Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Drie rationele redenen waarom Mark Rutte geen nieuwe lockdown wil

Afhankelijk van wiens ratio je hanteert dan hè

We bewegen wat vrijer, vliegen iets meer en borrelen ons door een beroerd jaar, dus in absolute getallen loopt het aantal besmettingen met de Droge Wuhanhoest weer wat op. Vooralsnog geen overbeladen IC's of enorme besmettingshaarden en waar de Main Stream Mondkaproepers steeds luider tamboereren op kliktrekkende gilpaniek blijft het kabinet juist opvallend kalm. Vorige week stond Ferd Grapper-vakantie-in-eigen-haus de schouders op te halen onder druk van journo's die bijna letterlijk schreeuwden om meer maatregelen, Hugo is met zijn hutkoffer vol bloemschoenen en bijpassende lawaaibloesjes ergens in de voortent gaan zitten om naar huis te schrijven dat de corona-aanpak naar tevredenheid verloopt en MinPres Mark laat per ansichtkaart vanaf zijn vakantie-adres weten dat we allemaal gewoon een beetje op moeten blijven letten. Het Overheids Muilkorf Taskforce neemt waar en zegt: geen mondkapplicht

Desalniettemin neemt de roep om verplichte mondkapjes en strengere maatregelen toe, in de samenleving en versterkt door de media. Zeker nu het CBS oordeelt dat er tot twee keer zo veel mensen met/aan corona zijn overleden dan tot nu toe werd aangenomen, zwelt de vraag weer aan waarom het kabinet in de hangmat blijft hangen. Daar denken wij drie verklaringen voor te hebben.

1. Vrijheidsberoving vereist nieuwe wetgeving

In de video hierboven (hele fragment bij Dit is de Dag) hoor je de wat angstige hoogleraar Jan Brouwer min of meer eisen dat het kabinet van reces moet terugkeren om de spoedwet van Hugo de Schoenen in te voeren, die ons tot smoelbeschermers in de openbare ruimte kan verplichten. Dat kan nu nog niet, sterker nog: die anderhalve meter afstand is óók juridisch twijfelachtig, evenals de boetes en bekeuringen die daaraan verbonden zijn. Onze grondwet geeft veel meer vrijheid, en wij denken (menen, hopen) dat het kabinet huiverig is om die grondrechten - letterlijjk - te muilkorven. Hoogleraar Brouwer kan bovendien wel een wetswijziging wensen, de spoedwet van De Jonge wordt door allerlei andere rechtsgeleerden & instanties gekraakt als een Moeten We Niet Willen-Wetje: de Raad van State, Wim Voermans én D'66-rechters zijn allemaal tegen en dat zijn sterke opponenten waar het kabinet het niet zomaar tegen op wil nemen. Om het maar een beetje idealistisch te zeggen: in een vrij land, mogen we heel blij zijn dat het bestuur zo terughoudend is.

Reden 2 en 3 na de breek

2. Geld op, economie DEAUD

Wie door de uitgekeerde bedragen van de NOW-regeling (Noodwet Overbrugging voor Werkgelegenheid) bladert, nu al 8 miljard aan 140.000 ontvangers, kan de geur van mogelijk misbruik in de neus voelen prikkelen. Het is een haastmaatregel die zonder veel checks & balances aan talloze aanvragers is uitgekeerd. Wie zegt dat er geen bedrijven tussen zitten die hun facturen opgeschort hebben en met een grafiek van "omzetdaling" in de ene hand en een opgehouden andere hand bij het cashloket van Koolmees staan? Ook staan semi-overheidsbedrijven als de Arbo Unie (1.7 miljoen) tussen ontvangers, of mediabedrijf RTL (3,5 miljoen, terwijl het ongetwijfeld hogere kijk- en klikcijfers had tijdens corona want iedereen zat thuis), en multinationals als Adidas (ruim 6 miljoen), waarbij die laatste meerdere bv's gebruikt: hoeveel bedrijven doen dat nog meer?

Geloof ons: toegekende 140.000 aanvragen is echt té veel om (achteraf) volledig te controleren. En over misbruik gesproken: waarom betalen we in godsjezusnaam 8.000 piek NOW-poet aan een islamitische stichting voor besnijdenissen!? (Pica boven)

Goed dat het kabinet wil helpen, maar je kan niet blijven uitdelen en je wéét gewoon dat er misbruik van de NOW gemaakt wordt. Daarbij ligt uitgestelde executie op de loer: subsidies maken een bedrijf niet rendabel, het stopt alleen wat lekken. Zodra de NOW stopt, of zodra we in een tweede golf-lockdown gaan, kan het alsnog snel afgelopen zijn. En dan verschuift het personeel van gesubsidieerde salarisstrook naar UWV-wachtrij, waar het 'gratis geld' alsnog uit een ander vaatje getapt moet worden. Hoe lang trekt de staatskas dat vanuit belastingmiddelen, en hoeveel averij kan de economie nog aan voordat de BV Nederland onder water komt te staan? Winkelmanager Mark heeft er *alle* baat bij om de bar open te houden, en de handelstap te laten stromen. 

Zeker in Nederland, Vergaderland van Stropdassen, Blauwe Pakken & Bruine Puntschoenen in de Internationale HoofdkantoorHub, waar nu de complete congres-branche stil ligt. En daarmee de vliegsector, taxibranche, het hotelwezen en de horeca, toeleveranciers van congressen en exposities en het toerisme als geheel. We bloeden leeg, en dat stelp je niet met nóg meer maatregelen achter de schijnveiligheid van mondkapjes.

3. VERKIEZINGEN!

Aan het begin van de coronacrisis vond Nederland de MinPres kalm en verantwoordelijk en deed iedereen een dansje rond het vvd-vlaggetje. Dat is de afgelopen tijd gestaag aan het afnemen: het vertrouwen in Rutte en zijn aanpak daalt, niet in de laatste plaats omdat hij in de EU wel gigantische miljardendeals voor Italië tekent, met noodremmen die niet bestaan, waardoor luidere tegenstemmen beginnen te klinken. Goed scoren bij de verkiezingen is als het landen van een vliegtuig: als de smalle strook tussen slagen en falen nog heel ver weg is, kun je grote stuurbewegingen maken. Maar hoe dichter je bij de runway komt, hoe kleiner je stuurcorrecties mogen zijn om niet náást de baan in het gras te landen - of erger. 

De vvd weet heus wel dat ze momenteel hoger peilen dan ze in werkelijkheid zullen scoren, maar zal toch proberen dat verlies te beperken. Ze willen immers nog een Rutte IV kunnen optuigen. De Jonge heeft ook grote belangen, want hoewel hij de interne strijd won van Omtzigt, profiteerde het CDA daar vooralsnog helemaal niet van - en behalve bestaande kritiek op zijn volkomen lege persoonlijkheid, verpleeghuisbeleid en lekker-op-vakantie-in-crisistijd, heeft het CDA nog niet echt een lekker verhaal paraat voor 2021: de boerenachterban is het allemaal al lang beu, als de brave boomers en de lokale middenstand in De Rest van Nederland enerzijds hun spaargelden naar Italië en Spanje zien verdampen en anderzijds hun toko over de kop zien gaan door lokale maatregelen, hebben ze straks echt geen zin meer in die malle schoenen.

Geen enkel politiek leider wil de verkiezingen in met een economie die six feet under ligt, in een land waar de grondrechten van alle burgers zijn ingeperkt én waarop wordt gehandhaafd. Dan liever een paar extra zieken. De huiskamervraag die u voor uzelf moet beantwoorden: is dat erg? Anders gezegd: hoe rationeel, irrationeel of realistisch zijn deze afwegingen - of heeft iemand nog een ander vaccin voor gezonde(re) verkiezingen?

Reaguursels

Inloggen

Nou moe, het nieuwe normaal werd jaren geleden al voorspeld!
youtu.be/La5uQld834o

Bolder | 29-07-20 | 18:23

Er is ook goed nieuws. Of althans, een zilveren randje aan de donderwolk.
Vertrouwen in Rutte daalt.
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/vertrouwen-in-premier-rutte-en-zijn-corona-aanpak-daalt/
En de helft is het oneens met het EU fonds.
https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/opiniepanel/alle-uitslagen/item/iets-meer-dan-de-helft-is-ontevreden-over-akkoord-eu-herstelfonds-ook-veel-duidelijkheid-over-gemaa/

Stormageddon | 29-07-20 | 17:46 | 6
-weggejorist-
Stormageddon | 29-07-20 | 19:28
-weggejorist-
Wiebenick | 29-07-20 | 19:36

Kunnen jullie niet gewoon elkaar onder de douche gaan verwennen?

Epistulae_Morales | 29-07-20 | 22:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Aannames, ongefundeerde conclusies en wishful thinking.

DrumPiet | 29-07-20 | 17:03 | 1

Klopt helemaal, maar je hebt ook nog zoiets als literaire vrijheid. Hij schrijft wel leuk. Laat die jongen toch. Hij moet z'n ambities toch ergens kwijt.

Wiebenick | 29-07-20 | 17:13

Interessant wat deze hoogleraar zo even tussendoor opmerkt 'Ach die bewegingsvrijheid is een grondrecht dat alleen beschermd wordt door een Europees verdrag voor de Rechten van de Mens, daar hoeven we ons dus niets van aan te trekken". Dan ook nooit meer aankomen met "dat mag/kan niet door Europese regelgeving of internationale verdfragen"

batvoca2 | 29-07-20 | 15:19 | 8

@Stormageddon | 29-07-20 | 18:31: Ja en? Is er toen een staatsgreep gepleegd en de dictatuur uitgeroepen? Staat me niets van bij.

Wiebenick | 29-07-20 | 18:45
▼ 5 antwoorden verborgen

En ondertussen doen Frankrijk en Duitsland en grotere graai uit de Corona-pot dan was “afgesproken”.
Hoe zat dat met die noodrem, Mark? Mark? Mark! ..... Mark?! Joehoe! Waar ben je?!
https://tpo.nl/2020/07/29/verrassing-duitsland-en-frankrijk-doen-greep-in-coronaherstelfonds/

Stormageddon | 29-07-20 | 13:53 | 4

@stafpilot | 29-07-20 | 14:50:
Uit dat twitterdraadje lijkt Duitsland minimaal 1,2 miljard tot wel 14 miljard méér uit de pot te halen dan afgesproken.
Zoals die observatie in the Sun, ik parafraseer: no wonder they were all wearing masks, it was daglight robbery.

Stormageddon | 29-07-20 | 14:58

@Stormageddon | 29-07-20 | 14:58: Wat zullen Macron en Merkel gelachen hebben om Mark. Ze wisten dat ze meer macht naar de EU zouden brengen waar het gaat financiele ruimte om schulden te maken, dat de miljardenpot er zou komen, dat de EU begroting ondanks het vertrek van de Britten zou groeien, dat de landbouwsubsidies voor Frankrijk intact blijven en dat ze zelf nodige de nodige extra miljarden voor hun eigen land zouden binnenhalen. Maar ach, de Nederlandse bevolking vindt voor bijna de helft goed wat Mark heeft gedaan. Het kost maar 21 miljard, maar dan zorg je ervoor dat de anderen het allemaal ruimhartig kunnen uitgeven.

Graaier | 29-07-20 | 15:09
▼ 1 antwoord verborgen

Nog een dan. Stella fietsen krijgt bijna 3 miljoen. Terwijl ik me niet kan voorstellen dat die jongens een moeilijk jaar krijgen met 25% minder omzet. En ik vertrouw ze net als de accountant niet "De bekende aanbieder van e-bikes maakt drie miljoen winst per jaar, maar kan haar snel groeiende omzet niet op een deugdelijke manier verantwoorden. Dat blijkt uit een schrijven van De Jong & Laan Accountants, die zich onthoudt van een oordeel over de jongste boekhouding van Stella Fietsen. Eigenaar en selfmade-miljonair Daan van Renselaar vindt het ‘niet van belang’ te reageren. "

Graaier | 29-07-20 | 13:43

Het gaat hier trouwens om voorschotten. Het kan zo zijn en dat hoop ik, dat veel bedrijven het zekere voor het onzekere namen. En dat ze uiteindelijk minder omzetdaling hadden dan dat ze vreesden. Verder hoop ik dat ze optreden tegen bedrijven die omzet uit de boeken houden of hun personeel toch volop laten werken met behulp van NOW gelden. Maar tja zoals een horecaman vorige week zei "Hoop is uitgestelde teleurstelling"

Graaier | 29-07-20 | 13:35 | 2

Na de periode van 3 maanden voorschot ontving men een digitale brief met het bericht dat het definitief is tenzij uit onderzoek anders blijkt.

Tuinhekje | 29-07-20 | 13:43

@Tuinhekje | 29-07-20 | 13:43: Wow, wat een dilemma voor een ondernemer als hij in zijn boekhouding ziet dat het allemaal meeviel. Ga je dan actie ondernemen of laat je definitief wat volgens de overheid definitief is? Man, man, man laat het niet waar zijn. Ik kan 1 bedrijf van ruim 3 miljoen NOW die de 25% niet haalde. Zal eens vragen wat hij met de miljoenen die hij had gereserveerd voor terugbetaling gaat doen.

Graaier | 29-07-20 | 13:46

Optie4. Geen medische noodzaak.

arlen | 29-07-20 | 13:34

Ik kom nauwelijks mensen tegen die een mondkapje dragen en toch willen we het allemaal zogenaamd verplicht hebben? Geloof er niks van.

Geen01 | 29-07-20 | 13:34 | 9

@Stormageddon | 29-07-20 | 17:16: Daar gaan we weer. Lees je eens in over projectie. Nergens maar dan ook nergens pleit ik voor een dictatuur en al helemaal wil ik niemand ergens toe dwingen. Nergens in mijn plempsels kan je dergelijk gedachtegoed vinden. Het zijn allemaal jouw aannames, overspannen hersenspinsels en ongefundeerde conclusies. Sterker nog, ik neem een (voor mijn doen) behoorlijk gematigd standpunt in als tegenwicht voor de tenenkrommende hysterie die hier rondwaart, en daar heb jij een belangrijk aandeel aan hebt door alles uit te vergroten en op te blazen, en en passant ook nog eventjes andersdenkenden loopt te schofferen en uit te schelden voor fascist. Je lijkt wel een geradicaliseerde linkse rakker! Waar is op heden de humor en gezonde relativering gebleven? Je gaat overigens niet in eens in op mijn visie, maar blijft maar bezig je eigen aannames te bevechten. Zo komen we natuurlijk nergens. Maar goed, als dat jouw hobby is, mijn zegen heb je.

Wiebenick | 29-07-20 | 17:42

@Wiebenick | 29-07-20 | 17:42:
Je bent voor een mondkapjesplicht, voor de noodmaatregelen (zonder einde), voor de spoedwet (zonder einde) voor niet meer dan jouw eigen valse gevoel van veiligheid en de drogreden dat “oma anders doodgaat aan Corona”.
Dat is niet gematigd. Dat is totalitair. En het is geen schelden als het feitelijk waar is.
Verder kan ik geen “visie” in je gewauwel ontwaren. Pseudo-intellectueel interessantdoenerig geneuzel van een cursist van de D66 kaderschool. Een verzameling Keesverhoevenismes, meer is het niet.

Stormageddon | 29-07-20 | 17:59

@Stormageddon | 29-07-20 | 17:59: Ik ben niet voor een mondkapjesplicht. Wel voor noodmaatregelen, zo nodig, maar zeker niet zonder einde. Over mijn gevoelens van veiligheid heb ik het niet gehad, en zeker niet oma er met de haren bijgesleept. Ik zou niet durven. Dat zou ook morele chantage zijn. Wie andere meningen stelselmatig afdoet als gewauwel, interessantdoenerig geneuzel en Keesverhoevenisme (?) en wat al niet meer, is eigenlijk al door het ijs gezakt. Maar iemand zonder gegronde reden uitschelden voor fascist is het compleet wegzetten en monddood maken van een discussiepartner. Dat is wel totalitair. Nogmaals, kijk eens in de spiegel.

Wiebenick | 29-07-20 | 18:30
▼ 6 antwoorden verborgen

Zucht, het zoveelste toneelstukje van Flutte.

wiener mit pommes | 29-07-20 | 13:31

Decentralisatie, dat is het wat ik verwacht dat het gaat worden (om net als in het journaal maar 's een 'andersomliner' te gebruiken). De mondkapjesplicht wordt de verantwoordelijkheid van de gemeente en/of de (veiligheids)regio. Bij heikele thema's hebben de kabinetten Rutte I, II en III al vaker de decentralisatie-'truc' ingezet. Kijk bijvoorbeeld naar de jeugdzorg en de bijstand, waarbij de gemeente telkens een pot geld krijgt om de problemen lokaal op te lossen. Bij klachten over de uitvoering kan een minister dan in eerste instantie achterover leunen en zijn woordvoerder de instructie meegeven, om te verwijzen naar de lokale politiek. Als het eventjes meezit, kan Hugo le Jeune voorlopig dus nog wel even als God in Frankrijk op de camping blijven.

Middenmoter | 29-07-20 | 13:31 | 1

Van mij mag Hugo er blijven wonen.

PearlJamie | 29-07-20 | 15:31

Drie woorden: btc, goud en zilver. De enige manier om met een smile op je bakkus deze tijden prettig te maken. Want boy o boy, er komen een paar maandjes aan hoor. Maar ik zeg niet te veel, want dan zwaait er wat.

Yzord | 29-07-20 | 13:26

De Arbo Unie 1,7 miljoen NOW steun is wel echt schandalig!!!! Die hebben helemaal geen omzetdaling door corona want gesprekken worden telefonisch gedaan (minder kosten) en werken met contracten (niet minder klanten).

Tr0l0l0l | 29-07-20 | 13:22

Inderdaad, 3) Verkiezingen. Right. Let maar op, eind februari, begin maart dalen de coronacijfers weer. Hoe weet ik niet, waarom wel. Verkiezingen dus.

snars | 29-07-20 | 13:22

Misbruik maken van de NOW regeling is zo makkelijk, dat elke ondernemer aan de verleiding van gratis geld voor hem en zijn bedrijf bloot staat. Man, man, man wat smijten ze in Den Haag zonder afdoende controle met miljarden.

Graaier | 29-07-20 | 13:20 | 1

Misbruik is echter ook zeer simpel aan te tonen.

Epistulae_Morales | 29-07-20 | 22:18

Dus omdat de totaal falende Belgen roepen dat Nederland niet zonder mondkapje kan springt heel links Nederland er bovenop. Alle ons omringende landen doen het slechter, zeker als je corrigeert voor bevolkingsdichtheid.

Feitenpliesie | 29-07-20 | 13:15

Rutte stelt dat een mondkapje geen zin sindsdien zie je mij niet meer zonder.
Altijd andersom handelen dan de flauwekul die uit 070 komt.

Uw Verzekeringsadvis | 29-07-20 | 13:02 | 3

heeft

Uw Verzekeringsadvis | 29-07-20 | 13:03

Als een windvaan door het leven gaan? Mij niet gezien.

Wiebenick | 29-07-20 | 13:12

@Wiebenick | 29-07-20 | 13:12: Hohoho, wel een hele speciale windvaan hè. Een windvaan die tegen de wind in waait. Mooi man. Rutte is trouwens hetero.

Super Vaagstra | 29-07-20 | 13:34

Uit The Hunt for Red October:
"Listen, I'm a politician which means I'm a cheat and a liar, and when I'm not kissing babies I'm stealing their lollipops. But it also means I keep my options open".

BASinnic | 29-07-20 | 13:02 | 1

in het echt zijn ze nog viezer.

ikworstelengadouchen | 29-07-20 | 13:12

Jullie denken hier veel te veel op door. Wat Rutte altijd doet is bij beide walletjes mee eten. Hij probeert de mensen die tegen de lockdown/mondkapjes/scholen sluiten/stikstofheffing te laten zien dat hij het ook niet wil, en hij voert het wel gewoon in (altijd onder een of andere dwang) om de mensen die het wel willen te pleasen.

Hij wacht gewoon tot er nog net iets meer dwang is zodat hij de schuld bij een ander neer kan leggen en voert het dan in.

Prima politicus zo, maar je hoeft verder niet dood te analyseren. Die gast interesseert het verder geen hol zolang hij op het pluche kan blijven zitten.

Blasfemie | 29-07-20 | 13:02 | 2

Van twee walletjes eten betekent dus dat je geen goed beleid kan voeren. Eens met je laatste zin.

Overrijp | 29-07-20 | 13:08

Ik zie het anders. Hij laveert met zijn zeilbootje op woelige golven met verraderlijke onderstromingen, al naar gelang de wind waait, en zijn enige doel is om overeind te blijven. Hij kan moeilijk tegen de zee zeggen, doe eens even rustig jongens, NU doen wat ik zeg. Het volk laat zich ook niets zeggen, je moet er alleen verstandig mee omgaan. Ik denk dat hij dat probeert. Maar ja, de natuur is en blijft weerbarstig.

Wiebenick | 29-07-20 | 13:25

Rutte zadelt met het grootste gemak een hele generatie op het schulden zodat hij miljarden kan uitdelen in de knoflooklanden.
En Rutte gooit met het zelfde gemak jouw oma voor de Corona bus voor electoraal gewin. Want 4 jaar door regeren is meer waard dan een stel bejaarden. (en dat terwijl Rutte tegelijkertijd inzet op een baantje in Brussel)

Osdorpertje | 29-07-20 | 12:53 | 1

Van wie zou íe dat nou geleerd hebben ?
#Okboomer

KlauwnBassie | 29-07-20 | 15:40

De #MSM journalisten roepen allemaal in koor dat we mondkapjes willen. Dat is echter niet wat een journalist behoort te doen. Hij behoort onafhankelijk onderzoeken te publiceren en te becommentariëren of mondkapjes werken of niet. Persoonlijk ben ik het kotsbeu dat me iets opgedrongen wordt terwijl onderzoeken anders uitwijzen. Dat elkaar papegaaien is nauwelijks serieus te noemen.

roevka | 29-07-20 | 12:46 | 4

Het zijn ook geen journalisten. Het zijn redacteuren/tekstschrijvers die stukjes schrijven in opdracht van hun Belgische werkgever.

Dubbelepunthoofd | 29-07-20 | 13:07

@piloot47 | 29-07-20 | 12:57: Zo is het. Het zijn activisten. Die getraind zijn door opleidingsinstituten en redacties die selecteren op politieke correctheid. Conservatieve journalisten zijn niet erwünscht en worden kaltgestellt.

Graaier | 29-07-20 | 13:25
▼ 1 antwoord verborgen

Besnijdenissen kunnen toch prima tijdens het offer feest worden uitgevoerd, altijd weer die soepsidies voor deze slachtoffers. Onbegrijpelijk

Bill Cosby | 29-07-20 | 12:43 | 1

Ja, dan snijdt het mes aan 2 kanten!

canis lupus | 29-07-20 | 14:19

Mensen toch, wat een gezeur. Als je bang bent om Corona te krijgen of bang bent een ander te besmetten, dan heb je toch geen wet nodig ofzo. Zet dan gewoon dat mondkapje op in het openbaar vervoer de openbare ruimtes en de supermarkt.
Wetten die je vrijheid inperken leiden tot meer wetten die nog meer vrijheden inperken. En dat hebben we echt niet nodig. Als je meent dat afstand houden helpt, neem dan afstand. Heel simpel. Ik woon in Duitsland en ben er nu wel aan gewend dat onding op mijn smoel te zetten. Het bevalt me niet, maar ok ik doe het.... klaar. Nu geloof ik niet zo in deze zogenaamde pandemie. Maar aangezien ik geen zin in gezeik heb speel ik het spelletje maar mee. Kleine tip, vraag iedereen in je omgeving of ze iemand kennen die corona heeft of ermee geinfecteerd is. En vraag dan ook of ze iemand kennen die deze vraag met ja kan beantwoorden. Je zult je verbazen hoe weinig mensen met ja antwoorden.

vonStauffenberg | 29-07-20 | 12:40 | 4

Ik ben dat ook eens rond gaan vragen.. hier in ES maanden geleden al.. zelfs mijn kappertje die heel zijn leven op de zelfde stek zit ( denia ) ongeveer 75 jaar.. niemand.. niet besmet.. ziek .. laat staan .. dood..

broervandenhollander | 29-07-20 | 12:56

@broervandenhollander | 29-07-20 | 12:56: Tja, maar een studievriend van mijn dochter verloor in 1 week tijd zijn oma, opa en een oom.
Dat jij ze niet kent zegt niet dat ze er niet zijn....

Eagle0511 | 29-07-20 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

by the way, Iemand zich al afgevraagd waar de jaarlijkse (zo'n slordige 6.500) griepdoden zijn gebleven ? En dan te bedenken dat dit niet alleen in Nederland gebeurd

Mich2007 | 29-07-20 | 12:39 | 9

@Mich2007 | 29-07-20 | 13:33: Juist. De cijfers worden gemanipuleerd. Ze gaan ervan uit dat iedereen zijn kritisch denkvermogen heeft uitgeschakeld.

Nehemia | 29-07-20 | 14:52

@Wiebenick | 29-07-20 | 12:45: Welk punt? Het is weer het oude liedje: de overheid bedriegt ons op alle fronten (zou Jezus nooit doen) ontwaakt gij onnozelen en bekeert u tot het ware geloof. Jezus aan de macht. En we leefden nog lang en gelukkig. Dat geleuft gij toch ook een bietsje? Eerlijk zeggen. Mag hoor, valt onder de vvmu, met als bonus de godsdienstvrijheid. Enjoy!

Wiebenick | 29-07-20 | 15:13
▼ 6 antwoorden verborgen

@Diederik_Ezel | 29-07-20 | 13:03:

Het gaat om de combinatie HCQ + Zink + Azithromycin (of vergelijkbaar middel).

Die studie lijkt het zink te zijn "vergeten". Dus logisch dat er niets wordt gevonden.

En ik geloof niet dat per ongeluk dat cruciale onderdeel van de mix is vergeten. Dit soort studies worden ontworpen om te falen.

SkepticalRealist | 29-07-20 | 13:54

@Diederik_Ezel | 29-07-20 | 12:56: Het middel is al zo oud als de wereld en bewezen effectief maar wel in combinatie met zink en azitromycine.

Nehemia | 29-07-20 | 14:57

@Nehemia | 29-07-20 | 14:57: Er had 200% ingezet moeten worden op medicijnen zoals de door u genoemde. Maar neen, die middelen worden in een kwaad daglicht gesteld want alleen het 'vaccin' is heilig verklaard. Nou ze doen maar, ik neem en nam mijn eigen maatregelen: elke dag minimaal een uur in de zon (als hij schijnt hoppa naar buiten), vit C, zink, vit B complex en levertraan. Op de ic gaat de helft dood: lekker pressie zetten op longen die gevuld zijn met vocht i.p.v. zuurstofrijk bloed toevoegen d.m.v. bloedtransfusie. Voor mij géén ic en géén test want die tests kloppen niet.

Lupuslupus | 29-07-20 | 15:20
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat een stress om niets. Strengere regels en nieuwe lockdown slaan nergens op. Kijk naar de internationale cijfers. In de VS zijn de regels strenger dan in NL, hebben ze echte lockdowns gehad en veel meer winkels gesloten dan NL en mondkapjesplicht ook buiten in de open ruimte. USA heeft nu 13584 cases per miljoen inwonders, en 460 doden per miljoen inwoners. NL zit op 3114 cases/miljoen en 359 doden per miljoen. Terwijl NL dichter bevolkt is dan de VS, wij een lockdown licht hebben gehad en veel eerder alweer meer vrijheid gekregen.

Frankrijk, ook strengere lockdown, je moest zelfs een verklaring bij je hebben dat je met geldige reden je huis uit was, 2815 gevallen/miljoen, en 463 doden per miljoen inwoners.

Kortom, NL gaat met de milde lockdown en de verlichte maatregelen zo slecht nog niet. USA toont aan dat mondkapjes plicht zo gauw je naar buiten gaat totaal niets uithaalt. Zweden laat overigens zien dat helemaal niets doen ook niet slim is, die hebben 7868 gevallen per miljoen inwoners en 564 doden per miljoen. België is tegelijk met NL in lockdown gegaan, maar een strengere variant, en heeft slechtere cijfers dan NL en Frankrijk.

Kortom, klaar met de paniek en weer een beetje doorleven met enig verstand.

Qippie | 29-07-20 | 12:31 | 2

Uw vergelijkingen gaan echt mank op veel manieren, als ik een suggestie mag doen: zoek even op wanneer de ziekenhuizen in bv NY of Texas overliepen en wanneer Trump zei dat een mondkapje dragen een goed idee is.

Diederik_Ezel | 29-07-20 | 12:36

@Diederik_Ezel | 29-07-20 | 12:36: In de USA zijn tussen 10 en 30 maart de meeste staten in lockdown gegaan, de helft met verplichting tot mondkapjes, New York is er daar een van (ging op 23 maart in lockdown), Texas was laat met 2 april, maar ook met verplichting tot mondkapjes. De invoering van die lockdown met mondkapjes heeft in de VS vervolgens niet geleid tot een vlakkere curve.

De overloop van ICUs in de VS heeft andere redenen, een over-geprivatiseerd zorgstelsel is daar een van. En de houding van Trump t.o.v. beleid van de verschillende staten staan behoorlijk los van elkaar. Als het aan Trump had gelegen was USA in de categorie Zweden gevallen.

Qippie | 29-07-20 | 13:03

In het landbelang nog wel even melden dat het goed gaat met de Koning. Er waren slechts twee vliegtuigen nodig om de bagage naar Griekenland te transporten, maar daar hebben we immers een regeringsvliegtuig nodig. Men zegt dat de extra vlucht nodig was voor het invliegen van een complete fitness-installatie . Tevens naar aanleiding van Spaanstalige roddelpers.

rechtsdwalendeautist | 29-07-20 | 12:26 | 6

Wille Speedboot maakt het goed. Wat fijn om dat als klootjesvolk te mogen vernemen.

Nehemia | 29-07-20 | 14:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Weet u waar ik heel angstig van wordt?
Van die peiling Kabinet Rutte 3.
Ik geloof nooit dat deze peiling op waarheid is gebaseerd.

Datgingniegoed | 29-07-20 | 12:23 | 4

Soort van politiek Stockholm syndroom.

Zapata10 | 29-07-20 | 12:37

Fake in mijn ogen

Mich2007 | 29-07-20 | 12:40

Waarheid ??? Hahahahahahaha... dat woord is in Europa allang uit het woordenboek geschrapt

vonStauffenberg | 29-07-20 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Het is te gek voor woorden dat er nog nooit is nagedacht over hoe een noodzakelijke lockdown eruit moet zien. Als zo'n crisissituatie wordt uitgeroepen moet het duidelijk zijn voor iedereen wat ie wel en niet moet doen. Het belangrijkste is w.m.b. in zo'n geval dat o.a. voedselverstrekking wordt geborgd en financiele instellingen/verhuurders tijdelijk stoppen met het binnenharken van hoge maandelijkse lasten.
De overheid kan het volk voorzien van een portie vreet- en zuipgeld per maand. Hier valt van alles tegen in te brengen want is niet dekkend. Maar ik vind dat er een soort noodstopknop moet zijn die een toestand activeert waarbij het mogelijk is om iets als corona te vernietigen zonder dat alles en iedereen kapot gaat alleen maar vanwege geld.

Leptob | 29-07-20 | 12:20 | 4

Er had 2 maanden lang gekeken kunnen worden naar China/Wuhan. Niet om alle flats dicht te lassen maar naar de ernst van de situatie. Dit volkomen waardeloze lapschwanzen kabinet deed helemaal niets(!) terwijl PVV en FvD om een echte, tijdelijke(!) lockdown hadden gevraagd. Zelfs een maand lockdown èn beschermingsmiddelen in de verzorg/verplegingstehuizen zou honderden levens gespaard hebben. Maar zelfs die beschermingsmiddelen waren er niet. Het is tijd voor een tribunaal.

Lupuslupus | 29-07-20 | 12:49

Regering liet zich adviseren door RIVM. Dat is die organisatie die de volgende twitterlijn op zijn naam heeft staan:

21 januari
‘We houden de situatie nauwlettend in de gaten en treffen maatregelen voor het geval er toch een patiënt in Nederland zou zijn. Die kans lijkt overigens op dit moment klein.’
22 januari
‘We bereiden ons in Nederland voor op een mogelijke uitbraak van het coronavirus.’
24 januari
‘We staan in nauw contact met andere instanties, zoals de WHO en ECDC. De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet zo heel besmettelijk.’
28 januari
‘De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet heel besmettelijk. De ziekte lijkt ook niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar.’
‘We geven aan dat het mogelijk is dat het virus ook naar Nederland komt. Maar dat de kans klein is dat het zich hier verspreidt.’
3 februari
‘We zijn zeer goed voorbereid mocht het virus hier opduiken. Er treden dan allerlei maatregelen in werking die voorkomen dat het virus zich verder kan verspreiden.’
5 februari
‘Ook zonder klachten kun je het virus hebben. Pas als mensen ziek worden, kunnen ze anderen besmetten.’
11 februari
‘Iemand zonder klachten verspreidt het virus niet.’
13 februari
‘In Nederland nemen we proportionele maatregelen. In China doen ze dat blijkbaar anders.’
14 februari
‘Aura Timen, hoofd Centrum Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding, legt uit waarom we ons geen zorgen hoeven te maken over het COVID-19.’
21 februari
‘Nee, jullie hoeven je geen zorgen te maken. Als het virus in Nederland komt, dan geven we het gelijk aan op onze website en social mediakanalen.’

24 februari
‘In alle Nederlandse ziekenhuizen kan de juiste behandeling uitgevoerd worden. Er is voldoende capaciteit om ernstig zieke patiënten op te nemen op de intensive care.’
‘Het Erasmus MC en het RIVM kunnen tientallen monsters per dag testen. Mocht het noodzakelijk zijn, dan kan het aantal laboratoria worden uitgebreid en zouden we zelfs honderden monsters per dag kunnen testen. Dat is nu niet nodig.’
25 februari
‘Preventief testen geeft geen zekerheid en heeft geen zin. Mocht je besmet zijn met het virus, dan is er de eerste dagen nog onvoldoende virus in het lichaam. De test toont dan nog niet aan dat je besmet bent met het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarom testen we pas op aanwezigheid van het virus als mensen klachten hebben.’
‘Met wat we nu weten, lijkt het virus inderdaad een beetje op de gewone griep.’
27 februari
‘Bij een patiënt in Nederland is vanavond #COVID19 vastgesteld. Met labonderzoek is de diagnose bevestigd. De GGD is gestart met contactonderzoek.’
2 maart
‘Er zijn 8 nieuwe patiënten met #COVID-19 bij het RIVM gemeld. Hiermee komt het totaal aantal positieve testen in Nederland op 18.’
4 maart
‘Op 3 maart zijn er 15 nieuwe patiënten bij ons gemeld. Hiermee komt het totaal aantal positieve testen op 38.’
5 maart
‘Er is op dit moment geen reden om evenementen te vermijden of af te gelasten.’
6 maart
‘Het RIVM adviseert inwoners van de provincie Noord-Brabant bij verkoudheid, hoesten of koorts hun sociale contacten te beperken.’

Eagle0511 | 29-07-20 | 13:31

@Eagle0511 | 29-07-20 | 13:31: Ze hebben echt aan alle kanten 'gefaald' en met de WHO hetzelfde verhaal. Puur amateurisme of zit er meer achter.

Nehemia | 29-07-20 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Vooral veel blijven vliegen met die CO2 kanonnen van de luchtvaart. Sneller krijg je virussen niet hier. Owja, met de bootjes uit Afrika lukt het ook goed.

De luis | 29-07-20 | 12:19 | 6

En ondertussen nemen onze zuider- en oosterburen het ook gewoon "lekker" mee ons land in. Dan kun je blijkbaar best wat extra sch*jt hebben aan de regels.

Gazzerop | 29-07-20 | 13:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Laat iedereen het toch allemaal lekker zelf uitzoeken wat ze wel en niet doen met die Corona. Niet gaan janken als de IC straks vol ligt en er gekozen gaat worden, dat dan weer wel.
Ik heb een fijn thuiswerkjaar. De hele dag mijn vrouw in de weg zitten, met af en toe een "nu even stil zijn" vergadering, voor de rust. Naar buiten gaan doe ik zo min mogelijk en als ik boodschappen doe, dan weet ik dat ik een (medisch) mondkapje op moet zetten van mezelf en mijn vrouw. De persoonlijke ruimte in de supermarkt is steeds beperkter en de onachtzaamheid van de mensen op de betwiste anderhalve meter wordt groter en grote.

Maar nogmaals, laat ze het lekker allemaal zelf uitzoeken wat je voor jezelf nog acceptabel vindt. Er vertrekken vliegtuigen vol naar alle fun landen aan de Middellandse zee. Een ieder die daar eventueel ziek van terug komt heeft die keuze toch ook zelf gemaakt. Ik sla dit jaar wel over, en volgend jaar mogelijk ook. Ben ik een doemdenker of een schijtlijster. Zal me een rotzorg zijn. Ik hoef die Corona niet in mijn lijf. Ik heb gezien wat het teweeg kan brengen en probeer het buiten mijn lijf te houden. Eigen overweging, daar het ik Pinocchio, de Schoenenreus of die Grappmaker niet voor nodig en het RIVM al helemaal niet.
Morituri te salutant

Peerkeoud | 29-07-20 | 12:19

Misbruik van NOW, logisch.

Verschil met die tig miljard corona steun aan brussel is, dat het onze eigen economie ten goede komt

pffffft | 29-07-20 | 12:15 | 1

Niet als het naar schimmige besnijdenis-stichtingen gaat. Dat gaat waarschijnlijk regelrecht naar het thuisland.

Toos Bevergeil | 29-07-20 | 12:29

Is het Internationale Strafhof al geïnformeerd dat Rutte en consorten komen?

WachTMeesteR | 29-07-20 | 12:15

RUG.nl: "Jan Brouwer studeerde rechten en geschiedenis in Groningen. Sinds 2005 is hij hoogleraar Algemene Rechtswetenschap. Hij richt zich op vraagstukken over openbare orde en veiligheid. Brouwer is lid van de bezwaarschriftencommissie van het Ministerie van VWS, rechter-plaatsvervanger bij de rechtbank te Assen en Honorair Consul van Frankrijk in Groningen. Daarnaast is hij directeur van het Centrum voor Openbare Orde en Veiligheid. Brouwer heeft zich uitgebreid gemengd in de discussies over voetbalsupporters en de voetbalwet en over de invoering van de wietpas, die volgens hem juridisch onhoudbaar is. Hij publiceert al sinds 1996 over (drugs)overlast en de bestuurlijk-juridische aanpak daarvan. Volgens Brouwer is gereguleerde wietteelt, door veel burgemeesters van grote steden gewenst om overlast en criminaliteit te voorkomen, juridisch mogelijk."
Jan is zeg maar een soort van liberale regent.
Wat is er met Jan gebeurd? Krijgt hij een baan in Brussel als hij de Boodschap gaat steunen? Nu roept hij om een noodwet, maar pas geleden riep hij nog op om je coronaboete niet te betalen want de noodwet ging veel te ver. Wat is er aan de hand?

Cepalislam500mg | 29-07-20 | 12:14 | 1

Hoe raakt een student rechten & geschiedenis zo volledig geobsedeerd door drugsproblematiek vraag ik me dan af. Heeft die niets beters te doen of is het gewoon Stikkie Jan die geen gezeik wil over zijn 5 thuisplantjes?
Man, ga wat nuttigs doen.

Graaisnaaiert | 29-07-20 | 13:22

Loop al maanden met een zeer slecht werkend afweersysteem door de straten en winkels alsof het 2019 is. In mijn hoofd komen ze niet. Altijd maar die angst om dood te gaan :’) pathetic

JanAmsterdamEnzo | 29-07-20 | 12:11 | 1

Weer eens wat anders dan Russische roulette. Spannond!

Wiebenick | 29-07-20 | 12:53

Het enige wat nu denk ik echt belangrijk is dat je jongeren in het gareel probeert te houden.
Daar moet je je op richten als overheid.

HoerieHarry | 29-07-20 | 12:11 | 4

@Frau Merkel | 29-07-20 | 12:12:
Hoezo?
Ik ben voorzichtig.

HoerieHarry | 29-07-20 | 12:13

Tja ik snap er ook niet veel van. Je kan toch prima buiten afspreken met 4 personen ofzo, koud pilsje erbij, geen handen schudden en beetje afstand bewaren

Diederik_Ezel | 29-07-20 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

Er zijn meer besmettingen omdat er meer getest wordt. Het aantal doden loopt niet op omdat er getest wordt, dat heeft geen invloed. Procentueel daalt dus het aantal sterfgevallen tov het aantal besmettingen.

Waarom een mondkapje...?

Air van Boven Dorens | 29-07-20 | 12:10 | 6

@peterdh | 29-07-20 | 12:13: Raar dat Mark Rutte we wel een Nederlandse koers heeft m.b.t. mondkapjes (Trump werd wereldwijd uitgelachen om zijn weigering mondkapjes te dragen), maar wel weer schaapachtig meegaat in allerlei voor Nederland desastreuse EU maatregelen (Eurobonds, 'giften', Europese belastingen).

Otto Normal | 29-07-20 | 12:30

@peterdh | 29-07-20 | 12:25: de hele wereld draagt intussen mondkapjes alleen hier niet.. wij weten het immers altijd beter dan de rest..

aardv@rk | 29-07-20 | 12:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Democratie is een religie. Rationele argumenten tellen niet voor politici.
Tot zover Mark Rutte, de irrelevante buikspreekpop van de EU.

Het tegen crisismaatregelen zijn vind ik nog irrationeler dan eender welk politicus. Omdat 'vrijheidsberoving' echt iets anders is dan een paar letters in een wetje waarvan de helft niet kan worden gehandhaafd. Het is een papieren tijger om de excessen mee te kunnen aanpakken, meer niet. Nergens in die wet staat dat ik opgepakt kan worden zonder het overtreden van coronaregels. Mensen die dat geloven, zijn irrationeel door hun angst voor de corruptie in dit land. Ik beschouw de overheid als incompetent en zie geen gevaar in de spoedwet. Zo niet dan toch: de tijd zal het leren.

En voor wat betreft de economie. Die staat in Nederland -en overal ter wereld- niet op zich. Die 8 miljard weggespoelde soepsidies is klein bier vergeleken met de verliezen binnen de internationale handel. Het ergste komt nog en is onafhankelijk van een volgende lockdown in NL. De definitie van een pandemie is niet alleen gelegen in volksgezondheidscrises overal, doch evenzo -zo niet meer- in de destructieve gevolgen voor de (wereld)economie, maatschappelijke inrichtingen van landen en psychologische gevolgen voor eender welke bevolking.

Ik lees dat Bart Nijman geen nieuwe lockdown wil. Helemaal prima, doch de drie 'rationele redenen' zijn emotiegedreven klapvee drogredenen. Hij zou zo politicus kunnen worden, edoch ik heb betere stukken gelezen van Van Rossem.

Mensdier | 29-07-20 | 12:07 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 12:30: Daar geloof ik niet van. Wel van het feit dat juist toen de Nederlandse regering vol op het 'het is maar een griepje' orgel ging terwijl je geen professor hoefde te zijn om te zien dat er iets eng aan de gang was.

Otto Normal | 29-07-20 | 12:34

@Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 12:30: Terugkijkend waren er al duizenden mensen besmet toen de eerste patiënt zich meldde uit Loon op Zand. Dit was best uit te leggen geweest. Als toen al maatregelen waren genomen had het veel gescheeld.

Diederik_Ezel | 29-07-20 | 12:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Meer EU natuurlijk.

Dikke_Tammo | 29-07-20 | 12:06

Als je de verkiezingen wil winnen moet je het juiste doen om de crisis te bestreiden en ook niet meer dan dat, ander hang je uiteindelijk toch. Het belang van de verkiezingen loopt dus 1:1 met het algemeen belang in deze.

JanP999 | 29-07-20 | 12:01 | 1

Nee je moet de mensen doen geloven dat je het juiste doet.

bijna_raak | 29-07-20 | 12:16

Corona is niet het probleem. Dat geval in clownsschoenen vind ik persoonlijk het grootste gevaar voor dit land.

Dubbelepunthoofd | 29-07-20 | 11:55 | 5

@MrLahey | 29-07-20 | 12:04:

Racisme is gewoon een ander woord voor een chronisch gebrek aan incasseringsvermogen...

Air van Boven Dorens | 29-07-20 | 12:12

@Dubbel en wat dacht je van ons aller Markje Rutte?

aardv@rk | 29-07-20 | 12:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is mijn democratisch en burgerlijk recht om te hoesten over alles wat in de supermarkt in de bonus is.

niels5142 | 29-07-20 | 11:54 | 1

Weer zo'n argument tegen democratie en mensenrechten.

MrLahey | 29-07-20 | 12:05

De structuur van de samenleving gaat al achteruit en wat zijn de consequenties daarvan?

Mr.Crowley | 29-07-20 | 11:53 | 2

De consequenties? Ongefundeerde beweringen in reaguursels!

MrLahey | 29-07-20 | 12:04

@MrLahey | 29-07-20 | 12:04:
Hogere criminaliteit?
Of is dat ongefundeerd?
De reguursels gaan meestal net over die dingen, die slechter gaan dan vroeger.
We betalen overigens ook meer aan die overheid.

Mr.Crowley | 29-07-20 | 12:32

We hadden,procentueel gezien ,5 maal meer doden door Corona dan Duitsland.
Dat blijkt dus 9 maal te zijn.
En volgens Rutte was er eigenlijk geen land zo goed voorbereid dan Nederland .
Rutte is natuurlijk geen leider of iemand met een visie en in dit land is betaald ouwehoeren het belangrijkste dat er is.
Niet knopen doorhakken maar er over praten.

pejoar | 29-07-20 | 11:52 | 8

@HoerieHarry | 29-07-20 | 12:04: Ze hebben geleerd van SARS en waren gelijk in opperste staat van paraatheid toen er geruchten rondgingen over longontstekingen na bezoek aan een Chinese beestenmarkt. Laat goed zien hoe eerder ingrijpen in Nederland duizenden doden had gescheeld.

Diederik_Ezel | 29-07-20 | 12:19

@Ron_Paul | 29-07-20 | 12:11:
Thailand wordt heel directief van boven aangestuurd. En de bevolking is daar ook gewend om naar een autoriteit te luisteren, of het nou een dokter is, een monnik, iemand in uniform met strepen; rangen en standjes zijn daar nog volop aanwezig. En dan maakt het niet uit hoe kundig de autoriteit is, het feit dat je een autoriteit bent is voor ze voldoende.

Graaisnaaiert | 29-07-20 | 13:15
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte is doodsbang dat hij de verkiezingen niet haalt.
Corona doden in Zweden op 28 juli: 0

Bolder | 29-07-20 | 11:49 | 12

@MickeyGouda | 29-07-20 | 12:05: Precies. Daarom: ventileren ventileren ventileren, ook als straks de herfst en daarna de winter inzet. Dan maar een iets hogere gasrekening. Van huis uit heb ik geleerd om àltijd te ventileren en na b.v. visite, extra het raam of de deur open, al is het maar voor 15 min. s Nachts altijd het slaapkamerraam open, zomer en winter. Tegenwoordig zit bij velen alles potdicht en zelfs elke kier wordt dichtgemaakt voor 'de tocht'. Demense zijn gewoon bang gemaakt voor frisse lucht want kunnen blijkbaar zelf niet meer nadenken.

Lupuslupus | 29-07-20 | 12:29

@Lupuslupus | 29-07-20 | 12:29:
Als ik thuis ben staat de achterdeur altijd open, de vensters achter staan 24/7/365 open - tenzij ik langer dan een dag weg ben -. het beste medicijn tegen alles, frisse lucht. En vervolgens; zet ook groene planten in huis, ook die filteren een hoop. Maar minimalisme en totale beheersbaarheid is de nieuwe norm. Wit en leeg van binnen, liefst nog met kunstbloemen wat lekker makkelijk. En dan ook nog een vliegje dat binnenvliegt, de horror...

Graaisnaaiert | 29-07-20 | 13:11
▼ 9 antwoorden verborgen

Dat now-inzichtelijk.nl, is dat betrouwbaar? Want hoe komen zij als niet-overheidsclub aan die bedragen? Als het wel klopt maak ik me ernstig zorgen namelijk, gezien die rekening straks bij mij en u allemaal terecht komt. Ik zie hier in de buurt nagelsalonnetjes (zelfstandigen aan huis) die 60K hebben gevangen, kleine bouwmaterialenboeren met een handjevol personeel op de loonlijst dat ruim een half miljoen heeft ontvangen, en ook dezelfde bedrijven die maar liefst 4 keer met een andere BV of holding groteske bedragen hebben ontvangen. Gaat dit allemaal wel gecontroleerd worden, of wordt die rekening straks weer bij ons allemaal neergeplempt?

Le Roi | 29-07-20 | 11:49 | 9

@spamzuiger | 29-07-20 | 12:20:
Kijk verkeerd, voor u: € 633.816 + € 293.094
Al met al best leuk geld.
Toch maar is lid worden maar dat roep ik al maanden..

spamzuiger | 29-07-20 | 12:22

Kom op, bij die toeslagenfraude werd jarenlang klauwen met geld weggesluisd, en ze kregen naderhand nog allemaal compensatie ook, dus nog even doorbijten en de economie loopt weer als een tierelier. Kappers en nagelsalons kunnen daarbij niet gemist worden. Wees blij dat ze iets doen voor de kost ;-)

Wiebenick | 29-07-20 | 13:02
▼ 6 antwoorden verborgen

bizar dat ik wat meebetaal aan het besnijden van mohammedaanse jongens snikkeltjes

15121937 | 29-07-20 | 11:48 | 3

Hoe weet je dat het om jongens ging?

Shitting Bull | 29-07-20 | 11:57

@Shitting Bull | 29-07-20 | 11:57: Scherp.

Balletje Mayo | 29-07-20 | 12:10

@Shitting Bull | 29-07-20 | 11:57: Meisjes kan idd ook

klaas24 | 29-07-20 | 12:58

Zodra de verkiezingen zijn geweest bestaat corona niet meer..... als er nog verkiezingen komen volgend jaar, Corona is een mooie reden om die "uit te stellen" natuurlijk.

ikworstelengadouchen | 29-07-20 | 11:47

We zijn al met veel te veel mensen op de aarde, laat dat virus alsjeblieft vrij rond gaan en hopen dat er dan zo'n 10 á 20 procent van de mensen omvalt.... Als ik of een deel van mijn naasten daarbij zitten, so be it...

Rottend-Fruit | 29-07-20 | 11:45 | 4

Amen

Shellshock | 29-07-20 | 11:50

'Elk nadeel heb zijn voordeel' zei iemand ooit.

guile | 29-07-20 | 12:06

Verrot ben je al, je hoeft alleen nog maar deaud te gaan.

Pluisbaard | 29-07-20 | 12:10
▼ 1 antwoord verborgen

4. Er zijn mensen gek geworden van eenzaamheid.

MickeyGouda | 29-07-20 | 11:43 | 1

Zoveel was duidelijk, met die 5G viruswaanzin-wappies.

RandyBiel | 29-07-20 | 11:57

Onderhand wel klaar met al die jankers die het maar niet aan kunnen om een mondkapje in de supermarkt te dragen, zoek het lekker uit, aanstellers.

zwellevertje | 29-07-20 | 11:43 | 14

@zwellevertje | 29-07-20 | 11:55: zet hem op dat ding, eventueel ook ‘s nachts maar probeer een ander geen verplichtingen op te leggen die slecht voor je zijn.

IkwilJinekwel | 29-07-20 | 13:30
▼ 11 antwoorden verborgen

4. Asielinstroom MOET op minimaal 400 blijven.

Lorejas | 29-07-20 | 11:42 | 7

@niels5142 | 29-07-20 | 11:48:

Nee, maar extra belasting van je systemen en bijkomende financiële druk is nu zeker niet handig.

MickeyGouda | 29-07-20 | 11:54

@niels5142 | 29-07-20 | 11:48: Nee hoor, het is de overheid. Die wil onze oudjes vervangen door jonge sterke kerels voor wat nieuw bloed. Inteelt ligt anders op de loer, of zoiets. Tja, wat kan daar nou op tegen zijn. Onbegrijpelijk.

Wiebenick | 29-07-20 | 12:19

@niels5142 | 29-07-20 | 11:48:
Extra oncontroleerbare bewegingen uit compleet andere populaties. Handig om die in een tijd van een pandemie die in verschillende golven en stadia de wereld teistert hier vrij rond te laten lopen. Domoor.

Graaisnaaiert | 29-07-20 | 13:08
▼ 4 antwoorden verborgen

In Hongkong flakkert het virus op en pakken ze meteen door. Mondkapjes overal verplicht, niet meer binnen eten in restaurants en hooguit met zijn tweetjes afspreken. Dan hebben Nederlanders toch iets meer ruimte.

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 11:39 | 20

Heet land, airconditioned binnenruimten, wat dacht je dat daar dan gebeurt.

dihydrogenmonoxide | 29-07-20 | 12:16

Fijn dat je ons een update geeft van de oprukkende maoïstische dictatuur in Hong Kong... Maar wat heeft dat verder met corona te maken?

Antiquerulant | 29-07-20 | 14:25
▼ 17 antwoorden verborgen

Wow, dat NOW register is een leuk tooltje. Als ik hier in de directe omgeving alleen al kijk kan ik zo tientallen bedrijven er uit pikken die véél te veel geld hebben gevangen. En dan heb ik het echt over bedragen als een half miljoen terwijl er niet meer dan een dozijn mensen werken terwijl die toko's gewoon open zijn geweest.

Le Roi | 29-07-20 | 11:38 | 7

Die kappers doen alleen maar wassen

Flow82 | 29-07-20 | 11:58

Misschien een ideetje om 10% van het teveel uitbetaalde als beloning te betalen aan degene die kan aantonen dat een bedrijf heeft gesjoemeld.

lekgoot | 29-07-20 | 12:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Pffff wat een gedoe.
Ik hou het gewoon maar bij OV en horeca mijden.

Papa Jones | 29-07-20 | 11:36 | 1

Ook na corona, ov is broeinest voor bijvoorbeeld de griep oplopen...

Is dit nog nieuws? | 29-07-20 | 11:38

Hoezo zijn mondkapjes 'schijnveiligheid'? Dat virus verspreidt zich via druppels en aerosolen. Als iedereen een mondkapje draagt worden er minder druppels en aerosolen verspreidt dus worden minder mensen besmet. Een kind kan dat nog bedenken.

Of je het eens moet zijn met een plicht tot dragen is wat anders. Dat maakt het niet ineens 'schijnveilig'.

Als je alle auto's verbiedt vallen er nul verkeersdoden. Het verbieden van auto's maakt het verkeer dus veiliger. Maar een verbod weegt niet op tegen de voordelen van auto's dus wil niemand een verbod. Terecht. Maar dat maakt een algeheel autoverbod nog geen 'schijnveiligheid'.

Het lijkt haast wel alsof de gefrustreerde vrijheidsburgertjes het in hun puberale anti-overheidswoede niet meer lukt om bij de feiten te blijven en alles wat op plicht lijkt wat wel goed zou kunnen werken dan maar als werkzaam ontkennen zodat ze het makkelijket terzijde kunnen schuiven als 'onzin'. Dat is het niet. Leuk is het zeker niet maar niet perse onwaar.

Mondkapjes zijn een probaat en effectief middel om besmettingen tegen te gaan en de nadelen zijn nihil.

blikjegrolsch | 29-07-20 | 11:36 | 20

Op zich een aardig verhaal, maar je eindigt met een stelling die nergens op slaat.

***.... en de nadelen zijn nihil.*** Nee, dat zijn ze helemaal niet. Ik kan zo een lijst met honderd nadelen bedenken, van wat het dragen van maskers betekent voor het normale sociale leven in een open maatschappij. Dat is nog afgezien van de effecten op de gezondheid.
daughnworks247.wordpress.com/2020/06/...

Dit 'baat het niet dan schaadt het niet'-verhaal is gewoon bullshit. Het schaadt wel. En voor wat? Voor één of ander flutvirusje dat op geen enkele manier de griep overtreft? Een virusje waarvan we de piek al 3 maanden achter ons gelaten hebben? Als je de grafiek vanaf 27 februari zet is er überhaupt niks te zien bij de ziekenhuisopnames en de sterfte. Gewoon helemaal niks. www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/graf...
Dus nee. Ga weg met je monkapjes. Doe er lekker zelf één op als je daar zin in hebt maar laat de rest van ons met rust.

Antiquerulant | 29-07-20 | 14:19

@Is dit nog nieuws? | 29-07-20 | 13:49: Spoel je die niet door? (I'm a laydee, géén idee) Maar serieus, dit speelt echt een rol bij de verspreiding van virussen, aangetoond bij de SARS-epidemie in 2003: en.wikipedia.org/wiki/Amoy_Gardens

treintrien | 29-07-20 | 19:41
▼ 17 antwoorden verborgen

Er is een prima oplossing. Gebruik de Brusselse tactiek: 'Never waste a good crisis'. #Nexit. Grenzen dicht voor kansloze analfabeten en digibeten, inperken van de islam, uitzetten van besluiteloze dubbele paspoorters.
En bovenal een verbod op politieke partijen, handhaven van de Grondwet en opruimen van de NPO.

Frau Merkel | 29-07-20 | 11:35

Zie daar het rampenscenario dat nog dit jaar werkelijkheid gaat worden. We are doomed!

Here's Freddy | 29-07-20 | 11:35 | 5

@Frau Merkel | 29-07-20 | 11:36: Soms denk ik dat we als land slechts leven op dezelfde manier de vingernagels nog eventjes doorgroeien op een lijk.

KutFilosoof | 29-07-20 | 11:43

@Frau Merkel | 29-07-20 | 11:36:
Het gaat sneller dan we denken.

Mr.Crowley | 29-07-20 | 11:48

@KutFilosoof | 29-07-20 | 11:43: Dood is dood. Alle processen in je lichaam stoppen als je je laatste adem hebt uitgeblazen. De voor de groei van haren en nagels broodnodige zuurstoftoevoer valt bijvoorbeeld stil.

onfray | 29-07-20 | 11:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Die zetel cijfers kloppen echt voor geen meter, volkomen scheefgetrokken en niet gecorrigeerde populatie, Laat dan die van De Hond zien.
www.maurice.nl/peilingen/2020/07/19/d...

Zwizalletju | 29-07-20 | 11:35 | 6

@botbot | 29-07-20 | 11:53: Aan idiote regels hoeven mensen zich niet te houden. Wanneer je allerlei zaken waar veel mensen bijeenkomen niet verbiedt, het vliegen van hot naar haar, alle vliegtuigen vol besmettelingen geen haarbreed in de weg legt, de asielinstroom niet stopt ben je als kabinet zéér ongeloofwaardig. Dus logisch dat demense het kabinet niet meer serieus nemen. Het kabinet heeft vanaf het begin helemaal fout/helemaal niet gehandeld. Carnaval verbieden, Schiphol op slot voor toeristen en de Nederlanders die uit b.v. Italië kwamen - want wintersport is een 'must' - in gedwongen quarantaine (als voorbeeld). Zelfs toen het virus hier al honderden slachtoffers maakte werd er helemaal niets gedaan door het kabinet. Het is als een zombie achter de feiten blijven aanlopen i.p.v. op te treden.

Lupuslupus | 29-07-20 | 12:05

Er zit een schuifje onder de tabel, en dan kun je het door jou gewenst moment bepalen.

Jos Tiebent | 29-07-20 | 12:18

@Lupuslupus | 29-07-20 | 12:05: Inderdaad, het kabinet had meer moeten verbieden, maar daar kunnen Nederlanders heel slecht tegen. Het is dus de vraag of dat had gewerkt zonder de dictatuur in te stellen. Het is godsonmogelijk om een onbekend virus vanaf dag één helemaal in het snotje te hebben. Het blijft gaandeweg zoeken naar de gulden middenweg. Ook voor een overheid. En daarbij, iedereen en zijn moeder weet het altijd beter. Maar niet iedereen kan zijn zin krijgen. Logisch, toch?

Wiebenick | 29-07-20 | 12:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Wie zit wel te wachten op een (echte) lockdown? Waarom is het dan zo lastig om je voor een paar maanden te houden aan wat simpele regeltjes. Het overdreven en krampachtige gedrag dat het virus een complot is van de overheid werkt alleen maar tegen.

First Contact | 29-07-20 | 11:34 | 6

@Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 11:55: Dit kabinet heeft te weinig en veel te laat plus onvoldoende regeageerd. Toen PVV en FvD om een korte maar complete lockdown vroegen werd dat weggewuifd want de VVD en hun groepies wisten het beter. U was trouwens degene die wekenlang riep dat het slechts een 'griepje' was dus uw 100% draai helpt uw 'geloofwaardigheid' zeker niet.

Lupuslupus | 29-07-20 | 12:14

@Lupuslupus | 29-07-20 | 12:14: Ik zei dat het een pittig griepje was, u was degenen die in de panelen steevast verwees naar paniekerige filmpjes uit China en Iran. Overigens vind ik wel dat u zich voorbeeldig gedraagt, u houdt zich tenminste aan de voorschriften en dat is al heel wat. Zeker in het ietwat nonchalante Nederland.

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 12:25

@Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 12:25:
Nou, Kuif, het begon met een griepje. Later stelde u het bij naar een pittig griepje en pas de laatste weken bent u om. Maar goed, voortschrijdend inzicht is nooit verkeerd.

Graaisnaaiert | 29-07-20 | 12:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Bedrijven die twee jaar terug de boel voor miljoenen belazerden met oost-Europese werknemers, de directie gearresteerd, moeten nog voor de rechter, ontvangen bijna een miljoen. Gewoon te lezen. Maar kinderen besnijdende moslim-shit steunen is nog erger. Het is een rotzooi, maar allemaal gewoon VVD stemmen!

Normpje | 29-07-20 | 11:34 | 1

Dat laatste is sowieso een goeie tip:-)

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 11:43

4. we willen graag van onze handophoudende bejaarden af! We zijn er nog lang niet namelijk.

BobDobalina | 29-07-20 | 11:33 | 2

4 je kan ook de hele maatschappij opsluiten en de criminelen niet in een gevangenis zetten...

Is dit nog nieuws? | 29-07-20 | 11:35

Een alternatieve manier om de dekkingsgraad van de pensioenfondsen te verbeteren.

lekgoot | 29-07-20 | 12:03

"En ik vind wat dat betreft de overheid kleur moet bekennen".

Iets zegt me dat deze man aan de kleur rood denkt.

KutFilosoof | 29-07-20 | 11:32 | 1

Zwart is het nieuwe rood.

Frau Merkel | 29-07-20 | 11:37

Oh ja, trouwens: waar gaan ze in Italië dat geld aan uitgeven?

Is dit nog nieuws? | 29-07-20 | 11:32 | 4

Gewoon aan alles, behalve ervoor zorgen dat ze bij een volgende crisis wederom als een bedelaar hun hand moeten ophouden.

Papa Jones | 29-07-20 | 11:38

Goudvoorraad aanvullen zodat ze weer geld tekort komen en wij het weer kunnen bijlappen. Ik zou ook goud kopen. Als je dan schulden hebt, telt je goud blijkbaar niet mee als vermogen dat je moet aanwenden om de schulden te vereffenen. Kun je het goud mooi gebruiken voor 'vrouwen en drank'.

Gummibrösel | 29-07-20 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

Zag dat Audi dealers ook tonnen overheidssteun kregen door zogenaamd ingezakte verkopen, terwijl dat momenteel gewoon weer ingelopen wordt. De overheid is gestoord met dat geld uitdelen aan grote bedrijven van multimiljonairs, die vaak ook nog nauwelijks belasting betalen.

Watching the Wheels | 29-07-20 | 11:32 | 3

Dit. En Audi dealers mogen gewoon kapot.

Normpje | 29-07-20 | 11:36

@Frau Merkel | 29-07-20 | 11:38: Macron, zet dat Merkel-masker af!

marcoplarco | 29-07-20 | 12:21

Goed uitgewerkte column. Dank

van heinde en verre | 29-07-20 | 11:31

KLM! Aandelen!

Is dit nog nieuws? | 29-07-20 | 11:30 | 5

@Sqbar | 29-07-20 | 11:55:
Die ze dan vervolgens weer moeten investeren in "digitalisering", "vloot", "personeel", ze houden zichzelf lekker bezig, je moet gewoon kijken naar de dividenduitkering en die is er niet.

Watching the Wheels | 29-07-20 | 12:49

@Watching the Wheels | 29-07-20 | 12:49: Je hebt op dat punt gelijk, maar winst werd er wel degelijk gemaakt.

Sqbar | 29-07-20 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

How we have all been betrayed:
Dr. Vernon Coleman
https://www.youtube.com/watch?v=tdyjcNRVmdU

Icar | 29-07-20 | 11:30 | 1

Alweer?

Varende_Reaguurder | 29-07-20 | 11:37

Van Rossem vergeet de belangrijkste rationele reden: er is statistisch gezien helemaal geen reden om nu algemene maatregelen te nemen. Het aantal doden en IC-behoeftigen is praktisch verwaarloosbaar. Met 2 weken lead time, kan je rustig nog even wachten tot de statistische relevantie groter wordt.

Odin | 29-07-20 | 11:30 | 3

ja maar dat is geen politiek argument, maar een rationeel argument.
Daar doen ze in de politiek niet aan.

jemagookniksmeer | 29-07-20 | 11:38

Zo redeneren ze alleen in Wit Rusland.

Kuifje-naar-Brussel | 29-07-20 | 11:41

Inderdaad...doel van de maatregelen was dat de IC's wat werden ontlast. Nu nog nergens reden voor om de maatregelen aan te scherpen zolang de capaciteit nog ruimschoots voldoende is. Kabinet doet het momenteel goed door niet met die massahysterie mee te gaan. Lijkt wel of GS steeds meer met de hysterie mee gaat doen i.p.v. lekker ongenuanceerd en kritisch te zijn.

Waargaathetheen | 29-07-20 | 11:42

vragen jullie je nooit eens afgevraagd, hoe lang er wordt nagedacht en wat de motivaties zijn om een bepaalde afbeelding bij een tekst te zetten?

Mr.Crowley | 29-07-20 | 11:28 | 1

Die motivatie is over het algemeen politieke, ideologische of religieuze beïnvloeding.

Varende_Reaguurder | 29-07-20 | 11:36

Klopt als een bus. En als we naar Zweden kijken waar ze ook kalm blijven ondanks de druk. Zie je dat de samenleving dit virus prima aan kan zonder grote vrijheidsbeperkende maatregelen.

azijnseikerT | 29-07-20 | 11:27 | 6

Huh? Zo klopt het: "Klopt als een zwerende vinger" of "sluit als een bus"

Zult-eter | 29-07-20 | 13:36

De zweedse samenleving is een stuk gehoorzamer dan in Nederland. O.a. door een regering die iets vaker woord houdt. Deze vergelijking gaat dan ook helaas niet op.

DeRechteRug | 29-07-20 | 14:04
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken