'Joden zijn de kanarie in de koolmijn'
Nu we toch Trouw zaten te lezen...
Interview van Kleis Jager (volgtip) met vrouwtjesrabbijn Delphine Horvilleur, over hard aanwakkerend antisemitisme in Frankrijk (en Europa). Eigenlijk weet je alles wat er in staat: Jodenhaat is niet louter islamitisch, het vindt vreemde bed- en bondgenoten bij extreemlinks en extreemrechts. Juist daarom zijn joden de kanaries in de kristalmijn: als zij zich bedreigd zien (en aangevallen worden), dan zijn de extremen aan het groeien. En het is goed om het af en toe eens te herhalen: "Jodenhaat is geen gewone xenofobie of haat voor alles wat anders en minderwaardig zou zijn. De Jood wordt niet gehaat omdat hij minder is of minder heeft. Men beschuldigt hem er juist van iets te hebben dat ons toekomt: macht, geld, privileges, noem maar op." Oftewel. Als te veel anderen zichzelf tot slachtoffer verklaren, kunnen de scharnieren van de boekenkast weer geolied worden...
Reaguursels
InloggenOf gewoon Gods volk waar de hele wereld een hekel aan heeft. Stond al eeuwen in de bijbel. Maar niemand die t leest.
Overigens, wat je nu weer ziet in Iran mbt de liquidatie van die generaal Suleimani, is bloody typical.
Kijk, ik snap dat ze in Iran niet blij zijn met die actie van Trump, en "wraak" zweren, en ook in zijn algemeenheid kun je "volkenrechtelijke" vraagtekens bij die liquidatie plaatsen, daar ben ik zelf ook nog niet uit (hoewel die Suleimani nou niet bepaald een prettige en vredelievende persoon was), maar die actie was uitsluitend een idee van Trump, is uitgevoerd door een Amerikaanse drone - als vergelding voor aanvallen op Amerikanen in Irak - en alleen de VS zijn dus aansprakelijk. Maar dit zegt dan de dochter van die Suleimani in haar speech:
"De dochter van de bij een Amerikaanse drone-aanval omgekomen Iraanse generaal Qassem Soleimani heeft vandaag dreigementen geuit tegen de Verenigde Staten en diens bondgenoot Israël. Beide landen gaan ‘een donkere dag’ tegemoet, aldus Zeinab Soleimani tijdens een herdenkingsceremonie voor haar vader."
Beide landen? Wat was dan de rol van Israël precies?
Het is een voorbeeld van wat je al die moslims voortdurend ziet en hoort doen: alles is uiteindelijk toch de schuld van de joden; de Mossad zit overal achter; als je aanslagen gaat plegen in Parijs, zorg dan in ieder geval dat je ook nog even een joodse supermarkt meepakt, dat is altijd goed.
Het anti-semitisme onder moslims is "virulent".
Merkel moet wel een ziek gevoel voor humor hebben met haar wiedergutmachung.
Ze gaat maar door, nu weer met Macron. Die twee willen dat Iran doorgaat met het atoom overleg. Zodra Iran een bom kan maken, gaan ze hem gooien ook! Trump is de enige westerse leider die het snapt!
Trump zou die Uranium verrijkings fabriek plat moeten gooien. Nu kan het westen nog winnen, straks niet meer! Weg met die primitieve godsdienst waanzinnige bende.
Die generaal, die honderden Amerikanen heeft laten vermoorden stond al op het verlanglijstje van de Amerikanen ten tijde van Obama. Maar die durfde niet en liet het maar voort etteren. Ook was de generaal door de EU ( jawel ) gemerkt als terrorist.
Babylon:
www.michaellaitman.com/jewish/jews-an...
Ikke en zijn handlangers hebben Ons vermoord.
Er is een theorie die zegt dat men Joden zo haat omdat ze ons doen denken aan het feit dat "wij" ze hebben vermoord.
Het is weer Godwinmaandag.
Lijkt me een achterlijke theorie. Nooit van gehoord trouwens. Van jezelf?
"Wij" hebben geen joden vermoord. Dat waren Duitse nazi's in 40-45. En dat is op zich natuurlijk al erg genoeg, en daarom is die schaamte en dat verleden dat tot op de dag van vandaag op de Duitsers drukt, goed te begrijpen, maar het waren alleen de nazi's die joden vermoordden.
En ja, er waren in alle bezette landen "collaborateurs" die de Holocaust "faciliteerden", maar dat was een kleine minderheid, en die minderheid kon alleen maar doen wat ze deed omdat de nazi's 5 jaar lang de dienst uitmaakten in die landen, anders hadden ze geen poot gehad om op te staan.
Simpel, vraag het aan de labourleider in de UK.....
Het is een oud gezegde. Israël kreeg als eerste te maken met de terreur waar nu de wereld mee te maken krijgt.
echt oud kan dat gezegde niet zijn. Of het oud wordt is ook zeer onzeker.
@Langshetrandje | 06-01-20 | 08:52: Oud is een relatief begrip.
Kut moslims! Verzieken de hele wereld. Prima dat Trump ze aanpakt. De EU leiders zijn watjes!
Laat ons jodelen, want er is lang niet gejodeld.
Och hemeltje, het monster van anti-semitisme!
Laten we hier ook een shomrim instellen want in Londen
en New York schijnt het zo goed te functioneren.
Het wonder van immigratie: halleluja!
(off topic: mijn geloof in het literaire genie van Anne Frank is ondermijnd door internet. Foei!)
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kan uit je reactie niet opmaken welk punt je wil maken.
@Auwieje | 06-01-20 | 07:38:
Ligt niet aan jou of op zijn minst ben je niet de enige.
G*dT, de jaloerse jahwistische abrahamitische monotheïstische woestijngod is volgens mij de kern!
Afgunstig op stiergoden in de omgeving;-)
De sibylle van Cumae profeteerde bella, horrida bella...
Neem alle religie weg, de waanzin blijft.
Indeed. Menigeen is al gevlucht naar Amstelveen. Daar heb je nog een redelijk grote gemeenschap. Ze zijn gevlucht vanuit Amsterdam Oud-Zuid (van oudsher chic joods). Vanuit straten zoals de Beethovenstraat, Gerrit van der Veen straat, Stadionweg, Olympiaweg, Apollolaan etc. Dat zijn vaak de oudere joden die met pijn in hun hart Oud-zuid ontvluchten waar ze geboren en getogen zijn maar niet meer de kracht hebben om naar Israel te gaan. Ze willen slechts rust, maar dat schijnt helaas niet te lukken daar. In en in triest.
Waarom ontvluchten ze oud zuid? Veelal Marokkaans scum die hun lastigvalt,
En voordat idiote types als BL gaan zeuren over een link: "De familie Schmidt wordt al 20 jaar lastiggevallen door antisemitische jongeren:" ‘Mijn kinderen denken inmiddels dat het normaal is’ : www.trouw.nl/religie-filosofie/de-fam...
En nee die jongeren heten geen Jan, Boris, Sterre of Mirre.
Ik heb toevallig thans ook een stulp in Amstelveen in een spikspan nieuw appartmentengebouw en ik had toevallig vandaag de nieuwjaarsborrel en diner via de VVE en ik ontmoette zeer veel oudere joden (hoe weet ik dat? Ashkenazi achternamen) die blij zijn dat ze weg zijn uit Amsterdam en hopen dat ze rust krijgen in Amstelveen.
Gelukkig kan vluchten in eigen land nog. Hoe lang nog beleidsmakers?
@SlimmeBelg | 06-01-20 | 01:00:
Klopt, ik begrijp wat je bedoelt en dat was ook mijn gedachte vanavond.
BL is van het soort dat de Duitsers belde als de buren onderduikers verschuilden.
@Gulliver | 06-01-20 | 01:30:
"U mag verblijven bij mij, maar als de Duitsers of NSB langskomen en naar u vragen zal ik het niet ontkennen."
You catch my drift? ;-\
En sorry voor de Godwin Joris (ook namens Gulliver (N'est-ce pas?)). Too easy. Maar dit topic schreeuwt erom.
@Gulliver | 06-01-20 | 01:30: Kopgeld heette dat toch? Zes gulden of 7,50, ben het even kwijt, maar zoiets was het.
Amigo's. We kunnen er Godwins tegenaan gooien, BL afzeiken en cynische grappen maken maar in de kern is natuurlijk in en in triest dat die joden zichzelf gedwongen zien om te verhuizen. Nog triester. De MSM (en gros) kijkt weg. Alsof er niks aan de hand is. Dat joden van Amsterdam Oud-Zuid naar Amstelveen moeten gaan? Who the fuck cares zolang de illegalen van "we are here" door Lenin Groot Wassink in de Stopera maar worden gefaciliteerd is alles ok want die zijn belangrijker dan het welzijn van de geboren en getogen joden in de stad. Man man man.
Rust in Amstelveen? Wens ze succes van me, Basil, maar dat gaat niet gebeuren. Nederland heeft voor moslims gekozen, en wie - van Joodschen bloed is -verstandig is smeert hem zolang het nog kan. Heb een heel naar voorgevoel dat Kaag door het kartel als nieuwe PM naar voren gecatapulteerd wordt in ruil voor meer VVD-gegraai uit de kas, dus de Joden gaan opnieuw geofferd worden. Dezel halfjood staat klaar, maar niet iedereen is weerbaar, dus die trekken beter hun plan...
@Graaisnaaiert | 06-01-20 | 04:08:
Vergis je niet. Dit zijn mensen die 65, 70, 75 of 80 zijn. Te oud om nog naar Israel te gaan en een nieuw leven op te bouwen, en dat geven ze ook toe. Ze willen slechts een oude dag hebben in het gebied waar ze zijn geboren en getogen. En dat gaat ze wel lukken want ze kunnen hun ogen sluiten. En in Amstelveen is het nog te doen.
Maar voor de Joodse jeugd is het natuurlijk een ander verhaal. Als ik nu 15, 20 of 25 zou zijn en Joods in Nederland? Exit. Op naar Israel, Zwitserland of de VS. Ik zou geen seconde twijfelen.
@Basil Fawlty | 06-01-20 | 04:46: Ik adviseer mijn kinderen ook ga weg uit Nederland. B.V. Zwitserland, Japan, V.S.
@Basil Fawlty | 06-01-20 | 04:46: Zwitserland is een prachtig land, maar je moet wel geld hebben, want een tikkeltje duur. Nou zijn nogal wat Joden maatschappelijk behoorlijk succesvol, dus het zal voor veel van hen niet zo'n probleem zijn.
@Kuifje-naar-Brussel | 06-01-20 | 09:14: valt wel mee hoor. Kwaliteit heeft een prijs.
@Kuifje-naar-Brussel | 06-01-20 | 09:14: Davos, waar ze om de een of andere reden ierder jaar iets te zoeken hebben, en heel erg hun neus ophalen voor eenieder die niet joods is,,,
Nu weet ik tenminste aan welke kant ik moet staan bij het verwachte bombarderen van Iran. Waarom dat voor trage begrijpers niet meteen erbij vermeld?
De NPO (het journaal, geloof ik) droeg vanavond dit steentje bij: nos.nl/nieuwsuur/artikel/2317440-brug...
Ik werd ontzettend kwaad toen ik het zag.
Er wordt een klasje MBO-scholieren rondgeleid door een synagoge. Ze worden behandeld alsof ze in de dierentuin zijn. "Waar denk je aan bij Joden?" "Wie weet hoeveel Joden er in Nederland zijn?" "Vraag maar raak, hoor. Wij kunnen niet beledigd worden". Vervang het woord Jood door chimpansee en je hebt een rondleiding door Artis.
Ik werd plaatsvervangend beledigd. De rondleiders, kennelijk twee joden, zagen er volstrekt normaal Nederlands uit en spraken keurig, zonder enig accent. De rongeleiden, het MBO-klasje, bestond uit een allegaartje van de meest buitenissig uitziende figuren die het Nederlands slecht (of niet?) beheersten. Ze waren allemaal te bedonderd om een keppel op te zetten uit respect voor de synagoge. Dat compenseerden ze door hun petje of hun hoodie op te houden.
Zoals gezegd: de opzet was om de klas rond te leiden door de dierentuin van het jodendom. Maar de klas deed me veel meer denken aan een dierentuin dan die twee rondleiders.
Om mijn afschuw te vervolmaken vertoonden de twee rondleiders het meest verschrikkelijke onderworpen dhimmi-gedrag dat je je kunt voorstellen.
Ik snap je gedachte op zich wel. Maar denk persoonlijk wel dat het goed is wat die school/synagoge doet. Deze lui hebben vaak een totaal vertekend beeld van joden. Deze beelden krijgen ze mee van klasgenoten, moskee, ouders.. Het laten kennismaken met joodse mensen en laten zien dat dat normale mensen zijn, kunnen bij die jongeren wel de ogen openen, en dat is hoe de school kan bijdragen om die jongeren op een bepaalde manier de maatschappij in te sturen. Met haten kom je uiteraard niet ver. Studenten zijn misschien disrespectvol, maar daar moet je boven kunnen staan. Zelf het goede voorbeeld geven. Als je het over die jongeren hebt moet je niet vergeten dat het stoere gedrag uit onzekerheid voortkomt, en dat ze daarom beinvloedbaar zijn. Maak hier als school op een positieve manier gebruik van
Het was lachwekkend. En dat ene flikkertje moet verdomde goed uitkijken dat zijn beeltenis niet op Insta gaat want die gaat geheid klappen vangen. Vrouwtje was erg leuk - maar zo naief als de tering -, zou ik wel eens een hapje mee willen doen als het wat minder naief zou zijn.
Tenenkrommend inderdaad, maar wie weet helpt het een beetje......
Alhoewel ik niet denk dat anderhalf uur genoeg is om die stereotypen te ontkrachten. Die studenten gaan daarna gewoon weer terug naar hun eigen groep van familie, vrienden en religie en worden vanuit daar weer omringd door die negatieve beeldvorming.
Antisemitisme is inherent aan de Islam. De Koran doet daar helemaal niet geheimzinnig over.
Antisemitisme in het westen komt voort uit jaloezie angst voor het andere, maar binnen de islam is antisemitisme simpelweg beleid.
De koran doet sowieso weinig geheimzinnig. Moslims dan weer wel wat meer, maar het meest geheimzinnig doen deugmensen die maar niet willen geloven wat ze lezen of horen en zien.
Deugmensen lijken wel last te hebben van het stockholmsyndroom.
@donkieshot | 06-01-20 | 03:48:
Als je 50 jaar lang hoort dat een slak harder rent dan een haas, dan is dat gewoon ook zo voor jou.
"Jodenhaat is niet louter islamitisch".
Nee.
Maar islamieten, ik schat zo'n één van de anderhalf miljard (en dat lijkt me nog een vriendelijke voorstelling van zaken) vormen veruit de grootste, meest dominante en meest tot geweld en zelfs genocide geneigde groep ter wereld, als het om jodenhaat gaat.
Op micro-schaal, hier in Nederland, geldt het zelfde. Radicaal links & rechts valt in het niet bij de één miljoen moslims die zich inmiddels aan ons hebben opgedrongen.
Tenslotte, ik zeg het nog maar eens, heeft de wereld duizend maal meer te danken aan een paar miljoen joden dan aan anderhalf miljard moslims.
Hier in Amsterdam-Zuid wonen er nog een paar, die nog niet naar Israël zijn gevlucht vanwege het moslimse getreiter en geweld. Van de tientallen jaren dat ik hier woon, heb ik van joden nog nooit last gehad. Integendeel. Dat kun je van de hier wonende moslims niet zeggen.
Toch is de geschiedenis aldus dat Joden op een industriële wijze zijn uitgemoord in en door heel erg Westerse politieke entiteiten. Een nabootsing van zo'n koelbloedig bureaucratische, tot in detail geoliede efficiënte vernietigingsmachine zie ik niet opduiken in de islamitische wereld. Hoe weerzinwekkend anti-menselijk deze op allerlei gebieden dan ook zijn. Te chaotisch en te gepartitioneerd. Ik zie het extreemlinkse of extreemrechtse totalitaire regiems zwelgend in het eigen gelijk van hun respectievelijke catastrofale utopieën wel weer doen.
@Mazzelstof | 06-01-20 | 06:19:
"Een nabootsing van zo'n koelbloedig bureaucratische, tot in detail geoliede efficiënte vernietigingsmachine zie ik niet opduiken in de islamitische wereld."
Toch is dit een prima omschrijving van de Armeense Genocide.
@Mazzelstof | 06-01-20 | 06:19:
Het maakt niet uit hoe georganiseerd het is.
De bedoeling en gruwelijkheid is van dezelfde orde.
@quantumcollider | 06-01-20 | 10:23: Daar heb je wel een goed punt waar ik niet van terug heb.
Merkel haalt heel erg veel buitenlanders binnen omdat vroeger de Duitsers tegen Joden waren. En nu blijkt ze zelf heel veel haters van Joden hebben binnengehaald. En die rechtsextremisten varen daar wel bij. Merkel heeft niet de oplossing van die haat, Merkel heeft die haat juist veroorzaakt. Moet ze niet heel snel eens weg?
Merkel probeert zo haar verwrongen schuldgevoelens af te kopen, maar sleept heel Europa mee richting afgrond. Zij handelt vanuit egoïsme en gaat daarbij over lijken.
@wijsvinger | 05-01-20 | 23:10: + 10
Even zo vrolijk is het diep treurig.
Het lijkt me wel zuur voor Merkel dat ze, voor haar gevoel, enorm haar best doet om te boeten voor het verleden maar gelijktijdig het verleden weer laat herleven. Door haar ongebreidelde import van andere culturen wakkert ze jodenhaat gewoon weer aan.
"Jodenhaat is niet louter islamitisch, het vindt vreemde bed- en bondgenoten bij extreemlinks en extreemrechts"
Ja, ik schat 50 tot 70 kaalkoppen van de NVU, een paar honderd antifa's, en verder hebben we 1 miljoen moslims in dit land.
Waar zit nou de grootste groep antisemieten?
Precies.. en ook wat Bozepaarsrman zegt.
In de arabische wereld. Die momenteel voor 1 20e deel uitmaakt van de EU-bevolking. Mooi man...
Zomaar een stukje tv gekeken. Het Israël van Heertje en Bromet. De moeite waard.
Israel is hard nodig, een joods land. Beter dan tig moslimlanden bij elkaar.
Betere tv zoals dit soort programma's is harder nodig.
Misschien had ik moeten zeggen: Zowaar een stukje tv gekeken.
Ik kan er niet naar kijken. Heerte deugt, dus is deel van het probleem, niet van de oplossing.
"De Kanarie in de Kolenmijn".
De titel van een documenaire van Hanneke Groenteman. Een drie- of vierluik uit 2016.
Waarin Groenteman, overigens onbedoeld, genadeloos blootlegt hoe de grachtengordel met problemen als antisemitisme omgaat. Of beter gezegd, gewoonweg ontkent. De andere kant opkijkt.
Mevrouw Groenteman, nota bene zelf joods, wordt er tijdens de opnames voor het eerst mee geconfronteerd dat jodenhaat in Nederland onder bepaalde groepen (je weet wel welke) welig tiert! Hiervóór wist Hanneke dat niet, zo beweert ze zelf. En voor haar directe omgeving (de grachtengordel!) gaat hetzelfde op.
Het bizarre is dat elke niet-joodse autochtoon, bekend met mainstream multiculti en 'diversiteit', haar over dit fenomeen had kunnen vertellen...
Ik kon dit ook echt niet begrijpen.
Daar zat ze nog over te huilen bij DWDD. Nooit zo spectaculair een bubbel zien barsten.
@piloot47 | 05-01-20 | 23:10:
Die uitzending was ik helemaal vergeten. Goed dat je 'm noemt.
Ik was toen verschrikkelijk boos.
Moet je voorstellen, als niet-jood zijnde dacht ik alleen: 'je zal maar jood zijn, en dit moeten aanschouwen.'
Groenteman, die jarenlang joden heeft lopen verraden. Door decennialang de andere kant op te kijken. Omdat dit in haar kringen nu eenmaal bon ton is, de gewoonte.
Kringen die zich laten voorstaan op hun zogenaamde progressiviteit, hun tolerantie, hun geëngageerd zijn, hun UvA-connecties.
Iets later moest ik aan de psychologie achter het Stockholm-syndroom denken: mijn boosheid sloeg toen om in medelijden.
@michelpen | 06-01-20 | 00:20:
Ik heb alleen maar voor de tv gezeten en gemompeld: Stom. stom, stom, dom, ontzettend dom wijf dat je d'r bent. Net goed. Namens de rest van Joods Nederland, bedankt. Hoop dat jij voor ons de eerste klappen opvangt..
@michelpen | 06-01-20 | 00:20: Hetzelfde fenomeen is waarneembaar in het gedrag van Asscher en Cohen. Ik blijf me daar over verbazen en opwinden.
Ze was daar zgn. verbaasd over op plein 40/45 in West, heel vreemd.
@Wienerschnitzel mit | 06-01-20 | 11:41:
Ja, in Amsterdam wonen, en dan zogenaamd op plein 40/45 pas ontdekken dat antisemitisme (jodenhaat) welig tiert in haar stad.
Dat kan alleen maar wanneer je jarenlang bewust de andere kant hebt opgekeken.
Een kwestie van niet willen zien. Die paar wel geïntegreerde moslims in je grachtengordel-omgeving als representatief verklaren voor de hele populatie.
Je verwacht het niet, maar gestudeerd aan de UvA. En lid van de Socialistische Jeugd. Zie hier een deel van de verklaring.
In ieder geval, never high-five a rabbi.
Lees Houllebecq, daar wordt haarfijn de huidige situatie voorspeld en uitgelegd waarom. Niet zo moeilijk.
U vertrouwt op een dronken fantast? (zijn eigen woorden overigens)
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:55:
We moesten voorheen op Juncker vertrouwen, nu op Von der Leyen. De ene was dronken, de ander een plagiërende fantast. Doe Houllebecq dan maar, die heeft tenminste nog zelfkennis.
@Frau Merkel | 05-01-20 | 23:08: We hebben ook jaren naar u moeten luisteren. Dat was toch het ergste van alles wat we hebben moeten meemaken in de recente tijd. Hoe gaat het trouwens met u; u bent zo stilletjes.
True, maar het gaat volgens mij breder dan jodenhaat alleen. De complete obsessie met de eigen identiteit raakt in the end iedereen die anders is. Bedankt Sylvana!
Mensen ik ben een jood... bij wijze van spreken.
En net als een Jood heeft u een thuis nodig.
Je suis juif aussi.
Interessant interview, maar toch het gebruikelijk refrein: antisemitisme komt ook voor onder niet-Islamieten heden ten dage. Zoiets als: vrouwen plegen soms ook geweldsmisdrijven. Ja, alleen wel schrikbarend meer mannen\Islamieten doen dat... Nee, dat betekent niet dat alle mannen geweldplegers of vrouwen geen (passief) aggressieve krengen zullen zijn. Alleen de kans dat je door een man verkracht wordt of door een Islamist opgeblazen is ietsje hoger.
Natuurlijk is er voor Joden, net als voor Marokkanen, een grotere kans gehaat te worden onder vreemden. De één omdat ze het beter doen, de ander slechter. Dat ligt nooit goed in een groep. Denk aan de Chinezen in Azië, vaak ook succesvoller dan de autochtonen ter plekke, en daardoor vaak ook het (zonde)bokje. Eveneens een (vermeende) uitvinding van Hebreeuwers: de zondebok. Neem alles wat je fout doet of denkt te hebben gedaan, laadt het op de schouders van een onschuldig wezen, stuur het de woestijn in, et Ego te absolvo...
Als we dan zo bang zijn voor het zwart-wit, wij-zij, geheel menselijke en zelfs dierlijke groepsdenken, waarom dan expres het zaad van de haat zaaien door zoveel mogelijk diversiteit en tegenstelling expres te creëren? De Joden wilden toch zo graag hun Beloofde Land, hun Zuivere Land (copyright Boeddha), op de plek waar ze naar eigen zeggen hun oorspronkelijke Shangri-La, Land van Melk en Honing vonden? Om vervolgens met grof geweld de buurt uit te zijn geschopt, maar dat deel vergeet men even.
Sluit gewoon die grenzen. Geen etnische diversiteiten betekent geen etnische zondebokjes om te offeren aan de waan van de dag. Wordt er een groot goed of beleidsdoel mee geschaad om gewoon te zeggen: scheidt de leeuwen van de lammeren, de schapen van de wolven, de kippen van de vossen? Je weet gewoon wat er gebeurt als je dat niet doet.
En ja, ik ben geheel voor vrijheid en dat we wellicht allemaal uiteindelijk eruit zien als Trevor Noahs of Halle Berry's, dat maakt me niet uit. Als ik (klein)kinderen had, zou ik willen dat ze leven in vrijheid met gelijke rechten, met een goed karakter en scherpe geest, hopelijk in goede gezondheid zonder dictatuur. De kleur van hun huid of geheel persoonlijke religie maakt me niks uit.
wol, weer beste tekst.
De laatste zin is geheel onzin. Schrap dat persoonlijke maar. Als religie om de hoek komt kun je het voorstaande, wat volledig onderschrijf, wel schudden.
Koolmijn staat overigens gewoon in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Nederlandse Taalunie. Kolenmijn mag ook. Koolmijn wordt in Vlaanderen vaker gebruikt dan in Nederland. Mooi zuiderlijk.
Of was het zuidelijk?
Tnx. Als ik jou niet had...
@einStina:
Haha, vind jij Vlaams ook mooier dan Nederlands?
@IJsman
Soms moet ik even schakelen, maar het is zo schattig. :) nu slaap je zeker al? Loop ik je weer mis. Zo komen we niet snel tot inburgeren.
Links denkt bij elk verschijnsel, elk incident, elk maatschappelijk probleem, hoe kan dit in het voordeel van links werken. Dus als antisemitisme een probleem wordt, dan wordt alleen maar gedacht: hoe kan dit in de schoenen van rechts worden geschoven? Hoe moet je het in beeld brengen, hoe moet je het verworden voor dat doeleinde? Verwacht geen oprechtheid. Het gaat alleen maar om de macht. Dus als moslims de daders zijn in een antisemitisch incident dan wordt zo veel mogelijk verzwegen dat moslims de daders waren. Er wordt dan gehoopt dat mensen dan denken: nou, dat zullen wel rechts extremisten zijn die dat gedaan hebben. En dan nog even FvD aanwrijven dat zij een klimaat scheppen waarin antisemitisme mogelijk is.
Dit stuk uit het artikel: “Het moorddadige antisemitisme in Frankrijk is inderdaad het werk van islamitische radicalen. Maar het zou gek zijn alleen op de islam te wijzen, gezien de ‘hate crimes’ die in de VS zijn begaan door witte supremacisten.
Toch even vermelden dat het echt niet alleen moslims zijn die Joden aanvallen. De Joden die ik sprak in Antwerpen waren wel unaniem over het feit dat het alleen de moslims zijn die hen het leven zuur maken.
Nou, gelukkig hebben we dan rechts, zoiezo, parbleu, de FvD, godzijdank heeft de leider aldaar het te druk om zich bezig te houden met dingetjes die niet over hem gaan.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:59: jij denkt dan FvD rechts is?
@sprietatoom | 05-01-20 | 20:58: Dat geloof ik graag. Brussel is ook geen pretje voor Joden. En dan hebben ze nog mazzel dat ze vaak in de betere buurten wonen.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:59: Realistisch Niels. Het is even wennen maar daarna doet het geen pijn meer. Je gaat wat preppen en houdt verder onbekommerd rekening met alles.
@CalamityJane | 05-01-20 | 21:14: Ik had mijn kruidenrekje en hoogst intellectuele boekenkast al klaar voor fotomomentjes in ‘78
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:01:
In Schaerbeek kom je er niet veel tegen inderdaad.
@sprietatoom | 05-01-20 | 21:20: dacht dat daar alleen lesbiënnes woonden.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:32:
Haha, net zo goed als Claudia de Breij.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:00: Hoe wil je het anders noemen? Extreem-rechts? Hans Janmaat zou plaatsvervangende schaamte hebben gekregen van de praatjes van Thierry Baudet.
@Red shirt | 05-01-20 | 22:18: zie je fout. Die had er niks van begrepen.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 22:26: Baudet is natuurlijk ook geen intellectueel. Een ons kont en een kilo broek. Hij ziet er beter uit dan Janmaat en de onzin van Baudet overtreft hem.
@Red shirt | 05-01-20 | 22:40: zullen we eens samen een babbeltje gaan maken met Baudet?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 22:58: Wat je wilt maar ik vind hem niet zo interessant. Teveel klopklop in plaats van slagroom.
@Red shirt | 05-01-20 | 23:13: Waar gaat jouw hartje van kloppen dan Shirt?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 23:38: Mijn mooie, intelligente vrouw waar ik trots op ben.
@sprietatoom | 05-01-20 | 20:58:
Ik ga niet meer naar Belgie omdat ik daar op straat wordt nageroepen en in kroegen wordt lastiggevallen. En ik zie er niet eens specifiek Joods uit, ik lijk op een kruising tussen Frank Zappa en Alice Cooper. Maakt me in m'n eentje niet uit maar met vrouw en kind wel, dus dat doen we niet meer, ze stikken maar de moord daar.
@Graaisnaaiert | 06-01-20 | 04:25:
Edit: dat waren dus die schijtvlamingen, geen moslims ( die ik daar ook niet heb gezien, gelukkig ).
@Red shirt | 06-01-20 | 00:43: u bent vroeg naar bed gegaan begrijp ik.
Mwoah, nationaalsocialisme is autoritair, anti-parlementair, anti-liberaal, tegen vrijheid van meningsuiting en anti-marxistisch. En racistisch.
Het enige dat ze leuk vonden aan sommige moslims was dat ze ook joden de wereld uit wilden hebben.
Waarschijnlijk als de joden op waren, waren de moslims aan de beurt. De motor heeft tenslotte brandstof nodig.
Het geknuffel van links is juist het gevolg van gudmenscherij, door WO2, dus tegen de nazi opvattingen.
Daardoor zit er een spasme in en worden dingen onbespreekbaar en schieten ze om de haverklap in de kramp.
De resolutie van het parlement van Irak dat alle buitenlandse troepen het land moeten verlaten, is voor Trump een uitgelezen moment om zijn troepen voor eens en voor altijd terug te trekken uit dat land.
Goed punt!
Macht intereseert me geen zak, priveleges intereseren me geen zak, geld niet... en vooral andere mensen niet. Als iedereen zich nu eens gewoon met hun eigen zaken zouden bemoeien zou de wereld er een stuk beter uitzien.
Kan jij van mee praten, toch?
Vertel eens hoe dat gaat.
U mag uw beurt overslaan. Graag! Of je verklaart of onthoudt jezelf van commentaar.
Je hebt het er inderdaad naar gemaakt Vanbukkem.
Ik geloof niet zo in geloof. Maar zie wel dat bepaalde geloven niet geloven in andere geloven.
De Islam is geloof ik het meest gevaarlijke geloof. En heeft alles weg van een gevaarlijke sekte
Kom op, niet zo zwartgallig. Het leven is een aaneensluiting van teleurstelling en mislukkingen.
Makkelijk herkenbaar, een 'religie' die streeft naar wereldse macht is geen religie maar een gewelddadige ideologie.
Het KnowMoreNews kanaal op YouTube met Adam Green
gaat hier dieper op in.
Jodenhaat is weer helemaal salonfähig.
Met name de Groene Khmer en de SP hopen er kiezers mee te winnen.
We herinneren ons nog allemaal hoe Harry van Bommel uit volle borst "Hamas, Hamas, alle Joden aan het gas" liep te scanderen en later beweerde dat ie verkeerd verstaan was.
hij riep als eerste: 'heel Nederland van het gas'.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:48:
LOL, even dom.
Was dat niet in de vorige eeuw? Hoedanook, ik woon zelf niet in Osdorp
@sprietatoom | 05-01-20 | 20:51: tja, hij is de broer van Mark.
Heb Harry ooit in de centrale winkelstraat in Zwolle zien zitten. En dan moet je je dus beheersen om niet even met die arabierenpijper in "gesprek" te gaan. Stuk vullis dat het is.
26 januari spelen we thuis tegen de Jeauden.
Nog een reden om Joden niet te haten: meer dan 20% van alle Nobelprijzen gingen naar Joden, hoewel ze slechts 0,2% van de wereldbevolking uitmaken.
En hoeveel naar Afrikanen, of negers, of Aziaten ?
.. tegenwoordig krijgt niemand meer een nobelprijs die niet eerst bewees een kwijlende links/globalist te zijn.
@Mo het varken | 05-01-20 | 20:44:
Het Nobel-comité bestaat uit racisten. Daarom winnen zo weinig Arabieren en negers een Nobelprijs.
De bijdrage van de avond, je m’excuse maar mijn god
Uit mijn hoofd zijn er 4 moslims die ooit de Nobelprijs hebben gewonnen van de 1,5 miljard. Een is pedofiel Arafat, voor de Vrede. Een schrijver en een chemicus, maar die bleek al jaren in de VS te wonen na christen te zijn geworden. De laatste was ook niet 100% moslim uit Pakistan. Zijn grafsteen is ontheiligd. Zo kennen we ze weer.
Groenslinks dat zich achter de BDS beweging schaart. "Koop niet bij Joden" .... wanneer hebben we dat eerder gehoord??
@Piet Karbiet | 05-01-20 | 20:53:
Lol. Goed beschouwd is het allemaal best wel sneu.
@Osdorpertje | 05-01-20 | 20:47: Oh da's nieuw voor mij, bedankt voor de info....
@Piet Karbiet | 05-01-20 | 20:53: Dat ene meisje had er 1 gewonnen met kogelkoppen.
@Jan Passant mk2 | 05-01-20 | 20:45:
De juichcirkel inderdaad, intra-group goede recensies; extra-group doodzwijgen
Weet u hoe dat komt? Omdat Joden het onderling nooit eens kunnen worden en maar blijven kwaken om hun gelijk te halen. Die mensen leven van de discussie, en dagen elkaar dus uit en blijven elkaar uitdagen. Dat doet wel wat met je brein. Moslims daarentegen, die hebben een boek en dat is het en als je je vinfger opsteekt krijg je een fatwa aan de broek. Dus dat is in het kort het verschil het Jodendom blijft prikkelen en uitdagen en de Islam is mondje open en slikken. Heel simpel gezegd.
Jongens van 13 die elkaar neersteken zijn geen kanarie genoeg blijkbaar.
Moslims zijn de nieuwe joden, volgens de organisatoren van de volgende kristalnacht waarin de oude joden hun oude rol weer vervullen.
Links vindt dat groepen mensen die elkaars vreemde zijn bijeen gegooid moeten worden en elkaar blindelings moeten vertrouwen. Iedereen is zo rationeel, zo papaal, dat een scala aan historische gebeurtenissen, een portie culturele onmin en een paar instincten en reflexen die iets jonger zijn dan de oersoep opeens geen rol meer spelen.
Laat links eerst maar eens het goede voorbeeld geven. Links heeft geen hoge pet op van d'r eigen mensen en snoert vrije denkers het liefst de mond. Het zit bij de fundering dus al fout.
Goed verwoord!
Amen!
De Molukkers zijn de nieuwe Marokkanen.
Onderbouwing want het slaat nergens op.
Euh, nou ... ze komen allemaal van .... euh, een eiland en tenminste sommigen en motorclubs, En Iran. Trump.
Ok, mislukte poging tot humor. U zijt vergeven ;-)
Piet Karbiet | 05-01-20 | 20:36
Die moet je toch echt even uitleggen.
De rokers de nieuwe Joden.
O, gelukkig; Joden hebben geen obsessie met identiteit?
Of met genen en ras?
Nederlanders niet dan?
Hier horen we steeds vaker dat Vaderlandsliefde is iets moois is, en dat het volk zuiver moeten blijven, dat er een leider moet komen die het volk om zich verzamelt die alles weet en sturing geeft, lekker met ons allen.
En uitsluiting van anderen natuurlijk. Dat is het enige dat je nodig hebt : de anderen. Iran versus Amerika, whatever, al kunnen gewone mensen prima met elkaar overweg.
Niet iedereen heeft dat nodig overigens. Sommige mensen hebben voldoende eigen identiteit om niet achter een groep of leider aan te lopen en zich ermee te identificeren.
Nee inderdaad. Joden weten heel goed waar ze vandaan komen en welke normen en waarden al eeuwen succesvol uitdragen. Dat roept zeker veel jaloezie en afgunst op bij de vele dolenden op deze aarde. Kan je hun niet kwalijk nemen., is wel de makkelijkste weg natuurlijk.
@kloopindeslootjijook | 05-01-20 | 20:50: Kun je een aantal voorbeelden geven van wat jij "hier" bent tegengekomen op dit gebied?
@kloopindeslootjijook | 05-01-20 | 20:50:
Andersom, als je als volk alleen nog belastingplicht gemeen hebt, dan heb je geen landsleiding meer nodig maar kun je volstaan met een belastingdienst
Joden zijn net als moslims, amerikanen of chinezen. Vinden zichzelf allemaal de beste en kijken op je neer. Als ze je kunnen naaien, dan doen ze dat.
U meent het.
Allemaal?
Calimero heeft gesproken.
Ze werken vaak keihard om hogerop te komen en slim zaken te doen. De Joodse man waar ik een standplaats in zijn parkeergarage van huurde had vele honderden ordners staan. Continue bezig met zaken doen.
Bullshit en dat weet je Eitje.
Ik heb er nogal veel moeite mee dat er met een generalisatie worst gewaarschuwd voor genocide.
Hwt kenmerkende van genocides is juist dat de geesten rijp wordwn gemaakt door generalisaties over bevolkingsgroepen.
Laten we vooral juist beseffen dat ieder mens en iedere situatie uniek is en niet meteen al een mening klaar hebben.
Toch een kleine nuance. Ik vraag me ook wel eens af wie "we " zijn, wat Nederland is en wat Nederlander zijn betekent, en, waar willen "we" naartoe. Ik heb zelfs wel eens het gevoel dat de "we" waartoe ik oorspronkelijk behoorde eigenlijk geheel moet verdwijnen. Want vies bah slecht.
Toch ben ik niet religieus, voel me niet thuis bij welk politiek spectrum dan ook en heb geen behoefte om als een gans door de straat te marcheren. Ik ben ook maar een rondvliegend atoom in deze half open inrichting.
Zoek hulp! U bent aan het onthechten. Een erg kwalijk en ingrijpend probleem van dissociatie.
Je bent een individualist. Waarschijnlijk hoog opgeleid en van God los. Niks mis mee, waarom zou jij je identificeren met een groep of met een religie? Ga vooral je eigen gang en betaal je belasting op tijd, dan komt het allemaal wel goed. Niet klagen, maar dragen en bidden om kracht.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:28:
Op basis van deze drie zinnen kan ik wel concluderen dat jij een waardeloze hulpverlener bent die maar wat goochelt met termen die je niet begrijpt. Ik heb er de kracht niet meer voor vanavond. Tabee.
@Je_zeulende_zusje | 05-01-20 | 20:31: ook ik ben de klos en waardeloos (en inderdaad een waardeloos hulpverlener). Geeft niet. Tabee to you too.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 20:31:
Die laatste zin maakt het natuurlijk niet te geloven, maar desondanks moest ik lachen ;-)
Een paar goeie mensen om zich heen - desnoods een heterogeen zootje ongeregeld - meer heeft een mens niet nodig.
Zeulend zusje. Lekker op jezelf blijven. Je moet niks je hoeft niks plus dat het is zoals het is. Morgen een vers broodje van de warme bakker. En vertrouw geen psycholoog. Randje is geen psycho loog en doet niet mee.
@CalamityJane | 05-01-20 | 20:43: ben verre van psycholoog, maar meen wel de tip.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:50:
In dit licht bezien is zo'n beetje heel GS aan het onthechten en dissociëren, de mensen zonder kroontje - ondergetekende bijvoorbeeld - voorop. ;-)
@MickeyGouda | 05-01-20 | 21:01: ach, zolang uw voetjes tijdig in de zee staan bent u weer helemaal geconnect. Zeulende zusje heet niet voor niets zeulende zusje. Kroontjes doen niet terzake. Dat kroontje is mij bijvoorbeeld volledig aan komen waaien. En inderdaad, voor niemand is het leven makkelijk (behalve voor Berbaar, De Slet, Beste Landgenoten, Kuifje op safari en Superior Bastard natuurlijk).
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:50: Was goed bedoeld dat begrijp je toch? Ik begrijp Zusje wel een beetje. Maar in de dagelijkse omgang met mensen zal niemand dat merken. Ontboezemingen doen we op GS. Ik sluit me bij Mickey aan. Onder je.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:19: Ik Leef met een grote L.
@CalamityJane | 05-01-20 | 21:26: tuurlijk snap ik dat.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:27: you go girl
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:29: Jij begon over schaeren.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:38: ben je daarom verhuisd?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:44: Ik woon downtown, maar niet in jouw favoriete buurt.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:51: op de zavel.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:57: St. Catherine.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 22:33: je bent een restaurant begonnen?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 23:00: Bij Den Boer.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 23:24: is volgens mij best leuk maar vind het raar dat ze daar met name vis serveren. Maar goed, ik at ook altijd een stuk gebakken rund bij de l'huitrière.
De waarheid is;
1. Jodenhatend extreem rechts bestaat, maar is slechts marginaal.
2. Jodenhaat komt tegenwoordig vooral uit de Islamitische hoek.
3. Extreem links doet lekker mee.
4. Gematigd links sluit de ogen, dus net zo schuldig.
Ah, bedankt voor de nuance.
Internationaal is het vrij algemeen dat extreem rechts en conservatieve kringen niet zo op joden zijn. NL is tegenwoordig een r3latieve uitzondering. Dat komt vooral door Wilders die Israel nadrukkelijk als westerse bondgenoot ziet en als slachtoffer van de islam. Wilders lijn wordt wel steeds meer gevolgd
@Shoarmamasutra | 05-01-20 | 20:30 Dank voor deze scherpe analyse.
Dank.
Klopt helemaal.
Shoarma, als u met communisten conservatieve kringen bedoelt, heeft u groot gelijk.
Als men in de media met dit soort nuanceringen komt: "Het is niet specifiek een Moslimding, omdat ook rechtsextremisten het doen" hoort ieder normaal denkend mens zich af te vragen waarom dat niet met percentages toegelicht wordt. Een paar mooie voorbeelden. Je ziet hetzelfde in de discussies over de Mocro maffia. "Ja, maar het is niet specifiek Marokkaans" OK, Hoeveel Marokkaanse of Arabische namen worden met die Mocromaffia in verband gebracht, zij het als dader, slachtoffer, meeloper of baas en hoeveel met een Nederlandse, Duitse of andere naam. Daarbij moet je dan ook weten hoe groot het percentage Marokkanen of zgn Marokkaanse Nederlanders is Mogelijk dat je dan een heel ander beeld krijgt.
Is met dit ook zo. Als de helft van de incidenten Moslims aan te rekenen is, is het volgens de slechte rechtse rekenaars geen specifiek Moslimdingetje "want hunnie doen het ook" Alleen betekent dat wel dat plm 95% van de bevolking de helft van de incidenten pleegt en 5% de andere helft. Dan krijg je ineens een heel ander beeld over die 5%. en het aantal incidenten per 1000 mensen van die groep van 5%. of 95%
Nog een mooi voorbeeldje is DENK. Door autochtonen en niet Moslims vaak gezien als een marginaal stelletje griezels. DENK heeft 3 zetels in de TK. Dat is 2% van het totale aantal zetels. Ongeveer 5 of 6% van de inwoners van dit land beschouwt zichzelf als Moslim. Nou heeft niet iedere Moslim stemrecht en stemt ook niet iedere Moslim, Marokkaan of Turk op DENK, maar het aantal niet Moslims dat er op stemt is verwaarloosbaar. Dan zie je dat het nog steeds een kleine fractie is, maar dat die griezelpartij wel breed wordt gedragen door Moslims, Overigens zit er een zekere evenredigheid tussen de zetelgroei van DENK en het zetelverlies van de PvdA sinds de oprichting van DENK.
@Heiner | 05-01-20 | 22:08: rechtse rekenaars moeten natuurlijk linkse rekenaars zijn,
@Shoarmamasutra | 05-01-20 | 20:30: Conservatieve kringen? Als wij al een conservatieve afvaardiging hadden, dan zij die zeker niet anti-Joods. Hooguit bij het CDA ala van Agt, maar dan is dat het ook wel.
Jodenhaat is ordinaire afgunst!
Jodenhaat is de gemakkelijk weg. Het is overal, wordt niet gesanctioneerd en is erg weinig origineel. Voor de dommen en de dwazen.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:26: Voor losers vooral. En inderdaad een boel jaloezie.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 20:32: en toch zijn de Joden geen winnaars. Als je je op de bevolkingscijfertjes baseert. Vanwaar dan de jaloezie? Behoefte aan (zelf)vernietiging?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:36: Nobelprijzen, literatuur, films. Ze blinken vaak uit, dat mag ik graag zien. Zit toch ook wel in hun cultuur. Maar dat roept tegelijkertijd weerstand op. Als ik ergens spijt van heb in mijn leven is dat ik nooit met een Joodse vrouw getrouwd ben.
Kuifje... met een gemist doel? Wow.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:05: ik heb er ooit een ten huwelijk gevraagd. Ik was 19 en ze vond het wat vroeg... (ze had natuurlijk gelijk).
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:24: eerste jaar op de universiteit. Alle tijd en alle plezier. Als kind uit klassiek Rooms nest wist ik niet wat er gebeurde en was vier keer verkocht tijdens de eerste date.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:26: Leeft ze nog?
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:28: geen enkel idee.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:30: Probeer haar eens te googlen. En als je haar niet vindt, moet je Mensenlinq proberen.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:40: weet alleen haar voornaam nog te spellen. Wat is mensenlinq?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:48: Daar kun je overleden mensen (soms) vinden. Hoewel me dat bij necrosis niet lukte.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:52: deze dame kwam uit Rusland. Heeft niet zoveel zin met mensenlinq, bovendien ik kom niet zover met alleen een voornaam en de kans dat ze overleden is (in Nederland) is niet zo heel erg groot.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:36: Jaloexie, omdat Joden al eeuwen een sterke identiteit hebben, succesvolle menselijke normen en waarden uitdragen (alles wat wij beschaving noemen heeft zn oorsprong in t Jodendom). Het is geen religie zoals de vele anderen. Het is een handleiding voor een succesvolle en rechtvaardige beschaving.
Extreem rechts is een erg kleine groep in NL/Europa waar niet al te veel van te vrezen valt. Extreem links is al een stuk groter en potentieel gewelddadiger maar nog steeds relatief klein. (Aldus recent rapport AIVD.) Bij moslims wordt jodenhaat ongeveer met de paplepel ingegoten en dus wijdverbreid aanwezig. En daarmee een groot probleem. De toenemende import van het aantal moslims in NL/Europa is dus vergelijkbaar met het almaar meer katten in de kolenmijn loslaten. En dat is Nederlandse-, Europese- en EU-politici daarom hoogst kwalijk te nemen.
Precies, katten en kolenmijnen!
Onzin. Extreem-rechts is doorgaans extreem geweldadig. Zie de aanval in t Duitse Halle bv.
@Re:Kniftig | 05-01-20 | 22:09:
Zet de aantallen slachtoffers van de afgelopen 50 jaar eens in een grafiek en probeer het dan nog eens.
@benjeallanggek | 05-01-20 | 22:43: De meeste mass shootings in de VS worden uitgevoerd door wacko's van extreem-rechtse signatuur.
@Re:Kniftig | 05-01-20 | 22:09: ook in Duitsland komt het meeste geweld van islamitische en extreemlinkse kant. Zijn gewoon gegevens over.
En dat terwijl in Duitsland na WO II, in tegenstelling tot Nederland, extreemrechts altijd aanwezig is geweest. En ook een lange geschiedenis van geweld kent.
De Grote Gotspe. Het Judaïsme kent geen hiernamaals: het is halen wat er te halen valt in het hier en nu. Jezus was/is een jood, door zijn eigen volk verraden. Zodat wij gristenen ook aan het Paradijs mogen ruiken. Al dan niet besneden. Qua vrouwelijke Rabbijn? Hoe dan?
Fok die schijt, met je joods-gristenhonden schurft cultuur. Al vind ik het dan weer wel een beetje lullig dat Bennie Netanyahu dan van zijn van zijn eigen parlement niet de asielstatus verleend krijgt. Waren we maar allemaal zo hondsgetrouw als de evangelicals in God's own Country. www.youtube.com/watch?v=w1P76BZfgn8
kan hier slechts een gevoelsreflectie geven in de vorm onprettige kippenvel.
Nou, het kan inderdaad verkeren, gaat het weer een beetje?
U bent wel helemaal lekker?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:22: Geef dat onbestemde gevoel weer in woorden. Welke woorden mijnerzijds deden jou doen onbehagen?
Of niet, wij leven in een vrij land, ingeklemd tussen allerlei waanideeën.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:25: Yep.
@Scepticus | 05-01-20 | 20:26: Nope. Nooit geweest ook, want gedoopt. Lang geleden, toen ik uiterst wilsonbekwaam was.
@Hetkanverkeren | 05-01-20 | 20:36: alhier de opbaring van uw trauma. Houdt u desondanks nog van uw ouders?
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:40: Ik hou van elk mens, mijn gelukkig nog levende ouders voorop, ongeacht religie, overtuigingen of wat dan ook. Totdat het gevaarlijk wordt. Wat dat betreft is mijn behoefte aan gezelligheid in mijn kennissenkring uitermate berucht.
@Hetkanverkeren | 05-01-20 | 20:50: imo begint het gevaar bij te grote en te grove woorden.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:52: Dat ben ik niet met je eens. Het gevaar begint bij lieden die je met lieve woordjes quasi spontaan als je beste vriend voordoen. Daar kunnen onze joodse medemensen als geen ander over meepraten. Eerst en vooral als slachtoffers die alle ellende wel hebben overleefd.
@Hetkanverkeren | 05-01-20 | 21:13: krijg ik toch weer kippenvel
@Hetkanverkeren | 05-01-20 | 21:13: Je moet elkaar op daden afrekenen. Niet op woorden. Maar je mag elkaar sparen met woorden als het niet echt bijdraagt aan de sfeer tussen zij die het nog enigszins goed met elkaar hebben. Wat goed is moet je goed laten. Genoeg vuil om je serieus druk over te maken.
@CalamityJane | 05-01-20 | 21:33: jeempie.
@CalamityJane | 05-01-20 | 21:33: Dat zei mijn imam ook vannacht.
@CalamityJane | 05-01-20 | 21:33:
Mooi. De benadering waar je ook in het alledaagse nog het verst mee komt.
@Hetkanverkeren | 05-01-20 | 21:47: Je Mam toch ?!
@Hetkanverkeren | 05-01-20 | 21:47: je zakdoek?
Komt ie weer eens...
Terwijl overal ter wereld Joden bezig zijn zich te ontwikkelen, de circa 210e Joodse Nobelprijswinnaar af te leveren (en daarmee dus ook bezig zijn de wereld te ontwikkelen), bouwen Moslims bommen om 210 kinderen op te blazen tijdens een concert, hierna dansen 210 Moslims daarover de Horlepiep op straat en daarna nemen 210 Moslim-organistaties hiervan geen of onvoldoende afstand.
Het verschil tussen die 2 in een notendop...
Sta je dan als Nederlander, Europeaan, wereldburger.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:22:
Met je Joodse, Christelijke en Humanistische geschiedenis.
Een behoorlijke notendop. Helder verhaal.
Best wel realistisch samengevat, die notendop. Maar links en menig moslim vinden ongetwijfeld een excuus waarom dit zo is. (Iets met slachtoffer en de USA enzo.) Of ze ontkennen het gewoon, dat kan natuurlijk ook binnen een bubbel.
Iets over de Duitsers maar nee dan de Joden, die ook geen lieverdjes war...
Dat was satire van Hans Teeuwen.
Maar wie het programma van Het Israël van (Raoul) Heertje bekeek zag dat joden helemaal niet van dat vredelievende en leuke volk is.
Ze zijn verschrikkelijk en onuitstaanbaar.
Goed we hebben het hier dan weer wel over de 'beroeps' Joden.
De Jood zoals hier de Christen die Christen is alleen tijden Pasen en bij Kerst daar geen kwaad woord over. Die spugen vaak ook op hun orthodoxe Joods broeders.
Normale Joden willen gewoon een normaal leven naar de Sjoel en meer van dat soort dingen zonder hun leven daar enorm voor in te richten.
Het zijn juist die Joodse extremisten die het voor het gewone Joodse volk verpesten.
Het zijn net mensen hè?
Goed interview, interessant boekje. Hup Van Rossem. Gelukkig zelf nog niks naars meegemaakt op dit vlak, maar het is een nare realiteit.
Ik loop wel eens met een vriend die een keppel draagt door 020. En elke keer roept er wel iemand iets akeligs. Hij vermijdt bepaalde wijken. Al sinds 1980. Te bizar voor woorden.
@Ignatius J Reilly | 05-01-20 | 20:24: echt bizar. En al sinds 1980.
Ignatius
Yep. Helaas. Ook al tijden marechaussee voor de deur van de synagoge.
@einStina | 05-01-20 | 20:35:
Antwerpen, paar weken geleden.
Grens vd Diamantbuurt.
Joods bejaardenhuis met 21 (!) camera's aan de gevel.
En een mobiele politiepost voor de deur...
Kapitein
Ja, zo is het bij alle joodse gebouwen en instanties. Helaas. Maar de rest vd maatschappij wil het niet weten.
@einStina | 05-01-20 | 20:54: Maar ik vermoed dat mensen aan jou niet kunnen zien dat je tot het uitverkoren volk behoort. Blond toch?
Kuifje
Yes! Asblond. Joodse vrouwen zijn in het algemeen minder goed te herkennen, zonder kippa enzo. En ik woon in de periferie.
@einStina | 05-01-20 | 21:29: Ben jaloers op je. Op je joods zijn.
@einStina | 05-01-20 | 21:29: Ik begin morgen meteen aan een boek van Amos Oz.
Jane, niet zo geboren, wel zo geworden. Je ware zelf ontdekken duurt soms best lang. Maar het verrijkt!
@einStina | 05-01-20 | 20:54: Vaak geconfereerd en verbleven in hotel met Joodse eigenaar naast synagoge. Eerste paar keer was dat voor deze relatieve onnozelaar wel even schakelen. Waarom wil de maatschappij er niet van weten?
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 21:41: good for you! De eerste op mijn lijst is van Nir Baram.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 21:42: tsja. Altijd al zo. Wegkijken is makkelijker. De illusie houden dat de wereld goed is. Dat geldt overigens voor meer serieuze problemen... leerde ik als klein kind al. Alleen luxeproblemen worden een ding.
@einStina | 05-01-20 | 21:46: How dare you!
@einStina | 05-01-20 | 21:44: Kleinzoon van Moshe. Dus wel een beetje links.
@langshetrandje ... pech? Hihi.
@kuifje houdt van google ;-) sommige linkse ideeën zijn best oke, hoor, alleen extreem is gevaarlijk. Maar voor schrijftalent maakt l/r niet veel uit. En oordelen dat ik het niks vind, kan natuurlijk ook gewoon.
@einStina | 05-01-20 | 22:00: kuifje zei dat er slechte schrijvers zijn en goede. Welke schrijver(s) raadt je me nu aan voor inzicht in joodse kwestie. Als het kan hedendaags/recent. Thanks!
Langshetrandje
Als je van heeeel dikke pillen houdt: Exodus van Leon Uris. Is al wat ouder, vraagt doorzettingsvermogen, vertelt over de periode na WO2. Hedendaags zijn Etgar Keret of Alon Hilu of Nir Baram goed voor indrukken van hoe de regio voelt/leeft. Beetje links, gevoel voor Palestijnen op zijn tijd, maar dat is ook wel gewoon een bestaand ding.
@einStina | 05-01-20 | 22:37: Uris natuurlijk al gelezen. Zal anderen zeker lezen. Dank!
@Langshetrandje | 05-01-20 | 23:04: Uris zou verplichte kost moeten zijn... lekker bezig! Veel leesplezier! :)
@einStina | 05-01-20 | 23:09: Twee boeken op de reader gezet voor zo dadelijk.
Kan allemaal wel zo zijn, maar ik mis toch wel een druipende pik en ballen op zondagavond die ik inmiddels gewend was geworden. Greg heeft mij voor een jaar van sex genezen, waar mevr Skoftig hem overigens eeuwig dankbaar voor is.
Ik heb niets tegen Joden. Sommige van mijn beste vrienden... eten shoarma.
Mo had wat akkefietjes met ze. En ze wilden niet buigen voor zijn waanzin. De koran is daarom niet lief voor joden. Dus omarmt de islamitische geestelijkheid de massa-immigratie van moslims in het Westen. Een slechte zaak voor joden en voor Israël. Het is een langzame omsingelingstactiek. En die werkt. Aan slaapkoppen, domkoppen en naïevelingen immers geen gebrek bij de autochtone westerse politici en hun stemvee.
Shalom.
Juist
Ik was ooit eens verliefd op een joods meisje, vandaar dit prachtgedigt op de zondagavond:
HET BELOOFDE LAND
Rebecca had familie in New York en Tel Aviv
Ze had krulletjes en ik vond haar lief
Ik was haar Koning David, ook al was ik een goj
Dat vond haar vader niet zo mooi
Op een vrijdag mocht ik haar knopje beroeren
terwijl we elkaar melk en honing voerden
Het Beloofde Land heb ik echter niet gezien
Mesjogge schlemiel , shalom en mazzeltov.
.
Het is nooit te laat.
€113,- retour Tel Aviv.
Kziejedaar King.
Rondje Dizengoff.
@Ruimedenker | 05-01-20 | 20:19: Doen! Als je van streetfood en mooie dames houdt, gaan!!!
Je overschat het succes van je landgenoten in den vreemde.
Joden zijn de nieuwe Joden.
De cirkel is weer rond.
Da's toch wel de kern van de trieste boodschap ja.
Dat zijn twee lijnen. En morgen gaat het regenen.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:11: En het is triest dat het u geen reet scheelt.
De cirkel is niet rond... het is nooit echt weggeweest is. Na de oorlog waren ze nergens welkom en hun landje staat nog steeds op losse schroeven. Meer een lange lijn die af en toe kronkelt.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:11: Ach lamaar.
@einStina | 05-01-20 | 20:18: Gerhard Durlacher.
Waarom?! Wat hebben de Joden in Europa ooit iemand misdaan? Ik zou niet eens weten wie al dan niet Joods is, tenzij de achternaam een niet te missen aanwijzing is. Moslims daarentegen haal je er altijd tussenuit, al dan niet door negatief gedrag.
Het enige waar ik Joden vaak aan herken is hun achternaam.
Die is ironisch genoeg namelijk altijd Duits...
Precies, U weet het beter te omschrijven dan ik! Dank daarvoor, persoonlijk schaam ik me dood hoever we het weer laten komen. Wij hebben deze mensen al eerder in de kou laten staan, laten we er nu eens als één blok achter gaan staan.
Nou, gelukkig bent u expert qua onderscheid, u stelt een achternaam gebaseerde maatregel voor? Niet echt origineel.
@r frier tuck | 05-01-20 | 20:10:
Wat u zegt. "Dit mag nooit meer gebeuren", maar dan met de juiste slachtoffergroep in gedachten. Die anderen redden zich prima. Sterker nog, die mogen onderhand wel eens terug op hun plek worden getikt.
@keestelpro | 05-01-20 | 20:10:
Nee hoor. Coronel, Vaz Nunez, Coutinho, Musaph, Sarphati, Caransa, de Vita, Jesserun d'Oliveira, Bueno de Mesquita, Texeira de Mattos, de la Parra, Pinto. Etc enz. Allemaal Portugees sefardisch.
Vraag het de Spanjaarden, Portugezen, Duitsers of Russen.
Orthodoxe Joden doen op zich ook wel aan rare herkenbare hoedjes, pakjes en kapseltjes. Maar die heb ik buiten Antwerpen nog nooit van dicht bij gezien. Dat in tegenstelling tot de wandelende parasols en komo zakken.
@MickeyGouda | 05-01-20 | 20:16: Wederom, helemaal met U eens. heel veel koe doos!
Achternaam krijg je van paps.
Joods krijg je van mams.
Lijkt me geen waterdicht systeem.
Met uw welnemen hou ik mij bij mijn eigen vorm van discriminatie.
Ik maak een scherp onderscheid tussen aardige mensen en onaardige mensen.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:13:
Staat u mij toe dat ik in dezen heer B. citeer: lezon! Namen als Cohen en Polak kennen we allemaal als typisch Joods. Veel verder kom ik zelf niet - en hoef ik ook niet te komen - omdat Joodse mensen zich hier bepaald niet op grond van hun afkomst profileren of manifesteren. Ze zijn gewoon een deel van het grote geheel. Ergo: deze mensen moet beschermd worden tegen kwaadwillenden, en dit keer écht!
@MickeyGouda | 05-01-20 | 20:24:
*moeten*
@MickeyGouda | 05-01-20 | 20:24:
Eensch.
@MickeyGouda | 05-01-20 | 20:24: Dat gaat niet lukken. Echt niet. Sad.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:13: Fijn hé Niels dwarsliggen. Ben je ook dapper als het situatie er serieus om vraagt?
Succesvol zijn, voor zichzelf kunnen zorgen en geen slachtofferschap claimen. Nou, als dat geen haat van Links en Islam teweegbrengt (Links= collectivistisch en dus anti-liberaal en anti-vrijdenken, inclusief door mislukte kunstschilders opgerichte bewegingen)
Hear hear!
Rembrandt en co waren links?
Wat u zegt. Links gedijt op het koesteren van zieligerds die nog zieliger zijn dan zij zelf, geeft hen toch nog een beetje superioriteit.
Aan de hyper intellectuele en zelfredzame Joden hebben linksers dan ook een broertje dood.
@niels5142 | 05-01-20 | 20:08: Rembrandt is niet mislukt. Men zal doelen op die Oostenrijker die een premature en vooral sterk onvrijwillige vootganger van de EU opzette.
Mijn idee!
"Ook in Frankrijk is er een terugkeer van autochtoon antisemitisme dat nooit helemaal is weggeweest. Het gevaar komt ook van die kant."
Dit is gewoon weer het bekende policor gelul. De nieuwe Jodenhaat is alleen en uitsluitend afkomstig van moslims. Dus ook deze dame durft de olifant in de porseleinkast niet te benoemen.
Is Papa Le Pen niet veroordeeld voor antisemitisme?
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 20:06: die heet stiekem El Pen.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 20:06: zeker.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 20:06: O, dat klinkt redelijk! 1 idioot als representatief stellen voor een heel volk.
@r frier tuck | 05-01-20 | 20:36: tis dan ook wel een kut volk.
@r frier tuck | 05-01-20 | 20:36: Was wel een politiek leider die ooit veel stemmen trok. Mocht het in de finale van de Presidentsverkiezingen opnemen tegen Chirac.
Het heeft niets met de islam te maken. Ik zeg het elke dag 3x tegen mezelf, als jullie dat nu ook allemaal doen wordt het misschien waar. Want de feiten leren ons echt wat anders.
Precies, zoals opblaasschaap zegt, het heeft niets met de protestanten te maken.
Ik vind het niet relevant of anti-semitisme nu wel of niet een opmaat tot andere ellende vormt. Je zou zeggen dat Jodenvervolging op zichzelf al akelig genoeg is.
Ik heb de Trouw een paar maanden geleden de deur maar uitgedaan omdat ze enerzijds nog steeds bezig zijn om "goed" te zijn tussen 1940 en 1945 en anderzijds druk bezig om hun land te verraden in 2019 en daarna.
Hoe kun je iets dat zo waar is en iets dat zo dom is in één reaguursel plempen?
Jodenhatende extreem-rechtsen (voor zover die nog echt bestaan) zijn natuurlijk volbloed idioten... Dat gezegd hebbende ben ik ontzettend rechts en minimaal evenveel pro-joods (Israël), net zoals ieder ander rechts persoon die ik ken...
Idem hierzo. Ben rechts realist en kan niet begrijpen hoe iemand in zijn of haar botte kop joden kan haten. Zelfs Israël niet. Pro Joden!
@MoltisantiBeer | 05-01-20 | 20:02:
In New York en New Jersey zijn de grootste jodenhaters op dit moment Afro-Amerikanen. Naast de racistische onzin die door Louis Farrakhan wordt verkondigt, is er nog een andere reden voor recente reeks aanvallen op Joden. Joden bezitten het meeste vastgoed in de zwarte wijken. Sinds enige jaren zijn zij bezig de huren te verhuren om de oorspronkelijke bewoners weg te krijgen. Ook intimidatie wordt niet geschuwd. Mensen die dan nog niet weggaan krijgen ineens dealers, hookers en junks als buren. Reden voor dit wangeleid is dat de Joodse huisjesmelkers de buurten willen gentrificeren.
Daarnaast wordt de top 20 van de 100 slechtste verhuurders aangevoerd door Joodse mensen. Soms met meer dan 1000 overtredingen van de huurwetten.
Ook Moslims hebben soms een punt. Van de 25 neo-conservatieven die George W Bush een illegale oorlog lieten beginnen in Irak met een miljoen Irakese doden tot gevolg, waren er 20 Joods.
@Varende_Reaguurder | 05-01-20 | 20:17: *verhuren = verhogen
@Varende_Reaguurder | 05-01-20 | 20:17: Eens. Alleen joden gebruiken in de regel nooit direct geweld en al helemaal niet op de ordinaire manier waar moslims patent op lijken te hebben.
@Varende_Reaguurder | 05-01-20 | 20:17: ze maken optimaal gebruik van het systeem en de regels waarmee gespeeld mag worden, niks mis mee. De Afro Amerikanen moeten eens zorgen dat er geen 80% van hun jeugd zonder vader opgroeit wat er toe zorgt dat ze in die wijken wonen en in de criminaliteit belanden, dat zijn problemen die ze zelf kunnen oplossen.
Wat betreft oorlog in Irak, ze waren alle 25 man? Of in ieder geval 20+, jouw redenatie -> Mannen zijn slecht? Lol
Eigenlijk zijn zowel moslims als joden een verknipt volkje.
Laten we wel wezen, iedereen die in een denkbeeldig vriendje of dogma zijn heil zoekt is van het pad af.
Iedereen een permanentje danwel coup soleil, ik mis de 80’ties
@Ignatius J Reilly | 05-01-20 | 20:01: een overgrote meerderheid van de wereld bevolking dus.
Er zijn 16 miljoen joden en 1.4 miljard andere verknipten. In die verhoudingen zijn de joden dus de sumatraanse tijger en die andere verknipten de mier.
In den beginne is het voorhuidje inderdaad verknipt...
@Ommezwaai | 05-01-20 | 20:02: In den beginne? Is Eva met die onzin begonnen?
@Ignatius J Reilly | 05-01-20 | 20:01:
Wie zich moslim noemt zal wel een denkbeeldige vriend hebben, maar er zijn veel ongelovige joden.
@JvanDeventer | 05-01-20 | 20:05: Ongelovigen hebben geen denkbeeldige vriendjes.
De extreme Joden waarvan er ook in Isreal zitteb zijn redelijk van de put gerukt zoals hun Moslim vribden. In sommige buurten moet je als vrouw niet voorin de bus zitten, dat is niet toegestaan. Neemt niet weg dat ik liever een Jood als buurman heb dan eeb moslim.
Genetisch verwant: zie Isaac en Ishmael.
@EmilioEsteves | 05-01-20 | 20:07: Ja, en de extreme christenen douwen plastic embryo's in je brievenbus. Dat zegt niets over de andere inwoners van eender welk land ook! De extremen zijn niet representatief.
En gelijk roepen dat antisemitisme niet alleen uit de moslimhoek komt. Dat zal misschien zo zijn maar het overgrote deel van de antisemitische "incidenten" hangen toch echt samen met de "nieuwe Nederlanders" met een migratie-achtergrond. Benoem dat soort zaken nou verdomme gewoon eens eerlijk.....
Exact, niets aan toe te voegen.
De nuancering komt al voordat men tot de kern van het verhaal komt.
Ik dacht dat de jood gehaat werd vanwege hun eigen institutionele rascisme, soort van tribalisme 2.0 waar ze al 6000 jaar mee aan de weg timmeren.
Magic: the Gathering
Nee. Omdat het in de koran staat.
Uw palestijnse sjaaltje zit te strak jasser, er loopt geen bloed meer in Uw kop! (Misschien niet nodig daar ook kennelijk)
Dat doen ze bij de ANWB ook. Maar ik zie niemand brandende kruizen in de voortuinen van leden van de wegenwacht zetten.
Je herkent extreem linkse gekkies altijd aan de spelfout bij het woord racisme.
@Is dit nog nieuws? | 05-01-20 | 20:01: nou ja, de haat is wel wat ouder dan 1400 jaar.
Maar goed, wanneer je uitverkoren en beloofd land in een andere taal op schrijft ben je weer een rechtsextremist, vandaar mijn verbazing.
Best egoïstisch geschreven dat Trouw artikel.
Zo van 'toen ze Joden gingen aanvallen dachten we nog van oké maar even later was iedereen aan de beurt.'
Maar ja het blijft een linkse krant en dat sijpelt er altijd tussendoor.
desalniettemin wel een veel voorkomende eerste reactie....
Zucht, weer een kranten promo artikel. Kom op, jongens, we leest er nog dode boom? Next
Het staat online, gekkerd.
Ik lees nog dode bomen, onder het genot van een kan koffie in de ochtend. Is dat een probleem?
nos.nl/artikel/2271645-jodenhaat-in-p...
Een koolmijn is een akker van een boer, je weet wel, de nieuwe Joden.
www.youtube.com/watch?v=FA3Royf9_zM
Kanaries zijn de nieuwe koolrapen.
Als de rapen gaar zijn komt er oorlog.
@keestelpro | 05-01-20 | 19:56:
Mijn kool, zei van Basten altijd als we het toch over Joden hebben.
Als ze zich joden wanen kunnen ze dan niet ergens een stuk woestijn ontginnen zijn wij van die stikstof af.
mijn vrouwtje is joods en we wonen in de hoofdstad. Heb nooit problemen gehad. Alleen op straat moet zij oppassen als er wat jongeren noord Afrikanen lopen. tevens is het niet verstandig om openlijk joods te zijn in enkele buurten. Ik vrees daarom ook dat mijn toekomst niet in nl ligt.
‘mijn vrouwtje’ ?
Openlijk Joods? Vrouwen dragen geen keppeltje toch? En die ster is ook unisex dus hoe zie je dat dan?
@schoon-schip-maken | 05-01-20 | 19:56: grote neus he.
@niels5142 | 05-01-20 | 19:56:
Reaguurders revealed: Schepvogel is Martin Šimek.
@schoon-schip-maken | 05-01-20 | 19:56:
In synagoges die geaffilieerd zijn met het liberale jodendom of het masorti jodendom dragen ook veel vrouwen een keppel. Orthodoxe vrouwen dragen na het huwelijk een joodse pruik of een speciaal joodse vorm van een hoofddoek, of een pet of hoedje; ongehuwde vrouwen bedekken hun haar niet.
De zin die u bijna terloops opschrijft, is erg om te lezen 'tevens is het niet verstandig om openlijk joods te zijn in enkele buurten'. Welke vrijheid zijn eigenlijk op 5 mei aan het vieren? Het benauwt me.
@niels5142 | 05-01-20 | 19:56: Ja jochie! Mss is ze wel klein van lengte.
@osolemio | 05-01-20 | 20:12: Het is niet bevrijdingsdag, in ieder geval, net zoals de dodenherdenking niet meer is wat het was. Nou is dat inmiddels ook 75 jaar geleden, maar het moet allemaal inclusief. Behalve dan als je even refereert aan de honderdduizenden doden die door Moslims werden vermoord of aan de Turken die trachtten de Armeniërs uit te roeien
Het is trouwens kolenmijn Van Rossem.
Ik denk dat Rossem een knipoog maakte naar iets uit 39/40.
Even verder heeft ie het over de kristalmijn. Ik ben de draad kwijt en dat heb ik nou altijd bij van Rossem.
Nederlanders zijn de nieuwe kanaries in de kolenmijn die Nederland heet......
Van het program des levens heeft niemand een twittertje
@niels5142 | 05-01-20 | 19:54: behalve God. Want diens wil. En dan proberen die wil te beïnvloeden door een gebed.....
Het wordt zelfs in Amerika onveiliger voor joden.
Moslims, extreem-links worden genoemd.
Van extreem-rechts lijken joden nog het minst te vrezen te hebben.
Joden en homosexuelen kunnen night best bij “normaal” rechts terecht
Links heeft zowel joden, vrouwen en homo’s in de steek gelaten.
Inderdaad... Een heaumeau is een night.
Juist, oh my, u gooit nogal wat hier, enige onderbouwing?
@niels5142 | 05-01-20 | 19:50:
Wat dacht u van deze : i.kym-cdn.com/entries/icons/original/...
Ultra rechts in de USA is wel iets anders dan wat hier ultra rechts wordt genoemd. Maar links in de USA is net zo antisemitisch als hier.
Hoeveel Joden waren er in het Midden Oosten in:
1950 - 2000
1900 - 1949
1800 - 1899
1700 - 1799
Etc.
De vraag stellen is hem beantwoorden in dit geval..
Nou, vertel eens.
Kaas de Vies | 05-01-20 | 19:45
Is dit een multiple choice vraag ? Of moeten we een optelling maken ? Hoeveel is dan etc. ? Vragen, vragen....
Wikipedia “Jewish exodus from Arab and Muslim countries”
Het aantal Christenen dat daar vervolgd wordt is zo mogelijk nog schokkender.
(Geestelijke) verlichting is daar ver te zoeken....
@the namster | 05-01-20 | 19:54:
Gewoon een beetje quasi-interessant geleuter van die mallerd.
@Superior Bastard | 05-01-20 | 20:02:
Nee niets intellectueel aan.
Wel interessant en relevant.
Het interview had wat mij betreft teruggebracht mogen worden tot deze zin:
“Er is geen reden Joden te haten, maar ook niet om bijzonder van ze te houden”.
De rest doet wat hysterisch aan.
En de feiten? Hoe verklaar je die?
@Kaas de Vies | 05-01-20 | 19:46:
Een feit hoef je niet te verklaren.
#feit
@Superior Bastard | 05-01-20 | 20:03
Jawel.
Onderliggend probleem is het onvermogen tot zelfstandig denken. Geen kennis vergaren over de eigenlijke zaak, maar meejoelen als sociale bezigheid. Groepsgekte en massahysterie.
sjoelen?
Man-Van-De-Rekening | 05-01-20 | 19:44
O zo waar, zie : the namster | 05-01-20 | 19:55
@niels5142 | 05-01-20 | 19:48: Nee dank je, even geen zin in sjoelen.
Woord uit het artikel voor in het arsenaal:
slachtoffer-wedloop
En met de kanarie’s in de kolenmijn liep het, zoals de geschiedenis ons telkens leert, vaak niet goed af
Joden en Arabieren is niks mis mee, allemaal lieve mensen. Maar je moet er geen zaken mee doen.
Leg uit.....
Dat is als het goed is een oude wijsheid die je grootouders je geleerd zouden moeten hebben: doe geen zaken met het oude volk.
Dit reaguur ik al jaren.
Zelfs al voor dat jij je liet besnijden.
Nou en?
@Superior Bastard | 05-01-20 | 19:45:
Ik analyseer voor de troepen uit, dus vaker naar me luisteren.
@Kaas de Vies | 05-01-20 | 19:48: Dat doe ik al jaren en moet je kijken wat een puinhoop het is in Nederland.
@Kaas de Vies | 05-01-20 | 19:48: Ik heb ooit eens een advies van jou opgevolgd. Ik heb nog ruzie in de buurt.
@artie | 05-01-20 | 20:29: kennen wij elkaar? GVD!
@artie | 05-01-20 | 20:29: Hahaha, daar moest ik erg om lachen.
@artie | 05-01-20 | 20:29:
Welk advies?
@Kaas de Vies | 05-01-20 | 21:20: Om een Ajaxvlag op het balkon te hangen.
sLinks ontkent jodenhaat vanuit islamitische hoek, dat is voor iedereen toch wel duidelijk
dat toedekken & ontkennen maakt sLinks medeverantwoordelijk ego onderdeel van het verschijnsel, ook al lang bekend
Joden die in deze tijden nog links stemmen graven hun eigen graf
Iedereen die links stemt graaft zijn eigen graf!
Volgens mij stond zij laatst ook in Het Parool. Ja, antisemitisme is een probleem, zeker nu de migratie van Arabische vluchtelingen fors aantrekt. Want in Islamitische landen leer je om een hekel te hebben aan Joden. Dat zit helaas overal ingebakken. En dat krijgen we nu in Europa. We hebben al een paar voorproefjes gehad, te weten Brussel, Parijs en Zuid Frankrijk. Laten we hopen dat het niet verder escaleert.
Links activisme ten behoeve van de Palestijnse zaak wordt vaak verward met antisemitisme. Dat is het niet. Er zijn links antikapitalistische clubs die de "haves" van Joodse afkomst als doelwit zien. Maar die hebben het op iedereen met geld en macht voorzien. Echt antsemitische gevoelens hebben altijd een religieuze voedingsbodem. Vind ik.
Want in Islamitische landen leer je om een hekel te hebben aan ongelovigen, Joden en andere gelovigen.
Je vergeet nog ff wat aanslagen.
@Ignatius J Reilly | 05-01-20 | 19:48: Alhoewel linkse types als Corbijn dan wel weer tegen antisemieten aanschurken. Vergeet ook niet dat in de voormalige Sovjet-Unie regelmatig zuiveringen binnen de Communistische Partij plaatsvonden, waarbij Joden de klos waren. Maar religie is inderdaad vaak nog een grotere boosdoener. Zoals de Islam.
@WayneGretzky*99* | 05-01-20 | 19:55: Vast wel. Maar deze drie aanslagen schoten me als eerste te binnen.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 19:57: Ja, ik vergat de dogmatisch fanatieken te vermelden. Slordige fout.
Dat is al geëscaleerd. Joden vertrekken in extreem snel tempo uit Frankrijk. Communisten zijn in Frankrijk ook aan een opmars bezig. En die hebben veel gezelligs gemeen met de politieke islamieten.
@Langshetrandje | 05-01-20 | 20:14: Boedapest schijnt populair te zijn. En Israël natuurlijk.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 20:36: Wellicht dat ook Praag wel gaat. Ben daar paar keer met andere 'moeilijke groep' op stap geweest laatste tijd en dat ging uitermate smooth.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 19:57: Komisch daar Marx en Lenin zelf Joods waren. En Trotsky natuurlijk, maar die werd door Stalin inderdaad vakkundig uitgegumd.
@Reaganmania | 05-01-20 | 21:40: Die waren de eerste wave van de inclusiviteitsmafheid die nu ook weer op komt. Haatten primair hun gepriviligieerde ouders en dientengevolge ook zichzelf en hun geloofgenoten. Zelfkastijding is de meest luxe hobby op aarde. Kunnen alleen de erg welgestelden zich permitteren. De rest van de wereld maakt er genadeloos gebruik van en eet dergelijke luxepaardjes op, met huid en haar.
Ik neem aan dat je “kolenmijn” bedoelt. “Kool” is een gewas in het Nederlands.
Anglicisme, letterlijke vertaling van coal mine = koolmijn
@straatsurfer | 05-01-20 | 19:47:
1 kool 2 kolen
En nu in het Engels
1 coal 2 coals?
@straatsurfer | 05-01-20 | 19:47: Coal is enkelvoud, maar er bestaat geen meervoud van (coals heeft een hele andere betekenis, verwijst namelijk alleen naar de kolen die achterblijven na het verbranden van hout), en net zo goed heeft het Nederlandse woord kolen geen enkelvoud. Kool betekent iets heel anders dan kolen, en wordt (in de betekenis van iets wat als hoofddoel verbranding heeft) alleen als enkelvoud gebruikt in samengestelde woorden zoals steenkool en bruinkool. We halen geen kool uit een mijn, we halen kolen uit een mijn.
Daarom, ondanks het verschil in enkelvoud en meervoud, is de vertaling van coal gewoon kolen, niet kool. Dus de letterlijke vertaling van coal mine is kolenmijn.
@Leyrann | 05-01-20 | 19:57:
Steenkool kan. Steenkoolmijn kan dus ook. Of steenkoolcentrale, -brand etc.
Jodenhaat is universeel islamitisch. Dat er daarnaast andere splinter groeperingen zijn die niet staan te juichen bij Joodse buren zijn randverschijnselen. Waar islam, daar jodenhaat.
Doet u de lagere school, en dan vooral de geschiedenis lessen, nog eens over.
@Ignatius J Reilly | 05-01-20 | 19:39: Het is wel waar dat het in Islamitische landen met de paplepel wordt ingegoten. Het onderscheid tussen Joden en de Staat Israël wordt sowieso niet gemaakt, en als je Arabische zenders kijkt dan lijkt het Israël-Palestijnen conflict groter dan de burgeroorlog in Syrië.
In de islamitische landen is jodenhaat inderdaad de standaard, maar ik zou er wel op willen wijzen dat dit NIET betekent dat iedere islamiet de joden haat. Hoe veel of weinig het er zijn weet ik niet, maar er zijn islamitische mensen die ik ken die neutral danwel positief tegenover joden staan.
Even voor de duidelijkheid, ik bedoel niet om jodenhaat te bagatelliseren, en de zinsnede "joden zijn de kanarie in de kolenmijn" is naar mijn mening zeer accuraat. Ik bedoel alleen om enige nuance in the brengen. Het doet niemand goed als er in absoluten gesproken wordt, over welke groep dan ook.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 19:42: Dat ben ik met je eens. Maar de katholieke kerk kon/ kan er ook wat van. Het is vaak een religieuze aangelegenheid. En een gevolg van dogmatisch denken. Links en rechts.
@Leyrann | 05-01-20 | 19:51:
"maar er zijn islamitische mensen die ik ken die neutral danwel positief tegenover joden staan"
Daar geloof ik niks van.
Vraag ze ook maar eens naar homoseksualiteit. Liefst onder het genot van een biertje.
@Leyrann | 05-01-20 | 19:51: Die zijn er wel, maar ze laten hun dochters echt niet met een Jood trouwen. En ze durven vaak ook niet hardop te vertellen dat ze omgaan met iemand van Joodse afkomst.
@Is dit nog nieuws? | 05-01-20 | 19:56: Oh, gisteren nog. Nou ja, homoseksualiteit kwam niet expliciet aan bod, maar we hadden het wel over twee mannen die in één bed sliepen terwijl we ons bier aan het drinken waren. Geen enkel probleem.
Dat de meerderheid van de islamieten op een bepaalde manier is, betekent niet dat ze allemaal zo zijn.
@Leyrann | 05-01-20 | 20:01: Een islamiet drinkt geen alcohol.
@Is dit nog nieuws? | 05-01-20 | 20:03: Dat doen ze stiekem vaak wel.
@Is dit nog nieuws? | 05-01-20 | 20:03: Tja.
Als jij dezelfde definitie voor "islamiet" gebruikt als de extremistische islamieten, dan moet je niet verbaasd zijn dat alle islamieten extremistisch zijn.
Maar dat zorgt wel voor enige verwarring, want de meeste mensen gebruiken niet die definitie.
Deze mensen over wie ik het heb zien zichzelf als islamitisch en worden in het algemeen gezien als islamitisch (om precies te zijn, jij bent de eerste persoon die ik specifiek over hen hoor zeggen dat ze niet islamitisch zijn... wat natuurlijk enigszins belachelijk is aangezien je ze totaal niet kent, maar goed), dus wat mij betreft zijn ze islamitisch.
Maar laat ik het even in andere woorden gieten:
Verlichte mensen, tolerante mensen, bestaan in elke bevolkingsgroep, in elk land, elke religie, elk ras. Net zo goed bestaan er mensen die om de één of andere reden anderen buitensluiten (zij het op huidskleur, seksuele orientatie, of iets anders) in iedere bevolkingsgroep. Er zijn verschillen tussen bevolkingsgroepen - zo zijn Nederlanders over het algemeen tolerant ten opzichte van seksuele voorkeur, terwijl, zeg, Egyptenaren dat over het algemeen niet zijn - maar het is nooit iedereen, en het is nooit niemand.
De werkelijkheid is niet zwart-wit. De werkelijkheid is duizenden en duizenden grijstinten.
@Leyrann | 05-01-20 | 20:12:
Zeg ik niet, staat in de koran...
@Is dit nog nieuws? | 05-01-20 | 20:13: Tja.
Ik ben ook Christen, betekent niet dat ik alles volg wat in de bijbel staat. Naar mijn mening wordt er VEEL te veel belang gehecht aan de respectievelijke boeken. Het (of in ieder geval de bijbel, ik heb nooit ook maar een koran opengeslagen) is een gids om God te vinden, niet een lijst met regeltjes waar je je aan moet houden om niet te branden in de hel. Het zijn nog steeds woorden die door mensen geschreven zijn, hoe veel sommige van die mensen dan ook met God wandelden (als je dat gelooft, zoals ik doe), en het gaat God er niet om dat we de regeltjes uit ons hoofd kennen; dat was Jezus's grootste probleem met de Farizeeën, dat ze wel alle regeltjes kenden, maar geen omgang met God hadden. En de wetten die drie duizend jaar geleden werden opgesteld specifiek voor het Joodse volk in die tijd? Eerlijk gezegd is het enigszins belachelijk om te zeggen dat we die op de huidige samenleving moeten toepassen. Daar waren ze nooit voor bedoeld.
@Leyrann | 05-01-20 | 20:25: In Sharia-landen - dat zijn er meer dan 50- wordt de Koran nauwelijks gerelativeerd. Dat is een groot verschil met Christenen, die veel geboden uit de Bijbel met een korreltje zout nemen. Wat doet het met je als je in Syrië opgroeit en steevast hoort dat Joden slechte mensen zijn, onbetrouwbaar, gewelddadig, rijk zijn over jouw rug et cetera.... Dat raak je moeilijk weer kwijt, vrees ik, ook al verhuis je naar Frankrijk of Nederland. Zeker omdat je in je nieuwe land waarschijnlijk ook vooral met andere Syriërs omgaat. Je wordt niet gecorrigeerd voor je antisemitisme.
@Leyrann | 05-01-20 | 20:25: verschil met de islam.letterlijk de koran volgen.
@Kuifje-naar-Brussel | 05-01-20 | 20:43: Dat is zeer zeker waar, weinig aan toe te voegen voor mij, vrij exact hoe ik het ook zie, en ook wat ik probeerde te verwoorden.
Het punt is alleen dat ik niet van absoluten houd, en Mr nieuws lijkt daar wel van te houden.
Ik hoop dat, op een dag, de Islamitische wereld door dezelfde verlichting heen gaat die de Christelijke wereld heeft meegemaakt, en dat de vooroordelen die dat deel van de wereld plagen daarmee ook uit de deur geholpen worden.
@Leyrann | 05-01-20 | 20:48: Laten we het hopen, Inchallah!
@Leyrann | 05-01-20 | 20:48:
Ik hou daar niet van, don't blame the messenger. Als u denkt dat de islam een verlichting door zal maken bent u behoorlijk naïef.
@Is dit nog nieuws? | 06-01-20 | 05:54: Zou kunnen toch? Het Christendom heeft zich ook aangepast.
Weet je wie er ook een hekel aan joden had?
Kees Janssen ?
Weet je wie ook een hekel aan moslims had?
Pontius Pilatus?
Dries van 8
Mel Gibson?
Greta Duisenberg?
Soros?
Erik van Muiswinkel.
Gargamel?
Stalin? Internationale socialisten? Karl Marx? Joseph Proudhon?
Paus Pius XII.
Willem van Hanegem?
Labour in Engeland ?
Joden die van hun geloof zijn gevallen en dat tot op de dag van vandaag. Zijn vnl gevestigd in LA en NY
Mo de barmhartige?
Walt Disney
De "nieuwe Fransen"
nos.nl/artikel/2228474-manifest-mosli...
Alle voetbalsupporters behalve die van ajax?
De links georiënteerde mensen?
Maarten Luther?
Nederlanders.
Cartman?
Barbra Streisand?
Man zég het nou gewoon, ik word GEK van die onduidelijkheid.
Globalisten?
(hoewel de Deugreuzen liever over "zionisten" spreken, of "kritisch" natafelen over Israël)
Is Gargamel al genoemd?
Anders ga ik voor de Smurführer.
Hoor het wel of ik iets gewonnen heb.
Gesloten Gemeenschappen?
Kaag?
REAGEER OOK