Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

FIJNSTOF - Amsterdam moet MINDER REMMEN!

Fijnstof in Randstad NIET door benzine/diesel. Remschijven Grote Boosdoenert

Social

Hoera. Een beetje lucht voor amechtig hoestend Amsterdam. Die duizenden fijnstofdoden die volgens Sharon Dijksma een jaar eerder het leven laten, komen NIET door benzineslurpers en sjoemeldiesels die weldra VERBOTEN worden. Maar door remmen, banden en asfalt. Iedere keer dat u als automobilist (ook in een Tesla of Kia Niro) op het Amsterdamse wegennet afremt, sterft er een ijsbeertje, smelt een gletsjer en valt in Azië een plastic bekertje in de rivier.

Zeggen wij niet. Zegt duurzaamheidsdeskundoloog Martien Visser, aan de hand van een grafiekje van het gezaghebbende Planbureau voor de Leefomgeving, in een nogal schokkende staafdiagram. Niet de uitlaatpijp is de Grote Molenaar, maar Het Stoplicht en dat Setje Kwikfits van 200 euro icm dat chemisch afval dat we "wegdek" noemen.

En er wordt wat afgeremd in Amsterdam, De gemiddelde snelheid van een auto in de stad is maar 11 km per uur, want overal drukdruk met rolkoffers, bakfietsen en apestonede kutmillennials. Hebben we ook Een Eindoplossing, GeenStijl? Jazeker!

Remloze people movers op een magneet grid zijn vooralsnog een utopie. Dus per 2020 een ALGEHEEL BROMMER- EN SCOOTERVERBOD in de Grote Steden, en iedereen leeft nog lang en gelukkig. 

Reaguursels

Inloggen

Dus deze meneer beweert dat ik in een Tesla Model S , waarbij ik met een setje bande 50k kilometer rijd dus per band, per kilometer, 6.6 Mg/km/4 = 1.65 mg aan bandgewicht verlies. Want dat fijnstof is massa dat ik in mn banden verkoren heb.
Dus na 50.000 x 1.65 mg = 82,5 kg aan band ben verloren.
Ja ja.. duidelijk.
Die vent is gewoon een leugenaar die te dom is om zijn eigen leugens uit het onvoorstelbare domme bereik te lullen..

Epistulae_Morales | 08-05-19 | 02:17 | 1

Zulke grote woorden en dan zo'n domme rekenfout maken....

Het is dus 82,5 GRAM dat je per band zou verliezen.

mdj123 | 08-05-19 | 09:21

Geen benzine en diesel in de stad, maar wel LPG (want 0% uitstoot) en terugwinremmen hybride ding dus geen remschijven?

kloopindeslootjijook | 07-05-19 | 19:06 | 1

LPG 0% uitstoot? Lul niet zo dom

Epistulae_Morales | 08-05-19 | 01:58

Imo moet er een onderzoek komen naar de onderzoekers van fijnstof.
Oh wacht! here it is! Kijk en zie hoe de "wetenschap" de boel belazert!
www.youtube.com/watch?v=gguwJRrzzF8

Ronnie D. | 07-05-19 | 18:36

Dit is al jaren bekend voor degenen die wel eens verder kijken dan het NOS journaal. Ik sprak ooit eens een BMW monteur (voor de motoren) en die zei toen al (ruim 15 jaar geleden) dat de meeste roet in 'het milieu' afkomstig was van autobanden. Dat komt omdat rubber in principe zacht en kneedbaar is, maar voor de gewenste hardheid van auto- en andere banden wordt er roet toegevoegd aan het proces. Bandenslijtage is de voornaamste oorzaak van zogenaamde roetuitstoot. Ook wees hij fijntjes op dat men heel veel chemische stoffen in het milieu niet eens kan meten, of wil meten, oftewel, we zijn onszelf al heel erg lang aan het belazeren. Eigenlijk al sinds de eerste Earth Day.

Datsun_Cherry | 07-05-19 | 17:47

Wat ik nu mis is (electrische)fietsen, rolkofferwieltjes en schoenen...

Bvotje | 07-05-19 | 17:26

Een warmtepomp stoot ook veel fijnstof uit heb ik van een installateur gehoord. Leuk om eens onderzoek naar te doen.

Trumme | 07-05-19 | 17:04 | 1

Hoe dan???? Is geen beste installateur geweest of je hebt wat problemen met je philips oorbellen en het niet goed verstaan.

Volgass | 07-05-19 | 17:30

Heeft zo'n kuthippie het effect van drempels op het milieu al eens uitgerekend?

Antitheus2 | 07-05-19 | 17:00

En dit telt niet mee natuurlijk. De rijken hebben dit veroorzaakt en leggen de rekening bij het klootjes volk neer. Hoe lang blijven we nog Slinks stemmen?

www.fuzzyfun.nl/12600-2/

brandewijntje | 07-05-19 | 15:20

Elektrische auto's zijn zwaarder en moeten daardoor harder remmen en banden slijten ook harder door het hogere gewicht. Per saldo zal de uitstoot van fijnstof in Amsterdam toenemen na 2030 als er alleen nog elektrische voertuigen toegestaan worden. Dom kutvolk krijgt wat het verdient.

hustler01 | 07-05-19 | 14:34 | 3

Eh nee, electrische autos kunnen op de motor remmen die dan meteen als dynamo fungeert. Bij EVś slijten de remmen praktisch niet.

Insan3 | 07-05-19 | 15:51

@Insan3 | 07-05-19 |
Maar de banden en het wegdek slijten wel.

wegrenner | 07-05-19 | 18:20

@wegrenner | 07-05-19 | 18:20: ja, maar daardoor ook veel minder. Een setje banden op de model S gaan 50.000 km mee. Zonder problemen.

Epistulae_Morales | 08-05-19 | 02:06

De zoveelste Amsterdam topic op Geenstijl......

martymcfly | 07-05-19 | 14:00

Overal fijnstofmeetpalen neerzetten met een info-scherm dat live de resultaten weergeeft in steeds roder wordende alarmkleuren. Tijdens de fijnstofspits zien alle weggebruikers meteen hoe fijntjes ze erin stinken. Om het verschil duidelijk te maken tussen diesel auto's en elektrische tanks kunnen er dan demonstratierondjes gereden worden met eerst 100% diesels en daarna 100% elektrische vehikels. Zo wordt het publiek eerlijk voorgelicht over de klimaatgevolgen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 07-05-19 | 13:58

Prima analyse. Daarom moet de gemeente zich gaan inzetten voor veel vierbaans snelwegen dwars door de stad. Want dan veul minder stoplichten dus veul minder remmen.

ljcoster | 07-05-19 | 13:54

Wacht u waar al die tonnen rubber van bandenslijtage blijft?

joppo0 | 07-05-19 | 13:38

Als ik dat Ajax volk op de tribune hoor schreeuwen, dan valt het nog wel mee met de stoflongen.

Tjemig | 07-05-19 | 13:31 | 3

Dan had u de jongens gehoord die In Hoorn, Purmerend en Den Helder wonen. De meeste Ajax fans komen van buiten Amsterdam

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:41

Een lijntje Colombiaans witgoud voor de wedstrijd om de brulbalg goed te openen doet wonderen.

Knisperende_Tissue | 07-05-19 | 13:42

@Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:41:
Klopt, de meeste mensen binnen Amsterdam steunen Galatasaray of de leeuwen van de atlas.

Historicuck_Han | 07-05-19 | 17:23

je weet nog geeneens wanneer je dood gaat... hoe kunnen ze dan zeggen dat je 3 maanden langer leeft ?

serieus bedoeld | 07-05-19 | 13:27 | 2

Dat wetende ook precies met de opwarming van de aarde.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:42

wie wil r nou 3 maanden langer leven ?

serieus bedoeld | 07-05-19 | 17:53

Mengsmering van de brommert is 1:50 (Dus elke 50 liter puft er een liter olie mee de lucht in).

Maar vroeger, aan de vrije witte pomp, kon je nog zelf de mengsmering verhouding bepalen. 1:25, 1:20 of zelfs 1:10.

Ik heb altijd goed geluisterd naar me moeder. "je moet die zaak daaronder goed smeren" zei ze altijd.
Dus hup, 1:10 in de tweetaktmachine en rijden met die handel, wat zeg ik: roken met dat ding! *uche*

Het Licht | 07-05-19 | 12:58 | 3

Die tweetakt benzine brommers zijn er alleen nog maar in het museum, en dat je zelf de smering kon regelen voor je benzine was voor 1973.

Niet links | 07-05-19 | 13:01

@Niet links | 07-05-19 | 13:01: ik reed in 2000 nog 1:40 want kon gewoon zelf mengen.

hustler01 | 07-05-19 | 14:36

1 op 50 is schraal hoor. 1 op 40 is meer gangbaar. Dat fijnstof vooral door banden en remmen komt is allang bekend. Energie terugwinning gaat nog heel groot worden. ( retarders op voertuigen verplicht stellen?)

Electrische auto’s hebben dit overigens al wel netjes geregeld. Dus het argument zwaarder dus meer remmen gaat niet 100% op. Maar banden krijgen het zeker zwaar te verduren. Hetze tegen Diesel is in mijn ogen volkomen overtrokken.

Blubberbazooka | 07-05-19 | 16:31

Deze feiten passen niet in de doctrine van de klimaatmaffia, dus het zal als nepnieuws worden afgedaan!

kunstliefhebber | 07-05-19 | 12:57 | 4

@Niet links | 07-05-19 | 13:02: Dan hebben die linkse eters veel nieuws te eten .

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:45

@Niet links | 07-05-19 | 13:02: Ether ?

SjonnieC | 07-05-19 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe zwaarder de auto, hoe groter de uitstoot van fijnstof van banden en remschijven. Aangezien de stekker auto's aanzienlijk zwaarder zijn, komt hier het grootste aandeel fijnstof vandaan.
Vind de term fijnstof daarentegen behoorlijk verwarrend. Als het zulk fijn stof is, waarom gaan er dan mensen aan dood?

The ruud | 07-05-19 | 12:47 | 8

@Niet links | 07-05-19 | 13:11:
Idem het grootste deel van windmolens. De wieken zijn
niet recyclebaar. Wordt ook heel vaak vergeten te melden in vergelijkingsstaatjes

MorgenEenAnder | 07-05-19 | 13:31

@BozePaarseMan | 07-05-19 | 12:52: Precies, dat is recuperatief remmen. Net als bij andere elektrische vervoersmiddelen zoals de trein.

Gele Beer | 07-05-19 | 15:30

@Niet links | 07-05-19 | 13:11: Mercedes BMW en Toyota zien al jaren niets in electrische voertuigen en zetten in op waterstof.

Trumme | 07-05-19 | 17:08
▼ 5 antwoorden verborgen

In Utrecht zijn heel veel verkeerslichten zo afgesteld, dat een automobilist overal moet stoppen.

Ook zijn veel verkeerslichten ook wel treiterlichten van GroenLinks, D66 en de PvdA genoemd, die twee auto's door laten en dan sta je weer minimaal 5 minuten voor doedelzak te wachten, terwijl er helemaal niks aankomt en achter de struiken zit de NSB-ers te wachten om je te bekeuren als je toch door rood rijd.

Niet links | 07-05-19 | 12:46

Verplicht een mondkapje dragen binnen de grenzen van 020 is een kwestie van weken nu. Ik voel het aankomen.
Boerka draagsters vrijgesteld.

bolletje kaas. | 07-05-19 | 12:46

De meeste Amsterdammers slenteren ook zo. Mijn staafdiagrammetje is nog niet klaar maar het schijnt enorm te vervuilen. Ik pleit voor biologische antislip zolen.

bolletje kaas. | 07-05-19 | 12:43

Links schijnt niet te begrijpen dat ze al die onzin zelf hebben veroorzaakt met die kut drempels overal. Remmen en optrekken, remmen en optrekken. Over barrieres voor autos optrekken zodat men langer stil staan en weer moeten remmen en optrekken. Allemaal in het kader van “teveel doden”, maar statistisch gezien zijn er nu meer doden, voornamelijk fietsers met een e-bike die harder dan 25km gaan en vervolgens alle regels aan hun laars lappen. Maar alles is de schuld van de automobilist. Nee, al die klimaat onzin is de schuld van links zelf. Maar dat mag je niet zeggen want dan ben je een fascist, populist en rechts extremist. Zetels winnen met bagger die men zelf heeft veroorzaakt en het afschuiven op de normale burger die ook gewoon naar zijn werk moet in de auto omdat hij tijdens de crisis al het werk maar kon aannemen ook al was het niet in zijn stad. Maar enige wat links kan jammeren is “dan neem je maar de fiets”. Maar al dat links tuig gaat zelf net zo hard met de auto en denken dan dat ze verantwoord bezig zijn met hun electrische auto waarvan de accu is vervaardigd met grondstoffen waarvoor kinderen worden gebruikt om deze te winnen uit mijnen. Om dan nog maar niet te spreken over de ellende die gaat onstaan in de toekomst wanneer al deze accus weer verwerkt moeten worden als ze kaduuk zijn. Ssst, mag je allemaal niet zeggen, want dan voelen ze zich op hun linkse pikkie getrapt en komen de standaard scheldwoorden weer de kast zoals fascist, populist of rechts extremist.
Daarnaast hebben we allemaal van die linkse studenten kutjes die het vliegtuig niet pakken als men weer op schoolreisje naar Rome gaan en denken dan de natuur te redden, maar vergeten er even bij te denken dat het vliegtuig alsnog gaat vliegen en dat deze linkse figuur vervolgens de auto pakt naar Rome. Oftewel dubbel vervuiling. Maar dat mag je niet zeggen, want..... het eeuwige gejank.
En dan hebben we uiteraard de G20 nog. Waarbij linkse gekkies een hele stad in de hens zetten en aandacht vragen voor het millieu en vluchtelingen. Maar dat al die autobanden, auto en andere brandhaarden het millieu verneuken en nog meer rommel de lucht in stomen doet ze geen fuck. Nee, dat mag je niet zeggen, want... ach you guess it already.
Moet ik nog doorgaan of is mijn punt inmiddels wel duidelijk? Want kan nog uren doorgaan met die achterbakse linkse neppigheid die ons door de strot wordt geduwd, omdat men denkt de enige te zijn die goed bezig zijn in deze wereld.
Nou vooruit, laatste dan. Men loopt eeuwig te janken dat we met zovelen zijn op deze aardkloot, maar de islam wordt ruim gesponsord. Een religie die maar fokken als konijnen temeer om lekker kinderbijslag te kunnen vangen. Waarom denk je dat ze het liefst in Duitsland terecht willen komen? Waar kinderbijslag elke maand wordt uitgekeerd. Maar goed, mag je ook niet zeggen.

Daarom ben ik blij met GS waar ik dit wel mag zeggen

Yzord | 07-05-19 | 12:38 | 2

Van die achterlijke linkse idioten mag je niks zeggen, net zo als bij een dictator.

Ik las gisteren dat mensen die werken op de Universiteiten met lood in hun schoenen naar hun werk gaan omdat bijna iedereen gepest wordt en geïntimideerd en Seksuele intimidatie of ongewenste intimiteit opmerkingen naar hun hoofd krijgen geslingerd.

Maar is het niet zo dat 89% linkse idioten werken op de universiteiten, die dit doen??? Dat laat maar zien hoe die linkse idioten hun gang gaan want ze denken dat ze onaantastbaar zijn met hun links milieu denkbeelden.

Niet links | 07-05-19 | 12:59

Prima uiteengezet. Ik zou me aanmelden bij Pauw of Nieuwsuur maar u weet het antwoord al. Totale gekte die ons land nu overvalt. Hoewel ik zolang als ik leef mijn sportauto de sporen geef op organische brandstof, zou ik wel eens nu willen meemaken als er een vette oliecrisis uitbreekt. Kijken of ze dan nog deugen... Huichelaars.

Matwetwe | 07-05-19 | 13:44

Ook al die verkeersdrempels waar je 30 km mag maar als je met 30 km over zo drempel heen rijd, wordt je gelanceerd op je motor, brommer en je auto, alleen is je auto wel gelijk total loss.

Dus iedereen gaat in zijn ankers als hij over een drempel heen rijd en dat hij bijna stilstaat en gaat er heeeeeeeel langzaam over heen en daarna gaat het gas er weer vol op.

Zo denk al die milieu mafkezen dat dit beter is voor het milieu en de veiligheid, terwijl iemand na de drempel gas geeft langzamer is om op zijn rem te trappen als er iets voor doet. Ook is al dat geremd slecht voor het milieu vele malen slechter, dan langzaam door rijden.

Niet links | 07-05-19 | 12:37

Relatie tussen fijnstof en vroegtijdig overlijden is overigens een statistische aanname. Medisch bewijs ontbreekt.

Wekkertje | 07-05-19 | 12:32 | 2

Maakt dat iets uit dan? Het verband is aanwezig met een kleine kans dat er een derde variabele in het spel is.

hustler01 | 07-05-19 | 14:42

Vliegtuigen meetgeteld, of gooien we dan roet in het eten (ik vond hem zelf wel grappig..) van de Amsterdamse GL-ers die voor 85 euro naar de Turkse costa’s willen vliegen?

Janneus | 07-05-19 | 12:32

Dit plaatje toont fijntjes aan dat diesels dus helemaal niet zo vervuilend zijn als men ons doet willen geloven. Wat een leugenachtige bende!

Marvin_NL | 07-05-19 | 12:23 | 1

Op het totaal is diesel gering, maar dat dat zegt niets over smerige bende die diesel sowieso überhaupt uitstoot.
Dieselauto’s zijn hier totaal overbodig, nedeland kent geen bergen, maar wel lekker zuinig.

Analia von Solmsch | 07-05-19 | 13:20

terug naar paard en wagen... alles puur natuur....

surffee11 | 07-05-19 | 12:19 | 1

Paarden schijten, amoniak zure regen enzo

boerk | 07-05-19 | 12:54

Een deel van de oplossing is om niet het autoverkeer bewust te frustreren door de krankjorume afstelling van stoplichten maar door deze te optimaliseren oftewel groene doorstroom zones.
En het weghalen van stoplichten ipv ongeveer elke kruising voorzien van. Je mag toch veronderstellen dat de basale verkeersregels bekend zijn en toegepast worden anders heb je in het verkeer niets te zoeken.
Hier in Noord hebben ze er ook zo'n handje van, punten waar je sinds mensenheugenis kon doorrijden hebben ze voorzien vn verkeerslichten waarna de doorstroming vergoed verleden tijd is. Ijdoornlaan richting Landsmeer en ter hoogte van de uitvalweg naar de ring zijn wat dat betreft trieste voorbeelden.
Ook de afstelling is ruk. Over een stukkie van 200 meter waar je vroeger gewoon door kon rijden staan er nu her en der stoplichten die maken dat je om de havenklap stil staat of het nodigt sommige uit om accelererend Verstappen naar de kroon te steken in de hoop wel door te kunnen rijden, 4/5 minuten oponthoud komt regelmatig voor. En je dan maar afvragen waarom mensen door rood rijden, lekker veilig toch?
Ben recent een periode in Den Haag geweest en daar was het niet veel beter. Het verkeerscirculatieplan daar, bv bij de koninklijke stallen schijnt door een baviaan bedacht te zijn, dat kan je merken ook.

bwanabanjo | 07-05-19 | 12:18 | 2

Was laatst in België en daar bleken provinciale wegen te bestaan ui 90 kmh met om de 2 km een stoplicht. Net als je auto een beetje op gang gekomen is kun je alweer afremmen.

Wekkertje | 07-05-19 | 12:34

@Wekkertje | 07-05-19 | 12:34: Dat is net als de Hogesnelheidslijn van Amsterdam naar Brussel.Die kan ook nooit zo snel.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:49

Alles wat slijt levert (fijn)stof op, dus zou alles verboden moeten worden.

devil13 | 07-05-19 | 12:11 | 1

Suiker spiegelaars hoeven zich dan nooit meer teverantworden, want remmen niet toegestaan

kwartjes | 07-05-19 | 12:15

Het merendeel van de fijnstof in de lucht is afkomstig van natuurlijke bronnen, pollen, (sahara)zand, zeezout etc... en zelfs fietsenbanden en schoenzolen veroorzaken fijnstof, want die slijten ook.

Wolkbreuk | 07-05-19 | 12:09

De garagebranche: "Een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig. Wel vreten ze banden." Dus dat gaat Amsterdam niet helpen.

SjonnieC | 07-05-19 | 12:08 | 2

Uiteraard is of wordt dat mindere onderhoud wel duurder, want 'gespecialiseerd.' De garagebranche moet ook eten, nietwaar?

Goldfinger | 07-05-19 | 12:11

En die accu's ,als ze weggegooid worden,belasten ze ook het milieu

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:51

Ha, ze hebben weer iets nieuws om over te zeuren.

Het fijnstof van mijn remschijven kan het probleem niet zijn. Dat zit altijd stevig vast gebakken op mij velgen. Haal dat er meestal met een spons vanaf en daarna komt het in het riool terecht.

Maar ja, misschien wonen er in Amsterdam wel overmatig veel rioolsnuivers.

Good Meuning | 07-05-19 | 12:02 | 3

Als u nou gewoon eens een paar tientjes extra uit zou geven aan OEM remblokken en remschijven, dan bent u niet alleen verlost van de aanslag op uw velgen, maar helpt u mogelijk ook nog eens een paar extra Amsterdammers om zeep.

De Libertariër | 07-05-19 | 12:11

@Good Meurning: ja hoor, alle fijnstof zit op uw velgen. Dream on...

Goldfinger | 07-05-19 | 12:13

@De Libertariër | 07-05-19 | 12:11: haha

hustler01 | 07-05-19 | 14:46

Voor die brommers een Algemene Periodieke Carurateur Controle? Zal best dat er geen fijnstof uitkomt, maar soms meuren ze verschrikkelijk.

dugo | 07-05-19 | 11:56

Ik vraag mij eigenlijk af waar alle fijnstofdoden zijn, ik heb in mijn netwerk even nagevraagd wie van hen een fijnstofdode heeft gekend. Dood door fijnstof stond nergens als doodsoorzaak vermeld op de B-verklaring.

Solar666 | 07-05-19 | 11:43

Heel Amsterdam benzine en dieselvrij te maken is wel een hele efficiente manier om de huizenprijzen te doen zakken en de wachttijden op een huurwoning in te korten.

#DatDanWeerWel

Historicuck_Han | 07-05-19 | 11:41 | 1

En... fijnstof van remmen, banden en wegdek te doen afnemen.

Brabantse Leeuw | 07-05-19 | 11:55

Over tien jaar staan er 100.000 laadpalen langs de straten en grachten van Amsterdam en struikel je overal over de oplaadkabels en over 15 jaar moeten we allemaal op waterstof overschakelen. Hoezo kapitaalvernietiging.

Koonkluk Huis | 07-05-19 | 11:40 | 4

De nieuwe Toyota Camry heeft geen laadpaal nodig.
Motor levert prik zelf.

joppo0 | 07-05-19 | 13:41

Vroeger stonden er in Amsterdam na de oorlog bijna overal auto's op straat,ook in de Kalverstraat,en overal. Als ze dat zo lieten staan,dan struikel je inderdaad over de kabels straks.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Jaren geleden had ik een kantoor aan een drukke provinciale weg. Als we de bovenste klapraampjes beneden open lieten dan kon je aan het einde van de week een laagje zwarte stof op de tafel zien (leek rubber en ik ben zelf altijd van bandenstof uitgegaan - overigens was dit geen fijnstof aangezien de deeltjes te groot waren voor die classificatie, de kleinere banden- en remdeeltjes die zie je niet). Wat dit wel duidelijk aangaf was hoeveel stof een (provinciale) weg produceert.


Enrique C | 07-05-19 | 11:35

Remmen is pure energieverspilling en daar valt veel winst op te halen, zeker nu eindelijk eens aandacht besteed wordt aan de stof die daarbij vrijkomt.

BozePaarseMan | 07-05-19 | 11:34

Heel veel mensen op een kleine oppervlakte... dat geeft pas veel fijnstof om over te praten!

Sjompie | 07-05-19 | 11:34

Hoeveel fijnstof komt er niet al die coffee-shops, remmende trams (zo antiek, gevaarlijk en sloom, maar ja, ambtenaren als trambestuurders he), bakfietsen (3! wieen ipv 2!), foodtrucks, opgedroogde duivenpoep, de peuken van La Halsema etcetc.....

Jan Lange3373 | 07-05-19 | 11:33 | 1

Ik moet er niet aan denken dat al die onrendabelen voortaan ipv de tram met de fiets, scoot of auto zouden gaan. Lekker in die beschuitbus op wieltjes laten, dan hoor, zie en voel je ze tenminste nog aankomen. Stel je de ramp even voor als dat al append over de weg gaat slingeren.

elfenstein | 07-05-19 | 11:38

Ik stond vorige week op het punt om mijn tien jaar oude zwarte rook uithoestende diesel in te ruilen voor een emissie-armere benzine auto. Maar dat stel ik wijselijk nog maar even 10 jaar uit. Mijn buurman naast me en tegenover me doet dat nu ook. En waarschijnlijk nog heel veel meer Amsterdammers.

Koonkluk Huis | 07-05-19 | 11:32

haha, weer een ongemakkelijke waarheid. Remmen, het zou verboden moeten worden!

Giotto | 07-05-19 | 11:30

De meeste automobilisten remmen in de stad sowieso veel te veel. Pure energieverspilling en fijnstofproductie. Ze zien in de verte een stoplicht op oranje springen en jakkeren er volgas op af, om vlak voor de witte streep weer hard af te remmen. Een verstandige automoblist laat rustig zijn auto uitrollen en remt zonodig op de motor. Daardoor is hij vaak ook nog sneller want als het licht op groen springt hoeft hij alleen nog maar gas te geven. Tip: gebruik je rem in de stad alleen bij snelheden onder de dertig km/u. Dat lukt alleen als je goed anticipeert en primair remt op de motor. Wel blijven opletten dat je anderen niet ophoudt. Samen met op tijd schakelen rijd je dan in de stad gemakkelijk een heel stuk zuiniger. En je auto produceert minder CO2 en fijnstof.

euroka | 07-05-19 | 11:14 | 4

Walter fraanse, jij hier?

elfenstein | 07-05-19 | 11:23

En ale we allemaal gaan rijden als een oud vel staat er een file tot Zeeland.
Gewoon drempels eruit,stoplichten net zo. En wie niet snapt zonder gaat maar lopen.

Roger-Rabbit | 07-05-19 | 11:35

@Roger-Rabbit | 07-05-19 | 11:35:
Stilstaande auto’s in een files veroorzaken een stuk minder fijnstof (zeker die eco modellen). Dus een win-win situatie, slim van die “oude vellen” !

the namster | 07-05-19 | 12:37
▼ 1 antwoord verborgen

LPG ja dat vind ik ook zoiets onbegrijpelijks dat dat niet hevig gepromoot en omarmd word als alternatief voor benzine in personenwagens. Maar nee, Nederland gaat het wiel opnieuw uitvinden met EV's en plant doodleuk in om een heel nieuw ondergronds elektrisch netwerk daarvoor aan te gaan leggen. Miljarden moet dat gaan kosten. Overal dieselende graafmachines, vrachtwagens, busjes, jarenlang, you name it. Terwijl iedere benzineauto eenvoudig op LPG kan gaan draaien, of op zn minst om en om LPG/benzine kan verbranden; tel uit je milieuwinst. Hoef je als overheid niets aan te doen, kost de samenleving weinig tot niets, voertuigen kunnen nog jaren mee ipv perfect werkende machines weg te gaan gooien en er nieuwe voor te gaan importeren per stinkend zeeschip, geen batterijen nodig die mega milieu vervuilend zijn. Gewoon, je eigen autootje, gastankje erin, en direct, instant milieuwinst. Moet je alleen wel het huidige en volkomen onbegrijpelijke LPG ontmoedigingsbeleid van de overheid aanpassen.

Dutchbeaurouge | 07-05-19 | 11:12 | 2

Heb ik ook nooit begrepen maar dat zal wel iets te maken hebben met politieke afspraken. Lpg is schoon en zeker een goed alternatief.

BozePaarseMan | 07-05-19 | 11:33

Half china zet in op LPG

boerk | 07-05-19 | 13:01

Tussen elke plak worst een plak plasticfolie .

Rang | 07-05-19 | 11:09

Vooral op de Walletjes hangt altijd zo'n penetrante rubberlucht, bah.

Mr_Natural | 07-05-19 | 11:08

Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voordat die klimaathysterie overwaait naar mijn Stad.
*ziet het allemaal met argusogen aan*

VanBukkem | 07-05-19 | 11:07 | 3

Het is hier godverdomze zestien graden celsius, 7 mei"19, vind ik niet erg opgewarmd, laat via google Midas Dekker het maar eens uitleggen, nog leuk ook.

Theo-Pim-Riv | 07-05-19 | 11:14

Ik zit hier ook te klappertanden in het rookhok.

VanBukkem | 07-05-19 | 11:21

'Ik zit hier ook te klappertanden in het rookhok.
VanBukkem | 07-05-19 | 11:21 |'
Uw haarvaten zijn misschien wel afgeknepen door de nicotine.

HogeNood | 07-05-19 | 11:43

as TAKRL ones said....'a high standard of standardness'....... wat weer een geweldig stuk geschreven door onze lijmstick....' een plastic bekertje .... heerlijk weer!

Y&T | 07-05-19 | 11:06

Ik rem niet voor kinderen en dieren.
of
Ik rem niet, voor kinderen en dieren.

Wat kan 1 komma toch veel verschil maken.

Mr_Natural | 07-05-19 | 11:03 | 2

Pas op over, stekende kinderen

Theo 7933 | 07-05-19 | 11:19

Als je er al overheen gereden bent heeft remmen geen zin meer.

elfenstein | 07-05-19 | 11:25

Ik heb nog een Tomos Flexer uit 2006 waarmee ik dagelijks de stad onveilig maak. Regelmatig neem ik me voor om hem weg te doen zodra er kosten aan komen. Dat is meteen het probleem: hij gaat maar niet kapot. Onverwoestbaar zo'n Tomos, terwijl hij helemaal niet onderhouden wordt. Alleen maar brandstof erin en gaan met die banaan.

quigg | 07-05-19 | 11:02

Het gaat het college 020 helemaal niet om vervuiling of fijnstof. Ze heeft gewoon een hekel aan auto's. "Alle auto's moeten weg".

Bakje Friet | 07-05-19 | 11:02 | 5

Meer in het algemeen: links is nooit geïnteresseerd in het resultaat van zijn maatregelen. Alle kwesties die ze aanroeren hebben nooit hun werkelijke belangstelling, maar dienen als alibi voor hun behoefte om te preken en hun enorme, ziekelijke bemoeizucht.

JvanDeventer | 07-05-19 | 11:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kom net uit China terug waar de brommers en taxis al bijna overal elektrisch zijn. het heeft weinig zin als je dan elke dag een kolencentrale openen moet om ze van elektriek te voorzien.

Lieveschat | 07-05-19 | 11:01 | 2

Een kolencentrale kan je van filters voorzien, kolen verbranden wordt verkettert in het westen maar in het oosten weten ze dat kolen gewoon heel fijn zijn om elektriciteit mee op te wekken, daarnaast kan je er ook vloeibare brandstoffen uit kolen maken. Kolen zijn cool en goed voor de CO2 in de atmosfeer, de plantjes zullen ons dankbaar zijn voor de extra CO2 en ons veel meer voedsel schenken.

Solar666 | 07-05-19 | 11:05

bijna overal in heel china?... vermoeiend reissie denk?

Y&T | 07-05-19 | 11:09

Flauwekul wat heer Visser zegt... (aandelen in verbrandingsmotoren?)
www.rivm.nl/fijn-stof/emissies
Door schonere motoren is de lucht sinds 1990 een stuk schoner geworden, dus vooral vermindering van benzine+diesel-auto's en brommers maken de lucht een stuk schoner.

meneer Q | 07-05-19 | 11:00 | 3

Wanneer niemand meer een auto of brommer heeft wordt er ook niet meer geremd...

therealbraindump | 07-05-19 | 11:08

Elke auto heeft tegenwoordig een katalysator of roetfilter dus dat levert geen extra winst meer op. De voornaamste vervuilers die overblijven zoals remmen, banden en het wegdek neem je niet weg door het karretje van verbrandingsmotor naar elektrokar te converteren, me dunkt.

Solar666 | 07-05-19 | 11:08

Sinds 1990 een stuk schoner ? In die 20 jaar zijn er inmiddels een miljoen auto's etc bijgekomen, aantal vluchten van Schiphol verdubbeld, meer cruiseschepen die dagenlang hun diesel_aggregaat aan hebben als ze aangemeerd liggen (geen wal_stroom) en de emissie is minder geworden ?? Ik geloof er geen reedt van !
Klinkt als door de overheid verstrekte teruglopende criminaliteits cijfers (ontmoediging + minder aangiftes + te druk + blijven liggen etc).

the namster | 07-05-19 | 12:11

Ja milieu, oh ja links issuetje hier in 020. En te lezen bij al vele reaguurders Boeing en andere planes stoten meer uit dan 1000 rijdende personenauto's rondom 020. En neem dan eens een willekeurige airline uit een niet westers land. Die airlines jassen nog eens 10x meer troep in de lucht i.v.m. zeer oude toestellen. En alle toestellen zijn welkom. Ook de allersmerigste uit Nigeria. Want geld in de la van de airport. Alles dus zwaar gelul qua uitstoot. Maar een algeheel scooter verbot is dan wel heel fijn!! Doen zeg ik.

AMX pri | 07-05-19 | 11:00 | 2

Precies dat is geen cultuur maar meer economie en dat is meer co2/fijnstof, hoppe daar gaat Jetten weer de lucht in met zijn vriend.

Theo-Pim-Riv | 07-05-19 | 11:02

AMX pri | 07-05-19 | 11:00
“.... want geld in de la va de airport....” - Exact, de Schiphol maffia mag gewoon zijn gangetje gaan, zie de uitspraak van de rechter in de zaak die mileudefensie had aangespannen “... Er spelen volgens het hof ook economische en maatschappelijke belangen een rol....”

the namster | 07-05-19 | 12:49

Oplossing:-
Remmen door electrisch te gaan rijden.
Treinen remmen ook gedeeltelijk door electrische energie op te wekken.

HogeNood | 07-05-19 | 11:00 | 2

Regeneratief remmen helpt wel wat maar ook regeneratief remmen heeft zijn beperkingen. Zo moet het voertuig in beweging zijn om te kunnen remmen, hoe hoger de snelheid hoe beter het remmende vermogen. Het laatste stukje remweg moet echter met normale remmen om de gewenste vertraging te krijgen. Wie dus agressief remt heeft dus niet zoveel aan de regeneratieve rem, je voertuig laten uitrollen door tijdig te anticiperen is nog altijd aan te bevelen boven elke remactie.

Solar666 | 07-05-19 | 11:11

Helaas moet die elektrische remkracht worden overgebracht naar de weg, via de banden. En die gaan ongeveer 40000 km mee, van 10 mm profiel naar 2 mm. Allemaal hop, in het keeltje van de pasgeboren amsterdamse babies.

GregorVanPallandt | 07-05-19 | 11:12

Allemaal gelul, waarom?
Nou wat willen politici?
MEER economische groei, meer geld, meer macht, meer vliegvelden/tuichen, toch?
NOU dat geeft meer co2.
Punt, klarikaba.

Theo-Pim-Riv | 07-05-19 | 11:00 | 4

@Joris Beltsin | 07-05-19 | 11:04: Roet, Fijnstof, PM10, PM2,5
Zoals hier boven reeds genoemd: C-C-C-C-C-C koolstof ketens worden verbrand tot CO2 en H2O, in de meest gunstige situatie. Echter, bij de verbranding vorming zich ook heel andere deeltjes: NO2 kwam al voorbij (gas) maar de olie of vetten willen ook nog wel eens niet volledig verbranden, tot bijv. kringetjes van C-C-C-C-, ipv de lange slierten die ze daarvoor waren. Een kringetje/cirkel heet ook wel een cyclische koolwaterstoffen (of aromatische koolwaterstoffen) Dit zijn grote ketens, en zijn dus geen gas, maar 'deeltjes' is fijnstof.
Punt Klarikaba.

Theo-Pim-Riv | 07-05-19 | 11:11

@Joris Beltsin | 07-05-19 | 11:04: Het hele klimaat verhaal gaat ook niet over CO2. CO2 is het sprookje wat men u voorhoudt om geld uit uw zakken te kloppen want onze op schulden gebaseerde economie is een stervend lijk. Dat lijk moet kunstmatig tegen de ingetreden verrotting beschermd worden. De gevestigde belangen beminnen liever een rottend lijk dan een nieuw leven te schenken aan de mensheid.

Solar666 | 07-05-19 | 11:13

@Theo-Pim-Riv | 07-05-19 | 11:11:
Ja en? De discussie gaat toch over de remschijven, banden en het asfalt oftewel wrijving. Da's fijnstof met een mechanische oorzaak en niet als bijproduct van (chemische) verbranding waarbij CO2 vrijkomt.

Joris Beltsin | 07-05-19 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Als Dijksma minder vreet leefd ze ook langer. Rare Gek. Ik maak zelf wel uit of ik rem.

Lieveschat | 07-05-19 | 10:58 | 1

Zij remt harder over de weg omdat ze zo dik is.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:55

Zolang het over Amsterdam gaat vind ik het allemaal prima.

born2killn00bs | 07-05-19 | 10:57 | 1

Ja zo is het, daar wil je toch niet zijn dus ze gaan daar hun gang maar. Toeristenstad, wat een zooitje daar.

Giotto | 07-05-19 | 11:33

Je kinderen, die produceren pas veel fijnstof.

Acidstain | 07-05-19 | 10:56

Je weet hoe dit gaat aflopen: de plannen m.b.t. diesel- en benzinerijders worden niet aangepast, maar men komt met een extra belasting op banden en remvoeringen.

Crusher | 07-05-19 | 10:56

Dagelijks tig vliegtuigen over/nabij diezelfde milieuzone; "NRC checkt: ‘Als een Boeing 747 opstijgt, komt evenveel fijnstof vrij als uit een miljoen vrachtwagens’ Conclusie: De berekening is gemaakt met theoretische, maar wetenschappelijk verantwoorde uitstootcijfers. Hoewel cijfers uit praktijkmetingen ontbreken, beoordelen we deze uitspraak als grotendeels WAAR. "

HdJ | 07-05-19 | 10:55 | 16

@Joris Beltsin | 07-05-19 | 12:04:
Gut gut, dus als je het kan zien vindt jij het wel een probleem, kan je het niet zien (het meeste dus) dan is het niet ter zake doende. Fijnstoffen hebben gewicht dus worden verpreidt door de wind en zakken net zo als dat problematische Sahara stof gewoon weer terug op de grond. Moeilijk he....

the namster | 07-05-19 | 12:21

@the namster | 07-05-19 | 11:48: En misschien gaat de stewardess ook nog de inhoud van het toilet van boven weg kiepen.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 13:57

@the namster | 07-05-19 | 12:21:
Fijnstof is een fact-of-life, ook zonder menselijke activiteit. Het gaat er niet om of ik fijnstof zelf kan zien (ik heet geen Gretta) maar wat ik in uw plaatje aan bewijs kan zien voor de problematiek. Het antwoord blijft: niets.

Joris Beltsin | 07-05-19 | 15:59
▼ 13 antwoorden verborgen

Amsterdam, Amsterdamned.

Als je dat hysterische volk moet geloven dan eindigt de wereld over enkele dagen. Doemdenkers en onheilsprofeten. Jim Jones is er niets bij. Ga zo door, ga zo door, wie weet raken mensen zo ontmoedigt over de nabije toekomst dat ze er zelf uit gaan stappen, en dat is dan ook meteen milieuwinst.

Dutchbeaurouge | 07-05-19 | 10:55 | 1

"The world is going to end in 12 years" volgens klimafaat profeet AOC, de groene hippies willen zelfs al geen kindertjes meer op de wereld zetten want de wereld eindigt toch binnenkort. In 2012 hadden wij ook zo'n gekte, emo-mensen willen kennelijk graag dood of willen graag geloven in doom and damnation. De realiteit? De mens had het nog nooit zo goed en had nog nooit zoveel macht om haar lot te beïnvloeden, waar die hysterie vandaan komt is mij een mysterie maar ik vermoed dat er een paar profeetjes zijn die garen spinnen bij zoveel doem en verderf sprookjes.

Solar666 | 07-05-19 | 11:18

Wordt met de dag gekker daar in het Klimafaat. Starks rijden jullie allemaal weer een peerdeknol. YUP 1 tegen YUP 2: Man ik heb een Arabische volbloed van de zaak gekregen. Met turbozadel. Kan zo 100.000 km mee. Ach man ik heb een karos met twee Friezen.

Zatkniss | 07-05-19 | 10:55

Beste oplossing is een alternatief voor rubber uitvinden natuurlijk. Toch zijn er wel degelijk nog meer oplossingen. Denk aan het ontwikkelen van Luchtreinigers die fijnstof en roet deeltjes uit de lucht halen. Overdekt maken van snelwegen langs steden en grotere dorpen. Verbieden van die tering scooters!! En alleen electrische scooters ontwikkelen. Scheelt al een hele hoop! Daarnaast meer investeren in snellere treinverbindingen tussen de grote steden in Nederland, met meer luxere en grotere treinen waardoor het OV aantrekkelijker word. Het hoeft niet zo moeilijk te zijn, een beetje out of the box denken.

Indoneesje | 07-05-19 | 10:55 | 6

@Joris Beltsin | 07-05-19 | 10:59: Mee eens, al is het vervangen van de autobanden een relatief snellere oplossing dan al het asfalt vervangen.

Indoneesje | 07-05-19 | 11:05

>'out of the box denken'
-Ho, ho, we leven in Nederland, ja! En daar is normaal doen, en al brallend afwachten tot een innovatie uit Amerika 'overwaait', het hoogste goed.

HogeNood | 07-05-19 | 11:09

Ontwikkelen luchtreinigers??? Dat heet een plant.
Plant bomen Maak Hedera wallen. En besproei regelmatig de weg.
Binnen een maand is (en ruikt) het schoner dan een gemiddelde kamer.
Inmiddels begrepen dat versleten rubber van banden gewoon op te vangen is

MorgenEenAnder | 07-05-19 | 13:54
▼ 3 antwoorden verborgen

De heksen jacht op de fossiele brandstof rijder... Het houd niet op niet vanzelf.

Kipsnipdewip | 07-05-19 | 10:54

Toch zie ik dit ook als een generatieconflict; de oudere linkse blanke stadsadel beweegt zich op de fiets. De jeugd op scooters en bromfietsen. Zoals vroeger de Pleiners of Nozems op een Zündapp of Kreidler. De linkse ouderen beschouwen de stad als hun bezit en irriteren zich aan al die jeugd op de scooter. Dus gaan ze dat alles verbieden. Zoals de generatie waar ze zelf ooit tegen in opstand kwamen.

Mammeloe | 07-05-19 | 10:54 | 3

Ik denk toch echt dat de boel iets gecompliceerder ligt. Het is een soort matrix met leeftijd, generatie en cultuur dat niet helemaal met elkaar strookt.

Alexander des Burgus | 07-05-19 | 10:59

'en irriteren zich aan al die jeugd' > 'en ERGEREN zich aan al die jeugd'
of
'en al die jeugd irriteert hun'

HogeNood | 07-05-19 | 11:35

Je kunt het verschil niet zien tussen de stadsadel en 3 hoog achter met hun fietsen.Ze hebben bijna allemaal dezelfde fiets,want anders wordt hij gejat waar je bij staat,net zoals die Rolexen. Als je je fiets wilt ophalen van de fietsenstalling buiten neem je soms de fiets van een ander mee.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 14:03

Al die fietsbanden....

flashforward | 07-05-19 | 10:54 | 5

Wat te denken van al die vezels die slijten vanaf de broeken van fietsers. Wie veel fietst produceert ook veel fijnstof door snelle kledingslijtage.

Solar666 | 07-05-19 | 11:20

@Solar666 | 07-05-19 | 11:20:
Aangezien synthetische vezels de oorzaak zijn van microplastics in de oceaan en katoenkweek om meerdere redenen een slecht plan is stel ik voor dat we vanaf nu allemaal elke dag naked bike day doen, ok?

elfenstein | 07-05-19 | 11:28

@elfenstein | 07-05-19 | 11:28: Ik kan persoonlijk slecht tegen de straling van de zon dus zal mij alleen 's nachts op die manier willen voort bewegen of voortplanten.

Solar666 | 07-05-19 | 11:46
▼ 2 antwoorden verborgen

De binnenvaart draait op stook olie dus daar valt niks meer te verbeteren. Goed dat we zo focussen op de auto's. Zeer groen.

maxrelax | 07-05-19 | 10:53

Brommers en scooters. Iedereen die wel eens in een grote stad in Azie is geweest is bekend met de enorme luchtvervuiling van die krengen. Mooi staatje dit. Om de fijnstof hoeft het dus niet, die electrische auto.

Beste_Landgenoten | 07-05-19 | 10:52 | 5

@Mr_Natural | 07-05-19 | 10:56: maar dat is dan weer een voordeel voor de transplantatie-industrie, vanaf 2020 gratis donoren!

meneer Q | 07-05-19 | 11:05

@Dutchbeaurouge | 07-05-19 | 11:01:
Er komen ook EV´s met een tankje waar je koolzuurtabletten in kunt gooien. Doe je toch nog mee met de CO2 uitstoot.

Joris Beltsin | 07-05-19 | 11:39
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Ninxit | 07-05-19 | 10:51 | 1

Ik heb de oplossing, geef automobilisten 7,50 per uur als ze parkeren in Amsterdam. Dan gaat er toch niemand meer rijden?

Mr_Natural | 07-05-19 | 10:51

Een rem uitvinden die dat niet heeft? Niet zo moeilijk toch? En banden die minder tot geen fijnstof achterlaten? We hebben toch die buckey balls, gebruik ze!

ConfuZor | 07-05-19 | 10:51 | 4

Die remmen zijn er toch al? Electromagneet in een trommel met ijzervijlsel, slijt nooit

sko | 07-05-19 | 10:55

@sko | 07-05-19 | 10:55: Zo'n elektrische rem heet een generator en het is in feite gewoon een elektromotor in generatorbedrijf.

Solar666 | 07-05-19 | 11:26

@Solar666 | 07-05-19 | 11:26:
magneetremmen zijn toch wel een heel andere soort techniek.
Je moet naast de regeneratieve remwerking van de motor toch wel een secundair remsysteem hebben, anders heb je te maken met een wel heel erg grote stint.

elfenstein | 07-05-19 | 11:30
▼ 1 antwoord verborgen

Het gebrek aan doorstroming in het verkeer geeft een gebrek aan doorstroming van de longen.

Feynman | 07-05-19 | 10:51 | 1

Zeg ik al jaren,trek de helft aan stoplichten uit de grond en maak meer voorrangswegen.

Roger-Rabbit | 07-05-19 | 10:56

Fijnstof en ultrafijnstof komt veel van autobanden.
Dat we daar nog niets beters voor hebben!

Einde van de Domheid | 07-05-19 | 10:51 | 7

@Feynman | 07-05-19 | 10:52: Je kunt wel herhalen wat iedereen zegt, maar op een gegeven moment worden de e-auto's beter, komen er auto's op zonne-energie. Wees geen spreekbuis van het verleden FM!

Einde van de Domheid | 07-05-19 | 11:05

@Feynman | 07-05-19 | 10:52: Onzin, EV's kunnen vele malen verder rijden op een set blokken en schijven. 150.000+ km voordat een EV nieuwe remblokken nodig heeft is geen uitzondering.

Een van de voordelen van EV's is dat ze veel energie terug kunnen winnen door te remmen op de motor.

Angrywhiteman | 07-05-19 | 11:05

Misschien een idee voor al die wietplantages om autobanden te maken van Hennepvezels.Dat is beter voor de economie dan al dat gerook.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 14:09
▼ 4 antwoorden verborgen

Amsterdam Amsterdamvrij... dat is de toekomst !

kat-de-kat | 07-05-19 | 10:49 | 2

Word je er niet een beetje moe van? Ga liever met een vlag in je dorp paraderen en laat dit soort comments gewoon achterwege!

Einde van de Domheid | 07-05-19 | 10:52

@Einde van de Domheid | 07-05-19 | 10:52: of toch bet begin ervan....

kat-de-kat | 07-05-19 | 12:14

Dus 2,500 gesubsidieerde Tesla-kilo's zijn schadelijker dan die 1,200 kilo's van een oude dieselpruttelaar..
Goed beleid hebben we hier weer.

eekeek | 07-05-19 | 10:49 | 2

Onzin, EV's gebruiken hun conventionele remmen vele malen minder omdat ze grotendeels op de motor afremmen.

Angrywhiteman | 07-05-19 | 11:09

Als je met je brommerhelm een schuiver maakt, raken er allerlei deeltjes los, composiet en plastic etc. Huid en onderhuids bindweefsel plakken veel beter aan het wegdek en zijn dus schoner voor de lucht. Gelijk verbieden, die helmen.

Deflatiemonster | 07-05-19 | 10:48 | 1

En biologisch en afbreekbaar.

Sierstrip | 07-05-19 | 10:53

Pak de fiets, dat kost u niets.

dr Rechts | 07-05-19 | 10:48 | 4

Fiets heeft ook banden en remmen.

Sierstrip | 07-05-19 | 10:53

fietsen is voor de armen en dommen.
Met vriendelijke groet, uw leaseteslarijdende groenlinksbestuur.

elfenstein | 07-05-19 | 11:31

@elfenstein | 07-05-19 | 11:31: Veel kinderen op het platteland moeten nu ook veel en ver fietsen in tegenwind. Soms zijn de scholen er gesloten,in de krimpgebieden. Wij hebben hier geen cultuur zoals in Amerika,waar ze met hun eigen auto naar school gaan.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 14:13
▼ 1 antwoord verborgen

Het allerleukste is nog wel: de lokale overheden in dit land zijn zélf de grootste fijnstofveroorzakerts door verkeer: ‘verkeersbeperkende’ of ‘ remmende’ maatregelen zoals drempels, versmallingen, enkele rijbanen en onzinnige stoplichtcycli zorgen voor onvolledige thermodynamiek en daardoor: onvolledige verbranding in motoren en -inderdaad- heel veel vaker moeten remmen, , het ZOAB is een opslagplaats van ellende ... maar nòg leuker is zo mogelijk dat niemand wil weten wat er van ons ‘schone’ vervoermiddel ‘trein’ aflomt als het ding afremt...

bisbisbis | 07-05-19 | 10:46 | 3
-weggejorist-
Ninxit | 07-05-19 | 10:49

Zoab verzamelt stof. Dat was op plat wegdek toch weggewaaid. Ik denk wel dat de banden harder slijten maar in een nat landje als dit verkies ik dan toch zoab hoor.

vinzepinz | 07-05-19 | 10:51

@vinzepinz | 07-05-19 | 10:51: Gaat dus niet om het ZOAB maar om de verkeersremmende maatregelen. Zonder die maatregelen hoeven auto's ook niet steeds te remmen.

dexter79 | 07-05-19 | 12:17

Ik sta in Amsterdam regelmatig 1 minuut voor het stoplicht naar tegenliggers van alle kanten te kijken voordat iemand mag rijden ook voor rood zonder verkeer komt vaak voor.

marrretje | 07-05-19 | 10:46 | 3

Da´s een milieumaatregel. In die tijd wordt er niet geremd of opgetrokken en dat scheelt een boel fijnstof voor onze longen.

Joris Beltsin | 07-05-19 | 10:48

@Joris Beltsin | 07-05-19 | 10:48: Begrijpelijk, de katalysator heeft dan ook even tijd om op te warmen en dat is weer goed tegen de NOx.

Solar666 | 07-05-19 | 11:27

@Solar666 | 07-05-19 | 11:27:
Zeker. Het wordt voor de opwarming van de katalysator dan ook aanbevolen om het het toerental van uw motor met de rechtervoet boven de 3000 te houden.

Joris Beltsin | 07-05-19 | 11:33

Ik pleit voor een maximum snelheid voor mensen met schoenen met rubberen zolen.

Mr_Natural | 07-05-19 | 10:44

En dan dit:
Fijnstofemissie door banden: (PM=Particulate Matter=fijstof)
It was assumed that 5% of the tyre PM-emissions consists of PM10, the remainder being larger fractions that do not stay airborne but are emitted to the soil or surface water. The PM2.5/PM10 ratio is estimated to be 20% (see Table 3.35). Both fractions were derived from Ten Broeke et al. (2009) and are highly uncertain.

Fijnstofemissie door remmen:
It is assumed that the material emitted from brake linings comprises of 49% particulate matter (PM10) and 20% larger fragments. The remainder of the material (31%) remains on the vehicle. The PM2.5/PM10 ratio is estimated
at 15% (see Table 3.35). Again, these estimates are highly uncertain due to a lack of empirical data.

Fijnstofmaffia at its best.
We weten het eigenlijk niet, maar we moeten toch iets roepen.... toch?

Onkel Bratwurstbude | 07-05-19 | 10:43 | 5

@Sierstrip | 07-05-19 | 10:57: kan je je vaccineren tegen fijnstof dan? Als je het bericht van Bratwurst eens goed leest zie je dat juist dat meten is weten in dit geval misgaat, wijsneus.

kokkie klaphaak | 07-05-19 | 11:27

@kokkie klaphaak | 07-05-19 | 11:27: Er wordt daar gesproken over "estimated". Meten kan niet fout gaan op hooguit een afleesfout na dan. Veel mensen die tegen vaccineren zijn, baseren dat ook op "indruk". Maar dat weet je wel dat ik dat ermee bedoel.

Sierstrip | 07-05-19 | 11:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik mis wat in de statistics en in de reaguursels. Heb je wel eens een tram zien remmen? Vroeger, heel vroeger, waren dat tamelijk langzaam voortbewegende gevaartes. Tegenwoordig zijn die dingen snel. En die snelheid word ten volle uitgebuit, ten koste van de pispauze van de bestuurders, en ten koste van het comfort van reizigers en andere weggebruikers. En zo'n gevaarte moet elke keer, bij elke halte vanuit volle snelheid in zeer korte tijd tot stilstand worden gebracht. Bijna altijd gebeurt dat in grote stofwolken, want staal op staal. Daar moet zand bij, dat zand word verpulverd tot stof. Het zal misschien wel geen fijnstof zijn, maar van die tramwolken kun je ook silicose krijgen.

hotnot | 07-05-19 | 10:42 | 7

Het maakt niet uit hoe er geremd word. Het is metaal op metaal. Daar moet zand tussen, en als je de zandstrooier al aanzet bij het begin van afremmen, (als je nog zo'n 40 rijdt dus, op de vrije baan kan dat) dan komt het gevaarte tot stilstand in een grote stofwolk. Ik heb dat in Den Haag meermaals zelf waargenomen. Kom niet zoveel in A'dam, maar tramtechniek is hetzelfde. Maakt niet uit of je elektrisch, met trommel of schijfremmen, of met magneetremmen werkt.
Ik weet waar ik het over heb, ik lul niet zomaar wat.

hotnot | 07-05-19 | 12:58

@dexter79 | 07-05-19 | 12:29: Die vermeende grote stofwolken komen toch van de vele joints, die mensen op straat roken de laatste tijd.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 14:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Het lijkt mij handig om gewoon alles in Amsterdam te verbieden.

pibasso | 07-05-19 | 10:42 | 2

Met uitzondering van 'I love NEEderland' T-shirtwinkels

vinzepinz | 07-05-19 | 10:45

Het advies is om de kinetische energie van uw voertuig zoveel mogelijk over te dragen op hysterische hipster op bakfietsen. Twee vliegen in een klap.

Joris Beltsin | 07-05-19 | 10:42

Alleen omdat het kan. Slinger nog even 1800 pk diesel uitstoot de lucht in.

MJWA | 07-05-19 | 10:41 | 1

Mijn kamerplanten staan hier te juichen, mede dankzij u hebben wij weer lucht!

Solar666 | 07-05-19 | 11:30

Heerlijk dit soort berichten. Helaas bereikt het niet de klimaatgekkies want hun éénmaal ingenomen standpunt dat diesel en benzine motoren de grote vervuiler zijn verandert er niet door. En brommers verbieden, want zielige Mocro’s, dat gaan ze zeker niet doen.

Blonde Nel | 07-05-19 | 10:41

"Ik rem voor dieren." doodt veel dieren.

Blunterman | 07-05-19 | 10:40 | 1

Ik rem voor dode dieren, als er ergens een goede vleesaanbieding is sla ik groot in.

Solar666 | 07-05-19 | 11:35

Eigenlijk zijn die zware elektrische auto's dus een groter probleem dan conventionele auto's. Eerder ook niet gedacht. Wat zouden de verborgen nadelen zijn van waterstof auto's?

woppo | 07-05-19 | 10:39 | 3

De nadelen van waterstof? Delfde als elektrisch, het spul moet ergens gegenereerd worden en dat kost energie.

Mubbenschonster | 07-05-19 | 10:51

Uitstoot van ultrafijnstof uit de uitlaatpijp. Platinakatalysatoren laten ook deeltjes los. Dit valt echter in het niet vergeleken met auto's met interne verbrandingsmotoren.

Alexander des Burgus | 07-05-19 | 11:07

@Alexander des Burgus | 07-05-19 | 11:07: U bedoelt platinadeeltjes uit de brandstofcel?

Solar666 | 07-05-19 | 11:32

Ik rem alleen op de motor. Daarentegen trek ik wel elke keer van die (elektrische) burners bij stoplichten. Ik weet niet hoe het wegoppervlak daar op reageert maar ik vermoed dat ik heel goed bezig ben als ik zo naar de grafiek kijk. Zo niet dan heb ik altijd nog een heel goed filter in m'n airco.

kokkie klaphaak | 07-05-19 | 10:38 | 1

Het voertuig uit laten rollen is altijd aan te bevelen vanuit het perspectief van brandstof- remschoenen- remschijven- en bandenbesparing. Daarnaast zijn bestuurders die anticiperen op de verkeerssituatie in het voordeel wat betreft reactietijd op een onverwachte situatie.

Solar666 | 07-05-19 | 11:34

Dit is wat je noemt Braking News!!!

Mr_Natural | 07-05-19 | 10:38 | 2

Na jarenlang fake news verkondigt te hebben.

Solar666 | 07-05-19 | 11:34

Ha-haha. Mr_Natural strikes again.

Aap Noot Miesje | 07-05-19 | 12:43

Scooters met 2-takt motoren zijn de grootste boosdoener. Helaas is het onmogelijk deze af te schaffen/verbieden vanwege lobbyisten die (vooral zuidelijke) EU-parlementariers omkopen.

du Roi Soleil | 07-05-19 | 10:38 | 5

@roxymusic | 07-05-19 | 10:55:
Toen mijn spartametje outlaw werd heb ik serieus zo'n ding overwogen, alleen maar om de waanzin aan te tonen. Ik had er al eentje op het oog, met terugloop uitlaat, opgevoerd, knalgroen met monsterstickers, dikke banden the works. Uiteindelijk toch maar niet gedaan omdat ik net op tijd vernam dat je met helm op naar de rijbaan zou moeten. Nu heb ik een zelfgebouwde elektrische sparta, gebaseerd op een sparta pharos elektrische fiets maar dan met een gashendel. Ding is gerecycled (niemand wil de pharos nog hebben vanwege de achterhaalde accutechniek} en gaat max 3o kmh. Helaas is die illegaal, zou eigenlijk een blauw kenteken moeten hebben maar dan moet je dus wederom een helm op en tussen de taxis en touribussen rijden. Met mini me achterop dus. zo zie je maar dat ook al probeer je het goed te doen, het eindresultaat is altijd ellende met die wensdenkende maar totaal onkundige groenlinksers, d666'ers en de rest van dat onbenullige tuig op het pluche.
Ze kunnen allemaal ouderwetsch de klere krijge, deze jongen regelt zelf wel een uitstootloze, groene, cladestino williewortelfiets. So be it.

elfenstein | 07-05-19 | 11:06

@elfenstein | 07-05-19 | 10:46: Er komt in Amsterdam straks vast ook een museum met auto's,brommers en scooters op de oude manier. Komen er dan ook weer meer elektrische auto's parkeren.

Jan Onbewoond | 07-05-19 | 14:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Famke Helsema uitstoten in 020, scheelt heel wat vieze uitlaatgassen uit haar klep...

ItsNoStyleAtAll | 07-05-19 | 10:38 | 1

Vrouwenvolk zijn sowieso de grootste vervuilers, 85% van alle consumentenaankopen worden door vrouwen gedaan, laat dat even op u inwerken.

Solar666 | 07-05-19 | 11:37

Het gaat niet om werkelijke oplossingen! Het gaat politici erom de kiezer het GEVOEL van een oplossing te bieden. Of het probleem nou bestaat of niet. Of het überhaupt op te lossen is... of niet. Of de oplossingen nu voldoen... of niet. Allemaal irrelevant.

Politiek in democratische natiestaten is anno 2019 vrijwel volledig fact-free en ook vrijwel geheel gebaseerd op emotiemanagement. Het is 90% marketing en 10% werkelijk bestuur.

De Libertariër | 07-05-19 | 10:37 | 1

Dit is zo waar. Zie bijvoorbeeld het TBS systeem.

Beefbus | 07-05-19 | 10:46

Mensen verbieden zou het beste zijn

Retepsteeltje | 07-05-19 | 10:36

Nee, nee, nee en nog eens nee... GS. Foei. Het ligt aan de verbrandingsmotoren. Willen jullie nu even stoppen de groene gedachte te killen? Jullie willen de stad autoluw hebben, geef het nu maar toe.

Mr_Pikibelly | 07-05-19 | 10:35 | 1

GroenLinks wil gewoon via de elektrische agenda alle kamerplanten vermoorden. Hoe moeten deze planten overleven bij slechts 400ppm koolstofdioxide? Ze kunnen ze net zo goed meteen op de elektrische bijrijdersstoel zetten.

Solar666 | 07-05-19 | 11:39

EV 0.0? Hoe wekken ze de stroom voor die dingen op dan?

Mubbenschonster | 07-05-19 | 10:33 | 1

En vergeet al die stofzuigers niet met veel te volle zakken in de Stopera

grindbak | 07-05-19 | 10:35

Jezelf profileren als klimaat belanghebbende kan maar erg marginaal als je de economie niet wilt raken. Net zo marginaal als dat de PvdA nog een socialistisch bestaansrecht heeft. En daarom zoeken ze nu het klimaat op. Beide zijn gedoemd te mislukken.

Willem_Oltmans | 07-05-19 | 10:33

We hebben een remprobleem, geen rem is illegaal.

ReMmEn Doden! !1!

Aap Noot Miesje | 07-05-19 | 10:32

Automobilisten moeten inderdaad eens van hun rem afblijven. Vooral die bumperklevende tokkies op de linkerbaan van de snelweg.

Papa Jones | 07-05-19 | 10:32 | 3

Die zitten niet aan hun rempedaal, maar aan hun gaspedaal.

Sierstrip | 07-05-19 | 11:02

Als die leugenaars nog eens wat weten in 020..... lekkere volksverlakkerij weer....

surffee11 | 07-05-19 | 10:32 | 1

Straks gaat RaRatak aan Ekmef Ameslah opdringen, dat de boerka beschermd tegen fijnstof en dat de politie snel met hoofddoek tegen fijnstof moet en meer luchtzuiverende moskeeën.

Theo-Pim-Riv | 07-05-19 | 10:39

Gewoon in Amsterdam alle houtstook, al het motorisch verkeer, industrie en cv verwarmde woningen verbieden. Als je zo'n grote bek hebt over het milieu en 'de strijd' moet je er naar handelen. Een groot hek erom heen en ik kom over een jaar nog wel eens kijken.

Deflatiemonster | 07-05-19 | 10:29

Laten we eens beginnen met het weghalen van alle drempels in Nederland.

memanta82 | 07-05-19 | 10:27

Flitspalen, verkeersdrempels, chicanes en zebrapaden maken dat iedereen zich helemaal de moeder remt. Elf kilometer per uur gemiddeld. Ik bedoel maar.

Albert_Zweistein | 07-05-19 | 10:27 | 2

Vroeger naar her week,24 km en 23 stoplichten.
Verbruik was hoger als met 140 op de autobahn.

Roger-Rabbit | 07-05-19 | 10:49

Een Eindoplossing, vraagt u? Wel, er is in het verleden nog nooit een probleem geweest dat niet met belastingen of met een verbod opgelost kon worden.

Sans Comique | 07-05-19 | 10:27

Allemaal mensen die geen kudt er vanaf weten. Gvd. En we laten door hen - nitwits - besturen. Een regelrecht drama. te samen met de grootverdieners van de MSM.

Thoth | 07-05-19 | 10:26 | 2

Ignorance is strength is bewaarheid geworden. Kijk maar eens naar elk debat over het milieu, klimaat of de multiculturele samenleving. Het is volledig ideologisch gestuurd en de idioten denken dat zij daarmee de samenleving een dienst bewijzen. Wij worden geregeerd door mensen die weten dat de gemiddelde Nederlander een idioot is die allerlei onzin als zoete koek slikt.

Solar666 | 07-05-19 | 10:32

.. Amsterdam maakt zich alleen emotioneel en druk over idealisme. Net als alle linkse stinksteden die door grenzeloze corruptie en blinde incompetentie afzinken in een moeras van faillissement. Tenzij de provincie het gapende gat van de rijksbegroting van het stinkhol komt dichtgooien.

Spijbelt u even mee voor het klimaat - en schrijf gelijk de volgende stille optocht in uw agenda, want aan de andere kant van de wereld is er een moskee aangevallen.

Jan Passant mk2 | 07-05-19 | 10:26 | 1

Stop met de nachtvluchten op schiphol en lelyhol straks.
Alleen nog intercontinentaal vliegen, gaat Jetten met vriend maar eens met de trein, of hun diesel.
Uitstoot miljoenduizendmiljard Kerosine per uur fijnstof minder .

Theo-Pim-Riv | 07-05-19 | 10:33
-weggejorist-
FasiscovanJole | 07-05-19 | 10:26 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

En wat gaat Sharon hiermee doen? Wil ze haar voornemens baseren op feiten, of gaat ze toch liever voor het feitenvrij de eigen moraal doordrukken? Als ze zich werkelijk zorgen maakt om de gezondheid van de Amsterdammer, dan zal ze toch op z'n minst deze kille cijfers van het Planbureau voor de Leefomgeving serieus moeten nemen. We wachten af.

Schoorsteenveger | 07-05-19 | 10:25 | 2

Een aantal economen en TH'ers in de regering die weten waar ze over praten in plaats van onbenullen als Sharon zou al een hele vooruitgang zijn. Nemen we wellicht ooit nog eens de juiste beslissingen!

vlotterik | 07-05-19 | 10:28

@vlotterik | 07-05-19 | 10:28: Types als Sharon en Femke terug naar hun provinciesteden. Laat ze daar maar debiele oplossingen verzinnen.

Mammeloe | 07-05-19 | 11:01

Nee, nee, nee! Gaarne geen feiten aub. Mijn gevoel zegt dat die vieze dieselmonsters het probleem zijn... dat voel je toch al bij het vastpakken van het diesel vulpistool. Is echt heel vies, die diesel.

Lood om oud ijzer | 07-05-19 | 10:24

Linkse milieuhippies weten helemaal niets, laven zich gulzig aan elk groen sprookje dat hun profeten hun voorspiegelen, alles voor een goed gevoel. Wij deugen, wij zijn voor het goede, wij zijn voor alles waarvan men ons wijsmaakt dat het goed, groen en divers is.

Een beetje meer diversiteit in brandstof is dan weer onwenselijk en diesel is 'the fuel of satan'.

Solar666 | 07-05-19 | 10:24

Tip voor gemeentes!

Kortom, tip voor gemeentes die met een milieuzone het fijnstofniveau willen verlagen: houd in de zomer auto’s met winterbanden buiten! En bandenvretende elektro-aandrijvers? Tja, die zou je eigenlijk het hele jaar de toegang moeten ontzeggen…
https://www.amt.nl/techniek/artikel/2018/08/komt-fijnstof-vooral-uit-de-uitlaat-of-juist-van-de-banden-10159763?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.82786641.699459503.1557217354-715956282.1553769844

Jan Leul | 07-05-19 | 10:24

Dan even de harde data: één Cruiseschip stoot 450 KILO fijnstof PER DAG uit. VIERHONDERDVIJFTIGKILO in Absolute aantallen. Dat is wat lastig om in deze vergelijking te zetten. Dat is hetzelfde als 21,45 miljoen VW Passat 2.0 TDI diesels met 190 pk. Het is niet overdreven, het toont de gekte van 020. Als het ze écht om mileu en voorkomen van longdode amsterdammers ging, waren die cruiseschepen morgen weg. BRON: transportenmilieu.nl/nieuwsarchief/it...

Prof. Hoxha | 07-05-19 | 10:21 | 3

De rekening voor longziektes wordt toch betaald via de zorgverzekering.

Deflatiemonster | 07-05-19 | 10:24

Wat levert Schiphol per dag?

vinzepinz | 07-05-19 | 10:32

Al jaren bekend. En drempels hebben flink bijgedragen. GroenLinks moeders die dramden om plaatsing hiervan zijn moordenaars. Van hun eigen en andermans kinderen.

Deflatiemonster | 07-05-19 | 10:21 | 1

Deugzeugen zijn dan ook geen wetenschappers, deze categorie vrouwen maakt zich zo verschrikkelijk druk om zaken waarvan ze ooit eens gelezen, gehoord of geroddeld hebben dat ze zo verschrikkelijk slecht en immoreel zijn dat er wat aan gedaan moet worden, de wereld is immers een verschrikkelijke plek waar men wel wat deug kan gebruiken. Red de wereld van de ondergang en houdt zo lang mogelijk uw adem in.

Solar666 | 07-05-19 | 10:29

Hoeveel fijnstof veroorzaken de wieltjes van rolkoffers?

Achiel | 07-05-19 | 10:21 | 2

Rolkoffers, ook al een doorn in het oog van fijnstofgevoeligen.
Ja kan die dingen toch ook dragen. Ok je schoenzolen slijten misschien wat harder maar het vermindert je fijnstoffootprint aanzienlijk.

keestelpro | 07-05-19 | 10:25

Blij dat we niet in een woestijn wonen.

Mr_Pikibelly | 07-05-19 | 10:38

Youp v/h Hek had zei ooit in 1 van zijn shows : mijn Turbodiesel gaat ZO snel.... de bomen merken het niet eens als ik langs kom.

Keyboardspeler | 07-05-19 | 10:20 | 1

Ooit zag je weleens een sticker ip de achterruit met de tekst;Ik rem ook voor dieren.
De dieren sterven allemaal uit,als ik de media mag geloven.
Nou,scheelt toch weer slok op een borrel.

De Profundus | 07-05-19 | 13:36

Wat is de uitstoot van een elektrische scooter dan?

Pimp my Voortuin | 07-05-19 | 10:19 | 2

De stroom voor dat ding zal toch ergens moeten worden opgewekt en dat is dan waarschijnlijk een kolencentrale. Daarnaast wegen EV veel meer dus is er ook meer remkracht nodig wat dus fijnstof oplevert.

Reagurend_Nijlpaard | 07-05-19 | 10:27

Fijnstof van een elektrische scooter komt vooral van buiten de stad als de wind verkeerd staat.

Alexander des Burgus | 07-05-19 | 11:12

Hoe kunnen banden en remmen nou fijnstof veroorzaken in een bandeloze en ongeremde stad?

Mr_Natural | 07-05-19 | 10:18 | 1

Scherp.

De Profundus | 07-05-19 | 13:33

De bevolking terug naar maximaal 10 miljoen inwoners, daar wordt iedereen gelukkiger van en Nederland een stuk schoner.
Toen was geluk heel gewoon.

priks | 07-05-19 | 10:18 | 4

Helemaal mee eens. Wisten jullie dat er een 'Çlub van tien miljoen' is die dit al jaren met goede argumenten bepleit!

negorij | 07-05-19 | 10:49

De spijker op z'n kop! We hebben teveel mensen binnengelaten!

ItsNoStyleAtAll | 07-05-19 | 10:49
▼ 1 antwoord verborgen

Ik gebruik mijn tweetakt brommer nog volop. Voor je het weer is het voorbij namelijk en zal deze verboden worden. Wat mag nog wel in NL trouwens? Alleen voor het milieu zal het geen reet uitmaken. Dat ding gaat dan naar Afrika, Azië of oost Europa en zal nog een lang en gelukkig leven hebben.

Henk003 | 07-05-19 | 10:18 | 1

Weer = weet

Henk003 | 07-05-19 | 10:19

Als ik zeg de gepatenteerde oplossing te hebben, om fijnstof en roetuitstoot richting 0 % te krijgen, en dat zowel DAF eindhoven en automotive in Helmond dit in handen heeft.
Maar er word helaas nog niets mee gedaan.

Het leven is zwaar | 07-05-19 | 10:17 | 6

U bedoelt een productiestop?

Earl_of_Doncaster | 07-05-19 | 10:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Fijn hè, al die verkeersdrempels waar je voor moet remmen. 4 keer zoveel als verkeerslichten aanwezig ook. Thank you Femke! Now and then...

vinzepinz | 07-05-19 | 10:17 | 3

Klopt, wordt helemaal gallemiezig van die krengen om de 30 meter. Je zult maar wat aan je rug hebben. Gewoon handhaven en niet er een hobbelcircuit van maken.

Mammeloe | 07-05-19 | 10:46

Precies, en dan ook nog de extra slijtage aan ophanging en demping. En ook nog dat optrekken elke keer.

Sierstrip | 07-05-19 | 11:04

@Mammeloe | 07-05-19 | 10:46: precies, een paar stoere gasten in Boa kleding die bonnen schrijven, schrikt af én verbindt!

vinzepinz | 07-05-19 | 12:02

De gewonen Mensch raakt het overzicht totaal kwijt tussen de alarmerende en de eropvolgende ontkrachtende berichten. De burgert heeft geen zin meer in politiek, 'wetenschap', moralistiese praatjes, deugerds, sjw's, lhgbti-ers en trafoos of ander lollig en uitbundig volk dat de omgekeerde wereld voorstaat.

pigadaki | 07-05-19 | 10:16

Planbureau voor de Leefomgeving is een overheidsorgaan. De oplossing voor dit probleem is dan ook heel simpel. De volgende keer ziet de grafiek er totaal anders uit.
Net zoals alle cijfers met betrekking tot het klimaat continue veranderen. En aangezien tegenwoordig alles online staat, wordt het ook niet meer gearchiveerd.

TheEgg | 07-05-19 | 10:16

Ik denk dat er er heel wat mensen zijn die Geenstijl lezen en doodziek worden van alle aandacht die jullie dag in dag uit aan dat walgelijke dorp van jullie schenken.

Francisca | 07-05-19 | 10:16 | 13

@goedverstaander | 07-05-19 | 11:01:
Zeg ik nou net niet dat ik het ook kudt vindt?
Amsterdam is zo hyocriet als maar zijn kan, met dank aan al die import studentjes die nog vol idealen zitten en daarmee het politiek klimaat in Amsterdam grondig verzieken. punt van mijn betoog is dat wat hier nu actueel is, over vijf tot tien jaar gemeengoed is in de landelijke politiek. U kan denken dat Amsterdam een eiland is maar helaas, al die kudtstudentjes nemen hun idioterie mee terug de provincie in zodra ze klaar zijn met studeren. Niet alleen Amsterdam gaat eraan, met een tijdsvertraging van tien jaar volgt de rest van nederland. Mark my words.

elfenstein | 07-05-19 | 11:17

@Sans Comique | 07-05-19 | 10:31: zeker 020 kennen ze alleen van drugs en hoeren. suc6 ermee

bert.s | 07-05-19 | 11:53

@elfenstein | 07-05-19 | 10:39: 10:53 & 11:17
P'cies! Dat is dus een echte 100+ En dank dat je vandaag effe de uitlegdienst overneemt.

Basil Fawlty | 07-05-19 | 12:02
▼ 10 antwoorden verborgen

Nou ja een EV is feitelijk een grotere producent van fijnstof omdat het vehikel vele malen zwaarder is en dus ook veel meer bandenslijtage heeft. In verhouding tot een kleine zuinige TFSI benzinemotor in bijv een Golf is een Jaguar Epace echt een smeerlap van formaat.

Daarbij snap ik er geen reedt van dat scooters op tweetakt nog mogen. Als er wel iets is wat elektrisch tienduizend keer schoner is dan is het een scooter. Stil, elektrisch, geen stank, geen herrie. Hoor je echter maar weinig over.

Dutchbeaurouge | 07-05-19 | 10:15 | 1

In Hong Kong kom je nauwelijks scooters tegen en de taxi's (Toyota Crown) rijden er op LPG. Echt last van stank heb je niet. Ga je vervolgens naar Macao, aan de andere kant van de delta, dan ruik je in de oude stad de vele scooters.

Het vermogen en het koppel moet bij het optrekken door de banden aan het wegdek worden overgedragen; hoe zwaarder de auto, hoe rapper optrekken des te meer bandenslijtage (= fijnstof).

Enrique C | 07-05-19 | 10:53

Als je een beetje rustig rijdt remt een Tesla met name op de dynamo zodat de batterij weet wat wordt opgeladen. Een Tesla remt veel minder op de schijven dan een benzine/diesel auto dus ik geloof van dat verhaal geen biet.

Die nare vent | 07-05-19 | 10:15 | 10

Ik rem met mijn defender ook zoveel mogelijk op de motor, laatste stukje voor het stoplicht beetje rem erbij.

ugur | 07-05-19 | 10:57

Vanochtend de koppen gesneld, de onderliggende stukken ‘gearchiveerd’ en daarna op “allen beantwoorden” gedrukt, nare vent.

In de Kamer kunnen ze mensen zoals u goed gebruiken.

Guusneus | 07-05-19 | 11:09
▼ 7 antwoorden verborgen

Die 0,5% is de diesel van Femke Halsema. In haar eentje.

Osdorpertje | 07-05-19 | 10:15

@GS Jullie oplossing klinkt logisch en reëel.
Dat past niet bij Amsterdam.

IkWilOokWatZeggen | 07-05-19 | 10:14 | 1

Hamke Felsema dan wel weer wel.

ugur | 07-05-19 | 10:56

Wat dacht je van het remmen van al die vliegtuigen op Schiphol.

Fapfap | 07-05-19 | 10:13 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Lang wel gelukkig niet.

c.onjo | 07-05-19 | 10:13

Electrische auto's wegen gemiddeld de helft meer en de remmen stoten dan ook de helft meer uit als die powerbank tot stilstand word gebracht, idem voor bandenstof

TDB | 07-05-19 | 10:13 | 4

@FrankVeer | 07-05-19 | 10:18:
Helemaal juist... Een elektrische bolide kan nagenoeg tot stilstand komen middels regeneratie en het levert weer energie richting accu op ook.

Ommezwaai | 07-05-19 | 10:29

Remblok slijtage bij EV's is door terugwinning van remenergie minimaal. Remblokken kunnen zomaar een autoleven lang meegaan. Banden slijten, door het hoge gewicht en het snellere acceleratie vermogen, doorgaans wel iets sneller.

ED-209 | 07-05-19 | 10:37

De remmen van elektrische auto's zijn de motoren zelf. Bovendien is het plan om met een magneetpoederrem dat laatste beetje te realiseren, dus geen fijnstof. Ook het stof van banden kan worden geminimaliseerd dus ik zie geen nadelen van elektrische auto's.

Bakkeleures | 07-05-19 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Mooie van de Waag op de Nieuwmarkt. ( helaas amsterdam ).

Gokmaar | 07-05-19 | 12:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken