Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Jort Kelder te wit voor themadag racisme NPO'

RAL-ongeschikt

ontzettende opportunistische zak lucht

Logisch natuurlijk. Omdat het op de NPO helemaal nooit over racisme gaat, weten ze helemaal niet hoe je zo'n themadag over racisme moet aanpakken. En nu hebben ze in Hilversum bedacht om Jort Kelder een debat over racisme te laten leiden. Jort Kelder! Walgelijk! Wij zijn even het Meldpunt Racisme en Discriminatie aan het bellen hoor. Wat verschrikkelijk. Zomaar Jort Kelder een debat laten leiden. Hoe durven ze. Vanzelfsprekend is Het Black Renaissance Collectief, dat overigens geen been ziet in samenwerken met communisten, Antifatuig, Hamasvriendjes & islamisten, woedend. "Door Jort Kelder het debat te laten leiden zijn wij van mening dat er dus kennelijk iets verdedigd moet worden bij witte mensen om zich racistisch te mogen uiten?" Dat is een beetje een gekke zin? Met zomaar een vraagteken? Op het einde? Maar goed. Er staat wel meer raars in de open brief. Wist u bijvoorbeeld dat witheid geen kleur is, maar "een proces dat is geworteld in de sociale structuur, een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat." Nou dan. Weer wat geleerd! 
UDPATE: Reactie NPO: "We hebben ook een neger!"

Reaguursels

Inloggen

-weggedingest-

keestelpro | 09-07-20 | 00:49

Mijn getinte vrienden zeiden mij dat ze het nog nooit zo moeilijk hadden gehad als nu. Komt als een boemerang in hun richting terug. Ze walgen ervan.

Tinie | 08-07-20 | 19:55 | 3

Vanavond moeten we geld geven voor Suriname, dat 45 jaar geleden dolgraag onafhankelijk wou worden. Daarna moeten we weer onze bek houden en zijn we racist.

Reaganmania | 08-07-20 | 20:22

Dat geluid hoor ik (veel) vaker inderdaad.

EefjeWentelteefje | 08-07-20 | 20:26

@Reaganmania | 08-07-20 | 20:22: ik sla deze collectie uit onvrede maar eens over. Ben normaal een gulle gever maar ben er nu wel even klaar mee

Huub12 | 08-07-20 | 22:47

Neger Renaissance Collectief, het zijn gewoon een stel racistische negers die 15 jaar geleden nog allemaal opgesloten zaten in de psychische afdeling van de GGZ. Toch vind ik het erg knap dat ze met een brief komen, ik was altijd in de veronderstelling dat deze mensen niet kunnen lezen en schrijven. Ze zullen wel een integratie cursus hebben gehad op kosten van de Nederlandse staat.

Brulaapje | 08-07-20 | 19:54

Ik vraag me af, wat er later over deze periode in de geschiedenisboekjes komt te staan (los van corona). Iets in de trant van: it's evolving, just backwards?

Mastiff | 08-07-20 | 19:26

Zo lang er bij mij nog geen Staatscontroletelevisiemonteurs langs zijn geweest (open doen!) om de uitknop van mijn tv onklaar te maken en het volume vast te zetten op stand max., maak ik me nog geen zorgen.

Zenzeo | 08-07-20 | 19:04

Zo ongeveer alle niet blanken zijn vrijwillig hier in Nederland gekomen, degenen die het hier niet goed vinden zijn ook helemaal vrij om te vertrekken naar een plaats waarvan ze denken dat het daar beter is.
Gaat u niet, dan gewoon aanpassen.

Hendrikaatje | 08-07-20 | 18:56

De activisten hebben hier bij voorbaat de discussie mee gekaapt en ongeacht de meningen het navuur opgestookt. Kansloos dit geworden. Sorry Jort, wordt emigreren na afloop.

TheseDays00 | 08-07-20 | 18:33

Citaatje:
„Een debat is een discussievorm waarbij het de bedoeling is een stelling te verdedigen of juist te bestrijden”, stellen de ondertekenaars. „Wij vinden dat racisme geen stelling is om te verdedigen of te bestrijden."

O?? Waarom, mevrouw de kunstenares Patricia Kaersenhout, mengt u zich dan in dit debat??
En dan nog wat: Wie beweert dat dit debat wordt georganiseerd om racisme als 'stelling' te verdedigen of te bestrijden? Dus de stelling zou dan luiden: "Bent u vóór of tégen racisme?" U gaat er dus kennelijk van uit dat zoiets idioots de basis is van deze debat-uitzending. Dat zegt veel over uw uit de bocht gevlogen voorstellingsvermogen.

Verder:

"Racisme is geen mening maar een moorddadig systeem dat al eeuwenlang stelselmatig zwarte mensen uitbuit, uitsluit, onderdrukt en generaties lang trauma’s heeft veroorzaakt."

Klopt. 'Racisme' is geen mening. Maar een verschijnsel.
Alleen: het verschijnsel wordt door anti-racisten misbruikt door het recht van het überhaupt hébben van een mening, om zeep te helpen. En wel door morele chantage, mensen te schande zetten, en mensen vanwege hun mening tot paria te verklaren.

Verder:

"... Door Jort Kelder het debat te laten leiden zijn wij van mening dat er dus kennelijk iets verdedigd moet worden bij witte mensen om zich racistisch te mogen uiten.”

Ik heb nergens gelezen, noch van iemand vernomen, dat Jort Kelder voornemens is zijn recht om zich racistisch te uiten, te verdedigen. Ook niet dat hij übehaupt van plan zou zijn zich racistisch te uiten. Bovendien, Mevrooi de kunstenares Patricia Kaersenhout, zoals u weet, is tegenwoordig elke poging tot nuancering in deze discussie, bij voorbaat racistisch. Zoals momenteel vrijwel alles 'racistisch' is. Zo las ik vandaag in de courant, dat klassieke muziek óók al racistisch is; volgens een kennelijk geestelijk in onbalans geraakte Amerikaanse componist, Nebal Maysaud, is klassieke muziek "inherent racistisch". Jawel.
Ik ga zijn argumentatie hier niet aanhalen, om dit geraaskal niet ook nog enige legitimiteit te gunnen.

Kortom: Kennelijk vindt u en uw activistische clubje, dat elke poging tot nuancering van de racisme-discussie, een vorm van racisme is.
Waarmee u élke nuance in deze discussie automatisch om zeep helpt. En tegelijkertijd bevestigt u daarmee, dat mensen met uw gedachtegoed, de wereld uitsluitend in zwart-Wit wensen te zien.

Peter Emile | 08-07-20 | 18:12 | 1

Kaersenhout gallerie Wilfried Lentz
Daar moet je dus ook niet naartoe.

Andorian | 08-07-20 | 22:13

Het is gelukkig zo lachwekkend dat het weer grappig is geworden.

Patatter | 08-07-20 | 17:42 | 1

Ja het was eerst zorgelijk, nu denk ik laat dit vooral zo doorgaan, dan vernietigd het zichzelf wel.

Fele | 08-07-20 | 17:54

Steeds vaker worden blanken afgerekend op hun huidskleur, ipv hun kwaliteit.
En ze hebben het niet eens door, de stakkers (de grote meerderheid dan).

Omnisofos | 08-07-20 | 17:26

Kap hiermee. Er hoeft helemaal geen debat te komen of een discussiepanel. We kennen de uitkomsten al. Nederland is diep racistisch, tot aan de straatstenen en gevels aan toe. Nou, mooi. Kunnen we nu weer verder dan?

GeenHeil | 08-07-20 | 17:24

Net een zonnebank aangeschaft. Ik begin me echt te schamen voor mn witte velletje.

dubbeltjeopznkant | 08-07-20 | 17:20

Heb vertrouwen in Jort Kelder als vrije denker en als gespreksleider. BLM, KOPZ en al die andere medestanders hebben al een enorm podium gehad om hun gif, leugens en onverdraagzaamheid te verspreiden. Genoemde partijen staan niet bekend om het voeren van een inhoudelijk debat. Ze willen alleen maar zenden, klagen en claimen op basis van fake feiten en aannames. Droevige lui waar ik om andere redenen dan het thema waar ze voor op gesteld staan veel medelijden mee heb.

Huub12 | 08-07-20 | 17:16

Je kunt hem prima afwijzen op basis van zijn competentie. Mag jij wat van vinden en daar mag hij ook wat van vinden. Maar als je hem afwijst op basis van zijn huidskleur, dan is er toch echt sprake van racisme..

BRR76 | 08-07-20 | 17:09

Bootsmaatje van Rutte. Ondanks reisverbod in de coronamaanden stevig heen-en-weer pendelen tussen Hilversum en zijn proletenwoning op één der Wadden. Kijkt mensen nooit aan, die oogjes blijven heen en weer schieten, maakt op mij een volkomen gemaakte indruk. Bij hem is de verpakking belangrijker dan de inhoud. Ongeschikt [afkrassen].

dathoujetoch | 08-07-20 | 16:59 | 3

Daarom is hij de ideale man om dat debat te leiden, want iedereen bij de NPO en iedereen die aan dat debat meedoet is totaal ongeschikt.

Fele | 08-07-20 | 17:56

@Fele | 08-07-20 | 17:56: Bovendien is de man bijkans onverstaanbaar door een hete aardappel in de strot in combinatie met een Halsemaösche kaakklem. Je zou er maar mee behept zijn. Maar dat terzijde.

Wiebenick | 08-07-20 | 18:42

Hij is in elk geval niet te schijterig om de discussie eens op te schudden en BLM eens te spiegelen en aan de tand te voelen. Ga overigens ook dit program man boycotten.

Huub12 | 08-07-20 | 22:51

Hiermee wordt overduidelijk weer dat BLM niet geinteresseerd is in de waarheid. Ze willen alleen maar schreeuwen dat ze zielig zijn en de slachtofferrol naar zich toetrekken. Overigens voel ik me absoluut niet wit maar prachtig blank! Wat een geneuzel zeg over wie deze discussie gaat leiden. Zou Johan Derksen die niet beter kunnen doen?

ofarim | 08-07-20 | 16:32

Ik stel voor om deze uitzendingen massaal te boycotten. Keer je gewoon af van de zieke geesten bij de NPO.

chris197199 | 08-07-20 | 16:28 | 2

Het meest verwerpelijke is dat deze hufters nog steeds op ons belastinggeld teren. NPO is pure indoctrine die voor ons wil bepalen hoe wij moeten denken.

drekzooi | 08-07-20 | 16:33

Denk dat 90% van de reaguurders geen NPO meer kijkt....

Paulzitineenkaul | 08-07-20 | 17:25

Ik vind het bijna zielig dat ik twee roomblanke kinderen op deze aardkloot heb gezet. Het wordt steeds enger hier in NL

VanGeffen | 08-07-20 | 16:23 | 3

Ik hoop dat meer mensen dit gaan inzien en het juiste hokje rood kleuren straks in maart.

Waakvlam | 08-07-20 | 16:29

Joh, ik ben blijkbaar fout geweest door als blanke een kind met gemengde huidskleur te krijgen. Ik mag dus niet geen kinderen krijgen met een man die Afrikaanse en Italiaanse achtergronden heeft...

CoPat | 08-07-20 | 17:21

Ik bedoelde dus te bevestigen dat het enger wordt (in de wereld sowieso).... als in de racisme discussie zelfs gemengde stellen aangesproken worden op hun partner keuze.

CoPat | 08-07-20 | 17:26

Ik kan me niet aan de indruk omttrekken dat dat zg. "Black Renaissance Collectief" nogal geobsedeerd is door huidskleur. Een door en door racistisch clubje zogezegd.
En wat zeggen ze nu? "Het wordt tijd dat witte mensen gaan beseffen dat zwarte mensen intelligent genoeg zijn om ...". Deze smeekbede gericht aan "witte mensen" toont wel het ultieme gebrek aan gevoel voor eigenwaarde. Je lacht je lul uit broek.

jgrotius | 08-07-20 | 16:11

En ook dit is gewoon racisme. Als natieve inwoner van dit land begin ik me steeds meer gediscrimineerd te voelen. Misschien moet ik mezelf gaan scharen onder wat de groep "boze blanke mannen" genoemd wordt Een onzinduiding trouwens, want het zijn ook vrouwen (en is dus sexistisch), maar vooral ook omdat het vooral bange blanke mensen zijn: Bang dat alles waar wij en onze voorouders voor gevochten hebben, ook in het licht van hun tijd waarin andere dingen normaal waren dan nu, weggevaagd zullen worden in het geweld der correctheid. Je komt er zo langzamerhand niet meer onderuit om voor een Wilders of Baudet te stemmen, omdat elke andere keus onherroepelijk gaat lijden tot decimering van ons zelf.
Racisme is fout en ik ben de eerste om dat te roepen. Maar nieuwere Nederlanders moeten wel begrijpen dat dit gedram uit elkaar drijft inplaats van verbindt. Het gevaar schuilt in het fanatisme, denk aan een zekere dierenactivist die in zijn hallicunante fanatisme dacht een politicus af te moeten schieten. fanatisme is de echte ziekte van deze wereld en het gaat uiteindelijk onherroepelijk lijden tot oorlog. En weet je wat: dat geeft me toch een hoop miljeuvervuiling, dat wil je niet weten...

Homer P. Simpson | 08-07-20 | 16:06 | 1

enigszins off topic, excuses

Homer P. Simpson | 08-07-20 | 16:07

Het lijkt nu wel 'racistisch' om een blanke hetzij witte huidskleur te hebben. Over racisme gesproken...

NakedJehuty | 08-07-20 | 15:53 | 2

Het begint inmiddels op Black Lives Better te lijken inderdaad waarbij de gelijkheid voorbij wordt gestreefd en privileges worden toegeëigend door mensen van kleur

kabouter prikkeprak | 08-07-20 | 15:56

@kabouter prikkeprak | 08-07-20 | 15:56: Zo had ik een gesprek met een Indiase collega in de VS ongeveer 2 jaar geleden in een Pakistaans restaurant.

Ik vertelde, dat ik de term 'people of color of person of color' maar raar vond. Alsof je daarmee aangeeft, dat je 'anders' (en beter) bent dan een persoon 'zonder kleur'. Waarvan ik zei dat dit naar mijn mening nergens op slaat.

Iedereen heeft een kleur/hue dan wel een bepaalde tint. Niemand is puur wit dan wel zwart. Waarom zou je jezelf moeten aanduiden als een persoon van kleur?! Alsof de, laten we zeggen, ingeburgerde termen (zwart/wit ondanks dat het feitelijk niet klopt) iets vies zouden zijn en je jezelf daarmee 'bevlekt' en minderwaardig maakt. We bloeden allemaal rood.

Daarop zei hij zoiets van dat hij het zo nog nooit bekeken had en ik meen dat hij ook een quote van Ghandi aanhaalde over als je wil dat racisme stopt, hou er dan over op.

Het is merendeels gezeik, ga werken of wat leuks doen. De groepen die het steeds aanhalen, die spreken heus niet voor iedereen, net zo min als dat ik voor alle blanken zou spreken. Ik heb ook maar een mening uit de zovelen en dat moet prima zijn. Denk voor jezelf.

NakedJehuty | 08-07-20 | 16:20

Die brief slaat om te beginnen de plank al helemaal mis met hun "witte". Niet alleen is dat taal technisch incorrect, het is ook nog eens diep racistisch. Zíj maken dus uit hoe de inheemse bevolking zich dient te noemen. Ook als diezelfde inheemse bevolking zich daar hoogst ongemakkelijk onder voelt omdat de term "witte" zo goed als altijd in een negatieve connotatie gebruikt wordt. Het is zogezegd het "N-woord" voor een blanke inheemse Europeaan.

Dan even over die Britse wetenschapper Kehinde Andrews. Hij zegt het volgende over witheid:

‘Witheid is een proces dat is geworteld in de sociale structuur, een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat.’

Nog even afgezien van het enorme gehalte aan sjw lingo waar je menig bingokaart mee kunt vullen is hetgeen dat deze 'wetenschapper' compleet schijnt te ontgaan het feit dat Europa van oorsprong blank is. Er was hier nooit een donkerhuidige inheemse bevolking die hier door de "witte duivels" verdreven is. Wat hij dus eigenlijk zegt is dat de inheemse Europeaan enkel en alleen gebaseerd op zijn vermeende 'verkeerde' huidskleur, geen recht heeft op eigen grondgebied alwaar hij vrijelijk zijn cultuur, tradities, taal en unieke identiteit kan beleven. Het is niet alleen grof racistisch, maar ook nog een flagrante overtreding van het VN Verdrag aangaande de rechten van inheemse volkeren. Ziet u vooral Artikel 8-11 (pdf-alert):

- www.un.org/development/desa/indigenou...

Neemt u ook notie van de volgende paragraaf uit datzelfde VN Verdrag:

"Acknowledging that the Charter of the United Nations, the International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights and the International Covenant on Civil and Political Rights, as well as the Vienna Declaration and Programme of Action, affirm the fundamental importance of the right to self-determination of all peoples, by virtue of which they freely determine their political status and freely pursue their economic, social and cultural development,

2 See resolution 2200 A (XXI), annex.
3 A/CONF.157/24 (Part I), chap. III

Bearing in mind that nothing in this Declaration may be used to deny any peoples their right to self-determination, exercised in conformity with international law, (...)."

En mocht u nog twijfelen aan het hoge gehalte aan rassen suprematie bij BLM, dan nodig ik de medeguurders uit om dit 'pareltje' even tot zich te nemen:

- thepostmillennial.com/blm-toronto-lea...

Vult u nu voor "blanken" even gelijk welke andere etniciteit in en huiver. Er is niet veel fantasie voor nodig om te zien hoe e.e.a. gaat aflopen indien dit soort lieden daadwerkelijk iets te zeggen zouden krijgen.

Sjefke7807 | 08-07-20 | 15:49 | 1

Een alternatieve spelling van "zwarte" is "slachtofferschap". Maar dat terzijde.

Wist je dat:
-het dwangmatige gebruik van "witte" is ontstaan aan de UvA, waar een zwarte Amerikaanse SJW studente het woord 'blenk' te veel vond lijken op het woord 'black'?
-andere SJW studenten, omdat SJW's nu eenmaal van tegenstellingen houden, ervoor pleitten om "wit" te gaan gebruiken?
-zij als reden verzonnen dat (alleen) blank door kolonialisten was gebruikt en dus een 'besmette term' was?
-alleen Nederlanders zich anders moeten gaan noemen, maar Fransen, Spanjaarden, Duitsers en Engelsen niet?
-we de 'besmette' Franse/Spaanse term dus ingeruild hebben voor de net zo 'besmette' Engels/Duitse?
-Marcel Gelauff "blanken" een te positieve term vond en dat "witten" dus per definitie een negatieve(re) term is?
-er honderden artikelen over "witte mensen" zijn verschenen in de Nederlandse media (NRC, VK, AD, Vara, NOS, etc.) sinds de dwangmatige invoering van die benaming en dat er niet één positief was?
-onze linkse media dus al jarenlang zonder uitzondering negatief schrijven over een compleet mensenras?
-"witte mensen" daardoor inmiddels niet een negatievere term is, maar een negatieve term?
-"witte" hierdoor best eens het equivalent van "neger" zou kunnen worden?

Varende_Reaguurder | 08-07-20 | 16:29

André van Duin had jaren geleden al een inzicht gegeven hoe Nederland er uit zou zien.
In zijn sketch 'Belt u maar' zie je de absurditeit van wat er nu gaande is al prachtig uitgebeeld. www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM

Wellicht dat van Duin deze nog eens over zou willen doen voorafgaand aan de discriminatiedebatten om zo de deelnemers en de kijkers er aan te herinneren hoe bizar hun houding wel niet is.

Johanvb | 08-07-20 | 15:48

Waar is braboneger als ze hem nodig hebben?

Gewoon schuivuh jonguh!

Gazzerop | 08-07-20 | 15:41

Ik zou een protest op de Dam organiseren.

Pieterman | 08-07-20 | 15:31

Ik begin een beetje het idee te krijgen dat wij als volk beter af waren geweest als we echt zo racistisch waren als ze zeggen dat we zijn.

DeLupLup | 08-07-20 | 15:31

Iemand uitkiezen op basis van de huidskleur. NPO, is dat onderscheid maken op grond van huidskleur nou niet een schoolvoorbeeld van racisme?

El Rico Grande | 08-07-20 | 15:20

Netflix gaat een record breken die dag.

Omebert | 08-07-20 | 15:15

Ik krijg steeds meer het idee dat het kolonialisme zich herhaalt, maar dan is de vroegere gekolonialiseerde mens tegenwoordig de kolonisator en eist die op hoge toon zijn plek op ten koste van de inheemse bevolking.

jochum1980 | 08-07-20 | 15:15 | 2

Als de witmens echt boos wordt kunnen alle kleurlingen het shaken. Geen vermogen tot organisatie, innovatie, tactiek en structuur. Dus uiteindelijk kansloos. De witte tegenaanval begint bij de tokkies, net als vroeger bij de watergeuzen. Tokkies wordt dan ook een geuzennaam.

Reaganmania | 08-07-20 | 15:23

Dat is in Zuid-Afrika al een tijdje aan de gang. Blanke boeren zijn daar hun leven niet zeker.

Wiebenick | 08-07-20 | 16:07

"Black Renaissance Collectief"? Is dat één van de boten van Thierry Baudets Renaissancevloot?

Giraf01 | 08-07-20 | 15:10

Ik weet nog wel een leuke vervanger voor het debat... PREM.. is het een idee??

linkefrank | 08-07-20 | 15:05

Te triest voor woorden dit alles...

inCol | 08-07-20 | 15:00

Dus al een witte het debat over racisme leidt, dan is dat racisme. Dat mag dan niet. Iemand met een kleurtje moet het doen. Maar als alleen iemand met een kleurtje het dit debat mag leiden, dan sluit je dus witte mensen uit, maar dat is dan weer geen racisme. Ik begrijp het nu wel, niet, wel, niet ........

HoniSoit | 08-07-20 | 14:54 | 2

Gewoon de presentatie laten doen door Adjiedj Bakas. Een soort Jort Kelder maar dan met een kleurtje.

koter | 08-07-20 | 15:01

@koter: wereldidee! Ik heb overigens vertrouwen in Jort en het gesprek prima kan leiden, dus wat betreft rationaliteit inbrengen. Maar als er een kleurenwaaier afgevinkt moet worden dan is Bakas een prima optie. Zelfde nuchterheid, maar dan met een kleurtje.

Man man man. Gaat allang niet meer over wat je kunt.

Wensbaar Denken | 08-07-20 | 15:30

Gewoon boycotten die uitzending. We zijn wel een beetje klaar met dat zogenaamde racisme gelul hier in NL. Of we niks beters te doen hebben om ons druk over te maken.

Waakvlam | 08-07-20 | 14:52 | 1

Nah je hebt 1 of ander virus of zo en een begrotingstekort van hier tot Tokio maar dat is ondergeschikt.

Omebert | 08-07-20 | 15:16

Als Nederland straatarm was had al dit gezeik niet plaatsgevonden.

Der Schnitzeljäger | 08-07-20 | 14:52 | 2

Helemaal correct.

Pieterman | 08-07-20 | 15:01

Of als mensen gewoon voor dag en dauw zouden opstaan om de hele dag te werken.

vic_typh | 08-07-20 | 15:08

Kijk aan. Een club die beweert dat een blanke huidskleur ("witheid" in hun jargon) onvermijdelijk een psychose veroorzaakt. Klnkt nogal zorgelijk, nietwaar?
Maar goed, die psychose wordt dan wel weer "ingekaderd door zijn irrationaliteit". Het is dus een psychose die zichzelf op een onnavolgbare manier inkadert, dus misschien valt het nog mee.
Gelukkig "gaat het elke rationele betrokkenheid te boven" dus niemand hoeft te proberen het te begrijpen, want het is allemaal maar onzin..
Das maar goed ook anders zou je het knap racistisch kunnen noemen.

Schmalz | 08-07-20 | 14:51 | 1

Dat is bij radio 1 ook vanmorgen ook zo'n klaagzang over de witte meerderheid dus ik denk dan dat zij haar plaats dan afstaat aan een negerin, dus vrouw en kleur maar dan zal ze wel niet bedoelen

Jan70 | 08-07-20 | 17:06

Er komen er nog meer.
Daarom wordt racisme ook zo hard bestreden, ook als het dat niet is, maar verdacht gemaakt kan worden.
Al die import moet zich natuurlijk kunnen vestigen zonder weerstand van de autochtone bevolking.
Die weerstand zal koste wat het kost gebroken moeten worden met het toverwoord racist.
De autochtone bevolking moet doordrongen worden met het schuldgevoel dat hij altijd racistisch is.
Waardoor hij voor altijd z'n mond houdt over de import van steeds meer mensen van vreemde culturen, rassen en religies.

Kijkeensaan | 08-07-20 | 14:46 | 2

Of een autochtone bevolking diegewoon "wegvlucht" naar "gated communities" of woonwijken waar het economische peil zorgt voor een verhoogde mate van leefbaarheid.

Grijskijkert | 08-07-20 | 15:04

Het is inderdaad zo surrealistisch wat er nu gebeurt...

Reaganmania | 08-07-20 | 17:27

Achter dit collectief zit ene Grâce Ndjako. Mevrouw draagt consequent pruiken van 'blank' sluik haar. Lijkt me een geval van cultural appropriation.
dekanttekening.nl/wp-content/uploads/...

koter | 08-07-20 | 14:43 | 1

Vast een gezellige bardame.

Kuifje-naar-Brussel | 08-07-20 | 14:47

Altijd lastig. Hoe RAL moet je b.v. zijn om mekaar straffeloos 'nigger' te noemen ? En mag een wigger dat ook ? Vragen vragen ......

Der Schnitzeljäger | 08-07-20 | 14:43

Dat de NPO een HELE dag van racisme maakt is compleet van de zotte. Wat een farce! Dat overnemen van wat in VS speelt is zo verschrikkelijk armoedig. We worden gegijzeld door onbenullige papegaaiende 'journalisten' die geen eigen mening durven hebben, en geen tijd nemen en/of krijgen voor wat ooit journalistiek werd genoemd.

Met als toppunt nu een NPO themadag van racisme. Gelukkig is een NPO dag vanaf een uur of 14:00, dus dat valt dan weer mee.

HoezoNickname | 08-07-20 | 14:40 | 1

Is toch op zondag ? Dan kun je tegen die tijd gaan kijken hoe Max Verstappen weer uitvalt.

Der Schnitzeljäger | 08-07-20 | 14:45

Bij de NPO zijn inmiddels de meeste blanke presentatoren weggejaagd en vervangen door gekleurde (en veelal minder bekwame) mensen. Neo racisme!

Wil1971 | 08-07-20 | 14:37 | 3

En niet te vergeten, (hoe zou dat ook kunnen als je tv kijkt?) de reclame voor andere rassen in de sterreclames die niet meer subtiel te noemen is.
Je waant je na zo'n reclame-indoctrinatie niet meer in Nederland...!!

Kijkeensaan | 08-07-20 | 14:52

Bij opsporing verzocht is Anniko van Santen nog niet vervangen, Anders is het allemaal niet meer te volgen.

zoalsikhetzeg | 08-07-20 | 15:02

@Kijkeensaan | 08-07-20 | 14:52: Bij de NPO/Adverteerders bestaat "diversiteit" uit moslima's mét hoofddoekje, negerts en vooral geen blanken. Ik zie of hoor zelden een Griek, Spanjaard of Italiaan. Over stereotypering gesproken. Ik heb werkelijk alles van de NPO/NOS geblocked, ontvolgd en uit de TV-lijst verwijderd en ik raad iedereen aan hetzelfde te doen. Bij de NPO/NOS nodigen ze nu mensen uit als Fidan Ekiz, Wierd Duk enz. om nog een beetje kijk- en lijstercijfers te krijgen. Gematigd rechts moet nu de boel gaan redden. Trap er niet in!!!

Wil1971 | 08-07-20 | 17:27

Mies Bouwman tot leven wekken, een 24-uurs inzamelingsactie doen en ze dan allemaal in 'hun dorp' stoppen. Is dat wat?

Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:33

Jort heeft toch genoikt met Georgina - zwarte piet- Verbaan? Qua BLM heeft hij dus al deugpunten gespaard.

r@face | 08-07-20 | 14:31 | 1

Tja, daarna heeft Georgina besloten dat ze op vrouwen valt.
Ik wil geen verband suggereren maar...

(trouwens, ik ben door dik en dun #teamsjors)

Kapitein Sjaak Mus | 08-07-20 | 14:52

Het partijkartel wil er nog 6 miljoen importeren, en als het even kan een paar miljoen autochtone Nederlanders Nederland uit pesten.
Daarmee kiest het partijkartel bewust voor Omvolking, en neemt afscheid van de autochtone bevolking van Nederland, en de Nederlandse cultuur en tradities.
In dat licht bezien past het dat geimporteerde kolonisten vaste voet aan de grond krijgen en volop in de gelegenheid gesteld worden om tegen Nederland en Nederlanders aan te schoppen.

Laat u dus niets aanpraten of aansmeren, met u is niets mis, u bent alleen niet langer gewenst door uw regering.

En Derksen had gewoon gelijk, deel de link.
davidkoster.files.wordpress.com/2011/...

De Briemusketier | 08-07-20 | 14:30 | 1

Wacht es effe, ik lever toch ook nog wat op??

Pieterman | 08-07-20 | 14:59

Al die focus op huidskleur is pure racisme, veroorzaakt door beroepsracisten zoals Akwasi en S Simons.

Goed-hardt | 08-07-20 | 14:29

Op uitzondering van het Trump gebeuren uiteraard.

BekiekUtMoar | 08-07-20 | 14:29

Wat (terecht & treffend) beschreven wordt als het gevolg en de consequenties, lijkt ook precies het doel te zijn van de Amerikaanse BLM agitatoren, hun "helper whitey's" en overige schare "useful idiots": erodeer het "systeem" door het verkondigen van dictatoriale dogma's en verketter elk instituut en elk persoon die het ook maar waagt om de legitimiteit & feitelijke juistheid van de ideologie in twijfel te trekken. En het meest griezelige is dat de MSM en diverse overheidsinstanties zich voldoende gechanteerd voelen om als een gewillig stuk gereedschap er aan mee te werken.

Grijskijkert | 08-07-20 | 14:56

Vroeger ging het nog over discriminatie tegenwoordig gaat het alleen nog maar over rascisme. Volgens mij zijn met name de homo's de klos in de grote steden
Maar alleen de gekleurde medemens mag blijkbaar nog maar verongelijkt zijn.

zuurtjeregen | 08-07-20 | 14:20 | 1

Homo's zijn tot grote vijand verklaard door de identiteitspolitiek. Homo's zijn voornamelijk witte mannen die het goed doen waardoor de gender-getroubleerden er zo slecht op staan.

Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:30

De NPO is blij dat er na de Elfstedentocht eindelijk weer eens een evenement kan worden georganiseerd waarvoor een miljoenmiljard Nederlanders de hele dag aan de buis gekluisterd blijven en een diepe verbondenheid met elkaar voelen.

gestoptmetroken | 08-07-20 | 14:20 | 3

Ik schat 150k kijkers.

BekiekUtMoar | 08-07-20 | 14:22

Als het maar niet op dezelfde dag valt als Het Tweede Festival van de Democratie.

piloot47 | 08-07-20 | 14:26

drammen drammen drammen, al maak je alles zwart. Dan krijg je weer gejank dat er te weinig rvrouwen zijn, dat niet alle zwarte moslims zijn, dat er te weinig transgenders zijn etc..

Ins0mnia | 08-07-20 | 14:20 | 1

Gehandicapten. Domme mensen. Lelijke mensen. Iedereen heeft nadelen. En daarmee de andere privileges. Hoe ga je dan om met slimme zwarte mensen vs domme witte mensen. Wat is dan erger. Ik stel voor dat we een ratingssysteem invoeren. Een formule. Die bepaalt je mate van zieligheid. Kun je verder niks mee, maar hebben we het wel benoemd.

BBRDWR | 08-07-20 | 14:49

BLM, KOZP en andere obsure clubs zijn de KKK van deze tijd, alleen zijn ze nu zwart en gooien zij blanke, of zij het zelf noemen witte al bij voorbaat op de brandstapel. Dit mogelijk gemaakt door alle deugers die dit land herbergt. RIP, eens zo een mooie, vrije samenleving.

De Evangelist | 08-07-20 | 14:19

( Bijna ) alles is afgunst.

streknek | 08-07-20 | 14:17 | 2

Da's de kortste en tevens beste samenvatting die ik tot nu toe gelezen heb. Chapeau!

Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:19

Ik ben jaloers op uw tegel.

DooieKapotte | 08-07-20 | 15:07

Wat zal Georgina blij zijn dat ze uit de klauwen van deze witte man heeft weten te ontsnappen.

Henk1357 | 08-07-20 | 14:16 | 1
-weggejorist-
BekiekUtMoar | 08-07-20 | 14:20

Nooit aan beginnen, je doet het toch nooit goed. Ik hoop dat er daarom ook niemand kijkt.

Keutels | 08-07-20 | 14:11 | 1

Lage kijkcijfers, dat kun je nu al voorspellen.

Kuifje-naar-Brussel | 08-07-20 | 14:48

Meh, het ritselt weer van de Stalinisten en antisemieten daar bij die wereldverbeteraars.

Ad Hominem | 08-07-20 | 14:10 | 1

NPO, de Joodsche Raad 2.0.

Graaisnaaiert | 08-07-20 | 14:13

Wanneer we die zwarten, of donkere mensen of the blacks (wat is nu toegestaan?) keihard laten schrikken zodat ze wit zien zijn we allemaal heel even gelijk.

Premier Trutte | 08-07-20 | 14:10

Natuurlijk is witheid een “proces”, dat past helemaal in het frame van privilege en erfzonde. Maar goed, met mijn witheid gaat het niet zo goed, want ik ben inmiddels witheet.

Muxje | 08-07-20 | 14:10

De weigering van Jort Kelder als debatleider, enkel vanwege zijn huidskleur, illustreert zwart-op-wit dat als je deze radicale identiteitsgekken een spreekbuis geeft via een propagandakanaal als de publieke omroep het alleen tot nog meer verdeeldheid en racisme zal leiden.

suscrofa | 08-07-20 | 14:10 | 1

Weet je wie in he Duitse van verleden eeuw ook een gespreksleider had die rechtertje speelde en van de zelfde policolor was? En vooral, wat ht resultaat was voor diegene die verplicht moesten aanschuiven?

vokfeez | 08-07-20 | 14:50

Hoe losgezongen van logica sommigen nu zijn, blijkt uit dat steeds vaker als triomfantelijk argument van institutioneel racisme wordt genoemd dat er te weinig van kleur in de 2e kamer zitten. Alsof er een wet is dat niet iedereen zich kandidaat mag stellen, een partij mag beginnen of mag stemmen. Alsof te witte redacties en directeuren van bedrijven ook via openbare verkiezingen lopen en dat vergelijkbaar is. Ook als het zo is dat iemand van kleur vaker minder vaak de juiste opleiding heeft is geen verklaring, er is immers geen opleidingseis voor een politieke partij. Sterker nog kijkend naar DENK heb je juist mogelijk voordeel van je afkomst omdat je een grote achterban kan hebben die zich herkent en daar sowieso graag op stemt.

Een voorbeeld van een systeem dat onmogelijk institutioneel racistisch kan zijn is juist de 2e kamer. Dus waarom er dan een ondervertegenwoordiging zou zijn, mag degene die er kritiek op heeft dan zelf verklaren, excuus dat dat de schuld van boze witte mannen is, kan dus niet. Misschien toch onbekend met de feitelijk bevolkingsopbouw en verdeling van Nederland? Misschien is de klacht dan dat er überhaupt teveel blanken in Nederland zijn namelijk 80%, dat mag iemand best vinden maar is dan wel een ander verhaal.

een_mike | 08-07-20 | 14:08 | 4

In Zuid-Afrika is juist een oververtegenwoordiging van zwarten in het parlement maar velen van hen kunnen niet lezen en schrijven. Is daar niet zo'n probleem want ze hebben daar het ANC. Misschien moeten we die kant ook maar opgaan dan.

Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:22

Het hele gedoe rond het slavernijverleden is slechts camouflage voor hun incompatabiliteit met westerse samenlevingen. Men verwacht excuses (namens wie en aan wie? Niet namens mij in ieder geval) en natuurlijk vervolgens herstelbetalingen. Dat is wat vreemd voor iets wat meer dan 150 laar geleden heeft plaatsgehad terwijl er tegelijkertijd geen zinnige Nederlander is die de huidige generatie Duitsers nog aansprakelijk houdt voor de verschrikkingen van de 2e wereldoorlog van nog maar 70 jaar geleden.

BenWit | 08-07-20 | 14:23

Institutioneel racistisch, dat is zo ongeveer wat we zouden kunnen verstaan onder institutioneel traditioneel. Het is wat het is. Wil je binnen de instituties zoals die zich in de loop der tijden ontwikkeld hebben van het ene moment op het andere alles en iedereen herschikken, dan stuit je uiteraard op weerstand. Die weerstand 'ontmaskeren' als racisme is niet het blootleggen van een verborgen waarheid maar het toepassen van een bedenkelijke strategie. Uiteraard zijn de instituties binnen een overwegend blanke samenleving overwegend blank, en als je dat geforceerd wilt veranderen, dan ondervind je weerstand, niet omdat "witte" mensen willen voorkomen dat ze ingeruild worden voor "zwarte" mensen, maar gewoon, omdat mensen willen voorkomen dat hun omgeving plots verandert in hun nadeel.

Schoorsteenveger | 08-07-20 | 16:34
▼ 1 antwoord verborgen

Mobieltjes zijn ook cultural appropriation. Ik zeg, lever maar in en alle negers aan de Tamtam. Zoals het hoort. Toch?

Graaisnaaiert | 08-07-20 | 14:08

Goh, het discrimineren op huidskleur bij de NPO gaat vrolijk door.
Was dat niet verboden of zoiets....... ?

hotmint | 08-07-20 | 14:08 | 1

Discrimineren op huidskleur is heel normaal hoor... Criminele Marokkanen kiezen het liefst een blanke als slachtoffer, nooit iemand uit eigen kring.

donkeyman | 08-07-20 | 14:11

Als Jort zijn gezicht zwart zou schminken, is het dan wel in orde ?

LucaBrasi | 08-07-20 | 14:08 | 1

Nee, nog niet met 10 andere kleurtjes blijft het een vreselijk bekakte domkop.

joppo0 | 08-07-20 | 14:12

Ik snap het wel... Hij klinkt ook als snel uitgesproken ; 'Je hoort in Kelder' en dat zal ook wel weer aan de slavernij herinneren.

Premier Trutte | 08-07-20 | 14:08

BLM en andere soortgelijke activisten zijn nagenoeg allemaal geinspireerd door Derrick Bell, verdiep u in dit gedachtegoed en bereid u voor op wat komen gaat.

Tasmaneiland | 08-07-20 | 14:08

En ik al die tijd maar denken dat het streven van de postmodernisten juist het slopen van de rationaliteit is. Blijkt mijn 'witheid' ineens een írrationeel dingetje te zijn. My bad!

Hetze Haatstra | 08-07-20 | 14:07 | 1

Nooit in debat gaan met idioten, ze halen je naar beneden en verslaan jou door ervaring.

Wiebenick | 08-07-20 | 14:14

Erg origineel is het niet, echter:
De hele racisme/blm "discussie" komt me de strot uit.
En er komt al zoveel me de strot uit.
.
Ronaldo 08-07-20; "Dat is een beetje een gekke zin? Met zomaar een vraagteken? Op het einde?"
>
Is ook met de generatie van nu en de jaren 90 overgewaaid uit de US, beste. Let er maar eens op bij de eerste de beste MTV of wat ook voor reality show, of iets soortgelijks slechts.
Het "?" in het Amerikaans is ook al vrij oud, kunt het gelijkschakelen met het "Ya know, it's like..." It's like", of gewoon luier: "like..."

'However' / 'Anyways', dat taalgedrag is nu ook aan ons polderlandje komen aanzeilen.
Nahja. Als dat het ergste is.
Verloren waren we toch al.

chicago river | 08-07-20 | 14:05 | 2

Rising tone sentences.
Het verstoppen van een dwingend bevel door de zin in een vragende intonatie uit te spreken en zo de weerstand weg te nemen bij de toehoorder. Doen al die SJW-wijven, let maar eens op.

Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:16

@Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:16: Nederlanders ook hoor:
'U mag daar plaatsnemen'
'U mag naar het volgende loket'
'U mag met mij mee'(agent)
'U mag u daar uitkleden'
Etc. Vreselijk taalgebruik. Mijn reactie altijd: 'Oh, het moet dus niet?' Verwarring.

piloot47 | 08-07-20 | 14:24

Als je goed naar die foto van Jort kijkt zie je dat zijn overhemd en een deel van de vlag wit zijn. Zijn huid is blank en zelfs een beetje gebronsd. Maar dan moet je wel je zwarte zonnebril afzetten

Piet Karbiet | 08-07-20 | 14:04

Deze mensen zijn ernstig gestoord en maken alles en iedereen om zich heen kapot. Zelf slapen ze prima en gaan gewoon door naar het volgende project voor narcistische voeding. Ongeneeslijk. Ver uit de buurt blijven. Helaas niet altijd mogelijk.

Wiebenick | 08-07-20 | 14:04

Ja, het is waar. Er zijn duizenden, ja misschien zelfs miljoenen "andersgekleurden" die stuk voor stuk betere slimmere lievere mensen zijn dan ik. Maar als groep, of zoals U wilt als ras, reiken ze nog niet tot aan mijn enkels.

streknek | 08-07-20 | 14:01 | 3

U reikt dan weer tot de middel van de groep Chinezen. Is niet erg, maar is wel zo.

Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:06

@Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:06: Nu overdrijft U toch een beetje. Zover zijn we nog niet.

streknek | 08-07-20 | 14:20

Hé, Ronaldo kan het dus toch! Lekker bezig vriend.

GeenHeil | 08-07-20 | 13:59

En de hoofdsponsor wordt Duo Penotti.

zuurtjeregen | 08-07-20 | 13:59

Bizar. Hoe kan het racistische Black Renaissance Collectief nu tegen het samenwerken zijn met communisten, Antifatuig, Hamasvriendjes & islamisten!

Terwijl intussen WEL een "debat" willen voeren bij "onze" media.
Buiten dat het bij "onze media" miechemt van de aanhangers van communisten, Antifatuig, Hamasvriendjes & islamisten, zijn het daar in meerderheid ook nog eens "witte mannen" (m/v/o).

Voor "Witte mannen" verboden is progressieve nieuwigheid in rampjaar 2020. Meegekomen in het kielzog van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, die ook hier een doorbraak betekenden voor het nieuw-opkomende racisme / fascisme.

Standbeeldje omvertrekken en spijbelen voor het klimaat, mijn beste_kameraden van de (inter)Nationaal Socialistische Beweging?

Jan Passant mk2 | 08-07-20 | 13:59 | 2

Debatteren met pigmentariers is over het algemeen dat zij o.l.v. een autochtone presentator alle ruimte krijgen om ons voor alles wat lelijk en slecht is uit te maken terijl de presentator schuldbewist zit te knikken en ze aanmoedigt nog wat verder te gaan.

Graaisnaaiert | 08-07-20 | 14:12

@Graaisnaaiert | 08-07-20 | 14:12:
.. ja, gekleurd racisme is bijzonder gewild bij onze fascistoïde debatLeiders. Gaat erin als zoete koek.

Jan Passant mk2 | 08-07-20 | 14:32

Praten over racisme is discriminatie en black-privilege.
Racisme is gewoon een vorm van discriminatie zoals er discriminatie is van blanken, zwarten, kleurlingen, vrouwen, invaliden, lelekerds, domoren, invaliden, roodharigen, vrouwen, mannen, anders denkenden, armoezaaiers en noem maar op. Dus heel egocentrisch aandacht vragen voor discriminatie van zwarten onder de mom van Black Lives Matter en racisme is discriminerend naar die andere zeikers. uhh, klagers... onee, vaak niet klagers maar snappers... nou ja.. whatever...

Premier Trutte | 08-07-20 | 13:59

Gisteren mijn TV van xs4all opgezegd. Net op tijd! Ik verdom het nog langer naar propaganda en rotzooi te kijken. Nu doen we het met dPlay en netflix.

doskabouter | 08-07-20 | 13:58

1. Racisme (of beter: het voortrekken van het eigen soort) zit sluimerend in elk persoon
2. Het westen is de plek op de wereld waar deze natuurlijk drang tot nepotisme/voortrekken eigen groep het meest is weggedrukt en waar écht racisme het minst voorkomt
3. Het westen is überhaupt de enige plek waar een multi-etnische samenleving mogelijk is
4. Ondanks punt 2 en 3 krijgen blanken in het westen nu van alle kanten en kanalen, ook van overheidswege, te horen dat ze niet deugen en dat jegens hen gediscrimineerd mag worden, dit wordt ‘positief’ genoemd
5. Blanken gaan erachter komen dat het nooit genoeg is en dat het niet gaat om gelijke kansen die er al jaren zijn maar om gelijke uitkomsten

En dan, warempel:

6. Blanken gaan zich net als de rest van de mensheid racistischer gedragen

Het is geen rocket science. We zijn momenteel bij punt 5.

JohnLocke | 08-07-20 | 13:58 | 2

Punt 3 is nog niet langdurig bewezen en in strijd met de geschiedkundige ervaringen. Zo werd gisterenavond in TV-documentaire over Srebenica nog droogjes medegedeeld dat in de vredige en multiculturele samenleving van Sarajevo ´plotseling´ etnische onlusten uitbraken met een vernietigende oorlog en genocide als resultaat.

Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:03

@Joris Beltsin | 08-07-20 | 14:03: Ha gemist, deel 1 vond ik wel boeiend. Feit is dat er bij het Strafhof in Den Haag vooral Serviers en Kroaten zijn veroordeeld en 1 moslim. Want die waren heel braaf indertijd. Not. Bliezen gewoon hun eigen markten op voor propaganda.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 14:09

Alles wat die BLM zwarten uitkramen lijkt wel regelrecht te komen uit de psychologie-sessies die ze blijkbaar allemaal krijgen.

Ik heb nog nooit zoveel semi-wetenschappelijk onzin gelezen, gehoord of gezien als de laatste maand, het zijn vlg mij allemaal klanten uit een open-inrichting die hun gezwatel vervolgens op de samenleving projecteren.

En dat alles omdat de hele economie op instorten staat en de NPO het in opdracht van de regering wel toppie vindt om daar vooral niet over te berichten en het kleine groepje BLM jankbuilen eens op een afleidend podium te zetten.

Zer0-hedger | 08-07-20 | 13:56 | 3
-weggejorist-
kudthond | 08-07-20 | 13:59
-weggejorist-
kudthond | 08-07-20 | 14:00

Goed opgemerkt.

Larie_koekstra | 08-07-20 | 15:07

Als intermezzi worden slavenliedjes gezongen door een zwarte zangeres begeleid op een piano met alleen de zwarte toetsen. Klinkt trouwens wel een beetje Chinees, mag dat?

piloot47 | 08-07-20 | 13:56

Juridisch wel interessant. Als 'wit zijn' eigenlijk een permanente status van psychose is kan ik doen wat ik wil. Ben immers ontoerekeningsvatbaar. Nice

YoMoms | 08-07-20 | 13:55 | 1

Moet wel vastgesteld worden door een zwarte psychiater. Zwart betaald natuurlijk.

piloot47 | 08-07-20 | 13:58

Stukje column van Leon de Winter vandaag:
"... In dezelfde kringen waarin Black Lives Matter wordt gevoed, gaan stemmen op om te stoppen met STEM, het Engelse acroniem dat ’Science, Technology, Engineering, Mathematics’ omvat. Want moderne wetenschap is tot wasdom gekomen dankzij westerse, blanke, mannelijke breinen. Net als universiteiten zelf. Allemaal ontstaan met die bedenkelijke blanke mentaliteit, waarin de patriarchale structuren, wanneer ze niet al zijn aangeboren, erin gehamerd worden bij gedweeë volgelingen, de studenten, door de elite-laag van mannelijke hoogleraren. De STEM-wetenschappen moeten vervangen worden door kennis die dichter bij de aarde staat. Weg met Newton, Einstein, Richard Feynman, blanke mannen, vaak ook nog Joods, die verwerpelijke stam die een leugen over zijn afkomst heeft verspreid terwijl iedereen weet dat de oorspronkelijke Hebreeën zwart waren, dus ook Jezus (ik overdrijf niet, dit wordt breed geloofd)."

Het is zo infantiel en triest. Ze snappen échte wetenschap niet en dus moeten anderen die dat wel doen maar kapot. Ze zijn niet alleen te dom voor echte wetenschap maar kunnen nog niet eens bevatten wat dat voor hun luie, nikszeggende en met haat doordrenkte luizenleventjes heeft betekend.

Defund the social sciences en stop tribalism!.

Joris Beltsin | 08-07-20 | 13:54 | 2

Defund the social sciences.

Daar ben ik het wel gedeeltelijk mee eens,
Vooral de pseudowetenschap sociale psychologie met hun sociaal wenselijk
gemanipuleerde "onderzoeks'resultaten dient per direct te worden opgeheven.

BenWit | 08-07-20 | 14:02

Klinkt als Islamitische Staat. Knetter gestoord en gehersenspoeld door een gevaarlijke ideologie.

Huub12 | 08-07-20 | 22:57

Hoe langer het gezeik en hoe harder het gedram, des te meer ik langzaam maar zeker neig naar segregatie... Is dit dan eigenlijk waar wokeness op uit is? Aen hare vruchten sult ghyse kennen.

DeterioraSequor | 08-07-20 | 13:53 | 2

Houd er wel rekening mee dat er genoeg mensen van kleur zijn die wel de kleuterschool hebben afgemaakt en die deze onzin niet steunen.

Sqbar | 08-07-20 | 14:00

Als je bewust op kleur sorteert zoals BLM dat doet zullen alle kleuren op een grote hoop geveegd worden.

ole guapa | 08-07-20 | 14:13

Neger-en dat gelul

Premier Trutte | 08-07-20 | 13:53

Als elke Mens met een Kleurtje die een beetje IQ en heeft en een studie kan doen nou aan de subsidie-tiet gaat hangen na een studie Black Studies (zou dat niet black & white studies moeten heten?), dan stromen er dus weinig Mensen met een Kleurtje in in de gewone sectoren, en wordt het nooit. Wel blijven ze dan reden tot klagen en subsidies hebben,
Dat dan weer ewl....

Hemmenaar7 | 08-07-20 | 13:52

Ik heb het al vaker gevraagd, maar ik vraag het nog maar eens. Waarom moet ik in vredesnaam meebetalen om dit soort idioten op de televisie hun geleuter te laten verkondigen? Waarom worden de kosten niet gewoon hoofdelijk omgeslagen onder de mensen die naar dat geleuter willen kijken?

MAD1950 | 08-07-20 | 13:52 | 1

Martin Bosma doet zijn best. Steun hem in maart.

piloot47 | 08-07-20 | 14:00

UDPATE: Reactie NPO: "We hebben ook een neger!"
Ik wil een Chinees.
Ach, zijn we niet allemaal allochtoon?
'Echte Nederlanders'?
Echte Nederlanders' zijn de inwoners waarvan ook de voorouders altijd al in Nederland woonden.
Volgens deze definitie bestaat waarschijnlijk slechts 2% van de Nederlandse bevolking uit 'echte Nederlanders'. Dat zijn ongeveer 340.000 mensen.
Bron: www.republiekallochtonie.nl/blog/feite...
De echte Nederlander is zo goed als bijna uitgestorven.

RickRD | 08-07-20 | 13:50 | 2

En waar komt die 2% dan vandaan? Uit de boerenkool?

piloot47 | 08-07-20 | 14:01

Och tegenwoordig bestaat Brown Fragility ook al. Ze houden er een kleurenpalet op na waar de Nazi's zich niet voor zouden hebben geschaamd.

Sqbar | 08-07-20 | 14:03

Waarom niet Arie Baobabsma, de meest zwarte blanke van Nederland.

bergsbeklimmer | 08-07-20 | 13:49 | 2

Arie Oboema.

piloot47 | 08-07-20 | 14:02

Is die niet van het Arie-sche ras?

Kijkeensaan | 08-07-20 | 14:31
-weggejorist-
kudthond | 08-07-20 | 13:48 | 1

Vroeger begon iedereen bij mij op 0. Tegenwoordig beginnen door de boven ons gestelden en hun propagandakanalen pregeselecteerde kandidaten op -5. Op -10 als er een kleurtje aan zit en op - 20 als er ook nog eens dat misselijke woestijngeloof omheen hangt.
Lekker gewerkt, Kamer en media, de afgelopen 30+ jaar. Doel bereikt?

Graaisnaaiert | 08-07-20 | 13:48

deugend of niet, zo heurt het.

ptrck | 08-07-20 | 13:47

Perfect toch? Racisme (tegen een blanke) past prima bij een themadag racisme? Waarom zet ik weer een vraagteken?

gekwetst | 08-07-20 | 13:46

Hahaha. Dat 'renaissance-collectief" dacht dus dat er een discussie (want debat) ging plaatsvinden over de vraag of je voor of tegen racisme moest zijn, waarbij Jort Kelder was ingehuurd om het pro-racismestandpunt te verdedigen. Bij de NPO nog wel.
Wel weinig spelfouten voor een briefje van dit collectief, dat valt dan weer mee.

du Roi Soleil | 08-07-20 | 13:45 | 1

ze hebben het internet "moeilijke woordenboek genomen en de woorden achter elkaar gezet. Omdat de zin ze daarna ontging hebben ze er een vraagteken achter gezet. Ik ken een hoop blanken die dat ook zo doen. Meestal krijgen die dan de PC Hooftprijs.

bergsbeklimmer | 08-07-20 | 13:53

Gewoon knettergek en totaaldebiel.

VanderGeelen-Coppens | 08-07-20 | 13:44
-weggejorist-
kudthond | 08-07-20 | 13:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewoon, allemaal deporteren naar het land van herkomst. Er zijn zo ontzettend veel mensen met een kleurtje die zo blij zijn dat ze in dit land mogen leven en werken. Die hier hun leven opbouwen, die willen bijdragen aan de samenleving.
En er zijn nog veel grotere groepen die die mogelijkheid met beide handen zouden aangrijpen. Kunnen we dat uitkeringstrekkend, over het algemeen hier illegaal aanwezig dan wel door fouten van de IND hier aanwezig schroot alsjeblieft omruilen door mensen die wel wat bijdragen.
Geen wonder dat Afrika zo'n puinhoop is. Daar heeft de grootste bek meestal ook het grootste geweer en het dus voor het zeggen. En we zien hier wat voor volk dat is, met die grootste bek.

TheEgg | 08-07-20 | 13:43

Waarom niet Mathijs Nieuwkerk, Jeroen Pauw of Paul Witteman?
Waarom niet Humberto Tan, Simone Weimans?
Twan Huys?

Mr.Crowley | 08-07-20 | 13:42 | 11

@Schriever | 08-07-20 | 14:07:
Iemand moet het doen en volgens mij staan ze niet allemaal te springen voor de klus. Denk aan Wilfred Genee.

Mr.Crowley | 08-07-20 | 14:10

Sylvana lijkt mij meer geschikt. Die heeft tenslotte ook ervaring als presentatrice.

Andorian | 08-07-20 | 22:25

@Andorian | 08-07-20 | 22:25: Sylvana heeft het niveau van een stoeptegel en is knetter gestoord. Ik heb haar nog nooit op een zinnig gesprek of een zin zonder onzin kunnen betrappen

Huub12 | 08-07-20 | 23:00
▼ 8 antwoorden verborgen

Nou ik sla ff lekker over.

Rocknrolla7372 | 08-07-20 | 13:42

Zit Jort financieel verlegen om zo'n schnabbel?
Blijf weg uit zo'n wespennest.

hotnot | 08-07-20 | 13:41 | 1

Vraag maar aan Wilfred Genee.

Mr.Crowley | 08-07-20 | 13:43

Wit is juist de combinatie van rood, groen en blauw. Combinatie van maar liefst 3 kleuren. Hoe veelkleurig wil je het eigenlijk hebben?

halbstark | 08-07-20 | 13:40

Denk dat Kelder in de Genee-val gaat trappen

grindbak | 08-07-20 | 13:40

Vanavond Suriname dag het geld voor de drugs is op.

dik van alster2409 | 08-07-20 | 13:40

Gelukkig is er zondag Formule 1 op den televisie, ik laat deze ellende lekker aan me voorbijgaan.

Sinterbikske | 08-07-20 | 13:38 | 2

Oók bij de F1 ontkom je al niet meer aan dat racismegejank.

Simon_Ketellapper | 08-07-20 | 13:48

MLB week later van start. Heerlijk. Play ball en niks anders meer!

Lorejas | 08-07-20 | 13:48
-weggejorist-
Raetsheer | 08-07-20 | 13:38 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Weet je wie er ook blank was?

Mr_Natural | 08-07-20 | 13:38 | 10

Jezus Christus

Datmagniethe | 08-07-20 | 14:14

@Datmagniethe | 08-07-20 | 14:14: Die zat in die tijd wel een beetje op het randje hoor, dus het lijkt mij dat wij Hem niet goed kunnen rekenen.

Ichneumonidae | 08-07-20 | 14:16

Alexander Penthouse. Is nu een witte n*g0r.

Graaf_van_Hogendorp | 08-07-20 | 14:21
▼ 7 antwoorden verborgen

Wit/blank zijn wordt met de dag leuker. Bedankt allemaal!

Eddy67 | 08-07-20 | 13:37

Jezus wat zijn die mensen allemaal jaloers op een blank huidje.

dik van alster2409 | 08-07-20 | 13:37 | 7

Niets zo jaloers als een zwarte vrouw met penisnijd.

piloot47 | 08-07-20 | 14:08

@Rico Tampeloerus | 08-07-20 | 13:53:

LOL ja, gouwe ouwe.

Datmagniethe | 08-07-20 | 14:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb als Blanke Nederlander meer vertrouwen in Martin Bosma als debatleider.

Hét vrije woord | 08-07-20 | 13:37 | 2

Akwasi. De mensen willen Akwasi de woordenknutselaar.

Ambiorix | 08-07-20 | 13:44

Bosma zou dit soort debatten onmiddellijk afschaffen. Evenals de NPO.

piloot47 | 08-07-20 | 14:09

Zwartheid is een proces dat is geworteld in de sociale structuur, een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat.

henkvaningrid | 08-07-20 | 13:37 | 2

Witheid is albino, een dna afwijking volgens BLM leiders in US.

ger1306 | 08-07-20 | 13:38

@ger1306 | 08-07-20 | 13:38:
en daarom vreten de zwarten albino's op in Afrika, amuteren even een armpje, beentje, of sauteren ze gewoon het geheel, want dat krijgen ze een erectie, er zijn nl nog niet genoeg zwarte negers op de wereld.

Zer0-hedger | 08-07-20 | 13:45

“There is another class of coloured people who make a business of keeping the troubles, the wrongs, and the hardships of the Negro race before the public. Having learned that they are able to make a living out of their troubles, they have grown into the settled habit of advertising their wrongs — partly because they want sympathy and partly because it pays. Some of these people do not want the Negro to lose his grievances, because they do not want to lose their jobs.”
― Booker T. Washington
https://en.wikipedia.org/wiki/Booker_T._Washington

Na meer dan 100 jaar, nog steeds waar.

Stormageddon | 08-07-20 | 13:36 | 3

Volgens de huidige heersende (en zgn. rationele) opvatting is Booker T. Washington dus overduidelijk een gore racist, pure & simple.

Grijskijkert | 08-07-20 | 13:45

@piloot47 | 08-07-20 | 14:11:
De Antifa’s hebben het beeld van de andere emancipator, vrijheidsstrijder en held van de burgeroorlog Frederick Douglass als neergehaald, dus Booker zal er binnenkort ook wel aan moeten geloven.
https://nypost.com/2020/07/06/frederick-douglass-statue-vandalized-in-upstate-ny-park/

Stormageddon | 08-07-20 | 14:20

De wetenschap dat de programmamakers een database gebruiken waarin mensen staan uitgesplitst op o.a. etniciteit en daarbij een bokaal uitreiken om zoveel mogelijk op etniciteit te handelen doet me braken. Zoveel discriminatie en daarmee hypocrisie kan mijn hoofd gewoon niet aan en maakt dit hele gebeuren volstrekt ongeloofwaardig.

zevensprong | 08-07-20 | 13:35 | 1

En zo is het. Linkse hypocrisie.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:49

Tjongejonge, wat word ik ontzettend moe van dat gedram & gezeik.
De mensen die het wel gehad hebben met het kleurgedoe gaan er toch niet naar kijken. Weer zo'n grachtengordel en bijlmer ideetje.

bqbq | 08-07-20 | 13:35 | 1

Je zult zien dat de kijkcijfers enorm hoog zijn, kijkcijfers die worden bepaald door die zelfde npo en dus barsten van de leugens.

Simon_Ketellapper | 08-07-20 | 13:50

Dat is nou een nadeel dat ze de divibokaal niet meer mogen gebruiken

dedwarsligger | 08-07-20 | 13:34

Vraag de braboneger die is ook om genpot

oldskoolhollander | 08-07-20 | 13:33

Links wil 'mensen van kleur' het liefst altijd in de slachtofferrol houden.
Een briljant subtiele vorm van onderdrukking die de status quo machtig houdt.
Daarom Kanye for president!

MaxiCosi24 | 08-07-20 | 13:33 | 1

Ze hebben al een Obama als president gehad, was ook geen succes.

2voor12 | 08-07-20 | 13:42

Ik word steeds trotser op mijn blank zijn. Ik sta steeds blijer op. Voel me steeds lekkerder. Hulde aan mezelf. Waarom ook niet? Heb nog nooit een vlieg kwaad gedaan, schijn echter door mijn prachtig blank en besproet huidje overal schuldig aan te zijn. Iedereen beschuldigt me de moeder vanwege mijn blanke huidje. Oftewel ik geniet nu meer en meer, neem het er maar van. Een dezer dagen kan het niet meer, blanke monsters horen in een cel, moeten boete doen. Dus ik pluk elke dag maar.

Lorejas | 08-07-20 | 13:33 | 2

Eerst al je geld weggeven aan de zieliege negerts en daarna vrijwillig in slavernij gaan om hen te dienen. Daarnaast iedere dag knielen en om vergeving vragen.

Zatkniss | 08-07-20 | 13:35

Ja prima. Ben ik bereid toe. Maar morgen dan ok? Vandaag nog even genieten van mezelf.

Lorejas | 08-07-20 | 13:38

Iedereen die donkerder is dan wit, heb ik vanaf nu officieel een typhushekel aan.... en daar hebben ze het zelf naar gemaakt. En dan ben ik maar een racsist... i.don't.care... echt niet!

SoepKip | 08-07-20 | 13:32 | 1

Ik ook niet meer. Had sowieso al de schurft aan mensen, maar vind nu some mensen more equal dan andere mensen. Schijtgenoeg van dat gezeik aan mijn hoofd.

Lorejas | 08-07-20 | 13:39

"een proces dat is geworteld in de sociale structuur, een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat."
W T F!

Dirk III | 08-07-20 | 13:32 | 1

Gaslighting. Doelbewust verwarring zaaien en lukraak beschuldigen. De ander (al dan niet bewust) beschuldigen van wat je zelf doet. Projectie. De eigen schaduwkant op de ander projecteren. Narcisme. Eigenwaan, wraakzucht, ontbreken van zelfinzicht, verstoorde realiteitszin, minachting voor andersdenkenden, geen geweten enz. enz. Deze mensen zijn ernstig gestoord en maken alles en iedereen om zich heen kapot. Zelf slapen ze prima en gaan gewoon door naar het volgende project voor narcistische voeding. Ongeneeslijk. Ver uit de buurt blijven. Helaas niet altijd mogelijk.

Wiebenick | 08-07-20 | 13:45

Ik zou Gloria Wekker bij de garderobe inzetten.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:31 | 1

En La Simons in een bloemetjesjurk als toiletjuf.

Grijskijkert | 08-07-20 | 13:47

Oooh wat zijn ze bang, gewend als ze zijn aan een wit pampertje om de zwarte kont waar je naar behoefte in kunt schijten.

En nu moeten ze ineens een debat aan; altijd lastig als je niet kunt debatteren, maar wel heel zielig kunt doen en als dat slachtofferrolletje niet werkt dat je dan overstapt op dreigen.

Dus wat doe je dan; de debatleider op voorhand , met al je vooroordelen, al zwart maken, want dat past zo in t marxistische ideaal van iedereen dezelfde mening en andersdenkenden monddood maken.

Zer0-hedger | 08-07-20 | 13:31

Ok prima, de hardste roepers hun zin. En dan? Iedereen die wit is is schuldig en mag niet meepraten en zal nooit kunnen begrijpen hoe het voor een zwart iemand is, daar komt het letterlijk dan op neer toch? Wat is dan de oplossing? Is over 50 jaar nog steeds zo toch, immers waar het allemaal om gaat ligt nog meer jaren in het verleden, segregatie dan maar? Wanneer is het wel goed? Of zit racisme zo diep in uitsluitend de witte hersens dat het nooit beter wordt? Zoals een CNN medewerker ongestraft mocht opmerken?

Volgens welke wiskundige formule gaan we dit dan voor gemengde afkomsten aanpakken? Kijken naar afkomst van alle voorouders en van te voren bepalen welke afkomst/nationaliteit "goed" en "fout is en dan op een soort rapportcijfer van 0-100 uitkomen, hoe dader/slachtoffer iemand is? Zeg het maar hoor, ik sta overal voor open. We kunnen ook als maatstaf blijven hanteren wat iemands gevoel ergens bij is en dat heilig verklaren, alleen nog even oplossing verzinnen als 2 mensen tegengesteld gevoel ergens bij hebben.

een_mike | 08-07-20 | 13:30

Ja maar Rutte zei duidelijk; wij zijn met meer.
Wie betaald bepaald.

Uw Verzekeringsadvis | 08-07-20 | 13:30 | 5

@Lefty-Messup | 08-07-20 | 13:35:
Swart kijker, struikelde over D.T.
Snel naar mama voor een pleister jongen, kusje erop, traantjes weg.

Hét vrije woord | 08-07-20 | 13:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben me nog nooit zo bewust geweest van kleur als nu.

Bvdb | 08-07-20 | 13:30 | 1

Ik ook niet, begin er gewoon van te blozen.

FrankVeer | 08-07-20 | 13:32

Volgens mij zijn er veel mensen in 2020 racist geworden terwijl ze het daarvóór nog niet waren.

JackStick | 08-07-20 | 13:30 | 2

We zullen het a.s. maart wel gaan zien.

Uw Verzekeringsadvis | 08-07-20 | 13:31

Racist ben ik er niet door geworden, allemaal te enkelvoudig. Wel een nog veel grotere tyfushekel gekregen aan links dan strikt noodzakelijk.

Ichneumonidae | 08-07-20 | 13:41

Er van uitgaande dat de mens in Afrika is ontstaan, lijkt het erop dat als mensen zich in deze regio vestigen, ze uiteindelijk blank worden. Lijkt me een lastig vooruitzicht, voor onze racistische gekleurde medemens: je nazaten zullen uiteindelijk blank zijn. En wat dan? Zijn die dan ook minderwaardig?

John McClane | 08-07-20 | 13:29

We weten natuurlijk al hoe de NPO dit gaat oplossen, het wordt een duo presentatie met Simone Weimans ofzo.

Capt. Iglo | 08-07-20 | 13:29 | 4

Volgens de update van de NPO: Ene Dwight van van de Vijver. Geen idee of dat een typefout is.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:45

Ja, Simone, op die opwindende NPO-pumps.

piloot47 | 08-07-20 | 14:16

@Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:45: Agent van de Vijver.

piloot47 | 08-07-20 | 14:16
▼ 1 antwoord verborgen

nou dan gaan we allemaal wel naar . ? belgie ?

newray | 08-07-20 | 13:28

Haha geloof dat de wereld knettergek aan het worden is.

ikdenkwat | 08-07-20 | 13:28 | 1

aan het worden is?? is het al.

Simon_Ketellapper | 08-07-20 | 13:54

Dat je in je open brief stelt dat

'het wordt tijd dat witte mensen gaan beseffen dat zwarte mensen intelligent genoeg zijn om niet meer in dit soort valkuilen te trappen'

en dat je dan met deze zin komt:

‘Witheid is een proces dat is geworteld in de sociale structuur, een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat.’

Humor kun je deze gasten niet ontzeggen.

LangeJannetje | 08-07-20 | 13:28 | 1

Wie een kuil graaft.....

Lorejas | 08-07-20 | 13:34

Het gerucht gaat dat de mensheid van oorsprong zwart was (immers afkomstig uit midden-Afrika) en dat er in de loop van tienduizenden jaren een pigmentverkleuring is opgetreden tijdens en na de Out-of-Africa episode, waardoor je nu blanken hebt, gelen, roden, blauwen, groenen en een paar paarsen.
Dat zie je ook terug bij voetbalshirts, om maar wat te noemen..

Het is dan verwonderlijk dat mensen die deze pigmentverandering niet hebben hoeven doormaken (was niet bepaald appeltje-eitje hoor) nu een potje komen kankeren over de achterstand die zij of hun voorouders willens en wetens hebben opgelopen door veel te lang in Afrika te blijven hangen, beetje luieren onder de klapperboom ja.

't Is wel goed met ze, doei.

Ichneumonidae | 08-07-20 | 13:28 | 4

Naar ik heb gelezen is de verandering mogelijk ongeveer 4000 jaar geleden opgetreden. Eén van de BLM-dames (die uit Toronto) had iets gezegd over dat een "witte huid" een "genetisch defect" is, maar er blijken wel zeker evolutionaire voordelen aan te zitten, die alles te maken hebben met de geografie: mensen met een lichtere huid kunnen efficienter vitamine D aanmaken, waardoor het hier makkelijker overleven is, zeker in de wintermaanden als er minder zon is.

Omgekeerd: een donkere huid beschermt beter tegen schadelijke zonnestralen.

ZOMG | 08-07-20 | 13:38

@ZOMG | 08-07-20 | 13:38: Dat een blanke huid in onze contreien een gunstige adaptatie is, daar is geen twijfel over (de door jou genoemde voordelen). Wanneer dat is gebeurd, daar is wel wat onzekerheid over, je hoort ook wel 8.000 jaar, enfin, je moet ook maar net de skeletten vinden die nog weer even ouder zijn (veel vergaat etc.).

Enfin, bottomline is dat wij donkerwitte voorvaderen hadden en dat de nu nog bestaande donkerwitten niet zo moeten lopen te zeiken.

Ichneumonidae | 08-07-20 | 14:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat ik stop met aandacht besteden aan dit onderwerp. Word er moe van.

beldewouten | 08-07-20 | 13:27

Of hij te 'wit' is vind ik minder relevant. Is hij wel boreaal genoeg, daar gaat het om.

Tashtego | 08-07-20 | 13:27

Haha ik werk samen met een gemêleerde club mensen. Wit, zwart, bruin en misschien nog wel meer kleuren. Ik vraag de donkere mensen wel eens wat ze van dit soort clubjes vinden. 'Mongolen' (excuses aan de mongool). Randdebielen. Dorpsidioten. Zijn zomaar een paar teksten. Laat je niet misleiden door een paar uitkeringstrekkers. Helaas doet zo een baggerclub als NPO dit wel. Defund the NPO!

GodfrietvanAviko | 08-07-20 | 13:26 | 1

Tegelijk scheppen ze een klimaat waar die wel geintegreerde mensen telkens weer een uitleg kunnen gaan geven op de beroeps uitkeringstrekkers.

Lt-Kol Kilgore | 08-07-20 | 13:47

"Black Renaissance"? Bedoelen ze dit?

Empire Of Dust - Trailer
youtu.be/MkEqI3_J4xg

Zwezerik | 08-07-20 | 13:26 | 1

Zeer goede documentaire. Zou verplicht moeten worden voor alle witte deugmeisjes.

Zatkniss | 08-07-20 | 13:39

Jort is natuurlijk de fatsoensrakker die racistisch-rechts naar dit heropvoedingsprogramma moet lokken. Benieuwd hoever hij mee gaat zitten deugen. (Lees het wel in de panelen; u denkt toch zeker niet dat ik hier naar ga zitten kijken?)

klimaatsloper | 08-07-20 | 13:26 | 3

Er was geen trans black vrouw beschikbaar bij de NOS, dus dan maar het tegenovergestelde aanwijzen voor presentatie.

Steve1234 | 08-07-20 | 13:27

Jort is gewoon te scherp en rationeel voor ze. Die gaat natuurlijk vragen stellen bij onnavolgbare woordenkots zoals hierboven. En het uitleggen kunnen ze niet.

Dikke_Tammo | 08-07-20 | 13:30

@Dikke_Tammo | 08-07-20 | 13:30: Diegene die die marxistische "intellectuele" zever voor hen heeft geschreven zou zich inderdaad diep moeten schamen. Een studentje politieke wetenschappen zal daar wel voor verantwoordelijk zijn.

Lt-Kol Kilgore | 08-07-20 | 13:50

Dat “black renaissance collectief” kan gerust zijn, hoor. Ik als blanke Nederlander doe mee met hun boycot en was ook niet van plan om naar die thema-uitzending te gaan kijken. Jort Kelder of niet.

kunstliefhebber | 08-07-20 | 13:25

Het gaat al mis in de aanhef van die brief. Het is:
Geachte mevrouw Rijxman
of
Beste Shula.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:25

Morgan Freeman: it's kind of a religion: a good excuse of not getting there. Wat een held!
youtu.be/N0p_pQ7PTYU

W. Adama | 08-07-20 | 14:14

Gisteren NPO Opsporing Verzocht gekeken... De enige witte waren de beroofde bejaarden.
Zo rassiesss!

Bommelaar | 08-07-20 | 13:23 | 1

En de politie en de presentator

Zatkniss | 08-07-20 | 13:24

Hé Geenstijl, geven jullie die Black Resistance niet teveel aandacht en podium met dit topic? Uit hoeveel personen bestaat die groep? Één? of wel twee?

canis lupus | 08-07-20 | 13:23 | 2

Het jammere is dat die splintergroepjes een enorm bereik hebben. Dus nu hebben we er allemaal last van.

Dikke_Tammo | 08-07-20 | 13:26


Tjesus.. Kunnen we ze niet gewoon geld geven?

Maak een fonds met tientallen miljarden euro en laat ze daar decennia over steggelen. Drukken wij intussen een paar duizend miljard bij (zoals afgelopen maanden) en tegen de tijd dat ze zelf een 'eerlijke' verdeelsleutel hebben geprocedeerd kunnen ze er alleen nog spiegeltjes voor kopen bij de Action.

*denken in oplossingen*

Polarisator | 08-07-20 | 13:22 | 1

Het is ten eerste niet rechtvaardig maar ten tweede nooit genoeg.

Kaas de Vies | 08-07-20 | 13:27

Tribaal gedrag, hetgeen wel vaker getoond wordt door dit soort groepen.

FogerRederer | 08-07-20 | 13:22

De negerts willen gewoon de boel omdraaien. Zij boven wij beneden. Helaas werkt dat niet. Zie Zuid Afrika. Blijkbaar is de witmans nodig om een en ander geordend en financieel technisch goed te laten verlopen. Geeft zichzelf aan bij meldpunt racisme.

Zatkniss | 08-07-20 | 13:22 | 3

Ja, kijk maar eens aar de uitvinders die ons leven makkelijk hebben gemaakt. Welke kleur hebben die allemaal ?

de_kale | 08-07-20 | 13:24

En zie Suriname. Vanavond op NPO gaat Jurgen Rayman bedelen voor Suriname omdat ze dat land zelf in de soep hebben laten draaien. Terwijl de haven onder blank bewind de Eerste Haven was van heel Zuid Amerika (!!!!). Maar ja, de negers wilden het zelf doen, dachten dat ze dat wel even konden. En nou nog steeds een grote bek.

Madame Poitiers | 08-07-20 | 13:25

Zelfs julius Malema is nu tot het inzicht gekomen dat Zuid-Afrika de witmans nodig heeft, nu de bodem van de door het ANC leeggeroofde staatskas in zicht komt.
citizen.co.za/news/south-africa/18806...

Beefbus | 08-07-20 | 13:26

Blanken kunnen niet weten hoe zwarten zich voelen, schijnbaar. Maar zwarte wetenschappers weten exact hoe blanken zijn blijkbaar. Wat een vod.

Wel een mooie definitie van racisme trouwens, voor in de rechtszaal.

Sqbar | 08-07-20 | 13:22

Benieuwd of de NPO/Shula Rijxman zwicht voor de oproep om Jort Kelder NIEt het debat te laten leiden?
Dan weten we genoeg: dan ben je bij de NPO een 2e-rangsburger en iedereen-met-een-kleurtje krijgt voorrang.
Maar ja, eigenlijk weten we al dat de NPO een links racistische club is.

Jan3863 | 08-07-20 | 13:22 | 1

dan ben je bij de NPO... als blanke ... een 2e-rangsburger

Jan3863 | 08-07-20 | 13:23

Gaslighting.

Wiebenick | 08-07-20 | 13:22

Als iemand nu eens kan uitleggen wat tegenwoordig allemaal racisme is? Vroeger was het begrip gereserveerd voor rassenwaan, tegenwoordig lijkt het erkennen van het rassenbegrip bij mensen op zichzelf al racisme te zijn, of het hanteren van het begrip "het Nederlandse volk" of "autochtonen" al racisme is en derhalve verwerpelijk. Of het bespreekbaar maken van de grote maatschappelijke problemen die de massamigratie teweeg brengt. Of het problematiseren van omvangrijke criminaliteit door leden van bepaalde bevolkingsgroepen. Buikhuisen revisited.

AlexanderVissers | 08-07-20 | 13:22 | 1

Kritiek op islam is ook al racisme...

canis lupus | 08-07-20 | 13:24

Ach ja, van die activisten-speak, terwijl ze zelf constant racistische uitspraken doen.

Lekker Jort Kelder dat debat laten leiden, en laat die activistjes dan maar lekker dat programma boycotten. Merkt niemand iets van.

TeeJee | 08-07-20 | 13:21

Op NPO Radio 1 is het elke dag een themadag over racisme, milieu en Trump. Herhaling is de kracht van de reclame zeiden wij vroeger.

A.S. Perien | 08-07-20 | 13:21 | 2

Zelfde bij BNR. Ook zeer anti-Trump en pro-Mark

Waakvlam | 08-07-20 | 13:22

@Waakvlam | 08-07-20 | 13:22: de ant-Trump items bij BNR is zowat comedy geworden... om te lachen en te huilen.

canis lupus | 08-07-20 | 13:25

Tja. Stond ze vrij om even 500 man de grens over te sturen om economische kennis op te halen. Zat universiteiten over de hele wereld waar je met een zak met geld aan kan komen om je in te schrijven.

Wel de lusten, niet de lasten? Vrijheid en zelfbeschikking betekent ook eigen verantwoordelijkheid.

TeeJee | 08-07-20 | 13:25

Hetzelfde zie je toch met Suriname en de Antillen? Dat ze vanwege de kolonisatie van lang geleden er tot nu toe er zelf niets van bakken. En dat dat dus de schuld van Nederland is.

2voor12 | 08-07-20 | 13:33

Ja tuurlijk. Niet de incompetente, door-en-door corrupte en graaiende kliek locals is de oorzaak, het is witmans die - 40 jaar na het ontstaan van Zimbabwe - nog steeds schuldig is. Bijna geen land in Afrika of het heeft een enorm overheidsapparaat vol met ambtenaren uit de eigen stam, een mega staatsschuld en een - nog steeds goed gevulde - pot met de "taxpoet van anderen" in het kader van "ontwikkelingssamenwerking".

Grijskijkert | 08-07-20 | 13:39

Het door Shula zo angstvallig snel ingeplande debat was een poging van de NPO om de DiviBokaal tot Heilige Graal te maken, om maximaal te deugen, te buigen en te knielen.
Maar dat is niet genoeg. Het debat mag helemaal geen debat zijn, maar moet een ritueel zijn, een viering waarbij elke blanke vrijwillig dan wel gedwongen door de knieën gaat. Niks debat, niks over en weer, niks gesprek, niks dialoog, niks discussie. Het oordeel is al lang gevallen. Nederland is diep racistisch en elk debat dient er enkel toe om dat voldongen feit te onderstrepen, zo is de boodschap.
O, arme Shula, het vergaat je nu zoals het de directeur van Evergreen College verging, je geeft ze één vinger en ze hakken je hand af.
De Wekker loopt af, niet alleen bij de NPO, ook op de UVA is de pleuris uitgebroken.
www.folia.nl/international/138739/opi...

Schoorsteenveger | 08-07-20 | 13:20 | 1

Denk eerder dat het iets te maken heeft met de heisa met Johan Derksen in Veronica Inside. Denk aan de kijkcijfers.

Mr.Crowley | 08-07-20 | 13:29

Vanavond kijken naar avondvullend bedelend programma op de NPO, "Eten voor Suriname ", presentatie Jürgen Raymann. Aanrader.

Vitale-Reaguurder | 08-07-20 | 13:20 | 1

Ik heb nog een pak kippenpoten in de vriezer, waar kan ik die heen sturen?

Binkoo | 08-07-20 | 13:45

Waarom niet een dag waarop alle mensen van/met/onder Kleur een briefje kunnen inleveren met hun voorkeur voor het land waar ze liever willen wonen dan in dat vreselijke Nederland? Heel graag met opgave van reden waarom het in dat land beter toeven is voor hen, maar dat hoeft niet.
Laten we inderdaad maar niet verder debatteren, maar voor oplossingen gaan zorgen. Zo kan het niet langer, met al die pijn, trauma's en onderdrukking.

Poesmobiel | 08-07-20 | 13:18 | 1

Goed idee! Een marathonuitzending van "Ik vertrek..", kan wel 24/7 op NPO3.

Binkoo | 08-07-20 | 13:44

Debat over racisme mag dus alleen geleid door POC . Want ervaringsdeskundige.

Steve1234 | 08-07-20 | 13:18 | 1

Mogen ze wat mij betreft doen. Dat wordt een "zwarten die elkaar volspuiten met een dikke glibberige kwak van slachtofferisme waar zelfs Sylvana gillend bij wegrent."

Madame Poitiers | 08-07-20 | 13:21

"Het Black Renaissance Collectief is opgericht door filosoof en *schrijver* Grâce Ndjako en Antoin Deul, oud-directeur van het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee). "

Schrijver. Dus ik heb stellig de indruk dat zij die brief heeft geschreven.

omanders | 08-07-20 | 13:17 | 2

Antoin Deul werd directeur toen de functie niet meer onbezoldigd werd. Maar stapte op want het nieuwe contract geeft te weinig doekoe. Weet je precies waar het bij die man over gaat

schone handen | 08-07-20 | 13:28

Er is zoveel fout aan die naam.

"Black" want we kunnen weer eens niet zonder Engels, of we willen niet zwart genoemd worden.

"Renaissance" is de periode 15de en 16de eeuw, en slavernij in die tijd was niet voorbehouden aan alleen gekleurde mensen, maar ook aan blanken: "During the Renaissance, slaves were both white and black.", "Genoa was also a major slave trading power during the Renaissance, with nearly 10% of their population being slaves (both white and black)."

"Collectief" want waarom? Mochten we geen stichting worden, Club klonk niet goed, Samenwerkingsverband klinkt te positief?

Ik ben het wel eens met Jort (scheelt een letter van mijn naam) dat er een racistische connotatie zit in die witte huidskleur die ik opgespeld krijg door een stelletje drammers. Maar wee je gebeente als je daar iets van zegt. Dan is die witte mening opeens kwalijk.

Vorige week liet mijn ex zich erover uit dat het mijn schuld was dat haar voorouders naar Amerika waren verscheept. Mijn schuld omdat ik Nederlander ben en blank. Zij is of African descent. Twintig jaar lang kon ze met me samenwonen was er niks aan de hand, nu opeens ben ik haar white oppressor.

Met_baard | 08-07-20 | 15:19

ik kijk hier naar en zie een treinongeluk in slow motion, in een parallel universum.

Bert Konterman | 08-07-20 | 13:17

Voor een REnaissance moeten ze toch eerst met naissance beginnen.

Madame Poitiers | 08-07-20 | 13:17 | 1

GenietOn, Madame.

chicago river | 08-07-20 | 14:23

Black Renaissance. Naar welke Klassieke Oudheid grijpen ze dan terug?
Noem mij even wat zwarte filosofen, beeldhouwers en wiskundigen.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:16 | 12

Wel er was wel degelijk een Afrikaanse antieke beschaving (boven Nijl) en Ethiopie. In Timboektoe is ook een belangrijke bibliotheek terug gevonden. Maar dat is het ongeveer.

Lt-Kol Kilgore | 08-07-20 | 14:00
▼ 9 antwoorden verborgen

Als ik het woord "debat" hoor vanuit de NPO of van een linkse kant weet je één ding zeker: "Je bent blank, dus racist zonder dat je het weet, weet niet waar je het over hebt en voortaan ga je uit respect achter in de bus zitten als er donkere mensen binnen komen. Eigenlijk moet je in het debat je mond dicht houden en ga je schamen voor het feit dat je onschuldige mensen op de plantage aan het werk hebt gezet.

Ronnie02 | 08-07-20 | 13:16

Jort Kelder heeft zonder het te weten een racismevirus in zijn hoofd en elk persoon die de kleur 'mokka' overtreft heeft dat niet. Wat ik u zojuist vertelde lijkt wel voodoo.

SIogra | 08-07-20 | 13:16

ik vond hem grappig.

W. Adama | 08-07-20 | 13:59

Sowieso... een themadag? Debat?
Rot op.
Defund the NPO.

Stormageddon | 08-07-20 | 13:16 | 1

Precies. Om doodziek van te worden. Voor zover het al bestond wordt het probleem buitenproportioneel groot gemaakt.

MickeyGouda | 08-07-20 | 13:24

Tijd voor aangifte tegen dit tuig.

De echte Stolwijker | 08-07-20 | 13:15

Een wijs man sprak ooit 'Een slaaf droomt niet van vrijheid maar van zelf de meester worden'. Dat is het psychologische proces wat er in de wereld gaande is.

keestelpro | 08-07-20 | 13:15 | 3

Nou, dat is momenteel overduidelijk. Jammer dat veel mensen het (nog) niet zien.

Rico Tampeloerus | 08-07-20 | 13:17

keestelpro is een wijs mens.

RickTheDick | 08-07-20 | 13:18

Denk dat je het wat te ruim trekt. Meer dan een psychologische aberratie bij een te verwaarlozen aantal mensen is nu niet waarneembaar 'in de wereld'.
Valt alleen maar op door het achterlijke bavianengekrijs en de media-aandacht van mede-bavianen.
In feite niet veel meer dan een freakshow.

Ichneumonidae | 08-07-20 | 13:33

Racisme in NL? Weer aandacht voor een zooitje aandachtshoeren? Gezellig!

Kijk eens op dekanttekening.nl/nieuws/oeigoeren-kl... over hoe Chinezen weliswaar geen zwarten, die zijn er daar nauwelijks, maar wel moslims bij de les houden. Gewoon een beetje heropvoeden en zo. Nou ja, ze gaan wel klagen natuurlijk bij het Internationaal Strafhof, maar ja, daarvan zeggen de Chinezen niet meer dan 'Zie je ons boeiuh?'.

Da's ook een optie voor het afronden van dat racisme-geouwehoer.

Ichneumonidae | 08-07-20 | 13:14

Wit zijn is een proces? Net zoals man of vrouw een proces is? Ooit een Nobelprijswinnaar horen zeggen dat als je iets niet in één zin kunt uitleggen, het de moeite niet waard is. Lijkt me heel passend voor dit linkse narratief

Feitenpliesie | 08-07-20 | 13:14 | 2

Dan gaan die mensen dus een debat voeren.

Mr.Crowley | 08-07-20 | 13:26

Heb je ooit al linkse naratieven gehoord/gezien die wel in een zin passen ?

Lt-Kol Kilgore | 08-07-20 | 14:06

Hahahahahahahahahahahahaha........"een proces dat is geworteld in de sociale structuur, een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat."........ hahahahahahahahahahaha.

Als dat geen tegeltje is!

LangeJannetje | 08-07-20 | 13:13 | 4

Dan is met 4 tegels je badkamer af.

Rico Tampeloerus | 08-07-20 | 13:18

@De Eierbal | 08-07-20 | 13:16: en die droeftoeter/pseudo wetenschapper snapt niet dat hij daarmee eigenlijk zegt dat er geen racisme bestaat.

MikeTheBull | 08-07-20 | 13:31

"Nederland heeft racisme-probleem", aldus Rutte.

Maar Nederland heeft dat helemaal niet, het heeft wel een enorm zwartgeblakerd IQ probleem.
En dat is de aanleiding van het vermeende 'geinstitutionaliseerde racisme'.

Zer0-hedger | 08-07-20 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Wit is geen kleur maar een psychose. Nou lekker weer. Is er niemand die de brief nog een keer leest voordat die de deur uitgaat? Wat een zinsnede, zet je wel aan het denken.

EmilioEsteves | 08-07-20 | 13:13

Gepreek voor eigen parochie, kijkt geen hond naar

menage | 08-07-20 | 13:13

Black Renaissance? Heeft die ooit bestaan?

Turbulentie? | 08-07-20 | 13:13 | 1

Is een soort van wedergeboorte. Nee, die bestaat niet. Er is geen tijd geweest dat het geen wilden waren - gebruik maar even de 19e eeuwse uitdrukking, weten mensen waar het over gaat.
En dat zijn het nog steeds, nou ja, inmiddels gestoorde wilden geworden.

Ichneumonidae | 08-07-20 | 13:19

Trouwens, kleurtechnisch is "wit" alle kleuren bij elkaar en "zwart" de totale afwezigheid van kleur. Nou hunnie weer.

Conan de Rabarber | 08-07-20 | 13:12

Wit was toch alle kleuren en zwart het ontbreken van kleur?

Watching the Wheels | 08-07-20 | 13:12 | 1

GMTA

Conan de Rabarber | 08-07-20 | 13:13

Wat zij willen is een eenmalige uitkering, niet zwart natuurlijk.

wateenwereld | 08-07-20 | 13:12 | 3

Plus een "verlaat de gevangenis zonder te betalen" voucher.

Watching the Wheels | 08-07-20 | 13:14

Wat wij nooit moeten toelaten. Want geef je ze die vinger, dan roven ze de hele staat leeg.

Digikluizenaar | 08-07-20 | 13:14

Eenmalig?

Rico Tampeloerus | 08-07-20 | 13:18

Black Lies Matter heeft als doelstelling de openbare opvattingen over racisme
te beinvloeden. Dat is ze wat mij betreft wel gelukt.
Ik heb, dankzij hun methoden, mijn opvattingen daarover inmiddels inderdaad bijgesteld, maar dan wel in negatieve zin.

BenWit | 08-07-20 | 13:12

Leuk. Hadden we eerst verwarde mannen, nu hebben we verwarde organisaties die brieven in onbegrijpelijk Nederlands schrijven met een semi-intellectuele formulering voortkomende uit een LOI cursus Toegepaste Psychologie. We gaan er op vooruit :-)

The2Amendment | 08-07-20 | 13:12 | 1

Haha Klopt. Deze organisatie proberen intellectueel over te komen, maar leggen daarmee hun dommigheid bloot.

LangeJannetje | 08-07-20 | 13:17

Na deplatfroming, cancel culture, is er een nieuwe trend ontstaan: Mental illness shaming / blaming ... Kun je een argument niet winnen? Noem een geestesziekte die je toeschrijft aan je opponnent en je wint alsnog ofzo... Nou ja, zieke mensen denken dat natuurlijk. Gezonde mensen gaan daar niet in mee. Of wou je beweren dat Antipsychotica geneesmiddelen tegen blankheid zijn!? Hmm?!

Digikluizenaar | 08-07-20 | 13:12 | 2

Ik kijk elke dag weer met verbazing wat voor nieuws er nu weer verzonnen is. Ik kauw nog steeds op 'institutioneel racisme'. Wat is dat precies? Is het onderzocht? Zijn er bewijzen, cijfers? Is er gezond over gedebatteerd door verschillende wetenschappers? Of is het ff snel bedacht tijdens het schrijven van een scriptie en nu helemaa de bom? Iedereen blaat elkaar na. Wanneer gaan we weer normaal doen?

JB86 | 08-07-20 | 13:16

@JB86 | 08-07-20 | 13:16: Daar heeft Gloria Wekker een wetenschappelijke theorie over, op basis van 1 persoonlijke ervaring 50 jaar geleden.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:20

Ik begrijp dat deze stukjes tot lekker veel clicks kunnen leiden, maar kunnen we de meningen van "collectieven" en "stichtingen" van beroepsgekwetsten niet gewoon negeren? Als niemand meer aandacht aan ze besteed, dan worden ze hopelijk ook niet meer gehoord.

Bulloch | 08-07-20 | 13:11 | 1

Als ze niet gehoord worden krijgen ze van de boven ons gestelden gewoon nog wat meer subsidie om harder te kunnen schreeuwen.

witwas | 08-07-20 | 13:17

"Irrationaliteit, die elke rationaliteit te boven gaat". Moest hem drie keer lezen; zoiets als "witheid die elke zwartheid te boven gaat"? (f*ck dat klinkt rasiestiesch). Zoiets dan als "zwart dat elk wit te boven gaat"? Oh wacht dat is dus de kern van de boodschap.

Maar wel fijn dat die "irrationaliteit" blijkbaar ingekaderd wordt door een "psychose". Ik maar denken dat mensen tijdens een psychose nogal irrationeel zijn. Maar dat zal wel komen door mijn "proces dat is geworteld in een sociale structuur".

Wetenschopper | 08-07-20 | 13:11

Stop making stupid people famous---> Black Renaissance Collectief

DrumPiet | 08-07-20 | 13:11

Wat ze zeggen zijn ze zelf: "een proces dat een vorm van psychose veroorzaakt die wordt ingekaderd door zijn irrationaliteit, die elke rationele betrokkenheid te boven gaat"

Conan de Rabarber | 08-07-20 | 13:10

Zit nu wat twitter misbaksel door te nemen. Leer nu allerlei Engelstalige termen waar ik nog nooit van gehoord had. Educate myself!
Anyway, hoe zit het eigenlijk met de technische ondersteuning, de koffiejuffrouw, cameramensen, etc. Zijn er daarvan wel genoeg van kleur? Hoeveel kleur is goed? 75%?

filosofem | 08-07-20 | 13:10 | 1

100%. Dit soort clubjes is ziekelijk racistisch en zal na hun propaganda steeds vaker overgaan tot actie om niet-gekleurden ondergeschikt te maken.

Bulloch | 08-07-20 | 13:14

De NPO: door en voor sukkels en andere nuttige idioten.

NoMoreMrNiceGuy | 08-07-20 | 13:10

Dan wordt het Jürgen Raymanns.
Allemaal goed joh!
Ik kijk evengoed niet, want ik voel mij niet aangesproken.

Ruimedenker | 08-07-20 | 13:10

Hahahahahaha.
Daar kun je toch alleen maar om lachen om die rancune en zelfbeklag verpakt in een soort van universitair bedoeld taalgebruik:

"Whiteness refers to the specific dimensions of racism that elevate White people over people of Color. Basic rights, resources, and experiences that are assumed to be shared by all, are actually only available to Whites. Although many Whites feel that being White has no meaning, this feeling is unique to White people and is a key part of what it means to be White; to see one’s race as having no meaning is a privilege only Whites are afforded. To claim to be “just human” and thus outside of race is one of the most powerful and pervasive manifestations of Whiteness."

leo de pejo | 08-07-20 | 13:10 | 6

@Binkoo | 08-07-20 | 13:19:
Als je zegt dat kleur er niet toe doet ben je racist, als je zegt blank te zijn ben je racist.
Daarom dus zeggen dat je zwart bent.

2voor12 | 08-07-20 | 13:28

Het is een cultus, en de redeneringen gelijken o die van een sekte, of, erger nog, een monotheïstisch geloof. In discussie gaan is zinloos, want je bent beïnvloed door de duivel en spreekt met dubbele tong. "We are the Borg, you will be assimilated, resistance is futile".

Schoorsteenveger | 08-07-20 | 15:03
▼ 3 antwoorden verborgen

wit zijn is een keuze, blank zijn niet

Cpl_C | 08-07-20 | 13:09 | 1

Zeg dat maar tegen een albino.

leo de pejo | 08-07-20 | 13:10

o/t
Sluis in Velsen gaat waarschijnlijk de "Irma Sluis" heten!!
Eindelijk eens leuk nieuws.

antagonist | 08-07-20 | 13:09 | 2

Zal wel niet, gaat nog via een commissie. En gezien het huidige racisme gezeik zal het wel iets afrikaans worden.

2voor12 | 08-07-20 | 13:14

De helft van die VOC-schepen ging naar de kelder. Dus de Jort Keldersluis.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:23

Oh. Witheid is geen kleur maar een proces? Kennelijk een vrij succesvol proces dan als ik zo naar de economische cijfers kijk van landen waar witheid schering en inslag is.
Miscchien zouden de 'mensen van kleur' dat proces ook eens moeten proberen.
Als witheid geen kleur is is het dus een keuze om er niet aan mee te doen en slachtoffer te blijven.

JanVergoor | 08-07-20 | 13:09 | 1

Er zijn dan ook genoeg mensen van kleur die dat proces volgen en inderdaad succesvol zijn. En die worden door hun eigen mensen die blijven wentelen in hun racisme-gejank daarom uitgekotst.

2voor12 | 08-07-20 | 13:13

Wat zou een minder absurde keuze zijn ?

Koning BongoBongo | 08-07-20 | 13:09


Ja! Ben ik nu wel of niet schuldig aan racksisme?

Polarisator | 08-07-20 | 13:09

iedereen pilletjes tegen witheid

Zyprexa20mg | 08-07-20 | 13:08

We hebben al maanden, zo niet jaren, dagelijks een themadag racisme. Wat is er dit keer anders dan?

Frau Merkel | 08-07-20 | 13:08 | 2

BLM had liever een hele dag blanke mensen opgehangen als protest.

Barkruk2 | 08-07-20 | 13:10

Iedereen terug naar de land van hun "roots" en klaar. Geen diversiteit gezeik en links-fascisme meer.

unshift | 08-07-20 | 13:08

Ik wil even (virtuele) vingers zien. Wie gaat naar dit schijndebat kijken?

Rico Tampeloerus | 08-07-20 | 13:08 | 3

Ik ga die hele dag in de tuin BBQ-en. Uit solidariteit laat ik een hamburger zwart aanbranden.

Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:14

Uiteraard is het een schijndebat, maar daar moet je doorheen kijken. Zien welke strategieën er gevoerd worden en je kunt er wel conclusies uit trekken hoe er tegen bepaalde zaken aan wordt gekeken. Jort moet oppassen dat hij hier niet de rol van zondebok opgedrongen gaat krijgen.
En hoe dan ook, je kunt je afvragen waarom ze bijvoorbeeld Humberto Tan of die zwarte mevrouw van het NOS journaal niet gekozen hebben.
Bedenk dat hier overal wat achter zit.

Mr.Crowley | 08-07-20 | 13:19

@Piet Karbiet | 08-07-20 | 13:14: wel zorgen dat de rook van je barbecue niet wit en ook niet zwart is.

Met_baard | 08-07-20 | 15:42
-weggejorist-
Crematorium-de-Asbak | 08-07-20 | 13:08 | 2

Jammer hoor, heel die themadag naar de kelder

Cynevisie | 08-07-20 | 13:08

Ze proberen het zo goed te doen maar nooit doen ze het goed genoeg.
.
"Door Jort Kelder het debat te laten leiden zijn wij van mening dat er dus kennelijk iets verdedigd moet worden bij witte mensen om zich racistisch te mogen uiten?"
Nee stelletje zeikerds maar je gediscrimineerd voelen en gediscrimineerd worden zijn wel twee dingen en aangezien heeeeel veeeel mensen zich snel gekwetst voelen tegenwoordig en de zelfreflectie hebben van een aambei is misschien een keer een beetje tegengas wel gezond voor jullie ontwikkeling tot grote zelfstandige mensen.

Barkruk2 | 08-07-20 | 13:07 | 3

Schreeuwen dat je gediscrimineerd word en de anderen racisten zijn is eem mooie reden om zelf niets aan je situatie te hoeven doen. Het ligt allemaal aan die anderen dat jij er een bende van hebt gemaakt.

2voor12 | 08-07-20 | 13:10
-weggejorist-
wateenwereld | 08-07-20 | 13:10

OK; Dus als zwarten wat minder rationeel en psychisch gezond waren, dan konden ze wit worden/zijn en van wit privilege genieten? Maar ok, misschien is dit een verkeerde conclusie, want ik denk wegens mijn untermenschelijke witheid immers niet rationeel na. Ik zal dr. Wekker maar eens om raad gaan vragen bij deze kwestie.

geenspam | 08-07-20 | 13:07

De 'intentie' drammer.....mwah...

Koning BongoBongo | 08-07-20 | 13:11

Een advocate die zich bezighoudt met deugdrammen over aangeprate problematiek in plaats van een serieuze praktijk te runnen is per definitie een faal. Zal over een paar jaar wel op de kieslijst voor Bij1 staan, tussen die andere maatschappelijke faalprojecten.

Graaisnaaiert | 08-07-20 | 14:02

Die is weer te donker

Lompelul | 08-07-20 | 15:12

IK.BEN.NIET.WIT.

Om de RUMAG stijl maar weer eens te misbruiken.

WatMoetJeNu | 08-07-20 | 13:07 | 2

Ja maar GeenStijl is geen rumag. Ziet er niet uit al die caps. Mijn oren suizen.

keestelpro | 08-07-20 | 13:12

En u dacht dat het zou blijven bij witte stouteriken uit het verleden zoals Coentje. Nee heur, ook de huidige witmang wordt gecancelled. Maar goed vergeet niet partijkartel te stemmen en uw kroost naar uni's in mokum, utca, nimma en grunn te sturen om gehersenspoeld te worden door extreem (s)links.

Graaf_van_Hogendorp | 08-07-20 | 13:06

Maar wat vindt nanojort daar nou van?

Deflatiemonster | 08-07-20 | 13:06

En vanavond gaat de blanke nederlander gewoon zonder morren weer eens diep in de knip grijpen om Suriname voor de zoveelste keer financieel te helpen.
Mar ach wat een stel racisten zijn we toch.

2voor12 | 08-07-20 | 13:06 | 5

Nee, sorry, mijn deugbudget is al op deze maand. Heb vorgie een lekker potje Schotse jam gekocht in een Schots winkeltje dus de Wildemannen van de Hooglanden daar hebben ook weer wat te vreten.

Graaisnaaiert | 08-07-20 | 14:00

Denk ook dat het zeer zal tegenvallen.

Raymann mocht vanochtend op radio1 ook even wervend spreken.
Verder dan "we hebben hier geld voor nodig, we hebben daar geld voor nodig en oh ja, we hebben ook nog geld nodig voor dit en dat" kwam het allemaal niet.

M.a.w.: niet zeuren en schuivuh!

Gazzerop | 08-07-20 | 15:40
▼ 2 antwoorden verborgen

De grootste racisten zitten bij de NPO met hun diversiteitsdatabase en -bokaal.

Diederik_Ezel | 08-07-20 | 13:05

Racisme is geen probleem in Nederlandje het is een wapen...

O ja, en ik ben blank.

Mark_D_NL | 08-07-20 | 13:05 | 2

Knielen en voeten kussen dus voor u.

Graaf_van_Hogendorp | 08-07-20 | 13:07

Mark_D_NL | 08-07-20 | 13:05
Eerder een verdienmodel. Alhoewel, verdienen ?

Der Schnitzeljäger | 08-07-20 | 14:51

Deze kerkdienst wordt op 12 juli gehouden begrijp ik?

Dikke_Tammo | 08-07-20 | 13:05 | 3

Ook de dag betreft de revanche van Max Verstappen.

antagonist | 08-07-20 | 13:07

Witheid als proces is in ieder geval uitermate succesvol. Daar wil je bij horen als je deel uitmaakt van een zwartheidsproces.

Selassie | 08-07-20 | 13:04 | 1

Witheid als proces resulteert meestal in een RAL-codering.

Nivelleermarionet | 08-07-20 | 13:08

Waarom die focus op racisme in Nederland?
We mogen trots zijn op hoe goed het gaat tussen alle verschillende bevolkingsgroepen 'considering'...

Ga eens kijken in Zuid Afrika hoe goed het daar gaat sinds we daar flink wat themadagen over racisme hebben gehouden. Nu is alles koek en ei. *kuch*

keestelpro | 08-07-20 | 13:04 | 6

@pibasso | 08-07-20 | 13:36:
Er waren wel oude beschavingen op hoog niveau ( Kush o.a. ) maar om de een of andere reden bouwen ze daar nooit uit maar gaat het ten onder en kunnen ze weer opnieuw beginnen,. Zal toch iets tribaals zijn, denk ik.

Graaisnaaiert | 08-07-20 | 13:54

Elke keer als er weer een debat is over achterstelling van kleur x of afkomst y denk ik "blijkbaar kunnen de mensen van kleur x of afkomst y hun eigen positie zelf niet regelen. Hoe zou dat komen" en ga dan denken: misschien is er toch een verschil...

10 jaar geleden had ik dat nooit.

Knufter | 08-07-20 | 14:05

@Graaisnaaiert | 08-07-20 | 13:54: Dat klopt en dat weet ik, echter is "nothing built to last", zeg maar. Er wordt niet veel geleerd van de geschiedenis en daar kan ik slecht tegen.

pibasso | 08-07-20 | 14:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Waar is Jandino.... als ze 'm nodig hebben? Whoehaha.

antagonist | 08-07-20 | 13:03 | 1

Zich wit facen en bedelen voor Curaçao.

dhrat | 08-07-20 | 13:04

Themadag racisme door Marokkaanse jeugd . Dat worden spijkers met koppen.

Koning BongoBongo | 08-07-20 | 13:03 | 1

Of op laag water.

henkvaningrid | 08-07-20 | 13:38

Hele, Hele diepe zucht.

GuusHetSchaapje | 08-07-20 | 13:03

Jort is tegenwoordig toch een deuger?

Mahatma | 08-07-20 | 13:02 | 1

En ik vind hem aardig bruin. De zon heeft goed geschenen op Terschelling.

Guusje Nadorst | 08-07-20 | 13:54

Het zal _Nooit_Genoeg_ zijn.

Gazzerop | 08-07-20 | 13:01 | 1

en zo is het.

geenspam | 08-07-20 | 13:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken