Canon van Nederland moet alweer kapot
Wat moet er weg & wat moet er bij?
Kijk. This is us. Soort van Deutschland videoclip van Rammstein, maar dan van ons. Ingrid van Engelshoven, van het ministerie van Eh & Uh, heeft vandaag laten weten dat het ding op de schop moet. Want niet iedereen staat erop, ofzo. En als je er niet opstaat, tel je niet mee in dit land. En zulks doet ongelofelijke PIJN, en dan vooral bij het immense leger van D66-bestuurders met bullshit jobs, die zich de godganse werkweek van 32 uur stierlijk zitten te vervelen met hun megasalarissen dat ze iedere keer weer op het idee komen WaT ZuLLeN We Nu WeEr EenS KaPoTmAkEN?
De Canon dus, dat schitterende overzicht van hunebed tot handophouders uit de Cariben. Zelf dachten we dat Annie MG Schmidt er wel af kan - want die rookte, en de Grondwet kan ook weg, want De Elite houdt zich er toch niet aan. Maar het zal er wel weer op neerkomen dat Anne Frank van de lijst gaat. U weet wel waarom. Enfin, tijd voor een brede maatschappelijke discussie over Dit Land, dat Ons Land is.
Reaguursels
InloggenCanonmakers zijn minderwaardige politieke haatzieke mensen. Tja.
Een nieuwe canon. Een uitgelezen kans om een flink aantal misverstanden over ons volk, bij onze jeugd, weg te nemen en ze te onderwijzen over de geschiedenis. En wat krijgen we?
Een vals beeld.
Kijk eens naar die tijdlijn.
Welk beeld word hier gegeven aan de jeugd?
Dit: Toen in Egypte er al pyramides waren, liepen wij nog in berenvellen en sliepen in hunebedden. De Romeinen onderwierpen de Neanderthalers. Rond de 7e a 8e eeuw komt HET geloof ons verlossen! Toen pas leerden we schrijven en kregen we beschaving. Goh, wat is die kerk toch goed.
Maar die katholieken waren gemeen, er kwam oorlog tussen protestanten en katholieken, verlichting, verzuiling, kolonies, een paar oorlogen. En na WO2 kwam alles goed, en ook veel kleurtjes in ons land.
Man man man ... wat een vals beeld geef je kinderen dan mee.
Wat moet weg of erbij?
WEG mag Srebenica. We weten nu inmiddels allemaal wel dat Karremans meerdere keren is vrijgesproken, dat Mladic het gedaan heeft en daarvoor tot levenslang is veroordeeld. Als die waarheid niet verteld mag worden, zet er dan maar een dikke streep doorheen.
WEG mag van mij ook die Willibrord want dat was een godsdienstidioot vergelijkbaar met de ottomanen van vroeger of het ISIS van nu; je MOEST bekeren, of anders. En als dat niet ging, nou dan werden gewoon de tempels vernield en heilige bomen omgehakt. Vertel mij maar eens waarom dat zoveel verschilt met de idiote godsdienstterroristen van nu.
WEG mag ook 'kleurrijk' Nederland. Een doos met kleurpotloden, dat is kleurrijk. Zeg de waarheid en maak die niet mooier met Nijntjes-taal, met je 'kleurrijk'. Noem het 'immigratiestromen', of 'omvolking' of 'demografische verschuivingen/oorlog' of 'arbeidsimmigratie & asieltsunami' of iets anders, verzin het maar. Maar, kom niet aan met valselijk vrolijk verbloemende peutertaal zoals 'kleurrijk'.
ERBIJ mag alles dat ik mis in de zo rijke historie van ons mooie land. En vooral alles dat een duidelijker beeld geeft over de vroegere historie, in plaats van het beeld van holbewoners en mensen in berenvellen tot kort voor de dark ages. Dat beeld klopt niet.
Dus erbij mag van mij: Doggersland, Magna Frisia, koning Radboud, de vroegere betrekkingen tussen de (vikingen uit) Denemarken, Friesland en andere gebieden in NL, de grote volksverhuizing, de Hludana steen en Germaanse mythologie, de kerstening van NL (ja, wel kerstening maar dan in bredere zin en niet alleen maar godsdienstextremisten zoals Willibrord of Bonifatius verheerlijken), het Heilige Romeinse Rijk, 1018 door Dirk II wordt Graafschap Holland feitelijk zelfstandig, waarom de Geuzen liever 'turks dan paaps' waren en Nederlanders zoals Erasmus ze maar niks vonden, blanke slavernij/barbarijse slavernij/Cornelis Stout, powervrouw Kenau ...
zit de geschiedenis van de Oranjegezinden versus de Patriotten er nog in? En die van de Kaapkolonie? En dat de apartheid in Zuid Afrika niet door de NLers maar de Engelsen werd bedacht?
Hoe zat dat ook weer met de adel in ons land? Wat is een constitutionele monarchie? Wat waren de rangen en standen in de maatschappij, tot pak m beet de 19e eeuw?
Ben ik iets vergeten? Bak maar een tegel hieronder.
Dat "1945 - Europa " Is ronduit fout. Moet worden : " 10.000 VC Europa " "1944 Benelux " , " 1952 EGKS ", "1958 EEG " , " 1960 BECU ", "1993 EG" , "2009 EU " , " 2010 Benelux Unie"
Leuk om te weten in geval van een NEXIT :
Europese Unie
In het Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa is een uitzonderingsclausule opgenomen betreffende de samenwerking in Benelux-verband. Het beleid van de Europese Unie mag de werking van de Benelux niet frustreren en anderzijds aanvaardt de Benelux alle wetten en bepalingen van Europese zijde.
Daar kunnen ze dus niks tegen doen. Extra zuur is het omdat de Benelux unie eigenlijk de voorloper/proeftuin van de EU is . En die wel werkt. Tevens zijn er ook al Duitse provincies bij de Benelux aangesloten ... Dus: NEXIT, en dan nemen wij langzaam Europa over, terwijl de EU langzaam afbrokkelt. Gewoon natuurlijk groeien, Duitsland er volledig bij, dan de Engelsen en verder naar het Noorden. Het zuiden zoekt het maar uit .
Het is "dat Ons Land was"
Ook zonder deze/een canon heb ik altijd gewoon geschiedenisonderwijs gehad.
Dus, geheel los van wat er volgens wie nu wel/niet op zou moeten staan, WIE zit er te wachten op een geldverslindende actie om 'de' canon aan te passen?
Wat gebeurt er in hemelsnaam mee?
Wie zal er één traan laten als dat hele (sinds 2007 al weer lang door iedereen vergeten kreng) gewoon helemaal nooit meer ter sprake komt?
Wat wil men/de overheid hier nu mee bereiken?
Wat ze willen bereiken?
De jeugd indoctrineren met wat volgens hen 'politiek-correcte' geschiedenis is.
Stamboom. Stamboom die teruggaat etc ....
'Wat moet er weg en wat moet er bij'? Er hoeft niets bij, er moet alleen héél véél weg!
Goed idee. Laten we de slavenhandel van de ottomanen maar wat extra belichten.
Dat zinnetje "Hebban olla vogala nestas.." moet er natuurlijk uit. Is nooit de oudst bekende Nederlandse zin geweest.
Te vervangen door:
"Hathuwas ann kusjam loguns" (5de eeuw) of
"Maltho thi afrio lito" (6de eeuw). Het eerste zinnetje is onduidelijk in betekenis, het tweede niet.
Typisch weer een niet bestaand probleem wat door de politiek tot probleem gemaakt wordt waar zij vervolgens uiteraard een in hun straatje passende oplossing voor bieden. Waarom maakt dat mens zich niet druk om de verloedering van het onderwijs?
Zelfde verhaal als die Grapperhaus die de hele dag bezig is met zijn wetje op onvrijwillige sex terwijl bij immigratie het water over de dorpels klotst.
Het is de canon van Holland, met een paar excuus items uit andere regio erbij om het meer inclusief te laten lijken.
canon van Nederland. Hah.. Stelletje kortzichtige eigenheimers.
Nederland.
Kijk.
Dit was Holland. nl.wikipedia.org/wiki/Graafschap_Holl...
En dit is Nederland. nl.wikipedia.org/wiki/Nederland#/medi...
1975: Suriname wordt onafhankelijk, de helft ontvlucht het land en migreert naar Nederland. In 1982 grijpt het leger de macht en wordt een militaire dictatuur. Na democratische hervormingen kiest het volk voor hun voormalige militaire leider.
Mee eens. Die mag er inderdaad in. En niet vergeten dat de in NL voor drugshandel veroordeeld Bouterse, van Suriname een narcostaat maakte.
Pim. Gekozen als belangrijkste "moment"? En schrik niet: door de NPO.
Mogen we niet meer weten ?
Oja: slavernij van Noord Europeanen in Noord-Afrika. Mis ik ook ?
Mogen we ook niet weten ?
2500BC, Nederland verovert Britanica: www.theguardian.com/uk-news/2017/may/...
1688: Nederland verovert Engeland, ‘the glorious revolution’
en.m.wikipedia.org/wiki/Glorious_Revo...
@Analia von Solmsch | 01-06-19 | 11:00: Maar toen was het eigenlijk al Nederlands dus
1806. De Franse (..) Lodewijk Napoleon wordt de eerste koning van Nederland. Moet in het canon. Gewoon om de Oranje’s te flexen. Want die worden daar niet graag aan herinnerd.
Fout.
Niet Nederland.
Holland.
Die werd de (eerste, laatste en enige) koning van het koningkrijk Holland.
Over tien jaar lezen we dat Nederlanders eigenlijk Marokkaans zijn, en dat we bevrijd zijn door Turken en surinamers. De oorzaken van oorlogen en fascisme zijn mannen, maar dappere vrouwen als sylvana zullen de boeken in gaan als de verbeterde versies van Anne Frank. De crisis was de oorzaak van Wilders maar timmerfrans heeft ons eruit getrokken.
Misschien kan bij 'slavernij' ook aandacht worden besteed aan horigheid, arbeiders gebonden aan de fabriek of de herenboer, slavernij in de islamitische wereld. Heb je gelijk het hele plaatje dat elk volk nauwelijks deugd en manieren en excuses vindt om zwakkeren uit te buiten.
James Kennedy is niet de minste, dus ik heb er wel vertrouwen in. Je ziet juist dat door gebrekkig onderwijs verhalen over slavernij worden opgeklopt. Het was waanzinnig veel ellende, maar economisch stelde het weinig voor ten opzichte van de handel in Europa. (Ja, die mensen zijn dus ook nog redelijk voor niks gestorven, al was er heus achtiende-eeuwse grachtengordelelite die ervan profiteerde.)
Ze kunnen vast wel een aantal negers tussen de Vikingen en in de middeleeuwen rommelen, doet de BBC ook om de haverklap, en de BBC is toonaangevend policor dus dan mag het.
Klopt ja, kijk je naar een film dat zich afspeelt in de 17de of 18de eeuw lopen er heel veel negers rond, heel vreemd maar wel politiek correct.
Als docent geschiedenis haal ik mijn schouders op over die canon, flikker straks de gratis poster voor in mijn lokaal weer bij het oud papier, schrijf mijn eigen lessenreeks en doe "nog meer aandacht voor slavernij" methode de deur uit.
Juist. Weg met die voorgeschreven linkse zooi.
Er valt altijd wat op aan te merken, maar die canon is best prima. Geschiedenisonderwijs dient er niet toe om met eenzijdige verhalen trots te kweken, maar inzicht in waar we vandaan komen en wat onze cultuur heeft gevormd.
Die Canon wordt gestuurd door waarde-oordelen. Dat inzicht is vanuit een bepaalde optiek, een gekozen perspectief. Kennelijk leven we nu in een tijdsgewricht waarbinnen het 'not done' is om 'eenzijdig trots' te zijn, dus gaan we die positie vervangen door andere eenzijdigheid. Vertel me niet dat het obligaat inschuiven van 'schaduwkanten' ons verlost van eenzijdigheid. Het is een door moralisme afgedwongen verschuiving die een andere verhouding tot de geschiedenis afdwingt, en dat dwingen komt uit de verkeerde hoek, de politiek.
@Schoorsteenveger | 01-06-19 | 10:00:
De politiek wordt ook weer gestuurd door de samenleving. En vooral wie zich het handigst weet te organiseren. Wat is die andere eenzijdigheid?
Bij de correspedant wordt al een tijdje gedramd op een inclusieve canon. Minder gouden eeuw, meer over migratie. Nee bedankt.
De gouden eeuw zat vol migratie.
@Diotima | 01-06-19 | 09:15: Maar dat waren mensen die iets bijdroegen, iets konden en wilden. De Gouden Eeuw in Amsterdam werd mogelijk gemaakt door na 1585 uitgeweken Antwerpse handelslieden, scheepseigenaren, zeelieden en handwerklui. Geen nutteloze handophouders dus, die "we" nu zo enthousiast binnenhalen.
@Diotima | 01-06-19 | 09:15:
Klopt mijn voorouders zijn in die periode naar Nederland gekomen op als soldaat of matroos dienst te doen in de kolonien
Gaan we weer over die slavernij? Als ze nou eens zouden werken ipv zeiken, kwam de economie vooruit. En dat zeg ik als negert.
Kap nou eens met Europa en de EU door elkaar te gebruiken... Overigens klopt “EU 1945” ook niet. Zelfs de EGKS of E(E)G zijn niet uit ‘45
Laat me raden ; het is natuurlijk schandalig dat vrijheids strijder Quincy en vechter tegen de dictatuur sylvana , en voorbeeldburgervaders marcouche , Aboutaleb en jesse k er niet op staat . Ook als voorbeeld voor blanken meiden Anouk , die zich wel humaan zwanger laat tikken door iedere ontheemde . Moet de opkomst voor de ware volkspartij Denk natuurlijk ook vermeld worden . Oh en snap ook niet dat Singh Varma en Ayaan Hirsi Ali helemaal geen vermelding hebben ; is dat omdat zij vrouw zijn ofzo ? Kan makkelijk nog een heldhaftig verhaal op hun CV geüpload worden( wie controleert dat nou ?? )
Laat me raden ; het is natuurlijk schandalig dat vrijheids strijder Quincy en vechter tegen de dictatuur sylvana , en voorbeeldburgervaders marcouche , Aboutaleb en jesse k er niet op staat . Ook als voorbeeld voor blanken meiden Anouk , die zich wel humaan zwanger laat tikken door iedere ontheemde . Moet de opkomst voor de ware volkspartij Denk natuurlijk ook vermeld worden . Oh en snap ook niet dat Singh Varma en Ayaan Hirsi Ali helemaal geen vermelding hebben ; is dat omdat zij vrouw zijn ofzo ? Kan makkelijk nog een heldhaftig verhaal op hun CV geüpload worden( wie controleert dat nou ?? )
Wel handig voor een PowerPointspreekbeurt, tien slides met steeds vijf bulletpoints en Bob is je oom (#Dutchgameover).
Max Havelaar moet vervangen worden door Johannes graaf van den Bosch of het Cultuurstelsel.
Ook stoor ik mij aan 1945-1949 Indonesië, dat moet natuurlijk Nederlands-Indië zijn. Dat het nu tijdelijk even Indonesië heet is een betreurenswaardige geschiedenis.
Dat werd tijd. Eindelijk meer balans en we mogen dus verwachten dat de negatieve aspecten van bijvoorbeeld de islamisering en multiculturele samenleving naar waarheid onder de aandacht worden gebracht.
Hoe het de samenleving heeft ontwricht en uit elkaar gespeeld. Ik vraag me wel af welke rol '66 zichzelf daarin geeft in de nieuwe canon.
Anno Domini 1960:
Horden Marokkanen en Turken komen bij Lobith ons land binnen.
Het zou mij niets verbazen als we binnenkort een nationale prijsvraag krijgen om het landje aan de Noordzee een nieuwe naam te bedenken. Tja, want Nederland of Holland kan echt niet meer, niet divers genoeg.
Iemand suggesties?
Zee van de verdronken vluchteling.
Kaazië?
Verbindingland?
Ik heb inniddels een enorme hekel aan het woord verbinding, verbinder
Het canongebeuren moet maar eens beginnen met een mammoet.
Zo'n grote, je weet wel.
Maar volgens mij is Nederland gewoon gesticht door een stelletje Kroaten die geen zin meer hadden om het wapen op hun vlag te zetten.
Jezus, wat een gelul.
Ik begin deze ochtend met een bruine beer. Zo’n grote, je weet wel.
Wat moet er weg?
Rutte III... moet weg.
Zij besteden veel geld aan het klimaat (Parijs) en aan migranten (Marrakesh)....
resulterend in meer woningnood, lastenverhoging en armoede.
Er is zo ontzettend veel gebeurd in het verleden, maar waar bestond de geschiedenisles op zowel de basisschool als de middelbare school voornamelijk uit? De fokking Tweede Wereldoorlog. Oftewel fascisme, Hitler, spotprenten, Jodenvervolging, oftewel het extreemrechtse, het antisociale, het antilberale. Dat werd overduidelijk benadrukt. Het ging niet over het extreemlinkse communisme, het manifesto van Marx, niet het extreemsociale, het extreemliberale, waar fascisme wel degelijk een reactie op was, want Stalin had namelijk een totalitaire staat gecreëerd, en het enige mogelijke regime dat Stalin zou kunnen verdrijven was het exreemrechtse gedachtengoed van Hitler. Allebei niet goed, allebei heel fout, maar waarom kreeg ik op school continu alleen maar voorgeschoteld dat Hitler zo'n slechte man was, en dus overduidelijk de ene kant, de extreemrechtse kant, van de zaak belicht, maar niet óók dat extreemlinks, en de daarbij behorende extreme vormen van socialisme, liberalisme en communisme óók heel gevaarlijk zijn?
Ik ben het 100% met u eensch. Het linkse gevaar ziet men pas als men ouder wordt.
Het laat tevens zien hoezeer het onderwijs al decennia is geinfiltreerd door de communisten.
We zijn jarenlang voorgelogen.......
Kut, uw tekst nader beschouwt, ben ik bang dat u gelijk heeft... ik moest op de lagere school met de bus naar een regenboog boot om te zien dat zeehondjes konden huilen.... eigenlijk boeide mij dat voor geen meter.... de meisjes uit de klas wel, zij gingen tekeningen maken van die mislukte zoogdieren...
uitdeeltasjes en informatiekoffertjes met lessen over zure regen, honger in ethiopie, de bom, zelfmaakspeelgoed uit afrika... zeg maar alle thema's waarmee we in de jaren '80 ook door 'Kinderen voor Kinderen' geindoktrineerd werden.
En die gouden koets wordt nooit meer voor ceremonisch ingezet. Mark my words. Met een kutsmoesje dat de restauratie 5 jaar duurt. Wat een onzin.
De Canon is passé. Zal ik dat uitleggen... er wordt verondersteld dat er een nationale trots is. Die was er. Het nationale gevoel van trots is de afgelopen 30 jaar stukje bij beetje afgebroken doordat politici geen landsbelang meer dienen maar managers zijn geworden die langs glibberige paden vooral, nee alleen, partijpolitiek bedrijven ipv het landsbelang dienen. Zonder nationale visie, zonder zoals een goed huisvader m/v dat hoort te doe. Het gladde Amerikanisme is wat ons rest. De te managen en verjuridiseerde samenleving. Waarin dus het vertrouwen in de overheid weggevalt en burgers zichzelf bewapenen omdat de overheid zijn burgers niet meer beschermt. Want dat is te duur geworden, uitbesteed en juridisch onhandig, of geen heeft geen prioriteit meer heeft. Je moet je ogen uit je kop schamen dat je meewerkt als politicus en erger nog, als politicus niet opstaat tegen deze glijdende schaal. Een gotspe is het. Vreselijk hoe dit mooie land naar de kloten wordt geholpen. Stop die canon alsjeblieft in je hol want die heeft niks meer te maken met wat Nederland tot Nederland maakte. Vals nep sentiment.
Met u eensch behalve het Amerika-gedeelte.
Er zijn procentueel meer amerikanen die om hun land geven dan de nederlander m.b.t tot hun eigen land.
De NSB denkt met u......... mee?
Managers zijn HEAO strontvliegen die op de geur afkomen, zelf schijten kunnen ze niet eens, in ieder geval niet netjes...
Kop... er is inderdaad patriottisme. Met een wetsartikel eronder dat je je altijd mag verdedigen als de overheid dat niet meer doet. Dat draagt bij aan trots, ipv betutteling en rubber stoeptegels. En het Amerikaanse paspoort ontvangen inclusief ceremonie is ook een bijdrage aan maatschappelijke saamhorigheid. De verjuridisering maakt alles stuk. En dat komt door management ipv landslievende politici.
@Willem_Oltmans | 01-06-19 | 01:07:
Mooi verhaal maar het zegt niks over uw opmerking betreffende "het gladde amerikanisme". Wat is er glad aan? Deze mensen hebben gevochten voor hun onafhankelijkheid tegen de britten, destijds waren de britten de supermacht.
Maar ze hadden er genoeg van dus trapten ze hun lelijke reet eruit.
Is Amerika perfect? Natuurlijk niet, er zijn groeve fouten gemaakt. Maar het idee Amerika en de mensen die het hebben verdedigd hebben meer kracht en drang naar vrijheid dan de meeste europeanen ooit hebben gehad de afgelopen honderden jaren.
Zonder Amerika hadden wij onze vrijheid en welvaart nooit gehad.
Ik hoop dat u dat kunt zien.
@Willem_Oltmans | 01-06-19 | 01:07:
Oh ja, nog iets. Als je reageert, klik dan op reageren. Alleen mijn naam noemen terwijl ik geen reply krijg maar het toevallig zie als ik F5...........
Don't make me dislike you, please.....
Kop, dat kan ik zien. En ook dat veel daarvan inmiddels verworden is tot een verjuridisering. Een afrekencultuur. Zoals die steeds meer Europa bereikt. Verromantiseer de grote verschillen tussen arm en rijk niet, die leiden tot no go area's. De kapotgemaakte sociale voorzieningen. De trots van het wilde westen is mooi. De grondslag voor de USA democratie komt uit Nederland.
@Willem_Oltmans | 01-06-19 | 01:21:
Ok, dat verhaal slaat kant nog wal. Ik ga verder met andere dingen.
Gegroet.
Ik reageer zoals ik reageer Kop. Wat jij liked of niet laat ik aan jou.
Raakt... Raakt kant nog wal. De rest is ook begrijpend lezen...
@Willem_Oltmans | 01-06-19 | 01:27:
Je hebt nog niet eens de ballen om direct op me te reageren. Ik krijg niks door via reactie/mail-alert. Ik kan alleen zien wat je zegt als ik de pagina F5.
Grow a pair, weakling.
Ik weet niet eens hoe dat werkt Kop, een reactie of mail alert. Weet niet beter.
Schaf gewoon NL af, scheelt een hoop tijd. Dit is allemaal uitstel van executie, dames en heren. De EU superstaat, die komt er.
En niemand die de energie nog heeft om de barricaden op te gaan. Waarom zou je, blijkbaar stemmen de retards nog steeds dezelfde stront.
Ik ga die retards toch niet meer verdedigen of helpen? Darwin 3.0, let the stupid rot.
Hoe sneller het misgaat, hoe beter, dan kunnen we weer eens praten over wederopbouw met gezond verstand.
Boven in de pyramide van Maslow is het slecht kersen eten.
@Willem_Oltmans | 01-06-19 | 01:25:
Fuck pyramids. En kersen........ en Maslow..........
Je wijst Maslow en decadentie bovenin deze pyramide naar het rijk der fabelen? Ok.
@Willem_Oltmans | 01-06-19 | 01:43:
Ah nu weet je ineens wel de reactieknop te vinden....... gaat heen, farizeeer.
Had GeenStijl nog maar een HuisHistoricus om hier doodcynische topics over te typen he. Was er maar iemand die de dichotomie in de liberl bestuurdersklasse tussen "oh ja cultuur is alles wat tussen ons en de nazii staat" en "jamaar witte cultuur is altijd mis en nazi" feilloos kon duiden. Ja. Was die er nog maar.
Mwa, mis ik eigenlijk totaal niet. Was er echter nou nog maar een linkse mol ;-).
Open sollicitatie mr. Zentgraaff ?
Weg met ons.
.
Het.
Gaat.
Maar.
Door.
"Vorig jaar was er al veel discussie over de Canon van Nederland, omdat die te weinig divers zou zijn en te veel zou bestaan uit mannen. Slechts drie van de vijftig thema's zijn gekoppeld aan een vrouw"
.
Dus wat ze eigenlijk willen is kinderen op school een vertekend beeld geven van de geschiedenis, en de Canon diverser maken, en het zodoende dus net laten lijken alsof zowel mannen als vrouwen allebei ongeveer evenveel hebben bijgedragen aan de wereld. Dat is een vertekend beeld geven van de geschiedenis, net zoals die tweet van Rob Jetten, die net doet alsof Marokkanen óók succesvol zijn, door er drie uit te pikken twitter.com/RobJetten/status/11285419.... Ach, ik had niets anders verwacht van dit soort linkse nepnieuws-verspreiders, en u ook niet.
Volgens Brusselmans is Nederland al 2000 jaar mooi divers. Eerst de Romeinen, toen de Franken, Noormannen, Spanjaarden, Fransen en 75 jaar geleden de Duitsers...oh wacht.
Dametje bij Pauw (die daar overigens zit om te praten over verkrachting= erg voor haar) vind het een 'moeilijke keuze' wat weegt zwaarder; de holocaust of de slavernij?
Ehm... holocaust heeft op óns grondgebied afgespeeld met onze burgers? HIER?
(Itt een regering die helpt met slaventransport waar burgers sowieso niks mee te maken hebben, omdat ze zelf straatarm zijn)
Kansloos. Sorry.
Zo is het. Emo TV.
De canon op het plaatje is een farce: slavernij? Dat was er al (en is er nog steeds in deze wereld) dus geen bijzonder onderdeel van de Nederlandse geschiedenis. En Anne Frank is een (belangrijk) na(!)oorlogs symbool van de Jodenvervolging, en maar een onderdeeltje van de tweede wereld oorlog en eeuwenlange vervolging en onderdrukking. Van Gogh en De stijl waren van invloed op de kunst, maar onderdeel van een grotere beweging.
Het zijn Publiekstrekkers, maar waren geen mijlpalen destijds. Deze canon betreft publiekslievelingetjes, maar dat was André Hazes ook.
Ik kan nog wel even doorgaan, maar daar heb ik geen zin in.
Aanvulling: de Leidse fles ontbreekt, en de eerste kunstnier. Oud Hollandse vindingen die wel invloed hadden.
Slavernij. We stapten als laatste in en hebben het in de wereld afgeschaft nadien. Het waren de Arabische handelsroutes. Vergeet vooral de 1e en 2e Barbarijnse oorlogen niet.
Slavernij en Anne Frank er maar uit dus? Over kapotslopen gesproken.
Michiel de Ruyter kan natuurlijk niet meer anno 2019. Vervang hem maar door een moderne held, bijvoorbeeld Volkert van der Graaf. En Spinoza kan wel vervangen worden door een moderne filosoof. Wat dachten we van Gloria Wekker?
U loopt nu een toefje voor de muziek uit, maar zeker in de juiste richting.
Tsja als het niet zo treurig was, zou het hilarisch zijn.
Of de grote profeet
"De Duitsers werden bijgestaan door leden van de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB) die een vergelijkbare ideologie hadden, en door meelopers en profiteurs".
"En door meelopers en profiteurs".. Goed dan maar dat wij hier zeer allergisch zijn voor Godwinnen en daarnaast het jaar 2015 niet wordt genoemd, anders zou de asielindustriemaffia bij vermelding in de Canon er mogelijk nogal bekaaid vanaf kunnen komen.
Kan de PvdA niet een wat grotere rol in de Canon worden toegedicht? Met name voor hun prominente rol in o.a. het niet terug naar het thuisland sturen van werkloze Gastarbeiders, het toestaan van de kettingmigratie van paupers naar Nederland en het vervolgens rondstrooien van Nederlandse paspoorten onder Gastarbeiders en hun nakomelingen?
Zou mooi zijn.
Daar zou dan tevens de melding kunnen worden gemaakt van hun genadeloze niet-aflatende aanvallen op Hans Janmaat. Een politicus die zich juist verzette tegen dit PvdA-beleid en uiteindelijk door dat verzet helemaal kapot gemaakt is door een kongsi van openbaar bestuur, media en linkse politici. Alleen dat al vermelden in de Canon zou overigens op zichzelf al prachtig zijn om het "Wir haben es nicht gewußt" van de PvdA blijvend te kunnen logenstraffen.
"schaduwkanten"..
Kapotmaken is het nieuwe bouwen.
Je ziet het in elke stad, te beginnen bij het stationsgebied en dan breidt het zich verder uit. Als we verder lopen op zoek naar de toren, ons enige houvast, blijkt die te zijn omgeven door betonnen kolossen die lijken te wedijveren met al het oude, de toren staat er beteuterd bij en de klok staat stil. Het langdurige geweld van de heimachine aan zijn voeten heeft hem uit het lood geslagen. Mag hij er nog wel zijn? Hoe lang nog?
Het stadshart lijkt niet meer te kloppen, veel winkels staan leeg. Ons gemoed is zwaarder geworden. We strijken neer op een bankje bij een kerk, waar de hoge bomen rondom ons koelte toe ruisen, en horen dan van iemand dat ze weg moeten, er moet ruimte komen voor een terras met veel licht en beton. Een paar mogen blijven staan, dat wel. We kunnen ons nergens meer verschuilen, zijn we nog wel veilig? Dat is het gevoel dat ons bekruipt maar het slaat nergens op.
In cafe de Beurs drinken we koffie, er liggen nog Perzische kleedjes op de tafels en een student speelt op de piano, vlakbij de oude Vismarkt waar ze op de kinderkopjes nog steeds verse vis verkopen. Hoe lang nog? Toeristen drommen door de Folkingestraat waar eens de Joden werden weggevoerd, langs de Synagoge waar een expositie is en we schudden het onbehagen van ons af.
We gaan naar huis waar de kat op ons wacht en maken we ons niet meer druk om hersenspinsels, de zon schijnt en het leven is kort...
Waarom in het onderwijs/onderwijsgerelateerde werkveld altijd alles anders moet, geherdefinieerd, is mij een raadsel. Onderwijsmensen denken van zichzelf dat ze het wiel keer op keer kunnen uitvinden, of WAT denken die lieden dan.
WIllen zelf allemaal met hun naam in geschiedenisboekjes, dat is het.
In de hoop dat iemand ze onthoudt, in hun lousy poppenkasterige politieke carriere, binnenin dat lousy leventje.
Ja, dan word je politicus. "Please, onthoud mij!"
Als al die onderwijsvernieuwers nou eens weggingen uit adviesclubjes om voor de klas te komen, is het lerarentekort ook opgelost.
Zoiets? "In the War for Europe’s Soul, Holland’s Green Crusader Jesse Klaver Is Fighting for the Future..." time.com/5593462/jesse-klaver-netherla...
De rol van de vrouw! Haha lachertje! De vrouw heeft in de geschiedenis een veel grotere en belangrijkere rol gespeeld dan zij willen portretteren. Voor hen is de vrouw een onderdrukte en de eigenzinnige vrouwen willen ze als voorbeeld stellen voor het feministische gedachtengoed. Hou toch op met die poppenkast en geef gewoon eerlijk toe dat dit soort thema's jouw verhaallijn moeten portretteren zoals jij het met je postmoderne beperkte visie ziet. De realiteit wil je toch niet weten.
We moeten leren van de geschiedenis. We hoeven niet te leren van de geschiedenis zoals deze volgens d66 gegaan zou moeten zijn zonder enige kennis, inzicht en inlevingsvermogen.
1984 wat ik je brom.
De moderne vrouw van nu stemt nou eenmaal jessig. Tsja, en wat is daar mis mee?
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 31-05-19 | 23:39: wat er mis is? Soja. Dat weet je toch?
@Broken tipi
Mooie BBC documentaire reeks. She wolves: England early queens. https://www.bbc.co.uk/programmes/b01db7z8/episodes/guide
Inderdaad allemaal zeer sterke vrouwen aan de top van de "foodchain" vanaf de middeleeuwen waar je geen grappen mee moest uithalen. Maar zoals jij al aangeeft past dat niet in de lijn van huidig postmodern feminisme. Want die gaan ervan uit dat ze altijd onderdrukt zijn. Niks erger dan geschiedsvervalsing.
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 31-05-19 | 23:39: Alles!
Vraag eens Claudia en je krijgt er het BNN-antwoord bij.
Zeg, wat een bullshit. Tijd voor regime change. Dus:
Viva de revolutie. En dan onszelf weer op de kaart zetten. MKB stimuleren, einde EU adel, einde debiele luitjes die hier rare dingetjes schrijven, Zwarte Piet dubbel en dwars vieren, onze Admiraals en piraten en koloniën en gevechten aldaar eren. Dus ook de slachting in Atjeh eren. Topactie toen van het Nederlands Indisch Leger. Werd daarna pas koninklijk (KNIL)!! Onszelf eren. De christelijk-joodse traditie en humanistische gedacht eren. Alle linksgekkies verbieden. Nou volgens mij gaat dat binnenkort gebeuren. Amen.
Ach die goede oude geuzen tijd.
Regilio Tuur moet als superheld van de Lage Landen in de Canon worden opgenomen.
Dat dus!
De beste kledingzaak van Rotterdam, dus van heul Nederland.
En Halbe, want die was overal bij.
Dus meer vrouwen. Aletta Jacobs voorvechtster dat vrouwen ook mogen stemmen blijft er dan wel in? En ook dat diversiteit ook andersgeaarden accepteren betekent? En scheiding van staat en godsdienst? Nooit religieuze wetten in onze Grondwet? Tenminste in maatschappijleer of hoe het nu mag heten?
Een veteraan hoorde ik vandaag zeggen "dat je wel sterk moet blijven als samenleving, anders gebeurt het zo weer opniew....", doelend op de 2e Wereldoorlog. Wijze woorden, geen getorn aan onze canon graag, want het begint altijd aan gelijk geven aan drammers, vervolgens holt het in rap tempo achteruit. En voor je het weet vier je geen bevrijdingsdag meer.
Eén troost... véél verder kan het inmiddels niet meer achteruit hollen.
Cynische ghehehe. Over Algemeen kiesrecht.
Algemeen kiesrecht mannen? 1917
Algemeen kiesrecht vrouwen? .....................1919. Dus slechts 2 jaar later.
Men heeft het dus altijd over vrouwen die oh, oh zgn eeuwen moesten wachten op algemeen kiesrecht en hun heroische strijd. Nou de mannen hadden slechts 2 jaar eerder algemeen kiesrecht gekregen. Maar dat wordt dan effe voor het gemak vergeten. Past nml niet in het huidige pc frame.
Overigens, die veteraan heeft inderdaad gelijk.
@Basil Fawlty | 31-05-19 | 23:35:
Goed punt, wist ik dus niet over het kiesrecht voor mannen.
Deze veteraan had inderdaad meer dan gelijk. Maar of omroep Max de diepgang ook doorhad?
@Basil Fawlty | 31-05-19 | 23:35:
Wist ik ook niet, zeker goed punt!
Graag gedaan.
En wil je SJW mopsen helemaal over de kling jagen. Het was een man, Hendrik Pieter Marchant, die in 1918 de initiatiefwet indiende die zorgde dat vrouwen het algemeen kiesrecht kregen. De wet Marchant. Dus dames, dankzij een man mogen jullie stemmen! Ghehehe.
Bevrijdingsdag is al helemaal verkracht door de multicultidiversiteitsmaffia. Zo'n Engelshoven is in staat om ook nog de Nederlandse vlag te verbieden op deze dag omdat onze medelanders zich daaraan zouden kunnen storen.
“Who controls the past controls the future. Who controls the present controls the past.” George Orwell
Geen speld tussen te krijgen.
Over gebrek aan diversiteit gesproken... er staan geen meanderthalers op
Wie?
Ik vind leuk!
Omdat het diverser en inclusiever moet voorzie ik een prominente plaats voor Sylvana Simons en haar (pseudo) psychiater.
Nog wat negatieve kantjes dan: De moorden op v. Oldenbarneveldt en later gebr. de Witt. (Waarschijnlijk geïnitieerd door de Oranjes en/of Oranje-aanhangers).
Die Willem van Oranje was helemaal niet zo'n frisserik. Liet gebieden in Brabant uit eigenbelang onder water lopen waardoor heel veel mensen verzopen.
@Jan Leul | 31-05-19 | 23:22:
Ach. Het idee om gebieden of eventueel wijken onder water te zetten is op zích geen slecht idee. Toch?
Voor elke De Witt moet in elk geval een De Bruinn komen te staan. Het liefst zelfs twee.
Ik had dus nog nooit van mijn leven van "Hebban olla vogala" gehoord. Ik neem aan dat dit staat voor compleet niets? Boekdrukkunst komt veel later. Het is daarbij in Engeland gemaakt en staat is in het Vlaams.
Ik googlede het even. En ik begrijp niet wat dat in de canon doet. Ach ja, zelf leerde ik ook onzin. Zoals "1600 slag bij nieuwpoort" iets met de 800-jarige oorlog. Echt, geen idee maat. En wat boeit het, eeuwen later. Over een paar jaar definieren ze het allemaal weer anders. Net wat men tzt in die blanco koppies wil schrijven.
Zoiets als Johan Rudolph Thorbecke.
Wat kopen we daarvoor?
Brussel bepaalt.
Dat is als ik het goed heb de allereerste Nederlandse zin ooit op papier gereaguurd.
Gebrekkige opvoeding of scholing.
@Willem_Oltmans: U vergat het verbindingsstreepje, dus dan wil ik wel antwoorden: scholing.
Dat hebben olla kan er ook wel uit, alweer Nederlands en zo weinig divers. Laten we het vervangen door de eerste blog van Ilgun Haakneus uit Zaandam.
Beste nummer uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.
youtu.be/Vp1LbP-6CRY
Oude Maasweg.
Tis Lente, tis vrijdagavond, wijntje op....
Geen dank. Xxx
En ze doen nog geregeld optreden op straat . Tikkeltje ouder en grijzer . De muziek blijft schitterend :-)
Prachtig! Cheers!
Dat is wel een heel goed lied, Oude Maasweg kwart voor drie... ik blijf er bijna in... Testament van mijn Jeugd en Tuinpad van mijn Vader gaan voor... Kut vergeet ik Pastorale van Ramses ...... ik ga maar eens een lijstje maken...
Ruimedenker | 31-05-19 | 23:15
Ja mooi toch.
-"Olievlekken op de Maas. (..) Oude Maasweg kwart voor drie."-
.
Paar weken terug een reportage/interview met een van de zonen, op Radio Rijnmond. Die heeft als jonge jongeling ook op het podium meegedaan, air guitarrend ;-
@hetgingperongeluk | 31-05-19 | 23:40:
Testament hoorde ik pas nog, maar dan via een cover, van die andere Rotterdammers, The Kik.
Kan er geen genoeg van krijgen.
@chicago river | 31-05-19 | 23:57:
Speciaal voor jou, river!
Koop s een kroontje, Kudt!
youtu.be/KJ_LMmEVv1w
Eensch... In de verte blijft de Transit staan
Ik kom nooit meer van je los
'k Zie de Caltex in de nevel
Olievlekken op de Maas... Mooier wordt het niet.
De moord op Fortuyn was schijnbaar niet belangrijk voor de canon. O wacht , tis een canon met een hoog deuggehalte. Kristallen bol -> 2032 : Mohammed El Halibali verkozen tot premier.
En wat kleine aanpassingen wellicht.. ipv de Amerikanen en Canadezen '45 de Marokkanen.
@letopuwzaak | 31-05-19 | 23:28:
Of nog concreter; we zijn nooit écht helemáál bevrijd.
Help me effe.. wat heeft Fortuyn ook alweer precies voor ons land gedaan?
Als die in de Canon moet dan moet mijn bakker om de hoek er ook in. Die heeft tenminste de buurt nog dertig jaar lang voorzien van prima brood.
@Titaantje | 31-05-19 | 23:50:
Ehh.. hij kon niet zoveel meer doen aan zijn beloften na al die kogels in zijn lijf..
@ Rick. In sommige buurten lijkt het erop.
@Titaantje | 31-05-19 | 23:50:
Zalig zijn de armen van geest. Waarschuwde dat geïmporteerde culturen en religies op bepaalde punten onverenigbaar zijn met de Nederlandse cultuur en rechtsorde. Ik stel voor dat u deze vraag over 50 jaar opnieuw stelt aan een historicus als de demografische trend zich in haar huidige vorm voortzet. Waarom hebben we nu ineens woorden in de van Dale als blokkeerfriezen?
Vanuit de Duitse kant gezien heeft hier tussen '40 en '45 dus helemaal niets ernstigs plaatsgevonden. Zou fijn zijn indien zij eveneens de sprookjes uit de bijbel en koran op deze manier aan zouden durven pakken!
In 1984 werd de geschiedenis iedere 4 jaar herschreven. Hier iedere 12 jaar. Het valt dus wel mee.
Vervangen:
Annie MG Schmidt -> De Koude Oorlog
Eise Eisinga -> Antoni van Leeuwenhoek
De Stijl -> Elfstedentocht
Willem Drees -> Pim Fortuyn
Naamswijziging:
De eerste spoorlijn -> Industriële revolutie
De Beemster -> Droogmakerijen
Buitenhuizen -> De Gouden Eeuw
De Republiek -> Tachtigjarige Oorlog
1975 resolutie van Straatsburg
20?? De val van de euro en de ineenstorting van de EU.
"1975 resolutie van Straatsburg"
Nee. Teach-In wint Songfestival met Ding-ding-a-dong (of zoiets).
Ik mis de IRT-affaire...?!
En de hoeren op de Wallen zijn redelijk divers...! Zou van Engelshoven het daar dan over hebben...?!
@Expertus_Dico | 31-05-19 | 23:04: Kan ze neuken?
Neuken kan iedereen... De juiste vraag moet zijn; 'wil' ze neuken...?! Ik denk van niet...! Dat is dan ook meteen het probleem waarom ze met zoiets achterlijks komt...
@Expertus_Dico | 31-05-19 | 23:22: Ze heeft één kind dus heeft ze iig minimaal één keer gedaan. Of het moet een onbevlekte ontvangenis zijn.
Over pakweg 200 jaar moet de canon weer worden herschreven over wat er allemaal mis is gegaan in 2000. Enzovoort enzovoort. Voortschrijdend inzicht weet u wel.
Naast missende plaatjes van hasj en pillen mis ik ook de blinde Vrouwe Justitia en ons bevooroordeelde OM. Wat kunnen we toch goed wegkijken met zijn allen.
2019-2020: Het jubeljaar Duncan wordt toegevoegd.
Mis de aankomst van de eerste gastarbeiders, toen werd onze geschiedenis definitief negatief veranderd.
Onlangs nog in 'De Canon van Nederland' geweest in het Arnhemse Openluchtmuseum. Ze hebben daar nu als jaarthema 'gruwelijk lekker', waarbij er duchtig op los gemoraliseerd wordt tegen vleescheters. De hele tentoonstelling moet het hebben van video-projecties en nagespeelde inscenatietjes (belachelijk hoe D66 Nederlands er in de 17e eeuw wordt gesproken). Je ziet een vrouw met stoffer en blik in jaren vijftig Marilyn Monroe jurk op de grond kruipen terwijl haar ega op de bank zijn benen optilt. O, o, wat erg. Heel veel zeilschepen en redes in den vreemde en zelfs een oerjager tussen plastic struikgewas. Met een pasje kan je alles aanklikken om je te laten onderwijzen. Na een kwartiertje hadden we het gezien. Iets geleerd? Iets van Vaderlandsche Geschiedenis? ...... Ja, in het openluchtmuseum. In de boerderij van Beerta hadden we een uitgebreid gesprek met de boerenknecht over het communisme. Die figuranten weten heel veel en vertellen honderduit, wanneer je ze op hun praatstoel zet.
Timmerfrans zei anderhalve week geleden nog dat de 'Islam' al '2000 jaar' bij 'ons' hoort... Volgens mij zijn ze die dan gewoon in het rijtje vergeten of wat...?!
Vreemd voor een dwaalleer die nog geen 2000 jaar oud is .....
Dat vond iedereen die dat hoorde... Toch hoefde hij zichzelf van niemand uit te leggen... Mooi, zo'n 'echt' debat, toch...! www.geenstijl.nl/5147706/timmerfrans-...
Islam, dat heeft met Srebrenica te maken!
Nog zo'n vreselijk succes, ja...!
Grachtengordel moet vervangen worden door de Bijlmer (lekker inclusief) en schrap die eerste Wereldoorlog alstublieft omdat onze Wilhelmien amnestie verleende aan der Kaiser (dus fouter dan fout)
Hoezo fout? Vooral de generaals aan beide zijden die duizenden jongemannen de dood in joegen waren fout.
Anne Frank en MG Smit kunnen er uit. Niet van betekenis geweest voor de Nederlandse cultuur en welvaren.
Vanaf 1945 staat Europa (beeld met Euro), Suriname en de Nederlandse Antillen en Veelkleurig Nederland.
Europa is iets anders dan de Euro. De start van de EU is van veel groter belang en vermeldenswaard.
Suriname was van 1667 tot 1954 een kolonie van Nederland, dus niet vanaf 1945
Veelkleurig Nederland kwam pas in de jaren 70 op gang en pas in de jaren 90 'goed' op te spelen. Dus 1945 klopt niet.
De komst van de islam is wel een sterke cultuur bepaler en vermeldenswaard.
Eveneens de vluchtelingencrisis en het verdrag van Marrakesh moeten er op.
De komst van tv was belangrijk, de komst van internet en social media was nog bepalender.
Bij de gasbel staat als einddatum 2030?!?!?!
Bij de EU zijn ze de einddatum vergeten.
Vergeet vooral de pil niet en de seksuele revolutie wat nu een aanval is op het gezin.
Zwarte humor niet vergeten.
Hebben die humor dan?
Oh de pestepidemieën, dat spreekt bij kinderen wel tot de verbeelding. Eigenlijk werd het pas wat met hygiëne rond 1900, dat is ook interessant om te leren.
Al met al een leerzaam topic.
Heb nu al meer geleerd dan 2 jaar moederMavo.
De geschiedenis herschrijven, dat deden de Romeinse keizers ook. Liep niet zo goed af...
Wist u trouwens wie dat nog meer geprobeerd heeft...?!
@Expertus_Dico | 31-05-19 | 22:57:
Iron Man!
Oh shit, spoiler.
@Papa Jones | 31-05-19 | 23:06: En medusa, de bitch kreeg wat ze verdiende!
@Expertus_Dico | 31-05-19 | 22:57: Egyptenaren. Wegbeitelen van de zuil.
Introductie Kanonbier door Grolsch. Vooral MOE-landers waren euforisch.
Als je Srebrenica vermeld, noem dan ook even de rol van Joris Voorhoeve die persoonlijk de luchtsteun tegen hield.
En onze Franse vrinden.
@Mammeloe | 31-05-19 | 22:43:
Precies!
Het was Bernard Janvier, die zat te lunchen.
had hij een snor?
Allemaal bijzaken. Milosevic wad de Rotzak.
De Franse generaal Janvier hield luchtsteun tegen vanwege 8 Franse VN gijzelaars die in de handen van de Serviërs waren. Dat was een sterk staaltje Europese militaire samenwerking. Ik ben de baas dus mijn mensen zijn belangrijker.
@Papa Jones | 31-05-19 | 23:04:
Hoe zou het met Ratko Mladić zijn?
@Ruimedenker | 31-05-19 | 23:24:
Ah, dat is nóg zo'n servisch stuk chagrijn...
Ik mis nog: Vanaf 2003 GS !
En de Gulden terug. NU!!
We hadden zulke mooie briefjes ! de snip, de vuurtoren.....
@OudeNederlander | 31-05-19 | 22:42: De mooiste ter wereld. Oxenaar was een tovenaar.
@OudeNederlander | 31-05-19 | 22:42: En de allermooiste: de zonnebloem!
Een van de mooie dingen van de Sovjet-Unie was dat ze je zo grondig uit de geschiedenis konden wissen als je in ongenade was gevallen. Je werd dan een "unperson". Ik kijk reikhalzend uit naar het moment waarop dat hitje Van Engelshoven wordt ge-onpersoniseerd. Dat zij nooit zal hebben bestaan, wat zal mij dat een voldoening geven.
Klopt. "Long Before Photoshop, the Soviets Mastered the Art of Erasing People from Photographs — and History Too" http://www.openculture.com/2017/08/long-before-photoshop-the-soviets-mastered-the-art-of-erasing-people-from-photographs-and-history-too.html
Zet er maar een, zwaar aangezette met diepzwarte inkt, punt achter!
Ho ho, ho ho ho. Inkt van kleur bedoel je.
Het Stratenboek
Hyves
Merol, die van dat beffen enzo.
Moeilijk, moeilijk. Dat wordt moeilijk kiezen voor een Amerikaan.
Intro van de Postcode.
Ik vond de vrijmibo wel een enorme mijlpaal. Friafdri dan voor Amerikanen...
In de nacht van 19 op 20 november 1421 werd Nederland geteisterd door een grote overstroming. Aangezien 19 november de naamdag van Sint Elisabeth is, werd de overstroming naar deze heilige vernoemd. Van springvloed, zoals bij de overstroming van 1953, was in 1404 geen sprake. Het vermoeden bestaat dat de overstroming ontstond door een zware noordwesterstorm in combinatie met hoge stormvloed. Op het moment van de overstroming stond het water door zware regenval in de periode daarvoor al erg hoog.Zeker 10.000 mensen overleden ten gevolge van de overstroming. Het is een van de meest ingrijpende overstromingen van de middeleeuwen.
Wist u dat?
Ja.
Elizabethsvloed.
@Basil Fawlty | 31-05-19 | 22:26:
Petje af.
Vergeet ook de Grote Mandrenke(s) niet. Maar om nou elke overstroming uit het hoofd te moeten leren? Wij Nederlanders zijn groots in verdrinken en dan klotst het water van elke pagina van de Canon af. Maar ja, je moet ook niet onder of op zeeniveau gaan wonen...
@Is dit nog nieuws? | 31-05-19 | 22:32:
Werd in combi uitgelegd tijdens geschiedenis samen met de 1953 overstroming. De geschiedenisleraar begon dan: "1953 was erg. Dat was echter niet de eerste keer. Kennen jullie de Sint-Elisabethsvloed?" Wij: "Neuh." En dan vertelde hij in geuren en kleuren wat er was gebeurd. Fantastische leraar. Nota bene een Belg. Dhr Zegers. En hij kon vertellen! Alsof je in een film zat en het zelf meemaakte. Sindsdien een grote fan van geschiedenis. ;-)
Ja, wist u, dat kinderen niet mochten leren zwemmen van Opa op de grote wolk, doorverteld door Dombo's in de Dorpskroeg..,
@Basil Fawlty | 31-05-19 | 22:46:
Ik ben ervan overtuigd, dat de interesse van een kind voor geschiedenis, valt of staat met de bevlogenheid van de leraar!
@letopuwzaak | 01-06-19 | 01:01:
Zekers. Buiten het feit dat het een zeer intelligente man was, de bevlogenheid had, was zijn zangerige Vlaams eloquent taalgebruik ook een absolute pré. Die 3 dingen zorgden ervoor dat werkelijk iedereen ademloos naar hem zat te luisteren en alles opnam. Ik had toen 4 uur per week geschiedenis in 2x2 en ik keek er altjd naar uit.
@letopuwzaak | 01-06-19 | 01:01:
Dat geldt voor meer vakken.
Niet met zoveel detail dank u
Vaderlandse geschiedenis, mag dat nog? Moet het niet minstens Moederlandse of genderneutraallandse geschiedenis zijn?
Sterker nog, dit is vuig nationalisme, het belichten van slechts één natie en daar nog trots op wezen ook. Eigenlijk moet alles van de val van het Romeinse Rijk tot het oprichten van de economische voorlopers van de EU met het Verdrag van Rome gewoon eruit. Dat waren de donkere, eh, kleurloze Middeleeuwen en daar kunnen we beter niet meer over praten. Sindsdien zijn we weer allen multiculti tesamen en nationale geschiedenis ondermijnt dat gevoel van collectivisme in diversiteit alleen maar.
Bovendien, straks voelen de nieuwkomende en bestaande allochtone Nederlanders, pardon, Europeanen, zich niet welkom in hún land, met een geschiedenisboek dat vooral gaat over de voorouders van de autochtone Nederlanders. Die soms ook nog de indirecte oorzaak waren dat zij uiteindelijk in Nederland zijn beland. Want al die glorierijke daden hadden ook een keerzijde natuurlijk.
Nog even en elke triomfboog of monument krijgt een zwarte omlijsting met een waarschuwing erop "nationalisme brengt u en anderen rondom u ernstige schade toe". Staan allemaal symbool voor het onderwerpen of vernietigen van hele volkeren. Laten we liever triomfbogen bouwen voor de glorieuze zeges die de EU ons gaat brengen op dat gebied. Zij zal de meerderheidsvolkeren met liefde en vrede doen verdwijnen en wat volgt is niets dan een kakofonie, pardon, harmonie van vele talen en stemmen op elke straathoek. Als niemand zich meer thuisvoelt in zijn land, niemand meer een eigen land heeft, omdat het van niemand is behalve een kleine, maar diverse elite en niemand een meerderheid heeft op welke plek op Aarde dan ook, is de Vrede compleet. Tot zover het politiek correcte Canon.
Kan ook leiden tot corruptie, dictatuur, etnische spanningen of zelfs burgeroorlog, maar dat is een schaduwzijde en rouwrandje dat historici over 100 jaar mogen over- of onderbelichten. Op zich wel vernieuwend dat geschiedenis nu eens niet wordt herschreven door de overwinnaars, maar door allerhande slechte verliezers.
Indeed. En dan mag ook nog eens een Amerikaanse grefo godsdienst waanzinnige die toevallig Nederlandse roots heeft de boel herschrijven. Nou dat wordt een feest. https://i.pinimg.com/originals/8d/20/94/8d20945a20e4aab424492281d98a4b78.gif
Het woord multicultureel hoor je niet meer van de elite, het is nu diversiteit en inclusiviteit wat de klok slaat.
Net als bij gastarbeiders wordt het woord vervangen op het moment dat de negatieve connotatie te groot wordt. Over vijf jaar heet het weer anders.
@5611 | 01-06-19 | 07:47:
De eufemismetredmolen wordt inderdaad enthousiast en zinloos bereden. Jammer dat men er niet van afvalt of dat het groene energie oplevert. De hoeveelheid energie die in het vervormen van de realiteit gestoken wordt is vast genoeg voor een kolencentrale minder.
Waarom trouwens een canon? Waarom niet een Olympus? Of een Nikon?
Hé, ja. laren wij voor de 'herijking'van de canon eens een Amerikaanse in- en in christelijke hoogleraar aan de (jawel!) VU inhuren, een man die er oprecht van overtuigd is dat 'God de geschiedenis leidt'
-
Dan kun je er dus wel vergif op innemen dat er een hoop revisionistische Porgy&Negerhut elementen in ons Vaderen 'erf terecht zal komen.
-
Dat gezegd hebbende: ik geef toe dat die negerts zwaar te lijden hebben gehad bij de Beresina.
Wit Rusland?
Hoeft niet per se hoor. Ik geloof dat ook en ik word volkomen gallisch van deze bullshit.
@Lewis | 31-05-19 | 22:31: En een dorpje bleef dapper weerstand bieden.
Galliërs... goed volk!
@bisbisbis
Negerts. Ik dacht dat het Marokkanen waren. Ghehehe.
Maar je bedoelt natuurlijk de 2 bruggen die zijn gebouwd door Nederlandse geniesoldaten van de Keizerlijke garde in dienst van Napo in Rusland? Die werden gebouwd in recordtempo onder helse ijzige omstandigheden en onder vuur van de Russische artillerie waarbij menigeen het leven liet? Dat was een waar meesterstuk van die soldaten.
Eeehhh... ze waren geen deel van de keizerlijke garde, het waren gewone pontonniers, die op moesten komen voor hun nummer (Nederland was bezet door Frankrijk en de 'conscriptie' was ingevoerd) Pontonniers waren in die tijd zelfstandige legereenheden. De eenheid die de Beresina-brug bouwde stond onder bevel van de Fransman Jean-Baptiste Hablé - en bestond grotendeels uit Fransen. (wij Nederlanders willen onze rol in de geschiedenis nog wel eens en tikje aandikken...) Eén ding staat echter als een paal boven water: er waren géén Marokkanen, Turken of Congolezen bij pontonnierseenheden in Napoleons legers aan te treffen. (al was het maar omdat die landen toen nog niet bestonden en de bewoners nog niet zo heetten)
@bisbisbis | 01-06-19 | 00:12:
"Berezina" in Nederlands trouwens. En het was "Jean-Baptiste Eblé" Maar dat terzijde. ;-))))))) Echter je hebt absoluut gelijk, het was niet de keizerlijke garde maar de eenheid bestond wel degelijk uit Nederlanders. "Le 7 février 1812, il est nommé commandant en chef des équipages de pont à la grande armée qui s'ébranlait pour envahir la Russie. Son rôle est décisif au passage de la Bérézina. Il est chargé de construire deux ponts de bateaux ; le général Chasseloup-Laubat, commandant du génie, doit jeter le troisième. Éblé a su conserver autour de lui, en bon ordre, 400 pontonniers néerlandais."
https://fr.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Ebl%C3%A9 Zelfde verhaal in de Engelse wiki (voor wat het waard is) maar betere referentie is "The campaigns of Napoleon" door David G. Chandler of "A Military History and Atlas of the Napoleonic Wars" door Vincent J. Esposito & John Elting." Heb die boeken, echter alleen fysiek dus kan geen linkjes plaatsen. mag hopen dat je mij gelooft. ;-))
Sorry voor het niet gebruiken van de gangbare Nederlandse naam en mijn parate naamgeheugen laat kennelijk ook al te wensen over. En het waren ook drie bruggen. Ik zit hier zonder naslagwerken.. 'autour de lui'- ('onder hen') wil nog niet zeggen dat de eenheid uitsluitend uit Nederlanders zou hebben bestaan. Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de pontonniers door Eblé gevormd werden uit bemanningen van Franse oorlogsschepen en dat daaraan Hollanders werden toegevoegd omdat daaronder goede molen-, bruggen-, scheeps- en sluizenbouwers waren aan te treffen, vaklieden in grote werken. Nogmaals: ik zit hier zonder boekenkast.
-
Overigens laat dat mijn oorspronkelijke punt onverlet: 'diversiteit'; heeft niets te zoeken in de annalen van onze geschiedenis.
-
En het er aan de haren bijsleuren van deze kolder maakt dat die geschiedenis alleen maar verder 'vervalst' wordt.
@bisbisbis | 01-06-19 | 01:22:
Kein problem en ben het met je eens inzake die kolder maar verder gezellig deze Napo discussie. Overigens die 3e brug is nooit gebouwd vanwege tekort aan materiaal. Maar interessante samenvatting (ook voor de niet GS Napo fans maar wel geinteresseerd zijn in geschiedenis) "Napoleon’s Crossing of the Berezina." https://warandsecurity.com/2012/11/30/napoleons-crossing-of-the-berezina/
bisbisbis | 01-06-19 | 01:22 |
Effe een zijstraat. Weet je wat een interessant detail is maar vaak wordt vergeten. Napoleon ging met 620.000 man richting Moskou maar kwam terug met +/- 10.000 en 35.000. Wat wordt vergeten want de winnaar schrijft de geschiedenis. De Russen schijnen net zo veel soldaten verloren te hebben. Ongeveer tussen de 500.000 en 600.000. Napoleon was niet voorbereid op een winteroorlog maar de Russen ook niet. Echter ze hadden meer mensen achter de hand, vochten een thuiswedstrijd en het was toen het land met de meeste inwoners in Europa. Daarnaast was iedere inwoner op het platteland een "serf" (lees slaaf) en kon worden opgetrommeld in het leger. Die oorlog is voor de Russen later verheerlijkt door oa Tolstoy met Oorlog en Vrede. Zelfs Stalin gebruikte in WO2 de gehate "bourgeois" Tolstoy (van adel) om de Russen te ronselen. Van de nood een deugd maken. ;-)
@bisbisbis | 01-06-19 | 00:12: Laat Engelshoven haar gang gaan en Turken, Marokkanen en vrouwen waren de elitetroepen van het Russische leger dat Napoleon versloeg. En uiteraard stonden zij ook in 1943 vooraan bij Stalingrad. Het mens is er gek genoeg voor.
Statenbijbel en Slavernij kunnen er per direct uit.
Voegen niets specifieks Nederlands toe. NEXT!
Statenbijbel niets specifieks Nederlands? Is het boek waar onze taal op is gebaseerd, nog los van wat het voor onze calvinistische cultuur heeft betekend.
slavernij kan er idd uit .zet er gewoon v.o.c in ,dan komt onder een subkop vanzelf ff slavernij aan bod geen punt.
@qwertyheld | 31-05-19 | 22:20:
Ja maar deze bijbel is niet divers en verbind niet. Dus Moet op de brandstapel.
James Kennedy.. Uit den Wiki. "Hij groeide op in zijn geboorteplaats Orange City, een orthodox-protestantse gemeenschap." Plus: "Kennedy studeerde buitenlandse betrekkingen aan de Universiteit van Georgetown in Washington D.C., waar hij in 1986 zijn Bachelor of Science behaalde, theologie aan Calvin Theological Seminary." En: "Ze zijn lid van de Gereformeerde Kerken vrijgemaakt." Ach so. Dus een heel erg eng zonde, zonde, zonde, zelfkastijding Grefo baasje. Brrrrr.
https://nl.wikipedia.org/wiki/James_Kennedy
De Hunebedden mogen er wel af, die worden toch gesloopt door toeristen die menen dat ze beklimmen alleen maar leuk is.
Laat de volgende canon door een wiskundige maken in plaats van een historicus, dan staan de laatste 3 regels misschien in de juiste volgorde.
Ik mis Dolf Jansen, Jack Spijkerman, Erik van Muiswinkel, zeg eens AAA, Marcel van Dam en Paul de Leeuw
Maar bovenal Chriet.
En Smorrie, van de Vrouwenvleugel.
Allemaal activistische symboolpolitiek. Fok dat.
Vóór de massa-immigratie die in de jaren zestig begon was Nederland een overwegend blank land waar vooral mannen de boventoon voerden. Ken je leuk vinden, ken je niet leuk vinden, tiszo. Als je daar aan wilt gaan tornen, ben je geen haar beter dan de Sovjets die iedereen die ze niet bevielen vrolijk wegretoucheerden. De hysterie slaat steeds verder door.
Begint inderdaad steeds zwaarder tegen geschiedsvervalsing aan te leunen.
Het was de Romeinse legeraanvoerder Drusus die in de laatste decennia voor het begin van de jaartelling met z'n soldaten plus aanhang in de Betuwe neerstreek en daarmee de eerste golf Italiaanse massa-immigranten in ons lage land. Wist je trouwens dat de Hordes uit het Oosten ook hun sporen hebben nagelaten in de Nederlandsche blanke bevolking? In het DNA om precies te zijn.De Hunnen waren niet vies van de Hollandsche Hennen...
1581-1795 Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden
1814-1830 Verenigd Koninkrijk der Nederlanden
1830-1993 Koninkrijk der Nederlanden
1993-heden Provincie van de EU.
1806-1810 Koninkrijk der Nederlanden
je vergeet ff een stukje .1940-1945 Reichskommissariat Niederlande.
1810-1813 Keizerrijk Frankrijk
2034 - ...... Het Kalifaat van Nederland
't Is nu een canon van niks. Heb er nooit aandacht aan besteed maar wat een simplistische in zichzelf gekeerde bagger is dit. Zo veel meer te vertellen over van alles en nog wat. Maar goed Vwb het buitenland en koloniale verleden:
Vanaf 1945 Suriname en de Nederlandse Antillen / Indonesié
Nee vanaf meer dan 400 jaar geleden Nieuw Nederland (Nieuw Amsterdam) ,Staten Island, Rhode Island, Block Island, etc. Nova Hollandia (Terra Australis Incognita, het Onbekende Zuidland) ,Arnhem land, Van Diemen Gulf, Dirk Hartog Island, Houtman Abrolhos WA, Australia , Nederlands-Indië > het volledig door Nederland gevormde en ontwikkelde Indonesië. Nieuw Zeeland. Tasmanië, Isle d'Amsterdam, Mauritius, de Goudkust (nu Ghana) , Zuid-Afrika ,Namibië (Afrikaans sprekend land) , Ceylon , de Burghers, Delft Island, Vancouver, Vansittart Island Canada, Vansittart Bay Australië, Gorée Island (Senegal) (Goedereede), Nederlands Brazilië , Kaap Hoorn, Decima (Japan), Paas Eiland, Barents Zee, Jan Mayen (tot in de jaren '30 De Jure Nederlands), Spitsbergen, Menno van Coehoorn (Mennonieten) , Formosa (Taiwan) met oa. zijn Fort Zeelandia , door de Nederlanders gekoloniseerd en die hebben de Chinezen daar binnen gehaald) . Dutch Harbor Alaska (Gollandskaja gavan ,Russisch Gavan uit het Nederlands Haven) + nog -1000 andere plaatsen en punten
Exact. Er zijn wereldwijd wel 14 Amsterdammen.
Oh, en Johan !
Zie ook alle van oorsprong Nederlandse begrippen in de zeevaart...
"'t Is nu een canon van niks. Heb er nooit aandacht aan besteed maar wat een simplistische in zichzelf gekeerde bagger is dit."
Christus. Die canon is bedoeld als een soort leidraad bij het geschiedenisonderwijs aan kinderen in het basisonderwijs tot en met de onderbouw van het voortgezet onderwijs, dacht ik.
Het is niet een programma voor een student Nederlandse Geschiedenis aan een Nederlandse universiteit.
Kinderen van ca 6 - 14 jaar ga je NIET iets leren over: Staten Island, Rhode Island, Block Island, etc. Nova Hollandia (Terra Australis Incognita, het Onbekende Zuidland) ,Arnhem land, Van Diemen Gulf, Dirk Hartog Island, Houtman Abrolhos WA, Australia , Nederlands-Indië > het volledig door Nederland gevormde en ontwikkelde Indonesië. Nieuw Zeeland. Tasmanië, Isle d'Amsterdam, Mauritius, de Goudkust (nu Ghana) , Zuid-Afrika ,Namibië (Afrikaans sprekend land) , Ceylon , de Burghers, Delft Island, Vancouver, Vansittart Island Canada, Vansittart Bay Australië, Gorée Island (Senegal) (Goedereede), Nederlands Brazilië , Kaap Hoorn, Decima (Japan), Paas Eiland, Barents Zee, Jan Mayen (tot in de jaren '30 De Jure Nederlands), Spitsbergen, Menno van Coehoorn (Mennonieten) , Formosa (Taiwan) met oa. zijn Fort Zeelandia , door de Nederlanders gekoloniseerd en die hebben de Chinezen daar binnen gehaald) . Dutch Harbor Alaska (Gollandskaja gavan ,Russisch Gavan uit het Nederlands Haven) + nog -1000 andere plaatsen en punten.
Jézus!
@F. von Zeikhoven | 31-05-19 | 22:10: te veel om op te noemen, Russich : Sturman, flot (Aeroflot) , jachta
Japans : masuto (mast), maar ook bîru (Bier)
Bahasa Indonesia, de Indonesische standaard taal is door de NL-ers ontwikkeld en heeft duizenden leenwoorden. (7 tot 8000) uit het Nederlands.
@Dr_Johnson | 31-05-19 | 22:34: Dat kunt u ook opmerken zonder die hele rits te herhalen hoor. Prutser. En geen idee dat dit voor kinderen is. Maakt verder niet uit , Iedereen kan er wat van opsteken.
@Zwizalletju | 31-05-19 | 22:48:
Het is anders jouw rits, figuur. En dat je niet eens weet voor welke doelgroep die canon bedoeld is, kan ik niet helpen, maar je zou dat misschien wel even moeten uitzoeken voordat je hem affakkelt met je "canon van niks" en je "simplistische bagger".
De Tiendaagse Veldtocht, De eerste Politionele aktie van het Heer des Koningsch. Zette de trent dat geen Nederlandsche Militaire macht nog van een andere legermacht zou winnen, tot op heden. Het LandweerWapen won dus nooit meer zelfstandig een gevecht met een vreemde legermacht. Wel werd het leger met twijfelachtig succes (=lees bloedbaden aanrichtend onder weerloze en onschuldige burgerbevolking, van Amsterdam (palingoproer, aardappeloproer) tot Artjeh gecorrumpeerd tot onderdrukkingswapen van de machtigen die de dienst uitmaakten in de Staat der Nederlanden...
Oei, de Patriotten. Dat is toch verkeerd populisme? Een soort fascisme? Toch?
Was op de Sjoop.
Patriotten waren republikeinen. De geschiedschrijvers sinds de kroning van Koning Willem I hebben de patriotten voor hun tegenstand tegen het Huis van Oranje geframed als landverraders die heulden met de Fransen. (1794-1813)
Kwartje van Kok.
Onvergetelijk.
De omreken'fout' met de euro.
Onvergeeflijk.
Waarom staat Screbrenica 1995 tussen 1945 en 1945?
En wat heeft Srebrenica met Holland te maken?
@Papa Jones | 31-05-19 | 22:02: het Is een nationaal trauma, als ik het 8 uur journaal mag geloven.
Omdat alles grotendeels op een willekeurige volgorde staat.
Wat een visionairs zijn onze gekozen leiders toch. Leuk groep acht projectje weer. Ik mag inmiddels denk ik aannemen dat dit weer enkele honderduizenden euro's heeft gekost? Wat een gaaf land hè, Mark. Ik mis je vaas op de collage van kleuterklasgenootje Van Engelshoven.
Echt he, dat daar een evaluatiecommissie serieus maanden (jaren?) op zit te broeden... man man man wat een zinloze job heb je dan,
Plakkaat van Verlatinghe, de duinen, schoon leidingwater, de Mounties, droge polders, kruidnagels, Boudewijn de Groot, nasi, aardgas, Rita Corita en democratie….maar ja, lekker boeiend….je zet er een wigwam op en begint een hakkenbar…ik ga nog even verder zoeken…
Rob de Nijs met het onvergetelijke "Zet een vaas voor je raam vannacht".
Piet Bambergen en René van Vooren? Wie kent ze nog?
@ik_wacht_niet | 31-05-19 | 22:35:
Sociaal_econoom en jullie 2.
De Canon van Nederland is in 2007 ontstaan , dat is dus 12 jaar geleden , er wordt over geschreven alsof De Canon al eeuwen oud is . Moet het een traditie worden ? Van mij mogen alle tradities oplazeren . Traditie is een ander woord voor sleur en De Canon is een zeikerig rijtje gebeurtenissen waar iedereen weer over kan zeiken .
Ja klopt, ze hebben het over nieuwe inzichten mbt onze geschiedenis, alsof die canon een eeuw geleden werd samengesteld.
De historische landslide overwinning van Frans Timmermans en de PvdA van 2019 moet er in. Nederland kiest definitief voor de EU. Dat is toch een historische mijlpaal in onze geschiedenis.
De minderheid kiest EU. De mijlpaal wordt het uiteenvallen van de EU.
@Ton8695 | 31-05-19 | 21:56:
De minderheid? weer wat nieuws.
@botbot | 31-05-19 | 21:59:
U legt de opkomst uit als meerderheid?
@Ton8695 | 31-05-19 | 22:04:
Klets toch niet, sinds jaar en dag stemt het overgrote deel van de Nederlandse bevolking pro EU.
@botbot | 31-05-19 | 22:10:
De meerderheid van de opkomst stemde pro EU. De bevolking is tegen, voor of afwachtend omdat het allemaal ver weg lijkt.
@Ton8695 | 31-05-19 | 22:14:
De bevolking is tegen haalt u dat uit een lage opkomst?
Weer wat nieuws, gekker moet het toch niet worden.
@botbot | 31-05-19 | 22:10:
Zodra de economie instort zult u merken hoe flinterdun het gladde ijs is waarop de EU op staat.
@botbot | 31-05-19 | 22:16:
Nee, u haalt uit de lage opkomst dat de bevolking voor is. Daar sprak ik u net op aan.
@Ton8695 | 31-05-19 | 22:20:
Het is toch zeldzaam, kijk eens naar het stemgedrag van de laatste tweede kamer verkiezing.
De gene die niet op komen draven hebben geen interesse en vinden het wel goed zo.
@botbot | 31-05-19 | 22:32:
Alle pro EU'ers zijn gaan stemmen, dus de thuisblijvers zijn overwegend tegen of afwachtend. Pro EU is tov de lage opkomst de grootste groep, maar tov de totale bevolking ws de kleinste groep.
@Ton8695 | 31-05-19 | 22:40:
U trekt even de conclusie dat thuisblijvers anti zijn, waar haalt u deze onzin vandaan?
@botbot | 31-05-19 | 22:58:
Dat concludeer ik niet, dat redeneer ik. Als u goed leest had u dat kunnen begrijpen. Ik trek boven alles wel de conclusie dat de pro EU stemmers de meerderheid hebben in de opkomst, maar niet tov de bevolking.
@Ton8695 | 31-05-19 | 23:06:
Uw redenatie trekt u louter uit uw eigen verzinsels.
Succes ermee.
@botbot | 31-05-19 | 22:10: Ja dat zagen we wel aan het referendum over de Europese Grondwet. Geheel volgens de democratische EU-traditie werd de uitkomst hiervan straal genegeerd. Ik mag hopen dat Balkenende zich daar ooit nog voor moet verantwoorden.
@5611 | 01-06-19 | 07:59:
Ik heb uit de grond van mijn hard nee gestemd.
Maar in de grondwet staat dat de uitslag van een referendum niet bindend is.
Bovendien is het niet Balkenende als persoon maar het kabinet Balkenende (de meerderheid van de tweede kamer) die ook mijn nee in een ja omgetoverd heeft.
Men vraagt. Wij draaien.
Gelukkig doen we hier niet aan de mainstream.
www.youtube.com/watch?v=Q1KSwhQYeZs
In 1345 schopten de Friezen de Hollanders terug naar hun kastelen. "Leaver dea as slaef." Mag er ook wel in.
en 2017: slag om Dokkum
Ik ben historicus en erger mij hier echt kapot aan. Anderzijds is geschiedschrijving altijd subjectief en aan de mode onderhevig. Ik heb zelden tot nooit volstrekt objectieve boeken, stukken, rapporten of verslagen gelezen. Als historicus, maar ook als “gewone” lezer is het de kunst om het in perspectief te plaatsen. Wie schreef iets, in welke tijd, welk land, welke politieke of militaire realiteit? Maar toch, als je het opnieuw onder je ogen ziet gebeuren zoals nu met de canon, erger ik mij er toch aan.
Kunsthistoricus ? Vermoed ik adhv je stukjes neergeplempte prozae :P
Door de uitspraken van Van Engelshoven is die hele wijziging van de canon nu al besmet. Ze kent haar plaats gewoon niet als politicus. Zulke mensen maken alleen maar dingen stuk, vies en vuil.
@Kim-Jung-Un | 31-05-19 | 21:51: Nee. Ik ben afgestudeerd op Militaire/Krijgsgeschiedenis.
@Bigi Bana Boy | 31-05-19 | 22:09: afgestudeerd ,ok dat betekend niet dat je kennis van zaken hebt .maar ok het kan wel, hoeft niet.
1940 De heldhaftige Aftocht van de Oranjes & Kabinet naar Engeland.
Dat wordt weer een rondje geschiedenis herschrijven, laat dat maar aan links over. VOC moet eruit natuurlijk, Michiel de Ruyter, Aletta Jacobs (de kech!), Anne Frank (de Joodse kech!), televisie, de gasbel en natuurlijk. de haven van Rotterdam (allebei viesbah!).
Erin komen de windmolens van Kinderdijk als vroeg voorbeeld van duurzaam. Natuurlijk de bevrijding van Nederland door de Marokkanen, de vriendschapsband met Istanbul (liever Turks dan paaps), de introductie van het broodje shoarma, provo/jaren 60 met als hoogtepunt de oprichting van D666, de introductie van de hoofddoek en natuurlijk het klimafaat.
Je vergat het culinaire hoogtepunt de kapsalon.
@Mammeloe | 31-05-19 | 22:06:
lol
Geinig, ineens lag Nederland in Europa. Maar het gaat om schaduwkanten, toch?
Zoiets als (plaatje worteltje): 2002 - Voedselbanken?
1948
Tv
En dat is geschiedenis?
Wat de neuk? Waar staat het internet? Of de gloeilamp?
Het wiel !
De minister ziet de Watersnoodramp uit 1953 als hoogtepunt van de Nederlandse geschiedenis?
Je zou denken dat zo'n canon een vaststaand feit was maar als elke politicus er maar met zijn gekleurde tengels aanzit is het niets meer dan een propagandadingetje.
Kano van Pesse, Haal die stomme hunebedden er lekker af want die hebben hun oorsprong hier helemaal niet, kan je net zo goed dat oerbos waarvan de metersdikke stronken nog allemaal in dezelfde richting liggen in het Hollandveen op amper wat diepte in de bodem van de ZuidHollandsche Eilanden enzo...
Maar die Kano van Pesse dus, daar ligt de geboortestonde van onze latere zeegrootmachtsbasis, en onze huidige binnenvaart hegemonie op de Rijn was er nooit geweest als Berend Botje die Kano niet had laten volregenen en afzinken in Pesse...
Verder Bep van Klaveren erop, En Jan Lenferink, die in zijn eentje met alleen een taart en een perfekt uitgevoerde De Ruytert het begin van het einde van de Amsterdamse Hell's Angels begon....
Jan Lenferink " Iedereen is ongelijk " - RUR , mooi was dat . Kan het nergens meer vinden , iemand ?
@Kim-Jung-Un | 31-05-19 | 21:47:
Uitzending gemist?
@Kim-Jung-Un | 31-05-19 | 21:47:
Hier dan, luiwammes!
youtu.be/mZKWg3QrCug
Jan bij de Hell’s Angels....
Inclusief een beuk op z’n muil.
@Kim-Jung-Un | 31-05-19 | 21:47: Zoiets?
@hetgingperongeluk | 31-05-19 | 22:10: www.youtube.com/watch?v=_O7Sk4sjlog
Yep, we zijn er uit hoor.
De geschiedenis van Anne Frank staat gewoon op Netflix, dus zij kan eruit.
Mohamed Rabbae erin, die heeft een echte bijdrage geleverd aan de vaderlandse geschiedenis.
Een Amerikaan die ons gaat vertellen welke historische gebeurtenissen en personen we moeten onthouden?
Manmanman, schaf die hele geschiedenis toch af.
Het is tenslotte maar ouwe koek.
Waar zijn de Bataven?
In Batavia.
In de fietsenwinkel?
Wat zeggie? Badraven? Daar zit het hier vol mee jah.
Ik gok dat we zo rond 2039 het eerste kalifaat aan de canon kunnen toevoegen.
Zijn er al reaguurders aan de Koranstudie begonnen..? Toch wel fijn als je hoofd erop mag blijven zitten.
Oh en zullen we voor 2019 toevoegen 'Het verraad van de babyboomers', omdat ze massaal op Timmerfrans stemden?
Gezellig, landgenoten die de beste tijden hebben meegemaakt, geven de jongere generatie nog een trap na.
"De Grachtengordel" staat er toch al in? Hoe veel negativiteit wil je?
Eerste wereldoorlog?
De Nederlanders gingen niet...
Geen plek meer voor, 'Veelkleurig Nederland' moest erop.
Dan kunnen we net zo goed "de eerste man op de maan" erbij zetten. Daar hadden we ook geen aandeel in.
@F. von Zeikhoven | 31-05-19 | 21:37: Na de oorlog hadden we keizer Wilhelm II te logeren die flink op de vlucht was. Overigens had Nederland toentertijd ook het 'dodendraad' tussen België en Nederland neergezet om te voorkomen dat Belgische vluchtelingen naar Nederland konden komen. Nederland kent haar belangen. Zal wel niet in de canon komen.
@Quib | 31-05-19 | 21:50: die doden draad stond toen toch in België? Neergezet door de Duitsers? Dus eigenlijk alleen Wilhelm onderdak bieden. Tja. Verder niet echt aandeel in WO1
@Is dit nog nieuws? | 31-05-19 | 22:00:
nl.wikipedia.org/wiki/De_Draad
Annie M.G. Schmidt in de Nederlandse Canon? Puh! PUH! P-U-HHHH!~
Haar bekendste boek is Puh (sorry, Puk) van de Petteflet. Vooral leuk vanwege de illustraties, niet zozeer vanwege Annie's tekst. En zij staat op hetzelfde niveau als Multatuli? Het is een bewijs van totaal onvermogen, van totale incompetentie van de commissie die destijds de Canon samenstelde.
Waar zijn potverdrie de namen van dr.ir. Cornelis Lely en prof.dr. Hendrik Anton Lorentz, de twee grote boegbeelden rondom de afsluiting van de Zuiderzee en als resultaat waarvan we nu de NoordOostpolder en de beide Flevopolders hebben?
Puk van de Petteflet.
Puk is homo.
Puk wordt van de Petteflet gegooid?
Zo iets?
Die polders zijn viesbah!
Het is Pluk. Niet Puk.
@Papa Jones | 31-05-19 | 21:59:
Oh, oké. Maar waarom viel hij van de flat?
@Is dit nog nieuws? | 31-05-19 | 22:17:
Ja, ha, nee, niet letterlijk natuurlijk. Anders zou het een wel héél dun boekje zijn.
@Papa Jones | 31-05-19 | 21:59: U heeft het boek gelezen? Althans de titel van het boek op de omslag aanschouwd? Heel bijzonder. Maar rechtvaardigt dat, dat Annie een plaats kreeg in de Canon?
@ljcoster | 31-05-19 | 23:13:
Nou, boek gelezen...
Ik heb het voorgelezen gekregen, en heb het 30 jaar later zélf voorgelezen.
Dat op zich rechtvaardigt best wel een plekje in de Canon, toch?
U heeft gelijk. Om van het ontbreken van de grote wetenschapper Antonie van Leeuwenhoek maar te zwijgen.
En vervang die malle statenbijbel eens door het Plakkaat van Verlatinghe. Als je dat goed behandelt (een volk heeft zelfbeschikkingsrecht) kun je een heleboel na-oorlogse stupiditeiten overslaan.
Vanaf 1945 behoren we blijkbaar tot Europa, zie ik.
Maar welk werelddeel dan voor die tijd?
Met euro vanaf 1945....
Ik denk dat ze er graag iets inclusiefs op willen vermelden.
alles tot de jaren 70 wordt besmet verklaard en afgevoerd en daarna een overkill aan hoofddoekjes, iftars, Somalische piraten, Volkert en windmolens.
Vergeet niet de invoering van de euro, de Europese Grondwet en onze beleggingen in Griekenland. Allemaal hoogtepunten. Opheffing van Nederland komt de volgende geschiedherschrijving. In die daarna wordt alles wat Nederlands is weggepoetst. We zijn dan altijd Europa geweest en natuurlijk islamitisch. En we zijn altijd in oorlog geweest met Eurazië, oh nee Oceanië.
@5611 | 31-05-19 | 21:50: invoering van de Euro is vanaf 1945 zie ik op het plaatje van de kano.
2014 Anne the Musical. Ziet u em staan? Ik niet..
Tom de Graaf van D666 die Anne Frank voor de 100e keer opgroef met een speciaal voor de gelegenheid goudvergulde schep, ook niet!
De Friezen komen er maar bekaaid vanaf: geen Bonifatius, geen Grutte Pier, geen hel van '63 en geen Piet Paulusma
2018, De slag bij Joure.
@De Briemusketier | 31-05-19 | 21:40: dat was in 2017, de tijd vliegt.
Ik mis Frans Bauer, Andre Rieu en Dries Roelvink, zomaar een voorbeeld waarom dit Canon een elitaire aangelegenheid is.
En waar zijn de patat met & de uitvinding van de kroket ? Dat bedoel ik dus !
U vergeet de kapsalon. Toch echt een marokaanse uitvinding (soort van maar ook weer net niet) op Neerlands zandbodem.
De Marokkanen komen binnenkort als de Bevrijders van Nederland in de canon.
Met zulke vrinden heb je geen vijanden nodig en heb je meteen gegeten en gedronken.
Hoe doe je dat, natiestaten en culturele identiteiten vernietigen? Niet zo moeilijk. Je marginaliseert en verdraait het onderwijs in cultuur, literatuur en geschiedenis. Marginaliseert het gebruik van Nederlands op universiteiten. En je hebt zomaar nieuwe generaties die nauwelijks nog 'n idee hebben wat ons ooit samenbond en waarom dat waardevol was. Uiteraard vervangen door het progressieve mantra van white guilt, globalisering, multiculturalisme en identity politics. En door de aanhoudende maar ongefundeerde suggestie dat ieder alternatief per definitie immoreel, extreem en fascistisch is. We worden inderdaad aangevallen door degenen die ons zouden moeten beschermen ...
Met een opgeruimd gemoed voorwaarts naar het 1000 jarig EU-Reich zeg maar. Ik heb er echt zin an.
@De Briemusketier | 31-05-19 | 21:26:
Later, in een of andere canon ook wel aangeduid als: Pontificaat Frans I
We wisten het, we lazen in 1984 en Brave new world waar al die slome baardmannen in de jaren 70 al mee leurden, dat moest je gelezen hebben en dan werd er veelbetekenend naar elkaar geknikt, ja jongens en meisjes, die kant gaan we op als we niet uitkijken, en ze draaiden nog maar eens een jointje en deden 10 jaar over hun studie antropologie, kochten een bouwval voor een schijntje en niet lang daarna dartelden er blonde krullenbollen door hun wilde bloementuin, het paradijs op aarde, wat kon er mis gaan? De lange mars begon en dit is waar het eindigde, ver van huis en de weg kwijt. Huisje boompje beestje, Groenlinks en hart voor alle vluchtelingen. De verloren zielen zijn ze zelf, alleen ze weten het nog niet. Het zal een wreed ontwaken zijn.
Treffend verwoord wel.
Ik draag graag bij aan de nieuwe canon, voor €25000 subsidie denk ik daar elke week enkele uren over na, en breng na een half jaar een advies uit dat gewoon genegeerd kan worden.
Lekker meedraaien in de molen.
Kon je al vanaf 1945 met de Euro betalen?
Dan zal ik wel iets fout gedaan hebben want ik heb tot en met 2001 met de Gulden betaald. En iedere keer als ik op vakantie ging m'n geld omwisselen voor Drachmen, Lires of Peseta's. Was dus helemaal nergens voor nodig.
En de hele tijd maar de Alt toets ingedrukt houden en 159 typen als je het Gulden teken wilde op je typemachine.
EK 1988 mist
WK 1990 ook.
Laten we dat ruilen voor Statenbijbel!
@happen_maar | 31-05-19 | 21:35: Oh God die was ik vergeten. Wordt natuurlijk vervangen door de bouw van de eerste moskee in voormalig Nederland.
Ik ben het wel eens met de kritiek op dit canon. Zo kunnen we naast mooie dingen als slavernij ook wel een paar negatieve aspecten van de NL geschiedenis d'r in zetten, zoals stemrecht voor vrouwen en de oprichting van D'66.
Het kan ook iets positiever verwoord allemaal.
Laten we niet zeggen "slavernij", maar "het brengen van beschaving".
Je weet dat er ook vrouwen in de panelen zijn? Maak je borst maar nat als er ooit een reaguurdersborrel komt. :-(
@MickeyGouda | 31-05-19 | 21:45:
Haha alsof we elk plempsel hier serieus dienen te nemen...
@2tribes | 31-05-19 | 22:39: Bloedserieus, vrouwen zijn goed in bloedvergieten 8) hebben we geen stemrecht voor nodig.
Nou ja, ik kende de "Canon van de Vaderlandse Geschiedenis" uiteraard wel, althans, ik had ervan gehoord, wist dat de canon bestond uit 50 zg "vensters", die elk iets belangrijks uit onze geschiedenis behandelden, ik weet ook dat hoogleraar neerlandistiek (of mediëvistiek, daar wil ik vanaf wezen) Frits van Oostrom één van de belangrijkste geestelijk vaders van de canon is geweest, maar ik heb die vensters tot op heden nooit gezien.
Ik zie het hele rijtje in dit artikel voor het eerst, en werkelijk, waarachtig, echt, ongelogen, orgineel waar, ik heb niets op de keuzes aan te merken. Mij schijnt het toe dat werkelijk alle belangwekkende momenten, gebeurtenissen, ontwikkelingen in onze vaderlandse geschiedenis aan bod komen. Oók de zwarte bladzijden uit onze geschiedenis; ik zie een venster "Slavernij", ik zie een venster "Max Havelaar", ik zie een venster "Indonesië 1945-1949", ik zie een venster "veelkleurig Nederland", en ik zie een venster "Suriname en de Nederlandse Antillen".
Dwz 10% van de canon gaat over de minder glorieuze kanten van onze geschiedenis. Maar dat is niet genoeg? Dat is niet evenwichtig? De Minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven wil:
"dat er ook gekeken wordt naar de schaduwkanten van de Nederlandse geschiedenis. Ook raadt ze de evaluatiecommissie aan om aandacht te besteden aan "de verhalen en perspectieven van verschillende groepen in de samenleving".
Ja sorry hoor, het spijt me zeer, maar dan ben je toch echt een slappe policor Gutmuts die van toeten noch blazen weet en alleen maar allerlei migrantengemeenschappen wil "pleasen". Misschien moet er een apart "venster" komen over die vermeende Marokkaanse "bevrijders" die in Zeeland zijn gesneuveld in de strijd tegen het nazisme.
("Een broodje aap, zegt NIOD-woordvoerder David Barnouw. Het NIOD concludeerde al in 2004 dat de Marokkaanse rol bij de bevrijding van Nederland nihil was.")
Een ding is zeker: als je de canon - koud 10 jaar nadat hij is opgesteld - nu al gaat aanpassen, dan heb je het niet begrepen.
@Muxje | 31-05-19 | 21:15:
Met wat Van Engelshoven in gedachten heeft, kan haar ministerie beter van naam veranderen: ipv Ministerie van Onderwijs kan het beter Ministerie van Waarheid genoemd worden. In George Orwell's toekomstroman Nineteen Eighty-Four was het Ministry of Truth (Minitrue) verantwoordelijk voor het periodiek "herschrijven" - lees: vervalsen - van historische gebeurtenissen, om ze in overeenstemming te brengen met de heersende politieke opvattingen. Het lijkt erop dat Van Engelshoven precies dát van plan is.
@Dr_Johnson | 31-05-19 | 22:02: Een doodenge deugmuts is het.
Een kanon d'r op. En nu een canon over de Ashanti-stam in Ghana. Iets met over eeuwen slavernijverleden. Tot op heden.
Ik ga nu even een kussen pakken en daar heel erg hard in schreeuwen.
1963,opening pornopark schaamharen.
Toch wel een van de hoogtepunten in de Nederlandse geschiedenis.
Jullie hebben het 'weg-met-ons' en het multikul deugen zo'n beetje uitgevonden dus nu niet klagen.
Het is een ontwikkeling in gang gezet door de Boomers en voorwaarts gedreven door de groeperingen met de meeste microfoons. Dat hou je niet tegen. Laat het gaan.
Ik mis de goddelijke kale.
Kinderen worden geacht deze politieke moord te vergeten. Zo gaat het.
Misschien slavernij er voor de 3de keer opzetten ?
Europa vanaf 1945 dah klopt niet. Europa 1984 dat klopt wel.
Klopt wel, de EU is ontstaan in het machtsvacuüm na de 2e wereldoorlog. (Het zou me niets verbazen als het plan voor de EU een onduidelijke herkomst ergens in Brazilië heeft.)
Als ze De Stijl er uithalen, kun je het voortaan de GeenStijl canon noemen. Ook leuk ...
het habsburgse inteeltprodukt karel V zou aan het eind van de 20e eeuw ook niet misstaan.
Hahaha, we mochten 1 schrijver kiezen: Annie M.G. Schmidt, want iedereen moet het boek wel snappen natuurlijk.
Politici hebben hier met hun poten aangezeten. En dus is het kapot.
"Michiel Adriaenszoon de Ruyter (Vlissingen, 24 maart 1607 – Baai van Syracuse, 29 april 1676) was een Nederlands admiraal."
"Petrus Stuyvesant (hoogstwaarschijnlijk Peperga (Weststellingwerf), 1611 of 1612 – New York, 1672) was een Nederlands koloniaal bestuurder. Stuyvesant was vanaf 1645 directeur-generaal van de Nederlandse kolonie Nieuw-Nederland, totdat deze in 1664 werd veroverd door de Engelsen. "
"Ismail Ilgun (Zaandam, 7 mei 1997[1]) was een Nederlands vlogger op YouTube.
Zijn grootste verdienste, was het vastleggen van de gebeurtenissen bij de Dekamarkt in Zaandam. Dit geschiedde in zowel de Nederlandse, als de Turkse taal."
Alle drie verdienen zeker een plaats in de nieuwe verbeterde Canon van Nederland. Prachtig dat De Neus dit nog mag meemaken.
Anne Frank erin is ook zo'n eigengeilerij.
Een canon is natuurlijk een beetje eigengeilerij.
Moeten we dan heel bescheiden een canon gaan samenstellen?
Dat dagboekje is in NL geschreven en er zijn er 35 miljoen van verkocht.
Kennelijk bestaat de behoefte alle historische gebeurtenissen te bekijken door de bril van het huidige tijdperk, waarbij rekening moet worden gehouden met de gevoeligheden van deze tijd en de historie niet langer in de tijd geplaatst wordt waarin de gebeurtenissen zich afspelen. Natuurlijk moet je negatieve zaken, zoals slavernij en de acties in Indonesie benoemen, maar dat gebeurt toch al? En hoe wil je dan met terugwerkende kracht nog negatieve elementen uit een ver verleden objectief beschrijven? En mag een land geen helden maar hebben, mag een land niet trots meer zijn?
NEE. Laat het ophouden. Alsjeblieft. Ze zijn compleet geschuffeld aan het worden. Dit moet echt stoppen.
Favoriete hobby van links: de geschiedenis naar hun hand zetten
2021: Laatste moslim verlaat Nederland wegens enorm tegenvallende gewenstheid. Toevoegen s.v.p.
En Europa is niet vanaf 1945. Men bedoelt de EU ?
Tot die tijd was Nederland gewoon een moddervlakte die nergens bij hoorde. De grens van Europa liep gewoon aan de Oostkant om Nederland heen.
Srebrenica mag eruit, want don't shoot the piano player
Europa mag eruit, want is anti-Nederlands (aanval op de natiestaat)
Veelkleurig NL mag eruit, want Suriname & Antillen staan er al in
Suriname & Antillen mogen eruit, want veelkleurig NL staat er al in
Annie MG mag eruit, want Reve en Hermans staan er niet eens in
De televisie mag eruit, want sequentieel randverschijnsel
Drees mag eruit, want sociaaldemocratie was temporeel randverschijnsel
Dus:
alles na Anne Frank vervangen door oikofobie en cultuurmarxisme.
Bij Screbrenica leer je over fotorolletjes...
Gooi de grachtengordel en veelkleurig Nederland er maar uit. Wat er voor in de plaats moet komen, weet ik niet.
Waarom niet "IJzeroxide", m'n beste?
@Rhenium | 31-05-19 | 21:30: Waarom niet Renium (vóór 1954 geschreven als rhenium) ?
Een stijve lul want die is gemaakt om mee te pompeN.
Nee, ik zeg ook maar wat... best dronken.
de Jood eruit, de moslim erin, wedden?
Nee die jood eruit en geen moslim erin.
@Shareholder II | 31-05-19 | 21:04: Misschien Mata Hari erin.
Veelkleurig Nederland hoort er niet bij, geen verrijking van Nederland.
Maar, maar:
Diversiteit is onze grootste kracht..!
Helaas hoor je het 'waarom' er nooit bij.
Homeopatisch verdund Nederland dat bekt lekkerder.
@Padjepejer | 31-05-19 | 21:00: Vroeger was het toverwoord 'tolerantie'. Bij maatschappijleer (ik heb 't nu over de jaren tachtig, toen begon de hersenspoeling al) mocht je enkel trots zijn op tolerantie. Weg Met Ons.
Michiel de Ruyter, Christiaan Huygens en Spinoza. Die staan op de nominatie. De redenen zijn hier wel bekend.
Dan wordt Huygens vervangen door de dames Tesselschade en Roemer Visscher. Staan er gelijk twee vrouwen bij.
@Giraf01 | 31-05-19 | 20:59: Tesselschade heeft die naam omdat ze vernoemd is naar het vergaan van de schepen van haar vader op de rede van Tessel.
Dat straalt negatief af op alle vrouwen.
Hoezo zou Christiaan Huygens vervangen moeten worden. Welke gek bedenkt dat. Een van 's Neerlands grootste geleerden. Internationaal vermaard. Staat aan de het begin van de audiovisuele industrie wegens uitvinding toverlantaarn.
Godsamme nog an toe! Christiaan Huygens staat op het niveau van een Newton.
nl.wikipedia.org/wiki/Christiaan_Huyg...
Christiaan Huygens is wetenschappelijk gezien voor mij god.
Wie kan ik hiervoor kielhalen, vierendelen en afschieten?
Paf! Evocatus
PS
Overigens ben ik van mening, dat een ouderwets en zeer uitgebreid jaartallenlijstje er op de basisschool ingestampt moet worden, opdat men allerlei gebeurtenissen een beetje fatsoenlijk in chronologische volgorde kan plaatsen.
Wel leuk concept voor een remake van mens erger je niet. Ditmaal met een plastic D66 draaikontje in het midden waar je op kunt drukken om de dobbelsteen te doen stuiteren.
Kom je op Europa -> terug naar Af. Eindeloos speelplezier.
In het kader van 'Laat die zelfhaat door je heenstromen' kan de complete lijst volledig worden gewist en vervangen door een Islamitisch exemplaar.
Allahu akbar.
Maar dan mogen er geen plaatjes bij. Saai.
Gewoon 2000 jaar islam. Klaar.
Over pakweg 30 jaar wordt de Canon nog een laatste keer aangepast. Dat wordt de versie waarin de islam alles heeft uitgevonden en opgebouwd.
Ik vind dat Anne Frank er af kan. Logisch want WO2 staat ernaast.
Bohemian Rhapsody eruit, The Seed erin.
Voor de commissie nog enkele kandidaten: www.youtube.com/watch?v=UTZ34V_yzMU
Zucht: "Slechts drie van de vijftig thema's zijn gekoppeld aan een vrouw". Nee, dat wil niet zeggen dat de rest automatisch over mannen gaat. Ik tel er 15. En dat is niet zo vreemd in een geschiedenis die inderdaad veelal door mannen bepaald werd.
En nee, de canon moet niet "zoveel mogelijk Nederlanders bedienen", whatever de fuck dat betekent. De canon moet een overzicht van de belangrijkste figuren, gebeurtenissen en periodes uit de Nederlandse geschiedenis geven.
Dat betekent dat het belang van de gebeurtenissen ondergeschikt wordt gemaakt aan de inclusiviteit van het canon. Misschien dat de moord op Theo van Gogh erbij kan. Een hoofdrolspeler bij die gebeurtenis was immers allochtoon, en het laat ook zien dat het niet alleen maar hosanna gaat in dit landje.
"zoveel mogelijk Nederlanders bedienen"
Dat zijn dus mensen wiens over-overgrootvader hier sloten stond te graven en dijken aan 't opwerpen was. De rest doet niet mee...
Doe maar wat meer Frieslan. Bonifatius vermoord, blokkeerfriezen.
Fryslân.
Johan Van Oldenbarnevelt. Maurits de Stedendwinger. De gebroeders de Witt. Het rampjaar 1672. Piet Heyn. De regentenperiode en de Bataafse Republiek. Het Tientje van Lieftinck. De ruil van Nieuw Amsterdam voor Suriname (arme VS). De Deltawerken als ons Nationale Monument. Victory Boogie Woogie in plaats van De Stijl. Market Garden en de Hongerwinter. Pim Fortuyn bij Bussum vermoord. De Ackte van Verlaetinghe. De Vrede Van Munster. Thorbecke en 1848, met alle obstructie van den kooningh.
Het stadhouderloze tijdperk. De vierde Engelse oorlog. J.C. Smuts en de Nederlandse onwil in de Boerenoorlog. Prinsch Bernhard sr.: de nieuwe Vader des Vaderlands, Nazi, Stadhouderbriefschrijver en Bilderberger van het eerste uur.
Greet Hofmans. De verkwanseling van de aardgasbaten. Het afschaffen van de grondwet, een document dat aan de meeste moderne westerse beschavingen ten grondslag lag: gij moogt alles zeggen wat u wilt, tenzij VS gij zult niet discrimineren en dat maken wij als Staat wel uit hoe of wat.
Ons land: Nederland.
Eens! Echter: De stedendwinger was niet Maurits maar Frederik Hendrik, zijn halfbroer. Maurits was een briljant tacticus en een zeer vermaard commandant te velde.
@plaspop | 31-05-19 | 20:55: Ai! Waarvan akte des verontschuldigingsch! Maar al die Oranjes lijken ook zo op elkaar: www.youtube.com/watch?v=OlXUCwHqXco
Muy Bueno!
Herman Brood.
Ik mis toch wel de rol van de Marokkanen in de bevrijding van ons land.
Dat komt nog. Ze zijn nu eerst nog met de bezetting bezig...
Europa mag er wel van af. En snel graag.
Naamswijziging kan ook. EUSSR of Mordor bijv.
's Lands geschiedenis in een notedop. Televisie wel, computer niet en ook geen GS. Willekeur. Onvolledig.
De canon wordt een speelbal van gekke politici, SJW'ers en policorre dwazen; niet van degelijke objectiviteit najagende historici/wetenschappers. Straks gaan we er nog in lezen dat de Marokkanen Nederland hebben bevrijd in 1945, of dat D66 een democratische partij was. Gewoon opdoeken die canon.
Echt te lelijk dat ook dit weer tot instrument van de diversiteitsdrammers gemaakt wordt. Is dan niks meer heilig/veilig voor die sekte?
De server error 500-blues.
Aan James Kennedy is dit wel toevertrouwd. Toch een autoriteit.
Prachtig toch dat de canon op voordracht van deugpartij D66 moet worden herschreven conform de SJW agenda. Ook nu blijkt weer dat George Orwell een grote visionair is geweest.
Doe mij maar zes Kanon... Oh... Wacht... Waar gaat het over?
"Aangepaste geschiedeniscanon krijgt meer aandacht voor schaduwkanten"
Ha, fijn. Betekend dit dat er aandacht wordt geschonken aan de schaduwkanten van de gastarbeiders uit Islamitische landen?
"Vorig jaar was er al veel discussie over de Canon van Nederland, omdat die te weinig divers zou zijn en te veel zou bestaan uit mannen."
En dankzij minister Van Engelshoven van Onderwijs kunnen we volgend jaar zeggen dat er in 2019 nóg meer discussie was over de canon.
Overheid geeft subsidie. Subsidieclubjes vinden dingen. Minister constateert dat er "discussie" is. en wil veranderingen doorvoeren. Overheid deelt subsidie uit. Subsidieclubjes ... tijdloze cirkel. www.youtube.com/watch?v=2xjaLxHLE0I
Dit wordt het canon van Nederland wanneer de socialistische heilstaat de Verenigde Staten van Europa een feit is:
Big Bang -> Wereld -> Multiculti -> Witte Racisten -> Redders en Weldoener de Verenigde Staten van Europa.
And thats all folks.
Niet het maar de canon, foutje. Zo leer je nog wat.
Fijn dat u tenminste begint met de Big Bang.
+1
ik mis de "Efteling" in de canon
Haal Hebban olla vogula er maar uit. Zou de oudste geschreven Nederlandse tekst zijn maar er zijn er ondertussen veel meer bekend.
Zo werd 300 jaar eerder al " Gelobistu in got alamehtigan fadaer". Dat vind ik zelfs veel duidelijker Nederlands dan dat keelkrommende "Hebban olla vogula nestas hagunnan hinase hic anda thu "
Wel jammer dat je dan naar iets religieus gaat ipv een latent homosensuele uiting. Maar ja, vroege middeleeuwen he.
Hulde! Hulde! Evocatus
Volgens F. Timmermans moet de islam erbij; die behoort al 2000 jaar tot ons cultureel (plus politiek, plus gewelddadig, plus wezensvreemd, plus achterlijk) erfgoed,
Klopt en het jaar 1975 als het begin van de islamisering van Nederland
Volgens F. Timmermans moet F. Timmermans erbij ...
"Ook raadt ze de evaluatiecommissie aan om aandacht te besteden aan "de verhalen en perspectieven van verschillende groepen in de samenleving"."
Vertaling allochtonen gaan op zijn minst voor een deel bepalen wat :de Vaderlandse geschiedenis van Nederland Is.
Zihni Ozdil heet toch nog een baantje nodig?
*heeft*
Vals mens, zeg gewoon dat je de geschiedenis wil herschrijven.
De schaduwkanten van nl zullen nooit volledig belicht zijn volgens de jammerende allochtonen en progressieve vaderlandhaters die wapperen met white innocence van gloria wekker
De allochtonen hebben een evenredig deel aan de schaduwkant.
Ben benieuwd wat de huistrollen hier van vinden .... ik denk echter dat dit zelfs hun een deur te ver gaat...... OF ze gaan er gewoon voor als mindless fools want EU .
Dacht ook direct in die richting.
Wat dacht je van het Koninkrijk Friesland dat vanaf ongeveer 550 na Chr. tot 734 na Chr. de hele Noordzeekust omvatte van het zwin in Vlaanderen tot ruim over de huidige deense grens in Jutland, inclusief het nog niet overstroomde vlietland waar nu de westelijke waddenzee ligt en het noordelijk deel van het IJsselmeer, met daarnaast nederzettingen in Kent, East Anglia en Lincolnshire in Engeland. Met de Jutten en de Angelen als bondgenoten beheersten de Friezen de gehele Noordzee (de mare Frisium). Koning Redbad versloeg de Franken onder Karel Martel (de Hamer) en plunderde Keulen.
Zelfs dat grapje met Bonifatius en onze eik mag niet in de Canon, omdat je dat deel van de geschiedenis dan niet langer kunt verzwijgen.
De Friese gouden eeuw duurde twee maal zo lang als de Hollandse.
Het Fries is de moedertaal van het Engels, raar maar waar. In Engelse plaatsnamen is het ook terug te vinden, zoals "Dumfries", De "Dun" of fort van de Frisii.
Het valt me op dat de rol van lesbische vrouwen met een horrelvoet en het syndroom van Down in de vaderlandse geschiedenis zwaar onderbelicht is in de huidige canon. Kennedy, doe er iets aan!
Baduhenna mag ook wel op de lijst. Zal ooit wel weer aanbeden worden.
Spinoza was een Jood, die moet dus weg.
Erasmus wilde vrouwen achter het aanrecht en had het niet op Joden, die moet blijven.
Daarnaast moet Mohammed er in. Die heeft de aarde geschapen enzo... dus... top idee!
Ali?
Anne Frank was een Duitse. Weg ermee.
Vincent van Gogh schilderde geen muzelmannen, dus: Weg.
Aanpassen aan wat Nederlanders heben misddan en de nieuwe Nederlanders?
Ok, dan graag de Armeense genocide erbij, de misdaden van de islam door de eeuwen heen, en ook de stammenoorlogen in Afrika, en uh..
Het komt niet bij die gasten op dat elke ras en volk bloed aan de handen heeft?
Nee, allen blanke mannen zijn fout.
Die zijn schulidg, want die hebben de arme vokeren veel leed aangedaan...
Nederlands canon,jawel,moeilijk hoor.
Goed idee, de slavenhandel van de Ashanti's. Kan Jeffrey Airfryer zo schrijven. Die stamt toch van een slavendrijversfamilie af.
Het is precies zoals de samensteller van de Canon stelt: "Politiek moet zich niet bemoeien met Nederlandse geschiedenis".
Want iedere nieuwe regering zal de grondlegger van de partij toegevoegd willen hebben.
De samensteller van de Canon? Dit is het toch niet het werk van 1 persoon? Je bedoelt natuurlijk een adviesgroep met veuraanstaande mensen die voor ontzettend veel geld hebben getafeld en geouwehoerd over hoe van onze geschiedenis een eeuwige strijd te maken. Het politiek deugen druipt er vanaf.
Canon klinkt te VoC-erig.
En te Bacherig. Er moet dus een rapper op.
De crisisjaren staan niet goed.
Die moet in de periode van Rutte staan.
Erbij moeten in elk geval Soekarno en Desi Bouterse en Alexander Panhuis.
Oh my fucking God.
"De schaduwkanten" worden niet genoeg belicht... Betekent dus dat we gemaand zullen worden om een stuk minder trots te zijn -nog minder dan we al waren- op wie we zijn en wat we daarbij voelen. Dit is een volgende stap in het project "weg met ons".
Anne was ook helemaal geen Nederlander, beter nog ze was staatloos. Iets met dat welkome Amsterdam en regeltjes m.b.t. nationaliteit. Ze zullen wel herschrijven dat de bevrijding van Europa toch echt komt door de Marokkaanse troepen ofzo. Waarbij ze de verkrachtingen in Italië even over het hoofd zien.
Die hele canon zegt me niks. Ik heb geschiedenis laten vallen zodra het kon. Wat een strontvervelend vak.
Ook helemaal niet nuttig...
Wat Kennedy zegt( zie bronartikel) . En daarbij past het éénieder om gewoon zijn bek te houden.
James Kennedy is de trotse bezitter van een paar van 's werelds grootste oogkleppen wanneer het aankomt op vooringenomen wijsneuzige pluriformiteitsdenken.
Superior Bastard | 31-05-19 | 20:11
".... En daarbij past het éénieder om gewoon zijn bek te houden...." Hij had het specifiek over jou, Drumlul
De boel op chronologische volgorde zetten zou al helpen.
Waarom houdt het niet op? Deze waanzin. Ik kan het niet meer aan.
#wegmetons #blankisstom #diversityislove
De mosliminvasie valt onder gekleurd Nederland??
pim
pam pet
U vraagt, wij draaien.
BlokkeerFriezen are bad m'kay?!
www.dumpert.nl/mediabase/295421/69b97...
Die is voor jou.
Omdat anne frank geen hekel aan Joden had, zeker?
Alleen die met een keppeltje op.
Nee,omdat het een smerige mof was,en die waren fout in de oorlog!!
Ow wacht,..
REAGEER OOK