Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

WAT ALS.... de stroom in Nederland uitvalt?

Dan doet de NPO het niet meer. Hoera.

Het is geen storing, het is een test. Kent u die uitdrukking? Nu wel. Bij de NPO, beter bekend als Nationale Paniekzaai Organisatie, hebben ze een hilarisch filmpje gemaakt hoe Nederland naar de teffes gaat als er langer dan 2 uur geen stroom is. Aanleiding is de massieve power down in Zuid-Amerika onlangs, en de pinstoring bij Albert Heijn laatst, die leidde tot een totaalverval van de menselijke beschaving bij de kassa's. Na 4 uur geen stroom wordt de situatie penibel, en na 8 uur geen stroom is het ieder voor zich. Want als het ook nog hard regent doen de pompen van de waterschappen het niet meer, en verzuipt alles behalve Limburg, de Utrechtse Heuvelrug en Hogebeintum. Motief van het koddige staatsomroepfilmpje is duidelijk. Naast die verplichte warmtepomp die u binnenkort moet aanschaffen, komen er ook nog eens een personal windmolen + BSN-gekoppeld zonnepaneel bij. Ga maar vast sparen!

Reaguursels

Inloggen

We hebben zonne-energie en windenergie. Nu nog regen- en bewolkte dagenenergie en we kunnen volledig van de fossiele brandstof af. Mits we niet teveel zon, wind, regen en bewolking uit de Natuur onttrekken, want dan is het weer slecht voor het milieu.

De toekomst is een zonnige, mits je maar over een positieve houding beschikt.

Sans Comique | 23-06-19 | 12:28

Daarom: investeer in echte Cybersecurity en AI niet in old school wapens

Overnijd | 23-06-19 | 12:13

Wacht even, er is een waarschuwingsfilmpje omdat ons netwerk gehackt kan worden. Dar is nog niet gebeurd maar er wordt geopperd dat de Russen zoiets zouden kunnen proberen. Tot slot meldt men dat de VS al vergaand in het Russische netwerk is geinfiltreerd. Wat klopt hier niet?

Max Headroom | 23-06-19 | 11:59

Alleen jammer dat het bier dan warm wordt met dit soort dagen.
Maar vooruitziend een ijsblok in de vriezer en dan zijn we ook weer een paar uur verder.

Wekkertje | 23-06-19 | 09:29

Een paar uur lukt nog wel. Maar een week ? Dan heb ik het vooral over de geestelijke gezondheid van de internet jugend.

Lt-Kol Kilgore | 23-06-19 | 05:53

Hysterische paniekzaaierij. Maar ja, wat kun je verwachten van een bevolking van watjes, die altijd een grote bek over alles hebben waar ze geen flauw benul van hebben, maar al na één enkel uur facebook of twitter het einde van hun leven zien aankomen?

issieookweer | 22-06-19 | 23:48 | 1

En die code oranje uitroepen als het eens echt regent of het eens zo warm wordt als daar, waar ze met de vakantie altijd heen gaan om aan het strand te liggen?

issieookweer | 22-06-19 | 23:51

Het boek Blackout: Tomorrow Will Be Too Late is een fiction boek dat hier over gaat. Best een spannend verhaal. In de zomer gaat zo'n blackout nog een paar dagen, maar in Finland is het swinters makkelijk-25°. Dan kun je daarna ook niet meer je huis gebruiken want dan zijn alle (vloerverwarming s) leidingen bevroren.

Hadena | 22-06-19 | 23:39

Hier heeft het Rijk alvast een overzichtje gemaakt voor onze vijanden: www.nctv.nl/organisatie/nationale_vei... Koud kunstje om uit te vogelen waar alle kabels en leidingen ons land binnen komen/uitgaan.

mozaard | 22-06-19 | 22:36

Ik heb als kleine jongen de watersnood van 1953 meegemaakt; ons dorp liep net niet onder, maar de levering van electriciteit en water was een dag of drie onderbroken. Sindsdien altijd een stuk of drie stormlampen in de schuur gehad een jerrycan met 10 ltr. petroleum, een aantal dozen met kaarsen en lucifers, bleekwater om eventueel water te kunnen ontsmetten en verder voldoende blikvoer voor een dag of 14 en nog wat andere zaken zoals extra dekens. Tot slot een paar grote jerrycans om water in te kunnen tappen. Tot nu toe nooit nodig gehad, maar dat soort zaken eet geen brood en als het er op aan komt, verdomde gemakkelijk.

oliebolletje123 | 22-06-19 | 21:23 | 4

@Chiant | 22-06-19 | 21:57: Cash geld, met wie wil je ruilen? Je kan beter stukjes koe ruilen voor aardappelen, repareert de hoefsmid voor een goeie beurt de hoeven van je vrouw.

hetgingperongeluk | 23-06-19 | 00:13
▼ 1 antwoord verborgen

Sommige dingen realiseer je je amper.
Ik heb paar flesjes water achter in de auto. Weet dat je niet te veel moet doortrekken want geen waterdruk.
Maar de laatste twee storingen waren in de ochtend en al vrij vroeg. Dan heb je dus helemaal geen koffie want kantoorapperaten dood. En ook bij de pomp en in een barretje. Naar huis rijden en koken op gas zou nog lukken maar hoe giet ik dat door de nespressocup? Ook al vikftien jaar geen filters meer.

Dus nu.ook twee.bliklen energydrank in de achterbank zodat ik geen koppijn heb en wel, zonder de pc, wat te lurken heb op kantoor bij het bijlullen en je smartfone en de gsmmastaccus leegmaken met rampnieuws lurken.

Shoarmamasutra | 22-06-19 | 20:55 | 1

Met gas zou je dan water kunnen koken nog, en met zoon soort camping filter ding koffie kunnen maken! Best te drinken ook.

Kleine_Deugniet | 23-06-19 | 02:29

Hielp dat maar zo'n windmolen of zonnepaneel. Maar nee, daar zitten beveiligingen op als de netspanning te laag is gaan ze ook uit.

Shoarmamasutra | 22-06-19 | 20:48

Ongekende ook niet bekend, het niet herkenbare, het niet gekende inzetbaar roger

Julesdekorte | 22-06-19 | 20:11

Hans blix

Julesdekorte | 22-06-19 | 20:07

Kleine overpeinzing want ik weet het ook allemaal niet meer continu Salvatore Adamo allemaal lieverds zag in een droom automobilist panikeren en een hele lieve dame jou onderdak verschaft voordat de Rijksoverheid het overnam meegelezen Koblenz en de balie

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:59 | 1

Koblenz kop Netflix Sylvia Hoeks Isabelle huppert we blijven zoeken je schat ze komen vanuit de provincie allemaal naar leiden dat

Julesdekorte | 22-06-19 | 20:02

Voor dat dit gebeurd koop je een home backup van Holamex zie casa.holamex.nl/backup/
en je hebt geen last.
Groetjes

Piet_de_pad | 22-06-19 | 19:53 | 3

Mijn apperaten gaan niet op 120 volt werken.

Shoarmamasutra | 22-06-19 | 20:56

Correctie, heb je 6 uur geen last.
Groetjes,

peterdh | 23-06-19 | 10:35

Bezorgde ouders alleen te Machelen aan de Leie en ik schreeuw het uit waarom heeft u ons verlaten

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:34 | 3

We waren toch close op de Vlietland en zag je dartelende op het naaktstrand dochter van Putin jawel

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:44

Flakka en reageren is geen goeie combi.

Eppo | 22-06-19 | 19:55

Salvatore Adamo inchalla

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:25 | 2

Alle superintelectuelen worden al overgebracht naar usa inclusief Werner bon braun

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:28

Jawel ze lonkt

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:36

Ik geniet van de vrijheid dat was in de bange jaren 40-45 anders, secretaresse kunt u mij de opening van iter aanrijken

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:19 | 1

Aanreiken

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:52

Wen er maar vast aan want als de kolencentrales straks stoppen door de klimaatgekkies dan gaat dat vaak gebeuren!

Kaaskop71 | 22-06-19 | 19:09 | 1

Niets ik heb niets bij te dragen luister alleen naar Jeruzalem

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:23

Wen er maar vast aan want als de kolencentrales straks stoppen door de klimaatgekkies dan gaat dat vaak gebeuren!

Kaaskop71 | 22-06-19 | 19:08

Eindelijk alleen straks met Machteld van der Zee in een hutje met dat ruwe tongetje...

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:07 | 1

Zo zijn we niet getrouwd de B1 active

Julesdekorte | 22-06-19 | 19:09

Koblenz militaire inlichten dienst heb je het gehoord

Julesdekorte | 22-06-19 | 18:59

Grote conversaties op de faculteit lucht en ruimtevaart techniek over synthetische kerosine lief he

Julesdekorte | 22-06-19 | 18:40

Kaarsen Check! lucifers Check! aanstekers Check! Batterijen groot en klein Check! losgeld Check! fiets Check! batterijradio Check! pen en papier Check!

Dag NOS.. ga lekker pubers bang maken.

Welles! Nietes! | 22-06-19 | 18:34 | 4

@Jan Onbewoond | 22-06-19 | 18:57: Dat is ook 1 van de voordelen dat wij nu in de Eu zitten. De nadelen zijn de mensen die voor ieder land er vrij kunnen en willen leven,zonder hekken of grenzen,criminele of niet crimineel en ook de werkgelegenheid. "Ze pikken de banen weg".

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:01

@Jan Onbewoond | 22-06-19 | 18:57: Of de plunderaars uit onze buurlanden.

Heiner | 22-06-19 | 19:28

@Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:01: Zonder de EU hadden we geen hulp gehad van onze buurlanden?

mozaard | 22-06-19 | 23:41
▼ 1 antwoord verborgen

Vanuit cadarache de fusie centrale fusie der eenheden, ongekende fusie nooit gekende fusie, zal ook nooit gekend worden iets metafysisch de fusiecentrale vooral met dat ene meisje...

Julesdekorte | 22-06-19 | 18:20

Ja je loopt weleens rond met wierd duk in achterstandswijk zuidwest en je hoort wat, ik persoonlijk heb die hele meeuwen problematiek opgelost, de meisjes zijn dol op je wierd echt wel

Julesdekorte | 22-06-19 | 18:08

Hoe dingen in de praktijk zullen gaan als we het accuut zonder stroom zouden moeten doen? One Second After van William R. Forstchen zal je een aardig beeld leveren.

Quib | 22-06-19 | 18:06

Gewoon wijn en bier, wat een schitterend medium is dit toch zag GeenStijl voor het eerst betreffende mh17 Chapeau ach secretaresse doneer maar even

Julesdekorte | 22-06-19 | 17:39 | 2

Wat een prachtige muziek binnenkomst paleis delysee heerlijk. Even kijken wie het allemaal ondertekend de muziek ongekend bovennatuurlijk

Julesdekorte | 22-06-19 | 17:50

Reve spreekt: doe wat u goed dunkt en eer god, de meisjes staan in vol ornaat bij de ondertekening van iter française

Julesdekorte | 22-06-19 | 16:59 | 3

Mag ik vragen wat u heeft genuttigd?
Kan ik aan de barman vragen oftie ook zoiets heeft...

hotnot | 22-06-19 | 17:02

Wel, ik heb het onderwerp serieus doorgesproken met mijn kroegbaas. Hij heeft geen contract met een aggregatenboer, wat ik jammer vind. De bieren blijven na uitval nog op een drinkbare temperatuur. Daarna gaat de tent dicht. Is toch een aandachtspuntje.
Aanvulling:
De bieren blijven nog 7 uur drinkbaar.

hotnot | 22-06-19 | 16:57 | 1

Kou slaat de smaakpapillen dood. Liefhebbers van koud bier vinden hun bier dus eigenlijk niet lekker. Waarom dan toch drinken, is dat om stoer mee te kunnen doen wellicht? Hetzelfde geldt uberhaupt voor alkohol. Wat een creatieve toeren uitgehaald worden om de smaak van alkohol maar te verdoezelen. Suikers, smaakjes, rook...

Kijk eens hoe wodka gemaakt wordt. Zonder smaakjes, zonder suikers, zonder verdunning. Het is gewoon industriele alkohol. Suikers vergisten en destileren die handel.

"Hmmm, deze wodka is lekker zacht." "Hmm. lekker, hoor. Je proeft de ambacht."

Zeg, stel je es niet zo aan.

Sans Comique | 23-06-19 | 09:38

Het mooiste sociale experiment moet nog komen in Amsterdam als daar in 2030 geen brandstof auto meer in komt. Ze zijn daar helemaal niet klaar voor qua stroomvoorziening, dat wordt lachen als het ook echt doorgaat.

sprietatoom | 22-06-19 | 16:52 | 1

Dat zal bij de Golf en Audi 3 rijdertjes in sommige wijken wel in goede aarde vallen.

Heiner | 22-06-19 | 17:43

Wat zijn het toch allemaal lieve meisjes te cadarache waar het gaat plaatsvinden ondertekening iter ach wat mooi

Julesdekorte | 22-06-19 | 16:51

5 dagen totale stroomuitval in het westen betekend compleet einde van de samenleving zoals wij hem kennen. Mad Max wordt dat.

Oepsie1234 | 22-06-19 | 16:36

Geen stroom is geen ramp maar geen water is wel heel vervelend vooral als je na een paar dagen je hele toiletpot hebt volgescheten.

Gulliver | 22-06-19 | 16:33 | 4

Koop je toch gewoon een nieuwe...

Heiner | 22-06-19 | 17:00

Wat een kat kan, kunt u ook. gewoon gaatje graven. Misschien wel in buurmans tuin, hè hè..

Heiner | 22-06-19 | 17:39

Emmertje uit de sloot hier

schijtzat | 22-06-19 | 19:59
▼ 1 antwoord verborgen

Wees geen gek, wees klaar en prep.

Kanariefant | 22-06-19 | 16:28 | 5

Alleen de boven ons gestelden mogen overleven in hun speciaal geprepareerde schuilkelders onder de Plaats ( naast het Binnenhof) in Den Haag. De rest mag creperen. En de mafkees die het in z’n hoofd haalt om een betonnen bak in z’n achtertuin af te zinken, is per definitie een nazi en krijgt last met de gemeente.

bisbisbis | 22-06-19 | 17:27

@Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:05: Als wij weer oorlog krijgen,laten wij dat niet hopen,dan wordt het niet meer zoals vroeger.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat zijn het toch allemaal lieve doktoressen van LUMC, net uit de narcose, zullen we even glaasje draaien betreffende vermissing Katwijkse: Reve gaat spreken....

Julesdekorte | 22-06-19 | 16:27 | 3

Ik vind die Hoekstra opperhoofd Minerva eigenlijk wel een aardig figuur goed gedaan jongen eindelijk invloed in KLM Air france Reve staat op

Julesdekorte | 22-06-19 | 16:38

Nogmaals, ook van mij de vraag, heeft u iets gedronken, gespoten, gesnoven of gerookt?

schijtzat | 22-06-19 | 20:01

is dat een groot probleem dan? als de spanning ff poosje weg is ?hooguit wat vervelden voor de inhoud van koelkast of diepvries ,maar ook die is niet ontdooit in 2 of 4 uur .alleen als je te dom om te poepen bent raak je hiervan in paniek .zowieso zal ik in mijn geval niet snel zonder komen te zitten ,al zal het net er ook een week uit liggen .

bowlfabriek | 22-06-19 | 16:25 | 2

"alleen als je te dom om te poepen bent raak je hiervan in paniek"
@ bowlfabriek
Wie heeft er ook weer baat bij paniek? Oh ja, nationale samenhang wordt dan zwakker: dus Brussel. Gewoon roepen om meer-meer-meer EU want "zonder de EU gaat het licht uit"

telelezer | 22-06-19 | 16:37

@telelezer | 22-06-19 | 16:37: dat willen ze je idd graag doen geloven .maar als de poep de ventilator raakt ,zijn al die vetkleppen als eerste weg om het vege lijf te redden

bowlfabriek | 22-06-19 | 16:42

Het zou een grote en welkome schoonmaak zijn.

McMarx | 22-06-19 | 16:08

Ik heb jarenlang in de Rep. Ierland gewoond. Daar viel toen de electra minstens 1x per maand gedurende 1 of 2 dagen achterelkaar uit (vaak zelfs een hele week durend). Geen gasaansluiting hebbende zoals wij die kennen, heeft men daar voor dit soort regelmatig voorkomende gevallen een grote gasfles (net zoals bv op de campings in Spanje) met een camping verwarminkje en een kooktoestelletje, waarmee je maanden door kunt komen.
Maar gewoonlijk werkt alles daar alleen electrisch: koken, verwarming, verlichting, maar de meesten hebben ook een eigen prive waterpomp (voor keuken, wasmachine, douchen, wc doortrekken, enz.)

Bijna iedereen heeft daar een open haard, ook in de steden, dus als de electra in de winter weer eens uitvalt gooi je gewoon wat kolen en houtblokken in de haard en het is warm. Ook heeft iedereen kaarsen, zaklampen batterijen en camping lantaarns,
Op het platteland heeft iedereen een generator en iedereen ook een auto (het openbaar vervoer is daar shit).
En de buren gaan bij elkaar langs om te kijken of iemand iets nodig heeft en drinken dan samen gezellig een glaasje.

Ergo: We moeten niet zo zielig sneeuwvlokjes-achtig doen maar gewoon permanent wat flessen drinkwater, noodbatterijen en kaarsen in huis moeten hebben, maar vooral een paar (desnoods kleine) gastankjes en een camping kookapparaatje en verwarminkje.

Enneh…., vergeet niet te roepen om “meer-meer-meer EU” want immers; “Zonder de EU gaat het licht uit”

telelezer | 22-06-19 | 16:08 | 3

Ik krijg er al zin in! Gezellig

Canis.bonus.es | 22-06-19 | 16:44

Oude petroleum kacheltjes moet je ook niet weggooien. Daar kun je op koken en je huis een beetje verwarmen.En genoeg kaarsen in huis,water.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:11

Klinkt een beetje als hier in Drenthe!

BaldEagle | 22-06-19 | 23:21

Aan 1 ding hebben ze in het filmpje gelijk: we hebben ons dom genoeg veel te veel afhankelijk gemaakt van computers en digitalisering. Dat is vragen om moeilijkheden. Taak voor de overheid: beman elk infrastructureel gebouw (incl waterzuivering) met genoeg noodaggregaten. Maar niemand schijnt dat in te (willen?) zien
Verder heb ik hartelijk moeten lachen om het zielige paniekerige NPO filmpje van de sneeuwvlokjes die nergens op zijn voorbereid en geen enkele tegenslag kennen of aankunnen.

telelezer | 22-06-19 | 16:04

Als de stroom uitvalt, zijn we in ieder geval van die klote NOS/NPO af en wie weet: bevalt dat wel zo goed dat we ze helemaal niet meer terug willen.

oliebolletje123 | 22-06-19 | 16:03 | 1

De overheid heeft altijd een propaganda kanaal nodig. Je hoeft er niet naar te kijken (dat gaat best goed) alleen de gedwongen financiering is een beetje jammer.

voldemort | 22-06-19 | 16:35

Ik woon in een Groen Links+ land met meer dan 40 kerncentrales. Atoomstroom, DOEN!

Pierre Lebon | 22-06-19 | 16:02

Als de stroom uitvalt dan worden over 9 maanden extra veel babies geboren, net als na de beroemde New York outage van 1977.

Overigens zijn de kortsluitinggeluiden in het filmpje uiterst onprettig voor technisch opgeleide mensen zoals ik. En daarnaast is de gebruikte 'muziek' irritant om te horen voor ouderen zoals ik, want het klinkt ongeveer zoals in mijn jeugd, als je muziekinstallatie aan reparatie toe was.

gekwetst | 22-06-19 | 16:00 | 5

Als de batterijen op zijn worden er extra veel babies verwekt.

Gulliver | 22-06-19 | 16:35

Denkt u dat bij allochtonen de stroom niet uitvalt?

bisbisbis | 22-06-19 | 17:31

Het heeft ook zijn voor- en nadelen. Baby's worden er,weer meer, geboren. Dan zijn wij weer op aantal tegen al die landen,die alsmaar meer baby's produceren.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Celdeuren in gevangenissen en tbs-klinieken zijn ook elektronisch vergrendeld...

threeheadedmonkey | 22-06-19 | 16:00 | 3

Die hebben, mag ik hopen, net als ziekenhuizen, een noodsysteem.

schijtzat | 22-06-19 | 20:04

In het complex in Scheveningen liep al het personeel gewoon met grote sleutelbossen rond want daar gingen de cellen nog handmandmatig open en dicht en in de Bijlmerbajes kon je alle celdeuren ineens elektronisch vergrendelen maar je kon ze ook gewoon met een sleutel openen en sluiten!

BaldEagle | 22-06-19 | 23:29

Kleuterachtig en van een Buzzfeed niveautje. Typisch NOS.

TijgerMuis | 22-06-19 | 15:51

Wanneer er 2 weken of 1 maand stroomuitval is, dan zijn de meeste wereldproblemen zo opgelost.
Dikke mensen komen als ze het overleven weer terug op hun gezonde BMI

De kerk kan het schudden en allerlei andere religies want de heer laat jou toch zeker niet zomaar bungelen zonder stroom? toch....?

En als klap op de vuurpijl: geen Twitter meer.

TP 1984 | 22-06-19 | 15:49 | 1

"De kerk kan het schudden en allerlei andere religies want de heer laat jou toch zeker niet zomaar bungelen zonder stroom? toch....?"

God geeft kracht naar Kruis. Als je dat kruis niet kunt dragen, heb je gefaald. Daarbij, God heeft voor iedereen een Plan. Een Kosmisch Plan dat bij het begin der tijden is opgesteld (God is immers alwetend dus weet de toekomst al). Wij kunnen dat Plan niet bevatten dus ga er maar vanuit dat uw leed (en dat van miljoenen anderen, ook onschuldige babies en oude van dagen) ten goede komt aan het Grotere Geheel.

Als u zich nou niet getroost weet, dan weet ik het ook niet meer.

Sans Comique | 23-06-19 | 12:07

Kun je geen "Boer zoekt vrouw" kijken. Dus dat wordt neuken geblazen. En 3 minuten later probeer je je te herinneren hoe je ook alweer patience speelt met een setje speelkaarten (ongeopend) van papier.

Osdorpertje | 22-06-19 | 15:40 | 3

En 3 minuten later denk je ook dat neuken is erg overschat

Jacktheflipper | 22-06-19 | 15:41

@bisbisbis | 22-06-19 | 17:33:
Next time, maybe you can keep it up for a whole minute."

"A whole minute? You don't think we will do it twice, do you?"

A B'stard

Sans Comique | 23-06-19 | 12:09

Hier is in 2005 in het hele dorp een complete stroomuitval geweest van vrijdagmiddag tot zondagavond. Ik vond dat juist heel leuk. Het spreekt je improvisatievermogen aan. Omdat er dus geen alarm op de winkel zat heb ik de 80k aan aanwezige contanten maar onder mijn matras gelegd. Gelukkig had ik een gasaansluiting waardoor koffie/thee/koken mogelijk was. En er viel vooral ook heel veel te lachen. Vooral toen iemand uitstapte uit een van de wagens van de legercolonne -die e.e.a. gingen beveiligen- en mij vroeg of ik wist waar het gemeentehuis was.... Ons leger.... Heeft humor.

Leptob | 22-06-19 | 15:39 | 2

Waar heb je ze heen gestuurd?

W_F | 22-06-19 | 15:41

Dat is ook weer het voordeel van gas. Als je aleen elektrisch kookt,en de stroom valt uit,in de winter,kun je alleen nog ijs eten.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:18

12V accu uit de auto, 12V oprolbaar zonnepaneel er aan, en dan de laptop aan de universele auto adapter. Telefoon laden vanaf de laptop en internet via USB-tethering. Zakken groente uit de vriezer gebruiken om het bier koel te houden.

W_F | 22-06-19 | 15:33 | 1

Permanent wat batterij-boosters hebben voor je telefoontje, en in de vriezer permanent wat plastic "camping-vriesblokjes" zodat bij stroomuitval je eten nog minstens 24 uur goed blijft

telelezer | 22-06-19 | 16:19
-weggejorist-
piloot47 | 22-06-19 | 15:32

Wat als het goeie spul op is en er alleen nog maar Heineken is?

priks | 22-06-19 | 15:31 | 1

Koop Gulpener en masse. Bij het pissen krijg je dan Heineken.

kwark001 | 22-06-19 | 15:34

Na 7 minuten kwam de aap uit de mouw.
Rusland.
Wie had stuxnet ook alweer gemaakt?
en aan het einde nog een aap: NOS product.

Pimp my Voortuin | 22-06-19 | 15:31 | 5

@W_F | 22-06-19 | 15:38: zijn de centrifuges niet fysiek gesloopt door overtoeren?

Zonde om evt ontbrekende kennis mbt de hardware achter te laten incluis werkende hardware

Lionfromzion | 22-06-19 | 17:00

Ik heb het niet gezien maar ik neem aan dat ons kindertjes weer eens drie keer verteld werd dat de EU in dit soort situaties heel belangrijk is.

5611 | 22-06-19 | 21:06
▼ 2 antwoorden verborgen

is een aggregaat geen betere oplossing dan een warmetepomp ..? Ik begin er onderhand wel een beetje tegenop te zien

habemuspapam | 22-06-19 | 15:29 | 2

Wel een dieselaggregaat he!

Julianalaan | 22-06-19 | 16:06

Op korte termijn wel. Maar voor je potentiele kleinkinderen is het kennelijk beter dat je nu direct aan de bedelstaf raakt en gezondheidsrisico's gaat lopen.

Sans Comique | 23-06-19 | 12:12

In Kinshassa kijken ze ook allemaal tv met de stekkerdoos binnen handbereik, want meterkasten bestaan niet, de kunst is om je toestel uit te zetten voordat een onverwachte gigantische stroomstoot van het net het verwoest. Het net wat bestaat uit miljoenen illegaal aangelegde draadjes.Vaak lukt dat, vaak ook niet.
De toenemende felheid van een gloeilamp is dan de waarschuwing, snelheid is geboden, attention!

snapal | 22-06-19 | 15:28

Maar ik begrijp dat deze propaganda/campagne een opmaat naar verplichte individuele energieopslag per huishouden. Anders is de omslag van gas naar elektra niet te realiseren. Dus na de warmtepomp komt er nog een investering aan voor de burger. En voor die toestemming moet je eerst angst zaaien. Naïeve nieuwsberichten bestaan niet bij de NOS

Premier Trutte | 22-06-19 | 15:27 | 1

Nee, er moet meer belasting komen. Dat is toch de panacee tegen alle problemen?

5611 | 22-06-19 | 21:07

Flikker toch op man met de bangmakerij.

lacucaracha | 22-06-19 | 15:27

ah, een bangmaak topic.
Je kan een klein aardgasgeneratortje kopen (stirling motor), dat past in de meterkast en daar kan je 100% op draaien.
Maar ja, gas = rusland

Pimp my Voortuin | 22-06-19 | 15:26 | 3

Als het een totale stroomuitval is, zou het met aardgas ook wel eens moeilijk kunnen worden.

Heiner | 22-06-19 | 15:48

Doodgewoon een paar camping gas tankjes voor een kookplaatje, voor een verwarminkje en voor verlichting; dat lost alles op.
Simpel en goedkoop en de overheid kan barsten.!

telelezer | 22-06-19 | 16:25

Bier lauw, geen internet,alle plantjes dood. Nee, dat moet niet te lang duren, zo'n stroomuitval, want anders is de ramp niet te overzien.

VanBukkem | 22-06-19 | 15:25

Heb altijd voor minimaal 12 dage watervoorziening in huis
en die dikke kop van mevrouw gebakken kan wel een paar dagen waterdieet gebruiken!
Maar ze is nu met haar zus op vakantie dus ik durf dit te schrijven..

Halul gebakken | 22-06-19 | 15:23 | 1

Anders kunt u met uw 50 liter water een riant bushokje of een luxe kartonnen doos gaan betrekken.

Heiner | 22-06-19 | 21:42

Maar wat wanneer mijn haar uitvalt.
De totale paniek het eerste uur, 2 uur later bij alle kassa's....

Premier Trutte | 22-06-19 | 15:21

ik ga gauw frikandellen van de Lidle inslaan voor het geval.

habemuspapam | 22-06-19 | 15:19 | 1

Ik zou bij de buren even een sligro pasje lenen en er een doos gove gebraden frikandellen van maken. Je galgemaal moet wel tiptop in orde zijn.

NiCeY | 22-06-19 | 15:26

Na acht uur keren buren tegen elkaar, en vallen de eerste doden.

RenHoek | 22-06-19 | 15:16 | 4

@telelezer | 22-06-19 | 15:28: Als je er aan gewend bent, of bijvoorbeeld simpel kampeert, zijn veel dingen makkelijker. Maar hier zijn veel mensen niets gewend. Geld komt uit de muur, Eten kan je 14 uur per dag in de super halen en in de magnetron stoppen en Messenger en FB zijn eerste levensbehoeften.

Heiner | 22-06-19 | 15:53

@Heiner | 22-06-19 | 15:53:
Helemaal met je eens; De Nederlandse sneeuwvlokjes zijn hier veel te afhankelijk geworden.
Soms vraag ik me wel eens af: heeft de overheid dat opzettelijk gedaan..?

telelezer | 22-06-19 | 16:29

@telelezer | 22-06-19 | 16:29: Nou ja, kijk zo'n filmpje. De pinautomaten werken niet meer. Dat is een probleem. dus zorg je dat je in ieder geval een aantal dagen geen geen geld of PIN nodig hebt. Door wat voorraad aan te houden en misschien wat kleine (!) bankbiljetten of minstens een halve tank benzine in je auto of brommer te hebben. Dat is dan weer een stap te ver voor de NPO. Ze hoeven geen overlevingscursus te laten zien, maar ik vind dit zo half.

Heiner | 22-06-19 | 17:19
▼ 1 antwoord verborgen

Wethouders gaan aan de harddrugs, moslims de straat op om kelen door te snijden en een enkeling probeert via het water te vluchten door 200 km te zwemmen. Net of die dingen in het echt zouden gebeuren, ha!.... Oh, wacht.

Kapitein Stijlvol | 22-06-19 | 15:14

Tja, wat als. Geen idee. Komt nood, komt raad.

Muuke | 22-06-19 | 15:13

Het meest jammere zou zijn dat je dan de totaalpaniek in de steden in het westen dan niet live op de tv kan volgen. Dat lijkt me wel wat, al die GroenLinkse grachtengordeldieren die alle beschaving laten varen en als zombies de Marqt gaan plunderen. En natuurlijk de negers uit de Bijlmer en mocro’s uit West die dan 56” TV’s en electronica gaan steeldieven. Alsof die zonder electriciteit ook maar enige waarde hebben.
Dat je dat dan live moet missen, dat zou zonde zijn.

Stormageddon | 22-06-19 | 15:12

Dit artikel stond vanmorgen al op de facebook pagina van preppers nederland. Als Preppers zijnde kunnen wij hier wel een paar maanden vooruit met onze "bug-in" uitrusting. (Water / voedsel / verwarming etc.) Laat de paniek maar uitbreken zou ik zeggen.

Hangtietsmurfin | 22-06-19 | 15:12 | 6

@Frits de Vriez | 22-06-19 | 16:00: Je hoeft er niet mee te koop te lopen dat je geprobeerd hebt je voor te bereiden. Niet voordat er iets gebeurt en ook niet als het gebeurd is.

Heiner | 22-06-19 | 17:23

@Heiner | 22-06-19 | 17:23: Wat frits zegt, het is niet iets wat je rond loopt te bazuinen. Niemand hoeft het te weten. En hier weet niemand wie ik ben.

Hangtietsmurfin | 22-06-19 | 18:25

@Hangtietsmurfin | 22-06-19 | 18:25: Is toch met alles zo? Als je flink geld (in huis) hebt, schreeuw je dat ook niet van de daken. Al was het maar om de ouwewijven te ontlopen die je willen helpen met opmaken.

Heiner | 22-06-19 | 19:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Stroomstoringen zijn normaal in deredewereldlanden. Nederland Deugt, of liever, "onze" regering Deugt.

Theatraal Deugen veroorzaakt altijd meer meer meer problemen die gewoon zijn in genoemde minder begaafde- maar cultuurrijke landen.
Zeker wanneer klimaat-apen de macht hebben en u doen geloven dat wind- en zonne-energie onze enige toekomst zijn. Mogen zijn.
De klimaat-apen ZIJN hier aan de macht.
Soms waait het niet en de zon schijnt ook niet 24/7. Daar wordt geen rekening mee gehouden, want dat constateren is racisme. Of iets minder inclusiefs van gelijke dwaasheid.

Volgende halte op de reis naar de EU-hel: uw gas wordt afgesloten en u mag bij een door de apen aangewezen leverancier vragen tegen ZIJN prijs een soort van warmtepomp bij u te installeren. Die warmtepomp, ook wanneer die zou werken, doet het overigens ook niet wanneer de stroom uitvalt. Veel sterkte dan alvast.

"Hahahaha", aldus een zilverrug klimaat-aap, die tegen die tijd met uw pensioenpot warmpjes in Brussel zit. Als Brusselman.

Jan Passant mk2 | 22-06-19 | 15:09 | 4

@kwark001 | 22-06-19 | 15:11:
Valt mee, tenzij veel mensen verkeerd stemmen omdat zij hun suffe TV geloven. Zet dat ding dan ook (zelf!) uit!

Jan Passant mk2 | 22-06-19 | 15:13

@ Jan Passant mk2
Leuke en juiste analyse !

telelezer | 22-06-19 | 15:31

Als de stroom in ons land of de hoofdstad uitvalt dan is dat de schuld van Rutte of Femke of de linkse kerk.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:26
▼ 1 antwoord verborgen

Bij pelgrimsoord Machelen aan de Leie bij Reve die de aarde doet beve met de meisjes Reve zegt: ik vertrouw op God en ik zie norrit met vertrouwen tegemoet maar ik ben het mannetje en zonder drugs

Julesdekorte | 22-06-19 | 15:08 | 3

lol, ze konden het niet laten he, Rusland noemen als hacker. Alsof America, Isreal en de EU zelf niet hacken.

Xarkov | 22-06-19 | 15:08 | 1

.. alsof de EU nog hulp nodig heeft bij het verzieken van het werelddeel Europa. (Niet te verwarren met EUropa, een door de nieuwe fascisten opgerichte heilstaat.)

Jan Passant mk2 | 22-06-19 | 15:18

Een huis zonder een haard en schoorsteen is geen huis maar een hok.

Conan de Rabarber | 22-06-19 | 15:07

In Kinshassa kennen ze geeneens een koelkast, ze hebben een vriezer (jaar nul).
De stroomvoorziening is zo gebrekkig, dat ze al blij zijn als het gemiddeld net zo koud wordt als in een koelkast.

snapal | 22-06-19 | 15:06 | 2

Zo is het... en zij leefden nog lang en gelukkig.. sommige dan. Hier zijn we erg bang een dag onze luxe te moeten missen

habemuspapam | 22-06-19 | 15:40

En daarom vluchten ze bijna allemaal naar ons land,omdat het hier beter geregeld is.

Jan Onbewoond | 22-06-19 | 19:28

En toch, al is dit een redelijk nonsens artikel van de npo, is het niet onverstandig om te zorgen dat je een eventuele outage kan opvangen. Ik heb al jaren een licht aggregaatje staan wat voldoende is om de koeling/vriezer en de verlichting te bedienen,en sinds een jaar of 5 liggen er zonnepanelen en een zonneboiler op het dak. Werkt ook in Nederland prima. Is een behoorlijke investering (subsidies, pak ze!) die je nooit meer terugverdiend (echt niet, tegen die tijd moet je weer nieuw spul hebben) maar waar ik persoonlijk veel lol aan heb, want gadget freak, en die je electrarekening een fors eind naar beneden helpt. Dus betaal ik minder belasting, althans in mijn hoofd, want ze pakken je echt wel elders terug.

captainobvious | 22-06-19 | 15:03 | 3

Als de stroom uitvalt en u hebt zonnepanelen en die zonneboiler, heeft u dan zelf nog stroom of is het niet op het normale netwerk aangesloten?

Heiner | 22-06-19 | 15:18

@Heiner | 22-06-19 | 15:18: je hebt inderdaad iets meer hardware nodig om met je panelen off grid te gaan. En in de winter blijft het een uitdaging.

Pimp my Voortuin | 22-06-19 | 16:10

@Pimp my Voortuin | 22-06-19 | 16:10: Voor mensen die een kamertemperatuur van <22 graden te laag vinden, is het sowieso al een uitdaging.

Heiner | 22-06-19 | 17:25

Dus na decennia’s dat het alleen maar goed ging komt het netwerk in verval door privatisering... waar privatisering niet allemaal goed voor is!!

David000000007 | 22-06-19 | 15:01 | 1

Kijk maar naar gasnetwerk. Vervangen is "duur". Oftewel de reservering waarvoor iedereen die jij kent voor betaald heeft afgelopen 40 jaar kunnen ze lekker aan andere dingen uitgeven. Want gas is fout en moeten we vanaf is de boodschap. Betrouwbaar je huis verwarmen? Jouw probleem. Wij van de BV/NV die dat zou moeten doen is met andere dingen bezig.

sjef-van-iekel | 22-06-19 | 15:31

@ Citywok,
Klopt. Zelfs voor haar stichting verrichte de EU al wonderen. Haar vorming werd voorspeld door een zwaluw. Op het moment dat zij gesticht werd begon een zeemonster te zingen, verscheen er een dubbele regenboog, begonnen in heel het continent de bloemen te bloeien en als klapstuk verscheen er ook nog eens een nieuwe ster aan de nachtelijke hemel.

Ik hoef u zeker niet uit te leggen wie de hamburger uitgevonden heeft?

kotelet | 22-06-19 | 15:01 | 1

Niet liegen, kotelet. Die ster was toch mooi in noord-korea.

wijsvinger | 22-06-19 | 15:14

Vrijwel alles gaat via internet, dus dat wordt een enorme chaos. Bedenk maar eens wat er allemaal centraal geregeld wordt.

kwark001 | 22-06-19 | 15:00 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu een filmpje van opsporing verzocht, als er nooit massa imigratie was geweest.

Het leven is zwaar | 22-06-19 | 14:57 | 2

Zo sneu om bij elk topic hier een link naar allochtonen/moslims/finnen/asielzoekers proberen te maken...

Die nare vent | 22-06-19 | 14:59

https://www.youtube.com/watch?v=MrYbBcvdzIY

kotelet | 22-06-19 | 15:14

Mijn mening, dus discutabel, maar als ouderwetse techneut, heb ik heel veel waardering voor dit filmpje…Dat het van de NPO is, moet ik dan maar voor lief nemen…

hetgingperongeluk | 22-06-19 | 14:53

Paniekzaaierij, valt allemaal wel mee. Jarenlang in de carribean gewoond en daar viel de stroom ook regelmatig een dagje uit, het leven gaat gewoon door

Arietjuh | 22-06-19 | 14:53 | 5

@Heiner | 22-06-19 | 15:09:
Winkels, apotheken kunnen niks bestellen, gaat digitaal.
De overheid is er mee bezig om problemen te voorkomen, als de stroom uitvalt, las ik deze week.

VW, alles ist vorbei | 22-06-19 | 16:48

@VW, alles ist vorbei | 22-06-19 | 16:48: Ja, die apotheken. Ik heb nogal wat medicijnen nodig en ik probeer altijd minimaal een maand voorraad aan te houden. Toch kan je nog voor verrassingen komen te staan. Een aantal jaren geleden werd ik 's avonds met een spoedje opgenomen in een behoorlijk groot ziekenhuis. Ik was toen niet thuis en ik was bewusteloos en geen pillen bij me. Ik bleef daar een nacht en een dag. dus 's morgens vraag ik om mijn medicijnen (niets zeldzaams). Eh ja eh, moeilijk. Ik kreeg niets. Dus je ligt in een ziekenhuis met honderden miljoenen aan gebouwen, medische apparatuur en voorraden en een paar pillen waren onmogelijk, hoewel ik die pillen iedere dag gebruik. Nooit meer de deur uit zonder minimaal één dag pillen bij me en als het wat verder weg is, twee dagen. Omdat ook als er wel gewoon stroom is, het heel moeilijk is om een paar kwartjes aan pillen te regelen in een miljardentent.

Heiner | 22-06-19 | 17:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Leuk, kan ik eindelijk de telescoop eens gewoon in de achtertuin gebruiken.

Yumi | 22-06-19 | 14:52

Stroom, dat hebben we toch ook te danken aan de EU, net als water?

citywok | 22-06-19 | 14:50 | 2

en enorm snel devaluerend geld ook!

Yumi | 22-06-19 | 14:53

Voor de EU, tot in de jaren 80 van de vorige eeuw, hadden we geen stromend water, geen stroom, geen gas, alleen zandpaden, geen spoorwegen, geen medische voorzieningen, geen vliegvelden en geen dijken. Mensen woonden in armzalige hutjes, in Holland op moeizaam opgeworpen terpjes die regelmatig onderlopen. Je ging dood op je 45e als je als kind al niet van honger omgekomen was. Mensen probeerden met armzalig gereedschap wat voedsel te verbouwen, in de dorpjes liepen varkens rond voor in de winter. Dát zou de NPO ons nog eens moeten laten zien: hoe ziet Nederland twee dagen na een nexit er uit!

5611 | 22-06-19 | 21:25

Chaos op de weg zal in de toekomst wel meevallen als alle automobilisten over moeten stappen op elektrische auto's.

Wasbakplasser | 22-06-19 | 14:48 | 1

Geestig.

Muuke | 22-06-19 | 15:20

Afhankelijke mensen zijn makkelijk te manipuleren.

Mr.Crowley | 22-06-19 | 14:48 | 1

Precies dit. Gewoon elk jaar op vakantie met de tent en minimale middelen. Goed voor de spirit en je onafhankelijkheidsgevoel. Heb je meteen ook je noodkit op zolder liggen.

mozaard | 22-06-19 | 23:47

Heb een klein zonnepaneel met auto accu er achter (eigenlijk voor de tuin verlichting)
Alles brander (2 m3 hout onder afdak)
Oude honda generator 2500 w volle tank + 10 liter extra benzine
altijd 30/40 flesjes water
vriezer vol basis eten

nachtbrakers | 22-06-19 | 14:47 | 4

@snapal | 22-06-19 | 14:51:
Blijft zeker 2 a 3 dagen bevroren (deur niet te vaak open en zorgen dat die goed vol zit zonder om dozen)
ook als het ontdooien begint kun je de meeste dingen nog zeker meerdere dagen eten
En een a++++ vriezer
hou je zeker een week uit

nachtbrakers | 22-06-19 | 14:57
▼ 1 antwoord verborgen

Niks, want ik heb een geluidsarm dieselaggregaat en genoeg diesel voor een week.

Dutch_Holland | 22-06-19 | 14:45

Ehm .. die zonnepanelen werken alleen niet meer als de stroom uitvalt.

dugo | 22-06-19 | 14:45 | 2

Dat hangt er vanaf hoe je ze gebruikt.

Heiner | 22-06-19 | 14:52

Kom je daar nou bij? Er zijn complete eilanden zonder power grid die volledig op panelen draaien. Je praat poep dugo!

captainobvious | 22-06-19 | 15:07

ik doe de houtkachel aan. Kan ik theewater koken, de ewrtensoep opwarmen. en...... de vlammen geven licht bij duisternis.

Opajoop | 22-06-19 | 14:44 | 1

Licht. Dát is nu precies waar de plunderende hordes op afkomen.

RickVogelschrick | 22-06-19 | 15:34

No problemos. Heb een waterfilter, een ouderwets petroleumstel, voorraad blikvoer en pasta, vitamine etc.

kwark001 | 22-06-19 | 14:44

Ongeveer 2 uur nadat de telefoon er ook mee ophoudt (dan zijn de noodvoorzieningen van de masten leeg) begint het grote plunderen.

Tuinhekje | 22-06-19 | 14:43 | 3

Dat denk ik ook. De dorpen zullen misschien de dans ontspringen, maar voor de (grote) steden is er geen houden aan.

snapal | 22-06-19 | 14:49

3X raden uit welk soort lieden die plunderende hordes bestaan.
Kijk maar naar beelden van storingen in de joe naait ut steeds.

RickVogelschrick | 22-06-19 | 15:36

Wat die waterschappen betreft: bij stroomuitval schakelen die over naar mooie diesel generatoren, óf de aloude stoomgemalen... dan wel windmolens.
En wat mezelf aangaat, water halen kunnen we ook uit eigen bron hier. Met een elektrische pomp ja, maar kan ook handbediend.
* gaat evengoed zo'n Colin Furze bunker aanleggen*

Hunebedbouwer | 22-06-19 | 14:42

Moet je de topics hier eens voorbij zien komen bij een Code Geel...

RandyBiel | 22-06-19 | 14:42

Wat als de NOS morgen uitvalt?

kotelet | 22-06-19 | 14:41 | 4

@weerwolf | 22-06-19 | 14:46:
Die is al uitgevallen...
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1300688655/macron-en-merkel-timmermans-ligt-eruit

kotelet | 22-06-19 | 14:50
▼ 1 antwoord verborgen

Enkele jaren geleden viel hier de stroom uit, op een mooie zomeravond. Het was al vrij donker. De hele straat stak kaarsjes aan voor de ramen en kwam de straat op. Zo gezellig! En toen ging, na ongeveer een kwartier, de stroom weer aan. De teleurstelling!!

Die nare vent | 22-06-19 | 14:37 | 2

En ook een geboortegolf, ondanks dat het maar een kwartier was?

RandyBiel | 22-06-19 | 14:43

Tijd voor een nieuwe aflevering van Preppen met Pritt?

Dr. Ka wo lo | 22-06-19 | 14:37

In Ravage beschrijft Barjavel wat er met de moderne maatschappij gebeurt als de elektriciteit wegvalt, en dat boek is NB 75 jaar oud! en.m.wikipedia.org/wiki/Ashes,_Ashes

JTKDM | 22-06-19 | 14:37 | 1

Ik heb flink wat panelen maar ik had begrepen dat als de stroom in mijn dorp uitvalt, mijn inverter automatisch stopt met stroom leveren en ik geen off-grid gebruik kan maken van die panelen. Ik hou mn aggregaat nog wel even standby.

jasvanbus | 22-06-19 | 14:36

Typisch dat er niet over plunderingen gesproken wordt.

Harrie7949 | 22-06-19 | 14:36 | 2

Kom zeg, dit land is hartstikke veilig. Wel opletten als mark wat zegt.

Muuke | 22-06-19 | 14:47

Plunderen komt alleen in het buitenland voor. Bijvoorbeeld in Florida of in Missisippi of op het Franse deel van Sint Maarten. Op het NL deel gebeurde "heulemaal niets" https://www.youtube.com/watch?v=DXjxFByUBNA Let even op wat de agent bij 0:33 zegt. Vloeken in de kerk, hè hè hè

Heiner | 22-06-19 | 18:00

Een kerncentrale op een kunstmatig eiland tussen Engeland, Denemarken en Nederland in. Mooi veilig voor aanslagen, en voldoende koelwater voorhanden.

Tuinhekje | 22-06-19 | 14:36 | 1

tot dat er een vliegtuig/boot/vlieger/Catharina zich op stort.

Niet dat een kerncentrale niet het meest veilige is. Dat geef ik je.

Trans_Fimmermans | 23-06-19 | 00:40

Ik wil een terp, waar betaal ik belasting voor?

Canis.bonus.es | 22-06-19 | 14:32

Jaar of 15-20 geleden zat zowat de hele Kop van Overijssel (ik geloof iets van 40 000 mensen) 17 uur zonder stroom. Geef toe dat ik nog op de basisschool zat maar volgens mij waren de problemen niet zo groot als hier aangegeven.

Leyrann | 22-06-19 | 14:31 | 2

Toen hing onze infrastructuur nog niet van computernetwerken aan elkaar

Die nare vent | 22-06-19 | 14:35

17 uur stelt niet zoveel voor. Laat het eens een dag of vijf duren. Geen financieel verkeer, geen telefoonverkeer, geen benzine, en moeilijk met inkopen.

Heiner | 22-06-19 | 14:55

En na 9 maanden een geboorte golf. Mooi man.

Tishetnetnie | 22-06-19 | 14:29

Hier dagelijks 4 uur geen stroom want alles hydro en droogte, wordt straks 8 uur net als in 2016. Alles went, een goeie powerbank, zonnelampjes, koken op gas, koelelementen in de vriezer en houd die koelkast nou dicht(!), filmpje op de laptop via de projector en blauwetand speaker. Het leven gaat door.

KlauwnBassie | 22-06-19 | 14:29 | 3

Het is afzien in Almere...

Die nare vent | 22-06-19 | 14:35

Dat is een onmenselijke gedachte.... bier in de koelkast en dan de deur niet mogen openen...

loze stijl | 22-06-19 | 15:40

@loze stijl | 22-06-19 | 15:40: pappa bepaald natuurlijk wanneer de koelkast wel open mag !

KlauwnBassie | 22-06-19 | 18:41

Lijkt me heel erg rustgevend als de stroom eens een etmaal uitvalt.

Willem_Oltmans | 22-06-19 | 14:28 | 1

Ja ja, nou maar hopen dat het dan niet vriest.
Hitte is ook fataal voor met name de dieren, ook maar hopen dat de pompen niks te pompen hebben, anders word het zwemmen voor je.
Wat op zichzelf wel erg rustgevend kan zijn.

snapal | 22-06-19 | 14:43

Bij Nederlandse 'rampenbestrijding' is aan alles gedacht behalve aan de moeder van alle rampen: honger. En dat terwijl halverwege de vorige eeuw er binnen een paar weken nog mensen op straat stierven. iets met hongerwinter. Gaap.

Axelvon | 22-06-19 | 14:28 | 4

@VW, alles ist vorbei | 22-06-19 | 16:42: Starbucks, Subway en Domino Pizza staan ook stil.

Heiner | 22-06-19 | 19:49

@VW, alles ist vorbei | 22-06-19 | 16:42: Kijk eens goed in de supermarkt: ons eten komt van over de hele wereld en dat betekent een enorme afhankelijkheid van netwerken. Ik geef het een week en dan is er hongersnood.

5611 | 22-06-19 | 21:31

@5611 | 22-06-19 | 21:31: Temeer omdat het transport en de hele logistiek (voorraadbeheer per computer, SAP en zo) ook plat ligt.

Heiner | 23-06-19 | 00:01
▼ 1 antwoord verborgen

16 meter boven NAP. Geen betegelde tuin. Geen overstroming nie.
Energielabel A dus als de pompen vd stadsverwarming het niet meer doen blijft de hut in de winter lang genoeg warm en anders een extra trui aan.

JanVergoor | 22-06-19 | 14:25 | 2

27 meter boven NAP. Kachel en voldoende hout. Drinkwater en droog voer voor een maand. En een boek. Laat maar komen.

Lochos | 22-06-19 | 17:28

De Randstad ligt grotendeels onder NAP. Ik zie ook voordelen.

5611 | 22-06-19 | 21:32

Blij dat ik buiten die chaos woon..

Pierre Lebon | 22-06-19 | 14:24 | 1

Anders ik wel!

Harrie7949 | 22-06-19 | 14:27

Dat de stroom uitvalt is geen ramp. Wel als je mobieltje leeg raakt en je hem niet meer op kunt laden.

druipsmurf | 22-06-19 | 14:23 | 2

Dat is geen ramp, dat is een zege.

Geen stroom is geen google/fb/whatsapp/NPO
Geen belastingdienst/betalingsystemen.

Zorg dat u wat cash achter de hand hebt, dat is namelijk KING

TP 1984 | 22-06-19 | 15:34

@TP 1984 | 22-06-19 | 15:34: cash is dan geen king, maar een gast met pistool of geweer.

funkyd | 22-06-19 | 15:51

Mensen als kleuters behandelen. De NOS.

Sitting_targets | 22-06-19 | 14:22 | 1

Ben je niet een kleuter als de NOS je nieuwsbron is ?

ewout56593235 | 22-06-19 | 21:55

Tsja, zat bij te praten met m'n koffiemaatje, die denkt dat zo'n situatie voor Nederland onmogelijk is. Helaas heeft Diemen een tijdje terug laten zien dat zoiets wel degelijk kan. Ook een akkefietje in Bleiswijk, alweer 30 jaar geleden, en Enschedé, tien jaar geleden. Als jouw straat of regio getroffen word door een storing die langer dan één dag duurt, dan interesseert het je niet of heel Europa getroffen is, of alleen jouw buurt.
Het achterlopen van klokken begin dit jaar, het werd een beetje laat opgebiecht door de TeNNeT's en de andere europese netwerkbeheerders, was een gevolg van een serieus incident. De werkelijkheid, lastig op te zoeken, was dat we door het oog van de naald waren gegaan. Als in een land plots 4000MegaWatt opwek uitvalt, is dat een europees probleem.
Maar we wachten maar af.

hotnot | 22-06-19 | 14:22 | 6

In Duitsland gaat in 2022 met het sluiten van hun kerncentrales zo'n 7000-8000 MW van het net af. Vanaf dan zullen we meemaken wat er gaat gebeuren.

jacobh-59 | 22-06-19 | 14:54

@hotnot | 22-06-19 | 14:27: Een windturbine, cq de generator binnen in de windturbine is DRAAIEND IJZER. Grappig geprobeerd. Probeer het nog maar een keer.

Trans_Fimmermans | 23-06-19 | 00:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zie alleen maar voordelen. Laat maar komen!

halfvolle glas | 22-06-19 | 14:19 | 1

Metoo. Ik ben in 'n dennenboom op de Utrechtse heuvelrug geboren. Da's dan dus asap back to my roots.

Han-Xi | 22-06-19 | 15:32

Laatst in Best was de spanning 250 volt op het net. Een nieuwe wijk vol panelen. Het netwerk is nu al niet eens meer te regelen. Laat staan over een paar jaar als alle nieuwbouwwoningen een pomp en panelen hebben. Ik verwacht brandende huizen en stroomhuisjes in D toekomst.

hustler01 | 22-06-19 | 14:18 | 1

Dat valt nog ruim binnen de wettelijk.vastgelegde specificaties voor de netbeheerders.... U laat u gek maken zonder kennis van zaken te hebben. Zoals het overgrote deel van NL.

libertat | 22-06-19 | 15:30

Door windmolens komen juist straks die storingen.

azijnseikerT | 22-06-19 | 14:17

Die windmolens en panelen zorier juist voor dat die storing er komt.

hustler01 | 22-06-19 | 14:15 | 2

Et voila. En dan straks iedereen om 18:00 het elektrieke fornuis gebruiken , de warmtepomp aan en de Tesla aan de lader.
*dieselaggregaat in schuur heeft staan*

kapotte_stofzuiger | 22-06-19 | 14:56

Bbqen in de open haard.

Muuke | 22-06-19 | 15:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken