Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Driekus Vierkant over vee: Het meurt in Den Haag

En het riekt erger dan gier.

Gieeeeeeruh

Wauw! D66 weet hoe ze haar Voltooid Leven programma kan invullen! D66 wil 50 miljoen kippen en 6 miljoen varkens aan het gas, vanwege stikstof. Laten we vooral de Nederlandse veestapel halveren, waardoor Nederland de hongerdood sterft, of massaal aan de broccoli moet. Wat in feite even ellendig is. Zitten ze in Den Haag allemaal aan het lachgas? Lekkere democratie: minder dan 1% van de inwoners affikken. 

Hoe zit het eigenlijk met dat stikstof? 

Stikstof is tof
Stikstof is ongevaarlijk voor mens en dier. Lucht bestaat van nature voor 78% uit stikstof. Zuurstof is veel gevaarlijker. Eten wordt verpakt met stikstof in plaats van lucht zodat het langer houdbaar is. Is er brand? Stikstof verdringt de zuurstof en de fik is uit. Stikstof is ook een belangrijk onderdeel van kunstmest, want die 17 miljoen mondjes moeten wel gevoed met verse groenten en fruit en granen. Alles dat groen is groeit als kool van stikstof, hoezee.

Vooruit, stikstof is niet altijd tof
Dan de nadelen: mensen en dieren produceren stikstof. Poep. Stront. Mest. Gier. In fossiele brandstoffen zit ook stikstof. Hoi Randstadforenzen. De industrie stoot stikstof uit. Hoi Pernis. Vliegtuigen ook. Hoi Schiphol. Samen met fosfaten (ook uit mest en kunstmest) zorgt teveel stikstof voor wildgroei van planten. Maar niet per se de planten die je wil. Zo kan onkruid de natuur verpesten, ook in het water. Het is dus best een goed idee om stikstofuitstoot te verminderen. En dat gaat ook al jaren de goede kant op. 

Vooropgesteld: Nederland heeft geen natuur
Hoe definieer je natuur eigenlijk? Alles dat de mens schept of beïnvloedt definieer je als cultuur. Cultuurlandschap is bijvoorbeeld akkerbouw en weilanden. Steden, dorpen, industrie: allemaal cultuurgebied. Alles dat mensen niet maken of beïnvloeden heeft de definitie van natuur. In Nederland hebben we op wat ongerepte en pseudo onbeheerde gebieden na (Wadden, Veluwe, hoi Oostvaardersplassen) feitelijk geen natuur. 

We wijzen tientallen postzegeltjes aan, zeggen dat dit natuur is, we gaan het vervolgens beheren en beschermen. Wat wij natuur noemen, is niets meer dan beheerde wilde tuintjes, met plantjes en diertjes die we er wel willen hebben en de rest rossen we eruit. Schieten, maaien, plat spuiten, voederen, kappen en aanharken. Hekje eromheen en genieten maar. Beheerde natuur is een tegenstelling. Het bestaat niet. Het is hooguit recreatiegebied, van en voor mensen. 


Voilà. Nieuw probleem uit niks gekweekt

Nederland is een klein landje, met Madurodam-postzegeltjes stukjes land met industrie, wonen, agri en natuur volledig door elkaar heen. Dit alles zit elkaar flink in de weg. Honderdzestig ‘natuur’gebieden zijn als een lappendeken verspreid in een klein landje, dat is natuurlijk vragen om gedoe. Zeker als het in het belang van invloedrijke partijen is om hun nep-natuurgebiedjes te blijven beheren. Lalala ‘natuur’subsidie. 

Wegkijken
In plaats van natuurgebieden te schalen en af te schermen van cultuurgebieden, en de industrie aan te pakken om milieuvriendelijker te produceren, namen de Nederlandse politiek en de industrie het niet zo nauw met de stikstofproblemen. Ze verzonnen een heel complex systeem met compensatie. En ze verzonnen een list: als je later ooit een keer compenseert, mag je nu al uitstoten. Typisch Den Haag: een papieren oplossing vinden en ondertussen lekker doorpompen. 

Lekker liegen en verdraaien
Bovendien: Den Haag wil de werkelijke stikstofneerslag niet echt meten. Want dan kun je goochelen met de cijfers zoals je wil. Hier op het platteland hebben we daar verschillende woorden voor: sjaggeren, marchanderen, draaien, spinnen, manipuleren, liegen. D666. Zak lekker weg in je eigen stront, D66. 

Tik op de vingers
Dat de Raad van State de overheid het gierdeksel op de neus gaf, was meer dan terecht: stop met sjoemelen. Dus dat iedereen nu in paniek is en naar elkaar begint te wijzen: als men in Den Haag niet zelf mee had gedaan aan de sjoemelpraktijken, maar werkelijk goed beleid had gemaakt, was er niets aan de hand geweest. Ze hebben het zelf laten ontsporen, daar in Den Haag. D66, CDA Gristenen, VVD, GroenLinks, allemaal. En de industrie ook. Allemaal boter op het hoofd. Waarom betalen we nog belasting?

Shots fired!
De chemische industrie was de allereerste die de verantwoordelijkheid afschoof en naar de agri-industrie wees: “hullie stoten veel meer stikstof uit dan wij, laat ons met rust!” Nou nee, de chemische industrie produceert bijvoorbeeld bakken kunstmest, en verdient hier miljarden aan. En wat te denken van de raffinaderijen? Gaat D66 Pernis sluiten? Dat zou trouwens meteen de leefbaarheid in Nederland ten goede komen

Dom66
D66 wil de Nederlandse veestapel halveren. Wat een ontzettend dom idee. Om heel veel redenen:

1. De Nederlandse agri-sector is de schoonste, diervriendelijkste en meest efficiënte van de wereld. De veestapel hier halveren betekent elders meer uitstoot, meer dierenleed, meer transportkosten (en uitstoot) en duurder eten voor Nederlanders. Dankjewel D66.
2. De Nederlandse agri-sector voedt 17 miljoen Nederlanders en nog heel veel meer daarbuiten. Die halveren betekent voedseltekort en torenhoge voedselprijzen. Dankjewel D66.
3. De Nederlandse agri-industrie halveren is de nekslag voor een sector terwijl je deze juist wil stimuleren nog milieuvriendelijker en nog diervriendelijker te werken, en deze expertise internationaal uit te venten, zodat de uitstoot mondiaal lager wordt. Je wil de Nederlandse sector dus juist vergroten en internationaal laten concurreren, en niet de nekslag geven. Dankjewel D66. Niet zoveel naar mannen met rode brillen luisteren, ok? 

Kunstmest
Ja zeggen de vegetariërs: gewoon minder vlees eten! Nou uhm nee joh. Want weten jullie hoe jullie groente groeit? Juist: CO2 en kunstmest. In Nederland worden miljarden kuubs aardgas (echt bizar veel!) gebruikt om CO2 en kunstmest van te maken. Voor jullie groente.

En wat zit er in kunstmest? Juist: heel veel stikstof. Kunstmest maken is een extreem energie-intensief proces. 20% van het aardgas is nodig als energie om van de andere 80% kunstmest te maken. Dus wees voorzichtig met wat je wenst: je eigen eten is het volgende slachtoffer van je overdreven vleeshaat en je blinde stikstofpaniek.

Echte mest is biologisch
We kraken dus miljarden kuubs aardgas om tot kunstmest en dat terwijl we kipjes, varkentjes en koetjes hebben die fijne biologische mest produceren, wat net zo goed als kunstmest kan worden gebruikt om groenten te verbouwen. Echte biologische groente verbouw je sowieso niet met kunstmest maar met echte mest. Best wel hilarisch dat biologische groente voor vegetariërs met biologische dierenresten kan worden geteeld. Broccoli met varkensbloedmeel, iemand? Hehehe. 

Aan de ene kant hebben we dus een bio-mest overschot door kippen en varkens en koeien en overheidsbeleid en aan de andere kant maken we kunstmatige kunstmest met bizar veel uitstoot en milieubelasting. Dit slaat echt nergens op. Maar waar hebben we dit aan te danken?

Het meurt in Den Haag
Je zou denken dat je in een circulaire economie juist bio-mest gaat toepassen, en geen kunstmest meer gaat maken. Waarom doen we dat niet? Nou, het was altijd in het belang van Den Haag om zoveel mogelijk aardgas te verkopen aan kunstmestfabrikanten. Gewone mest uitrijden werd zwaar gelimiteerd, en de boeren mochten fors gaan betalen voor kunstmest. 

Lalala meer geld voor de roverheid. De reden dat onze biologische mest nog steeds niet circulair wordt toegepast is dat Den Haag dit samen met de chemische industrie tegenhoudt. Dus stop eens met wijzen naar een ander, D66! Stelletje milieuvervuilers. 

Circulaire mest
Het goede nieuws is dat men in Wageningen allang bezig is met onderzoek naar het circulair maken van echte mest ter vervanging van kunstmest. Mensenmest bijvoorbeeld, uit het riool. Zuiveren, droge mest van maken. Idem voor kippenmest, varkensmest en koeienmest. Als je dat efficiënt wil doen, dan moet je alles opvangen. 

En dat doe je dus niet in een weiland, maar in een nette stal. Op schaal. Zodat de uitstoot niet in de grond terecht komt. Ja je leest het goed: meer megastallen, het is beter voor het milieu. En je houdt nog meer hectares voor echte natuur over ook. Hoor je de kortsluiting al in die vega-koppies? Leve de Nederlandse boeren, leve de Nederlandse agri-wetenschappers. We lopen voorop ten opzichte van de rest van de wereld. Koester dat. We kunnen de wereld ermee veroveren èn verbeteren. 

Ruilverkaveling
Toen boertjes aan schaalvergroting gingen doen, ontstond ruilverkaveling, dit was landelijk beleid. Prachtige uitvinding. Grotere stukken land, efficiënter boeren, het bracht Nederland voorbij de hongerdood en bracht ons welvaart. 

Laten we dat principe eens toe gaan passen op de huidige indeling van Nederland: als we toch al die mini nep-natuurgebieden beheren, laten we die 160 aangeharkte tuintjes dan terugbrengen tot 12 hele grote, met echt mooie ongerepte natuur. Zodat wonen, werken, industrie en natuur veel minder last van elkaar hebben. En de natuur zich echt kan ontwikkelen in Nederland. 

Dus D66, als je slim bent, sluit je juist een pact met de Nederlandse agri-sector. Stimuleer circulaire bio-mest, kill de kunstmest, laat boeren netjes en op schaal mest opvangen en verwerken, en gebruiken als groeispul voor al die mooie groenten, en laat de agri-sector de wereld in trekken en veroveren met deze mooie innovaties. Voor een betere wereld moet je bij de boer zijn. Niet bij D66 vooralsnog. De stinkerds. In je vieze stinkstad. Kom maar een frisse neus halen in de mooie regio!

Stinkerds.

Drie Kusjes, 
Driekus Vierkant

Social

Reaguursels

Inloggen

Fijn stuk Driekus. Wat is er gebeurd met D66? Vroeger waren ze het slimste jongetje van de klas. Nu lijken het wereldvreemde consultants die uit alle ruiven meevreten die te vinden zijn.

van heinde en verre | 11-09-19 | 21:14

Ik heb nog alternatieven voor '66. Halveer het aantal natura 2000 gebieden of halveer de bevolking.... Omdenken.

Roeieber | 11-09-19 | 13:39

Liggen veel mensen er nu werkelijk wakker van dat in de Randstad en om veebedrijven heen de sloot eutrofiëert en er geen visje of hogere diersoorten meer in zouden leven zonder stikstofbeleid?

Dat we ons grondwater een beetje extra moeten zuiveren van de nitraten en ammoniak of wat dan ook? Alsof we nu of korter dan een eeuw geleden nog kristalhelder en zuiver water direct uit de sloot of de grond konden drinken? Echte natuur overleeft het wel, zeker in wat grotere natuurgebieden, en niet elke centimeter van NL hoeft een natuurgebied te zijn.

We zijn inmiddels afgedaald naar een niveau van collectieve neurose. Zo beweert het Longfonds, de klimaat- en energie-experts pur sang, ook dat elke kolencentrale dicht moet en dat de helft van de kindertjes in de stad met astma dat zogenaamd krijgt van "luchtvervuiling" terwijl nog geen halve eeuw geleden heel NL op kolenkachels verwarmde, zonder filters of katalysatoren of andere maatregelen waarmee je bij kolencentrales wellicht de uitstoot kunt zuiveren. Lagen die kindertjes toen ook dood in de sloot of voltijds naar adem te happen? Ook maakt men zich geen seconde druk of die kindertjes straks nog wel verwarming hebben in de winter of koeling in de zomer als we de halve energievoorziening slopen en ons geheel afhankelijk maken van de nukken van wind en zon. Dat maar liefst een derde van het fijnstof uit de natuur zelf komt, om even de andere tweederde van de mens in perspectief te plaatsen, maakt ook niet uit kennelijk. Nee, elke molecuul die de mens uitstoot is Het Grote Gevaar, de Dwarrelende Dood.

Is voor mij serieus de reden geweest om de Staatsloterij op te zeggen (afgezien dat de kans dat je wint nihil is, maar goed dan wint i.i.g. een ander nog en het is "spannend"), want ik had geen zin meer om het Longfonds en andere dolgedraaide clubs te financieren die vooral lijken te bestaan voor hun eigen liefdadigheid. Terwijl ze eigenlijk dat geld zouden kunnen besteden aan medisch onderzoek zodat die astmapatiëntjes net zoveel last hebben van de "vervuiling" in NL als de overgrote meerderheid van de bevolking, namelijk zo goed als niet.

Dat je je handen wast, je kinderen en jezelf tegen de meest voorkomende en schadelijkste ziektes vaccineert, je hand voor je mond houdt als je hoest en binnen redelijke grenzen iets aan schadelijke uitstoot probeert te doen zonder draconische maatregelen en een waterval aan ver- en geboden, prima. Maar inmiddels lijken we hier permanent met een mondkapje, gasmasker en latex handschoenen te moeten rondlopen of de hele maatschappij letterlijk stil te moeten leggen als het aan sommigen ligt. En is er kennelijk geen enkele waarde in het leven of prioriteit hoger dan milieubehoud en onrealistisch "zuivere" (d.w.z. slechts natuurlijk vervuilde) lucht.

Een hoop problemen en risico's lijken meer in de hoofden van mensen te zitten dan in de werkelijkheid daarbuiten. Of als ze al bestaan worden ze tot fobische proporties uitvergroot. Bij aanslagen word je doodgegooid met spreekwoordelijke keukentrapjes ter relativering, maar niemand die eens tegen die milieu- en smetvreeslobby's zegt: doe eens normaal of ga lekker zelf in een rusthuis in de duinen of bossen zitten i.p.v. heel de wereld tot je plastic bubbel te maken.

Wol | 11-09-19 | 11:20

De politiek heeft zich een probleem laten aanpraten , stikstof emmissie lost de natuur op . Denk je dat de USA of zelfs de rest van wereld dit zelf wil oplossen ?

elevator | 11-09-19 | 09:24

Weer een verhaal dat stikstof (N2) en stikstofoxiden door elkaar haalt.
De milieupaniekers zeggen stikstof terwijl ze stikstofoxiden bedoelen.
Nitraten, nitrieten, ammonium, ureum, distikstofoxide (het ligt allemaal aan die ballonnenverkopiër in Amsterdam!1!!!), allemaal varianten. Dat is niet de variant N2, welke we inademen.

Weet iemand waar het verhaal nu over gaat? En wat is nou het probleem?

klevert | 11-09-19 | 09:03 | 2

Dit dus.

knutsel_ | 11-09-19 | 09:50

De reden dat over stikstof gesproken wordt is omdat ammoniak ook tot de uitstoot gerekend wordt. Ammoniak is ook een stikstofverbinding. Waar de landbouw maar een relatief klein deel van de stikstofoxiden voor zijn rekening neemt is deze sector voor zo'n 90% procent verantwoordelijk voor de uitstoot van ammoniak.

Daarnaast is er natuurlijk nog de methaanuitstoot als probleem, maar dat is een ander onderwerp.

MFvGeel | 11-09-19 | 10:43

Het artikel waar wij op reageren raakt kant nog wal. Gelukkig dat het humor en zelfspot is. Wel leuk om te lezen.

Merlanni | 11-09-19 | 09:02

Driekus, Driekus, Driekus, Driekus! Een zinnige, zonnige visie!

ratelaar | 11-09-19 | 08:46

Zoals hij het hier over de natuur heeft als onsamenhangend geheel, zo is zijn betoog. Dat de veeindustrie efficiënt is en bla bla bla het diervriendelijkst in de wereld (feit?????) betekent nog steeds dat die dieren hun leven lijden in plaats van leiden. Dat hij een plattelander is, wat wil dat zeggen? Weet je het dan beter of heb je zelf je industriële belangen? Woon zelf overigens ook tussen de veefabrieken en op het totaal verziekte dode platteland. Juist ja, door die efficiëntie!

DeEchteWaarheid | 11-09-19 | 08:25 | 4

Je hebt een soort van gelijk. De met gier doordrenkte graslanden, eindeloze maisakkers, dieren in de ammoniakmeur in hun stallen, kan je gezond en levend noemen.

DeEchteWaarheid | 11-09-19 | 08:40

Ok woon ook in de agrarische woestijn. Veel monocultuur en intensieve landbouw, her en der een vee concentratiekamp... Ik denk dat het anders kan. De hoogtechnologische landbouw mag wel iets minder, de biologische laagintensieve landbouw kan wel wat meer. Toch denk ik dat Driekus een goed punt heeft vwb meer bio-mest vs industriele petrochemische kunstmest. Daarnaast denk ik dat grotere natuurgebieden icm meer biologische permacultuur landbouw een prima idee is. Met onze voedselvoorziening moeten we voorzichtig zijn en wilde ideeen als halve vee-stapels vernietigen geboren uit klimaathysterie lijkt me een slecht plan.
Het hoofd koel houden zorgt ervoor dat het water nu en over 100 jaar niet tot onze lippen staat.

ratelaar | 11-09-19 | 08:56

De milieu maffia heeft er voor gezorgd dat we nu allemaal scharrel eitjes moeten eten .
Terwijl dit slecht is voor het milieu , de eitjes en de kippen .
De eerste meters buiten de stal groeit meestal geen spiertje gras omdat de kip daar schijt , alles komt dan in het grondwater .
De eitjes hebben een grotere kans op salmonella besmetting doordat de kip buiten loopt .
En de kip zelf sterft vaker door aanvallen van roofdieren en zieke wilde trekvogels .

elevator | 11-09-19 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Eindelijk een stuk wat feitelijk 100% klopt.

varkensboer | 11-09-19 | 07:21 | 4

Er klopt geen ene zak van al je meer dan VMBO niveau hebt.

Epistulae_Morales | 11-09-19 | 07:59

Een echte boer weet dat alleen met natuurlijke mest niet goed te bemesten is en dat deze bij gebruik veel stikstofverbindingen verliest. Kunstmest is beter doseerbaar en specifieker per gewas te gebruiken. Waarom zou een beetje zuinige boer anders kunstmest kopen? Door het effectief bemesten met kunstmest is de opbrengst vele malen hoger. Zonder kunstmest ontstaat er een tekort aan gewassen en vlees met als gevolg honger en hogere prijzen. Typisch dat deze "boer" (terecht) niet aangewezen wil worden als de veroorzaker, maar wel graag anderen aanwijst als de veroorzaker. Dit zelf gecreëerde probleem los je niet op in een enkele sector.

Roeieber | 11-09-19 | 13:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ideetje van Keetje . Kunnen we om te beginnen niet d66 halveren.Dan zijn we al een stuk verder.

gerrie de perrie | 11-09-19 | 06:53 | 1

Zojuist gedaan.
D33...

alpha centauri | 11-09-19 | 07:52

En anders worden we toch gewoon de wereldwijde nummer 1 producent van bramenjam? En ook van brandnetels kun je soep en thee maken. Dat zou de vega's toch moeten aanspreken.

knutsel_ | 11-09-19 | 00:06

Met een juiste dosering kunstmest voorkom je overbemesting. Een boer gaat echt zijn eigen grond niet vervuilen.

Ploeger | 10-09-19 | 23:54 | 1

kunstmest kost geld. Een beetje boer rekent obv mesten en opbrengst

Epistulae_Morales | 11-09-19 | 08:03

Volgens mij gaat het om nitraat als we het over mest hebben. Dat kan de grond/drinkwatervoorziening in gevaar brengen. In ieder geval niet over stikstof in pure vorm, die 78 procent in de lucht zeg maar.

knutsel_ | 10-09-19 | 23:37

Tsja, in nl werd nogal gesjoemeld met mest.

Ben helemaal voorstander van minder onnodige transportbewegingen (eigen vlees exporteren, kudtvlees importeren om maar even iets te noemen), maar dit hebben de boeren te danken aan de vervelio's in hun ranken.

Wel tof als alles lokaal kan, ook meer bomen en verschillende gewassen (hoe heten die stelsels nou van dat roteren). Bijkomend voordeel je spreidt je kansen/minder last van ziektes of plagen die 1 gewas treffen.

Het is allemaal niet zo moeilijk. Stikstof, fosfaat e.d. heeft ook een systeem.

Zeker met global warming zou de vruchtbare grond van Nederland gewoon goed benut moeten worden.

Kleine_Deugniet | 10-09-19 | 23:33 | 2

Minder ‘onnodige’ transport bewegingen. Dus stoppen met de handel?

Trumme | 11-09-19 | 00:28

@Trumme | 11-09-19 | 00:28: dat je in dit geval mest niet naar alle hoeken van het land brengt.
Je kan een deel zelf of bij je buren gebruiken bijv., in plaats van vervolgens kunstmest te importeren.

Nl exporteert 3/4 vh vlees wat ze produceert? Waarom liggen de supermarkten vol met vlees uit het buitenland dan.

Ben niet tegen handel, maar efficiënt?

Zal af en toe best eens een lege vrachtwagen moeten rijden ergens.

(Ben niet zo into het boeren, maar ken wel wat andere sectoren waar veel gereden wordt voor weinig)

Kleine_Deugniet | 11-09-19 | 08:53

Wat gaat er precies mis als we de stikstof uitstoot niet verminderen?

Gen. Maximus | 10-09-19 | 23:30 | 2

We gaan allemaal dood. Minimaal drie keer per dag.

Frau Merkel | 10-09-19 | 23:35

NOx: kankerverwekkend, longoedeem, salpeterigzuur in regen.
Ammoniak: grond- en drinkwatervervuiling,

Maar ja, zoals met alles: de mate van vervuiling maakt alles uit en de mate van gevoeligheid en schade is vaak een kwestie van geld.

Epistulae_Morales | 11-09-19 | 08:09

Stuur iedereen die over dat zogenaamde stikstof probleem zevert naar de GGD.

Mart6037 | 10-09-19 | 23:14

Natura 2000 gebiedjes zijn er om te voorkomen dat het projectontwikkelaarsgespuis van heel Nederland een vinex/villawijk maakt.

Vuurwezel | 10-09-19 | 23:00 | 2

Ik hoorde Jetten gister nog zeggen dat er vooral veel betaalbare woningen gebouwd moeten worden. De andere linkse fractieleiders zeiden exact hetzelfde.

Trumme | 11-09-19 | 00:30

Die gebiedjes gaan er zowieso aan als dat de overheid of en vriendje van een of andere politus uitkomt.

mozzo2 | 11-09-19 | 02:35

Ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat de grote boosdoener 'kapitalisme' en die constante noodzaak van 'groei' is. Nu weet ik zo snel ook niet echt een alternatief: maar zo lang we doorgaan een piramidespel met onze omgeving en de bevolkingsaantallen: zijn veel van regels vooral tijdelijke pleisters vermoed ik... Vroeg of laat moet je gaan kiezen, natuur, of nog genoeg (goedkoop) voedsel voor 'demense'. En hoe langer de wereld doorgaat met kapitalisme en 'groei', hoe minder natuur we overhouden. Steeds kleiner worden parken: daar komt het op neer.
Of redt wetenschap ons altijd uit de brand...? Ik heb er een beetje een hard hoofd in.

je therapeut | 10-09-19 | 22:49 | 2

We kunnen mensen in mensenflats houden; dan kunnen de biggetjes en koetjes lekker scharrelen.

Lol trouwens, ik had laatst scharrelei of -vlees en daar stond iets op als 'binnen'.

Naja, lekker gescharreld dan pikken!

Kleine_Deugniet | 10-09-19 | 23:36

Benoem het echte probleem; bevolkings explosie in de derde wereld.

Trumme | 11-09-19 | 00:31

Links zal niet rusten voordat we allemaal kapotgenivelleerde, vogelzaad etende, hennepdragende vegaklimaathippies zijn. Als zo doorgaan gaat het ze nog lukken ook want dan wonen we allemaal in een plaggenhut.

Lucifer | 10-09-19 | 22:29 | 2

Vergeet de insecten niet.

Trumme | 11-09-19 | 00:32

En de netwerken van schimmels en andere planten in de aarde. Door de cultivering van de bovenste grondlagen is er onder het oppervlak een enorme verwoesting aangericht.

Frau Merkel | 11-09-19 | 01:59

En iedereen maar denken dat het D66 om de stikstof gaat. En aan wie heeft de D66 de grootste hekel? Juist, de Gristenboer en Tuinder.

skoftig | 10-09-19 | 22:20

Zijn we al zo er afgegleden met ons onderwijs dat we Stikstof, ammoniak en NOx niet meer uit elkaar kunnen houden en op 1 hoop gooien in deze zwaar onder VMBO niveau discussie?

Epistulae_Morales | 10-09-19 | 22:19 | 4

Ja, en u bent CO2 (koolstofdioxide) nog vergeten.

gatij | 10-09-19 | 22:46

@gatij | 10-09-19 | 22:46:
CO2 (Carbon + 2 Oxygen) (Koolstof + 2 Zuurstof) De C blijft in de boom, de 2 O gaan de atmosfeer in. Sterft en verrot de boom, of wordt deze verbrand, dan bindt de C met 2 O uit de atmosfeer en is de CO2 terug. De opgeslagen hoeveelheid CO2 of eigenlijk C, is dus gelijk aan de voorraad fossiel. Ooit geleerd in klas 4 van het lager onderwijs. De dealuatie van het onderwijsniveau in aanmerking genomen, zou dat nu toch op het MBO aan bod moeten komen.

Man-Van-De-Rekening | 10-09-19 | 23:17
▼ 1 antwoord verborgen

Dag vrije ruimte (wat er nog van over is).
Dag dieren in de natuur
Dag bos, dag weiland, dag dieren, dag insecten dag Nederland

Hallo Huizenland, daar waar geen natuur meer bestaat. Natuur is verboden in Nederland. Hallo onbekende ziektes, hallo mensen met een kort lontje.

Hoeveel huizen moeten er nog gebouwd worden? Vol is toch vol?

edo2018 | 10-09-19 | 22:14 | 2

Ach, iedereen wil in de Randstad wonen. Ik niet. Ik wil hier sterven.
In dit uiteindelijk door mensen verlaten landschap.

Rest In Privacy | 10-09-19 | 22:21

@Hollende_Kleurling | 10-09-19 | 22:21: en over 10 jaar rijden onze auto’s zelfstandig naar de stad en terug om de boodschappen op te halen. Ondertussen genieten wij van rust en ruimte terwijl wij uitkijken over de velden, in de verte slechts onderbroken door de rookwolken van de stad alwaar de rellende menigte elkaar de hersens inslaat...

Epistulae_Morales | 11-09-19 | 08:57

Wat vrijwel altijd ''vergeten' wordt - een politiek taboe - is dat Nederland dichtbevolkt is, zeer dicht bevolkt. Actieve mensen, dus veel activiteit, dus veel gebruik van hulpbronnen, dagelijks veel scheten (methaangas), En Nederland is een plat land met veel innovatieve mensen.
Waar moeten we dus wat aan doen? Beleid van nul bevolkingsgroei of lager. Beleid dat we minder hard werken. Beleid dat we ons minder bewegen. Beleid dat bij elke geboorte verplicht honderd bomen worden geplant.
Of beter: luister toch niet naar die schijnheilige groene taliban.

weeseensnuchter | 10-09-19 | 22:09

Uiteindelijk is kweekvlees de toekomst: clean meat is vrij van o.a. pus, ontlasting (E-coli), etter, zweren, ontstekingen, ziektes, antibiotica, bestrijdingsmiddelen, illegale medicijnen, campylobacter, hormonen, salmonella, isteria, schimmels, bacteriën. (Aandeeltjes kweekvlees nu kopen maakt je straks hemeltje rijk).

Musset | 10-09-19 | 22:04 | 4

Je kunt geen leven zonder leven maken. Het idee is leuk, maar er ontbreekt nog veel te veel. De waarneming is veel te beperkt. Je kunt alleen zien wat je kunt zien, maar dat wil niet zeggen dat dit alles is wat er is. Het bewustzijn van de waarnemer is de beperkende factor. De wetenschap gaat uit van alles wat direct waarneembaar en herhaalbaar is. De waarnemer speelt echter nog een rol. Er is nog heel veel te ontdekken.

Frau Merkel | 10-09-19 | 23:39

Gemanipuleerde mais uit de VS mag hier niet geïmporteerd worden daar hebben alle milieuclubs zich hard voor gemaakt en dit is wel goed?

Trumme | 11-09-19 | 00:36

@Trumme | 11-09-19 | 00:36: Er is al veel genetisch gemanipuleerd (gekruist), anders hadden we al veel te weinig groentes.

brie-de-penis | 11-09-19 | 06:55
▼ 1 antwoord verborgen

Doodskus66 heeft weer een nieuwe vijand gevonden. Stikstof is de nieuwe CO2.

UncleAlbert | 10-09-19 | 21:46 | 1

De NOS en consorten doen weer gezellig mee!

Frau Merkel | 11-09-19 | 02:00

En als we nu schiphol verplaatsen naar een eiland op zee gemaakt van drijfmest? #tweevliegenineenklap

Shoarmamasutra | 10-09-19 | 21:41

Waarom wil men in Nederlandje per se ongerepte natuur? Zoveel planten en dieren die zich prima hebben aangepast aan onze agrarische gebieden. Natuur is overal hier. Je moet het wel willen zien. Alleen misschien net niet dat ene bijzondere plantje en niet die ene weidevogel.

Rest In Privacy | 10-09-19 | 21:40

Stikstof in de landbouw is ammoniak dus die NOx kaart zegt niet veel. De kunstmest die in Nederland geproduceerd wordt wordt veelal geëxporteerd,vanwege de stikstofboekhouding en fosfaatbelasting wordt maximaal dierlijke mest gebruikt. Het stikstofprobleem is niet zozeer de stikstof als de ondeugdelijke besluitvorming. Daarnaast zit niemand te wachten op een eenvormige vegetatie van uitsluitend stikstofminnende planten,of je het nu natuur noemt of niet. Je kunt als lid van de EU niet andere lidstaten aanspreken op het negeren van de regels als je ze zelf aan je laars lapt. Na het verbieden van fosfaten in wasmiddelen werd al duidelijk dat overmatige stikstofbelasting tot milieuschade kan leiden dus waakzaamheid is geboden.

AlexanderVissers | 10-09-19 | 21:33

Dit verhaal vertel ik al jaren tegen mensen. Je kan van verse mest ook prima biogas maken en daarna is het nog bruikbaar als mest.
Maar de wetgeving is zo krom als maar kan in nederland. Zo is er in mijn buurt een biogas installatie maar die mag alleen van zijn eigen mest biogas maken. Verboten om mest van andere boeren te verwerken. Hij heeft daardoor al een aantal boetes gehad en biogasbedrijf bijna gesloten. Dit is letterlijk BULLSHIT.

A.I. van Dee | 10-09-19 | 21:24 | 3

Idd, maar het komt ook wel ergens vandaan. Te veel boeren hebben hun mest alleen op papier laten verwerken, dat massale gefraudeer is een belabgrijke redem dat we nu ver boven normen zitten

Shoarmamasutra | 10-09-19 | 21:40

@Shoarmamasutra | 10-09-19 | 21:40: Dat weet ik verder niet maar als dat zo is moet je je afvragen waarom dat gebeurt! Het land is aan het verarmen, dat komt ontzettend veel mineralen te kort. En die mineralen zitten in mest dus ik snap het ook nog wel...

Jeetjemina | 10-09-19 | 23:52

Alsof natuurbeheer en veeteelt niet perfect samen kunnen gaan in een en hetzelfde gebied. De daarvoor benodigde technieken en omstandigheden zijn al eeuwenlang bekend, maar sinds de intensivering van de agrarische sector na de Tweede Wereldoorlog amper nog toegepast. Kwantiteit gaat al decennia boven kwaliteit. Ook die circulaire landbouw lijkt meer een academisch bedenksel voor de gesubsidieerde bühne.

Nederland heeft geen ongerepte natuur: ook de Waddenzee wordt volop uitgenut door de schelpdieren- en garnalenvissers. En dat we zeehonden liever laten verhongeren dan er bontjassen van te maken, gaat mijn pet ook te boven. De Veluwe is volledig door mensen als park ingericht. En de Biesbosch kun je niet los zien van de Deltawerken.

Weg met die sentimentele jankpraatjes over "de natuur": die hebben we dus inderdaad niet. Maar breng die twee dan eindelijk samen in een verantwoord Nederlands landschap die natuur en landbouw harmonieus combineert en waar accentverschillen de regel zijn. Dat is goed rentmeesterschap. In tegenstelling tot de geforceerde roofbouw die nu voor Ruimtelijke Ordening door moet gaan.

Hetkanverkeren | 10-09-19 | 21:20

Minder vee, minder export dus inkomsten.
Geen gas meer uit Groningen, (erg veel) minder inkomsten en netto importeur worden (erg veel) meer uitgaven.
Ja, ze weten wel hoe ze dit land in de afgrond moeten krijgen.
Nog even en de hele tuinbouw dient biologisch te zijn waardoor er ook niet meer voldoende is om te exporteren, als we al genoeg hebben voor ons zelf.
Ja, zo krijg je Nederland wel op niveau Griekenland. Solidair zullen we zijn, tot in het graf.

BekiekUtMoar | 10-09-19 | 21:12 | 4

Kunnen we die mest niet in de lege bel van slochteren pompen?

Shoarmamasutra | 10-09-19 | 21:43
▼ 1 antwoord verborgen

Dus gaan we de veeteelt verplaatsen naar landen als .... Oekraïne!
Geen regels, dieren leven in beestachtige omstandigheden maar hé onze CO2 en stikstof uitstoot is omlaag. En nu komt D66 die Oekraïne zo graag de EU in will hijsen met dit plan. Is echt allemaal toeval.

2voor12 | 10-09-19 | 21:10

Vandaag ook weer geleuter over fijnstof. Groot probleem, bla bla bla, de zeer strenge nieuwe normen gaan volgens plan in 2030 gehaald worden maar het MOET!!!!1 al in 2025, anders gaan we allemaal dood of zo.

Of niet. Fijnstofconcentraties waren 40 jaar geleden vele, vele malen hoger en toen was het ook geen acuut probleem blijkbaar. Zal met dat stikstof ook wel zo zijn.

Muxje | 10-09-19 | 21:07 | 9

@Muxje | 10-09-19 | 21:28: Londen was bijna onleefbaar door de dikke smog bij windstil weer.
Geen hand voor ogen zag je.

De Profundus | 10-09-19 | 21:37

@De Profundus | 10-09-19 | 21:37:
Met bijbehorende levensverwachting

SterF... | 10-09-19 | 21:42
▼ 6 antwoorden verborgen

Nederland heeft heel zeker natuur, maar het zijn fragmenten. Je kan ze dood laten gaan maar de Nederlandse fragmenten bevatten relicten die redelijk uniek te noemen zijn.

We hebben het over laagveen- en hoogveenrestanten, want dat is de natuurlijke staat van Nederland.

omanders | 10-09-19 | 21:04 | 1

Weet je hoeveel menskracht, energie en menselijk handelen er nodig is om die gebiedjes “in de natuurlijke staat” te behouden?
Er liggen meer stuwen en waterbeheersystemen in en rondom het Fochteloërveen dan in heel Friesland. Allemaal om het maar een beetje nat te houden. Als je daar werkelijk de natuur z’n gang zou laten gaan was het binnen 10 jaar verzand, en binnen 30 jaar een bos.

Stormageddon | 10-09-19 | 21:22

Waarom exporteren we die mest niet gewoon? Het klinkt als een prachtige grondstof waar ze in de woestijn wel wat mee moeten kunnen. Desnoods kieper je het in de oceaan op plekken waar een tekort is aan voedingsstoffen. Binnen no-time zit al die stikstof opgesloten in plantjes en algjes, samen met CO2. Win-win-win.

Arjan | 10-09-19 | 21:04 | 2

Als dat gedaan wordt heeft de biologische akkerbouw geen mest meer en moeten ze het importeren of kunstmest gebruiken. Maar dat laatste mag niet, want niet biologisch. “Wetenschap in beeld” verwoord het vandaag goed vwb CO2 (alla, geen NOx): geen auto: -2,4 ton CO2. Geen vlees: -0,8 ton CO2. Geen kind: -58,6 ton CO2.

borgmonster | 10-09-19 | 21:14

Er worden al grote hoeveelheden mest geexporteerd. Droge mest is ook geen probleem (of een veel kleiner probleem) dan natte mest. Droge mest kan je zelfs verbranden.... Alleen komt tijdens het droogproces juist ammoniakverbindingen vrij...

bvdbos | 10-09-19 | 22:40

Gewoon een stukje evolutie. De natuur heeft verloren. Laatste stuiptrekkingen.

frank4444 | 10-09-19 | 21:04 | 7

@SterF... | 10-09-19 | 21:12:
Natuur verliest? De gemeente moet de natuur bestrijden zelfs, anders groeien de straten en stoepen dicht.

arie-hoax | 10-09-19 | 21:15

@arie-hoax | 10-09-19 | 21:15:
We hebben de natuur altijd bestreden. Overleven heet dat.
Optyfen nou met die beestjes.

frank4444 | 10-09-19 | 21:22

@frank4444 | 10-09-19 | 21:22:
Jij moet waarlijk een arm leven leiden, maar ik vraag mij af of je het medelijden waard bent....

SterF... | 10-09-19 | 21:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Klopt, Nederland heeft geen natuur meer. Maar dat is geen reden om die stukjes dunbevolkt NL die er nog leuk uitzien ook naar de kloten te helpen, ja?

Mag ik eens wat anders voorop stellen? Nederland heeft vooral veel te veel mensen. Flink ontvolken dus en de tyfus voor de economische groeimodellen. Niks kinderbijslag, een enorme milieu heffing aan je reet als je kinderen neemt. Eentje waarvan je een Jaguar had kunnen rijden.

En dan komt het met die milieunornen ook wel goed.

Pierke Pierlala | 10-09-19 | 21:03 | 1

Oh en Nederland heeft ook geen D66 meer. Die partij is zachtjes gestorven, en toen hebben een paar gekken besloten een linkse partij met malle ideetjes op te richten onder dezelfde naam. Maar ze bestaan niet meer hoor!

Pierke Pierlala | 10-09-19 | 21:07

Er is n verschil tussen stikstof in N2; en stikstofoxiden, zoals NO2 en NO; en ammoniak NH3. Het hele epistel raakt kant noch wal door dat verschil niet uit te leggen. Nu is t gewoon een grote drab waar geen touw aan vast te knopen is. Is er dan echt geen editor meer bij GeenStijl?
Stikstof in fossiele brandstoffen haalt de detectiegrens niet, wat wel telt is de verbranding van N2 tot NO2 en NO.

borgmonster | 10-09-19 | 21:03 | 4

@Arjan | 10-09-19 | 21:06: ik schrijf het artikel toch niet? Maar als GeenStijl me vraagt wil ik er wel even met de rode pen doorheen gaan. Ze hebben m’n Gmail adres.

borgmonster | 10-09-19 | 21:10

N2 brandt niet. Anders zou het continue in ons gezicht ontploffen. Het heet niet voor niets stikstof waarmee ze vuren kunnen doven.

A.I. van Dee | 10-09-19 | 21:42

@A.I. van Dee | 10-09-19 | 21:42: stikstof verbandt wel, het wordt omgezet in N2 wordt bij hoge temperatuur omgezet in NOx. Zelfs op wikipedia kan je dit lezen....

bvdbos | 10-09-19 | 22:38
▼ 1 antwoord verborgen

Wat stemt het gros van de dorp-import'? U weet wel, dat praatjes-sector-Deugmens type, welke nog voor de verhuis een feit is al tientallen klachten aangaande stank van de boer heeft gedeponeerd want die route kennen ze wel. De parasieten.
Deze boerenhaat is niks anders dan jaloezie.
Landelijk willen leven. Nimby!
Maar dan zonder de 7 dagen per week van zon tot zonsondergang keihard werken voor de samenleving en je gezin.
Fuck GL&'66!

Abject | 10-09-19 | 21:01

Vermakelijk stukje Driekus c.s.
Neemt niet weg dat ook ik vind dat het hier een stuk minder kan met de intensieve veehouderij.

Berbaar | 10-09-19 | 21:01

(Ongezien)Detyfus'66

darmflora | 10-09-19 | 21:01

Nederland heeft de beste boeren ter wereld , worden niet gewaardeerd in eigen land .

elevator | 10-09-19 | 20:55 | 4

En zo is het.
Samen met Wageningen wordt er hier veel bereikt en daar kunnen we trots op zijn.
Dat Doodscultus66 dit verhaal al blokt is nauwelijks te geloven. Heeft die partij wel kennis van zaken??
Kunstmest was overigens wel een enorme uitkomst op de schrale gronden. Maar nu hebben we wellicht voldoende natuurlijke mest om de kunstmest te vervangen.
En ik zie rond de boerenbedrijven helemaal geen dood leven. Ik zie bomen, struiken, planten en fauna. Ik zie geen dode natuur.

arie-hoax | 10-09-19 | 21:05

Nee, ze worden niet gewaardeerd inderdaad.
Daarom krijgen ze ook zo belachelijk veel subsidie.

Papa Jones | 10-09-19 | 21:10

@Papa Jones | 10-09-19 | 21:10: Daarom zijn ze de afgelopen 40 jaar ook stelselmatig kapotgereguleerd.

5611 | 10-09-19 | 22:03
▼ 1 antwoord verborgen

Desolate'66
Desastreus'66
Desoriëntatie'66

darmflora | 10-09-19 | 20:55

Het is al eerder in de panelen uitgelegd. Het is een partij gelul van de bovenste plank. Het probleem is stikstof in bepaalde verbindingen, bijvoorbeeld ammoniak en stikstofoxiden. Stikstof zelf doet helemaal niets. Worden we voorbereid op het volgende klimaatprobleem? De Doodgravers66 hebben wel weer wat. Ik verwacht van GS een beter verhaal dan dit. Wat een broddelwerk.
nl.wikipedia.org/wiki/Ammoniak

Frau Merkel | 10-09-19 | 20:55 | 1

hear hear

bvdbos | 10-09-19 | 22:34

Ja, ja, en dan:
"Alles dat 'Het Konijn' schept of graaft definieer je als 'Knultuur'."
Zo lust ik er nog wel een paar.

HogeNood | 10-09-19 | 20:54

Een paar maanden geleden had niemand het over stikstof,fijnstof en weet ik wat allemaal nog meer.En nou gaan we ineens er allemaal aan als we niet oppassen.

komtdatschot | 10-09-19 | 20:53 | 6

Ja, de rechter heeft gezegd dat Den Haag niet meer zijn kop in het zand kan steken. Tot voor kort werd alesgoedgekeurd met motivatie " de autos worden steeds schoner". Dat verhaal houdt je niet meer droog na de schandalen op dat vlak.

Shoarmamasutra | 10-09-19 | 21:47

@kanarie_in_koolmijn | 10-09-19 | 21:00: Vergeet niet dat ze ook weer een stofje in de grond bedacht hebben waardoor baggeren en grondverzet ook weer heel moeilijk wordt. Zo langzamerhand is het maandelijks paniek in Den Haag.

5611 | 10-09-19 | 22:06

Als jij niet van die problematiek gehoord hebt dan zegt dat meer over de bubble waarin je leeft. De PAS bestaat al sinds 2015, vóór die tijd hadden de boeren ammoniakrechten in het kader van de IAV:
www.infomil.nl/onderwerpen/landbouw/a...
Verzuring van natuurgebieden door ammoniak-uitstoot is deel van de stikstofproblematiek...

bvdbos | 10-09-19 | 22:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Het gaat niet om stikstof (N2) zoals die in de lucht zit (78%). Het probleem zit hem in de stikstofverbindingen (NH3 - ammoniak, NOx - stikstofoxiden) die gevormd worden door diverse processen: dierenmest (agrarische sector), verbranding bij hoge temperatuur (verbrandingsmotoren).
Deze stikstofverbindingen zijn op verschillende manieren schadelijk voor de natuur en het leefmilieu/ volksgezondheid.

Yellow_Fever | 10-09-19 | 20:52 | 2

De roze redactie braakt alleen artikelen uit, ze lezen zelfs niet elkaar postings anders had @driekus niet van de domme dingen geschreven.

bvdbos | 10-09-19 | 22:21

NH3 komt idd van dieren, en slaat ook weer vlakbij neer, ook op natuurgebieden in de buurt. Die natuurgebieden (Natura 2000) zijn bewust stikstof arm om het niet te laten overwoekeren door gewoon onkruid. Het grafiekje in het artikel misleidt, daar staat NH3 NIET in...
NOx (van verkeer, industrie enz) gedraagt zich heel anders, het kan de luchtkwaliteit beinvloeden maar slaat veel minder neer, en draagt dus bij aan de broeikaseffect.

Chuck-E | 11-09-19 | 00:05

En wat heeft het voor zin dat wij het niet uitstoten, een ander pakt deze handel wel weer op (met mogelijk nog meer uitstoot)
De wereldeconomie draait door, als hier een grote exporteur stopt, komt er ergens anders één bij (of meerdere).

Gijsbert | 10-09-19 | 20:51

Laten we eerst eens alle D66-ers door de helft doen, dat zet pas zoden aan de dijk.

todos | 10-09-19 | 20:50

Haal een hoop van die beesten gewoon de stad in ter lering ende vermaak, je kunt bijvoorbeeld een heleboel varkentjes kwijt op verloren veldjes en groene strookjes rond scholen, moskeeën en dergelijke.

Halul gebakken | 10-09-19 | 20:49

Wij, gezin 7 personen, schijten al jaren in de tuin. We hebben allemaal ons eigen gat. En je ziet dat de tuin enorm groen is, veel gras, planten en bloemen. enkele bomen, fruit, en veel insecten en vogels. D66 e.d. zouden veel meer uit het doosje moeten denken, zoals wij gewone mensen. Gewoon je tuin bemesten met je eigen poep.

kanarie_in_koolmijn | 10-09-19 | 20:48 | 4

Veel brandnetel in de tuin?

SterF... | 10-09-19 | 21:02

(LOL) Mag ik een keer komen kijken als jullie met 7 man tegelijk bezig zijn in die tuin... foto op dumpert zetten is natuurlijk wel een voorwaarde.

Keyboardspeler | 10-09-19 | 21:17

Geen worden dat de bouwplannen rondom jullie thuis de shit in gelopen zijn door de stikgassen en ultraschijtstoffen

Shoarmamasutra | 10-09-19 | 21:49
▼ 1 antwoord verborgen

Wist ik niet dit. Goed dat het aan de grote klok wordt gehangen.

Omebert | 10-09-19 | 20:45

Ik ben helemaal voor het dik reduceren van de veestapel, en een overstap naar diervriendelijke veehouderij. Het is absurd dat er een aantal maal per jaar duizenden dieren omkomen in stalbranden, dat we dieren verslepen in volle, hete vrachtwagens naar verre landen en dan het vlees terughalen, en dat het grootste deel van de dieren gefokt wordt voor de export. Handel is prachtig, maar het is gewoon tijd dat dit stopt. Te veel, te massaal, te veel vervuiling en overlast, en veel te veel dierenleed. En ik ben niet links, geen veganist, maar zie wel wat er fout is. En die stikstof vermindering is dan mooi meegenomen.

captainobvious | 10-09-19 | 20:44 | 4

Lees eerst eens wat Driekus schrijft.

Pieter Breydel | 10-09-19 | 20:50

@Pieter Breydel | 10-09-19 | 20:50: Weet het wel Pieter. Ik reageer op dierenleed. Dierenleed werkt bij mij als een rode lap op een stier naar dan andersom. Goed artikel. De smiechten.

CalamityJane | 10-09-19 | 20:57

Leer rekenen, D66 wil de _Nederlandse_ veestapel halveren bij gelijkblijvende vraag naar karbonades. Die karbo's komen dan voortaan uit buitenlandse stallen die zeker niet beter tegen fik kunnen dan de Nederlandse. Gaan er vervolgen meer, of minder varkens dood door een stalbrand?

dugo | 10-09-19 | 21:01
▼ 1 antwoord verborgen

Als de politicy net als normale NLers wat minder met het vliegtuig gaan ( hoi Jetten) dan schilt dat ook heel veel CO2. Dus het reces van 12 weken per jaar inkorten is de oplossing.

bocikam | 10-09-19 | 20:42

Toch gaat er wel eens een D66-er de provincie in. Naar Meppel bijvoorbeeld.

modderator | 10-09-19 | 20:42 | 1

Met als missie de kinderstapel aldaar te halveren.

Harry Turtle | 10-09-19 | 20:44

Dat D66 domme ideeën heeft is genoegzaam bekend. Om ze vervolgens op te laten als een proefballon is het absolute toppunt van domheid.

Ommezwaai | 10-09-19 | 20:36

Natuur?
Niemand heeft het mooier verwoord dan Bloem.

J. C. BLOEM (1887-1966)
DE DAPPERSTRAAT

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De’ in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.

Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.

Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.

Kapitein Sjaak Mus | 10-09-19 | 20:36 | 3

Mooi verwoord, alleen hoe kun je nu gelukkig zijn in 020-oost?

bocikam | 10-09-19 | 20:45

@bocikam | 10-09-19 | 20:45:
De Dapperstraat was toen de rand van de stad en sowieso een andere sfeer. De dappermarkt is trouwens nog steeds gezellig maar het zal toen authentieker geweest zijn met alleen lokaal volk.

keestelpro | 10-09-19 | 20:52

Ik zit toch de hele dag op de zolderkamer, weet ik veel hoe Nederland eruit ziet.

Taggart | 10-09-19 | 20:33

In de toekomst hebben we minder varkens nodig.
De overbevolking in de toekomst vreet geen varken.
Hoe we die overbevolking te vreten gaan geven?
Schapen importeren gaat nog een lucratieve bezigheid worden.

Ruimedenker | 10-09-19 | 20:33 | 3

Rundvleesch mag dan weer wel van de profeet.

Ommezwaai | 10-09-19 | 20:39

In brabant waren ze al flink over op de geit, komt inene die q-koorts voorbij...

Shoarmamasutra | 10-09-19 | 21:51

De sleutel in dit verhaal: "Vooropgesteld; Nederland hééft geen natuur!"
Knoop het in je oren.

marcoplarco | 10-09-19 | 20:26 | 5

We beheren (helaas) een groot gedeelte van onze natuur. Dat is echter geen vrijbrief om de laatste resten zomaar te vernaggelen...
Ik heb het altijd een te makkelijk argument gevonden...

SterF... | 10-09-19 | 21:01

We ZIJN natuur dom element. die parkjes etc. natuur, landbouw is natuur alles.
Het konijn in je konijnenhok,yup natuur.

miko | 10-09-19 | 23:19
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken