dan ook de fracties van D´66 en Groen Links geen subsidie meer wegens gebrek aan diversiteit.

Stratum | 05-10-20 | 12:19

Heeft niks met racisme te maken. Allochtonen zijn gewoon niet geinteresseerd in klassieke muziek. George Gershwin heeft in zijn testament opgenomen dat zijn opera "Porgy and Bess" alleen uitgevoerd mag worden door zwarte zangers. Helaas zijn die nauwelijks te vinden, dus het opvoeren van die opera komt niet heel vaak voor.
Verder zou ik graag wilen weten hoeveel leden van het Amsterdam Baroque Orchestra op Groenlinks hebben gestemd. Je krijgt wat je stemt nietwaar?

halbstark | 05-10-20 | 12:18 | 2

Veel leden van het orkest zijn buitenlanders, geselecteerd van over de hele wereld om hun muziektalent.
Krankzinnig genoeg geldt die internationale betrokkenheid blijkbaar niet als "diversiteit". Alleen het hebben van een kleurtje telt. Wie is er hier nu racistisch?

Leipniz | 05-10-20 | 12:26

En Karel de Grote was een neger.

RickTheDick | 05-10-20 | 12:17 | 2

Hij kon in ieder geval ook niet schrijven.

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:21

De vader van Philip de Zwarte.

Kuifje-naar-Brussel | 05-10-20 | 12:42

Als ze nu een neger vinden die wat barok wil reppen is de subsidie verzekerd tot 2099.

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 12:17 | 2

Er zijn uitstekende zwarte opera-zangers overigens. Ze zijn alleen zeer zeldzaam, omdat zwarte mensen doorgaans niet uit de sociaal-economische klasse komen die klassieke muziekopvoeding krijgt. Dat geldt ook voor mensen genaamd Delano of Chanelle, maar commissie zijn alleen huidskleur aan het turven.

Diotima | 05-10-20 | 12:24

@Diotima | 05-10-20 | 12:24: Er zijn een heleboel goeie zwarte zangers, maar het is toch wat bij de haren getrokken dat een culturele organisatie geld krijgt omdat er een zwarte homo met auditieve handicap meespeelt. Maar een ensemble dat kwalitatief hoogstaande muziek brengt niks krijgt omdat ze allemaal blank zijn ?

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 12:31

Waar het om gaat dat kwaliteit niet beloond wordt maar diversiteit wel, vooral als het gaat om holocaust ontkenners die het slavernijverleden tot een verdienmodel maken

thanseeuwen | 05-10-20 | 12:16 | 1

Het is erger. Het is geen kwestie van kwaliteit maar er bestaan nou eenmaal geen barokmuzikanten in de gewenste intersectionele cohorten. Niet vanwege discriminatie maar vanwege gebrek aan talent, belangstelling en/of affiniteit met de muziek.

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:20

OK, dus alles waar vooral blanken in geïnteresseerd zijn kan niet meer gesubsidieerd worden. Want je kan mij niet wijsmaken dat racisme de oorzaak is van de nogal blanke samenstelling van orkest en publiek. Of ik moet de nieuwsberichten "Marokkaanse en Turkse cellisten massaal weggepest bij Symfonie X" of "Strijkers van Afrikaanse afkomst massaal werkloos" gemist hebben.

Beau_Reaal | 05-10-20 | 12:15 | 4

@Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 12:18: Tim Tim... pani

isitsoornot | 05-10-20 | 12:33

@Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 12:18: Vandaar wat?

Beau_Reaal | 05-10-20 | 12:37

@Beau_Reaal | 05-10-20 | 12:37: Dat er geen diversiteit is, in oegdoewaboeloe is er niet voor niets een schrijnend gebrek aan pianisten of hobo spelers.

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

In de Islam is muziek taboe.
Dus diversiteit is een onmogelijke eis.

Bolhoed | 05-10-20 | 12:14 | 3

Onzin, islamitische landen hebben ook een rijke muziekcultuur. De meeste mensen daar hebben ook een hekel aan orthodoxe geleerden die wat leuk is verbieden.

Diotima | 05-10-20 | 12:38

@Diotima | 05-10-20 | 12:38: De ervaring is anders. Islamitische kinderen doen in de regel niet mee aan vrij muziek onderricht en op de school van mijn vrouw weren islamitische ouders 2 zaken: godsdienst les, waarbij ook niet-islamitische godsdiensten worden behandeld en muziekles.
Dat zijn zeker niet alleen orthodoxe ouders.

Bolhoed | 05-10-20 | 13:48

@Bolhoed | 05-10-20 | 13:48:
Dat wist ik niet. Of is de religieuze identiteit hier sterker dan in de thuislanden?

Diotima | 05-10-20 | 14:23

Hier bijt de linkse emancipatiedrang zich toch wel een beetje in de eigen staart. Voordat blinde audities werden gedaan voor dit soort orkesten, bestonden die alleen uit mannen. Toen ging men blind auditeren en kwamen er veel vrouwen in het orkest. Nu wil men dat weer afschaffen omdat men anders geen 'kleurlingen' (anders dan Aziaten) krijgt.

konjodebonjo | 05-10-20 | 12:14

Los van de discussie: J. S. Bach zelf wordt ook nog een keer gejorist omdat hij geen product is van een multiculturele kruisbestuiving. En zijn zonen ook.

Gummibrösel | 05-10-20 | 12:13

Mensen die het liefst willen dat alle subsidies m.b.t. cultuur verdwijnen wil ik nog even iets zeggen: in mijn beleving is de term 'cultuur' bijna onherstelbaar beschadigd/door kwaadaardige uitzaaiingen verziekte term geworden door wat er de afgelopen decennia aan geld is uitgegeven aan domme en stomme kunstwerken zoals een kromme metalen paal van tien meter hoog die 100.000 euro kostte. Of 100.000.000 euro voor een schilderij uit een slaapkamer van de Rothschild's. En enorme bedragen aan allerlei bullshit dat gemaakt zijn door een enkeling en wordt gewaardeerd door een enkeling.
Cultuur is zoveel meer. Alles wat met muziek en vermaak heeft te maken, valt onder cultuur maar dat sneeuwt helemaal onder, onder door door ambtenaren tot kunst en cultuur verheven, belachelijke zaken. Iedereen heeft dagelijks met cultuur te maken. Er zijn een boel mensen die Nederland, Nederland willen houden. Dat gaat sowieso niet lukken zonder cultuur. Besef dat eens!

Leptob | 05-10-20 | 12:13

Binnen kort in Amsterdam als standaardaanhef op het formulier bij aanvragen :
" Nicht fur weisse " .
Vervolgens ook dergelijke bordjes bij de ingang van parken en als tekst op bussen.

JamesYounger | 05-10-20 | 12:12

Akwasi is volgens sommigen een multitalent. Misschien wil hij nog wel de klootviool komen spelen a raison van een Weesper appartementje per jaar.

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:12

Gewoon naar de rechter voor discriminatie.

Uni-isme | 05-10-20 | 12:12 | 1

Dat heeft in ieder geval wel gewerkt om de idioterie van de Universiteit Eindhoven te stoppen. Daar wilden ze alleen maar vrouwelijke medewerkers inhuren (die er natuurlijk niet genoeg zijn omdat het een TECHNISCHE universiteit is en ze geen ouwewijvenpraatstudies hebben zoals aan de UVA)

Joris Beltsin | 05-10-20 | 12:14

Ik vind het een schande dat op FunX - van onze belastingcenten ja!1!!! - nooit en te nimmer madrigalen te horen zijn, en het Schönberg Ensemble hoor je daar ook niet. Lekker inclusief hoor! En dan dat pedante gebrek aan reflectie en introspectie bij FunX daarover. Ik voel me gekwetst.

henkvaningrid | 05-10-20 | 12:11 | 2

Goed punt! Diversiteit is altijd eenrichtingsverkeer.

Maar zelfs op Radio 1 hoor je nooit iets klassieks, behalve op zondagochtend. In Oostenrijk gebeurt dat wel en daar leeft klassieke muziek veel meer. Het zal wel een wisselwerking zijn.

relatief | 05-10-20 | 12:21

Wie heeft de commissie benoemd?

Fly-KTM | 05-10-20 | 12:11 | 1

De weg met ons blanken afdeling.

komtdatschot | 05-10-20 | 12:15

Mee eens! Goed voorbeeld doet volgen. Geldt dus ook voor het college van Amsterdam. Een grote witte kliek maar willen wel dat ambtenaren apparaat een precieze afspiegeling is van de bevolkingssamenstelling van Amsterdam. Dus witte wethouders van Amsterdam sta uw positie af voor iemand met een kleurtje. Graag zo snel mogelijk!

Xbitt | 05-10-20 | 12:23

Het orkest is elitair. Gelukkig maar. Laat het plebs maar naar Hazes en gesubsidieerde rappers-met-een-korte-levensverwachting luisteren. Tijd voor crowdfunding voor barok nu.

Zyprexa20mg | 05-10-20 | 12:11
-weggejorist-
Premier Trutte | 05-10-20 | 12:11 | 1

Misschien een paar rappers aantrekken? Woordkunstenaars die zo goed kunnen verbinden? Namen schieten mij niet zo snel te binnen, daarvoor ben ik te inclusief...

Pummetje | 05-10-20 | 12:10

In dat filmpje is anders toch duidelijk een persoon die vermoedelijk menstrueer[t/de] van aziatische afkomst. Maar die is misschien gekozen op basis van kwaliteiten in plaats van op afkomst, dus dat telt misschien niet.
Hoe dan ook, jammer voor ze, maar ik vermoed zo dat het gros van dit soort gezelschappen en hun bezoekers zelf op de massa-immigratie- en weg-met-ons-partijen stemt, dus leuk om te zien hoe ze in de kuil donderen die ze voor ons gegraven hebben.

Reaguurdeskundige | 05-10-20 | 12:10

Laten we het eens omdraaien eigenlijk zijn andere culturen helemaal niet geïnteresseerd in onze cultuur... wie had dat gedacht..

Barkruk2 | 05-10-20 | 12:10 | 6

@wijsvinger | 05-10-20 | 12:14: er zullen vast wel wat Afrikanen zijn die klassieke muziek kunnen waarderen, en ook een viool kunnen/willen bespelen. Overigens wel te hopen dat we een keer verlost worden van die door de NPO gesubsidieerde en gepromote nepRappers die daarnaast achterlijkheid en geweld verheerlijken.

Santoku | 05-10-20 | 12:20

@Santoku | 05-10-20 | 12:20: Die zijn er ook wel, maar niet veel. De uitzonderingen die de regel bevestigen. Tegenwoordig wordt de klassieke muziek in leven gehouden door voornamelijk oost-aziaten, die, in tegenstelling tot het onverschillige en op een dwangmatige manier naar diversiteit zoekend linksvolk, wèl schoonheid kunnen waarderen.

wijsvinger | 05-10-20 | 12:36

@Santoku | 05-10-20 | 12:20: In de tijd van Beethoven had je een wereldberoemde zwarte violist en je had tot voor kort Jessye Norman. De spoeling is wel dun.

SIogra | 05-10-20 | 22:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is nou racisme: Geen subsidie wegens blank.
Komt nog bij dat de veruit (maar dan wel heel erg veruit) meeste belasting wordt opgehoest door blanken.
Degenen die lopen te roepen om diversiteit, willen helemaal geen diversiteit maar eenheidsworst, die niet blank is.

jantjeuitnederland | 05-10-20 | 12:09 | 1

En de radicaallinkse die zijn er ook niet zo geïnteresseerd in als dat ze doen voorkomen, voornamelijk maar een deugshowtje, waar ze dikwijls nog voor gesponsord worden ook.

Santoku | 05-10-20 | 12:13

Paar jaar geleden ook al eens het verwijt gehoord dat er te weinig Marokkanen op Lowlands komen en dat daar DUS wat aan gedaan moet worden... Wat zijn Linkse mensen toch een rare mensen.

Bootsjunge | 05-10-20 | 12:09 | 2

Degene die komen zijn er om te dealen

Pummetje | 05-10-20 | 12:12

Raar volk, van een andere planeet. Er zijn ook te weinig blankLinksRadicalen die uit solidariteit mee lopen in de pelgrimstocht naar Mekka.

Santoku | 05-10-20 | 12:15

Kwaliteit moet de maatstaf zijn om te bepalen of een gezelschap mag overleven en niet huidskleur.
Laat Lucie Horsch erop los.
We hebben wat meer verstand en wat minder irrationaliteit nodig in Nederland.
Wie zit er in die raad van betweters? Mensen die 'jeugdtrauma's' hebben opgelopen omdat men ze ooit vroeg om suikergoed te strooien?
Met zo'n Wilem Engel, Famke Louise, Staphorst en een instantie als de Raad voor de Cultuur begint Nederland een beetje de Gekke Gerrit van de wereld te worden.

SIogra | 05-10-20 | 12:09

Het lollige aan dit pigmentbeleid is dat men nu dus 180 verschillende culturen gaat subsidiëren. Die allemaal voor zichzelf dan iets gaan doen, en dan onder de vlag inclusief. Maar al die culturen mixen niet, het zijn allemaal eilandjes op zichzelf. Enkel in het hoofd van de subsidie verstrekkers leeft het ideaal beeld dat het allemaal zo vrolijk en lekker door elkaar loopt.

Shortganger | 05-10-20 | 12:08 | 1

Exact. Als er in de aanvraag maar staat dat iedereen welkom is dan is de subsidie een feit.

DrachiR | 05-10-20 | 18:52

We worden sneller afgeschaft dan gedacht

Stonecity | 05-10-20 | 12:08 | 1

Tijd om die radicaalLinkse -door de (haat)staat gesponsorde- religie af te schaffen.

Santoku | 05-10-20 | 12:17

Maar Syrische vluchtelingen mogen toch helemaal geen barok spelen? Dat lijkt me cultural appropriation. Die moeten Syrische dingetjes spelen.

jan cioran | 05-10-20 | 12:08

Die moderne subsidieverstrekkerskommissieklubjes verdienen een ouderwets pak slaag.

marcoplarco | 05-10-20 | 12:07

Als alle leden zeggen dat ze hosmo hebben, krijgen ze dan wel gratis geld?

kibambam | 05-10-20 | 12:06

In dit orkest alleen al zie ik een Japanse violist en een Japanse alt-violiste. Japanners zie je al heel wat jaren in de Nederlandse conservatoria en orkesten. Maar die tellen niet mee, omdat ze gewoon zelf al goed zijn en hun eigen plek hebben weten te bemachtigen. Het gaat natuurlijk om diegenen die uit zichzelf de top niet kunnen bereiken.

Larousse | 05-10-20 | 12:06

Goh, er zal eens iets niet naar Amsterdam gaan..
De provinciën worden wederom als wingewest misbruikt. Wat mij betreft gaan al deze subsidies voortaan uit de lokale kas, betaalt Amsterdam haar eigen hobbies en bullshitbaantjes voortaan zelf maar.

"Dit is waarom alle kunstsubsidies naar de Randstad gaan en Oost-Nederland geen cent krijgt.
Zelden was de tegenstelling tussen Randstad en provincie duidelijker zichtbaar dan bij de verdeling van de kunstsubsidies. Vrijwel al het geld (21 miljoen euro) gaat naar de vier grote steden. (...)
n totaal deden 202 gezelschappen een aanvraag, waarvan er 78 werden gehonoreerd. Het gros daarvan komt uit de Randstad (65), Amsterdam voorop. Liefst 54 procent van de subsidies gaat naar de hoofdstad. ‘De provincie’ had het nakijken. Oost-Nederland (Overijssel en Gelderland) ontvangt welgeteld 0 euro, terwijl twaalf groepen subsidie hadden aangevraagd. Ook Flevoland krijgt geen cent. (...)
Eind augustus schreven ze een boze brief aan cultuurminister Ingrid van Engelshoven (D66) waarin ze oproepen tot regionale spreiding van het cultuurgeld (...) *het zal '66 weer eens niet wezen*
Het valt op dat de deskundigen uit de adviescommissies van het Fonds Podiumkunsten vrijwel allemaal in de Randstad wonen en werken. Van de 27 commissieleden zijn er slechts twee afkomstig van buiten de Randstad.(...) Volgens Kramer is bij de beoordeling te veel gebruik gemaakt van een ‘randstedelijke normering’. Hierdoor was het voor groepen uit andere regio’s veel lastiger om goed te scoren, omdat de bevolkingssamenstelling buiten de Randstad nu eenmaal anders is. ,,Inclusiviteit is in Diepenheim heel wat anders dan in Rotterdam-Zuid. Dan voldoe je in het oosten dus niet in de ogen van zo’n adviescommissie.” (...) Volgens Kramer is bij de beoordeling te veel gebruik gemaakt van een ‘randstedelijke normering’. Hierdoor was het voor groepen uit andere regio’s veel lastiger om goed te scoren, omdat de bevolkingssamenstelling buiten de Randstad nu eenmaal anders is. ,,Inclusiviteit is in Diepenheim heel wat anders dan in Rotterdam-Zuid. Dan voldoe je in het oosten dus niet in de ogen van zo’n adviescommissie.”
www.topics.nl/dit-is-waarom-alle-kuns...


Abject | 05-10-20 | 12:06

Ik voorzie in de komende 10 jaar afschaffing of verbod van:
Alle klassieke orkesten
Kerstmis
Sint Maarten
Sinterklaas
Ijshockey
Langebaanschaatsen
Exacte wetenschappen (totaal ingeruild voor alpha, meer divers)
Carnaval
Kerkklokken
...
tenminste, we mogen blij zijn als dat niet eerder dan in 10 jaar is afgeschaft. Overigens wel allemaal terecht, wij zijn namelijk schuldig

skoftig | 05-10-20 | 12:06

Een castraten opleiding zal wel niet meer mogen in deze tijd.

impy | 05-10-20 | 12:05 | 1

In het land der gecastreerden is 1 kloot koning.

onfray | 05-10-20 | 12:10

'Mache dich, mein Herze, rein' staat: ' Ich will Jesum selbst begraben.'.

Het rapt niet zo lekker, hè?

MickeyGouda | 05-10-20 | 12:05 | 3

Een gat in de markt voor een subsidie aanvraag.

impy | 05-10-20 | 12:08

zet er hier en daar Yo, Yeah , You feel me en motherfucker tussen en het is in orde. Pauken wat uptempo en de strijkers iets meer soul

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 12:25

Er zijn wat pareltjes te vinden van Bach met Afrikaanse zang, of uitvoeringen door wulpse Noord-Afrikaanse sopranen, begeleid op traditionele instrumenten uit die landen. Je bewering klopt niet zo.

Diotima | 05-10-20 | 12:34

Dit begint enorm te lijken op een Kulturkammer. Dan mag je op zoek naar Ghandese violisttalenten, Afghaanse vluchting - blokfluitvirtuozen met een voorliefde voor vroege Barok. Ondoenlijk uiteraard. Man/vrouw en leeftijd is vaak al lang in orde in dit soort gezelschappen. Ook homo/hetero geen issue. Dit gaat dus om macht EN, veel erger, doordrammen van de inclusiviteitsideologie! Ein Reichskulturkammer Doodeng.

Elpefo | 05-10-20 | 12:04

Hoe is dit dan niet rasistisch en profilerend? Geen subsidie want niet inclusief of divers genoeg? Tsja.. Maar Mo wil ook niet op Viool les. Mo wil Kickboxen en Voetballen. ( En daarbij voetballen en kickboxen nog wel eens verwarren ook nog eens ) Dus is dat dan de "schuld" van de orkesten? Als dit kennelijk ok is, mogen we het dan ook gaan hebben over desubsidies van de Islamitische basisscholen en Moskeeën. En kerken zelf ook. En de basisscholen met alleen maar room blanke kindertjes? Dan kunnen we alles wel op de korrel nemen. Misschien moeten we allemaal gewoon eens stoppen met kleur bekennen. En het gewoon weer over de inhoud gaan hebben. Muziek, onderwijs, cultuur, religie. Zonder er meteen stempeltjes op te drukken.

Blubberbazooka | 05-10-20 | 12:04

In Utrecht was vroeger een Aboriginal museum. Helemaal terecht dat die dicht is gegaan, want helemaal niet inclusief en divers.

Zeurders | 05-10-20 | 12:04

Bah Roquers zijn geen taalkunstenaars zoals hippe raptors

dr_heckle-mr_right | 05-10-20 | 12:01

Las laatst hoewel van andere orde dat de katholieke schuilkerk anno 1661 ,,onze lieve heer op zolder,, ook geen subsidie meer krijgt exact vanwege zelfde gestelde voorwaarde links stadsbestuur te weinig diversiteit.

william7055 | 05-10-20 | 12:01 | 1

Dat is al rechtgezet.

zetje01 | 05-10-20 | 13:06

De linkse partijen kun je dan ook opheffen ivm gebrek aan diversiteit.

Mahatma | 05-10-20 | 12:01

Is FunX wel divers genoeg? In de zin van voldoende medewerkers zonder strafblad?

Nederland80 | 05-10-20 | 12:00

Vreemd, in China en Japan is barokmuziek zeer geliefd. Laat het A'dams Barokorkest snel uit Wuhan een blik getalenteerde & gemondkapte barokspelers overkomen, tezamen met Chinees publiek. Dan voldoe je wel aan 'bi-cultureel' etc. en behoef je je eigen ding niet te verloochenen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 05-10-20 | 12:00 | 2

Nee, nee, het gaat om zwart pigment, geen geel pigment. Vuige racist dat je bent, dat jij daar geen onderscheid in maakt! Ken je rassenleer.

Timide_Aso | 05-10-20 | 12:27

Chinezen zijn niet zwart genoeg. Jammer, maar als we aan het ralkleurtjes meten gaan vallen die af.

elfenstein | 05-10-20 | 12:27

Zit er nou tussen al die oegandese nep- homo's nog niet ééntje die nep-hobo kan spelen?

elfenstein | 05-10-20 | 11:59 | 1

Nee. Maar een nep-fagot kunt u nog overwegen...

Enter Yeti | 05-10-20 | 12:31

Tja, rappers spelen vaak geen viool.

MrLahey | 05-10-20 | 11:59

Weet je hoe dat komt? Omdat er verdomd weinig Oegandezen op een blokfluit blazen. En over blazen op die andere fluit liegen ze.
Gamba, theorbe, hoorn, hobo, fagot, clavecimbel, altviool - geen Afrikaan te zien.

Kom dan verdomme eens kijken en vooral luisteren naar de musici die kwaliteit belangrijker vinden dan huidskleur.

Nederland was altijd het land van koopman en dominee, maar Koopman heeft tegenwoordig het nakijken.

#teamkoopman

relatief | 05-10-20 | 11:58

Ik pleit voor het per direct stopzetten van alle culturele subsidies.

The2Amendment | 05-10-20 | 11:57 | 4

Zullen we niet gewoon alle subsidies stoppen en de mensen wat minder belastingdruk geven? Dan kan je ook het geld dat overblijft door opheffen van al die ambtenaren die zich nu druk moeten maken om subsidies gewoon voor het algemene nut aanwenden.

Laatst was er ook zo'n narcistische kunstcriticus die de mond vol had van het populistisch programmeren van musea, omdat er anders geen mens komt kijken. Voor zijn smaak moest er dus gemeenschapsgeld komen, want dat was volgens hem heel hard nodig. Ik heb echt geen idee waarom Henk en Ingrid zijn hobby moeten betalen.

Peerkeoud | 05-10-20 | 12:13
▼ 1 antwoord verborgen

Optiefen met die hele cultuursector. Het is een gigantische, dampende berg stront die wemelt van de vliegen in de vorm van clubjes als KOZP en andere racisme- en discriminatiesubsidiesponsjes. Clubjes die allesbehalve met verrijking van cultuur te maken hebben maar die als enig bestaansrecht het kapotmaken van de onze lijken te hebben. En dan die kunstsector. Die vermorzel je dan even goed. Twee vliegen in één klap zeg maar. Als jij als kunstenaar niet zonder subsidies je broek kunt ophouden, is er simpelweg geen vraag naar jouw 'kunst' en hoeven we dus ook niet jouw hobby te bekostigen met z'n allen.

Le Roi | 05-10-20 | 11:56 | 7

De spijker op zijn kop!

EenGoedBegin | 05-10-20 | 13:10

@Montgomery Burns | 05-10-20 | 12:06: Mijn boksclub en sportschool zijn gewoon commerciële instellingen die zich overeind houden met contributiegelden. Ongetwijfeld zullen die hier en daar ook pakken aan subsidies wat ze te pakken kunnen krijgen (ook dat is soort van Nederlandse 'cultuur'), maar puur hypothetisch gezien: laten we zeggen dat we die hele zak aan subsidiegeld opdoeken. Dan worden die sportclubjes ietsje duurder, maar hoeft er ergens anders wel weer minder belasting geheven te worden. Veel eerlijker, toch?

Het hele concept van ergens een zak geld met een X bedrag klaar zetten waar vervolgens heel Nederland aanspraak op wil hebben, werkt simpelweg niet en trekt alleen maar aasgieren aan. Met name de cultuursector stikt er van.

Le Roi | 05-10-20 | 13:36

Wanneer je structureel afhankelijk bent van subsidie, dan moet je je af gaan vragen of je clubje wel bestaansrecht heeft. Dat gejank altijd van die subsidiehoeren. Cultuur verdwijnt niet wanneer de subsidie verdwijnt, het wordt hooguit anders en daarmee meer representatief voor de huidige wereld.

Kukooo1 | 05-10-20 | 13:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Terecht, die subsidie kan ook naar rapperts, die zorgen voor meer diversiteit in de toekomst, kwa impregnering van roomblanke dochters.

skoftig | 05-10-20 | 11:56 | 1

Rappers hebben ook erg moderne en experimentele rijmschema's.

Kuifje-naar-Brussel | 05-10-20 | 11:58

Volkskrant had daar een tijdje terug ook al een artikel over. Blanke gezelschappen van hoge kwaliteit -vaak uit de provincie- worden geweigerd en nitwits uit Amsterdam, die vooral veel bazelen over 'diversiteit', krijgen ruimschoots subsidie.

Kuifje-naar-Brussel | 05-10-20 | 11:56

Maar wel een bedrag van 425.000 toekennen aan witte theater groep de Warme Winkel?????

lachenjoh | 05-10-20 | 11:56

en maar afvragen waarom we de goede ambtenaren apart hangen met bijltjes dag.....! en maar afvragen waarom er dan nog geen hangbeugel voor die goede ambtenaren zijn opgehangen.... Dit is weer flink kafkaans gedrag van een stel dwazen die niet verder kijken dan hun neus lang is of gewoon hun best aan het doen zijn de nederlandse cultuur zoveel mogelijk de nek om te draaien. Hoe dan ook: ambtenaar wegpromoveren naar bezwaarambtenaar verkeersbeleid!

azubneritan | 05-10-20 | 11:55

Geen gender geen homo geen niets.
Tja zo gaat het niet natuurlijk.

rein9576 | 05-10-20 | 11:55

Ton Koopmans, die had toch een #metoo aan zn broek van een celliste?

Lex Trumbauer | 05-10-20 | 11:55 | 1

Was dat niet Pieter-Jan Leusink?

Zbrodj | 05-10-20 | 12:56

Hoe zit het eigenlijk met de diversiteit in clubjes als Bijeen, Denk en het bestuur van Ketikoti en meer van dat soort fraais?

zwellevertje | 05-10-20 | 11:55 | 4

@Lex Trumbauer | 05-10-20 | 11:56: hahaha! Silly Syl's rariteitenkabinet!

relatief | 05-10-20 | 11:59

Dat is wel waar.

DrachiR | 05-10-20 | 18:36
▼ 1 antwoord verborgen

Onze trashmetal band heeft een drummer uit België. Waar kunnen wij subsidie aanvragen?

TheGreatMachine | 05-10-20 | 11:54 | 3

Brussel?

Peerkeoud | 05-10-20 | 12:16

Waarschijnlijk bij een van de zevenenveertig bestuurslagen die België rijk is...

Enter Yeti | 05-10-20 | 12:29

@Enter Yeti | 05-10-20 | 12:29: Enkel als het om een Waalse dwerg uit de Oostkantons gaat, die budgetlijn is nog vrij.

Lt-Kol Kilgore | 05-10-20 | 13:22

Er is te weinig diversiteit in politieke kleur onder belasting gefinancierd Amsterdam.

FrikandellenEdje | 05-10-20 | 11:54

Ik speel in een orkest. En ja, alleen blanke mensen, althans blank opgevoede mensen spelen erin. Ook een geadopteerde jongedame van kleur. Het is niet anders. Er komen geen aanmeldingen van andere etniciteiten. Ook op de muziekschool niet.

Leptob | 05-10-20 | 11:53 | 2

Dan vrees ik het ergste voor uw orkest. Als mensen met andere etniciteit uw activiteiten niet belangrijk vinden, dan ziet er nu naar uit dat uw orkest zichzelf moet bedruipen, tenzij er een grote wende in het hokjesgeestdenken van policor links komt. Ik hoop dat uw orkest het nog heel lang mag uithouden.

Peerkeoud | 05-10-20 | 12:20

Zo hebben ze daar bij de kickboks vereniging weer minder last van.

_washier | 05-10-20 | 12:20

'Amsterdam Baroque Orchestra & Choir'
Is Engliesj - dus subsidie zou getuigen van haat tegen Eigen Cultuur.

HogeNood | 05-10-20 | 11:53 | 1

LOL... Waarschijnlijk spelen ze vooral internationaal... dan maar slurbsidie aanvragen ook in het buitenland of in Brussel.

Premier Trutte | 05-10-20 | 12:05

Groenlinks: de meest witte partij van Nederland

lachenjoh | 05-10-20 | 11:52 | 6

@F. Jacobse | 05-10-20 | 12:04:
Het hondenfluitje?

Ernst Oosters8389 | 05-10-20 | 12:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een flauwekul, in de barok waren er alleen maar blanken in Europa dus het is authentiek zo.

DooieKapotte | 05-10-20 | 11:52 | 4

Men stimuleert culturele toe-eigening.

Earl_of_Doncaster | 05-10-20 | 11:57

Dat mag niet meer, authentiek en zo.

Peerkeoud | 05-10-20 | 12:21

@Lorejas | 05-10-20 | 11:56: Tussen al die Oegandese oplichters zal toch wel tenminste één homofiele bongospeler zitten? 2 Voor de prijs van 1 zeg maar!

Tikkie Terug | 05-10-20 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is een brak concert?

Is dit nog nieuws? | 05-10-20 | 11:51 | 2

* herstel Baroque concert?

Is dit nog nieuws? | 05-10-20 | 11:52

@Is dit nog nieuws? | 05-10-20 | 11:52: Slaapuurtje c.q. moeilijk-voor-oortjes-om-door-te-komen-uurtje.

lovekila | 05-10-20 | 15:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken