Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Honderdduizenden' krijgen geen zorg ivm corona

Curve gaat stijl omhoog

zorg (fotograaf zoeken in ANP-databank, red.)

Er is ook slecht nieuws in die hele coronacrisis. Mensen met rare bultjes op linkerknie, mensen met rare bultjes op hun balzak, mensen met rare bultjes op hun gehemelte, mensen met rare bultjes overal en nog honderdduizenden andere mensen die zorg nodig hebben, zijn nog niet geholpen (hele rapport nog niet online) omdat de ziekenhuizen het te druk hebben met corona. "Huisartsen hebben sinds de uitbraak van het corona-virus in Nederland 360 duizend mensen minder naar een medisch specialist verwezen dan de afgelopen jaren in dezelfde periode. Ook zijn 290 duizend al geplande behandelafspraken in het ziekenhuizen sinds begin maart niet doorgegaan." Begrijpelijk, maar ook gevaarlijk in DIT LAND dat al jaren ZIEK is (period). Bart Berden van het ziekenhuis in Tilburg heeft een boodschap van hoop realisme: "De belangen van andere patiënten die zorg willen, van zorgverleners die ze willen helpen, en de corona-zorg die moet doorgaan, gaan nu tegenover elkaar staan (op anderhalve meter afstand)." Vergeet gezondheid versus economie. Het nieuwe dilemma is gezondheid versus gezondheid! Succes met blijven ademen allemaal.

Steeds minder dor hout op de IC

Social

Reaguursels

Inloggen

Dit geeft aan hoeveel overbodige zorg er doorgaans geleverd wordt. Ik zie nou niet bepaald de mensen bij bosjes omvallen. Integendeel, de meesten zijn nog nooit zo gezond geweest: de hele dag rondjes lopen en vooral niet aan het werk. Bart Berden heeft nu eenmaal hijgende medusch specialisten in de nek die geen inkomen kunnen genereren. O nee, sat hoeft ook niet, want dat is in het geniep al geregeld. Daar waar de restauranthouder, de kapper en de fitnesstrainer maar een ander vak had moeten leren, wordt de 5% rijkste Bederlanders in de watten gelegd. Je zou ook tegen alle andere medisch specialisten kunnen zegfen: had je maar IC-, SEH- of longarts moeten worsen. Jij wilde toch zo geaag als vrijgevestigd ondernemer (proest) cashen? Maar nee hoor, de witte brigade wordt 100% gecompenseerd

Feitenpliesie | 21-04-20 | 07:29

Johan trapt nogal een open deur in.
Als het niet nodig is hoef je naar de IC, namelijk.

Bolder | 20-04-20 | 17:01

Gewoon even een ongenuanceerde vraag/ opmerking: De overheid is gebaat bij zo min mogelijk testen die eventueel heel heel misschien wel eens de doodsoorzaak al dan niet icm corona tot gevolg heeft gebracht.

DrachiR | 20-04-20 | 16:20 | 1

Oh. En ik wil graag het programma weten van die foto met topje naar beneden. Mijn buurman wil het programma kijken. Vandaar..

DrachiR | 20-04-20 | 16:22

"Hoeveel meer ouderen nu thuis sterven aan corona is niet bekend."

Joost Maghetweten | 20-04-20 | 15:20 | 1

Zal vast wel ergens in de cijfers van het CBS te vinden zijn.

Alexander des Burgus | 20-04-20 | 17:29

We gaan er uiteindelijk allemaal aan en zo lang er leven is is er hoop. Dus gaan met die banaan want de schade wordt steeds groter.

frisenfruitig | 20-04-20 | 14:10

Ja hoho, in die cijfers zitten dus ook de mensen die bewust nu hun bezoek uitstellen omdat het niet urgent genoeg is. In België (redelijk vergelijkbaar) is een onderzoek gedaan naar motivatie om naar huisarts of specialist te gaan, en hieruit blijkt dat 60-65% van de verminderde vraag hieraan toe te schrijven is! Kijk, ik kan voor mijn prescriptie en bloeddruk onderzoek nu gaan, of even uitstellen met een maandje omdat ik toch nog genoeg heb en niet zo'n zin om mijn huis uit te gaan nu. Dat zit nu dus ook in die cijfers.

breakingbed | 20-04-20 | 14:05 | 3
-weggejorist-
Zeikerd | 20-04-20 | 14:28

Een hoop voordelen: De zorg kan volgend jaar een stuk lager, want 360.000 mensen krijgen geen zorg. Misschien gaan er wel wat van dood. Een paar duizend Corona-patiënten sterven ook, maar dat weegt niet tegen elkaar op. Dan: De milieu-eisen van Europa worden dit jaar vast op de sloffen gehaald. Ook: Er hoeft een stuk minder AOW betaald te worden, en minder pensioen. Maar helaas, de nadelen zijn een stuk hoger.

Grasgriezel | 20-04-20 | 13:57

Wat je helemaal niet vermeld ziet is de pijn ,die vele duizenden letterlijk lijden omdat ze al weken geen fysiotherapie kunnen krijgen. Bij te veel pijn slaap je niet en loopt je weerstand snel achteruit. En die gore Telegraaf meldt dan vanochtend,ja nee hoor geen versoepelingen, dat kan nog niet. Nee mensen kunnen beter kennelijk op een andere manier gaan doodvallen als het beestje maar geen corona heet - dan is het politiek gedekt en OK. Rutte moet gaan oppassen,lijkt me.

hertogvanzottegem | 20-04-20 | 13:34 | 5

@van heinde en verre | 20-04-20 | 13:52:

Loop niet te janken en ga je oefeningen doen.

Gulliver | 20-04-20 | 14:52

@Gulliver | 20-04-20 | 14:52: je weet duidelijk niet waar je het over hebt,laat dat niet tot 2x toe zo dumb merken Gul. Ga fijnekens verder met je traveltjes,wat verder weg mag nu ook.

hertogvanzottegem | 20-04-20 | 15:17

@hertogvanzottegem | 20-04-20 | 15:17: Hij heeft gelijk. Verreweg de meeste fysiotherapie, zeker de ambulante, kan jezelf thuis doen. Een video-instructie van de peut en beeldbellen zijn een adequate ondersteuning.
Idem dito voor spraaktherapie (de logopediste heeft ook oudere klanten), diëtiste en psychische hulp.

Arachne | 20-04-20 | 21:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Waarom niet 1 of 2 corona ziekenhuizen, de rest van de ziekenhuizen kan gewoon doorgaan met medische hulp.

gato | 20-04-20 | 13:29 | 1

Lijkt me onhaalbaar om mensen uit het hele land al dan niet met een ligambulanche daar naartoe te brengen. Dat is onbetaalbaar.
Niettemin, dat de medische hulp op een laag pitje is komen te staan is minder. Ik sta in de wacht voor 2 operaties, zul je zien dat er dadelijk 2 oproepen komen.

Jezusaapje | 20-04-20 | 14:01

Kunnen ouderen dan misschien een premiekorting krijgen als ze toch niet op de IC worden opgenomen en als verplegend personeel in de verpleeghuizen voor 25% geinfecteerd is en geen mondkapjes krijgt?

Watching the Wheels | 20-04-20 | 13:26 | 1

Hahaha. Lekker ieta roepen zonder feitenkennis. "ik krijg iets niet, nu wil ik korting." u vergeet voor het gemak dat de zorgkosten vanaf 65 jaar, daarvoor laag en redelijk stabiel, elke 5 jaar met 50% steigen. Dus eigenlijk had u moeten reaguren: "bedankt dat jullie mijn zorgkosten betalen". Maakt niet uit, geen dank.

Roeieber | 20-04-20 | 17:32

Zweden blijft volhouden dat het niet nodig is om het openbare leven stil te leggen vanwege de coronacrisis. Ondertussen zijn het de ouderen die daarvoor de prijs betalen, zeggen experts.

De geluiden over de Zweedse aanpak zijn tweeledig: enerzijds is er lof. De crisis loopt er immers niet uit de hand, terwijl de economie grotendeels doordraait. Anderzijds is er veel kritiek. Het aantal besmettingen en doden ligt er veel hoger dan elders in Scandinavië en het zijn ouderen die in groten getale sterven in verpleeghuizen.
www.welingelichtekringen.nl/gezond/17...

pga | 20-04-20 | 12:57 | 9

@van heinde en verre | 20-04-20 | 13:39: ondertussen heeft Zweden het laagste aantal beademde IC plekken per inwoner van heel Europa, dus dat statement is fout.

breakingbed | 20-04-20 | 14:07

@Gulliver | 20-04-20 | 13:44:
Ik hoor dat het in Singapore gaat om buitenlandse arbeiders die samengepakt onder vreselijke omstandigheden moeten wonen. Daar vliegt de besmettingsgraad omhoog

theo-is-dood | 20-04-20 | 16:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Gaat leuk worden als mensen straks opzettelijk gaan proberen Corona op te lopen, om kans te maken op een ziekenhuisbed.

Reaguurdeskundige | 20-04-20 | 12:55

We hebben in Nederland voorlopig nog geen enkele Coronadode. Dat wil zeggen dat er nog bij niemand is vastgesteld door obductie dat Corona de doodsoorzaak was.

azijnseikerT | 20-04-20 | 12:49 | 5

@azijnseikerT | 20-04-20 | 12:49

En dat weet jij hoe? Graag met linkjes.

omanders | 20-04-20 | 13:39

Daarnaast zou ik ook meer discussie en feiten over de test willen zien.
Volgens onderstaande studie is de huidige test:
- Géén gouden standaard, dus niet accuraat
- Is het een kwalitatieve test, géén kwantitatieve
- Wordt er getest op exosomen, niet de daadwerkelijke virusaandoening zelf
https://www.youtube.com/watch?v=KGGd7-vvd9Y

Dommelsch | 20-04-20 | 14:29

We hebben ook geen doden door kanker. Kankerpatienten sterven uiteindelijk allemaal door hartstilstand.

BrabantiaNostra | 21-04-20 | 07:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Zozo, de zorgverzekeraars kunnen dus mooi wat winst maken dit jaar als al die bexoeken niet hoeven te worden vergoed. Weegt vast wel op tegen de coronakosten. En als al die uitgestelde zorg ervoor zorgt dat er wat de pijp uitgaan wordt het nog rendabeler.

Hadena | 20-04-20 | 12:48

Alleen al die hypochondrische schoonzus van mij is al goed voor zeker 10 minder huisarts bezoeken.

swassannuf | 20-04-20 | 12:38 | 2

Ik heb er ook zo eentje in de familie. Bij het minste of geringste naar de huisarts toe waarna ze steevast te horen krijgt: "Niet zoveel aan de hand. Gewoon thuis uitzieken.'

Nehemia | 20-04-20 | 13:10

"Twentse ziekenhuizen bereiden het hervatten van de reguliere behandelingen voor'. Dus dat is heel goed nieuws (als je in Twente woont). Hier in Twente zijn trouwens (als ik het goed onhouden heb) nog geen 60 personen aan corona overleden, de meesten daarvan in Hengelo en Enschede.

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:38

Dat is natuurlijk ook een manier om de curve te flattenen, minder mensen naar het ziekenhuis sturen.

Schulzie | 20-04-20 | 12:36

Vanochtend bij BNR over de situatie in Zweden.
Die gaan helemaal door het putje en staat er qua xx bedden per 100.000 inwoners nog slechter voor dan in Nederland.
Iemand van 70+ gaat nu al niet meer naar het ziekenhuis. Klokkenluiders worden er monddood gemaakt.
Als je in complotten geloofd voert Zweden hier de ultieme omvolking uit.
Autochtone bejaarde Zweden laten ze gaan.

Miezerig | 20-04-20 | 12:35 | 3

Wat doen ze met autochtone bejaarden?

Kluukluuk | 20-04-20 | 12:39

Dit moet je even uit gaan vechten met @van heinde en verre hieronder...

Muxje | 20-04-20 | 12:39

Hou op man, die vrouw heeft het over 96,000 doden in het meest conservatieve scenario. De VS hebben niet voor niets de modellen van WHO in de prullenbak gegooid omdat ze inmiddels zo absurd afwijken van de werkelijkheid.

Dommelsch | 20-04-20 | 14:42

Zweden heeft genoeg IC capaciteit omdat ze nooit zo idioot bezuinigd heeft op met name IC plekken als Rutte. Daardoor heeft ze nooit een lockdown hoeven doen. Er is zelfs al enige groepsimmuniteit. Rutte is dus zelf schuldig aan de lockdown en meltdown (van onze economie).

van heinde en verre | 20-04-20 | 12:34 | 3

Fake news

Vackman | 20-04-20 | 12:50

Als bejaarde ben je wel bezig met hoe je afscheid wil nemen. Dat doe je liever niet op de IC.

van heinde en verre | 20-04-20 | 12:31

Huh? Wat? Iets met zorg?
Graag alle Corona berichtgeving zo verpakken.
.
**zzip up** En ja:
Het is tijd om de maatregelen wat te versoepelen.
En de (toch onvermijdelijke) verdere verspreiding te accepteren.

hotmint | 20-04-20 | 12:29

Gisteren Lubach gezien?
Compleet gehersenspoelde WHO,China-hugging en zelfs Taiwan-vragen niet beantwoorden ,verbinding verbreken en insinueren dat Taiwan provincie van China is
Zelfs Trump kreeg gelijk bij VPRO...
www.youtube.com/watch?v=ii-xXKPxUUc

pga | 20-04-20 | 12:26 | 5

@paulis | 20-04-20 | 12:40: te laat en te tam inderdaad. Enige mooie is dat ik nu de rest van de week “ziejewel” tegen een hoop mensen kan zeggen.

WammesWonder | 20-04-20 | 12:46

@paulis | 20-04-20 | 12:40: Het programma van Lubach wordt geproduceerd door Irene van den Brekel en dat is de partner van Kajsa Ollogren. Haar productiebedrijf heet Human Factor.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Irene_van_den_Brekel

Nehemia | 20-04-20 | 13:17
▼ 2 antwoorden verborgen

De huisarts wil je niet eens zien tot 1 juno, tenzij het levensbedreigend is. Dat is mijn ervaring.

B.agger | 20-04-20 | 12:18 | 3

Ik, als medisch professional in de eerste lijn, zie sinds vorige week weer patienten zonder corona.

schijtzat | 20-04-20 | 12:29

De huisartsen hier in Twente raden de mensen juist aan om naar de dokter te gaan als ze iets mankeren. Omdat vermijden van het spreekuur zeer ernstige consequenties kan hebben.

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:41

Hier kan je ook nog gewoon terecht bij de huisarts.

Vackman | 20-04-20 | 12:51

Kennen jullie die mop van die bejaarden die naar de IC gingen?

Mr_Natural | 20-04-20 | 12:16 | 1

Deze mop is flauw maar in dit geval ijzersterk.

ik_wacht_niet | 20-04-20 | 12:21

Een vriendin werk al jaren als fiscalist op de Zuid-as. Die is druk met het omzeilen van belastingen voor profvoetballers. Belastingontwijking via tax havens. Een andere groep clienten zijn medisch specialisten in een maatschap, bv etc. Wat mij betreft mogen die alleen nog in loondienst bij een ziekenhuis werken. Anders gaan ze maar lekker naar de USA.

Piet Karbiet | 20-04-20 | 12:12 | 7

Heeeeee Daan. Laat die sukkels rusten. Ralph is dood en de rest volgt wel een keer.

boerzoektscheet | 20-04-20 | 13:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik bergijp even de verhoudingen niet. 290.000 behandelafspraken zijn niet doorgegaan. Was dat i.v.m. 290.000 corona behandelafspraken?

Leptob | 20-04-20 | 12:11 | 3

Nee. Niet-corona afspraken worden gewoon afgezegd. Alles wat niet zeer urgent is.

In Nederland hoor je er weinig details over. In de VS is inmiddels al duidelijk dat er heel veel zorgpersoneel ontslagen is of zonder salaris thuis zit. Het wachten is op de eerste ziekenhuizen die daar omvallen. Het is ze simpelweg verboden om niet-urgente zorg te verlenen.

Carbonnetje | 20-04-20 | 12:18

ik hoop dat u niet gaat stemmen.

MaximusAurelius | 20-04-20 | 12:21

Ik moest 6 of 7 april voor een kleine operatie in het ziekenhuis. Werd gewoon afgezegd. Ik vermoed dus de andere behandelingen geen corona behandelingen.

Kluukluuk | 20-04-20 | 12:34

Er zijn in Nederland dus in de afgelopen 3 weken ±5.500 meer mensen overleden dan gemiddeld in voorgaande jaren. Het aantal officiële Corona sterftegevallen in de afgelopen 3 weken is ±3.000. Dat betekent dat er daarnaast zo'n 2.500 'onverklaarbare' extra sterftegevallen waren in deze 3 weken. Dat kan 2 dingen betekenen:
1. Deze sterftegevallen zijn ook door het Coronavirus veroorzaakt en dus bijna de helft van de Coronagevallen zijn de overheid ontgaan.
2. Deze sterftegevallen zijn geen Coronagevallen, maar een gevolg van uitblijvende medische aandacht.
Of iets er tussenin, natuurlijk. In het eerste geval schiet de overheid ernstig tekort in een goede registratie. Plausibel, want de overheid is al ernstig tekort aan het schieten in de twee enige dingen die ècht helpen: Beschermingsmaterialen en testen.
In het tweede geval is het middel van zelfisolatie (2.500 doden) bijna net zo erg als de kwaal (3.000 doden).
Wel opvallend dat er volgens de officiële cijfers in China ±4.600 doden zijn gevallen, zo'n 1.000 minder dat tot noch toen hier in Nederland. We zijn weer eens het beste jongetje van de klas, maar dat niet op een leuke manier!

Chuck the plant | 20-04-20 | 12:11 | 5

Heb jij de afgelopen weken onder een steen geleefd? Of staat je schotelantenne gericht op het verre oosten?

Sitting_targets | 20-04-20 | 12:16

Een andere belangrijke vraag is of er straks een dip komt het in het aantal sterfgevallen. (Door mensen die nu versneld zijn gestorven.) Zal even duren, maar ik denk dan aan een 2 of 3 jarig gemiddelde.

Anders gezegd: de prijs dus we nu betalen: hoeveel levensjaren (ipv levens) redden we daar mee.

WammesWonder | 20-04-20 | 12:52

@BBRDWR | 20-04-20 | 12:14: Wie zegt dat deze mensen AAN corona zijn overleden? Je kunt overlijden MET corona, zonder dat je AAN corona overlijdt.

Arachne | 20-04-20 | 20:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Tegelijkertijd kun je dit ook als goednieuws zien. Veel mensen gaan voor iedere scheet die ze dwars zit naar de huisarts. Geen geduld of behoefte aan aandacht.

360.000 verwijzingen door de huisarts minder. Kun je nagaan hoeveel huisartsbezoeken dit minder zijn dan normaal.

zuurtjeregen | 20-04-20 | 12:10 | 1

Dat zijn 360.000 mensen waarvan een deel binnenkort niet meer te redden is want te laat de kanker ontdekt. Mooi hè?

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:45

Gelukkig is veel zorg absoluut niet spoedeisend en kan wachten geen kwaad. Sommige aandoeningen gaan vanzelf over! In tegenstelling tot wat veel mensen denken is bijvoorbeeld ook kanker absoluut geen spoed. Als je moet haasten om te opereren voor kanker is de operatie zinloos.

Vula | 20-04-20 | 12:07 | 3

Toch hé, wanneer je kanker schijnt te hebben het wellicht wel een goed idee Is om de behandeling spoedige te laten starten.

Gomezlopez | 20-04-20 | 12:13

@Vula | 20-04-20 | 12:13: Dat is niet altijd zo. Als je nierkanker hebt en je moet wachten omdat de dr z'n quotum van nier uitname niet mag overschrijden, kun je heel snel van behandelbaar naar palliatief gaan. Wie zes weken moet wachten voordat de dr gaat opereren aan zijn hersentumor, die gaat echt wel dood. Dat graf kan ik je ook aanwijzen.

eastender | 20-04-20 | 12:34

Zorg, zo heet toch die intergalactische schurk uit Star Trek die de wereld wil vernietigen?
Oh nee, het is deze: www.youtube.com/watch?v=krcNIWPkNzA

Mr_Natural | 20-04-20 | 12:07 | 1

Zog. Maar dat was in Superman.

Piet Karbiet | 20-04-20 | 12:14

Dokters en specialisten zien hun omzet verdampen. Het uitmelken van patiënten is er niet meer bij, men kiest het zekere voor het onzekere en blijft bij potentiële gevaarlijke plekken weg. Een geluk voor de specialisten is dat ze nu soms telefonisch consult af kunnen nemen en zo tenminste nog iets kunnen declareren.

Klik_hier | 20-04-20 | 12:07

Goh, IC capaciteit onder controle omdat oudjes gewoon stiekem afgeschreven worden.
Is dat nou het intelligente onderdeel van die lockdown?

Harry Turtle | 20-04-20 | 12:05 | 3

De mensen die we beschermen met deze lockdown liggen dus bij het oud vuil. Waar is die lockdown dan nog goed voor? Om net te doen alsof onze IC capaciteit voldoende was?

Carbonnetje | 20-04-20 | 12:08

Van regeringswege geredeneerd wel. Het zijn toch aanmerkelijk wat AOW en pensioen besparingen. Was het eerst nog een reden tot dralen, nu is het simpelweg een opruimactie. En moet je opletten: Zij gaan de suggestie boos en verontwaardigd 'verre van zich werpen'.

eastender | 20-04-20 | 12:41

@Carbonnetje | 20-04-20 | 12:08: Deze lockdown down we voor Den Haag. Als heel Nederland z'n eigen grootouders op straat moeten gaan cremeren zoals in Ecuador, dan kunnen de politici alvast in de rij gaan staan voor de guillotine.

Alexander des Burgus | 20-04-20 | 23:42

Niet direct ter zake doende maar allochtonen maken 4 x maal meer gebruik van de gezondheidszorg dan autochtonen !

Stratum | 20-04-20 | 12:05 | 6

@Waakvlam | 20-04-20 | 12:07: zelf ook benieuwd. Google bracht mij hier: economie.rabobank.com/publicaties/201...

"De gemiddelde zorgkosten blijken lager naarmate het inkomen hoger is. Ook blijkt dat niet-westerse allochtonen gemiddeld hogere zorgkosten hebben dan autochtonen. Met name in de lagere inkomensgroepen zijn de verschillen tussen afkomst groot, waarbij mensen van Surinaamse en Antilliaanse herkomst de hoogste zorgkosten hebben. Deze kosten zitten vooral in de geestelijke gezondheidszorg en het ziekenhuis (CBS, 2013). Surinamers en Antillianen wonen vooral in de gemeenten Almere, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Tilburg."

Carbonnetje | 20-04-20 | 12:12

@Carbonnetje | 20-04-20 | 12:12: Lijkt mij logisch, als je uit een lekker klimaat zoals in Suriname hier komt, kom je toch op een kouwe, natte kermis thuis... zou ik ook depressief van worden.

lovekila | 20-04-20 | 15:07
▼ 3 antwoorden verborgen

We hebben in Nederland één van de duurste zorgverzekeringen ter wereld. We staan op nummer 5. Maar onder normale omstandigheden komt de kwaliteit en toegankelijkheid echter hoogstens uit op 'gemiddeld', vergeleken met andere welvarende landen. Nu de omstandigheden niet meer normaal zijn, is het logisch dat de kwaliteit en toegankelijkheid meteen onder het gemiddelde zakken.

Poesmobiel | 20-04-20 | 12:04 | 8

@pjisonline | 20-04-20 | 12:27:
Zonder concurrentie/marktwerking hoeft er ook geen kwaliteit geleverd te worden. De klanten komen toch wel..
Alleen met concurrentie en marktwerking moeten de partijen kwaliteit tegen een concurrerende prijs leveren.... Monopolieposities leveren nooit de gewenste prijs/kwaliteit op... Daarom zijn prijsafspraken tussen leveranciers die hetzelfde product leveren ook verboden...

dijkbewaker | 20-04-20 | 12:43

@pjisonline | 20-04-20 | 12:32:
Welke markt? Er is geen marktwerking in de zorg. Er zijn wat perverse wettelijke prijsprikkels het systeem, maar een markt is het niet. Niet aan de vraagkrant met een wettelijk verplichte winkelnering bij een klein kartel van verzekeraars (die allemaal met 10tallen verschillende labels en namen met dito verzekeringspakettens de illusie wekken van keuzevrijheid, maar er zijn maar een paar grote verzekeraars die die een oligopolie hebben), en niet aan de aanbodkant bij ze ziekenhuizen die allemaal aan wettelijke regels moeten doen met betrekking tot inkoop bij de faramceutische industrie,, toegang, salariëring etc.
Welke markt heb jij het in vredesnaam over? Nog even afgezien dat je veronderstelling volkomen absurd en verkeerd is. Marktwerking is de enige garantie voor de snelle ontwikkeling van kwaliteit. Het is geen toeval dat Ferrari’s en McLarens in Europa worden gemaakt en niet in China. En je “verbetering” maakt het niet beter... kwaliteit komt door marktwerking. Er is geen ander mechanisme die dwingt tot het leveren van de allerbeste kwaliteit voor de laagst mogelijke prijs. En die kostprijs wordt tegenwoordig (in alle sectoren) met name kunstmatig hoog gehouden door de overheid.

Stormageddon | 20-04-20 | 13:27

@pjisonline | 20-04-20 | 12:27: Marktwerking brengt zeker wel kwaliteit. Het deel wat nu voor marktfalen zorgt is een onwrikbare overheid die maar geen spullen voor de zorg inkoopt wegens te duur, omdat de rest dit ook al doet.

Alexander des Burgus | 20-04-20 | 23:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Vermoedelijk gaat het daarbij om niet noodzakelijke zorg.
Prima zaak, dat zou eigenlijk altijd zo moeten zijn.

jemagookniksmeer | 20-04-20 | 12:00 | 4

De huisartsen in Twente hebben alarm geslagen omdat ze veel minder patienten in hun praktijk krijgen, soms maar 5 per dag. De mensen stellen hun bezoek uit omdat ze bang zijn corona op te lopen in de wachtkamer en dat ontwijken - door blijven lopen met een medisch probleem - kan zeer ernstige gevolgen hebben.

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:11

@BBRDWR | 20-04-20 | 12:03: In de jaren 70 en 80 werd er massaal amandelen geknipt. Ik was de enige in de klas die niet was geweest. Onze huisarts vond: als het niet kapot, hoef je het niet te maken.
In de jaren 90 daalde het aantal en kreeg je "de buisjes in de oortjes".

Arachne | 20-04-20 | 20:48
▼ 1 antwoord verborgen

Waar we vooral goed zijn in dit vaasjes land is statistieken maken waar niemand iets aan heeft en iedereen allang wist !

Nietnagel | 20-04-20 | 11:59

Ja, er wordt flink geklaagd in de zorg. Ook over het omzetverlies van vrijgevestigde specialisten en paramedici.

The2Amendment | 20-04-20 | 11:57 | 6

@Weerduivel | 20-04-20 | 12:02: Mijn buurman’s beste vriend is tandarts. Factureert zo’n 30.000 per week aan de zorgverzekeraars. 5 x per jaar op vakantie en 2 x een weekendje Ibiza met het personeel per jaar. Uw buurman, maar ook die vriend van mijn buurman, mogen tot aan hun wenkbrauwen in de stront zakken.

Eagle_Eye | 20-04-20 | 12:07

@Weerduivel | 20-04-20 | 12:02:
Tandartsen zijn de meest overgewaardeerde zorgverleners. Een beetje de merkdealer, terwijl een universele garage net zo goed is.

kapotte_stofzuiger | 20-04-20 | 12:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Lijkt me eerder het gevolg van de genomen maatregelen die met name ouderen beschermen.

Bubske | 20-04-20 | 11:57

Ik hoorde Ira Helsloot afgelopen zaterdag op radio 1 vertellen dat de helft van de mensen die met corona op de IC komt weliswaar overleeft, maar dat iemand die op de IC heeft gelegen in de regel daarna niet veel langer meer leeft dan 1 jaar.

harrievanzanten | 20-04-20 | 11:56 | 5

Ah, een hoogleraar Besturen van Veiligheid heeft nu ineens veel verstand van IC patiënten. Zo leer je elke dag weer.

Vula | 20-04-20 | 12:03

"Ira Helsloot is hoogleraar Besturen van Veiligheid aan de Radboud Universiteit . Ook is hij editor van het Journal of Contingencies and Crisis Management" (bron: RU)

Iets zegt mij dat deze man niet de kennis van zaken bezit om uitspraken over levensduur na een IC opname.

normanius | 20-04-20 | 12:13

Hoogleraren hebben overal een mening over en de pers duikt er gretig op. Zij zijn echter buiten hun vakgebied net zo competent als wij allemaal om het leven in het algemeen of na de IC in het bijzonder, te beoordelen.

eastender | 20-04-20 | 12:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Wist niet dat Hakim Ziyech was omgeschoold tot arts.

Piet Karbiet | 20-04-20 | 11:56 | 1

Niemand die vraagt uit welke pornofilm die eerste foto komt... maken zich allemaal druk on corona, wellicht omdat er bij deze geen lime bij zit?

lovekila | 20-04-20 | 15:02

Jarenlang de zorg tot op het bot uithollen en dan nu je bek laten openvallen wegens ondermaatse zorg voor iedereen en zn moeder!?

TijdelijkOptimist | 20-04-20 | 11:56 | 8

mensen komen blijkbaar niet meer naar de huisarts. Wat heeft dat met ondermaatse zorg te maken?

zuurtjeregen | 20-04-20 | 12:17
▼ 5 antwoorden verborgen

Beetje raar allemaal. Geen zorg? Dan maar een flinke korting op de zorgverzekering!

jochum1980 | 20-04-20 | 11:55 | 2

Verkapte belastingen.

threeheadedmonkey | 20-04-20 | 11:58

Dat hebben ze 1x geprobeerd: een jaar niet naar de dokter was - dacht ik - 160 euro terug op je rekening. Daar werd zoveel gebruik van gemaakt dat het na die ene keer meteen werd afgeschaft. Je kunt mensen die nooit naar de dokter gaan (ben er al 20 jaar niet meer geweest) beter gewoon voor nop laten betalen. Dat heet 'sociaal' of zoiets.

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:19

Hugo de Jonge gaat dit vast weer proberen recht te lullen bij een persco. Zin an!

threeheadedmonkey | 20-04-20 | 11:54

Ik stel mijn SOA een jaar uit.

Sitting_targets | 20-04-20 | 11:54 | 2

Hahaha, met 1,5m afstand lukt dat wel.

vlotterik | 20-04-20 | 12:15

Had die 1,5 meter in het verleden maar gehouden.

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:19

Als de IC's minder druk zijn omdat ze minder ouderen toelaten, moeten we dan niet al een hoger sterftecijfer zien?

MrLahey | 20-04-20 | 11:53 | 4

Volgens mij komen ze langzaam tot de conclusie dat die IC behandelingen niet zo effectief zijn bij Corona patienten. Veel van die mensen die op hun buik gelegd worden gaan nauwelijks vooruit. Voor ouderen is het vaak een uitgesteld doodvonnis. Er is niet zo'n extreem groot verschil tussen IC en medium-Care afdelingen als veel mensen denken. Vaak is het de beschikbaarheid van beademingappartuur en de intensieve verzorging van verpleging. Althans, daar lijkt het op. Met de beschikbaarheid van steeds meer 'simpele' beademingsapparatuur denk ik dat veel ziekenhuizen kiezen om ouderen daar aan te koppelen. Minder intensief, minder risicovol en als ze toch verder wegzakken, dan helpt de IC alleen als ze sterk genoeg zijn.

BBRDWR | 20-04-20 | 12:01

@BBRDWR | 20-04-20 | 12:01: Er zijn nogal wat artsen/professoren die beweren dat het helemaal niet goed is zoals de behandeling van de viruspatienten nu verloopt. Ik ga dat hier niet uitleggen want er is voldoende daarover te lezen op b.v. YT. Er is iets helemaal mis met de behandeling. Dáárom sterven ook 3 van de 4 mensen op de ic's.

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:23

@Lupuslupus | 20-04-20 | 12:23: Simpele zuurstofmaskers zouden al een veel beter resultaat geven las ik ook ergens. Probleem is niet beademing (te weinig spierkracht) maar te laag zuurstofgehalte.

Realisties | 20-04-20 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zou wel eens naar de kapper willen.
Gewoon om eens te zien hoe dat ook alweer is. Al 27 jaar niet geweest.

Kaas de Vies | 20-04-20 | 11:53 | 8

@Leptob | 20-04-20 | 12:17: Ik heb pas een tondeuze besteld voor mijn honden. Nou ja, voor 2 daarvan. Was heel vroeger hondentrimster, toen ik nog in Delft woonde had ik 90 klanten, dus even zien of ik het nog kan. En zo niet, mijn honden zul je niet horen klagen als de 'coupe' mislukt, lol.

Lupuslupus | 20-04-20 | 12:27

Ik al 35 jaar. Knip mijn eigen haar en dat van de hele familie. Nooit klachten gehad.

B. Randnetel | 20-04-20 | 12:56
▼ 5 antwoorden verborgen

Is wel raar want waarom zou bijvoorbeeld een huidspecialist die niets van doen heeft met corona opeens zijn werk niet meer kunnen doen?

2voor12 | 20-04-20 | 11:52 | 8

@kapotte_stofzuiger | 20-04-20 | 12:22:
Uiteraard, want de IC's puilen uit toch ? En laat de persoon met huidkanker maar even lekker het lazarus krijgen, dat zien we dan wel weer ?
Zoiets ?

Rammstein | 20-04-20 | 12:26

@klimgek | 20-04-20 | 12:04:
Precies dat is het geval. Je deelt de gangen van het ziekenhuis bijvoorbeeld met patiënten die acute noodzakelijke zorg nodig hebben. Je wilt voorkomen dat een patiënt, die voor zijn chemo komt, bij de deur een patiënt passeert die een psoriasis wil laten beoordelen.
Dus niet noodzakelijke patiëntenstromen wil je beperken.

Aart4888 | 20-04-20 | 12:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Met Corona “redden” we enkel 80 plussers met morbide obesitas die allang geen bijdrage meer leveren en toch binnen afzienbare tijd deaud zouden gaan.

Daar moet alles en iedereen voor kapodt gaan.

Koenz0r | 20-04-20 | 11:51 | 16

@Koenz0r | 20-04-20 | 12:13:
Kunt u zich afvragen waarom u die bans heeft gekregen, boomer (vanaf 2006 al reaguren, tssssss.....)

kapotte_stofzuiger | 20-04-20 | 12:21

@Koenz0r | 20-04-20 | 12:06:
Gezien de belastingdruk in Nederland werkt uiteindelijk iedereen voor de overheid....

libertat | 20-04-20 | 13:38
▼ 13 antwoorden verborgen

Ik hoop toch echt dat mijn maagverkleining door kan gaan rond mei/juni. Deze donderdag start mijn voortraject dus ik heb hoop. Het start telefonisch ipv naar de kliniek toe.Maar geen problemen mee,want het start teminste wel. Obesitaschiurgen hebben hun eigen vakgebied. En t ziekenhuis een eigen afdeling ervoor,en meestal mag je na 1 dag weer naar huis. Geopereerd worden in coronatijd is ook wel weer eng ,maar dik blijven is enger en zal op den duur nog meer kosten aan ziekenhuizen en de zorg.

haatsmurfin | 20-04-20 | 11:51 | 4

@harry21 | 20-04-20 | 11:54: ... en het eetprobleem, dat blijft, gewichtsverlies blijkt vaak maar tijdelijk.

Analia von Solmsch | 20-04-20 | 11:58

@harry21 | 20-04-20 | 11:54: Ja ik weet het zeker,maar pas na jaren hoor. Heel lang wilde ik er niet aan ,maar door een kapotte buik{door 2 buikoperaties} die ze pas kunnen herstellen nadat ik extreem ga afvallen ,moet ik dit gaan doen.. een maagsleeve geen maagbypass trouwens. Maar eng is t wel ja.. ik eet gezond en goed ,snaaien doe ik allang niet meer. Zware operaties en die kapotte buik hebben niet meegholpen aan mijn gewicht,maar eerlijk moet ik ook zijn en dat is dat ik in mijn jonge jaren er veel meer schijt had aan mijn gewicht dan nu.. en zo kwamen er elk jaar weer wat kiloos bij. En die eraf krijgen nu op je 58e is erg moeilijk. Ik probeer dat al zeker 10 jaar nu en t is lastig ook als eet ik gezond en snaai ik niet meer. Sporten kan en mag ik niet vanwege die buik.. maar wat mij na de operatie ook in t verschiet ligt is een slanker lijf en een rechtgetrokken buikoperatie erna{word vergoed want is medisch iets} als ik op een bepaald gewicht kom.. en daar kan ik echt naar uitkijken. Dan maar bijna niet meer eten. Het idee dat ik tegen mijn 60e een heel ander lichaam hebben kan ,gezonder en slanker,,dat maakt dat ik t wel ga doen. En dan kan ik eindelijk weer jurken dragen in de zomer.. wauw.

haatsmurfin | 20-04-20 | 12:01

@Analia von Solmsch | 20-04-20 | 11:58: Een demotiverend antwoord vind ik dit. Je word erna goed begeleid en ook ervoor al. Ik moest al 13 kilo afvallen voor ik geopereerd ga worden. Je eetgewoonten pas je dan al goed aan. Stoppen met roken is lastiger zie ik wel om mij heen ,,en dat kon is 25 jaar geleden ook in 1x. Alcohol drinken doe ik niet ,ik hou er gewoon niet van. Maar ik ben trots op mezelf dat ik op mijn leeftijd dit nog aan durf en ik ga zeker niet luisteren naar mensen die praten zoals jij.. Mijn gewichtsverlies zal niet tijdelijk zijn en ik hoef ech tniet superslank te worden.. dank u.

haatsmurfin | 20-04-20 | 12:10
▼ 1 antwoord verborgen

We hebben dus 1) huizencrisis met vele tienduizenden zwervers en mensen die door het verliezen van hun baan hun particuliere huuroplichtingswoning niet meer kunnen betalen, 2) corona crisis 3) zorg uitstel en afstel crisis, 4) economische crisis 5) dan volgt nog de GGZ crisis straks van mensen die depressief raken

stipjes | 20-04-20 | 11:51 | 3

Wat dat laatste betreft: iedereen naar het coronacafé van GS. Ik word er althans vrolijk van. Sowieso is het prettig hier.

Sitting_targets | 20-04-20 | 11:57

6) Stikstofcrisis 7) klimaatverandering 8) peak-oil 9) gat in de ozonlaag 10) zure regen 11) microplastics 12) plastic in de oceaan 13) eikenprocessierupsen 14) 5G

We gaan alle-maal harstirke helegaar DEUADT!

harry21 | 20-04-20 | 11:58

Het Rijk zal na de crisis wel de volgende conclusie trekken; "Dan zijn er dus 324.000 hypochonders en kunnen we nog meer snijden in de ziektekosten". Iemand weddenschap doen?

BASinnic | 20-04-20 | 11:51

Straks 100'en mensen dood door kanker omdat ze niet op tijd gezien zijn, maargoed - opa haalt de 89 nu gelukkig wel.

harry21 | 20-04-20 | 11:49 | 5

Wacht maar als straks honderdduizenden de hongersdood sterven.

Solar666 | 20-04-20 | 12:03

Het had nooit of / of mogen zijn.

Rammstein | 20-04-20 | 12:05
▼ 2 antwoorden verborgen

de maatschappelijke impact op de niet-corona gangers is straks een veelvoud van het aantal doden plus de kosten. Vanaf begin af aan al gezegd.

Het is niets anders dan een vehikel om macht te trekken en de échte agenda door te duwen.

Wize | 20-04-20 | 11:48 | 1

Psst, wetenschap kopen.

piet12345 | 20-04-20 | 11:54

En wie spint hier garen bij? Juist.... de zorgverzekeraars! Raar volk die Hollanders man man man...

Man-Bijt-Hond | 20-04-20 | 11:48 | 1

Premies omhoog graag.

dathoujetoch | 20-04-20 | 11:54

De vergeten crisis, zorg uit- en afstel.
Komt ook op de lijst.

Kaas de Vies | 20-04-20 | 11:48 | 6

@kapotte_stofzuiger | 20-04-20 | 11:59: Dus mensen met schildklierkanker die niet met radio-isotopen behandeld konden worden vanwege de corona-crisis (= uitgestelde zorg) en daardoor misschien wel jaren eerder overlijden noem jij aanstellers? En nee die gaan niet met gillende sirenes naar het ziekenhuis geloof mij. Mijn zus heeft dit soort patiënten allemaal af moeten bellen, mensen huilend aan de telefoon. Ga jij dat maar eens doen dan spreek ik je graag weer na zo'n ochtendje patiënten afbellen.

Roadsurfer | 20-04-20 | 12:13

@Roadsurfer | 20-04-20 | 12:13:
Vraag uw zus eerst maar eens wat de prognose van schildklierkanker-patiënten is en het effect van starttijd van behandelen (zal vast een mooie NTvG-referentie te vinden zijn)

kapotte_stofzuiger | 20-04-20 | 12:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Zo iets heb ik al gehoord. Mark Rutte kwam met een kikker op zijn hoofd bij de doktor.
"Hoe komt dat nou?" vraagt de doktor.
"Nou, het begon met een pukkel op mijn bil." zegt die kikker.

Osdorpertje | 20-04-20 | 11:48 | 1

Dokter kunt u dat gezwel aan mijn bil verwijderen?

Broadsquire | 20-04-20 | 12:17

Schandalig dat oudere mensen willens en wetens de benodigde zorg wordt onthouden, omdat "er geen beschermende kleding en beschikbare IC's zijn"

Een grof schandaal

Stinkend_zadel | 20-04-20 | 11:47 | 12

Ja tuurlijk, dat roept lekker op de sosjaalmediaas: Een grof schandaal!
In werkelijkheid is er niemand IC-zorg ontzegd maar kiezen en kozen mensen er al niet voor om op 80-jarige leeftijd met een ernstige ziekte te sterven op een klinische IC maar liever thuis of in het verzorgingshuis. Beetje tendentieuze journalistiek wordt hier bedreven.
In werkelijkheid heeft corona ons een dienst bewezen: heel veel niet-noodzakelijke zorg is achterwege gebleven en het is zaak te onderzoeken wat we daarmee kunnen voor de toekomst.
Ik ben een tijd geleden met mijn zoontje bij de huisarts geweest en als ik zie waarmee de wachtkamer vol zit (bijzonder veel vrouwen, ogenschijnlijk in behoorlijk goede gezondheid) en hoe lang de consulten duren, dan weet ik zeker dat we in Nederland een hoop zorgcapaciteit verknoeien aan gezeur. En dat is nu plotsklaps niet meer nodig gebleken, behoudens spoedgevallen en vast en zeker zeer ongemakkelijke tijden voor mensen die een nieuwe heup of zo nodig hebben.
Dus denk zelf eens goed na over welke zorg nu wel en niet belangrijk is en of mensen iets tekort gedaan is. Ik weet vrij zeker dat dit bijzonder meevalt.

Busverhuur | 20-04-20 | 12:45

@Busverhuur | 20-04-20 | 12:45: ehhhh...., hier in Brabant kun je als je 70+ bent een plekje op de IC wel vergeten hoor. Je moet langer werken, je mag eerder dood. Gaaf land.

J-van-de-Bontekoe | 20-04-20 | 19:54
▼ 9 antwoorden verborgen

Corona is een rare en vervelende rage. Volgend jaar graag weer hoelahoep, voetbalplaatjes of knikkeren aub.

keestelpro | 20-04-20 | 11:46 | 3

De Pokemon-zoek app is in herontwikkeling op dit moment.

Nuchternederland | 20-04-20 | 11:54

De EK-voetbalplaatjes hebben het dit jaar niet gehaald. Wellicht toch weer terugvallen op de Flippo's

zuurtjeregen | 20-04-20 | 12:25

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken