Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ebru Umar - Er is hoop dat Erdogan oprot

Erdogan ince je broekje

Wat Rotterdam is voor Nederland, is Izmir voor Turkije: de stad van werkende geen gelul-mensen. Het is de stad waar het geld verdiend wordt, waar men het hart op de tong heeft en waar de raki vloeit, liefst met een visje – ook Turkse vis moet zwemmen.

Net als Rotterdam is het de stad die rood kleurt als er verkiezingen zijn; alleen wonen er net iets meer Turken daar (gelukkig) en betekent het rood er net iets anders dan hier.

Waar de Nederturkjes hier met de Turkse vlag wapperen en hardop schreeuwen dat Erdogan hun verlosser is, betekent die Turkse vlag in Izmir vooral dat Turkije niet van Erdogan is. Izmir is de stad waar Atatürk’s erfenis de scepter zwaait. Vrouwen zijn er mondig, hun schoonheid steken ze niet onder stoelen of banken en dat gelovige gelul van Erdo en de zijnen mogen ze stoppen waar de zon nooit schijnt. Geloven doe je maar achter je voordeur – respect.

Mijn Facebook kleurt rood deze dagen. De Izmir Turken zijn massaal de straat opgegaan om de tegenkandidaat van Erdogan, Muharrem Ince, een hart onder de riem te steken. En massaal is dan ook massaal. Met jaloezie kijk ik naar de passie van de Izmirli’s, het is een (zoveelste) doodsstrijd die zij met Erdogan voeren. Erop of eronder, zondag - Turkse verkiezingen - lijkt er een begin aan het einde te komen aan het tijdperk Erdogan. Ze vechten om iets wezenlijks: vrijheid. Het is geen wonder dat wij nergens voor te porren zijn; onze ‘democratie’ en ‘vrijheid’ zijn zo vanzelfsprekend dat we niet eens in de gaten hebben hoe snel dat afgebroken wordt. We worden langzaam gekookt en degenen die er wat van durven te zeggen, worden weggezet als hofnar. Rechts-rabiate hofnar, uiteraard.

“Hoe is het daar?”, vroeg ik een vriendin van de week. Het verhaal verandert nooit: de economie is ingestort, de kinderen gaan het land uit – ouders die vrijwillig van hun kinderen scheiden, vrijheid boven alles. Na de miljonairsdrain volgt de brain drain: een dochter gaat in Parijs studeren, een andere dochter in Gent en een zoon in Spanje. Dochter wilde naar Delft maar kreeg in Gent een volledige beurs. “Scheelt toch 40/50 duizend euro op jaarbasis. De economische crisis is onbeschrijfelijk.” Hoe overleven de armen dat? “Ebru, de armen zijn toch al arm. Die zijn hier beter in dan wij.” Izmir logica, in Turkije mag je zoiets tenminste nog zeggen. Bovendien haten ze de Neder- en Euroturken net zozeer als ik. “Erdogan heeft die stemmen uit Europa zó hard nodig. En jullie faciliteren dat. Fijne bondgenoten van de islam zijn jullie!”

In een land dat bij elkaar wordt gehouden door fraude en intimidatie, is er nog steeds hoop dat Erdogan oprot. Hoop doet leven, leven is lijden. Ik heb bewondering voor mijn Turkse vrienden. Ik ben blij dat ik niet in hun schoenen sta, laat staan in hun land woon. Ik gun Gavur Izmir, het goddeloze Izmir, dat ze de weg effenen naar een Erdoganloos Turkije, met dezelfde vrijheden die de Nederturken in Nederland genieten.

Social

Reaguursels

Inloggen

Als Erdo verliest, worden de verkiezingen gewoon ongeldig verklaard en is er binnenkort opnieuw een stembusgang, net zolang tot hij tevreden is over de uitslag, al dan niet met gefoetel.

lulleficatie | 23-06-18 | 23:58 | 1

precies en dan gooit ie gewoon nog wat in het overvolle gevang, dat wat hem hindert! Uiteindelijk is nog steeds zijn uitgeroepen noodtoestand van kracht waarin HIJ alles kan bepalen..

fikkieblijf! | 24-06-18 | 10:45

Nou, eindelijk weer eens een interessant en leerzaam artikel Ebru. Hou op met schoppen en zeg het gewoon zoals het is, veel beter.

Tisnietanders | 23-06-18 | 20:46

Stedelijke dwellers zijn niet representief van het gehele plaatje hoe een bevolking stemt! Steden zijn vooral links.

sickstyle | 23-06-18 | 19:41

Je kan het niet eens zijn met een beleid van een Erdohan, Gadaffi, Sadam of Assad, maar in de praktijk blijkt dat de meeste islamitische volkeren alleen ontzag hebben voor dominantie met daarbij meer of minder geweld en een rechtspraak die niet altijd conform onze waarden en normen is.
Turkije heeft gewoon een sterke leider nodig om de zaak bij elkaar te houden. Erdohan is zo'n sterke leider. Niks mis mee voor zijn bevolking.
Haal je Erdohan weg, dan krijg je wellicht situaties zoals in Syrië, Libië, Irak.
Alleen had hij wat meer seculier mogen zijn. Naar het voorbeeld van Kemal Atatürk.

Rest In Privacy | 23-06-18 | 15:55 | 1

Voor een groot deel ben ik het volledig met het met jou eens. Alleen voordat Erdogan aan de macht kwam was Turkije een democratie en een voorbeeld voor alle islamitische en Arabische wereld.

Nederlandse politici zijn te bang om stelling te nemen tegen de overdaad aan moslims in ons land, waardoor de oorspronkelijke Nederlanders we binnen de komende generatie in de minderheid zullen zijn. Ons nageslacht staat nog heel wat te wachten.

H.Groet7593 | 23-06-18 | 18:09

Ik hoop niet dat hij oprot.
Want dan bestaat de kans dat Turkije ineens weer meer salonfähig wordt voor Brussel.
En gaat toetreding weer meer spelen.

Kijkeensaan | 23-06-18 | 13:59

Mooi gezegd ebru. Ik heb hoop, maar ben bang dat het seculiere Turkije ten dode is opgeschreven.

Schepvogel | 23-06-18 | 12:11

Wat je er ook van vindt. De wereld wordt een mooiere plek zonder Erdogan. (En Poetin, en Trump enzovoort).

Hup anti-Erdogan Turken.

*wakker schrikt*

De Koreaanse Slet | 23-06-18 | 11:36 | 2

Utopia.

Schepvogel | 23-06-18 | 12:10

Hoezeer Erdolf ook een dictator moge zijn, het is beter dat hij aan blijft. Immers: als hij vertrekt ben ik bang dat zonder dictator Turkije een tweede Irak, Afghanistan, Lybie (nadat Ghadaffi weggebombardeerd werd door het westen) of Syrie wordt, waar soennieten en sjiieten elkaar afmaken. Niet dat dat erg is, integendeel. Maar wat wel erg is, dat dan vele honderdduizenden (of meer) Turken naar het westen zullen "vluchten", want Merkel en Macron en Rutte zullen dan uitbundig kraaien: wir schaffen das" en zullen dan het "nieuwe" Turkije bij de EU willen halen (hetgeen ze nu eigenlijk al willen maar nog niet durven voor eigen volksopstand)
Ik blijf het zeggen: de geschiedenis bewijst dat democratie niet is besteed aan de moslims die nog in de middeleeuwen leven..

telelezer | 23-06-18 | 13:37

""Zodra Erdogan wegvalt in Turkije dan breekt daar de hel los met een burgeroorlog waarbij miljoenen Turkse mensen richting Duitsland en Nederland zullen vluchten... waarbij Merkel en onze linkse partijen roepen: ''wir schaffen es''."
@ sociaal_econoom | 23-06-18 | 09:08
Ik ben bang dat je volkomen gelijk hebt

telelezer | 23-06-18 | 11:05 | 1

Voordat Erdogan aan de macht kwam kwam was Turkije een islamitisch democratisch land dat het land naar het gedachtegoed van Ata Turk en een voorbeeld voor de islamitische- en Arabische wereld .

H.Groet7593 | 23-06-18 | 18:18

We kunnen allemaal wel stoer doen hier in Nederland, Islam gedrag irriteert mij ook, helaas hebben we dat gedrag zelf gecreëerd, maar we hebben maar weinig te vertellen als 82 miljoen Turken boos zijn in een chaotisch land, als de pleuris uitbreekt zal er in ieder geval niemand beter van worden, maar we doen echt helemaal niets, we klagen over de bezetting van de Erasmus brug in Rotterdam, we klagen over Denk in de tweede kamer, maar we hebben gezamenlijk gewoon echt geen ballen in ons bakfietsen landje als de hel losbreekt, de geschiedenis leert dat onheil altijd uit een onverwachtse hoek komt. We hebben echt niets geleerd van de eerste en tweede wereldoorlog waar de buren binnen kwamen, de geschiedenis van Turkije zoals geschreven op Wiki zet wel tot nadenken, ondertussen sturen we troepen naar Polen om ons te beschermen tegen Putin. Alle ellende die gaat komen komt van linkse deugmensen die Moslims behandelen als gehandicapten hulpbehoevenden, het Burka verbod is een links resultaat dat niet te handhaven is, slechts meer wanorde creert en waarvan verzet te begrijpen is, als je als kind vanaf de basisschool al apart en betutteld behandeld wordt dan zoek je wel een alternatief en zul je nooit in de maatschappij integreren zoals in Amerika. Zolang links niet stopt met Moslims als een aparte groep te behandelen en extra hulp en aandacht te geven vermomd onder hulpverlening dan wordt geen integratie geleerd maar separatie en verzet gekweekt dat de autochtone poezenliefhebbers die zich veilig in hun hypotheek woning wanen uiteindelijk de kop kost. Laat Moslims met rust, geef ze niets gratis, laat ze zoals iedereen zelf hun weg zoeken in Europa, zonder gratis een moskee te verstrekken maar ook zonder ze verboden op te leggen die juridisch niet haalbaar zijn, kortom, behandel deze mensen als mensen en niet als een hulpbehoevende gehandicapte groep, al van kinds af aan, het is toch logisch dat ze hun heil vinden in een religie als linkse politieke mensen zich verheven voelen en een lustdwang fobie hebben naar hulpverlening waarmee ze in feite constant opdringen dat ze boven Moslims staan? Links verwoest alles, stop met dat irritante hulpverlening- en speciale voorrang gedoe, links kweekt het antwoord racisme bij die mensen in de mond omdat ze uit overlevingsdrang door links ervaren hebben dat dat werkt. Wat links doet met Moslims is geen hulp maar dwang, dat moet stoppen. In landen waar geweld en criminaliteit hoogtij viert bestaan niet eens ecologische linkse milieu partijen, een Moslim blijft een normaal mens als die zoals iedereen behandeld wordt, maar wordt een ander mens als speciale behandelingen en voorrang gelden. Waarom erkend niemand dat daar het probleem ligt, en niet bij de persoon, gemakshalve in een hokje gestopt? Wil je een Moskee? Prima, we weten wel wat bedrijven die m kunnen bouwen voor je. Oh je wil dat wij dat betalen? Sorry, zo werkt dat niet, je mag m bouwen, maar onder dezelfde bouwvoorwaarden als ieder ander kantoorpand, u zult zelf uw broek moeten ophouden meneer.

CarloCarpacio | 23-06-18 | 10:33 | 2

Mooi verwoord en mee eens

Kladderadatsch | 23-06-18 | 11:17

Sinds wanneer worden moskeeën betaalt door de Nederlandse overheid? De meeste moskeeën in NL zijn verenigingen en worden dus door de leden gefinancierd. Als ze daar de financiering niet rond krijgen gaan ze naar het buitenland - vandaar die discussie over buitenlandse gelden.

koter | 23-06-18 | 13:44

Het is wel een gigantische menigte, die oppositie. Verbazend. Is dit ook uitgezonden op het NOS-journaal? Of zendt men daar vooral linkse demonstraties van 20 man uit.

marjen | 23-06-18 | 10:07 | 2

De vraag stellen is 'm beantwoorden. Uweettog.

EefjeWentelteefje | 23-06-18 | 13:00

Daarom kan met ook beter de NPO afschaffen. Zenders genoeg op TV. En de regionale omroepen hebben al de status "rampenzender" bij calamiteiten dus de NPO kan gewoon afschalen.
Waren de omroepen werkelijk van nut, dan waren ze al als zelfstandig bedrijf via de kabel, internet en satelliet te zien geweest.

Rest In Privacy | 23-06-18 | 15:47

Erdogan, de Hugo Chavez van Turkije.

Wekkertje | 23-06-18 | 09:33

Als ie verliest "'regelt ie wel weer een fake coup!

joppo0 | 23-06-18 | 09:09 | 1

hoeft niet, het land is nog steeds onder de noodtoestand .. waarin hij bepaald wat er dient te gebeuren om de orde te handhaven.. guess!

fikkieblijf! | 23-06-18 | 09:23

Was Izmir nog maar Smyrna.....

Kamervraag | 23-06-18 | 09:02

Zolang duizenden onschuldigen, vooral hoogopgeleiden Turken door Erdogan in een gevangenis monddood wordt gehouden ( ik neem aan dat zij niet mogen stemmen) geloof ik niets van eerlijke verkiezingen in Turkije.
Ik ga ervanuit dat Erdogan, hoe dan ook zichzelf tot President van dit land gaat kronen. Daar is hij al jaren mee bezig om dat te bewerkstelligen, waaronder een fake coupe door hem zelf georkestreerd om vooral de mondige in dat land te kunnen verwijderen uit de samenleving.
Zijn vervroegde verkiezingen, zijn alleenrecht op de staats t.v., de mogelijkheid van zijn lange arm en klauwen zetten in Europese burgers om ze te intimideren, alles wijst erop dat deze laatste zet van hem, het winnen van de 'verkiezingen' hem niet gaat tegenhouden.
Ik kan me zelfs voorstellen dat mocht er wel een andere uitslag komen dat hij de verkiezingen zelfs als hoogste baas als corrupt gaat stellen en niet geldig.

Maar zover komt het niet, hij gaat de grote winnaar worden. En de hele wereld kijkt hoe een vrij westers Turkije ( eind jaren 90) heel snel veranderd in een kalifaat waar de Islam met Erdogan als kalief de wet gaat voorschrijven en Europa gaat overheersen met zijn leger in paraatheid gebracht, zijn moskeeën om de Islamwetten te verkondigen..

en Nederland, die gaat van crisisoverleg naar overleg en crisisoverleg en vervolgens gebeurt er strategisch helemaal niets..

fikkieblijf! | 23-06-18 | 08:49 | 2

Dit zal alleen kunnen stoppen als er een echte staatsgreep komt of het volk massaal aan het muiten slaat. Dat zal allebei gepaard gaan met veel geweld zoveel is wel duidelijk. En dat ze vanuit Europa geen steun hoeven te verwachten ook.

Trumme | 23-06-18 | 10:32

Het is een zootje in een groot land met 82 miljoen inwoners dat ook nog eens een buffervat is voor Afrikanen die deze kant op willen. Binnen Europa worden de verschillen tussen lidstaten alleen maar groter in plaats van kleiner. Financieel staan we voor een Europees fiasco doordat de gelddrukmachine gaat stoppen, inflatie start en alles wat u duurzaam gespaard heeft over 15 jaar 10x minder waard is, precies wat Draghi van plan was. Ondertussen bakkeleien we op 41000 vierkante kilometers over aardgas, warmtepompen en co2 uitstoot. Wat er ook gaat gebeuren in Turkije na de verkiezingen er is geen ellendeloos scenario denkbaar. Europa heeft de macht simpelweg niet om 82 miljoen boze Turken te bedwingen, al zouden we willen kunnen we Turkije niet eens bezetten. We moeten ons daar geen zorgen over maken omdat dit een feit is, we moeten ons daarop voorbereiden, waarschijnlijk kan dit alleen militair, maar hoe? In ieder geval nooit in een leven zoals men dat nu gewend is. En het komt ineens, let maar op, zet alle feiten maar eens naast elkaar en bedenk maar eens hoe het internationaal verloop zal zijn tussen nu en 15 jaar na nu. Maar dat doen we niet we leven gewoon door in een soort onaantastbaarheidsgevoel, terwijl de feiten die bewijzen dat dit gevoel totaal onterecht is voor het oprapen liggen. Als de explosie in Turkije start volgt de rest, waarbij zoals altijd Rusland achter een boom staat te gluren en toe slaat wanneer de chaos de maximale piek heeft bereikt. Wie nu nog kan emigreren naar Canada of Australië is dom om dat niet te doen.

CarloCarpacio | 23-06-18 | 11:28

De tijd dat Rotterdam van het "niet lullen maar poetsen" was is al 50 jaar niet meer hoor. Ja, de rotterdammers doen wel alsof maar het is net zo een lamzootje als Amsterdam tegenwoordig.

2voor12 | 23-06-18 | 08:22 | 2

Mèh, elke grotere en inmiddels middelgrote stad wordt langzaamaan verziekt door de invloed van islam. Alleen blijft Amsterdam de lijst aanvoeren.
010 heeftg een marrekaanse burgemeester, die weet waarschijnlijk beter hoe je de ideologen onder de plak moet houden, dat kan je voor Femke H. te A. denk ik niet zeggen.

EEnzame SchizofrEEN | 23-06-18 | 08:41

Volgens de cijfers volgens het CBS (Centrale Bureau voor de Statistiek) zijn ruim 82 procent van de aseiel- en gelukzoekers langdurig aangewezen op onze sociale voorzieningen.

Allenaar Nederland komen hier voor een beter leven en ervaren dat ze niet m mensen die naar Nederland komen zijn opzoek naar een beter leven. Daar is op zich niets mis mee.

Het gekke is, dat ze tijdens de asielprocedure, of wat daarvoor doorgaat, niet mogen werken, maar wel een uitkering krijgen en gebruik kunnen maken van al onze sociale voorzieningen.

Alleen in de AZC's mogen ze niet werken, maar wel een uitkering krijgen en van alle sociale voorzieningen gebruik kunnen maken. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat, nadat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen nooit gaan werken.

Met andere woorden het wordt deze mensen veel te makkelijk gemaakt door de overheid en al die zgn. welzijnswerkers.

H.Groet7593 | 23-06-18 | 18:41

Ik maak mij zorgen dat wanneer Erdogan zou verliezen, de EU dit zou aangrijpen om Turkije versneld volledig lid van de EU te maken. Om de aldaar opnieuw nakende democratie aan te moedigen, weet u wel?

VreemdEend | 23-06-18 | 07:57 | 5

Het was maar bij wijze van spreken want die 2 zullen het wel uit hun hoofd laten, juist om de reden die u noemt. Als Erdogan zou verliezen verklaart hij de verkiezingen ongeldig en slaat daarna elke opstand neer. Zoals hij ook al in het (vrij recente) verleden heeft gedaan; gewoon iedereen die hem niet bevalt in de gevangenis smijten. Maar wat nog erger is, hij heeft het leger 'gezuiverd' want hij wil geen enkel risico lopen dat die hem de voet dwars zetten. En daarin is hij geslaagd. Misschien niet helemaal maar waarschijnlijk steunt 95% van het leger hem en degenen die dat niet doen houden wijselijk hun mond.
Just my 2 cents.

Lupuslupus | 23-06-18 | 09:01

Dat denk ik ook, gelijk dat Turkije door Brussel erbij wordt gehaald.

gato | 23-06-18 | 09:09

Zolang dat Erdogan aan het bewind is, zal dit nooit gaan gebeuren. Los daarvan:

Volgens de recente cijfers volgens het CBS (Centrale Bureau voor de Statistiek) zijn ruim 82 procent van de asiel- en gelukzoekers langdurig op onze sociale voorzieningen aangewezen.

Alle mensen die naar Nederland komen zijn opzoek naar een beter leven en daar is op zich niets mis mee.

Het gekke is alleen, dat ze tijdens de asielprocedure, of wat daarvoor doorgaat, niet mogen werken, maar wel een uitkering krijgen en gebruik kunnen maken van al onze sociale voorzieningen. Dat is dan ook de belangrijkste reden dat, nadat ze een verblijfsvergunning hebben gekregen, ze nooit legaal gaan werken.

Met andere woorden het wordt deze mensen veel te makkelijk gemaakt door de overheid en al die z.g.n. welzijnswerkers, die aan het vreemdelingenbeleid hun inkomen verdienen.

H.Groet7593 | 23-06-18 | 18:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Met of zonder Izmir is Turkije een corrupt, achterlijk, derde wereld shit hole dat bij voorkeur zo snel als mogelijk uit de Nato gedonderd moet worden.

NV_2017 | 23-06-18 | 07:07 | 1

Ze krijgen binnenkort toch de JSF’s geleverd van de VS. Het pentagon wilde niet vanwege Russisch afweergeschut wat ze gekocht hebben maar Trump wil toch 100 JSF’s leveren ter waarde van 10 miljard.

Trumme | 23-06-18 | 10:35

Eindelijk weer een beetje leven in de brouwerij.

Ruimedenker | 23-06-18 | 07:02

Ze noemen het slechts “spijtig”. Dat is alles. Pechtold is er allang mee weggekomen aangezien een loodzware meerderheid in de Tweede Kamer het helemaal prima vond. Een mooi penthouse op het moment dat we een handelsakkoord met dezelfde natie van de gever aan het sluiten zijn.

de Voorzittert | 23-06-18 | 07:25

Gisteren was op de turkse televisie te zien dat Erdogan met 53 % de verkiezingen van zondag heeft gewonnen. Na dit foutje zal het wel met 54 % worden, maar winnen doet hij, ook al stemt 80 procent op de oppositie.

www.krone.at/1727527

bergsbeklimmer | 23-06-18 | 05:58 | 7

In Nederland worden de peilingen en de uitslagen gemanipuleerd. Zelfs volksvertegenwoordigers mogen niet controleren.

SlimmeBelg | 23-06-18 | 10:27

@bergsbeklimmer
Is niet de eerste keer dat het staatspersbureau dat doet. Ze doen dit bij "toeval" om kiezers van de oppositie te ontmoedigen. die uitslag stond gisteren ook "toevallig" effe online hoorde ik. (ik heb het zelf niet gezien dus hou aub een slag om de arm maar als het zo is dan verbaast het mij niet).

Basil Fawlty | 23-06-18 | 12:01

Ach jah de media en haar "onafhankelijke" werkwijze.
Net zoals Trump nooit kon winnen en de Brexit nooit zou gebeuren.

Rest In Privacy | 23-06-18 | 15:58
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Basil Fawlty | 23-06-18 | 04:40 | 1

Wij Nederlanders kijken met onze democratie met vraagtekens richting Erdogan.
Echter een moslimland heeft per definitie een sterke leiding en leider nodig... zodra dit ontbreekt of wegvalt dan zien we dat moslimgroepen tegen elkaar gaan vechten en dat er een gruwelijke strijd (burgeroorlog) ontstaat met veel gewonden en doden.
We hebben dit gezien in ... in Irak ... in Libië ... in Egypte en in Syrië.
Je kunt nu al voorspellen - zodra Erdogan wegvalt dan krijgen we in Turkije hetzelfde strijdtoneel als wat we in die landen meemaken of meegemaakt hebben. Een moslimland heeft per definitie een streng regiem nodig... maakt niet uit Turkije, Marokko of welk land ook.

sociaal_econoom | 23-06-18 | 04:20 | 4

@Basil... zo is het - de islam en Koran geven toestemming om ongelovigen (die niet willen bekeren) te doden, hiermee verdien je een plek in de hemel.
Dit heeft te maken met de tijdgeest waarin Mohammed zijn Koran heeft geschreven... rond 550 na Christus - dit was een tijd wat heel wreed en vrouwonvriendelijk was, het is logisch dat er dan een Boek ontstaat waarbij je dit terugziet. Zodra Erdogan wegvalt in Turkije dan breekt daar de hel los met een burgeroorlog waarbij miljoenen Turkse mensen richting Duitsland en Nederland zullen vluchten... waarbij Merkel en onze linkse partijen roepen: ''wir schaffen es''.

sociaal_econoom | 23-06-18 | 09:08

@ sociaal econoom,

Mohammed heeft de Koran nooit geschreven. De eerste keer dat de Koran werd geschreven was rond het jaar 750 door de toenmalige machthebbers.

Het is net als de bijbel. Deze is ook niet geschreven door Jezus, maar door samengesteld door een (heidense) Romeinse keizer met de naam Constantijn.

jezusisonzin | 23-06-18 | 09:56

Voordat Erdogan aan het bewind kwam was Turkije een démocraties land. De beste Turken zitten dan ook in Turkijke. De turken die hier leven en Erdogan op de handen dragen kennen Tujrkije alleen uit verhalen van hun ouders en voorouders, die denken aan de goede oude tijd. Net als onze ouders doen.

H.Groet7593 | 23-06-18 | 18:51
▼ 1 antwoord verborgen

Ow. k*t Hetkanverkeren,
Ik zal je vertellen. Ik had het erover met my darling Istanbulse Sybil vandaag en weet je wat ik zei? "Iedereen zegt en hoopt (inclusief ik) dat hij verliest en hij gaat godverdomme winnen. Hij zal 't stelen".

Basil Fawlty | 23-06-18 | 04:21

Anekdote:
Turkije.
Maat van mij vertelde een AKP anekdote. Hij woont aan westkust in Turkije en is een wijnboer. Maakt heerlijke wijn. Maar dat is niet het verhaal.
het verhaal is. In de buurt waar hij zijn wijnranken heeft (sowieso schande want AKP haat wijn) wilde zijn stad appartementen bouwen. Niemand wilde dat.
Maar..... en toen kwam een telefoontje van AKP HQ.
Oh burgemeester wij gaan dat bouwen, zegt AKP. En u gaat ermee akkoord anders einde verhaal.
Burgemeester belt als een angstige haas de lokale ondernemers en zegt: "Ali (groot in textiel) u koopt 2 appartementen. Mo (groot in bouwen), u koopt 3 appartementen.
Ail en M0 zeggen waarom? Waarop de AKP burgemeeester zegt: "Als jullie dat niet doen? Einde business voor jullie hier want wij als AKP houden niet van jankers".

Basil Fawlty | 23-06-18 | 04:09

Ga dadelijk tukje doen. Maar....
Had het erover met Sybil vandaag en zij was vorige week our lady in Istanbul en vertelde mij. Iedereen maar dan ook iedereen had het over de verkiezingen. Het land is volledig gepolariseerd. Nu vind je in Istanbul (16 miljoen inwoners) heel erg veel mensen die Erdo haten. Maar menigeen... stemt uiteindelijk met de portemonnee. Dus let op zondag. Naast de AKP stemfraude (en die zal er zijn) heel erg veel mensen die "chicken" gaan want de centjes, ze zijn nml financieel volledig afhankelijk van de AKP! ik hoop dat ik mis zit maar.... reality bites.

Basil Fawlty | 23-06-18 | 03:28 | 3

Mijn bron uit Ankara kan dit volmondig bevestigen. Ze was ooit lerares, maar door ingrijpen van AKP staat er nu een randdebiel uit Anatolie voor haar klas. Ze is dan ook een linkse terrorist volgens de AKP. (Vrouwtje is 1,50 m en houdt van vrijheid zonder religieus geneuzel) Erdoghan gaat er een keer aan, maar ik vrees dat dit nu niet gaat gebeuren. Zo gingen er hier bij de vorige Turkse verkiezingen een paar auto's al toeterend naar Den Haag om te stemmen. Afgelopen weekend is driekwart van de Turken in mijn wijk in een grote bus met toeterende auto's die ook gingen, richting Den Haag gegaan. Allemaal 'verplicht' fan van die nazi daar in Turkije. Die buitenlandse Turken gaan ook deze keer bepalen of Erdoghan met zijn verkiezingsfraude weg gaat komen.

lokoolokie | 23-06-18 | 09:18

@lokoolokie
Herkenbaar. Jaar of 12 geleden. een vrouwelijk bekende van mij was rechter (seculier) en op een gegeven moment deelde men haar mee: Of je doet mee met ons en of je gaat vroegtijdig met pensioen. Ze was toen 40(!) jaar. Zij hield de eer aan zichzelf en nam ontslag (dus geen pensioen). Na 2008 kreeg ze opeens een brief of ze toch weer rechter wilde worden want na de "coup' waren duizenden rechters ontslagen want dat waren (al dan niet) aanhangers van Gulen.en Erdo had opeens een tekort aan rechters en iedereen moest dus zijn plicht doen. Ze heeft niet eens gereageerd.

Basil Fawlty | 23-06-18 | 12:17

Moet overigens 2016 zijn. Sorry.

Basil Fawlty | 23-06-18 | 12:41

Dank voor de link: ik vrees dat Erdoğan de winst gaat stelen, tijdens, voor en zo nodig na de stembusgang..

VP732 | 23-06-18 | 04:43

Ekiz: 'Het gevoel is hier [in Turkije] totaal anders dan in de Turkse samenleving in Nederland.'
Zij erkent -- waarschijnlijk per Freudiaanse verspreking -- de werkelijke situatie hier in Nederland.

VreemdEend | 23-06-18 | 07:52

Nou zegt het niet zoveel, maar als er hier in de buurt Erdogan ter sprake komt is het steeds hetzelfde geluid bij de Turken. Erdogan is geweldig goed voor zijn land,
Geweldig goed voor de Turken. Wat ik dan weer niet begrijp is de reden om dan in dit land te verblijven. Wil je het een beetje gezellig houden in je eigen buurt kan je verder beter wat gezellig mee babbelen of ze het wel zeker weten gezien alle negatieve geluiden. Steevast is het dan dat hij niet goed begrepen wordt, of de media is tegen hem........ verder hoor ik nooit iets negatiefs over hem van de Turken in deze buurt. Maar het kan ook een deel angst zijn gezien de druk die hij uitoefent door zijn zoektocht naar Erdogan tegenhangers....
Bizarre kwast met grootheidswaanzin.... Dictator met een heilig Turkije gekoppeld aan de islam kan geen goed uitgangspunt zijn voor een "normale vrije samenleving" Hoelang zal die islam onzin nog voortduren? 500 jaar? 1000? of implodeert het zooitje over pak hem beet 20 jaar. Ik hoop het wel. maar ik ben bang dat het nog lang zal duren voordat het licht gaat schijnen onder de hoofddoeken.

dijkbewaker | 23-06-18 | 02:50 | 2

Mooi gesproken!

VP732 | 23-06-18 | 04:43

Amen!

Geedude | 23-06-18 | 16:18

Ebru, wil dat zeggen dat deze hardwerkende Turken niet met nationalisme achter een vlag en leider aanlopen en er zich mee identificeren, maar kijken naar de inhoud, de prakijk, wat wil het voor de Turkse Henk en Ingrid en het land nou eigenlijk wil zeggen
En waarom doen die andere Turken dat dan niet, waarom lopen die wel achter Erdo aan? Identity-politics?

kloopindeslootjijook | 23-06-18 | 02:32

Ik gok dat 150% van de stemgerechtigden in het binnenland gaan stemmen en zo sa en met de 200% van de stemgerechtigden in Europa Erdogan aan de overwinning helpen.

Snap_het_ook_niet | 23-06-18 | 02:28

Wat een verhaal, ik hoop dat het volk de kracht vindt om de ommezwaai te maken. Ze zijn al zo lekker flexibel daar. Hokjesdenken ruimt zo lekker op. Ebru, ik ga slapen. Je hebt me een goed verhaal verteld. Ik vertel het verder. X

vinzepinz | 23-06-18 | 02:18

Weetje Ebru,.. ik kom hier in Olanda veel leuke turkse chicka tegen,.. In de Aldi, achter de kassa, tijdens dansfeestjes,,, ik heb hoop voor het vrouwelijke deel Ihre hintergrund. Zelf ben ik een old fart,.. dus lees dit maar niet.. schrijf, bitch, schrijf.

horsteknots | 23-06-18 | 02:09

Dat je A niet lust betekent niet dat B per definitie een betere optie is. Volgens meerdere bronnen op de netz is de CHP zowel nationalistisch als socialistisch. Lijkt me beide niet bijster handig. Dat nationalisme is bij Turken over het algemeen sowieso al redelijk over the top en over socialisme hoef ik denk ik niet te veel uit te wijden. Seculieren zullen in Turkije (overal eigenlijk) aan het eind van de rit altijd het onderspit delven. Reden is super voor de hand liggend: seculieren/atheïsten reproduceren zichzelf niet of zwaar onvoldoende. Muharrrem Ince heeft bijvoorbeeld 1 kind (Erdogan heeft er in tegenstelling 4). De schrijfster van dit stuk (Ebru Umar) heeft zelfs helemaal geen kinderen. De toekomst behoort degenen toe die kinderen maken... zo simpel is het.

koter | 23-06-18 | 01:33 | 1

"quantity above quality" dat wordt een "feest". Vooral blijven doorneuken. Dat is juist het probleem in vooral Afrika. 10 koters en hopen dat 1 van die smurfen hoe dan ook economisch slaagt zodat de rest van de familie kan worden onderhouden, en als er 4 of 5 van die kinderen sterven bij geboorte? Who cares! Dat ene mannetje of vrouwtje die zorgt dat hij de hele familie en vooral papa en mama kan onderhouden. Daar gaat 't om!. Zieke gedachte van die ouders maar wordt wel ondersteunt door de NGO's.

Basil Fawlty | 23-06-18 | 01:45

Dit zijn de betere stukjes van Ebru. Inside info over hoe het in Turkije gaat. Ik wou dat ze daar eerder mee was begonnen. You go girl!

PrinsesStoepje | 23-06-18 | 01:26 | 1

Ik heb deze al eerder geplempt maar nog een keer, prima artikel.
"Turkije is tot op het bot verdeeld" dekanttekening.nl/interview/dit-is-de... Ebru zal het denk ik eens zijn met dit artikel.

Basil Fawlty | 23-06-18 | 01:32

@De Evangelist 23-06-18 | 01:08 |
Istanbulse maat van mij via "Whatsapptoestand" vroeg: "Basil why are these Dutchie Turk descendents allowed to vote? They were born Dutch so they are Dutch" Mijn antwoord: "They've got double nationality".... zijn antwoord: "why?" Mijn antwoord. "because the Dutch government are ass kissers and don't have the balls to abolish this BS."....... zijn antwoord. "Wankers".

Basil Fawlty | 23-06-18 | 01:22 | 3

Zo'n beschaafd gesprek, als je ziet wat dit de toekomst gaat brengen..

VP732 | 23-06-18 | 04:48
-weggejorist-
Basil Fawlty | 23-06-18 | 12:32

Sorry Joris. Als iemand iets tegen mij zegt wat in mijn ogen niet klopt gun mij dan op z'n minst een beleefd antwoord zoals ik deed. Ben 's niet zo triggerhappy. Prima dat je geen fan van me bent maar blijf beleefd net zoals ik doe.

Basil Fawlty | 24-06-18 | 02:12

Respect voor deze mensen die de straat opgaan voor hun vrijheid. Weg met de dictator Erdogan. En wat betreft deze Nederturken of West Europese turken die zo een fan zijn van vriendje Erdogan. Pak je biezen en ga zo snel mogelijk terug naar jullie verlosser. De godsdienst fanaat, Erdogan. Het geloof, welk geloof, de Koran bestaat uit meer dan 80 % christelijke- en joodse teksten dus waar hebben we het nog over. Houd het volk dom, verbrandt alle boeken en vernietig alle informatie die mensen tot zich kunnen nemen voor het vorm van een eigen mening. Als dat gebeurt, betekent dit ook het einde van het geloof en dat moeten we natuurlijk niet willen met zijn allen. Of juist wel.

De Evangelist | 23-06-18 | 01:08

Ebru, ik vind je geweldig, en als je ooit een veilige haven buiten de randstad nodig hebt, dan ben je welkom.

Retepsteeltje | 23-06-18 | 00:54

Erdogan gaat winnen. Ook al haten seculaire types zoals Ebru dit. Erdogan is populair en geliefd onder de bevolking. Elke verkiezing heeft hij met overmacht gewonnen. Een goede leider die opkomt voor de Turkse bevolking en zich niet onder druk laat zetten door het Westen.

mocroGS | 23-06-18 | 00:53 | 5

Met het IQ van een half varken is het het stemmen op een dictator de enige keuze als die dictator z'n naam heeft gebrandmerkt in die ene overgebleven hersencel. Tuurlijk komt ie voor je op, zolang je maar je ben houdt en precies doet zoals de dictator het wenst.

Slabak | 23-06-18 | 01:34

Sowieso ben je een laffe faalhaas als je hier in Nederland (op Erdoğan) stemt, want je hebt het zo geweldig goed voor met je dierbare Turkije : wat doet men dan nog hier?! Zout op!

VP732 | 23-06-18 | 04:51

Ik begrijp nog steeds niet waarom een rechtgeaarde gelovige vrijwillig de voortdurende zelfkastijding ondergaat om in een seculier land te willen verblijven. Waar dan ook nog niemand op je zit te wachten, niet alleen omdat je volledig overbodig bent, nergens nut voor hebt, maar meer nog omdat je ieder ander tot last bent. Is het pure masochisme? Of heeft toch de wil tot zuigen de overhand?

Mazzelstof | 23-06-18 | 07:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoubdie Ataturk’s Wikipedia de laatste jaren “een beetje” aangepast zijn denk je Ebru? :)

Geloof maakt meer kapot dan je lief is... kijk maar naar Turkije.

Lood om oud ijzer | 23-06-18 | 00:41

Toch pijnlijk om te zien dat de EU - u weet wel die voorbeeld unie - met haar democratsiche idealen en leiders met een duidelijke en krachtige mening, zoals ze die lieten zien in 2014 in de Ukraine - nu hun hypocriete achterbakse incompetente bekken dichthouden.

Smerige lafheid van types als Rutte, van Baalen, Verhofstadt en al die andere EUroscisten die hun doorzichtige selectieve afschuw en verontwaardigheid alleen maar tonen als het (politiek) uitkomt.

Erdogan zit er mede nog dankzij de politieke incompetentie en lafheid van de EU.

litebyte | 23-06-18 | 00:39 | 1

sterker, ze faciliteren zijn macht... te maf voor woorden om hier Nederlanders met een Turkse achtergrond te laten stemmen voor een dictator buiten de EU die engerd die naast Nederlanders voor ik weet niet wat uitmaakt, schoffeert en intimideert en ondertussen een stevige klauw in de Nederlandse Politiek heeft (DENK). Die engerd die al jaren in een zelfafgeroepen noodtoestand duizenden staatsburgers in het gevang heeft gezet zonder maar ook een proces en beschuldigt van een andere mening erop na te houden, niet van hem houden in ieder geval, en de EU die blijft hem maar aanmoedigen met een vis voor zijn neus van lidmaatschap EU.. en betaald daar nog steeds voor. Ondertussen woont deze Kalief in een paleis van heb ik jouw daar terwijl zijn bevolking snel de armoede in duiken..

fikkieblijf! | 23-06-18 | 09:06
-weggejorist-
paulisimo | 23-06-18 | 00:39 | 1

Ebru.
Ik heb help het je hopen. Ik ken Turkije een beetje maar je weet net zo goed als ik dat Erdo werkelijk alles zal doen om te winnen. Tuurlijk zijn de west- en zuidkust CHP. Zijn ze altijd geweest. Probleem is "heartland" Anatolie. Wil je winnen in Turkije? Dan moet je centraal Anatolie hebben en die paupers zijn volledig geindoctrineerd door de AKP. Ik hou van Izmir. Briljante stad, ben er vaak katjelam geworden (ghehehe). Maar daar win je niet de verkiezingen.

Basil Fawlty | 23-06-18 | 00:37 | 9

Basil Fawlty | 23-06-18 | 01:04
Ghaha, je laat me wel lachen. Doe niet zo stoer met je verzonnen verhaaltjes en mijn inschatting klopt volledig. Zuur en triest wijf.

Ongeblustekalk | 23-06-18 | 12:33

@kalk
Nu al Mr Hyde? Beetje vroeg. Normaal ben je nog aanspreekbaar. ;-)

Basil Fawlty | 23-06-18 | 12:42

Basil Fawlty | 23-06-18 | 12:42
Weer lekker aan het framen dus.
Wanneer ik iets beweer dat niet klopt, moet je het even zeggen. Ook al komt het soms te hard binnen bij je :)

Ongeblustekalk | 23-06-18 | 14:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Antalya precies hetzelfde. Moeten ze ook niks hebben van dat religieuze geleuter.
Erdogan heeft in eigen land alleen de paupers in het binnenland achter zich. Dat is niet genoeg. Zijn meerderheid haalt hij met de stemmen uit Europa.

wapster | 23-06-18 | 00:10 | 2

Is dat nieuws voor je?

Ongeblustekalk | 23-06-18 | 00:19

Ik zie overeenkomsten met een aantal partijen in de EU... waaronder een aantal religieuze.

litebyte | 23-06-18 | 00:32

Ebru.

Vurig en onverzettelijk.

Droomvrouwmateriaal!

Padjepejer | 23-06-18 | 00:09

Chapeau Ebru. Uit het hart gegrepen. Moge Kuzu, Özturk en Azarkan c.s. met hun grote leider Erdogan deze verkiezingen verliezen. Een vurige wens van vrije denkers. Cheers!

Een vrije paling | 23-06-18 | 00:06 | 3

Ebru is een Sweety. Als zij ooit een onderduik adres nodig heeft, is ze welkom in het vreedzame Friesland.

paulisimo | 23-06-18 | 00:25

@paulisimo | 23-06-18 | 00:25
Ebru is een powervrouw die liever met de poten in de modder staat dan in te dutten in Schubbekudteveen.

Berbaar | 23-06-18 | 00:33

Beste paulisimo | 23-06-18 | 00:25 en Berbaar | 23-06-18 | 00:33, ja laten wij daar eens ruzie over maken bij wie ze gaat onderduiken. Dat maakt zij gewoon zelf wel uit. Echter mocht het zover komen, is zij ook hier van harte welkom. Cheers boys!

Een vrije paling | 23-06-18 | 06:07

Berbaar, nog onder behandeling voor je Stockholm syndroom?

paulisimo | 23-06-18 | 00:03

Islam en Politiek zoveel mogelijk van elkaar scheiden. Daarom kunnen zowel de AK Partij als Denk, de Nederlandse tak van de AK partij, wat mij betreft de boom in.

rachid82 | 23-06-18 | 00:02

Ebru moet de turk in haar eens loslaten. Dat zal zorgen voor minder innerlijke onrust.

Mark_D_NL | 23-06-18 | 00:01 | 2

Nee, dat moet ze niet. Als de Neder- en Euroturken zouden zijn zoals zij, in casu trots op afkomst maar vooral vrij, geëmancipeerd en trots op waar ze nu zijn, dan zou zij volkomen Zen zijn en haar heerlijk vlammende betogen over andere onderwerpen kunnen houden.

Chiant | 23-06-18 | 00:59

Als is een koe in zijn kont kijken.

Mark_D_NL | 23-06-18 | 01:12

Maar hey, ondanks de inflatie draait de Turkse economie als een tierelier en Erdo weet deze blijvend op gang te houden met handige vluchtelingen deals = miljardenindustrie. Verder is hij goed in het uitbuiten van de strategische ligging van het land, naait zowel de NAVO als Rusland en speelt grootmachten handig tegen elkaar uit. Daarom een held in de ogen van veel Turken. Nu nog het Turkse voetbal naar een hoger niveau tillen en hij kan niet meer stuk.

Baron Clappique | 22-06-18 | 23:59 | 2

De drie grootste kredietbeoordelers geven de Turkse staat de junkstatus.

Jan Dribbel | 23-06-18 | 00:07

@ Jan Dribbel | 23-06-18 | 00:07
Kredietbeoordelers ? Hahaha. Zitten er altijd naast en zijn niet onafhankelijk.

Baron Clappique | 23-06-18 | 11:53

Je ziet de afbeeldingen van de Vader aller Turken zienderogen in de T.C. verdwijnen. Erdogan zit hierachter. Mocht Recep de eerste ronde niet glansrijk winnen dan zet hij in Anatolie zijn joker in. Turken zijn verslingerd aan complotteren en fake nieuws www.atajew.com/

hmariavanempel | 22-06-18 | 23:53

... een dochter gaat in Parijs studeren, een andere dochter in Gent en een zoon in Spanje. Dochter wilde naar Delft maar kreeg in Gent een volledige beurs. “Scheelt toch 40/50 duizend euro op jaarbasis. De economische crisis is onbeschrijfelijk.”

Begrijp ik nou goed dat West Europa mag opdraaien voor kosten de opleiding van deze 3 Turkse jongeren?

Arachne | 22-06-18 | 23:51 | 3

En niet alleen Turken.. Influx buitenlandse studiebollen is enorrjm.

horsteknots | 22-06-18 | 23:54

Nee niet europe maar jij, niet alleen deze 3 maar nog duizende anderen. Als ze klaar zijn worden ze weer naar turkei gelokt door de turkische moskee. Wenn er maar aan.

jan huppeldepup | 23-06-18 | 00:31

Ja dat begrijp je goed. En tot de laatste cent zullen we uitgewrongen worden om dat te betalen.

peterdh | 23-06-18 | 02:50

Heb al eens eerder opgemerkt dat ik veel met Turken gewerkt heb. Waren allemaal onderaannemers voor graaf en legwerk. De voormannen/uitvoerders kwamen uit de grote steden, het voetvolk uit het jaar 1600 gebieden. Was niet mee te communiceren, totale analfabeten. Dat volk is blijven hangen, vaak met hulp van de useful idiots snel de WAO in. Woont nu in drommen in al die troosteloze 3 hoog flatjes met schotel. De wegkijk maffia (PVDA) heeft ze nooit geleerd/gedwongen om te integreren. Met dank aan die zieligheid sekte weten ze wel de juiste loketten te vinden, dat wel!

paulisimo | 22-06-18 | 23:51 | 5

@paulisimo | 23-06-18 | 00:14
Het wordt er allemaal niet spannender of coherenter op.

Berbaar | 23-06-18 | 00:19

Berbaar | 23-06-18 | 00:19
Wat is het dan? Een zwartwit foto van je baarmoeder?

Ongeblustekalk | 23-06-18 | 00:24

Klopt, het zijn niet de intelligentsia die hier gebleven zijn. En als ze in het land zelf al niet in staat zijn om onderscheid tussen goed en slecht te maken, verwacht dan niet dat ze dat hier van op afstand zouden kunnen. De tijden van Ataturk lijken voorbij. Arm Turkije als dit doorzet. Wat het stukje wel aangeeft is dat het niet de schuld van de hele bevolking is dat het er zo aan toe gaat. Dus om mensen op te roepen om daar niet op vakantie te gaan bijvoorbeeld maakt het er voor de intelligentere Turk echt niet beter op, integendeel.

SlimmeBelg | 23-06-18 | 10:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Elke dag druk ik een turk uit mijn rug die sprekend op erdogan lijkt........ na het doorspoelen lucht het helemaal op

Dulacs | 22-06-18 | 23:47

Dat is eindelijk na weken van helemaal niks best weer eens een aardig stukkie Ebru.
Dank!

Berbaar | 22-06-18 | 23:47 | 1

Het is bij jou altijd niks.

paulisimo | 22-06-18 | 23:53

Soms moet je dingen van je afzetten. Paul McCartney had een nogal levendige droom waarbij zijn overleden moeder hem vertelde dat hij afstand moest nemen.
Let it be.
www.youtube.com/watch?v=QjvzCTqkBDQ

Veel plezier! Kusjes.

Ongeblustekalk | 22-06-18 | 23:42 | 1

En gelijk had ze!

SlimmeBelg | 23-06-18 | 10:51

Izmir-Turken of niet... het is voor mij dezelfde keuze (als ik die had kunnen maken) tussen Adolf Hitler en Rudolf Hess... doe Hess maar, is een veilige keus.

Keyboardspeler | 22-06-18 | 23:40

450-500 moske,s in nl
75% turkse imans,worden betaald door turkey.
spionnen van Erdogan.
Wiens brood men eet uit diens mond men praat
Er is maar 1 geloof en dat is lala.
Wij zijn beesten voor hun,want wij eten varkens.
Dat kan nog een bende worden,als die middeleeuwer erdogan wint.
Een stap terug in de beschaving

soledad | 22-06-18 | 23:40

Nogal een lawaaierig opdringerig weinig interessant land met een ontzettend onbeschofte president. Slowakije is beter.

Alsulinkskijkt | 22-06-18 | 23:37

Lupuslupes, Ebru wil niet stemmen in de Turkse verkiezingen. Ze is en voelt zich Nederlandse. Moeilijk voor jou te begrijpen, met je L.O.I opleiding. Ataturk vergelijken met Erdogan laat helemaal zien dat je een Moron bent. Weleens gehoord van een secularisme?

paulisimo | 22-06-18 | 23:35

Erdogan. Mijn held!

mindhunter2000 | 22-06-18 | 23:23 | 1
-weggejorist-
Ongeblustekalk | 22-06-18 | 23:29

60% van de turken is achterlijk. De rest is wel modern. Je zal echter nooit een verkiezing winnen met zoveel zwak sociale mensen. En een coup zit er ook niet meer in met een niet meer onafhankelijk leger. Demografie is een bitch, Erdogan gaat helaas weer winnen.

zeertegendradig | 22-06-18 | 23:22 | 1

Die coup was fake
Kwam Erdogan goed uit om de macht naar zich toe te trekken

Lilia2 | 23-06-18 | 00:24

Worden de verkiezingen trouwens gecontroleerd door een niet-Turkse organisatie?

Paintertje | 22-06-18 | 23:21 | 1

Ik zag gisteren , dat de buitenlandse stemmen 24 uur bewaakt worden door de tegenstanders.

gato | 23-06-18 | 09:31

Erdogan zal winnen, desnoods met gemanipuleerde uitslagen. Mark my words.

Paintertje | 22-06-18 | 23:20 | 1

Erdogan wint met 101% van de stemmen.

Gulliver | 23-06-18 | 00:45

Erdogan Rules!!!
De politie
Het leger
De media
Door verdeel en heers
Het educatieve systeem
De moskeeën
Het rechtssysteem
Door angst
Het regeringssysterm
De regering
De politiek
De stembureau's

Ik las ergens dat Erdogan zei dat hij uit de politiek zou stappen als hij zou verliezen. De verkiezingen zullen nooit eerlijk verlopen want de opperturk zal nooit opstappen

Olleke | 22-06-18 | 23:15

Izmir vaak geweest met een bootje, en inderdaad stuk relaxter.. alhoewel de Bosporus opvaren... ook een ervaring anzich

king of my own world | 22-06-18 | 23:13 | 2

In 1982 voor een paar centen in een weldadig zonnetje op het bovendek van de ferry van de ene oever naar de andere oever. Van de Gouden Hoorn tot de Zwarte Zee en weer terug. Genoten.

hmariavanempel | 23-06-18 | 00:28

Ben twee keer In Istanbul geweest, was relaxed, maar 15 jaar geleden, ook de Bosporus opgevaren naar de Zwarte Zee, tot de Krim, dat was eng daar, maar toen we weer in Griekenland aankwamen met cruiseschip voelde ik me weer westers, bevrijd, leek het wel.

gato | 23-06-18 | 09:34

Hulde Ebru. Moedig van je.

Al-Dente | 22-06-18 | 23:10

Achterlijk shithole land waarvan de bewoners compleet zijn gebrainwashed door de propaganda van de tv zenders. Ook de turken hier zijn daardoor compleet gebrainwashed. Ze denken nog steeds dat ze ottomanen zijn en de wereld aan hun voeten hebben door dat kankergeloof islam.

watergeus | 22-06-18 | 23:02

De turken laten zien dat een burger oorlog onvermijdelijk is en daar sta je dan als burger tegen een soldaat die betaald is door een oplichter en pluche parasiet, dezelfde politieke opportunist die overal opduikt.

28 | 22-06-18 | 23:00

De rente in Turkije bedraagt momenteel 16,5 % wat natuurlijk weer leuk is voor de vakantiegangers die daar all-in aan het strand gaan liggen.
En ook leuk voor vrouwen die naar Turkije gaan voor een bil-vergroting en thuis komen met een borstimplantaat in de billen.

Jan Dribbel | 22-06-18 | 22:55 | 2

@ Jan Dribbel | 22-06-18 | 22:55 | reageer
Blonde vrouwen, neem ik aan ?

Baron Clappique | 22-06-18 | 23:36

Rente is toch haram?

Bijtendehond | 23-06-18 | 14:28

Geen fuck voor je 'vaderland' doen en toch de verkiezingen aldaar negatief beïnvloeden. Zo rollen de Nederturken.

BozePaarseMan | 22-06-18 | 22:52 | 2

Doelt u nu op Ebru?

bisbisbis | 22-06-18 | 23:50

Nee, zeker niet. Ik doel op de Erdogan-stemmende nederturken. Ebru is een topvrouw

BozePaarseMan | 23-06-18 | 00:09

OT:"Justin Kluivert stapt over van Ajax naar Roma".
Alsof mij dat interesseert dat ie vanaf nu een ander schoonmaakmiddel gebruikt.

blisterverpakking | 22-06-18 | 22:51

Als Erdo verliest, grijpt hij gewoon de macht met het leger. Dat heeft hij al lang
voorbereid en geloven in een verkiezingsdemocratie in Turkije is infantiel.

issieookweer | 22-06-18 | 22:37 | 2

Dat wordt dan Erdogans tweede coup in korte tijd.

Jan Dribbel | 22-06-18 | 22:40

Ja klopt maar er zal niemand zijn die hem kan tegenhouden.

Lupuslupus | 22-06-18 | 22:42

Wanneer er een tweede ronde komt en Muharem Ince dan de support van de grijze wolvin Meral Akseder krijgt zet ik mijn fiches niet op Recep Erdogan.

hmariavanempel | 22-06-18 | 22:33 | 1

Als ik t zo lees, dan is t toch een beetje een gevalletje 'of je nou door de hond of door de kat gebeten wordt...'

BlowingBubbles | 22-06-18 | 22:38

Tsja, Atatürks erfenis in Izmir... Ooit heette dat Smyrna. Wat een kruidvat. Laten we hopen dat het gezonde verstand het wint in Turkije. Maar Mustafa Kemal Atatürk lijkt met teveel op Recep Tayyip Erdoğan.

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-06-18 | 22:28 | 1

Tja dat Smyrna. Een van de 7 christelijke gemeenten in het rijtje Efeze,Pergamum, Thyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea. Totaal verwoest of bezet geworden door de islam.
En die Atatúrk deugde net zo min als Erdogan.

Lupuslupus | 22-06-18 | 22:41

K a n s l o o s.
En feynman Erdogan is pas 64. Hoe oud was Mugabe toen ie weg was? 93.

Langshetrandje | 22-06-18 | 22:23

Ik heb me altijd afgevraagd waarom elke Turkse verkiezing weer blijkt dat de 'ex-pats' massaal voor Erdogan opkomen, terwijl het inheemse Turkse volk zelf de andere kant op kiest. Erdogan leeft bij gratie van de kolonieën, de Dubbelpaspoortiërs, om in het Roze Jargon te blijven.

Vergeetput | 22-06-18 | 22:19 | 2

Omdat die mensen hun wereldbeeld ontlenen aan de Turkse agitprop staatstelevisie. Onnozel zijn en auoetkering dus geen stimulans om eens te gaan nadenken en onderzoeken. In Istanboel sprak ik ook veel Turken die de provinciaaltjes in den vreemde vervloeken: die verpesten het voor ons, zeiden ze. Dezelfde mensen die Ebru hier beschrijft: seculier, ambitieus. We hebben echt de simpletons uit die landen in ons midden.

kapoerewiet | 22-06-18 | 23:37

Vergeetput; omdat Turken hier zich minderwaardig voelen en Erdogan hen een gevoel van macht geeft.

Carmelita | 22-06-18 | 23:56

Islam is totale zelfvernietiging ! Noem maar is 1 land op waar dat idiote sprookje iets goed heeft gebracht voor het volk ! Laat dat (domme) volk elkaar lekker afmaken. Niet mee bemoeien en het Islamprobleem lost zich vanzelf op !

HardwerkendeBlanke | 22-06-18 | 22:11

Nederturken zijn gewoon Turken met een paspoort te veel. Pas als Istanbul weer Constantinopel heet, praten we verder. Een turk die hierheen meent te moeten komen kan zijn paspoort in de Bosporus flikkeren, een eventueel haatgeloof thuis laten, de vuilniszakken van zijn vrouw gebruiken om het afval buiten te zetten en assimileren. Daarna kan er bij bewezen geschiktheid om een netto positieve bijdrage aan de maatschappij te leveren, op den duur een paspoort krijgen. En Turkije kan een vakantie boycot krijgen.

Frau Merkel | 22-06-18 | 22:07 | 3

Dat van Constantinopel - helemaal eens. Maar heb dan ook persoonlijke aanspraak op de stad en ommelanden.

Maartenalsoptwitter | 22-06-18 | 22:50

Nederturken zijn vooral goed in bijstand fraude, 1op de 5. Je zou haast denken dat een hogere macht Nederland wil treiteren. Heerlijk, al die parels uit Mislukkiestan en Kababstan.

paulisimo | 22-06-18 | 23:25

Te laat, Frau Merkel.

kapoerewiet | 22-06-18 | 23:39

Wat ik in het artikel mis is een vooruitblik; wat verandert er dan als Erdogan weg zou zijn?

Lupuslupus | 22-06-18 | 22:04 | 3

Als je dat wilt weten moet je kijken naar programma's als Nieuwsuur.

kweethetooknietbeter | 22-06-18 | 22:09

Haha. Mooi niet.

Lupuslupus | 22-06-18 | 22:10

Zoals ik inschat is mijn antwoord even retorisch als je vraag... Niets. En wat betreft de politieke mening van Umar, kan ik die niet serieus nemen. Bij de vorige verkiezingen wilde ze niet eens van haar kont af komen om te stemmen, terwijl ze Turks stemrecht had. Ze heeft in mijn optiek hele rake en goede stukken geschreven maar als je niet stemt (los van overmacht), heb je voor mij gewoon geen recht van spreken over een democratie. Hier, daar en nergens. Dan kun je gewoon net zo goed ook een burka aantrekken en mee gaan janken.

erasmus1000 | 22-06-18 | 22:12

Tja. Er valt van alles - eigenlijk veel te veel - op Nederland aan te merken maar elkaar bijna de hersens inslaan in een stembureau doen we hier niet. Voorlopig nog niet.

Lupuslupus | 22-06-18 | 22:14

zak je die haram man die een sigaret opstak, die heeft van en zeker tegen gestemd.. lol

Rene046 | 22-06-18 | 22:29

Prachtig. Leer je nog 's wat.
Ik heb 's het verhaaltje gehoord dat Ataturk na zijn overwinning de generaals bijeenriep en vroeg hoe het land er voor stond. En een antwoord als 'Als de Grieken morgen met 10/20k man binnenvalt, hebben ze in 14 dagen istanbul'. En dat dat zijn reden voor een seculaire staat was. Omdat anders iedereen iedereen maar wat dood maakt. Geen idee of het waar is, maar vind het wel een valide argument.

Alquest | 22-06-18 | 21:54 | 2

Mustafa Kemal ('Atatürk') was niet zo bang voor een beetje dood, zoals hij wel bewezen had tijdens het verliezen van zo'n vijftigduizend man aan troepen (bekende uitspraak: 'ik beveel jullie niet om mij te gehoorzamen - ik bevel jullie om te sneuvelen'). Daarbij viel hij trouwens in het niet bij zijn maatje Enver Pasha, die er in slaagde om in één enkele week ruim tachtigduizend man aan troepen te verliezen tijdens de veldtocht tegen de Russen bij Sarikamish - door bevriezing, wel te verstaan.
-
De eerste daad van betekenis die Mustafa Kemal na zijn overwinning in 1923 verrichte, was naar het conservatief-islamitische bolwerk Kastamonu gaan, om daar vertellen dat Ottomanen (ze zouden zichzelf pas later 'Turk' gaan noemen) voortaan geen fez (symbool van de islam en het conservatisme) meer zouden mogen dragen.

bisbisbis | 23-06-18 | 00:08

bisbisbis | 23-06-18 | 00:08
Valt niet te rijmen, iemand die de geschiedenis begrijpt en toch de democratie om zeep wil helpen. Erg bijzonder.

Helemaal een kroontje waard,

Ongeblustekalk | 23-06-18 | 00:31

Hup Izmir.

BlowingBubbles | 22-06-18 | 21:52

Erdogan gaat winnen. Geen twijfel.

Diepstrotje | 22-06-18 | 21:52 | 1

Dit verhaal is een beetje als een staatslot, het idee is wel leuk, maar je zegt niet je baan op.

Diepstrotje | 22-06-18 | 21:53

Hier in de panelen wordt vaak (terecht) geklaagd over de politieke situatie in Nederland, dat men in opstand moet komen. Nu mag je vinden van de Turken wat je wil, maar er zijn toch een hoop die in tijden van zware repressie de moed hebben om tegen het regime in te gaan. Dat kan ik persoonlijk alleen maar waarderen.

Croxifoxio | 22-06-18 | 21:51 | 3

Streepje Turken of echt Turken is net zoals streepje Nederlanders of echte Nederlanders. Het is een prachtig land met buitengewoon vriendelijke mensen. Ik was eerst ook sceptisch maar de inwoners van Turkije hebben werkelijk niets van doen met de rommel die zich hier Turk noemt.

bleached | 22-06-18 | 22:32

Eens, ik wil zelfs nog een stapje verder gaan: hier in Nederland zijn er genoeg Turken die gewoon mee draaien in de maatschappij en hun steentje bijdragen. Uiteraard zitten er ook rotte appels tussen, maar van alle finnen vind ik de Turken het meest aangepast.
Wat ik overigens niet begrijp is dat er vele blind achter Erdogan aan lopen. Daar kan ik met mijn verstand niet bij.

Croxifoxio | 22-06-18 | 22:42

De Turken in NL hebben sinds jaar en dag een grote arbeidsparticipatie. Kunnen de Marocs en de Antillianen een punt aan zuigen. Jammer dat veel personen van de laatste generatie zo extreem Turks-nationalistisch zijn geworden en van een groot Ottomaans rijk dromen. Zal wel met een minderwaardigheidscomplex te maken hebben. Dat bepaalde Turkse groepen elkaar de hersens in willen slaan, prima, dat hoort bij de Islam. Maar graag niet in Nederland. Dank u.

Jahowiseffe | 23-06-18 | 01:45

Heb er een hard hoofd in dat de Turken wijzer zullen zijn dan de Duitsers. Maar toch:

Onze Vader, die in de hemelen zijt,
Uw naam worde geheiligd
Uw koninkrijk kome
Uw wil geschiede op Aarde zoals in den Hemel
Geef ons heden ons dagelijks brood
En vergeef ons onze schulden
Gelijk wij ook anderen hun schulden vergeven
En leidt hen niet tot Erdogan, maar verlos hen van het Kwaad
Want aan U is de kracht en de macht en de heerlijkheid
Tot in den eeuwigheid
Amen

Wol | 22-06-18 | 21:50 | 6

Ongeblustekalk: helemaal niet op zijn paaps. De katholieke versie laat de een na laatste en twee na laatste regels weg.

B. Randnetel | 23-06-18 | 08:18

Wol
Van dat gebed wat je hebt geschreven klopt wel meer niet dan de onderste drie regels. En de laatste zin komt van Koning David: 1 KRONIEKEN hoofdstuk 29 vers12 En verder nog een zooitje fouten. Leer je lessen als je iets aanhaalt?

Rest In Privacy | 23-06-18 | 11:27

Senorans | 23-06-18 | 11:27
Ik ben nou eenmaal geen Christen (meer) en niet bijbelvast. Dit was slechts een spontaan stukje "inspiratie" uit de losse pols. Moet volgens jou alles volgens het boekje? Met zulk volk heb ik niets.

Overigens, het klopt aardig volgens mij, op mijn improvisatie na:
nl.wikipedia.org/wiki/Onzevader

Wol | 23-06-18 | 22:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Goeie bal jonguh!

Pierre Lebon | 22-06-18 | 21:50 | 1

Ik wilde dat Servie won,,,,

BlowingBubbles | 22-06-18 | 21:53

Het is fijn te lezen dat Ebru nog hoop heeft. Ik vraag me alleen af hoe groot de kans is dat de verkiezingen eerlijk gaan verlopen.

osolemio | 22-06-18 | 21:47

Rechtse/conservatieve populisten hebben een beperkte houdbaarheid dankzij internet. Gelukkig maar.

Bakito | 22-06-18 | 21:47 | 7

Je lult weer gigantisch uit je nek. Daarnaast laat je overduidelijk weten dat je helemaal niets van de AKP en Erdogan weet. Rot aub nou eens op met je Linkse gestook op GS typhus trol! Erdogan is een islamist, zijn vrouw draagt niet voor niets een hoofddoek. Erdogan is een conservatieve streng religieuze leider. En laat Links de islamisten in Nederland op regionaal niveau alle ruimte hebben gegeven decennia lang. Dankzij Links zitten we opgescheept met DENK en NIDA sukkel.

Indoneesje | 22-06-18 | 22:56

@Indoneesje wel netjes blijven tegenover onze linkse gasten. Het feit dat ze interesse tonen voor gs geeft hoop. Ook vind ik dat we ons niet tot Joop niveau moeten verlaten. Laat rechts de stem zijn van de ratio, degelijkheid en rust.

zeertegendradig | 22-06-18 | 23:14

Gaap. Change the channel, please.

Montgomery Burns | 22-06-18 | 23:54
▼ 4 antwoorden verborgen

Twee taalkundige opmerkingen: Ebru gebruikt het woord doodsstrijd verkeerd. Je doodsstrijd voer je wanneer je op sterven ligt. Per definitie voer je die met de dood en niet met een ander mens, en je verliest die strijd ook altijd. Ebru bedoelt "een strijd op leven en dood". Die kun je inderdaad met Erdogan voeren.
En het is "de weg effenen VOOR iets of iemand" en niet NAAR.
Verder niets dan lof.

JvanDeventer | 22-06-18 | 21:46 | 3

Als jij nu de huidige vmbo kindjes in de grote steden wat bijles gaat geven hebben we nog wat aan je.

Ofzo2 | 22-06-18 | 21:50

Perfecte tegel!
Zo leren al de heupschietende emo's dat ze wellicht even adem moeten halen voor ze wat plempen.

Maartenalsoptwitter | 22-06-18 | 22:24

Ebru Umar is geen vmbo-kindje, denk ik. Maar ik denk ook dat ze meer schrijft dan leest; dat zou althans zulke fouten verklaren. Schrijven doet ze trouwens niet onaardig.

JvanDeventer | 23-06-18 | 00:07

Één Izmir maakt nog geen lente. En daarbij weten we dat lente in Arabisch geïnspireerde streken niets dan ellende betekent.

medusa324 | 22-06-18 | 21:45 | 4

Dat dachten ze van Libië ook. Maar viel erg tegen zonder Gaddafi.

medusa324 | 22-06-18 | 21:55

medusa324 | 22-06-18 | 21:55
Libië was toch wel hele andere koek niet te vergelijken Gaddafi zij doei tegen de dollar ja dan weet je wat er te wachten staat he.

Sjonie01 | 22-06-18 | 22:01

Blijft altijd nog de vraag, wat deed Mabel daar.

gato | 23-06-18 | 09:39
▼ 1 antwoord verborgen

Men is nog niet al te pissy over de economische mailaise; het duurt nog even voordat mensen dat echt gaan voelen. Dus heeft Erdo de verkiezingen naar voren gehaald. Want dit is "the big one": wint hij deze, dan boeien de volgende verkiezingen niet zo heel erg meer. Het gaat er dus om spannen... maar Erdo heeft ook genoeg mogelijkheden tot frauderen om een eventueel tekort aan te zuiveren. Ik maak me dan ook geen illusies over de uitslag.

Muxje | 22-06-18 | 21:45 | 2

Ik hoop dat erdo wint, want dan hebben de yanks weer een reden om een dictatuur over te nemen met alle gevolgen van dien.

Ongeblustekalk | 22-06-18 | 21:52

Niet helemaal waar. Voedselprijzen zijn met verviervoudigd - er is zoveel schaarste dat basisvoedsel zoals uien en aardappelen nu uit het buitenland mogen worden geimporteerd. Dat merken ook de AKP stemmers, denk ik. Maar verder geen issue, Erdogan wint. Want hij bepaalt uiteindelijke welke stemmen geteld worden.

DebraCadabra | 22-06-18 | 23:36

Hulde Ebru!

plantmaar | 22-06-18 | 21:44

Ebru, er is net zo veel hoop als dat de EU gaat omvallen, de gevestigde partijen hun macht in NL verliezen etc.. Het kan, zie Italie, Denemarken, Engeland en Amerika. Maar voor Turkije en NL heb ik weinig hoop. Ze zijn hun weg ingeslagen en er is geen terugkeer. Allemaal (op enkelen na) gebrainwashed.

Ofzo2 | 22-06-18 | 21:44

Ik merk dat, ook als 'de goeien' er mee zwaaien, ik een tyfushekel aan die hele rotvlag heb gekregen.

Pieter_Auper | 22-06-18 | 21:43

Er is dus nog hoop.
De val van erdö zal echter niet zonder geweld gepaard gaan.

Ruimedenker | 22-06-18 | 21:42 | 1

Er is niets dat mij minder interesseert.

Lupuslupus | 22-06-18 | 21:45

Laat Erdo die paladijnen van DENK maar meenemen als hij van het toneel verdwijnt.

Brulboei_61SB | 22-06-18 | 21:41

Als er maar geen coup gepleegd gaat worden...

kweethetooknietbeter | 22-06-18 | 21:39

Erdogan is geen god, hij is sterfelijk. Daarna volgt de gebruikelijke implosie van een fascistische partij. 1 sterke leider is ook 1 single point of failure. Zonder charismatische leider geen AKpartij. Het is alleen zo jammer dat het zo lang duurt.

Feynman | 22-06-18 | 21:35

Dat zijn oorspronkelijk Grieken, geen turkjes.

Ongeblustekalk | 22-06-18 | 21:34 | 7

Smyrna inderdaad, een Hellenistische stad. En wiki vertelt me dat het nog steeds een hele internationale stad is. met een groot Grieks bevolkingsdeel en zelfs een flink aantal Joden. Er is dus nog hoop voor dat land...

Graaisnaaiert | 22-06-18 | 22:49

Ongeblustekalk | 22-06-18 | 21:58
Zover ik weet is 'oorspronkelijk' in deze context terug te leiden naar ongeveer 100 jaar geleden. En was mijn opmerking niet zo raar. Want of het zijn de nazaten van de Grieken die er indertijd leefden, dan is het voor mij vreemd dat het er nog zoveel zijn, zeker als je vergelijkt met de Armenen. Of het zijn de nazaten van de slachters, en dus Turken of Koerden. En dan klopt "Dat zijn oorspronkelijk Grieken, geen turkjes" niet.

BlowingBubbles | 22-06-18 | 22:53

BlowingBubbles | 22-06-18 | 22:53
Je had het over 100 jaar geleden, dat had ik gemist. Dan kon je wel eens gelijk hebben.

Ongeblustekalk | 22-06-18 | 23:11
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken