Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NY Times verzint nieuw woord voor censuur

“Gevoeligheidscontrole”

Social

Amerikaans verhaaltje in acht tweets, dus dan weet je dat het voor de jaarwisseling in de statuten van Persgroep en Mediahuis staat. New York Times, voorheen bedoeld voor ‘All the news that is fit to print’, gaat een 50/50 zwart/wit-beleid hanteren, en introduceert de term “sensitivity reads”. Dat is een zachtgepolijst woord voor “censuur”: de krant wil artikelen gaan toetsen op kwetsgevoeligheid voor minderheden, achtergestelden, mensen van kleur, sekseverwarring of genderdiffusie, teineinde nooit meer een nieuwsverhaal te publiceren waarin feiten, onderzoek en waarheid leidend zijn omdat gevoeligheid, kwetsbaarheid en “onderdrukking“ tot nieuwe statutaire norm moeten worden verheven. Mocht iemand hier z’n nieuws nog uit de NYT halen: je kan nog beter naar CNN kijken. Dan zie je tenminste live de interne strijd tussen waarheid en woke waanzin, in plaats van het communistisch gecensureerde eindproduct. Geloof ons, kwestie van tijd voordat deze Vuijsjeregel ook in Nederland inkt aan de grond krijgt.

Reaguursels

Inloggen

Lang leve censuur. Dat is pas echte vrijheid. De wereld wordt zoveel mooier als niemand zijn mening mag geven. Want de enigen die hun mening dan nog mogen geven zijn degenen die anderen beschuldigen van racisme. Want dat mag wel. Alleen dat. En dan alleen nog als je zelf Zwart bent of extreem Links maar dat spreekt vanzelf.

Patatter | 02-08-20 | 11:01

Ik las een uurtje geleden de ontslagbrief van één van de (inmiddels ex-)redacteuren van de NYT, Bari Weiss, voorwaar niet de eerste de beste.

Het is verbijsterend als je leest over de boosaardigheid van de 'woke'-gemeenschap op de redactie van die ooit zo respectabele krant, bijgenaamd "The Old Gray Lady".

Ze schrijft in haar ontslagbrief onder meer:

"My own forays into Wrongthink have made me the subject of constant bullying by colleagues who disagree with my views. They have called me a Nazi and a racist; I have learned to brush off comments about how I’m “writing about the Jews again.” Several colleagues perceived to be friendly with me were badgered by coworkers. My work and my character are openly demeaned on company-wide Slack channels where masthead editors regularly weigh in. There, some coworkers insist I need to be rooted out if this company is to be a truly “inclusive” one, while others post ax emojis next to my name. Still other New York Times employees publicly smear me as a liar and a bigot on Twitter with no fear that harassing me will be met with appropriate action. They never are."

Het is een soort van infantiele boosaardigheid die je verwacht van kinderen. Niet van volwassenen. En zeker niet van journalisten. En de scheppers van dit giftige klimaat noemen zich 'inclusief'. Behalve als het gaat om een joodse collega. Want die was "writing about the jews again".

Ik bid maar dat de fallout van deze Amerikaanse 'woke'-waanzin aan Nederland voorbij mag gaan.

En wat de NYT betreft: de "Old Gray Lady" is terminaal ziek geworden. Veroorzaakt door een ontspoorde zooi millenial-kids.

Voor de ontslagbrief:
www.bariweiss.com/resignation-letter

Peter Emile | 01-08-20 | 19:23 | 1

https://pbs.twimg.com/media/DxX749oWkAUatUh?format=jpg

LiniaalRectaal | 01-08-20 | 19:41

Ook de NYT wil in november een flink aandelenpakket van de totale staatsmacht claimen.
Daar hebben zij al bijna vier jaren lang aantoonbaar veel in geïnvesteerd, eerlijk is eerlijk.

Jan Passant mk2 | 01-08-20 | 17:39

Het aandeel van The New York Times Company staat op de hoogste koers ooit.
Blijkbaar vind de markt dat ze goed bezig zijn.

Jean Cul | 01-08-20 | 17:10 | 2

Totdat blijkt dat een groot deel van betalende lezers echt nieuws wil lezen en niet snowflake proof shit verhalen. Bah.

MisterMr | 01-08-20 | 17:20

Logisch, mocht #teamBiden winnen, zijn de NYT en CBB een van de weinige nieuwsmedia die nog een sensitivity-approved licentie krijgen terwijl de rassenoorlog voort woedt.

Abject | 01-08-20 | 21:54

Ja ook deze American BS komt weer naar NL natuurlijk. Nederlanders zien meestal de gekte van de Amerikanen, maar toch nemen ze het over. Dit is wel de ondraaglijke leegheid van links, dat elke band met de gewone mens heeft verraden. Het wordt steeds gekker en hopelijk eindigen we het een keer. Honderdduizend keer liever bijvoorbeeld Johan Derksen, dan dit.

Cepalislam500mg | 01-08-20 | 16:57

Huh, er zijn toch maar 13% van de Amerikanen zwart? Waarom dan 50/50?

Feitenpliesie | 01-08-20 | 16:55 | 2

13/50, daarom.

Schwanzeleber | 01-08-20 | 17:05

Ik schat dat van de lezers van de NYT hooguit 1% zwart is. Het gros zal bestaan uit wat wij D666achtigen zouden noemen.

5611 | 01-08-20 | 19:51

Waar dit eindigt kun je lezen in het oude SF boek "Fahrenheit 451" (gepubliceerd in 1953) waarin alle boeken verboden zijn omdat er in elk boek altijd wel iets staat waardoor iemand "gekwetst" kan worden .
(Fahrenheit 451 is de temperatuur waarop papier begint te branden).
en.wikipedia.org/wiki/Fahrenheit_451

petersteenkamp | 01-08-20 | 16:53 | 1

Wat hebben we een heerlijke generatie grootgebracht..... snowflakes. Soft met een hele grote bek en alleen geïnteresseerd in zichzelf. Wie rekent er even uit wie mijn pensioen gaat betalen? Oh wacht, er komt een pensioen hervormingsronde aan. Laat maar, ik weet het antwoord al. Kak.

MisterMr | 01-08-20 | 17:22

Aaah... newspeak! Tijd om Orwell’s 1984 weer eens uit de kast te halen om te kijken hoe dat afloopt.

Haringkoning | 01-08-20 | 16:33 | 3

Newspeak is iets anders. Newspeak gaat over het versimpelen van taal, waardoor nuances verdwijnen omdat er geen woord voor is. Waarom "azuur" zeggen als je ook "lichtblauw" kan zeggen?

petersteenkamp | 01-08-20 | 16:57

@Peter Emile | 01-08-20 | 18:44: In Newspeak worden dergelijke woorden geschrapt.

petersteenkamp | 01-08-20 | 18:50

Met de gevoeligheden van de moslims wordt hier al jaren rekening gehouden.
Anders zouden de kranten veel dikker zijn.

watergeus | 01-08-20 | 16:25 | 1

En met de gevoeligheden van de oorspronkelijke bewoners van dit mooie land wordt minder en minder rekening gehouden.

Het is al Kudt en het wordt nog Kudterder.

Peerkeoud | 02-08-20 | 09:33

Het is een bijzonder gevaarlijke strategie om de blanke aan te smeren dat hij een geboren racist is. Van alle rassen heeft de blanke namelijk het laagste raciale bewustzijn. Een Marokkaan bv herkent een jood al van een straatlengte afstand. Mocht de blanke wakker worden en erachter komen dat racisme inderdaad aangeboren is, en noodzakelijk ter overleving, en dus goed, dan sta ik niet voor de gevolgen in.

LiniaalRectaal | 01-08-20 | 16:20 | 5

@theo-is-dood | 01-08-20 | 17:54: Die blanken van u worden niet wakker. Due kijken naar Heel Holland Bakt. En Boer Zoekt Vrouw.
Er gaat niets gebeuren. Materieel gaat het verreweg de meeste mensen goed. Dat zal ook in maart 2021 blijken bij de verkiezingen.

theo-is-dood | 01-08-20 | 17:59

@theo-is-dood | 01-08-20 | 17:59: Niet wakker worden is op termijn uitsterven. Blanken willen niet geloven dat hen de oorlog is verklaard. Blanken zijn sowieso een minderheid van zo'n 15%.

LiniaalRectaal | 01-08-20 | 18:12

@theo-is-dood | 01-08-20 | 17:59:
Ik heb zo mijn twijfels of het in maart 2021 nog "verreweg de meeste mensen goed" zal gaan.
Alle tekenen wijzen erop dat we een nachtmerrie-scenario tegemoet gaan. Zowel op sociaal als op economisch vlak.

Maar ja, momenteel maakt iedereen zich uitsluitend druk over óf en zo ja wáár en hóe je het beste met verkansie kan gaan. Gewoon, lekker party-party en zuipen in Lloret, Salou en Benidorm, en met z'n allen in de file op de Autoroute.
Dansen op de vulkaan that is.

Maar ik geef u groot gelijk dat, hoe dan ook, de blanken niet wakker worden. Althans niet op tijd; dus als het te laat is.

Peter Emile | 01-08-20 | 18:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Als GS een mening wegjorist, is het dan ook censuur?

* Il Principe * | 01-08-20 | 15:18 | 4

Wel als die mening GS onwelgevallig is. Als een reaguurder een andere reaguurder zonder enige grond meermaals en in alle toonaarden een fascist noemt is dat toegestaan, maar de verdediging wordt gewist. Dat wekt toch op z'n minst de schijn van partijdigheid.

Wiebenick | 01-08-20 | 16:20

@Wiebenick | 01-08-20 | 16:20:
En het is nogal hypocriet om een "linkse MSM" krant censuur te verwijten als GS het zelf ook vaak doet.

* Il Principe * | 01-08-20 | 16:37

@Jan, Leiden | 01-08-20 | 15:23:
En wellicht voor de juridische bescherming van GS?...

Peter Emile | 01-08-20 | 16:51
▼ 1 antwoord verborgen

Van feiten, statistieken en cijfers naar een overgevoelige BLM emotiecultuur met eigen toegepaste censuurregel, maar we noemen het een soort van "gevoeligheidsregel". De persen kunnen beter stoppen, de websites van kranten en media beter op zwart. Dan nog 1 1984-BLM-kanaal en het is af, links heeft gewonnen.

Jan, Leiden | 01-08-20 | 15:17

Aanvankelijk werden de door BLM georganiseerde rassenrellen door CNN verwelkomd; de doden vielen immers in de arbeidersklasse. Toen BLM-plunderaars ook een rijkere buurt aanvielen, waagde CNN het echter om dat raciale geweld af te wijzen.
Gevolg; het kantoor van CNN werd aangevallen en verwoest.
Een dure les; BLM staat altijd boven alle kritiek.

De keus voor censuur van de NYT kan dus niet zonder de constante dreiging van BLM-geweld gezien worden. Maar zelfs als de NYT zelf vrijwillig zou kiezen voor censuur, dan zouden ze ethisch gezien fout zitten. Een nieuwsmedium moet relevant nieuws brengen, niet stelselmatig censureren. Ongeacht de religie van de "journalisten"; voor links-religieuze overwegingen is er zat plek in de columns.

We horen vaak dat Vrijheid van Meningsuiting een groot gevaar voor de "zwakkeren" is. Het tegenovergestelde is natuurlijk waar; Vrijheid van Meningsuiting beschermt de zwakkeren. De sterksten zeggen namelijk toch wel alles wat ze willen zeggen. Dat was al zo in de strijd tegen slavernij; boeken, artikelen en manifesten over de gruwelijkheden van de slavernij hebben de openlijke discussie opgestart die daar een einde aan maakte. Censuur zou in het voordeel van de slavenhouders gewerkt hebben, niet in het voordeel van de slaven.
Ça simple comme bonjour.

En dat simpele principe geldt natuurlijk nog steeds. De mensen achter BLM en cs roepen openlijk op tot geweld; en zeggen openlijk te streven naar marxistische dictatuur, en raciale bloedwraak. Dat zelfs die extreme standpunten niet bekritiseerd mogen worden zegt veel over wie er hier nu de baas is.
Deze gewelddadige fascisten zijn dus *NIET*, ik herhaal *NIET* de zwakkeren in onze samenleving. Ze hangen allemaal aan allerlei subsidietieten, velen zijn inmiddels miljonair dankzij hun racistische haatpraat. Wie daar wat van zegt wordt ontslagen en bedreigd, aangeklaagd of zelfs fysiek aangevallen.

Besef; censuur is vrijwel altijd een opstapje naar dictatuur en erger.

Dandruff | 01-08-20 | 15:15 | 1

toevoeging: de fascisten/communisten gebruiken de zwakkeren wel als ideologisch "menselijk schild" om zich te beschermen tegen kritiek. In naam van de zwakkeren kun je je slechte daden immers afschilderen als deugend.

petersteenkamp | 01-08-20 | 17:01

aanstellen is in de mode.

Struikrover3 | 01-08-20 | 14:58

The New York Slimes... aktie blaadje voor Pedocrats and Antifa's

Dezedan | 01-08-20 | 14:57

Good times, bad times, New York Times.

isitsoornot | 01-08-20 | 14:40

Ik ben benieuwd op wiens initiatief er een nieuwe krant wordt geboren. Met deze (en nog andere) trends, is daar zeker een markt voor.

Het brein erachter | 01-08-20 | 14:38 | 2

Dat is maar de vraag. Een krant heeft adverteerders nodig, anders is ie niet levensvatbaar. En adverteerders doen vrolijk mee met het nieuwe 'normaal' anders wordt er niks verdiend. Een nieuwe krant die de huidige trend niet volgt, zal het niet redden.

vluchtelingallergie | 01-08-20 | 14:58

Het concept 'krant' is achterhaald zoals dat ooit ook de postduif is overkomen.

tectonicos | 01-08-20 | 15:56

Dat verschilt niets van de 'constructieve journalistiek' die tegenwoordig onderwezen wordt aan (onze) journalisten to-be.
De zin 'objectieve nieuwsgaring' staat al lang bij het oud vuil. Die constructieve journalistiek is 'subjectieve nieuwsgaring'. Een doodzonde, en we zijn er pas vanaf als de 'constructieve journalisten' van tegenwoordig zelf aan het vlijmscherpe mes van de subjectieve nieuwsgaring worden geregen.

Not_again | 01-08-20 | 14:34

jorisanalistiek

koperbij | 01-08-20 | 14:10

Niet helemaal hetzelfde maar wel met elkaar in verbinding is het artikel in de telegraaf van vandaag waarin gewoon duidelijk toegegeven wordt dat 'angst' een krachtige tool is voor overheden om gedragsveranderingen te bewerkstelligen en ook als zodoende gebruikt wordt (lees: Corona). Censuur is natuurlijk precies zo'n zelfde 'tool'...

Aangezien sinds mijn jonge tienerjaren mijn gedrag door velen (onsuccesvol) is geprobeerd te veranderen hebben zulke zaken al simpelweg helemaal geen enkel effect op mij. Ik blijf gewoon de botte asociale klootzak die ik altijd was.

Wel vind ik het onvoorstelbaar dat de overheid/media desalniettemin zoveel succes heeft in het omvormen van Nederland naar een stel zakloze kwetsbare slachtoffertjes die instorten bij het minste zuchtje wind.

Ja ok, deze topic gaat over de VS maar GS heeft natuurlijk gelijk als deze onzin 1 op 1 overwaait naar Nederland en eveneens volledig wordt omarmd...

Ik bedoel, in een gezond en weldenkend land krijgt deze onzin toch godverdomme gewoon geen voet aan de grond...?!

Witte_Willem | 01-08-20 | 13:57 | 9

@Witte_Willem | 01-08-20 | 13:57:
Ik citeer u even:
"Ik bedoel, in een gezond en weldenkend land krijgt deze onzin toch godverdomme gewoon geen voet aan de grond...?!"

Het idee in een gezond & weldenkend land te leven, heb ik allang achter mij gelaten.
Je hoeft maar een avondje naar de NPO (of RTL 4 t/m 14) te kijken, en je moet oppassen dat je je hoofd vervolgens niet kapot-bonkt tegen de muur.

Peter Emile | 01-08-20 | 17:11

@Nehemia | 01-08-20 | 14:42: Precies, en dat wordt helemaal niet van onderen af gepusht. Het onderwijs (door de overheid georganiseerd dus) is de grootste motor achter de hele policor identity maatschappij, gevolgd door de media. Die twee komen elkaar tegen op de Scholen voor Journalistiek, waar je geen leven hebt (en niet slaagt!) als je niet in de linkse polonaise meeloopt.

5611 | 01-08-20 | 19:39

@Peter Emile | 01-08-20 | 17:11|
"Het idee in een gezond & weldenkend land te leven, heb ik allang achter mij gelaten.
Je hoeft maar een avondje naar de NPO (of RTL 4 t/m 14) te kijken, en je moet oppassen dat je je hoofd vervolgens niet kapot-bonkt tegen de muur."

En daarom kijk ik al sinds 1991 geen TV meer. De infantiliteit, het platvloerse, het ordinaire straalt er werkelijk vanaf. Geef het volk brood&spelen, houd ze bezig. Dan hebben ze niet in de gaten dat we achter hun rug de boel aan het verkloten zijn op een epische schaal.

Sjefke7807 | 01-08-20 | 21:44
▼ 6 antwoorden verborgen

De NYT was ooit een gerespecteerde krant. De redactiechef van de krant waar ik anderhalf jaar werkte als leerling, liep ermee weg; die krant was zijn grote voorbeeld (en terecht, vond ik toen ook).

Ik heb geen idee hoe het bonte gezelschap van die ooit serieus te nemen Amerikaanse krant er nu uitziet (ik heb wel een naargeestig vermoeden). Maar elke keer als je denkt dat de waanzin die van die redactie vandaan waait (houd vooral uw ramen gesloten) een beschamend hoogtepunt heeft bereikt, komt er weer een nóg overtreffender trap van totale gekte voorbij.

'Journalisten' die zich met dit soort voortschrijdende aantasting van elkaars geestelijke vermogens bezig houden, kun je onmogelijk nog als toerekeningsvatbaar beschouwen.

Mocht deze collectieve verstandsverbijstering ook toeslaan bij Nederlandse kranten (voor zover dat niet al aan de gang is), dan denk ik erover om persoonlijk een campagne te beginnen om, in de naam van het Gezonde Verstand, iedereen aan te zetten zijn/haar/whatever abonnement op te zeggen.

Waanzin verdient het immers niet om gesubsidieerd te worden.

Peter Emile | 01-08-20 | 13:51 | 6

@Peter Emile
Ik kan me zeer goed voorstellen dat jij als professional met pijn in je hart de teloorgang van de kranten en andere media aanschouwt.

Basil Fawlty | 01-08-20 | 15:24

@Schoorsteenveger | 01-08-20 | 14:07: Ik herinner mij nog zeer goed het geschamper over gezond verstand, dat werd direct in de hoek van nazi Duitsland geplaatst. Het woordje normaal alleen al was verdacht, dan was het meteen "Ooit een normaal mens gezien? En, beviel het?" en je was uitgeluld. Een trend die zich kennelijk heeft doorgezet, want het nieuwe normaal is dat er geen norm(aal) bestaat. Heb je daar toch wel wat kanttekeningen bij, dan ben je "oordelend" en is daar het gat van de deur. Ik heb dit fenomeen een paar keer letterlijk meegemaakt. Een bevreemdende ervaring, to say the least.

Wiebenick | 01-08-20 | 16:01

@Wiebenick | 01-08-20 | 16:01: Precies, een eigen mening is killing geworden. Je moet hetzelfde denken, allemaal. Zeer beangstigend voor mensen die nog wel de hersenen willen gebruiken.

Peerkeoud | 02-08-20 | 09:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Zolang mensen bereid zijn te betalen voor die Marxistische kletsverhalen moeten ze dat zelf weten. Vrijheid.
Het is de EU niet waar ons geld wordt afgeperst voor soortgelijke propaganda met als doel onze vernietiging.

du Roi Soleil | 01-08-20 | 13:46

Censuur is vanuit de overheid. De rest mag iedereen zelf bepalen. Je hoeft die krant niet te lezen.

menage | 01-08-20 | 13:32 | 4

@hellothere | 01-08-20 | 13:40: De meeste mensen zijn te lui om er überhaubt achter te komen dat de krant censuur pleegt. Ze geloven de leugens en zullen ze met hand en tand verdedigen.

Nehemia | 01-08-20 | 13:47

... Maar als die censuur alom om zich heen grijpt, vált er niets meer te lezen.

Peter Emile | 01-08-20 | 13:55

Overheid, groot-kapitaal en media zijn vaak verstrengeld met elkaar.

Caesar.is.Keizer | 01-08-20 | 15:20
▼ 1 antwoord verborgen

Dus Opsporing Verzocht wordt met de helft ingekort.

Acidstain | 01-08-20 | 13:25 | 5

Waarschijnlijk gaat het van de buis verdwijnen. Veel te gevoelig.

Nehemia | 01-08-20 | 13:51

Bingo!

Acidstain | 01-08-20 | 13:59

Nee, getint wordt wellicht straks vermeden en taaljlanken ook? Misschien kunnen we dan beter zoeken?

Jan, Leiden | 01-08-20 | 15:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Vindt iemand hier de Washington Post beter..?

grapjasz | 01-08-20 | 13:24 | 5

Dat vod is toch van Jeff Bezos?

Nehemia | 01-08-20 | 13:52

WaPo is Izvestia (of Pravda) on the Potomac, NYT Pravda (of Izvestia) on the Hudson - zelfde verschil.

Je zou een van die twee Izvestia kunnen noemen maar het is ond

Voorgeenchanterikpeu | 01-08-20 | 21:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Als NYT op deze ingeslagen weg doorgaat, voorspel ik dat de oplage enorm gaat kelderen, omdat de inhoud gaat lijden onder de druk vooral politiek correct te zijn. Ook is het voor de artikelen slecht om mensen aan te nemen op grond van hun kleur i.p.v. journalistieke waarden. Ze graven hun eigen graf. Prima.

Toos Bevergeil | 01-08-20 | 13:21 | 1

Tien jaar geleden verschenen er al boeken dat het NYT ooit een gezaghebbend instituut was en inmiddels afgegleden tot policor.

Madame Poitiers | 01-08-20 | 13:31

Je zal toch maar een normale homo, islamiet-light, trans vol zelfvertrouwen, doorsnee neger of complexvrije vrouw zijn en dit allemaal aan de wereld zien opgedrongen worden in jouw naam.
Verdraagzaamheid heeft hier alleen maar onder te lijden.
Het is zo'n relatief klein groepje dat lijkt te denken:"godverdomme, ik voel me veel te geaccepteerd en dat terwijl ik zo graag bijzonder wil zijn. Ik moet iets doen om mijn minderheid ongeliefder te maken, desnoods ten koste van mijn minder sensitieve lotgenoten."

LuckyGuy | 01-08-20 | 13:21 | 3

je zou toch inderdaad bijna weer in die kast terugkruipen......

grapjasz | 01-08-20 | 13:25

@LuckyGuy: volledig plus 1!!

Het brein erachter | 01-08-20 | 14:40

Jezelf opzetten als toonaangevende nationale en internationale met grote reputatie en dan de diversiteitsdoelen baseren op de stad waar je toevallig gevestigd bent zodat die diversiteitsdoelen dus geen afspiegeling zijn van het land.

Get woke, go broke.

De Eierbal | 01-08-20 | 13:18

Die gaan De School achterna.

Harry Turtle | 01-08-20 | 13:16

Nieuwpraat.

SIogra | 01-08-20 | 13:14

En de NYT gaat bij vliegtuigen die wolkenkrabbers invliegen eerst controleren of de piloten geen suikerziekte hadden.

bitterpete | 01-08-20 | 13:11 | 1

Waarom, verwardheid staat toch al vast?

Acidstain | 01-08-20 | 13:22

Laat ze het maar doen, want het gevolg is alleen maar dat nog meer mensen zich van dat soort onderdrukkende en verstikkende moraliteit gaan afkeren. Je ziet het al jaren, dat gematigd “links”, sociaal-democraten, “liberals”, die nog wel zelfstandig kunnen nadenken niks meer met dat soort radicalisme te maken willen hebben. De afgelopen jaren ging het heel snel, met Dave Rubin, de broertjes Weinstein, Ezra Levant, Melanie Philips en een hele reeks mensen die zichzelf een leven “links” noemden en nu door de woke neomarxisten bij “extreem-rechts” worden ingedeeld omdat ze niet meegaan in het intersectionalisme en hun kulverhalen. Gewone mensen, stemmers, keren zich er ook steeds meer vanaf, blijkt uit poll na poll.
Dus laat ze het maar doen... ook bij de onze nationale Belgische media. Dan gaat het ook weer snel voorbij.

Stormageddon | 01-08-20 | 13:11 | 5

@Madame Poitiers | 01-08-20 | 13:19:
Interessant. Dank! En hij heeft gelijk.

Basil Fawlty | 01-08-20 | 15:14

Je ziet in de Omvolkskrant en zelfs op de Joop (opa Han) al een tegenreactie. Het Afrikamuseum in Nijmegen wordt compleet afgemaakt voor hun kruiperigheid. En ook De School in Amsterdam wordt niet bepaald beschouwd als een voorbeeld hoe je hiermee om gaat. Dat voorbeeld is er wel: De Efteling (niet alle stiefmoeders zijn boosaardig, heerlijk).

5611 | 01-08-20 | 19:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe zit het met de gevoeligheidscontrole op GS? Welke persoon, met of zonder baarmoeder, is daar gevoelig voor?

Kuifje-naar-Brussel | 01-08-20 | 13:08 | 8

Ik zou in uw geval ook ontkennen, dan ligt de bewijslast weer bij de ander.

Sw.Dwaallicht | 01-08-20 | 17:00
▼ 5 antwoorden verborgen

in Nederland doen ze dat al met vrouwen. Die krijgen voorrang bij leidinggevende posities, ook al zijn ze zwaar incompetent.

Ik denk dat ze in de toekomst Marokkanen/Moslims (dat zijn de 'blacks' van Nederland) voorrang gaan geven uit angst om voor racist/islamofoob uitgemaakt te worden.

En je scoort natuurlijk deugpunten als je een 'kwetsbaar' hoofddoekje of Marokkaan aanneemt. Dat dit soort figuren niet verder komen in het leven door hun eigen verkeerde keuzes is niet van belang. Als blanke ben je immers een racist, totdat het tegendeel is bewezen.

Greetjee | 01-08-20 | 13:05 | 1

Hun taak: gatekeepers, niet gehinderd door empathie voor de landelijke meerderheid.

kindapaas | 01-08-20 | 13:30

zwarten vormen 13% van de Amerikaanse bevolking. Dus wat is dan 50% zwart en 50% wilt beleid? Eigenaren en journalisten daar kunnen zo een ideologisch gekkenhuis in wel op sterke medicatie,want het zijn mentale dystopische wrakken. Zijn ze lekker onder elkaar. Wat mij betreft mag dat ook voor de WaPO en het dongie Boston Globe, net zo geschift en kwaadaardig naar 'normale werkende mensen' .

hertogvanzottegem | 01-08-20 | 13:01

Man man man. Die NYT guild is dus een vakbond van +/- 10% van de werknemers (guild als in gilde) van de New York Times die zichzelf een hele grote broek aantrekt en zoals BLM/SJW idioten betaamt hysterisch belachelijke eisen krijst en doet alsof zij de baas zijn. Het is nu afwachten wat de directie gaat doen want het moederbedrijf is nog steeds een beursgenoteerd bedrijf (NYSE ticker NYT). De directie heeft al in meerdere gevallen toegegeven en is inmiddels afgegleden naar een links activistisch vod en ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen want deze wederom belachelijke eisen zijn ronduit 1984/a brave new world nonsens.

Basil Fawlty | 01-08-20 | 13:01 | 5

@Basil Fawlty | 01-08-20 | 13:23: Hopelijk zal de wal het schip keren. Dit soort onzin gaat ze toch lezers kosten, lijkt me. Wie is nou geïnteresseerd in dit soort flauwekul.

Kuifje-naar-Brussel | 01-08-20 | 13:30

@Nehemia | 01-08-20 | 14:17:
Inderdaad. Ze hebben zelfs meer abonnees gekregen (dat was voor die BLM shit) maar door het corona gedoe hebben hun advertentie inkomsten een gigantische knauw gekregen. Ik ben overigens wel benieuwd (qua abonnees) hoe het eruit ziet bij de volgende kwartaal cijfers die begin oktober worden gepubliceerd.

Basil Fawlty | 01-08-20 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

"To: wagendorp.bert. CC: hoofdredactie.
Goedemiddag Bert,

ik heb jouw column gelezen en mij vielen de volgende zaken op: in de derde alinea verwijs je naar Staphorst en specifiek '"de -zwarte- kousen kerk". Wat bedoel je daar precies mee, hoe zit dat? In alinea 4 heb je het over de witte man van Sylvia. Waarom benoem je in deze expliciet dat de man van Sylvia Wit is? "Weg met ons" behoeft een uitroepteken, en de naam van collega Umuganwaa spellen we met dubbel a op het einde. Dus 'Umuganwaa'. Dit is niet de eerste keer dat ik je op dergelijke misstappen moet wijzen, en je zult begrijpen dat dit onderwerp van discussie zal zijn bij je volgende beoordelingsgesprek. Als je nog vragen hebt, kun je altijd een afspraak maken met mijn secretaresse.

Met vriendelijke groet,

Umfufu Mtutubulawhulu,
Zekerheidsofficier Persgroep
Bereikbaar op maandag en vrijdag t/m 13:00"

Scholletje | 01-08-20 | 12:57 | 2

Dat zal Bert bij de les houden.

Kuifje-naar-Brussel | 01-08-20 | 13:07

Ik denk dat er had moeten staan: bereikbaar vanaf 13:00. Umfufu gaat de wekker niet zetten hoor.

Het brein erachter | 01-08-20 | 14:47

Ze hebben bij de NYT in elk geval al meer dan voldoende zwakzinnigen.

BRR76 | 01-08-20 | 12:56

Het ultieme Theater van de Waanzin: kwetsvrije teksten.
-
Uiteraard compleet met aanzienlijke schadevergoeding als de stofkam iets over het hoofd heeft gezien,

bisbisbis | 01-08-20 | 12:50

Binnenkort: de Gloria Wekker leerstoel - compleet met academische graden voor mensen die nog nooit een school van binnen hebben gezien. Moeten ze alleen wél even de juiste huidskleur hebben.
-

bisbisbis | 01-08-20 | 12:48

Kranten? Gecanceld.

Sqbar | 01-08-20 | 12:47 | 1

Op mijn werk pak ik ze nog wel eens op, maar ik zal er nooit meer voor betalen.

Nehemia | 01-08-20 | 14:19

Gelijkheid of vrijheid? Beide absoluut onmogelijk...

Neuth | 01-08-20 | 12:43

De Turkse overheid schrapte gisteren de Istanboel overeenkomst, waarin ondertekenaars beloven zich in te spannen om geweld tegen vrouwen aan te pakken. Dat hebben ze gedaan omdat quote "vrouwen slaan bij onze (islamitische) cultuur hoort".

Hoe zou de NYT deze informatie ontdoen van gevoeligheden?

LuckyGuy | 01-08-20 | 12:42 | 4

In Polen hebben ze precies hetzelfde gedaan. De reden is niet omdat ze geweld tegen vrouwen willen aanmoedigen, maar omdat dergelijke acties/verdragen vaak een opmaat zijn naar feministische wetgeving die de stabiliteit van het nucleaire gezin ondermijnt.... en daarmee direct die van de maatschappij. Organisaties zoals de VN en de EU vragen vrijwel nooit dat je in één keer drastische maatregelen neemt om je samenleving te liberaliseren. Ze doen dit heel stapsgewijs, waarbij de eerste stappen heel onschuldig lijken. Veel landen beginnen dit spelletje nu een beetje door te hebben. Vaak verpakken ze het zo handig dat als je niet meewerkt je in de westerse media voor anti-vrouw voor uitgemaakt.

koter | 01-08-20 | 12:52

@koter | 01-08-20 | 12:52: knap om niet de hyper-conservatieve Rooms-Katholieke kerk te noemen. Nee, de feministen hebben het gedaan.

Risingson | 01-08-20 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ik krijg langzaam zin om te kwetsen...

McKtoom | 01-08-20 | 12:41 | 2

*zich plaatsvervangend gekwetst voelt en collectieve aangifte overweegt*

Graaisnaaiert | 01-08-20 | 12:49

*Aangifte doet van aanwakkeren van gevoelens van latente agressie en conflictueuze gekwetstheid.*

Frau Merkel | 01-08-20 | 12:59

Bert Vuijsje was in de jaren 90 al driftig aan het strepen in de columns van Theo van Gogh, dus wat betreft niets nieuws onder de zon.

Ad Hominem | 01-08-20 | 12:41

Kennelijk zijn er nog voldoende mensen die willen betalen voor NYT en/of kijken naar CNN.

Rest In Privacy | 01-08-20 | 12:40 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 01-08-20 | 13:09:
CNN professioneler dan FOX? Pfft. Das war einmal. Het feit dat jij het met CNN meer eens bent dan FOX houdt niet in dat CNN professioneler is. De dagen dat CNN neutraal goed nieuws bracht waren in de jaren '90. Inmidddels zijn ze net zo activistisch als de NYT en de WaPo in hun haat tegen Trump (en dat komt je goed uit want je bent op z'n zachtst gezegd geen fan van die man). Feit is dat CNN het nooit heeft kunnen verkroppen dat ze er in 2016 totaal maar dan ook totaal naast zaten met de verkiezingen want zij steunden openlijk Clinton. Verder niks mee dat ze Clinton steunden (want een commerciele zender) maar neem je verlies en ga over tot de orde van de dag en blijf niet dag in dag uit inmiddels bijna 4 jaar constant zeiken. Maw "sore losers" en met dat soort types/zenders kan ik niks mee aanvangen.

Basil Fawlty | 01-08-20 | 14:46

@Basil Fawlty | 01-08-20 | 14:46: Dat laatste dus. De Dems en hun hun aanhang, inclusief de media, hebben alleen maar 4 jaar lopen huilen. Ze zijn compleet vergeten een eigen verhaal op te bouwen.

5611 | 01-08-20 | 20:00

@Kuifje-naar-Brussel | 01-08-20 | 13:09: Helemaal met je eens dit keer. Voor de mensen die niet op zoek zijn naar het verhaal maar een verhaal zijn CNN en NYT hele goede keuzes.

maakjepunt | 01-08-20 | 20:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Standaard machtsovername stijl De School door "gemarginaliseerden". Gaat heel groot worden komende jaren. Gevolg is wel dat de overgenomen instelling zelf ook gemarginaliseerd wordt, vanwege weggelopen klandizie.

batvoca2 | 01-08-20 | 12:39

I got your black staff right here •kruis wijzen doet•

djs | 01-08-20 | 12:39

Als ze echt werk willen maken van de integratie, dan moeten ze belastingvoordelen invoeren voor etnisch gemengde gezinnen. Vreemd genoeg is daar kennelijk nog nooit over nagedacht.

kindapaas | 01-08-20 | 12:38 | 2

Integratie heeft niks met kleur maar met cultuur te maken.

canis lupus | 01-08-20 | 12:39

@canis lupus | 01-08-20 | 12:39:
Word wakker, lees "de Gobineau" en "Praktischer Idealismus" (Coudenhove-Kalergi). Hebben zij ook stiekem gedaan, al zullen ze het nooit toegeven. Archive.org is uw vriend.

kindapaas | 01-08-20 | 13:37

Zouden ze bij de NYT door hebben dat met al deze flauwekul er geen ruimte resteert om enigszins objectief nieuws te brengen (voor zo ver dat kan bij een linkse krant).

duProgue | 01-08-20 | 12:35

De persvrijheid is hiermee zojuist begraven. R.I.P.

Marvin_NL | 01-08-20 | 12:35

Gisteren op de ene zender lieve idealistische moslims, en tegelijk op de ander lieve zoekende homo's. Je zou bijna vergeten na het zien van dit suikerzoete geluk dat een groot deel van de ene groep de ander niet blieft.

bitterpete | 01-08-20 | 12:34 | 3

Begrijp nooit zo goed waarom deze relatief kleine groeperingen altijd zo breed uitgemeten, en in mijn ogen, overdreven veel aandacht krijgen? Er is zat ander nieuws te vertellen lijkt mij.

Marvin_NL | 01-08-20 | 12:36

@Marvin_NL | 01-08-20 | 12:36:
Terreur van de minderheid zodat de meerderheid verdeeld blijft, uiterst effectief en simpel in de uitvoering bovendien.

kindapaas | 01-08-20 | 12:41

@Marvin_NL | 01-08-20 | 12:36: angst.
Angst voor het onbekende.
Angst voor 'het verkeerde beeld vormen'.
Angst voor terreur...
Dat laatste is in mijn optiek wat er met de islam mis is; een klein aantal voorvechters (what's in a name) zorgt middels extreem gewelddadige acties er voor dat hele groepen mensen simpelweg twee keer na gaan denken of ze nog wel iets moeten, nu zelfs mogen doen. Terreur werkt overigens helemaal goed als de meerderheid van dezelfde groep als de plegers, zich niet distantieert van de daad, laat staan enig actie onderneemt én zichtbaar maakt dat er geen reden is de groep te wantrouwen.

EEnzame SchizofrEEN | 01-08-20 | 12:48

Sinds kranten, nieuwsprogramma's, talkshows, columnisten en influencers het geweten van de wereld willen spelen, ben ik gestopt met het luisteren naar, kijken naar, lezen van en praten over andermans moraliteitsplasjes.

Internet is Pandora's box van de moderne mensheid.

Mensdier | 01-08-20 | 12:34

De New York Times heeft dezelfde oplage als De Telegraaf of het AD, belangrijke krant hoor. Jonge jonge, nou nou.

Mr_Natural | 01-08-20 | 12:33 | 7

@Basil Fawlty | 01-08-20 | 14:26: wat is de invloed van verkiezing Trump als president op de omzet geweest? Over Trump schrijven staat garant voor lezers. Is daar iets over bekend?

Bataafje | 01-08-20 | 15:25

@Bataafje | 01-08-20 | 15:25:
Dat is een goeie. Weet ik niet en ik weet ook niet of ik dat sec uit de cijfers kan toveren van de afgelopen 3 jaar. Ik zou dan ergens de toegevoegde gesproken/geschreven toelichtingen van de CEO moeten opduiken, echter het is zaterdagmiddag en daar heb ik effe geen in. ;-))) Maar je kunt op je klompen aanvoelen dat dat zeker heeft geholpen want hun aantal abonnees is gegroeid (pre BLM nonsens).

Basil Fawlty | 01-08-20 | 15:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Kijk dat ze de alsmaar blijvende sociaaleconomische discrepanties, die toch vaak erg langs de scheidslijn van ras, willen aanpakken is begrijpelijk en goed. Maar ik snap echt niet waar "sensitiviteits proof reading" ligt in de lijn van 1963 "judged by the content of their character" naar een samenleving waar ras zo belangrijk is als de kleur van je haar. Helemaal van het padje af zijn ze daar.

Schwanzeleber | 01-08-20 | 12:32

Dus linkse idioterie heet voortaan NYT.

Schriever | 01-08-20 | 12:30

En dan op je account een grote foto plaatsen met vrijwel uitsluitend blanke werknemers LOL.
NYT, een derderangs nepnieuwspropagandakanaaltje gemaakt door activisten en lobbyisten voor volslagen imbecielen.

obominotie | 01-08-20 | 12:28

Maar wie bepaalt wie, wat en waar er achtergesteld wordt of in de minderheid is? In de Bijlmer of Amsterdam-West ben ik immers in de minderheid. De ironie: men heeft grenzen nodig om dit soort feiten vast te stellen.

Reaganmania | 01-08-20 | 12:28

Sensitivity reading is zeker niet iets dat door de New York Times is verzonnen. Het is een praktijk die reeds enige tijd wordt gebezigd door uitgeverijen, bang als ze zijn om een slechte naam te krijgen of zelfs een proces aan hun broek te krijgen om dat de een of andere zich onderdrukt voelende Amerikaan zich gekwetst gaat voelen door een woordje of een zinnetje en protest gaat aantekenen tegen de publicatie.
bookmachine.org/2019/01/15/sensitivit...
Het is bizar, maar er wordt glashard beweerd dat sensitivity reading géén censuur zou zijn.
"Sensitivity reading isn’t about censorship or taking away freedom of expression (..). The reader’s role is to improve the book by guiding it towards better representation, educating the author/publisher along the way."
Het venijn zit 'm uiteraard in het woordje "educating". Dit is eenzelfde strategie als welke door Robin DiAngelo in haar White Fragility wordt gehanteerd. De auteur of uitgever wordt geacht zaken over het hoofd te zien, niet te beseffen, niet te weten, en dient heropgevoed te worden. Het afgeronde kunstwerk dient doorgekamd te worden op onwelgevalligheden, en het is niet de auteur of de uitgever die geacht wordt in staat te zijn om dat doorkammen te doen, nee, daar is een externe instantie, een opvoeder voor nodig.
Geen censuur? Wel degelijk. De meest venijnige vorm van censuur die er bestaat. Op de visie, het perspectief van de schepper van het kunstwerk wordt gecorrigeerd uit naam van een rigide moraal, en de autonomie van de kunstenaar wordt daarmee aangetast, aangevreten.
Breidel.

Schoorsteenveger | 01-08-20 | 12:28 | 18

@Schoorsteenveger | 01-08-20 | 16:00:
Het zijn inderdaad wapens van de rede, maar ze zijn juist zo effectief omdat ze spelen op de emotionele behoefte van niet uitgelachen te willen worden.

ZonderNaam | 01-08-20 | 16:04

@ZonderNaam | 01-08-20 | 13:54: En niet alleen jong, ze komen ook rechtstreeks van 6 jaar middelbare school waar ze 6 jaar lang gehersenspoeld zijn. Het zijn inderdaad die studenten die jacht maken op iedere afwijkende meningen, in Nederland vooral op inrichtingen als de Radboud en de UvA.

5611 | 01-08-20 | 20:10
▼ 15 antwoorden verborgen

Prima als iedereen met een kleurtje gaat werken voor genegeerde delen van onze economie.

W_F | 01-08-20 | 12:27

Maar die mondiale wil tot een globaal culturele homogenisatie is gewoon een complot hoor mensen.

Doorlopen. Niks te zien.

KutFilosoof | 01-08-20 | 12:26

NYTimesGuilt.

JackStick | 01-08-20 | 12:22 | 2

NyTimesCult eerder.

KutFilosoof | 01-08-20 | 12:24

Ik kwam hier om dit te zeggen.

djs | 01-08-20 | 16:51

De New York Times, dat is toch die Joodse krant die al voor het jaar 1905 al schreef over 6 miljoen joden?

tata1981 | 01-08-20 | 12:22 | 1

De tekst "zes miljoen slachtoffers" komt in berichtgeving tussen 1896 en 1939 over moordpartijen of vermeende moordpartijen op Joden een stuk of 6, 7 keer voor. Het woord "holocaust" een stuk of 3 keer. Dit vreemde fenomeen draagt ook nu nog bij aan het in twijfel trekken van het aantal Joodse slachtoffers tijdens WO2.

Varende_Reaguurder | 01-08-20 | 12:38

In plaats van censureren kan er toch ook gewoon vooraf een disclaimer worden getoond: "Waarschuwing, nieuws en waarheid kan door personen als schokkend worden ervaren".

Reebensteeltje | 01-08-20 | 12:21

Achteraf hadden we de moestuintjes in Suriname toch beter zelf onderhouden.

dhrat | 01-08-20 | 12:21 | 1

en rond afrika een hoge muur gebouwd.

Lt-Kol Kilgore | 01-08-20 | 12:31

Vooruit dan, Volkskrantcolumnist Jean Pierre Geelen heeft vandaag een prima column over het offerfeest.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/als-je-van-je-god-dan-iets-moet-offeren-waarom-dan-niet-het-offerfeest~b9fc30a2/

piloot47 | 01-08-20 | 12:21 | 1

Maar let wel op hoe hij het woord 'islam' weet te vermijden. Dat vullen we zelf dan maar in, wetende dat het VK-lezersvolkje inmiddels wel weet dat het een islamitisch feest is.

piloot47 | 01-08-20 | 12:23

Uw NYT.
Voor al uw zelfgewenste propaganda.
Vroeger las ik daarvoor wel eens "Vrij Nederland", om de machinaties in het linksdenken enigszins te kennen.
Coole Columnist Stephan Sanders uitgezonderd.

chicago river | 01-08-20 | 12:17

Als je je gekwetst voelt door woorden die niet kwetsend zijn bedoeld ben je rijp voor een psychater.

Hiram | 01-08-20 | 12:14 | 2

BAM!
Die gekwetsten mogen dan plaats nemen naast die andere gekwetsten die nu nog een (financieel) trauma hebben van iets dat zo'n 10 generaties is gebeurd.

tsjajaja | 01-08-20 | 12:22

Hoe zit het met degenen die juist hierdoor gekwetsts zijn?

JackStick | 01-08-20 | 12:25

Hoe kun je daar nu vrijwillig voor betalen ?

Lt-Kol Kilgore | 01-08-20 | 12:14 | 2

Sommige mensen houden nu eenmaal van SM.

Frau Merkel | 01-08-20 | 13:05

@Frau Merkel | 01-08-20 | 13:05: En van sprookjes.

Nehemia | 01-08-20 | 14:26

O jee, dat wordt weer zo'n discussie als met de klassieke muziek. Mensen niet aan moeten nemen omdat ze goed zijn in een instrument bespelen, maar omdat ze een kleur hebben.

Het is onzin.

"Blind auditions" zijn al heel lang een feit. Guess what? Wel meer Aziaten, en ook vrouwen, maar nauwelijks donker getinten.
Zo werkt het nou eenmaal in de muziek. Wil je meespelen? Dan moet je goed zijn. Of harder studeren. Harder huilen geeft je echt geen plekje in een orkest. En zo is dat met een hoop andere beroepen en sectoren ook zo. Doe gewoon je best. Uiteindelijk kiezen mensen toch altijd voor vakmanschap en kwaliteit en blijken andere factoren er helemaal niet zo toe te doen.

gaffelbaard | 01-08-20 | 12:14

Wel sentimenteel nieuwsreppen over de aantallen "afro-americans" die dagelijks dood aangetroffen worden, maar er niet bij zeggen dat de grote meerderheid van deze mensen door de "Black Community" zelf word omgelegd.
Reporteren dat Chicago als grootste lijdt onder de illegale wapenhandel, die via die stad in Baltimore en Washington plus NY etc etc komt,
maar verzwijgen dat niet de Ieren of Italianen die grote lousy armetierige handel in handen hebben, maar de zwarte traders.

chicago river | 01-08-20 | 12:09

We gaan zo langzamerhand naar een maatschappij waar de tenen zo lang zijn dat niemand maar dan ook Niemand meer kan bewegen. Elke gevoeligheid moet geaccepteerd en gerespecteerd worden met als gevolg een blanke bevolking die bang en geïntimideerd in de koplampen van de onvermijdelijke Aanstormende auto van intimideren minderheden kijkt en ons vervolgens als een sprinkhanenplaag leegvreet

Nico1000 | 01-08-20 | 12:09 | 2

Met als gevolg een Trump....nu begrijp je beter waarom de Amerikanen zo'n lomperik hebben gekozen. Het alternatief, psychotisch gereutel van links liberalen, was gewoon nog veel erger.
Benieuwd wat de 'implementatie' van de identiteitspolitiek in Nederland voor effect gaat hebben op stemgedrag.

Bataafje | 01-08-20 | 15:30

"I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character. I have a dream today." Martin Luther King.
De man zijn droom is nachtmerrie geworden. Een nachtmerrie gemaakt door de zwarte medemens die hij wilde bevrijden van de haat, achterdocht en achterstelling door blanke. Een nachtmerrie gemaakt door blanken die verblind door zelfhaat zichzelf willen laten vernietigen.
De kinderen van de bevrijden zijn de nieuwe onderdrukkers. Gelukkig dat ML King dit niet meer hoeft mee te maken.

Valse_nootjes | 01-08-20 | 12:07 | 6

@Otto Normal | 01-08-20 | 12:19:
Met de droom van MLK is inderdaad helemaal niks mis, het probleem zijn de mensen die nog steeds de droom van Marx nastreven

ZonderNaam | 01-08-20 | 12:26

MLK's droom is uitgekomen. Hoe meer niet-blanken Nederland overspoelden, hoe meer ik ze op hun karakter ging beoordelen.

Madame Poitiers | 01-08-20 | 12:28

@Madame Poitiers | 01-08-20 | 12:28: Racisme heeft dan ook niets met huidskleur te maken, dat is slechts een correlatie.

LiniaalRectaal | 01-08-20 | 15:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Wie had ooit kunnen vermoeden, dat Orwell's 1984 niet door de politiek, maar door universiteiten en media gerealiseerd zou worden...

Varende_Reaguurder | 01-08-20 | 12:06 | 3

Inderdaad wel een interessante gedachte dat deze teloorgang zich zo afspeelt. Ook Ayn Rand voorzag het precies andersom in Atlas Shrugged. Ze had gelijk dat het verval werd ingezet door het loslaten van de rede als onze leidraad, maar zij voorzag dat de intellectuelen en de media gebruikt zouden worden door de politiek, niet dat het verval juist door de media en intellectuelen zou worden ingezet. Zelfs bij de culturele revolutie was dat niet het geval.

Wellicht was de opkomst van social media nodig om dit mogelijk te maken. Ik denk ook dat men nogal onderschat heeft hoe dit soort giftige ideeën aan kracht kunnen winnen en zich vast kunnen bijten in een verscheidenheid van voedingsbodems, bij mensen die er iets mee denken te winnen, van de gewone man, de intellectueel, de lerares, tot en met de bestuurders en de Gatesen en Sorosen van deze wereld. Het verstandige deel der natie verkeerde ondertussen in de veronderstelling dat de rede het wel zou winnen. Maar het momentum is nu te groot. We kunnen slechts nog hopen dat deze beweging zichzelf van binnenuit opblaast, zoals nu al op kleine schaal te zien is.

Muxje | 01-08-20 | 12:23

Door Soros. Hij heeft de media gekocht en de schoolboek bedrijven. Is hij in Europa ook aan het doen. Veel van de politici zitten op hun plaatsjes vanwege Soros maar Orban is de grootste boef uit Hongarije omdat hij de mediabedrijven zelf kocht zodat Soros geen voet aan de grond kon krijgen daar.

Miss Silly | 01-08-20 | 12:24

Ik help het je hopen, maar ik denk dat het ergste nog moet komen.

Varende_Reaguurder | 01-08-20 | 12:54

And that is how the Grey Lady turned black...

Aetje | 01-08-20 | 12:06

"Staff of color".
Rabiaat racisme.

Schoorsteenveger | 01-08-20 | 12:05

Zijn dat die mensen die zeggen te waken over en op te komen voor de zwakkeren, door deze laatsten eerst stigmatiserent in te delen in vakken, enkel met als doel, dat zij, de sterken, kunnen zien, hoeveel deugpunten het hen telkenmale oplevert, als ze voor een specifiek vak zwakkeren opgekomen zijn?

kweethetooknietbeter | 01-08-20 | 12:04 | 1

Ja, dat kutvolk!

Harrie7949 | 01-08-20 | 12:05

Slechts weinigen begrijpen de werkelijke impact van internet. Aan de ene kant kan iedereen met een mening "gehoord" worden. Aan de andere kant geeft dat zoveel "ruis" dat je bij niets meer weet of iets "waar" is of een "gemanipuleerde waarheid" of een "alternatieven waarheid".

Voor dooie boom media is dit dramatisch verlopen. Informatie wordt niet meer vertrouwd en kranten zijn haast "gedwongen" om aansluiting te blijven houden bij hun "doelgroepen". Hoe krom en contra-intuitief dit ook is.

Religies doen dit handiger: de "ultieme waarheid" vanuit één boek en mensen die hier aan twijfelen zijn "ketters". Heeft eeuwenlang gewerkt.

Weet u nog welke informatie u kunt vertrouwen? Is niet bijna alles "iemands mening" geworden? Zelfs wetenschap?

Odin | 01-08-20 | 12:01 | 17

@Mastiff | 01-08-20 | 12:59:
In dat geval goed dat de fout in het oorspronkelijke master onderzoek ontdekt is.

ZonderNaam | 01-08-20 | 13:02

@ZonderNaam | 01-08-20 | 13:00:

Ik denk dat we het wel met elkaar eens zijn.

Door die analyse niet toe te passen om de significantie te bepalen. (Wat dus bij ons onderzoek naar voren kwam dat die significantie er helemaal niet was) Weet je dus niet als je het onderzoek op precies dezelfde manier nog een keer doet je "dezelfde" resultaten, trendlijn naar voren krijgt. En mag je er dus geen conclusies aan verbinden.

Dit staat dan nog los van of de methode om de data te verkrijgen de juiste methode zou zijn.

Mastiff | 01-08-20 | 13:04

@Mastiff | 01-08-20 | 13:04: Je hebt het dan hier nog over onderzoek aan een exacte faculteit. Kun je nagaan hoe dat op gamma faculteiten gaat. Spoiler: objectiviteit is daar iets voor oude, witte mannen en moeten we dus vanaf.

5611 | 01-08-20 | 20:23
▼ 14 antwoorden verborgen

NYC, en de (redactie van) NYT, zijn totaal doorgeslagen.
Kijk de netflix docu, aanschouw het kinderlijke jankvolk wat er daar op die redacties ronddwarrelt, geniet van hun gehuil (Twamp! Twahamp!) en concludeer.

chicago river | 01-08-20 | 11:57 | 2

Klinkt als een scène uit een zombie film.

Harrie7949 | 01-08-20 | 12:02

@Harrie7949 | 01-08-20 | 12:02:
Het verschil tussen een zombie en een doorsnee millennial, is dat de zombie niet meer bij zijn ouders woont.

Varende_Reaguurder | 01-08-20 | 12:24

In het kader van minderheden en Pride sta ik al sinds vanochtend vroeg, gekleed en geschminckt als Patty Brard, liedjes van Luv mee te zingen door de microfoon. Ik heb nog twee microfoons en een blonde en brunettepruik liggen. Wie doet er mee?

Leptob | 01-08-20 | 11:57 | 2

Heb je nog behoefte aan een Ron Brandsteder achtig type ?

Jimmy Mc Clure | 01-08-20 | 12:06

Roze mijter op 3 gram coke in mn neus... sta hier wat alleen.

dhrat | 01-08-20 | 12:21

Dit is geen beleid van de krant, het gaat hier om aanbevelingen van een vakbond aan het bestuur van die krant. Maar ja, het is de NYT dus wellicht nemen ze het 1 op 1 over.

Muxje | 01-08-20 | 11:56 | 2

Hun lezers zitten allemaal in die hoek. Als ze het niet doen hebben ze een enorme shitstorm op twatter en zijn ze weg. Ze zouden twatter en faecesbook kunnen negeren en terug naar hun taak, maar dat is veel te riskant.

Frau Merkel | 01-08-20 | 12:03

Ik weet wie de eigenaar is van de NYT en wie die krant runnen. Deze mensen pushen wokeness weliswaar, maar alleen zolang de winst niet in gevaar komt.

Varende_Reaguurder | 01-08-20 | 12:27

Ah, zoiets als bij de site die niet genoemd mag worden al usance is als je iets wil melden met een kritische blik op een bepaalde ideologie vermomd als religie. Zoiets dus.

Dat je niet mag zeggen dat die ideologie eigenlijk de belichaming van het institutioneel discrimineren in Nederland is, gefaciliteerd door onze overheid. Hier mag je dat nog zeggen, daar niet. Komt niet door de sensitivity Joris van dienst.
Het is er dus al, hier in dit land.

Peerkeoud | 01-08-20 | 11:55 | 3

Of een kritische stijlloze site waar de naam en de site van een andere kritische presentator weggefilterd worden.

piloot47 | 01-08-20 | 12:17

@piloot47 | 01-08-20 | 12:17: Je moet straks veel sites bezoeken, met allemaal hun eigen door de sensitivity filter gehaalde nieuws. Zelf gaan nadenken en bepalen hoe de wereld er voor staat in jouw hoofd.

Dat gaan de meeste mensen niet doen, dus versplinterd de samenleving nog erger dan het nu al is. Krijgen we door dat "o zo vrije" internet toch weer allemaal een plek in de meest verzuilde samenleving ooit.

Het wordt Kudt, dat kan ik al wel aanvoelen.

Peerkeoud | 01-08-20 | 13:40

“sensitivity reads”. Dat is een zachtgepolijst woord voor “censuur”: de krant wil artikelen gaan toetsen op kwetsgevoeligheid voor minderheden, achtergestelden, mensen van kleur, sekseverwarring of genderdiffusie"

Aha. Dus de hele krant moet een soort 'safe space' gaan worden? Nou, zodra eea officieel beleid bij de Volkskrant gaat worden, is dat het moment om mijn abo op te zeggen.

Ik herinner me van jaren geleden - ik schat begin van deze eeuw - dat er ook regelmatig klagers bij de krant waren, die al min of meer eisten dat er zoiets als een 'safe space' (de term bestond destijds overigens nog niet) van de krant gemaakt werd. Mensen die klaagden dat ze met 'enge' foto's - van lijken, etc - uit conflictgebieden werden geconfronteerd door hun krant, net op het moment dat ze lekker aan hun ontbijtje met een croissantje en een potje kruidenthee wilden beginnen. Neem dan een abonnement op de Weekend en de Privé, dacht ik destijds.

Dr_Johnson | 01-08-20 | 11:55 | 4

Is hier toch ook al lang aan de gang. Het 6-uur journaal en 1-Vandaag daarna is toch een grote feelgoodshow, gepresenteerd door die vreselijke egocentrische deugmuts Roos Moggre. Of het nou om incidentjes met verwarde personen gaat, boeren die van hun land af gejaafd worden, falende professionals bij een virus dat uit de klauwen loopt, 1-Vandaag weet het zo te brengen dat we allemaal vanuit een warm bad rustig kunnen gaan slapen; vadertje staat en de media waken over u. Welterusten.

Graaisnaaiert | 01-08-20 | 12:03

"sekseverwarring", hilarische term. Voor de 'verwarden': ga even naar de wc; als je dan een leuter in je hand neemt ben je óf man, óf niet thuis en wellicht iets te ver bezopen.

Valse_nootjes | 01-08-20 | 12:10

@Graaisnaaiert | 01-08-20 | 12:03: Deze deugmuts gaat bij mij altijd onmiddellijk uit als ze met haar cirkelzaagstem en bange koeienogen mijn huiskamer probeert binnen te komen. The horror......

piloot47 | 01-08-20 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Brrrrr, heel eng en tragisch voor een ooit serieuze krant.

hotmint | 01-08-20 | 11:54

Fall of the West.
Heb een wargaming boek in de kast staan dat daarover gaat maar dat was tijdens de 4e en 5e eeuw AD. Nooit gedacht dat dat scenario zich live voor mijn ogen zou ontvouwen. En dat we het met z'n allen laten gebeuren, want de knie van de (on)gekozenen knelt zo hard op onze nek dat we van hun welwillendheid afhangt hoe lang we nog hebben...

Graaisnaaiert | 01-08-20 | 11:54 | 3

Het wordt waarschijnlijk echt eng als er antwoord komt op de vragen wie er denken profijt van te hebben om de westerse beschaving kapot te deugen, en wie er grondig misbruik van gaat maken met de bijna pervers opgedrongen (en totaal niet realistsiche) erfzonden en schuldgevoelens.
Er zijn religieuze groepen die standaard vinden dat de leden schuldig zijn en dat daar een bijpassende straf is. Andere groepen vinden dat dat klopt en dat zij die straf straffeloos mogen uitvoeren, want zij zijn niet degene die schuld hebben aan de oorzaak (vinden ze, want van goddelijke weg uit verklaard dat hun religie perfect is).
De gewone burger komt zoals zo vaak in dit soort conflicten klem te zitten en heeft een paar keuzes, geplet te worden onder al het geweld, stoppen met zelf denken en aansluiten bij een partij (keuze tussen twee kwaden) en maar hopen dat de boel zich niet gegen zichzelf keert en implodeert (desnoods met hulp van buitenaf).

Dezenaamhier | 01-08-20 | 12:18

Hoe heet dat wargaming boek?

Frau Merkel | 01-08-20 | 13:11

4,e, 5e eeuw, De Grote Volksverhuizing. Dat liep niet best af voor de samenlevingen die cultureel verrijkt werden met diversiteit. En nu zitte we midden in een nieuwe Grote Volksverhuizing.

5611 | 01-08-20 | 20:33

Mijn vrouw is nog aan het bijkomen van de term ‘personen met een baarmoeder’. Zonder lachgas.

Dubbelepunthoofd | 01-08-20 | 11:53 | 4

@Harrie7949 | 01-08-20 | 11:56:
Ik kan die van mij niet aan het verstand brengen dat dat tegenwoordig hier speelt. Denkt ze dat ik haar in de zeik neem. Het ging er bij haar al niet in dat ( sommige ) vrouwen hier seks als wapen/chantagemiddel inzetten.

Graaisnaaiert | 01-08-20 | 12:06

Menstruatrix.

Jos Tiebent | 01-08-20 | 12:12

Mijn vrouw zei vanmorgen dat ze zich vandaag als man identificeert, dus ik ga er van uit dat dit dan betekent dat ik dan mee kan lopen met de Pride parade.

Het zijn verwarrende tijden.

ZonderNaam | 01-08-20 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

"All the news that is fit to print’, gaat een 50/50 zwart/wit-beleid hanteren,"
Hebben ze daar ook een opsporing verzocht?

Harrie7949 | 01-08-20 | 11:50 | 2

U snap het niet he? 50% is inderdaad opsporing verzocht en de andere helft staat vol met schokkende verhalen over racisme, gebrek aan diversiteit, facilitanten van wit privilege, blanke - al dan niet vermeende - nazi's en moslimhaat.
Het westen wat wij kennen moet stuk. Wordt nou toch eens wakker.

Graaisnaaiert | 01-08-20 | 11:57

Als denken de taal kan bederven, kan de taal ook het denken bederven.

Is dit nog nieuws? | 01-08-20 | 11:50 | 6

Die heeft u van Orwell geleend. Volgende keer bronvermelding graag.

onfray | 01-08-20 | 11:58

@Graaisnaaiert | 01-08-20 | 13:01: Meer dan dat zelfs.
Het gaat mij er om dat als je een citaat plaatst, je het er even bij zet. Iets met pronken met andermans veren.

onfray | 01-08-20 | 13:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is niet zomaar dat veel van onze ‘verongelijkten’ van Amsterdam naar NY verhuizen.

Trumme | 01-08-20 | 11:48

Wees waakzaam als je anders bent voor het volk dat geen humor kent!

Tiscali-2 | 01-08-20 | 11:46

Leuk, om de laatste stuiptrekkingen van kranten live mee te mogen maken.

Want de gevleide bevolkingsgroepen kopen het blad toch al niet, en de huidige lezers/abonnees haken af, omdat hun een schuldcomplex wordt aangepraat.

hangtiet met knoop | 01-08-20 | 11:46

NYT is dus geen krant meer, maar een opinieblad. Goed om te weten!
En nu maar hopen dat journalistiek Nederland dit ook door heeft en er dus geen opiniestukken meer worden vertaald en overgetikt.
Al ben ik er bang voor dat het wel gaat gebeuren.

cheops | 01-08-20 | 11:45 | 2

Was het maar een echt opinieblad. De opinies worden in de NYT gebracht als nieuws met een dwingende opdracht in de vorm van morele chantage.

De echte Stolwijker | 01-08-20 | 11:48

Alle journalistiek is opinie.

Is dit nog nieuws? | 01-08-20 | 11:51

Geweldig idee! Dat betekent dat relevante/realistische inhoud wordt gefilterd/buitengesloten en uiteindelijk terecht komt op een plek waar het aanbod van content heel puur wordt.

Leptob | 01-08-20 | 11:43

Te laat. Trends in Rusland en China dringen pas later door, maar trends uit Dikbuikland worden onmiddelijk overgenomen.

Nivelleermarionet | 01-08-20 | 11:43 | 8

@verxus | 01-08-20 | 11:48:
Vermoedelijk zijn ze verbijsterd over deze westerse zelfgeseling terwijl er een pandemie en economische depressie heerst. Enige destabilisatie van het westen zien ze wel graag, maar dit is ook niet de bedoeling. Want er moeten natuurlijk wel plastic rommeltjes en aardgas aan het westen worden verkocht. Dan helpt het uiteraard niet als de afzetmarkt een ondergang beleeft waar die van het Romeinse Rijk indertijd bij verbleekt.

De echte Stolwijker | 01-08-20 | 11:57

@De echte Stolwijker | 01-08-20 | 11:57:

Die zelfgeseling verzwakt toch ook enorm de positie van het westen? En dat huilie-huilie volk (wij/westerlijke samenleving) zijn toch ook totaal geen geloofwaardige bedreiging meer in de toekomst als we deze trend blijven volgen? Ik denk dat Putin huilt van het lachen om deze zwakke weekdiertjes.

verxus | 01-08-20 | 12:04

@verxus | 01-08-20 | 12:04:
Het is wellicht wel interessant om op te merken dat het Russische propagandakanaal RussiaToday vaak juist een anti-woke geluid laat horen.

ZonderNaam | 01-08-20 | 12:23
▼ 5 antwoorden verborgen

En dat allemaal om de seniele Bidden aan de macht te helpen ivm de as verkiezingen in de VS.

komtdatschot | 01-08-20 | 11:43

Het is verbijsterend hoe deze krant, ooit een instituut, zichzelf volledig aan het ontmantelen is. Het besluit om Black met een hoofdletter B te gaan schrijven en white met een kleine letter w, was al ontluisterend. Vergeleken bij de NYT is zelfs de Guardian nog een rabiaat rechts blaadje.

De echte Stolwijker | 01-08-20 | 11:41 | 1

Reaguurders Kuif en DKS (iteratie #147) hebben er ook een handje van bepaalde woorden met hoofdletters te schrijven, zoals joden, islam en overheid.

LiniaalRectaal | 01-08-20 | 15:51

Mooi man, dan worden artikelen straks compleet onleesbaar vanwege alle vreemde persoonlijke voornaamwoorden die we van de genderbrigade opgedragen krijgen.

ZonderNaam | 01-08-20 | 11:40

Als ze zien dat door hun Sesamstraat nieuws de oplages dalen stappen ze hier snel weer vanaf.

Keutels | 01-08-20 | 11:40 | 2

Zelfs dan niet. Met dalende oplages, maar volharden met ultra-deugen kan de NYT de geschiedenisboeken in en dat is ook wat waard.

NeedIsaymore? | 01-08-20 | 11:45

Zijn die redacteuren op hun beurt weer op de tenen getrapt...

neonreclame | 01-08-20 | 11:46

Het woord censuur is gecensureerd. Wow. Meta-censuur. Bestaat er al een woord voor een soort Godwin, doelend op 1984?

Diotima | 01-08-20 | 11:39 | 4

Ik vraag me soms wel eens af hoe Orwell het zou vinden dat het boek dat hij als waarschuwing schreef nu als instructieboek gebruikt wordt.

ZonderNaam | 01-08-20 | 11:42

Ik heb hem: deugzuur.

kwark001 | 01-08-20 | 11:44
▼ 1 antwoord verborgen

Ach,wij hebben de NPO.

Jimmy Mc Clure | 01-08-20 | 11:39

Volgens haatopa Han v.d. Horst van de Jodenhaters van de Joop is BLM de meest belangrijke mensenrechtenorganisatie van dit moment. Niet alleen de NYT is dus ook compleet van het padje...

eerstneukendanpraten | 01-08-20 | 11:39 | 6

Ik moet zeggen dat mijn favoriete demente haatopa wel een leuk stukje had vandaag waar hij de walgelijke column van Grunberg op de hak neemt.

ZonderNaam | 01-08-20 | 12:00

Joop? Lees je dat echt? Ik heb een paar keer gekeken en dacht eerst dat het een soort 'De Speld' was.

maakjepunt | 01-08-20 | 20:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat communisme gaat nog eens heel groot worden.

vincent uit groninge | 01-08-20 | 11:38 | 2

Ja, we hebben het hier vaak over de achterlijkheid van bepaalde culturen die we geïmporteerd hebben, maar vlak de achterlijkheid niet uit van al die inheemse volksstammen die nog steeds achter Marx aanlopen.

ZonderNaam | 01-08-20 | 11:57

@ZonderNaam | 01-08-20 | 11:57: Helemaal eens en vergeet dan ook even niet de liberalen die vanuit hun SJW gedachten Marxistische groeperingen ook nog (in)direct steunen of verdedigen.

maakjepunt | 01-08-20 | 20:38

Ik denk niet eens voor het einde van het jaar, eerder einde van de maand...

Wijze uit het Oosten | 01-08-20 | 11:38 | 2

Gisteren dus.

goedverstaander | 01-08-20 | 11:49

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken