Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Leraren doodsbang voor gewapende scholieren

(niet echt zo - red.)

Hallo scholieren kunnen jullie gewoon even normaal doen? Wapens en drugs mee naar binnen nemen doe je maar lekker in de gevangenis.

Vooral de skilled expert craftstudents van het vmbo doen niet lief. Blowen, stelen, wapens meenemen, leraren uitmaken voor 'kankermongool' of 'slet' of 'hoertje' en tevens wordt er geweld gebruikt. Voorbeeld van Bram (* vast niet echt Bram maar toe maar, Bram): "Onze klas was boos, omdat we vonden dat een jongen racistisch werd behandeld. Eerst werden er pennen gegooid naar de leraar, uiteindelijk ook stoelen en tafels. Ik deed het ook. De leraar moest op een brancard naar het ziekenhuis. Sommige docenten durfden daarna niet meer naar school te komen." Nou dan weet je het wel qua vlees en kuip. Enfin, die leraren moeten vervolgens wél gewoon op school komen en 240 uur werkstraf uitdelen aan die hele kutklas voor het gebruiken van geweld. En anders flikkeren ze maar lekker op. Blowen in het lokaal? Hallo Jellinek. Ajuus, tas mee, tot volgend jaar Alfons. Wapen mee? Schoffelen! Schelden met kankermongool omdat iemand zijn jas uit doet? Goedemorgen Riagg. Dan maar door met de mensen die wel willen want die kleine groep verpest het weer eens voor de rest, ofzo. Het is hier verdomme niet thuis waar je moeder geen grip op je heeft. Opvoeding, mentaliteit, cultuur, mores, te volle klassen, docenten te druk met papierwerk: het is een probleem diep geworteld in de samenleving en het is al JAREN zo. Gelukkig komt D66 met de oplossing: "Laat scholen leraren meer steun geven." Bedankt voor het meedenken D66!

Reaguursels

Inloggen

Zeker tijd voor een tuigschool. En als het tuig groot is in een keer door naar het tuig-land-van-herkomst.

Montesquieue | 29-11-18 | 00:22

Het ergste vind ik, dat je wanneer je als VMBO-school een leerling(e) hebt die niet meer op je school te handhaven is, je deze moet ruilen met een "miscreant" van een andere school, in plaats van dat je hem/haar kunt afleveren bij oven 4-klep11 van de provinciale vuilverbranding.

oliebolletje123 | 28-11-18 | 22:13

Leraren kunnen ook weinig, mogen niks, er is leerplicht.
Laten we het anders zeggen; dat tuig kost belastinggeld, kwaliteit van onderwijs gaat erdoor omlaag. Andere leerlingen hebben er last van.
Tijd voor een tuigschool?

kloopindeslootjijook | 28-11-18 | 19:00

het zijn echt niet alleen allochtonen scholen waar dit probleem speelt. Ook de Nederlandse jongens en meisjes zijn steeds brutaler geworden. Het is een systeemprobleem. Leerplichtige leeftijd verlagen, subsidies afschaffen, uitkeringen verlagen. Niet willen leren? Ga maar werken. alternatief: zwerver worden. Daaag

Vrouwtje_haram | 28-11-18 | 18:44

ik kan wel al raden waar deze mentaliteit vandaan komt, maar goed dan ben ik een racist..
Je merkt het trouwens ook al op straat hoor...

Rene046 | 28-11-18 | 18:20

Het vrijheidsbegrip is een beetje doorgeslagen; de dikste teven denken kans te maken op een modellen carrière, Fleur, Amber, Strootje en Storm wordt geen strobreed in de weg gelegd als ze maar braaf 6 uur per dag op de X-box zitten.
De veldwachter van toen, de leraar van toen hadden te letten op calvinistisch gedrilde menssoorten. Het individu is losgeslagen. De intelligentie daalt in vele genen poelen. Het leger roept pang pang, agenten zonder obesitas zijn een zeldzaamheid. En sommige kinderen weten al vroeg wat ze willen; lekker de drugs in. Goed, de leraar vaak incapabel om les te geven, in de woestijn kijken ze niet zo nauw. De agent heeft geen zin meer om voor €2000.00 zijn leven in de waagschaal te stellen mindere goden worden agent.En het leger ? Ha.
Keihard aanpakken kan niet meer, het systeem is te verweekt zowel links als rechts. Je zal maar van discriminatie worden beschuldigd. We zijn verloren mensen. Intelligentie en elite kunnen een land redden, maar als de weegschaal doorgeslagen is naar standje zelfdestructie zullen de ratten alle linkse en rechtse botten opvreten. Zo.

caravaggio | 28-11-18 | 18:11

Scheidsrechters in het amateurvoetbal schijnen ook regelmatig klappen te krijgen. En ambulancebroeders natuurlijk, en ziekenhuispersoneel, loketambtenaren, gevangenbewaarders, suppoosten, verkeersregelaars, tram-en treinconducteurs, buschauffeurs, winkelpersoneel, pompbedienden, bejaarden... Gaaf land hè, Mark.

Zenzeo | 28-11-18 | 17:49 | 1

Dat bedoel ik...
maar ja handhaven.... alleen als het in de media terecht komt..
voor de rest zwijgen, ook de slachtoffers durven niet meer aangifte te doen, want zelfs de politie, wil niet in het nieuws terecht komen dat ze discrimineren, of racistisch zijn...
Wanneer veranderd dit... niet of nooit.... totdat men handhaaft ongeacht geloof of kleur...

Rene046 | 28-11-18 | 18:25

Dit land verdient ook geen haar beter. Overal zitten geitenwollensokken in de maatschappij ver(k)ankert. Slappe hap. Gedogen. Alles binnenhalen. Dit land krijgt wat het verdient. Een oplossing komt er ook niet meer maar het is wel prima zo; de vervuiler betaalt.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 17:36 | 1

De vervuiler krijgt betaalt.

lacucaracha | 28-11-18 | 18:35

Ongetwijfeld hebben docenten op bepaalde scholen een gegronde reden om bang te zijn. Mijn constatering is tevens dat althans een deel van deze docenten feitelijk ongeschikt is voor het beroep dat ze uitoefenen. Als het wat stressvoller wordt en hun autoriteit moeten laten gelden krijgen ze maar al te snel een burnout. Als je op een vmbo les wilt geven moet je zowieso ook iemand van daden zijn en niet alleen van woorden. Want dan vreten ze je met huid en haar op die boefjes en trutjes. Begin maar eens met het verbieden van tutoyeren en de docent bij voornaam aan te spreken. Blowen in de klas: zoek maar een andere school waar dat wel mag. Het is niet zo ingewikkeld.

suscrofa | 28-11-18 | 17:18 | 1

"Zoek maar een andere school" is bijzonder ingewikkeld.

JvanDeventer | 28-11-18 | 20:07

Lees Bint, van Bordewijk

Bolder | 28-11-18 | 15:01

Class of 1999, maar dan wat later.

nikolaos | 28-11-18 | 14:39

Private scholen gaan nog eens heel groot worden, vanaf groep 1. Ouders gaan door roeien en riemen voor (de kansen van) hun kind. Als we zo doorgaan dan zullen rijke ouders niet accepteren dat hun kinderen in klassen terecht komen waar tribaal geweld van onopgevoeden regeert en het vrijwel onmogelijk is om iets te leren omdat de helft van de groep amper Nederlands spreekt en ieder niveau ontbeert.

Er ontstaat dan een markt voor dure privéscholen die alleen betaalbaar zijn voor de elite en waar je als kind nog wel serieus wat leert. Paupers en allochtonen hebben het geld niet voor deze scholen en zul je er dus niet tegen komen: voilà selectie. Als kind heb je dan pech en zak je weg in de hel van de overheidsscholen en kun je iedere carrière vergeten.

Daarmee heeft de PvdA het in 50 jaar tijd voor elkaar gekregen om het al dan niet behoren tot de elite tot een kwestie van in het juiste nest geboren te worden.

Verplichte spreiding biedt ook geen soelaas: als ouders hun kind verplicht op een slechte school moeten doen omdat die in de buurt staat zullen ze eerder nog verhuizen naar een buurt waar wel een fatsoenlijke school te vinden is: ook hier weer roeien en riemen. Segregatie werk je zo alleen maar in de hand.

5611 | 28-11-18 | 14:35 | 2

Die scholen zijn er al. Kosten: Voor een mavo €20.000 per jaar. Hoe hoger, hoe duurder. Segregatie gebaseerd op vermogen, wat voor onderwijs compleet belachelijk is.
In een utopie zouden we voor een aanzienlijk deel van de kinders speciale opvoed-scholen moeten oprichten, waar ze de basale vaardigheden (hardhandig) aangeleerd krijgen. Kinders die zich voldoende kunnen gedragen, mogen in kleine klassen aan hun eigenlijke ontwikkeling gaan werken, maar als het fout gaat... naar de sociale opleiding.

EEnzame SchizofrEEN | 28-11-18 | 14:57

Zo is het precies, en inderdaad, die scholen zijn er al, en 'booming'.
De gymnasia, maar ook de (weinige!) categorale mavo's, kunnen de aanmelding bijna niet meer aan. Geen wonder, want petjes-allochtonen-vrij, en dat is hoe je het ook wendt of keert, een voorwaarde voor fatsoenlijk onderwijs.

EefjeWentelteefje | 28-11-18 | 21:53

Pubers die al jaren ervaren hebben dat agressie en geweld loont en leuk is en statusverhogend en zonder consequenties krijg je nog maar op één manier in het gareel. Daar kun je nog maar op één manier respect afdwingen.

Iedereen heeft tegenwoordig een camera en neemt alles op. De kans om op Facebook terecht te komen waar iedereen kan zien hoe je een draai om je oren krijgt van je leraar kan al veel wangedrag in de kiem smoren.

Maar ja, in deze tijd van rubbertegelmillenialsnowflakes (tot in de schoolbesturen zelf) is dat wensdenken.

Sans Comique | 28-11-18 | 14:10

Zo erg als in The Class of 1984 is het nog net niet. Maar dat kan volgend jaar al wel zijn. 35 jaar later.

lulleficatie | 28-11-18 | 13:55

Dit soort scholen voorzien van een gewapende (tazer) conciërge, probleem opgelost.

lanexx | 28-11-18 | 13:25 | 3

Dat gaat echt nooit gebeuren, en het zou ook niks oplossen. Het probleem lost zich vanzelf in de toekomst op, als ze elkaar afknallen bij mislukte drugsdeals.

Jahowiseffe | 28-11-18 | 13:44

Maar ondertussen zitten je kinderen ertussen als ze net niet mee konden komen op school door wat voor reden dan ook. Die zullen de rest van hun leven hier schade van hebben qua inkomsten.

Dirk III | 28-11-18 | 13:59

@Dirk
Klopt. Maar er is blijkbaar niks aan te doen, want het gaat al 25 jaar zo. Er zijn nu geen sympathieke maatregelen meer over.

Jahowiseffe | 28-11-18 | 16:32

Beste jongeren,
Zo maar een middelbare school 30 jaar geleden.
Er waren geen camera's. Geen hek om de school. Geen detectiepoortjes. Zelfs geen kluisjes.
Er was wel eens een vechtpartijtje. Jongen tegen jongen. Zoals het hoort. Paar stompen en dan weer samen verder.
Diefstal kwam niet jaarlijks voor.
Een vernield achterlichtje was zo ongeveer de grootste misdaad.
Als je een vrij uur had en de gymzaal was vrij, mocht je die vaak gebruiken.
De sfeer was buitengewoon goed en niemand kon bedenken dat dit zou veranderen.
Dat was de normale situatie.
We hadden het.
We willen het weer.
Het moet weer terugkomen.
Niet door totaalcontrole en straffen, maar doordat jongeren het weer normaal gaan vinden om prettig met elkaar en hun leefomgeving om te gaan.
Maar beste jongeren, als jullie de huidige situatie normaal vinden, stem dan gerust op D66 of Groen Links.
Als jullie de vrijheid willen die jullie ouders hadden, denk dan eens na over grootschalige deportaties en heropvoedingskampen.
De huidige politiek heeft deze dagelijkse hel voor jullie gecreëerd. De huidige politiek is dagelijks hard aan het werk om het nog veel erger maken.

arbeid_loutert | 28-11-18 | 13:24 | 4

Spijker op z'n kop !
Take care.

PopeyeKamper | 28-11-18 | 16:20

Maar die scholen hadden wel leraren als gezagsdragers. Leraren die straften en optraden. Dat schijnen ze anno 2018 niet meer te durven/mogen.
Het gezag is dus "uitbesteed" aan bewakingspersoneel. Met dank aan links dat geen leraren-gezag meer wilde.

marjen | 28-11-18 | 16:20

Geweldige tegel van arbeid loutert 13.24.
Daarom snap ik al die jongeren niet die op GL. en D66 stemmen, juist jullie zijn
zwaar de lul in de toekomst met geen woning en geen werk.
Jullie mogen achter in de rij aansluiten want ,,bepaalde groepen,, hebben voorrang he Rikko!

oakmont | 28-11-18 | 16:47
▼ 1 antwoord verborgen

wat een Teringzooitje heeft die PvdA/GL er van dit Land gemaakt zeg .
Ongelooflijk en nog maar blijven beweren en zeggen dat hun manier de goede en juiste is .
En maar binnen blijven halen hier in dit Land .
Schoolpleinen vol camera,s , detectie poortjes , hoererij in toiletten , drugs gebruik .
wat een Murkenmeuk hebben die Haagse Hippies Clubs er van dit Land geschapen.
! groot Ghetto en open riool .

liegende lippen | 28-11-18 | 13:21 | 1

jip dit is puur het resultaat vanuit Den Haag... niets meer of minder..
en het resultaat zie je overal niet alleen op scholen.
Precies zoals Zenzeo ergens ook zegt ..
ambulancebroeders natuurlijk, en ziekenhuispersoneel, loket ambtenaren, gevangenbewaarders, suppoosten, verkeersregelaars, tram-en trein conducteurs, buschauffeurs, winkelpersoneel, vrouwen, pomp bedienden, bejaarden...
.
En men maakt niemand meer wijs hoe dit komt, vast en zeker zijn er gegevens van slachtoffers die nog durven een aanklacht in te dienen, waaruit blijkt waar dit geweld voornamelijk vandaan komt.. maar men zwijgt....

Rene046 | 28-11-18 | 18:37

Het Nederlandse niet-willen-straffen van ongewenst gedrag heeft ook weer een pregnant voorbeeld gekregen met GroenLinks-dame Halsema. "Het past niet bij Amsterdam" zegt ze, alsof geheel in een tent lopen waarbij alleen de ogen zichtbaar zijn wel bij Amsterdam past. Soms denk ik dat men links niet alleen links is en op emotie gaat, maar dat er ook een portie domheid achter zit. Het niet kunnen begrijpen dat je sommige dingen een halt moet toeroepen. Zo is het op de scholen ook mis gegaan, en wat dacht u van het huftergedrag. Er staan in NL nauwelijks sancties op. Het altijd maar goed praten, niet willen weten en wegkijken, de 'linkse ziekte".

Ruud5 | 28-11-18 | 13:18

Tatta Macamba kan wel flink schelden, maar het niet willen straffen komt zeker niet van rechts. Het probleem in Nederland is dat men alles gebruikt om mensen die dingen doen die niet mogen, maar niet te hoeven straffen. Het zg. "gedogen"is onderhand ook een Nederlandse uitvinding. Bij links is men altijd bezig om dingen goed te praten, het komt door dit of het komt door dat. Macamba kan wel herhalen dat het niet door links komt, maar daar komt het wel vandaan. Doe je oogkleppen eens af, kijk niet weg en zeik zelf niet zo dom. Het heeft alles met links te maken dokter Macamba.

Ruud5 | 28-11-18 | 13:12 | 1

zeker door het gedogen (van wat verboden is)krijg je juist meer gedonder in de buurt en overal.

pedro300 | 28-11-18 | 13:14

Wellicht dat een sociale creditscore, in welke vorm en mate dan ook, zoals nu actueel is in China hier wonderen zou doen. Een lage score doordat je je op school ernstig hebt misdragen zou voor een lagere uitkering moeten zorgen. Ook potentiele werkgevers zouden je sollicitatie al dan niet in behandeling moeten nemen. Als je een miserabele klootviool bent moet je niet verwachten dat je dezelfde behandeling verdient als normale mensen.

devil13 | 28-11-18 | 13:11

Gebouw hermetisch afsluiten en traangas naar binnen flikkeren. En als ze dan jankend door de ramen springen meteen de wapenstok erop. Klote tuig.

sluwesjaak | 28-11-18 | 13:01

Waarom klagen leraren alleen over te grote klassen en te weinig salaris, zonder het echte probleem te benoemen? Wat wint deze groep zelf met deze drogredenen?

Jahowiseffe | 28-11-18 | 12:58 | 2

Schoolklassen van 30 leerlingen of meer?
Ons sociale stelsel is niet berekend op zoveel nieuwkomers." Vele varkens (pun intended) maken de spoeling dun". Uiteindelijk is er voor niemand meer iets, het geld is op en "waar niets is, verliest de keizer zijn rechten". Het begin is er al: Een totale chaos staat ons te wachten. files op onze overvolle wegen, huizentekort waardoor wij NLers 10 jaar op de wachtlijst moeten, gedwongen steeds grotere schoolklassen van 30 leerlingen of meer, ontwrichte bijna failliete gezondheidszorg, verpaupering van onze wijken, roofovervallen en inbraken, loverboys, steeds groeiende moslim eisen, ja zelfs het frustreren van onze gedachten, want owee als je er iets van durft te zeggen dan moet je bang zijn om voor racist te worden utgemaakt en eventueel voor het gerecht te worden gesleept.

telelezer | 28-11-18 | 13:12

Dat zijn basisschoolleraren. Daar gaat het hier niet over.

koter | 28-11-18 | 13:17

Islamitische cultuurverrijking aan het werk... En GL, D66, PvdA, SP zagen dat het goed was!

_Roy_ | 28-11-18 | 12:50 | 1

nou het was rechts die bedacht hoe kunnen we de vakbond en lonen omzeilen en links er voor laten opdraaien,want rechts ging ronselen met het smoesverhaal dat werk willen nederlanders niet doen ,aan me hoela ligt gewoon aan de betaling.

pedro300 | 28-11-18 | 13:16

VerNederland heeft hier 3 verkiezingen op rij voor gekozen dus nu niet zeuren maar gewoon slikken.

Dirty-Harry44 | 28-11-18 | 12:43

Ik vind het een serieuzer probleem dat de man die naast het poortje staat een joggingbroek en een sweater met daaronder een overhemd met stropdas aan heeft.

Johanvb | 28-11-18 | 12:40

Toen mijn zoon 25 jaar geleden op de MEAO zat vertelde hij al dat bijna iedereen op school een wapen in zijn kastje had. In zijn klas zaten 2 autochtone leerlingen en de meerderheid van de leerlingen was niet Marokkaans of Turks, hoewel die er ook waren maar Surinaamse Hindoestanen.

Elessir | 28-11-18 | 12:37 | 1

Kan best kloppen. Dit speelt al zoooooo lang, net zoals zoveel multiculti gerelateerde ellende. Maar iedere keer wordt gedaan alsof het nieuws is, om te verbergen dat geen enkele maatregel in het verleden heeft gewerkt. Voor zover die er waren...

Jahowiseffe | 28-11-18 | 12:49

Tja, dat krijg je als je burgers het recht op zelfverdediging ontneemt (door ze de middelen waarmee ze zichzelf effectief kunnen verdedigen te ontzeggen). Dan wordt de openbare ruimte een walhalla voor wetsovertreders en kunnen de mensen die de wetten en regels wel respecteren niet meer zonder angst over straat.

Dr. Vigilante | 28-11-18 | 12:31

Gewoon discrimineren. Goedwillende leerlingen op kwaliteitsscholen met een ambitieus lesprogramma, motiverende leerkrachten en uitstekende vooruitzichten voor een solide toekomst en de raddraaiers op scholen met speciaal getrained personeel, panklare sancties bij wangedrag en visitatie bij binnenkomst, alsmede een '3 times you're out' policy, leerplicht of niet. Zij geen genade, wij geen genade.

Pierre Lebon | 28-11-18 | 12:29

man man man... what's new? Dit was zo'n 15 jaar geleden al toen ik op zo'n VMBO ding zat.(ik zeg 'ding' want het woord 'school' komt niet in aanmerking, daarvoor moet je er iets leren) Mijn ervaringen: een aantal jongens met een bepaalde religie (ze kwamen uit Turkije en Marokko, kleine hint) hadden elkaars werkstukken gekopieerd en dus plagiaat gepleegd. Nadat de leraar dit in de les vertelde werd hij getrakteerd op zo'n beetje alles wat ze hadden, spugen, schelden, bedreigen, etc. etc.
Dit was overigens niet het eerste incident maar wel degene die me het meeste is bijgebleven.
De leraar zat hierna overspannen thuis en de klootzakjes werden uiteraard weer gepaaid. (konden zonder problemen het jaar afmaken en examen doen)

Overigens werd het op het MBO niet veel beter, al werd daar wel het kaf van het koren gescheiden. De gasten zoals hierboven vermeld kwamen echt niet in een niveau 4 klas terecht. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet in de buurt waren. Ook daar hoorde je weer van onaangepast tuig dat leraren bedreigt, steelt en intimideert. Het mooiste voorbeeld is nog dat we op het schoolplein stonden, beetje ouwehoeren, sigaretje erbij. zie ik ineens in mijn ooghoek iets vreemds bij een rugzak van een klasgenoot, saillant detail; die hing nog op z'n rug. Staat er gewoon zo'n rif aap in die tas te graaien. Over lef hebben gesproken.
Maar ook hier werd weer niks gedaan, geen politie erbij, geen schorsing voor het tuig, niks....

Het mooiste van dit alles is dat sommige vrienden het niet eens geloven als je het vertelt.

Darkside... | 28-11-18 | 12:29

Al jaren een probleem, zozeer zelfs dat Jean-Paul Lilienfeld er een film over maakte, La Journee De La Jupe. Politiek correct tv land heeft, op Arte na, deze film niet durven uitzenden. Is in policor NL zelfs niet te verkrijgen. Film met Isabella Adjani. fransefilms.nl/film/la-journee-de-la-...

eastender | 28-11-18 | 12:26

Ze hadden de dienstplicht nooooit opmogen schorten. Al die vervelende jongetjes, en meisjes, die niet te handhaven zijn op school zo huppa, het leger in. En als ze niet willen: pech gehad. je hebt niks te willen.
Eigenlijk zou de juf gewoon een knopje onder haar bureau moeten hebben dat als je erop drukt er binnen no time twee recruteringsofficieren het klaslokaal binnenstormen. "Neem ze allemaal maar mee sergeant."

VanBukkem | 28-11-18 | 12:11 | 6

VanBukkem | 28-11-18 | 12:11 | reageer
Dit soort gasten ook nog eens gratis wapentraining geven... heb je er echt goed over nagedacht? Probleem ligt fundamenteel in de opvoeding. Of beter gezegd het gebrek hieraan. Ouders zijn vooral met zichzelf bezig (als er al twee ouders in het huishouden zijn). Dan heb je nog zwaar ongemotiveerde leraren. Vaak zie je al aan de houding en het gedrag dat de leraar er helemaal niet wil zijn en er puur zit voor het loontje - totaal ongemotiveerde en ongeinspireerd. Tel daarbij de verrotte jeugdcultuur die wordt geïmporteerd vanuit de VS bij op en de cirkel is rond. Of zoals de grote filosoof Mr. Miyagi zei: no such thing as bad student, only bad teacher. En wat hebben we tegenwoordig een hoop 'bad teachers'.

koter | 28-11-18 | 12:33

@koter 12.33
Het probleem ligt fundamenteel bij de afkomst.

ploppy | 28-11-18 | 12:38

Het probleem ligt fundamenteel bij de afkomst.

ploppy | 28-11-18 | 12:38

Welke soort: etnisch, economisch, sociaal-maatschappelijk?

koter | 28-11-18 | 12:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit was 15 jaar geleden al op mijn ROC in Amsterdam. Schijnbaar 'normaal'.

frickY | 28-11-18 | 12:11 | 2

Nou, bij ons niet. Als wij vroeger het woord 'slet' of 'kankermongool' in de mond namen mbt de leraar, dan hadden we echt een serieus probleem. Dan hadden onze ouders wel wat uit te leggen op school. En wij ook, thuis. En voor onze verdere schoolcarrière op dezelfde school zou gevreesd moeten worden.
Wij hadden een godsdienstleraar... Och man, ik wil het er niet eens over hebben. Ja en amen.

VanBukkem | 28-11-18 | 12:32

@VanBukkem | 28-11-18 | 12:32
Ah, bij ons heette het al Maatschappijleer. Niet dat je er iets leerde over de maatschappij. Dat leer je pas als je GeenStijl gaat lezen.

zwarte_weduwe | 28-11-18 | 12:43

Op elke school de probleemkinderen in aparte klassen zetten compleet apart van de andere die wel hun best doen. Geef het niet de naam probleem klassen anders krijg je een strijd maar noem het potentie-klassen of zo. Laat deze gasten daar letterlijk doen wat ze willen in de klas en verspil er geen leraren aan maar zet er een militair voor of iets dergelijks. Niemand heeft last van ze en kinderen die willen leren zullen niet belemmerd worden in hun doel.
Of schaf voor dit soort gevallen de leerplicht gewoon af!

Dirk III | 28-11-18 | 12:07 | 1

De leerplicht is hier het onderliggende probleem. Daardoor is het op de lagere niveaus bijna onmogelijk om iemand van school te schoppen. Zou de leerplicht gewoon tot 14 jaar gelden, dan had je in het onderwijs geen probleem. Je kon ettertjes van school schoppen en je hield de goedwillende kinderen over.
De ettertjes zouden dan in de maatschappij óf door schade en schande (regelmatig ontslagen worden bij een baas) wijs worden óf snel in de bak terecht komen. Als ook de uitkeringen beperkt zouden worden tot mensen ouder dan 30 jaar dan zou een groot deel van de z.g. onhandelbare jongeren vóór hun 16e al gedisciplineerd zijn.

JvanDeventer | 28-11-18 | 13:02

D'666 kindertjes zitten ook niet op zulke scholen voor het plebs. Dus dat is makkelijk om wat open deurtjes in te Jettekettetten. Voorts is de VMBO een vergaarbak van migratiers en lage voorhoofden. Daar moet je een krachtige leraar voor zetten met mandaat. En die zijn er niet en ze krijgen geen mandaat dus die leraren zeggen 'toedeledoki', en terecht. Beter stoppen we de blowende, met kk scheldende eencelligen in heropvoedingskampen of eenvoudigweg het land uit flikkeren met de onverschillige, weg-met-de-kuffar-ouders erbij.

Sliptong | 28-11-18 | 12:00

Een jaar of 20 geleden zijn er een paar dingen bijna tegelijk gebeurd waardoor op veel scholen de zooi uit de hand is gelopen. Scholen kregen een lump sum en werden daardoor vooral financiële concurrenten van elkaar. Managementteams werden vergroot en uitgebreid. Soms met managers, meestal met ambitieuze collega's die het leuk vonden om als kleine Napoleons te gaan functioneren. Op het speciaal onderwijs werd bezuinigd. Leerlingen met allerlei (kleine) handicaps en uitdagingen kwamen er gezellig bij. Er was een flinke toename in leerlingen met een andere culturele en religieuze achtergrond. Veel met allerlei verschillende soorten taalachterstanden. In plaats van daarvan de problemen te onderkennen, moest men mee met het idee dat multicultureel en zo verschillend gekleurd mogelijk hartstikke prima was. In werkelijkheid had men geen idee hoe je om moest gaan met zes verschillende nationaliteiten in 1 klas, taqiya, meisjes die van alles niets mogen, de enorme toename van diefstallen en brandstichtingen en de vechtpartijen op het schoolplein. Snel daarna volgden de bedreigingen en het fysieke geweld. Van leerlingen én ouders, gericht op docenten én op de leiding.
De boel werd vooral toegedekt en uit de publiciteit gehouden. De leerling die zich misdroeg werd getolereerd. De angst voor een vermindering van aanmeldingen voor het volgend schooljaar was het grootst. Een slechte naam van de school, of slechter dan die van de concurrentie in de buurt, had immers enorme financiële consequenties.
Als een docent problemen kreeg, stond zij of hij inderdaad alleen. Iemand anders heeft dat ook al getegeld. Vaak werd gevraagd je ervaring voor jezelf te houden. Daardoor had je er geen idee van dat ook collega's ernstig werden aangevallen of bedreigd. De schaamte van leraren is daarbij een mooie garantie om alles toe te dekken. Immers, als je geen orde kunt houden, leuke en interessante lessen kunt geven en met alle leerlingen een prettige verstandhouding kunt opbouwen, ligt het natuurlijk altijd aan jou.
Ik ben een jaar of 25 juf op een middelbare school geweest. Met ontzettend veel lol en bakken vol motivatie, liefde voor jongeren en een diepe liefde voor de twee vakken die ik gaf. Maar ik was ook een van de eersten die sneuvelde. In een lastige stad, voor de lastigste klassen, klein, tenger en vrouw. En ook: zonder enig talent om goed om te gaan met die redeloze, onbeperkte, onbeheersbare en doodenge vormen van agressie die toen ontstonden.
Terugkijkend was er dus in mijn ogen een periode van een jaar of 3-4 waarin met allerlei ingrediënten een cocktail voor een perfecte fuckup werd gemixt.

Poesmobiel | 28-11-18 | 11:58 | 6

En waarschijnlijk altijd op partijen aan de linkerkant van het spectrum gestemd.
Het onderwijs in Nederland is een links bolwerk,en zoals wij allemaal weten wat links aanraakt veranderd langzaam maar altijd in een puinhoop.

linus | 28-11-18 | 12:26

Net verhaal chapeau!
Jammer dat het deze kant is opgegaan en verder zal zinken, ik zag dit reeds in de jaren 90 toen alle LTS, MTS ect. bulkscholen werden, 1 grote school met alle problemen van dien.

allesofniks | 28-11-18 | 12:27

ik heb het altijd gezegd: leraar is een ondergewaardeerd vak.

zeiksmurf | 28-11-18 | 13:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig heb ik nog onderwijs genoten waar dit soort zaken niet bestonden.
Ook leerde men toen nog een en ander en deed men kennis op.
Remedie tegen deze losgeslagen "scholieren" is gewoon weer tucht en discipline op de scholen invoeren.
O... wacht dat kan niet meer want die arme tere kinderzieltjes in combinatie met D66 achtige groene geitenwollensokken politici en bestuurders. Dat komt dus nooit meer goed.
Gelukkig heeft NL ook veel dozenschuivers en loempiavouwers nodig.

Dutch_Viscount | 28-11-18 | 11:55

Nederland wordt steeds veiliger aldus politici en het CBS.
Dus leraren bedreigen met een mes bestaat niet.

ProAsfalt | 28-11-18 | 11:55

Tja.. dit wordt alleen maar erger zolang de winst van unilever belangrijker is dan het besturen van de samenleving.

Opvoeding is tegenwoordig het allerlaatste waar iemand aan denkt... Bedankt corruptici, jullie hebben het klimaat in dit land volkomen om zeep geholpen. Destabilisatie om uiteindelijk de hele natie te kunnen onderwerpen. Ik ga maar rens onderzoeken welke bananenrepubliek geschikter is dan dit corrupte totaal terminaal verziekte landje.

Ton8695 | 28-11-18 | 11:53

Op scholengemeenschap gezeten met circa 1400 leerlingen en uitstekende leerkrachten. Leerlingen bestonden uit 2 Surinamers, 1 Antilliaan, 1 Amerikaan, 1 Portugees, 1 Turk en 30 Indo's. Bijna allemaal gestudeerd en goed terecht gekomen. De Anti is zelf prof sterrenkunde geworden. Voor mij een heerlijke tijd waarin echt veel heb geleerd. Dit was eind jaren zestig begin jaren zeventig, maar lijkt lichtjaren geleden.

Ruud Hazes56616330 | 28-11-18 | 11:32

Heb met totale verbijstering dat artikel gelezen op de site van de NOS, ik wist niet dat we al zó ver waren afgezakt. Wellicht tijd dat we ex-mariniers en ex-kommando's gaan opleiden tot leraar.

Crusher | 28-11-18 | 11:21

Gek idee maar wapens en drug zijn toch verboden bij de wet... stel eens dat we dat nou gaan handhaven.. ik weet het gewoon een idee

Barkruk2 | 28-11-18 | 11:19

Met dit soort maatregelen moeten de raddraaiers het nóg wat hoger op zoeken qua geweldsmiddelen. Columbine High School is coming to us.

mozaard | 28-11-18 | 11:18 | 1

Repressieve maatregelen alleen kan niet. Ben benieuwd naar het totaalpakket van maatregelen, met daarin lessen burgerschap, (veel) sport en spel, filosofie, persoonlijke begeleiding/decanaat, oog voor structuur/consequenties, klassengesprekken, leerlingenraad en verdergaande -participatie, samenhang, etc. etc. Of zijn de detectiepoortjes een noodmaatregel bedacht van bovenaf door een law & order/listen & obey mentaliteit?

mozaard | 28-11-18 | 11:27

Het topic dat je wist dat zou komen, zag het vanochtend op het nieuws, enige duiding was dat het op het VMBO meer voorkomt. En als voorbeeld een leraar die belaagd was door een paar meisjes.

marrretje | 28-11-18 | 11:11
-weggejorist-
onne023 | 28-11-18 | 11:01

Op het nieuws durven ze gewoon niet aan te geven wat de oorzaak van dit probleem is... dat is LINKS! met het binnenhalen van al dat tuig! Bedankt links

Stifflers_Mom | 28-11-18 | 10:59 | 3

Maar ja, wat wil je, alle leerkrachten zijn immers links.

mozaard | 28-11-18 | 11:11

Alleen zijn ze dol op geld en niet goed in delen. Onderwijsondersteunend personeel krijgt minder salarisverhoging dan de leraren. Leraren zijn niet solidair. Links lullen, rechts vulllen.

Mark Bouwman | 28-11-18 | 11:21

Dat hoeft ook niet. IEDEREEN weet al wat de oorzaak is, al jaren.
Men probeert de onhaalbaar gebleken idealen nog een beetje overeind te houden, maar het is een lachwekkende poging. Ik vraag me af of ze zichzelf nog écht serieus nemen..

Jahowiseffe | 28-11-18 | 11:28

Nogmaals, het klootjesvolk geeft hier ook blijkbaar niks om, alles draait hier om ikke ikke, en ik. En de elite is tevreden.
Het gewone volk moet braaf werken, belasting betalen, premies afdragen en in de maat lopen. We zijn een goeie en brave melkkoe.
Vooral blijven stemmen op PvdA/D666/VDD etc etc.

Muissolini | 28-11-18 | 10:58 | 2

En ik ga er vanuit (realiteitszin), dat het vooral gaat om scholen met veel exoten uit bepaalde landen/gebieden.
LInkschdeugend vindt mij nu een racist en nazi.

Muissolini | 28-11-18 | 11:00

@Muissolini
Uitgangspunt lijkt mij verkeerd. Om te beginnen is Purmerend al een stuk blanker dan Amsterdamabad. Heb zelf les gegeven aan school met flinke allochtone populatie. Het wangedrag onder de leerlingen was gelijkmatig verdeeld over autochtone en allochtone leerlingen. Ik wil voorzichtig zijn. Allochtoon betekent niet automatisch slecht opgevoed.

JvanDeventer | 28-11-18 | 11:53

20 jaar geleden al in Anderlecht het geval. Ik schrok me rot toen ik het zag, had daar wat werk te doen en aan de ingang bots ik daar op 3 security types en een metaal detector. Zo nieuw is het dus niet, toch niet in Brussel, maar dat was toen al een hellhole.

Lt-Kol Kilgore | 28-11-18 | 10:53

Onderwijs is gewoon een links bolwerk. de partijen waar onderwijzend personeel op stemt, hebben decennia lang de instroom van de probleemgroepen waar we het hier over hebben, gestimuleerd. Hoe vervelend ook, ze hebben daarmee zelf de ellende in de klas hiermee naar binnen gehaald.

En dat hun D66 dé onderwijspartij zou zijn is de grootste lariekoek. D66 is de partij van bureaucratie in het onderwijs: grote onderwijsfabrieken, steeds meer niet-onderwijzende functies, dure gebouwen en vooral heel veel staf en managers. Onderwijzers die gewoon voor de klas staan hoeven niets maar dan ook helemaal niets te verwachten van D66.

5611 | 28-11-18 | 10:51 | 2

Je beschrijft d66 alsof het een linkse partij is. De grootste rotzooi in het onderwijs komt van de pvda.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 11:09

@Jezus_Boeddha
Nee, 5611 ziet het goed: D66 is de partij van de bureaucratie in het onderwijs. Geen van die D66'ers zou er over peinzen om zelf les te gaan geven. Ze hebben wat vage noties over "innovatie" die het gevolg zou zijn van "excellent onderwijs"; noties die na een paar dagen met je poten in de modder te hebben gestaan volledig verdwijnen.

JvanDeventer | 28-11-18 | 11:27

Nu nog irritante scooterklootzakjes, morgen zware criminelen. Deze jongens verstaat alleen nog de taal van harde klappen, maar wie spreekt die nog anders dan zijzelf? Zij heersen.

Giotto | 28-11-18 | 10:49

Pal VOOR de verkiezingen gaan we horen van verschillende politici
"dat het zo niet langer kan en dat er keiharde maatregelen moeten komen".

meneer Q | 28-11-18 | 10:47 | 1

Mits het in het nieuws komt, anders hoeven ze hier geen aandacht aan te geven mbt concrete oplossingen.

Muissolini | 28-11-18 | 11:03

Die leraren moeten best in geestelijke nood verkeren: ze zijn door en door links en dus voorstanders van een multiculturele samenleving, anderzijds maakt diezelfde multiculturele samenleving hun werkomgeving tot een slagveld.

Hoe gaan ze daar geestelijk mee om vraag ik me af. Zeggen, of zelfs maar denken, dat je linkse idealen gefaald hebben is natuurlijk geen optie.

Dan maar depressief afhaken?

Jahowiseffe | 28-11-18 | 10:43 | 2

O.A. door de PVV, FvD, Trump en sites als Geenstijl de schuld geven.
Onderschat hun naïviteit niet, alles om het ideaalbeeld in stand te houden.

Muissolini | 28-11-18 | 11:06

Alles is toch altijd de schuld van geenstijl!

Rest In Privacy | 28-11-18 | 11:11

Zoals de maffia in de jaren dertig zo zullen we moeten wennen aan het feit dat we allemaal gegijzeld worden door bepaalde groepen in de samenleving.

meneer Q | 28-11-18 | 10:43

Dus ook hier net als in de USA.... camera’s in de klas! Echt te triest voor woorden en dit ligt echt aan de opvoeding maar ook aan de maatschappij en de bereidheid om in te durven grijpen door omstanders. Het Tjoelker-Kloppenburg trauma waardoor veel ouders hun kids hebben meegegeven zich niet met opstootjes te bemoeien. Dit betekende vrij spel voor kopschoppers. Een ander punt is dat de kans dat een blanke met 20 familieleden op de stoep staat bij een leraar veel kleiner is dan bij een woestijnrat. De blanken zeggen: jammer joh, had je maar beter moeten leren. Bij de woestijnrat speelt eergevoel/gezichtsverlies waarschijnlijk een rol: die durft niet met slechte cijfers thuis te komen, bang om in zijn familie maar ook in zijn islamitische gemeenschap bekend te staan als slechte leerling. Daarom zal hij er alles aan doen om de eer van zichzelf en de familie te redden en te doen dat het niet aan hem ligt.... wat hem uiteindelijk verder in de problemen kan brengen.

Daar zit het probleem.... de cultuur van familie-eer en het naming and shaming in de islamitische gemeenschap.

Injegezicht | 28-11-18 | 10:37 | 6

Mobieltjes c.q. filmen in de klas is allang gemeengoed hier in het Nederlandse 'onderwijs'. Ik heb naar aanleiding van filmpjes in de klas die ik via mijn schoolgaande zoon zag hiervan melding gemaakt tijdens een klasseavond en via de e-mail naar de schoolleiding toe. Niets.

Maar serieus, wat willen we nou? Verwachten we nou echt als we het bezit van een spelcomputer in de klas verplicht stellen dat pubers zich nog bezighouden met leren? Het onderwijs is één grote farce en het is enkel aan de ouders van de goedwillende leerlingen te danken dat die nog de energie en moeite willen spenderen aan de toekomst van hun kinderen. Ik heb de laatste 2 jaar meer geld uitgegeven aan betaalde bijlessen dan aan schoolgeld. Daardoor heeft mijn zoon een diploma, enkel daardoor. Naar school gaan ze slechts om nog wat sociale omgang met andere mensen te hebben.

Basisschool : 29 verschillende leerkrachten heeft hij gehad ! Door privéproblemen kon ik hem helaas niet switchen naar een andere basisschool. Het is om te huilen, zo bedroefend.
I-pads die pas na maanden het volledige lespakket geïnstalleerd hebben. Talloze ouders die wanhopig aangeven dat de schooltablet een verarming is voor hun sociale leven en behalve voor het bekijken van Youtube nauwelijks gebruikt wordt voor huiswerk. Magister en soortgelijke cijfer- en huiswerkportals waar cijfers te laat op verschijnen, die niet bindend zijn voor het te maken en het te leren huiswerk.

Hoe kan je dan verwachten dat een hele generatie jongeren met een niet westerse migratieachtergrond, welke 'voortdurend gediscrimineerd en buitengesloten' zou worden probleemloos kan instromen in een verrot onderwijssysteem?

Promedio | 28-11-18 | 11:23

Injegezicht, plus dat die types weten dat je kan sollen met de meeste Autochtonen, wat je al zegt, er komt dan geen groep verhaal halen.
Leve het induvidualisme en het tolerant moeten zijn, dit terwijl zij vaak tribaal ingesteld zijn, in combi met een misplaatst gevoel voor trots

Muissolini | 28-11-18 | 11:33

Als je in mijn tijd als ondeugend jongetje bij de docent thuis moest komen met pa en ma had je een heel, heel groot probleem. Niet de docent, maar jij. En eenmaal thuis kreeg je nog eens een keer op je donder. En terecht.

Graaisnaaiert | 28-11-18 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij geweld tegen een leraar is openbaar ministerie verplicht te vervolgen en de rechter moet snelrecht toepassen, staat in de Eenduidige Landelijke Afspraken.

www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksov...

Waarom is dit niet gebeurd?

me,myself and IK | 28-11-18 | 10:34 | 2

Privatisatie, we wilden een kleinere overheid toch?

Kun je wel hoog van de toren blazen maar dit is wel een verdomd goedkope simpele oplossing die direct geïmplementeerd kan worden.

Uit de politiek..

Mijn dag is helemaal mooi nu!

Lionfromzion | 28-11-18 | 10:38

Zo een rechter heeft ook een auto met banden, kinderen naar school, een woonkamerruit en een verzekering met molest clausule

kindapaas | 28-11-18 | 11:08

Ahh, ja.... opvoeding, verantwoordelijkheid, mentaliteit. Goeie ouwe tijd.

SoepKip | 28-11-18 | 10:32

Broddelwerk. Hier kan niemand wat mee. Hoogover conclusies waar je geen gericht beleid op kan maken. Waardoor komt het? Waar speelt het?

Weer een mooi voorbeeld van het niet benoemen wat er echt speelt. Nu komen er ongetwijfeld commissies en algemene brochures voor alle docenten in het land over wat te doen als het je overkomt. Terwijl de oorzaken niet worden benoemd.

Kan er weer lekker in talkshows algemene duiding worden gegeven door beroeps TV-deskundigen ten aanzien van de verruwing in de maatschappij, maar vooral niet man en paard noemen.

SamV | 28-11-18 | 10:30

Misschien een idee om die riffers niet naar school te sturen, maar meteen vanaf 5 jaar naar een werkkamp/heropvoedingskamp te sturen. Ze mogen alleen naar school, bij goed gedrag in werkkamp.

Willy Keutel | 28-11-18 | 10:28 | 2

Het gaat over Purmerend. PVV-Allochtonen.

Cobarde | 28-11-18 | 10:37

In je ultieme droom wellicht, ja.

Butters | 28-11-18 | 11:18

Heel maar dan ook echt heel simpel op te lossen. Denk out-of-te-box. Zeg dat er een elite klas komt voor de mensen die wel wat in hun mars lijken te hebben.
Zet daar alle Mo's from hell in met een uitsmijter voor de klas die ze gewoon de hele dag op hun mobiel laat kloten. Net als een soort aso-azc (één-pot-nat).
De rest van de klassen laat je wel gewoon de lessen volgen tot een diploma en de elite-klas? Tja, als ze niet al halverwege in de maffia zijn verdwenen of zelf al gestopt laat je ook gewoon examen doen maar daar slaagt dus gewoon 0 wat anders ook was gebeurt. Alleen verpesten ze het nu niet voor de rest.
Dus een 'elite' (aso) klas is de oplossing.

Dirk III | 28-11-18 | 10:25 | 2

*gebeurd

Dirk III | 28-11-18 | 10:26

@Dirk III
Segmentatie geen segregatie #whatsinaname, goed plan. Laat ze maar klassiek Arabisch leren in plaats van electrotechniek of loodgieten, er is ruime vraag naar "tolken" en "ondervragers" in een aantal bondgenoot landen. Als ze dat niet willen ben ik benieuwd naar wat hun sprituele leiders daar van vinden.

kindapaas | 28-11-18 | 10:34

ook best wel apart dat ze later geen stageplekken of een baantje kunnen vinden.

Titje | 28-11-18 | 10:24

Leraren moeten zich veilig voelen? Dat klinkt bijna alsof D66 het probleem bagatelliseert.

Een paard | 28-11-18 | 10:19

Het zoveelste, maar waarschijnlijk meest schrijnende, voorbeeld van sluipende politieke corruptie die een -ooit- goed werkend systeem volledig naar de kloten helpt.
Doordat ook schoolbesturen doordrenkt zijn geraakt van partij-politieke benoemingen, en aangestuurd worden door een partij-politiek gestuurde overheid, is elke *vakman* allang de mond gesnoerd. Er zitten nu overal in het openbare domein mensen aan het roer voor wie het belangrijker is dat ze passen binnen de politieke lijn van 'hun' partij. Want anders staat voor hen de baantjesmolen stil. Door overal inhoudelijke snotneuzen te plaatsen is de praktijk allang uit zicht verdwenen. En dat is wat tot dit leidt: wee de gebeente als je eens een stelletje frauderende MBO'ers schorst. Wee de gebeente als je eens een HBO-examenvraag stelt van het niveau van 20 jaar geleden.
Bewijs in casu: prive scholen. Onze zoon zit er op eentje en daar wordt elke leraar zonder enig gemor door de jeugd met 'meneer' aangesproken. Wie niet voldoet krijgt de rest van het collegegeld terugbetaald en kan vertrekken. En of dat werkt? Als een malle! Bedrijven staan te springen om gasten van dit soort scholen, want die kunnen tenminste iets. Omdat ze zijn opgeleid met de nadruk op leid.

ole guapa | 28-11-18 | 10:17 | 2

In het VK al sinds mensenheugenis gemeengoed: private schools. Zonder private schooling kom je nergens meer in het VK. Oneerlijk? Zekers. In NL gaan we echter ook die kant op, gezien het bijzonder lage niveau van het (middelbaar) onderwijs alhier.

Interessante BBC docu over dit onderwerp:

m.youtube.com/watch?v=avqgwu6zEG4

Voorjaarsmoe | 28-11-18 | 10:34

Te veel ouders die hun kinderen om deze reden naar particuliere scholen sturen 'omdat hun kind geen sociaal experiment is' stemmen zelf GroenLinks.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:38

Hoe zat het ook al weer met die IQ verdeling over de wereld?
En de veranderende bevolkingssamenstelling in Nederland?
Ik zie een positieve correlatie.. maar ben daar wel negatief over...

Nuchternederland | 28-11-18 | 10:17 | 2

Omgekeerd evenredig met penisgrootte, zou je soms zeggen.

MickeyGouda | 28-11-18 | 10:25

@mickey
Helaas niet correct, kijk maar naar Azië.

Sjeik-Sjotum | 28-11-18 | 11:04

Den enige echte oplossing is het afschaffen van religieus onderwijs, dat deze groepen dombo's het gevoel geven dat ze apart en beter zijn.
Daarnaast moeten al die softe links mama's wegblijven uit de scholen met hun allochtonen raadsvrouwen handicap.Dus graag ook wat meer mannen voor de klas... met de nadruk op mannelijk, en dus niet die multiculti culturele zichzelf half kunstenaar noemende progressieve geitenwollen sokken figuren die Jesse of Martijn heten. Verder.. geen kinderbijslag meer voor elke overtreding die de kinderen begaan..1 kwartaal aftrek. (geld ook gewoon voor tokkie's die hun kind niet opvoeden.)

Welles! Nietes! | 28-11-18 | 10:15

Schrijver dezes staat zelf ook (sinds 2000) voor de klas. Dat er vreselijke klassen en vreselijke scholen zijn is niets nieuws.
Het verschil tussen prettige scholen en afgrijselijke scholen is zeer groot. Het zit hem bijna altijd in het gebrek aan opvoeding thuis. Een verschijnsel van de laatste decennia is dat de scholen het opvoeden voor een belangrijk deel hebben opgegeven. Met name de leiding (enkele witte raven uitgezonderd) is officieel helemaal vóór opvoeden (er is ook altijd een keurig papieren schoolreglement), maar als puntje bij paaltje komt laten ze hun docenten vallen als een baksteen en kiezen partij voor onhebbelijke ouders en half-krankzinnige leerlingen. Zo heeft de docent in zaken van wangedrag van leerlingen menigmaal ALLE partijen tegen zich: leerling, ouder en schoolleiding. Dat gebrek aan solidariteit tussen leiding en docenten is bijzonder kwalijk en maakt het werken soms bijna onmogelijk.
Er zijn wel degelijk scholen waar dit goed gaat, maar dat is zelden de verdienste van de leiding en meestal vanwege het beschavingspeil van de leerlingen.
Degenen die zich nog illusies maken over de inspectie van het onderwijs moeten nog maar eens lezen over de kwestie Maastricht deze zomer. De inspectie is gewoon niet van deze wereld.

JvanDeventer | 28-11-18 | 10:06 | 3

Die Maastrichtse kwestie had ik maar zijdelings gevolgd. Ik zal me er eens in verdiepen, lijkt me een interessante case.
Een kennis van me heeft les gegeven op een lagere school in Gouda. Daar kwam het voor dat Marokkaanse jochies van 10 uit de klas werden gehaald door de politie (!).

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:10

@Kuifje: en mochten de mini-crimineeltjes dan ook weer terugkeren? Dat is de grote vraag!

ole guapa | 28-11-18 | 10:19

Volgens mij wel.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 12:51

Dat hele D66 en hun grote mond over goed onderwijs, eerst zouden ze eens een kijkje moeten nemen van de samenstelling van die vmbo's. Het lijken wel afvalputjes van gajes die verplicht daar moeten zitten. En maar wegkijken zonder een hand uit te steken. De linkse inborst van de hele sector doet de rest!

lanexx | 28-11-18 | 10:05 | 4

@Deflatiemonster
Klopt! Mijn leerlingen denken ook dat ik D66 stem. "Ja, maar dat is toch de onderwijspartij, meneer?". Dat die partij zich net zo goed de vredespartij of de hindoepartij of de welvaartspartij had kunnen noemen snappen ze niet. Maar erger is dat heel veel volwassenen het ook niet snappen.
En "meer geld" naar iets is bijna nooit de oplossing voor een probleem. Zeker niet in het onderwijs.

JvanDeventer | 28-11-18 | 10:28

Deflatiemonster
Precies. Het probleem is niet het geld, het is de mentaliteit van de docenten en hun directeuren, geen hands on, kruipen in plaats van daadkracht en laten zien wie daar de baas is. Klinkt streng en niet van deze tijd, maar de zogenaamde leerling daar vraagt daar om.

lanexx | 28-11-18 | 13:21

Ja precies, van die goedkope blauwe pakken met bruine schoenen dragers zonder enige visie of expertise, maar doen het blijkbaar lekker onder 'hoger' opgeleiden.

2tribes | 28-11-18 | 21:19
▼ 1 antwoord verborgen

Er zijn ook veel scholen met VMBO, HAVO en VWO. Worden er wel minder.

Mammeloe | 28-11-18 | 10:04 | 2

Het VMBO complex is dan vrijwel altijd strikt gescheiden van het HAVO/VWO gebouw.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:07

Ze hadden de mavo en het vbo nooit samen moeten voegen.
Vroeger als je op het vbo zat, dan was je niet zo heel slim, maar slim genoeg om praktijkonderwijs te volgen. En als je Mavo'er was dan had je enigszins nog iets in je mars om wat te bereiken.

TriangelJosti | 28-11-18 | 10:32

Dit is toch zelfde laken en pak als idioten die praten over vrouwenbesnijdenis is aan te bevelen. Hier tolereren we dat soort gedachten en daarnaast is de roep in NL om in Islam landen blijf van mij lijf huizen te openen, zodat vrouwen het niet te hoeven ondergaan. Wanneer trekt de hele politiek en MSM nu eens de ben open en dat dit soort gedrag en ideeën te debiel zijn voor woorden. We gaan zo terug naar het stenen tijdperk. Kunnen we opnieuw vechten voor onze rechten.

upbeat | 28-11-18 | 10:02

Paar potige BOA's met tasers en handboeien. Bij geweld 48 uur laten afkoelen op politiebureau. Of kijk ik te veel naar Amerikaanse zenders?

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:01 | 1

Boa's zijn meestal ook niet van die slimmerikken, vmbo opgeleid.

abeltasman | 28-11-18 | 10:52
-weggejorist-
TriangelJosti | 28-11-18 | 10:01 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

En Mark. Hoe denk je zelf dat het gaat in ons landje?

zwartzondersuiker | 28-11-18 | 10:00 | 4

Mark is zelf ook docent.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:10

Docent voor de schijn dan, is mijn indruk. Mooi weer spelen voor de bühne.

Butters | 28-11-18 | 10:25

Mark heeft zijn gewicht als MinPres mee. Meester Henk niet. Juf Ingrid nog veel minder, da's een kech.

Graaisnaaiert | 28-11-18 | 12:16
▼ 1 antwoord verborgen

De kop alleen al is voldoende om te begrijpen waar het over gaat. En uit welke hoek de wind waait. Altijd hetzelfde volk.

Butters | 28-11-18 | 09:56

D66 zegt dus daarmee dat leraren het probleem zijn. Maar het zijn de ouders van die kinderen. Dus je haalt die ouders naar school. En probeert ze in het Marokkaans of Turks duidelijk te maken dat dit niet getolereerd wordt. Dat ze bij het minste of geringste incident van school af worden getrapt. Dat dus,.

azijnseikerT | 28-11-18 | 09:55 | 2

@azijnseikerT, in het marokkaans of Turks duidelijk maken. Ze zouden gloeiende, gloeiende *^* gewoon in het Nederlands moeten kunnen communiceren!

MoonBeebe | 28-11-18 | 09:58

Nee, degenen die deze mensen hebben geïmporteerd (en dat nog steeds doen) zijn het probleem.

echt_links | 28-11-18 | 09:58

Fijn hoor die verrijking. En nu gaan de linkse trollen hier roepen dat het vroeger ook al zo was natuurlijk. Tja, als je een blinde amoebe hebt zitten op de plek waar je denkvermogen hoort is er weinig hoop.

MW51 | 28-11-18 | 09:54

De stroom roomblanke, idealistische en (overwegend) linksdraaiende PABO'ers droogt vanzelf op als ze de ene na de andere reality check zoals deze voorgeschoteld krijgen. Je wordt met wat extra geld en een kosmopolitisch lulverhaal een multiculti, crypto-islamistische slangenkuil ingelokt door de overheid, maar de glans is een beetje van de 'iedereen is van de wereld, de wereld is van iedereen' betovering af; zelfs bij de meest verstokte geitenwollensokkologen. Overigens is het probleem niet nieuw, lees onderstaand artikel uit de NRC maar eens. Uit 2006!! Kan je nagaan hoeveel erger het in 12 jaar tijd kan worden en hoe het eruitziet in onderwijsland in 2030.

www.nrc.nl/nieuws/2006/12/02/geef-mij...

Schulzie | 28-11-18 | 09:54 | 3

1971, laatste klas HBS. Leraar Nederlands, spijkerjack, baard, lang haar, sjekkie. 'Ik ben Wim, jullie mogen gerust roken in de klas hoor. Maar eerst zetten we de tafels in carré-vorm.'
Ik vond het geweldig, maar voelde al aan dat er iets niet klopte.

gestoptmetroken | 28-11-18 | 10:02

Precies, die linkse naïevelingen krijgen wat hen toekomt. Maar of ze er van leren betwijfel ik: GroLi veel zetels, PvdA ook weer van 8 naar 15 zetels. WTF? Ik had trouwens ook zo´n leraar. slobbertrui met te witte halsopening, "zeg maar "jij" …
Wat zegt een lerares nu? "zeg maar k*nkerhoer" ?

Jahowiseffe | 28-11-18 | 10:07

te witte= te wijde

Jahowiseffe | 28-11-18 | 10:13

Heeft niks met links of rechts te maken, maar met het wegkijken van de politiek. Maakt helemaal niet uit hoe het zo ver gekomen is, de politiek moet met echte oplossingen komen als iets uit de hand loopt, maar het is natuurlijk veel makkelijker over non-problemen te praten. Vroeger hadden ze tuchtscholen, was zo gek nog niet.

Mijn klomp breekt | 28-11-18 | 09:53 | 4

Het heeft ALLES met links te maken: het betreft hier vrijwel uitsluitend getinte en licht getinte leerlingen, om onverklaarbare redenen nog steeds de oogappels van links. En het hele onderwijs is één grote van de realiteit losgemasturbeerde linkse kliek.

Jahowiseffe | 28-11-18 | 10:18

Ha de jongens van van Heutz. Als het niet goedschiks ging dan maar kwaadschiks. Hoppa de lange lat erbij, Niks geen problemen meer na een eerste aanvaring. Bij het afzwaaien altijd weer gezellig totdat nieuwe lichting kwam begon je weer van voren af aan.

abeltasman | 28-11-18 | 11:00

Ha de jongens van van Heutz. Als het niet goedschiks ging dan maar kwaadschiks. Hoppa de lange lat erbij, Niks geen problemen meer na een eerste aanvaring. Bij het afzwaaien altijd weer gezellig totdat nieuwe lichting kwam begon je weer van voren af aan.

abeltasman | 28-11-18 | 11:00
▼ 1 antwoord verborgen

De grootte van die onderwijsfabrieken lijken me ook niet bevordelijk voor het overzicht en controle.

Ik roep maar wat | 28-11-18 | 09:52 | 3

Er komen steeds meer kleinere SVPO-scholen bij, School voor Persoonlijk Onderwijs. Kleine klassen, huiswerk op school maken, om 9. 00 uur beginnen tot 16.30 uur, dagen per week, veel sport, geen studiedagen voor de leraren, 2 weken vrije vakantiedagen naar keuze, geen drukke toetsweken maar dagelijks testen. Kost niks extra maar voorrang voor betrokken ouders.

Mammeloe | 28-11-18 | 10:12

Ik zat op de basisschool in een klas met 30 leerlingen. Geen centje pijn. Maar er zat toen nog maar heel weinig allochtoon tuig bij.

Jahowiseffe | 28-11-18 | 10:20

Veel sport is niet gezond, beetje lichaamsbeweging is prima maar het moet niet overdreven worden.

vanBarchum | 28-11-18 | 12:59

Het extreem-linkse lerarengilde heeft dit volkomen aan zichzelf te danken. Boontje komt om z'n loontje.

Taggart | 28-11-18 | 09:50 | 7

Volslagen correct. Hun onhaalbare linkse idealen heeft ze in een lastig parket gebracht, en nu janken ze krokodillentranen. Maar ook nu weer legt men de schuld niet bij zichzelf. Zouden leerlingen zich beter gaan gedragen als de leraar meer betaald krijgt? Kleinere klassen? Ik kan me klassen herinneren waar 30 kinderen in zaten. Niks aan de hand. Ze wilden een multiculturele samenleving, en die hebben ze dan ook. So deal with it, ambtenaar.

Jahowiseffe | 28-11-18 | 10:30

Exact.

ploppy | 28-11-18 | 10:39

@SB 9.58... Inderdaad. Het zou enige vorm van rechtvaardigheid zijn wanneer het Marokkaanse gespuis selectief te werk zou gaan.

ploppy | 28-11-18 | 10:48
▼ 4 antwoorden verborgen

ach in de witte deugwijken waar onze bestuurders wonen is dit niet aan de orde. de volgende stap: witte deug schoolbestuurders die helemaal niet weten waar de klepel hangt. kortom de graaiers van Nederland kunnen hun multi-culti droom niet meer in de hand houden.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:49

Het is begonnen met het feit dat meester Jansen ineens meester Peter werd, leerlingen op de basisschool inspraak kregen en ouders geen tijd meer hadden voor de opvoeding van hun prinsjes, maar ze van 8 tot 18.00 op de BSO konden dumpen en 's avonds te moe waren voor de opvoeding.

Superior Bastard | 28-11-18 | 09:48 | 5

Langshetrandje | 28-11-18 | 09:54
Jij bent vast geen analist..

Superior Bastard | 28-11-18 | 09:55

En jij niet superior, maar wel een bastard.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:05

Akkoord. Maar het probleem is niet dat de ouders geen tijd meer hebben voor hun kinderen. Het probleem is dat er ouders zijn bijgekomen die onderwijs zien als een ongewenste indoctrinatie, en vervreemding van hun cultuur in de hand werkt.

Jahowiseffe | 28-11-18 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is toch van de gekke dat Jan, Jelle, Kees , Vincent, Storm en Bram het zo bont maken ..... potjandorie !
Laten ze een voorbeeld nemen aan Mo en Rachid!

laurentius | 28-11-18 | 09:45 | 1

Ja, die zijn pas goed bewapend!.

Pelforth | 28-11-18 | 09:53

En dit is waarom ouders alles doen om maar een Havo+ advies te krijgen voor hun kind.

koeberg | 28-11-18 | 09:42 | 1

De havo is ook niet meer wat t grweest is.

schoon-schip-maken | 28-11-18 | 09:43

toen ik opgroeide zater er een Molukker en een geadopteerd kind in de klas. Geen problemen gehad, alleen met een tokkiejongen uit het 'rooie dorp' (arbeiderswijk). Mijn zus wilde docent worden en zag het helemaal voor zich. Toen ze jaren later in de Bijlmer begon met lesgeven heeft ze het precies een jaar uitgehouden, ze moest onder begeleiding naar haar auto gebracht worden.
Ergens is het misgegaan na 1980.

small_town_dude | 28-11-18 | 09:40 | 3

had je je zus thuis maar wat meer moeten pesten.

Hadena | 28-11-18 | 09:43

Ik ken jongens die de ALO hebben gedaan en daarna gymleraar werden op een gekleurde school. Honkballessen waren gevaarlijk, want met zo'n knuppel kon je ook leerlingen en docenten slaan.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:45

Een vriend van me heeft 2 zoons die in Hoofddorp op een VMBO voor moeilijk opvoedbare kinderen zitten.
Ik hoor die verhalen wel eens aan: leraren worden geslagen, brandstichtingen in de school, vechtpartijen, onderlinge afpersingen.
Gekkigheid al om.

Pelforth | 28-11-18 | 09:57

What goes around comes around.

ronin1962 | 28-11-18 | 09:40

Dit soort kinderen hebben ook ouders...

Kanarie_Geil | 28-11-18 | 09:39

vmbo, heette dat vroeger niet l.t.s ?

Vroeger was het niet beter op de lts hoor!

FasiscovanJole | 28-11-18 | 09:38 | 5

Bij ons stond de lts ook bekend als een broeinest van mensen die goed konden timmeren, vooral op iemands gezicht dan.

Wapens en drugs werden ook gewoon in de schooltas de klas mee ingenomen!

FasiscovanJole | 28-11-18 | 09:41

Wat is bij jou vroeger?
10 jaar geleden?

Ray69 | 28-11-18 | 09:59

Ray69 | 28-11-18 | 09:59

35 jaar geleden....

FasiscovanJole | 28-11-18 | 11:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb me ooit eens geöriënteerd op een mogelijke carrière als zij-instromer. Eerst was ik vooral verbaasd over de vele barrières die opgeworden worden; begeleiding; duur van het traject; kosten; school vinden enz enz. Totdat ik begreep welk publiek ik zou gaan bedienen.
Beste overheid, al die barrières hoeft u niet op te werpen; vertel de kandidaten gewoon wat de samenstelling van de klassen is en ik garandeer 0.0% belangstelling. Importeer die leerkachten dan ook maar gewoon zonder al die omwegen; dat is toch wat u wilt al is dat in geen enkel beleidsstuk terug te vinden.

kindapaas | 28-11-18 | 09:37 | 1

Leuk he? 1 jaar voltijd of als je al mag werken, drie jaar pedagogiek deeltijd en dan mag je rondkomen van een fooi. Met een beetje mazzel geef je les basisberoepsgerichte leerweg en kun je eindelijk kennis maken met de volle geneugten van de multiculturele samenleving. Ik kan je conclusie helemaal onderschrijven.

Deflatiemonster | 28-11-18 | 09:52

Kinderen gewoon op een christelijke school doen. Heb helemaal niks met wat voor geloof dan ook maar zijn over het algemeen wel naffervrij.

Randall3.0 | 28-11-18 | 09:36 | 3

Om later in de maatschappij geconfronteerd te worden met een buitenwereld die veel zieker is dan je tot dan toe meegemaakt had..

schoon-schip-maken | 28-11-18 | 09:46

Die buitenwereld went wel. Die kinderen hebben in ieder geval een goede ondergrond en die vergeten ze echt niet meer.

Lupuslupus | 28-11-18 | 09:49

schoon-schip-maken,

Nee hoor, ze komen wel on aanraking met de multiellende op straat,.sportclubs, etc etc. Maar de schooltijd moet een fijne en veilige tijd zijn en.dat is het makkelijkste zonder genoemde sujetten. Of het nou basisschool, middelbare school of voortgezet is.

Randall3.0 | 28-11-18 | 10:13

Misschien kan Jesse Klaver nog een ode geven, aan al deze hardwerkende leraren?
Daarmee zijn ze toch wel geholpen, neem ik aan?

Dick Luyenlomp | 28-11-18 | 09:34 | 1

Touché.

Einde van de Domheid | 28-11-18 | 09:36

Alleen al om deze reden wordt er bij ons thuis geknokt voor VWO-niveau. Je moet er toch niet aan denken dat je kind hier de hele dag doorheen moet laveren. Hulde aan de docenten die niet opgeven.

MickeyGouda | 28-11-18 | 09:32 | 6

Als die docenten nou ook eens allemaal PVV zouden gaan stemmen. Dan zou er misschien een begin van een oplossing gemaakt kunnen worden. Zo lang ze nog Gl en D66 stemmen, wordt het er echt niet beter op.

TheEgg | 28-11-18 | 09:53

TheEgg. Hetzelfde geldt voor burgemeesters.
Politieagenten ook, maar die stemmen, weet ik uit betrouwbare bron, bijna allemaal al stiekem PVV. Goed zo.

beau van rtl | 28-11-18 | 10:19

Ja hoe gaan de sneeuwvlokjes van deze tijd hier mee om eigenlijk?

2tribes | 28-11-18 | 21:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb geen medelijden met de docenten. Jarenlang wegkijken en zelf meehelpen met de opbouw van een cultuur binnen het onderwijs waar straffen en streng toespreken vooral uit den boze is. Het overgrote deel van het k*dtvolk komt uit achtergestelde gebieden uit het buitenland. Ze willen niet, ze kunnen niets en gaan nooit iets bijdragen aan een succesvolle samenleving. Het enige wat je kan is keihard terug vechten, met geweld dus. Dat is de taal van straat, de taal die dit k*dtvolk spreekt.

Indoneesje | 28-11-18 | 09:31 | 4

Zie dat maar eens een (paar) jaar vol te houden, zonder opgebrand te raken.

Knoppenbonker | 28-11-18 | 09:43

Einde van de Domheid | 28-11-18 | 09:37 Dat is de enige oplossing die nog over is. Dat bewijst ruim 30 jaar Marokkanen overlast namelijk. Al dat pedagogisch gelul, geitenwollensokken methodes en beschaafd optredens heeft helemaal niets verholpen. Sterker nog, naast Marokkanen zijn er nu ook al eenzelfde soort problemen met Somaliërs, Ethiopiërs, Eritreeers, Syriërs, Turken etc etc. Lekker tolerant blijven jegens achterlijke middeleeuwse tolerantie. En maar afvragen waarom FvD en PVV zo ontzettend populair zijn.

Indoneesje | 28-11-18 | 09:43

@Indoneesje | 28-11-18 | 09:31
Dat heb ik tegenwoordig wel vaker. Dat ik denk: Ja, nou kun je wel zielig doen, maar jij wilde dit toch? GL stemmen en dan berooft worden. Vrijwillig zielige negertjes helpen in een AZC en verkracht worden. Groningen stemt voor 90% extreem links. En wie heeft al dat gas uit de grond gepompt en voor een schijntje verkocht om er een linkse heilstaat mee op te bouwen?

Kijk naar de laatste 2e kamer verkiezingen. Nederland bestaat voor een overgrote meerderheid uit masochisten. Voorlopig woon ik en leef ik goed (in de provincie). Zodra het ook daar te gek wordt vertrek ik.

TheEgg | 28-11-18 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Wie vertelt die kinderen dat gedrag goedkeuren wegens racisme een vorm van racisme is? Want de docent in kwestie was niet donker. Aanname? Ik wou dat ik het mis had. Ik word kotsmisselijk van die racistische allochtonen.

BrokenTipi | 28-11-18 | 09:30 | 1

Het slachtofferschap zit bij deze specifieke groep in het DNA. Nul zelfreflectie of spiegeling. Als u zelf ouder bent, dan weet u hoeveel tijd van het opvoeden in dit onderdeel zit. Ziet u dat bijvoorbeeld een Marokkaanse vader al doen (want moskee of theehuis), of een moeder (want geen opleiding en een kinderschare waar je "U" egen zegt)? Geen koranles op zaterdag voor deze kinderen, maar een verplichte sociale vaardigheidstraining. Anders komt het lek nooit boven.

MickeyGouda | 28-11-18 | 09:45

Dat hele, noem mij maar Henk i.p.v. meneer of leraar. Praten i.p.v. straffen, niveau aanpassen aan de zwakste en iedereen moet mee kunnen doen. Wij zijn cultureel samenhangend en accepterend, iedereen moet zichzelf zijn bla bla bla. Wat je zaait is wat je oogst, dus nu niet gaan janken a.u.b.

allesofniks | 28-11-18 | 09:29 | 3

Zo is het precies. Toen mijn zoon (nu 41) naar de lagere school ging en we kennis maakten met de leraar zei die ook 'ik heet Kees'. Dat hebben we meteen - waar hij dus bij was - rechtgezet; 'sorry hoor maar u bent meneer(!) Kees'. En het 'meneer' heeft mijn zoon zijn hele schoolperiode (dus ook middelbaar) volgehouden.

Lupuslupus | 28-11-18 | 09:41

Hear! hear!
Dit is het eerste comment die het heeft over oorzaak en gevolg.

Welles! Nietes! | 28-11-18 | 09:54

@Lupuslupus

Op onze middelbare school hadden wij een invaller die zichzelf ook op deze manier introduceerde. Daarna begon hij een betoog over zijn liefde voor kinderen en hoe ernstig verkrampt de maatschappij hier op reageerde. Ding-ding-ding-ding!

MickeyGouda | 28-11-18 | 09:55

Ik haal maar weer een oud, vaak belachelijk gemaakt idee van stal: Internaten en heropvoedingskampen.

JanVergoor | 28-11-18 | 09:29 | 8

Het hebben van respect voor de leraar begint niet op de kleuterschool. Dat begint gewoon thuis. Als pappa en mamma dat niet snappen (bijvoorbeeld omdat ze zelf geen of amper onderwijs hebben genoten, de taal niet beheersen én toch al niet zo pro westerse denkbeelden zijn) is de strijd voor de eerste schooldag al verloren.
Kom uit een onderwijsfamilie (mulo/mavo/vmbo leraren in Tilburg en Breda) en de laatste jaren van hun werkende bestaan kwamen mijn ouders (echte pvda/d66 onderwijs prototypes) steeds vaker met verhalen over het totaal ontbreken van respect van de ouders voor de leraar. Vele tientallen voorbeelden van bedreigende situaties waarvan enkele letterlijke doodsbedreigingen. Vrijwel zonder uitzondering uit de bekende hoek. Ze zijn uiteindelijk gedesillusioneerd met pensioen gegaan.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:03

Langshetrandje | 28-11-18 | 10:03

Ja natuurlijk begint de opvoeding thuis maar we hadden het over de scholen. De school hoort een verlengstuk te zijn van de opvoeding thuis en als die er niet is moet de school het er in proppen. Met kinderen van 4 jaar is dat nog wel te doen (die zijn nog te hanteren) maar de wil ontbreekt.

Lupuslupus | 28-11-18 | 10:45

Voeg hier werkkampen aan toe voor de beroeps steuntrekkers is gelijk ook een leuke lesmethode voor asielzoekers. Wie werkt die heeft wat anders heb je hier net zo weinig als het gat waar je vandaan kwam.

Barkruk2 | 28-11-18 | 10:49
▼ 5 antwoorden verborgen

D66 is een proef gestart met 2 leraren in de klas.
Een is de onderwijzer die zit voor in het klaslokaal en de ander is beveiligingsbeambte... die zit achter in de klas.

sociaal_econoom | 28-11-18 | 09:29 | 3

Van welke persuasie is die beveiliger?

kwark001 | 28-11-18 | 09:30

Met een lerarentekort is dat een goed plan.

BrokenTipi | 28-11-18 | 09:31

Ik vind dit een prima idee. Hoop wel dat die beveiliger ook mag taseren.

vanBarchum | 28-11-18 | 12:55

alle kinderen die zulke acties plegen, naar nieuw te oprichten veenkoloniën.

Schepvogel | 28-11-18 | 09:27 | 2

Goed idee, als het maar ergens in Noord Afrika is en een permanente situatie betreft.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:29

De woestijn weer vruchtbaar maken? Geen slecht plan. Zijn wij ze kwijt en bouwen ze voor het eerst in 1400+ jaar iets op in plaats van het helemaal kapodtstuk te maken. Ik ben voor.

Graaisnaaiert | 28-11-18 | 12:09

In mijn schooltijd was het een saai klasje, allemaal van dezelfde kleur waren we, toen kwamen de Ambonnezen, het werd al geweldiger, toen de Turken, de Marokkanen, de Somaliërs, het werd heel spannend op school, nu is het een heksenketel waar je blij mag zijn dat je de avond nog levend haalt!

thepinkpainter | 28-11-18 | 09:25 | 1

Geen wonder dat het survival genre tegenwoordig zo populair is op TV en in de bioscopen.

keestelpro | 28-11-18 | 09:33

Gewoon allemaal een college van Dr Jordan Peterson volgen!

Gewone_mevrouw | 28-11-18 | 09:25

"Bedankt voor het meedenken D66!"

Kost best veel eigenlijk. Het wiel opnieuw uitvinden dan. Maargoed, ik zou best eens voor een klas willen staan van 30 kutpubers. Op voorwaarde dat ik de vrije hand krijg qua lesgeven

Mark van Leeuwen | 28-11-18 | 09:23 | 3

Niks te vrije hand. Je moet ze wel iets leren. Anders zou je iedere boerenlul voor de klas kunnen zetten. Maar hoe je ze iets leert is jouw 'probleem'.

Koos Knak | 28-11-18 | 09:25

Die vrije hand heeft u niet, de sectie bepaalt wat er wordt gedoceerd, in principe moeten leerlingen overgaan en fysiek contact is verboden. Sterker nog, als je (te) vaak er kinderen uitstuurt zit jij bij de decaan. Niet die kudtkinderen.

Graaisnaaiert | 28-11-18 | 12:08

Dan eh... Gaan we gewoon door waar we gebleven zijn. Doe ik het ook.

Mark van Leeuwen | 28-11-18 | 12:14

Tuig van de richel eerste klas. en het gaat alleen nog maar erger worden met al dat moois wat ze binnen de landsgrenzen binnen laten... Zandbakkers hebben nou eenmaal geen respect voor vrouwen en homos een laat dat nou het meredeel van het onderwijzend personeel zijn,,, welkom in hollandistan waar socialistisch links de boel goed weet te verstieren

Captain_Dipshit | 28-11-18 | 09:23 | 4

zoals Ronald Reagan al zei, Socialism only works in two places. Heaven where they don't need it and Hell where they already have it.

small_town_dude | 28-11-18 | 09:48

Leuk, zo’n quote van Reagan.
Al denk ik dat in het capatilistische vrije paradijs de scholen in Detroit nog een tikje erger zijn als in het ‘socialistische’ Amsterdam. 70 jaren geleden in het socialistische derde rijk was het dan wel weer lekker rustig in de klas.
Met andere woorden: socialisme heeft er zeer waarschijnlijk geen fluit mee te maken.

Wilhelm Tell | 28-11-18 | 10:07

Ze hebben sowieso geen respect voor iedereen die niet bij hun eigen stam hoort. Tribalisme gaat nog eens heel groot worden in Nederland.

Elessir | 28-11-18 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja als inmiddels 50% van de jongeren op het vwo zit, dan wordt het vmbo het échte afvoerputje van de samenleving.

barryvantiggele | 28-11-18 | 09:23 | 3

50 procent havo en vwo, maar je punt klopt natuurlijk wel.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:28

Oh, ik heb mij gisteren laten vertellen dat het vwo was, maar waarschijnlijk heeft u gelijk. Mijn punt blijft natuurlijk hetzelfde.

barryvantiggele | 28-11-18 | 09:34

Alleen op het Gymnasium zitten nog min of meer slimme koters. Latijn en Grieks filtert lekker. Al dondert natuurlijk ook het niveau op dat gebied in rap tempo naar beneden.

echt_links | 28-11-18 | 09:48

Je kan een probleem pas oplossen als je het allereerst goed definieert. Zolang de olifant in de kamer niet benoemd mag worden zal het alleen maar slechter worden.

spanarchist | 28-11-18 | 09:23

Goh, je verwacht het niet. Opvoeden gebeurt tegenwoordig nauwelijks. de millennials zijn verloren, maar let maar eens op als deze gepamperde groep straks kinderen krijgt. Generatie 2 is dan ook al bijna verloren.
Met de opvoeding die mijn kind krijgt verwacht ik dat ie zeer succesvol wordt, omdat de basis goed is. Ik moest vroeger eens het gore lef hebben om de lerares uit te maken voor kutwijf, dan waren de rapen gaar. Hoezo kan dat nu ineens wel?

pibasso | 28-11-18 | 09:21 | 3

Als jij het lef had om de lerares uit te maken voor kutwijf kreeg je op school de wind van voren, en kreeg je thuis opnieuw de wind van voren want zo gedraag je je niet. Tegenwoordig krijgt de lerares de wind van voren omdat zij niet zo hard moet zijn tegen de leerling, wat denkt ze wel, en ze zal het er wel naar gemaakt hebben.

BeunDeHaas | 28-11-18 | 09:35

Nederlanders voeden volgens mij over het algemeen prima op. Dit bin toch echt die buut'nlaanders.

vanBarchum | 28-11-18 | 12:54

vanBarchum | 28-11-18
VAlt best mee (of tegen?) tegenwoordig. Veel kinderen met ouders die beiden een full time baan hebben. Soms waren de jaren 50 zo slecht nog niet, met pa als inkomstenbron en ma als lichtend baken op het thuisfront.
Gaat tegenwoordig bijna niet meer lukken, tenzij je natuurlijk ook het welvaartsniveau gaat hanteren van de jaren 50...
Nu wil iedereen een mooi huis, een auto voor de deur, minimaal 1x per jaar op vakantie, smartphones, etc., enz. Kost allemaal geld en daarom iedereen werken en daarom minder tijd om kinders een beetje normaal op te voeden.

Eagle0511 | 28-11-18 | 13:54

Kleinere klassen, kleinere scholen.
En opvoeden doe je thuis, niet op school. Zorg dat het probleem ook bij de ouders ligt.

Analia von Solmsch | 28-11-18 | 09:21 | 1

Opvoeden gebeurt niet alleen thuis. Ook op school, de sportvereniging en ga zo maar door. Dat het overgrote deel van de opvoeding bij de ouders thuis ligt lijkt me evident maar niet alles ligt daar.

BeunDeHaas | 28-11-18 | 09:29

Ik begrijp werkelijk niet waarom je uit vrije wil les gaat geven op een VMBO school in een wijk met luchtjes in de portieken.

Draak uit Brabant | 28-11-18 | 09:20 | 2

in elke klas zitten ook kinderen die echt wel willen (misschien wel meer dan de helft), die het moeilijk hebben thuis. Respect voor de leraren die deze kinderen een kans willen geven.

small_town_dude | 28-11-18 | 09:50

Idealisme he. Vergis je niet in het aantal PVDA-docenten die nog geloven in de maakbare samenleving.

Graaisnaaiert | 28-11-18 | 12:06

Ik was fel tegen islamitische scholen. Dat is voor die kinderen zelf ook niet goed. Bij nader inzien als al het tuig verzamelt is kunnen onze kinderen fatsoenlijk naar school. Dus ik ben nu pro. Doe maar lekker jongens.

Repetitive Beats | 28-11-18 | 09:19 | 1

verzameld

Eierbal-is-fijn | 28-11-18 | 09:30

Eigenlijk zouden er beveiligingscamera's in de klassen moeten hangen om de ouders te laten zien hoe lief hun prinsjes in het echt zijn.

Stinkendzadel | 28-11-18 | 09:19 | 3

Like they care. De meeste van die ouders geven geen ene flikker om hun eigen kroost.

Solar666 | 28-11-18 | 09:37

En dan meteen de vertaling erbij van het land van herkomst.Veel moederrrrrs spreken de Nederlandse taal niet.

AlexMM50 | 28-11-18 | 09:59

AlexMM50 | 28-11-18 | 09:59
Ja dat is echt bizar. De meeste 3e generatie kansenparels spreken trouwens ook beduidend slechter Nederlands dan hun grootouders, valt mij dagelijks op.

2tribes | 28-11-18 | 21:53

Een decennialange cultuur van wegkijken fopstraffen heeft het complete onderwijssysteem volledig lamgelegd. Dit is het gevolg en niemand vindt het meer raar. Een leraar op brancard naar buiten haalt nauwelijks het nieuws meer.

de Voorzittert | 28-11-18 | 09:18

Achterstandsleerlingen in de grote steden. De usual suspects dus. Oplossing: ander type docent voor de klas zetten, geen softe aanpak meer. Keihard opvoeden, keihard straffen. O ja, voorkom dweilen met de kraan open dus begin eens met wat kritischer te kijken wie je allemaal binnen haalt.

Een klein probleempje: de huidige softe regering wil dit niet. Dus komt de shit bij de docenten terecht, de sluitpost van een mislukt migratie- en integratiebeleid.

Road to serfdom | 28-11-18 | 09:18 | 2

Als het hier, zoals wij denken, om de usual suspects gaat dan werkt uw oplossing ook niet. Denk maar even aan de vele neefjes die met één telefoontje oproepbaar zijn.

Petrus Poortwachter | 28-11-18 | 09:22

@Petrus
Al die neefjes stop je in de zak van sinterklaas en hups op de boot naar Spanje - en verder.

Road to serfdom | 28-11-18 | 09:44

Voor mij zijn dit allemaal gevolgen van mijn veertigjarige onderbuikgevoel. Maar ik ben dan ook een racist.

Petrus Poortwachter | 28-11-18 | 09:18 | 1

Hij is leuk

Dr.Tatta.Macamba | 28-11-18 | 10:38

Tik ik een beste tegel, krijg ik te lezen: dit comment wordt niet geplaatst. Wat is dat nou weer?

Normpje | 28-11-18 | 09:17 | 3

Onrechtvaardigheid! Mijn tegel wordt ook al niet geplaatst!
*geel hesje aantrekt*

keestelpro | 28-11-18 | 09:30

Kunstmatige intelligentie gaat nog eens heel groot worden.

Eierbal-is-fijn | 28-11-18 | 09:31

Oh, dat is voor het eerst dat ik het hoor, dus je moet voortaan eerst CMD+C doen voordat je het plaatst? Ja, GS moet natuurlijk bezuinigen.

watmagjenogwel | 28-11-18 | 10:26

Waarschijnlijk bedoeld D66 dat een Europees leger de leraren meer steun kan gaan geven?

Dutchbeaurouge | 28-11-18 | 09:17 | 2

bedoelt.

Eierbal-is-fijn | 28-11-18 | 09:31

-13 cent.

Mammeloe | 28-11-18 | 10:01

Tot zover de staat van het land. Ze gaan hun gang maar. Mijn kinderen gaan gelukkig gewoon naar een blanke school. Ze zijn er.... nog

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:17

Ja leraren ook altijd racistisch doen. Een 6? Wtf is dit voor racisme? Huiswerk? Op van die witte velletjes zeker? Rancist.

Repetitive Beats | 28-11-18 | 09:16 | 1

U bent zelf ooit naar school geweest?

drastic | 28-11-18 | 09:20

Door de versnelde massaimmigratie (2017 plus 200000 personen) zal de implosie van de Nederlandse staat ongeveer over 12 jaar plaatsvinden. 2030 is het jaar waarop de kruik barst. Tiktak...

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:16 | 7

Ik ken toevallig een paar moslims die naar de VS zijn verkast. Die hebben hun islamitische voornaam verengelst. Youssef werd bijvoorbeeld John. Ze zijn nog steeds moslim, maar draaien ook keurig mee in de samenleving. Dat waren wel moslims die in eigen land ook al ambitie toonden. Een positieve selectie, zogezegd.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:05

Klopt Kuifje, de Amerikaanse samenleving biedt ook écht alle kansen. Zo lang je maar assimileert. Anders lig je zonder pardon buiten het systeem. Dat is één van heel krachtige elementen van die samenleving. Iedereen of niemand is er allochtoon bij wijze van spreken.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 10:12

Kuifje-in-Afrika | 28-11-18 | 09:40 | "VS is veel gewelddadiger dan Nederland hoor, De gevangenissen zitten er overvol." Klopt.
In Nederland sluiten we gevangenissen en de personen die er thuis horen lopen op straat.

Even nadenken: ik kies toch voor het USA-model.

Maytheforcebewithyou | 28-11-18 | 12:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik zou geen goede leraar zijn. Tenminste niet als er een contactverbod geldt

horsteknots | 28-11-18 | 09:16

Ik zou, als ik leraar was, de jongen met de grootste bek helemaaal psychisch kapotmaken. Als voorbeeld voor de rest. Grappen maken over zn intelligentie, dat 'ie stiekem homosexueel (doet het vaak goed in bepaalde klassensamenstelling) is en dat 'ie niets goed kan doen. Zorgen dat de hele klas hen na een paar weken uitlacht. Dan maak je 1 leven kapot maar dan creëer je wel authoriteit. Want ze zien een leraar die zon vervelende jongen kapot kan maken als 'ie zin heeft. Of het pedagogisch verantwoord is..

LaCroix | 28-11-18 | 09:15 | 5

Ik bewonder je optimisme, een paar weken. Ik denk dat na dag twee zijn tien broers en neven je op staan te wachten na schooltijd, als het al niet dag 1 is

Carlitros | 28-11-18 | 09:18

Dan mag u op het matje komen want het kader in zo'n school bestaat al helemaal uit slappe zakkenwassers. Die kiezen echt niet partij voor u.

Draak uit Brabant | 28-11-18 | 09:19

Gaat niet werken met zo'n tribale cultuur. Dan staat de volgende op en kan je opnieuw beginnen. Direct lik op stuk beleid. Hardhandig verwijderen uit de klas. Straf. Dat is de taal die ze verstaan.

Deflatiemonster | 28-11-18 | 09:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja. Als het budget afhankelijk is van het aantal leerlingen en het budget gekort wordt per schoolverlater, dan is het lastig schipperen.

zonder_moeite | 28-11-18 | 09:15 | 2

Het heeft helemaal niets met budget te maken.

Lupuslupus | 28-11-18 | 09:23

Bedoel je dat ze al het tuig maar willen houden, om maar geen budgetkorting te krijgen? Dan snap ik je punt.

Nuchternederland | 28-11-18 | 10:13

Ligt vooral aan de ouders, die laten de opvoeding over aan de straat.
Met de politie als enige die de verantwoordelijkheid draagt.
Maar die komt alleen als er echte rottigheid is.
Daarnaast worden veel van die kinderen groot gebracht met een hekel aan de westerse maatschappij en minachting voor vrouwen.
Als ik mijn buurvrouw mag geloven die zich dagelijks belangeloos inzet op een "zwarte" school. Uitgescholden worden door kinderen van 5-6 jaar is geen uitzondering meer. Niet hoeven luisteren naar de Juf want dat is maar een vrouw, ja door kinderen van 7!!!
Gewoon de hele dag een camera in de klas van dit soort probleem scholen.
Kun je daarna aan de hand van de beelden gepaste maatregelen treffen.

Hiesjes | 28-11-18 | 09:14 | 1

Zo eenvoudig is het inderdaad, OPVOEDING. 25 jaar geleden was al duidelijk dat allochtonenproblematiek een opvoedingsprobleem was. Het is ondoenlijk om achter de voordeur bij te sturen dus had de instroom uit niet westerse landen beperkt moeten worden. Het omgekeerde is gebeurd en daar plukken we nu de vruchten van.
Hoe is het trouwens met het aanbod van stageplaatsen voor scholieren die met stoelen naar docenten gooien?

Frits de Vriez | 28-11-18 | 12:55

Leuk man, je kind daar tussen hebben.

Blasfemie | 28-11-18 | 09:13 | 4

wegwezen uit de Randstad zou ook een oplossing zijn.

pibasso | 28-11-18 | 09:23

Je moet wel steeds verder uit de Randstad. Zelfs in de 'provincie' speelt dit. Ga eens kijken in een stadje zoals Woerden of Tiel,. Je schrikt je rot als je daar 20 jaar niet bent geweest.

small_town_dude | 28-11-18 | 09:56

@smalltowndude, klopt. Tiel is voor 25% Turks/Marokkaans, en 10% Pools. En er schijnen ook nog autochtonen te wonen, maar die zie je haast niet meer op straat.

Nuchternederland | 28-11-18 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Het is maar een kleine stap van tutoyeren naar 'kankermongool'.
Geef leerlingen gewoon weer schoolkostuums, ezelsoren en stokslagen.
Alles beter dan deze softe aanpak.

keestelpro | 28-11-18 | 09:13

Educated guess: Bram = Ibrahim?

Professor Superhirn | 28-11-18 | 09:13 | 1

nee, duidelijk een joodse naam, Bram.

Nuchternederland | 28-11-18 | 10:10

Wat is er gebeurd met straffen? Ik plakte ooit een sticker op de schooldeur en mocht een week lang lokalen vegen aan het eind van de dag. Deo spuiten naar een leraar, stoelen gooien?! Wat voor kerel laat dat in godsnaam toe?!

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:12 | 3

Leraren die van de directie te horen krijgen dat ze toch niets gaan doen.

Trekbeest | 28-11-18 | 09:14

De hele fijne kutfamilie komt je dan even een lesje leren, en dat weten die kaffers. Dat is het probleem tegenwoordig.

Knoppenbonker | 28-11-18 | 09:15

Welke kerel durft een leerling aan te raken? Dat komt je te staan op een schorsing.
Of een actie van de betreffende leerling en zijn vader , neven en ooms (wat vaak hetzelfde is). Stoere praat, slecht plan.

Nuchternederland | 28-11-18 | 10:09

Dat 'advies' van D66 is inderdaad epic. Zeg dan gewoon niets.

Frits de Vriez | 28-11-18 | 09:09 | 2

Dat krijg met zo’n club van ‘consultants’

hetgeleteken | 28-11-18 | 09:12

D’66 is epic, al een jaar of 15

Dr.Tatta.Macamba | 28-11-18 | 10:09

Tijd om de pechvogel te herintroduceren.

E-Burke | 28-11-18 | 09:08 | 1

In een klas vol losers? Dat wordt vechten om die ene pechvogel.

Solar666 | 28-11-18 | 09:39

Schering en inslag op vmbo's in de grote steden.

ditotje | 28-11-18 | 09:07

Vergeet niet dat types als Dino Soerel ook op een VMBO hebben gezeten. In veel gevallen zijn die scholen het afvoerputje van de samenleving.

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:07 | 6

Klopt, en als je het afvoerputje maar blijft vergroten, hetgeen gebeurd is de afgelopen 30 jaar, krijg je een steeds grotere beerput.

Nuchternederland | 28-11-18 | 10:08

En dus?

Holleeder heeft ook op school gezeten.

Und?

Klaas Bruinsma ook.

En nu?

Kuif gaat ff Hillary, daar komen de deplorabels.
Veel gevallen nog wel zelfs, zo zo Kuif.

Pas maar op, straks heb je Berbaar weer nodig om je ergens onder uit te lullen. Samen sterk niet waar, geïnformeerd als jullie zijn.

En dan nu, waarom mis jij de diepere boodschap, waarom denk jij automatisch aan de Soerel’s, en niet aan de slachtoffers die bij hun in de klas zitten?

Dr.Tatta.Macamba | 28-11-18 | 10:08

Vroeger waren de ambacht- en huishoudscholen het afvoerputje van de samenleving maar denk maar niet dat dit soort situaties daar ook maar enigszins werd getolereerd. Toen was wel de intocht nog niet op gang gekomen.

Elessir | 28-11-18 | 12:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar het echte probleem is CO2 en Zwarte Piet.

keestelpro | 28-11-18 | 09:07 | 5

Keestelpro
Het is eenvoudig te verklaren. Linkse mensen geloven en deze gelovigen geloven in de maakbaarheid van de samenleving. De implosie van de PvdA de afgelopen jaren heeft naadloos aangetoond dat de perfecte multiculturele heilstaat niet haalbaar is. De reflex van de gelovigen is geweest om de schuld daarvan extern te beleggen: lees de demonisering van de rechts populisten. Echter, de gelovige heeft wel een richtpunt van hun geloof nodig en zéér soepel van geest is het overgestapt op het milieuvraagstuk. De maakbaarheid/stuurbaarheid ervan wordt ten volle omarmd (lees warmtepompverhaal en aangifte tegen Klaas Dijkhoff omwille van een paar ballonnetjes, dus met de VVD in de rol van de antichrist).

Rest In Privacy | 28-11-18 | 09:36

@Langshetrandje | 28-11-18 | 09:36: En de Zeespiegelstijging als de nieuwe Zondvloed.

Mammeloe | 28-11-18 | 09:58

en Trump natuurlijk.

langelat | 28-11-18 | 17:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Dank aan alle lkinkse partijen die vinden dat alles moet kunnen, dank aan de slappe rechters in dit land die fopstraffen uitdelen en dank aan alle wegkijkers en niet-willen-weters. Dan krijg je dit. 1 en 1 is nog steeds

Ruud5 | 28-11-18 | 09:06 | 5

Hou nou eens op met dat zwakzinnige gezeik over links dit links dat

Jezus de tering, ga het andere gewoon een miljard keer achter elkaar in het luchtledige tegen jezelf lopen vertellen.

Fokking armoede argument, welke ik al in de jaren 90 zat was om te horen.

Het komt niet, ik herhaal, niet, door links.

Die zaadloze teelbal van een ‘minister president’ van ons allemaal, kan echt ook vandaag, net als alle vorige dagen dat hij ‘onze’ MP was, gewoon eindelijk die ferme rechtse rechtsstaat praatjes waar gaan maken.

Doet ie niet!

Dus pleur nou eens op met dat het is de schuld van links gezeik.

Dr.Tatta.Macamba | 28-11-18 | 10:00

Gelijkspel?

TriangelJosti | 28-11-18 | 10:02

Macamba de linkse wegkijker.

vanBarchum | 28-11-18 | 12:49
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl