Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Barcelona Repo! Stijlloze Stringer Student is voor GeenStijl bij de Catalaanse Democratiemars

Wie kijkt zal leren

Afgelopen donderdag visten we videobeelden uit de mail van Nederlanders in Barcelona. Maker van de beelden, Kars Meester, is een Groningse student van 21 uit Noordhorn die in Barcelona studeert, en een goed gevoel voor branie heeft: hij wilde graag een reportage voor GeenStijl maken. Dus wij instemmen, en dit is zijn verslag van de Catalaanse opstand van vrijdagavond. Soort vakantievideo zoals wij ze vroeger op Hi8 tapes schoten in Salou en Lloret, en alles komt aan bod: Catalanen. Overheidssupporters. Vuurwerk. Voetbalshirtjes. Vlaggen. Leuke meisjes. Biertjes. Afvalcontainers die in de brandende bandenstapel worden gerold, twerkende meisjes (!), plunderingen en natuurlijk POLITIEGEWELD - precies: wie herkent er zijn GoGo Tours Spanjevakanties van weleer niet in terug? "Chaos. Alles staat in de brand hiero. Benzine, alles komt er bij kijken..." in deze 18 minuten straatrepo! Iemand nog nieuwe patta's...?

Saturday Night's Alright for Fighting: Ook vanavond wordt het weer spannend in de Spaanse Catalaanse hoofdstad, met video's in deze timeline en ook Ze Russians zijn er weer live bij in de stream hieronder. (Uit Brussel nog steeds geen woord.) Na de breek nog twee livestreams en wat verzameld videobeeld van vrijdagavond met massademo's, traangas en een bizar staaltje politiegeweld.

Compilatie. Dat meisje verdiende het echt niet...

Reaguursels

Inloggen

Maar de vernieling is dus een verdediging tegen de politie?

Anoniemtje | 20-10-19 | 14:16

Met buitenstaanders bedoeld hij buitenlanders. Viel me ook al op. Dus de Catalanen protesteren tegen een criminele overheid, en wat import (waarschijnlijk met dank aan de overheid) maakt misbruik van die protesten om te plunderen.

Daarbij is de Spaanse politie natuurlijk ook niet bepaald de-escalerend bezig (politiegeweld wat ik hier in de comments vaak zie worden aangemoedigd) waardoor ze nog extra de boel escaleren.

De normale Catalaan lijkt hier degene te zijn die gelijk heeft.
Niet de Spaanse overheid en niet de EU (Waar veel Catalanen in geloofde..).

DerUnterMensch | 20-10-19 | 13:57 | 1

Ik denk dat hij met buitenstaanders bedoeld: mensen die verder niks met het Catalaanse protest te maken hebben, maar wel aanwezig zijn.

bassiedj | 20-10-19 | 14:15

Lekker gewerkt pik, geluid bij de interviews is wel een dingetje maar beelden verder prima.

jip_86 | 20-10-19 | 13:21

Ik zie Kars graag nog eens terug. Hij heeft veel potentie. Knap gedaan guerrero!

bassiedj | 20-10-19 | 12:52

Dat heeft Kars toch maar mooie even gedaan, misschien wil hij ons wel vaker op de hoogte houden vanuit die hoek.

keistad | 20-10-19 | 12:13 | 1

Goede impressie bedankt Kars ( = caras?)

laurentius | 20-10-19 | 12:14

Nog wat meer context

Catalonie wordt geregeerd door een coalitie van een 3-tal partijen. Een (licht-) rechtse partij, een (extreem-) linkse partij en een Anti-systeem partij.
Met het districtenstelsel hebben ze ondanks een minderheid in stemmen toch een nipte meerderheid in het regionale parlement. Het enige dat deze 3 partijen verbindt is hun afkeer (bij sommigen zelfs blinde haat) jegens Spanje.
De politiek draait al jaren om het onafhankelijkheidsstreven van deze groep politici. Wetgeving ligt feitelijk al jaren stil, beleid wordt niet gemaakt. Financieel staat Catalonië er niet goed voor, er zijn hoge schulden gemaakt door de deelregering. Er is geen toegang meer tot de financiële markten. De schuld wordt telkens bij “Madrid” neergelegd.
Een flink aantal (grote) bedrijven en banken heeft zijn zetel/fabriek al verplaatst naar andere regio’s in Spanje. Bij aanhoudende onrust zullen er zeker nog (veel) meer gaan volgen. Er gaan bijvoorbeeld al een tijd geruchten rond dat SEAT wellicht vertrekt. SEAT is trouwens door Franco in 1950 opgericht. Dezelfde Franco die de meeste investeringen in Catalunya heeft gedaan. Industrie, wegennet etc.
Na jaren van een burgemeester van zeer linkse huize (Halsema is behoorlijk rechts met haar vergeleken) is de criminaliteit in Barcelona vele malen verergerd. Feitelijk is men de controle compleet kwijt.
Stel u nu eens voor dat er inderdaad een onafhankelijk Catalonië komt. Een deel van de bevolking zal wegtrekken. Ze gaan uit de EU en euro. Er is geen toegang tot financiële markten. De 3 partijen zullen nu gezamenlijk beleid moeten maken. Men kan nu immers het fascistische Spanje niet meer de schuld geven van alle problemen. Hoe zou dat moeten werken? Deze 3 partijen hebben werkelijk niets, maar dan ook niets gemeenschappelijk. Het wordt een groot drama. Mijn sympathie gaat uit naar de meerderheid van de normale mensen in Catalonië, de mensen die zich zowel Spanjaard als Catalaan voelen. De mensen die gewoon werken en zich netjes aan de wet houden.

Caras | 20-10-19 | 10:37 | 10

@Caras | 20-10-19 | 12:05: Wat zou het verschil zijn geweest met als Franco nooit de baas was geweest in Catalonië? Zou Catalonië dan meer of minder economische groei hebben gehad? De Catalanen hebben nooit om Franco gevraagd, integendeel. Dat geldt voor meer dan de helft van Spanje trouwens. Maar waar het hier om gaat is dat uit argumenten van de vorm 'Franco deed x voor Catalonië' zeker niet volgt dat Catalonië niet mag klagen.

Sitting_targets | 20-10-19 | 12:24

@Sitting_targets | 20-10-19 | 12:24:
Andere regio's hebben meer recht van klagen, werden in de Franco tijd behoorlijk verwaarloosd. Wat mij tegenstaat is dat de Separatisten steeds met het verwijt komen dat ze zijn achtergesteld, ten tijde van Franco en ook nu. Beide zijn aantoonbaar onwaar.
Wat zou het verschil zijn geweest als Franco nooit aan de macht zou zijn gekomen? Dat is een niet te beantwoorden vraag. Maar als u wat meer wil weten over deze tijd in Spanje kan ik u van harte het boek "the spanish holocoust" geschreven door Paul Preston aanraden.

Caras | 20-10-19 | 12:33

@Caras | 20-10-19 | 12:33:
Dank. Boek besteld. Ben nml zeer benieuwd over het hoe en waarom. Ik kwam vroeger, tiener jaren, veel in de regio (Tarragona) omdat de ouders van een vriend en vriendin daar een zomerhuis hadden. Maw met de Iberbus naar Tarragona en daar dan gratis de hele zomer rondlopen. En dit gedoe speelde toen natuurlijk ook al heel erg lang. Ik was er in geinteresseerd want de vader van mijn vrienden kon daar heel pakkend over vertellen. Wat mij toen al opviel als je met de locals sprak was de haat en nijd over en weer. Maar ik was toen te jong en was meer geinteresseerd in de meisjes daar en ook in de zus van mijn vriend. ;-)

Basil Fawlty | 20-10-19 | 13:26
▼ 7 antwoorden verborgen

En in nederland zijn de politici en hun media al diep verontwaardigd als een tractor tegen de deur van een gemeente huis rijd.
En wat te denken van het omgeploegde veld op het malie veld.Ze zijn er allemaal nog overstuur van.
En dan nog die tractor die de reet van een pliesie paard aantikte.Konden ze ook al niet van slapen.
Welkom in het beschaafde nederland.

komtdatschot | 20-10-19 | 09:58

Franco is not dead, he just smells funny.

cat22 | 20-10-19 | 09:46

Heeft de koning van Hispanje al van zich laten horen?

RickRD | 20-10-19 | 09:19

Het Spaanse juk afwerpen... Welk land is er niet groot mee geworden?

happen_maar | 20-10-19 | 09:07

Voor wat context:
- De separatisten beschouwen Spanjaarden als minderwaardig en zichzelf als superieur (zie onder andere uitspraken van hun President Torra).
- Geschiedenisboekjes op de scholen worden “aangepast” om de Catalaanse geschiedenis te verfraaien en een eigen staat te rechtvaardigen.
- De rest van Spanje wordt steevast als fascistisch afgeschilderd.
- De separatisten streven naar een “Groot-Catalonië” (ongeveer zoals het koninkrijk Aragon was).
- Catalonië is de 4e rijkste autonomie in Spanje (2018, na Madrid, Baskenland en Navarra).
- Catalonië heeft de op twee na hoogste autonome binnenlandse schuld per inwoner. Ze leven dus feitelijk op te grote voet maar geven de rest van Spanje de schuld voor hun eigen financiële wanbeleid.
- Een meerderheid van de Catalanen wil helemaal geen afscheiding.
- Op scholen wordt verplicht Catalaans te spreken (terwijl de meerderheid Spaans sprekend is).
- Niet separatisten worden geïntimideerd en winkels worden beklad.
- De huidige coalitie bestaat uit een rechtse partij, een behoorlijk linkse en een Anti-systeem partij.
- Verschillende (oud-) politici worden vervolgd voor fraude en wegsluizen van grote sommen geld naar o.a. Andorra (zie o.a. familie Puyol).
- Belastingen worden voor een groot deel per autonomie geheven (> 50%) en daar ook weer uitgegeven. Catalonië heft de hoogste regionale belastingen.
- In 1978 stemde meer dan 91% van de Catalanen voor de Spaanse eenheid en de grondwet.
- Separatistische politici houden de bevolking voor dat bij afscheiding ze niet de EU en de euro moeten te verlaten (wat dus altijd wel gebeurd)
- De eenheid van een land staat beschreven in de grondwet. Een afsplitsing van een deel moet dan ook via een grondwetswijziging plaatsvinden. Hierover gaan alle inwoners van een land, niet alleen het deel dat zich wil afsplitsen.

Caras | 20-10-19 | 09:05 | 3

Een referendum over onafhankelijkheid van Catalonië (in Catalonië alleen) kan ook tegen de separatisten werken, namelijk als ze het referendum verliezen. Dan hebben tegenstanders van afscheiding een onverwoestbaar argument. Gezien jouw mening over de toestand in Catalonië zal je verwachten dat de separatisten verliezen.

Sitting_targets | 20-10-19 | 09:23

@Sitting_targets | 20-10-19 | 09:23:
Ja, op dit moment is maar zo'n 35% voor afscheiding. Neemt echter niet weg dat de gehele bevolking van een land hierover dient te beslissen. Als er derhalve een meerderheid in het Spaanse parlement zou zijn voor een referendum (zoals destijds in Groot Brittanie met het referendum in Schotland) ben ik helemaal voor een referendum. Hiervoor is een grondwet wijziging voor nodig, derhalve een stemming in het nationale parlement.

Caras | 20-10-19 | 09:42

Eindelijk een tegengeluid, lijkt wel of iedereen hier die Catalaanse terroristen steunt. Woon al 20 jaar in Spanje en het is echt niet de meerderheid die onafhankelijk wil worden. Zij zorgen er wel voor dat de rest van Spanje ze uitkotst en Catalaanse producten boycot.

Wiezewalakristalix | 20-10-19 | 10:12

De NOS en NRC zitten hier bovenop neem ik aan?

Omebert | 20-10-19 | 08:04

Altijd goed om het eens op die manier te zien. Onze overheden tonen dit niet. Ik begrijp alleen niet waarom Kars zich als een meisje geschminkt heeft. Of ligt dat aan de camera?

Nonkel Frituur | 20-10-19 | 04:08 | 1

Dat ligt aan de camera of jij hebt iets te veel gedronken. Kars je hebt het echt goed gedaan! Geef die jongen een contract als straatjournalist, want hij is nergens bang voor. Kijk wel goed uit knul!

pietjepiet | 20-10-19 | 11:16

Linksom. Rechtsom. Verneukt wordt je. Hypocriete plofkop. Shell. Rutte. Het enige wat je nog hoort van Jan Pet, als het over politiek, banken, milieu, eu gaat: wat maakt het uit; ze liegen toch allemaal en wij moeten betalen. De woede broeit. Wereldwijd. Bij Omrop Fryslân was een bejaarde kunstenares/ activiste. Ze verwoorde het goed: Het ergste is, dat de politici verdomd goed weten, wat er speelt. Maar ze doen niks. Ze durven niet.

vladimirows | 20-10-19 | 03:54 | 2

En dat is het engste. Moedwillig laten doorsudderen met bestemming onbekend.

schoon-schip-maken | 20-10-19 | 03:56

Dit staat ons ook te wachten. Het leger dat wordt ingezet tegen de eigen burgers. Zometeen een Europees leger, dan krijg je ingevlogen huurlingen.
Alleen het hakenkruis ontbreekt dan nog op de revers.

Tuinhekje | 20-10-19 | 01:38 | 1

Yepp en we weten sinds kort uit welk land suith afrika.Raar wel want ik zie op iedere straathoek geweldadige hangjungeren. Die kennuhh zo in het leger. Ze kennuh omgaan met bommen om de pinautomaat te ontmantelen. Oude vrouwtjes te fouilleren en te ontmantelen en een moordje meer of minder no problem. Je zou denken . Maak een keus voor het leven. Kies voor defensie. Het reclame filmpje wil ik ze best sturen. Ik frame gewoon wat uit in de multiculti hoofdrol. Opsporing verzocht.Maar nee dit kabinet wil weer extra inwoners en kiest voor suid afrika. We hebben hier toch ruimte zat.Het blijft toch een circus dat kabinet en die tweede kamer. Aan clowns geen gebrek.Jammer dat ze allemaal zo op IT lijken.

tweetybird | 20-10-19 | 02:17

Best een leuke repo. Mag een tandje beter qua taalbeheersing, en een tandje minder qua populair straatjargon.
Alle begin is moeilijk.
Verder heb ik geen idee wat daar nu helemaal zo erg is. Al valt het wel op dat de daadwerkelijke relschoppers allemaal een soort uniform hebben. Hoodie, rugzak en mondkapje/andersoortige gezichtsbedekking.
Dat is nog het meest interessante hieraan.
Wanneer bij het volgende boerenprotest dergelijke figuren in beeld komen, meteen overmeesteren, en personalia verzamelen.

koolteer | 20-10-19 | 01:11 | 1

Yep antifa. Probleem is wel zoals bij veel demos dat mensen dan omwille van een kleine groep een stempel zetten op alle demonstranten. Antifa staat voor antifascisten met de praktijken van fascisten.Mooi man. Rellen om het rellen en de beweegredene zal ze hema worst zijn. Nou dat is nou een mooie uitleg van antifa.

tweetybird | 20-10-19 | 01:47

Goed verslag. Wel risico, let op jezelf jongeman!

Wanneer Spanje zich goed zou ontwikkelen en niet afhankelijk is van het uitmelken van de 3 rijkere regio's, zou dan het verzet van de Catalanen nog zo groot zijn? Hoe groot is nog de wond van de vroegere verschrikking van het Francp regiem in vergelijking met Madrid nu?

Wanneer Zuid- of Noord-Holland zich als land zou willen afsplitsen zou dat ook gelazer geven, bedenk ik me. Is dat vergelijkbaar?

Waar ik in elk geval geen begrip voor heb is die benoemde 5% raddraaiers die vuilcontainers en auto's in de fik steken, glazen abri's tot scherven slaan, winkelruiten stuk slaan en sportzaken beroven en vernietigen. Wat mij betreft zetten ze daar ME in of leger, schiet ze in de benen, die komen om te rellen en te plunderen, niet voor het protest. Walgelijke figuren.

Spanje zal hoe dan ook wel met die 95% om tafel moeten die fatsoenlijk protesteren. Geen idee hoe je dit overigens nog kunt lijmen?

Jan, Leiden | 20-10-19 | 01:10 | 5

@koolteer | 20-10-19 | 01:14:
Had een aantal achtergrpndvragen omdat ik helaas niet genoeg weet. Zelf wel in Barcelona in gesprek geweest, maar het waarom, behalve de belastingen richting Madrid is me nog altijd niet duidelijk.

Jan, Leiden | 20-10-19 | 01:19

Van mij mag Amsterdam zich direct afsplitsen hoor.

Omebert | 20-10-19 | 08:09

@Jan, Leiden | 20-10-19 | 01:19: Gaat niet zozeer om belastingen. Gaat om identiteit van Catalaanse bevolking en hoe dat nog meer erkend zou moeten worden. Huidige onrust is vooralsnog resultaat van veel langer proces van escalatie waarbij centrale regering in Madrid er, omwille van electorale motieven, met gestrekt been ingaat waardoor reactie ook navenant is. Er is ook veel frustratie bij de Catalanen. Is wellicht ook onderdeel van mediterane cultuur. Stel dat bij ons in NL een weliswaar grote groep Friezen, maar niet de meerderheid, ineens een referendum wil en ook houdt over de onafhankelijkheid van Friesland. Zou dat in NL op voorhand en met gebruik van de ME koste wat het kost tegengehouden worden? Vgl. ook de reacties op de aankondiging van Ollongren dat Amsterdam zich maar moest afscheiden als Wilders premier werd. Werd zij daarvoor uberhaupt strafrechtelijk vervolgd ?
Terecht werd dit met een korrel zout genomen. Dat relativerende is in Spanje nauwelijks te vinden.Polarisatie viert hoogtij.

LucaBrasi | 20-10-19 | 09:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Pardon my ignorance, maar waar komt de huidige, lees hedendaagse haat van de Catelanen richting Madrid vandaan? Ja ik ken de historie. Franco etc. Maar ik heb het over vandaag. Waar wordt Catalonie onderdrukt? Het is de economische motor van Spanje. Ok.
Maar moeten ze meer belasting betalen richting Madrid of mogen ze hun taal niet spreken? Wat is hun onoverbrugbare frustratie?
Aub niet boos worden reaguurders maar eerlijke neutrale vraag. Ik probeer het nml te begrijpen.

Basil Fawlty | 20-10-19 | 01:05 | 11

Ah. Zeer domme zet van Madrid toen om die autonomie op te heffen dan. Geest uit de fles, gaat er niet meer in dan. Zal Brussel ook achter opheffen van die autonomie hebben gezeten? Of is dat gezien de gewenste eenwording van Europa te ver gezocht?

Jan, Leiden | 20-10-19 | 01:45

@Ongeblustekalk | 20-10-19 | 01:43:
Oké, en waar lees jij mijn standpunt? Ik zeg alleen dat een bepaalde gebeurtenis heeft geleid tot een gevoel van onderdrukking. Ik zeg niet dat ik achter de een of de ander sta, dus als jij me kan vertellen waarom je de noodzaak voelt om mij een idioot te noemen dan hoor ik het graag van je.

Paisano | 20-10-19 | 01:57

@DebraCadabra | 20-10-19 | 01:17:
Ik denk jouw punt 1. Het belangrijkste is. En dat de bekende "It's the economy stupid" opmerking van Clinton hier ook de boventoon voert.

Basil Fawlty | 20-10-19 | 02:01
▼ 8 antwoorden verborgen

Oh oh. Relcamping Olé de Barcelonees.
Nooit met pliesie in discussie/burger-tot-pliesieman gebakkelei.
Stupide meid toch.
En al helemaal niet met ordetroepen a la Mossos d'Esquadra, G.C. of zelfs ook Z-Europese takken van Nationale Plies, zoals de Spanjool.
Gewoon niet. NIet doen.
Dombo kan vliegen, ja, jij ook meid, maar het zal van korter duur zijn, en de landing harder.
Beetje op de nachtelijke straten je gram proberen te halen, hmm?
Welke gram.
Tegen wat of wie, hmm?
Wie onthoudt en ziet, hmm?
Wat een verstand dat er niet is. Tjongejongejonge.

chicago river | 20-10-19 | 00:51

Beetje onverantwoord om in een barca-shirtje de straat op te gaan. Regel een press-vest voor die man!

Pot Vol Koffie | 20-10-19 | 00:40

Die agentjes verdienen klapjes.

De Gossie Posse | 20-10-19 | 00:27 | 1

Maar gaven ze vanvond niet om te laten zien dat het ook geweldloos kon. En ze hebben een overwinning geboekt op de politie van madrid. Het leken vandaag wel onze boeren met een heerlijk ontbijtje.Yepp die pinokkio ruttegraat heeft het maar makkelijk met zulke aardige boeren.In alle omringende landen hadden ze de halve stad gesloopt om minder.

tweetybird | 20-10-19 | 00:39

FC Barcelona steekt zich enorm in de schulden om de voetbalwereld maar te kunnen overheersen.
Halen minderjarige kinderen uit andere landen (zie Messi!).
Dat roept toch geen sympatie op.

Vroeger wel. Catalonie tegen Franco, dat was een andere situatie.

Aan de andere kant er zijn meer volkeren dan landen in Europa, dus ieder volk zijn eigen land?
Als het gaat om biodiversiteit moet iedere soort zo ongeveer zijn eigen natuurgebied hebben,
Maar als het gaat om volkerendiversiteit ???

.

VanderGeelen-Coppens | 20-10-19 | 00:02 | 3

- voetbalindustrie/mafia/corruptie staat hier los van, is ook wereldwijd actief
- vroeger was Nederland ook tegen hitler... dus wat is uw punt?
- Meer volkeren dan landen? doelt u dan op EU of Europa (zijn 2 verschillende dingen)
- biodiversiteit???

Het gaat hier om demonstraties tegen de veroordeling van 9 politiek activisten die belachelijk hoge celstraffen hebben gekregen.

Truste!

litebyte | 20-10-19 | 00:19

Sorry, maar dit heeft met voetbal zeer weinig te maken. En als het er wel mee te maken zou hebben, dan verschilt FC Barcelona in ongeveer nul opzichten van Real Madrid, Paris-Saint Germain en Manchester City, dus lul niet zo slap.

Paisano | 20-10-19 | 00:22

Bovendien, om uw reaguursel serieus te nemen moeten we eerst de term "volk" definiëren. Wat is een volk? Wat verbindt een volk? Taal? Gemeenschappelijke geschiedenis? Gebruiken? Wereldbeeld? Geloof? En als we dan uiteindelijk een definitie hebben, wat gebeurt er vervolgens met alle duizenden mensen die per dag geboren worden uit en vader en moeder van verschillende volken? Is dat weer een apart volk of hoort die bij beide? Of bij een volk naar keuze?

Paisano | 20-10-19 | 00:36

tis te gek hoor met die catelanen.. willen ineens voor zichzelf beginnen. Net als in een bedrijf de afdeling verkoop zegt ja.. we gaan voor onszelf beginnen. En dan niet in een ander pand ofzo.. nee.. gewoon op dezelfde plek. pure muiterij. In een bedrijf zou iedereen op staande voet ontslagen worden. In Spanje worden de bedenkers van de muiterij gewoon opgepakt en berecht. Normaal toch..!? Zijn ze nou helemaal belatafeld? Ik heb gezegd. Amen.

habemuspapam | 19-10-19 | 23:53 | 5

"En dan niet in een ander pand ofzo.. nee.. gewoon op dezelfde plek."
-
Ja wat wil je dan? Dat alle Catalanen naar een vrij stukje land verhuizen? Want daar zijn er zoveel van op deze aarde? Bovendien, de hele geschiedenis van de mensheid is toch een komen en gaan van samenvoegende en afscheidende stukken land geweest? De Nederlandse landsgrenzen zijn toch ook niet tijdens de oerknal zo ontstaan?

Paisano | 20-10-19 | 00:50

Ons kleine landje is ook zo ontstaan. Wat we nu als Duitsland kennen bestaat ook nog niet zo erg lang. Dit is van alle landen en alle tijden.

Reagurend_Nijlpaard | 20-10-19 | 00:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch zou het mooi zijn om met zo'n vlag om de schouders en basebaalbat zo'n meisjelief te ontzetten van de pliessiehufters&hun schilden te kraken... dan meisje
in je armen naar je studentenkamertje dragen om haar wonden te wassen enzo.....
treinkaartje Barcelona kopen gaat..............!!

grapjasz | 19-10-19 | 23:19 | 4

Yepp heb de beelden bekeken. Ja ook in barcelona zijn mooie dames. Ben op zoek naar een treinkaartje van het kruitvat. Je weet wel zo'n goedkoop kaartje zodat ik geld over houd om zo'n mooie meid een drankje en een plofkipburger of een luchtburger aan te bieden. Wie weet heeft ze daarna nog honger en trek in een hemaworst.Ik weet het. DROMEN zijn bedrog.

tweetybird | 20-10-19 | 03:16
▼ 1 antwoord verborgen

Is er niet ergens een stijlloze anthropoloog die dit een beetje kan uitduiden ofzo....

grapjasz | 19-10-19 | 23:07 | 8

@grapjasz | 19-10-19 | 23:40:
Als het allemaal te simpel voor u is, dan staat het u natuurlijk vrij om zelf naar Google of Wikipedia te gaan en het even lekker zelf op te zoeken.

Paisano | 20-10-19 | 00:07

@Paisano | 20-10-19 | 00:07: maarrr..!er is wel altijd "iemand" die met je meekijkt.... toch maar de anseklopedie brittannika open slaan doet.........

grapjasz | 20-10-19 | 01:47

@Paisano. U beschrijft de huidige situatie. Voortaan wel bij de bron beginnen; het aangeboren en onaantastbare zelfbeschikkingsrecht. Dat geeft een evenwichtig beeld en doet recht aan de vraagstelling.

Voight-Kampff | 20-10-19 | 08:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Waarom gaat iedereen voorbij aan het feit dat ongeveer de helft van de Catalanen tegen afscheiding is? De helft die het meeste lawaai maakt is voor.

Beste_Landgenoten | 19-10-19 | 22:56 | 43

Iedereen gaat voorbij aan dat feit omdat het in dit geval niet zo relevant is. Het is in essentie een opstand tegen de disproportioneel hoge straffen voor de politici en niet vóór de Catalaanse onafhankelijkheid. Dat de protesten door separatisten wordt aangegrepen om de noodzaak van de Catalaanse soevereiniteit te benadrukken, wil niet zeggen dat dát is waar 90% van de Catalanen de straat voor op gaat.

Paisano | 20-10-19 | 01:05

@Paisano | 20-10-19 | 01:05:
Ben ik dan weer met je eens. Maar ze maken er maar graag gebruik van.
Ze spoegen er niet in, zou mijn opa gezegd hebben.
(als in: een aangeboden glas van het een of ander)

chicago river | 20-10-19 | 01:29

@spanarchist | 19-10-19 | 23:40:

Wie loopt hier nu te blaten. Dit hier gaat niet eens over het feit van afscheiding maar puur om mensen die volgens madrid illegaal een referendum hebben uitgeschreven en daarvoor 13 jaar gevangenisstraf hebben gekregen. Dat is iets dat je daar zelfs niet als serie moordenaar krijgt. Pure onderdrukking dus. Als u dat accepteerd als europeaan. Ja dan ben ik met u uitgepraat en ik hoop vele met mij. En verkondig ik mijn mening. U bent een sukkel. Niemand die een mening heeft ook al is hij u niet welgevallig hoort 13 jaar gevangenis straf te krijgen. Want dat getuigd van pure tirannie en dictatorschap. Met die oproep tot referendum is nooit een oproep geweest tot geweld. Madrid gaat hier ver buiten hun boekje en de EU kijkt er na en dat is het dan ook wel.Die mensen horen morgen gelijk vrij gelaten te worden. Mijn mening.

tweetybird | 20-10-19 | 01:38
▼ 40 antwoorden verborgen

Tja, die Catalanen krijgen vaak de sympathy vote van ons Nederlanders. Komt door voetbal en omdat het leuk is om voor de underdog the zijn. Maar ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul van de situatie daar.

hadjeeenprobleem | 19-10-19 | 22:53 | 3

Niet van mij. Fuck ‘m. Ik hou niet van oproerkraaiers.

Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 23:06

@Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 23:06: Och, het brengt wel wat leven in de brouwerij, toch? Anders blijft het zo gezapig.

hadjeeenprobleem | 19-10-19 | 23:19

@Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 23:06:

Ik hoop dat je dat volgende maand bij kozp ook verkondigt. Ik let er op en hou je er aan.

tweetybird | 20-10-19 | 00:55

Was vorige maand nog in Spanje.
Behalve heel veel jeugdwerkloos heeft de EU hen ook heel veel Roemeense (Zigeuner) zakkenrollers gebracht. Maar genoeg over de zakkenrollers. Die werkelijk overal waren.
Als je jong bent in Spanje is migreren momenteel de beste optie. Je hebt geen kans op een huis en ook niet op een baan. Het staat er vol flatgebouwen waarvan de bouw tijdens de bankencrisis is gestaakt omdat de aannemer failliet ging. 7 jaar geleden.

Osdorpertje | 19-10-19 | 22:46 | 4

True story. Van de negen Spaanse vrienden die ik heb zijn er vijf geëmigreerd zijn er vier wanhopig.

Paisano | 19-10-19 | 23:39

Osdorpertje | 19-10-19 | 22:46 |
Italianen idem dito.
Allemaal naar DLD om als (chef/)kok te werken. ALlemaal tijdelijk ,bivakkeren met z'n 6'en in een studentenruimte, net als de Brazilianen en de Polen.
Na 6 mnd afgelost door de nieuwe jonge lichting die staat te trappelen op de kades van Bari, Napels, en in de heuvels van dorpen in Emilio-Romagna.
Jammer voor Spanjolen dat Italiaanse restaurants met pizza en pasta al Vonggole een petito stukje meer popi zijn dan Spaanse restaurants met reuzemossels manchego knoflook en gebakken stiereballen in tomatensaus/ansjovis.

chicago river | 20-10-19 | 01:03

@chicago river | 20-10-19 | 01:03: &sangria met halfafgekloven sinaasappelpartjes...

grapjasz | 20-10-19 | 03:42
▼ 1 antwoord verborgen

Spanje moet een referendum over de onafhankelijkheid van Catalonië toestaan. Dan weten we hoe het zit.

Sitting_targets | 19-10-19 | 22:46 | 9

Dat zullen de separatisten op alle mogelijke manieren dwars zitten, bang als ze zijn voor de harde waarheid dat inmiddels 55 á 60 procent van de Catalanen vindt dat een autonome provincie redelijk werkt, maar dat volledige onafhankelijkheid niet zo'n goed idee is...

bisbisbis | 19-10-19 | 23:16

@bisbisbis | 19-10-19 | 23:16: Dat zeg jij. Ergens gelezen of gehoord. Maar om het echt zeker te weten is dat geen goed middel. Er is wel een goed middel: een referendum.

Sitting_targets | 20-10-19 | 09:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Best begrip en sympathie voor de keurige demonstranten gedurende de dag.
In de schemering komt het tuigh in actie en prima dat die hard aangepakt worden.
Laag volk net als het plunderende, vernielende en brandstichtende tuigh van de gele hesjes.
Barcelona is heerlijk voor een weekeinde weg maar ik vrees dat velen deze bestemming even gaan mijden.

Berbaar | 19-10-19 | 22:45 | 9

@Zapata10 | 19-10-19 | 23:04:

Nederlanders zijn mietjes.
Gelukkig was Leiden toen al een stad van echte mannen.

Gulliver | 19-10-19 | 23:49

Ach berbaar nederland is een gezapig land geworden en het volk laat zich alles welgevallen. Maar o wee als dat omslaat. Weet dan dat jij op je zolder zit te beven. Geloof mij maar. Dat als jouw pinnokio te ver gaat en de boeren in de malig neemt. Dat er geen ontbijtje meer is. En terecht. Je kan het ludiek proberen op te lossen. Maar als ze je gericht onterecht kapot maken is wat mij betreft alles geoorloofd.1 ding wel. Ik heb niks met mensen als jou en zal het ook nooit krijgen. Ik vind je maar een enge sukkel en het lijkt wel hoe ouder je wordt hoe extremer. Het lijkt wel of het enigste in jou leven trollen is. Je kijkt zelfs niet meer waar het onderwerp over gaat of waarom mensen de straat op gaan. Je wordt echt een misselijke gender neutrale. Dat laatste omdat ik hier niet wil zeggen of je een man of vrouw bent. Maar dat is meer vanwege privacy. Shit denk ik wel aan jou.

tweetybird | 20-10-19 | 01:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Diezelfde agenten zijn geïnstrueerd asylanten geen strobreed in de weg te leggen maar beuken met een ouderwets fascistisch genoegen in op Catalanen. Dictator Franco had ook zo de pest aan die trotse eigenzinnige Catalanen met hun eigen taal en cultuur. Net Friezen

namensmijnhond | 19-10-19 | 22:41 | 1

baseball knuppel kopen gaat.....

grapjasz | 19-10-19 | 22:50

Ja, natuurlijk politiegeweld. Hoe moet je anders optreden tegen ultra linkse relschoppers die schijt hebben aan de meerderheid en de grondwet?

Superior Bastard | 19-10-19 | 22:36 | 6

@Superior Bastard | 19-10-19 | 22:44: Ja vertel dat eens, dat is dus geen linkse partij. Wel Catalaans nationalistisch maar een partij die rechts van het midden staat.

Zapata10 | 19-10-19 | 22:50

@Superior Bastard | 19-10-19 | 22:44: grinnik als je dat al ziet als ultra links dan ben je in een compleet verkeerde tijd geboren knul.

litebyte | 19-10-19 | 22:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Jullie willen toch altijd zo’n soort politie?

Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 22:32 | 2

Ja. En dan het liefst zo inhakkend op de krakers van we are here.

schoon-schip-maken | 19-10-19 | 23:02

Straatjournalisme plus veel. Maar zo jammer dat het nodig is.

o)+ | 19-10-19 | 22:29

Pro-centralistische regering Madrid gozert met de Spaanse driekleur op z'n rug heeft gewoon vol gelijk.
Het is een bende oproerkraaiers, relwellustelingen, wannabe straatpolitici zonder agenda waarvan de helft geronseld is uit commie/antifa relgroeperingen van Griekland tot Ijsland.
-
Voorts vort met de geit.
Het Nationaal-Catalanisme is, net als het extreem-Baskisme te lelijk om aan te zien EN te horen (als je al iets van dat binnensmondse, slissende, letters weg in de lucht spugende brabbeltaaltje begrijpt).
-
Catalalalanen. Lalala geld opstrijken van de EU en de diepgewortelde HAAT tegen alles van de rest van wat het Iberisch Schiereiland tot het Iberisch Schiereiland maakt, maakt ze blind, doof, maar vooral hardvochtig. Niks mis met hardvochtig, maar doe dat dan naar die hordes malle mohammedanen die tot in je Catalaanse geitendorpen binnendrongen om daar, in alle rust en reinheit van de Pyreneeen, de ene na de andere aanslag te beramen op de mondaine prachtstad BCN (geen sarcasme). En anders toch Gerona.
-
Commie klaploper kapsoneslijers, dat zijn Puigdemont, Torra en kornuiten.
Wel de EU-tiet tot bloedens toe willen zuigen.
Onafhankelijkje spelen doe je maar in je eigen tijd.

chicago river | 19-10-19 | 22:26 | 3

Alles wat de EU ondergraaft heeft mijn sympathie.

Ik roep maar wat | 19-10-19 | 22:28

Bam.

En * plop *, heer River.

o)+ | 19-10-19 | 22:36

@Ik roep maar wat | 19-10-19 | 22:28: e
Mij ook. Maar dat staat, als het aan Catalanen ligt, niet te gebeuren.
1: Catalanen willen, coute que coute, *N-Europeaan* zijn.
2: Catalanen willen, coute que coute, doen als *N-Europeanen".
3: Catalanen vergeten, zij zijn Z-Europeaan, in een verplicht Z-EU-land.
4. Je bent wie je bent, of je dat nou tof vindt of niet.
5. Ik ben van mediterrane (Frans-Spaanse) herkomst, en hoor je mij mauwen over het godvergeten eeuwige Nederlandse poldermodel bv?
6. Shiiiiiiiiit, ja, je hoort mij mauwen over het NL poldermodel.
007. Contemplatie.
008. *klok!* /*KLOTS!*
009. Nog altijd niet solidair met "deze" commie Catalaan.
010. Nog altijd niet akkoord met hondje-lijntje-EU/Madrid.
--Zit in een impasse.
--Ik pas. Ze mogen het uitzoeken, met z'n allen.

chicago river | 19-10-19 | 22:45

Weet iemand waar dit over gaat?

Wat willen de Catalanen precies?

Weg bij Spanje en bij de EU?

Dat is het?

Vragen, vragen, vragen.

Van mij mogen ze hoor. Basken, Vlamingen, Friezen, Schotten en Noord-Ieren etc. idem ditto.

Theodorus.Goldbach | 19-10-19 | 22:24 | 7

@mental K | 19-10-19 | 23:03: dat gaan we es effe niet doen... dan maar iets anders koekeloeren.....

grapjasz | 19-10-19 | 23:12

Ze willen een zekere mate van autonomie.
Toen ze daarover een geweldloos referendum worden gehouden, stuurden ze vanuit Madrid 20.000 agenten om eens lekker te gaan hakken.
Merkel schrok van beelden waarop bejaarden in elkaar werden geslagen en belde met Madrid of het niet wat minder kon.
Daarop besloot Madrid eens te kijken hoe Franco dat in het verleden oploste en dat doe je door je tegenstanders met wat rare wetsartikelen in de bak te gooien.

Het kwam niet bij hen op om op zijn VVD/D66 s de uitslag van zo'n referendum te negeren of ridiculiseren.
Nu de politieke tegenstanders langer de bak in gaan dan Volkert van de Graaf in Nederland zijn ze daar in Catalonie een beetje boos.

Willem van D | 20-10-19 | 01:52

@Willem van D | 20-10-19 | 01:52: pluim..!

grapjasz | 20-10-19 | 07:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Catalonië heeft geen baat bij zelfstandigheid wel bij verregaande bevoegdheden binnen Spanje

lingo star | 19-10-19 | 22:20 | 4

@spanarchist | 19-10-19 | 22:31: Ze leveren ook het grootste deel van de politieke en bestuurlijke welvaart in Madrid (lees belastingen)

litebyte | 19-10-19 | 22:46
▼ 1 antwoord verborgen

Krijg steeds meer associaties met Hong Kong. Daar krijgen voorstanders van democratie, eenmaal uitgeleverd aan éénpartijstaat China, ook met waanzinnige celstraffen te maken.

Peter Emile | 19-10-19 | 22:20 | 2

Ze worden niet uitgeleverd

litebyte | 19-10-19 | 22:23

Die in Hongkong worden niet uitgeleverd aan een fascistisch regime.

Zapata10 | 19-10-19 | 22:39

Go Go Tours? Ik ging met het iets keurige Club Escolette.

BP Richfield | 19-10-19 | 22:13 | 3

Met Escolette krijgt iedereen een slet in bed zeiden we vroeger en het klopte nog ook.

Gulliver | 19-10-19 | 22:18

Toen de reisgidsen nog niet zo preuts waren

LucaBrasi | 19-10-19 | 22:25

Natuurlijk geen woord uit Brussels... nu is het is een Spaanse aangelegenheid, Ukraine, HK of elk andere land of (deel)staat dat geo politiek kan worden uitgebuit zonder al te veel risico's (dus niet Turkije.)

De EU is met name laf, incompetent en onbetrouwbaar.

litebyte | 19-10-19 | 22:11 | 6

@Theodorus.Goldbach | 19-10-19 | 22:28:
Niet wenselijk idd. Maar EU bemoeit zich al tot op alle nivo's met de interne economische (en daarmee ook de facto politieke) aangelegenheden van de lidstaten (alles tbv het grootkapitaal, groot Europa).

LucaBrasi | 19-10-19 | 22:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Die jongeman is duidelijk geen lid van de NVJ. Geen NPO- of dodebomen-'journalist' zou zo dicht bij het vuur komen, en dan ook nog eens met neutrale vragen.

Guido | 19-10-19 | 22:08 | 1

Een verademing inderdaad.

_washier | 19-10-19 | 22:51

Waarom zijn al die mensen zo boos, willen ze ook uit EU? Ik zie een trend en hoop dat NL volgt. Uhm, met uittreden, niet qua geweld..

Joey Finkleberry | 19-10-19 | 22:05 | 9

@litebyte | 19-10-19 | 22:18:
Thanks, dat waren de cijfers die ik niet paraat had.
80% is wel veel overigens. En met deze repressie kan de groep van 50% ook weleens een stuk gaan groeien.

Croxifoxio | 19-10-19 | 22:23

Ongeletterde boer. Als er één ding is dat de Catalanen willen dan is het dat een onafhankelijk Catalonië IN de EU mag. Projecteer je anti-EU fantasietjes op iets anders.

Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 22:36

@Bigi Bana Boy | 19-10-19 | 22:36: Boer is geen scheldwoord, maar compliment. Ik dank u.

Joey Finkleberry | 19-10-19 | 22:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Op de NOS spraken ze over Catalaanse nationalisten en ze spraken het uit als iets vies (zoals rechtsextremisten.) Maar het protest is enorm breed, van socialisten en groenen tot aan conservatieven en (links) nationalisten (met name dan de Hooligans van Barca ook wel Boixos Nois)

Ik miste in Nederland ook op het staatsjournaal de beelden van honderdduizenden die in 1 lange mars liepen en vreedzaam demonstreerden tegen de absurd hoge straffen voor 9 politici die meer democratie wilden.

litebyte | 19-10-19 | 22:03 | 5

@Gulliver | 19-10-19 | 22:20: Een groot deel wil helemaal niet los (separaat) van Spanje - dat is van links tot rechts, Een grote meerderheid wil (vooral) economische zelfbeschikking. Iets minder dan 50% wil zich echt van Spanje losmaken,

Deze demonstraties gaan vooral tegen de absurd hoge straffen van 9 politiek leiders

litebyte | 19-10-19 | 22:31

Die 9 politici zijn te zwaar gestraft, zoveel is zeker, maarrrrr, meer democratie is niet wat die types voorstaan. Een meerderheid, variërend dat is waar, van de Catalanen wil zich helemaal niet afscheiden van Spanje. Waar deze 9 veroordeelde politici zich wel degelijk schuldig hebben gemaakt is het trachten monddood te maken van iedereen die een aparte Catalaanse staat niet ziet zitten. En daar zijn ze best ver in gegaan. De straffen, nogmaals, zijn niet te billijken maar het misbruik van gemeenschapsgelden door die lui evenmin.
Het Spaanse rechtssysteem is verre van perfect maar de Catalaanse afscheidingsbeweging nog minder.
Overigens zijn de separatisten overwegend links tot extreem links. De aanhoudende support hier op GS verbaast mij dan ook oprecht.

Kenome_Jodas | 19-10-19 | 22:32

@Kenome_Jodas | 19-10-19 | 22:32:
Het is anti-EU ( de EU steunt de centrale regering in Madrid ) dus een hoop mensen schieten dan in de "EU zegt A is ben ik voor B"modus. Ik vind het vooral een interne zaak voor Spanje, ben niet pro de een of pro de ander.

Graaisnaaiert | 20-10-19 | 00:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Loopt lekker die insta meuk.

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 21:58

Zin in Catalaanse kip nou ...

Twisted_Faith | 19-10-19 | 21:54 | 4

@chicago river | 19-10-19 | 22:06:
Zo vadeur zo dochter, gek op natte kip...

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 22:08

@chicago river | 19-10-19 | 22:06: Hey man, zit goed! We drinken er nog eentje op! *PLOP*

Twisted_Faith | 19-10-19 | 22:24
▼ 1 antwoord verborgen

Even kijken nu, ik ben wel voor de mossos.
Goed bezig mannen!!

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 21:53 | 1

Hear hear.

Kenome_Jodas | 19-10-19 | 22:26

Paar Europese brandjes, gaan niet groter worden. gewoon doorlopen, niks aan de hand mensen.

Openbaar Mysterie | 19-10-19 | 21:53

Leuke frisse knul. Graag behouden voor de goede saeck.

Parsons | 19-10-19 | 21:50

Europa staat in brand.
Waar blijft de Europese brandweer?

Croxifoxio | 19-10-19 | 21:49 | 3

Eu-leger

Nichtsneues | 19-10-19 | 22:04

Een EU? Er zijn landen waar ze elkaar niet kunnen luchten of zien. In Spanje heb je Catelanen, Basken etc. En ze hebben ons GODVERDOMME meer dan 80 jaar bezet. NEXIT!

funkyd | 19-10-19 | 23:21

Olé!

schoon-schip-maken | 19-10-19 | 21:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken