CPB: Economie naar de gallemiezen
ONGEKENDE KRIMP
De nieuwste economische voorspelling van het CPB is binnen en de enige positieve noot die we eruit kunnen halen is dat u tijdens de lockdown alvast lekker heeft kunnen oefenen voor de massale werkloosheid die we gaan meemaken. En dat is dan alleen nog maar tijdens het "basisscenario" (6% krimp), want als we met zijn allen nog een tweede coronagolf bij elkaar demonstreren krimpt de economie ook in 2021 en verwachten de rekenmeestersaars een werkloosheid van 10%. Het Excelbestand des doods kunt u HIERRR downloaden. Onze waarschuwing blijft dezelfde als in februari: een slimme meid is op haar toekomt voorbereid.
Reaguursels
InloggenWe moeten allemaal stoppen met werken. Dan zullen de ratten dit schip als eerste verlaten. Huizenprobleem en klimaatprobleem opgelost alsook het discriminatieprobleem. Daarna de boel weer opbouwen zoals vroegah.
Bij links beleid duurt herstel langer, bij rechts, gezondverstandbeleid, zijn we vlot uit de ellende
Economie gaat echt geweldig, we moeten meer doen aan racisme in dit land. Er is echt niks ergers als racisme, het is echt heel erg! Laat de corona maar weer terug komen bij de sinterklaas intocht, zolang racisme en zwarte piet maar wegblijft uit Nederland.
Door toename van de wereldpopulatie, snellere automatisering/robotisering, zal de basisinkomen uiteindelijk worden ingevoerd, in de EU in ieder geval wel. Dus het wegschrappen van aow, ww, wajong, bijstand etc etc komt de basisinkomen in de plaats. Er is gewoon onvoldoende werk en of nutteloos/onnodige jobs (zie gemeente, overheid, EU-politici etc) en teveel mensen.
Een basisinkomen gekoppeld aan een hier nog op te tuigen 'social credit' systeem naar Chinees model. Netjes binnen de lijntjes kleuren anders wordt u gekort.
En wie betaalt de Green Steal van Brusselmans en z’n schreeuwende Didi dan??? PANIEK !!
Lamlul Rutte (uit eigen zak).
Kapitalisme is een slechte grap, allemaal een beetje nutteloos produceren en consumeren om in deze artifactuele wereld maar iets te doen te hebben.
Dit in tegenstelling tot marxisme, dat is super. Zoiets? Niemand wordt gedwongen tot consumptie, althans niet bij wet.
Een slimme meid Ronaldo? Racist! Een slim persoon welke niet menstrueert dan toch zeker?
Menstruerende- en niet menstruerende personen
Deze horror-recessie-des-doods gaat voornamelijk over het vervallen van allerlei "diensten" in de economische transacties. Ik noem het altijd "verborgen werkloosheid" die we toch al hadden... Zodra mensen echt moeten kiezen, laten ze als eerste de "diensten" vallen waar ze eigenlijk toch zonder hadden gekund. Hondenuitlaatservices, Diversiteitsconsulente, Kwaliteitsdeskundige, Weddingplanners, Ketenmanagers, etc. etc. etc. Bullshitjobs waar niemand op zat te wachten, maar die er toch waren omdat mensen veel teveel geld hebben....
Nou momenteel zullen ze bij veel bedrijven in trek komen. Multinationals buitelen over elkaar heen om Black Looters Matter, antifa, klimaatclubjes etc een hart onder de riem te steken. Daarbij beloven ze plechtig naar hun eigen beleid te kijken en aanpassingen te doen.
Genoeg jobs voor diversiteit hosselaars komende tijd. Want het is ook nog eens pride month.
@Graaf_van_Hogendorp | 16-06-20 | 13:40: Apple heeft een actief beleid om minderheden aan te nemen. In de praktijk -in de VS- betekent dit dat ze vooral Aziaten aannemen. Het percentage Afro-Amerikanen blijft nog steeds erg laag.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:52: zou kunnen komen omdat ze bij Apple op competenties selecteren en niet op huidskleur.
Alle sectoren zijn aan elkaar gekoppeld, en daar de marges over het algemeen nou niet al te breed zijn in het midden- en kleinbedrijf is het domino effect al vrij snel daar. Om over menig zzp-er maar te zwijgen.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:52: Dat beleid zie je duidelijk terug bij de cassieres.
intussen verdwijnen de pensioenen en uw spaarcentjes richting de staat door middel van gierende inflatie veroorzaakt door de EU-geldpers. Bloemkooltje €3 = Fl 7 , kilo speciebonen €4 = Fl 9 om maar wat te noemen. Pakje boter €2 = FL 5 , pak melk €1 = Fl 2,20 . Een rijtjeshuis uit de jaren 60 gaat voor Fl 700.000. Sinds de invoering van die Pleuro hebben we honderden %% inflatie gehad en dat versnelt steeds meer omdat de ECB dagelijks miljarden niet bestaande €€ op de markt gooit en u vindt dat prachtig want u blijft trouw op VVD=CDA=PvdA=D66=GL=CU stemmen. Spullenbaas Rutte hoeft alleen maar een pakkende toespraak voor te lezen voor de tv en alles is hem vergeven en vergeten. Hij wordt tot Willem de Zwijger Redder des Vaderlands 2.0 verklaard en stijgt gigantisch in de peilingen.
Dat noemen ze nou "een gezonde bijna 2%" inflatie. Ik snap het ook niet. Er zijn toch wel andere mechanismes te bedenken om te zorgen dat mensen hun geld laten rollen? Schaf de BTW af bijvoorbeeld.
Tja, griepje. En dat buitenproportioneel in de media brengen. Paniek!
Zombies!
Europees gezien doet Nederland het helemaal niet zo slecht. En de economie kan snel herstellen, is de ervaring.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:19: Blijkbaar is u geen econoom. Wanneer een economie krimpt met 2% is er al stront aan de knikker, gaat het over de 10% dan praat je al snel over een jaren 30 crisis. De meeste ecomen gaan nu uit van een terugval van 12%, in NL en dat zijn de meest positieve. In Brussel blijft men wel lachen, maar goed, realiteit, daar zijn ze niet van.
Uiteraard komt het uiteindelijk goed, maar wanneer? Helaas doet deze crisis iets meer dan een beetje crisis als uit 2008. Deze heeft de maak van een economische, gevolgd door een financiële en daarmee een politieke. Dit loopt altijd door elkaar heen, maar je hoeft geen Einstein te heten om dit nu reeds te zien.
Nu je verlies nemen is beter dan doorgaan met een geldpers die enkel nog fantasiegeld drukt en/of geld uitlenen wat nooit terugkomt.
Ken je geschiedenis, dat is ook de ervaring.
@donkieshot | 16-06-20 | 13:39: Die vergelijking met de jaren 30 slaat in veel opzichten nergens op. Toen had je massale werkloosheid en enorme rijen bij gaarkeukens. Dat zie ik in Nederland anno 2020 nog niet zo snel gebeuren.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:53: Zelfs in de jaren dertig hadden we niet de totale wereldeconomie stilgelegd. Echt, dit is een experiment wat nog nooit is voorgekomen en is dus met geen andere depressie te vergelijken. Dat maakt het een beetje spannend momenteel.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:53: Grappig, ik denk dat je het niet ziet aankomen maar daar gaan we wel naar toe. Lees je maar eens in over de jaren 30, het ontstaan van deze crisis, de aanleidingen, de hele mikmak.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:53: De voedselbanken schieten als paddenstoelen uit de grond.
Economische krimp. Oké, ik daag jullie uit om tussen nu en zes maanden, een tegelzetter, stucadoor of schilder in te plannen.
Ja want orders en loonslaven lopen er allemaal in 1 nacht uit...
Ik daag je uit over een jaar geen thuiszittende tegelzetters, stucadoren of schilders te vinden. Al is dat sowieso een krappe markt omdat jeugd massaal makkelijke kutbaantjes wil. Dus zoek in die hoek de werklozen maar.
Opmerkelijk: Volgens de GGD Amsterdam zijn er geen besmettingen na de demonstratie op de Dam geweest: https://www.parool.nl/amsterdam/betoging-op-de-dam-geen-hevige-besmettingshaard-zegt-de-ggd~b5e842a6/
In die zelfde krant in een hoekje, twee docenten uit de Bijlmer en Weesp besmet met corona: https://www.parool.nl/amsterdam/ook-coronabesmetting-op-school-in-zuidoost~bbb3d38b/
Maar toch stijgt het.... dat is wel gek.
Toch gaat het daar niet in, het gaat er om dat Halsema haar eigen regels bepaalt.
Maar waren die bij de demonstratie?
@Kaas de Vies | 16-06-20 | 13:19: Het stijgt logischerwijs omdat er nu veel meer getest wordt.
Het gaat fantastisch, AEX + 2,7 %.
Soms lijkt het wel of je in 2 parallelle werelden leeft.
wat veel mensen missen is dat deze recessie anders is dan elke andere in dat de malaise veen minder gelijk verdeeld wordt over sectoren. dwz dat ook de pijn volledig anders verdeeld gaat worden.
maar ja Rutte met je VVD paupers: wel lekker 500 nieuwe uitkeringstrekkers per week naar Nederland halen he! Ontzettend gezwel dat je er bent.
Yep, de noodmaatregel die echt nodig was en is, geen immigratie meer toestaan.
De meesten van hen komen helemaal niet in aanmerking voor een uitkering.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:20: klopt, maar ze krijgen het toch.
@Samarkand225 | 16-06-20 | 13:25: Nee joh, die uitvreters in Amsterdam die panden kraken hebben nergens recht op.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:55: Bed, bad en brood regeling is afgeschaft? Niets over gelezen in de media.
@Kuifje Je hebt gelijk, het probleem is echter dat zij wel het een en ander krijgen. Dit terwijl zij niet in ons land aanwezig mogen zijn. Dat is het gevolg van GL gepamper.
Het CPB is net zo betrouwbaar als het RIVM en buienradar.
Alle twee gesponsord door het rijk.. wat wil je nog meer?
De economie is voor een heel groot gedeelte gebaseerd op vertrouwen en terwijl ik vind dat we altijd de echte cijfers te zien moeten krijgen vind ik ook dat de politiek er alles aan moet doen om mensen te motiveren en te stimuleren. Dus geen “we gaan hele harde klappen krijgen, de economie zit in zwaar weer” geleuter maar “we gaan er alles aan doen om onze economie zo snel mogelijk weer op te bouwen”. Positiviteit uitstralen zou al een heleboel helpen om onze economie weer op de rails te krijgen. Als mensen mee gaan in de huidige doemdenkerij gaan we het zeker niet redden. Blijf je geld uitgeven zoals je dat normaal ook deed, besteed dat vakantiegeld dit jaar eens in Nederland en het liefst aan een bedrijf in het MKB. Als we dat allemaal zouden doen komt de Nederlandse economie er sterker uit. Het is totaal afhankelijk van wat wij zelf doen.
Precies! Anders wordt het een 'self fulfiling prophecy'.
Wanneer sturen we de rekening naar China? Het valt niet te ontkennen dat zij het virus hebben losgelaten.
Dit is de salami methode, iedere dag je verwachtingen een klein beetje naar beneden stellen. Hoef je niet de hele worst in een keer deeptrought-en, is de gedachte.
Never waste a crisis. Dit zat er al vóór Corona aan te komen. De boel is al jaren failliet. En de geldpersen gaan gestaag door
Het hele systeem is verrot en de hoge heren zitten met de handen in het haar.
Aardig lang volgehouden sinds de jaren '20 tot de boel instortte in 2008(ook om een rookgordijn te creeren over het kaartenhuis dat kapitalisme heet), Systeem is niet meer te redden, dus nu weer een crisis.
Al dat geld moet ergens vandaan komen en raad eens wat het meeste geld oplevert. Oorlog mensen, jawel bereid je maar vast voor.
Dijon komt deze kant op en begint als vanouds op de Hoefkade
@ptrck | 16-06-20 | 11:57: Totale uitgaven wereldwijd aan militaire goederen, van groene onderbroek tot atoombom in 2019: $1950 miljard. De VS neemt daarvan $750 miljard voor zijn rekening.
Echt wel een banen machine dat militair industrieel complex.
@ptrck | 16-06-20 | 11:57:
2008 heeft niets met kapitalisme te maken.
@Kaas de Vies | 16-06-20 | 13:20: Kredietcrisis. Er zijn mensen die daar flink aan hebben verdiend.
@Kaas de Vies | 16-06-20 | 13:20: onee,
derivaten van derivaten van derivaten tot de boel klapt (al dan niet moedwillig)
Lijkt mij kapitalisme ten top, als ik het mis heb hoor ik het ook graag.
Voordeel van die hogere werkloosheid is dan wel dat we geen apothekers uit Aleppo meer nodig hebben!
Bij hoge werkloosheid wordt meer antidepressiva geslikt.
@heldheino | 16-06-20 | 12:20: Dat is de vraag.
@heldheino | 16-06-20 | 12:20: Klopt. Iets met de piramide van Maslow.
Kan iemand met een goed geheugen en economische kennis mijn vraag beantwoorden? Achteraf lees je altijd dat er economische krimp was, zoals in 2009 , 2012 en 2013. (4%, 1%, 0,1% BBP) maar ik herinner me de laatste elf jaar altijd prinjesdagen en ramingen waarin hooguit 1% groei werd voorspelt. Mensen die er maar "een beetje op vooruit gaan". Ik kan mij gewoon niet herinneren dat tijdens de vorige crisis politici hebben gezegd "de economie gaat krimpen" of "we gaan er op achteruit".
Bij deze nieuwe voorspelling van bijvoorbeeld 6% krimp (of 9% in een wat slechter geval), wat zou dan de echte krimp worden als we in 2030 terugkijken?
De groei lag hoger. Boven de 2 procent en soms zelfs boven de 3 procent.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 11:20: wat burgers netto in de beurs overhouden is bij lange na niet meegegroeid omdat de collectieve lasten onder de kabinetten Rutte zijn toegenomen.
@therealbraindump | 16-06-20 | 11:37: Die kloof wordt inderdaad steeds groter. Een blik op de energieprijzen en de BTW tarieven zegt al genoeg.
Het uitbrengen van deze cijfers heeft 2 doelen:
1. het informeren over de toestand van zaken.
2. het beinvloeden van de besluitvorming van de regering.
Ze voorspellen vaak een scenario voor het geval dat de politiek "niets doet". Noem het een nogal potsierlijke poging om de regering een bepaalde kant uit te duwen.
De regering doet vaak ook iets met dit soort voorspelling: past beleid aan, etc.. dat is de eerste reden dat die voorspellingen nooit uitkomen. Mooi voorbeeld hiervan was de continue bijgestelde groei projecties van de Griekse economie tijdens de euro-crisis: als we er nog meer geld in pompen, dan zou het allemaal goed komen. En een paar maanden en miljarden latern was het niet beter, maar in plaats daarvan nog verder weggegleden. Maar wel weer miljarden in die bodemloze put natuurlijk.
Dat is de eerste reden dat deze voorspellingen niet uitkomen: daarvoor zijn ze niet bedoeld. Ze zijn bedoeld om politici klem te zetten als ze niets doen.
De tweede reden dat die voorspellingen nooit uitkomen, is omdat de rol van de regering in een economie schandelijk wordt overschat. Dat komt doordat de "economen" vandaag de dag Staats-economen zijn. Ze fixeren zich op de rol van de overheid, het ECB, de rente stand, en wat niet al aan economisch beleid. Ze snappen namelijk nog heel weinig van een economie. 'T zijn allemaal macro-figuren met hun modellen.
Het effect van economisch beleid (zoals rente, en gemorrel aan belastingen, etc..) van een overheid is veel kleiner dan zij doen voorkomen. Als deze "economen" daadwerkelijk zouden weten hoe het in elkaar zat en hun modellen juist waren, dan waren ze op de beurs allemaal mijardair geworden. En dat zijn ze niet. Het zijn kantoorklerken met een kut-baantje.
Netto, wat moet je dan voorspellen?
Weet niemand. De toekomst staat niet vast.
Crisis of niet, we zijn er nooit op vooruit gegaan of echt achteruit, maar de vrouw moet nu wel blijvenwerken om al die achterlijke overhead kosten te betalen terwijl eerder het een leuk zakcentje was voor vakantie met de kinderen.
De -6% komt omdat we 3 maanden stil hebben gezeten, maar we hebben wel toekomstig werkperspectief behouden. Als we dit jaar dus op -6% uitkomen en volgend jaar weten we het niveau van eind 2019 te halen. Dan groeien we volgend jaar met +6%. Dit is in mijn ogen een onlogisch getal, we groeien al jaren niet meer met 6%. Waarschijnlijker is dat de krimp dit jaar en de groei volgend jaar, in economische activiteit, veel dichter bij elkaar liggen. Wat we nu te horen krijgen is een papieren werkelijkheid, gebaseerd op BNP. In realiteit hebben we de economie 3 maanden op pauze gezet, dat kost ons 1 a 2 procent krimp op de lange termijn, maar is de economie nog sterk zat om niet in een recessie te belanden.
@HP-premium | 16-06-20 | 11:49: Maar een voorspelling is altijd beter dan geen voorspelling.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:22:
Voor de media en de polletiek is dat zeker waar - in het kwadraat. :-)
Dan kan de 1 ons vertellen hoe de wereld zal vergaan, en de ander hoe ze de wereld gaan redden. En samen voelen ze zich erug belangrijk, en de champagne vloeit rijkelijk (op onze rekening) als zij zichzelf schouderklopjes geven als de zon toch weer opkomt - door hun heldenrol.
Ik, aan de andere kant, slaap er niet minder om zonder voorspelling.
U volgens mij ook niet.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:22: Nostradamus zou het van harte met u eensch zijn geweest.
"We never were in a crisis, we just took a three month's vacation."
(persiflage op de uitspraak van The Eagles, na hun 12-jarige pauze en come-back.)
Ik ben een woordkunstenaar aldus Akwasi nadat hij net zijn moeder had gelikt.
Je kunt allemaal wel heel graag willen dat het kut gaat, stelletje onheilsprofeten, maar gras blijft toch groeien en eten moet er toch op tafel komen.
Vraag maar eens aan uw lokale schilder/tegelzetter/tuinman hoe slecht dat 'ie het nu heeft.
Zolang de huizenmarkt nog booming is zullen we relatief weinig merken van de crisis...
@Hollandse_blauwe | 16-06-20 | 11:15: Want...?
Leugens. Als we het productieniveau van eind 2019 weer halen is er nul procent krimp. Ja in de boeken zijn 3 maanden minder inkomens gegenereerd, maar we hebben ook niks uitgegeven, een paar bejaarden zijn dood en minder immigranten. Een paar reorganisaties en we gaan weer als een raket.
Laten we het hopen. u bent een ras optimist.
Ja leuk bedacht. Echter is er ook een gedrocht dat in Brussel is. Iets met nivelleren en afdrachten en dergelijke
@kingofoneliner: pas nu maar op met het gebruik van het woord ras. Ligt erg gevoelig tegenwoordig.
Dromen doe je snachts.
V-shaped recovery bestaat alleen in de hoofden van de beleidsmakers en andere wensdenkers. In de geschiedenis nooit gebeurd. Het wordt eerder L-shaped. Net als na 2008 trouwens. Back to square one.
Daar denkt de beurs anders over en dat zijn geen domme jongens.
@heldheino | 16-06-20 | 11:01: wij van wc-eend...
@heldheino | 16-06-20 | 11:01: De beurskoersen lopen niet altijd gelijk op met de reële economische ontwikkelingen.
Een crisis heeft ook altijd een paar positieve effecten. De slechtste bedrijven vallen vaak als eerste om.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:23: Heel vaak lokt het ene faillissement toch weer volgende faillissementen uit. Bijvoorbeeld van kleinere bedrijven die ineens een te groot deel van hun omzet kwijt zijn of met onbetaalde rekeningen blijven zitten.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 13:23: In de regel vallen de klappen bij het MKB. De grote jongens blijven zitten.
Waar is die hockeystick curve wanneer je hem nodig hebt.
That's what she said...
tot 31 -12-2020 geen voorspelling meer doen en geen ontwikkelingen laten zien. Met deze voorspellingen etc maak je mensen bang, laat het gewoon over aan de mensen en niet aan de cijfers. Tevens geen opiniepeilingen meer voor de politiek
Bereid je voor. Beter dan je kop in het zand steken. Maar goed, wellicht heb je gelijk en doet het meer kwaad dan goed.
Het probleem met recessies is, dat links groeit in periodes van misere.
Ze lossen nooit wat op, maar recessie en links gaan hand in hand. Vergelijk het met dit: als de recessie een water lek is, dan is links de schimmel die daarop groeit.
Ze hebben een onderklasse nodig waar ze "voor op kunnen komen" - tegen betaling uiteraard en vanaf dat moment mogen ze permanent op u zitten.
Als je het aan de markt overlaat, dan ben je d'r zo weer uit. Maar die vertraging van het herstel in de grafiek, dat is de politiek die u aan het "helpen" is.
En dat het herstel niet terugveert tot het niveau van daarvoor, dat zijn de nieuwe regels en belastingen die u in uw mik krijgt, om te betalen voor al die "hulp".
Tegenwoordig wordt er nogal eens verschillend gedacht over wat nou links is en waarom. Sommigen zeggen dat Rutte ook links is. Toch zie ik niet dat de traditioneel linkse partijen nou zo enorm gegroeid zijn tijdens de laatste crises.
@Heiner | 16-06-20 | 11:03:
Inderdaad is nu het meer de opmars van het linkse gedachtengoed, door het politieke spectrum naar wat vroeger rechts was.
Als je geen politiek ruggegraat hebt, dan glij je naar links weg. Dat is de weg van de minste weerstand. Achter Sinterklaas aan.
@HP-premium | 16-06-20 | 11:27: Dat linkse gedachtengoed is ook niet meer wat het vroeger was. Een groot deel van wat zich tegenwoordig als links afficheert, houdt er helemaal niet zulke linkse gedachten op na, of is nogal selectief. Ja, men is heel erg begaan met de problemen die negers in de VS ondervinden of met de "strijd" tegen het populisme, maar zodra het over groepen gaat die niet binnen het zelfgemaakte sjabloontje vallen, is de solidariteit ver te zoeken.
@Heiner | 16-06-20 | 11:42:
Solidariteit werkt misschien niet meer. Maar goed, dat was de slogan die destijds wel werkte. Een tijd lang was het "het millieu", "CO2". Wat het in de nasleep van COVID wordt, kunt u naar raden.
Altijd hetzelfde: alsu er niet in meegaat, dan:
U doet niet mee aan solidariteit -> u bent asociaal
U doet net mee aan het millieu/CO2 -> u maalt niet om vervuild water en lucht, zwarte roet in longetjes van arme kindertjes
Altijd moet uw portemonnee open. Altijd moet u inleveren. Altijd moet u uw gedrag aanpassen.
Links? Wat is links?
Dat is de club die u geld en vrijheden afneemt.
Uiteindelijk is links niet anders dan minachting voor de burger: die kan het allemaal niet zonder hen. Die burger heeft hen nodig om hem te vertellen wat-ie moet doen, en hoe.
Links is diegene die u wilt dwingen om hem te betalen zodat hij u gaat vertellen wat u moet en niet mag.
En ze zitten overal tegenwoordig.
@HP-premium | 16-06-20 | 12:11: De solidariteit waar ik moeite mee heb is de selectieve solidariteit. Men is solidair met negers in de VS, zonder de statistieken te kennen. Men is solidair met vluchtelingen, zonder dat men het echte verhaal kent. Is het wel een vluchteling en waarom is ie dan gevlucht? Men maakt maandelijks geld over naar AZG en vindt het tegelijkertijd onterecht dat men zoveel premie moet betalen voor "ouwe mensen en vetzakken, terwijl ik zelf nooit iets mankeer" "Die gepensioneerden gaan maar lekker op vakantie, terwijl ik alleen maar een half jaar kon backpacken in Australië, of af en toe een stedentripje naar Barcelona of Parijs kan maken" Bij veel mensen zie je toch dat begrippen als solidariteit, egoïsme en afgunst vrij snel boven komen drijven. Die Thunberg en haar volgelingen zijn daar mooie voorbeelden van.
@Heiner | 16-06-20 | 12:52: Het is de ingebakken aard van de Homo "Sapiens". Was zo blijft zo...
@Goedzo | 16-06-20 | 13:13: Guess so...
@Heiner | 16-06-20 | 12:52:
In uw voorbeelden kijkt u alleen naar de zaken waar links het over heeft: de slogans. U meet vervolgens de integriteit van linksmensen aan de mate waarin zij hun eigen slogan ook daarwerkelijk "leven".
Het doel dat de slogans dienen, echter, is u buitenspel te zetten op het moment dat u het niet met hen eens bent. Hoe meer tijd u daaraan verspilt, hoe meer tijd u verspilt met het accepteren van de premisses van links, hoe meer tijd u verspilt met het spelen van het spel binnen de lijnen die zij getrokken hebben.
Die slogans aaanvallen is heilloos. Als u 1 slogan heeft bewezen als onzin, zijn zij al lang en breed de volgende aan het uitbuiten en de daarop volgende ligt al klaar. (Dat is ook het zinloze aan zo'n lang verhaal als dat van ZOMG over D66, ik meen gisteren.)
In plaats daarvan, wat ik u aanraad:
Zoek de grootste gemene deler, of de rode draad, zo u wilt. Uiteindelijk gaat het om geld en macht. Maar het verschil tussen traditioneel-rechts en de linkerzijde is: in een vrije markt model waarin u gewoon als vrij mens mag kiezen hoe u uw geld besteed, maken zij geen enkele kans dat het naar hun doelen gaat.
Alleen via overheidsdwang kunnen zij dat bereiken.
In plaats van wat ze zeggen, dus de vraag: Qui Bono?
Het spel is uiteindelijk om de knikkers: macht en geld voor de linkse broeders, en u moet dat afstaan. De slogans zijn er enkel om weerstand te eroderen.
@HP-premium | 16-06-20 | 14:10: Wat ik bedoel te zeggen dat de uitingen vaak niet met het feitelijke handelen of redeneren overeenkomen. "Links lullen, rechts vullen" was ooit zo'n kreet. Ik weet niet meer van wie.
@Heiner | 16-06-20 | 15:34:
Tegenwoordig is: "Links lullen om je zakken te vullen".
De tijden zijn veranderd.
U doet weer hetzelfde: u luistert naar wat ze zeggen, en kijkt niet wat de handen doen.
Lees mijn vorige nog eens door. Ik ga daar precies in op wat u (weer) zegt.
@HP-premium | 16-06-20 | 17:02: Nergens hoef ik te bewijzen dat een slogan niet deugt, want dat beweren de "deugers" zelf wel. Wat de handen doen is voor iedereen inzichtelijk, ook voor degenen die er op blijven stemmen. Dat zijn er trouwens wel wat minder dan vroeger, dat geldt vooral voor de PvdA.
Lekker man, dat doemdenken!
Ik noem dat domdenken. Gewoon aan de slag allemaal!
Go!
Moestuintje opzoeken doet.
leer eens Nederlandsch schrijven voordat u andere de maat gaat meten. Stakker.
@halfvolle glas | 16-06-20 | 10:43: *Ongecontroleerd lachen doet*
Waarom dan niet Italiaans in de comment gemixt? Volgens mij staat u zo strak als een garnaal, en dat op dit vroege tijdstip.
Wie of wat zijn Gallemiezen ?
#googlen gaat#
Naar de mallemoer gaan.
De ratsmodee
@van Oeffelen | 16-06-20 | 11:31: Naar de Filistijnen.
Naar de haaien.
'Gallemiezen gaat terug op het Hebreeuwse gallamis, dat kiezels, puin, gruis. stuk, kapot of blut betekent. Letterlijk betekent ‘naar de gallemiezen gaan’ dus: tot gruis vergaan.'
historiek.net/naar-de-gallemiezen-gaa....
Heel simpele oplossing.
1. Uit de EU.
2. Grenzen dicht.
3. BTW omlaag. BTW op levensartikelen afschaffen.
4. Loonbelasting omlaag.
5. Basisinkomen.
Dit financieren met:
1. Dubbele paspoorten verbieden.
2. Criminele gelukzoekers oppakken bestraffen en uitzetten.
3. Geen geld naar Zuid Europa.
4. Geen geld naar de EU.
Doe je in je huishouden ook. Aan welke troep geve we geld uit waar we geen kont aan hebben, of waar we nog meer geld aan kwijt zijn. Doorgaans biedt dat weer genoeg ruimte.
Het is wat simplistisch, maar het is een begin van een andere invalshoek.
Waar kan ik hiervoor stemmen?
Basisinkomen is al een aantal maal geprobeerd en mislukt. Daarnaast hebben we in dit land al een basisinkomen: bijstand. Ja zelfs zwerverts kunnen hier gebruik van maken.
Naast de nexit dient Nederlandje uit een aantal andere vragen te stappen wil uw plan lukken. Verschillende verdragen over vluchtelingen en het milieu bijv.
En gezien de houding van mijn medelanders is daar weinig animo voor helaas. Dus gaan we met de moffen mee met het zinkend schip naar de kelder.
Jaja. Nou eerst maar eens een cursus economie.
+heelveel
@Boogschuttertje | 16-06-20 | 10:26: wat ik goed aan u vind, is dat ondanks de comments van zolderkamer-economen waarschijnlijk verre van kloppen, u de schrijvers ervan niet keihard in de grond trapt met woorden.
Ongeveer een derde wordt in Nederland verdiend met export, waarvan een groot deel naar EU-landen. Daar vallen dan een boel inkomsten van weg. Als je dan ook de belastingen verlaagt, schiet het overheidstekort door het plafond. Niet heel verstandig beleid dus. Basisinkomen wordt dan sowieso onbetaalbaar.
@Kuifje-naar-Brussel | 16-06-20 | 11:23:
Dit begrijp ik niet. Zwitserland en Noorwegen hebben geen export naar EUSSR landen? Wat een onzin om te stellen dat we niet meer naar EUSSR landen kunnen exporteren zonder overheerst te worden deze boevenclub.
Het zou veel schelen, maar dat is niet de globale agenda. Ze willen de natiestaat opheffen en naar een centraal geleide wereldregering gaan onder de vlag van de VN. One chip to rule them all.
De economie heeft de Griekse griep.
We worden idd rectaal genomen door de overheid.
Liquideer uw bezittingen, wegzetten in vaste waarde naar keuze, schulden aanhouden in pleuro.
De afgelopen maanden is de economie gekrompen met 4%, per maand. Consolidatie periode onbekend, misschien aan het einde van het jaar, waarschijnlijk later De klappen die nog gaan komen worden nog een tijdje ontkend en weggemoffeld met niet werkende beloftes, gelul over een groene economie en eurofonds wat niet werkt.
Ach, over honderd jaar lachen we er om met z'n allen...
Maar nu meldt Het Nieuws nog feitjes in de categorie "2 nieuwe besmettingen in Nieuw Zeeland".....
Economie 101:
het gaat om de snelheid van de transacties, niet de hoeveelheid geld die er in een economie is.
Nu ben ik wel geen econoom, maar heb gewoon een boerenverstand. Toen Hudson's Bay hoog inzette op Nederland met luxe verbouwde toplocaties in o.a miljonairsdorp Tilburg (just joking) met hoofdzakelijk open ruimtes, zag ik al dat dat niks zou worden.
No. 1-niemand zit te wachten op een soort lege hal met rekken, waar je producten kan kopen voor 33% duurder dan op internet, en waar je het als het moet nog dezelfde dag geleverd kan krijgen.
Dan is natuurlijk er totaal geen prestige om geholpen te worden door jongens en meisjes met een minimumloon, die eigenlijk niets weten van het product.
Dus shoppen om gezien te worden, werkt al niet.
Ik ging toen een ruwe berekening maken:
de kosten voor Hudson's Bay zijn: de huur, personeel, inkoop, overhead, reclame enz.
De huur schatte ik in op 25.000 per maand, personeel op 25 x 2000 per maand.
Alleen die twee maken al 75.000 per maand = 2500 Euro per dag. En dan zit ik nog veel te laag, dus maak er 5000 Euro per dag aan kosten van. Dus de netto winst per dag moet 5000 Euro zijn, dat is een omzet van 10.000 Euro per dag. Oftewel een omzet van meer dan 1000 Euro per uur, Maar zelfs deze laag geschatte aantallen zag ik niet gebeuren, aangezien er simpelweg bijna niemand iets kocht.
Dus , zelfs een buitenstaander kan dit al zien. En dan heb ik alles nog zeer rooskleurig ingeschat, qua kosten.
En de marge zal ook geen 50% zijn, maar eerder 33%.
Maar goed, dit was even een onnodige uitweiding.
Ik ben trouwens benieuwd hoe Martinair en die andere Easyjet bijvoorbeeld door deze crisis komen.
Ja, de KLM wordt natuurlijk gered (van uw geld, uiteindelijk), volgens mij zijn de piloten daar in vaste dienst, dus dat tikt ook lekker aan. elk fokking bedrijf gaat nu een "corona-heffing" hanteren, die natuurlijk nooit meer teruggeschroefd wordt.
Klopt was zaterdag even op een terrasje in dit kleine stadje, 1 thee voor de coronacrisis € 2,80, nu € 3,03 was ook gelijk voorlopig mijn laatste terras bezoek.
Je schattingen zijn echt veel en veel te laag. Maakt het overigens alleen maar nog onrealistischer.
@Jan70 | 16-06-20 | 10:23: Een kopje thee verkopen voor 2,80 is anders ook van de ratten besnuffeld.
@_pacman_ | 16-06-20 | 10:41: Daarom kom ik al jaren niet meer bij dat soort oplichters
@Boogschuttertje | 16-06-20 | 10:25: funfact; ik als ongelofelijk gierige Nederlander koop ik altijd een blikje e.d. bij de dichtstbijzijnde supermarkt, liefst ook nog een goedkope supermarkt en niet een Spar of een Marqt, en ga daarna soms op een bankje zitten, soms niet eens meer dan een paar meter van een terrasje. En zeker op vakanties in relatief dure plaatsen zoals Parijs.
Cheap Charlie. lol.
Maar in Barcelona zijn de terrasjes bij bakkers etc. meestal wel goedkoop, en de taxi's ook relatief, als je ook nog eens de te maken kosten met 3 man ervan aftrekt, zou je een metro nemen.
Maar goed, ik zie vooral altijd jongeren op een terrasje zitten. Waar.doen.ze.het.van?
@King of the Oneliner | 16-06-20 | 10:58: Omdat veel mensen een ander beeld hebben over hun eigen financiele situatie hebben en er zijn er ook nogal wat waarbij het rekenwerk een beetje weggezakt is. Men wil een bepaald luxe gevoel hebben en daar betaalt men ook voor. Ergens tussen 4x of 10x meer dan ik ervoor over heb. En zo te lezen u ook.
De winkels die omvallen hadden op tijd moeten inspelen op online verkoop en eventueel in de winkel je bestelling ophalen. Veel horecazaken bleven ook gewoon doordraaien, doordat je alleen kon afhalen.
Ik ken alleen al twee horecazaken in de buurt die beter zijn gaan lopen dankzij corona-inventiviteit. De eerste een koffietent die aan raamverkoop ging doen en de tweede een bierbrouwerij die bier aan huis is gaan bezorgen. Beide houden nu dat concept vast naast het oude en eigenaren zijn zeer tevreden.
De politieke schijnelite heeft dit land willens en wetens naar de gallemiezen geholpen met hun waanzin van de Euro en EUnie/Brussel en een te lange lockdown
U bedoelt de democrarisch gekozen volksvertegenwoordigers ?
@van Oeffelen | 16-06-20 | 10:01:
Ligt aan welk politieke entiteit je bedoelt. Ik heb bijv. niet de 1e kamer mogen stemmen. Ik heb niet op mijn burra mogen stemmen, noch op de OvJ en de hoofd popo. Ik heb niet op de staatshoofd mogen stemmen. En ik heb al helemaal niet mogen stemmen op het dagelijks bestuur in het Brusselse. Noch op mutti Merkel en die framboos die kennelijk hier de dienst uitmaken.
Typisch gevalletje van zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Eigenlijk hadden we gewoon die IC's moeten laten overlopen, dat was op de iets langere termijn toch echt beter geweest. Even snel door die zure appel heen. Maar ja, we hebben hier in dit land te maken met een heleboel kwetsbare kijkbuiskindertjes en tv-programma's als @Frontberichten, dus hebben we ervoor gekozen om de ellende nog even voor ons uit te schuiven. En die ellende krijgen we nu de komende jaren in veelvoud op ons bordje terug.
Die TV doktertjes hebben inderdaad geen al te beste job gedaan.
@van Oeffelen
De TV doktertjes hebben een boel angst gezaaid, zowel onder demense alsook onder onze leidinggevenden. En angst is, zoals we allemaal weten, een slechte raadgever. Het spreekwoord zegt het al.
@VanBukkem | 16-06-20 | 10:06: het relatief hoge aantal doden in Nederland is nog altijd niet verklaard. Kijk eens naar andere landen waar dit veel lager ligt.
@van Oeffelen
Het relatief hoge aantal doden laat zich simpel verklaren doordat we hier in dit land ook de kwetsbare groepen voor de leeuwen hebben gegooid door verpleegzorgmedewerkers maandenlang zonder beschermingsmiddelen aan het werk te schoppen waardoor talloze bejaarden besmet zijn geraakt. Ook moesten in sommige gevallen zorgmedewerkers met verkoudheidsverschijnselen gewoon aan het werk, omdat er anders geen personeel was.
En het meest trieste van dit alles is dat degene die hier de eindverantwoordelijkheid voor draagt door de kijkbuiskindertjes beloond wordt met 44 zetels in de peilingen.
@van Oeffelen | 16-06-20 | 10:12: Hebben wij in Nederland meer ouderen in verpleeghuizen wonen?
@VanBukkem | 16-06-20 | 10:17: Goed gezien. Die eindverantwoordelijke dient voor de rechter te komen, dood door schuld, en levenslang achter tralies te verdwijnen.
@VanBukkem | 16-06-20 | 10:17: in CH ging de boel meteen op slot in die casa anziani, bejaardenhuizen. In Nederland wilde familie en bejaarden zelf dat het open bleef. Schandalig egoistisch wat die lieden het personeel hebben aangedaan.
Gewoon jaarlijks nog 100.000 kansenzoekers erbij halen zodat we over tien jaar met zijn 20 miljoenen op dit "hele kleine stukje aarde" vertoeven.
Waar nazaten van grote slavenhandel families uit Afrika ons gaan vertellen dat wij racisten zijn die in ons gezicht geschopt moeten worden als we een kinderfeest vieren. Waar drugsoorlogen op straat worden uitgevochten. Waar je moeder niet meer veilig over straat kan. Waar toeristen wegblijven. Europa down the drain.
En de burgemeesters geven de schuld van al die miljarden verslindende import ellende nu aan het Corona debacle.
Hoe verzin je het.
Dit probleem bestaat al 30 jaar ,stelletje k..... burgemeesters !
In het gezicht geschopt door Akwasi, die zegt dat hij woordkunstenaar is, maar IRL een miljonair is die afstamt van een slavenjagersvolk en nu van blanken excuus eist.
Gewoon geld bijdrukken. Niets aan de hand.
Dat is knoflookland privilege.
Hoe langer en hoe dieper deze recessie gaat voortbestaan, des te meer ontevredenheid, bitterheid, teleurstelling en weerstand er komt.
Er moet een flinke dosis afgunst ontstaan versus de zuidelijke EU landen, die maar hun handje blijven ophouden, toen, nu en in de verre toekomst want veranderen gaat het niet.
En dat is nu precies wat we nodig hebben om die vermaledijde EU op de knieën te krijgen.
Gaat niet gebeuren al hoop ik met u.
Denk niet dat de gewone man hier in Spanje ook maar iets ziet van die miljarden, uitkeringen heb je hier niet, en t gemiddelde loon is 1300 euro per maand. Dat geld gaat naar t ambtenaren apparaat en banken
@Henk de Vries2074 | 16-06-20 | 09:46: het gemiddeld loon is erg laag ja, maar de Consum, de Masymas en de Mercadona zijn niet duur en waar in Europa huur je nog voor 400 euro per maand ?
Gelukkig is er nog de zwart geld economie!
@Acidstain | 16-06-20 | 10:32:
Onze bijdrage aan de EUSSR wordt dan ook omhoog bijgesteld door de florerende zwarte economie.
Kijkt u nog eens naar deze mooie grafiek.
https://www.geenstijl.nl/3234461/gstv_griekenland_grafiek_des_d/
De beurs buffelt gewoon door. Hier in Spanje is het heerlijk weer.
Telebelg vandaag: Toename IC opname's mbt Corona. Gaarne leeftijd en overige aandoeningen vermelden. Of is het de bedoeling het volk angst aan te jagen, want Bruls wil ons er onder hebben.
Sinds De Dam zijn er meer dan 3.000 nieuwe besmettingen geregistreerd en tientallen doden. Wat daarvan te herleiden valt tot die bijeenkomst van wetsovertreders wordt niet bekendgemaakt.
Niemand heeft wat aan die cijfers........ waar komen die nieuwe gevallen vandaan? Heeft het misschien iets te maken met de besmettingen die zijn opgetreden na een al te enthousiast gevierd suikerfeest?
Bruls is morbide, hij zal zelf wel angstig zijn.
@Fatwabuster | 16-06-20 | 09:35: bizar dat de oorzaken niet worden gegeven. Welke oelewapper laat zich nu nog besmetten ??
@van Oeffelen | 16-06-20 | 09:37: Je praat makkelijk. Heb je geen kleine kinderen die naar zwemles en school gaan?
Geen vrienden die spontaan even langs komen en het er veel makkelijker mee omgaan dan jij? De enige manier om het te voorkomen is je kinderen de deur uit te doen en sociale leven tot 0 te reduceren en de hele dag te reaguren. Oh Wacht...
@Dirk III | 16-06-20 | 09:43: dit soort proleten heeft geen vrienden. Beter om niet meer te reageren op haar goedkope provocaties.
@Dirk III | 16-06-20 | 09:43: Dirk, kwestie van discipline en geen asociaal gedrag. Je moet wel heel erg dom zijn om na april nog besmet te zijn geraakt, dan heb je je dus gewoon niet aan de regels gehouden. De buren komen regelmatig en dochter van 16 neemt ook weleens iemand mee. Maar je kunt het natuurlijk ook opzoeken.
@van Oeffelen | 16-06-20 | 09:34: Die testen zijn kudt met peren. Die reageren ook positief op dode restanten van het virus. m.a.w. als je tot 3 maanden geleden het virus hebt gehad (nadruk op gehad) dan meet die debielentest positief.
www.maurice.nl/2020/06/13/we-staan-op...
Lees dit maar eens !!
@Graaf Monte Cristo | 16-06-20 | 10:40: juist
Het goede nieuws is overigens dat we zo rond 1980 ook gewoon ons dagelijks vreten op ons bord hadden liggen.
Probleem is wel dat we sinds dat jaar massale hoeveelheden ons vijandige import hebben toegelaten die zich tegen ons aan het keren zijn.
@2voor12 | 16-06-20 | 09:26: als je elk jaar weer een mooie omzet wil draaien,moet je wel
@2voor12 | 16-06-20 | 09:26:
Dat tegen zich keren gaat nog toenemen als ze straks allemaal werkloos zijn.
Oh wacht...............!
@demaup | 16-06-20 | 09:34: Yep. 1+1 is 3 in dit soort gevallen. Maar wees niet bezorgd. Rutte 4 zal met zijn kartelpartijen vertellen dat het jongeren zijn die slachtoffer zijn van u en dat u nog wat meer belasting moet betalen zodat we ze meer kunnen helpen. Overigens met goedkeuring van uw buren die ook volgend jaar weer in meerderheid politiek correct gaan stemmen. Uiteraard na zorgvuldige overwegingen die zijn gebaseerd op diverse NPO en RTL uitzendingen.
@Graaier | 16-06-20 | 09:38:
Vooruitlopend daarop is de AR verzekering voor de auto al met €.120,= verhoogd!
Wel fijn dat er nu dan eindelijk naar de echte zelfgecreeerde problemen van dit landje gekeken wordt.
We krijgen steeds meer ingrediënten voor een kruitvat. Economische crisis, rassenrellen, klimaatveranderingen, pandemie. En de witte werkende man werk maar door....
Dat die door kan werken is puur white privilege.
@Deflatiemonster | 16-06-20 | 09:27: Ja want u neemt wel de plek in van een islamofascist met een iq van 80 en dito sociale vaardigheden. Shame on you!
Ja iemand moet orde in de chaos scheppen. Daar waar het Westen eerst de witte flank van het YingYang teken bestreek is de zwarte stip uitgebreid en probeert te domineren.
Wees gewaarschuwd.
Het zijn scenario's hè. Ik ga gewoon uit van het scenario van volledig herstel. Alles gaat weer open, en die bedrijven gaan denk ik eerder inhalen dan alles stil blijft liggen. Ben er zelf dit weekend voor de eerste keer weer op uit getrokken, en het viel me op dat de terrassen vrijwel even druk waren als normaal. Over een paar jaar zijn we dit al lang weer vergeten, en aangezien het qua slachtoffers meevalt gaat deze crisis denk ik eerder de geschiedenis in als de 'great vacation' dan als de 'great recession'.
Als de economische fundamenten robuust waren had het inderdaad een mooie V-recovery kunnen zijn.
Meen je dit nou serieus? Dan schat ik in dat u rond de 40-50 jaar oud bent, al 20 jaar bij dezelfde baas werkt (overheid?) En koophuis hebt buiten de grote stad ergens in een durpke. Zit ik er ver naast?
@opblaasschaap | 16-06-20 | 09:28: Nee, jong en stedeling. Wat veel economen lijken te vergeten is dat de oorzaken hier helemaal buiten de economie liggen. Dat virus is over een jaar uitgeraasd, misschien al eerder. Dan zijn we deze crisis zo weer vergeten.
@Dr. Vigilante | 16-06-20 | 10:00: Eens
@Dr. Vigilante | 16-06-20 | 10:00: Twee vliegtuigens die een toren in vliegen lagen ook buiten een economie... Toch deed het wat met een economie.
Goede redenering van je.
Deze crisis word niet vergeten, iets met vele globale productieketens, Just In Time ketens, en productie in landen die nu een geopolitiek slaatje er uit proberen te slaan.
@TheBurnerMan | 16-06-20 | 13:16: Als die gebouwen in 2001 waren ingestort door een natuurlijke oorzaak waren we dat ook al lang weer vergeten. We herinneren 9-11 niet door wat het met de economie deed, maar door de ideologie die er achter zat...
CBS is dat niet die club die er altijd naast zit?
Maar achteraf heel goed kunnen uitleggen waar het aan ligt, lees: open deuren intrappen door captain obvious Peter Hein v Mulligen die staat te shinen als slimste mens tv kandidaat.
Dit is CPB waarde Miezerig, niet CBS...
Klopt! Ze hebben de zienswijze van het RIVM.. M.a.w men laat zich graag inhalen door de realiteit en hebben het analyserd vermogen van een kleuter. Alpha’s be like!
" Het is niet mijn broer…".U zit er dus duidelijk naast. Excuses, nu, knielen.
CBS doet aan achterafbeleggen.
Het CBS maakt cijfers over economie van het afgelopen kwartaal/jaar. Het CBS kan er daarbij per definitie niet naast zitten omdat de cijfers van het CBS de officiële cijfers zijn.
Het CPB maakt economische prognoses. Die kunnen er wel naast zitten.
Daarnaast maakt het CBS ook prognoses voor wat betreft de bevolking/bevolkingsgroei. Die deugen ook van geen kant.
Kortom. Het gaat fout op het moment dat dit soort instellingen in de toekomst denken te kunnen kijken.
Een crisissituatie krijg je toch als er meer uitgegeven wordt dan er binnenkomt?
Een economisch herstel t.o.v. 2019 van zo te zien 2% in 2021 versus een verwachte krimp in 2020 van 6%. Een economische groei van 8% in één kalenderjaar?! Het is dat er geen verkiezingen in aantocht zijn, want anders zou je bijna wat gaan denken van dit soort prognoses.
Gratis geld, u weet toch?
6% Krimp, dat is precies anderhalve meter.
Dat was toch wat het kabinet Rutte al de hele tijd probeert, namelijk de economie afremmen omdat wij ten opzichte van Zuid Europa te succesvol zijn. Ze weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen om onze economische motor te laten vastlopen. Overal milieuzones instellen. Huizen bouwen verbieden. 1 molecuul TFAS in de grond is genoeg om hele bouwprojecten stil te leggen. Boeren verbieden. Naar je werk rijden frustreren. Huizen onbetaalbaar maken.
En dan in ene is daar het geschenk Corona waarmee de regering de economie de genadeklap kan toedienen. En onze schulden op Zuid Europees niveau brengen.
Hear hear hear.
Dat valt en viel mij ook op ja.
Maar als je het zo bekijkt, dan moet ik mijn excuses aanbieden aan de regering. Dan zijn ze bijzonder succesvol en consequent. En ik maar dachten dat ze op alle vlakken faalde, bleek het beleid te zijn. Mijn foute inschatting moet ik even verwerken....
Exact wat ze willen richting 2030.
Mensen thuis houden. Minder reizen. Zoveel mogelijk aan het basisinkomen.
Luister je niet dan korten ze je.
En reken maar dat die tweede nepgolf er komt. Landen gaan niet voor niets werken met het o zo goed doordachte kleurensysteem, wat voor het haha noodweer, ook zo goed werkt. Bij het minste of geringste kuchje en snotneusje zal er koude oranje of rood voor uw afgekondigd worden om u weer even te herinneren dat ze u op ieder moment terug in uw hok kunnen stoppen.
Ik moet bekennen dat het inderdaad steeds meer gaat lijken op intensieve menshouderij...
Die 6% is nog maar het begin, dat getal gaat nog oplopen. Alleen gaan ze dat niet in één keer brengen, maar beetje bij beetje. De (disclaimer) opmaat naar de 10% staat al twee keer in het bericht. Zou mij niks verbazen als je die 2x 10% bij elkaar opgeteld gaat zien worden.
Het CBP moet eens stoppen met dit soort bangmakerij. Vertellen dat er een crisis aankomt is de motor van de crisis die er aankomt.
The only thing we fear is running out of beer.
Ik ben voor veel meer eigen verantwoordelijkheid! Als jij in de risicogroep valt, dan moet jij lekker zelf bepalen of jij 1,5m afstand van anderen houdt e.d. Maar laat de rest van de wereld alsjeblieft lekker doordraaien!
De overheid is niet voor mee verantwoordelijkheid, U moet ten alle tijde afhankelijk blijven.
Je mag dan hopen dat de rest van de wereld ook 1.5 afstand houdt, als je tot de risicogroep behoort. En dat gaat niet als die alleen ikke ikke ikke doen.
@kloopindeslootjijook | 16-06-20 | 09:26: de rest houd juist minimaal 2 meter aan,1.5 is namelijk te weinig.
@Roger-Rabbit | 16-06-20 | 09:35:
Het ding is dat wat Timide_Aso zegt helemaal niet kan. 1.5 meter afstand houden kan je niet alleen doen als de rest er niet aan meedoet. Stel eens voor hoe er uit zou gaan zien. 1 iemand die steeds tussen mensen door moet gaan dansen of zo. Als risicogroep.
Dat is normaal gesproken wat "quarantaine" inhoudt. De zieken of zwakkeren scherm je af, niet alles en iedereen.
Gelukkig loont misdaad niet, o wacht...
Als je een statistieken generator bent, gebruik dan eenduidig kleurtjes. Nu haal ik VS, corona, BBP en Inflatie door elkaar.
De belangrijkste vraag:
Wat zegt de econoom van kleur van deze prognose?
Dat is de zwartgeldeconomie. Die telt niet mee.
Dit gaat over rode cijfers, niet over zwarte.
Maar wel de bevolking laten groeien tot bijn 19 miljoen en vooral door blijven bouwen. De schoorsteen moet wel blijven roken.
Wordt druk in de bijstand. Knotsknettergek.
nos.nl/l/2337396
Meer kansenparels import, minder geld en hogere belastingen, hoe dan ook het gaat fout lopen. Oh ja COVID komt ook nog wel terug.
Bevolkingsgroei = economische groei
Meer consumenten, mee spullen verkopen, dat soort dingen.
Dat gaat ergens vastlopen, dat weten we allemaal, maar handen voor de ogen en oren en wawawawawawa roepen.
Te gek voor woorden! Het is tekenend voor onze politiek: ze doen alleen aan symptoombestrijding, het echte probleem wordt nooit aangepakt. Sterker nog, het wordt niet eens besproken!
Vertrek naar een mooi land, verkoop je huis. Er zijn zat landen waar het prettig wonen is zonder het gemekker van de deugzieken.
Klagen zoals we het nu kennen is een welvaartsding. Geld weg, geklaag over.
Verkoop nu je huis, over 2 jaar is het - 30% waard. Pensioenen worden waardeloos, blijven werken tot je dood is de andere optie.
Zwaar idioot om op de postzegel waar we wonen nog meer mensen te huisvesten....... en maar zeiken over natuur, stikstof, PFAS en teveel CO2
Kan de economie eindeloos blijven doorgroeien dan?
Op zich wel, als je voldoende toegang tot resources houdt en afzetmarkt hebt.
Economische groei kan ook gewoon het groeien van de getalletjes zijn, he. Inflatie maakt je producten duurder, wat betekent dat je GDP groeit. Hypothetisch kan dat zelfs in een geval waarin iedere burger er in koopkracht op achteruit gaat... zolang de heilige economie maar blijft groeien is er voor het grote publiek niks aan de hand.
@Sjors W. | 16-06-20 | 09:10:
Maar elke jaar 4% dat is een exponentiële groei.
Na 18 jaar zit je op een verdubbeling.
Je kan toch nooit in 18 jaar een verdubbeling van de resources hebben, zoals beschikbaarheid van energie en productiemiddelen en zo.
@Sjors W. | 16-06-20 | 09:10: En steeds nieuwe dingen verzinnen die mensen willen hebben, of bestaande dingen veranderen zodat mensen die ook weer willen hebben.
Ach als het aan de SJW-ers ligt worden we allemaal communist en maken dit soort plaatjes niets meer uit.
Als er iets keer op keer is mislukt dan is het wel het communisme en het marxisme. Het grappige is, als je er met de overtuigden over praat dan weten ze nu hoe het wel moet. Waanzin.
@donkieshot | 16-06-20 | 09:12: idd complete waanzin die SJW-ers. Ik ben alleen bang dat hoe meer en harder de crisis is, hoe meer SJW-ers 'geboren' worden. *gaat ff hard preppen voor de tijden die er aan komen*
Ik riep het al vanaf de eerste dag dat de coronamaatregelen er hier doorheen werden gedrukt halverwege maart. Nu wil ik absoluut niet zo iemand zijn die beweert dat het maar een griepje is, want dat is het niet, maar waren de maatregelen het nou waard om de hele economie op haar gat te gooien? Nee. 3 Maanden later blijkt het met het coronavirus wel mee te zijn gevallen, immers is maar 0.0035% van de Nederlandse bevolking er aan overleden en waren het gros van deze mensen lui die al iets onder de leden hadden en waar het cronavirus het laatste duwtje in de rug de afgrond in was. De echte klappen, die van een kapotstukke economie, gaan nu komen.
Gewoon een hype-griepje hoor.
Uw wiskunde is kapot...
En wat is de invloed van een vaccin?
Dat komt in de grafiek van 2024
Ligt eraan welk land het eerste ermee komt
@allesofniks | 16-06-20 | 09:11: klopt, zou ook later kunnen zijn
Geen, het is een placebo
Controle.
Als ik die cijfers zo zie lijkt het me tijd dat wel heel rap uit het zinkende schip EU stappen.
Nee de EU is goed, snap dat dan racist!
Moest er gewoon even uit!
Met dank aan Jaap en Zijn mensen die het in februari (A) niet nodig vonden mensen die terug kwamen uit een wintersport gebied en masse verplicht in quarantaine te plaatsen en (B) er ook geen probleem hadden dat die mensen vervolgens carnaval gingen vieren - omdat je dat meestal toch in een vrij kleine groep doet (youtu.be/kOSCpWjMGaQ). Jaap, die wetenschap van jou... ik weet het niet. Misschien moet je dat carnavalsonderzoek uit noordoost Groningen nog eens overdoen in Limburg en Brabant.
Jaap en zijn matties zijn een beetje wereldvreemd en een kabinet dat maatregelen neemt die bij "het volk" passen (lees: de kiezer) inplaats van het probleem en dat het principieel verdomt om te kijken naar de situatie in landen waar men niet alle ervaringen met epidemieën is vergeten, is ook geen highlight.
En de beurs gaat dadelijk weer fors hoger openen omdat deze zogenaamd op de economie vooruitloopt en verwachtingen in de koersen verwerkt.
Totale en totale waanzin.
De banken gaan door al het “ gratis” geld in de problemen komen en er zullen er een paar omvallen.
Deze crisis gaat er op langere termijn harder en dieper inhakken dan die in 2008 maar de beurs blijft stijgen..
Echt absurd en ik vraag mij elke keer af wanneer de knetterharde correctie zal gaan inzetten.
De beurzen en huizenprijzen geven de werkelijke inflatie aan.
De beurs lift mee op het werk van anderen.
Net als die zelfingenomen investeerderstypes bij het programma Dragons’ Den die niets bijdragen behalve geld. Het echte idee en het geploeter komt bij andere mensen vandaan.
@Harry Turtle | 16-06-20 | 09:03: Totdat de boel in elkaar dondert.
Q2 results zullen dramatisch zijn.
Je maakt mij niet wijs dat dit nu verdisconteert is in de koers.
Er zal vroeger of later een correctie komen, dat kan gewoon niet anders.
@Maya de Blij | 16-06-20 | 09:09:
Uiteraard, maar voorlopig nog niet. De FED beweegt al richting direct aandelen op kopen.
Het kan nog veel gekker, de klap kan nog veel harder.
Huh maar het is toch maar een soort van lange verkansie?
Even m'n reservepotje erdoorheen jagen bij de Gamma en IKEA.
Bel Brussel maar om wat geld bij te drukken. Dat doen ze wel vaker.
Misschien maken we dit jaar mee dat geen buitenlanders geïmporteerd worden om fruit en groente te oogsten
Nee hoor een deel uit het oosten om het goedkoop te oogsten en daarnaast een deel uit het zuiden om het gratis op te vreten.
De CPB figuren moeten eens naar buiten gaan en kijken wat er in het echt gebeurt. Die zwartgallige negatieve cijfers gaan niet uitkomen .Bepaalde sectoren krijgen een minnetje. De rest draait als een tierelier en vragen mensen.
Wie is die rest en welke mensen worden gevraagd?
Ga maar eens bij restaurants in bijvoorbeeld Amsterdam binnenkijken. Kom je misschien nog eens ergens.
Lijkt me nogal kwats, je ziet het aantal verkochte huizen langzaamaan inkakken door de fors aangescherpte hypotheekregels twee weken terug. Er komt een shitstorm aan maar niemand die het wil zien.
@Ome_BW | 16-06-20 | 08:57: Helemaal mee eens.
@Lupuslupus | 16-06-20 | 08:55: Kleine greep uit de huis aan huis krant :Monteurs, personeelsmanagers, receptionisten, servicemonteurs, winkelmedewerksters, administratief medewerkers , documentalist.
Verder zie ik dat veel bedrijven het ontzettend druk hebben en het duurt nu al heel lang voor dat ze bij mij aan de slag kunnen voor de werkzaamheden.
@Ome_BW | 16-06-20 | 08:57: Dat mag jij denken. Ik denk dat het niet zo is.
Lol, waarschijnlijk heb jij zo'n lekker veilig 13e maand, vast contract, ambtenarenbaantje.
Maar ben je bekend met het feit dat de export zon 35 % van ons BBP is? Ga eens een rondje rijden over onze economische motor het Westland en vraag of ze daar ook zo positief zijn.
@paulis | 16-06-20 | 09:16: Lol, nee niets van dat alles, het tegenovergestelde. En ja ben ik bekend mee.En ik doe helemaal niks , ik voer geen flikker uit en betaal me toch blauw aan belasting, om de boel voor jullie aan de gang te houden via de overheidsbestedingen en ww uitkeringen en "ambtenarenbaantjes"
Toevalig deze morgen eens naar de fysische arbeitsplek moeten reizen en de stations waren alles behalve druk bezocht. 2/3 broodjes zaken dicht en die die open was op halve capaciteit. Er wordt dus nog altijd van thuis gewerkt. Er is dus geen beweging, wat wil zeggen dat een heleboel zaken geen inkomsten hebben. Langs de andere kant zie ik onze business terug aantrekken, maar dat is nogal een niche product, en absoluut geen barometer voor de rest van de handel. trouwens ook maar een deeltje van de inkomsten.
Het verschuift waar mogelijk. Die broodjeszaak zelf kan niet online, maar ze kunnen wel online aanbieden broodjes langs te komen brengen. De flexibele ondernemer ziet mogelijkheden, CBS ziet alleen problemen.
@EEnzame SchizofrEEN | 16-06-20 | 08:58: Ach broodjeszaken gaan en komen als vliegen, al jaren lang. Niks nieuws dat er een paar ermee ophouden.
@paartjehop | 16-06-20 | 09:12: Wel deze is nogal een icoon het is de keten in den belziek. De 2 zelfstandigen, met torenhoge huur liggen er al uit, die hun nek is al gebroken. Ik zal verwonderd zijn mocht ik ze toch terug zien openen. Verder nog 1 keten die daar een klein jaar geleden begonnen is. Die is nog altijd dicht, dat wordt een twijfel geval. De mobiele hamburgertent heeft het overleefd. De rest van de horeca hier wat verderop ook , op het eerste zicht dan toch.
Ik heb toch al niets meer, dus het kan nooit minder worden. Mijn vrouw heeft alles, dus. Oh wacht...
'Gelukkig' heeft de overheid genoeg maatregelen genomen om de klappen voorlopig op te kunnen vangen, lees burgers leeg getrokken en alle schulden zoveel mogelijk bij hen neergelegd. Nu mogen ze in Den Haag solidair zijn met Europese overheden die niet kunnen of willen boekhouden en waar men het zelfs vaak beter heeft dan de mensen hier. Je verzint het niet.
De benzine kost nog steeds tussen de €1,40 - €1,44. Driekwart is bijna heffing.....
Ze willen niet voor niets de verkiezingen uitstellen
Heel veel mensen wilden een lockdown. Dit is de factuur.
Een korte lockdown in februari ja (wat er dus niet kwam) maar niemand in de maatschappij buiten bestuurders pleit voor een jarenlange lockdown.
Het is ons aangepraat omdat drie kabinetten Rutte de IC bedden hebbenverminderd, en ze niet daar op afgerekend wilden worden.
Fun fact: achteraf was, is en komt er geen tekort aan plekken..
De factuur van ons slavernijverleden komt volgende maand.
Een echte lockdown is hier nooit geweest en echt effectieve maatregelen zijn hier nooit genomen. Puur en alleen omdat partijpolitiek het won van rationeel denken. Mensen die toch rationeel dachten werden gelijk in de populistenhoek gezet of ernstig bekritiseerd, zoals de artsen in Groningen die een eigen weg gingen.
Het kabinet moet meer investeren in ‘kwetsbare’ delen van gemeenten omdat de coronacrisis daar het hardst toeslaat. Dat schrijven vijftien burgemeesters van grote en middelgrote steden in een manifest dat dinsdag wordt gepresenteerd. De burgemeesters zeggen zo ‘een tweedeling tegen te willen gaan’ die door de coronacrisis zou optreden.
www.parool.nl/nederland/burgemeesters...
Het manifest is ondertekend door de burgemeesters Femke Halsema (Amsterdam), Ahmed Marcouch (Arnhem), Paul Depla (Breda), Johan Remkes (Den Haag), John Jorritsma (Eindhoven), Koen Schuiling (Groningen), Emile Roemer (Heerlen), Sybrand van Haersma Buma (Leeuwarden), Ina Adema (Lelystad), Frans Backhuis (Nieuwegein), Ahmed Aboutaleb (Rotterdam), Cor Lamers (Schiedam), Theo Weterings (Tilburg), Jan van Zanen (Utrecht) en Jan Hamming (Zaanstad)
Is dat nieuws? Is al decennia zo.
Dus eeuwige werklozen krijgen weer een hangplek om eeuwig werkloos rond te hangen?
De geitenliefhebbers waren gewaarschuwd, maar keken liever naar de turkse schotel, gingen bij elkaar op bezoek en gingen naar de mosnee. En dan moeten ze nu ook nog geld hebben? De doden hebben niets aan geld en de rest heeft al een uitkering (of twee).
De burgemeesters willen veel extra geld om het tuig in die wijken koest te houden.
@2voor12 | 16-06-20 | 08:55:
Dat is het hoofddoel ja. Nevendoel is medelanders in de maatschappelijk werk sector van een goedbelegde bammetje te voorzien. Toevallig allemaal partijgenoten...
@AntonJansen | 16-06-20 | 08:50: Waar is die van ons nu weer? Zal wel weer zitten koffieleuten in Münster. Kan er beter blijven.
Ach, als er zonder problemen weer een miljard overgeboekt wordt aan 'Afrika' zal 't allemaal wel meevallen. Wat dorre takjes weggesnoeid van bedrijven die toch al op omvallen stonden en een herwaardering voor echte beroepen met een vast dienstverband. Alleen maar positief.
Ach ja, mein Schwanz krimpt ook wel eens. En toch komt het altijd weer goed.
Bij mij tegenwoordig vnl krimp. Wil niet echt meer stijgen.
@AntonJansen | 16-06-20 | 08:52: Volgend jaar weer 2% groei. En anders een blauwe pil in je mik douwen. Is ie weer even alsof je 20 bent.
Hebben ze al de banken die gaan omdonderen wel meegenomen?
Een mooi moment om de deur op slot te doen voor gelukszoekers en 2e paspoorten afschaffen.
Make NL great again !
Eventjes duidelijk maken, van diege die het overleefd hebben, zal een flink deel een long transplantatie nodig hebben. En er zijn er een pak bij die alsnog het einde van het jaar niet meer zullen halen. Als je longen of je hart fubar zijn, dan mag je op die lijst van survivors staan, maar eigenlijk is je levenskwaliteit foetsie. Iets wat met een normaal griepje niet het geval is.
@Lt-Kol Kilgore | 16-06-20 | 08:57: Zucht, schaapje.. Corona (of influenza), kan zorgen voor longontsteking en dat kan bij kwetsbare bejaarden dodelijk zijn. Dat was dit jaar niet anders dan bijvoorbeeld in 2018, lees maar hoe het er toe aan toe ging: www.ad.nl/binnenland/forse-stijging-s...
Het feit dat jouw levenskwaliteit naar de knoppen is als je zo gelukkig bent de BEHANDELING te overleven, komt puur door het feit dat ze je veel te lang aan een beademingsapparaat hebben gelegd, waardoor koolstofmonoxidevergiftiging ontstaat: www.telegraaf.nl/lifestyle/1023043054...
Opvallend, zie tabel 2, sinds week 12 geen Influenza opnames meer, griep is verdwenen, alleen nog maar corona:
www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en...
@restosteton | 16-06-20 | 09:10:
Ben daarom ook heel benieuwd naar het aantal jaarlijkse griepslachtoffers. Ik heb begrepen dat die getallen nog op zich laten wachten.
@JdelaT | 16-06-20 | 09:24: Over griepdoden was in het begin van de corona-crisis nog een hele pagina met statistieken terug te vinden, die is nu ineens mysterieus verdwenen...
Ja, dus?
Dat is dus terug naar het niveau van pakweg 2010. Toen was er ook echt een hongerwinter.
Dat er vroeg of laat een economische terugslag zou komen is normaal, dat de aanleiding thans de Corona "crisis' is, viel niet te voorspellen.
Van mij mag de recessie dusdanig diep en langdurig toeslaan dat de EU uiteen valt en dat het gezonde verstand weer terugkeert in de noordelijke Europese landen.
Hup recessie, laat het maar gebeuren. Hopelijk dé terugweg naar betere tijden.
Daarvoor moet het eerst eens goed oorlog worden vrees ik. (voor het gezond verstand terug komt.)
Zolang je er zelf niet aan onderdoor gaat...
Er klopt nooit 1 ruk van die voorspellingen. Webwinkels en bezorgdiensten beleven gouden tijden. Mensen blijven meer thuis en geven hier hun geld uit in plaats van de Costa's.
De ZZP'ers en flexwekers zitten anders wel in de problemen.
@Peter_la_Selie | 16-06-20 | 08:47:
De paar ZZP'ers die ik ken hadden op feestjes altijd het grootste woord hoe enorm ze aan het cashen waren en je toch wel heel dom was in loondienst te blijven. De duurste auto's, verre reizen en huizen als kastelen. En vooral laten zien hoe succesvol ze waren.
En blijkbaar nul buffer want die auto is de deur uit, geen enkel reisje meer en het huis staat te koop.
@Peter_la_Selie | 16-06-20 | 08:47: De uitzendbureau's hebben ook geen werk meer voor de tienduizenden die bij hen staan ingeschreven. Het is pas juni dus deze grafiek van het CBS is veel te vroeg. Kom op 1-1-2020 maar terug.
U bedoelt de Amazons van deze wereld. De middenstand gaat kapot.
@Lupuslupus | 16-06-20 | 08:54: ik neem aan dat u 2021 wilde schrijven?
@Dommelsch | 16-06-20 | 08:56:
Jeff Bezos gaat richting de triljard. Ondertussen verdwijnen mom&pop shops bij de vleet, en zien winkelstraten eruit als woestijnen. Amerikaanse malls gaan al die kant op. Gaat hier ook gebeuren. Geen idee hoe binnensteden eruit gaan zien, want horeca zal het ook niet overleven in die gebieden. Misschien een groot CHAZ of zo.
@2voor12 | 16-06-20 | 08:53:
Eens, ik heb ook ZZP'ers in mijn vriendenkring waar je absoluut geen medelijden mee hoeft te hebben, ook nu niet. Echter zijn er veel laagopgeleide ZZP'ers (bijvoorbeeld in de schoonmaakbranche) die nooit een buffer hebben kunnen opbouwen. Uiteraard moet je uitgavenpatroon adaptief zijn alleen komen velen onder het sociaal minimum. Met alle problemen die daaruit voortkomen.
@Peter_la_Selie | 16-06-20 | 09:01:
Voor die mensen is het inderdaad een probleem. En het zijn eigenlijk niet eens ZZP'ers maar worden op die manier door hun enige werkgever uitgebuit. Voor die groep moet er wel een regeling zijn om dit soort situaties op te vangen.
Helemaal rijmen kan ik het ook niet. Las een paar weken geleden dat er geen recreatievaartuig meer te koop was, alles was uitverkocht. Lees nu in de Telegraaf dat er een stormloop is op hypotheekadviseurs voor ver- en herbouw van de woning. Zijn dat allemaal mensen met zo'n riant en veilig inkomen dat ze de komende crisis met twee vingers in de neus overleven of zijn het lemmingen die achter elkaar aanrennen? Ik heb als zzp'er meer dan voldoende reserves en ook meer werk dan ik aankan, maar ik blijf toch nog heel huiverig voor grote aankopen en houd een reserve aan om minimaal 1 jaar zonder werk te kunnen overleven.
@2voor12 | 16-06-20 | 09:07:
Juist!
@Graaf_van_Hogendorp | 16-06-20 | 09:00: binnensteden ombouwen naar woongebieden met kleine, gespecialiseerde winkels. Eigenlijk zoals het vroeger was. Ben ervan overtuigd dat daar wel ruimte en vraag naar is, zodra de binnensteden weer normaal bewoond worden.
@FrankVeer | 16-06-20 | 09:08: Ach, 1 miljoen mensen werken in de zorg. Geen centje pijn. Verder mensen in het onderwijs zijn veilig. Ambtenaren zijn zeker. Bij defensie zoeken ze nog 9000 mensen. En dan nog alle ZBO's, agentschappen, subsidieslurpers, groene energiemensen etc. etc. Heel veel mensen houden op dit moment geld over omdat ze het niet kunnen uitgeven. Die moeten toch wat met al dat extra geld.
zijn altijd verwachtingen geen voorspellingen (net het weer) maar het gaat voornamelijk om de productie die terugvalt wij zijn een export land en niemand importeert meer dat is best lastig
@FrankVeer | 16-06-20 | 09:08: Ambtenaren, semi-overheid en consultants met overheid als grootste klant. Dat volk beschrijft u nu vooral. De loonslaven in de private sector komen straks aan de beurt. Maar die eerste zin van mij. Dat volk zit safe, makkelijk praten, en creëert geen welvaart. Een overheid verdeeld alleen welvaart.
Zolang we maar wel miljarden aan uitkeringen blijven overmaken, ook naar de Marokkanen, Turken en alle andere verrijkers die in hun thuislanden in de zon liggen van ons racistische geld.
Dat is positief etnisch profileren
het CPB, is dat een soort RIVM?
Het is beide overheid, dus ja.
Dit is wekelijks 'nieuws'........
*verder thuis werken gaat*
Ach het zijn maar voorspellingen. Morgen weer een andere grafiek.
Weer een baanbrekend, totaal onverwacht resultaat uit maandenlang onderzoek. En nu? Wat kan ik er aan doen? Wat moet ik ermee?
Hmmm, economische malaise en rassenrellen. "I'm fairly alarmed, here ..." Misschien wisten de Maya's toch meer dan wij.
Iedereen dab maar een basisinkomen!
Wat is het probleem? Vragen, nee: eisen we toch gewoon honderden miljarden steun uit Brussel te betalen door de knoflooklanden?
Hoho. Solidariteit gaat maar één kant op hè. En wel van landen die de zaak op orde hebben naar landen met failliete staatsfinanciën (maar met een hoger besteedbaar inkomen pp).
Kijk gewoon even hoe het in Duitsland gaat. Zo gaat het dan ook in Nederland over 2 jaar!
Duitsland zat al in de corona 2 jaar geleden? En daarmee in de aankomende economische en financiële crisis?
het ging heel erg goed in Duitsland 2 jaar geleden dus hier gaat het over 2 jaar ook heel goed is dat uw punt?
Zodra de economie moet steigen gaat de BTW omlaag net zoals in Duitsland. Nu wordt er moedwillig krimp veroorzaakt.
@revolte | 16-06-20 | 11:56: Ik steiger ook wel eens.
@Izhar | 16-06-20 | 17:30: Zolang je maar niet van een stijger valt.
REAGEER OOK