Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderzoek: Amsterdam meest onbetaalbare woonplaats ter WERELD

Sommige mensen denken blijkbaar nog steeds dat Amsterdam bedoeld is om in te wonen.

Tuurlijk, het leven aan de grachten doet het geweldig op Instagram, maar het mag wat kosten. Er werd afgelopen jaren misschien al gewaarschuwd voor "Londense toestanden", maar dat blijkt nu volledig onterecht. Het is namelijk nog veel erger. Onderzoeksbureau Knight Frank zette van 32 steden de prijsstijging van koophuizen en huurhuizen af tegen de stijging van het inkomen. De winnaar: Amsterdam. Huizenprijzen stegen met 63.6% terwijl het loon maar met 4.4% steeg. Een gaping hole van 59% dus. Waar een klein land groot in kan zijn hè. We zoeken nog even naar een hoe we hier een populistische draai aan kunnen geven, maar dat laten we vandaag aan u over.

Reaguursels

Inloggen

Klopt geen zak van dit lijstje.

Willem_Oltmans | 01-02-19 | 11:51
-weggejorist-
Samantha_Masel | 01-02-19 | 10:55

Als je jarenlang jaarlijks netto een ton mensen binnenhaalt is het niet vreend dat het fout loopt. Nu zitten we op 1.6 miljoen Westerse en 2.3 miljoen Niet-Westerse allochtonen in Nederland erbij. Wanneer houdt het op? Het is al bijna een kwart en het is al veel te druk. Op naar de 10 miljoen !

Nichtsneues | 01-02-19 | 10:39

Lijstje klopt niet; Lagos staat er niet op

12pints | 01-02-19 | 09:40

zelfs in het door Brexit geplaagde Londen, of het armlastige Lissabon zij de inkomenstijgingen vele malen hoger dan in Amsterdam (lees: Nederland)

batvoca2 | 01-02-19 | 08:52 | 1

Dat komt voornamelijk door ons huizenbeleid: in Londen zijn steeds meer rijke mensen gaan wonen, Amsterdam stikt nog steeds van de sociale huur. Die inkomensstijgingen moet je vooral zien in het licht van uitstroom van arme mensen vd instroom van rijke mensen. Dat is in Amsterdam ook aan de gang natuurlijk, maar niet zo sterk als elders in de wereld.

logisch | 01-02-19 | 10:18

Zou sowieso nog niet eens gratis in Amsterdam willen wonen maar wie betaalt er zoveel geld om in een open riool te wonen want dat zijn die grachten in mijn visie want er zwemmen ook genoeg ratten in dat gore water.

pino2 | 01-02-19 | 08:34 | 1

Man, wat is je probleem? Blijf je toch lekker in je boerendorp? ze zullen je echt niet missen.

Wienerschnitzel mit | 01-02-19 | 13:33

Base effect... Als je in percentages meet, meet je vanaf een bepaald startpunt. Als de hele markt omhoog gaat, wat duidelijk in de grafiek te zien is, dan hebben de plaatsen met de laagste startwaarde de hoogste procentuele stijging. Voor een mooi voorbeeld: de provincies binnen Nederland. Flevoland laat de grootste procentuele stijging zien, maar dat maakt de huizen daar niet noodzakelijk duur.

B0kito | 01-02-19 | 08:27

Het is een verhouding tussen loon- en woningprijsstijging. De huur in Berlin stijgt snel, maar de prijzen liggen veel lager dan in Amsterdam. In vergelijking met andere Duitse grote steden is Berlijn best betaalbaar. Werkgelegenheid in Berlijn en omgeving is niet fantastisch, maar al met al zal ik het niet vergelijken met Amsterdam.

Cum infamia | 01-02-19 | 06:48 | 2

Net als Dubai. Waar die stijging van 1000 euro per m2 niet op valt bij de miljoen die je er al voor betaald.

Daarnaast is de ‘loonstijging’ daar ook nog absurd scheef te noemen door de import van westerse miljonairs.

Haatejaculaat | 01-02-19 | 07:19

Stijging = daling.
Volgens de grafiek dan...

Haatejaculaat | 01-02-19 | 07:33

Wat een waardeloze grafiek, dubbele informatie langs de y-as en de cirkelgrootte. Berlijn en Amsterdam verkeerd om aangegeven. De duurste steden en runners-up nogal willekeurig opgedeeld in groepen...

DaisyC | 01-02-19 | 05:26

In de jaren 90 een leuk optrekje aangeschaft in Amsterdam en nu voor bijna 10x zoveel verkocht aan zo'n expat. Provincie, ik kom er aan!

Slabak | 01-02-19 | 02:00 | 2

In Amsterdam stijgt niet per sé de woningwaarde maar de grondprijs. De eigenaar betaald erfpacht aan de gemeente over de grond waar het huis op staat. Je zal er dus bekaaid vanaf zijn gekomen. Zeker wanneer je buiten Amsterdam wel gewoon grondeigenaar bent en daar de woningprijzen gewoon meestijgen.

Haatejaculaat | 01-02-19 | 07:38

Haatejaculaat: los van dat je argument sowieso geen hout snijdt: lang niet alle huizen in Amsterdam staan op gemeentegrond.

logisch | 01-02-19 | 10:20

Er wordt nog steeds gezegd dat de woningschaarste door al die import, statushouders,allochtonen en asielzoekers wordt veroorzaakt. Toen in de jaren 50 was er ook woningnood en toen waren ze er nog niet. Er is gewoon een tekort aan bouwvakkers, die in de crisisjaren werden wegbezuinigd. En nu kunnen wij springen tot wij er bij neervallen, maar er is nog steeds gebrek aan personeel.

Jan Onbewoond | 01-02-19 | 00:36 | 1

Zelden zo een idioot commentaar gezien… Gefeliciteerd.

feiten_en _cijfers | 01-02-19 | 12:55

Ja. Als je daar in je eentje wilt wonen en tegen die hoge huizenprijzen aan moet hikken, dan is dat onbetaalbaar en kan er niemand alleen wonen. Ga je met je vriend,vriendin, of met 2, 3 personen of met meer in een groepje samenwonen, dan is er nog een soort delen van de hoge huren. En dan vereenzaam je ook niet. Op je huisdier wordt opgepast. En word je er ook niet pas na een jaar dood teruggevonden, zoals reeds meer dan 300 personen het ondervonden.

Jan Onbewoond | 01-02-19 | 00:17

Laat ze gewoon in hun moeras afzinken. Ik ben klaar met die linkse kliek. Alleen steuntrekkers leven daar prettig.

Pislinq | 31-01-19 | 23:04

Amsterdam is poep op de stoep en haat in de straat

drbukkake! | 31-01-19 | 22:15

kap nou eens met dat grachtengordeleiland en ga jullie richten op belangrijke dingen in dit land. Zelfs Hart van Nederland is gevarieerder.

zeiksmurf | 31-01-19 | 22:00 | 2

Amen.

kenny harder | 31-01-19 | 22:37

Hear hear... en dat zeg ik als Amsterdammer die zich afvraagt waarom er op GeenStijl zoveel belangstelling is voor deze stad.

Amsterdamsko | 31-01-19 | 23:57

Zie hoe Brussel bij second most affordable staat. Niet omdat de stijging huizenprijzen meevalt maar omdat de salarissen van you know who zo sterk gestegen zijn.

hustler01 | 31-01-19 | 21:58

De grachtengordel weggeven als herstelbetaling, iedereen blij. Wellicht dat de huizenprijzen daarna ook weer dalen.

strijpsestraat | 31-01-19 | 21:27

Al kreeg ik een gratis huis in Amsterdam, ik zou er niet willen wonen.

Ronnie uit Helmond | 31-01-19 | 21:27

Bouwgrond is er bijna niet in de stad en buiten de ring is het ook schaars.
Wat ze kunnen doen is de boel plat bulldozeren en in het kader van planvernieuwing sociale en koop ervoor terugplaatsen.

Zet er dus een paar grenfell towers neer.
Het pleps en ander lager sociaal volk bezetten dan de onderste helft en de kapitaal krachtige, de elite, krijgen de bovenste helft en penthouses.

Alleen nog iets doen aan brandbeveiliging, maar dat is een kleinigheidje wat je houd.

Johan_Voorhaar | 31-01-19 | 20:55

Al die plekken waar het vol zit met kut-hipsters zijn onbetaalbaar. Mooi. Houden zo.

The2Amendment | 31-01-19 | 20:47

Al wonend op een gracht in Amsterdam denk ik er inmiddels serieus over na om naar een dorp in Brabant te gaan te verhuizen. Mijn hybride opvoeding/geest heeft geen probleem met die 'stugge' Brabanders.

McMarx | 31-01-19 | 20:14 | 3

Beter volk dan Amsterdammers, stug? Niks van waar; amicaal en betere omgangsvormen dan hecktische hipsters met“ dure” babbels.

rattenvanger XL | 31-01-19 | 22:40

Brabo's zijn heel gesloten. Trek je daar niets van aan en het valt best mee om genegeerd te worden als ze je niet kennen van de basisschool.

Pislinq | 31-01-19 | 23:06

Brabanders stug? Dan heb jij er maar weinig ontmoet en net de verkeerde, denk ik.
.
Ik kom zelf uit Amsterdam (woon inmiddels in een lekker Nederlands plaatsje in Overijssel) en heb veel vrienden en kennissen in Brabant. Meer hartelijke, gezellige en gulle mensen zul je bijna niet vinden in Nederland hoor.

The Green*Machine | 01-02-19 | 13:09

En die wethouders maar beweren betaalbare woningen te laten bouwen en achter de rug om van de Amsterdammers om schudden ze de aannemer de hand die weer eens peperdure niet op te brengen appartementen uit de grond stampt? Echt krankzinnig en schandalig dan!

Jan, Leiden | 31-01-19 | 19:45 | 1

Uhhh die wethouders laten toch illegalen in de huizen wonen. Gratis.Dat is pas goedkoop wonen. Toch.

tweetybird | 31-01-19 | 19:48

En op de koop toe een GroenLinks stadsbestuur. Je zou zeggen, dat klinkt eerder als een strafkolonie.

Stormageddon | 31-01-19 | 19:34 | 1

Hebben ze daar al wangslijm van afgenomen, zit vast wel een tussen met een crimineel verleden.

Jan70 | 31-01-19 | 19:50

Wow.

Al kreeg ik er geld bij.

Aap Noot Miesje | 31-01-19 | 19:29

Nu een stad voor mensen met een bizarre fetisj.

Ray69 | 31-01-19 | 19:27

Vroeger hadden we een ministerie van VROM. Die deden goede dingen; volkshuisvesting sturen, ruimtelijke ordening (beetje plannen dat t ook allemaal werkte) en een beetje milieu, zodat t ook leefbaar bleef. Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening bestaan niet meer. Daar wordt niet meer over nagedacht, niet onderzocht en alles regelt zichzelf blijkbaar. Behalve dan milieu, maar dat is vooral klimaat geworden. Nou ja, tel hier uw zegeningen.

snokkertje | 31-01-19 | 19:26 | 3

Goede dingen doen is uit.
Is niet "progressief", niet politiek correct, en ook totaal niet "wegmetons".
Goede dingen doen is ontzettend, het moet helemaal anders, 180 graden om.
Lekker progressief.

Slipsnifter | 31-01-19 | 19:33

*het woord "fout" naar boven schopt*

Slipsnifter | 31-01-19 | 19:34

VROM kon destijds nog uitgaan van een logische en voorspelbare bevolkingsontwikkeling waarbij externe factoren van minimaal belang waren. Dat kan niet meer bij het huidige EU open grenzen beleid. Daarop was de beschikbare infrastructuur in Nederland niet berekend. Wie had dat ooit kunnen bedenken? Zelfs Rutte c.s. niet.

JohnWalker | 31-01-19 | 19:42

Als ik mag kiezen gaat mijn voorkeur uit naar Lissabon. Mooie stad en betaalbaar. Maar het centrum van Lissabon ziet na winkelsluiting letterlijk zwart van de drugsdealers. Da's weer minder.

JohnWalker | 31-01-19 | 19:20 | 1

Dat heeft met het beleid daar te maken dacht ik. Zag dat pas een docu uit 2016 van die dikke Moore.

sjef-van-iekel | 31-01-19 | 19:38

De Amsterdammer
De Amsterdammer heeft een grote bek.
De Amsterdammer zegt dat Amsterdam de mooiste stad ter wereld is.
De Amsterdammer is meestal niet in Amsterdam geboren.
De Amsterdammer danst op de vulkaan.
De Amsterdammer woont in de grootste stad van Nederland.
De Amsterdammer heeft altijd wat te doen in Amsterdam.
De Amsterdammer voelt zich samen met nog een miljoen Amsterdammers ontzettend eenzaam.

Voor de Amsterdammer: www.youtube.com/watch?v=8scSwaKbE64

Mr_Natural | 31-01-19 | 19:12 | 1

He’s a real nowhere man
Sitting in his nowhere land
Making all his nowhere plans for nobody

JohnWalker | 31-01-19 | 19:51

Toen Nederland nog 10 miljoen inwoners telde speelde dit niet.

ja,diedus! | 31-01-19 | 19:06

In islamsterdam wonen gruwelijk veel werkelozen ,dus onbetaalbaar wonen ?

Modi | 31-01-19 | 18:53 | 2

Ja, je kunt niets kopen, alles wordt gratis weggeven aan import.

Oepsie1234 | 31-01-19 | 19:01

Voor paupers is Amsterdam een paradijs.

Pislinq | 31-01-19 | 23:08

Die had iemand op Joop ook als link geplaatst.
Prima column. Het woord woningnood mag zo langzamerhand vervangen worden door iets zwaarders.

Gajus | 31-01-19 | 19:21

Wow!! Hulde voor deze column.
Die dekt de lading wél!

letopuwzaak | 31-01-19 | 19:45

Off topic:
Een stuk kleiner dan Amsterdam: het vluchtelingenkamp Al-Hawl.
De WHO heeft vandaag een alarm doen uitgaan over de situatie in het kamp (en daarbuiten).
Het kamp is in korte tijd gegroeid van 10000 naar 33000 mensen.
23000 mensen... Dat is een derde van pak um beet Roosendaal. Roosendaal heeft misschien 10 supermarkten. Dus voeding zal het probleem niet zijn.
Maar er schijnen dus kinderen te overlijden aan onderkoeling.
Dekens, beschutting. Dat moet toch te doen zijn voor al die vele hulporganisaties ter plaatse?

Wat zit hier achter? Mooie klus voor onafhankelijke media...

Neem ook in overweging;
- dat het betreffende gebied wordt beheerst door het Vrije Syrische leger met de USA als leider;
- dat hulp wordt bemoeilijkt door ditzelfde leger met bureaucratische maatregelen gericht tegen de vluchtelingen;
- dat de vluchtelingen afkomstig zijn uit Deir-az-Zor, bezet door IS. Je zou zeggen dat men ter plaatse rekening had kunnen houden meteen dergelijke toestroom.

Ben benieuwd. Het zal de schuld van de Russen zijn, zeker...? Of van Assad...?

Gajus | 31-01-19 | 18:44 | 1

NPO zegt altijd Asaaaad! En talibaaan, islaaaam, koraaaan, jihaaaad, cannada, papprika. Sorry, mn tourette sloeg weer eens toe :)

TonyMontana010 | 31-01-19 | 18:47

Uit het grond van mijn hart ik zou er niet eens willen schijten wat een kut stad

Haat-links | 31-01-19 | 18:42

Geen fraai rijtje waar Amsterdam instaat. Steden zoals SF en Toronto zijn ook zo lekker divers, multiculti en inclusief. En zie hoeveel mensen er daar op straat slapen. Ook bijna allemaal knetterlinkse (knetterlinks) steden.

Mark_D_NL | 31-01-19 | 18:25

Het houdt de betreffende buurten wel "netjes" ...

Jahowiseffe | 31-01-19 | 18:17

Prins Bril en Haga, kom er maar in.

Zapata10 | 31-01-19 | 18:17

Geen weldenkend mens wil toch nog in Amsterdam wonen. Je staat gewoon zwaar voor lul als je verteld dat je daar woont.

De Ana(a)list | 31-01-19 | 18:16 | 2

Toch hoor ik nog genoeg plattelandstrutjes in de trein naar papa en mama kirren hoe geweldig hun 'Amsterrrrrdam' is.

JJMS | 31-01-19 | 18:40

Geslaagde plattelanders met een pied a terre in de interressante grote stad! Niet eens misselijk bedoeld maar ze zijn er!

CalamityJane | 31-01-19 | 18:45

De groenlinkse hobbies en volksvervanging. Toeristen betalen er aan mee.

Fijnstoffer | 31-01-19 | 18:15

Bernhard jr lacht zich de ballen uit de broek!

NeedIsaymore? | 31-01-19 | 18:12

Bijstand is geen loon. Dat ze daar in Amsterdam allemaal niet zo productief zijn, dat geloof ik best wel.

klowiepowie | 31-01-19 | 18:10

Gemeentelijke belastingen en WOZ ook omlaag, AUB. Anders jaag je je islamieten nog de provincie in – waar ze last krijgen van hout- en varkenslucht. En zielepijn.. in de vorm van een ondraaglijke eenzaamheid.

Slogra | 31-01-19 | 18:06 | 3

volgens mij zijn de meeste Islamieten in Amsterdam de bewoners van de sosjale huurwoningen en ik gok even.. een deel ervan ook de clientele van de sosjale diensten .. die betalen geen WOZ en Gemeentelijke belastingen die krijgen daar een ontheffing voor.. wat je wegjaagt zijn diegene met een eigen huis en modaal inkomen en diegene die op de vrije huur sector wel de gemeentelijke heffingen betalen omdat ze een inkomen hebben, anders zaten ze in een sosjale huurwoning na 30 jaar inschrijving..

fikkieblijf! | 31-01-19 | 18:27

En daarvoor wordt de gemeente Amsterdam gecompenseerd door een uitkering van het rijk via het gemeentefonds, onder de noemer sociale component. En de hardwerkende en belastingbelasting betalende Nederlandse burger betaalt de rekening wel weer.

JohnWalker | 31-01-19 | 19:01

@fikkieblijf! De prijzen voor sociale huurwoningen in A'dam zijn al door het wettelijke plafond van 710 euro per maand gegaan. Dat ligt aan de manier waarop de WOZ-waarde wordt berekend en daarvoor is aan de bel getrokken.

U gaat er voorts van uit dat de dienaren van Mohammed per definitie zo arm als de mieren zijn? Dat is er namelijk voor nodig om kwijtschelding van het betalen van gemeentelijke belastinggelden voor elkaar te boksen: geen spaargeld en geen bezit.
En toch kopen ze steeds meer grond en staan ze in de rij bij de KvK – niet zelden om een opstapje naar dat andere soort grote geld te krijgen.

Slogra | 02-02-19 | 14:10

Huizenprijzen zijn natuurlijk sowieso een gotspe dankzij het gratis geld van Draghi. Want zoals de cijfers laten zien dat je dit niet van een baan kunt betalen. Behalve de mensen die hun hoofd op het hakblok leggen van een bank. En die kopen niet, maar leasen.

azijnseikerT | 31-01-19 | 18:01

Nooit begrepen waarom mensen in een ‘big city’ willen wonen.
1. Altijd tering herrie
2. Nooit een parkeerplek
3. Bizar veel 1 richting wegen
4. Veul te duur voor wat je krijgt
5. Hoge Criminaliteit
6. Er lopen massa’s linkse wereldverbeteraars
7. Te veel nieuwe import met een bepaald geloof

Het leven is zwaar | 31-01-19 | 17:58 | 7

Jos Tiebent: dank ! Goeie ouwe tijd toen A'dam nog een arme stad was...

Eendragtmaaktmagt | 31-01-19 | 19:22

En voor iedereen na 1993:
Ach, hoe snel toch gaat de tijd
Amsterdam, eens welgelegen
Is geweldig uitgebreid
Tot een bruisend metropool
Met een gaatje in z'n zool.

Alle volkeren der landen
Zijn er momenteel voor handen
Kijk, daar zit een groepje Turken
Aan een waterpijp te lurken
Achmed Ali uit Koeweit
Mist z'n vrouw en mist z'n geit.

En één koppeltje Ghanezen
Zit hier stomverbaasd te wezen
Dit hadden zij nooit gedacht
Ze fietsen hier zelfs in de gracht
Een Engelsman gaat op z'n bike
Sightseeing over de Seadike.

In de koffieshop "Het Strootje"
Krijg je koffie bij je blowtje
En een zwerver eet z'n prak
Enkel uit de biobak
Een milieu-oké-diner
Amsterdam, holadijee.

Refrein:
Big city (2x)
Big, big city
You're so pretty.

Ome Piet, die klaagt z'n nood
Ziet z'n vrouw emanciperen
Straks verdient zij zelf d'r brood
Zit ik met de vuile vaat
En m'n vrouw die veegt de straat.

Nieuwe zeden, nieuwe tijden
Zelfs het vuilnis is gescheiden
En de tram komt aan gezwabberd
Door een kleuter vol gekladderd
Of 'ie gierend door de straat
Naar een kinderfeestje gaat.

Ome Jan, die is gestrand
Met een wielklem om z'n band
Eén agent die doende is
Scheldt 'ie uit voor rotte vis
Hij druipt af tot leedvermaak
Met een wielklem op z'n kaak.

De moraal zit in een crisis
Niemand weet meer wat van wie is
Leuk, een weekend naar het strand
Kom je thuis in een leeg pand
Zelfs de plee namen ze mee
Amsterdam, holadijee.

Refrein.

's Avonds door de Kalverstraat
Zijn de blinden voor de ramen
Want daar buiten loert 't kwaad
En je fiets is aan de haal
Inclusief lantarenpaal.

Waar je broodjes kaas kon halen
Eet je nou in alle talen
Shoarma, loempia, saté
Een patatje horror mee
Zeker zeer consumentabel
Zo begon dat ook in Babel.

Bolle Jan jogt op de stoep
Slalomt door de hondenpoep
Hij is eindelijk gaan lijnen
Ziet z'n buikje graag verdwijnen
Buurman uit Afghanistan
Lijnt alleen met Ramadan.

Oh, my dear, you are so pretty
Met je gevel vol grafitti
Amsterdam, ma vieux amoure
Een vedette op haar retour
Maar ze telt nog steeds voor twee
Amsterdam, holadijee.

Big city (2x)
Big, big city
Still so pretty.

Big city (2x)
Big, big city
Always pretty.

Big city (2x)
Big, big city
Forever pretty.

Big city (2x)
Big, big city
You're so pretty.

Accident_Prone | 31-01-19 | 19:29

Reden om niet in een grachtenpand te wonen.
Je bent zoiets als vrijwilliger in het openluchtmuseum die daar verkleed rondloopt als aankleding.
Met ook de hordes toeristen voor je deur als in dat museum.

CalamityJane | 31-01-19 | 20:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Voordeel is wel dat je in een 24/365 adult them park woont - wel een van de meest smerige ter wereld, maar dat ter zijde.

litebyte | 31-01-19 | 17:55

Huiseigenaar ratio Amsterdam vs Nederland: ca. 30% tegen ca 70%. Oeps

ecologiste | 31-01-19 | 17:53 | 2

Woont 70% van de hypotheek gevers buiten Amsterdam?

am*dam | 31-01-19 | 18:02

Ik heb idd flink wat chinese buren gekregen.

brughslurph | 31-01-19 | 17:46 | 1

Voordeel ze kunnen over het algemeen wel koken, hoef je die smerige marketing van Unox wat minder te openen :-)

litebyte | 31-01-19 | 18:00

"Amsterdam is poep op de stoep"

Of in dit geval, alleen nog maar dure kak is wat er overblijft.

Opco Engering. | 31-01-19 | 17:46 | 4

Nee. In Amsterdam kun je wonen als je óf stinkend rijk bent óf straatarm.

peterdh | 31-01-19 | 17:51

@peterdh, de wachttijd van 20 jaar voor woningen met sociale huur lost het arme deel vanzelf op. Maar voor nu heb je gelijk, dat wel.

BootleggersSmurf | 31-01-19 | 17:57

Peter
Amsterdam is dus de eerste stad waar de middengroep is afgeschaft. Waar komt het geld voor de straatarmen vandaan. Het is toch de (grootste) middengroep die de straatarmen onderhouden. O wacht... begrijp het al!

CalamityJane | 31-01-19 | 18:20
▼ 1 antwoord verborgen

Het feestje van de linkse beesten mag wat kosten .

Haat-links | 31-01-19 | 17:44

Jullie zitten hier allemaal de allochtoon de schuld te geven maar het zijn de pandjesprinsen die de prijzen bepalen onder het mom van marktwerking. En vergeet niet de chinezen die nagenoeg alle grachten hebben opgekocht voor ziek veel geld en nu voor absurde bedragen verhuurd. Maar hey, dan zit je wel in amsterdam!

ik zei het toch | 31-01-19 | 17:41 | 2

LOL idd... en weet je wie er compleet van in z'n broek piest van het lachen.. ome Rutte

litebyte | 31-01-19 | 17:56

Chinezen zijn ook allochtoon.

threeheadedmonkey | 31-01-19 | 17:59

Dat mensen überhaupt in een stad willen wonen, Ik vind het ok maar ze zullen mij er niet neersteken. Maar lekker laten doen, anders wordt het zo druk op de dorpen. Ik moet er niet aan denken in een flatje op 6 hoog te wonen, en gelukkig moeten mensen uit de stad er niet aan denken dat het ooit naar poep ruikt als er eten verbouwd gaat worden

brie-de-penis | 31-01-19 | 17:41

Gewoon linksche gemeenteraden blijven kiezen.

Fi-Bu-Bla | 31-01-19 | 17:39 | 1

Doe nou niet zo sdom joh. Met zogenaamd rechtse gemeenteraden blijft er helemaal geen betaalbaar huis meer over voor al die zolderkamer ridders bij u in NL.

litebyte | 31-01-19 | 17:58

Uitgeprocedeerde asielzoeker. Zijn productie begint pas!

bolletje kaas. | 31-01-19 | 17:37

Godverdomme, een uitgeproduceerde asielzoeker die in 020 dromerig uit zijn appartement staart, weet zelf niet eens meer wat zijn status is. Is ook niet meer nodig, wie hier is hoeft nooit meer weg. Waarom zoekt het IND eigenlijk nog personeel? In zijn thuisland gaat hij door voor multimiljonair. Ik heb het! het toppunt van waanzin! ik heb het gevonden! Nu kan ik eindelijk sterven, hoezee, rot op Pisa! Femke mag ik je likken?

bolletje kaas. | 31-01-19 | 17:35

Geen idee hoe het werkt, maar met een opa als kapper aan het Sarphatipark en een opa met een kroeg in de Jordaan, sluipt er misschien iets in je DNA. Ik hou van elke centimeter Amsterdam. Maar wij konden op twee salarissen in het onderwijs meer dan 30 jaar geleden al geen behoorlijke ruimte meer betalen. Hoe al die lappen met dat opgeschoren gajes dat doen?

Poesmobiel | 31-01-19 | 17:35 | 8

Toen al invloed van het linkse onderwijsgehalte. Soort eigen schuld dikke bult.

Yalimba | 31-01-19 | 18:24

Yalimba | 31-01-19 | 18:24
Oja, op die fiets. Dus als je jou of je kinderen lesgeeft, verdien je niet beter. Logisch. En als je niet in de duurste stad ter wereld kunt wonen, dan is dat white privilege, toch?

Poesmobiel | 31-01-19 | 18:33

Yalimba
Rustig rustig. Misschien zijn er mensen in het onderwijs waar de linkse hersenspoeling geen vat op heeft gehad!
Venijnig doen kan altijd nog!

CalamityJane | 31-01-19 | 18:39
▼ 5 antwoorden verborgen

De helft van Amsterdam is nu al allochtoon, en dat gaat echt niet minder worden nu alle blanke gezinnetjes er geen huis meer kunnen kopen. Ofwel, over 25 jaar is heel Amsterdam een no-go area met wat gated communities hier en daar voor de verdwaalde blanke miljonair. Zit je dan met je huis dat zo ver onder water staat dat je via de schoorsteen naar binnen moet zwemmen.

Binnenbaan | 31-01-19 | 17:30 | 3

Het no-go gedeelte van Amsterdam wordt juist steeds minder omdat het aandeel sociale huur omlaag gaat, en de rest onbetaalbaar is voor de gewone man, laat staan voor het gajes. Je kan vinden van Amsterdam wat je wil, maar voor een een no-go area moet je hard zoeken.

praat_poep | 31-01-19 | 17:46

Bookmark deze draad en zoek hem in 2045 nog een keertje op.

Binnenbaan | 31-01-19 | 18:23

Over 25 jaar zijn al die moslims al over de kling gejaagd hoor!

BaldEagle | 31-01-19 | 18:33

Woningnood sinds 1945. Toch knap dat al die duurbetaalde rekenwonders bij de Gemeente en Rijk er na 74 jaar qua woningbouw nog steeds faliekant naast zitten. Wachttijden van 15 tot 18 jaar voor een etage in een provinciestad. Chapeau.

Mammeloe | 31-01-19 | 17:30 | 1

Provinciestad +1!

Jos Tiebent | 31-01-19 | 17:35

Wat een verrassing. Voor de liefhebbers: zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-3... Neemt u s.v.p. ook kennis van de onderliggende rapportage van het PBL. Een beetje parlementariër leest dit uiteraard als hoe maak ik mezelf en mijn vriendjes nog rijker.

Het bovenstaande wordt u mede aangeboden door de Prins Bernhard jr. Daklozenstichting.

Hetkanverkeren | 31-01-19 | 17:28

En het wordt nog erger. Gemeentebelastingen in 020 (waar Linksch collectief uit de onderbroek kwijlt aangaande "tax & spend") zullen dus ook stijgen want gebaseerd op WOZ. Of u in 020 dus effe fijn wilt schuiven met dat geld. Voor de Riffijnse getto's, de Bijlmer onrendabelen of het Groot Wassink knuffelproject richting uitgeprocedeerde optyf kandidaten. Niet dat wij daar moeite mee hebben. U moest en zou zo nodig in linkschdraaiend LaLa-land gaan wonen ?

Grijskijkert | 31-01-19 | 17:24 | 3

Ik kijk daar met veel belangstelling naar, want uiteindelijk moeten al die centjes door iemand betaald worden. Ik las al dat de horeca en detailhandel aan het stagneren waren, de huren voor winkeliers reizen de pan uit, ze willen de binnenstad autovrij maar daar komt ook het meeste parkeergeld vandaan het barst er van de onrendabelen. Iemand moet straks gaan betalen.

marrretje | 31-01-19 | 17:29

Je verwacht het niet, maar de gemeentelijke belastingen in Amsterdam zijn relatief laag. Het is dus zo dat de rest van Nederland opdraait voor de linkse hobbies van de Amsterdamse salonsocialisten.

praat_poep | 31-01-19 | 17:51

En naast gemeentebelastingen hebben ze de grond gehouden en kunnen ze om de paar decennia je erfpacht met een paar honderd procent verhogen en dan gaan de bakfietsmoeders janken wabt hie konden ze nou drie jaar geledeb weten dat de gemeente hun grond nu meer waard zou vinden als toen t nog een jaren 80 kraakpand was.

Shoarmamasutra | 31-01-19 | 21:49

Geweldig als e er een woning bezit en verhuurd of wegdoet.
Verder als geboren en getogen Amsterdammer zijnde wil ik er echt nooit meer wonen.
De hoofdprijs betalen om tussen de al dat gajes te wonen.

marrretje | 31-01-19 | 17:23 | 3

Ik mijd het al een jaar of 15. Ook g & g, maar schaam me er tegenwoordig voor.

bqbq | 31-01-19 | 17:50

5e generatie. En ik schaam me nergens voor. Mooiste stad van het land. Het enige waar ik me voor zou moeten schamen is de overwaarde op mijn huis. Maar die verdwijnt wel weer bij de volgende crisis.

medusa324 | 31-01-19 | 18:24

Nou, wees er trots op hoeveel je huis opbrengt als je het verkoopt. Gefeliciteerd over die 'easy money', want 'snel verdiend zonder er iets voor te doen.'
Jammer alleen dat ook je OZB over die overwaarde wordt berekend. En die komt elk jaar terug, ook als je helemaaaaal niet van plan bent om te verkassen. En stijgt je inkomen net zo hard als je OZB?? Kortom: je OZB stijgt veel harder dan je inkomen. Nogmaals: gefeliciteerd!

klimgek | 31-01-19 | 20:27

De meeste huizen in adam zijn huurhuizen. Veelal nog sociaal ook. Goedkoop wonen op A1 locatie :)

Blotus | 31-01-19 | 17:22

Mijn hond haalt er zijn neus voor op. Amsterdam zegt hem niks.

lingo star | 31-01-19 | 17:22

Ik wil er niet eens gratis wonen, voor geen goud, zelfs niet als ik geld toe zou krijgen, wat een kut stad is Amsterdam, te druk en je struikelt over iedere trottoirtegel. En het stinkt er als een open riool.

pino2 | 31-01-19 | 17:22 | 3

zure druiven?

Kapitein Sjaak Mus | 31-01-19 | 18:02

Haha pino2, ouwe boer. Je ruikt je eigen mestpoten. Dus blijf vooral weg, het stinkt hier al genoeg naar ouderwetse hasj.

medusa324 | 31-01-19 | 18:18

Je moet ook niet op hoge hakken gaan lopen als je daar niet in geoefend bent!

BaldEagle | 31-01-19 | 18:35

Onbetaalbaar kent geen overtreffende trap, evenmin als kapot, lek of dood.
Bedoeld is dat Amsterdam de duurste woonplaats ter wereld is. Dat zal Khalid Jone (meester Touwhaar) genoegen doen.

JvanDeventer | 31-01-19 | 17:22

Dit geldt natuurlijk niet voor de eerste 180 jonge Syrische statushouders die binnen een jaar een fonkelnieuw appartement hebben mogen betrekken: www.at5.nl/artikelen/182646/statushou...
Die kregen een gratis huis en hun toelage/uitkering steeg met 2.000% t.o.v. inkomen in Damascus.

Mammeloe | 31-01-19 | 17:21 | 2

In het kader van diversering en vervanging van autochtonen. Om het moeltiekoeltie plaatje verder te volmaken.

bqbq | 31-01-19 | 17:26

En ook op een van de duurste stukjes bouwgrond. Opgespoten land in het IJmeer. Dat doen ze ook echt voor u in Syrie en Yemen, hoor. #knettergek

Mammeloe | 31-01-19 | 17:34

Kom uit je bubbel.

Ggroengras | 31-01-19 | 17:21

Maar daar krijg je wel gratis deugdenken voor. Alles heeft zijn prijs.

Bon-sens | 31-01-19 | 17:20

Hahaha en maar lachen altijd over dat "drugsoord" noord brabant. Ik wil niet eens dood gevonden worden alles boven de riveren. Ja misschien friesland , groningen en achterhoek. Maar al die andere troep daar in het noord westen succes er mee mensen!

Metropols | 31-01-19 | 17:20

Dank AIRBNB maar hartelijk voor het verneuken van ons prachtige hoofdstad.

FireFox1 | 31-01-19 | 17:17

Ik wil er niet eens dood gevonden worden

MoonBeebe | 31-01-19 | 17:17 | 1

We willen jou hier liever ook niet dood vinden. Blijf vooral waar je bent.

medusa324 | 31-01-19 | 18:16

En toch kosten die hoertjes op de wallen maar 50 euro .....
Dat valt dan weer mee...

laurentius | 31-01-19 | 17:16 | 2

even opzoeken hoeveel klanten ze moeten afwerken om een dagdeel te betalen.

marrretje | 31-01-19 | 17:22

Die 50 euro is clickbait. Het is vanaf 50 euro, maar op de wallen trappen alleen nog Britse toeristen daarin.

Zegtnietzoveel | 31-01-19 | 17:55

Een tekort drijft de prijzen op. En in Amsterdam wordt al decennia lang te weinig bij gebouwd. Waarom een probleem oplossen als je er ook iemand anders zijn probleem van kunt maken. dus werd de verantwoordelijkheid om Amsterdammers te huisvesten afgeschoven op Purmerend en Almere.
Reken er maar niet op dat de Groene Khmer er iets aan gaat veranderen. Ja, opvang voor uitgeprocedeerde illegalen die is er wel, maar de Groene Khmer gebruikt het geld wat de woningbouw zou kosten liever voor luchtfietserij en het najagen van utopieën. Maar toch vooral een linkse stichtingen waar ze zelf een belang in hebben.
Maar je kan altijd nog kraken. Dat mag van Femke, en als je de eigenaar jarenlang tot wanhoop hebt gedreven, kan je het voor een prikkie kopen. Hoe dacht je anders dat al die GroenLinkers aan hun koopwoning waren gekomen.

Osdorpertje | 31-01-19 | 17:15 | 2

Op een gegeven moment is de bouwgrond op.

Johan_Voorhaar | 31-01-19 | 17:20

@Johan_Voorhaar | 31-01-19 | 17:20
Tussen Amstelveen en Zuidoost ligt land zat (waarschijnlijk niet van Amsterdam) en tussen Nieuwwest in Zwanenburg ook (wel van Amsterdam) en in Noord ook (ook van Amsterdam, maar wel in Noord) en natuurlijk Ruigoord (ooit geconfisqueerd door Amsterdam, maar nooit iets mee gedaan)

Osdorpertje | 31-01-19 | 17:51

Je kunt er wel lekker 's avonds in je bootje over de grachte... Oh, wacht.

Mammeloe | 31-01-19 | 17:14

Tijd voor een ander beleid rond straatnamen.

SteilAchterover | 31-01-19 | 17:13 | 1

O ja, net als in Rotterdam zeker? Schei eens uit!

BaldEagle | 31-01-19 | 18:36

Openluchtmuseum met koekwause bestuurders. Hoge muur erom.

bqbq | 31-01-19 | 17:12

Boeiend , ik wil er nog niet eens een minuut rondlopen tegen betaling !

ghetto-is-back | 31-01-19 | 17:12

De woningnood wordt door de instroom van migranten alsmaar groter.
Het is begrijpelijk dat de prijzen en huren van woningen steeds duurder worden.

sociaal_econoom | 31-01-19 | 17:12 | 1

Mwoch, eerder gevolg van extreem kapitalisme: investeringsobject van steenrijke Chinezen en Arabieren. En 'onze' Bernhard natuurlijk. De kansarme migranten vind je niet in de binnenstad maar zwaar gesubsidieerd in Marokkaans West of Antilliaans Zuidoost.

Road to serfdom | 31-01-19 | 17:17

Schuld van prins Bernard.

Dutch_Holland | 31-01-19 | 17:11

I AMSTERDAM

NeetNormaal | 31-01-19 | 17:11 | 1

Ho, dat mag niet meer "I" is Engels voor "Ik" en dat is individualistisch en niet inclusief genoeg.

Osdorpertje | 31-01-19 | 17:18

Staat wel alfabetisch, maar dat schijnt niet uit te maken?

Jos Tiebent | 31-01-19 | 17:10 | 1

Vast wel!

Mogwai | 31-01-19 | 17:50

Och, ze moeten bij het ED wel eens leren om dingen duidelijk te verwoorden...:
" De Brabantse stad scoort veel beter dan andere grote steden ter wereld op vervuiling, criminaliteit en verkeersdrukte. "

Jos Tiebent | 31-01-19 | 17:15

Leefbaarheid~(1-[bontkraagjes])

quazi | 31-01-19 | 17:40

Continue dat gezeur over shithole Amsterdam....... dat GS HQ er nog zit is eigenlijk een schande

Fatwabuster | 31-01-19 | 17:10 | 1

Live verslaggeving kan alleen als je in het oorlogsgebied zit !

captain-caveman | 31-01-19 | 17:36

Wie heeft er interesse in bijzondere tulpenbollen?

Hollende_Kleurling | 31-01-19 | 17:09

Ik ging toch tien keer liever in Lissabon wonen dan in Amsterdam...

Bytemaster | 31-01-19 | 17:09 | 1

In de wijk Mouraria? Mag je drie keer raden waarom die wijk zo heet...

Bijtendehond | 31-01-19 | 17:49

.. hoe linkser de stad, hoe duurder. Met meer derdewereldproblemen en meer daklozen. Zwerfvuil en criminaliteit ook, als vanzelfsprekend.
Parkeren en geld verdienen maakt je er een doelwit voor zowel criminelen als de stedelijke overheid. Tenzij je je centen harkt door lid te zijn van de nieuwe DeugAdel.

Jan Passant mk2 | 31-01-19 | 17:09

Je hoeft er niet te wonen.

JTKDM | 31-01-19 | 17:09

Dus alle Amsterdamse huiseigenaren kunnen cashen?

Apollo | 31-01-19 | 17:08 | 2

.. zolang de luchtbel niet knapt en zolang huizen nog niet in beslag genomen worden voor en door meer behoeftige groeperingen.

Jan Passant mk2 | 31-01-19 | 17:18

Helemaal.
Als ik mijn afbetaalde optrekje nu van de hand doe en in Drente ga wonen,
dan kan ik letterlijk nu met pensioen gaan, op mn 50ste,
.
Maar nee hoor, ik zit hier prima.
Een toefje minder druk zou wel fijn zijn.
Graag hiervoor een simpele wet invoeren:

"Een persoon mag niet meer dan 1 woonhuis bezitten,
dat hij/zij *niet* bewoont, binnen de ring (A10)."

Dan komt er snel weer normaliteit.
En toedeledokie Prins Bernhard jr en die VVDer huisjes melker.

hotmint | 31-01-19 | 20:20

in amsterdam wil toch geen normaal mens meer wonen.

jan den hollander | 31-01-19 | 17:04 | 6

@medusa324
Als echt slim bent mijd je zowel de vinexhel als dat Sodom en Gomorra aan de Amstel

Renkum0317 | 31-01-19 | 19:04

Kijk, ik woon er toevallig (want ben er geboren) en sta op het standpunt dat ik mij niet weg laat jagen door het schuim der natie
zeau simpel ligt het eigenlijk
Daarbij woon ik in Zuid, wat iets minder erg dan de rest is
en even for the record, ik heb nix met Ajax en dat soort onzin

Tobi | 31-01-19 | 19:08

Beste Tobi, ik heb een enorme bewondering voor je mentaliteit. Als inwoner van ´groot Rotterdam´heb ik nog niet eens moeite mocht je voor ajax zijn. Meert met het gebroed wat jullie stadsbestuur moet voorstellen.
Speciaal voor jou... https://www.youtube.com/watch?v=srpMVYT5NBE

SmaritesII | 01-02-19 | 07:05
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken