Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GSTV en het Opblaaspaard van Troje #StopCETA

Investeringsgeschillenbeslechtingsmechanisme. Kent u die uitdrukking?

In één zin betekent het dat een multinational zich juridisch als een individu kan vermommen om complete wijken, dorpen, steden, gemeenteraden of rijksoverheden voor de rechter kan slepen wanneer ze vrezen dat democratische besluitvorming in de weg gaat staan van hun winstmaximalisatie. Nog korter: CETA zal de democratische volkswil vermorzelen. Precies wat de EU zelf ook al doet, zeg maar. En onze regering ook: er is met de CETA-stemming gewacht totdat het referendum door Ollongren in een hoekje werd gesleept, waar het weerloze democratische middel met onnodig grof politiek geweld tot een bloederige pulp is geknuppeld, waarna het uit het D'66 fractieraam op het Binnenhof werd gehangen om het volk de lugubere waarschuwing te geven dat het zich niks in de kop moet halen, qua inspraak.

En nu het referendum deaud is, willen ze CETA er door douwen. Zodat er investeringsgeschillenbeslechtingsmechanismes tegen het inspraakloze volk kunnen worden ingezet, met advocatenlegers en juridische strategieën en bodemloze financieringen waar kleine kernen nooit tegenop kunnen crowdfunden. En het lijkt alsof we het een beetje dramatiseren, maar de werkelijkheid is nog veel enger dan onze beschrijving. De bevolking zal worden doodgegooid met plofkippen, verdronken worden in petroleumbelangen of opgesloten in Zalandomagazijnen zonder uitgang omdat op termijn alle MKB uit de markt wordt gebombardeerd door EU-gecertificeerde schaalvergroting. Daarom zijn diverse linkse partijen tegen. Wij komen trouwens ook liever bij de bakker op de hoek dan bij een grootbroodbedrijf. CETA is bovendien een politieke moord op de democratie, die via de proxy van het private grootkapitaal nog meer politieke macht geeft aan de oligarchie in Brussel. Daarom zijn PVV en FvD tegen (Thierry-video na de breek).

MAAR ER IS OOK GOED NIEUWS:
Er hoeft maar één parlement tegen te stemmen om CETA te blokkeren. Dat kan dus Nederland zijn. Per referendum kunnen we ze niet meer adviseren. Maar Milieudefensie heeft mailbommenwerpers gemobiliseerd en wie houdt er nou niet van om Kamerleden helemaal kapot te spammen met digitale lichtspoormunitie. Een paar partijen zijn nog onbeslist namelijk, dus als de democratie je lief is (en je voedselveiligheid ook), mailbom die partijen dan helemaal de moeder om ze op te roepen om CETA te stoppen. Eenpitter Femke Merel van Kooten hebben we al overtuigd.

Eentje overtuigd. Nog 18 te gaan

Social

Reaguursels

Inloggen

Als zowel Groenlinks als FvD ergens tegen zijn, dan weet je dat shit de fan raakt...

Martinspire | 05-09-19 | 12:04

Even consequent doorredenerend: zet dit verdrag ook niet de deur wagenwijd open voor praktijken als fracking en ongelimiteerde schaliegaswinning? Koninklijke Olie hoeft maar heur Canadese filiaal op de Waddenzee, Groningen (wat er nog van overeind staat) en weet ik waar af te sturen en ons land is binnen de kortste keren letterlijk naar de klote. Die methodes hebben o.a. desastreuze gevolgen voor het grondwater en dat zou betekenen dat ons drinkwater, maar ook onze agrarische sector dan vernietigd is. Letterlijk.

Hoe kun je dit als politicus zowel wat je eigen geweten betreft als naar je achterban toe, goedkeuren? D66 is een hopeloze zaak, want EU en sociopaat, maar het CDA heeft in elk geval 1 lid met een geweten (hoi meneer Omtzigt) en hopelijk stiekem nog wel een paar. Mogelijk zelfs de VVD, hoi meneer Dijkstal: wellicht is geweten een probleem, maar dan gezond verstand. Wat als je zo meteen geen electoraat meer hebt omdat alles en iedereen aan de cholera, tyfus en alle denkbare soorten vergiftigd drinkwater en voedsel is gekrepeerd?

Daar sta je dan lekker in je eentje: van machtswellust alleen kan zelfs de slimste mens niet leven.

Hetkanverkeren | 05-09-19 | 08:25

CETA = TTIP voor elk bedrijf met een vestiging in Canada.
Ze gaan de natiestaten van de EU helemaal de moeder procederen of die natiestaten moeten verlaagde standaarden accepteren. Kortom: een verdieping van de race naar de bodem gesteund door een verarmde onderlaag die of het bewustzijn of het geld niet heeft te kiezen voor kwaliteit.

Zoltan | 05-09-19 | 08:09 | 1

Multinationals gaan dan allemaal met een kantoor in Canada zitten, alleen om maar te kunnen aanklagen. Leuk voor de Canadese inkomsten op winstbelasting e.d. maar minder voor de leefbaarheid van ons continent.

Martinspire | 05-09-19 | 12:05

Ik ben ook tegen, maar laten we de discussie wel voeren op basis van de feiten en niet net doen of Canada een derde wereldland is waar iedereen op blote voeten loopt.

Chiant | 05-09-19 | 07:08

Zowiezo eens wat vaker op de producten kijken naar het land van herkomst en buitenlandsen producten proberen te mijden.

Datgingniegoed | 05-09-19 | 06:51 | 1

SSSsSowieSSSssoo

Middensteun | 05-09-19 | 07:37

Denk bij "grootkapitaal" vooral aan "rentedragend geleend industrie kapitaal" en je hebt tevens een link gelegd met de (lage) rentestanden die (in ieder geval tijdelijk) goedkoop corporate lenen[*] mogelijk maken, vrijwel risicoloos voor de eigenaren want corporates worden niet voor niets beschermd door "limited liability" (=beperkte aansprakelijkheid).
Waarom zeg ik dit? Het idee van privaat Dickensiaans grootkapitaal legt verkeerde associaties, raakt niet de kern en kan daarom beter vermeden worden.

[*]Lenen met als onderpand de waarde van aandelenpakketten. Let op de rol van de bank. Niet kunnen terugbetalen = bank wordt eigenaar.

kindapaas | 05-09-19 | 02:23

Inhoudelijk natuurlijk tegen, zoals al vaker wordt opgemerkt is dit een achteruitgang in voedselveiligheid en verzwakt het de concurrentiepositie van onze boeren.
Maar ook in politiek opzicht vind ik dit vreemd. Eerst worden er wetten en regels gemaakt over voedsel en voedselproductie, en door te tekenen bij het kruisje zeg je dat je die wetten achteraf helemaal niet belangrijk vind. En dat bij geschillen nederlands recht geen toepassing heeft.
Als je je eigen regels, wetten en rechtspraak aan de kant schuift, dan neem je jezelf politiek gezien toch niet serieus?

claude hommel | 05-09-19 | 02:20 | 3

Dan is het onmogelijk om internationaal handel te drijven. Internationale handel leidt tot vrede, omdat burgers van verschillende landen in hun welvaart van elkaar afhankelijk worden. Dan slaan ze niet zo snel elkaars kop in. Het offer is, dat je je eigen standaard in overeenstemming brengt met andermans standaard. Soms gaat dat, soms niet. CETA legt dat vast.

tipo | 05-09-19 | 06:43

@tipo | 05-09-19 | 06:43:
Internationaal handel drijven bestond al in Babylonische tijden en daaraan verandert CETA in principe niets.
CETA doet echter iets anders: het stelt effectief anti-trust en anti-monopolie wetgeving buiten werking. Daarmee zet je de deur wijd open voor marktmonopolies en multinationale kartels, die dan niet meer verboden zijn of tot boetes kunnen leiden terwijl omgekeerd de landen, als vertegenwoordiger van de consumenten, gebonden zijn aan wurgconstructies. Ongetwijfeld zijn er velen die hierbij belang hebben, maar de burger is er geen van.

kindapaas | 05-09-19 | 08:02

@tipo | 05-09-19 | 06:43:
"Dan is het onmogelijk om internationaal handel te drijven."

Leg mij eens uit waarom het onmogelijk is om zonder CETA handel te drijven. Het is volgens jou niet mogelijk dat ik hier iets maak. En verkoop aan een Canadees. Onmogelijk. Niet te doen. Een product gemaakt in Canada is hier pertinent niet te verkopen. Niet te doen. Onmogelijk zonder CETA? Leg eens uit....

peterdh | 05-09-19 | 09:49

Done

libidoos | 05-09-19 | 00:37

In de tweede kamer is het een gelopen race. De CU stemt na dreiging van excommunicatie uit het kabinet voor CETA en PvdA wordt wat kraaltjes en spiegeltjes voorgehouden en zullen ook voor stemmen.

Alleen in de eerste kamer kan het worden tegengehouden en dan krijgt Otten een beslissende stem. Hoe machtsgeil is Otten?

p3xxx | 04-09-19 | 23:15

Dat wordt weer meloenen slikken voor Gert-Jan Seegers vd Christenunie, die gaan niet tegenstemmen.

2_amazing | 04-09-19 | 23:09

Dat klinkt raar. Je wilt investeren, de overheid zegt 'nee' en vervolgens kun je gederfde inkomsten claimen? Handig verdienmodel.

arie-hoax | 04-09-19 | 23:06 | 1

Het zakkenvuller model wordt door alle bedrijven en ook politici uitgevoerd ten koste van de burger. U betaald toch nu ook al 4 of 5 keer belasting over hetzelfde bedrag. Ceta is gewoon hetzelfde als wat de politiek nu al doet.

LimbabweWillem | 05-09-19 | 00:57

Komen er ook gele hesjes en kroketten?

blikjegrolsch | 04-09-19 | 22:33 | 1

Nee, wel Schultenbrau

Badr Haary | 04-09-19 | 22:58

Dat het verdrag al in vergevorderd stadium is geïmplementeerd kun je merken als je bij je supermarkt naar binnenloopt.. alles is bv bij Appie ineens omgetoverd tot een fake vers paradijs,waar de kunstmatige douw boven de groente schappen hangt. Maar wie goed kijkt merkt dat de THT of te gebruiken tot en met zijn omgezet naar codes,waaraan de consument niet meer kan aflezen of,,en welke kwaliteit ze in handen heeft waardoor weekvers ook gewoon als dagvers verkocht kan worden. Hier zie je dus dat deze grote consumenten scam al begonnen is,

Welles! Nietes! | 04-09-19 | 22:33 | 2

Verlept is verlept, dat zie je gewoon bij verse groenten. Als dauw het verleppen vertraagt, wat is daar tegen.

arie-hoax | 04-09-19 | 23:18

Dat vraagt om een app om de codes te lezen. Elke telefoon kan codes scannen en alle codes zijn te kraken.

Frau Merkel | 04-09-19 | 23:42

Oei! Het GrOoTkApItAaL!!!1! Nou kameraden, verenigt u, samen met het SP/PvdA-lijfblad GeenStijl ontwaken bij honger en bij eten!
Ohnee. Wacht. Het is 2019.

blikjegrolsch | 04-09-19 | 22:31

Ja ja.
CETA is de achterdeur van TTIP,
Zodat de VS , oh sorry, Canada, ons kan *verplichten* om goedren af te nemen,
die geproduceerd zijn met lagere gezondheid en milieu normen
dan in de EU *verplicht* zijn;. En waarom de EU dus ook duurder produceert.
.
Totale gekkigheid en dus idd *stoppen*.

hotmint | 04-09-19 | 22:16

PvdA stemt wel voor, ruilen ze wel ff uit teen wat anders wat dan wel "goed" is voor de achterban.

klaas24 | 04-09-19 | 22:11 | 1

PvdA hoeft niet voor te stemmen en gaan dit de komende verkiezingen tegen de huidige overheidspartijen gebruiken

Martinspire | 05-09-19 | 12:06

D66 gesommeerd te draaien. Zijn ze goed in.

Normpje | 04-09-19 | 22:09

Aah wat mooi. Bijna alle linkse partijen gezamelijk rechts! Ik wist het wel.

zzMichielzz | 04-09-19 | 21:44

Alle lof voor de politieke engagement van van Rossem, alweer, je zou denken dat na de vorige echecs hij het wel voor gezien hield, maar nee; stug doorgaan.

Want de gemiddelde Nederlander die ik tegenkom weet helemaal niet dat dit nu speelt, weet helemaal niet wat CETA is, en interesseert het geen biet.
Zelfs de hoger opgeleiden niet.

Dus: dit verdrag wordt er gewoon eventjes tussen neus en lippen doorgejast.
Ik ben geen defaitist, maar een realist.
Maar ik ken wel veel moeilijke woorden.

King of the Oneliner | 04-09-19 | 21:39 | 1

Hoe komt het dat mensen zo onnozel zijn als het om dit soort dingen gaat dan? Heb het gevoel dat ADD'ers en hoog sensitieven dit soort zaken wel goed door hebben.

Badr Haary | 04-09-19 | 23:01

In Canada is het heel normaal dat vlees met chloor wordt gewassen. Dat komt dus gewoon NL binnen.

Wie verdienen daar aan? Wat hoge heren. U en ik zitten met de gebakken peren.

Badr Haary | 04-09-19 | 21:34 | 3

Met bleke kippen zal u bedoelen...

Bill le Koek | 04-09-19 | 21:41

@Bill le Koek | 04-09-19 | 21:41:

Bah, die witte billetjes.

Badr Haary | 04-09-19 | 22:59

Ik koop die rommel niet. Ik eet Schotse Hooglanders of van noodslachtingen bij de boer.

Red shirt | 05-09-19 | 07:06

Wie os die koekwauz die zeg dat mijn beslissig bij het EU kalifaat ligt maar dan wel ZIJn nederlands stas burerg schap aan BELAStINGEN Eiss!

Datgingniegoed | 04-09-19 | 21:25 | 5

@Badr Haary | 04-09-19 | 21:35:
Ech nie!

Datgingniegoed | 04-09-19 | 21:40

Maar eehh! Waar ging het ook al weer over?
Ik overigens wel hastikke boos hoor!

Datgingniegoed | 04-09-19 | 21:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus zowel PvdA als 50+ moet om. Gaat niet gebeueren en een geitenpaadje of inlegvelletje trapt ook niemand meer in. We zullen op de senaat moeten gokken, maar met druk van de hele EU, Canada en het grote geld in je nek wordt het lastig om niet onder die druk te bezwijken.

Kukooo1 | 04-09-19 | 21:17

"Onbeslist: PvdA"
De PvdA gaat eerst kijken of ze er nog een paar baantjes uit kunnen slepen, vóórdat ze een beslissing neemt. Niet dat het verder uitmaakt. En dan hebben we de die Unilever-Crimson vd Lage landen Rutte nog, die uiteráárd voor is. Milieu-robot Robojet: vóór. Wat een vasallen-staat... Maar goed, ik zal mijn poot maar weer zetten, en hoop dan op een redding door Viktor Órban. O.i.d......

kotelet | 04-09-19 | 21:12 | 1

En dan gaan de zorgkosten voor elke burger ook nog omhoog, nouja zeg!

Ongeblustekalk | 04-09-19 | 21:25

In Canada wassen ze vlees met chloor. Dat komt NL binnen. Ik moet dat niet. Waarom zou je dat willen? Net zoals die lage IQ-immigranten. Waarom zou je dat willen? Niemand wil dat maar bepaalde mensen verdienen er aan.

Badr Haary | 04-09-19 | 21:37

Ja Andrew. Vlees met chloor!!!!! Moeten we dat willen voor onze 17 kindertjes in ons nederige arbeiderswoninkie?

blikjegrolsch | 04-09-19 | 22:32

@Badr Haary 21:37: In Canada wassen ze vlees met met water waar een druppeltje bleekmiddel inzit om de salmonella en e-coli te vernietigen. Dat beetje bleekmiddel is niet het probleem voor je gezondheid. Het probleem is dat boerderijen niet meer letten op virus- en bacterie-groei, "want het wordt toch gewassen".

tipo | 05-09-19 | 04:47

Zo'n handelsverdag met (hele) kleine lettertjes lijkt me nou precies in het straatje van Ome Donald Trump: pakken wat je pakken kan en als ze dwarsliggen: sue the [email protected]@rds, dus waarom er hier op GS nou zo'n weerstand tegen is, mij een raadsel...

Zenzeo | 04-09-19 | 21:06 | 2

Omdat, geheel terecht, iedereen die aan de ontvangende kant van de lawsuit klaagt. Wat mij een raadsel is, is waarom jij het blijkbaar ok vind?

peterdh | 05-09-19 | 09:56

@peterdh | 05-09-19 | 09:56:
Ik vind het helemaal niet ok, goed lezen. Wat mij een raadsel is is waarom alle Trumpfans hier het niet ok vinden.

Zenzeo | 05-09-19 | 10:47

Big business die de democratie dwarsboomt. -1

Sitting_targets | 04-09-19 | 20:58

Het verdrag zou 25 miljard extra kunnen opleveren en dat betekent tussen de 600 miljoen en 1,2 miljard voor Nederland.
Ik vind dat voordeel niet opwegen tegen de nadelen en de risico’s die daaraan verbonden zijn.
Persoonlijk, als rechtse lul, bekijk ik ‘t louter financieel.
Wat de linkse aspecten betreft, kan ik mij heel goed vinden in de tegenargumenten die onze linkse landgenoten opwerpen.
Verder heb ik met eigen ogen kunnen zien dat we helemaal niet zo geil hoeven te worden van Canada.
Canada wordt hier, op GS, soms weleens gezien als het beloofde land.
Prachtige natuur en ruimte te over.
De randstad van Canada( Ontario) en met name Toronto, London, Hamilton, Burlington en zelfs het kleiner Barrie, wordt overspoeld door Indiërs en moslims.
De buitenwijken van Toronto kun je vergelijken met wijken in onze grote Europese steden.
Met nauwelijks 40 miljoen inwoners zal Canada nou ook weer niet zo’n giga afzetmarkt zijn voor de Europese landen.
Uiteindelijk zullen de Amerikanen hun concurrentiepositie verbeteren, waardoor Europa alsnog het nakijken heeft.
Kortom: Ceta is goed voor Canada en voor ons maakt het geen reet verschil, dan alleen dat ondernemers extra risico lopen.

Ruimedenker | 04-09-19 | 20:49 | 3

Hoeveel is 25 miljard gedeeld door 10 miljoen?
Ik kom op 2500 Euro de man, dus doe maar.

ZZP-er | 04-09-19 | 20:53

@ZZP-er 20:53: Je moet de 25 miljard extra handel tussen Canada en EU delen door het aantal inwoners van Canada (37 miljoen) + de EU (513 miljoen) = 550 miljoen inwoners. Dat levert 45 Euro per persoon per jaar extra omzet op in de EU en Canada.

Canada lijkt wel groot, maar er woont bijna niemand.

tipo | 04-09-19 | 21:00

Rutte beloofde iedere werkende 1000 euro, hij werd verkozen maar belofte nooit ingelost en zo kan ik nog tientallen voorbeelden noemen. De getallen zijn alleen bedoeld om het voorstel geaccepteerd te krijgen de daadwerkelijke uitkomst is altijd vele malen lager, maar dan zit je wel met het gedrocht van het investeringsgeschillenbeslechtingsmechanisme.

p3xxx | 04-09-19 | 23:23

Bij mij valt niet meer zoveel te halen, alleen maar schulden. Dus zak in de stront met je allen, diep in de stront. Het is mij om het even, aftikken moet ik toch.
Die vergroening van mijn woonhuis kan deze regering ook wel buik schrijven, want er is niets meer om dat van te betalen. Een nieuwe lening afsluiten dat verrek ik. Dus dat word vanouds zoals mijn vader deed, in WO-2, hout jatten en bomen omzagen. Wat hebben we een enorme progressie gemaakt !!. We stoken in dat geval wel groen.

Dzjengis-Somebody | 04-09-19 | 20:48 | 2

Amen.

ZZP-er | 04-09-19 | 20:53

Bij mij valt wel wat te halen want wij hebben een jong kind! Ik ben tegen CETA!!

Badr Haary | 04-09-19 | 21:38

Zeker ook een 'niet bindend' verdrag, oh wacht.

HaatbaardKnipper | 04-09-19 | 20:42

Gewoon die CETA zooi niet kopen....

R0ckhound | 04-09-19 | 20:40 | 4

@Frau Merkel | 04-09-19 | 20:52: Go vegan :-)

Goofje | 04-09-19 | 21:01

Dat is tricky. Op de verpakking komt te staan: verpakt in Nederland. Herkomst is echter Canada. Ze weten ons om de tuin te leiden!!

Badr Haary | 04-09-19 | 21:39
▼ 1 antwoord verborgen

Nogal wat overdreven paniekreacties die mij doen voorkomen om veeeel aandacht te krijgen.
Alle partijen en organisaties die tegen zijn, zijn links tot extreemlinks behalve FvD die de weg boreaal danig kwijt is.
Nooit dat een verstandig mens mee heult met links, lees eerst legaal bindende informatie van de rijksoverheid:
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ceta...
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ceta...

Een verstandig mens is voor CETA.

Ongeblustekalk | 04-09-19 | 20:40 | 9

@TeeJee | 04-09-19 | 22:02:
In plaats van dingen zelf te gaan verzinnen, lees eerst eens de linkjes die ik geplaatst heb.

Ongeblustekalk | 04-09-19 | 22:07

Nogmaals: In Nederland geldt de Nederlandse wet. Mensen en bedrijven die zich niet aan de wet houden noemen we crimineel. Dus een verdrag dat zich aan de Nederlandse wet wil onttrekken (d.m.v. een geschillencommisie) is een crimineel verdrag.

EenGoedBegin | 05-09-19 | 01:09

@Ongeblustekalk | 04-09-19 | 21:40:
Het heeft geen flikker met canada te maken. Iedereen met een vestiging in Canada. Dat is echt heel wat anders. Zo ongeveer alle Amerikaanse bedrijven die internationaal handelen hebben een vestiging in Cananda.

peterdh | 05-09-19 | 10:02
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat ik dat nog mag meemaken. Terry, Mejeudefensie en al die anderen in dezelfde loopgraven.

Veel succes gewenst, maar ik zie dat verdrag er wel komen. Die ChristenUnionist was volgens mij in gedachten al om, maar voor de vorm praatte hij nog een beetje met ijzervreter Tom mee.

gekwetst | 04-09-19 | 20:38

Was het TTIP ook niet zo'n monster van een verdrag en heeft Trump daar geen streep onder gezet? En hebben we daar ook weer niks over gehoord in de media? Toch geen kwaaie gast, die Trump. Eenieder die er anders over denkt maar bovenstaande niet wist moest zich eerst maar eens een keer extra achter de oren krabben.

Sans Comique | 04-09-19 | 20:36 | 3

Misschien gekke gedachte hoor, maar ik heb al een tijd het idee dat de EU en de Europese regeringsleiders als strategie hebben dat ze Trump gewoon maar gaan uitzitten. Ook dat verdrag komt er. Ooit.

Elzenkoning | 04-09-19 | 20:40

Staat me bij dat CETA inmiddels via de achterdeur TTIP meebrengt als resultaat van verdragen die tussen de VS en Canada werden afgesloten.

Lotus15 | 04-09-19 | 21:17

Zwitserland heeft met Canada een vrijhandelsakkoord via EFTA. Ook daarin zit eenzelfde geschillencommissie als in CETA. Ook de WTO heeft een geschillencommissie als in CETA. Dus niks nieuws onder de zon. Als landen een vrijhandelsakkoord aangaan, dan moeten investeerders er van uitgaan dat die niet zomaar ongeldig kan worden verklaard, zonder dat ze de schade op die landen kunnen verhalen. Dat maakt van overheden betrouwbare handelslanden en voorkomt dat Nederland het imago van een onbetrouwbaar bananenland krijgt. CETA maakt van Nederland dus een betrouwbare partner van Canadese investeerders en vice versa van Canada voor Nederlandse investeerders.

Een referendum Ja. Een betrouwbare overheid Ja. CETA Ja.

tipo | 04-09-19 | 20:35 | 5

@tipo . Pffffrrrttt we zijn al een bananenmonarchie. Skippen die CETA dan maar.

A.I. van Dee | 04-09-19 | 21:52

In Nederland hebben we afgesproken dat het Parlement de wet maakt en dat de Rechter de wet toetst. Als de Canadezen vinden dat de Nederlandse wetgever of rechter niet betrouwbaar is, dan hebben ze hier sowieso niks te zoeken! Het is treurig om te zien hoe de pro-EU partijen in het Parlement de democratie in dit land verkwanselen. Ze zouden hun moeder nog verkopen als Brussel 50 cent bood.

EenGoedBegin | 05-09-19 | 00:31

Ohja, omdat iedereen het altijd fout heeft gedaan, is het ineens goed?
Of die geschillencommissies zijn niet hetzelfde, of ze zijn ook fout. Geen reden om het nu fout te doen. CETA Nee.

peterdh | 05-09-19 | 10:06
▼ 2 antwoorden verborgen

"Maar Milieudefensie heeft mailbommenwerpers gemobiliseerd en wie houdt er nou niet van om Kamerleden helemaal kapot te spammen met digitale lichtspoormunitie. "

Die Milieubewegingen gaan er achter komen dat ze als Useful Idiots zijn ingezet en voor het karretje gespannen om de Volksgeest murw te maken en schuldgevoel aan te praten en te intimideren, maar als het er echt op aan komt regeert het Grote Geld. Die gaan keihard genegeerd worden en hun mailbommen helemaal.

Sans Comique | 04-09-19 | 20:33

Zou mooi zijn als groep Otten vóór ratificatie stemde, dan zijn ze in 1 keer af.

PvdA is te veel met zichzelf in de war om de werkelijkheid onder ogen te zien, dus die zullen wel vóór stemmen. In de hoop dat het kabinet ze weer lief vindt.

van heinde en verre | 04-09-19 | 20:30 | 1

Ga er maar vanuit Otten en zijn deserteurs binnenkort kleur bekennen en gewoon altijd met D'66 gaan meestemmen.

Lafayette | 04-09-19 | 22:02

als je denkt dat pvda je gaat redden dan ben je erg naif.

Big Lebowski | 04-09-19 | 20:23

Nu is een inlegvel geen optie?

Reebensteeltje | 04-09-19 | 20:19 | 4

Reken maar dat je die gaat krijgen...

Stijf opgerold en anaal ingebracht, dat dan weer wel..

Wijze uit het Oosten | 04-09-19 | 20:43

@Sans Comique | 04-09-19 | 20:37: Of een cetabever.

H. Caulfield | 04-09-19 | 20:43

@Sans Comique | 04-09-19 | 20:37:

Heet het geen olifantenpaadje of heb ik wat gemist?

Badr Haary | 04-09-19 | 21:41
▼ 1 antwoord verborgen

Zo langzaamaan begin ik te begrijpen wat ze bedoelen met 'verward'. O_o

MickeyGouda | 04-09-19 | 20:19

Is dat op 0:28 niet de beroepsquerulant die de afgewezen dobbernegers in het pand van de timmerturk stopte en de roze plopkap de deur uit mikte? De dame van milieudefensie mag haar groene hemd wel eens strijken. De plooien leiden erg af.

Frau Merkel | 04-09-19 | 20:12

Maak je geen illusies jongens; Mark tekent gewoon braaf bij het stippellijntje.
Nee, als we dat CETA-verdrag willen tegenhouden dan zullen we het echt moeten hebben van onze Hongaarse of Poolse vrienden.

VanBukkem | 04-09-19 | 20:10 | 2

Waren die niet als straf uitgesloten om mee te stemmen bij belangrijke beslissingen? En dan Italië.. dat is toch nu demissionair?

Welles! Nietes! | 04-09-19 | 20:13

Mark Rutte, Euroscepticus in Nederland, maar pro-EU als hij niet in Nederland is (en als de camera niet draait).

EenGoedBegin | 05-09-19 | 01:13

Wat je hier ziet ontrollen is de kracht van het grootkapitaal,en Monsanto die zich tegenwoordig verstopt heeft onder de jas van Bayer.
Niks geen keuze meer om naar een bakkertje te gaan want er moet gemodificeerd deeg in. En ook nooit meer gezeur over niet willen inenten.. dat krijg je gewoon door je thee,koffie, melk of zelf je kraanwater.
Tegenstanders worden inderdaad van de markt gehaald,en de kramen verbouwd tot woonruimte voor de nieuwe consumenten uit Afrika,Azië en het Midden Oosten.
Er zal een beleid gevoerd gaan worden van mensen op één kluitje, en de velden en akkers zijn voor de huizenmarktinvesteerders. Natuur zal verspilling worden binnen de nieuwe eco-modernisme.. dat kiest voor techniek boven de mens.
Men van boven is klaar met u en mij. Ceta is slechts één pagina in het verhaal waarin wij ten ondergaan als 100 ratten in een schoenendoos.

Welles! Nietes! | 04-09-19 | 20:07 | 3

Dat denk ik ook. Zag dat laatst gedemonstreerd in die EU campagne voor Europees brood. Europees brood?

Lotus15 | 04-09-19 | 21:24

Goede samenvatting. Eens. Het is een fuik.

Bakschuif | 04-09-19 | 21:37

Inderdaad. In Nieuwsuur wordt er van tijd tot tijd (voor de Buhne) een punt gemaakt van dure medicijnen. Tegelijkertijd worden er in Brussel miljoenen euro's stukgeslagen in de Lobby om de patenten op diezelfde medicijnen voor 50 jaar (i.p.v. 20 jaar) te laten gelden. Ongetwijfeld met het excuus dat dankzij die patenten de medicijnen goedkoper worden.

EenGoedBegin | 05-09-19 | 01:20

Zie daar, neoliberalisme is dictatuur.

ProAsfalt | 04-09-19 | 20:05 | 1

Ach private partijen dienen niet per se het algemeen belang. Denk dat de EU hiermee meer gewicht zal krijgen als noodzakelijk handelsblok.

Elzenkoning | 04-09-19 | 20:27

Je kan ook gewoon het kabinet laten vallen plucheplakkert!!

professorinopleiding | 04-09-19 | 20:03

Ik kan het niet vaak zeggen maar ik ben het eens met GroenLinks

Oromis | 04-09-19 | 20:01

JA! Ik ben TEGEN! Dus NEE! Ik zal bombarderen!
Maar de handtekeningen zijn al gezet in de achterkamertjes van het Partijkartel, dus we staan weer tegen de wind in te pissen!
Het is dat de maand juli al is gelopen, want anders zouden we de klokken met Frankrijk gelijk kunnen zetten en er een Nederlandse 14e Juli van maken.
Van mijn part wordt het 16 November! Maar het wordt tijd voor de revolutie tegen de regenten!

Du-u-u-h | 04-09-19 | 20:01

Het doet me deugd dat GeenStijl zich soms nog van deze kant laat zien.

laminaatplaat | 04-09-19 | 19:58

Welke keuze heb ik eigenlijk nog?

horsteknots | 04-09-19 | 19:57

Milieudefensie. Is dat niet zo'n clubje die nauwe banden met antifa heeft?

Botte Hork | 04-09-19 | 19:56 | 1

Dat clubje ongewassen links okselhaar heeft heel soms gelijk... zoals in dit geval.

Muxje | 04-09-19 | 19:58

CETA? Dat wat toch de reden dat Alexander Pechtold een penthouse cadeau kreeg?
Als hij er voor zorgde dat er geen referendum over CETA zou komen.
Nou, als Pechtold voor is, dan ben ik tegen.

Osdorpertje | 04-09-19 | 19:55

Er zullen goede kanten en slechte kanten aan dat CETA akkoord zitten.
Maar om bij voorbaat al in paniek te raken omdat je denkt wat er gaat gebeuren dat lijkt me een beetje overdreven.

HoerieHarry | 04-09-19 | 19:55 | 4

Die redenatie werd ook op Griekenland toegepast. Het was een daverend succes.

Frau Merkel | 04-09-19 | 20:00

Harry daar komt het gezegde "regeren is vooruitzien" vandaan... Dat is een dingetje dat ze vaker zouden moeten doen.

peterdh | 04-09-19 | 20:34

Harry, iedere crimineel zou wensen dat de rechter onbevoegd wordt verklaard om uitspraak te doen over zijn "handel". Dat is precies wat CETA doet. Mijn conclusie: Alle extra handel als gevolg van CETA is dus illegaal. Je denkt toch zeker zelf niet dat iemand in Canada die, voor CETA, een flesje Maple Siroop in Europa wilde verkopen daar een verdrag voor nodig had? Er was immers al eeuwen handel voor het concept van de EU bedacht werd. Alleen partijen die zaken willen doen die het daglicht niet kunnen verdragen hebben belang bij een handelsverdrag waarbij de rechter buitenspel wordt gezet.....

EenGoedBegin | 05-09-19 | 00:42
▼ 1 antwoord verborgen

"Maar er is ook goed nieuws: er hoeft maar één parlement tegen te stemmen om CETA te blokkeren."
Ja, die kennen we. Toen alle landen behalve Nederland het Ukraïne-verdrag hadden geratificeerd zei Rutte dat Nederland dan natuurlijk niet meer 'nee' kon zeggen. Dat veto-recht is een wassen neus, want geen enkel land heeft het lef om als enige dwars te gaan liggen. Dat is het festival der democratie dat wij Europeanen tegenwoordig constant vieren.

Schoorsteenveger | 04-09-19 | 19:54 | 4

Kjk ook naar de voor-stemmers: VVD, CDA en D66. Deze regering gaat gewoon bij het kruisje tekenen, eventueel met inlegvel.

Muxje | 04-09-19 | 20:05

Dat zal best, maar dat inlegvel truukje kan hij natuurlijk ook maar 1 keertje flikken. Dus wij moeten nu niet bij voorbaat al voorover bukken...

peterdh | 04-09-19 | 20:36
▼ 1 antwoord verborgen

Die 31 zetels in de EK zijn het belangrijkste. Want al zou de TK de wet aannemen dan sneuvelt hij in de EK. Wel een mooi lijstje aan de rechterkant, vriend en vijand is daar verenigd.

Goofje | 04-09-19 | 19:52

Prima timing, Nederland zit inmiddels vol wezenloze lemmingen.

Super Vaagstra | 04-09-19 | 19:49

EU en CETA zijn niet mijn vrienden,
maar milieudefensie al helemaal niet....
wat nu?

vliegende knorrepot | 04-09-19 | 19:47 | 3

Misschien alleen naar de inhoud kijken ?

sprietatoom | 04-09-19 | 19:51

Inderdaad. Alleen dit verdrag zegt, dat als jij een conflict krijgt met een Canadees bedrijf, dat dan het Nederlands recht niet geld. Bijvoorbeeld: Een groot Canadees concern (Hudsonsbay) neemt een falliette Nederlandse Warenhuisketen (V&D) over. Vervolgens maakt de onderneming te weinig winst en besluit te stoppen in Nederland. Zonder CETA moet dat concern zich houden aan het nederlandse ontslagrecht. Hoe zit dat na CETA? Als de Nederlandse rechter dan besluit dat er een ontslag vergoeding betaald moet worden aan de medewerkers, dan kunnen ze de kosten verhalen op de Nederlandse Staat. Met andere woorden: op ons als belastingbetalers.

EenGoedBegin | 05-09-19 | 00:58

ChristenUnie tegen? hoe ligt dat inde coalitie dan?

Omebert | 04-09-19 | 19:46 | 1

Ja hij had het over voor- en tegens, welke tegen hij echter niet noemt is de pluche wat aan de billen plakt.

NatNiks | 04-09-19 | 21:45

Als GL tegen is, dan volg ik ze hierin. Ik heb mijn stem niet voor niets bij hen aangekruisd. Kan zelf niet alle voors- en tegens inschatten maar zij zijn gemandateerd namens mij... En lijkt te kloppen aangezien PvdD en Femke ook tegen zijn...

bvdbos | 04-09-19 | 19:43 | 1

Ik trek hooguit met ze op, ik zal ze nooit niet never volgen.

Sans Comique | 04-09-19 | 20:41

Geen Stijl gaat"oude school" Next Europa tegen ceta

am*dam | 04-09-19 | 19:42 | 1

Mooi!!

Goofje | 04-09-19 | 19:47

En de pvda besluit dat ceta goed is en klaar.

TheseDays00 | 04-09-19 | 19:42 | 3

Yup. Onbeslist. wachtend op een het juiste offer om een stapje naar het linker vakje te doen.

marrretje | 04-09-19 | 19:44

@marrretje | 04-09-19 | 19:44: Dogma's boven logica en gezond verstand: pvv en FvD zijn tegen, dus is pvda voor.

TheseDays00 | 04-09-19 | 21:55

Ik vrees dat dit weer eens een kansloze missie gaat worden.
CETA gaat gewoon door verwacht ik.

Berbaar | 04-09-19 | 19:42 | 9

@Elzenkoning | 04-09-19 | 20:01:
Niks mis mee lijkt me.
Bereid U voor op vele teleurstellingen.
Hoop is uitgestelde teleurstelling, zegt men wel eens.

Berbaar | 04-09-19 | 20:07
▼ 6 antwoorden verborgen

Onbeslist, nu nog? Wat moeten we daar nu weer mee? In elk geval niet op stemmen als ik dat lijstje zo zie.

Muxje | 04-09-19 | 19:40

Femke-Merol,

Of heb ik nou de verkeerde voor mij ?

Maakt niet uit, als ze zuigt stem ik..

Wijze uit het Oosten | 04-09-19 | 19:39 | 1

doen merol!

Omebert | 04-09-19 | 19:40

"Groep Otten", kan me helemaal niet herinneren dat die meegedaan hebben aan de verkiezingen....

Pyrolobus | 04-09-19 | 19:36 | 2

ja dat is die neukdeur die ook mee deed.

Omebert | 04-09-19 | 19:40

Otten en de zetelrovers is een betere naam

amateurrr | 04-09-19 | 19:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken