Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rob Jetten dient voorstel in: neem Nederlands EU-lidmaatschap op in Grondwet

Ja, ach. Eigenlijk een soort islam-wet van Wilders, maar dan voor D66'ers. Volstrekt kansloos, maar de achterban weet in ieder geval weer hoezeer je het allemaal meent. Het zou populisme mogen heten.

Social

En altijd weer die terloopse vervlechting van de EU en 75 jaar vrede, alsof het niet de NAVO en EEG waren die deze vrede verzegelden en de EU jaren later pas werd opgetuigd. Jetten liet het ballonnetje voor het eerst op tijdens een bezoek aan de Britse LibDems. Er werd voor Brexit gestemd "omdat burgers niet werd uitgelegd welke consequenties daarmee gemoeid zijn", waarbij een jaar lang project fear door een liniebreed establishment blijkbaar maar even vergeten werd.

Om dat in Nederland te voorkomen dient hij samen met Kees vandaag dus voor het eggie een voorstel tot grondwetswijziging in, die het Nederlandse EU-lidmaartschap vast zou leggen in de grondwet. Dit betekent dat we pas zouden kunnen Nexiten na een "tweede lezing" en een kamermeerderheid van tweederde, en dan moet er ook nog een kamerverkiezing tussen de eerste en tweede lezing plaatsvinden.

Jetten bezweert dat het voorstel niet bedoeld is om een Nexit onmogelijk te maken. "Een vertrek uit de EU, hoe fel D66 daar ook tegen is, moet staatsrechtelijk altijd mogelijk blijven. Maar dat moet dan wel ordentelijk, met spelregels. Die zijn er nu niet. We willen nooit de chaos en schade die we nu in het Verenigd Koninkrijk zien." Fair point, op zich. Maar die Britse chaos lijkt in essentie toch vooral veroorzaakt door politieke onwil om een decennia oud construct na één burgergril op te heffen, in plaats van dat het nou echt allemaal zo moeilijk is. En als het nu al nagenoeg onmogelijk lijkt een referendumuitslag door het politieke systeem uit te laten voeren, dan zou het via de grondwetroute natuurlijk echt praktisch onmogelijk worden. Niet letterlijk, maar daar komt het wel op neer, en dat weet Jetten ook wel. 'Gecontroleerde democratie', noemt een zekere klimaatwetenschapper dat.

Social
Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Eindelijk eens een goed voorstel vanuit D66! Dit is niet cynisch bedoeld.

Er is op dit moment geen wettelijke basis voor de EU omdat de EU niet democratisch tot stand is gekomen. Als we in Nederland 'nee' zeggen tegen een "Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa", dan maak je een inlegvel, of in dit geval een Verdrag van Lissabon dat alleen geratificeerd hoeft te worden. De verschillen tussen het Verdrag van Lissabon en het eerder genoemde verdrag zijn vooral uiterlijk. Volgens de Britse denktank Open Europe zou 96% van de tekst gelijkaardig zijn. Valéry Giscard d'Estaing noemde de wijzigingen 'cosmetisch'. Met andere woorden: op inhoud is de EU zonder expliciet akkoord van de Nederlandse bevolging, sterker nog, met een expliciete afkeuring, tot stand gekomen.

De Europese commissie bevat een dronkeman, die we niet rechtstreeks kunnen kiezen of naar huis kunnen sturen.

Echt democratisch is het allemaal niet. Natuurlijk is er altijd de schijn dat via Tweede Kamerverkiezingen toch indirect de EU democratisch tot stand gekomen is, maar veel mensen kiezen een partij niet alleen op hun EU standpunt, maar om andere zaken die ze ook belangrijk vinden. Dat blijkt ook wel uit een aantal referenda, waarvan de uitkomst niet in lijn was met wat je op grond van de standpunten van politieke partijen en de kamerzetels zou mogen verwachten.

Dus het mag best allemaal nog democratischer, te beginnen met het wettelijk legitimeren van de EU in de grondwet.

Consequentie is wel, dat als de grondswetswijziging niet lukt, de noodzakelijke (grond)wettelijke basis voor de EU ontbreekt en Nederland uit de EU moet.

Ik wens Jetten veel succes (dit is wel cynisch bedoeld).

Pianoman | 09-05-19 | 21:06

Tja verkiezingstijd en dus gaan We weer keihard voorgelogen worden, alhoewel bijvoorbeeld de VVD het steeds subtieler gaat doen. Momenteel spinnen ze leugens in de rondte, dat binnen de EU Nederland wel zelf over zijn pensioenen moet kunnen beslissen en meer van dat soort vieze manipulatie, want aangezien de VVD U bewust aan het voorliegen is, noem ik dat manipulatie van Malikdinges. Nee wanneer we nu met een half oor gaan luisteren of npokijken, dan ga je soms zelfs denken "Hey dat lijkt wel onder het juk van de EU uitkomen." NOT en die vieze spinnerij gaan we de aankomende twee weken steeds meer horen, op de npo 24/7 natuurlijk en dat de PVV stem een stem op niks is natuurlijk. Nou zo lang Wilders hier rondloopt krijgt ie mijn stem, omdat hij de enige is die die stem echt verdient.

Theo-Pim-Riv | 09-05-19 | 20:23
-weggejorist-
BadPatNL | 09-05-19 | 19:20 | 1

In plaats van religie er uit, stoppen ze er nog een bij in.

minderweter | 09-05-19 | 19:13

De regering is druk bezig om de belasting betalende bevolking het land uit te werken. Daarna mogen we de Euro niet meer gebruiken omdat we niet aan de begrotingsnormen kunnen voldoen en worden we uit de EU geknikkerd omdat we er niet meer aan kunnen meebetalen. En als oplossing past onze regering onze (symbolische) grondwet aan, waarmee dan voorkomen zou moeten worden dat we uit de EU gezet kunnen worden? Dat moet door een EU parlementariër verzonnen zijn want normale mensen hebben niet zoveel fantasie.

W_F | 09-05-19 | 18:57

Ach dat hele D666 zal naar alle waarschijnlijkheid een stille dood sterven bij de volgende verkiezingen.....

lilluke halve hoan | 09-05-19 | 18:42

Om te kotsen die vent. Wat denkt D66 wel niet!!>!!??! Wat een engnekken.

toerbaas | 09-05-19 | 18:11 | 1

Zeker een stelletje engnekken , maar van deze
Hoofden zie je er steeds meer.

geenhakbar | 09-05-19 | 19:09
-weggejorist-
rijk | 09-05-19 | 17:45

Ik zie die oproep van D’66 als een poging de dictatuur een stapje dichterbij te brengen.
De angst dat het klootjes volk iets anders wil dan de D66 is ondragelijk

Jacktheflipper | 09-05-19 | 17:34

Wordt zo langzamerhand niet eens tijd dat d66-ers worden uitgezonden naar Albanië? Daar is de samenleving nog aangewezen op ezels.

Opajoop | 09-05-19 | 16:21 | 1

Opsluiten zou ook een oplossing kunnen zijn.

likdoorn | 09-05-19 | 17:02

He Jetten
Loser, ga eens echt aan het werk, vuile volksverlakker, denk maar niet dat ik ooit op D66 meer stem.
Dank zij die onbetrouwbare types als Robbie Jetten ga ik steeds meer hopen op een revolutie in Nederland, en ik hoop dat ik dan mee mag meppen op sommige types. Een politicus (vooral D66, VVD, GL, CDA) die ik ooit ergens zie liggen, loop ik met een grote boog omheen, lekker laten hemelen dat tuig

Voasje64 | 09-05-19 | 16:03

Vrede en welvaart te danken aan de Europese Unie? Chaos in Groot-Brittannië? Iedere andere politicus die met dezelfde punten een tegengestelde mening verkondigd, is een populist. Wellicht kan het een keer worden onderzocht. Als Robot Jetset de Donald Duck eens links (hahaha) laat liggen en het boek Why Nations Fail gaat lezen, heeft hij een andere mening. De kans is overigens ook groot dat hij echt blijft geloven in de linkse kerk en feiten naast zich neer legt.

inure | 09-05-19 | 15:55

Je kan veel zeggen over Anton Musser, maar hij had in ieder geval het fatsoen te wachten tot na de capitulatie.

Musashi | 09-05-19 | 15:52 | 3

Die slemiel hete Anton Mussert.

Jacktheflipper | 09-05-19 | 17:36

Als Jetten zo doorgaat maakt hij zich wel strafbaar aan dezelfde feiten .Gelijke monniken,gelijke kappen

butthole | 09-05-19 | 20:18
-weggejorist-
ILF2 | 09-05-19 | 15:41 | 2

Geen Europa, maar Europese Unie.
Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Servië, Rusland en straks het Verenigd Koninkrijk zijn ook Europa, maar geen EU. Dus stop met dat nepnieuws. Stop ermee ! Geen leugens meer, DDR66 !

Kamervraag | 09-05-19 | 15:39 | 1

Rusland is Azië. Weinig Europees aan.

Europees_Aanbesteed | 09-05-19 | 19:47

Dit gedrag van D66 is retro à la de jaren twintig van de vorige eeuw. Toen bestond er een hooggestemd rotsvast vertrouwen in de instituties van de Volkenbond, de D66-ers van die tijd leerden Esperanto. Want Rob, wees nou eens eerlijk: wat hebben jij en je partij eigenlijk op met Nederland en het Nederlands? Dus: Antaŭ Eŭropo en nia konstitucio!

Eeuwig..Op..Vakantie | 09-05-19 | 15:27

En het gaat maar door, de afbraak, het verraad. Rob Jetten denkt echt dat iedereen gek is in dit land. Wat denk hij nou? Dat mensen zullen zeggen: ja Rob Jetten, wat een goed idee! Dat moeten we beslist doen.

pjisonline | 09-05-19 | 15:23

Wordt het niet eens tijd dat er 2 stevig gebouwde mannen in witte jassen, bij hem langs komen en hem vriendelijk doch dringend verzoeken om even mee te gaan, want hij is behoorlijk in de war. Dit kan je toch niet vrij laten lopen.

Karel Kruizenruiker | 09-05-19 | 15:08 | 1

wel een dwangbuisje mee!

AliCyaankali | 09-05-19 | 20:31

We zijn in oorlog met de islam en Rob Jetten pleegt hoogverraad. You do the math.

Frau Merkel | 09-05-19 | 15:06 | 1

Je hoopt (ook) dat hij van een hoge flat “afvalt”?...

Ali Bi | 09-05-19 | 16:06

Het enige wat helpt is de macht van de Fransen en in mindere mate de Duitsers onder controle te houden, dus de EU zou beter werken als de macht der groten kleiner wordt en de macht der kleine groter. Dus d EU zoals hij nu is zou een ramp zijn als het zo in onze grondwet wordt gezet, dan ben je gewoon geen baas in eigen huis meer. das zoiets als zeggen Jetten als je sex wilt neem maar een vrouw, gaat waarschijnlijk ook niet gebeuren. alhoewel hij is van de politiek dus zou zomaar kunnen gebeuren.

Umberto die trotzoni | 09-05-19 | 14:28

Total Retard trekt zijn bek weer eens open. Dacht dat we dat in '45 korte metten hadden gemaakt met dat soort aspiraties.

Not_again | 09-05-19 | 14:24

Wat is die griezelige buikspreekpop die lijkt op een Playmobielmannetje toch een landverrader een soort NSBer

Jan Bennink9906 | 09-05-19 | 14:22

Het doel is natuurlijk de illegale overdracht van soevereiniteit in de vorm van het verdrag van Lissabon legitimeren. Want dat gat is nog niet naar tevredenheid gedicht. Artikel 93 WbvSr stelt: "De aanslag ondernomen met het oogmerk om het Rijk geheel of gedeeltelijk onder vreemde heerschappij te brengen of om een deel daarvan af te scheiden, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie."

LiniaalRectaal | 09-05-19 | 13:35 | 1

De wet geldt niet voor ambtenaren en politici.

Frau Merkel | 09-05-19 | 15:07

De grondwet heeft de overheid als geadresseerde met als doel de burger (op papier) bescherming te bieden. Dat heeft Jetten kennelijk niet door. De grondwet is juist geen plek om de rechten van burgers teniet te doen of (ernstig) te beperken. Maar ja, wat niet weet wat niet deert, toch, Jetten?

Sierstrip | 09-05-19 | 13:35

Toch is Jetten een echte D666 engerd. En met zijn voorstellen wordt hij steeds enger. En KeesVee deelt in de algehele malaise van dat clubje.

wallenberg | 09-05-19 | 13:29 | 1

Die meeloper neem ik al jaren niet serieus.
Kees Vee ..... whahahahahaha.

Pjotterdjotter | 09-05-19 | 16:43

"Al bijna 75 jaar hebben we in Europa vrede, veiligheid en ongekende welvaart.
Standaard bla, bla kumbaya.
En in deze "vrede" konden we genieten van de oorlogen tussen de kapitalistische en communistische economieen.
Koude oorlog, DDR, Hongarie en Roemenië , de oorlog in het voormalig Jugoslavie, Islam tegen Westen, rijk tegen arm, ras tegen ras, teveel om op noemen van de tribale wanen.
Last nog in Amstelveen, ik kocht een duits brood op de markt en een oude Pipo wilde zijn fiets uit de oorlog van mij terug.
There you go. 2019. Never a dull moment.

MistaRazista | 09-05-19 | 13:27

Eng, enger, D66.

Motleycrew | 09-05-19 | 13:22

Jetten; een volkomen krankzinnige robot figuur.!!! Deze halve gare; nog nooit gehoord van NATO.
Voor onze bevrijding duizenden jonge Britse, Amerikaanse ,Canadese en Poolse gevallen. Nu worden wij in de grote grijparmen gedreven (door o.a D66) van Merkel en Macron, Wij, normaal denkende mensen WIILLEN DIT NIET!...

mevr.Kribo | 09-05-19 | 13:20

Het wordt weer eens tijd voor een TE DEUM. Al kost het een kerktoren.

balustrade | 09-05-19 | 13:17

@SjonnieC | 09-05-19 | 12:25 | reageer

Dit heeft vooral te maken met een klassenstrijd - waarbij de belangen voor de elite (merendeels in werkelijkheid rechts) veilig moeten worden gesteld.

Vroeger had je de kerk en haar handlangers die de rotzooi voor de elite op moest ruimen en het volk onder de religieuze duim moest houden - nu heb je Brussel en EUroscisten als Jetten in combinatie met (social)media organisaties

litebyte | 09-05-19 | 13:15

Als je de reacties op dat twitterartikel leest van D66. Daar zit één of andere blije gup maar antwoordjes te tikken. Die is duidelijk gehersenspoeld. Oohh wacht, hersens?

RamondeM | 09-05-19 | 13:14

Een Nexit ordentelijk te laten verlopen, mocht het zover komen.....
Hij vergeet te vermelden dat de wanorde rondom de Brexit juist door de EU wordt veroorzaakt.
Een beetje houdt Jetje er rekening mee dat het best weleens zou kunnen gebeuren, zo’n Nexit.
Achteraf kan hij dan beweren Nederland gered te hebben.
Dat, terwijl hij zelf zoveel van die meerkoppige draak, de EU, houdt.

Ruimedenker | 09-05-19 | 13:12 | 1

De chaos komt op konto van beide partijen. Enerzijds de leugenachtige brexit-gorillas die alles te rooskleurig hebben voorgesteld. Anderzijds Brussel die dit om strategische overwegingen zo moeizaam mogelijk moet laten verlopen.

Hoe dan ook is D66 in de campagnemodus. De partij is er niet primair voor Nederlanders maar voor een Europees ideaal. Ik steun het niet en veel Nederlanders met mij ook niet.

UHeeftGelijk | 09-05-19 | 13:55

Jetten, flapdrol "Maar dat moet dan wel ordentelijk, met spelregels. Die zijn er nu niet"
Die spelregels zijn er nu zeker wel. Alleen jij wilt de regels veranderen, maar dat vergeet je te zeggen.
Dit bekt zoveel lekkerder toch, wij willen iets ordeloos en bandeloos wat slecht is, aan goede regels onderhevig maken.
Leugenaar.

Nuchternederland | 09-05-19 | 13:09

Die Jetten is hélemaal vd pot gerukt..... wat een waanzin....

surffee11 | 09-05-19 | 13:06

Hij heeft gelijk; Brexit is een zootje, we kunnen niet zonder EU maar wel met minder minder minder Brussel. Als Brussel eens wat beter had geluisterd was Engeland waarschijnlijk gebleven maar in Brussel redeneert men dat de landen
er voor Brussel en giga salarissen zijn en niet andersom. En daarom zal Brussel het onderspit delven. Kan nog effe duren maar gaat gebeuren. En dan mede door wederom NIET naar de mensen te luisteren krijgen we bonje. Ben zelf ook emigrant/immigrant maar heb mezelf vanaf dag 1 verdienstelijk gemaakt en niet maar oeverloos mensen binnenhalen waar geen werk voor is.

Slough | 09-05-19 | 13:04 | 1

Heel goed, je hebt bijna voldoende punten om hier welkom te zijn! Nu nog even 'ik steel niet', 'ik verkracht geen vrouwen', 'ik spuug niet naar Joden', 'ik noem Nederlanders geen varkens' afvinken, en we willen je graag houden!

Pianoman | 09-05-19 | 21:15

Nederland en EU loopt hand in hand? Pleur op Eurofiel, bepaal ik zelf wel. Ben niet zo van macht spelletjes.

born2killn00bs | 09-05-19 | 12:53

Waar staat die "D" eigenlijk voor in D66?

The7thGuest | 09-05-19 | 12:50 | 5

Dictatuur.

Dagobert_Ruck | 09-05-19 | 12:58

Het Romeinse getal 500

MistaRazista | 09-05-19 | 13:47

Diknekken.
Darmtoeristen
Dokwerkersbespotters
Duitslandslijmers
DierenpoezenLight
Durfkapitalistenvrienden
Demagogen
Derrierepetsers
Duinbouwers
Delfstofvrezers
Dürümeters
Damestassen
Dubbelgegenderden
Duindorppenthousepartypeople
Dreigingsniveaumiskenners
Duikneuzen.

Shoarmamasutra | 09-05-19 | 19:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Staat wss al in de EU-grondwet... dus die hebben wij in NL dan automatisch ook al.... Hotel California....

surffee11 | 09-05-19 | 12:49

Machiavelli ( 1469-1527) is nooit weggeweest. Voltaire haatte hem maar heersers als Napoléon en Mussolini lazen zijn vademecum graag om te leren aan de macht te komen , te blijven en die te vergroten. Het " populo minuto" , het plebs, dien je te allen tijde onder druk te houden wil je je macht handhaven. Zet alle middelen daarvoor in aldus Machiavelli zoals manipulatie en , samenzweringen Zaai angst en als je niet "geliefd" bent jammer dan.. De machiavellisten zijn onder ons. Een jongeman als dhr. Jetten , nog nooit een fabriek van binnen gezien , laats staan aan een lopende band ervan gestaan is hèt rolmodel van een Machiavellist alhoewel hij niet zal overgaan tot geweld welks geoorloofd was bij Machiavelli levend in de tijd van de wrede Italiaanse oorlogen van rond 1500. Carrière politici zijn erop uit hun eigen bestaan te waarborgen en zijn bereid glimlachend en goed gepakt metaforisch over lijken te gaan. Gelukkig is het populo minuto niet meer dom maar veelal ook onderlegd en zal deze het Brussels Machiavellisme uitgedragen door lieden als Verhofstadt en zijn kompanen een bloedneus bezorgen op 23 mei. Althans die hoop spreek ik uit.

Jan Boule | 09-05-19 | 12:30 | 2

bron"yahoo.fr : Machiavel aujourd'hui chez les politiques ( géo.fr)

Jan Boule | 09-05-19 | 12:31

@Jan Boule | 09-05-19 | 12:31:
bron: beter nog: Machiavel inspire encore les politiques

Jan Boule | 09-05-19 | 12:42

Ik heb er geen behoefte aan om de rest van mijn leven vast te zitten in een fascistisch Europees rijk. Een #NEXIT moet gewoon referendabel zijn. Wij moeten er immers ook voor werken om die hele alcoholistische poppenkast te bekostigen.

EUrofoob | 09-05-19 | 12:25

Laat ons allereerst eens goed beseffen dat 'vrede, veiligheid en ongekende welvaart' bovenal een gevolg is van wit privilege en het patriarchaat.

JJMS | 09-05-19 | 12:25

Waarom komt hij nu hiermee ? Robot Jetten ziet een rechtse, eurokritische meerderheid in de 2e Kamer aan de horizon verschijnen. Laten we ervoor zorgen dat zijn nachtmerrie wordt bewaarheid !

SjonnieC | 09-05-19 | 12:25

Is onze souvereiniteit niet in de grondwet verankerd? En hebben wij die procedureel correct opgegeven? Via twee besluiten met 2/3 meerderheid met daartussendoor een kamerontbinding?
Ik kan me dat niet herinneren?
Moeten wij de geldigheid van ons lidmaatschap niet eens voorleggen aan de rechtelijke macht? Kan toch geen kwaad, want D66.

Janas | 09-05-19 | 12:23

Fons Jansen zei het al over onze wapenspreuk:

Je maintiendrai: ik hou mijn hand op.

Maak dan eerst het wijzigen van de grondwet wat makkelijker dan nu. D66 wordt Groenlinks^2 met al die roze wolk ideeën. Ze zien dit waarschijnlijk als compliment dus dat geeft al aan hoe erg het met ze gesteld is. Tijd voor een fusie GL-PvdA-D66, later kan de VVD ook aanschuiven want daar is geen beginsel meer heilig en ze zijn zo flexibel als wat als het erop aankomt.

Nichtsneues | 09-05-19 | 12:18

Het referendum de kop om draaien en de EU in de grondwet verankeren.
Wie er nu nog op d66 stemt, heeft ze niet allemaal meer op een rijtje.

Pierre Lebon | 09-05-19 | 12:18

"Al bijna 75 jaar hebben we in Europa vrede, veiligheid en ongekende welvaart." Alhoewel waar is er geen enkele link van deze feiten met de EU. IJsland doet het ook goed. Noorwegen is vredig. Zwitserland heeft pas een ongekende welvaart.
Dus bij deze is D66's suggestie dat alléén de EU vrede, welvaart en veiligheid kan brengen in Europa gefalsificeerd. Deze tweet dient dan ook bij twitter te worden gerapporteerd als nepnieuws met als doel om de EU verkiezinfen valselijk te beinvloeden.

Winter_is_coming | 09-05-19 | 12:18 | 1

Vrede?
De grootste massaslachting vond plaats in Sebrenica
Of is dat geen Europa Rob?
Oh ja de fotorolletjes zijn verdwenen toch?

joppo0 | 09-05-19 | 14:10

De beste man kan beter een ander vak kiezen. Het verdrag van Lissabon stelt dat EU richtlijnen vóór nationale wetgeving gaan, de grondwet is ingekapseld in het verdrag en het is daarom precies andersom. Hij weet het niet: dan weg met die vent, of hij houdt ons voor de gek; ook dan: weg met die vent. Stem hem weg!
Wat "geen oorlog" betreft, de klassieke elites ter rechterzijde (koningshuizen, adel en geestelijkheid aangevuld met stuurloze kleinburgerij) bestreden eeuwenlang elkaar, maar zagen zich na WOII geconfronteerd met de ongemakkelijke waarheid: zonder dat ze er erg in hadden is de macht verschoven naar het bank/beurs/industrie kapitalisme. Vooral de UK heeft zich volledig uitgeput en moet zich schikken.
Met regeringsleiders die zich er tegen probeerden te verzetten is het niet goed afgelopen, voorbeelden te over. Dat er geen oorlog meer is heeft dan ook meer te maken met de klassieke rechterzijde die uit de weg is gemanouevreerd door het globalisme, als opvolging van het imperialistische kolonialisme.
Dat leidde tot het zich grootschalig inkopen van klassiek rechts bij bank/beurs/industriekartels; een moderne variant is het monopoliseren van basisvoorzieningen (woonruimte, oil and gas, voedselvoorziening) door oud rechts, feitelijk op kosten van de burger.
Dat, beste heromduiders ter linkerzijde, is de reden dat "het westen" al enige tijd geen echte oorlog meer kent: de elites hebben er geen belang meer bij en met boze globalistische Minotaurussen (dixit Yannis Varoufakis) is het sowieso kwaad kersen eten.
Is er wat tegen te doen? Jazeker, stem ze weg; laat een nieuwe lichting het maar eens proberen. Erger kunnen ze het niet meer maken tenslotte.

kindapaas | 09-05-19 | 12:17 | 2

Hear, hear.

MistaRazista | 09-05-19 | 13:32

daarom is de paniek nog steeds zo groot dat Trump president is. Hij is niet gekocht, dus kunnen ze hem niet controleren, vandaar russia hoax. maar het tij keert. in Italie hebben we Salvini, In Hongarije Orban, nu tijd om ze hier inderdaad weg te stemmen!

ikworstelengadouchen | 09-05-19 | 14:04

De afgelopen decennia hebben de middenpartijen sluipenderwijs soevereiniteit onder de radar overgedragen aan het construct EU en nu wil Jetten deze beslissingen onomkeerbaar maken door deze te verankeren in de grondwet. Wat een vreselijke regentenmentaliteit van D66. Daarbij is D66 totaal inconsequent wat de overdracht en het terughalen van soevereiniteit betreft. Volgens D66 is er voor de overdracht van soevereiniteit aan de EU de helft van de stemmen + 1 voldoende terwijl voor het terughalen van soevereiniteit 2/3 van de stemmen noodzakelijk is.

therealbraindump | 09-05-19 | 12:14

Nou ja; Nederland en Europa gáán hand in hand? Nederland vúlt de hand van Europa. Dat is wat anders.

Quib | 09-05-19 | 12:09 | 4

Als je ze een vinger geeft, nemen ze de hele hand.

JackStick | 09-05-19 | 12:18

@De Libertariër | 09-05-19 | 12:14: Was die Sophie niet van D66? Dan snap ik wel dat D66 pro EU (inderdaad, geen Europa).

Een overheid zou eigenlijk een soort van; 'U vraagt, wij draaien' moeten zijn. De EU gebruikt de variant; 'U klaagt, wij graaien'.

Quib | 09-05-19 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

De Europese Commissie besloot dat tussen 2014 en 2020 er 96 miljard euro's besteed wordt aan externe steunmaatregelen voor landen buiten de EU.
Dit geld is gestort in het Europees Ontwikkelingsfonds en komt rechtstreeks van de lidstaten. maar.... blijft buiten de Europese Begroting.... Wel beheer(s)t de Europese Commissie , lees Juncker en Timermans dit fonds. Overigens krijgt Turkije als niet-ontwikkelingsland 2.4 miljard jaarlijks gestort door Brussel.. Er is dus geen enkele controle op deze 96 miljard en alles geschiedt naar goeddunken van genoemde heren en dames ( de Italiaanse communiste Mogherini) wat betreft de besteding van deze 96 miljard. euro's.

Jan Boule | 09-05-19 | 12:08

Zucht, Kees Vee en Rob Jee, we moeten jullie niet en het voorstel om het EU lidmaatschap in de grondwet op te nemen geeft blijk van burgerhaat. Net als het niet verdedigen van het nb eigen voorstel om het correctief referendum wel in de grondwet op te laten nemen.
Of de belangen van de EU en Nederland uitwisselbaar zouden zijn, dat zijn ze dus niet ( pulsvisje iemand?, begrotingsdiscipline, landbouwsubsidies, ongecontroleerde immigratie en niet in staat / onwillig om grenzen te bewaken etcetc, de lijst is eindeloos).
Feitelijk is dit een ultieme vorm van verraad aan de natiestaat Nederland waarvan het zelfbeschikkingsrecht op allerlei terreinen zonder ruchtbaarheid aan Brussel overgedragen zijn zonder, en ook dat blijkt telkens weer, er over de verstrekkende gevolgen nagedacht is.
Misschien moet er inmiddels wel actief gelobbyd. worden om een verbod op demafoob 66 in de grondwet te laten opnemen.
Tot slot Nederland zou moeten overwegen om het Iron Dome systeem van Israël aan te schaffen dan kan er ook succesvol tegen de demafobe 66 heksenkring opgetreden kunnen worden.

bwanabanjo | 09-05-19 | 12:05

Dit is onwaar deze bewering: "Een vertrek uit de EU, hoe fel D66 daar ook tegen is, moet staatsrechtelijk altijd mogelijk blijven. Maar dat moet dan wel ordentelijk, met spelregels. Die zijn er nu niet. We willen nooit de chaos en schade die we nu in het Verenigd Koninkrijk zien".
1. had ordentelijk geweest indien een EU commissie akkoord zou geven en niet vuile spelletjes gaat/ging spelen.
2. De spelregels zijn er wel degelijk. Dat staat beschreven in het handvest (alleen niet uitgebreid omdat het nooit eerder is voorgekomen).
3. Die chaos is veroorzaakt door de EU commissie en deels de Tories en omdat een feitelijke tegenstander van de Brexit - de UK Premier - de Brexit moet uitvoeren.

AMX pri | 09-05-19 | 12:04

Aan iemand die net de peop luiers ontgroeid is, die nooit een echt bedrijf van binnen heeft gezien laat staan echt gewerkt heeft, die niets heeft opgebouwd buiten z'n eigen netwerkje van gelijkgestemden..... en zo iemand gaat even bepalen hoe mijn toekomst eruit moet komen te zien?! Dacht het toch niet smartface!

de directeur | 09-05-19 | 12:03

Klinkt een beetje als jezelf vastketenen aan de mast van een schip. Vergaat het schip, dan verzuip jij ook kansloos.

Overigens weer een klassieke poging van D666 om de burger weer verder iedere vorm van invloed te ontnemen. Nog een paar kabinetsperiodes en het enige waar je nog voor stemt tijdens de tweede kamerverkiezingen is de kleur van de plantenbakken rond het binnenhof.

miff | 09-05-19 | 12:00 | 1

Haha.. ze ketenen het volk vast aan het schip. En ze doen alles om het schip te laten zinken. En dan staan ze klaar om reddingboeien te verkopen.

Ton8695 | 09-05-19 | 12:08

Zoals Milton friedman het zou zeggen: "Fallacy!"

Er zijn twee premisses die in mijn mening een fallacy vormen. Deze zijn: "De Europese Unie creëert welvaart/ sterke economie." en "De Europese Unie zorgt voor vrede en veiligheid". Deze worden breed gedragen door onze politieke elite en ik ben bang dat veel mensen dit geloven.

Ze zijn allebei niet waar, men zegt het wel maar het is simpelweg gewoon niet zo.

- De Europese Unie creëert welvaart/ sterke economie.

De EU creëert geen welvaart of een sterke economie, de vrije markt creëert welvaart en een sterke economie. De vrije markt heeft meer ruimte dankzij de open binnengrenzen. Maar verder staat de vrije markt enorm onder druk door de regeldrang van de EU. Voor het klein bedrijf is het vrijwel onmogelijk om aan alle regeltjes te voldoen. Voorbeeld Nederlandse vissers inoveren om hun sector duurzamer te maken, de EU verbied het gebruik van hun techniek op basis van bestaande benauwende policies. Zonder open grenzen is handel tussen landen nog steeds mogelijk. De voordelen van open grenzen worden enrom overdreven. Een veel belangrijkere catalysator is de vrijheid die bestaat om te kunnen ondernemen en innoveren.
De EU beklemt juist de vrije markt en daarmee dus de economie groei.

- De Europese Unie zorgt voor vrede en veiligheid

De EU heeft er voor gezorgt dat vrijwel alle europese landen in een unie verenigd zijn. Ze kunnen min of meer claimen dat dat oorlogen tussen natie staten voorkomt. Echter als het gaat om externe agressoren kunnen zij niet claimen dat dankzij de EU extern gevaar is afgewend. Voorbeeld de aanslagen door radicale islamieten. De EU heeft niets gedaan en kan niets doen om dit gevaar af te wenden. Als het gaat om Rusland heeft de EU alleen maar kolen op het vuur gegooit. Als het gaat om syrie en libie, ook daar heeft de EU kolen op het vuur gegooit.
Natie staten zullen dan wel geen land oorlogen starten in Europa maar een burgeroorlog vergelijkbaar met libanon is een serieuze drijging waar de EU wederom alleen maar kolen op het vuur gooit.
De EU heeft met het importeren van culturen die haaks staan op Europese normen en waarden alleen maar de veiligheid verslechtert. De relaties met onze christelijke buren is alleen maar verslechtert. Ik zie dus geen verbetering ten opzichte van vrede en veiligheid.

boatfolder | 09-05-19 | 11:59

Hoi Rob Jetten. Ik heb nog meer ideetjes voor jou. Wat denk je van een verplichte assimilatie, alle 28 EU-landen moeten bij grondwet verplicht opgaan in 1 groot Rijk genaamd Brusselaria. Brusselaria heeft volledig open grenzen. Dat moet ook, want Brusselaria heeft alle arbeidskrachten nodig waar Brusselaria aan kan komen. Voor de bouw van minstens 1 miljoen kerncentrales. Wij van Brusselaria gaan namelijk de wapenwedloop aan met Rusland, VS en China. Hypersonische kernraketten in ons Rijk. We ontwikkelen een drone leger in Brusselaria, een leger van miljoenen bewapende robots, bestuurt door AI ontwikkeld in ons Rijk, we moeten de gehele aardse hulpbronnen immers veilig stellen voor Brusselaria. We gaan miljoenen laadpalen neerzetten voor dit volledig elektrisch aangedreven leger. (het moet immers wel milieu-bewust) Artificial Intellgence bestuurt voortaan Brusselaria, niet de mens. Ons Rijk is maar op 1 ding gericht, Brusselaria uitbreiden, zo nodig door onvrijwillige assimilatie. Dit moet allemaal verplicht worden in de grondwet van Brusselaria. Samen veroveren we de wereld, er is maar 1 dingetje voor nodig, een grondwetswijziging. Viva Brusselaria!

onesizefitsall | 09-05-19 | 11:53

Jetten rot op! We motten je niet.

born2killn00bs | 09-05-19 | 11:51

Al die eurofielen zijn bewust en consequent bezig met het fixeren en uitbreiden van hun toekomstige werkgelegenheid. Weg met die vermaledijde EU !!!

Pierre Lebon | 09-05-19 | 11:50

Uhhh wat moet die EU steelclub in onze nederlandse grondwet. Het moet niet gekker worden.Die jetten wordt een steeds grotere IT clown.Als hij gek wil doen zeg ik doe maar een bindend referendum in de grondwet vastleggen. Kijken wij wel of inderdaad zoals de NPO beweert dat 84 procent nederlanders voor die geweldige EU steelclub is.Als ze daar zo zeker van zijn moet dat toch geen enkel probleem zijn. TOCH. D666 het is en blijft een vreemd EUsteelclub knuffelclubje.

tweetybird | 09-05-19 | 11:49

Staat de Europese burger nou nog niet schaakmat? Ik zou maar opschieten. Zodra de economie implodeert wordt de massa namelijk wakker. En dan gaat de technocraat zich beroepen op wetten en regels die zijn ingevoerd/aangepast toen niemand er op zat te letten.

Ton8695 | 09-05-19 | 11:48

Rob doet een Erdogannetje met Kees de draaideurvee: democratie is als een treinreis met tussenstops en wetswijzigingen en op het eind is er EUDDR66. moehaha, pink in zijn mond al aaiend een poes

HetOorAakel | 09-05-19 | 11:47

Jezus, wat een ordinaire gast is de Jetten. Hij heeft een studie 'bestuurskunde' afgemaakt. Hij weet dus helemaal niets.

Thoth | 09-05-19 | 11:47

Darth Jetten

dr Rechts | 09-05-19 | 11:44

D66 had zich destijds waarschijnlijk net zo sterk gemaakt voor een Großdeutsches Reich in de grondwet...

Flatulent | 09-05-19 | 11:43 | 1

Ik heb er daarnet de grondwet van de oude DDR nog eens op nagelezen, ik meen de versie van 1968. Hoewel daar wel de vriendschap met andere socialistische landen wordt benadrukt, wordt er nergens gewag gemaakt van een lidmaatschap van welke internationale organisatie dan ook. Niet van de VN, niet van het Warschau-Pact en ook niet van de "Rat für Gegenseitige Wirtschaftshilfe", beter bekend als Comecon.

Heiner | 09-05-19 | 12:34

" de Europese Unie verdient een plek in onze Grondwet" ?? Hè ja, laten we onszelf definitief aan die anti democratische dictatuur vastketenen. Jetten verdient een plek in de krochten van de vergetelheid.

Pierre Lebon | 09-05-19 | 11:43

Alle Menschen werden Brüder.
Of je wilt of niet.
In 1940 hadden we ook zo`n partij die aansluiting bij het destijds heersende grote rijk wilde.

De luis | 09-05-19 | 11:41

In plaats van dat deze schertsfiguur ons als gepeupel continu in de kont neukt, wordt het hoog tijd dat meneer... nou ja meneer... zelf eens goed hard genomen wordt. De mafklapper heeft nog nooit van z'n leven één slag werk gedaan of z'n handen vies gemaakt.

Graeme Reaper3779 | 09-05-19 | 11:40

Daar hebben we hem, Rob Jetten: 75 jaar veiligheid in Europa.
De jaren zestig waren een stuk veiliger. Weinig moordenaars. Als jong meisje kon je zonder problemen ’s nachts door de stad lopen. Dat was in de jaren tachtig al niet meer mogelijk. In de jaren zestig bestond de EU nog niet. Sinds de EU is Nederland een hel op aarde aan het worden.
Veilig: waar heeft hij het over. Europa is een stuk onveiliger geworden. Het wordt elke dag erger. Elk uur, elke minuut. Elke seconde.
Twitter Belgie: zie link twitter.com/spacema09104056/status/11...
Onschuldig (vermoord) meisje koos ervoor om alleen met de fiets door een naargeestige wijk te willen fietsen langs het Albertkanaal. Zegt de rechter. Haar schuld. De schuld van het meisje. Van het kind. De rechter wast zijn handen in onschuld
Nog een link: op speciaal verzoek van Gerdi Verbeet. Een oorlog die al 1400 jaar duurt.
Deze oorlog is heel dichtbij ons. Nu. Slachtoffers zijn er al gevallen. In Nederland, in Europa. Heel veel al. Veilig, zijn wij veilig? Rob Jetten vindt van wel.
opiniez.com/2019/05/05/mijn-dodenherd...
Politici gebruiken woorden om mensen in slaap te sussen. Niets aan de hand, hoor. Wij beschermen jullie. Wij weten wat beter voor jullie is. Geloof ons nu maar. Stem nu maar op ons.
Mensen laten zich in slaap sussen. Worden pas wakker als er iets gebeurt met de buurman, de buurvrouw, een bekende. Als er doden gevallen zijn. In de tram, op de hei, op straat. Incidenten, steeds meer. Steeds meer moordpartijen. Steeds meer doden. Welterusten, Nederlandse bevolking. Slaap zacht.

onnosel | 09-05-19 | 11:40 | 1

Verdeel en heers. Als er straks een waarheid komt, staan mensen klaar om met elkaar in gevecht te gaan. En dan is alle macht en rijkdom voor de criminele elite. Precies volgens plan.

Ton8695 | 09-05-19 | 11:44

Prachtig: een politicus die zegt wat ie denkt en duidelijk is over wat z'n partij wil. Kom daar bij VVD of CDA maar eens om.

JTKDM | 09-05-19 | 11:37 | 2

Een politicus die zegt wat ie denkt. Denkt? Haha, je maakt een grapje.

voorbips | 09-05-19 | 11:54

Dus, zonder steun onder de bevolking (referendum) wordt het EU lidmaatschap uitgebreid, wordt de Euro door de strot getrapt en de ingeslagen weg met opstakels en beerputten snel omgebouwd tot eenrichtingsverkeer zodat er geen weg meer terug is.
Goed bezig D666, echt.. (verkeers)bord voor je kop?

boerk | 09-05-19 | 11:34

Puur landverraad!

Tomás de Torquemada | 09-05-19 | 11:33

'66 en Jetje zijn van het padje.

Borrom | 09-05-19 | 11:31

Zolang men het gedachtegoed van de Raad van Europa (wat anders dan de Europese Raad) maar links laat liggen, want die zit er he-le-maal naast voor wat betreft hun doctrines over de islam. Zó naast dat het wel stel amateurs lijken.
Dit is alvast één van hun standpunten: 'De islam hoort bij Europa, deelt haar culturele wortels, heeft veel bijgedragen aan de beschaving en erkent de universele rechten van de mens en de vrijheid van meningsuiting.'

Een dergelijk iets moet niets, maar dan ook niets met een Nederlandse grondwet te maken hebben.

Slogra | 09-05-19 | 11:31 | 2

Religie moet als algemene terminologie worden opgenomen (is het al). Welke "religie" dit is moet geen reet uitmaken. Iets met "gelijke behandeling".
Maar een uitzondering voor "religie" maakt al dat er geen gelijke behandeling is.

boerk | 09-05-19 | 11:36

@Slogra | 09-05-19 | 11:31 |
De islam heeft in Europa inderdaad wel iets bijgedragen ja. Vooral bergen doden en ontheemden. Waarom denkt u dat ze in het Oostblok niet bepaald zitten te springen om de 'cultuurverrijkers'? Omdat ze daar honderden jaren onder het Ottomaanse juk hebben gezucht. Men weet derhalve dan ook precíes wat voor vlees men in de kuip heeft en peinst er niet over het nog eens dunnetjes over te doen.

Verder is de claim van de Raad, dat "de islam de universele rechten van de mens erkent", absolute kolder. Sterker nog; men heeft de 'universele rechten van de mens' volgens de Sharia in het leven geroepen, het zogenaamde Caïro Verdrag, omdat men zich niet kon vinden in de "gewone" universele rechten van de mens. Hieronder een uiteenzetting (pdf alert):

- www.law.kuleuven.be/personal/mstorme/...

Als u de moeite neemt de tekst door te worstelen zult u zien dat het Caïro Verdrag niets met èchte mensenrechten van doen heeft, maar wel alles met de implementatie van de Sharia. En die druist dus tegen zo'n beetje álle(!) universele rechten van de mens in! De Raad van Europa praat derhalve dan ook enorme containers met stierenpe0p en zou aangaande dit onderwerp een spreekverbod moeten krijgen omdat hun aannames levensgevaarlijk zullen blijken voor de inheemse bevolkingen van Europa. En dan vooral voor de meisjes/ vrouwen.

Sjefke7807 | 09-05-19 | 14:59

D66 is bijna even eng als die groep die hier kwam in '40

Brainder | 09-05-19 | 11:29

Ik had die enge totalitaire nazigriezel gisteren plat kunnen rijden in het centrum van Den Haag. Niet gedaan, want rechtse mensen hebben fatsoen. Had me waarschijnlijk een lintje opgeleverd over een paar jaar. Ga weg, Rob Glibberveen!

Sidney_May | 09-05-19 | 11:28

Knetter. Verlies van nationale soevereiniteit mogelijk gemaakt door nationale soevereiniteit.

Zoltan | 09-05-19 | 11:27

Het word steeds gekker en gekker bij D66.

Nu is bekend dat D66 een eurofiele partij is maar dat ze zover gaan om hun droom een verenigde staten van Europa in onze grondwet te verankeren dat gaat wel heel erg ver.

Tijd dat we Jette eens opzij gaan zetten. Wie hoog klimt kan heel laag vallen.

lex63 | 09-05-19 | 11:27

Correct me if I am wrong:

Als je in Nederland de grondwet wil aanpassen/wijzigen dat moet dat toch ook met een 2/3 meerderheid worden aangenomen (beide kamers) en vervolgens verkiezingen en daarna weer worden aangenomen met een 2/3 meerderheid?

Dus het plan van Jetten zal deze procedure dan toch ook eerst moeten doorlopen?

Lochos | 09-05-19 | 11:25 | 6

Dat is correct bij mijn weten. Reden te meer om de idioterie van dit voorstel in te zien. Dit gaat weer uren en uren debateren opleveren. Uren die ze ook kunnen steken in betere Europese samenwerking. Minder rare regels, minder anti-democratische ellende ne betere structuren. Maar dat wil dhr Jetten niet. Die vind het prachtig gaan. Niemand heeft feeling of binding met de EU. Wat heeft dat nou voor zin man. Om alles op een hoop te vegen? Ga gewoon economisch samenwerken. Ga gewoon lekker op luchtige basis dingen samen doen. Maar hef dat parlement op, stuur de EC naar huis. Ga toch niet alles centraliseren. Dat heeft toch geen nut zo?

Maar nee, Jetten wil voor de buhne zijn lulverhaal vertellen. Lekker profileren. Nuttig man. Honderden ambtenaren weer uren bezig en dan de conclusie dat het met 100 tegen 50 weggestemd wordt in de kamer. Kansloos.

BBRDWR | 09-05-19 | 11:37

Dacht dat de EU-grondwet leidend was?
Dan passen ze die toch ff aan?

boerk | 09-05-19 | 11:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Ga toch pijpen, muts!

Ko Ranzig | 09-05-19 | 11:21

Wat als het EU verdrag verandert, dan is er een andere EU. Krijgen we dan weer een grondwetswijziging?

M.egafoon | 09-05-19 | 11:21

Je zou van dat lidmaatschap ook een gewone wet kunnen maken, maar Jetten gaat voor de ijzeren zekerheid van de 2/3e kamer meerderheid.

Wolfje_Tungsten | 09-05-19 | 11:20

Vroeger werden landverraders tegen een muur gezet.

Koonkluk Huis | 09-05-19 | 11:20

Is het niet hoog tijd dat we heel d66 opnemen in een gesloten inrichting.Wat een mafklappers zijn dat.En graag op eigen kosten, sophie weet de weg wel.

gerrie de perrie | 09-05-19 | 11:17

Jetten heeft vast een onderonsje met Timmerfrans gehad!

Harrie7949 | 09-05-19 | 11:17 | 1

Als Jetten echt onder dat volgegeten lijf van Frans zou hebben gelegen, waren we van hem af geweest....... Zo'n gewicht kan niemand op zich hebben!

hxl | 09-05-19 | 11:25

Weet je wat je moet Kees Vee en Robot, jullie moeten er een "Kroonjuweel" van maken, succes verzekerd.

Boy Cot | 09-05-19 | 11:16
-weggejorist-
De-Canadees | 09-05-19 | 11:15 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Klimaat vergeten we even, dat was de religie bij de vorige verkiezingen. Ze gokken dat ze mee kunnen liften op een EU succes, hopelijk krijgen ze Barts enorme populistische dreun voor de kiezen.

BozePaarseMan | 09-05-19 | 11:15

Die wil met die 2/3e moet voor Nexit zijn wel degelijk dit in de Grondwet hebben zodat dit van kracht wordt en er nooit een Nexit kan plaatsvinden. Kan SP ook nog een filmpje maken van deze mafklapper?

Jan, Leiden | 09-05-19 | 11:15

Zou die tweet van hem volgens de twitter regels niet geblockt moeten worden vanwege foute informatie?

Sjonie01 | 09-05-19 | 11:14

D66 is in een race verwikkeld met o.a. GroenLinks om de gunst van de EU-fiele kiezer. De kiezers die toch al lang en breed overtuigd zijn van het nut en de noodzaak van de EU. Prima toch? Laat ze elkaar maar opvreten, zolang er maar geen nieuwe EU-fiele kiezers bijkomen.

En zeker dit laatste is Jetten uitstekend toevertrouwd. Met dit soort krankzinnige uitspraken zal hij niet 1(!) eurosceptische kiezer overhalen om voor D66 te gaan... Wellicht hooguit een zwevende VVD, GroenLinks of PVDA stemmer.

De Libertariër | 09-05-19 | 11:14

Denk je nu echt dat een politieke partij nog iets van waarde heeft in NL? De Bilderberg groep en degene die de Bilderberg groep voorlicht hoe ze europa moeten hervormen tot het aansluit bij de nwo. De partij zoals vvd volgt deze weg en kijkt niet op of om naar de bevolking. De bevolking staat in de weg en moeten regels zo aangepast worden dat het volk mond dood is gemaakt en geen enkele betekenis en recht meer heeft.
En dan hebben we nog dat ene geloof waar we straks allemaal in moeten geloven. 5x bidden p/d je bek houden en werken voor 500€ p/m. Dit is de toekomst voor de Europese burger.
Nexit my ass, dat gaat nooit gebeuren hoe graag iedereen het ook zou willen.

jitro | 09-05-19 | 11:14 | 1

We worden geregeerd door ordinaire criminelen. In opdracht van de megalomane, schaamteloze Bilderberg giganten. De wereld wordt gegijzeld door dit elitaire groepje.

Ton8695 | 09-05-19 | 11:23

Ventje Jetten wordt steeds ongeloofwaardiger!

Eucalyppta | 09-05-19 | 11:13

"Maar die Britse chaos lijkt in essentie toch vooral veroorzaakt door politieke onwil om een decennia oud construct na één burgergril op te heffen, in plaats van dat het nou echt allemaal zo moeilijk is."

Sorry hoor, maar dat is echt te simpel. Het goed doen is echt heel moeilijk, en wat er bij kwam kijken is geweldig onderschat. Goede Vrijdag-akkoord, afspraken over onderhandelprocedure (en goedkeuring), vallende gaten in regelgeving, wegvallende handelsakkoorden, fysieke douanekwesties, dat zijn allemaal zaken waar amper over was nagedacht en niks over op papier was gezet. Onwil helpt dan inderdaad niet, maar dat besluitvorming niet zo makkelijk gaat als 48% niet voor het besluit is, en de 52% nu ook weer niet zo eenzijdig 1 visie aanhangt... niet zo gek.

Sjors W. | 09-05-19 | 11:13 | 2

Onzin.. men kan van vandaag op morgen naar een situatie zoals hij was voor het lidmaatschap. Maar de criminelen in Brussel en Den Haag werken niet voor ons..... ze werken tegen ons. Wij, het volk, zijn de vijand.

Ton8695 | 09-05-19 | 11:27

@Ton8695 | 09-05-19 | 11:27:
Je kunt niet naar een situatie van voor het lidmaatschap. De wereld is anders dan ten tijde van de start van het lidmaatschap.

Wat ik schreef gaat niet over het principe er in of er uit, dat interesseert me niks. Het gaat om de uitvoering. En uitvoering is moeilijk. Handel, bancaire zaken, internet, hoe om te gaan met de Facebooks van deze wereld, hoe om te gaan met verdragen die sinds de start van het lidmaatschap zijn gesloten... dat kun je niet afdoen als makkelijk.

Sjors W. | 09-05-19 | 12:03

Rob Jetten doet alsof EU Brussel voor ons goed en onmisbaar is.
Frans Timmermans is vanaf november 2014 Eurocommissaris met een salaris van 1000 euro per dag.

Laat Rob Jetten drie goede dingen noemen wat Frans voor ons land de afgelopen 4 jaar heeft gedaan?
Vooruit twee dan... een goed ding noemen mag ook.

sociaal_econoom | 09-05-19 | 11:12

Kwaadaardig!

CalamityJane | 09-05-19 | 11:12

Ik kom nog wel eens op de Amerikaanse oorlogskerkhof in Margraten. Maar de laatste tijd met gemengde gevoelens.
Als je die eindeloze rijen witte kruizen ziet en beseft dat al die jongens, vreemdelingen feitelijk, de hoogste prijs hebben betaald om ons onze vrijheid en zelfbeschikkingsrecht terug te geven - en dat er driekwart eeuw later Nederlandse politici zijn die met een cynische grijns op hun smoelen diezelfde principes verkwanselen aan weer een nieuwe buitenlandse mogendheid, waarvan het dictatoriale DNA vergelijkbaar is met dat van onze vijand van weleer... tja, dan wordt het je zwaar te moede.
De Quislings van 2019 heten nu Rutte, Jetten, Buma en Klaver.

Leipniz | 09-05-19 | 11:12 | 3

Bijna alleen maar jongens van 18-19-20 en na 75 jaar nog steeds veel verse bloemen.

Mr_Natural | 09-05-19 | 11:14

Inderdaad, gewoon de hedendaagse landverraders, het ergste is dat ze in feite net zo dom zijn als de NSB-meelopers en 80% van de politie-ambtenaren in de steden en dorpen.

grindbak | 09-05-19 | 11:18

Daar moest ik laatst in Arnhem aan denken. Hun inzet wordt nu verkwanseld door nationale en Brusselse politici die dit nog valselijk gebruiken ook door ons monddood te maken binnen 1 dictatoriaal Europa met controlemechanismen over ons hele leven.

Jan, Leiden | 09-05-19 | 11:19

Hoort VS ook bij Europa? Kijk die Jetten eens pro-Trump zijn! Dat zijn nogal vergezochte conclusie, niet waar?!

Net als deze populistische advertentie. Puur bedoeld om het narratief van Sophie Int Geld af te leiden. Maar belangrijker, angst voor de opkomst (en invloed) van FvD!

LuNaTeeQ | 09-05-19 | 11:11 | 1

Hij wil gewoon zelf de Trump van Europa worden.

1989 | 09-05-19 | 11:13

.. maar goed. Onze belangrijkste politici deden hun werkervaring op bij het studentencabaret. In die stijl besturen zij ons land richting EU-afgrond en bij dat feestje horen ballonnetjes en feestneuzen.
Ondergaan hoeft niet zo serieus te zijn.

Jan Passant mk2 | 09-05-19 | 11:09

Hallo zeg geenstijl "een decennia oud construct na één burgergril op te heffen". het was een referendum met daarna nog eens algemene verkiezingen waarbij ruim gestemd werd op de partijen die zeiden de brexit uit te voeren. vervolgens wordt er 3 jaar lang gesleept om maar niet op pad te gaan !:@! denk je dat er 3 jaar over gediscucieerd was als het 'stay' was geweest? Het was niet één burgergril, men wil het zelf doen en niet onder curatele staan van een EU dat bol staat van lobby, nepotisme en grillen van "welke regels gaan we nu weer bedenken om onszelf bezig te houden". #terugNaarEEG

Tieneus | 09-05-19 | 11:08

Als ik ergens niet op zit te wachten is het op een door babyface gladjanus Jetten geregisseerde samenleving. Die mag hij van mij in zijn sterretje steken. De landverrader

Therapietje | 09-05-19 | 11:08

Jetten kan zich alvast voorbereiden op een enorme domper met de Europese verkiezingen.

caspert79 | 09-05-19 | 11:08

Kansloos verhaal. Ongelofelijk. Dus als de EU besluit dat NL nog meer en nog meer moet afdragen aan bijdrage om deze ellende in de lucht te houden, dan moeten we dus eventjes een paar jaartjes geduld hebben voor we kunnen zeggen: tot hier en niet verder. Wat een onzin Robje.

Ja, Europa. Ja, samenwerking. Nee, EU en nee ondemocratische zooi. In plaats van dit soort kansloze voorstellen te opperen waar de heren dan weer uren mee bezig moeten om voor de buhne verhaaltjes van papier voor te lezen, zou D66 moeten zorgen dat de EU beter functioneert, voor zover mogelijk. In ieder geval een EU waar burgers de meerwaarde van zien en wat transparant en democratisch opereert. Genoeg te doen lijkt me. Los van dat het zinloos is natuurlijk. Je moet de EU tot het minimum beperken. Samen handelen, prima. Samen regels opstellen, ook prima. Maar niet alles en de godganse moer.

BBRDWR | 09-05-19 | 11:08

achterlijke idioot

langzullenweleven | 09-05-19 | 11:07

Certifiable idiot.

Muuke | 09-05-19 | 11:05

@Pelforth | 09-05-19 | 10:52:
niet alleen Zuid-Europa... wat denk je van Oost-Europa?
Deze landen zijn letterlijk en figuurlijk door Brussel opgekocht - een land als Polen krijgt sinds 2002 tot 2020 elk jaar miljarden euro's ondersteuning en subsidie.
Hetzelfde met Hongarije, Tsjechië, Letland, Roemenië etc.
De machthebbers in Brussel pakken zelf een vorstelijk salaris en maken ons alsmaar armer en wanhopiger.

sociaal_econoom | 09-05-19 | 11:05

Daarom heb ik nou zo de pest aan figuren als Jetten. Ze vertellen hun halve motief en de helft die ze kiezen rammelt ook nog.
Zeg nou gewoon; "Wij willen opgaan in de EU en de nationale gevoelens van Nederlanders uitroeien. Met wortel en tak! Inclusief tradities en culturele belevingen. We willen het snel en onze kaasschaafmethode gaat met hele dikke plakken. Als de inwoners van Nederland niet goedschiks willen afkikken van hun roots, dan rammen we ze er desnoods uit. Én we blijven diversifiëren en verdunnen, desnoods barst het van de allochtonen, van Bolsward tot Nuth en van Amsterdam tot ver voorbij het Uddelermeer".
Kijk dan heb je een open visier. Dan weet je wie je voor je hebt. Organoleptisch ben ik inmiddels zo verfijnd dat ik figuren als Jetten al kan ruiken. Gelukkig maar.

bolletje kaas. | 09-05-19 | 11:04 | 1

+1 , dus dat ie net zo duidelijk is als bijv Wilders, of de SGP, en dat je het er als kiezer dan mee eens kunt zijn of niet. Bestaat bijna niet meer.

skoftig | 09-05-19 | 11:26

Alleen al deze zin:

'Al bijna 75 jaar hebben we in Europa vrede, veiligheid en ongekende welvaart. Die Europese samenwerking verdient een plek in onze Grondwet.'

De zin zelf is een leugen want die 'vrede' hebben we te danken aan de NAVO.
En dan de leugens opgeborgen in deze zin.
-Vrede? Met al die terroristische aanslagen en continue dreiging ervan?
-Veiligheid? Met meer verwarde gekken op straat dan achter gesloten deuren?
-Ongekende welvaart? Met duizenden mensen onder de armoedegrens en een record aan zelfdodingen per jaar?

Rob Jetten moet zich schamen om zo namens 'ons' te spreken.

keestelpro | 09-05-19 | 11:03 | 3

Rob spreekt niet namens ons!!! Rob spreekt namens de boven hem gestelden!!! Rob is onderdeel van een groep ordinaire criminelen die 'het volk' klein willen houden om zelf groot te blijven.

Ton8695 | 09-05-19 | 11:07

Serviers, Kroaten, Bosniers, Ieren, Hongaren, Oost-Duitsers, Roemenen, Polen, Cyprioten, Basken, Catalanen en zo nog wat Europeanen zijn het er niet mee eens dat zij 'Al bijna 75 jaar vrede, hebben'. Grieken zijn het niet eens met die 75 jaar welvaart. Bulgaren ook al niet. Jetten heeft geen idee wat hij zegt.

tipo | 09-05-19 | 11:25

@tipo | 09-05-19 | 11:25:

Wat haalt u er allemaal bij? Ga die uitspraken maar eens onderzoeken, ze kloppen namelijk niet. Gekonkel en gedraai... gelieg en gemanipuleer, nul waarheid. Rob is onderdeel van een elite die de waarheid consequent probeert te vernietigen. Jetten weet precies wat hij zegt, dat moet wel als je staat te liegen, anders praat je jezelf vast. Helaas ziet Rob niet dat hij en zijn elitaire vrinden zichzelf al hebben laten zien boor de leugenaars die ze zijn. Het is wachten tot dat bij de massa ook indaalt. Binnenkort implodeert de economie, daarom moeten dit soort zaken nog snel even worden geregeld. U bent getuigen van de opkomst van de grootste dictatuur ooit.

Ton8695 | 09-05-19 | 11:34

In heel Nederland wordt geestdriftig Europadag gevierd. Frans Timmermans gaat op de schouders en wordt gedragen in Maastricht

lingo star | 09-05-19 | 11:03 | 2

Gedragen door een shovel, neem ik aan?

redthehaghue | 09-05-19 | 11:04

Op een oplegger lijkt me, past ook beter bij z'n functie, een oplegger op een oplegger.

Mr_Natural | 09-05-19 | 11:07

En ik vond Pechtold al een engerd. Wat een gluiperd. Iets in de grondwet vastleggen om te voorkomen dat toekomstige regeringen uit de EU stappen.
Hier een kaart van hoe Europa er uit kan zien in 2022
pbs.twimg.com/media/CrMyx14WEAAwCoC.j...
Ik vind dit aannemelijk, naar mate de EU steeds verder uitbreid naar het Oosten met netto ontvangers wordt het voor de netto betalers in het Westen steeds aantrekkelijker om uit te treden. Alleen zal Nederland nooit uittreden als Duitsland dat niet doet. Maar als Duitsland uittreed dan volgen wij.
En dat onvermijdelijke uittreden wil Rob Jetten onmogelijk maken.

Osdorpertje | 09-05-19 | 11:02

Dat snotjong suggereert dat het kabinet Europese richtlijnen zonder controle door de Tweede en Eerste Kamer kan jassen. Per decreet zeg maar. Dat is onzin: EU regelgeving dient omgezet te worden in Nederlandse regelgeving. En de Staten-Generaal zijn en blijven de wettelijke macht in ons land. En formeel dus niet de EU (althans niet rechtstreeks). Het lijkt mij staatsrechtelijk een kansloos gedrocht. Typische '66 kwaliteit zeg maar.

Oh, en laat Europa er even buiten '66, dat doet de EU ook al. Mat dank aan omhooggevallen bureaucraten als jullie. Bah.

Hetkanverkeren | 09-05-19 | 11:01 | 3

Dat snotjong heeft een Ollenkreng achter zich staan, die ook het referendum afschafte met terugwerkende kracht. En die heeft bea weer achter zich staan, beroerder kan het allemaal niet, met D66 in de regering.

gato | 09-05-19 | 11:17

Nee, de EU kan per decreet Nederland rechtstreeks regels opleggen. Ze gelden echter pas als Nederland ze bekend gemaakt heeft. Zie artikel 93 en 94 van de grondwet.

tipo | 09-05-19 | 11:28

@tipo | 09-05-19 | 11:28: Onder dankzegging voor uw eerdere link, ik lees dat echt anders: wetten.overheid.nl/BWBR0006799/2017-0... De huidige grondwet borgt dus eventuele inspraak van onze nationale wetgever, tenzij anders bepaald. De EU heeft in ons land dus geen blanco cheque (pun intended). Hoe het exacte wetsvoorstel van onze Robbie en Keessie eruit komt te zien heb ik nog niet gevonden, maar zonder tegenbericht ga ik er van uit, dat het eigenlijke doel van deze antidemocraten het elimineren van juist die inspraak is.

Hetkanverkeren | 09-05-19 | 11:54

Wat een mafkees zeker al vergeten dat we tegen de euro en de eu grondwet hebben gestemd waar ze later maar een verdrag van hebben gemaakt.

Sjonie01 | 09-05-19 | 11:00 | 1

Toen was hij 10, dat kun je hem niet kwalijk nemen... Proest!

redthehaghue | 09-05-19 | 11:03

In de grondwet zou moeten staan, dat snotneuzen als Jetten, Marietje, Klaver enz. eerst eens minimaal vijf jaar met de poten in de klei moeten staan! Zwaaien met een papiertje maar niets kunnen, schijnt een hype te zijn op het Binnenhof!

redthehaghue | 09-05-19 | 11:00 | 1

Helemaal waar en vergeet Klaas van VVD ook niet hè!

Rdock | 09-05-19 | 11:03

De criminele handpoppen in de politiek zijn ons, namens een criminele elite, kapot aan het maken. Wanneer wordt de massa wakker. We worden geregeerd door ordinaire criminelen met maar 1 agenda... zichzelf en de boven hen gestelden. Zoals Alexander Penthouse Pechtold een paar jaar geleden zei... het volk, houd toch eens op over dat volk. De criminelen die dit hele continent, de hele planeet vernietigen, hebben vrij spel. Over 10jr hebben we spijt dat we dit geen halt hebben toegeroepen.

Ton8695 | 09-05-19 | 11:00 | 1

Ik heb nu al spijt.

Rdock | 09-05-19 | 11:02

Jet is nog maar net droog achter zijn oren, komt nog maar net om de hoek kijken, en heeft al grootse waanideeën. Dan moet je toch wel super naïef en wellicht een klein beetje dom zijn.
De laatste stuiptrekkingen van D’66.
Referendum weg, gekozen burgemeester weg, en hopelijk EU weg. En alsjeblieft laat Kees V. zich maar lekker bezighouden met ijsjes likken want daar is ie wel goed in denk ik.

Rdock | 09-05-19 | 11:00 | 2

Dat de sul er met zijn bij-liefje samen aan het likken was op het internet getuigt al niet van veel intelligentie, dit land verdient 10x betere politici.

grindbak | 09-05-19 | 11:08

D66 is niks anders dan een gemaskeerde linker vleugel van de VVD. Onpopulaire maatregelen laten ze door D66 aandragen, dan blijft de VVD uit de wind. Althans dat hopen ze.

caspert79 | 09-05-19 | 11:12

Hij kan in de gondwet zetten wat hij wil maar dan kan hij nog steeds niet hand in hand door de Schilderswijk.

uisge baugh | 09-05-19 | 11:00

Dit heeft Donner ook al geopteerd: een onvoorwaardelijk lidmaatschap. Iedereen was het over eens dat het je onderhandelingspositie kapot maakt en je een speelbal van andere landen. Ook is niets onomkeerbaar in wetgeving.

arlen | 09-05-19 | 10:58 | 2

Donner en Sorgdrager hebben wel meer in de grondwet gezet, die wij, burgers, niet willen . Wordt tijd dat deze figuren verdwijnen.

gato | 09-05-19 | 11:23

Donner en zijn pupil Ballin zitten hoog in de lakeienklasse.

Beefbus | 09-05-19 | 11:31

Erdogan is ook een sterke voorstander van de 'gecontroleerde democratie'

BASinnic | 09-05-19 | 10:58

Trekpop Jetten zegt weer wat. Begin eens met meer directe inspraak voor de burger. Via een referendum bij voorbeeld.. O wacht, anti democratie partij D66 is daar net als Groen Lullig Links tegen.

donkieshot | 09-05-19 | 10:58

Mooie dikbetaalde baantjes vastleggen in de grondwet. Dat is wat het volk wil!

Omebert | 09-05-19 | 10:56

Ik zou daar alleen mee kunnen instemmen als ook elke wijziging van het EU-verdrag zou moeten worden behandeld als grondwetswijziging. En bij voorkeur natuurlijk ook een referendum.

dodo12321 | 09-05-19 | 10:55

Jetten is nog maar een jonge vent, geen levenswijsheid, en een opgeblazen ego. ik heb een verschrikkelijke verachting voor deze sneuneus, nu al.

lanexx | 09-05-19 | 10:54 | 5

..een opgeblazen ego gaat nogal samen met heaumeau...

pigadaki | 09-05-19 | 11:04

@BASinnic | 09-05-19 | 11:00: Dat zie jij héél goed! Zij zijn leeg, net als die van de narcist om de hoek, geen ziel alleen uiterlijk vertoon

pigadaki | 09-05-19 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Staatsrechtelijk blijft uittreding altijd mogelijk ja. Maar de drempel wordt wel heel hoog gelegd. Wanneer het in de grondwet verankerd hebt, heb je minder gekken nodig om een uittreding tegen te houden. Dictatuur66. Wordt een eng clubje.

Mart6037 | 09-05-19 | 10:54

Sleuteltje uit z'n rug trekken, en weggooien!

LoesjeP | 09-05-19 | 10:53 | 2

Hahaha... +1!

Ton8695 | 09-05-19 | 11:02

Sleutel in de sloot gooien.
Sleutels horen in sloten.

keestelpro | 09-05-19 | 11:06

Onzinnig voorstel....... is volstrekt geen meerderheid voor in de 2e Kamer...... het geeft enkel aan dat 66 en Jetten (samen met stagiaire bonker Kees) compleet los gezogen zijn van de werkelijkheid en hun partij daarmee als overbodig wegzetten

Fatwabuster | 09-05-19 | 10:53

Wat een enge enge hele enge gladde aal is dit zeg. Enger dan eng en dan durven te praten over het rechtse fascisme gadverdamme. Kots die gozer echt uit.

Kipsnipdewip | 09-05-19 | 10:52 | 1

Deze man is rechtser dan rechts, dat is nu net het probleem, velen zien niet in wat voor soort 'staat' EUroscisten proberen te creeeren.

litebyte | 09-05-19 | 11:10

Men weet toch wat d66 met hun kroonjuwelen doet. Komt het niet uit, dan gooien ze het weg in het kader van: Zo is het niet bedoeld.

Het lijkt mij sterk dat een lidmaatschap in de grondwet kan. Dan is het ook mogelijk om lid te worden van de Verenigde Staten, of Verenigd Koninkrijk of zelfs van de Russische Federatie.

Laat het maar zoals het nu is

edo2018 | 09-05-19 | 10:51

Stem op 23 mei voor Europa en dus tegen de EU.

HaatbaardKnipper | 09-05-19 | 10:51 | 1

Doen.

Muuke | 09-05-19 | 11:09

Jetten wil, zo zegt hij, voorkomen "dat je als Nederland niet in een opvlieging uit de Europese Unie kunt stappen".
Wat is dat, een opvlieging? Ik ken opwelling en ik ken opvlieger, maar opvlieging?
Wat gebeurt er, als Nederland een opvlieging heeft, of als de Nederlandse burger een opvlieging heeft? Wat kun je doen tegen opvliegingen? Als Ollongren een opvlieger heeft, dan weet ik wel zo'n beetje wat er aan de hand is, en dat Robot Jetten nooit iets in een opwelling heeft gedaan, dat snap ik ook, maar als je een opvlieging hebt, wat gebeurt er dan?

Schoorsteenveger | 09-05-19 | 10:51 | 4

Die opvliegingen heten bij de gewone mensen democratie. In eigen land wordt FvD overal bij de prov staten buitengesloten, door de drammers van d66 en pvda. Wat de mensen stemmen interesseert ze niet. Zo gaat het in Turkije ook.
Uitslag niet gewenst hoppa, schijt aan de kiezers.

bqbq | 09-05-19 | 10:56

@bqbq | 09-05-19 | 10:56:
Het lijkt haast een Freudiaanse verspreking. Opvlieging, dat is als de uil van Minerva zijn vleugels uitslaat. Dat is als de meeuw van de PVV de vleugels strekt. Dat is, meer algemeen, als de burger zich niet laat ringen en kooien en zelf zijn weg kiest. Kortwieken, dat is wat Jetten voorstaat, en wat Ollongren wil, zodat we niet meer kunnen opvliegen.

Schoorsteenveger | 09-05-19 | 11:02

In een opvlieging uit de EU! Met een afgeschaft referendum!!!
Moment ik ga eerst vijf minuten keihard lachen.

keestelpro | 09-05-19 | 11:08
▼ 1 antwoord verborgen

En dan gelijk Sinterklaas UIT de grondwet!

De-Canadees | 09-05-19 | 10:50

Het is kennelijk een beetje de tijd in de evolutie dat verwarde machtspotentaten hun stempel voor eeuwig in schokbeton willen gieten.

Einde van de Domheid | 09-05-19 | 10:48

Onze toekomst ligt inderdaad in Europa. Maar niet in de EU in haar huidige vorm.

Kap nou eens met het vol bewust vermengen van die twee termen.

Heau even | 09-05-19 | 10:48 | 1

hear. hear.

Einde van de Domheid | 09-05-19 | 10:49

"Een vertrek uit de EU, hoe fel D66 daar ook tegen is, moet staatsrechtelijk altijd mogelijk blijven. Maar dat moet dan wel ordentelijk, met spelregels. Die zijn er nu niet. We willen nooit de chaos en schade die we nu in het Verenigd Koninkrijk zien."

Zijn die "spelregels" niet de reden voor de chaos die is ontstaan?

nikolaos | 09-05-19 | 10:47

@De Libertarier ... verwarde jongeman ...

Rob Jetten is 31 en komt net van school... hij heeft geen werkervaring en ook geen levenswijsheid.
Deze jongen gaat aan ons vertellen dat we van het schone aardgas af moeten en dat we blij moeten zijn met Brussel.

Ben 66... en weet dat de EEG van 9 lidstaten goed was - de welvaart ging toen met sprongen omhoog.
Na de val van de Muur in 1989 hebben de machthebbers in Brussel...
Oost-Europa van de Sovjet Unie ingepalmd en daar betalen wij ons nu scheel aan.... plus nog eens 35.000 ambtenaren die bij het grote EU werkzaam zijn.

sociaal_econoom | 09-05-19 | 10:46 | 3

Sinds de EU draait om de Euro is zuid Europa verarmd, hebben we die ongebreidelde migratiestromen, die niks opleveren en betaalt NW Europa de rekening.

Pelforth | 09-05-19 | 10:52

weet u, ik denk werkelijk dat als je eens een keer in het hoofd van Rob Jetten zou kunnen kijken en zijn gedachten kunt volgen, dat je er weinig anders dan angst, onzekerheid en verwarring zult vinden.

Democratie = ineptocratie. Het zwakste deel van de bevolking (altijd de nummerieke meerderheid) dat het minst tot productie in staat is, kiest de volksvertegenwoordigers, niet geheel toevallig vaak simpelweg redelijke acteurs zonder de juiste ervaring, opleiding, personality en bestuurlijk gogme.

De Libertariër | 09-05-19 | 11:05

Het is niet eens dat dure moloch daar in Brussel wat zoveel geld kost: Het zijn de foute beslissingen daar in Brussel die ons onheil brengen. Het op de loop laten en zelfs faciliteren van de ongebreidelde immigratie van cultuurvijandige en improductieve personen is al destructief voor onze welvaart. Daar bovenop komt de groene gekte, die ook al in het EU-bestuur zijn kop opsteekt. Beide punten zullen ons uiteindelijk (op)breken. De welvaart stijgt al jaren niet meer, ondanks dat men ons een rad voor ogen probeert te draaien met allerlei niet ter zake doende cijfers. Ook het avontuur met de Euro en het rentebeleid is ongeëvenaard qua risico voor de toekomst. En dan de begerige ogen van Frankrijk naar de Nederlandse pensioenen moet ons doen huiveren. Tijd voor harde hervormingen of een Nexit!

kortebroek | 09-05-19 | 11:09

Eerst het referendum om zeep helpen en nu de weg naar een nexit grondwettelijk blokkeren. Kan iemand dit verwarde jongetje even ophalen uit de ballenbak?

Nederland is niet bevrijd door "Europa". Nederland is bevrijd door de geallieerden. Feitelijk helpen lieden als Jetten (en iedereen in de EU-polonaise) om Hitler's natte droom van een groot, verenigd Europa ("das dritte Reich") alsnog te realiseren. Eet dat, klojo!

Albert_Zweistein | 09-05-19 | 10:46 | 1

@Albert
D66 noemt zichzelf een liberale en transparante partij... totdat ze de macht krijgen in Den Haag, de provincie of in de gemeente.
Op het gebied van klimaat, migratie en EU-Brussel zijn ze autoritair en zeer dwangmatig bezig.
Via allerlei regels en wetten (leraar eigenschap) moeten wij naar hun pijpen dansen.

sociaal_econoom | 09-05-19 | 10:59

Landverrader!

RamondeM | 09-05-19 | 10:45

Jetten pleit voor een Anschluß.

Als hij daadwerkelijk spelregels wil opstellen voor een vertrek uit de EU, dan zou hij die spelregels moeten opstellen. Niet dit soort idioterie. Opvallend is dat D66 tegen een voorstel heeft gestemd dat er een 2/3 meerderheid in beide parlementen moet zijn om EU regels die de Nederlandse grondwet overstijgen goed te keuren. Nu is een enkele meerderheid in de TK genoeg voor de overdracht van soevereiniteit.

El Rico Grande | 09-05-19 | 10:45 | 1

En dan te bedenken dat we - in tegenstelling tot beschaafde westerse landen - geen constitutioneel hof hebben, dat wetten (inclusief EU-wetten) moet toetsen aan de Grondwet.
Bij gebrek aan beter was die vereiste 2/3 meerderheid tenminste nog een redelijk werkend veiligheidsventiel dat zorgde dat de politieke waan van de dag niet zomaar het werk van Thorbecke teniet kon doen. Doodeng dat ons politiek systeem, tot aan de rand gevuld met eurofielen en andere landverraders, nu aan 50% +1 stem genoeg heeft om de heilige letter van de Grondwet te omzeilen en het laatste restje Nederlandse soevereiniteit weg te geven.

Leipniz | 09-05-19 | 10:57

Een (publiek) bestuurder die de term "spelregels" in relatie tot belangrijke bestuurlijke en/of juridische besluitvorming gebruikt, dan ben je altijd af!

Het geeft maar weer eens aan hoe onervaren deze dhr. Jetten is. Helaas is tegen dit soort proleten nog nauwelijks iets te doen binnen de EU.

Al eerder hier aangegeven feitelijk is het zo dat een Chinese onderdaan al meer democratische invloed heeft dan een EU-kiezer. Dat is best eng.

litebyte | 09-05-19 | 10:45

Jochie is al vroeg bezig met zijn toekomstig baantje in Brussel

Vrijheidsstrijder | 09-05-19 | 10:44

Geef dat joch een bloemetjesjurk en kaartjes voor het Songfestival.

Jos Tiebent | 09-05-19 | 10:44 | 2

Rob Jetten: "been there, done that, got the dress"

Dutchbeaurouge | 09-05-19 | 10:45

zo kun je het ook zeggen!

Einde van de Domheid | 09-05-19 | 10:51

De EU, het klimaat en nieuwe fascisten hebben niets te zoeken in een Grondwet waar zij een einde aan willen maken, waarde heer Dol Kuiken van '66.

Jan Passant mk2 | 09-05-19 | 10:44

Een eng, omhooggevallen kereltje. Maar binnen Dalend 666 hadden ze voor nu even niks anders, laat staan beters.

Es-O-Es | 09-05-19 | 10:43

Ik vind wel dat hij het vriendelijker brengt dan die Oostenrijkse meneer het vroeger deed.

Mr_Natural | 09-05-19 | 10:43 | 4

Hier valt niet meer overheen te reaguren lol

Rest In Privacy | 09-05-19 | 10:51

"The Austrians are brilliant people. They made the world believe that Hitler was a German and Beethoven an Austrian".
Billy Wilder

El Rico Grande | 09-05-19 | 10:52

De toon is vriendelijker, de boodschap extremistischer, dat wel.

keestelpro | 09-05-19 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

Wat Jetten voorstelt, staat al in artikel 93 en 94 van de grondwet. Dus degenen die hier tegen zijn, moeten de grondwet wijzigen. Jetten heeft allang zijn zin, dus waarom stelt hij het dan nog eens voor? www.denederlandsegrondwet.nl/id/vkugb...

tipo | 09-05-19 | 10:42

Jetten is echt een clownesk figuur. Dat jochie is niet relevant en gaat het ook niet worden. Over een paar jaar is die weg uit de politiek en zit ergens 3 dagen in de week in de 1 of andere flutcommissie van de overheid slap te ouwehoeren over de noodzaak van regenboogzebrapaden.

Maar feitelijk is D66 geworden, dat wat zij altijd veroordeelden; een linkse vorm van de PVV. Ze doen namelijk weinig meer dan pesten en uitdagen, dat waar de PVV ook zo goed in is. Ik denk dat het komt door de extreme focus die Kereltje Pechtold altijd op de PVV heeft gehad; waar je op let, besmet je. Intussen doet D66 ook weinig meer dan proefballonnen oplaten, rijk gevuld met Populistisch drijfgas. Om maar aan hun slinkende achterban te blijven bewijzen hoe loeihard ze wel niet zijn voor klimaat en voor EU.

Overcompensatie van inhoudsloze schreeuwlelijkerts. D66 ís niks, is het ook nooit geweest, het is een partij waar mensen op stemmen die graag bang gemaakt willen worden. Bang voor CO2, bang voor Brexit taferelen, maar vooral bang voor hun eigen hachje dus. En hoe D66 bij monde van het volkomen belachelijke peperkoeken-mannetje Jetten ook loopt te tetteren over de Noodzaak van Europa, de Noodzaak van immigratie of de Noodzaak van klimaat maatregelen, uiteindelijk propageren ze alleen maar door links-populistische sentimenten aangewakkerde angsten.

De grondwet wijzigen, ik bedoel... Eerst het referendum over de Europese grondwet de prullenbak in flikkeren, dán het referendum over de Oekraïne verscheuren, dan het referendum eenzijdig afschaffen zoals alleen de DDR ooit heeft gedaan, en dan doodleuk een voorstel indienen om de grondwet te wijzigen.

Typisch PVV gedrag. Ze weten echt wel dat het volkomen onhaalbaar is maar ze pesten zo graag he. Ze dagen zo graag uit. "Ja lekker prikkelen", kirt Schuurspons-Jetten vrolijk, als hij in zijn 'klimaatdrammer' hoodie tussen de madeliefjes in zijn tuin met zijn golden retriever aan het stoeien is. Niemand schiet er wat mee op, maar hey, D66 heeft hun standpunt weer onder het voetlicht kunnen brengen en dat is waar het D66 vooral om gaat; D66 promoten. Idealisme mn reet.

Dutchbeaurouge | 09-05-19 | 10:41 | 3

"erst het referendum over de Europese grondwet de prullenbak in flikkeren, dán het referendum over de Oekraïne verscheuren, dan het referendum eenzijdig afschaffen zoals alleen de DDR ooit heeft gedaan, en dan doodleuk een voorstel indienen om de grondwet te wijzigen"

Het is bijna fascisme. Pure volksverlakkerij.

keestelpro | 09-05-19 | 10:55

@keestelpro | 09-05-19 | 10:55: Het is gewoon fascisme met wat extra stappen. Het nationalistische aspect is in dit geval het kader van de EU natie, maar voor de rest is tikt het alle fascetten aan; autoritair nationalisme, antidemocratisch, anticommunistisch, antiliberaal, antiparlementair en anti-intellectueel.

Hunkje | 09-05-19 | 11:06

*Facetten

Hunkje | 09-05-19 | 11:08

Kees Verhoeven; "Zo voorkomen we dat we ons land zomaar in #Nexit chaos storten."

Volgens mij bedoel je; "zo voorkomeen we dat de democratische wens van burgers gehoord en nageleefd moet worden."

Hunkje | 09-05-19 | 10:41

Beetje rare timing om dit te gaan roepen in een tijd waar EU steun al jaar na jaar afzwakt

Nederland heeft al meerdere keren nee gezecht via referenda richting EU

niemand specifiek | 09-05-19 | 10:40

Robo Jetten eigenlijk een soort
Hitler light! maar veel gevaarlijker dan de groene khmer van Yasser Klaver.

Halul gebakken | 09-05-19 | 10:40

Hoe kunnen wij als volk aangeven dat wij tegen dit voorstel zijn. Dit kan toch niet op een moment als deze wanneer het algemeen bekend is dat er een flink aantal burgers is dat sceptsich is naar de eu.

Kami sama | 09-05-19 | 10:40

Kan hij niks aan doen , hij is uit de kinderstoel gevallen , wat 1 zot is die vogel!!

vanrechteren | 09-05-19 | 10:39

Een raar voorstel. De Grondwet heeft als doel de mens te beschermen tegen een almachtige overheid. Als je al iets in de Grondwet zou willen en moeten regelen, is dat een uittreding juist makkelijk zou moeten zijn.

Sierstrip | 09-05-19 | 10:38 | 5

@tipo | 09-05-19 | 10:52:

Er zijn weinig zaken waar ik me meer over verbaas dan hoe een gemiddelde Nederlander de Grondwet ziet. Ik denk dat minstens 90% werkelijk het idee heeft dat de Grondwet voor burgers is opgesteld, in plaats van door de Staat, voor de Staat.

De Libertariër | 09-05-19 | 11:08

@De Libertariër | 09-05-19 | 10:44: Lees eens wat over staatsrecht. Je mist het springende punt. De Grondwet heeft als geadresseerde de overheid. Niet de burger. Jetten weet dat niet eens.

Sierstrip | 09-05-19 | 11:42

@De Libertariër | 09-05-19 | 10:44:
Jawel, het recht op gelijke behandeling in gelijke gevallen, helaas kan een burger geen rechten aan de Grondwet ontlenen, dat heeft de overheid/wetgever afgeschermd.

art 1. Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Hangt bij elke Gemeente boven de balie, er is geen Gemeente die zich eraan houdt. Immers een asieleiser krijgt binnen 3 maanden woonruimte op verzoek U niet.

Beroep = Boerenlul | 09-05-19 | 12:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Een downgrade is noodzakkelijk, kunnen we er niet voor zorgen dat hij enkel nog koffie en thee kan zetten of zo ?

Lt-Kol Kilgore | 09-05-19 | 10:37 | 1

Ik betwijfel of hij zelfs dat kan

Ibu | 09-05-19 | 11:17

Goed idee van Rob Jetten. Ik zou nog verder gaan dan dat. Zet in de grondwet dat D66 altijd met 20 zetels vertegenwoordigd moet zijn in eerste en tweede kamer. Democratie is iets vreselijks, nietwaar Rob?!

El Rico Grande | 09-05-19 | 10:37

Rob Jetten ziet de bui hangen --> hij weet dat zijn populariteit bij het volk en D66 dalende is.
Hij denkt ik word dadelijk Europarlementariër in Brussel.
Een loon van 8100 per maand - plus 4500 euro onkostenvergoeding.

EU-Brussel is een opvanghuis voor Kamerleden en politici die hier mislukt zijn.
Zoals Frans Timmermans... minder werk, lekker in de luwte en in loon gaan ze er een stuk op vooruit.

sociaal_econoom | 09-05-19 | 10:36

Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Gewone_mevrouw | 09-05-19 | 10:35

Lijkt me een uitstekende gelegenheid om iedereen er nog maar eens aan te herinneren dat de Grondwet volstaat met verplichtingen en niet met rechten. Zo snel mogelijk door de shredder met dat Marxistische vod.

Is lichtpunt Jetten er trouwens al achter dat Nederland door de geallieerden werd bevrijd, en niet door 'Europa', zoals deze verwarde jongeman een week geleden in een interview aangaf?

De Libertariër | 09-05-19 | 10:33 | 1

Wil je wel even poten af van/voor de carrieremogelijkheden voor hem en zijn gelijken?

ger1306 | 09-05-19 | 10:38

Wat een koekwous zeggen ze bij ons in Brabant

pibasso | 09-05-19 | 10:32 | 1

Er mankeert hem inderdaad het een en ander.

Muuke | 09-05-19 | 10:43

Wanneer de echte beslissers hun hand uit handpop Jette halen, blijft er een hoopje ellende over

ScumbaggusMaximus | 09-05-19 | 10:32

Prima idee! Fijn dat we een politicus hebben die niet bang is voor rechts met meningen gebaseerd op fake news.

RenJeRotter | 09-05-19 | 10:32

Opmerkelijk hoe de EU-adepten altijd een voorkeur hebben voor een ordentelijk, gereguleerd proces als het verminderen van de invloed van de EU betreft. Machtsoverdracht naar de EU gaat altijd via ondoorzichtige achterkamertjes, geschonden referenda of valse voorlichting, maar dat is geen probleem.

Franker | 09-05-19 | 10:32

D66 truc mooi in beeld gebracht want door een nexit onmogelijk te maken via de grondwet, kunnen ze het referendum weer gaan bepleiten als typisch D66 standpunt.
Democratie volgens D66 is geen democratie als je belangrijke issues gaat verankeren in de grondwet.

theJ71 | 09-05-19 | 10:31 | 1

Precies, je ziet het al aankomen.

pibasso | 09-05-19 | 10:33

Nee, liever instelling van een nieuwe feestdag:-
'1 juni 2005'.

HogeNood | 09-05-19 | 10:31

"... als het nu al nagenoeg onmogelijk lijkt een referendumuitslag door het politieke systeem uit te laten voeren."
Daar kunnen we in dit land over meepraten.
imgw.rgcdn.nl/0961be72527242e4b376169...

de visser | 09-05-19 | 10:30

Eng mannetje. Hij had het er vorig jaar al over of 2 jaar geleden toen had ik ook al het idee dat hij Nexit onnogelijk wilde maken. We hebben een EU waar keer op keer tegen gestemd wordt door de NL bevolking. De EU verkiezingen daar draaft maar een klein deel van de stemgerechtigden op. 37% ofzo de afgelopen 15 jaar/4 stembusgangen? Van die 37% is een flink deel EUsceptisch ook nog. Er is geen draagvlak voor EU in NL en dan komt sukkeltje met dit! Stemzeweg!

sjef-van-iekel | 09-05-19 | 10:29

Nederland en Europa gaan hand in hand. Dit is namelijk geografisch zo bepaald. Echter Nederland en EU zullen we maar niet hard gaan vastleggen, klinkt als een gedwongen huwelijk.

The_Black_Knight | 09-05-19 | 10:29 | 1

Hoezo? EU heeft NL al verneukt.... nu moeten we trouwen. #Somalia#rulez

Pedronegro | 09-05-19 | 11:15

Weer zo'n engnek zonder kinderen. Rutte, Merkel, Macron, May: allemaal mensen die niet verder denken dan de volgende verkiezingen in plaats van: in welke wereld wil ik dat mijn kinderen opgroeien. En dat stuurt ons de toekomst in met een EU-superstaat. Stem ze weg, mensen!

Joris Draaksteker | 09-05-19 | 10:29 | 3

Precies.

pibasso | 09-05-19 | 10:34

Juistem!

borrelnoot | 09-05-19 | 10:44

Goed punt. Vaak denk ik dat mensen met kinderen gemiddeld meer vertrouwen hebben in de toekomst.

inure | 09-05-19 | 15:59

Dit is het zelfde als het statement van Mussert dat ze lekker met de armen overelkaar gingen toekijken hoe de duitsers hier binnen marcheerden.

ikworstelengadouchen | 09-05-19 | 10:28

Dit is van een hemeltergende onbeschaamdheid, nog arroganter en onbeschofter dan het rücksichtslos om zeep helpen van het referendum. Heeft werkelijk niets, maar dan ook niets meer te maken met waar D66 ooit voor is opgericht. Hoezeer kun je als politicus het volk verachten? Kun je je nog verder verlagen dan Pechtold al deed?

Schoorsteenveger | 09-05-19 | 10:28 | 1

Rob en Kees zijn niet de grootste (n)lichten.

grindbak | 09-05-19 | 10:30

Ik erger mijn aan het stelselmatig verwarren van de EU met Europa.

baskb | 09-05-19 | 10:27

Rob Jetten, is dat de mechanische uitvoering van Anton Mussert?

Verhoeve4365 | 09-05-19 | 10:27

Huh huh...... De vraag is nu: krijgt dit een meerderheid?

kotelet | 09-05-19 | 10:27

Goed voorstel. Nederland hoort bij Europa als Limburg bij Nederland.

Ardbeg | 09-05-19 | 10:26 | 4

Die tweede zin schopt de eerste zin onderuit. :-)

keestelpro | 09-05-19 | 10:28

Nederlands of Belgisch Limburg?

hetlaastewoord | 09-05-19 | 10:30

Limburg, de Duitse stad?

de visser | 09-05-19 | 10:36
▼ 1 antwoord verborgen

Ik kan er niets aan doen. Ik weet dat het kinderachtig is. Maar ik word kots en kots misselijk als ik die kop van jetten alleen al zie. Wat een misselijk mannetje is dat zeg.....

hetlaastewoord | 09-05-19 | 10:25

Landverraad. Zij brengen Nederland onder invloed van een vreemde mogendheid. Oppakken die gasten.

Kaas de Vies | 09-05-19 | 10:24 | 4

Ik hoop zo erg dat landverraders ooit worden gestraft, net als toen.

hetlaastewoord | 09-05-19 | 10:28

@keestelpro | 09-05-19 | 10:27: grote probleem is, hier wordt niks getest aan de grondwet, de eerste kamer wordt geacht dit te doen en niet bijv een Hoge rechtshof zoals in bijv de USA.

ikworstelengadouchen | 09-05-19 | 10:30

@hetlaastewoord | 09-05-19 | 10:28: in de USA is trump goed bezig, hou comey in de gaten, die gaat het binnenkort heel zwaar krijgen, daarna zullen brennan en clapper volgen...

ikworstelengadouchen | 09-05-19 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

De chaos die Brexit heet,word vooral veroorzaakt door de eu die het V.K. helemaal niet kwijt wil.

ditotje | 09-05-19 | 10:24 | 6

@Is dit nog nieuws? | 09-05-19 | 10:28:
Nou,dat is nu precies wat ik tegen mijn Engelse echtgenote zei gisteren.
Waarom stemmen als je er toch uit gaat?Waarop zij zei,"we gaan er niet uit".

ditotje | 09-05-19 | 10:35

@Is dit nog nieuws? | 09-05-19 | 10:28: Dat ze er in oktober uitstappen moet nog maar blijken, de dictators in Brussel doen er alles aan om het VK in de tang te houden. De ellende begon al meteen met de grootst mogelijke fout: een remainer als May de onderhandelingen laten leiden.

Goofje | 09-05-19 | 10:36

met UK raken ze een nettobetaler kwijt, moet je nagaan als de Nederlanders ook zouden vertrekken.... dag EU. als wij zoveel aan de EU verdienen waarom moeten dan telkens belastingen en accijnzen omhoog ? zoveel verbetering zie ik niet van dat extra geld wat ze in den haag innen....

ikworstelengadouchen | 09-05-19 | 10:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Flippo’s

swassannuf | 09-05-19 | 10:23 | 1

Die was al beter dan deze Jet 0.4

Kladderadatsch | 09-05-19 | 12:08

Nein danke!

Bozepanda | 09-05-19 | 10:23

Dit land ligt geografisch al in de regio die Europa heet. Ik denk dat Jetje de EU bedoelt?

ScumbaggusMaximus | 09-05-19 | 10:22 | 1

Of lees het artikel de volgende keer...

ScumbaggusMaximus | 09-05-19 | 10:23

Zou hij echt zo bang voor een referendum zijn? (....)
-

Bernhard de II | 09-05-19 | 10:22 | 2

Ja

kortebroek | 09-05-19 | 10:23

Dat referendum was er ooit in 2005. Die uitslag kan niet meer ongedaan gemaakt worden. En nieuwe referenda zijn (daardoor) van de baan.
Je kan een uitslag wel negeren maar het sentiment binnen een volk niet.

keestelpro | 09-05-19 | 10:31

Zo dat waren veel leugens in een kort tijdsbestek!
Rob Jetten werpt zich steeds meer op als v(err)ader des vaderlands.

keestelpro | 09-05-19 | 10:21 | 2

IDD. D66 komt nu al in aanmerking voor de 'bruinhemden van het jaar' award.

GeFlipt | 09-05-19 | 10:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken