Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Jongeren! Henkie Krol komt jullie pensioen roven

Gefeliciteerd!

rot toch op man

Nou jonge klimaatstakertjes van Nederland. Laten we hopen dat het een beetje opschiet met die opwarming van de aarde, want dan hoeven jullie de hongersnood van 2060 niet meer mee te maken. Het begint er namelijk steeds meer op te lijken dat de boze boomers van Cranky Hanky Krol de strijd om de pensioenpotten van Nederland gaan winnen. Niet alleen arbeiders oudewittemannenclub FNV is voor het leegroven van de grootste schat van Nederland, ook de grote pensioenfondsen zijn om. Corien Wortmann, baas van het ABP, zegt vandaag in de Telegraaf dat de spelregels voor pensioenen best versoepeld kunnen worden. Daar kunnen we allemaal heel erg ingewikkeld over doen, maar het komt er gewoon op neer dat er meer geld naar ouderen gaat en er dus minder over blijft voor jongeren. Dat zijn dezelfde jongeren die nu geen huurhuis kunnen huren en geen koophuis kunnen kopen en waar Jesse Klaver de studiefinanciering van heeft afgepakt. You have stolen our dreams, and our childhood, and also our pensioen reserves. HOW DARE YOU?


Dit moeten we niet willen

Social

Reaguursels

Inloggen

@Hein7261 : De hypotheekrente-aftrek had tot doel meer mensen dan voorheen ertoe te brengen/in staat te stellen een eigen woning te kopen. Dat was GEEN liefdadigheid van de overheid. De overheid heeft de plicht voor huisvesting te zorgen. Die plicht werk ingevuld door het subsidieren van woningbouwstichtingen en huursubsidies voor degenen die alsnog de huren niet konden opbrengen. Die huursubsidies zijn voor veel huurders levenslang, en stijgend. Hypotheekrente-aftrek maakt (alleen) de betaalde rente op de lening belastingvrij voor de betaler van deze rente. NIET voor de ontvanger ervan, die betaalt hierover inkomsten- of vennootschapbelasting. Omdat het rente-aandeel van de lening steeds daalt, daalt ook die belasting-vrijstelling voor de lener tot nul na 25..30 jaar. De overheid betaalt ook geen huursubsidie, omdat de bewoner tegelijk eigenaar is. Voor de overheid twee vliegen in een klap: geen huursubsidie betalen en wel belasting innen over een fictieve winst, het huurwaarde-forfait. De "winst" is dat de eigenaar geen huur betaalt (maar wel hypotheek en onderhoud).

mickey99999 | 28-09-19 | 10:39

@BBmetR : De juiste weg is dit pensioenstelsel langzaam te laten doodbloeden (letterlijk). In plaats van toe te treden tot een pensioenfonds, moet het mogelijk worden een pensioenrekening te openen bij een bank naar keuze. Pensioenpremies (ook van de werkgever) laten storten naar een geblokkeerde rekening. Geen vermogensbelasting heffen. Als de werknemer met pensioen gaat, dan kiest hij een maandelijkse uitkering vanaf deze rekening (daarover betaalt hij de normale inkomstenbelasting voor gepensioneerden). Als hij zijn rekening leeggemaakt heeft, dan houdt het voor hem op. Niemand betaalt voor hem, dat is echt zijn eigen verantwoordelijkheid. Als hij overlijdt dan gaat de rest van zijn rekening naar zijn nabestaanden, niet in een gemeenschappelijke pot. Er is zo geen "solidariteit", geen "indexering" en geen overheidsbemoeienis.
Zo'n pensioenrekening werkt heel simpel, de banken beheren gewone spaarrekeningen op precies dezelfde manier. De oude pensioenfondsen krimpen zo tot er geen deelnemers meer in leven zijn. Einde van dat faalsysteem.

mickey99999 | 28-09-19 | 10:17

Die rekenrente die nu gehanteerd wordt is natuurlijk absurd. Er is genoeg geld om fatsoenlijk te indexeren en tegelijkertijd de toekomstige pensioenen van de jongeren te waarborgen.

Om al dat solidariteitsgezeik te voorkomen zou men gewoon flexibere mogelijkheden aan moeten bieden waarbij een ieder voor zijn of haar eigen aanvullend pensioen kan sparen.

Sir Hackalot | 28-09-19 | 09:46

Geef het geld aan de ouderen. Wij zien later wel wat er gebeurt. Ik zie nu liever het geld verdwijnen bij mensen die er voor betaald hebben, dan in de zak van Brussel, asielzoekers, criminelen etc. Misschien dat de jeugd zich dan ook gaat beseffen dat je een euro maar een keer kunt uitgeven en daarom beter kan besteden aan het leven in het algemeen dan aan een warmtepomp en electrische auto. En geloof maar ..... klimaat is net als roken ... we komen er samen uit .... zie je nu wel met verbieden rookruimte! Een vinger en dan de rest.

ET007 | 28-09-19 | 01:46

Geef die oudjes mijn pensioen maar, anders vreet de EU het op.

lirft | 27-09-19 | 23:24

Ze doen maar. Ik snap er toch geen reet van.

Omebert | 27-09-19 | 22:35

Nou als "jongere" (of iets dat tussen oud en jong inhangt) vind ik dit op zichzelf niet zo'n gekke stap. De rente is niet op natuurlijke wijze door vraag en aanbod zo laag, maar door (wan)beleid van Centrale Banken die schuldenaren en insolvente overheden bevoordelen en spaarders en prudente personen bestraffen door het proberen weg te inflateren van schuld van debiteuren en daarmee ook van vermogen in spaargeld en obligaties van crediteuren, die de logische tegenhanger van die schuld zijn.

En mede of misschien zelfs vooral als gevolg van dat beleid zijn de prijzen van bepaalde zaken als onroerend goed en de beurs tot de stratosfeer gestegen. Maar dit mag men niet meerekenen omdat het model van rekenrente kennelijk puur op de traditionele manier van sparen voor pensioenen is gebaseerd, uitgaand van een redelijke rente.

En dat was "veiliger" in een tijd dat men ervan uitging dat overheden en grote AAA-bedrijven niet zomaar failliet konden gaan en netjes hun obligaties blijven aflossen. Wat inmiddels ook wel gebleken is van niet, als je alleen al kijkt naar Argentinië met meerdere bankroeten of Griekenland en andere Zuid-Europese staten die slechts officieel door heel veel steun (nog) niet failliet zijn gegaan.

Er kunnen twee dingen gebeuren grofweg (wellicht meer, maar even kort door de bocht):
-ofwel de rente stijgt naar een normaal niveau, maar dan donderen mogelijk overheden en bedrijven met veel schuld om en wordt hun "veilige" staatspapier waarop die rekenrente gebaseerd is ineens (groten)deels waardeloos en de beurs dondert mogelijk in elkaar, want nieuwe obligaties leveren door hogere rente meer op met meer "zekerheid" dan aandelen. Dus pensioenfonds verliest dan op twee fronten: veilige obligaties met hogere rekenrente leveren niet per se meer op, want menig obligatie-uitgever is niet meer, plus de enorme koerswinsten in aandelen verdampen.
-Of de rente blijft heel lang heel laag, maar dan zul je dus pas met Sint Juttemis weer eens hogere redelijke rekenrente krijgen, terwijl je beurskapitaal mogelijk de pan uitgroeit... En dan kunnen de "jongeren" van nu ook naar pensioen fluiten.
-Of ok, derde mogelijkheid, rente blijft superlaag, maar beurs stort toch in.

Iets geeft me het gevoel dat jong én oud links- en rechtsom genaaid zullen (blijven) worden. De overheid geeft immers allerlei garanties af, maar bezit niet de magische krachten om kapitaal uit het niets te creëren, de beurs altijd te laten stijgen in (reële) waarde of zichzelf of anderen uit een faillissement te toveren zonder dat het iemand geld kost.

Wol | 27-09-19 | 21:30

De pensioenen waar de huidige pensioengerechtigden RECHT op hebben, zijn door hen zelf bijeen gespaard en mogen dus niet voor twee generaties later opzij worden gezet. De nieuwe jonge generatie moet gewoon zijn eigen pensioen opbouwen, dunkt me.

Karpov | 27-09-19 | 20:52 | 5

Nee zo werkt dat niet in pensioenland. Je zorgt voor degene die voor jou werkte.

rolandet | 27-09-19 | 23:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Partijen als de PVV en die van Henkeiewillen dat de huidige generatie babyboomers de centen krijgt van de huidige jeugd....

panthoseen | 27-09-19 | 20:33

Dit geld is van de babyboom generatie
Die er hard voor gewerkt hebben
De jongeren kunnen ook zo spaarpot beginnen Maar dit geld is niet van hun

zoefff3 | 27-09-19 | 19:30 | 2

Jij bent toevallig henkie de volgevreten babyboomer?

panthoseen | 27-09-19 | 20:36

Hersenloze.

ger1306 | 28-09-19 | 00:18

Hoezo moeten opgebouwde pensioengelden gedeeld worden met een jonge generatie die niet- of nauwelijks opbouwt? Ik zie trouwens op andere terreinen ook geen enkele reciprociteit van jongeren naar ouderen toe.

twijfelbewaren | 27-09-19 | 19:21 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Het ABP erkent dat het vermogen in tien jaar tijd is verdubbeld.
Daarmee is het duidelijk dat die afgedwongen rekenrente een leugenachtige voorstelling van zaken oplevert. Krol had daarin gelijk.
Ook voor andere pensioenfondsen geldt dat ze veel meer rendement hebben dan ze van de overheid moeten berekenen bij het vaststellen van de dekkingsgraad.
Er zijn zelfs fondsen die meer dan 10% rendement hebben.
Maar de overheid rekent met 1%.
Het is gewoon valse voorlichting, afgedwongen door de overheid!

Rest In Privacy | 27-09-19 | 18:22 | 2

En als ik dan Knot hoor over deze materie, vraag ik mij af of Knot wel verstand van zaken heeft. Hij wordt zelfs tegengesproken door de directeur van het ABP! Basil alhier had ook al twijfels over de vakkennis van Knot.

Rest In Privacy | 27-09-19 | 19:15

Filmpje beste pensioenstelsel ter wereld, 7 min.

ger1306 | 27-09-19 | 20:48

De hele wereld wordt tegen elkaar opgezet. Er is alleen maar verdeeldheid en ruzie. 't Gaat niet eens meer over de positieve opbouw van eigen landen en eigen volkeren. De Westerse politiek spreekt op dit vlak boekdelen. Liegen, liegen, liegen graaien en draaien. We zien het overal in de wereld over elk heikel onderwerp: immigratie, islam, criminaliteit, klimaat, in de VS en in de EU. Overal dezelfde dans om de macht. De waarheid telt niet, alleen drammen en winnen. Een bezeten wereld is het aan 't worden vol emotionele emo's die kakelen als een kip zonder kop.
Over pensioenen:
In 10 jaar tijd zijn de pensioenpotten verdubbeld!! ondanks crisis en kosten. Ze wordt kunstmatig laag gehouden en zetten om extra winst desnoods de jongeren tegen de ouderen op. Dit artikel van Wilma Berkhout, oud-belastinginspecteur en voorzitter van PVGE-Helmond spreekt boekdelen, maar er zijn er niet veel die uit de school klappen in het gesloten financiele wereldje.
www.ed.nl/extra/grootste-pensioenroof...

matrixbluepill | 27-09-19 | 17:34 | 2

'waarom kunnen we nou niet wat meer met elkaar delen, van jullie naar mij'

Maar als het eens ván jullie boomers vandaan moet komen dan zijn jullie toevallig niet thuis: dagje weg met de electrische fiets achterop de auto. Die aarde redden doen jullie jonkies maar, en doe dan de Nederlandse schatkist er even bij.

******** | 27-09-19 | 17:44

@******** | 27-09-19 | 17:44:
Ach, die boomers toch. We moeten het 'samen delen' van de snowflakes gaan verwachten. Die zullen de Aarde gaan redden. Maar hoe dan? Laat me niet lachen. Ik werk in het onderwijs waar jullie sugerpops bij 10 promille regen door pappie en mammie massaal met de auto worden opgehaald, wij de skooters in de fietsenstalling niet kwijt kunnen want tja, fietsen is vermoeiend. Waar iedereen aan de dure laptop en smartphones hangt want dat is de nieuwe norm. 3,4,5x op vakantie per jaar op vakantie is geen uitzondering, maar norm. Liegen tegen docenten is normaal, een grote bek ook. Is het te warm en trekken de airco's het niet meer dan tropenvrij. Is het te glad dan ijsvrij. Hebben ze slechte cijfers staan pa en ma op de stoep want dan moet jij het als docent gaan rechttrekken. De labeling 'babyboomers' parreer ik met 'sugerbabes'. Niks gewend. Tot het bot verwend, ongezeggelijk, egoistisch en egocentrisch. De sugerbabes zijn de nieuwe godjes in wording met ego's zo groot dat die vanzelf met de andere godjes in wording gaan botsen. Succes met het redden van de aarde en uw toekomstige Marxistische dictatuur. Met de huidige mentaliteit zal dat echt niet lukken.
PS
Gooi na de klimaatstaking onderweg ff 't MC Donaldsafval gewoon in de vuilinsbak. Is wel zo netjes ;)

matrixbluepill | 27-09-19 | 22:02

Ben zelf een pensionada, mensen als Krol zijn associaal, wij moeten juist inleveren voor de toekomst van de jongeren, er kan nog genoeg geld bij de oudjes af en dan hebben we het nog steengoed.

Jonkheer-Carolus | 27-09-19 | 17:22 | 1

er zit ook, geloof het of niet jonkheer, verschil in het pensioen van een Jonkheer, wethouder of buro ambtenaar en dat van Jan met de Pet die als ambtenaar achter de vuiniswagen liep, tig jaren lang.. misschien daar ook meteen maar gelijk trekken..

fikkieblijf! | 27-09-19 | 18:13

Met de huidige stand van de pensioenpotten kunnen we minstens 60 jaar vooruit, inclusief met terugwerkende kracht indexeren van pensioenen.... En dooorrrrr...

LinkeToni | 27-09-19 | 17:18 | 1

In 10 jaar tijd is de pensioen pot van het ABP verdubbeld . Rendement hoog genoeg dus , en toch de pensioenen gaan korten . Ergens klopt er hier iets niet .

elevator | 27-09-19 | 16:45 | 5

In de toekomst kan de inflatie nog niet als rendement gemaakt worden. Daar gaat het om. Door de ECB moet je straks meer pensioengeld sparen dan je uiteindelijk uitbetaald krijgt! Dat is nulrenye!

du Roi Soleil | 27-09-19 | 19:04

@squadra | 27-09-19 | 17:38: Doet geen enkel pensioen fonds , afgelopen jaren maakten ze minimaal 7% rendement

elevator | 27-09-19 | 19:34

@******** | 27-09-19 | 17:49: De meeste pensioen fondsen kunnen de komende 60 jaar hun verplichtingen nakomen .

elevator | 27-09-19 | 19:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja hoor GS. Hits de arme kindjes maar weer op. Ze zijn al zo zielig, toch? Weet je Wie de pensioenpotten leeg hebben gegraaid en afgeroomd? Juist, de overheid onder leiding van Wim Kok en van Agt. Dus nu niet gaan janken, er zit genoeg in, voor de ouderen van nu en voor de kids.

MoonBeebe | 27-09-19 | 16:33 | 1

Korten die pensioenen en vooral dat van Henk. Henk vertrouw ik niet mijn pensioen toe.

Rest In Privacy | 27-09-19 | 15:37 | 1

Ik denk dat Henk Krol helemaal pensioen opgebouwd heeft als zelfstandige . Dan krijgt hij ook geen pensioen uitkering .

elevator | 27-09-19 | 16:47

Bijna elke jongere heeft één of meerdere ouderen die dit betreft. Deze graai uit de pot zal worden gecompenseerd door vermogensoverdracht over de generaties. Mits je het geluk hebt dat je geen zelfzuchtige ouders hebt oftewel hopelijk heb je geen 50plus stemmende ouders.

SamV | 27-09-19 | 15:31 | 3

Juistem de afbetaald eigen huizen v/d Babyboomers geven straks een mooi boost, hadden de Babyboomers niet.

Uw Verzekeringsadvis | 27-09-19 | 17:20

@Uw Verzekeringsadvis | 27-09-19 | 17:20:
De ouders die hun kind een mooi afbetaald huis cadeau doen zijn meestal juist uiterst kritisch over Krol's graai in de kas.
Die vinden het ook gewoon asociaal dat kinderen zonder rijke ouders veroordeeld zijn tot een krankzinnige huurmarkt.

Terwijl de na-ons-de-zondvloed club hun huis aan het opeten is aan boord van een luxe cruiseschip, en hun uiterste best doet om met zo groot mogelijke schuld te sterven.

******** | 27-09-19 | 17:54

@Uw Verzekeringsadvis | 27-09-19 | 17:20: Inderdaad, die erfden huizen van beide kanten die 3x in waarde over de kop zijn gegaan, netzo als het eigen huis...

ger1306 | 27-09-19 | 20:52

Er is decennia terug genoeg voor gewaarschuwd, dat nauwe Europese samenwerking, nu dus de EU, zou leiden tot gegraai in de riante Nederlandse pensioenpotten. Dat is dus precies wat er nu gebeurt. En Rutte zag dat het goed was. Maar blijf vooral op het partijkartel stemmen, mensen!!

Rationa | 27-09-19 | 15:26 | 1

Is al in 1997 geopperd.

B75sinds2007 | 27-09-19 | 19:23

Nogmaals dit is niet de AOW maar een pensioenfonds waarin gederfd loon (in mindering gebracht op het loon) door ambtenaren en een rijksbijdrage daarop bijeen is gebracht. Heeft dus helemaal niks met de AOW en betaling aan jongeren te maken. Het rijk heeft daarin in kennelijk magere jaren meermaals een greep in die kas gedaan en nu willen ze het verkopen dat er geen geld meer is voor een stabiel welvaartsvast komend pensioen (wederom alleen voor ambtenaren) als er niet wordt bezuinigd op de lopende uitgaven.

Hein7261 | 27-09-19 | 15:20 | 1

Ambtenaren zitten in het ABP, met ook anderen overigens, maar het verhaal gaat voor alle grote pensioenfondsen op. Je betaalt premie voor loon dat je later krijgt; bij rijksambtenaren komt daar een rijksbijdrage bij. Ambtenaren krijgen niet het hele pensioen waarvoor ze ingelegd hebben; de AOW wordt daarop in mindering gebracht. Ze kregen vroeger 70% van hun laatste loon; dat zal nu 70% van hun gemiddelde loon zijn, en dan dus inclusief de AOW. Het rijk heeft vroeger een paar stevige ingrepen in de pensioenpot voor het het eigen personeel gedaan door enerzijds daaruit te lenen en dat niet terug te betalen, anderzijds door de werkgeversbijdrage (die elke werkgever aan zijn pensioenspaarders moet geven, zie loonstrookjes) te verminderen anders werd de pot te groot. Dat wreekt zich nu omdat de pot weliswaar nog steeds ruim voldoende is maar de fondsen niet mogen rekenen met wat ze werkelijk aan rendement maken.

Synecdoche | 27-09-19 | 16:30

Ik spaar al een paar jaar nu mijn eigen pensioen, geen enkel vertrouwen meer in de fondsen. Op een gegeven moment hoop ik daar een mooi huis van te kunnen kopen, wat ik vervolgens weer kan verkopen als ik oud ben.

zeertegendradig | 27-09-19 | 15:16 | 2

In Duitsland hebben ze minder pensioen en dat lossen ze op door de woonlasten te verlagen door af te lossen op de hypotheek waardoor ze op de pensioengerechtigde leeftijd minder woonlasten hebben. Prachtig systeem maar die achterlijke overheid hier is door het afschaffen van de wet Hillen een belasting gaan instellen voor huizen zonder hypotheek. Ook toen werd er door de media valselijk voorgesteld dat het hier ging om bevoordeling van ouderen als de wet niet werd afgeschaft. Maar het is slecht voor jong en oud.

Hein7261 | 27-09-19 | 15:26

@Hein7261 | 27-09-19 | 15:26:
Duitsland heeft veel meer huurwoningen dan wij; daar valt door bewoners niets af te lossen. Anderzijds is de Duitse Altersrente toch al minder dan onze AOW. Er zijn heel wat Duitse bejaarden die er veel slechter aan toe zijn dan de onze.

Synecdoche | 27-09-19 | 17:57

Jullie worden belazerd, allemaal, jong en oud, met onnodige kortingen
en doordat men al jaren niet meer voldoende indexeert om de inflatie te compenseren..
Er is nu 21% van de pensioenen verdampt aan de uitkeer zijde in de afgelopen 11 jaar terwijl het geld gewoon in kas is. Het wordt opgepot, en zo bij de ouderen afgeroomd.
Lees dit: www.ed.nl/extra/grootste-pensioenroof...
en dit: www.ed.nl/mening/de-grootste-pensioen...
Het is niet alleen idioot dat dit oppotten gebeurt, het is voor de ouderen onomkeerbaar want die zijn binnenkort overleden. Niet indexeren is diefstal.
Het geld verdwijnt naar werkgevers want dankzij dit te karig uitkeren hoeven zij minder premie in te leggen. De politiek heeft met angst en doem praatjes de boel verstierd en hierbij ook de jongeren tegen de ouderen opgezet.
Laat je niet belazeren, lees je goed in welke partijen daadwerkelijk voor je pensioenen opkomen. Kies voor een riante oude dag, je het er jaren verplicht voor gespaard met uitgesteld loon.
Zoals altijd is de overheid en haar kromme regelgeving hier het probleem.
De rekenrente komt niet overeen met daadwerkelijke rendementen van de pensioenfondsen.

Flappie2006 | 27-09-19 | 15:05 | 2

Het verhogen van de pensioenleeftijd voor vooral zware beroepen is een beginnetje van het jaren geleden al eens beproefde 'vernietiging door arbeid'-model...

F. von Zeikhoven | 27-09-19 | 15:14

De rekenrente is het risicovrije rendement: ooit was dat iets van 10% en toen werd er dus bedacht 'hey, we rekenen nu met 4% maar als we gewoon die 10% marktrente nemen kunnen we de premies verlagen maar zit er wel gegarandeerd genoeg geld in kas voor alle toegezegde pensioenen'.
Maar toen ging die rente dus naar 0%. Oeps: nu moet er als een gek worden bijgespaard om alsnog de verplichtingen te kunnen voldoen.

En vergis je niet 4% samengestelde rente over 30 jaar is best veel: 100 euro nu is ruim 300 euro dan.
Of andersom (en dat is hoe pensioenfondsen rekenen): als je over 30 jaar een eenmalige uitkering van 300 euro hebt belooft moet je nu niet 100 euro (tegen 4%) in kas hebben maar 300 euro (tegen 0%)

******** | 27-09-19 | 18:09

Simpel.
Maak schaduwpensioenfondsen voor jongeren en laat jongeren kiezen om daaraan deel te nemen.
Maak vervolgens het geld van de jongeren die voor de schaduwfondsen hebben gekozen over van de reguliere fondsen over naar die schaduwfondsen en laat het geld dat de ouderen hebben gestort gewoon staan.
Resultaat zal zijn dat de jongeren met niets blijven zitten.

BBmetR | 27-09-19 | 15:02 | 1

U doet Velpon of Bison Kit...?

F. von Zeikhoven | 27-09-19 | 15:10

Dit is een typisch voorbeeld van hoe de EU met zijn verdomde Euro tot strijd en verdeeldheid leidt. Als de rente op een normaal peil zou staan, was er helemaal geen discussie over het pensioenstelsel, en werden generaties niet zo tegen elkaar uitgespeeld als nu. Er is maar één reden waarom de rente zo bespottelijk laag staat, en dat is de fundamentele ‘design flaw’ van de euro waar al 25 jaar geleden voor gewaarschuwd werd door experts als Bernard Connolly. (De waarschuwingen zijn om puur politieke redenen genegeerd) Landen met een structureel handelstekort zoals Italië, konden vroeger met enige regelmaat devalueren, om zo hun schulden financierbaar te houden. Met één valuta voor meerdere landen, kan dat niet. Het handelstekort leidt dan tot steeds meer staatsschuld, met als gevolg dat een land uiteindelijk ontspoort. (italië is financieel zo rot als een mispel en gaat in rap tempo Griekenland achterna) De oplossing zou zijn, om tot één begroting voor de hele EU te geraken. Begrijpelijkerwijs is daar geen enkele steun voor in landen als Duitsland en Nederland. Er zou een enorme overdracht van welvaart van die landen naar landen als Griekenland en Italië uit ontstaan. De ultralage rente is het ‘noodverband’ dat de ECB op deze wonde plakt. Als Italië niet ondersteund zou worden door steunaankopen van hun staatsobligaties, zouden ze zo’n 4% meer rente betalen dan nu. Als de rente niet kunstmatig laag gehouden werd, zou die zo’n 2% hoger zijn in Nederland. De staatsschuld van Italië is 2.300 miljard euro, en het pensioenvermogen van Nederland is 1.500 miljard euro. Dan is het sommetje snel rond. Italië verdient 2% van 2.300 mrd = 46 miljard euro aan dit vieze spelletje, en Nederland verliest 2% van 1.500 miljard per jaar = 30 miljard. Deze gigantische welvaartsoverdracht, die in heel Europa op nog veel grotere schaal speelt, wordt door bijna niemand opgemerkt. Terug naar de lire is geen optie, Franse en Duitse banken zitten tot aan de nek in Italiaanse drek, en zouden acuut omvallen. Democratisch ingrijpen kan ook niet meer, want de ECB is volledig onttrokken aan parlementair toezicht (kijk maar eens terug op youtube wat thatcher daarvan zei) . Conclusie, we zijn niet genaaid door ons uitstekende pensioenstelsel, M A A R W E W O R D E N K E I H A R D G E N A A I D D O O R D E E U R O !!!

CeesCloosd | 27-09-19 | 14:59 | 1

Groot gelijk.
Dan hebben de Denen het beter begrepen. Niet in de Euro en als de Deense munt te ver uit de pas gaat lopen dan maken ze de hypotheekrente negatief.
Resultaat is dat als Denemarken het beter doet dan de EU de bevolking geld terug krijgt. Als Nederland het beter doet dan krijgt de EU meer geld.

minik | 27-09-19 | 15:08
-weggejorist-
3xDrommels | 27-09-19 | 14:48 | 1

Wat ik al jaren roep gaat werkelijkheid worden. Ik ben als 26 jarige echt niet niet in de veronderstelling dat ik pensioen ga krijgen, sterker nog ik ben er van overtuigd dat ik tot mijn dood mag doorwerken.

Gelukkig heeft Henk wel zijn pensioen.

vincent uit groninge | 27-09-19 | 14:46 | 4

@Kinkfactor | 27-09-19 | 14:54: Ja maar deze vincent uit groninge heeft zich niet verdiept in de materie. die heeft het over AOW een pensioen van de overheid voor alle Nederlanders (ook de nieuwe).

Hein7261 | 27-09-19 | 15:31

wat nu werkelijkheid en feitelijk is, dat vele 55 plussers al ruim 35 jaar verplicht afdragen aan pensioenpremie vanuit hun loon en nu weten dat ze tot hun 68 of 69 jaar moeten doorwerken desnoods met rollator of kruipend van de jicht of nog erger met beginnende alzheimer.. omdat men in Den Haag meent dat dit prima kan omdat de levensverwachting van nu geborene boven de 90 gaat worden.. geen enkel redenering dat over 60 jaar de wereld er totaal anders uit ziet en wie weet robots het werk verrichten en de mensch vanaf zijn 25e met pensioen is!

fikkieblijf! | 27-09-19 | 16:24

@vincent uit groninge | 27-09-19 | 14:46 Dom geklets, net als 80 % vd reacties op dit artikeltje.

Zwizalletju | 27-09-19 | 17:57
▼ 1 antwoord verborgen

Dat is toch diezelfde Krol die voor zijn medewerkers de pensioenpremie niet afdroeg? Dat ie zich nog met pensioenen mag bemoeien...

knehmoo | 27-09-19 | 14:30

1500 miljard opgebracht door eerdere en huidige pensioengenieters, heeft een gemiddeld rendement de laatste 20 jaar van 7% dit is ruim voldoende huidige gepensioneerden uit te betalen en te indexeren.
Als dit in toekomst niet voldoende is om jeugd van nu uit te keren dan is dit omdat zij te weinig inleggen, en dat is weer een stukje diefstal veroorzaakt door huidige VVD.
De inleg is verlaagd door VVD ten gunste van werkgevers, kom nu eens in opstand sukkels.

gebrokenvleugel | 27-09-19 | 14:27 | 3

Het is zo jammer dat de reageerders hier zo weinig kennis van zaken hebben en in plaats van de schuld bij de overheid deze bij de ouderen gaan leggen.

Hein7261 | 27-09-19 | 15:33

Inderdaad doelbewust beleid van de VVD om het pensioenstelsel te slopen. Zowel jong als oud hebben weinig aan die idioot lage rekenrente.

* Il Principe * | 27-09-19 | 15:38

Lees Eduard Bomhoff in Wynias Week. Gelukkig wordt dit soort signalen nu opgepakt.
Even naar beneden scrollen naar : "Het wordt steeds gekker met de rekenrente voor de pensioenfondsen"
En verder is het duidelijk stemmingmakerij van Ronaldo die er weinig van lijkt te begrijpen.
www.sypwynia.nl/burgermanifest-tegen-...

Zwizalletju | 27-09-19 | 15:41

Beter aan de Nederlanders geven die er hard voor moesten buffelen dan dat ze over 10 jaar naar de Spanjolen, Portugesen, Grieken, en Oost-Europeanen gaan zodra er een "EU Pensioensysteem" is en alle nationale pensioenfondsen daar "solidair" in opgaan ("wij een beetje meer dan zij").

EnNouJijWeer | 27-09-19 | 14:20 | 1

+veel

IkWilOokWatZeggen | 27-09-19 | 14:26

Het komt erop neer dat de Nederlandse ouderen elkaars billen moeten wassen, plus de vieze uitgewoonde artiesteningangen van half Moslimië en half Afrika. Ik heb verplicht moeten sparen en nu komen de jongeren mijn (mijn) geld opeisen. Blanke parasieten, ga eerst zelf eens 48 jaar werken voordat je iets eist. Anderskleurige parasieten, werpt af uwen juk ende uwen doeken vooraleer van hier uwen geluk te komen eisen.

Nivelleermarionet | 27-09-19 | 14:18

Jongeren kunnen snik snik geen huis kopen en ook al snik snik geen huis huren. 't Is toch wat.
Jongeren van mijn generatie kochten zo wie zo geen huis en het zwangere buurmeisje kon zo'n 50 jaar geleden nadat ze trouwde boven bij haar ouders in de huurwoning in Zwolle trekken. Woningnood is er al een eeuwigheid dus en is de pensionado's niet aan te rekenen.
Studiefinanciering? Het gemiddelde arbeiderskind kwam überhaupt niet aan studeren toe. De brede toegankelijkheid tot hoger en wetenschappelijk onderwijs is mogelijk gemaakt door mensen die niet zelden al vanaf hun 14e aan het werk waren. Dáár hoor je nooit iemand over, en al helemaal geen jongeren die op vakantiebestemmingen zijn geweest waar ouderen alleen over konden dromen.
Kortom: jongeren hebben récht op onderwijs en opleidingsmogelijkheden die door ouderen betaald en gerealiseerd zijn, maar waaraan de meeste ouderen zelf niet te pas kwamen.
Ze hebben récht op huur en koopwoningen die er door toedoen van de politiek al decennia lang niet zijn (Óók niet in de tijd van hun grootouders).
Ze hebben récht op studiefinanciering
Ze hebben récht op ellenlange (vlieg) vakanties naar bestemmingen waarvan de ouderen in hun jeugd zelfs nooit gehoord hadden
Ze hebben récht op zo hier en daar een pilletje XTC en een snuifje coke om hun lijden te verlichten en nu hebben ze ook récht op de door ouderen bij elkaar gespaarde pensioenkosten. Alles mede mogelijk gemaakt door D66 en aanverwante politieke partijen die al jaren bezig zijn om ouderen en jongeren tegen elkaar op te zetten.
Even een vraagje: wat ouderen voor jongeren hebben gedaan is wel duidelijk, maar wat hebben jongeren ooit voor ouderen gedaan?
En by the wat, al onze zes kinderen hebben het beter en een hoger inkomen dan wij op hun leeftijd hadden. Ze hebben mooiere auto's, mooiere huizen, betere opleidingen

BenZen | 27-09-19 | 14:16 | 6

@Gazzerop | 27-09-19 | 14:57: als u één ding uit mijn reactie op had kunnen maken, dan toch wel dat bepaald niet alle ouderen het makkelijk hebben gehad, in elk geval niet zo makkelijk als sommigen het willen doen voorkomen. Het artikel waarop ik reageer stelt dat Hennie Knol het pensioen van jongeren komt roven. Het zou een stuk eerlijker zijn als er geschreven zou worden dat door de verlaging van de rente door de ECB de pensioenen niet betaald kunnen worden. Dat is niet de schuld van de ouderen. Dat is ook niet de keuze van de ouderen. Het zijn dit soort artikelen waardoor ouderen en jongeren nu al jaren door pers en politiek tegen elkaar opgezet worden. Zo las ik kortgeleden op JOOP dat het de van oorsprong Engelse pensionado's zijn die veroorzaakt hebben dat Wales voor de Brexit stemde. Let wel: 25% van de inwoners van Wales is van oorsprong Engels, waarvan een nog veel kleiner deel pensionado is. Maar... de pers weet het zo te brengen dat het de schuld van de ouderen is.
De zes kinderen? 1 van mij, 2 van mijn man 3 pleegkinderen, dus met het fokken viel het wel mee geloof ik. Had als snel als motto: minder neuken spaart spreuken.

BenZen | 27-09-19 | 15:20

Wat de overheid is aan te rekenen dat er subsidie kwam op woonhuizen in de vorm van een hypotheekrente aftrek dat heeft de huizenprijzen enorm beinvloed.

Hein7261 | 27-09-19 | 15:35

Misschien is het je nog niet opgevallen, maar die studerende jongeren waar jij het over hebt beginnen met een hoge studieschuld op een krappe woningmarkt waarbij ze straks geen woning kunnen kopen en teveel moeten betalen op de particuliere huurmarkt. Nee, dit leg je totaal verkeerd uit. Je gaat er vanuit dat de sky the limit is, terwijl de middenklasse waar jij deel van uitmaakt er straks domweg niet meer is.

BrokenTipi | 27-09-19 | 16:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Klaas Knot en Mark Rutte hebben de strijd al lang opgegeven. Die wachten op een seintje uit Brussel om onze pensioenpotten te legen en de inhoud te verschepen. Dus heel fijn dat Henk Krol daar wat aan doet. De pensioenpotten hebben nog zo vol gezeten als nu. De belangen van gepensioneerden worden verkwanseld. Hun geld, waar ze vele jaren voor hebben gewerkt. Go, Henk!

Fijnstoffer | 27-09-19 | 14:12

Henk Krol is van “na ons de zondvloed”
Gratis studeren, en vervolgens de volgende generatie met een studielening opzadelen.
Goedkoop een huis kopen en vervolgens verbieden dat er wordt bijgebouwd.
Een goed verzorgd pensioen en dan de kas leeg achter laten.
Zo heeft hij dat bij de Gaykrant ook gedaan. Meneer leefde er goed van, kocht een mooi huis, reed in dure auto’s rond en liet zijn personeel zonder pensioen achter.

Osdorpertje | 27-09-19 | 14:03 | 6

@the namster | 27-09-19 | 14:54: de prijzen waren in verhouding wel lager, historisch gezien.

Kleine_Deugniet | 27-09-19 | 18:17

@the namster | 27-09-19 | 14:54: En hoeveel keer is de prijs over de kop gegaan?

ger1306 | 27-09-19 | 21:00

@ger1306 | 27-09-19 | 21:00: in 30 jaar tijd ongeveer 5-600% meer waard?
Ken iig meerdere mensen die behoorlijke overwaarde hebben/hadden, geen kattenpis iig.

Kleine_Deugniet | 27-09-19 | 22:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Naast het ABP hebben ook multinationals zich schuldig gemaakt aan roof uit de pensioenfondsen.

O.a. Ahold, Shell, Unilever en KLM
Dat werd toegevoegd aan de winst voor bonussen (RvB) en voor de aandeelhouders.
De vakbonden gaven na een zwak protest en wat grijpstuiver toe.

Bolhoed | 27-09-19 | 13:52 | 4

Kletskoek. Het ABP heeft niets uit de potten geroofd. Dat was de Nederlandse staat als werkgever. Die ook nog nooit een kostendekkende premie heeft betaald. Een fatsoenlijke staat/wergever zou het geroofde kapitaal inclusief misgelopen rendement terug moeten geven. Naar schatting bijna honderd miljard euro. En als er dan nog niet genoeg in de pensioenpot zit, dan zou moeten worden bijgestort. Dat doen veel bedrijven met hun pensioenfonds wel en die betonen zich dus betere werkgevers als de Nederlandse staat.

bloothommel | 27-09-19 | 14:32

@theo-is-dood | 27-09-19 | 14:18: Dat laat onverlet, dat een aantal bedrijven hun bedrijfspensioenfonds aan het eind van vorige eeuw als grabbelton hebben gebruikt. Bij het ABP ligt dat complexer, omdat het fonds is verzelfstandigd na de greep uit de kas door Kok en Lubbers.
Shell heeft aangevuld, is een net bedrijf, vraag maar aan de Groningers, maar mijn bedrijf heeft dat niet gedaan, hebben het beheer de deur uit gedaan en voelen zich niet meer verantwoordelijk.

Bolhoed | 27-09-19 | 15:54

Pensioenfondsen vormen de shareholders en zullen daarom dus meer van dat dividend ontvangen? Je haalt wat dingen door elkaar.

BrokenTipi | 27-09-19 | 16:10
▼ 1 antwoord verborgen

Gelul van een dronken aardbei, Ronaldo. Hetzelfde sprookje probeerde Rutte ons vorige week ook op de mouw te spelden bij de AB.
Het geld klotst bij de meeste pensioenfondsen tegen de plinten op. De rendementen zijn in de afgelopen 10 jaar gemiddeld niet onder 6% geweest en ze moeten verplicht een lage rekenrente van hanteren voor toekomstige verplichtingen (de jongeren), maar ze hebben nog nooit minder verdiend dan de rekenrente!

En dan roept Rutte als een echte actuaris “dat de toekomstige verplichtingen zijn verdrievoudigd”. Dat is op zich waar, maar over 30 jaar gaan de verplichtingen weer halveren. De generatie van ‘60 en ‘70 gaat dan langzaam aan dood. Dus dan ben je die demografische piek kwijt. En daar is geld genoeg voor. Er is nu al meer in kas dan dat voor de geïndexeerde pensioen voor de komende 10 jaar nodig bent.

De enige manier waarop de redenatie van Rutte en Ronaldo ooit op kan gaan is de absurde situatie dat pensioenfondsen vanaf nu tot in de eeuwigheid 0% tot hooguit 1,5% (dus minder dan de rekenrente) rendement gaan maken. Alleen aan rendement op staatsschulden en huur van vastgoed maken ze al meer dan dat minimale rendement.

En de jongeren hoeven helemaal geen pensioen want volgens hun eigen klimaatgoeroes vergaat de wereld over 11 jaar en 3 maanden. Dus eh... niks aan de handa.

Stormageddon | 27-09-19 | 13:50 | 3

"Alleen aan rendement op staatsschulden en huur van vastgoed maken ze al meer dan dat minimale rendement."
En juist die rendementen staan zwaar onder druk! Neem als voorbeeld het beursfonds Wereldhave. Dat fonds zit voornamelijk in winkelpanden belegd. Maar in de westerse wereld wordt er nu juist steeds meer via internet gekocht. De huren van winkelpanden staan onder druk.
De laatste dertigjarige Bund heeft een coupon van -/-0,2 %

theo-is-dood | 27-09-19 | 14:21

Het geld klotst niet tegen de plinten op. De dekkingsgraad is te laag. Daarnaast wordt er gemiddeld 1 jaar langer pensioen uitgekeerd, waarbij er actuarieel gezien dus een jaar te weinig is ontvangen.

BrokenTipi | 27-09-19 | 16:07

@theo-is-dood | 27-09-19 | 14:21: vergeet vooral niet het onderscheid te maken tussen geld dat liquide is en geld dat in waardepapieren zit.

BrokenTipi | 27-09-19 | 16:09

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat die dikke vette pensioenpotten zijn gevuld door onze gepensioneerden en de wat oudere werknemers. Zeker niet door die jongeren die nu geen huis kunnen huren of kopen en waarvan de studiefinanciering is afgepakt. Die groep jongeren zijn nog helemaal niet met hun pensioenvoorziening bezig en hebben nog niets of weinig bijgedragen. Helemaal terecht dat de gepensioneerden ontzien worden. Het zijn immers de opa's en oma's van diezelfde jongeren. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

eh.dinges | 27-09-19 | 13:43 | 4

Ja, dat zie je verkeerd. Ouderen hebben veel profijt gehad van vette jaren. Zo goed dat ze zelfs jaren gehad hebben dat ze geen premie hoefden te betalen. Jongeren betalen relatief veel door de doorsneepremie

* Il Principe * | 27-09-19 | 15:41

Je ziet het verkeerd. Je zou als jongere nu al bezig moeten zijn met je financiële planning. Dat hadden de ouderen van nu toen ook moeten doen.

BrokenTipi | 27-09-19 | 16:06

@* Il Principe * | 27-09-19 | 15:41: vergeet ook niet het oude ziekenfonds vs zorgverzekering nu.

Hoor je de arme ouderen niet over, wel elke week naar een ander specialist of 20 verschillende medicijnen.

Kleine_Deugniet | 27-09-19 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Probleem is niet alleen dat ouderen ouder worden, jongeren blijven te lang jongeren.
Oudjes klagen dat de jonkies nog niets hebben bijgedragen en jonkies klagen dat de oudjes op hun geld zitten.
Verdeel die pot nou maar.
Geef iedereen een dikke kapitaalinjectie daarna is het ieders eigen verantwoordelijkheid wat te doen met de poen.
Ook al heb je meer in de pot gestopt, breek open die pot, voordat anderen ermee vandoor gaan.
Geld is één vd voornaamste redenen om ruzie over te maken, laat ‘t dan maar rollen.
Zoveel dingen van vroeger zijn in de huidige tijd niet langer houdbaar.
HRA, kinderbijslag, diverse subsidies etc.etc.

Ruimedenker | 27-09-19 | 13:42

Waarom wil Rutte niet laten indexeren?? Dan zou misschien de premie omhoog moeten. De premie gaat van het bruto- loon af, zodat het belastbaar loon lager wordt en er minder belasting binnen komt. En dat wil rupsje-nooit-genoeg Markje natuurlijk niet.

Leffe Blonde | 27-09-19 | 13:39 | 1

Rutte wil het pensioenstelsel opblazen. Dat is veel goedkoper voor werkgevers

* Il Principe * | 27-09-19 | 16:09

Leg het argument van het risico lang leven maar bij Henk. Grossi modo betekent dit dat de uitgaven (uitkeringen) onevenredig langer worden uitgekeerd (door langer leven gaat er meer geld uit de pot dan er actuarieel is berekend toen de pensioenpremie werd betaald, ergo minder inkomsten).

Dit betekent het liquide maken van beleggingen wat een rechtstreeks gerealiseerd resultaat wordt van je beleggingen bij tekort aan premieinkomsten en dat, op zichzelf, is geldverlies bij een lage beurskoers.

Uiteraard ligt het allemaal iets genuanceerder, dit dient slechts ter illustratie om het totaalplaatje van inkomsten en uitgaven t.a.v. geldstromen in een pensioenpot aan te stippen bij een laagconjunctuur en het gegeven dat mensen ouder worden en daar geen premie tegenover staat. Wat een verzekeringstechnisch verlies wordt genoemd.

BrokenTipi | 27-09-19 | 13:36 | 5

@Leffe Blonde | 27-09-19 | 13:46: ik kan zien dat je een contractbeheerder of een frontoffice medewerker bent. Het is niet een paar jaar geleden. Middelloon is in de jaren 80/90 in opmars. Bijna 30 jaar. Daarnaast is de essentie de actuarieel berekende premie waarop de toekomstige uitkering is gebaseerd altijd van toepassing op een db portfeuille. Middelloon of eindloon is daarbij niet het sleutelwoord, maar garantie en dat is met de opgang van premiepensioen straks helemaal passé.

De hoogte van het geld dat dan vrijkomt is afhankelijk van de dan geldende rente. Je zou hooguit een pensioenknip kunnen introduceren als last minute oplossing om het kapitaal te splitsen, maar met zo'n lage rente kun je niet veel anders dan je verlies later nog eens nemen.

Pensioen wordt nu gemiddeld 1 jaar langer uitgekeerd dan actuarieel is berekend en dat betekent een verlies.

BrokenTipi | 27-09-19 | 15:07

@Leffe Blonde | 27-09-19 | 13:46: Het verhaal over de groeiende pensioenpotten en de veel te lage rekenrente die jij schetst is HET verhaal. Zo vreemd dat ze (politici en pers) zo weinig aandacht aan besteden. Er is geld zat, ze willen er alleen niets van uitgeven. Waarom is mij een raadsel. Want zoals jij ook al aangeeft. Je krijgt het niet eens op ook al verhoog je de pensioen.

Graaier | 27-09-19 | 16:48

@Graaier | 27-09-19 | 16:48: dit is het verhaal van iemand die denkt dat hij weet hoe het verhaal zit, omdat je te weinig weet om te weten wat je niet weet. Je kunt toch wel een simpele balans opstellen en de inkomsten, uitgaven, begroting en winsten naast elkaar zetten?

BrokenTipi | 27-09-19 | 17:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Pensioenpot is niet voor de jongeren. Pensioen is opgebouwd door de werknemer en werkgever en is uitgesteld loon. Wie niet gewerkt en ingelegd heeft, zal hier ook niets van krijgen. Ook geldt het pensioenfonds altijd voor de werkenden in dd betreffende branche. Een ambtenaar (ABP) zal dus bijvoorbeeld niets krijgen uit het fonds van een verpleegster (Zorg en Welzijn). En een gepensioneerde krijgt niet meer uitbetaald waar hij recht op heeft hij volgens zijn middelloon (het gemiddelde van zijn versie

Leffe Blonde | 27-09-19 | 13:30 | 4

@Leffe Blonde | 27-09-19 | 13:35: je negeert het lang leven risico. Zie boven.

BrokenTipi | 27-09-19 | 13:38

Ik heb 40 jaar premie betaald even zo mijn werkgever(s) ik wil daar wel even wat van terug vangen. Vraag niet te veel maar gewoon het deel waar ik recht op heb. Zoals aangegeven pensioen is uitgesteld loon, is dus van MIJ. De jongeren moeten eens ophouden met miepen en aan het werk gaan. Dan kunnen ze later ook profiteren van een pensioen. Op welke leeftijd dan ook.

DerkArie-ut-de-Achte | 27-09-19 | 13:49

@DerkArie-ut-de-Achte | 27-09-19 | 13:49: verhoudingsgewijs heb je te weinig premie betaald al die tijd en dit wordt nu gecorrigeerd. Ik zeg niet dat het jouw schuld is. Ik zeg niet dat je dit had kunnen voorzien. Ik zeg wel dat, als je geen huis had gekocht en niet had gespaard, je het fabeltje van de haas en de sprinkhaan eens moet lezen.

BrokenTipi | 27-09-19 | 16:16
▼ 1 antwoord verborgen

Hoop dat er nog wat in zit over drie jaar, maar een ding is zeker, noch pensioen noch AOW wordt door mij in NL uitgegeven. Ben niet gierig, maar laat mij prijsmatig niet meer naaien. Van eten en drinken tot luxe-artikelen. Een vriend van mij in een niet nader te noemen Balkanland heeft zojuist een nieuwe Seat Terraco gekocht EUR 11000 goedkoper dan in NL. Een maaltijd incl. wijn in een restaurant kost EUR 20 max. Dus, wegwezen, dan kun je leuke dingen blijven doen en houd je aan het eind van de maand nog wat over. Après moi le déluge.

Ruud Hazes56616330 | 27-09-19 | 13:29

Als ik 65 ben, heb ik 51 jaar gewerkt en pensioen betaald verplicht.
Ze geven mij dan 2100euro per maand netto. Daar heb ik recht op.
Misschien moeten de jongeren vaker de telefoon uit zetten en aan het
werk gaan, en proberen promotie te maken, aan klagers geen nood.

hetoog | 27-09-19 | 13:29 | 2

Als je de kleine lettertjes van je pensioen leest dat weet je dat de behaalde resultaten in het verleden geen garantie voor de toekomst zijn. Daarbij: 2100 netto per maand na tien jaar inflatie ...
Overigens heb je vast genoten van een premievakantie en andere ongein.

Analia von Solmsch | 27-09-19 | 13:41

2100 netto ! Dat hebben velen nog niet als salaris! Daar mag best vanaf als een solidariteitsbijdrage aan de jongeren die tot hun 35ste thuis moeten blijven wonen omdat ze geen huis kunnen betalen. Bijvoorbeeld

theo-is-dood | 27-09-19 | 14:25

Het is niet Henk Krol het is de EU die ons pensioen rooft, niemand maakt zich druk dus eigenlijk niet erg, laat maar is de Nederlandse houding.

gebrokenvleugel | 27-09-19 | 13:28

man, bedenk dat over enkele jaren die pensioenpotten gaan dienen om de EU overeind te houden.. de inhoud gaat dan verdeeld worden middels de EU is van iedereen principe en iedereen in de EU heeft recht op een pensioen/AOW als je maar een paspoort kunt tonen dat je in de EU woont. Je kunt ze beter leeg maken nu voor je eigen ouderen die tenslotte die potten ook hebben gevuld en over 40 jaar als de jongeren met AOW oid gaan ziet de hele wereld er heel anders uit.. 40 jaar geleden kon je met je 60e met pensioen en deed de overheid een flinke greep in die potten omdat ze overstroomde.. 40 jaar geleden liep niemand te janken dat het beter was dat eenieder tot zijn 67 jaar moest werken en met een gemiddeld pensioen genoegen moest nemen .. omdat anders 40 jaar later men pas met zijn 70e met pensioen kon, een voltooid leven dreigde en je van de armoede, kreupel en met ouderdomsmankementen tot een ZZp 5 of 6 pas recht had op zorg in een zorghuis..

fikkieblijf! | 27-09-19 | 13:27 | 2

Dit dus. Natuurlijk gaat t.z.t. de €U in die pensioenpotten graaien, zo vriendelijk en vrijwillig overhandigd door onze eigen (gekozen!) overheid.
Ik verbaas mij iedere keer weer over de naïviteit die - ook hier, helaas - continu wordt tentoongespreid door de 'true believers' die het hele overheidspraatje gewoon klakkeloos aannemen. Nogmaals: de huidige rekenrente berooft niet alleen 'de ouderen' van hun pensioen, maar ook jullie millenial-sneeuwvlokjes (hoe was de klimaatstaking vandaag, was het nog gezellig bij de MacDonalds achteraf?) - en alle generaties daartussen.

Dus, liever de pensioenen nu uitbetalen aan ONZE ouderen (en aan onze opbouw van datzelfde pensioen), dan t.z.t. weggeven aan de €U-graaiers ten behoeve van de knoflooklanden.

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 14:08

Enne, fikkie... werken TOT je 67e? Vergeet het maar. Veel langer.
Ook dat heeft nog lang niet iedereen door.

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 14:10

De potten van de pensioenpotten zijn de afgelopen jaren en ook de komende jaren steeds vetter en vetter geworden. Het lijkt wel of de pensioenfondsen hun vette varken niet kwijt willen. Terecht dat Krol daar wat aan wil doen. Er is geld zat. Zelfs teveel. Zoveel dat de jeugd / toekomstige oudjes gaat profiteren wat de huidige oudjes hebben laten verzamelen in Heerlen etc.

Graaier | 27-09-19 | 13:27

Graaien in de pot kun je wel overlaten aan modelbejaarde Henk Krol.

Papa Jones | 27-09-19 | 13:27 | 2

Het is zijn eigen pot.

Stormageddon | 27-09-19 | 13:56

@Stormageddon | 27-09-19 | 13:56:
***Tussen 2004 en 2007 en in 2009 betaalde Krol geen werkgeversbijdrage voor het pensioen van zijn werknemers, en hield hij het geld achter dat de mensen zelf inlegden. De oud-medewerkers hebben daardoor nu een pensioengat van vier of vijf jaar. Ondanks een dienstverband van twaalf tot veertien jaar hebben ze als gevolg hiervan een pensioen opgebouwd dat vaak niet hoger is dan 60 euro per maand.

De handelwijze van de werkgever 'komt neer op contractbreuk en pure wanprestatie', zegt hoogleraar arbeidsrecht Evert Verhulp van de Universiteit van Amsterdam. Pensioenen zijn deel van de arbeidsvoorwaarden die niet eenzijdig kunnen worden veranderd. Werkgevers zijn verplicht de premies te voldoen.

Tienduizenden euro's achtergehouden
Krol, toen directeur en hoofdredacteur van de Gay Krant en nu fractievoorzitter van 50Plus, zegt dat hij jaren niet wist van het niet afdragen van pensioenpremie. 'Niemand wist het. Het was de verantwoordelijkheid van een werkneemster die haar taak niet goed heeft gedaan.' Formeel en juridisch was hij verantwoordelijk, erkent hij. 'Maar dat was niet hoe de Gay Krant toen functioneerde.'***

Bron: Volkskrant

theo-is-dood | 27-09-19 | 14:28

Wat een onzin Ronaldo. De pensioenfondsen maken al tientallen jaren gemiddeld 7% rendement. Het feit dat gerekend moet worden met een fictieve rekenrente, die ook nog eens kunstmatig laag gehouden wordt door de opkoopprogramma's van de ECB, geeft de indruk dat er later te weinig geld zal zijn. Ik weet zeker dat "de jeugd van tegenwoordig", als ze pensioenpremie betalen ruim kunnen profiteren van een riant pensioen uit een enorme pensioenpot. Dat kan natuurlijk alleen als die stompzinnige rekenrente wordt losgelaten. Dat betekent dan ook meteen dat de jongeren veel minder pensioenpremie hoeven op te brengen. Mes snijdt aan twee kanten.

dranrebel | 27-09-19 | 13:23 | 1

Precies dit. Ik zou dan eerder adviseren om in plaats van de rekenrente bv de inflatie te nemen, met een cap op 3%. Dan zul je er altijd boven scoren, maar blijven pensioenen toch waardevast. Verminderde inleg zou ik niet doen, juist nu vol op het orgel nu het economisch nog goed gaat.

Nice_Wheels | 27-09-19 | 13:25

de enige veilige plek voor je centjes is......... gewoon onder je bed...!!!!

grapjasz | 27-09-19 | 13:18 | 4

Onder de zeep, daar het toch vooral de hippiegeneratie van weleer er nu achteraan zit...

hoejeheette | 27-09-19 | 13:25

@Nice_Wheels | 27-09-19 | 13:23: kan in ieder geval (hypothetisch) niet letterlijk gejat worden.... moet je wel in bed blijven of zo.....

grapjasz | 27-09-19 | 13:28

@hoejeheette | 27-09-19 | 13:25: als klein baasje verstopte grapjasz zijn krantenwijk centjes voor zijn grote BOZE WOLF broer in zijn..... washandje.....!!

grapjasz | 27-09-19 | 13:30
▼ 1 antwoord verborgen

U gaat lekker mee in de frame die de overheid graag wil zien.
Pensioen premies zijn in jaren negentig met goedvinden van de de vakbonden verlaagd. Er zat genoeg geld in kas. Gelul maar arbeiders kregen hierdoor netto meer loon zonder dat loonsom vergroot werd en concurrentie positie niet verslechterde. Dit heeft een paar keer plaatsgevonden. Eigenlijk moet nu eindelijk de premies weer op de juiste hoogte getrokken worden maar dat wil de overheid en werkgevers niet want netto loon wordt dan minder en daardoor grote looneisen en verslechterde concurrentie positie. Nu wil de overheid 50 jaar vooruitkijken wat ze ook in jaren 90tig dacht te kunnen. Het is een grote fout van overheid werkgevers en vakbonden geweest en als de premies omhoog gaan moet de jeugd die kant op kijken en niet naar de zestigers. We worden met zijn allen door de overheid genaaid en media stelt geen kritisch vragen zelfs GeenStijl gaat mee met frame overheid mee.Ik

jaap932057795966 | 27-09-19 | 13:17 | 1

Genaaid worden we door de heer Draghi in de toren van Frankfurt.

Trumme | 27-09-19 | 13:18

Ik moest smakelijk lachen om de 50plus spot die ik gisteren zag. De pensioenen konden omhoog want dat leverde de gepensioneerden van nu geld op en het ging niet ten koste van de volgende generaties. Beetje hetzelfde als die pipos die zeggen dat ik straks eerder thuis ben, omdat ik geen 130 meer mag rijden maar 100.

JohnFrederikstadtdt | 27-09-19 | 13:15 | 3

Toch fijn dat er nog iemand is die voor de 3 miljoen gepensioneerden opkomt.

Trumme | 27-09-19 | 13:19

@Trumme | 27-09-19 | 13:19: Die zorgen goed voor zichzelf. Begin mei zie ik al de caravans vertrekken naar Spanje en Frankrijk voor een welverdiende vakantie van drie maanden. Zo'n grijze pensionado die veertig jaar lang Hoofd Stoepranden was bij de gemeente Twello met zo'n Libellemoeder ernaast met de kat op schoot.....

theo-is-dood | 27-09-19 | 14:31

Ach sommige mensen moeten gewoon voor hun eigen pensioen zorgen, denk daar eens aan en aan de kinderen natuurlijk.

Berbaar | 27-09-19 | 13:14 | 4

Iedereen zorgt voor z’n eigen pensioen.

Trumme | 27-09-19 | 13:21

Ja. Vooral aan de kinderen van anderen denken. Vooral van die anderen die de hele dag uit hun neus zitten te vreten en er de meeste kinderen op na houden..
Hou toch op. Verbeter de wereld en denk juist niet aan/over kinderen.

schoon-schip-maken | 27-09-19 | 13:24

Gedaan. Ik heb aardig wat in kas (wellicht tevens het gevolg van wat beroepsdeformatie), en dus beschouwt de overheid mij als 'rijk'.
Mag ik dus al zo'n 10 jaar meer belasting over betalen dan dat ik aan rente behaal (nee, beleggen is gezien mijn leeftijd geen optie meer).

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:29
▼ 1 antwoord verborgen

Even kijken, de laatste 30 (!) jaar inclusief de beurscrashes van 2000 en 2008 maakt hey ABP gemiddeld 7% (!) rendement.

Maar nu moeten ze rekenenen met een verwacht rendement over de komende 50 jaar (!) van minder dan één procent (!) door Knot en Draghi.

Pure onzin natuurlijk. Dat rendement gaat hoger zijn dan 1% !

Anoniemelafaard | 27-09-19 | 13:13 | 5

@JohnFrederikstadtdt | 27-09-19 | 13:17: wedje doen? Jij leent mij 1 miljoen. Over 50 jaar betaal ik je die 1 miljoen plus 50 % rendement terug. Het meerdere mag ik houden. Deal?

Anoniemelafaard | 27-09-19 | 13:49

Hoe weet u dat? De laatste staatsleningen geven nul procent of zelfs een licht negatieve rente! En beurskoersen stijgen ook niet tot in het oneindige

theo-is-dood | 27-09-19 | 14:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Moet me even van het hart; de pensioenpotten zitten tot de nok toe gevuld. Probleem is dat 10 jaar terug, toen de huidige rekenmethode bedacht werd, niemand rekening hield met 10 jaar Draghi.

Ik zit precies tussen 2 generaties in, en heb nooit een fonds gehad, maar altijd een verzekeraar. Ik zie mn beleggingen gestaag groeien, los netjes mn huis 100% af, maar dat gezeur van jongeren dat ouderen de pot leegroven klopt niet.

Ik ben behoorlijk in de materie thuis. De jongeren, gaan nu op basis van een 3% staffel meer opbouwen op basis van beschikbare premie, dan dat ze ooit met garanties hadden kunnen doen. Nota bene onze belastingdienst staat niet lager dan 2% verwacht rendement toe, en dan toch 0% rendement rekenen voor de uitkeringen? Is dat niet 100% krom?

Nice_Wheels | 27-09-19 | 13:13 | 2

Sorry Nice,
Baas dnb is ook baas ecb en verklaart voor europese belangen te gaan, 2 petten dus en guess what ?eerlijk delen met zuid europa van pensioengelden .bron radiointervieuw.

2CVOcean | 27-09-19 | 13:30

@2CVOcean | 27-09-19 | 13:30: Niet direct ons pensioengeld natuurlijk, maar meer het potentiële rendement daarop. Maar de rekenrente heeft werkelijk geen k*t te maken met het daadwerkelijk rendement op de centen. Dat is alleen maar zo omdat, zodra fondsen een garantie af moeten geven, dit geld ook in staatsobligaties moet. Onze overheid is dus de spekkoper van de rekenrente regel, da's het kromme aan het hele verhaal.

Nice_Wheels | 27-09-19 | 13:49

Ik hoorde dat een andere flapdrol de staat wil aanklagen voor de greep van €30 mld die de staat in het ABP heeft gedaan. Dat geld moet blijkbaar terug (met rente!) De beste man vergeet echter wie "de staat" is, wat ze met dat geld gedaan hebben, en waar het geld vandaan moet komen.

Kortom: die boze bejaarden willen dat de regering (die zij destijds zelf gekozen hebben) het gestolen geld (dat aan leuke dingen voor hen is uitgegeven) terug gaat halen bij de hedendaagse belastingbetaler, die niets met de regering van destijds te maken heeft en ook nauwelijks baat van dat geld heeft gehad. Je moet maar durven...

Muxje | 27-09-19 | 13:12 | 2

De bejaarden in hun caravans aan de spaanse costa's roeren zich! Hahaha

Papa Jones | 27-09-19 | 13:24

Slecht geïnformeerd, Muxje.
Wim Kok, je weet wel, die linkse graaier, had 35-40 jaar geleden niet genoeg aan de aardgasbaten om zijn linkse programma uit te voeren en met handje-klap instemming van de vakbonden is 33 miljard aan premies gejat. De beleggingswaarde zou nu meer dan 100 miljard zijn.
Dat optreden was meteen een stimulans voor multinationals om hetzelfde te doen, winst voor de aandeelhouders. o.a.
Ahold, Shell, Unilever en KLM deden hetzelfde.
Het gaat dus niet alleen over het ABP

Bolhoed | 27-09-19 | 13:35

Net als bij veel beroepen zal binnen een paar decenia blijken dat een grote generatie opeens verdwijnt (in dit gevalk: sterft). De pensioenpotten zullen nog steeds ongekend rijk gevuld zijn voor een veel kleinere vergrijzende groep.

Gerf | 27-09-19 | 13:10

Uw pensioenen worden sowieso geroofd wilt u dat dit door de EU gebeurd of door uw ouders en grootouders?

bijna_raak | 27-09-19 | 13:09 | 2

De EU heeft hier geen moer mee te maken. Niets, nakkes, nada.

Nice_Wheels | 27-09-19 | 13:15

Lol

echtpaul | 27-09-19 | 13:16

De jongeren hebben nog helemaal geen pensioen opgebouwd dus kunnen ook nog niets verliezen. En als ze studeren tot hun 27ste en dan eerst nog twee jaar de wereld moeten rondreizen dan is de tijd voor hun ook te kort om pensioen op te bouwen. Ze zullen er toch zelf voor moeten werken in plaats van te teren op wat hun voorgangers hebben opgebouwd.

Boer Willem | 27-09-19 | 13:08 | 5

Als ze op hun 30e, na terugkeer van die spannende wereldreis (doorgaans grotendeels op kosten van hun ouders) alsnog beginnen met beleggen, dan hebben ze alsnog op hun 60e een aardig bedragje in kas. € 25,= per maand, kom je al een heel end mee.

Moet je natuurlijk wel wat discipline hebben. En wellicht moeten de festivals, de trendy merkkleding, de nieuwe aaifoon, de tesla, de stedentripjes en dergelijke dan eventjes opzij geschoven worden?
Ja. het is een hele boetedoening, ik begrijp het...

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:35

@Nicholas | 27-09-19 | 13:34:
Rutte is erg blij met mensen die in dit soort sprookjes geloven.

Oh, en die 50-er? die mag nog gewoon minimaal 18 jaar doorwerken hoor. En is overigens ook nog lang geen 'oudere', maar ik begrijp dat jij de 30 nog niet gehaald hebt?

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 14:03

@EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:35:

Je kan het ook omdraaien, hoewel dat voor ouderen een bijzonder lastige mentale exercitie is. Maar ik zal een poging doen gebaseerd op hetgeen jij zojuist hebt geschreven:

Als ze op hun 62e, met een mooie VUT regeling, eindelijk die camper kunnen kopen en door Europa kunnen toeren want dan begint de grote en vooral, dat vinden ze zelf, verdiende permanente vakantie. Vanaf hun 65e komt dat aanvullende pensioen bovenop hun AOW'tje (doorgaans grotendeels op kosten van de jongere generaties). Hun belegging zit in stenen, want dat huis wat ze kochten in een lang vervlogen tijd toen de huizenprijzen nog laag waren en de hypotheekrente nog hoog, wordt ooit wel gekocht door een jongere. Daar vangen we tonnen op want ja, dat doet de huizenprijs nu toch? Heb ik als pensionado recht op.

Net als indexatie van mijn pensioen. Wacht, dat gebeurt al een tijdje niet, GVD!!!! Henk kom er maar in met je grafiekjes waar je zelf geen fuck van begrijpt. Corien, verzilveren die toekomstige rendementen op belegd vermogen van de gehele pensioenpot. Wij wilen in onze camper door Europa blijven scheuren, wij willen onze stedentripjes, onze boottochtjes.... Na ons de zonvloed!

Ja, het is een hele boetedoening, ik begrijp het....

Nicholas | 27-09-19 | 14:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Vraag me af; Is die pensioenpot van 1500 miljard om in kas te houden ?
Die "vergrijzing" gaat ook over hè, na de 60-ties hebben de mensen nog maar gemiddeld niet meer dan 2 kinderen genomen.....
Die grotere gezinnen is iets van na de oorlog tot de sixties, dat hield toen op !
Dus die pot mag langzamerhand best wel eens minder worden in plaats van meer !
Daarnaast heel veel mensen (import) wat veel minder (vaak geen) pensioen opbouwt !

A333aan | 27-09-19 | 13:08 | 1

Zag laatst in een overzichtje dat in een paar decennia de pensioenpot verdubbeld is, maar de verplichtingen zijn in dezelfde tijd verdrievoudigd.

Muxje | 27-09-19 | 13:14

Ook in de Verenigde Staten zit er te weinig geld in de fondsen om de beloofde pensioenen te kunnen betalen. En vergeleken met de Verenigde Staten doen we het in Nederland nog heel erg goed. Henk Krol moet niet zo zeuren:
us.pensiontracker.org

De cijfertjes komen van Stanford Institute for Economic Policy Research

theo-is-dood | 27-09-19 | 13:07
-weggejorist-
frank4444 | 27-09-19 | 13:07

@gringo brd: de PVV heeft de rekenrente gedoogd toen hij nog holmaatje van Rutte was. Heb daarna nooit gehoord dat Wilders van de rekenrente af wilde, maar omdat het nu aktueel is, zou het populistisch van hem zijn om dit nu af te serveren! Wat een mosterd na de maaltijd....!!!

brilpoetser | 27-09-19 | 13:07 | 2

Wat Wildershaat op zijn tijd (of voortdurend) moet kunnen he.

bijna_raak | 27-09-19 | 13:10

@bijna_raak | 27-09-19 | 13:10:
Poetser ziet een beetje wazig, heeft de verkeerde brilledoekjes gebruikt (dashboard doekjes met olie)....

the namster | 27-09-19 | 14:00

Rente: -0.5%
Inflatie: 2-3%

Staan nu al onder water. Kunnen serieus beter het geld verdelen nu, investeren in iets wat geld oplevert (energieproductie voor de toekomst) en niet te moeilijk doen.

paradoxical | 27-09-19 | 13:06 | 1

Maar de reële rente ligt een stuk hoger. Ga maar eens rood staan op je rekening, 10% komt eerst.

Nuchternederland | 27-09-19 | 13:07

Van een kale kip kunde nie plukke Henkie!

ZwengelMeister | 27-09-19 | 13:05

Sja, met spijbelen voor het klimaat ben je (volgens de klimaat-apen) goed bezig voor den toekomst. Pensioen opbouwen doet het natuurlijk niet en je toch veel te dure huur/hypotheek kan je er later ook niet van betalen.
Misschien woningovervallen doen op ouderen, voordat de verwarde mannen uit Afrika je voor zijn. Ook activiteiten die de klimaat-apen, al dan niet bewust, stimuleren.
Houzee kameraden.

Jan Passant mk2 | 27-09-19 | 13:03

wat een onzin! De ouderen hebben de pensioenpotten gevuld, en hebben klap na klap gekregen:
- middelloon ipv eindloon
- graai door de overheid in o.a. het ABP van miljarden onder Lubbers
- al jarenlang geen indexering
- geen pensioen meer met je 65ste, maar met je 67ste. Nog fijn even extra moeten betalen.
wat hebben jongeren betaald aan die miljardenpot? Nog niet veel, ouderen juist wel. En die hebben niets meer te vertellen nu. Absurd.
Oh ja, ik ben geen oudere, en heb in mijn leven al 7 jaar pensioen opgebouwd, dus ik preek niet voor eigen parochie.

Nuchternederland | 27-09-19 | 13:00 | 9

@Nuchternederland | 27-09-19 | 13:17:
Yep. De pest is, het moest verplicht in een fonds. Mijn stelling is dat je als jongere zijnde, in het hier-en-nu, beter zèlf kan zorgen voor een fijne spaarpot. Of in ieder geval naast wat de werkgever al voor je regelt, als je al zo'n geluksvogel bent, heel veel werkgevers hebben namelijk helemaal geen pensioenregeling, en veel - jonge - werknemers zijn zich hiervan helemaal niet bewust.

Ik sta dus, als Generatie Nix'er, enigszins dubbel in deze hele discussie.
Ik gun de 'ouderen' (dat varieert ook nog eens van pak 'm beet 65 tot 85+, nogal een diverse groep dus) uiteraard een goed pensioen, en ja, daar is voor gewerkt en gespaard, maar tegelijkertijd heb ik moeite met het gemauw van deze groep - toch echt wel overal van geprofiteerd, groeiende economie, huizenprijzen, geen noemenswaardige werkloosheid, enz.

Tegelijkertijd wekken 'jongeren' die het geld letterlijk over de balk smijten aan onzin en door 'influencers' bepaalde 'bucketlists' net zo goed op m'n zenuwen. Zoals 2 voor 12 al zei: zonder nieuwe aaifoon gaan ze zowat deaud. Sparen? niks ervan, YOLO! - en dan maar mauwen dat ze geen huis kunnen kopen en zo... tsja. Eigen keuzes, dames en heren, en ook van een laag inkomen kan je wel degelijk sparen - begin maar eens met het dumpen van de oto, levert je een goede € 250,= per maand op. En nee, het is géén eerste levensbehoefte.

Dus ja, ik zie het geklaag van beide kanten, en bij het horen daarvan denk ik iedere keer weer... wees blij dat je geen Generatie Nix' er bent. Overal aan meebetaald, geen VUT, geen niks, doorkleunen tot (minimaal! je 68e). Enorme werkloosheid meegemaakt in de jaren 1980, belachelijk hoge rentes betaald aan de eerste hut (jaja, 11%, kom daar nog maar eens om), met lede ogen de eindeloze import van kanslozen aanschouwd, de teloorgang van wat ooit 'mijn' NL was...

Ach, deze post is al lang genoeg. Ik hou d'r mee op. :-)

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:50

@EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:50: idem aan deze zijde betaal als 63 jarige 200 per maand mee aan het oppotten en mag daar straks een pensioen ter waarde van een aow alleenstaande bij optellen

fryskenvry | 27-09-19 | 17:51
▼ 6 antwoorden verborgen

Het ABP heeft de eerste 8 maanden van dit jaar een rendement gemaakt van 15%. Dat is 56 miljard euro. En ze betalen zo’n 8 miljard per jaar uit. Wat nou leegroven. GS ga eerst eens de goede sommen maken in plaats van dit ondeskundige commentaar.

Bralleput | 27-09-19 | 12:59 | 1

Dat leegroven zit in de beheerskosten en bonussen van de top. En dat in tientallen pensioenfondsen.

ja,diedus! | 27-09-19 | 13:05

Zo'n collectieve pensioen stelsel zal altijd eindigen met een groep winnaars en een groep verliezers. Uiteraard zal de groep winnaars (de boomers) het de beste systeem ooit noemen. Je kan beter voor jezelf zorgen en proberen overheidsbemoeienis in ons levens zoveel mogelijk in te perken met je stem.

unshift | 27-09-19 | 12:59 | 3

Er komt jaar in jaar uit steeds meer in de pot dan er ooit uit zal gaan. De winnaars zijn juist de jeugd als dit zo doorgaat.

2voor12 | 27-09-19 | 13:01

@2voor12 | 27-09-19 | 13:01: Hoe je het went of keert: als men van dit collectieve/socialistische waanzin afstapt en iedereen voor z'n eigen pensioen zorgt op een zo vrije manier mogelijk (zonder dat de overheid ons ook daar besteelt met belastingen), dan kan iedereen enkel zichzelf verwijten als er te weinig pensioen gespaard is.

unshift | 27-09-19 | 13:07

@unshift | 27-09-19 | 13:07:
Natuurlijk is een individuele pot waar je direct kan inzien wat er voor je in zit en welke risico's je wil nemen het beste.
Maar hoe wil je dat nu doen? De huidige pot opsplitsen maar in welke verhoudingen voor wie?

2voor12 | 27-09-19 | 13:14

Nee meneer Draghi van de ECB heeft de toekomstige kortingen veroorzaakt door de rente omlaag te gooien om de italiaanse kuteconomie op de been te houden.

Cleem | 27-09-19 | 12:59 | 3

Kudt*

Cleem | 27-09-19 | 13:00

Bravo!! Is communisme van meneer Draghi.

HogeNood | 27-09-19 | 13:17

@HogeNood | 27-09-19 | 13:17:
En de rest van de EU stond erbij en keek ernaar -> Gezien zijn laffe uitspraken is K. Knot al aan het voorsorteren op dat baantje van Draghi ....

the namster | 27-09-19 | 14:11

Socialistische ponzi schema's die in elkaar ploffen...

xpto | 27-09-19 | 12:58 | 1

Een kenner over de euro.

bijna_raak | 27-09-19 | 13:12

Even over iedereen die klaagt over dat "de ouderen de pensioenpot hebben gevuld, en de jongeren niets hebben bijgedragen".

Allemaal mooi en aardig he, maar dat klopt natuurlijk voor geen meter.
Het is een evenredige verdeling. Nederland bestaat namelijk niet uit: ouderen en jongeren.

Het bestaat uit jongeren, iets minder jonge jongeren, nog iets minder jonge jongeren, iets onder middelbare leeftijd, middelbare leeftijd, iets ouder dan middelbare leeftijd, .... , jonge ouderen,.... extreem oude ouderen.

En *ieder* van die groep heeft bijgedragen. Een deel van de pot is zelfs bijgedragen van mensen die nu dood zijn.

Mensen van 45 hebben 25 jaar bijgedragen, hebben die geen recht van spreken over hun 25 jaar lang ingehouden geld?

peterdh | 27-09-19 | 12:58 | 3

> Mensen van 45 hebben 25 jaar bijgedragen
Je zal 55 zijn en 30 a 35 jaar hebben bijgedragen. Je weet gewoon dat die pot binnen 12 jaar leeg kan zijn als het aan 50Plus ligt.

koeberg | 27-09-19 | 13:07

@koeberg | 27-09-19 | 13:07:
* meldt zich *

Gelukkig zelf fiks bijgespaard/belegd.
Dan maar niet backpacken in Australië... het is mijn eigen keuze geweest.

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:12

@koeberg | 27-09-19 | 13:07: Die pot gaat sowie so leeg de keuze is laten we de EU die pot leegroven of uw ouders cq grootouders. Overigens is de dekkingsgraad van het EU pensioenfonds maar 37% maar dat wordt vrolijk geindexeerd er is een stel regels voor het klootjesvolk en een stel regels voor de boven ons gestelden.

bijna_raak | 27-09-19 | 13:15

@Vuurwezel | 27-09-19 | 13:11:
Die verhoging van de BTW naar 21%, dat was toch vanwege 'de crisis' (die al weer bijna tien jaar achter ons ligt)?

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:13

@EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:13: Ik vond de verhoging van het laag btw tarief met 50% een stuk erger. Het hoge tarief is trouwens ook een aantal keer verlaagd (van 20% in 1986 naar 18.5% in 1989 naar 17.5% in 1992 en weer naar 19% in 2001). Die verhoging naar 21% is trouwens alweer uit 2012. Ik heb even gegoogled, en het kwartje van kok heeft een veelvoud opgebracht van de pensioenroof...

Vuurwezel | 27-09-19 | 13:41

En natuurlijk de roof van werkenden. Heb tot mijn 25e verplicht moeten inleggen in de ABP pensioenpot, maar bouwde geen pensioen op.

Pianoman | 27-09-19 | 13:47
▼ 1 antwoord verborgen

Die 'benadeelde' jongeren stemden massaal op Rubberen Robbie, Klavertje Nul en ander gespuis. Met als gevolg dat het gehele land nu in verval is. Geen greintje medelijden.

Rest In Privacy | 27-09-19 | 12:56 | 5

@IJsbrekert | 27-09-19 | 13:09:
"Zalig zijn de armen van geest", zei Jezus al.
Soms zei hij best slimme dingen.

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:14
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
frank4444 | 27-09-19 | 12:54 | 1
-weggejorist-
WahedPissebed | 27-09-19 | 12:54 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik weet er niet het fijne van, maar de ouderen hebben er toch recht op, immers zij hebben hun eigen pensioen al opgebouwd.

Linksom of rechtsom zijn er dus blijkbaar verliezers als ik het begrijp? Of de ouderen krijgen hun verdiende pensioen en de jeugd blijkbaar niet of minder, of de jeugd krijgt nog een vorm van pensioen en de ouderen zeggen vaarwel tegen hun eigen geld?

tjongerschans | 27-09-19 | 12:52

Stampvoetend pubergeschreeuw. De pensioenen zijn door het niet indexeren van de afgelopen jaren al 10 % lager geworden.

boccelullus | 27-09-19 | 12:51 | 2

De afgelopen 11 jaar hebben ouderen en jongeren 20% van hun pensioen zien verdampen ondanks een gemiddeld rendement op hun inleg van 6,2% per jaar.
Niet indexeren is diefstal en dankzij de kromme rekenrente komt de DNB en de politiek weg met het oppotten en te weinig laten uitkeren. Als je van historische rendementen uitgaat is er ruim 50% overdekking ook met de huidige toekomstige leeftijden. Laat je niet belazeren met sprookjes over inhalige ouderen. Ze zijn samen met de jongeren keihard ruim 20% gekort terwijl dit rekenkundig onnodig was.

Flappie2006 | 27-09-19 | 13:43

Het is een grote leugen wat hier verkondigd wordt; wij gepensioneerden hebben er veertig jaar of langer premie voor afgedragen deze premie heeft kunnen groeien de afgelopen veertig vijftig jaar en de jeugd moet nog beginnen met sparen.
Dus stop deze hetze tegen de oudere van Nederland en benader dit vraagstuk objectief en zonder rancune t.o.v. de oudere die dit land hebben opgebouwd en die er voor gezorgd hebben dat jullie niet met je 15 de aan de slag moesten maar lekker mochten door leren.

leoklei | 27-09-19 | 12:51 | 8

@bijna_raak | 27-09-19 | 13:18:
Okee. Opmerkelijk.
Ik weet nog van mijn eerste baantje, pensioenfonds ABP, ik mocht meteen meebetalen, maar de daadwerkelijke OPBOUW van je pensioen begon pas op je 25e.

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:55

@EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:15:
Ik begon in een vorig leven, als kleine Sjeik, ooit in de Thuiszorg. Daar krijg ik nog eens in de twee jaar een brief van (van het Pensioenfonds PPGM of zoiets?). Zo krijg ik ook nog een zelfde brief van iets in de industrie, en in mijn huidige functie (andere branche) gaat dat ook gewoon door.

Sjeik-Sjotum | 27-09-19 | 14:45

De mensen die het land hebben opgebouwd en er voor hebben gezorgd dat je niet op je 15e hoefde te werken zijn de ouders van de Boomer's en de meerderheid is daarvan allang dood en begraven. De Boomer's hebben vooral aan zichzelf gedacht.

Grachus | 27-09-19 | 18:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Dit stuk heeft veel weg van een tirade van een obstinaat, puberend 16 jarig meisje. Als ik nu een wereldleider was zou ik opstaan en applaudiseren, maar nee, dat ben ik niet.

harry19612 | 27-09-19 | 12:49

dit piramidespel

Upperclasser | 27-09-19 | 12:33

Juist, dat is precies wat het is.
En dat is de enige reden dat de grootste oorzaak van milieuvervuiling en nog veel meer ellende, namelijk de mensenplaag, niet wordt aangepakt.

Vergrijzing is een verademing voor Moeder Aarde.

Ben-Bataaf | 27-09-19 | 12:49 | 3

Hoe meer mensen hoe groter de welvaart is geworden (minder armen, minder hongersnoden, hoe meer het mileu er op vooruit is gegaan.

bijna_raak | 27-09-19 | 13:20

Hoe kan je nu iets roven als het vanjezelf is?

Je gehele loopbaan premie betaald voor je eigen pensioen, het is zelfs contractueel vastgelegd, echter de overheid verbreekt de gemaakte aspraak.

Meesteres Belgie | 27-09-19 | 12:49 | 3

heeft u deze "contractueel vastgelegd[e]" "afspraak" zelf weleens gelezen?
#generatiegraai

49 | 27-09-19 | 12:52

Ja, ik ben ook wel benieuwd naar dat contract. Ik heb zelf nooit iets getekend en werk toch al heel wat jaren.

koeberg | 27-09-19 | 12:57

@koeberg | 27-09-19 | 12:57: Lees uw eigen arbeidsvoorwaarden en contract, met name het gedeelte van de maandelijkse afdrachten. Uiteraard zal het bij elke instantie verschillend zijn, bijvoorbeeld, een leraar zal bij het ABP ondergebracht zijn.
De school waar deze leraar een contract heeft is gekoppeld aan het ABP.
Er is dus tevens een overeenkomst met het ABP en volgens mij heeft de ABP een overeenkomst met de overheid alsmede met elke aangesloten pensioen contract.

Meesteres Belgie | 27-09-19 | 13:20

Maar als we later groot zijn, kunnen we tenminste op hun graf pissen.

Calastir | 27-09-19 | 12:47

ze weten het zelf nog niet maar de wereld draait prima als er geen jongeren zijn .......
vooral opeters met slechte footprint in alle opzichten. Ook zonder nazaten

2CVOcean | 27-09-19 | 12:46 | 1

Jongeren zijn onze footprint, dat is het probleem.

Mr_Natural | 27-09-19 | 12:49

Dacht dat de EU-Fransen o.l.v. miezerig mannetje/kereltje Emmanuel Macron (die met die veels te lange wannabe milf voor hem) onze Nederlandse spaarpotten leegroofden.
.
"Eén voor allen en allen voor één”, toch, Henk D'Artagnkreul?

chicago river | 27-09-19 | 12:46 | 1

.... omdat zij zonodig op hun 53e op ambtenarenpensioen moeten.
Voila!
La-bas et Pays Bas n'est pas ici, nietwaar?

chicago river | 27-09-19 | 12:49

Het is schandalig dat nu zelfs de baas van het ABP meehuilt met de wolven in het bos. Het ABP had al zeker vijf jaar geleden de pensioenen moeten gaan korten met een klein bedrag. De huidige pensionado's worden een stukje ouder dan de leeftijd waarmee het ABP had gerekend. Die huidige pensioentrekkers hebben dus simpelweg te weinig in het fonds ingelegd. Kortom, gewoon korten die hap.
Maar dit is Nederland, en daarom zal er linksom of rechtsom wel iets verzonnen worden waarmee de rekening naar de komende generatie wordt geschoven.

theo-is-dood | 27-09-19 | 12:45 | 2

Genoeg ingelegd, maar gejat door Lubbers en Kok. Overigens ligt de prognose voor de sterfdatum te hoog, waardoor er pas later AOW wordt betaald maar de mensen toch eerder door gaan.

Tjemig | 27-09-19 | 13:03

De sterfleeftijd stijgt al heel lang niet meer, en is zelfs iets dalende. De gemiddelde man wordt nu 79...

Nuchternederland | 27-09-19 | 13:06

Het babyboomargument dat Kok een greep in de pensioenkas deed gaat voorbij aan het feit dat er geen lastenverzwaringen nodig waren die de huidige pensionado's hadden moeten betalen.

Potverteren door een hele nare egoïstische generatie. Om te kotsen die lui.

RenHoek | 27-09-19 | 12:45 | 1

Onzin, dat graaien onder Lubbers was niet in alle pensioenpotten, maar alleen de ambtenaren. En daardoor komt men 25 jaar later in de problemen. Dat en door Draghi ECB natuurlijk.

Nuchternederland | 27-09-19 | 13:05

Ronaldo, dit is onjuist. We hebben ons hele leven gewerkt en pensioenpremie betaald, het is ons geld …… het is te hopen dat de achterlijke Draghi-rekenrente op de helling komt bij dit achterlijke kabinet...…

gringo-brd | 27-09-19 | 12:44 | 3

Ja, helemaal mee eens

Gemeen Mosje | 27-09-19 | 12:46

En vele ouderen vanaf 15 jaar !
6 dagen per week.
En niet eerst 12 jaar studeren vakgebied Tibetaanse middeleeuwse gender neutrale sexleven van uitgestorven pest ratten.

joppo0 | 27-09-19 | 12:53
-weggejorist-
Cleem | 27-09-19 | 13:06

Begrijp even niet waarom de jongeren benadeeld zouden worden! Heb zelf sinds mijn 17e (toen kon dat nog!) bijgedragen aan het ABP en dit is tot op heden doorgegaan. Mijn welvaartsvaste pensioen met vervroegde uittreding is niet doorgegaan dus moest nog 7 jaar langer werken! En dan is mijn pensioen waarschijnlijk óók nog aan korting onderhevig!? En dat allemaal terwijl het ABP zijn vermogen de laatste 10 jaar verdubbeld heeft, maar dit niet aan de pensioengerechtigden mag geven door een kromme rekenrekente van het CDA, VVD, D'666, CU, PVV en PvdA, de beleidsbepalers van de laatste 10 jaar!! Niet de jongeren zijn de dupe maar zij die méér dan 40 jaar de pensioenfondsen volgestort hebben!!

brilpoetser | 27-09-19 | 12:44 | 3

PVV is niet voor de kromme rekenrente, effe corrigeren, beter je bril poetsen

gringo-brd | 27-09-19 | 12:45

Het ABP kan niet rekenen, de huidige generatie pensioengenieters wordt gemiddeld ouder dan verwacht.

theo-is-dood | 27-09-19 | 12:47

Volgens mij zijn we gewoon allemaal de lulet dat verschil dat jij langer voorgelogen bent.
Sparen voor een pensioen? M'n neus!

schoon-schip-maken | 27-09-19 | 12:49

Ik heb gvd 35 jaar betaald aan verschillende pensioen fondsen, ik had ook geen keuze vrijheid, mij is een welvaartsvast pensioen beloofd, en ik heb schijt aan jongeren! Zo.

Dat gezegd hebbende, wil ik wél kwijt dat ik het meent.

Een overeenkomst=een overeenkomst. Ik eis naleving van de overeenkomst.

Wat er na mijn gebeurt, interesseert mij de rozen.

Ben ik zo duidelijk genoeg?

Heppie-even-voor-mij | 27-09-19 | 12:43 | 7

@RenHoek | 27-09-19 | 12:52:
Ik heb ook schijt aan al die rennende jongeren die uit alle hoeken (en gaten) steeds hetzelfde onzinnige liedje afspelen....

the namster | 27-09-19 | 14:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Het zou uitstekend zijn, geld weghalen bij de ouderen omdat het voor de toekomstige ouderen negatief zou zijn? Laat me niet lachen, deze idiote hoax wordt opgestookt om de jongeren tegen de ouderen op te stoken.
Heeft niemand in de gaten dat er 16 miljard is geroofd uit de pensioenpotten, door de overheid? Laat ze dat maar terugstorten, het is opgebracht door de ouderen!

lanexx | 27-09-19 | 12:41 | 5

@Vanilla | 27-09-19 | 13:08: Nee werkelijk is dat referendum de nek omgedraaid door onze geliefde kartelpartijen ? U meent het stemde het stomme volk niet zoals de bedoeling was of niet over de juiste onderwerpen?

bijna_raak | 27-09-19 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je nu 25 bent spaar je voor je pensioen dat in 2075 ingaat.

Mr_Natural | 27-09-19 | 12:40 | 1

Je zou het in één keer moeten kunnen laten uitbetalen in 2075. Voor je begrafenis.

Papa Jones | 27-09-19 | 12:42

Henk, je had nog een miljard bij de teringbank Goldman Sachs terug kunnen halen als 'jullie' dat niet waardeloos geschikt hadden!

Einde van de Domheid | 27-09-19 | 12:40

Leuk topic van GeenStijl, oudjes helemaal over de zeik...

Papa Jones | 27-09-19 | 12:40 | 1

Ronaldo moet zich met voetbal bezig houden, als die een jaar niet betaald wordt zal die ook wel zeiken. Dat is bij lange na geen 32 miljard. adbroere.nl/web/nl/columns/32-miljard...

Tjemig | 27-09-19 | 12:54
-weggejorist-
frank4444 | 27-09-19 | 12:40 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan deze Ronaldo weg ? Mevr Wortmann legde in 3 zinnen als eerste pensioenbaas eindelijk eens uit waarom het veranderd kan worden. APG in 10 jaar tijd een vermogen van 250 naar 500 miljard uitgebreid. En ondertussen geen cent extra indexatie naar de gepensioeneerden. Als dit teveel is voor je Ronald, moet je bij de schoolkrant blijven.

Ortega77 | 27-09-19 | 12:39 | 3

LOL!!

Superior Bastard | 27-09-19 | 12:40

ergste is nog dat ze die pensioen zo kunnen verkassen naar t buitenland want EU.

ikworstelengadouchen | 27-09-19 | 12:44

Kan best wel zijn dat het vermogen gegroeid is. Echter, dat vermogen rendeert in de toekomst een heel stuk minder. Ik schat dat zestig procent van het totale vermogen van het ABP is belegd in staats- en bedrijfsobligaties. Die portefeuille vastrentende waarden gaat steeds minder renderen omdat de rentes (in Euro's) inmiddels negatief zijn. Dus als een tranche leningen met een rendement nu van bijvoorbeeld drie procent in 2020 afloopt, dan kun je die tranche niet doorrollen naar nieuwe leningen met hetzelfde rendement. Sterker nog, je mag geld toegeven. Voorbeeld:
**Die Rendite der Bundesanleihe mit 30-jähriger Laufzeit ist in negativen Bereich gerutscht. Anleger erhalten im Fall negativer Renditen unter dem Strich keine Zinsen.
Es ist eine weitere Zäsur an den Finanzmärkten: Am Freitag ist die Rendite für Bundesanleihen mit einer Laufzeit von 30 Jahren erstmals unter null Prozent gefallen. Der effektive Zins, der sich aus Wertpapierkurs und Nominalzins berechnet, sank bis auf minus 0,002 Prozent.
Wertpapiere mit längerer Laufzeiten als dreißig Jahren bietet der Bund derzeit nicht an. In den kürzeren Laufzeiten rentieren Bundespapiere schon seit längerem negativ. Die Rendite von deutschen Staatsanleihen mit zehnjähriger Laufzeit fiel am Freitag auf ein Rekordtief von minus 0,5 Prozent.**

theo-is-dood | 27-09-19 | 12:57

Hopelijk wordt verplicht pensioensparen gauw afgeschaft voor werknemers. Ik heb mijn geld liever gewoon nu elke maand erbij.

hustler01 | 27-09-19 | 12:38 | 5

Precies, gewoon zelf sparen. En dus moet de (R)overheid de belasting in Box3 afschaffen opdat sparen en beleggen weer loont.

theo-is-dood | 27-09-19 | 12:58

@theo-is-dood | 27-09-19 | 12:58:
En dat kun je welvoeglijk vergeten, want de overheid (en niet te vergeten de €U) ziet bij voorkeur het hele volk aan de bedelstraf / overheidsinfuus. Waarom anders wordt het hebben van vermogen bestraft, en het hebben van schulden toegejuicht?

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:18

@Le Roi | 27-09-19 | 12:49: Ja dat heeft niet te maken met het verjubelen van geld aan leuke linkse hobbies. Woningnood zegt u weet u hoeveel statushouders inmiddels gehuisvest zijn, maar laat vooral de grenzen open, geef onze munt weg aan de italianen, ga leuk van het gas los kan algemaal gratis en voor niks en dan kunnen wat pittige kapsels welkom welkom zingen voor leuke viriele 'vluchtelingen' allemaal even hooggeschoold. daar nog het rampzalige beleid bij om in tijden van krimp goed te bezuinigen, rechter die de wet voorschrijven. alle souvereinteit de deur uit naar Brussel.

bijna_raak | 27-09-19 | 13:32
▼ 2 antwoorden verborgen

1400000000000:17000000=82500. Ong.
Geef iedere burger 82500.
En vanaf dat moment spaart iedereen voor zijn eigen oudedagsvoorziening.

Ruimedenker | 27-09-19 | 12:38 | 4

@Ben5570 | 27-09-19 | 12:45: ALs deelnemer krijg je dan nog veel meer natuurlijk.Waarom moeten mensen die niet meedoen ook mee profiteren?

Ben5570 | 27-09-19 | 12:46

Ja klinkt mooi. Maar je snapt hoe dat in de praktijk gaat uitpakken he?
80% van demense gooit het de aankomende jaren over de balk, en tegen de tijd dat ze met pensioen gaan komen ze onder de armoedegrens.
Dan kun je wel zeggen: "Eigen schuld, hadden ze maar moeten sparen", maar je snapt dat die 80% van de mensen ook kiesrecht hebben. Dus dan is het simpelweg stemmen al naar gelang de partijen een hogere AOW/bijstand/65+-toeslagen-systeem opzetten. Met als gevolg dat niet de werkenden voor hun eigen geld via de pensioenpremie hebben gezorgd, maar de belasting betaler die opdraait voor degenen die hun loon over de balk hebben gegooid.

peterdh | 27-09-19 | 12:51

@peterdh | 27-09-19 | 12:51: Of het weghaalt bij de 'vermogenden', ofwel die mensen die wel voor hun oudedagsvoorziening hebben gespaard.

koeberg | 27-09-19 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

"het komt er gewoon op neer dat er meer geld naar ouderen gaat en er dus minder over blijft voor jongeren"

Even voor mijn goede begrip.
Wie hebben dat geld ook al weer ingelegd?

Kapitein Sjaak Mus | 27-09-19 | 12:37 | 7

> Zouden meer mensen moeten doen.
Klopt. Oud-collega's van me rekenen hetzelfde uurtarief als mijn werkgever, maar hebben hun pensioen zelf in de hand en houden daarnaast heul veul over. Ik moet nog maar zien wat ik straks als pensioen ga krijgen.
Maar ja, ik ben veel te meegaand om voor mezelf op te staan.

koeberg | 27-09-19 | 13:16

@RenHoek | 27-09-19 | 12:53: Allemaal geroofd van die arme zwartjes (pardon personen van kleur, maar hoe donkereder hoe erger) en verdiend met de slavenhandel.

bijna_raak | 27-09-19 | 13:34

@koeberg | 27-09-19 | 12:52: Je bent in de war met de AOW. Dát is inderdaad een omslagstelsel, maar de aanvullende pensioenen worden betaald uit de pensioenpotten die gedurende de afgelopen decennia zijn opgebouwd én uit het rendement over dat enorme kapitaal. Waar men nu bang voor is, is dat de pensioenpotten de komende jaren veel minder gaan renderen dan verwacht, waardoor er sterk op kapitaal ingeteerd zou worden. Vandaar de rekenrente.

Waagmeester | 27-09-19 | 14:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Nu komt het bewijs.
Is GeenStijl een website voor oude gepensioneerde zakken
Of is GeenStijl een website voor jonge niksnutten.
We gaan het in de reacties zien.
Ik zet in op 300 tegen 7 voor de pensioenplukkers

Premier Trutte | 27-09-19 | 12:37 | 4

Ik ben heel erg beledigd en gekwetst.

bijna_raak | 27-09-19 | 13:36

Inderdaad een website voor oude gepensioneerde zakken natuurlijk, maar wel (ik spreek ook een beetje voor mijzelf) hoogopgeleid of anders in ieder geval met een bovengemiddeld / hoog IQ.

Wladimir 1928 | 27-09-19 | 15:55

@Wladimir 1928 | 27-09-19 | 15:55: 1928.... dat is oud gepensioneerd inderdaad. We gaan alleen boven de 307 reacties uit. Meer langlevenden dan ik dacht.

Premier Trutte | 27-09-19 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

Ik vraag mij al die tijd al af: waarom zou je de zaak niet door kunnen rekenen op basis van het werkelijk genoten rendement en bouw daarin een royale veiligheidsmarge in.
Bij voorbeeld: het gemiddelde over de laatste drie jaren te delen door drie.
Dat geeft dan een veel hoger percentage dan de huidige rekenrente maar is de veiligheidsmarge zodanig groot dat het gek moet lopen wil het gedonder opleveren, want de pensioenfondsen renderen met of zonder crisis elk jaar nagenoeg hetzelfde.

ProAsfalt | 27-09-19 | 12:36 | 2

Ik zou niet het gemiddelde nog een keer door drie delen. Dan wordt de veiligheidsmarge wel heel groot.

hustler01 | 27-09-19 | 12:40

Het werkelijke rendement is ook nodig om de aanspraken in de toekomst te kunnen dekken. Hogere levensverwachting enzo. Er zit, gemeten naar de aanspraken die (toekomstige) deelnemers maken, niet teveel in de potten.

Het brein erachter | 27-09-19 | 13:02

Laat ze eerst maar eens gaan werken en wat opbouwen. Dan kunnen ze ook een huisje kopen (niet meteen een villa, maar hé, pa heeft er ook voor gewerkt) en als ze goed doorwerken hebben ze ook nog een pensioen later.

JanBrel | 27-09-19 | 12:36

Boomers kunnen numeriek ALLES winnen.
Dat doen ze dan ook.
Schaamteloos.
#boomerschaamte

Einde van de Domheid | 27-09-19 | 12:36 | 7

@JanBrel | 27-09-19 | 12:38: (%% van de babyboomers heeft schaamteloos zitten graaien. Gratis zorg, gratis onderwijs, eindloon pensioen en ga zo maar door. En nu willen ze ook het pensioen van de jongste generatie hebben.

Schaamteloos.

RenHoek | 27-09-19 | 12:50

@Dr_Prepper | 27-09-19 | 12:48:
En door wie is nu die gigantisch grote pot gevuld? Door de jongeren die nu op hoge toon eisen? Niet dus.
Je moet bij de EU gaan jammeren die de rente opzettelijk laag houd. De EU waar de jongeren zo massaal voor zijn. Eigen schuld dikke bult dus.

2voor12 | 27-09-19 | 12:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat een gejank weer, Ronaldo.
Je begrijpt kennelijk niet dat met die lage rekenrente die er nu wordt gehanteerd, juist OOK de jongeren worden gepakt, omdat ze minder pensioen opbouwen?

Ach, we kunnen de pensioenpotten natuurlijk ook gewoon direct aan de €U overhandigen. Een beter idee?

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 12:34 | 9

@2voor12 | 27-09-19 | 12:45: Politiek is niets anders dan gelegaliseerde misdaad. Als de maffia het doet heet het afpersing en als de staat het doet noemt men het belastingheffing, het blijft gewoon misdadig. Het gaat al jaren goed met onze economie maar de staatsschuld loopt nog altijd op. hoe lang pikken we het nog dat we gewoon schaamteloos worden bestolen door een stelletje zich volksvertegenwoordigers noemende kakkerlakken voordat de pleuris uitbreekt.

JethroBull | 27-09-19 | 13:05

@JethroBull | 27-09-19 | 13:05:
Er is een goede reden waarom ik toch, ondanks recente miskleunen, blijf stemmen op een partij die:
- streeft naar vlaktaks en bijkomende afschaffing toeslagenkermis;
- toelating immigranten middels een Green Card-systeem, oftewel, alleen toegang als je ook daadwerkelijk iets te bieden hebt;
en, last-but-not-least,
- beperking kinderbijslag tot het 2e kind.

Als iedereen dat nou eens deed, dan veranderde er wellicht ooit iets.

EefjeWentelteefje | 27-09-19 | 13:24

@2voor12 | 27-09-19 | 12:52: De mensen die er volgens u niet voor hoeven te bloeden, zijn precies de mensen die gestemd hebben op de partijen die ons de EU in gerommeld hebben. De jongeren die hiervoor de rekening krijgen, hebben die keuze nooit gehad.

Dr_Prepper | 27-09-19 | 14:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Na ons de zondvloed. Wie weet hoe dichtbij de volgende en allesvernietigende oorlog is.

Superior Bastard | 27-09-19 | 12:34 | 3

Wat is zondvloed als je ongeveer €240.000 in je werkzame carrière VERPLICHT in een pot hebt moeten stoppen omdat vervolgens in pak 'm beet 14 jaar terug te laten betalen?
Dit is nog maar een voorzichtig geschat gemiddelde en zonder rendementen van de beleggende fondsen.
Dus lul niet zo stom alsof het alleen maar egoïsme is als je 40+ jaren hebt staan te ploeteren.
De echte oorzaak, en dat weten we allemaal, ligt aan het beleid van de ozo noodzakelijke EU met een maffe Italiaan die de baas is over het ECB.

gemeentereiniging | 27-09-19 | 15:13

Die derde wereldoorlog (overigens niet allesvernietigend!) en grote zondvloed gaan komen, maar voorlopig nog niet. Eerst moet er nog grote inflatie op gaan treden in het Eurogebied en zal er nog sprake zijn van burgeroorlog-achtige toestanden in verschillende West-Europese landen. Ik raad iedereen met interesse in de toekomst het volgende naslagwerk aan: www.amazon.de/Refugium-Sichere-Gebiet...

Wladimir 1928 | 27-09-19 | 15:46

ben al jaren lid van de fnv wil het al heel lang opzeggen ga het deze week doen

nachtbrakers | 27-09-19 | 12:34 | 3

Wat heeft de FNV hiermee te maken? U moet uw lidmaatschap van de ECB bij meneer Draghi opzeggen.

theo-is-dood | 27-09-19 | 13:00

@theo-is-dood | 27-09-19 | 13:00: wil ik ook graag maar dat kan ik helaas niet de fnv wordt steeds meer een club voor de oude mensen
Ik moet nog ruim 20 jaar werken voor ik met pensioen kan
Tegen die tijd is alles op

nachtbrakers | 27-09-19 | 13:20

Nachtbraker, zonder de FNV zou het eerder dit jaar afgesloten pensioenakkoord er nooit gekomen zijn. De AOW-leeftijd gaat wel degelijk veel minder snel stijgen. U kunt beter op een partij stemmen die tegen de verhoging van de AOW-leeftijd is (suggestie: PVV), en uw lidmaatschap van de FNV gewoon handhaven.

Wladimir 1928 | 27-09-19 | 15:37

Beetje populistisch. Er zijn goede argumenten voor om nu niet meer te korten. Bovendien heb vertrouw ik liever dat Bubbles senior nu genoeg krijgt dan dat t straks met de Frambozen gedeeld moet worden.

BlowingBubbles | 27-09-19 | 12:33

De pensioenleeftijd verlagen naar 50 jaar lijkt mij een goede volgende stap. Hoe sneller het systeem klapt, hoe minder lang ik mee hoef te doen aan dit piramidespel

Upperclasser | 27-09-19 | 12:33 | 1

Het systeem in Singapore copiëren. Ieder zijn eigen potje, zodat je niet onnodig mee betaal met de piramidespelen van anderen: www.falcovalkenburg.eu/wp-content/upl...

Wladimir 1928 | 27-09-19 | 15:31

Diezelfde jongeren die niks-nada-noppes hebben bijgedragen aan de pensioenen? je begint pas bij je 25e te betalen namelijk, voor die tijd niet zeuren.

sko | 27-09-19 | 12:33 | 4

@2voor12 | 27-09-19 | 12:35: En gebruik je stem eens goed,om 80.000 Syriërs naar hun veilige land terug te gaan,
Hebben de jongeren gelijk 50.000 sociale huurwoning beschikbaar.
P.s alleen met deeltijd baantjes kan de kachel niet branden.

De Profundus | 27-09-19 | 12:49

@De Profundus | 27-09-19 | 12:49: 80.000 Syrische pappies en mammies met gemiddeld 6 kinderen? Ik kom niet verder dan 10.000 huisjes.

marcoplarco | 27-09-19 | 13:15

Fuck you sko. Ik ben dan misschien geen standaard jongere jongere meer, maar uiteindelijk betekend nu niet korten gewoon dat de pensioenafdrachten die ik nu verplicht moet doen veel minder op gaan leveren tegen de tijd dat ik met pensioen mag. Ja de ouderen hebben ook gewoon pensioen betaald. Naar nu blijkt dus gewoon te weinig. De huidige generatie kan er niets aan doen dat de huidige pensionados gouden bergen zijn beloofd voor hun pensioenafdrachten die niet waar gemaakt kunnen worden. NU kunnen we voorkomen dat de huidige werkenden en jongeren straks niet in de problemen komen foor een kleine korting (die al veel eerder genomen had moeten worden en dan veel kleiner was geweest) op de nu uitgekeerde pensioenen.

Gregovic | 27-09-19 | 15:18
▼ 1 antwoord verborgen

Simpel toch:

De jongeren zijn toch voor de Eu waardoor uiteindelijk over europa alles genivelleerd wordt.

De rijke landen zoals NL gooien dus al hun geld in de gemeenschappelijke Eu pot, inzake pensoenen om de Euro te redden.....,

Tee Of Cup | 27-09-19 | 12:32

Laat de regering de miljoenen die ze in het verleden uit de pensioenpot gestolen hebben eerst even terugstorten dan zijn we allemaal weer een beter af.

gerrie de perrie | 27-09-19 | 12:32 | 8

Laten we gewoon de overheden en ZBO’s flink inkrimpen en nederlanders wat zelfstandiger maken zodat alle belastingen flink omlaag kunnen en we zelf ons pensioen kunnen sparen/beleggen

Dutch_Holland | 27-09-19 | 15:01

Lubbers en Kok hebben alleen gestolen uit de pot van het ABP. Uiteraard moet die smerige diefstal terug gedraaid worden (en de schuldigen postuum opgehangen); dan is het ABP uit de gevarenzone. Maar daarmee is het PFZW nog niet uit de problemen, en zo zijn er nog een paar met te weinig dekkingsgraad.

Wladimir 1928 | 27-09-19 | 15:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Herstelbetalingen aan Nederlanders, het moet niet gekker worden..

Mr_Natural | 27-09-19 | 12:32
-weggejorist-
frank4444 | 27-09-19 | 12:32 | 3

Gefeliciteerd Henk!

Superior Bastard | 27-09-19 | 12:31

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl