Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

BREEK. Bizarre beelden Hong Kong Airport

Dit gaat niet goed

Social

FF rechtstreeks naar de totaalchaosrellen te Hong Kong. Ons Chinees is nogal beroerd. Maar wat wij soort van begrijpen is dat de demonstranten op HK Airport een stille aka spion in de lurf hebben gegrepen, die zich voordeed als journo met geel hesje. Meneer werd behoorlijk ondersteboven gehouden en is nu met tiewraps vastgebonden, terwijl z'n tas is leeggehaald op zoek naar meer bewijs van Chinezigheid. Er staan een miljoenmiljard Hongkongezen te filmen, dus meer beelden volgen. Het Chinese leger is op luttele kilometers paraat in naastgelegen stad Shenzhen, en er kan ieder moment ingegrepen worden. Back-up livestream hierrr. Later meer.

Het is geen stille, maar een collega!

Social

Reaguursels

Inloggen

Alle luchthavens zijn KUT tegenwoordig.

grapjasz | 14-08-19 | 00:30 | 1

En Eindhoven spant die kroon.

Shareholder II | 14-08-19 | 03:11

Heel mooi om te zien, werkelijk prachtig. Mensen die zo massaal in verzet komen tegen een steeds groter groeiende invloed van dat dictatoriale regime, en strijden voor hun democratische rechten en vrijheden.

Dit is al een tijdje bezig ("paraplu-beweging", waarbij de gele paraplu het symbool van de beweging vertegenwoordigt), dit keer lijkt het echter niet meer te stoppen. De geest is echt uit de fles.

President Xi, die sinds het schrappen van de regel voor maximaal twee termijnen nu de facto een president-voor-het-leven is geworden, heeft steeds meer de macht naar zich toe getrokken. Onder andere door de samenleving een "punten-systeem" op te leggen, waarmee m.b.v. allerlei privacy-beperkende software de Chinese bevolking steeds meer in hun vrijheid wordt beknot. De Oeigoeren zijn een voorbeeld van hoe ver dat beknotten van de vrijheid kan gaan.

Hoe je ook over de islam denkt, de handelswijze in de provincie Xinjiang (een gebied waar de Oeigoeren dus de autochtonen zijn en de Han-Chinezen allochtonen) is iets dat gewoon véél te ver gaat, en het ware gezicht laat zien van dit totalitaire regime en het "respect" dat zij hebben voor de rechten van het individu.

Maar Hongkong heeft het regime dus niet onder de duim. Ingrijpen door China in Hongkong is niet zo gemakkelijk als wordt gesuggereerd. Het kan leiden tot gezichtsverlies in de regio en de wereld. En Taiwan kijkt bovendien mee. China probeert Taiwan te paaien door het aan te bieden om, net als Hongkong en Macau, onder de voorwaarden van een "één land-twee systemen" regeling "terug in de moederschoot" van China te komen. Keihard ingrijpen in Hongkong zal dus ervoor zorgen dat de Taiwanezen hier nooit in zullen trappen (alsof zij zo dom zouden zijn de communisten te vertrouwen, maar dat ter zijde).

Voor velen hier is dit een ver-van-mijn-bed show, maar ontwikkelingen in Hongkong kunnen wel degelijk grote gevolgen hebben voor het Chinese regime,

Nu maar hopen dat de handelsoorlog met de V.S. voor een verdere verzwakking van dit véél te arrogant geworden regime zal zorgen. En dat wij in Europa nu eindelijk eens doorzetten om die Chinese technologie (u weet van welke grote Chinese bedrijven dit afkomstig is) eindelijk eens definitief uit onze telecomsectoren te verwijderen!

Kompromat | 14-08-19 | 00:08

Spielerei. Lekker laten gaan. Waait wel weer over. Gele druktemakers.

Shareholder II | 13-08-19 | 22:02 | 6

@Noltie | 13-08-19 | 23:12:
Helemaal mee eens. Ik leef intens mee met de mensen in Hongkong maar helaas zijn ze kansloos tegen een land met 1 miljard + mensen.

Henk003 | 13-08-19 | 23:59

@Peperzaag: Tuurlijk. Hongkong is geen Shanghai. Maar dit stelt natuurlijk weinig voor. Men is boos. Plukt geen roos. Men rent straks naar huis. Kan alleen maar verliezen. Daar is een HK-chinees te slim voor. Dus dat gebeurt niet.
Gebeurt het toch, dan zijn dat terroristen, die alles ondermijnen? Gestuurd door wie? Zichzelf ? Vladje ? Donnie & his tradewar ? Gefrustreerde religieuzen ? Tja..

Shareholder II | 14-08-19 | 03:03

@Shareholder II | 13-08-19 | 23:19:

Leg eens uit, wat heb ik zo fout verwoord of is onwaar volgens jou?

Vrienden van mij wonen er, zijn getrouwd met een Chinese vrouw en hebben daar kinderen mee. Ze zitten in de handel, technologie, of zijn professor aan de Universiteit.

Contact is verschrikkelijk lastig maar zodra ik ze spreek zijn de verhalen niet mals. Zo lang je conformeert en geen ongenoegen uit is er niets aan de hand - maar jij en ik weten allebei dat er altijd ongenoegen is.

Probeer die uit te spreken of je te verzetten en je hebt een probleem.

Noltie | 14-08-19 | 16:40
▼ 3 antwoorden verborgen

iemand nog een werkende livestream?

073Cab | 13-08-19 | 21:27 | 1

Voorlopig weer rustig: Gewoon veel reizigers die hun vliegtuig willen halen. Stilte voor de storm?

Beste_Landgenoten | 13-08-19 | 21:24 | 4

Ik verwacht een nette excercitie van de sjinees.
HK volk gaat gewoon naar huis en wat achterblijvers worden opgepakt en verdwijnen als terrorist. Daarna herpakt alles zich keurig. Normaal rijdt daar louter Bentley en AMG en durf ik daar blind over te steken. Hoe een aanblik ineens kan veranderen he.

Shareholder II | 13-08-19 | 23:17

@Shareholder II | 13-08-19 | 23:17:
Vergeet het maar, die mensen gaan niet naar huis, want er staat té veel op het spel. Door deze ontwikkelingen krijgt de Chinese regering wel een excuus om hard in te grijpen maar uiteraard willen ze geen 2e Tienamien plein. Het is dus nog even afwachten hoe de Chinezen deze drang naar vrijheid zullen gaan inperken.

Jackson | 14-08-19 | 01:24

@Jackson : er staat 1 uitleveringswet op het spel ?

Ik zeg het vast verkeerd, maar das ongeveer hoe rutte je aan amerika uitlevert als donnie dat wil - en daar ga je, en fucked ben je? Same shit?

Shareholder II | 14-08-19 | 03:07
▼ 1 antwoord verborgen

Stoken vanuit UK en USA via handjevol oproerkraaiers die net zoals in het westen de naieve jeugd meesleuren. Wanneer China ingrijpt is het binnen 24u afgelopen en is het meerendeel van de Hongkongezen dankbaar dat ze weer kunnen overgaan tot de orde van de dag: geld verdienen.

BertusP | 13-08-19 | 21:09 | 6

Wat een kul. Het merendeel van HK is doodsbang dat zij straks ook in een totalitair systeem moeten leven waar de staat alles van je weet en je geen rechten hebt en waar de staat organen rooft van gevangenen. Dus: u kletst uit uw anus.

Kwijldraad | 13-08-19 | 21:46

@Kwijldraad: Klinkt als Europa maar ik zie HK geen lid worden.

Shareholder II | 13-08-19 | 22:07

Een handjevol oproerkraaiers ? Jij kijkt zeker naar de Chinese staatszender ? Die mensen strijden daar voor een legitieme zaak, namelijk; de democratische rechten behouden en tegen een dictatoriale, door China aangestuurde nep regering.

Jackson | 14-08-19 | 01:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Vrees morgenochtend voor veel mensenlevens, veel doden, internationale verontwaardiging, verder niets, China gaat over tot de orde van de dag en breekt laatste strohalm aan vrijheid onder noemer terrorisme af in Hong Kong en roept daar de noodtoestand uit met avondklok. Die het w e l overleven gaan naar strafkampen in China. Zoiets?

Jan, Leiden | 13-08-19 | 20:59 | 3

Precies dat.

captainobvious | 13-08-19 | 21:01

Psies dat! Volgens mij heb jij daar een glazen bol.

Mr_Pikibelly | 13-08-19 | 21:12

Is niet ingewikkeld te voorzien, daar heb je echt geen glazen bol voor nodig.

zijvanhiernaast | 13-08-19 | 21:50

Waarom gaan er nu eigenlijk geen stemmen op om deze mensen op te vangen in Nederland?

hetmoetdanmaar | 13-08-19 | 20:34 | 1

Er zitten vast wel een paar goede koks tussen. Wordt het personeelsprobleem bij De Chinees ook gelijk aangepakt.

Haringkoning | 14-08-19 | 08:14

Allemaal leuk en aardig maar door dit gedoe komen mijn spullen van aliexpress wel heel erg vertraagd aan via de post!!!!!!! Baal als een stekker,dit kan echt niet.

Man-Bijt-Hond | 13-08-19 | 20:32 | 4

Jouw Ali meuk komt echt niet via HK. Ben maar niet bang.

Schuldenbrau | 13-08-19 | 22:14
▼ 1 antwoord verborgen

En dan te beseffen dat dit nog een conflict is zonder kernwapens. De spanningen lopen ook hoog op tussen India en Pakistan over Kashmir. Alleen dat is puur moslim gezeik dus niet verbazend. Hetzij ze wel kernwapens hebben. Al zie ik die Muppet in Pakistan er niet zo happig op wezen om die optie. Wat een tering ende overal.

Vageling | 13-08-19 | 20:31

Dit is wel het einde aan de PRC's fantasieën over een hereniging met Taiwan. Die gaan de onafhankaleijkheid uitroepen en zich nooit, nooit meer enige illusie over China maken.

omanders | 13-08-19 | 20:26 | 3

Dit zal de hereniging met Taiwan inderdaad geen goed doen. Dat is duidelijk.

Schuldenbrau | 13-08-19 | 20:33

Welke hereniging? Taiwan is zich tot aan de tanden aan het bewapenen. Zegt genoeg. Die gaan niet vrijwillig.

Vageling | 13-08-19 | 20:46

Waarom heeft Taiwan niet gewoon een nuke eigenlijk? Dan ben je toch meteen van al dat gezeik af?

Zendavesta | 14-08-19 | 06:31

In Shenzhen verzamelt zich nu een behoorlijke legermacht. Achttien kilometer van Hongkong. China heeft inmiddels betogers beticht van " terrorisme" en heeft buitenlandse reporters als "spionnen" beschreven, er zouden buitenlandse invloeden zijn. Dit is de opmaat voor ellende.

Meest verwacht is ingrijpen in de vroege ochtend. Internet wordt eerst plat gelegd. Mobiele telefonie ook. Je hoopt dat het geen Tian-an-men twee wordt met destijds duizenden doden. China kan zich zoiets niet meer veroorloven. Dat zou de economie teveel schaden. Maar hoe gaat dit aflopen?

Beste_Landgenoten | 13-08-19 | 20:21 | 6

@Andrew Deen | 13-08-19 | 20:37:
Het zou kunnen. Ik hoop van niet. Maar het zou ook een signaal aan Taiwan kunnen zijn en weer een waarschuwende opgestoken middelvinger aan dhr Trump.

Beste_Landgenoten | 13-08-19 | 21:16

Ooit bij iemand opgekomen dat zelfs in China een publiek is dat zich wel laat piepelen tot op zekere hoogte (gefeliciteerd Nederland, daar gebeurt het immers niet) maar waar wiens opinie wel degelijk geldt? Zelfs in '89 was er al fake news...
www.idcommunism.com/2016/06/what-reall...

BertusP | 13-08-19 | 21:29

@BertusP | 13-08-19 | 21:29: "In defense of communism. The blog with a marxist-leninist perspective." Jij bent wel echt zeldzaam dom.

SmilingBhudda | 14-08-19 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Die doos moet opstappen. Mevrouwtje Lam. Het volk wil die uitleveringsvedrag met China niet. Ze weigert het in de prullenbak te gooien en denkt een Junckertje te plegen. Pikt het volk niet. Kan ze kramen dat de "rule of law dead is", toegeven dat het door haar komt doet ze niet. Met haar emo geblaat en May tranen. Dit gaat uit de hand lopen. Carry Lam haar uitspraken wijzen erop dat ze de poort voor de PLA (Peoples Liberation Army aka Chineze leger voor de minder ingelezen) open gaat gooien voor dat gezever over "rule of law". Het is al bloederig en dat gaat nog erger worden. Neem geopolitiek erbij. En Taiwan is de volgende. Domme kudt moet RAUS, wetsvoorstel in de prullenbak en de rust keert terug. Want andere landen zijn hierin ook weer olie op het vuur aan het gooien.

Vageling | 13-08-19 | 20:18

Trieste situatie. Azië is gebaat bij dit soort democratische eilandjes als Hong Kong en ook Taiwan.

RandyBiel | 13-08-19 | 20:15 | 6

@Vageling | 13-08-19 | 20:48:

Misschien eerst lezen dan praten.

"The Japan Self-Defense Forces (自衛隊 Jieitai), JSDF, also referred to as the Self-Defense Forces (SDF), Japan Defense Forces (JDF), or the Japanese armed forces, are the unified military forces of Japan that were established in 1954, and are controlled by the Ministry of Defense. The JSDF ranked as the world's fourth most-powerful military in conventional capabilities in a Credit Suisse report in 2015 and it has the world's eighth-largest military budget. In recent years they have been engaged in international peacekeeping operations including UN peacekeeping."

Het staat echter in de grondwet dat ze geen offensieve handelingen mogen plegen. Maar die Jappen zijn niet dom hoor. Die hebben een formidabel leger met meer dan 250,000 manschappen. Geven zo'n 50 miljard dollar uit per jaar aan defensie. Hebben iets van 400 gevechtsvliegtuigen. 20 onderzeeboten. 4 multi- helicopterdestroyers. 40 destroyers. 30 Minesweepers. Oh en 1000 tanks.

Dus nee. Fout.

Andrew Deen | 13-08-19 | 21:07

@Andrew Deen | 13-08-19 | 21:07: Lolbroek. Japan zit vastgebonden. Meer zeg ik niet want dan heb ik een ban.

Vageling | 13-08-19 | 21:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Het leger gaat ingrijpen vermoed ik. De onafhankelijkheid van Hong Kong was al weg met het naar beneden halen van die Britse vlag destijds.

Je weet vooraf dat China zich nooit aan afspraken houdt en zich ook niets zal aantrekken van wereldhandel van andere landen door het dumpen van veel te grote hoeveelheden veel te goedkope producten op de wereldmarkt.

Jan, Leiden | 13-08-19 | 20:09 | 1

En Brussel zag dat het goed was.
Amen.

flesje | 13-08-19 | 20:58

Beijing houdt zich niet aan de afspraken door nu al stapje voor stapje meer invloed uit te oefenen en controle te nemen op Hong Kong zodat in 2047 de overgang minimaal is. Begrijpelijke strategie van Beijing maar niet correct en niet conform de afspraken. Uiteraard gebeurt dat allemaal in het geniep in de achterkamertjes en met stromannen/strovrouwen (politici als Carrie Lam) zodat naar de buitenwereld dingen altijd plausibel ontkend kunnen worden of natuurlijk lijken. Maar als je wetten in gaat voeren om uitlevering naar Beijing mogelijk te maken dan valt die façade direct weg en worden er lijnen overtreden die mensen aansporen tot protest en verzet. En dat zien we hier.

Ironisch genoeg kan het aanhoudende verzet er uiteindelijk voor zorgen dat deze wet er eerder doorheen gaat komen dan als men was gestopt met protesteren toen Carrie Lam het tijdelijk had uitgesteld. De protestanten moeten zich beseffen en er bij neerleggen dat uitstel van executie het hoogst haalbare is. In 2047 is het wettelijk sowieso gedaan met de pret. Met een beetje verzet kun je nog uitstel van executie krijgen maar met heel veel verzet heeft Beijing juist meer munitie om zijn invloed en controle door te drukken. Neem een vinger maar niet de hele hand.

bifferman | 13-08-19 | 19:55 | 3

Het was niet alleen de uitleveringswet. Dat was de druppel. En wat er nu bij komt is dat de politie zijn status en respect nu kwijt is.

Kan Beijing het tot 2047 volhouden? Er zijn 3 zeer succesvolle Chinese landen met - noem het even - westerse vrijheden: Naast Hong Kong (Macao stelt niets voor en is een groot casino tegenwoordig) zijn dat Taiwan en Singapore. De onrust in Australie en Nieuw-Zeeland tussen de Mainlanders en Hongkongers is daar ook een uiting van.

Enrique C | 13-08-19 | 20:20

@Enrique C | 13-08-19 | 20:20: De uitleveringswet was de druppel maar meer dan uitstel valt er niet te winnen. Wat ze nu nog meer willen is een brug te ver. Hong Kong is simpelweg te nietig en China te machtig, met de wet aan haar zijde (vanaf 2047).

De status en vertrouwensbreuk met de politie lijkt me een detail in dit geheel en niet onoverkomelijk.

bifferman | 13-08-19 | 20:35

@bifferman | 13-08-19 | 20:35:
Maar het is uiterst gevaarlijke wet. Kritische journalisten zouden in China berecht kunnen gaan worden. Elke "dissident" loopt gevaar. Weg is de vrijheid.

arie-hoax | 13-08-19 | 20:40

Dit was nooit gebeurd als ze daar ook de Loempidel hadden

Botte Hork | 13-08-19 | 19:54

Ah eindelijk S01E02

Botte Hork | 13-08-19 | 19:47

Voor het leger ingrijpt zal toch wel telefonie en internet worden platgelegd? India heeft net voorgedaan hoe je dat tegenwoordig aanpakt ;-). Heb je toch echt een sateliettelefoon nodig om je filmpjes up te loaden...

DebraCadabra | 13-08-19 | 19:36 | 1

Alle streams zijn nu deaud dus het zal zo wel gaan knallen.

Likqua | 13-08-19 | 19:39

China gaat gewoon de standaard procedure door overheden in vergelijkbare gevalllen hanteren . Paar agent-provocateurs inzetten, flink de mediatrom roeren en dan leger inzetten en keihard protest onderdrukken. Wat Macron en consorten hebben gedaan kunnen die kapitalistische communisten wellicht nog beter

batvoca2 | 13-08-19 | 19:33 | 2

@omanders | 13-08-19 | 19:37:
klopt wat u zegt. In Frankrijk worden deze infiltranten "usurpateurs " genoemd. AntiFa , vakbondslieden , aanhangers van Macron en politieagenten mengen zich onder de Gele Hesjes en hanteren geweld en vernieling om hen in diskrediet te brengen.
Kleine herkenningstekens en minuscule logo's worden op de kleding aangebracht om elkaar onderling te herkennen. Een politieagent die onlangs werd opgebracht door zijn collega's in de hoedanigheid van Gilet Jaune riep : "je suis avec vous" , ik hoor bij jullie.
bron o.a. Résistance Républicaine

Jan Boule | 13-08-19 | 19:49

Of deze man nu een 'stille' of een 'echte reporter' (of zelfs allebei!), ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat hij er voor een gevangen genomen vermeende stille, nog verdomd goed uitziet.

Had het een door de officiële (onderdrukkings)politie gearresteerde betroffen, een demonstrant dus, dan was hij nu bont, blauw en gekneusd geweest......

michelpen | 13-08-19 | 19:27 | 3

Zo werkt het niet in China (of Hong Kong) de demonstranten weten donders goed dat als ze een overheidsdienaar te grazen nemen, desnoods de halve stad veertig jaar dwangarbeid in het noorden van de provincie Gansu tegemoet kan zien. (daar staan gigantische, lege strafkampen in de woestijn, die zó ingericht kunnen worden). Ze zijn deze man aan het 'ontmaskeren' door zijn telefoon leeg te trekken en zijn hele WeChat en zijn Jumín Jénfénshéng (ID) op het internet te donderen. Als de goede man inderdaad een infiltrant is, dan zal Beijing niet rusten voordat de schuldigen gevonden zijn. Ze houden er niet van als je aan overheidsdienaren komt.

bisbisbis | 13-08-19 | 20:08

U reageert om 19:27 uur. Als U 3 minuten later het RTL journaal had gekeken had U gezien dat deze "vreedzame demonstranten"deze man zee zwaar mishandeld hebben terwijl hij aan handen en voeten met tyribs vastgebonden was. Het zijn gewoon terroristen, schoten, criminelen die juist helemaal NIETS met democratie van doen hebben.

Oostenrijker | 13-08-19 | 20:11

@Oostenrijker | 13-08-19 | 20:11:
Op de beelden die ik zojuist zag leek de man, althans vergeleken met de gebruikelijke politie-behandeling, er nog redelijk goed aan toe. Hij werd in een ambulance gezet, en dus blijkbaar 'vrijgelaten'.

Om overigens de demonstranten, in één eerder stadium was er sprake van meer dan 1 miljoen demonstranten, allemaal weg te zetten als terroristen? Eén ding is in ieder geval wel zeker: 'China en democratie' in één zin, dat is een contradictio in terminis.

Oostenrijkers hebben overigens een beetje ambivalente geschiedenis met inlijving (of Anschluss).....

michelpen | 13-08-19 | 21:22

En waar is dat protest dan?
In ieder geval niet op die livestream.

HoerieHarry | 13-08-19 | 19:26 | 1

Geduld, dit is pas S01E01

Botte Hork | 13-08-19 | 19:40
-weggejorist-
EvT | 13-08-19 | 19:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als onze media voor de protestanten zijn, weet je dat er iets mis is.

Balgesjaakt | 13-08-19 | 19:24 | 3

Inderdaad. Bij elk conflict zitten ze aan de verkeerde kant dus moeten we nu maar voor China zijn?

Likqua | 13-08-19 | 19:27

Inderdaad, normaal gesproken zijn ze nooit voor de protestanten maar voor de moslims.

Schuldenbrau | 13-08-19 | 19:32

Ze zijn ALTIJD voor demonstranten en afscheidingsbewegingen. Behalve als deze bewegingen hun thuis hebben binnen de EU. Nu ook Kashmir weer: India wordt bij de NPO afgeschilderd als de boeman en de islamieten zijn (weer) de helden. Zum kotzen.

Slogra | 13-08-19 | 19:35

Breaking news 15 Augustus: 'Volgens Chinese autoriteiten hingen er wel camera's buiten het vliegveld maar niet binnen. Daardoor is de massale zelfmoord van honderden protestanten niet op beeld vastgelegd'.

Likqua | 13-08-19 | 19:23 | 2

In China iets niet op beeld vastgelegd gelooft niemand.

Mr_Natural | 13-08-19 | 19:26

Ook katholieken onder de zelfmoordenaars? Boeddhisten...? Moslims???

Yrrab | 13-08-19 | 19:29

Het minzame lachje van meneer zegt genoeg: Ksi Pingping komt 'm redden.

Slogra | 13-08-19 | 19:22

Ik ben werkelijk benieuwd of de Nederlandse regering gaat reageren.

Een paar kilometer verderop, heeft Nederland een zeer zwarte bladzijde aan de geschedienis toegevoegd.

De wereld heeft weer een extra probleem erbij.
China kan niet anders dan moeten reageren, dus dan komt de ketting reactie vanzelf op gang

Meesteres Belgie | 13-08-19 | 19:18 | 1

De aanval op Macao, bedoel je?

omanders | 13-08-19 | 19:28

Kijk, lieve reaguurders, in Hong Kong hebben ze ballen. Ze willen een punt maken, en doen dat duidelijk niet vanaf hun toetsenbord.

inderdaad geen stijl | 13-08-19 | 19:14 | 6

@Andrew Deen | 13-08-19 | 19:25:
Toeslagen werken beter dan flash balls. Dat Macron dat niet weet hé.

Rest In Privacy | 13-08-19 | 19:35

Financieel Gesteund door Sorrows (USA) de financierder van KOZP

Oostenrijker | 13-08-19 | 20:13

Daar zitten ze niet massaal aan de ballonetjes

g[E]ulden | 13-08-19 | 23:15
▼ 3 antwoorden verborgen

"Live coverage will continue shortly". Er gebeurt nu dus iets wat we niet mogen zien. Zodra het beeld terug is zal het hele vliegveld volledig normaal lijken.

grapo | 13-08-19 | 19:13

Westers model overnemen, dat is goed voor China. Binnen dertig jaar is het dan wel net zo'n openlucht gekkenhuis als hier. Dat dan weer wel.

Sitting_targets | 13-08-19 | 19:07

"Het is geen stille, maar een collega!" twitter.com/HuXijin_GT Ik heb even de time-line van die nieuwsoutlet doorgenomen, het leest een beetje weg als de staatsomroep van Muhammad Saeed al-Sahhaf, Kim-oen de derde of Assad. Chinese staatsmedia die zeer gekleurd bericht. Daar kan hij inderdaad alleen verslaggever van zijn, maar zulke propaganda valt niet goed bij de demonstranten op straat.

Feynman | 13-08-19 | 19:06 | 3

Len denkt U dat NPO / RTL objectief bericht over deze "vreedzame demonstranten"???

Oostenrijker | 13-08-19 | 19:15

@Feynman | 13-08-19 | 19:06

Het is wel de perfecte aanleiding voor China.

omanders | 13-08-19 | 19:29

Logisch, ze willen daar geen totalitair links controlerend regime volgens Amsterdams model.

BozePaarseMan | 13-08-19 | 19:06

In tegenstelling tot ons proberen zij wel uit alle macht hun vrijheid te behouden.

azijnseikerT | 13-08-19 | 19:01 | 4

@Andrew Deen | 13-08-19 | 19:06:
Ik wed dat er bij jou een heel krat Fristi tijdens een reaguuravondje doorgaat.

De Briemusketier | 13-08-19 | 19:14

@Andrew Deen | 13-08-19 | 19:06: Hé.. Daar is de falende amateuretymoloog weer!

omanders | 13-08-19 | 19:43

@De Briemusketier | 13-08-19 | 19:14:

Ik drink chocomel.

Andrew Deen | 13-08-19 | 19:51
▼ 1 antwoord verborgen

En kunnen we al met bitcoin betalen bij Giro 555 voor de hulpgoederen?

Botte Hork | 13-08-19 | 19:00 | 1

De GeenstijlGulden.

BrutusBosch | 13-08-19 | 19:17

De kleur geel is wel populair bij protesten tegenwoordig

Olleke | 13-08-19 | 18:55

Het wachten is nog even op het officiële verzoek van de regering van Hong Kong om hulp. Dan staat de PLA zo in het centrum van Hong Kong.

Schuldenbrau | 13-08-19 | 18:55 | 1

En gaat het volledig los...

Enrique C | 13-08-19 | 19:01

Hong Kong wordt opgeslokt door het dictatoriale China.
Jammer.
Een beetje naïef van de Britten.

ProAsfalt | 13-08-19 | 18:54 | 6

@grapo | 13-08-19 | 19:21:
Opium schuiven was in China het nationale vermaak in vroeger tijden. Opium kits, zelfs Kuifje is er geweest.

Mr_Natural | 13-08-19 | 19:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit wordt een bloedbad. China vindt zich lang genoeg getart. De Chinezen zelf krijgen trouwens constant te horen dat het maar een paar terroristen zijn. Elke verwijzing naar studenten wordt angstvallig vermeden.

Schuldenbrau | 13-08-19 | 18:53

Dit is de situatie waar ik al op zit te wachten sinds de teruggave van Hong Kong door de Engelsen..

China zou de 1 nation, 2 system policy nooit volhouden.

Wijze uit het Oosten | 13-08-19 | 18:51 | 2

Jij snapt het wel. En met het westen in chaos gaat het ze lukken ook.

Andrew Deen | 13-08-19 | 18:54

Dat wist iedereen toen al maar ja het 99-jaar contract met het VK liep ten einde dus ze moesten wel.

2voor12 | 13-08-19 | 18:56

Timing is niet voor niets. Chinese binnenlandse bestedingen zijn in duikvlucht naar beneden terecht gekomen. Import uit buitenland is met een derde gedaald. Net gearriveerde upper middleclass zwaar in de problemen.

Langshetrandje | 13-08-19 | 18:50 | 28

@azijnseikerT | 13-08-19 | 20:31:

Reserves is niet hetzelfde als schulden.

VS heeft dankzij Trump in tijden van voorspoed ongeveer 5 keer zoveel schulden. Vrijwel geen reserves.

Obama moest wel schulden maken om de o.a. de recessie te bedwingen. Maar Trump heeft geen excuus behalve dan miljarden aan de allerrijksten geven (82%) van alles.

Andrew Deen | 13-08-19 | 20:43

@Andrew Deen | 13-08-19 | 19:50:
Stimuleren natuurlijk. De EU legt overal wegen, spoorlijnen en pretparken aan. Subsidieer nou maar eens start-up maakwerkplaatsen in het oosten. Een hoop technologie trouwens wordt al niet eens meer gemaakt in China maar in Thailand en Maleisie, want lagere lonen. Plus het feit dat je met spionage zit plus het feit dat China territoriale expansie bedrijft ( mede ook daarom is ASEAN opgericht en heeft een land als Thailand de immigratie van Chinezen beperkt tot 100 Chi's per jaar ) geeft aan dat er noodzaak is. Daar zouden de prioriteiten van de EU moeten liggen, niet genderneutraal vigenerwijzend ineeffectie bankbiljetten over de hele globe uitstrooien maar structureel intern iets opbouwen, en liefst nog een beetje klimaatvriendelijk en maatschappelijk bijdragend.

Graaisnaaiert | 13-08-19 | 21:49

@Graaisnaaiert | 13-08-19 | 21:49:
En alsof de duvel ermee speelt, Chinese beveiligingscamera's zijn ook onderwerp van discussie wbt spionage. Heer Deen, denk dat er ondertussen toch wel wat maatregelen moeten worden genomen, en dan EU-breed.

Graaisnaaiert | 13-08-19 | 22:02
▼ 25 antwoorden verborgen

#jesuishongkong ??

Botte Hork | 13-08-19 | 18:50 | 7

#nummertje148matters

(damn you, mr Natural, me love you long time)

Aap Noot Miesje | 13-08-19 | 19:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Gaat mijn babi pangang nu net als de patat, sorry, friet van de EP kantine nu duurder worden of wat ?

grapo | 13-08-19 | 18:49 | 2

Babi Pangang komt niet uit China. Sambal ook niet trouwens.

*traantje laat*

Andrew Deen | 13-08-19 | 18:51

@Andrew Deen | 13-08-19 | 18:51: wow een eet expert ? 'Traantje wegpinkt'

grapo | 13-08-19 | 19:06

Ook daar schiet de politie iets te enthousiast op ogen. Verder straatbendes inhuren om forenzen in elkaar te slaan in de ochtendspits. Politie die dan wegbijft. Dat kun je geen overheid meer noemen maar gewoon terreur. De mensen in Hong Kong hebben groot gelijk.

Deflatiemonster | 13-08-19 | 18:44 | 6

@BestWelVriendelijk | 13-08-19 | 18:48: diplomatie misschien? Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn. Maar goed, ik weet er het fijne niet van. In opstand komen tegen een land als China lijkt mij gewoon niet zo verstandig. Misschien wint Hong Kong iets hiermee (dat moet nog blijken) maar ten koste van hoeveel doden?

Goofje | 13-08-19 | 18:55

Als ze op de ogen mikken daar, dan moeten ze wel scherpschutters inzetten

Olleke | 13-08-19 | 18:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Lang verhaal kort. Chinezen breken de 1 nation 2 systems afspraak.

Viel te verwachten. De westerse wereld is ernstig verzwakt. Met het VK in chaos over Brexit. Trump in het Witte Huis. Fransen met de Gele Hesjes.

Die miljoen of wat Syriërs die naar Europa trokken omdat Assad en de Russen hun huizen kapotbombardeerden.

Je zou bijna denken dat er sprake van een complot is. Bijna dan.

Andrew Deen | 13-08-19 | 18:44 | 3

De Britten gaan geen kanonneerbootpolitiek daar bedrijven (gaan ze niet wagen, en kunnen ze ook niet meer). Het VK gaat de andere kant uit kijken.

Enrique C | 13-08-19 | 18:56

“Omdat Assad en de Russen hun huizen kapot bombardeerden”? Nee dan ben je geen schele drol.

Balgesjaakt | 13-08-19 | 19:27

@Olleke
en viziel 45 graden draaien

WillemPoorten | 13-08-19 | 19:33

Chips & bier, dat dan weer wél

Botte Hork | 13-08-19 | 18:43

Een potentieel gevalletje 'Plein van de Hemelse Vrede' in Hongkong? Hopelijk hebben de Chinezen hun mensenrechtenkennis sindsdien iets bijgespijkerd.

MickeyGouda | 13-08-19 | 18:42 | 2

Niks geen mensen meer met tanks tot moes rijden en ze schieten alleen een oog uit in de hoop de organen te sparen om ze later te kunnen verkopen.

Deflatiemonster | 13-08-19 | 18:48

Precies mijn gedachten. Wat er meestal gebeurd wanneer er een grote groep mensen mét geweren de confrontatie aangaat met een grote groep mensen zónder geweren.

"No, it was a feeling. But I can guess. With so much chaos, someone will do something stupid. And when they do, things will turn nasty." - Finch. V for Vendetta

WijnVlekWrijver | 13-08-19 | 18:55

Dat kan flink uit de hand lopen. Volgens recente schattingen zijn in 1989 zelfs 10.000 doden gevallen bij tian-an-men. Andere tijden misschien, maar kijk naar wat in de provincie Xinjiang gebeurt met de Oeigoeren.

Beste_Landgenoten | 13-08-19 | 18:39 | 33

@Onno Barendsen9337 | 13-08-19 | 20:07:

Je bent me kwijt. Dus jij komt uit een katholiek nest. Maar jij maakt geen deel uit van de genocide's, jodenvervolgingen, homohaat, sektarisch geweld. Heksenjachten. En anderzijds grove misdaden tegen de menselijkheid.

Maar moslims, alle moslims moeten dat wel doen?

Ook de moslims die wel vredelievend zijn en gewoon huisje boompje beestje willen?

Leg dat uit, en verklaar je nader.

Andrew Deen | 13-08-19 | 20:22

@Onno Barendsen9337 | 13-08-19 | 20:21:

Nee een welgemeend excuus aan alle joden, kinderen, kruidenvrouwtjes, homoseksuelen.

Niet aan mij. Ik ben geen kruidenvrouwtje of homo en kind ben ik ook al niet meer.

Maar ga eens op je knietjes en bid voor vergiffenis met een excuus!

Andrew Deen | 13-08-19 | 20:24

@Andrew Deen | 13-08-19 | 20:22: Het is niet zo moeilijk. In beginsel zijn alle mono-theistische godsdiensten fout, allemaal. Mijn persoonlijke achtergrond en voorkeuren doen daar niets aan af. Echter, Islam (in tegenstelling tot andere geloof-stromingen) is nog een vrij jonge agressieve godsdienst en dient daarom met hand en tand bestreden te worden. En de Chinezen snappen dat kennelijk. Daarbij spreek ik over Islam en jij over moslims. Moslim zijn is niet biologisch, het is een keuze. Zodra die mensen een andere keuze maken dan moslim zijn, dan mogen ze wat mij betreft hun handen wassen in onschuld, maar tot die tijd delen ze in hetzelfde vergif. Ik ben absoluut geen fan van communisme, maar het is wel een tegengif voor Islam. Als je het nu niet snapt, dan zal me dat niet lukken hoeveel woorden ik ook gebruik.

Onno Barendsen9337 | 13-08-19 | 20:55
▼ 30 antwoorden verborgen

Kijk daar kan gezichtsbedekkende kleding nog wel.

CleaudeSacke | 13-08-19 | 18:39

Waar is King Kong als je hem nodig hebt.

Premier Trutte | 13-08-19 | 18:39

Waarom grijpt de EU niet in?

Mr_Natural | 13-08-19 | 18:38 | 6

Dat doet 'ie anders nooit hoor.

Aap Noot Miesje | 13-08-19 | 19:02

Zelfde reden als waarom er al jaren niks gedaan wordt aan de turkse bezetting van Cyprus.
Het is het ze gewoon niet waard om er moeite aan te besteden, en met de winnaar kunnen lucratieve afspraken gemaakt worden voor zolang het duurt.

Dezenaamhier | 13-08-19 | 19:39
▼ 3 antwoorden verborgen

@arie-hoax

De Britten moesten wel. Ze hadden alleen Hong Kong Island en Kowloon voor eeuwig de Chinezen afhandig gemaakt. In 1898 werden de New Territories (en eilanden zoals Lantau, waar het vliegveld nu is bij Tung Chung) voor de duur van 99 jaar tot 1997 van China geleased. Hong Kong kan niet zonder de New Territories.

Enrique C | 13-08-19 | 18:38

En ik maar wachten op m'n pakketje

Raad_maar_raak! | 13-08-19 | 18:36 | 1

Duurt standaard 3 maanden voordat de sexdoll wordt afgeleverd. Heb ik van een vriend gehoord

Olleke | 13-08-19 | 18:46

De protesten van de gele hesjes in Frankrijk worden gemeden als de pest, waarom heeft de redactie van de NPO hiervoor eigenlijk wel dagelijks aandacht?

Zoethoudertje | 13-08-19 | 18:35 | 14

Maar goed, Chinezen dus. Curieus volk. Creatief met voedsel. Hup Hongkong!

Rest In Privacy | 13-08-19 | 18:58

@Kuifje-in-de-EU | 13-08-19 | 19:16:
Nou ja laten we het Jip-en-Jannekeniveau even loslaten en gewoon droog constateren dat (mede) de VVD kritiekloos EU-beleid uitvoert en dat dit een gigantische impact heeft op 's rijks begroting, waaronder de zorgkosten. Daarnaast is zorg wel iets breder dan "de 24uurs luier van oma". Wil er geen anti-groepen discussie van maken, gaat me ook niet om de ontvangende kant, maar het #is wel zo.
Wat mij dan steeds vaker steekt zijn de echte stoere VVD-praatjes over hangmat en geluksmachine, of uitvreters en tokkies want dat is veiliger, terwijl die partij er (mede) debet aan is dat het steeds lastiger wordt voor een groeiende groep.

Rest In Privacy | 13-08-19 | 19:32
▼ 11 antwoorden verborgen

China wil ook Taiwan nog inlijven en de Zuid-Chinese zee. Gaat nog een feestje worden daar.

Feynman | 13-08-19 | 18:34 | 2

Taiwan inlijven, nee hoor gaat niet lukken en gaan ze ook niet wagen! Veel te gevaarlijk voor die Communisten in Peking!

AMX pri | 13-08-19 | 18:50

Over 30 jaar pikken ze Australië in.

Wekkertje | 13-08-19 | 19:03

Maar kunnen we nog wel bij Ali Express bestellen?

Botte Hork | 13-08-19 | 18:33 | 1

Bijna alles via ShangHai AirPort.
Geen probleem daar.

De Profundus | 13-08-19 | 18:42

Bankroet dreigt voor de luchthaven, voor die tijd zal een triljard Chineesjes de boel wel schoonvegen.

snapal | 13-08-19 | 18:33

Flashball bij?

Mr_Natural | 13-08-19 | 18:32

Ze weten het momentum wel uit te kiezen, die Chinezen. Het VK in bestuurlijke chaos, de VS tot op het bot verdeeld, Rusland is druk met elders gebieden te destabiliseren en de EU, sja...
Ben bang dat Hongkong heel rap en met geweld administratief en bestuurlijk gelijkgetrokken gaat worden met de rest van China. 7,5 miljoen geregistreerde inwoners die geen kant opkunnen. Brrr.

Graaisnaaiert | 13-08-19 | 18:32 | 6

Oh, die kunnen er hier toch nog wel bij, niet....

A333aan | 13-08-19 | 19:03
▼ 3 antwoorden verborgen

We moeten die mao aanhangers in china aanpakken. Freedom voor Tibet, Sinkiang en hanteer de afspraken die zijn gemaakt met de Britten betreffende Hong Kong. Die communisten daar willen niet luisteren, dus dan maar voelen.

AMX pri | 13-08-19 | 18:31 | 1

"we"?
Hoe dan? Waarom zouden we ons daarmee bemoeien?

Is dit nog nieuws? | 13-08-19 | 19:12

Vrijstad Hong Kong moet zich met alle macht verzetten tegen de dictatuur van het arbeidersparadijs. Ondanks alle beloften.
Hoe heeft het VK ooit kunnen denken dat er werkelijk 2 systemen binnen de 1-partij-staat zouden kunnen bestaan?!

arie-hoax | 13-08-19 | 18:29 | 1

Dat was dan ook een kwestie van aftellen.

Beste_Landgenoten | 13-08-19 | 18:42

Je kunt je toekomst nu eenmaal niet achterwaarts beleven. De HK chinezen hebben geen zin aan het totalitaire regime van het huidige China. En dus hebben ze een goede reden om de straat op te gaan.

eastender | 13-08-19 | 18:28 | 4

Alsof ze het van China gaan winnen...

Goofje | 13-08-19 | 18:34

China trekt zich weinig aan van de protesten vrees ik. Dit gaat flink uit de klauw lopen.

Beste_Landgenoten | 13-08-19 | 18:43
▼ 1 antwoord verborgen

Dat gaat doden geven.

CalamityJane | 13-08-19 | 18:26 | 1

Ik denk inderdaad dat China binnenkort zijn ware gezicht laat zien ....

Wekkertje | 13-08-19 | 19:00

China is niet zo van 1 country,2 systems...

Jimmy Mc Clure | 13-08-19 | 18:25 | 3

De reden van de onrust... Een druppel heeft de emmer doen overlopen.

Enrique C | 13-08-19 | 18:26

Nederland heeft meerdere systemen. Lokaal, regionaal, landelijk, Brussel en dan nog de multiculturele....

Is dit nog nieuws? | 13-08-19 | 18:42

Wel van 2 girls, one cup?

Olleke | 13-08-19 | 18:49

Owwww dammn. Loopt uit de hand. Had net nog iemand uit Sha Tin aan de lijn (daar waar vorige week een grote demonstratie was). Men maakt zich ongerust.

Goede locale info is te vinden op de South China Morning Post: scmp.com

Enrique C | 13-08-19 | 18:24

Over de aanstaande doden niets dan goeds

Rollins | 13-08-19 | 18:24

Waar is Telchinees wanneer je hem nodig hebt.

Earl_of_Doncaster | 13-08-19 | 18:23 | 2

Is dat een broer van de belchinees ?

Jimmy Mc Clure | 13-08-19 | 18:26

Die staat achter de relchinees.

Aap Noot Miesje | 13-08-19 | 18:36

Gelukkig hebben ze allemaal een mondkapje om.

ik.zou.haar.doen | 13-08-19 | 18:23

De cyclus van het Communisme een Tiananmen Square 2.0.

Reebensteeltje | 13-08-19 | 18:22

Hmm
Apc's en veel trucks.

Is dit nog nieuws? | 13-08-19 | 18:41

Ho Lee Fuk.
Soort gele hesjes maar dan tegen China.
Hebben jullie de beelden van in de metro stations gezien?

Is dit nog nieuws? | 13-08-19 | 18:21 | 2

@Is dit nog nieuws? | 13-08-19 | 18:24: Duidelijke beelden. Lijkt op een stembusgang in Barcelona.

Feynman | 13-08-19 | 18:56

En waar gaat het over?

IJzer Oxide | 13-08-19 | 18:20 | 9

@naraga | 13-08-19 | 18:50: Dit is complete onzin. Engeland had Hong Kong bezet n.a.v. 3 Opium oorlogen. Staat Engeland was opiumhandelaar en maakte vele tienduizenden Chinezen verslaafd. Heeft niets met links te maken Hong Kong is gewoon Chinees grond gebied en al in 1967 overeen gekomen dat het in 1997 terug naar China zou gaan.

Oostenrijker | 13-08-19 | 20:19

@Oostenrijker | 13-08-19 | 20:19:

Geen complete onzin: het laatste stuk ga je niet op in. Hong Kong zou een uitzonderingspositie krijgen en main land China houdt zich steeds minder aan die regels.

Montu | 13-08-19 | 21:57

@Oostenrijker | 13-08-19 | 20:19: Pas in 1984 kwam die overeenkomst er. Bovendien waren Hong Kong eiland en Kowloon het eigendom van het VK (als gevolg van de Opiumoorlogen): die hoefden ze strikt genomen dan ook niet terug te geven destijds in 1997. Probleem is alleen dat de Britten het grootste deel van het hedendaagse Hong Kong (de "New Territories", zijnde de rest van Hong Kong buiten Hong Kong eiland en Kowloon om) hadden geleaset van de Chinezen (in 1898) en die lease liep af in 1997. Toen kon men er wel voor kiezen om dat gebied terug te geven en de andere twee gebieden te houden, maar dat zou een volstrekt zinloze onderneming zijn: die gebieden zouden immers compleet geïsoleerd zijn van alles en zeer moeilijk te besturen en verdedigen.

Dus kwam er in 1984 een overeenkomst tot stand met daarin beschreven de toekomstige status van Hong Kong in zijn geheel: in 1997 zou dit gebied worden overgedragen aan China, maar met het "1 land, 2 systemen"-principe een bijzondere positie innemen in China voor een periode van 50 jaar als bijzondere bestuurlijke regio. Zie daarvoor ook de overeenkomst van 1984 (www.cmab.gov.hk/en/issues/jd2.htm):

"The Government of the People's Republic of China declares that to recover the Hong Kong area (including Hong Kong Island, Kowloon and the New Territories, hereinafter referred to as Hong Kong) is the common aspiration of the entire Chinese people, and that it has decided to resume the exercise of sovereignty over Hong Kong with effect from 1 July 1997."

En:

"The Hong Kong Special Administrative Region will enjoy a high degree of autonomy, except in foreign and defence affairs which are the responsibilities of the Central People's Government."

countus | 13-08-19 | 22:45
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken