Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leestip. Waarom Buma/Stemra een grote bende is

En wij hebben al de hele dag lol om GSTV Classics uit de oude doos

Buma/STEELRA

Als er nou één semioverheidsinstelling is waar ze tijdens vergaderingen automatenkoffie drinken uit thermoskannen, waar wij een dik dossier over hebben, dan is het dat boevennest van Buma/Stemra wel. Van die MEGA TELEVISIES die ze zichzelf cadeau deden in een tijd dat iedereen nog zo'n toeter met een gloeilamp in z'n huis had staan (gloeilampen mochten toen nog - red.), langs persco's die niet gefilmd mochten worden, via de bestuursrelletjes die door Henk Westbroek werden aangezwengeld en de illegale torrents die ze zelf binnen haalden op hun Buma-IP, tot de YouTube-tax die ze ooit wilden gaan heffen, alles is in een dikke roze map gebundeld op internet en verzegeld met het heerlijke ongemak van falende PR-hazen die wezenloos in de koplamp van een GSTV-camera staren. Andere tijden, mooie tijden. Het laatste nieuws is dat er weer eens een Buma-baasje (die letterlijk vernoemd is naar peperkoek) wordt weggejorist met een zak poen die eigenlijk helemaal niet van hem is, en dat was de aanleiding voor 3voor12 om eens een fijn nostalgisch stuk over de auteursrechtenbeunhazen te tikken. Met glanzende gastrol voor GeenStijl. Dus: even een rechtenvrije evergreen uitzoeken en in een lift met goeie akoestiek gaan staan, en dan zonder afdrachtgevaar klikken op Dit is waar Buma’s moddergevecht over bonnetjes echt om draait. Muziek in onze oren, met een spoiler van het slot: "...moest wel weer een afkoopsom aan te pas komen waar de auteurs geen brood van lusten."

Na de breek: een serie GSTV's uit den oude doos!


Rutger mag niet filmen op een Buma-persco (2009)

Jelte ombudst voor door Buma bestolen artiesten, I (2011)

Check die dikke tv dan!

Jelte ombudst voor door Buma bestolen artiesten, II (2011)

Tom Staal confronteert Buma met illegale torrents (2011)

Reaguursels

Inloggen

heerlijk ongemakkelijk die rutger

Balabanov | 30-08-19 | 14:34

In de praktijk is het doel van de Buma/Stemra
om de vele medewerkers zo comfortabel mogelijk aaan het werk te houden.
Wat ze zouden *moeten* doen is eenvoudig te regelen met 1 website.

hotmint | 30-08-19 | 11:52

Keurig,doethetgoed

Braco.me | 30-08-19 | 13:33

toestel niet compatible samsung s6 edge, gaat lekker zo, ga toch echt geen nieuwe scoren.

bwanabanjo | 30-08-19 | 19:19

Ik kan het even niet benoemen, maar die persoon die naast de TV staat doet me ergens aan denken. Bepaalde groep; kan er even niet opkomen....

Pyrolobus | 30-08-19 | 11:04

Saillant detail, Buma-Stemra zit in het zelfde pand als stichting Brein. U weet wel, die andere kudt-uitzuig-dram-piraten.

marcoplarco | 30-08-19 | 10:58

Het zijn een stelletje boeven maar zulke afdrachten voorkomen misschien wel dat er in elke uitdragerij en vreettent muziek staat te loeien.

Hein7261 | 30-08-19 | 09:34

Ik herinner me nog dat we op school elk jaar moesten invullen hoe vaak we films hadden vertoond aan de klas. Het moest! Zo werd het vanuit de directie gedicteerd. Aangezien ik in die tijd heel vaak films en documentaires heb bekeken met de groep ( nog vóór de internettijd en beamers) gaf ik toch aan dat ik geen gebruik had gemaakt van dvd's. Dat werd knarsetandend aangenomen. Want ook toen was men heel braaf en durfde er niet tegen in te gaan. Doet me denken aan iets van radio's inleveren in eerdere tijden....

antonconstandse | 30-08-19 | 09:04

Mooi, zo'n topic. Vaak denk ik 'waar waren we ook alweer gebleven' omtrent een of ander onderwerp. Internet vergeet niets wordt wel eens gezegd, maar het is wel veel om alles bij te houden of om terug te kunnen zoeken.

GS zou eens een boek over de recente geschiedenis moeten uitbrengen bij een educatieve uitgever. Leuk om naast de geschiedenisboekjes te houden van het voortgezet onderwijs. BUMA/STEMRA verdient er een hoofdstuk in: met hun graaicultuur verslaat het relaas bij uitstek de tand des tijds als een van de vele uitwassen van de huidige Westerse maatschappij.

Mooi, zo'n topic.

mozaard | 30-08-19 | 07:35 | 1

Goed idee!

Zonietoch | 30-08-19 | 08:45

Een paar van die gasten bij de buma verdienen meer dan menig muzikant in Nederland.
Ben je toevallig geen DJ die met gebonk muziek kan verkrachten maar vanaf je 6e jaar bezig bent op een instrument, dan mag je blij zijn als je minimum loon haalt.
Alleen dat al wringt.

kloopindeslootjijook | 30-08-19 | 07:29

Mooie longread van 3voor12. Ik zag daar de naam Accenture voorbij komen in context met een riante ICT deal waar twijfels bij bestonden. Dat is diezelfde club die de belastingdienst met een gesjoemelde aanbesteding toegang gaf tot de data van alle belastingbetalers. Heeft Zembla in 2017 nog een repo over gemaakt. Blijkbaar zitten ze vuistdiep bij diverse overheidsinstanties.

JiggyNL | 29-08-19 | 23:57 | 3

" en verdeelt dat geld vervolgens onder liedjesschrijvers. Administratief klusje, leuk voor muzikanten"

Nee, het zal muzikanten aan hun reet roesten. Het gaat er om wie de auteursrechten heeft, dus die tekstschrijvers en componisten.

Daarom zie je ook vaak dat als een artiest populair wordt met door anderen geschreven liedjes, dat ze dan (door schade en schande wijs geworden) opeens zonodig hun eigen liedjes moeten schrijven, en soms is dat dan je reinste bagger.

EnNouJijWeer | 29-08-19 | 23:11 | 3

Als componist moet je zelf achter je werken aanrennen, contributie betalen aan die klopte-lui, en jaarlijks een berg papieren invullen. Sinds de komst van de betaalbare taperecorder (eind jaren 50) is BS totaal overbodig. Tim Kuik zag het gat vallen en wilde erin springen, maar sprong naast. Als muzikant moet je gewoon alles in eigen hand houden, en dat is tegenwoordig ook een essentieel onderdeel van de vakopleiding. Het volk dat BS nog wel nodig heeft woont in woonwagens, Volendam of heeft een een kind die Dylano of Sharily heet.

Jos Tiebent | 29-08-19 | 23:57

@Jos Tiebent | 29-08-19 | 23:57: kloptelui moet zijn: klote-lui.

Jos Tiebent | 29-08-19 | 23:59

Sena (naburige rechten) is o.a. voor de uitvoerende artiesten maar dat is net zo'n bende als Buma Stemra.

5611 | 30-08-19 | 01:40

Is dit een motorclub?

Jezus_Boeddha | 29-08-19 | 21:54

Wat ik nou niet snap...
Wanneer ik blanco cd's (ja ik weet het) koop, betaal ik kopieerheffing.
Gisteren wilde ik een muziek-cd rippen en kopiëren, en wat staat er op de cd? Verboden te kopiëren !!
Stelletje zeikerds

Papa Jones | 29-08-19 | 21:54 | 5

@Papa Jones | 29-08-19 | 21:58:
Terugvragen dus. Maar waarschijnlijk gaan ze dan administratiekosten rekenen.

kloopindeslootjijook | 29-08-19 | 22:02

Volgens mij als jouw buurman een officieel gekocht CD'tje heeft, en jij wil daar voor prive-doeleinden een kopietje van trekken, dan mag dat dus door die heffing.

EnNouJijWeer | 29-08-19 | 23:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Die Buma is toch burgemeester geworden ?

vmk | 29-08-19 | 21:48 | 2

Ik dacht dat hij PSV voetbalde?

Gele Beer | 29-08-19 | 22:22

@Gele Beer | 29-08-19 | 22:22: lijkt halbe wel

Omebert | 29-08-19 | 23:19

Het is ook een vreemde organisatie. Het is geen overheid, het is geen bedrijf. Wat is het eigenlijk en waar halen ze hun recht tot innen vandaan?
Zijn de muzikanten ermee akkoord, waarom moeten die perse meedoen, welke dienst verlenen ze dan?

kloopindeslootjijook | 29-08-19 | 21:44 | 3

Ik begrijp er ook niks van, geen overheid, dus sterph.

vmk | 29-08-19 | 21:49

"Buma heeft sinds zijn oprichting een wettelijk monopolie op het incasseren van vergoedingen voor de openbaarmaking van muziekwerken"

Kun je die lui niet weigeren als ze je pand willen betreden ? Raar voor een stichting/vereniging. Het zijn grote graaiers als je op wikipedia kijkt, er zijn vele miljoenen verdwenen. Bizar dat de overheid hun dit recht heeft gegeven.

De_Poenschepper | 29-08-19 | 21:59

Van die Buma had ik het wel verwacht, maar die Stemra is toch niet Gristelijk?

D.Ormin | 29-08-19 | 21:42

Hebben ze wel geld gegeven aan Het Goede Doel?

Mr_Natural | 29-08-19 | 21:31 | 2

Hahahahaha.... Hoe kom je erop.

HoerieHarry | 29-08-19 | 21:34

Alles geprobeerd ... maar helaas ....

Pjotterdjotter | 30-08-19 | 10:00

Buma Stemra, is dat geen afdeling van De Belastingdienst?

Mr_Natural | 29-08-19 | 21:29 | 3

Nee, "Buma/Stemra is een Nederlandse organisatie".
Een organisatie.
Beetje vaag allemaal.

kloopindeslootjijook | 29-08-19 | 21:51

nee die zijn nog minder capabel

rifraf | 29-08-19 | 22:09

@rifraf | 29-08-19 | 22:09:
Maar natuurlijk, anders zouden de artiesten aan Buma/Stemra moeten betalen.

Mr_Natural | 29-08-19 | 22:18

jaarverslag.bumastemra.nl/wp-content/...
Pagina 61:
W.H.L van LimptCEO** 1 jan - 31 dec 100% 174.445
S.H. van Elsloo CFO a.i.**1 jan - 31 okt100% 183.665
Titulair directeur 1 jan - 31 dec 100% 243.972 (joehoe Balkenende norm)

Leuk clubje....

Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 21:21 | 2

Een boevenclub waarvan je het weet maar niks aan kunt doen.

HoerieHarry | 29-08-19 | 21:30

Da's meer dan Haersma Buma.

wijsvinger | 29-08-19 | 21:40

Buma is een uitstekend instituut dat optreedt tegen culturele vervlakking door tokkies die alles grrratis willen.
Buma, altijd +1.
Superior Bastard | 22-02-11 | 19:07

Superior Bastard | 29-08-19 | 21:13 | 4

Superior fat bastard

Dirk III | 29-08-19 | 21:20

Blijkbaar zijn het de werknemers van BUMA die alles gratis willen. Laat Henk of Ingrid af en toe eens een liedje of CD'tje downloaden, geen probleem.

De_Poenschepper | 29-08-19 | 21:25

Ja,... daar trap je tegen het zere been.
Gewoon alles voor nax die artiesten en schrijvers hebben geld zat.

botbot | 29-08-19 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

Buma. Dat dát nog kan overleven.

Ik had een standaardregel.
Elk topic over buma maar ook elke keer dat ze elders in het nieuws waren, maar wellicht niet hier, was voor mij verplicht 'iets' maar meestal een game downloaden. Man, wat heb ik veel zooi gehad wat ik nooit gespeeld heb.

En @miko, was en is daar niet nog steeds fucktimkuik.org omdat meer mensen die regel hadden?

DeJemelscheet | 29-08-19 | 21:10 | 1

Bitdefender gaat direct in de stress van je hyperlinkje, goed gewerkt pik.

bwanabanjo | 30-08-19 | 16:55

Alweer een jaar of 10 geleden. Stichting SENA (onderdeel BumaStemra). Bezoek van een meneer met Mercedes. Wij hadden geen muziek op kantoor want daar werd serieus gewerkt. Vond deze Gestapomeneer een privé cassette recorder in het magazijn: Aha muziek; factuur volgde met 3 jaar terugwerkende kracht. Was slechts 300,- Euro, maar ik heb mijn advocaat een brief laten schrijven. Nooit meer wat van SENA gehoord. Advocaat heeft me meer gekost, maar voor je principes mag je wat over hebben. Jaarverslag van die dampende club opgevraagd. Gemiddelde jaarsalarissen +/- 70.000 Euro . Tegelijkertijd debet nota's aan Hans Dulfer (tv uitzending destijds) van 0,08 per mnd aan royalties. Echt serieuze maffia daar in dat pand van 16.000.000.- in Hilversum.

papillon46 | 29-08-19 | 21:07

Toen had ik de wijsheid niet te reaguren. Ik zou graag wat meer van dit soort old school "tegen-heilige-huisjes"-journalistiek willen zien. Het zou meer tegen alle misstanden moeten gaan.

Lt. Hubert | 29-08-19 | 21:07

Als ik mijn IP adres kwijt ben dan vraag ik het aan GS. Zeker weten dat zij dat altijd weten.

snapal | 29-08-19 | 21:07 | 1

Als je een kroontje neemt schijnt het dat ze je IP voor Google verbergen en anders niet...

Dirk III | 29-08-19 | 21:27

Als artiest kun je beter gaan optreden en dan T-shirts en CD's verkopen na afloop,
Dat zijn de echte inkomsten in vergelijking met die fooi van Buma Stemra.
En die TV is waarschijnlijk nooit aan geweest omdat de afstandsbediening bij een directie secretaresse in die la ligt.

Osdorpertje | 29-08-19 | 20:53

De enige oplossing is toch om die complete bestuurstop op staande voet te ontslaan en een voltallig interim-bestuur te plaatsen. Wat een organisatie zeg...

Heau even | 29-08-19 | 20:49

Leuke nostalgie. Als ik het kon zien. Serieus, fix die brakke player.

threeheadedmonkey | 29-08-19 | 20:47 | 1

Ik kan de filmpjes alleen zien als ik ze eerst download met een Firefox addon. Alleen zal dat wel niet mogen van Buma/Stemra.

Stemmenteller | 29-08-19 | 21:08

Mensen mensen mensen.

NU het verhaal uit Belgie.

Je schrijft je in bij de KBO {kvk Nederland, niet helemaal hetzelfde maar het maakt de uitleg iets eenvoudiger}.

Het moment dat je inschrijft, hoe ze het doen, weet niemand maar de volgende dag ligt de faktuur op je mat.

Kijk en luistergeld,

Nu hebben wij een DJ matic systeem, ook met hun heb ik een discussie gehad, ze hadden op de faktuur staan dat wij betalen voor de kijk en luistergeld.

Echt waar, je gelooft het niet.
Toen kwam De bilijke vergoeding, je verzint het niet, of ze even bijna 300 euro mogen vangen.
Dus DRIE keer innen ze hetzelfde.

totale maffia.

Wilt u weten hoe het afloopt ?

Meesteres Belgie | 29-08-19 | 20:45 | 5

Ik hang aan uw lippen

Elzenkoning | 29-08-19 | 20:59

@VanBukkem | 29-08-19 | 20:49: Mwah, bij Brussel. Ik kom veel in zowel Vlaanderen als Wallonië. Vlaanderen is prima, Luik is hel op aarde.

5611 | 29-08-19 | 21:24

Nou Meesteres. Godmiljaar! Zit hier te wachten terwijl ik kan poepen.

Dirk III | 29-08-19 | 21:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoeveel (procent) keert Buma eigenlijk uit aan de "rechthebbenden"?

Is dit nog nieuws? | 29-08-19 | 20:44 | 4

Procent? Volgens de artiesten betalen ze in promilles.

Nivelleermarionet | 29-08-19 | 20:59

Uitkeren? Hoezo uitkeren?

ScumbaggusMaximus | 29-08-19 | 22:18

Als je get stuk lees, ca 85% van wat ze jaarlijks ophalen, te weten 200meloen.
30mln kost de organisatie ongeveer dus p jaar aan personeel en stoeltjes

Hemmenaar7 | 30-08-19 | 09:08
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kreeg van de week een mail van hun, of ik een nieuw account voor een nieuwe ledenomgeving wou aanmaken. Hier het stukje waar ik door met m'n hoofd op tafel begon te slaan:

"Maak een account aan
We checken eenmalig je identiteit via iDIN. Dit lijkt op iDEAL, je doet alleen geen betaling. Bij iDIN vraag je de bank om je naam en geboortedatum met ons te delen. Log daarom in met je privérekening. Na deze check weten we zeker dat jij het bent. Kijk hier hoe iDIN werkt.

Je hebt nodig:
Je bankpas en inlogapparaat
Je mobiele telefoon
Een sterk en uniek wachtwoord"

Wat zijn ze van plan, geld terugboeken van mijn rekening? Wtf...

Hunkje | 29-08-19 | 20:35 | 2

Heel ingewikkeld ja. Lees goed.... "We checken eenmalig je identiteit via iDIN. Dit lijkt op iDEAL, je doet alleen geen betaling. Bij iDIN vraag je de bank om je naam en geboortedatum met ons te delen. Log daarom in met je privérekening. Na deze check weten we zeker dat jij het bent.".

Ignatius J Reilly | 29-08-19 | 20:47

@Ignatius J Reilly | 29-08-19 | 20:47: Het enige dat ze hoeven te doen is geld storten op het rekeningnummer dat ik ze heb opgegeven, niks meer, niks minder. Ik vertrouw het gewoon niet.

Hunkje | 29-08-19 | 22:14

Als het aan Buma had gelegen, zou elk priveepersoon ook nog apart moeten dokken voor ieder liedje wat op de radio/internet te horen is.

snapal | 29-08-19 | 20:31 | 1

Dat doe je al! dat heet kijk en luistergeld..

kapt.Jerkoff | 29-08-19 | 22:20

Kunnen jullie Tom Staal niet terughalen?

Dirk III | 29-08-19 | 20:31 | 3

Tom is de enige waarvan je niet merkt dat hij voor GS werkt, als je het niet zou weten.

snapal | 29-08-19 | 20:34

Is hij weg dan?!

Wasbakplasser | 29-08-19 | 20:44

Ik vond geen reaguurders van nu in die topic uit 2011 Waar zijn ze gebleven?!

Acidstain | 29-08-19 | 20:26 | 13

Lid sinds 2006, maar ik had een spermaban opgelopen toen GS nog heel erg vvd-fan was, ja ja, opa weet het nog, ik ben zuur als azijn, dus de hulpklaas van Joris had mij geblokt.
Maar Buma kan mij aan mijn reedt roesten ... soort Mandema keukens of krieken kampioen: je weet dat je opgelicht wordt.

Analia von Solmsch | 29-08-19 | 22:57

@snapal | 29-08-19 | 21:18: ik weet nog dat Zwitsals ingevoerd werd. Treurig. Om de moderaters te helpen te bannen vooral. Na een maand moet de Zwitsal eraf, om gelegenheids reaguurders te ontmoedigen. Ondertussen liep DKS te trollen over de Russen.
Hoop dat ie eindelijk rust vindt in de isoleer, zijn psychose duurde wel erg lang.

Analia von Solmsch | 29-08-19 | 23:01

Present.

miko | 30-08-19 | 04:03
▼ 10 antwoorden verborgen

Buma is als de postcodeloterij.
Zit je eenmaal in die kliek, dan is het zaak om de goedgevulde ruif zo snel mogelijk leeg te vreten.
De kruimels zijn voor de artiesten/deelnemers.
Creeer een melkkoe en je kostje is gekocht.

snapal | 29-08-19 | 20:26

KutBuma.
*dreigbrief schrijven gaat*

VanBukkem | 29-08-19 | 20:18 | 1

Wel netjes uitprinten hen voldoende frankeren heh

Tobi | 29-08-19 | 22:30

Mis Tom Staal.
1 van de weinige die vragen kan stellen zonder zijn (politieke) voorkeur mee te laten spelen.
Tom is van elke partij.

snapal | 29-08-19 | 20:17

Fuck,.... hoe heette die kerel ook al weer waar we toen zo tegen waren?

miko | 29-08-19 | 20:13 | 5

Attje Kuiken. Oh nee, dat is een lekker blondje uit de politiek. Tim Kuik. Dat is hem, die piraat die u boetes oplegt omdat hij u graag vernedert. Ik haat die schijnheilige mafketel.

Nivelleermarionet | 29-08-19 | 20:46

en we omzeilden de Ziggo Piratebay blokkade via www.fucktimkuik.org .

073Cab | 29-08-19 | 21:02

@073Cab | 29-08-19 | 21:02:

Ha mooi zeg, alleen de nieuwe Tarantino nog steeds alleen een CAM versie helaas.

De_Poenschepper | 29-08-19 | 21:13
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken