Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

#Staatsruifduif. Ingezonden vvd Kamerleden Quiz

Kijk. Een kant en klare vvd-quiz in de mail. Dat lezen wij graag. U kunt niks winnen, behalve het in uw achterhoofd knagende besef dat u voor de gek gehouden wordt.

Hoeveel van de 33 VVD Tweede Kamerleden hebben voor de overheid gewerkt?

Overheid betekent hier ambtenaar of een salaris uit belastingopbrengsten. Gekozen vertegenwoordiging in de Gemeenteraad, de Staten of het Parlement tellen niet mee.

33 VRAGEN (1 VOOR ELK KAMERLID)

CENTRALE EN INTERNATIONALE OVERHEID
• Welk kamerlid werkte bij het ministerie van Financiën?
• Welk kamerlid was projectleider bij het ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid en was voorzitter van de FNV Jong?
• Welk kamerlid was jurist bij het ministerie van Buitenlandse Zaken? 
(de VVD website vermeldt alleen advocaat)
• Welk kamerlid werkte bij het ministerie van Financiën het ministerie van Buitenlandse Zaken?
• Welk kamerlid werkte als specialist bij de belastingdienst?
(de VVD website vermeldt alleen belastingadviseur)
• Welk kamerlid werkte bij de Europese Commissie voor de euro en aan de banken- en kapitaalmarktunie?
• Welk kamerlid werkte bij de Verenigde Naties?
• Welk kamerlid was diplomaat voor het ministerie van Buitenlandse Zaken?

POLITIEKE MEDEWERKERS ALS AMBTENAAR
• Welk kamerlid was politiek assistent van Rutte? 
(de VVD website vermeldt alleen gespreksleider bij een adviesbureau).
• Welk kamerlid was politiek medewerker van minister Kamp?
• Welk kamerlid was politiek adviseur minister Blok en minister-president Rutte?
• Welk kamerlid was politiek assistent van wethouder Wijbenga in Rotterdam en werkte voor de Taskforce Health Care?

LOKALE OVERHEID, BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
• Welk kamerlid was beleidsmedewerker bij de gemeenten Helmond, Arnhem en Nijmegen?
• Welk kamerlid was ambtenaar bij de gemeenten Den Helder en Boarnsterhim?
• Welk kamerlid adviseerde het college van B&W in Amsterdam?
• Welk kamerlid was 11 jaar adviseur van de burgemeester van Middelburg
(de VVD website vermeldt alleen docent)
• Welk kamerlid was burgemeester van Zaltbommel?
• Welk kamerlid was wethouder van de gemeente Westland?
• Welk kamerlid was wethouder van de gemeente Onderbanken en Meerssen?
• Welk kamerlid was wethouder van de gemeente Zeewolde?
• Welk kamerlid was wethouder van de gemeente Rotterdam?

DEFENSIE
• Welk kamerlid was vliegenier bij de Koninklijke Luchtmacht?

RECHTSPRAAK EN ONDERWIJS
• Welk kamerlid werkte bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)?
• Welk kamerlid was persvoorlichter voor het Openbaar Ministerie  en wethouder in Wassenaar en Noordwijk?
• Welk kamerlid was sectormanager Strafrecht bij de Rechtbank in Groningen?
• Welk kamerlid werkte als docent en onderzoeker aan de Universiteit van Tilburg?
• Welk kamerlid werkte bij de Hogeschool Utrecht?
• Welk kamerlid werkte bij de Stichting LOOT (Landelijke Organisatie Onderwijs en Topsport) en richtte een eigen bedrijf op met Stichting LOOT als klant?

GEEN #STAATSRUIFDUIVEN
• Welk kamerlid was eigenaar van een groothandel?
• Welk kamerlid adviseerde het MKB en werkte bij een startup investeerder?
• Welk kamerlid was makelaar?
• Welk kamerlid werkte voor Shell en had een vastgoedbedrijf?
• Welk kamerlid werkte als bankier en was betrokken bij de PvdA NietNix beweging?

HIERRR de antwoorden in een excelletje. Hoeveel had u er goed?

[NAW Quizmastert bekend bij redactie]

Reaguursels

Inloggen

Oud testamentische zelfbevlekking. Wij zijn de VVD-masturbantjes.

oliebolletje123 | 28-01-19 | 14:33

Uitstekend werk en goed om een keer te zien. Het is dus niet voor niets, dat de vv(d) tegenwoordig, de hardwerkende ambtenaar gebruikt als voorbeeld bij toespraken, in de kamer. Wel loggisch dat Prutte Vaas Dijkhoff heeft opgedragen deze volgzame lieden te selecteren voor de kieslijst, deze mensen weten al wat het is om als een willoze zombie dossiers enkel door een juridische bril te bekijken.
Gaaf zo'n kartel, pardon land.

O2Neutraal | 28-01-19 | 11:09
-weggejorist-
PamelaWray63 | 28-01-19 | 10:21

Mag er ook een tabje bij met opleidingen? Want ben wel benieuwd hoeveel omhooggelikte vmbo-ers er zitten.

boerk | 28-01-19 | 10:11 | 1

Waarschijnlijk nul.

O2Neutraal | 28-01-19 | 10:54

Zal allemaal wel maar het meest erge is kartelvorming vanuit links. Het linkse beleid zie je in vele semioverheden en ook in het bedrijfsleven terug, we worden er volledig door geïndoctrineerd.

BozePaarseMan | 28-01-19 | 10:09

op partijcongressen van de VVD (en de rest) zie je voor 100% alleen figuren die een baantje bij de staat hebben versierd dankzij de partij. Allemaal een fop-studie gevolgd zoals Tibetaanse tapijtkunde ed waarna ze wel bij de staat moesten om niet te verhongeren.

wlodek | 28-01-19 | 10:03

De VVD was ooit de partij voor ondernemers. Nu is het niet meer dan de kak-versie van de PvdA.

KlunsJohannus | 28-01-19 | 09:02
-weggejorist-
Summer_Ruth | 28-01-19 | 08:45 | 1

Dikwijls vallen ze bij het bedrijfsleven door de mand omdat ze als Kamerlid en als ambtenaar geen zakelijk inzicht hebben... zij denken dat je in het bedrijfsleven ook geld uit de schatkist kunt pakken

Wij herinneren ons Camiel Eurlings, hij was de Godenzoon van het CDA.
Op 1 juli 2013 werd deze CEO... President Directeur bij de KLM.
Het werd een grote mislukking en in oktober 2014 heeft de Raad van Commissarissen hem op staande voet ontslagen--> weliswaar met een goede ontslagvergoeding maar dat hoort bij zulks soort mensen.

sociaal_econoom | 28-01-19 | 08:02 | 3

zoiets gebeurt bij veel voormalige ministers.. we kennen Zalm en we kennen die flapdrol die meer met zijn kinderen wilde bezig zijn Dhr Bos.. die vervolgens bij een verzekeraar aan de slag ging.. zou een mooi topic zijn om die lijst eens te publiceren.. ze worden niet allemaal buschauffeur na jaren graaien en een wachtgeldregeling als beloning

fikkieblijf! | 28-01-19 | 09:56

fikkieblijf! | 28-01-19 | 09:56
De buschauffeur krijgt voor het wegleggen van diverse dossiers vast dadelijk nog wel een mooie positie. Het kartel beloond haar volgzame, willoze stemvee heus wel.

O2Neutraal | 28-01-19 | 10:56

Ex Kamerleden krijgen hoge functies... niet alleen bij de overheid als burgemeester of Commissaris van de Koning en dergelijke--> ook bij bedrijven en instellingen.
Bijvoorbeeld Mariette Hamer was tot 2014 Kamerlid namens de PvdA... op 10 september 2014 is zij voorzitter geworden van de SER en dat is ze nu nog steeds.

De mooiste banen zijn voor je weggelegd bij EU-Brussel... daar liggen de lonen 50 tot 100% hoger als in Nederland met prima kostenvergoedingen en een geweldige pensioenvoorziening.
Het leuke is dat je de hele week bijna niets hoeft te doen.... als ik jonger was dan zou ik nu bij Brussel gaan solliciteren en lid van de VVD worden en een handtekening van Mark Rutte of Klaas Dijkhoff proberen te bemachtigen.

sociaal_econoom | 28-01-19 | 07:31 | 1

Of je wordt als ambtenaar op je 50e kamerlid, maakt daar 10 jaar vol en laat je feteren door lobbygroepen (zie het lichtend voorbeeld van Hans van Baalen) , je stopt op je 60e en plukt daarna je 7 jaar wachtgeld totdat het tijd is voor je inflatiegecompenseerde ABP pensioen. De ambtenarij is 1 grote lakeienklasse.

Beefbus | 28-01-19 | 08:02

Een groot deel van dit uitschot is gebruikmakend van " politiek verlof", een privilege voor onderwijzers en ambtenaren, in gemeenteraden en provinciale staten terecht gekomen.

vranac | 28-01-19 | 07:21 | 2

Ik neem aan dat dit privilege, door de afschaffing van de ambtenarenstatus (dank D'66!) nu verdwenen is...?

batvoca2 | 28-01-19 | 07:29

D66 is op en top een ''ambtenarenpartij''--> leraren, rechters, beroepsmilitairen etc.
Zij vinden het normaal dat je het geld uit de schatkist pakt en leggen hun accenten op thema's waar we arm en kierewiet van worden.
Uiteraard het onderwijs--> maar ook milieu en migratie.
Voor 2 graden opwarming moeten wij van student Rob Jetten van het gas en de benzine af.
Ook denken ze dat we een oneindige stroom migranten uit Afrika en moslimlanden hier opvang, een woning, zorg plus een langdurige uitkering kunnen geven.
Hoe is Nederland over 5 of over 10 jaar... ik hou mijn hart vast.

sociaal_econoom | 28-01-19 | 08:19

Ook schijnt het zo te zijn dat ex ambtenaren van financiën het meest in de maatschappelijke melk te brokkelen hebben doordat ze altijd op sleutelposities terecht komen. Kan er niet echt mijn vinger op leggen, zag dit ook graag uitgezocht.

swassannuf | 28-01-19 | 07:03

Één woord: netwerkcorruptie.

swassannuf | 28-01-19 | 06:51 | 1

kartel

O2Neutraal | 28-01-19 | 10:56

Toch knap ... allemaal lobbyisten van de elite en multinationals en je dan ook nog bij de overheid op de loonlijst laten zetten als een soort onkostenvergoeding. Starten ze er meestal nog een onzinadviesbedrijfje bij voor de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en MKB-winstvrijstelling, echte partij van ondernemers!

Watching the Wheels | 28-01-19 | 06:17

vvd, DE partij van : ik weet wat van jou en jij van mij, dus ik zeg niets en dus jij ook niet . Met specialiteit : Liegen

gerrie de perrie | 28-01-19 | 05:52

Dit is best wel erg. Een ondernemerspartij waarvan de meerderheid nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien.
Ik heb de Excel gedownload, maar partijleider Mark Rutte ontbreekt. Die heeft weliswaar een bedrijf van binnen gezien, maar faalde daar in en kon de druk niet aan om vervolgens de politiek in te gaan.

Osdorpertje | 28-01-19 | 02:57 | 1

Dat was eens, ondernemerspartij. Maar geldt tegenwoordig voor alle politieke partijen. Schoolverlaters met een cv zonder inhoud. Totaal gebrek aan kennis. De kunst verstaand om zoveel mogelijk mensen voor zich te winnen, dat leren ze dan weer wel, maar schiet het land, de burgers niets mee op. Het failliet van het huidige partijensysteem. Het gaat al lang niet meer om de inhoud. Daarom heeft de heersende klasse ook weinig moeite, het monopolie op de staatsomroep namelijk in handen hebbend, de macht te behouden.

SlimmeBelg | 28-01-19 | 05:40

Weet wel dat die vent rechtsachter plaaggeest bij Bassie en Adriaan was.

Watching the Wheels | 28-01-19 | 01:28 | 1

Over relevante maatschappelijke achtergrond gesproken.

SlimmeBelg | 28-01-19 | 05:41

Wat een scherpe waarneming van GS, de belangen van de VVD gaan boven de belangen van de kiezers die op de VVD stemmen. Ik herhaal het maar even omdat ik het nu al de quote van de week vind.

Willem_Oltmans | 28-01-19 | 01:27

Het antwoord zal zijn: JA MAAR DAAR HEB IK JARENLANG VOOR GESTUDEERD (=leren).

Iemand die op jonge leeftijd is gaan werken en werkervaring (= leren) opdoet is gewoon klootjesvolk.

Tot het moment dat de remmen van de auto raar doen, de CV doet het niet, het dak lekt, of het internet is zooooo traag.

Na reparatie is het weer bek houden en belasting betalen.

Piet-Kietelaar | 28-01-19 | 01:16 | 2

Nou, probeer op dit moment maar eens een metselaar te vinden. 80 euro per uur vragen ze rustig. Dat is dan 3000 euro per week afgerond, 12000 per maand. Als ik op dit moment voor een opleiding zou moeten kiezen, zou ik het wel weten. En, ook nog de mogelijkheid om een deel van je inkomsten zonder afdracht aan EU en Afrika te verdienen. Jeugd en vooral ouders, bezint u, leer een vak!

SlimmeBelg | 28-01-19 | 05:46

SlimmeBelg | 28-01-19 | 05:46 |
Er zijn 2 maren die aan elkaar gekoppeld zijn:
Werken met je handen, en vooral werk waarbij je vies wordt heeft een lage status.
Dat zou normaal iedereen zijn reet roesten, ware het niet, dat de dames er ook zo over denken.
Een of andere onbenul, die een lullig kantoorbaantje heeft, scoort altijd beter bij de dames, als dat ze tegen hun vriendinnen moeten zeggen dat hun aanstaande loodgieter is.

Roadblock | 28-01-19 | 10:12

Maar om nu te zeggen dat dit volksvertegenwoordigers zijn, valt in de categorie nepnieuws.

de honden blaffen... | 28-01-19 | 00:29 | 1

Daar sluit ik mij bij aan. Charlatans zijn het.

Shareholder II | 28-01-19 | 00:30

Vvd is linkser dan Snotneus. Stem alsjeblieft niet op die ambtenarenclub want we gaan naar de klote met Rutte.

Pislinq | 27-01-19 | 23:26 | 1

Politici en Kamerleden zijn allemaal voor EU-Brussel--> Brussel is voor hun een prima mogelijkheid om bij Het Europees Parlement of een andere instantie aldaar, een goed betaalde baan te krijgen.
Een goed voorbeeld is Frans Timmermans... in Den Haag verdiende hij als Minister van Buitenlandse Zaken 13000 per maand - nu heeft hij als Eurocommissaris 31000 per maand.

sociaal_econoom | 27-01-19 | 23:53

VVD'ers zijn dus een soort voortwoekerende Kanker voor onze maatschappij (hallo Berbaar). Met een ziekelijke zucht naar zelf verrijking en corrupt tot op het bot. Dat er nog zoveel egoïsten op stemmen, laat de verrotte mentaliteit zien in dit gribus land.

paulisimo | 27-01-19 | 23:25

@Harry Turtle | 27-01-19 | 22:30 |... een ondernemerspartij zou niet verkeerd zijn.
Vroeger had je de BoerenPartij van Boer Koekoek... weet je nog?
En Jan Marijnissen van de SP... de lasser uit Oss.
Dit zijn mensen die weten dat je met hard werken en ploeteren je kost moet verdienen.
Een ondernemerspartij voor zelfstandigen, zzp-ers en boeren--> is heel hard nodig.
Wat nu in de Kamer zit zijn 90% ambtenaren die gewend zijn hun loon via de schatkist te beuren.
Komen ze geld tekort - dan verhogen ze de heffingen, accijnzen en de BTW.
Mijn ervaring is... van de ambtelijke Kamerleden in Den Haag, daar kun je moeilijk van winnen.
Zij spannen samen met de NPO en dan sta je als Ondernemerspartij met lege handen plus een hoop stress.
Nederland gaat stuk aan milieu en migratie... daar komen we de komende tijd vanzelf achter.

sociaal_econoom | 27-01-19 | 23:23 | 1

Hear hear ..

ChatBot | 28-01-19 | 07:56

De VVD is een soort PVDA. Alleen de zetels tellen. Ze hebben net als PVDA zetels verloren aan dissidenten die er dan ineens een florerende eigen partij starten. Ze draaien en liegen wanneer het ze uitkomt. Van de oorspronkelijke ideologie is geen spaan heel gelaten door de huidige leiders. Hopelijk trekt de vergelijking zich verder door met alle komende verkiezingen en wordt VVD gedecimeerd. Het is tijd voor een andere koers, tijd voor de stem van het hard werkende volk, of ze nu zelfstandig zijn, ambtenaar of ergens anders in loondienst. We zijn die volksverlakkers zat.

ILF2 | 27-01-19 | 22:46 | 3

Spreid het woord!

+veel, trouwens.

Kop Kaaz | 27-01-19 | 22:58

De ambtelijke Kamerleden denken in hoofdzaak aan milieu en migratie... dat mag miljarden kosten.
Elk nadenkend kind begrijpt dat dit verhaal onbetaalbaar wordt - waarbij bedrijven en werkende mensen dit land zullen ontvluchten.
Bijvoorbeeld naar Polen... Polen en Oost-Europa doen niet mee met de extreme Klimaateisen van Parijs en ook niet met Marrakesh.

De ambtenaren in Den Haag denken dat wij dit allemaal ten uitvoer moeten brengen--> waarbij we ontelbare miljarden moeten uitgeven voor het milieu en migratie.

sociaal_econoom | 27-01-19 | 22:58

sociaal_econoom | 27-01-19 | 22:58
sociaal_econoom | 27-01-19 | 22:47

U ook plus veel!

Kop Kaaz | 27-01-19 | 23:00

Wat een genadeloze scherpe analyse van GeenStijl. Spijker op de kop.

maarten1959 | 27-01-19 | 22:45

Tijdens de verkiezingen doen alsof ze voor arbeiders en het mkb zijn. Erna gewoon keihard voor de multinationals, ECB en het binnenhalen van immigranten. Laat u niet weer omlullen deze verkiezingen door die oplichters!

Mart6037 | 27-01-19 | 22:39 | 1

D66 en GroenLinks zijn het ergste op gebied van milieu en migratie.
80% van hen is uit het ambtelijk milieu afkomstig... het onderwijs of een ander overheidsinstantie.
Zij staan er niet bij stil dat ondernemers en mensen die bij het bedrijfsleven werkzaam zijn--> alle lasten en uitgaven wat zij in Den Haag met miljarden uitgeven... moeten zien te verdienen.
De lastendruk wordt dermate zwaar dat bedrijven en werkende mensen dit land zullen ontvluchten... wat we dan overhouden zijn een boel ambtenaren en mensen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering.
Let op mijn woorden... milieu en migratie daar gaat Nederland aan stuk.

sociaal_econoom | 27-01-19 | 22:47

Iets in dit topic maakt mij razend.

Maar ik weet alleen nog niet wat het precies is.....

Kop Kaaz | 27-01-19 | 22:36 | 1

De VVD?

J-van-de-Bontekoe | 28-01-19 | 08:17

Het doet er mij niet toe waar. wat, hoe ze voor hun politieke loopbaan gewerkt hebben of nog steeds doen. Ook boeit het niet wat ze na hun loopbaan aangeboden krijgen. Mij boeit het alleen dat ze tijdens hun loopbaan voor hun achterban geheel integer opkomen maar dat schijnt vandaag de dag heel moeilijk te zijn. Zelfs om de meest simpele zaken is er geen openheid of nog veel erger: dat bij een stemming in de 2e kamer als die lui moeten stemmen naar de wil van de coalitie en dat ook niemand met een geweten of namens de werkelijke wil van de achterban anders mag stemmen..

Sinclair | 27-01-19 | 22:33 | 1

Er schijnt in het algemeen een behoorlijke relatie te zijn tussen oorzaak (ambtenarenbloed) en gevolg (graag geld uitgeven van een ander, zeker als de baas dat mooi vind)

Graaier | 28-01-19 | 07:48

Dit is het probleem... driekwart van de Kamerleden zijn afkomstig uit het ambtelijk milieu.
Ze hebben niet bij het bedrijfsleven gewerkt en hebben nooit een eigen zaak gehad--> hierdoor denken ze niet zakelijk - maar ambtelijk.
Zij denken dat je alles via de schatkist mag en kunt betalen... waarbij ze het normaal vinden dat we miljarden spenderen ten behoeve het milieu en voor migratie en migranten - die we hier opvang, zorg een woning en een uitkering moeten geven.
Zodra er te weinig geld is--> dan verhogen ze doodleuk de heffingen, accijnzen en de BTW.
Waardoor de lastendruk voor de Nederlandse mensen alsmaar hoger wordt en steeds moeilijker kunnen rondkomen.

Terwijl de Kamerleden zelf als ambtenaar zijnde... een hoog welvaartsvast inkomen hebben met een goed pensioen.
Maar wat we in Den Haag zien.... dat is in Brussel nog twee keer erger - ook zij worden betaald via de (Europese) schatkist hetgeen de gewone mensen moeten ophoesten.

sociaal_econoom | 27-01-19 | 22:33 | 2

Plus de mondiale schijf boven de EU. We betelen de NGO's, de VN en daarvan zijn er honderden

bodemloos | 27-01-19 | 23:03

En het dan ook nog presteren om de meest corrupte partij te zijn, chapeau!

J-van-de-Bontekoe | 28-01-19 | 08:16

LOL, de 'ondernemerspartij'

Harry Turtle | 27-01-19 | 22:30

Ja, en? Als ik de meeste mensen mag geloven is de VVD een partij bestaande uit en voor mensen van het grootkapitaal. Dus niet. Mooi toch? Een zeer divers samengestelde partij met een aardig aandeel aan (semi) ambtenaren.

Amsterdamsko | 27-01-19 | 22:22 | 1

Linkser zul je het niet vinden. Nooit meer Rutte want we gaan naar de klote.

Pislinq | 27-01-19 | 23:29

Eng.

BrabantsVerzet | 27-01-19 | 22:17

Oh mijn goed, wij zijn echt een communistisch land dat bestuurd wordt door ambtenaren met hun 4 jarenplan voor de duur van de regering en de maakbare samenleving voor de langere termijn, ongeacht van wie de verkiezingen heeft gewonnen.

Osdorpertje | 27-01-19 | 22:07 | 2

Ja CPN/rara vemomt als groenniks.

revolte | 27-01-19 | 22:24

Vermond denk ik.

Pislinq | 27-01-19 | 23:30

De overeenkomst tussen die Kamermannen is dat ze goed zijn in een Zalmimitatie. Zalm leed aan een zenuwtrekje en Rutte heeft dat overgenomen. Je hoort nooit een leuk grapje van ze.
Die grijns is in een ander bedrijf ooit onderzocht:
www.psychologytoday.com/us/blog/trans...

bodemloos | 27-01-19 | 22:05

Mjah... Zo'n lijstje kun je uiteraard maken van de complete top 5 regentenpartijen. De ambtenarij is uiteraard dé plek waar politieke partijen hun invloed kunnen aanwenden om partijgenoten een baantje te bezorgen waar ze kunnen proeven aan het hebben van verantwoordelijkheid. Wat ze daar massaal allemaal helaas niet leren is om die verantwoordelijkheid ook te aanvaarden, want dankzij het Pikmeer-arrest ben je dat als ambtenaar namelijk nooit. Het is altijd de schuld van "de politiek" en dat zie je terug wanneer ze zelf de politiek zijn geworden. Dit soort figuren heb je daadwerkelijk helemaal niets aan. Het enige dat ze doen is zinloos geld blijven besteden aan mislukkende projecten omdat ze overtuigend zijn van hun eigen politiek gelijk. En helaas is dat niet hun eigen geld.

Pierre Tombal | 27-01-19 | 21:56 | 4

Dat is nou precies de mentaliteit die ik bedoel. Er zijn drie manieren om met een opdracht om te gaan:
a) je voert hem uit tot op de letter
b) je voert hem uit conform je eigen compleet vrije interpretatie
c) je informeert de opdrachtgever dat je de opdracht niet kan uitvoeren omdat ...

Doe eens raden welke keuze een ambtenaar maakt die op basis van zijn/haar partijlidmaatschap een positie heeft verkregen in een salarisschaal vanaf zeg 45k? En om vooruit te lopen op het antwoord: waarom zou iemand die een moord pleegt in opdracht van iemand anders daarvoor niet vervolgd kunnen worden?

Pierre Tombal | 27-01-19 | 22:48

Pierre Tombal | 27-01-19 | 22:48
Het eerste heeft te maken met rechtszekerheid en algemeen belang. Het zou wat zijn als een ambtenaar selectief voor optie B kon gaan. Optie C is overigens een reële mogelijkheid indien het betreffende orgaan de opdracht niet kan of mag uitvoeren. Ook dat lijkt me wenselijk. Optie A is beperkt tot wat is toegestaan, dan wel verplicht. Juist vanwege die rechtszekerheid (wat de overheid mag, niet mag of moet) krijg je een organisatie die nogal met zichzelf bezig is.

Voor je vervolgvraag: moord is zover ik weet geen (lagere) overheidstaak en ook nog eens strafbaar. De minister kan niet vervolgd worden. De persoon die minister is wél, zodra hij als privépersoon de wet overtreedt (geen overheidshandelen). Voor lagere overheden is strafrecht tevens toepasbaar indien de opdracht ook had kunnen worden uitgevoerd door een private partij (Pikmeerarrest II).

Rest In Privacy | 27-01-19 | 23:21

@Hollende_Kleurling | 27-01-19 | 23:21
Juist. Het correcte antwoord is echter dus wel degelijk B. Zo kwam ook het Pikmeer-arrest tot stand. Niemand had de aangeklaagde ambtenaar ooit verteld dat hij daar chemisch afval mocht dumpen, of daar toestemming voor gegeven (behoudens hij zelf). Ze hadden hem alleen de opdracht gegeven het afval af te voeren en kennelijk had niemand bedacht dat je daar kaders bij moet plaatsen voor het hoe en waarheen. Dat is ook wat lastig, want die poppetjes waar wij op stemmen zeggen alleen maar ja of nee. Die creëren geen uitgekauwde plannen want dat is de taak van... jawel: ambtenaren.

Pierre Tombal | 28-01-19 | 10:20
▼ 1 antwoord verborgen

Wat een geweldige scoutingcommissie hebben ze toch!

Enrique C | 27-01-19 | 21:54

@redactie: vraag 4 is onvolledig of onjuist.

Frau Merkel | 27-01-19 | 21:52

Als je niets kunt word je ambtebaarven dan ga je de politiek in waar je carierre kunt maken......

Blonde Nel | 27-01-19 | 21:42 | 1

Ambtevaarven? Huh?

Pislinq | 27-01-19 | 23:31

Buklaven kun je inderdaad het beste in de Efteling, -of te wel de huidige overheid zelf- rekruteren.
Ben benieuwd wat er nog aan kennis en kunde tussen zit, aan beroepsverbestuurders heb je niets als ze de inhoud van een rapport niet begrijpen.

Analia von Solmsch | 27-01-19 | 21:40

Extra vraag: "Welke lul stond er afgelopen week in Davos met een fascist op de foto?"

Bigi Bana Boy | 27-01-19 | 21:30 | 5

Billie Turf?

piloot47 | 27-01-19 | 22:52

Waren Maduro en Jesse Klaver daar ook dan ?

ghetto-is-back | 27-01-19 | 23:15

Peter R?

Bef-koning | 27-01-19 | 23:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke vvd er krijgt Geld van Mercedes-Benz om de Auto Lobby te behartigen? Valt in slaap tijdens zijn Werk vanwege te veel zuipen op kosten van de burger ? Trapt Samen stennis met een belgische gestoorde psychopaat in het centrum van Kiev ? En is nog steeds het corpsballetje niet ontgroeid? Het erge is dat zijn partij hier niet tegen optreedt.

Lieveschat | 27-01-19 | 21:28 | 2

Omdat ze allemaal niet deugen. Hoe kan de pot de ketel verwijten dat ze zwart ziet , en erger: de pot zegt tegen de ketel: wat zie je lekker zwart, net als je geld.

Analia von Solmsch | 27-01-19 | 21:44

Billie Turf?

piloot47 | 27-01-19 | 22:53

Wat leuk. Nu dit voor alle andere partijen doen. We beginnen bij Thierry.

Ggroengras | 27-01-19 | 21:27 | 6

Hoi Groengras, jij zou beginnen. Sukkel waar blijf je nou , of lig je al in nest, omdat je het niet meer weet. Hopelijk morgen beter met jou.

Predeker | 27-01-19 | 22:24

Papa Jones
Ik zie Thierry een behoorlijke solide partij oprichten en strategisch goed bezig zijn. Ik zie hem inderdaad geen figurantenrolletje spelen in de kamer. Daarbij kan hij ook nog leuk piano spelen. Kortom een man waar ik op ga stemmen

metdedag | 27-01-19 | 22:56

@Predeker: Pas nou op, voor je het weet vliegt het schuim van je mondhoeken op je posters van Thierry. Verder heb ik jou eigenlijk niet zoveel te zeggen. Maar dat ligt meer aan jou dan aan het onderwerp. Doei.

Ggroengras | 28-01-19 | 08:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je wilt weten, hoe het voelt om Het Echte Gevoel van een Nukubu ( nutteloze kut burger) te ervaren, moet je op de VVD stemmen.

Wilt u ook lid worden van de Verenigde Nukubu's? Stemt dan op de VVD voor een optimale Nukubu beleving.

Nukubu's aller landen: Verenigt u in de VVD!

Heppie-even-voor-mij | 27-01-19 | 21:24 | 2

Geldt voor Elke partij die het Referendum niet erkend

Lieveschat | 27-01-19 | 21:30

Wanneer je stemt ben je een nukubu. Simpel.

Mark_D_NL | 27-01-19 | 21:40

En ik had het kunne wete, maar ik wist het niet.
Waar was dan de transparantie in de oude democratie?
Ik ga voor de gele hesjes.

ZZP-er | 27-01-19 | 21:19 | 1

Transparantie was er ook niet in de oude democratie. Maar, naast dat er toen nauwelijks zwevende kiezers waren, waren er ook geen zwevende politici. Waar staan ze nu voor? Wat gaan ze doen? Geen idee. Dat weten ze zelf vaak ook niet. De VVD is ook allang postmodern geworden: u-vraagt-wij-draaienpolitiek. Dan kan zo'n van der Staaij een verademing zijn. Is de VVD nog de partij van het bedrijfsleven? Of de partij van het technocratisch grootkapitaal-overheidscomplex?

Sitting_targets | 27-01-19 | 21:32

We werden al lang als kiezers/oudvuil gezien, maar dit maakt het wel heel duidelijk.
En die zouden mij, en de rest va de kiezers moet vertegenwoordigen.
Gut o gut, wat een kiezersbedrog.

ZZP-er | 27-01-19 | 21:18

... en ze hebben allemaal, stuk voor stuk, geen idéé -niet het begin van een idee- waar geld vandaan komt.
-
Dat is iets dat als manna uit de hemel komt geregend, en dat de burger aan de staat geeft.

bisbisbis | 27-01-19 | 21:17 | 2

Dat komt als manna uit de bevolking...
Maar die zitten niet in de hemel.

ZZP-er | 27-01-19 | 21:20

Ze weten heel goed waar geld te halen valt,voor zichzelf en hun vrienden.

Stil_Haben | 27-01-19 | 22:10

Ik begrijp nu ook waarom PvdA en VVD zo goed konden samenwerken in hun vorige kabinet. Ambtenarenfeestje.

En dit verklaart waarom de VVD zich weinig gelegen laat liggen aan het MKB. Wat bedrijfsleven betreft is de VVD de partij van het grootkapitaal: Shell, Unilever... Die zijn nog goed zichtbaar vanuit de overheid. MKB is daarvanuit een grote grijze brij. Plebs. Paupers.

Nou Buma, duik in dat electorale gat. Rutte laat je een schot voor open doel. Als jij niet scoort, dan doet Thierry het wel.

Sitting_targets | 27-01-19 | 21:14

Alleen Klaas Dijkhoff goed. Diepe onvoldoende dus... Aan de andere kant, het is ook niet mijn partij dus hoef ik de kamerleden van de meest in opspraak gekomen partij van NL, en dat al vele jaren achter elkaar, niet te kennen. Zulke 'kennissen' wil je niet! Voor mij staat Thierry op 1 en Hiddema is ook echt een kanjer!

Angélica de Sancé | 27-01-19 | 21:13 | 2

Kiezers zijn klaar voor Baudet-Wilders 1.

Pislinq | 27-01-19 | 23:35

Dat gaat nooit lukken zonder objectieve npo pislink. Wij wel, maar de massa vaart blind op de propagandakanalen.

SlimmeBelg | 28-01-19 | 05:52

Off topic. 5 minuten Tegenlicht 'India'.
In India stijgt het gevaar, de groei en de invloed van nationalisme, populisme, rechts-extremisme....
Maar ik ga het afkijken.

Premier Trutte | 27-01-19 | 21:12 | 7

Die Nen-norm voor CO2?
Dat zien ze daar als India-nen-verhalen.

Premier Trutte | 27-01-19 | 22:17

Hebben ze ook aangegeven wat de oorzaak is van dat nationalisme? Met andere woorden, is het woord Islam gevallen?

Mahatma | 27-01-19 | 23:06

Ja, zoals ik zei. Oorzaak van het nationalisme zijn de media die zoals hier veel dingen ontkennen, het volk dat steeds meer weet via internet en potentieel maar ook actief in opstand komt. Dit wordt volgens de docu aangewakkerd door populisten die nationalistisch zijn. Vergelijkbare retoriek met de Europa. De islam werd in het begin van de docu genoemd omdat hierdoor steeds meer minderheden de schuld kregen en onderdrukt werken. Aan het einde van de docu was de conclusie dat het leidde tot het verdringen en vermoorden van moslims. Soms alleen maar omdat ze (heilige) koeien slachten. De schuld hiervan waren hindo-extremisten en nationalistische populisten. Aldus Tegen-oplicht.

Premier Trutte | 27-01-19 | 23:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Prototype vertegenwoordigers, maar niet van het volk.

Mr_Natural | 27-01-19 | 21:12 | 1

Dijkhof, vertegenwoordiger in stierenstront. Aangenaam.

Sitting_targets | 27-01-19 | 21:18

Ik kan niet wachten op de Neqschot.

Eierbal-is-fijn | 27-01-19 | 21:10

Het zijn geen volksvertegenwoordigers. Het zijn partijvertegenwoordigers.

Mahatma | 27-01-19 | 21:07 | 2

Het zijn ingehuurde ambtelijke krachten die gewend zijn om opdrachten uit te voeren voor de top. In dit geval van de VVD. Ideaal voor fractiediscipline. Verder weten de semi-ambtenaren dat er een vet betaalde bestuurdersfunctie in het overheidsgeldcircuit in het verschiet ligt. Afijn, het beeld van ondernemerspartij is wel weg. Geen wonder dat het MKB weinig heeft aan de VVD.

Graaier | 27-01-19 | 21:13

@ Graaier | 27-01-19 | 21:13
Mooi gezegd.

Sjors W. | 27-01-19 | 21:23

Mijn hemel. Wat is er nu weer mis met ervaring in het openbaar bestuur?

Rest In Privacy | 27-01-19 | 21:00 | 8

Er is wat mis met eenzijdigheid. Zeker een liberale partij moet voldoende wortels hebben in het bedrijfsleven (waaronder het MKB), anders word je een zoveelste variant van de PvdA.

Sitting_targets | 27-01-19 | 21:22

@ Sitting_targets | 27-01-19 | 21:22
Eens. Buiten gebrek aan non-governmentele ervaring, ook treurig om te zien dat het qua werkervaring geen beta's lijken. Verder geeft Graaier | 27-01-19 | 21:13 hierboven ook mooi weer wat je van dit soort types kunt verwachten.

Sjors W. | 27-01-19 | 21:26

Sjors W.
Niets mis met vers bloed uit het bedrijfsleven met frisse ideeën, maar denken dat "de" overheid als een bedrijf bestuurd kan worden is wachten op teleurstelling.

Sitting_targets
Alsof huisjesmelkers en uitvaartverenigingen een garantie zijn tegen PvdA. Waar jij het over hebt is de representatie binnen onze representatieve democratie (ies foetsie!).

Rest In Privacy | 27-01-19 | 21:27
▼ 5 antwoorden verborgen

-Remco Dijkstra, Ondernemer
-Wybren van Haga-Ondernemer
-Jan Middendorp-Werkzaam geweest in bedrijfsleven.
-Eric Ziengs-Ondernemer
-Zohair el Yassini-Loondienst en ZZP-er
5 van de 33.
De rest heeft allemaal uit de staatsruif gegeten.

Roadblock | 27-01-19 | 20:50

Werken voor de BV Nederland telt niet als werken in het bedrijfsleven?

Sitting_targets | 27-01-19 | 20:48 | 2

Inderdaad!

Overrijp | 27-01-19 | 21:05

Yep, omdat de bv NL geen P&L verantwoording kent.

NeedIsaymore? | 27-01-19 | 21:38

Welk naïeve en schattige kamerlid was ambtenaar bij BiZa en daarna pelotonscommandant bij de artillerie?

bisbisbis | 27-01-19 | 20:48 | 2

Maar heeft wel een keer tegen iemand gezegd de Phz2000 af te vuren! Daarmee geeft ze indirect toe bloed aan haar handen te hebben omdat ze de belangen van de VVD behartigde in plaats van die van de Nederlandse bevolking. Alsof ze daarmee beter zou zijn dan de andere 32 die door de open grenzen bloed aan hun handen hebben.

Frau Merkel | 27-01-19 | 21:51

Liep er nou niet een aanklacht tegen de Nederlandse artillerie in Afghanisten wegens het onnodig maken van burgerslachtoffers?
www.trouw.nl/home/-nederland-schuldig...
Die club van juristen voor vrede VJV(nee, ik verzin het niet), die vergeven is van anti-leger en anti-kernwapen activisten(Meindert Stelling, NIco Steijnen), heeft dit weer eens aangeslingerd.

Roadblock | 28-01-19 | 10:30

Welke VVD-premier is de grootste volksverlakker die er rondloopt in Den Haag?

VanBukkem | 27-01-19 | 20:46 | 2

Kom, hoe heet die man met die heel lange horizontale neus ook al weer ?

sprietatoom | 27-01-19 | 20:49

Dat kan er maar 1 zijn uit het vvd sprookjes boek. Premier pinnokio ruttegraat met zijn gebochelde hulpje klaaz zijkhoff.

tweetybird | 27-01-19 | 21:26

Hohoho wach es ff.
Trick question! Ambtenaren “werken” niet!

Accident_Prone | 27-01-19 | 20:45 | 2

Precies.

WerkendeAmbtenaar | 27-01-19 | 21:30

Behalve jij, dan.... denk ik.

Accident_Prone | 27-01-19 | 22:50

Das een foto met een hoop viezigheid erop
dat hoop ik na de verkiezingen niet meer tegen te komen.

Halul gebakken | 27-01-19 | 20:44

Wie maakt de volgende verkiezingen voor de provinciale staten op 20 maart 2019 nog een ene reet uit? Eerlijk zeggen.

Is dit nog nieuws? | 27-01-19 | 20:40 | 1

Het blijft interessant het einde van een tijdperk in werkelijkheid mee te maken. Het interbellum moet ook interessant zijn geweest. Het is duidelijk wat er gaat komen, maar iedereen doet alsof er niets aan de hand is. 330.000 mensen in Frankrijk op straat. De NOS en andere media melden niets. Ook GS niet, buitengewoon karig.

Frau Merkel | 27-01-19 | 21:57

Welk kamerlid was vliegenier bij de Koninklijke Luchtmacht?
Rutte ?

AntonJensen | 27-01-19 | 20:39 | 2

Lezun.

Roadblock | 27-01-19 | 20:51

Voorheen was het Ton Elias achter de knuppel en van Balen als navigator. Gezien het startgew.... ach laat maar.

Pedronegro | 27-01-19 | 20:56

Allemaal.

Krijg ik nu als prijs 500 politici die wel de waarheid spreken?

Bon-sens | 27-01-19 | 20:38

Hoe zit deze telling eigenlijk bij de PVV? En dan mogen de criminelen eerst worden weggestreept want anders is het resultaat weer zo scheef..

Epistulae_Morales | 27-01-19 | 20:37 | 6

Hoi Morales, er zijn er voor minder, mínder, mínder voor de rechter gesleept. Dus oppassen om PVVers criminelen te noemen. U bevindt zich op glad ijs en riskeert uw baan bij het OM.

Predeker | 27-01-19 | 21:12

LIJST VVD-ERS IN OPSPRAAK
https://www.elsloo.info/nieuws/politiek/2550-lijst-vvd-ers-in-opspraak

AntonJensen | 27-01-19 | 21:17

Nee hoor de witteboorden vvd criminelen kun je wegstrepen tegen de kruimeldieven en dan nog wint de VVD op alle fronten wat criminelen betreft.

tweetybird | 27-01-19 | 21:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Zouden ze zomaar allemaal kunnen zijn.
3-delig met/zonder stropdas (al naa gelang gelegenheid) aan, een paar nette bruine puntschoenen of pumps en gaan met die 100k/jaar.

WasHetMaarMakkelijk | 27-01-19 | 20:36 | 3

107k/jaar exclusief neveninkomsten en dan zijn er nog verschillende onkostenvergoedingen (reizen, verblijf, ziekte, diversen). Tweede Kamerleden kunnen kiezen uit een ov-abonnement eerste klas of een vergoeding voor woon-werkverkeer á 0,19 euro per kilometer om hun reiskosten te vergoeden. Daar komt standaard een bedrag van 4.900 euro per jaar bovenop voor reiskosten die gemaakt worden buiten woon-werkverkeer.

De verblijfskostenvergoeding is afhankelijk van de afstand tussen de woonplaats van het Tweede Kamerlid en de Tweede Kamer.
Politici krijgen een tegemoetkoming in de ziektekosten en 2.652 euro per jaar voor verschillende andere onkosten.

Beefbus | 27-01-19 | 20:41

Ja maar een beetje ZZPer verdient meer ( en krijgt het ook)

Epistulae_Morales | 27-01-19 | 20:51

Epistulae_Morales | 27-01-19 | 20:51 |
Dat vind ik altijd zo triest aan die zelfvoldane VVD-ers, dat ze geen notie hebben hoeveel de rest van de wereld verdient.
Een beetje ZZP-er verdient volgens u dus meer dan een ton per jaar?
U heeft geen notie.
www.cbs.nl/nl-nl/faq/zzp/hoeveel-verd...

Roadblock | 27-01-19 | 20:58

Ze werkten allemaal, voordat ze de tweede kamer binnenkwamen. Dat is dan weer écht VVD.

Papa Jones | 27-01-19 | 20:35 | 3

Kunt u dat aantonen?

Roadblock | 27-01-19 | 21:04

Definieer: ' werk'.

bisbisbis | 27-01-19 | 21:20

Ja papa. Nadat ze in de tweede kamer kwamen stopten ze daarmee.Bijna hetzelfde maar dan anders.

tweetybird | 27-01-19 | 21:31

Jezus allemaal ambtenaren! Geen wonder waarom het een teringzooi is ..

Beefbus | 27-01-19 | 20:34 | 1

Hoeft niet natuurlijk. Kunnen ook extern ingehuurden zijn. Die zijn nog duurder.

VanBukkem | 27-01-19 | 20:47

Beantwoordt die vragen met de worst case scenario-antwoorden en dan ben verdacht close bij de werkelijkheid! Hahaha

Accident_Prone | 27-01-19 | 20:34

Interessanter is waar ze belanden ná hun ambtstermijn. Legale corruptie in de maak.

de Voorzittert | 27-01-19 | 20:34 | 1

In bijna de hele EU is een draaideurfunctie en lobbyisme gelijk aan corruptie.
Alleen in Nederland en Denemarken niet.

Roadblock | 27-01-19 | 20:53

Welk vvd kamerlid is niet corrupt tot op het bot?

Botte Hork | 27-01-19 | 20:34 | 4

In dit geval was het makkelijker geweest welke niet. Ben je gelijk klaar. Niet te vinden.

tweetybird | 27-01-19 | 21:33

welke ondernemer is dat niet?

lovekila | 28-01-19 | 08:42

#tweetybird
Lezen is lastig, dat staat er ook.

Tojo16 | 28-01-19 | 16:21
▼ 1 antwoord verborgen

Er zullen er maar een paar zijn die wel weten wat ondernemerschap betekent

yooooh | 27-01-19 | 20:34 | 1

Tijd voor censuskiesrecht en alleen de Kamer voor noppes voorheb die al voldoende hebben verdiend in hun leven

Hemmenaar7 | 28-01-19 | 05:57

Welk regeringslid werkt nog steeds voor unilever?

miko | 27-01-19 | 20:32 | 3

Bam!

omanders | 27-01-19 | 20:35

Wie werkt er voor Bam?

Papa Jones | 27-01-19 | 20:37

Papa Jones | 27-01-19 | 20:37
Hebt U wat op Uw lever

ghetto-is-back | 27-01-19 | 23:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken