Morgen lekker telewerken, want boeren
Boeren zijn de Fransen van Nederland
Dit is een bericht aan alle automobilisten die morgen in de regio Utrecht (A27, A28, A12, A1, A2) de weg op moeten om zich maar weer eens te verzekeren van de maandelijkse belediging van de baas: de boeren hebben er lak aan dat u nogal een matig filerijder bent omdat u in het bezit bent van een prikkelbare darm. De weg op, DOE HET NIET. De boeren. Ze hebben genoeg van de trucjes en zie kump gewoon op de trekker: "We laten ons niet aanpraten dat 'met de auto komen meer begrip in Nederland oplevert', kom op zeg! We zijn het stadium van ludiek actievoeren inmiddels echt wel voorbij! De trekker is van ons." Plaats van handeling is natuurlijk het Rijks Instituut voor Volksverlakkerij en Manipulatie te Bilthoven wegens het verdraaien van de cijfers en Jaap van Dissel lijkt op Grote Smurf - een interessant stuk over de stikstofsommetjes leest u hierrrr. Het dagprogramma van de boeren is inmiddels bekend, uitgelekt in de megageheime FDF-Telegramgroepen waar ook de complete interieurdesignredactie van de NRC lid van is, gniffelend om het gespartel van die mallerds uit het oosten. Heel veel succes boer'nkeerls! Moar wuulle blief mooi thuus.
UPDATE: De demonstratie mag doorgaan van de Veiligheidsregio, maar wel zónder trekkers. "Dat levert ernstige risico’s op voor het verkeer, geeft kans op wanordelijkheden en belemmert hulpdiensten in hun werk. De demonstratie kan plaatsvinden, alleen is het niet mogelijk landbouwvoertuigen hierbij te betrekken. Om deze reden is besloten om op 21 juli en 22 juli een verbod in te stellen op het demonstreren met landbouwvoertuigen op de openbare weg, parkeerplaatsen en andere openbare plaatsen in de provincie Utrecht." En dan gaan we nu zien wie de langste heeft.
Reaguursels
InloggenAls akkerbouwer wil ik wel wat rechtzetten over die zogenaamde subsidies. Vroeger was de markt voor b.v. tarwe gereguleerd. Zo was de prijs in 1976 van 1 kg tarwe zo'n 60 gulden centen. Dus ongeveer 27 eurocent. Vanwege allerlei handelsverdragen mocht dat niet meer en werd de prijs van de tarwe verlaagd. Ter compensatie kregen we zo'n 60% vergoed. Dat is met verschillende andere producten ook gebeurd. Nu is de tarweprijs trouwens 17 cent. Dus 44 jaar later telen we voor 10 cent per kilo minder dan toen. Maar de kosten zijn niet van het niveau 1976 die zijn gewoon met de inflatie mee gegaan. De subsidie is trouwens zo'n 325 euro per ha. niet echt een bedrag dat het verschil goed maakt. Ze gebruiken het wel om je ergens toe te dwingen b.v green deal
Wat je zegt klopt helemaal en wat er is gebeurd is ook helemaal prima. Niets ergers namelijk dan een gereguleerde markt, of het nu om taxi's gaat of om akkerbouw. De markt moet de markt zijn en een kunstmatig hoog gehouden prijs past daar niet in. Een markt hoort vrij te zijn en als de prijs dan omlaag gaat, dan is dat maar zo. Degenen die genoegen nemen met lagere marges overleven dan, zij die het (kosten) efficienter weten te doen ook. En de anderen? Tja, da's de markt en dat hoort bij ondernemen. Het beste wat de landbouw is overkomen is het afbouwen van de regulatie.
Mijn steun hebben ze niet, onze Nederlandse grond kapotmaken zodat ze melk kunnen verkopen aan de Chinezen... boer zijn lijkt mij fantastisch, maar we hebben er gewoon veel te veel. Klaar. De Nederlandse boeren zullen ons altijd van eten blijven voorzien, zelfs als de helft stopt.
Boeren: succes! Sta nog steeds achter jullie! Zieke of zwakkere koeien kan gewoon niet. En jullie hebben zoveel moeite gedaan afgelopen 10 jaar, laat eerst anderen maar eens wat gaan aanpakken en doen!
Mystery guest van de PVV in het programma: ......
Tractoren verboden! Prima! En nu handhaven maar! Hard ingrijpen!
#teamboeren
Succes morgen mannen en vrouwen! Wat mij betreft leggen jullie het hele land plat! Kost me geld wat ik er graag voor over heb!
Respect boeren! Respect voor mensen die voor zichzelf opkomen!
De Fransen gaan dagelijks de straat op omdat de pensioenen van 62 naar 64 dreigen te gaan. Wanneer laten WIJ onze regering eens zien dat we het echt zat zijn om uitgeknepen en verkwanseld te worden ?????
Een gigantisch minderwaardigheidscomplex heeft zich meester van de Nederlander gemaakt
Geen minderwaardigheidscomplex. Wij laten over ons heen lopen door een regering en ambtenarij die denkt zich alles te kunnen permitteren.
@Leffe Blonde | 21-07-20 | 15:37: We hebben onze waardigheid en trots verloren. We zijn niet fier meer op wie we zijn. Als geslagen honden laten we alles maar toe. Dat schaar ik onder een minderwaardigheidscomplex.
Helder. Mee eens. Wat doen we er aan??
Gewoon heerlijk die blokkades. En terecht ook.
Chips,bier en nootjes staan al klaar om het voorgeprogammeerde intervieuw van het nos journaal met een boze automobilist te bekiekn. Derrran jongs!
Mooi man. Hardwerkende grootgrondbezitters die er helemaal klaar mee zijn om voor Jan en Alleman als kop van jut te dienen. Ik slaap morgen uit
Trots op de boeren want als Brussel deze horde heeft geslecht staat niks ze meer in de weg.
@Nehemia | 21-07-20 | 15:36: Strijders !
De landbouwsubsidies van de EU lijken niet verminderd te worden. Dat biedt mogelijkheden de boeren te helpen bij de overgang naar de kringloop-landbouw. Als het tenminste blijft regenen... Als nou alle landgenoten ook nog eens de kilo-knallers laten liggen en iets meer betalen voor het vlees en de melk, dan krijgen de boeren ook meer lucht. Maar je kunt je ook afvragen of ons land moet blijven produceren voor de export. Verder zou het goed zijn als de FDF een "mildere" naam zou kiezen.
Kring-loop landbouw gaat nooit lukken .
En burgers gaan nooit extra betalen voor een hobby van de geitewollen sokken wappies
Landbouw is al per definitie kringloop. Extensieve landbouw betekent voedsel alleen voor de rijken. En de rest ......
Die naam is juist strijdbaar. Dat moet je niet willen veranderen in een meer lieflijke naam. We zijn in oorlog kerel tegen dat gajes in pak dat de agrarische sector kapotstuk wil maken.
De Anti-fascistische Boeren Actie??
Als ik meer betaal voor vlees en melk, rijdt de supermarkteigenaar binnenkort in een grotere auto. De boer wordt daar niet beter van.
Wanneer komt Marx Seyss-Inquart weer in het land?
#teamboeren
Go boeren, vecht voor je bestaan en voor ons land(schap)!! Half Nederland met hun parttime overheidsbaantjes "werkt" toch al thuis..
Precies. Dat land is van de boeren en dient niet geconfisqueerd te worden voor zonnepaneelweides en een miljoen nieuwe 'arbeidsmigranten.'
Betrouwbare voedselproductie is van strategisch belang voor Nederland. #TeamBoeren.
Een goede voedselvoorziening is de levensader van het Avondland. We moeten niet willen dat Brussel en de VN dat met hun Agenda 2030 compleet gaan slopen.
Leg Nederland plat boeren. Dit gaat trouwens over zoveel meer dan het uitknijpen van onze voedselvoorzieners. Boeren moeten krimpen om duizenden gelukszoekers woningen te bezorgen. Onze identiteit staat op het spel. Ergens niet mee eens, racist. Vóór Wilders of Baudet, extreem rechts én racist. Vóór boeren, milieuvervuiler. De hardwerkende Nederlander wordt uitgeknepen door den Haag die nog meer belastinggeld naar zuid Europa sluizen. Voor de bühne stribbelt Rutte wat tegen. Kaag betaalt heden ten dage de terroristen van Hamas. Klaar mee. Leg de snelwegen stil in dit land. Leg het land maar plat.
En de Nedermaffia zet het gewoon op internet, tristatecity.
De volksverlakkers uit Den Haar willen meer woningen voor importmensen.
Het RIVM:
De ziekte lijkt, met wat er nu bekend is, niet heel besmettelijk.
De ziekte lijkt ook niet makkelijk van mens op mens overdraagbaar.
We geven aan dat het mogelijk is dat het virus ook naar Nederland komt. Maar dat de kans klein is dat het zich hier verspreid.
We zijn zeer goed voorbereid mocht het virus hier opduiken. Er treden dan allerlei maatregelen in werking die voorkomen dat het virus zich verder kan verspreiden.
Pas als mensen ziek worden, kunnen ze anderen besmetten.
Iemand zonder klachten verspreidt het virus niet.
We hebben al meerdere malen antwoord gegeven op je vragen. Het virus wordt alleen verspreid als je symptomen hebt.
In alle Nederlandse ziekenhuizen kan de juiste behandeling uitgevoerd worden. Er is voldoende capaciteit om ernstig zieke patiënten op te nemen op de intensive care.
We krijgen vaak de vraag of de scholen morgen gesloten moeten worden in verband met het nieuwe coronavirus. Dat hoeft niet.
Er is op dit moment geen reden om evenementen te vermijden of af te gelasten.
Ons stikstofmodel is uitstekend.
haha netjes
de reden dat carola deze maatregel door wil voeren is omdat het te controleren valt, niet omdat het werkt. andere maatregelen zouden meer effect hebben, maar die zijn niet te controleren, dus onacceptabel in de huidige afrekenmaatschappij. overigens voer ik altijd al eiwitarme brok en dat heeft bepaald geen negatief effect op de gezondheid van mijn dieren. wel op de melkproductie. het zou eerlijk wezen als we dat ook zouden communiceren.
Die koeien moeten de wei in. Dáár horen ze!
@Lupuslupus | 21-07-20 | 13:37: ze lopen in de weide omdat je dan extra voor de melk krijgt . Maar voor de koe is het niet beter als ze een moderne stal hebben en het is slechter voor het milieu als ze buiten lopen . De consument heeft keuze want de actievoerders hebben er voor gezorgd dat je alleen maar zgn. Weidemelk kunt kopen .
De familie van Carola Schouten heeft een florerend bedrijf in vleesvervangers dus aan haar zal het niet liggen om de boeren weg te krijgen.
@Nehemia | 21-07-20 | 15:43:
Ah kijk. Pure belangenverstrengeling.
Keihard optreden tegen die subsidieboeren, dit land is het zat
Dit land zou het kabinet zat moeten zijn.
het valt wel mee met die subsidies. natuurorganisaties slurpen veel meer binnen, ook veel landbouwsubsidies gaan naar natuurorganisaties. overigens mogen die subsidies van mij afgeschaft worden. het werkt uiteindelijk alleen maar kostprijsverhogend.
Keihard optreden tegen die subsidietrollen, dit land is het zat.
Voor u kan die vlag met hamer en sikkel niet snel genoeg boven Nederland wapperen.
Ben jouw communistische geleuter zat.
Die boeren zijn waarschijnlijk onze laatste hoop. Fuck dat hele kleine beetje overlast!
Het helpt niets want het beleid is toch al bepaald. Alleen antiracistische demonstraties hebben effect omdat dat kennelijk deugt.
Hoop waartegen? Je goedkope gesubsidieerde biefstukje?
@Ardbeg | 21-07-20 | 12:17: U gaat straks liever kweekvlees eten? Dat is namelijk wat ze willen.
Onze regering zit nu al boeren in de Oekraïne en Rusland te subsidiëren. Het verraad van den Haag.
Zelfs Floortje Dessing viel tijdens haar programma in Rusland al van haar stoel over deze krankzinnigheid van het globalisme van die lui uit Den Haag.
Dat is allemaal voorbedacht. Wij op papier heel schoon (gidsland) en de vervuiling elders. Je ziet het met biomassa, vleesproducten, elektrische auto’s. We worden geleid op basis van een excelsheet.
Een, voor zolang het nog duurt, natiestaat zonder eigen boeren, is geen natiestaat meer, maar een vazalstaat van Europa. En dat is ook precies de bedoeling van Europa en een groot deel van de huidige politieke partijen. Gesteund door de massamedia niet te vergeten.
Een natie die zichzelf niet kan voeden is afhankelijk als een klein kind.
Precies dat !
De meeste boeren boeren het best in hun eerste levensjaar.
Hoef je geen boer voor te zijn, Mark en Hugo boerden waarschijnlijk ook heel goed.
Klopt, alleen het rijden in de trekker gaat ze dan nog niet zo goed af.
De boer is stroef.
Waarom toch dat gedweep met de boeren; uitzonderingen daargelaten maar de meeste boeren zijn asociale Tokkies, kortzichtig, intolerant, dierenmishandelaars, agressief, vervuilers, potenrammers. . Boeren haten Europa en Randstedelingen maar slurpen al decennia lang miljarden subsidie ieder jaar weer van de overheden. Boeren denken alleen maar aan hun eigen belang. De uitdrukking is niet voor niets boerenlul. En boeren zorgen voor voedsel? Dat doet de supermarkt ook en dat zijn ook geen helden. Boeren -1.
U bent goed geïnformeerd door de staatsmedia. Met je supermarkten zorgen voor voedsel....
Wat een onzin. Meeste landbouwsubsidies gaan hier naar grote bedrijven als Shell en Schiphol. En oost en Zuid Europa.
Maar als je boeren steeds treitert met wisselende, onzinnige regels dan wordt men het zat. Ga maar een hond steeds slaan, op een gegeven moment bijt men terug. Dus niet zeiken en liegen.
Ik neem aan dat je plempsel sarcastisch bedoeld is?
Ik hoop dat verder alles goed met u gaat.
@onfray | 21-07-20 | 11:38: Ik denk een eiwittekort.
Ik moet op mijn bloeddruk letten, dus zeg geen rare dingen.
buler is nou de gemiddelde nederlander.
Dom, naief, lomp, gelooft alles wat het NOS journaal zegt, heeft nooit zelf leren nadenken, en vindt zichzelf toch heel erg slim omdat hij een "mening" heeft.
Buler, je moet je boerenverstand eens gebruiken.
@1977 | 21-07-20 | 11:52: Dat heeft de jongere generatie niet meer.
@1977 | 21-07-20 | 11:52: 1 hersencel meer dan een koe, zou het prima doen op stal.
Haha, de supermarkt zorgt ook voor voedsel? Episch dom, geweldig.
Kennelijk woont u in de grote stad en u komt zelden in de provincie. Grappig dat u denkt dat vlees uit de supermarkt komt. Misschien van versgemalen te oude vakkenvullers?
@quigg | 21-07-20 | 12:05: Het zal een schok voor hem zijn als hij ontdekt dat er een dier geslacht wordt voor z’n bigmac.
Tja....
Als we geen boeren meer hebben zijn we inderdaad afhankelijk van de supermarkt.
Melk, vlees, fruit en groenten producten rollen zo de supermarkt fabriek uit......
Geen boer voor nodig inderdaad......
Kansloos
@BozePaarseMan | 21-07-20 | 12:04: Wat is daar zo "episch dom" aan? Als distributeur draagt de supermarkt wel degelijk bij aan effectieve voedselvoorziening. 't Is niet voor niets dat dat boerentuig bij tijd en wijle supermartken of hun distributiecentra blokkeren. Dan schreeuwen ze om een "eerlijke prijs". Wat nou "eerlijke prijs"?! De supermarkten betalen een eerlijke prijs, gewoon volgens marktwerking, zoals dat voor alle sectoren werkt of hoort te werken. Maar nee hoor, die boerenpummels willen weer eens boven de markt verheven zijn. Ja, de supermarkt zorgt ook voor voedsel, tegen een eerlijke prijs nog wel, door goed in te kopen en slimme keuzes te maken zodat jij niet iedere dag je eten bij dat tuig op het erf hoeft af te halen. Met je epische brein.
@5611 | 21-07-20 | 11:30:
Bij hem niet. Zijn voedsel komt uit de fabriek en uit de supermarkt. Dus boeren zijn kudt. Of zoiets dan toch...
Zoek hulp.
Moar wielle blieft mooi thuus ??
Boeren zijn de Fransen van Nederland.
“Vive les agrariers!”
Je suis boer!
@5611 | 21-07-20 | 11:30: De laatste vrijheidsstrijders die nog een rechte rug hebben. De rest heeft al gecapituleerd.
Ongemanierd, onverzorgd en onverstaanbaar. Ik snap de vergelijking wel.
Ik had al niet zoveel met boeren, maar de afgelopen tijd is dat echt tot het nulpunt gedaald.
Ze zorgen toch maar mooi voor uw dagelijks eten.
Ik had al niet zoveel met jou, maar de afgelopen tijd is dat echt tot het nulpunt gedaald.
@scorpios | 21-07-20 | 11:14: Dat begrijpt dat soort mensen niet, die denken dat Rutte/de EU voor hun eten zorgen.
@scorpios | 21-07-20 | 11:14: Dan doen ze dat toch niet? Oh wacht, dan is het met een paar maanden de sleutels van de boerderij inleveren bij de bank...
johoost | 21-07-20 | 11:05
De boeren moeten bloeden voor een door deze 'regering'zelf gecreëerd probleem. Landbouwbeleid afkruisen tegen huizenbouw, het moet niet veel gekker worden/
@Slipsnifter | 21-07-20 | 11:16: Hierboven weer zo een die denkt dat zijn eten in de supermarkt geproduceerd wordt.
Boeren moeten zich af laten slachten door leugenaars? Ken uw geschiedenis van negentig jaar terug.
Heb je dan ook niks met het voedsel dat ze produceren??
Zij zorgen tenminste dat je wat te vreten op je bord hebt.
@Slipsnifter | 21-07-20 | 11:16: Ze denken dat je de magische knapzak van Douwe Dabbert gewoon bij Amazon kunt bestellen.
@Nehemia | 21-07-20 | 15:50: Wat een enorme vooroordelen zeg. Niet normaal. Blijkbaar is zelf nadenken weer eens erg lastig. Boeren in Nederland zijn maar heel beperkt bezig met het voedsel in onze supermarkt. Het zijn veelal krankzinnig grote, vervuilende en hopeloos ouderwetse bedrijven die op subsidie drijven. Iedere aanpassing naar een fatsoenlijke toekomst wordt met veel kabaal tegen gewerkt. Boeren zouden weer hard moeten inkrimpen en bezig gaan met de omgeving waarin ze gelegen zijn. De frustratie moeten ze richten op de uitknijpende multinational, die veelal levert aan het buitenland voor bodemprijzen. Ga kwalitatief en divers voedsel produceren en de mensen komen het bij je afnemen. De boeren waar ik mijn voedsel haal zal je niet zien bij een demonstratie als deze hoor.
..... (PVV)
Dus Geert komt ook?
dat gevoel kreeg ik ook. Maarja dat mag je ivm Veiligheid van Geert niet openbaar maken.
Als de boeren een demonstratie inplannen maar uiteindelijk niet doen is dat ook co2 reductie?
Hoeveel CO2 nemen de boeren eigenlijk op met hun werk?
@David000000007 | 21-07-20 | 11:05:
Alles wat groen is en groeit, is CO2 reductie, want fotosynthese.
Laten we deze boeren logica in het vervolg ook andersom toepassen. Dus als je het ergens niet mee eens bent; Blokker een boer! Te weinig in het kerstpakket? Blokker een boer! Voor of tegen Zwarte Piet?; Blokker een boer! Als alle boeren geblokkeerd worden en geen eten meer kunnen produceren, dan moeten ze in Den Haag wel luisteren...
Ja maar als de boeren niks meer doen krijgen wij geen eten meer... Oww wacht gogo boeren zet het tuig in Den Haag af!!
We leggen u elke maand andere regels op. En dat kost u elke maand duizenden euro's. En we zeggen steeds dat u stom bent en de boel vervuild terwijl een ander dat eigenlijk doet. Kijken hoe lang het duurt voordat u boos wordt. Ook dertig jaar? Eerder dertig dagen.
@Mart6037 | 21-07-20 | 11:44: bewijs dat het elke maand is en ik zal de boeren steunen. elke sector krijgt om de paar jaar nieuwe regels.
Heb veel respect voor de boeren.
De enige autochtone Nederlanders die opkomen voor hun rechten.
Sad but oh so true..
U kunt ook helpen!! Koop bij de boer en stop massaal met belasting betalen.
Steun de boeren, negeer Nietzomoeilijk.
Die zit vast in z'n eigen gelijk. Maar daag me uit voor een discussie Nietzomoeilijk en je zult zien hoe oppervlakkig je bent.
De boeren moeten inkrimpen om ruimte te maken voor zonnepanelen en windmolens, dat zal morgen in Bilthoven wel even aangestipt worden denk ik.
En je mag niet oproepen tot geweld, dus dat doe ik ook niet, maar ik hoop wel dat de boeren een duidelijk signaal afgeven.
Blijf van de boeren af, ze hebben de afgelopen 30 alleen maar minder mogen produceren wegens quota, die kwamen er om de Franse boeren te beschermen.
Hun maat is vol en ongeacht de voors en tegens, ik blijf ze zondermeer steunen.
Goed gezien. Er is geen enkele tak waarheen meer subsidies gaan dan naar de Franse boeren. Die schreeuwbekken krijgen alles voor elkaar ten koste van onze boeren. NEXIT is dus de enig juiste oplossing.
"(...) en ongeacht de voors en tegens, ik blijf ze zondermeer steunen". En ik zou vastzitten in mijn eigen gelijk...? Met iemand voor wie argumenten er niet toe doen ga ik niet in gesprek.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 11:07:
Dat zeg ik toch niet?
Ook al zouden jouw argumenten me wel overtuigen, dan nog steun ik de boeren. Want hen wordt onrecht aangedaan.
Verder komen jouw argumenten niet verder; handje ophouden, subsidie slurpers en nog meer van die dooddoeners.
Maar mensen die vooraf al weglopen voor een discussie, noem je in de volksmond; een loser.
Zelfs een agree to disagree kan hoor.
Maar je zal met ieslts meer argumenten moeten komen dan alleen subsidie.
@NumbNuts | 21-07-20 | 11:33: Ik loop niet weg van enige discussie, denker. Ik zeg alleen dat als iemand expliciet op voorhand aangeeft niet open te staan voor enige argumenten, ik mijn tijd daaraan niet ga verdoen. Tot twee keer toe zeg je "geef me je argumenten, hoe goed ook, ik leg ze naast me neer, ik negeer ze en blijf bij mijn standpunt". Waarom, o waarom grote geest, zou ik dan mijn tijd verdoen jou te trachten te overtuigen...? Nog even jouw logica op een rij, letterlijk: "Ook al zouden jouw argumenten me wel overtuigen, dan nog steun ik de boeren" en "(...) ongeacht de voors en tegens, ik blijf ze zondermeer steunen". Ik loop nergens voor weg, jij begint er niet eens aan! Ik weet niet wat erger is, dat je dat niet snapt of niet wilt snappen. Hoe dan ook, succes met de rest van je leven!
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 11:07: maar dat doe je toch.... nu.
@NumbNuts | 21-07-20 | 12:04: "verhinderd". Nog even over dat IQ... Je MAVO wel afgemaakt?
@NorthStar | 21-07-20 | 12:50: Scherp hoor!
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 13:09:
Oh wow, wat een klasse.
Ja, nu heb je echt gewonnen.
Want je inhoud heeft me overdonderd..
Hup boeren! Ik begrijp jullie. Drie stikstofregelgeving zuigt apenballen.
Het is inderdaad een bijgesleepte drogreden om die grond van ze af te troggelen.
Drammerige kutboeren. Wat mij betreft gelden de subsidies enkel voor de volstrekt noodzakelijke Nederlandse voedselvoorziening. Al het overige is ondernemingsrisico.
Zeikerd. Zij durven teminste in opstand te komen met alle gevolgen van dien. Meer lef dan de meeste roomblanke Nederlanders die alles maar laten gebeuren wat ze niet willen. En alleen maar klagen en zeiken.
Drammerige ijsman,
het gaat niet over subsidies, die je overigens alleen krijgt als je investeringen doet, die zorgen voor minder water gebruik, betere arbeidsomstandigheden, en meer van dat soort zaken.
Wat er nu gaande is dat de overheid wil bouwen, grond nodig heeft, die ze niet heeft.
Daarvoor is een middel opgetuigd (stikstof) om het doel te bereiken, dat zoveel mogelijk veeboeren stoppen met hun bedrijf.
Van akkerbouw hebben ze geen last, stinkt niet etc.
Logisch dat die boeren zich verzetten, zij zijn niet de enigste die stikstof uitstoten.
Niks ondernemersrisico. Wanbeleid vanuit Den Haag. Onmogelijke eisen stellen aan de boeren qua milieuwetgeving, zodat boeren zelfs hun dieren niet meer fatsoenlijk kunnen voeren. Tegelijkertijd worden de grenzen volledig opengelaten voor junkvoedsel uit landen waar boeren aan nauwelijks milieuregels hoeven te voldoen. De boeren moeten zich hier tegen verweren
@VW, alles ist vorbei | 21-07-20 | 10:49:
Helder en zo is het.
Ok dan schaffen we subsidies af maar dan wel in geheel Europa. Shit blijken we de beste boeren van Europa te hebben die dan nog veel meer moeten gaan produceren.
@Steifnek | 21-07-20 | 11:00: We hebben alles behalve de beste boeren. Ze werken hier op te kleine schaal om effectief te kunnen innoveren. Dat is het hele probleem. Je kan met 10% van de boeren dezelfde hoeveelheid eten produceren, op schonere wijze zolang de boerenbedrijven maar 10 keer zo groot worden. Maar dan moet 90% van de boeren stoppen met hun "bedrijf" en dat willen ze niet...
@42 | 21-07-20 | 11:15: ja jippie nog meer schaalvergroting.. zodat alle inkomsten naar de happy few gaat en de rest als knecht te werk wordt gesteld.. en Nederlandse boeren behoren wel degelijk tot de meest innovatieve boeren.
@Captain_Dipshit | 21-07-20 | 11:22: Zo werkt de wereld nou eenmaal. Jij koop ook je boodschappen in de supermarkt en niet bij een klein kruideniertje. En je auto of telefoon wordt ook niet op de hoek gemaakt. Daar is een reden voor...
@42 | 21-07-20 | 11:26:
Wat doe jij voor werk? En kunnen we dat in het kader van efficiëntie, want dat is echt veel beter, jouw baantje niet weg automatiseren?
Alles voor de efficiëntie toch?
Gewoon een paar hele grote kantoren, samenvoegen en de rest op straat flikkeren, das lekker efficiënt!
@42 | 21-07-20 | 11:15: als iedereen die er geen verstand van heeft eens zou stoppen met roeptoeteren, wat zou de wereld dan toch mooi worden
@NumbNuts | 21-07-20 | 11:39: Leuk geprobeerd, maar ik ben ondernemer.
Maar je maakt mij echt niet wijs dat jij alleen maar 'local' koopt. Jij koopt net zo hard al die goedkoper producten van de grote fabrikanten. Boodschappen in de AH, een auto van VW en een telefoon van Apple. OID. Dus ga nu niet doen alsof je het zo goed voorhebt met de kleine ondernemers, je portemonnee gaat gewoon voor. Economie wint altijd.
@BJ81 | 21-07-20 | 11:39: Omdat iemand zijn mening je niet aanstaat, betekent niet dat die persoon ongelijk heeft.
@VW, alles ist vorbei | 21-07-20 | 10:49: 78 procent van onze lucht bestaat uit stikstof. Er is geen probleem.
De biodiversiteit is de afgelopen decennia dramatisch in elkaar gezakt, met name door de industriële landbouw. Hoe hard die boeren ook roepen dat ze voor de natuur zorgen. Ik zie, op enkele uitzonderingen na, heel wat anders in de polder. En die idiote aantallen koeien die gehouden worden vragen niet alleen bergen eiwitrijk gras (waarvoor dus alles wat een beetje natuurlijk is aan een weiland weg moet en er een monocultuur van het meest eiwitrijke gras wordt gecreëerd) maar leveren ook een enorme amoniakuitstoot op. Er moet wat veranderen, de FDF wil dat niet, dus blokkeren ze snelwegen e.d.
Als de biodiversiteit verbeterd moet worden en de uitstoot lager moet zijn moeten de veestapels in Nederland nog groter worden . Nergens ter wereld wordt er zo efficiënt
en met zo’n kleine CO2 footprint voedsel gemaakt .
Er is geen landbouwgrond bijgekomen de afgelopen 100 jaar, maar wel;
Industrieterreinen, massaal nieuwe woonwijken, windmolens, snelwegen allerlei uitbreidingen die mogelijk OOK invloed hebben gehad op de diversiteit, maar volgens jou hebben de boeren hierin een monopoly?
Volgens mij zijn juist de weilanden waar vee op staat nog het minst schadelijk voor biodiversiteit, akkerbouw wat jaarlijks omgeploegd word en waar maar 1 soort gewas op geplant word lijkt me stukken schadelijker.
Door die veevoer maatregel, zullen de boeren alleen maar harder hun best moet gaan doen om dat gras zo eiwitrijk mogelijk te maken, dat wel.
Boeren zijn de enige die in Nederland durven te protesteren. Het lijkt dat de rest van Nederland zich als een kikker langzamerhand laat dood koken door het Corona festival.
"Boeren zijn de Fransen van Nederland"
Mosterd weer.
Nee de Fransen kosten ons geld, de boeren leveren ons geld op.
Er staat daar in de buurt ook een trauma heli. Vergeet die ook deze keer niet te hinderen! Zal ze leren...
Hup boeren hup, laat Rutte in z’n hempie staan.
Pro boer. Zij houden het land bezet wat onze overheid anders volbouwt tbv asielzoekers, gelukszoekers , we are here, “vluchtelingen” etc. Wordt Nederland groot Amsterdam. De horror!
Ik snap wel dat boeren niet in hun auto gaan demonstreren. Een trekker maakt wat meer indruk en heeft veel meer kracht. En, ook niet onbelangrijk, landbouwvoertuigen lopen op belastingvrije brandstof volgens mij.
@quigg
Je zit fout, NL tractoren horen niet zo als jij en ik gewone diesel te tanken, dus met acijns en btw.
Vroeger was er gekleurde diesel, die stukken goedkoper is, deze gebruiken de boeren in Belgie wel.
@VW, alles ist vorbei | 21-07-20 | 10:52: I stand corrected. De boeren mogen echt niet meer, begrijp ik? Hun grond moet worden gebruikt voor vogelvermalers, sorry 'mega windmolens', en om woningen voor economische vluchtelingen, nogmaals excuses 'asielzoekers', te bouwen. Godverdomme, ik kan me hier echt kwaad om maken. Gelukkig zijn m'n ouders allang dood, ze zouden het niet begrijpen. Na WWII hebben zij dit land opgebouwd door hun zoon, ik dus, het beste eten te geven en zelf de kapjes van het brood op te eten. Dit land wordt verkwanseld en gratis weggegeven aan sukkels met een grote bek en meteen racist roepen als je tegengas geeft. Godzijdank ben ik oud en versleten en gegarandeerd binnen 20 jaar dood. Bent u jonger, sterkte er mee of ga emigreren. Hongarije is een mooi en goedkoop land. Estland ook prima en met een technologie dat NL ver vooruit is.
Beste pers,let op.
Dit zijn niet "de boeren", maar de extremisten van FDF.
De cub die heel blij is met het huidige rete efficiente systeem en vinden dat het zo moet blijven.
Hoewel dat huidige systeem ook ontstaan is door wetgeving die verandering eistte.
Ze zijn te dom om in te zien dat ook deze verandering over 5 jaar ook weer heel positief blijkt. En we allemaal goede oplossingen hebben ontwikkeld die we daarna wwer voor miljarden gaan exporteren.
Lutsers zijn het.
Dit zijn gewoon boeren maar vanuit uw safebubble in het D66 clubhuis kan het inderdaad bedreigend overkomen.
De enige lutser hier dat is Mark1487!
@UnderCovert | 21-07-20 | 10:17: Vooral de kreet 'beste pers' Als we ergens door misleid worden, dan is het wel door de mainstream media.
@Atheist-Priest | 21-07-20 | 10:30:
Mark1487 heeft een zeer beperkt intellect. Alles wat afwijkt van zijn socialistische/marxistische kijk op deze wereld, is extremist! Discussies met deze mensen beperkt zich met uitspraken als: "Hoe kun je tegen gelijkwaardigheid zijn." Het is vooral de naïviteit dat socialisme en marxisme meer extreme beperkingen heeft, dan dat het gelijkwaardigheid binnen deze stroming goed doet. Dit soort gesprekken sluit ik vaak af met de stelling: Ik leef liever vrij in een onveilige wereld, dan beperkt in een veilige wereld.
Verdiep je eens in de materie. Als het even kan buiten de agitprop van de MSM. Er zal een wereld voor u opengaan.
Go Boeren! Jammer genoeg geen vakantie anders was ik even komen kijken.
Sta 100% achter de boeren, kut als je daar in de file komt, maar dit moet. Het dictaat van GroenLinks en D66 politiek moet neergeslagen worden.
niet om het een of ander, maar ik zie weinig gekleurde mensen. Dit is geen afspiegeling van de maatschappij. Waar zijn die Antiliaanse boeren? En de Syrische akkerbouwers?
Die doen allemaal mee in tv commercials van McDonalds en andere multinationals.
Als je als boer niet werkt dan krijg je niks .
Die verbouwen weer andere dingen.
ik word wakker en ik lees dit, zit ik in een parallel universum, of wat?
wat een negativiteit voor de boeren.
De boeren worden gepiepeld. Nu weer dat bedachte stikstofprobleem waardoor we op een wip zitten. Één keer niet poepen zodat elders een spijker in de muur geslagen mag worden.. Het is pure politiek en heeft niets met klimaat of milieu te maken. Ik hou niet van demonstraties maar begrijp de boeren wel.
Demonstraties lossen niets op zolang het land niet helemaal plat gaat. Maar de boeren tonen tenminste ballen dus er is een begin. #Steun de boeren want binnenkort is ook uw bedrijf aan de beurt; de marxisten in Brussel en den Haag weten van geen ophouden. Open uw ogen voordat het te laat is.
@Lupuslupus | 21-07-20 | 10:05: Als iedereen hier de ballen had van de boeren, bleef er van dat Antifa gezeik en dat 'nieuwe normaal' niet veel over. In elke sector is ongenoegen. Ook de semi-overheidssectoren als zorg, onderwijs en politie. Die laatste is het toch ook helemaal beu om op alles te worden afgerekend en telkens te worden weggezet als racisten?
@Dubbelepunthoofd | 21-07-20 | 10:20: als we niets doen gaat het land stuk door indentiteitspolitiek. Helaas laat ook het volk zich gedwee piepelen.
@Lupuslupus | 21-07-20 | 10:05:
Lekker roepen met een AOW vanachter de geraniums.
@DrumPiet | 21-07-20 | 10:38: Met een luizige AOW waarvoor ik 45 jaar jaar lang premie heb afgedragen.! Dit i.t.t. alle opvreters die vanuit het buitenland hierheen gekomen zijn EN niet te vergeten de Nederlandse opvreters die nog nooit 1 cent premie hebben afgedragen. Waarom gaat uw commentaar dáár niet over?! En tenslotte; ik roep wat ik wil binnen de grenzen van de GS-regels. Uw reacties voegen 0,0 toe dus denk er eens over om te gaan drummen op de Drentse heide.
@Lupuslupus | 21-07-20 | 10:54: en zo is het
@Lupuslupus | 21-07-20 | 10:54: Precies. U heeft uw meters wel gemaakt in het leven. Van harte gegund.
Regen: hand ophouden
Droogte: hand ophouden
Prijsstijgingen: hand ophouden
Veranderde regelgeving: hand ophouden
Ooit was de boer hard voor zichzelf en degenen die het niet konden bolwerken werden werknemer bij degenen die het wel redden. Zo hield men de sector gezond en rendabel.
M.a.w. het ondernemrsrisico, dat in alle andere sectoren geldt, zou ook door de boeren wat meer geaccepteerd moeten worden.
@DrumPiet | 21-07-20 | 09:58:
Zeg slome, heb je weleens gehoord van quota?
Europa heeft gezorgd dat onze boeren geen vrije markt hebben.
Get your facts straight.
Ook aan jou de vraag, noem eens een sector die geen subsidie krijgt?
Het is niet zo dat de boeren dit in de hand hebben gewerkt.
De politiek begon met boetes en subsidies.
Men móest processen aanpassen, anders kreeg men enorme boetes. En bepaalde aanpassingen worden gesubsidieerd.
Liefst zou een boer een groot waterreservoir hebben, maar dat mag niet zomaar.
Of de sloot waterstand hoger hebben, maar dat mag niet zomaar.
Dus laten we niet de indruk wekken dat boeren ineens passieve uitvreters zijn die niet werken voor hun geld.
De meeste mensen houden hun werktempo en lange dagen geen week vol.
Op zich logisch, maar de regelgeving wijzigt continu waardoor ze investeringen niet makkelijk terugverdienen. En dat gaat maar door.
@RickRD | 21-07-20 | 10:01:
Ik keer hem om, noem jij een een sector die meer subsidie krijgt?
@Braco.me | 21-07-20 | 10:02:
"Dus laten we niet de indruk wekken dat boeren ineens passieve uitvreters zijn die niet werken voor hun geld."
Dat beweer ik ook nergens.
@DrumPiet | 21-07-20 | 10:02:
- kunsten
- NPO
- NGO's
- Luchtvaart
Moet ik even doorgaan?
@WachTMeesteR | 21-07-20 | 10:05: inderdaad, vergeet de bijstand en immigratiesector niet (of telt die als 1?)
@WachTMeesteR | 21-07-20 | 10:05: Ik heb er nog een paar www.rvo.nl/subsidies-regelingen
@DrumPiet | 21-07-20 | 10:04: kunt u wel lezen hunekneus? U beweert het niet direct, maar wekt wel de indruk met driemaal 'hand ophouden'.
@DrumPiet | 21-07-20 | 10:02:
Immigranten.
@WachTMeesteR | 21-07-20 | 10:05:
Onzin.
@Van Urk | 21-07-20 | 10:14:
Kunt u wel lezen?
@Drumpiet
Bij regen en droogte krijg je als boer niks, je kunt investeren in beregeningsapparatuur, die als je geluk hebt mag gebruiken.
Je kunt je percelen draineren als vaak last hebt hevige regenval.
Voor de rest kun je je hand als boer ophouden wat je wil, er komt van niemand iets in.
Klets in het vervolg overiets waar je wel iets van weet, snul
Waterschappen en provincies leggen nog wel eens verbod op om te beregenen met oppervlakte water.
Weer zo een waarvan ik niet begrijp dat hij geen boer is. Je hoeft de hele dag niks te doen, alleen maar je hand op te houden. Ondertussen staat hij te juichen als er 100.000 echte handophouders per jaar geïmporteerd worden.
Ambtenaren, asielzoekers, politici en uitkeringstrekkers houden hun hand ook op. En zij krijgen wel wat.
@DrumPiet | 21-07-20 | 10:02: nee, is geen subsidie maar afkopen van de te lage prijzen voor hun producten om ze volledig in de tang te hebben, gewoon vieze politiek.
Dat heel het land overlast ervaart van trekkers, is niet iets waar boeren schuld aan hebben. De directie van Nederland heeft ooit besloten zich te vestigen aan het strand, zich te verstoppen ver weg van heel veel mensen. Zodat als mensen het ergens niet mee eens zijn, zij heel veel moeite moeten doen om door het landsbestuur gezien te worden. Het landsbestuur is te lui en te eigenwijs om te zeggen 'beste boeren, wij komen een dag met de bus naar Apeldoorn. Als U daar verzamelt, nemen wij voor U de hele dag de tijd.' Dat scheelt 90% van de overlast. Dat dit niet gebeurt straalt een totale desinteresse uit van Rutte en zijn afdelingsmanagers.
eensch.
de tijd van ludieke acties is voorbij, zoals een van de boeren in het artikel al zegt.
en dit geldt niet alleen voor het stikstof probleem, maar voor onze hele maatschappij.
@ptrck | 21-07-20 | 10:01: stikstof is het probleem niet, de politiek is het probleem
Politieke stakingen gericht op het aftreden van dit misselijk makende kabinet, zouden niet verkeerd zijn.
@BozePaarseMan | 21-07-20 | 10:19: Het is pure maffia. Ze weten dondersgoed dat ze de boeren bestelen met die stikstofhoax.
Fransen,Finnen,het moet niet gekker worden in dit land.
Boeren laten tenminste Niet met zich lopen. De rest van Nederland (grachtengordel, randstedelingen en vinexers) is superblij met de harde lijn van Rutte in Brussel, en het herverdelingsfonds van 750 mrd eypo
Ben er benieuwd aan of morgen die gemaskerde pliesie uniformen in gevechtskleding er ook weer zullen zijn om de opstandige boeren te intimideren.
De boeren laten zich niet zo makkelijk slaan dan de demonstranten op het Malieveld. Geloof dat maar niet. Zo'n ventje met petje wint het echt niet van een tractor.
@Lupuslupus | 21-07-20 | 10:09: Daar neem ik mijn petje diep voor af.
Dit werkt toch alleen als je het NIET aankondigt?
Warempel!
Van mij mogen de boeren het hele land tot aan de verkiezingen platgooien. Zodat er geen belastingen meer binnenkomen en de hele boel implodeert. En dan gewoon opnieuw beginnen met Nederlanders centraal en alles opnieuw heroverwegen. Echte grondwet met onbeperkte vvmu, heroverweging eu lidmaatschap wegens republiek nieuw nederland. Maxima en Willem worden real life museum, eerste in de wereld. Het startte met de primaire sector, back to the roots. Bid nie veur brune bonnen
Hear hear.! Heel mooi verwoord.
No people aan het werk, no money, no farmers!
"No people aan het werk" serieus?
No farmers no food. Boycot de havens waar al die giftige meuk uit het buitenland binnenkomt. Onze boeren kunnen voldoende produceren om heel Nederland aan het eten te houden. Er is geen enkele reden waarom wij boontjes uit Afrika of vlees uit Argentinië of chloorkippen uit Oekraïne zouden moeten eten. Weg ermee! Eet Hollandse waar, dàn helpen wij elkaar.
@Lupuslupus | 21-07-20 | 10:13: Precies op het hoogtepunt van Corona liet ik alle boodschappen via Jumbo thuisbezorgen. De sugarsnaps kwamen uit Marokko, de peultjes uit Ethiopië en de boontjes uit een ander Afrikaans land. Lekker bezig Jumbo. Waarom doen jullie dat?
Boeren? Boeren wonen in de stad !
In Eindhoven en Doetinchem.
Dat domme gedweep met die boeren...
Iemand hier wel eens gekeken waar je groente,vlees en aardappelen echt vandaan komen? Zelden uit Nederland. Onze helden produceren met name voor de export.
En dan ook nog eens über gesubsidieerd. Ik ben wel klaar met die eikels. Waar komt in vredesnaam toch de sympathie vandaan voor die drammers?
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:46: ze praten vaak wel grappig.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:46: Wacht maar tot ze achter jouw baan aangaan, piep je wel anders
@John McClane | 21-07-20 | 09:47: Als het al verstaanbaar is is het nonsens. Maar grappig is het wel, daar heb je dan weer gelijk in.
@klaasjanhenk | 21-07-20 | 09:49: Huh? Ah, ik zie al wat je bedoelt, de boeren zijn de nieuwe buitenlanders? Ik piep me al een ongeluk!
"Iemand hier wel eens gekeken waar je groente,vlees en aardappelen echt vandaan komen?" Uit de fabriek toch, wilde je zeggen?!!
Beetje domme opmerking. Alsof de export jouw geen windeieren legt. Met je uitkeringkje.
Gaat het niet om. Boeren beweren "ons" te voeden. Aantoonbaar kul.
En wat gaan die buitenlanders dan eten wanneer ze de spullen van "onze helden" niet meer kunnen kopen? Moeilijk hè, die tweede zet vooruit kijken?
@oldandwise | 21-07-20 | 10:03: Nou toon maar aan dan. Onze boeren kunnen heel Nederland van voedsel voorzien.
@oldandwise
Hoe zou het komen denk je?
Wellicht kunnen de supers het in het buitenland goedkoper inkopen, ze letten op de centjes.
Of het volgende de zelfde eisen geproduceerd is, is een andere vraag.
Als de NL supermarkten het niet inkopen moet het wel naar het buitenland.
Groente en aardappelen komen voor een belangrijk deel uit Nederland, afhankelijk van het seizoen maar dat zal u als Randstad kneus niets zeggen. Rundvlees komt inderdaad voor een belangrijk deel uit het buitenland. Dat komt omdat wij hier vooral zuivel hebben (in de winkel ligt vooral Nederlandse zuivel) en die koeien ongeschikt zijn om biefstukjes van te maken. Varkens en kip komen, nog wel, veelal uit Nederland maar daar wordt door 'onze' overheid hard aan gewerkt.
De boeren bevoorraden heel Nederland. Vergis je niet.
Ik ben helemaal klaar met die schijtboeren. Vanwaar die overdreven sympathie. Met je dieseltrekker naar Den Haag om aan te geven dat je geen milieuvervuiler bent. Doet mij denken aan de Hell Angels die Barend en Van Dorp op hun bek sloegen omdat ze werden omschreven als crimineel (vrij naar H. Teeuwen).
Exact dat. Helemaal mee eens. Geen idee waar die sympathie vandaan komt voor dit over gesubsidieerde stel gewelddadige drammers.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:47:
Dan hoef jij natuurlijk ook geen zorgtoeslag,huurtoeslag,hypotheektoeslag enz meer.
Nou we het toch over subsidies hebben.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:47: Noem eens een sector waar geen subsidie naar toe gaat?
@komtdatschot | 21-07-20 | 09:53: Ik ben helemaal subsidievrij. ontvang werkelijk niets (en nee ben geen loonslaaf).
@komtdatschot | 21-07-20 | 09:53: Ik heb nog nooit in mijn leven enige vorm van subsidie of toeslag ontvangen. Nul. Waarmee ik niet zeg dat er omstandigheden zijn waarin mensen die hard nodig kunnen hebben. Ik ben blij dat we in een land leven waarin ik met mijn belastingafdracht kan bijdragen aan een stabielere samenleving met kansen voor iedereen. Daarbij heb ik zeker mijn kritische kanttekeningen, of het nu om boeren gaat of om gelukszoekers. Da's nou weer net niet hoe ik het graag besteed zie.
Ik bekijk zoiets altijd wat makkelijker.
Hoe meer subsidies gaan voor de huisvesting enz enz voor de dobbernegers,blijft er weer minder subsidie over voor de boeren.
En dat erbij is het ook al bekend dat de tegenwoordige minister van landbouw die tevens minister is van woningbouw om het boerenland van de boeren op te kopen voor een grijpstuiver,om zodoende het boerenland weer vol te plempen met wijken voor de dobbernegers.
Enkel daarom steun ik al de boeren.
Prima dat je boos bent op het RIVM en die boosheid daar laat merken, maar laat mij erbuiten.
Ik zit op de weg omdat ik ook een eigen zaak heb; mijn bedrijf is voor mij even belangrijk als de boerderij voor de boer. Als een boerenbedrijf wordt geblokkeerd door actievoerders die het niet eens zijn met de wijze waarop het vee wordt gehouden -terecht of onterecht- is het land te klein.
Als een zootje boeren de weg blokkeren en daarmee mij het werk onmogelijk maken, zie ik alleen maar juichaapjes.
Monnikken, kappen.
Jij en je bedrijf komen ook heus aan de beurt.
Maak je niet zo druk man. Waar maar tot de overheid het geld bij uw bedrijf komt halen.
Waar = wacht
Als je er maar geen last van hebt. Het is in Nederland ieder voor zich en niemand is nog bezig met het collectiviteitsgevoel. Ongezien de tyfus voor deze instelling!
@Sjeik-Sjotum | 21-07-20 | 09:40:
@pibasso | 21-07-20 | 09:47
Ik heb in deze panelen al eens verteld wat er indertijd met de vissersboot van mijn broers en mij is gebeurd. Toen heb ik ook niemand - en zéker geen boer- gehoord, dus kom bij mij niet met dat soort verhalen aan boord.
@pibasso | 21-07-20 | 09:47: teloorgang collectiviteitsgevoel is met de ontzuiling de begonnen en met meer EU en ongeremde immigratie de nek omgedraaid.
@pibasso | 21-07-20 | 09:47: Helemaal mee eens.
@Van Urk | 21-07-20 | 10:05: Daar ben ik het helemaal mee eens. Tijdens de 'zuilen' wist iedereen waar hij aan toe was, resp. bij hoorde. Met die vervloekte ontzuiling is alle ellende begonnen en dat was ook de opzet!
@Van Urk | 21-07-20 | 10:05:
U bedoelt waarschijnlijk collectiviteitsgevoel binnen de zuilen?
Tussen de zuilen onderling was daar toch echt weinig van te merken.
Of was die katholieke bakker op Urk dan tóch populair?
@Kapitein Sjaak Mus | 21-07-20 | 10:03: ik kom sowieso niet aan boord, want zeeziek. Maar ik ben altijd voor team boer en visser.
@Kapitein Sjaak Mus | 21-07-20 | 10:03: Ik vermoed dat je boot vakkundig gesloopt/kapotgemaakt is door de overheid, ik ken het verhaal niet. Dat is precies wat die boeren willen voorkomen. En reken maar dat als die smeerlappen in Den Haag de boeren definitief kapotgemaakt hebben, ze net zo vrolijk weer aan de volgende bedrijfstak beginnen.
Irritant, die eerste regel van het programma. Dat had moeten zijn "Opening door Mark van den Oever - <waar Mark van is>". Nu wijkt het format af van alle andere regels.
Als het RIVM met het Coronavirus al tot achter de komma heeft gefaald, zullen de ambtenaren op het stikstofdossier ook op zeker de plank hebben geslagen. Dus de boeren hebben gelijk.
Helden zijn het. Geen slappe, ruggengraadloze burgers. Zijn laten zich niet negeren door de Bourgeoisie. Oh sorry, wat zei ik nou, negeren.
Helden? Waarom precies? Omdat ze leven op mijn belastinggeld? Geen sector zo gesubsidieerd als de agrarische sector. Die lieden moeten zich omscholen. Ik een heerlijk stuk vlees uit Argentinie, dat volk een echte baan. Jij vindt het zeker ook goed dat er 208 miljard euro naar Italie gaat? Is precies hetzelfde. Waarom moeten we in godsnaam deze onrendabele tak in stand houden?
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:41: hear hear. Meeste Nederlandse agrarische producten zijn daarbij niet te vreten. Smakeloze groenten en taaie biefstuk om over die smerig vetgemeste varkens nog maar te zwijgen.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:41: nee slimmerik, zoals Evangelist zegt, omdat ze hun rug recht houden en niet met zich laten kloten, en omdat jij als een mak schaapt alles slikt wat den haag op je bordje smijt. Met je argentijnse vlees.
@JDMslut | 21-07-20 | 09:46: Wat precies slik ik allemaal dat Den Haag op mijn bord smijt? Omdat ik het niet eens ben met de boeren denk jij dat ik het eens ben met alles uit Den Haag? Wat een prachtige drogredenering zo op de dinsdagmorgen. Veel plezier in je gele hesje, Plato.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:41: De boeren een onrendabele tak? Verder gaat het goed met u?
@Lupuslupus | 21-07-20 | 10:00: Geen bedrijfstak in Europa en in Nederland ontvangt zoveel subsidie als de boeren. Schijnrentabiliteit en dus onrendabel.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:53: U bent de ideale Rutteburger, lekker zich laten verdelen en heersen.
Boeren in Nederland ontvangen per jaar 750 miljoen subsidie, vooral voor allerlei milieu aanpassingen. Dat is minder dan dat de Staatsomroep kost. En iedere boer zou die grijpsuiver onmiddellijk inruilen voor minder idiote regelgeving.
@5611 | 21-07-20 | 11:58: Je weet niet waar je het over hebt. Die 750 miljoen die jij aanhaalt zijn louter Europese landbouwsubsidies. Daar komt nog een fiks stuk nationale subsidie bij. Bovendien is slechts een deel bestemd voor natuurbeheer en verduurzaming; het grootste deel is bedoeld om te zorgen voor "redelijke levensstandaard" (die term is letterlijk opgenomen in de subsidieregelingen). Het overgrote deel van de subsidies komt terecht bij boeren die ruim boven modaal verdienen. Daarmee profileert deze beroepsgroep zich als een veredeld ambtenarenapparaat en niet als ondernemers. De belachelijke staatssteun voor omroep, kunstsector en immigratie doen niets af aan de belachelijkheid van de steun voor de boeren en de idioterie van de voorkeurspositie die zij menen (met geweld) te moeten krijgen.
@BobDobalina | 21-07-20 | 09:46: Lul toch niet zo slap man. De agrarische producten zijn van uitstekende kwaliteit. Zelfs China vraagt onze boeren of ze hen willen helpen met onze expertise.
@5611 | 21-07-20 | 11:58: Exact. Die 750 miljoen is wisselgeld. Niet eens een fooi. De Hollandse boeren zijn wereldwijd vermaard om hun hoogstaande agrarische bedrijvigheid en kennis.
Gaan de boerinnen ook protesteren?
twitter.com/DonovanFarley/status/1284...
Die boeren kunnen beter gaan boeren in Oekraïne, Slovakia of Polen. Hier is het al een verloren zaak.
Niks weglopen maar knokken. Laffe weglopers hebben we al genoeg gezien.
Weglopen is opgeven. Te gemakkelijk!
@Lupuslupus | 21-07-20 | 09:33: Laffe weglopers/kijkers zien we genoeg op dinsdag in het vragenuurtje
@Lupuslupus | 21-07-20 | 09:33: Knokken... en dan alles verliezen. Slim idee. U heeft toch wederom gezien wat de EU is, en wat de laven zoals Rutte doen. Die voeren het federale plan uit. Niets mer en niets minder. Dus wanneer je een boer bent en houd van boeren en nog in de kracht van je leven waarom dan een kansloos gevecht beginnen? Kan je beter lekker je leven opbouwen ergens anders. Waar je nog wel kan boeren, waar je wel wat aan je kinderen kan meegeven. En voor wie vecht je dan, voor jezelf of voor de EU. Nee, Nederland is over en voorbij, gisteren heeft Rutte zijn handtekening gezet onder de federale EU. Verkiezingen zijn hiermee dan ook waardeloos geworden.
@Mark_D_NL | 21-07-20 | 09:57: Feitelijk heb je op individueel nuveau wel gelijk. Op landsniveau is dit natuurlijk te triest voor woorden.
@5611 | 21-07-20 | 12:01: Klopt. Maar Nederland is geen land meer. Al lang niet meer.
Opgeven is geen optie. Deze mensen hebben tenminste nog kleauten.
Boeren zijn de strapatzen beu.
En gelijk hebben ze. Hup boeren!
@Lupuslupus | 21-07-20 | 09:30: Waarin hebben ze gelijk? Het is een wankele sector die met miljarden Nederlands en Europees subsidiegeld kunstmatig in stand wordt gehouden. Een stelletje omhooggevallen uitkeringstrekkers is het. Omscholen met die hap en een rendabele baan zoeken. Jankerds.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:42: De enige reden waarom de boel (volgens jou) met subsidiegeld in stand wordt gehouden, is omdat lamlullen zoals jij geen normale prijs willen betalen voor kwalitatief goed voedsel. Dat er in iedere sector vaak sprake is van overkill, is nog geen reden om de hele sector dan maar over de kling te jagen. En ga je eens verdiepen in de afspraken die in de jaren negentig zijn gemaakt over de verdeling van Europa (EU) in economische sectoren. De enige chips die hier straks worden geproduceerd, die vreet jij niet op. En als er dan over een jaartje of twintig de pleuris uitbreekt, heeft Nederland zijn eigen hongerwinter weer. En nee, ik ben geen boer. En veel boeren vinden ook wel dat het best iets minder kan. Maar niet op de wijze zoals dit nu gebeurt.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:42: Volhouden!!! Er gaat echt wel iemand op je reageren, maar je bent niet zomaar een GS-trol.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:42: Noem eens een sector waar geen subsidie naar toe gaat?
@Dubbelepunthoofd | 21-07-20 | 09:51: Hongerwinter... Poehaha. I rest my case.
@Dubbelepunthoofd | 21-07-20 | 09:51: Hoezo zou een lamlul als nietzomoeilijk niet wat meer willen betalen? Ik betaal graag wat meer, als de kwaliteit ook wordt verbeterd. Ik ben helemaal klaar met de meuk die nu in de schappen ligt. Schril contrast met landen als Spanje en Italie, waar ons geld nu heen gaat en waar het eten vele malen beter is.
@RickRD | 21-07-20 | 09:53: Afgezien van het feit dat de meeste sectoren subsidieloos moeten opereren, gaat het vooral om de verhoudingen. De agrarische sector en kunst en cultuur spannen de kroon en de rentabiliteit blijft abominabel.
Strapatzen? Ik mis W. Zuidberg...
@BobDobalina | 21-07-20 | 09:55:
Wat lul jij ongelooflijk dom. Wist je dat in de landen die je noemt vele malen meer en zwaarder gif wordt gebruikt dan hier. Nee hè, dat wist je niet. Zoals jij op drie hoog achter in betondorp wel meer niet weet. En het eten in het schap is daar lekkerder? Ga. Weg.
@BobDobalina | 21-07-20 | 09:55: Praat toch geen poep man. Ze komen van heinde en verre kijken uit andere landen wat het geheim van de agrarische sektor hier is. we leveren topkwaliteit.
Man man, op de Joop worden de boeren al uitgemaakt voor extremisten en rechtse fascisten. Het lijkt wel of iedereen in Nederland die opkomt voor zijn belangen tegenwoordig een fascist is.
Volgens mij zegt dat vooral iets over demense op de Joop.
Beetje kleuterretoriek. Niet boeiend, niet verfrissend.
Joop? Dat is toch dat gesticht van antifa?
@Dikke_Tammo | 21-07-20 | 09:35: Dat volk op Joop is grotendeels hetzelfde als de boeren: een stelletje uitkeringstrekkers. Beide leven van mijn belastinggeld.
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:44:
Haha, allemaal stomme mensjes die leven van jouw belastingcentjes. Het moest niet mogen.
@Dikke_Tammo | 21-07-20 | 09:46: Yep, zo is het. Net als al die gelukszoekers uit al die exotische landen. Zelfde laken een pak.
Och, dat is de standaard stuiptrekking van hedendaags racistisch/fascistisch links: ze weten dat die termen staan voor het allerergste dat mensen elkaar kunnen aandoen, dus gebruiken ze die termen voor alles dat ze niet aanstaat. Daarbij volkomen aan het feit voorbijgaand dat precies dít gedrag perfect samengaat met de wérkelijke betekenis van die woorden. Anders gezegd: de nieuwe fascisten zullen zich antifascisten noemen.
Hebben ze daar al ontdekt dat de boerenstand wel erg weinig divers is en daar dus broodnodig iets aan moet gebeuren?
Dat is voornamelijk een linkse reflex en je ziet het ook bij de Brusselse juichaapjes. Voor hun kan de agrarische sector hier niet snel genoeg kapot gaan. Deze lieden snappen er helemaal niks van.
Geen probleem daar voor sta ik wel in de file. Steun
U kunt ook gewoon een dagje thuisblijven.
Waarom steun je ze, waarin hebben de boeren gelijk?
@nietzomoeilijk | 21-07-20 | 09:44: Dat stikstofgeneuzel is een compleet gefabriceerd verzinsel om het land te kapen voor zonnepaneelweides en nieuwe Nederlanders. Heb je nog niet door dat het een scam is?
“Wuulle blieft mooi thuus”? Wa’s dat noe veur’n dialect. Man, man, man.
Zollt ze dan ok 'wi'j leu' bedoel'n?
Wuulle, is dat niet Sallands? Omgeving Wijhe/Olst?
@Quichegerechtigde | 21-07-20 | 09:36: Ach, achter Amersfoort is alles de Achterhoek. Randstedelingen hebben het topografische en geografische vernuft van een gemiddelde Amerikaan. Dan weet je het wel.
@Leptob | 21-07-20 | 09:29: Mangs wa, aait nich.
Om 17:00 een lezing over ondernmersrisico door alle andere sectoren.
Welke partij heeft in het programma om het aantal boeren het sterkst te reduceren? Dan kan ik dit als stemadvies meenemen.
ik denk groenLinks. Die stikstofshit komt uit hun koker.
@small_town_dude | 21-07-20 | 09:27: dan gaat minsten daarheen aside idioten de normale bevolking blijft hinderen
@RZRZ | 21-07-20 | 09:28: oeps veel autocorrectie
Dan gaat mijn stem daarheen
@RZRZ | 21-07-20 | 09:30:
Maar niet klagen bij koude winters zonder werkende warmtepomp, een AZC naast de deur en een onbereikbare binnenstad.
@kapotte_stofzuiger | 21-07-20 | 09:39: RZRZ gaat dan zijn warmtepomp en asielzoekers opeten. Van die boer krijgt hij natuurlijk niks meer.
@kapotte_stofzuiger | 21-07-20 | 09:39: En voorop lopen in Europa, standbeelden die gesloopt worden, genderneutrale pisbakken en belastingverhoging niet te vergeten
De eerste boer die mij op de snelweg klem rijdt met zijn John Deere is de mijne.
Ook tergend dat de regering constant ruimte blijft geven om de snelweg als demonstratiepunt te gebruiken.
nou, succes, met je dacia sandero!
Mijn support heb je. Minder, minder, minder is hier wel een goede uitspraak
Skroetert. Ie doet elemaole niks.
Een boer met een John Deere is geen kale kip, beter los je dat civielrechtelijk op.
Fiat Multipla
@Glasgow Argus | 21-07-20 | 09:24:
Ghe ghe
@Glasgow Argus | 21-07-20 | 09:24: Lol!
@Glasgow Argus | 21-07-20 | 09:24: Je moet toegeven hij klonk wel dapper.
Dat jullie meteen geweld interpreteren is dan ook jullie tekort. Lekker accepteren en steunen dat talloze boeren de snelweg misbruiken. Lutsers.
Poh, das mien merk!
Ze prikken je aan hun riek.
@maakjepunt | 21-07-20 | 09:44: Achter het toetsenbord wanen velen zich Mohammed Ali.
Ik ben ook boos. Waar kan ik zo'n trekker huren?
Da's een hele zit dat programma .....
Lol 15:50 Tjeerd de Groot / Jesse Klaver
Bij de boeren maken 2 extra strontvlekken niet uit
Succes boeren!
Er gaat weer veel DNA afgenomen worden voor die blokkade's neem ik aan ? Jannie?? zeg er wat van.
Nederlanders laten zich massaal geld afhandig maken met een leuk toneelstukje en stemmen gewoon weer VVD / CDA / D66. De boeren zijn slimmer en komen op voor hun belang.
Hun subsidiebelang bedoel je?
Nee je moet vooral groenlinks gaan stemmen. Nog beter dan vvd of D66.
@Erikjan79 | 21-07-20 | 09:28:
Ja, want wat ervoor in de plaats komt drijft niet op subsidie, zeker.
Man man man.
@Erikjan79 | 21-07-20 | 09:28: zal het nog één keer proberen: boeren worden structureel onder de kostprijs voor hun producten uitbetaald. De rest van hun inkomsten is subsidieafhankelijk. Dit is zo opgezet door de eeg om vat op de voedselvoorziening te hebben, eigenlijk niet eens zo verkeerd maar om door andere belangen steeds de regeltjes te veranderen is het vuil spel geworden.
Een stedeling die denkt dat je eten altijd kunt importeren, is de hongerwinter vergeten.
Ik ben een stedeling die in de hongerwinter is geboren dus ik ken die geschiedenis uit 1e hand van mijn ouders. 35 gulden voor een half broodje op de bon. Papa die naar Zoetermeer fietste op zijn fiets met houten banden vanuit den Haag want hij kon 1x per week mee-eten bij een boerin en haar zoon. (Dan had mama zijn rantsoen voor die dag). Heerlijk bietjes met spek die op de terugweg alweer op het plaveisel belandden want zijn maag kon dat - na het dieet van suikerbieten en tulpenbollen - gewoon niet aan. Maar er waren ook boeren die een pondje beschimmelde tarwe 'verkochten' voor 2 gouden trouwringen...
er is sindsdien ook zo weinig veranderd.
@Lupuslupus | 21-07-20 | 09:26: Ik zou dit soort verhalen snel toevertrouwen aan het papier. Opdat wij nooit vergeten.
Je kon toch ook over de grens gaan? Daar was wel genoeg te eten.
@Lupuslupus | 21-07-20 | 09:26: ik weet niet wat je hier nu mee wilt zeggen...?
@bixiers | 21-07-20 | 09:34: Ik heb het al meerdere keren hier op GS gemeld dus wellicht blijft er iets van hangen. Velen - zoals mijn ouders - zijn er niet meer en zéker de huidige generaties zijn 0,0 geïnteresseerd.
Tja, wat moet je anders als de overheid aan goedkoop bouwgrond probeert te komen om vluchtelingen te kunnen huizen
Precies dit. En onbegrijpelijk waarom ze dat willen....
@Odin | 21-07-20 | 09:27: Onze grenzen moeten op slot voor alle asieleisers die alleen maar hun klauw komen ophouden. Stem PVV of FvD. Ons land puilt uit!
@Lupuslupus
Eensh, maar gaat niet gebeuren ben ik bang voor.
@Odin | 21-07-20 | 09:27:
Vermoedelijk vanwege winst- en afnamegaranties gedaan aan de geprivatiseerde leveranciers van basisvoorzieningen in combinatie met de perverse prikkel tot overexploitatie om onzichtbaar de rentekosten te kunnen dekken.
De prijzen van 2e hands trekkers zullen naar astronomische hoogte stijgen de komende tijd.
voor 5000 euro al een echte Lamborghini www.traktorpool.nl/gebruikt/a-Trekker...
REAGEER OOK