Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVESTREAMS - Rellen in Barcelona

Referendum organiseren? Dat krijg je er nou van!

Schitterende beelden vandaag van een tsunami van mensen, wandelend op de Catalaanse straten die naar Barcelona leiden. Er was verder niemand op de weg, wegens algehele staking in Catalonië. Uit protest tegen belachelijke celstraffen voor pogingen tot democratie. Inmiddels is het avond, en de stad brandt alweer terwijl Brussel zwijgt. Meppende agenten, schietende Mossos, gewonden, kapotte ogen. Dit ziet er beroerd uit. Relfilmpjes bij Anna Punsi en Dietmar. Later meer libertat!

Ze Russians zijn er ook bij

Ola Jordi!

Social

Reaguursels

Inloggen

Nu Friesland nog. Lijkt me een goed idee, als die kinderfeestverneukers weer Friesland willen binnenkomen om de grens definitief te maken.

Kim-Jung-Un | 19-10-19 | 17:40

Nu ff doorpakken. Die Fransen hun hestje weer aan, de boeren hun trekker weer in, die 100k gezondheidzorg mensen de weg op, die brexit jankers de straat op, die catelanen erbij en dan gezellig allemaal op weg naar Brussel. Kan zomaar begin van de revolutie zijn.

TilburgDeGekste | 19-10-19 | 13:41

Heb je in Nederland ook op Rotterdam Zuid, veldslagen tussen jeugdbendes met steekpartijen, hoef je helemaal niet voor naar Barcelona.

Jan70 | 19-10-19 | 10:34 | 1
-weggejorist-
JoeDalton | 19-10-19 | 13:02

Boercelona

Shoarmamasutra | 19-10-19 | 10:05

Tja dacht heel even dat het de boeren op het binnenhof waren maar het zijn maar Catalanen, is de ME uit nederland al onderweg om hun bloedsbroeders uit madrid te ondersteunen.

jan huppeldepup | 19-10-19 | 09:50
-weggejorist-
JoeDalton | 19-10-19 | 09:38 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik deel mijn observatie dat o.a. Zapata10 en Stormagedon hard pleiten voor soevereiniteit en tegen redelijk veel onbegrip aanlopen.

Graag benadruk ik dat het zelfbeschikkingsrecht (soevereiniteit) met het onaantastbare geboorterecht van vrijheid (grondrecht), het uitgangspunt vormt bij het inrichten van een samenleving.

Ook, nationale grenzen zijn geen natuurgegeven of Godsgeschenk.

En, een overheid is niet de ouders van het volk. Verzorgen doet een familie zelf wel wanneer de economie gericht is op de huishoudens.

Tenslotte, globalisme en supranationalisme zijn geen natuurlijke samenlevingsvormen daar de macht op afstand staat. Bijvoorbeeld een gemeente of stadstaat is dat wel.

Democratie brengt nu eenmaal democratische kennis en vaardigheid (huiswerk) met zich mee.

Voight-Kampff | 19-10-19 | 07:23

Shiat, komt Sinterklaas & Zwarte Piet nou nog wel naar Nedrigland ?

Theo-Pim-Riv | 19-10-19 | 04:45

Tja Spaanse overheersing, wij waren er op een gegeven moment ook klaar mee.

Papierversnipperaar | 19-10-19 | 02:11

Doet een beetje denken aan Ajax - Feijenoord.

VanBukkem | 19-10-19 | 01:54

Indrukwekkende aantallen. Maar een achterhoede gevecht der machtelozen. Want dat zijn gewoon europeanen. Ergo die mensen hebben geen flikker te vertellen. Dat bepalen bovengeschikten voor hen.

Shareholder II | 19-10-19 | 01:38 | 2

Er is ook niks te verwachten van Brussel want ‘interne aangelegenheid’.

Trumme | 19-10-19 | 01:42

Volgens mij erkent de EU helegaar geen Catalunia? Die hoek heet Spanje en er wonen Spanjolen en dat zijn niet echt dierenvrienden.
Maar het blijven wel idioot zware straffen. Tja. Als de mandarijntjes maar oranje genoeg blijven. Brussel is een afgrond.

Shareholder II | 19-10-19 | 01:58

Kunnen ze BoJo niet bellen ? Er is een mooie deal in de maak. Een backstop meer of minder. #ijzersmeden

popeye-de-zeemeermin | 19-10-19 | 01:22 | 1

Ja, er is een dooie deal in de smaak.
Maar zolang de UK vertrekt op de 31ste (ik twijfel) blijft het hoopvol. Hopenlijk vergaat het ze goed en brengen zij de Nexit vanzelf dichterbij.

Shareholder II | 19-10-19 | 01:41

Moet je in Nederland eens proberen. Noord of zuid Holland proberen af te scheiden. Na waarschuwing van rechters een referendum organiseren. De Catalanen zijn jarenlang misleid en de jeugd geïndoctrineerd op school. Gaat nooit gebeuren en nergens over. Is en blijft gewoon Spaans. Wonen miljoenen mensen in Catalunya. Meesten zijn tegen afscheiding. Nu vooral veel jeugd en Antifa spul aan het rellen. Madrid is economisch veel sterker nu.

whynow? | 19-10-19 | 00:56 | 5

In Nederland gaat u daar *nooit* een jarenlange gevangenisstraf voor krijgen.

Blasfemie | 19-10-19 | 07:48

Denk eerder aan België afscheiden van Nederland. Dat is overigens wel gelukt in 1830, zij het niet geheel zonder slag of stoot.

Arnold Layne | 19-10-19 | 08:32

@Arnold Layne | 19-10-19 | 08:32: of Amsterdam van Nederland, de stadsstaat die zich nergens wat van aantrekt.

Toverkol | 19-10-19 | 12:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Het echte nieuws is de grootste protestmars in de geschiedenis met eerder een miljoen mensen dan n half en alles wat de NPO laat zien zijn de relletjes naast de laatste brandende container? Hee Rop, lang moeten zoeken? Allergisch voor lange afstand marsen?

GormSuil | 19-10-19 | 00:29 | 1

Mooiste zou scherp zijn .. Helaas.

Twisted_Faith | 19-10-19 | 00:53

Catalonia is de economische motor en voorziet heel Spanje van gratis geld
Zij zijn het zat en gaan voor onafhankelijkheid En betalen helemaal nergens meer voor

zoefff3 | 19-10-19 | 00:27 | 5

@Kenome_Jodas | 19-10-19 | 07:40:
Welke bron moet je hebben? Het referendum was met meer dan 90% voor bij verre het meest duidelijk. Met een opkomst van 43% of dacht je dat de 57% die niet kwam spontaan allemaal ja stemmers zijn? Geloof jij dat?
Want dat is wat de spaanse spindoctors ervan maakten. En overigens zo werkt democratie niet. Of dacht je dat we geen nieuw Rutte kabinet krijgen volgende keer omdat de 40% die vast niet komt op dagen ook vast niet op hem zou stemmen. Tja zo ken ik er wel meer. En Rutte lacht dan ook.
90% voor bij een over de 40% opkomst zegt mij genoeg.

Ca12ny | 19-10-19 | 13:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik hou me verder buiten dit Catalonie-Madrid conflict en heb er geen mening over omdat ik er niet woon er te weinig vanaf weet en de nuances niet ken. "The dear lord helped me to keep my big mouth shut because I don't know what I'm talkin' about." Ghehe.
Maar, en dat vraag ik me af, waarom blijft Baskenland zo rustig? Je zou toch verwachten dat bijvoorbeeld de ETA of andere Baskische groepen hun kans ruiken en ook gaan rellen voor meer onafhankelijkheid. Of zijn de Basken thans tevreden? Eerlijke neutrale vraag. Iemand hier in de burelen die daar woont en er meer vanaf weet?

Basil Fawlty | 19-10-19 | 00:18 | 11

@Basil Fawlty | 19-10-19 | 00:59:

De ETA was een linkse terreurgroep die nooit veel steun van de Baskische bevolking heeft gehad. Daar waren ze veel te extremistisch en geweldadig voor.

Gulliver | 19-10-19 | 02:12

@litebyte | 19-10-19 | 00:49: "(...) levert het meeste belasting op maar krijgt relatief daar weinig voor terug (...)". Welcome to the story of my life.

Bulloch | 19-10-19 | 07:43

Catalonië is liberaal georiënteerd en Baskenland links georiënteerd, net als Madrid.

Sjorsch | 19-10-19 | 08:48
▼ 8 antwoorden verborgen

Enige wat ik zie zijn antifa figuren en een paar moslims?

Twisted_Faith | 19-10-19 | 00:08 | 5

Klopt. Extreem links antifa tuig. De gewone catalaan wil helemaal geen afscheiding.

Kenome_Jodas | 19-10-19 | 07:43

@Kenome_Jodas | 19-10-19 | 07:43: wilde geen afscheiding. Nu ziet de Catalaan dat voorstanders idd gelijk krijgen. Een meerderheid is nu voor en die groep wordt groter.

Sjorsch | 19-10-19 | 08:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu zijn het rellen in Barcelona, maar het is een kwestie van tijd voordat er verzetsgroepen ontstaan die terreurdaden zullen begaan tegen de Spaanse overheerser. En ik heb bij voorbaat geen medelijden met de Spanjaarden, dit hebben ze dan over zichzelf afgeroepen.

kunstliefhebber | 18-10-19 | 23:58 | 4

Tja je hoeft geen pilletje te nemen omdat ik dat ook al bedacht had, alleen dat geen medelijden is een beetje hard.

jan huppeldepup | 19-10-19 | 09:54

@Kenome_Jodas | 19-10-19 | 07:45: ik zou hier helemaal niet lachen, kunstliefhebbers zien graag een betekenis in een stel willekeuruge krassen op n doek, maar het is wel heel erg moeilijk om hier niet vast te stellen dat tngewoonweg uit de hand loopt en alleen maar verder radicaliseert.

Shoarmamasutra | 19-10-19 | 10:09

De Spaanse overheerser. Klinkt een beetje als de hertog van Alva.

Toverkol | 19-10-19 | 12:48
▼ 1 antwoord verborgen

Was er een paar weken terug op vakantie en het viel me inderdaad op dat er overal Catalaanse vlaggen hingen, veel protestspanddoeken (ook op de meeste verlaten bergweggetjes 200km van de kust vandaan). Ik heb een collega die uit Catalonië komt en erg fel voorstander is van afscheiding. Ik heb 'm meerdere keren gevraagd waarom dit nodig is maar echt goede argumenten heb ik er niet van opgepikt. Wel wat redenen van vroeger die niet meer van toepassing zijn volgens mij.
Ach, ze doen maar gek. Ik heb van een kant wel weer sympathie voor ze. In Nederland zie je dit ook. Amsterdam is bijvoorbeeld compleet z'n realiteitszin verloren en is inmiddels een afgescheiden republiek waar elke inwoner een ontzettend belangrijk en interessant persoon is. En het hertogdom Brabant terug herstellen is waarschijnlijk ook gewoon super gezellig.

Draak uit Brabant | 18-10-19 | 23:52 | 1

Van mij (en ik denk van veel andere Nederlanders ook) mag Amsterdam zich gerust wel onafhankelijk verklaren, hoor. Graag zelfs!

kunstliefhebber | 19-10-19 | 00:01

Nederlanders opgepakt bij de rellen in Barcelona. WTF? Waar bemoeien die imbecielen zich mee?

Bigi Bana Boy | 18-10-19 | 23:36 | 5

Misschieb hebben ze zich nergens mee bemoeid maar stonden ze in de weg.... net lekker filmen voor dumpert.... wordt je door een stel halve fascisten (GC) in de boeien geslagen.

litebyte | 19-10-19 | 00:10

Toevallig passerende vakantiegangers of dagjesmensen

Toverkol | 19-10-19 | 12:42

@litebyte | 19-10-19 | 00:10: Sure, ook de plek waar je vooral moet zijn. Maarnatuurlijk vooral de schuld van de GC.

Toverkol | 19-10-19 | 12:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Van Honkkonk tot Barcelona (whatever/wherever)..... iedereen demonstreert zich totaal 3maal in het ronde.............. maarr het lijkt geen ruk uit maken...... hoe kan dat nou............?

grapjasz | 18-10-19 | 23:34 | 8

@BasBr | 19-10-19 | 00:26: Hoeveel belasting betaalt een boer en hoeveel subsidie krijgt een boer? Netto is de boer een betaler.

Frau Merkel | 19-10-19 | 01:17

@Frau Merkel | 19-10-19 | 01:17:
Plus hij onderhoud het land wat ook een hoop geld zou kosten moest de overheid dat doen.

Papierversnipperaar | 19-10-19 | 02:16

Eenvoudig. Vanwege tactische reden. Demonstranten hebben geen positie om iets af te dwingen.

Voight-Kampff | 19-10-19 | 03:59
▼ 5 antwoorden verborgen

Zoals iedereen hier weet staan in het voetbal Real Madrid en Barcelona elkaar al eeuwig naar het leven dus natuurlijk ook in de jaren '50 van de vorige eeuw. Lees het schitterende verhaal over hoe beide clubs een van de bekendste voetballers aller tijden, de Argentijn Alfredo Di Stéfano, probeerden te kopen. Het politieke en transfer gekonkel tussen 4 clubs, hoe de FIFA (of was het Franco) ingreep en met een "oplossing" kwam en wie er uiteindelijk aan het langste eind trok.
elpais.com/elpais/2017/08/07/inenglis...
(in chrome, rechtsklik en open in incognito window om te lezen)

Basil Fawlty | 18-10-19 | 23:23 | 3

Al in 1937 werd er behoorlijk gevochten tussen voornamelijk de linkse Cateloniers (republiek catelonie) en de Francoscisten m.n. uit Madrid. cateloniers verloren uiteindelijk. Van handel tot sport, Madrid wordt altijd door velen al gezien als een parasiet die Catalonie gebruikt als zijn voeding.

Vraag een Catelonier hoe hij denkt over de Guardia Civil en Policía Nacional. Het zijn Spaanse fascisten voor veel Cateloniers

litebyte | 18-10-19 | 23:52

@litebyte | 18-10-19 | 23:52: Eh ik denk dat je de Spaanse burgeroorlog bedoelt, 1936-1939. Popular front bestond uit socialisten, communisten, anarchisten, republikeinen, liberalen. Kortom een ratjetoe van stromingen die als tegenstanders hadden: Falangisten, monarchisten, de kerk, fascisten, het leger, de rijke bovenklasse.
Ook een ratjetoe.
Een interessante periode was inderdaad in 1937 toen er een coup plaatsvond binnen het popular front en de anarchisten en de Poum door de communisten buiten spel gezet werden en vermoord.
Daar komt de aanklacht van George Orwell vandaan tegen het communisme. Theoretisch gezien kan je communisten inderdaad als rechts beschouwen maar ik denk niet dat je dat bedoelt.

Zapata10 | 19-10-19 | 00:08

@Zapata10 | 19-10-19 | 00:08: Nee, dat bedoel ik niet alleen - het gaat veel verder dan alleen de burgeroorlog.

Franco was een nationaal fascist die de 1-nationaliteit dictatuur op nahield tot 1975. Dus Cataloniers mochten niet hun eigen taal en cultuur uiten. Dat veranderde na 1975.

De huidige Guardia Civil in Catalonie - zelfs die uit Catalonie komend spreken bewust zo weinig mogelijk Catalaans om dat nationaal-fascistoide Franco gevoel nog lekker levend te houden... althans volgens de Cataloniers (en niet bepaald links)

litebyte | 19-10-19 | 00:37

Dan doen wij moeilijk over een deur hé. Probeer me nu de Twitter timeline in te denken van klavert en jetje als dat hier zou gebeuren.

jip_86 | 18-10-19 | 23:16 | 1

Het land van Annie MG Schmidt en Dick Bruna en weerbaarheid. Een onmogelijke combinatie.

Langshetrandje | 18-10-19 | 23:22

De nationalisten overspelen hun hand. Ze hebben geen enkele duidelijke visie op hoé een nieuwe onafhankelijke staat in Europa er uit zou moeten zien. Dit gaat maar om één enkel ding: NOG meer geld uit Brussel. Alle Spaanse provincies hangen zwaar aan de Brusselse subsidietiet, Catalonié bepaald niet uitgezonderd.
-
De Spaanse provincies zijn in hoge mate autonoom. Ze hebben hun eigen bestuur, hun eigen parlementen, hun eigen belastingen, hun eigen politie, hun eigen AMBASSADES (jawel!) in Brussel en elders - enzovoorts.
-
Hoe autonoom wil je dan nog zijn? Je bént al onafhankelijk - wil je nog een eigen leger - of een eigen luchtvaartmaatschappij? En dat gaat de rest van Europa betalen? Dream on. En denk je dat het Koninkrijk Spanje ooit z'n territoriale integriteit opgeeft? Dream on. En gaat Frankrijk -waar nogal wat Catalanen wonen - die nieuwe staat erkennen? Droomt u rustig verder.
-
Brussel gaat binnenkort twee armlastige Balkan staten tot de EU toelaten. NIEMAND zit te wachten op nog meer soepsidieslurperts.
-
Er is een meerderheid van Catalanen die TEGEN onafhankelijkheid is. (uitkomst van het eigen referendum twee jaar geleden) Die wordt wég gezet als irrelevant.
-
De nationalisten zijn arrogante dromers. Geen nagel om hun gat te krabben, een hele grote bék over hun bijdrage aan de Spaanse economie - maar tegelijkertijd érg goed in feestdagen en staken. (in dat opzicht verschillen ze bepaald niet van de rest van Spanje)
-
Als Catalonië ooit onafhankelijk zou worden, dan zal het één van de aller-grootste, zeurderige, drammende EU-subsidiezeikerts zijn. Met name op het gebied van hun zogenaamd superieure cultuur en taal denken ze nogal wat te melden te hebben. Niet alleen Spanje moet de onafhankelijkheid van Catralonië nooit toestaan, de rest van de EU moet het ook niet willen.

bisbisbis | 18-10-19 | 23:12 | 11

@bisbisbis Re... "superieure cultuur en taal"... Mijn vriend spreekt Catalaans. Hij is in Catalunya opgegroeid (maar niet geboren). Zelden heb ik (NLse) zo'n lelijke taal gehoord. Haha.

lilymar | 19-10-19 | 07:32

Dat referendum had toch echt 90% voor. Maa tegenstanders zullen weinig hebben gestemd.

Shoarmamasutra | 19-10-19 | 10:15

Wat ik hier lees is werkelijk de top van ontwetendheid. Waarschijnlijk geschreven door iemand die absoluut niet weet waar hij over praat. Ik nen Nederlander en wonend en werkend sinds 1989 in Catalonié. Ik zou werkelijk punt voor punt, met geldende argumenten, kunnen tegenspreken. Duidelijk een voorbeeld van iemand die zich richt op de gefilterde informatie richting Europa. Als je dan echt niet weet waar het om gaat of hoe de statistieken pro onafhankelijk (met een 300 jaar geschiedenis achter zich), is het beter om je mond te houden. Het is heel makkelijk om dit soort onzin te schrijven maar voordat je dat doet duik wat verder in de feiten voordat je jezelf voor schut zet. Ik ben blij dat dit soort comentaren er zijn, Catalonié heeft geen subsidie nodig om zich draaiend te houden en de reaktie van Baskenland is eergisteren duidelijk geworden toen de Lehendari (Baskische president) voorop meeliep in de Tsunami. Duik in de feiten en schrijf niet om zomaar iets de schrijven. Ik moest dit even kwijt.

GvdB1957 | 19-10-19 | 11:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Als 'United in diversity' je motto is, dan past inderdaad slechts een honteus zwijgen. De EU weet hoe het heurt, dat moet je ze nageven.

Schulzie | 18-10-19 | 23:10 | 4

@BasBr | 18-10-19 | 23:49: Uw aanname in de vijfde zin laat ik aan u. Feit blijft dat het niet die pretentieuze Unity is die de EU de laatste jaren typeert in de ogen van de rest van de wereld, nietwaar? Vandaar mijn opmerking dat de EU er nu (terecht) het zwijgen toe doet. Intussen kan er nagedacht worden over een beter motto, dat meer recht doet aan de enkele tienduizenden ambtenaren die de Unity als enigen werkelijk doorleven. Een voorlopig voorstel: United by bureaucracy?

Schulzie | 19-10-19 | 02:22

@Schulzie | 19-10-19 | 02:22: Fuck yeah. Bureaucratie is een groot issue voor de EU. Ik zou niet weten hoe je het ander moet doen met 28 lidstaten. Fuck it, ik heb 3 goede vrienden en overeenstemming bereiking over een dag om samen te komen is al een groot probleem. In dat opzicht is het een wonder hoe goed de EU het doet.

BasBr | 19-10-19 | 03:20

@BasBr | 19-10-19 | 03:20:
Goed punt, maar het kan indedaad anders: maak van de EU 1 staat met gedeeltelijk zelfstandige bestuurlijke regio's (met de USA als voorbeeld, waarom niet immers). Allemaal dezelfde taal[*], is wel zo makkelijk met arbeidsmigratie, openbaar bestruur, media en onderwijs. Zelfs vluchtelingen kunnen gerust zijn: ze hoeven maar één nieuwe taal te leren en kunnen vervolgens over de hele unie uitgezonden worden als flexwerkers. Wie kan daar nu tegen zijn, of denkt er nu werkelijk iemand dat in een wereld die gedomineerd wordt door multinationale corporations er nog een weg terug is naar kleinstaterij?

[*] Mooi onderwerp voor een EU-breed referendum, waarbij je NIET voor je eigen taal moet kunnen kiezen.

kindapaas | 19-10-19 | 08:28
▼ 1 antwoord verborgen

Ligt het aan mij dat ik het niet begrijp? Ook al zouden ze 'zelfstandig' zijn maar wel deel uitmaken van de EU, wat schiet je er dan mee op? En zelfstandig zijn maar geen deel zijn van de EU zal tot verarming leiden (want geen deel meer zijn van de gemeenschappelijke markt). Dat willen de Catalanen vast ook niet. En dan steeds maar weer terugkomen over de Franco- tijd: dat is al bijna 45 jaar geleden. Ook al is er veel onrecht geschied, dat kwam van beide zijden en uiteindelijk moet het toch zijn: zand erover? Het is spijtig, want dit verdeelt Catalonië tot op het bot. Hieruit kan niets goeds komen.

staat het bier koud? | 18-10-19 | 22:52 | 4

@Zapata10 | 18-10-19 | 23:11:
En geef de friezen een eigen land.
Mensen als jij zullen alleen maar verliezen.

Ongeblustekalk | 18-10-19 | 23:36

@Ongeblustekalk | 18-10-19 | 23:36: proost ongebluste, het probleem met mensen met aderverkalking zoals jij is dat je gevangen zit in het hier en nu en dat je daarop je wereldbeeld baseert. Landen komen, landen gaan ten onder, rijken komen en rijken gaan ten onder. Zo zal het ook vergaan met de EU of de Russische federatie en misschien zelfs wel met de USA. Het is niet tegen te houden. Waar we nu in leven en de machtsverdeling is slechts een momentopname. Er zijn constant krachten bezig, of die nu door cultuur, godsdienst of door taal gedreven zijn, (of een combinatie daar van) om de bestaande orde van landen te veranderen. Dat hebben ze altijd gedaan en dat zullen ze blijven doen.
Kan je heel vervelend vinden natuurlijk want het verstoord het schaakspelletje van je wereldbeeld maar het is niet tegen te houden.
Alles is tijdelijk beste ongebluste.

Zapata10 | 18-10-19 | 23:48

@Zapata10 | 18-10-19 | 23:48:
Proost terug matras.
Indiaantjes zijn tijdelijk maar niet de Saksen.
En je weet het.

Ongeblustekalk | 19-10-19 | 00:24
▼ 1 antwoord verborgen

NOS Nieuwsuur zojuist om 10 uur: ... ik miste het bericht over de Catalanen helaas, maar zag nog een gedeelte van het intervieuw van de VS-ambassadeur in Nederland, Pete Hoekstra met de onbenullige NOS presentator Wollaars.

Welk een onbeleefde gesprekstoon richting de ambassadeur.
Welk een gespeelde verontwaardeging richting de ambassadeur (zonder zelf eerst huiswerk te hebben gedaan).
Welk een verachting richting de ambassadeur.
Welk een leugenachtige omroep is de NOS toch!

Mentor | 18-10-19 | 22:44 | 1

Nederlandse Opinie Stuurders.

de honden blaffen... | 19-10-19 | 00:14

Het is oorlog daar

bruutje | 18-10-19 | 22:35

Is het misschien een idee om Spanje uit de Navo te gooien? Misschien kan Rutte er iets van vinden.

Kaan78 | 18-10-19 | 22:29 | 1

Er wordt door Carolien al een briefje getiept waarin hij zijn zorgen... nee afschuw uit.

popeye-de-zeemeermin | 19-10-19 | 01:15

Is het misschien een idee om adviezen richting Turkije zelf op te volgen als EU staten en zo een voorbeeld te geven i.p.v. harder op te treden dan Turkije?

Kaan78 | 18-10-19 | 22:20

Die straffen zijn ook echt niet normaal..
Wat veel mensen, zeg.

letopuwzaak | 18-10-19 | 22:07 | 1

Ja gaat lekker daar https://www.youtube.com/watch?list=PLeEzCJHXClX1bKZYydYbvJ-0gO-dJv8C2&v=j__lmULkSMo .

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 22:12

Feiten, van Queso del a Viesos.

1. Ik ben voor de onafhankelijkheid van i.c. Catalonië.
2. Het wordt niet op de correcte manier (frauduleus) gedaan en wordt geforceerd op veelal verkeerde argumenten.
3. Catalonië heeft ontzettend veel autonomie, meer dan Baskenland.
4. Ze hebben zelf een belasting opgelegd die de hoogste is van Spanje, niet de schuld van Madrid.
5. Ik mis de topping point vanwaar opeens de keiharde drang tot onafhankelijkheid.... het mag natuurlijk... maar na regime van Franco wilde 95% aansluiten bij een verenigd Spanje.

Ik mis een hoop om mij solidair te verklaren tot de Catalanen.

Kaas de Vies | 18-10-19 | 21:55 | 11

De nationalisten overspelen hun hand. Ze hebben geen enkele duidelijke visie op hoé een nieuwe onafhankelijke staat in Europa er uit zou moeten zien. Dit gaat maar om één enkel ding: NOG meer geld uit Brussel. Alle Spaanse provincies hangen zwaar aan de Brusselse subsidietiet, Catalonié bepaald niet uitgezonderd.

A: er is een meerderheid vande Catalanen die TEGEN onafhankelijkheid is (

bisbisbis | 18-10-19 | 22:57

@bisbisbis | 18-10-19 | 22:57: Dat zijn geen Catalanen maar import Spanjaarden die door Franco daar naar toe verhuisd zijn om het Catalaans nationalisme te breken. Zo pakte Stalin dat ook aan en nu de EU ook met de import van apothekers. Lijkt je wel wat nietwaar?

Zapata10 | 18-10-19 | 23:21

Je kunt wel voor de onafhankelijkheid van Catalunya zijn, maar vergeet niet dat een meerderheid van de Catalanen helemaal geen onafhankelijkheid wil. Ze zijn diep verdeeld hierover.

lilymar | 19-10-19 | 00:54
▼ 8 antwoorden verborgen

Het lijkt of ze daar geen gebrek aan blauw op straat hebben.

RickRD | 18-10-19 | 22:28

In veel steden in Spanje zijn pro demonstraties. Hele steden, geen gemaskerde mensen.

Kaas de Vies | 18-10-19 | 21:49

probeer dit maar eens op te lossen. Het helft van het volk wil A, de andere helft B. kan gewoon niet gewonnen worden.

De_Helderse_Kaaskop | 18-10-19 | 21:48

Zijn we voor team catalonie of team spanje?

Kaan78 | 18-10-19 | 21:48 | 9

@Zapata10 | 18-10-19 | 22:06:
Nee. Want ik ben niet tegen het streven naar onafhankelijkheid. In dit geval vind ik dat Catalonië het zeer dom heeft aangepakt.

Kaas de Vies | 18-10-19 | 22:14

@Kaas de Vies | 18-10-19 | 22:14: Dat is een ander verhaal en een heel andere discussie. Ik denk namelijk ook dat het te prematuur was. Spanje is ook in rap tempo aan het ontkerkelijken (de grootste steun van de francoisten) dus als ze een jaar of twintig hadden gewacht had het heel ander gekunt.

Zapata10 | 18-10-19 | 22:20
▼ 6 antwoorden verborgen

Er was ooit eerder een referendum volgens mij, na Franco en toen stemde 95% voor in Catalonië voor een verenigd Spanje.... nu opeens niet, wat is er nu wezenlijk veranderd?

Kaas de Vies | 18-10-19 | 21:47 | 2

De Catelanen zijn er eindelijk achter gekomen hoe lui de rest van de Spaanse bevolking is.

Badr Haary | 18-10-19 | 21:54

@Badr Haary | 18-10-19 | 21:54:
Bullshit, Basken verdienen ook aardig, als het niet meer is.

Kaas de Vies | 18-10-19 | 21:56

Probeer me voor te stellen hoe wij het zouden vinden als Zuid-Limburg of Friesland of Groningen zich zou afscheiden. Applaus of duimpjes omlaag?

Amsterdamsko | 18-10-19 | 21:46 | 8

@Kaas de Vies | 18-10-19 | 22:09: Daar wil ik al jaren uit maar ja, stemzombies.

Zapata10 | 18-10-19 | 22:17

@Kaas de Vies | 18-10-19 | 22:09: Het is een feit dat Catalonië reeds een grote mate van autonomie kent, maar ook dat zij nog steeds als het rijke noorden meer afdragen dan het arme zuiden. In Italië speelt ook dat verschil tussen noord en zuid heel sterk, evenals in de EU.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-10-19 | 23:00

Laat lekker doen

geenhakbar | 19-10-19 | 00:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Het is er altijd leuk op verkansie, maar die catelanen blijven een stel linkse provocateurs, met moslims overal in die provincie.
Laat de Mossos er maar lekker op slaan. Hup franco!

Ongeblustekalk | 18-10-19 | 21:46 | 7

@Ongeblustekalk | 18-10-19 | 22:01:
Lult uit zijn nek... als het over extreem en rechts gaat zullen het wel marxisten zijn. Standaard trucje

Kaas de Vies | 18-10-19 | 22:08

@Kaas de Vies | 18-10-19 | 22:08: Van jou had ik iets betere argumentatie verwacht. Kijk maar eens aan welke kant van het politieke spectrum de partij van Puigdemont staat en wat de geschiedenis van die partij is. En nee ik ben allesbehalve een marxist.

Zapata10 | 18-10-19 | 22:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Een volk dat voor tirannen zwicht,
zal meer dan lijf en goed verliezen,
wordt als Nederland,
daar doofde het licht.

padbuffel | 18-10-19 | 21:42 | 1

Wie is de tiran in deze?

Kaas de Vies | 18-10-19 | 21:44

George Orwell werd tot zijn 'Animal Farm' en '1984' geïnspireerd tijdens zijn verblijf in Catalonië nl.wikipedia.org/wiki/Saluut_aan_Cata... (1936-37) De republikeinen waren hopeloos verdeeld, in tegenstelling tot de Franco nationalisten. Ben benieuwd of er nu aan Catalaanse zijde meer eenheid/samenwerking zal bestaan. Orwell werd in Barcelona geconfronteerd met de gruwelijkste vorm van stalinisme.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-10-19 | 21:40 | 1

Maar ook met de mooiste vorm van anarchisme. Hij was nogal gecharmeerd van de Poum en van de CNT.

Zapata10 | 18-10-19 | 21:56

Wat zal de verhouding tussen politie en demonstranten/relschoppers zijn? 1 op 10 lijkt me nog een voorzichtige schatting. Hoe moeilijk zou het zijn om die mossos of guardia's of wat dan ook met een man of 10 per poppetje gewoon al zijn spullen af te pakken en terug te sturen naar zijn baas voor nieuwe spullen? Daarna het spel net zo lang spelen totdat de mossos te weinig materialen hebben om door te kunnen. Die busjes zullen vast niet tegen kraaienpoten of spijkerstrips kunnen. Uiteindelijk zou "de burger" dit toch gewoon moeten winnen? Hoe kan het dat dat vrijwel nooit lukt? Volgens mij zou het zelfs vrijwel geweldloos moeten kunnen. Kwestie van de langste adem.

DondeRob | 18-10-19 | 21:39 | 4

Daarom zijn ze ook bang voor onze boeren. Die kunnen zich wel organiseren.

Kaas de Vies | 18-10-19 | 21:45

Dat vraag ik me ook regelmatig af. De agenten rennen in kleine groepjes door smalle straatjes. Duik er met een dozijn stevige kerels op en strip ze. Dan trek je die uniformen aan en pakt de volgende groep.

Frau Merkel | 18-10-19 | 22:13

@Kaas de Vies, dat organisatiedingetje, daar zit 't 'm in. Het is nu net een spel tussen kleuters en mma vechters.

DondeRob | 18-10-19 | 22:22
▼ 1 antwoord verborgen

Op de live stream hierboven zag ik net gemaskerde figuren die met het gooien van stenen bijdragen aan de discussie. Geen wonder dat de EU hier over zwijgt. Overigens vind ik gevangenis straffen voor politici ook belachelijk.

cugel | 18-10-19 | 21:38

En zie hier: Het volk dat weigert in een hokje gedrukt te worden. Het volk met een eigen stem en gedachten... van ouds her.
Het is meerdere keren in de geschiedenis geprobeerd en en ook nooit gelukt, History repeats itself but we never learn. De ezel en de steen.
Wat als een lonschuldig economisch handels verdrag begon , draait uit op een militair autoritair feestje.... WAKE UP AND SMELL THE COFFEE!

Datgingniegoed | 18-10-19 | 21:35 | 2

Waar heb je het over?

Kaas de Vies | 18-10-19 | 21:46

Proost!

therevenant | 18-10-19 | 21:53

Ik heb de fixatie van Nederlanders op die Catalanen nooit zo begrepen. Wat hebben wij te maken met die lui?

Bigi Bana Boy | 18-10-19 | 21:32 | 5

Ik snap dat ook niet. Misschien iets met Fc Barcelona? Dat is ook zoiets waar je als NL-er per definitie mee moet sympathiseren.

Amsterdamsko | 18-10-19 | 21:42

@Amsterdamsko | 18-10-19 | 21:42: Ok sympathiseer met geen één van die pooierclubs uit de Champions League. Niet met Real en niet met Barcelona.

Bigi Bana Boy | 18-10-19 | 21:44

Ze hebbeb hun zelfvertrouwen gekocht door huurling Cruyff.

Shoarmamasutra | 19-10-19 | 10:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar ja voordat we in nederland ook zulke rellen krijgen heeft apeldoorn vast het vuurwerk verboten. De rest van het land zal dus wel snel volgen. Daar was het vuurwerk schijnbaar nog niet verboten.

tweetybird | 18-10-19 | 21:31 | 1

Dat vind ik wel jammer. Ik doe graag mee met het produceren van lawaai waar dieren last vam hebben. Maar ik heb geen dierbaar dier in huis. De stukjes dier die ik in huis haal belanden op mijn bord. In die zin ben ik ook een dierenliefhebber.

Kaan78 | 18-10-19 | 22:13

Boze boeren in Den Haag, pissige Catalanen in Barcelona, tegenwerkende Hongaren in Debrecen en nog wel wat andere luitjes ook: Hoe gaat Brussel dat oplossen?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 21:30 | 1

Waarom zou Brussel hier iets aan moeten doen? Het zijn nationale problemen en hoe meer de EU uit de nationale aangelegenheden wegblijft hoe beter. Fuck Brussel.

Frau Merkel | 18-10-19 | 22:15

Bij democratie heeft de rest van het land ook een stem.

Pienow | 18-10-19 | 21:30

Ik woon in dit land.. Als je de situatie niet helemaal kent dien je je verhaal aan te passen @Pritt Stift. Het is 1 land en waneer een meerderheid van een minderheid zich wil afscheiden dan is er nog altijd een meerderheid van de gehele bevolking van het gehele land nodig die daarmee moet instemmen. Anders is het niet rechtsgeldig en gaat het tegen de Spaanse grondwet in. Indien je je afscheidt van een land onder valse retoriek en met geweld dan is dat een verkapte revolutie en dan ben je een verrader van eigen land. Of ze het willen of niet, de Catalanen zijn een gedeelte van Spanje en hebben die grondwet ook ondertekend. Je lult uit je culo

LickmyNick | 18-10-19 | 21:28 | 17

@War On Errorism | 18-10-19 | 22:00: Voor Franco dus

LickmyNick | 18-10-19 | 23:12

@LickmyNick | 18-10-19 | 23:12:
De staatkundige constellatie heeft er helemaal geen fuck, geen flikker, geen ene kut mee te maken. Het dondert niet hoe het volk dat naar onafhankelijk streeft is gebonden aan de staat waaraan het gebonden is, in welke vorm dan ook.
Of dat nu een unie van naties is, een federale staat, een statenbond, confederatie, een koninkrijk van graafschappen, provincies of of welk ander verband dan ook, het zelfbeschikkingsrecht zoals gedefinieerd door de VN (en waar, mind you, de handtekening van het koninkrijk Spanje onder staat, dus de Spaanse staat is daaraan gebonden - haar eigen grondwet is daaraan ondergeschikt, volgens internationaal recht) heeft geen enkele rekening te houden met andere volken in de staat.
Je weet niet waar over lult.

Stormageddon | 19-10-19 | 01:54

@LickmyNick | 18-10-19 | 23:12: Voor Franco werden de Basken niet gebombardeerd. Voor Franco werd de taal en cultuur niet verboden. Voor Franco hoefde mijn opa niet naar Frankrijk te vluchten. Alles daarna werd gezien als verbetering en omarmd. Maar zoals altijd kwam er uit Madrid niets anders dan leugens en bedrog en onderdrukking, zo ook die grondwet.

War On Errorism | 19-10-19 | 10:41
▼ 14 antwoorden verborgen

Ik hoop dat ze de hele stad afbreken.

VanBukkem | 18-10-19 | 21:27 | 5

@Kaan78 | 18-10-19 | 21:31:
"... vind ik ..."
Maar ja wat jij vindt dat vinden wij dan weer niet zo interessant.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 21:38

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 21:38: waarom reageer je dan? Daarnaast stond in de invoervak "ik heb iets zinnigs te melden". En ben jij koninklijk? Dat je jezelf in meervoud duidt.

Kaan78 | 18-10-19 | 21:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Hup team #Grondverzetters!

RickRD | 18-10-19 | 21:39

Een nieuwe nichemarkt: Grondwetverzet bedrijven.

Voight-Kampff | 18-10-19 | 21:51

Na het trekken kun je er nu een hijs aan geven.

Frau Merkel | 18-10-19 | 22:18

Zo lang er mensen zijn die achter fascistische dictators aanlopen zullen er mensen zijn die daar niet bij willen horen. Ik vind ook dat ze daar een punt in hebben.

Shoarmamasutra | 19-10-19 | 10:20

De laatste keer dat die rojos zoiets probeerden ,heeft Franco genadeloos met ze afgerekend.

kzegje | 18-10-19 | 21:25

Je leeft maar één keer.

Van Duyvenbode | 18-10-19 | 21:23 | 1

Je lichaam ja, ga maar eens onder hypnose.

SlimmeBelg | 19-10-19 | 04:05
-weggejorist-
Kaan78 | 18-10-19 | 21:21 | 1

Democratie in Europa is dat je mensen met andere mening kapot mag slaan in Duitsland, Frankrijk, Spanje etc.... En dat het vervolgens uit de mainstream media blijft, maar als bijvoorbeeld PKK wapens smokkelt in Turkije en we sluiten smokkelende politici op, of sluiten mensen die direct of indirect met de couppoging te maken hebben op (ernstige fouten zoals onterecht 11.000 mensen opsluiten neem ik even buiten beschouwing (is ook erkend door Erdogan)), dan is Turkije ondemocratisch bezig. Goed dat ze het goede voorbeeld in EU af en toe geven (proest)

Kaan78 | 18-10-19 | 21:18 | 8

'We'..

letopuwzaak | 18-10-19 | 21:58

Ga in een hoekje huilen AKP aanhanger! Jij hoort niet in Nederland. Snel richting heimat, want in Turkije is alles beter.

Indoneesje | 18-10-19 | 22:00

@Kaan78 | 18-10-19 | 21:45: Kom nou toch. Dat referendum over onafhankelijkheid kwam niet uit de lucht vallen. Dit was alleen de laatste nieuwe zet van de mensen die onafhankelijkheid van Spanje willen en in de EU willen blijven. Het neerslaan van onafhankelijkheid is niet nieuw, de rellen als het gevolg ook niet. Gewoon was/plas.
We leven niet in speciale tijden.

BasBr | 18-10-19 | 22:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Nice, je kunt er altijd van op aan dat Russia Today een livefeed heeft als er publieke onrusten zijn in het westen.

BasBr | 18-10-19 | 21:18 | 1

Je kunt er ook van op aan dat de NOS en de overige MSM nederlandse criminaliteit whitewashed.
We leven in een tijd van meningen geen feiten.

Analia von Solmsch | 18-10-19 | 21:23

Ziet eruit als Oudejaarsavond in Den Haag, althans in de buurt waar ik woon.

Van Duyvenbode | 18-10-19 | 21:17 | 1

Hoe hoog is de stapel?

Frau Merkel | 18-10-19 | 22:20

Het lijkt daar een complete burgeroorlog.

WijnVlekWrijver | 18-10-19 | 21:16 | 2

Zou dat?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 21:19

Jup, alleen dan in ongeveer 20 straten in 1 stad in een gigantisch land.

BasBr | 18-10-19 | 21:24

En wij maar wakker liggen van een kapot deurtje in Groningen.

keistad | 18-10-19 | 21:13 | 2

Kapot slot.

piloot47 | 18-10-19 | 21:51

Een kennis van mij wilde de schade aan de grasmat en de deur van het provinciehuis van de week repareren. Dit mocht niet van het provinciebestuur en ze werden verzocht om af te reizen.

WitteGrunneger | 18-10-19 | 21:54

Misschien kan Trump even Twitteren met Pedro Sánchez? Hij Twittert ook al met Erdogan (I shit you not!). Big progress being made!!!!

Rest In Privacy | 18-10-19 | 21:10

Dat is een indrukwekkende mensenmassa. Er is veel onrust in Europa. Hoe zou het toch komen?!

MickeyGouda | 18-10-19 | 21:03 | 9

Trump, Geenstijl en rechtse mensen. En Geert Wilders, en een beetje Baudet. Zeker weten de PVV en het FvD. En Pim Fortuin. En witte huidskleur en piemels.

Als bovenstaande er allemaal niet was, was er al lang een utopie ontstaan!

Anoniemtje | 18-10-19 | 21:16

Meh, valt allemaal wel mee. In de jaren 70 en 80 was het veel en veel erger.

BasBr | 18-10-19 | 21:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Nou nou nou kamp(f)

Je stad slopen omdat je wel bij de EU wil blijven maar niet bij Madrid. Wie volgt het nog? Ik niet. Je kan toch gewoon net zoals de Schotten een onafhankelijkheidsverklaring referendum afdwingen. Laten ze het maar democratisch beslissen.

Theodorus.Goldbach | 18-10-19 | 21:02 | 5

Tsja, ze hadden beter naar Madrid kunnen lopen en daar de boel slopen. Beter dan je eigen stad lijkt me.

Anoniemtje | 18-10-19 | 21:17

Vlaams gezinden partijen willen ook in de EU blijven, maar niet in België.
Schotten willen ook onafhankelijkheid van London,maar in de EU blijven.
De reden is simpel: Sommige dingen zijn gewoon beter samen en andere dingen wil je lokaal. Dus de tussenpersoon België en Verenigd Koningsrijk kan eruit.

BasBr | 18-10-19 | 21:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Aanhangers van Franco, die wat rotzooi komen trappen. En Timmermans maar schelden op de rechtspraak van oost Europa.

Ko Ranzig | 18-10-19 | 20:55

Enfin, Pritt zal straks wel staan te juichen als al die Afrikanen via Catalonië legaal Europa binnen kunnen komen. Hoeven er ook geen “grappige “ fotootjes met “dobbernegers” meer te worden geplaatst.

Superior Bastard | 18-10-19 | 20:55 | 4

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 21:04:

Komt u daar nu pas achter. Wij begrijpen deze makker al heel lang niet.Enigste weten we van hem dat hij meestal in plaats van iets zinnigs te verkondigen trolt. Bij deze dus ook. Sterker nog hij weet waarschijnlijk zelfs niet waarvoor die mensenmenigte daar staat.

tweetybird | 18-10-19 | 21:11

@tweetybird | 18-10-19 | 21:11: Je ziet aan z'n dagelijkse posts hier zijn ingehouden haat jegens GS en de reaguurders. Een apart verschijnsel dat iemand de behoefte voelt om de hele dag rond te hangen op een stek die hij veracht, kan niet helemaal lekker zitten in die bovenkamer van 'm.

Crusher | 18-10-19 | 21:47

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 21:04:
Zoek maar eens waar de partij van Puigdemont allemaal voor staat.
Ultra links.
Bijzonder dat Pritt dat zo geweldig vindt, gezien zijn politieke voorkeur.

Superior Bastard | 18-10-19 | 22:45
▼ 1 antwoord verborgen

In Spanje (d.w.z. buiten Catalonië en Baskenland) is de partij Vox in opkomst, die met de knoet de Catalanen wil straffen. Dat betekent een herhaling van de Spaanse burgeroorlog en van Franco. De niet-Catalaanse Spanjaarden zullen met geweld de Catalaanse onafhankelijkheid onderdrukken. www.politico.eu/article/vox-spain-far...

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-10-19 | 20:54 | 2
-weggejorist-
Prinses_Lola | 18-10-19 | 21:11

En weer wordt elke nationalistische partij als extreem-rechts weggezet. Ze leren het ook nooit.

Frau Merkel | 18-10-19 | 22:22

Mierda, vorige week net m'n vakantie 2020 betaald.

D-Fens_1963 | 18-10-19 | 20:51 | 3

Kan ik nog wel naar de Canarias ?

vmk | 18-10-19 | 20:58

Ik ga volgend jaar ook gewoon weer naar mijn geliefde Costa Brava.

keestelpro | 18-10-19 | 21:06

Problemen met een referendum?
Ik zou het eens met een inlegvelletje proberen.

Osdorpertje | 18-10-19 | 20:50 | 1

Via het geitenpaadje kom je er vanzelf.

Frau Merkel | 18-10-19 | 22:23

Hoorde ik daar toevallig Verhofstadt en Van Baalen de menigte toespreken ?

Stratum | 18-10-19 | 20:50 | 2

Ja, nee want dan zouden die 2 de volledige schuld krijgen ook al spraken ze maar voor 5 minuten op een pleintje in een conflict dat al jaren loopt.

BasBr | 18-10-19 | 21:27

@BasBr | 18-10-19 | 21:27: het was dan ook wel olie en oliedom de Russen zo n prachtframe op een presenteerblaadje cadeau te doen. Daar mag je de heren best n beetje om bespotten.

Shoarmamasutra | 19-10-19 | 10:25

Jaloursmakkend. Zo'n opkomst voor strengere stikstofnormen en meer EU

Mark van Leeuwen | 18-10-19 | 20:50 | 2

¿ Dit is toch een uit de hand gelopen discussie over fritas of papas?

keestelpro | 18-10-19 | 21:05

@keestelpro | 18-10-19 | 21:05: ze vonden daar wel dat je bier gewoon birra moest noemen en niet cerveza. Klinkt tich wel europeser

Shoarmamasutra | 19-10-19 | 10:24

llarga vida a Catalunya!
Libertad presos políticos catalanes!

Melk met klonten | 18-10-19 | 20:43 | 3

U wilt graag open grenzen in Europa en bent pro EU begrijp ik?

Superior Bastard | 18-10-19 | 20:45
-weggejorist-
Prinses_Lola | 18-10-19 | 20:54

@Superior Bastard | 18-10-19 | 20:45: hij weet wel hoe google werkt blijkbaar.

captainobvious | 18-10-19 | 21:14

Hebben ze daar geen trekkers? Hup Catalonië!

RickRD | 18-10-19 | 20:41 | 3

Dan komt het leger het eigen volk onderdrukken.
Kijk maar naar Nederland......

Het leven is zwaar | 18-10-19 | 20:43

@Het leven is zwaar | 18-10-19 | 20:43: ja, leger en politie hebben alle respect verloren...

vmk | 18-10-19 | 20:52

@Het leven is zwaar | 18-10-19 | 20:43: dat wil ons leger niet. Dus gaan ze alvast huurlingen van buiten de EU werven.

Reaaalist | 18-10-19 | 21:08

Een van de redenen dat er een Europees leger moet gaan komen, hoeven landgenoten elkaar niet af te schieten....

LinkeToni | 18-10-19 | 20:40

Is er oprecht verbazing dat Brussel zwijgt?
Wie heeft er hier het onnozele idee dat de EU ook maar iets met democratie heeft????

Franker | 18-10-19 | 20:36

Raar gedweep met een stel ondemocratische grondwet negerende relschoppers.

Superior Bastard | 18-10-19 | 20:35 | 3

Ach perpetueel boos zijn schept een band waarschijnlijk.

Berbaar | 18-10-19 | 20:41

@Berbaar | 18-10-19 | 20:41: Onnozel gedweep met ondemocratische, meglomane zelfverrijkers ook. Zo blijkt.

Rest In Privacy | 18-10-19 | 20:47
-weggejorist-
Prinses_Lola | 18-10-19 | 21:12

Catalanen zijn boos. Ze willen geen geld betalen aan Madrid. Ze betalen liever aan Brussel.

Mokum Kosher | 18-10-19 | 20:35 | 2

Ja en de Schotten ook na eeuwenlange onderdrukking vanuit London.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 18-10-19 | 21:01

Nee hoor. Brussel geeft geld en Madrid kost geld. Geen wonder dat de Catalanen eurofiel zijn.

keestelpro | 18-10-19 | 21:08

De aanstichter van al dit democratische onheil, senor Puigdemont (lijkt me een Catalaanse/francofone verbastering van een mooie Baskische naam trouwens), heeft zich zelf eerder vandaag in Brussel (of all places) aangemeld. Hopelijk lopen al die rellen niet uit de klauw, geen gewonden laat staan dodelijke slachtoffers.

Groot-Brittannië aan haar lot over laten is ëën, ons hele continent naar de gallemiezen helpen is twee tot de macht oneindig. E.e.a. staat beslist niet los van de financiële wurggreep die de EU op Spanje heeft.

En zie ook de poging van EU-lichtekooi Jeroen Dijsselbloem om in ons land in elk geval de pensionado's aan de "austerity" te krijgen. Zij die zich in het volste vertrouwen krom gespaard hebben. Niet alleen voor hun kinderen en kleinkinderen, maar ook een beetje voor zichzelf.

En dan al dit soort non-valeurs. Waar hebben we ze aan verdiend?

Hetkanverkeren | 18-10-19 | 20:32 | 2

Ons stemgedrag plus een totale minachting van niet gekozen EU leiders voor het volk.
Oh, en Balkende.

Van_hot_naar_her | 18-10-19 | 20:47

@Van_hot_naar_her | 18-10-19 | 20:47: Nope. Dat calvinisme wil er bij mij niet in. Wij zijn in gods evenbeeld geschapen, en dus zit de heer Calvijn er per definitie naast. Tenzij onze gereformeerde medemens Onze Lieve Heer terecht verwijt dat hij zich schuldig over zijn bloedeigen schepping dient te voelen.

Nu ben ik god niet, maar veel verder dan het gereformeerde weeffoutje zou ik zelf wat spijt betreft niet gaan.

Plus een beetje vol van genade voor die gasten die mijn zoon hebben vermoord. Maar ik ben nogmaals god niet.

Hetkanverkeren | 18-10-19 | 20:56

Nou, Madrid, jullie hebben gezien de omvang van protesteeeders nu een heel groot probleem.

Jan, Leiden | 18-10-19 | 20:30 | 4
-weggejorist-
Prinses_Lola | 18-10-19 | 21:14

@Pedronegro | 18-10-19 | 20:56:
Ben er paar jaar geleden nog geweest, totaal florerende stad Barcelona, wat een onzin lijkt dit wat u beweert.

Jan, Leiden | 19-10-19 | 00:23

@Jan, Leiden | 19-10-19 | 00:23: Tja, als u er al eens een paar jaar geleden geweest bent houdt het op. Mijn achteropa was ook nog net voor de oorlog in Rotterdam. Was ook weinig reuring. Manmanman.

Pedronegro | 19-10-19 | 05:40
▼ 1 antwoord verborgen

Als 'Madrid' ze laat gaan is het hek van de dam. Spanje is net zo'n gekunstelde staat als veel andere landen in Europa zoals ex-Joegoslavië, Duitsland , het Verenigde Koninkrijk, België , Italië en zelfs Frankrijk en misschien nog wel een paar.

Zwizalletju | 18-10-19 | 20:29 | 1

Elk land,al onze grenzen zijn grillig getrokken onnatuurlijke lijnen.
Net zoals de rechte lijnen in afrika(die tenminste nog door onbewoond gebied gaan) nederland heeft ook zijn provincies die weg willen,Frieland,Brabant en Gelderland.
www.youtube.com/watch?v=1bBQ36eMTGI

miko | 18-10-19 | 20:44
-weggejorist-
Repetitive Beats | 18-10-19 | 20:28 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Zie de beelden op Niemandsknegt twitter, zijn er 50.000 tot 100.000 +
Er broeit wat in Europa.
Morgen Brexit stemming.

oakmont | 18-10-19 | 20:25 | 2

Daar is ondertussen een nieuw amendement opgesteld dat nog goedgekeurd moet worden,en kan zorgen voor weken vertraging... dus voor harde Brexit begreep ik.

Welles! Nietes! | 18-10-19 | 20:59

@Welles! Nietes! | 18-10-19 | 20:59: De EU wil geen uitstel meer, dus een harde Brexit

g[E]ulden | 19-10-19 | 00:01

Kan iemand mij uitleggen waarom je hiervoor 13 jaar cel krijgt? ??

guinnessdude | 18-10-19 | 20:19 | 3

Dat kan niemand. Dat is zeg maar het ding.
Op steeds meer plekken in Europa wint de onvrede meer terrein en de gevestigde orde slaat om zich heen.

Timide_Aso | 18-10-19 | 20:21

Zie het als een voetbalclub waar het G-team uit de club wil. Dan zorgen ze eerst voor nieuwe uniformen,een groot feest allemaal betaald uit de clubkas en dan vertrekken ze.Kortom,ze hebben federaal geld gebruikt voor hun eigen feessie,magnie

miko | 18-10-19 | 20:42

Sóc català.

OverdaanDerOnderheid | 18-10-19 | 20:18 | 1
-weggejorist-
Prinses_Lola | 18-10-19 | 21:15

ik twijfel nog. Toch wel een beetje een hoog antifa gehalte

yeps | 18-10-19 | 20:18 | 2

Inderdaad, gemaskerde betogers, geweld, vernielingen, brandstichting.
Net als dat gele hesjes tuigh, not my cup of tea.

Berbaar | 18-10-19 | 20:33

@Berbaar | 18-10-19 | 20:33: Jouw antifa-helden lopen tussen de gele hesjes maar dat weet je allemaal best. Vieze huichelaar.

A.I. van Dee | 18-10-19 | 21:26

Staat de meute nu tegenover de 'Spaanse' politie of tegenover de 'Catalaanse' politie?

Fatwabuster | 18-10-19 | 20:18 | 2

Tegen de Mosos.

gato | 18-10-19 | 21:55

Wat zou er in Nederland moeten gebeuren om zoveel mensen zo boos te krijgen?

brughslurph | 18-10-19 | 20:15 | 13

brughslurph | 18-10-19 | 20:15 |

Wifi uitzetten ?

Rammstein | 18-10-19 | 21:15

@RickRD | 18-10-19 | 20:48:

Dat is het probleem. Niemand durft want baan, gezin, hypotheek, belasting, wie is de mol, lounge set in tuin, thuisbioscoop.

Rammstein | 18-10-19 | 21:19
▼ 10 antwoorden verborgen

Zo. Dat is inderdaad indrukwekkend. Ik zeg meer.

Deksmaat | 18-10-19 | 20:14 | 1

Eens..

Twisted_Faith | 18-10-19 | 20:19

Zucht, wanneer worden wij wakker.

nonloso | 18-10-19 | 20:12 | 2

Alleen de boeren zijn wakker..... die worden rechtstreeks in hun bestaan geraakt, dat is blijkbaar het snijpunt tussen toekijken en actie ondernemen

Fatwabuster | 18-10-19 | 20:15

Als ik die EU hotemetoten hoor, denk ik meteen weer aan ene AH, met zijn Ein Reich, ein Fuhrer enz.... en het begon allemaal best goed met de EEG in de jaren 50 en 60 (heb die bewust meegemaakt), samenwerking tussen de landen maar wel eigen grenzen bewaken.

Volgens mij is dan ook niet de vraag OF maar Wanneer de boel in Europa uit elkaar barst.

Keyboardspeler | 18-10-19 | 23:31

De gele hesjes in Frankrijk en België, de boeren in Nederland, en de Catalanen in Spanje. Hoe vinden jullie zelf hoe het gaat in het 'nieuwe Europa' Brussel?

keestelpro | 18-10-19 | 20:11 | 9

De EU heeft ons niks goeds gebracht. Het is puur een groepje uitgekotste politici die hun zakken aan het vullen zijn en macht naar zich toe graaien. Dit alles ondemocratisch. Met propaganda via staats tv, radio en kranten denken deze fossielen het te kunnen gaan redden. Ondertussen de bevolking verdunnen met iq laag volk uit Africa omdat de huidige bewoners te slim zijn en het spelletje door krijgen.

Gandalph | 18-10-19 | 20:41
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken