Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Domste idee ooit: Limburgse burgemeesters willen VOG voor raadsleden verplicht stellen

Alsof Nederland nog niet ondemocratisch genoeg is.

Social

De burgemeesters van twee Limburgse gemeenten willen een VOG verplichten voor raadsleden. Dit is het niveau van de democratie in Nederland mensen. Dat ongekozen bestuurders eisen gaan stellen aan gekozen politici. Wij zullen echt niet roepen dat criminele raadsleden geen probleem zijn. Maar als criminelen lokale invloed willen via politici, dan kunnen ze gewoon nog niet veroordeelde stromannen op hun lijst zetten. Dat Snuf & Snuitje met een paar holle frasen in de politiek kunnen komen zonder dat iemand daar goed op let is juist een gevolg van het gebrek aan binding van partijen met hun kiezers. Als je als reactie de politiek alleen maar nog minder democratisch gaat maken, draag je juist bij aan het probleem. Straks mag je niet eens meer in een periode rond belangrijke stemmingen over een handelsakkoord een penthouse van een bevriende diplomaat ontvangen via een fiscaal gunstige constructie en dit alles verzuimen in het geschenkenregister te melden. Of, maar dit is natuurlijk een totaaaaaal denkbeeldig scenario, bestuurders gaan veroordeelde politici verbieden mee te doen aan verkiezingen. Nee, dat zien wij met al die voorvechters van de democratie in onze politiek écht niet gebeuren hoor.

Oh nee hè...

we're fucked

Reaguursels

Inloggen

Doet mij denken aan het 'compliment' dat ik van hem kreeg, voor mijn opmerking 'poppenkast' toen hij een selfie maakte met de pvda: Treurmus.

Wat de f* is een treurmus Frans

blandurego | 12-03-18 | 11:40 | 1

Whoops * bericht 1 thread naar boven gooi *

blandurego | 12-03-18 | 11:51

Niet zo huilen, de meeste partijen screenen hun kandidaten mede op basis van een VOG.

Stompe_Loeres | 12-03-18 | 10:04 | 1

Net als de meeste werkgevers.

__underscore | 12-03-18 | 10:05

Urk is al overgenomen door drugscriminelen, die hoeven niet meer in het Gemeentebestuur.
Alhoewel er flink wordt weggekeken in Urk.

Jan Dribbel | 12-03-18 | 00:18

Kajsa denkt dank voor de tip, dumbo’s. VGO verplicht en ik, Kajsa, bepaal wat er een VGO komt te staan over iemand. Zeer slecht plan.

HaatbaardKnipper | 11-03-18 | 23:58

Het is weer verkiezingstijd:

https://www.mupload.nl/img/sqb4isfz4ink.png

Kijkeensaan | 11-03-18 | 23:34

In de gemeente Hollands Kroon waar ik woonachtig ben hadden wij voor kort een wethouder van de vvd die er bestuurlijk een klotezooi van wist te maken. Zo erg zelfs dat hij een motie van wantrouwen voor wist te zijn door zwaar ontdaan met krokkedillentranen zijn ontslag (op wachtgeld) te gaan.

Pakweg een maand later keert deze wanbestuurder weer terug als raadslid voor dezelfde club en staat notabene voor de komende raadsverkiezingen als lijstrekker voor de vvd op nummer 1. Zijn naam? Theo M.

Dat er een onderzoekje komt naar de VOG van deze man lijkt mij idd wel op zijn plaats, maar doe het dan ook gelijk maar naar het bestuur van deze club in Hollands Kroon. Want er is iets behoorlijk mis.

beter-laat-dan-nooit | 11-03-18 | 22:42 | 1

VVD heeft in Noordholland wel een reputatie hoog te houden. Wie herinnert zich niet de affaire rond gedeputeerde Ton H. ?

Brulboei_61SB | 12-03-18 | 09:58

Had Balkenende het in het verleden niet al over de VOG-mentaliteit?
Visionair, die man.

Nuchternederland | 11-03-18 | 22:24

VOG zegt op zich niets; ten eerste hangt het van het screenings-niveau /de functie af en daarnaast is de VOG maar beperkt geldig (één jaar dacht ik). Ik moet ze - vanwege mijn werk - met enige regelmaat aanvragen. Pittiger en zinniger in voorkomende gevallen is een screening door de MIVD zoals ik die nu moet doorlopen. Geloof me, dat gaat véél verder :P

Geil Kippetje | 11-03-18 | 21:45

Mede naar aanleiding van de casus Brunssum (wethouder Palmen) doet men nu o.a. in Brabant en Limburg alsof ze daar het wiel opnieuw moeten uitvinden. In Binnenlands bestuur is daar volop over te lezen. O.a. de gouverneur van Limbabwe (cdk) schreef een artikel over machtsbederf dat hij linkt aan integriteit en ondermijning van het lokaal gezag. In Brunssum is nu, in elk geval tot na de GR 2018, overigens de rust tijdelijk weergekeerd.
Ook de gemeente Breda (Paul Depla burg. weth.van het fietsenhok in Nijmegen) gaat nu vol op het orgel m.b.t. de VOG (vanavond op NPO1-hoernaal) Daarnaast zijn wetenschappers bezig om ook uit de Rijk gevulde ruif te komen vreten. Schrijf veel en het maakt niet uit wat, als er maar reuring van komt. Ook de VNG - werkgelegenheidscentrum van de gemeenten- heeft in BB al gescoord.
Samengevat: o.l.v. Ollongren en Madeleine de Cock Buning wordt vermeend nepnieuws aangepakt maar het is niet helemaal duidelijk of al dat nieuws over VOG, integriteit enz door bestuurders en wetenschappers ook onder de categorie nepnieuws geschaard zou moeten worden.
Op momenten ga je je afvragen of ondermijning niet van onderaf gebeurt maar juist van bovenaf en dan krijg je al snel onverkwikkelijke nietszeggende antwoorden vanuit het bestuur. Het bestuur dat van mening is, het zelf wel op te lossen. Lees bijv. in BB (opinie/ingezonden machtsbederf-integriteit-anno-2018.9582660.lynkx) het voorstel van Bovens voor een "vrijwillig sanctiebeleid". Dit brengt het bestuur in de achterkamer. Dat vraagt om halve oplossingen.
Ook: het recht op afwijken door Geerten Boogaard (BB) gaat m.i. uit van een integriteit dat die naam niet mag hebben.
We hebben de rechter om recht te spreken en in casu iemand desgewenst te ontzetten uit het kiesrecht. De bestuurders willen graag op de stoel van de rechter zitten want het beschermt de eigen positie en ze kunnen ook nog eens anderen aanpakken.

gnor | 11-03-18 | 21:25

Heel goed lol.
Maar hoe zit het met de rest daar in Limburg.
Sittard-Geleen b.v. lijkt wel een spookstad, wat is daar gebeurt.
De raadsleden zitten overal tussen, en zitten volgens mij ook al op delfde plek voor meer dan 20 jaar....

Rene046 | 11-03-18 | 21:11

Verplicht stellen is onwenselijk. Tegelijk zou het niet verkeerd zijn als het een gewoonte zou worden. Net zoals partijen hun cijfers laten doorbereken doo Godverdomme wat is er met de groene pixel aan de hand!

Phreack | 11-03-18 | 20:58

"De burgemeesters van twee Limburgse gemeenten willen dat een VOG verplichten voor raadsleden."

Probeer het eens in het Nederlands.

Tapu | 11-03-18 | 20:55

Dan houdt Limburg geen raadslid over.

Cor Netto | 11-03-18 | 19:36 | 2

Hahaha niet alleen Limburg

kaasfondue | 11-03-18 | 20:54

Inderdaad. In limburg zijn het domme kruimel Berlusconi's maar iedere provincie heeft haar schandalen. Remember provincie Zuid Holland? www.volkskrant.nl/binnenland/alle-gel... . Goed voor 1.7 miljard. Provincie Noord Holland heeft haar schandalen gehad. Amsterdam recentelijk met die Marokkaanse madamme. Schiedam met die burgemeesteres. Rotterdam met die boot. Bloemendaal. Amsterdam Oost met een cultuurcentrum. etc. etc. En ik denk dat menig reaguurder uit iedere provincie hier een lokaal voorbeeld heeft.

Basil Fawlty | 11-03-18 | 22:55

Prima idee.

MagIkAlWeer | 11-03-18 | 19:27 | 2

Helemaal niet. Je hebt namelijk geen idee wat er nog allemaal strafbaar gaat worden. Islamkritiek? Kritiek op EU? Kritische geluiden aangaande immigratie en immigranten? De bakens worden zo snel verzet nu, je zaait haat voor je t weet. Met een dergelijke veroordeling op zak ben je dan een een bewezen racist, fascist en zulks meer.
VOG wordt een prima manier om kritische mensen uit de raad te houden.
Toevallig dat ik vandaag programma's van lokale partijen heb zitten doorspitten. Die hebben bijna allemaal wel puntjes als geen nieuwe vergunningen voor moskeeën, verplicht Nederlands leren, het behoud van eigen cultuur in de stad. Heel weinig policor geluiden. Dat is Olongren vast ook opgevallen.

Lotus15 | 11-03-18 | 20:37

Prima idee???.... Ga weg! Wilders heeft een veroordeling aan zijn broek hangen. Van welgeteld een paar euro's boete in wanstaltige heksenjacht. Dus geen VOG. Dus geen politius. Flikker op dat het kartel gat bepalen aan welke wetten hun concurrenten moeten gaan doen. Zeker als zo'n politicus zelf net ontsnapt is aan een smaad en laster aanklacht "want daar had datzelfde OM die in de rij stond om WIlders aan te klagen geen zin an".....

peterdh | 11-03-18 | 21:02

Leuk vooruitzicht voor de Limburgers, moeten straks de Hollanders de Limburgse gemeentehuizen gaan bevolken.

Boy Cot | 11-03-18 | 19:26

Ok Ollongren gaat regels afdwingen dat integer bestuur mogelijk moet maken? Mmm ik weet niet of het carrieregewijs zo verstandig is om regels te maken die jezelf rechtreeks die WAO in duwen.

peterdh | 11-03-18 | 19:24

Hebben Verheijen en Van Rey al gereageerd?

Tikkie Terug | 11-03-18 | 19:23

Uitstekend idee. Zeker in de zuidelijke provincies.

RickyLaRue | 11-03-18 | 19:16

effe wat anders, ik zit er aan te denken om Premium lid te worden, maar ik vraag mij wel af waar die servert van GS staat. In NL lijkt mij niet handig. Ik kan mij heel goed voorstellen dat, gezien de ontwikkelingen in NL, GS op een kwade dag uit de lucht wordt gehaald. Als Denk of D666 gaat regeren, iets in die hoek. Noem mij naïef, maar vooruit zien is wel regeren. Iemand die het weet?

inderdaad geen stijl | 11-03-18 | 19:11 | 2

Volgens mij zit cloudflare er tussen dus je ken niks zien.

Omebert | 11-03-18 | 19:16

Dat dacht je , cloudflare geeft gewoon bezoekende IP's door schat ik zo in.

peterdh | 11-03-18 | 19:26

Het zal voor Pechtold als een mes in de rug voelen dat Ollongren nu opeens pleit voor integere politici.

tipo | 11-03-18 | 18:56 | 1

Nee hoor. Integer volgens '66 normen, die gelden voor *iedereen* behalve '66 leden. Netzoals democratie voor iedereen geld, zolang het maar de wil van '66 is.

peterdh | 11-03-18 | 19:27

Als we een functionerende pers hadden, was de vermenging van boven- en onderwereld een stuk moeilijker geweest. Kan Ollengren niet gewoon ophouden de enige wél functionerende pers (TPO, GS, etc) monddood te proberen te maken?

VreemdEend | 11-03-18 | 18:46

In Valkenswaard zijn alle partijen voor het aanvragen van een vog, behalve D66.

Eeuwig..Op..Vakantie | 11-03-18 | 18:46

Wanner gaan we eens e-democratie toepassen, De macht bij de burger en de meerderheid bepaald. De systemen zijn er en de techniek is er. Daarmee kunnen we heel Den Haag afschaffen en lokaal (provincie en gemeente niveau) dit toepassen.

ja-ja-nee-nee | 11-03-18 | 18:45

Als we maar geen toestanden krijgen waarbij de regering weer gaat bepalen wat goed en slecht gedrag is, net zoals de Russische presidentskandidaat Navalny die uitgesloten is van de verkiezingen (door de regering) wegens het organiseren van demonstraties (tegen de regering) waarvoor geen toestemming was verleend (door de regering).

JackStick | 11-03-18 | 18:23 | 1

Te laat.

peterdh | 11-03-18 | 19:28

In een democratisch land waar de machten gescheiden zijn zou dit geen probleem moeten zijn. Nu twijfel ik echter aan of die scheiding in Nederland nog wel bestaat en breek me de bek niet open over de zogenaamde democratie...

Bac | 11-03-18 | 18:11

Hey, jongens. Het is zondagavond en ik heb opeens een goed idee: laten we een EU bureau optuigen 'EUvsBadgedrag' en die geven dan negatieve VOG's uit, dus een soort aantekening op internet. Niets bindends hoor, alleen maar iets informerends, natuurlijk. Voor meer transparantie, natuurlijk. Wel zullen ze uiterst zorgvuldig om moeten gaan met zulke zwaarwichtige verantwoordelijkheid. En zal er een toetsingscommissie moeten komen voor eventuele misstanden, om natuurlijk uit te sluiten dat er uitwassen komen. Ik zeg: doen!

Hufterst | 11-03-18 | 18:04 | 1

Ja, en die krijgen dan een kroontje!

Eierbal-is-fijn | 11-03-18 | 18:23

Van alle verkiesbare kandidaten het eventuele strafblad openbaar maken. De kiezer bepaalt zelf wel of een fradeur, wiekweker, moordenaar wordt verkozen.
Niemand uitsluiten.

Earl_of_Doncaster | 11-03-18 | 18:01 | 1

haha, niemand uitsluiten. En dat ga je zeggen tegen regerende partijen die met zijn allen de tweede grootste partij van Nederland per definitie uitsluiten , in het openbaar zonder blikken en blozen?

Laat de heren politici zich maar verre houden van enige vorm van kunnen aantekenen wie wel en geen betrouwbaar iemand is. Dat is hun taak niet. Dat is de taak van de overige machten. Zoals de media. Geen slager die zijn eigen vlees keurt graag. Ik wil geen overheid die vinkjes zet achter collega's die ik volgens hn wel of niet moet vertrouwen. Dat is vragen om problemen.

peterdh | 11-03-18 | 21:07

Over een andere boeg, in dit land ben je onschuldig totdat het tegendeel bewezen is. Als je je straf hebt uitgezeten, heb je penitentie gedaan en zou je weer met een schone lei moeten kunnen beginnen. Daar begint het te wrikken, psychopaten, pedo's etc. Dan moet je weer onderscheid gaan maken en zijn er naast eerder genoemde inkoppers waar iedereen het wel mee eens zal zijn om ze of buiten de maatschappij of uit de buurt van kinderen te houden per definitie ook grijze gebieden. Financiële malversaties zeggen bv niets of je verstand hebt van volksgezondheid, met een slok op in de roesuitslaap van de politie belanden maakt je niet bij voorbaat ongeschikt om.......(mits een incident). Lijkt mij niet de goede weg om in te slaan voordat je het weet wordt het een deugmeetlat. Daarbij zou het dan ook voor ieder van ons moeten gelden i.v.m. rechtsgelijkheid. Als het toch zou moeten lijkt het mij beter om het vergrijp in relatie tot de geambieerde functie te zien.

bwanabanjo | 11-03-18 | 17:57 | 2

Helemaal mee eens. Ik vind ook dat een pedoseksueel na zijn straf weer bij een kinderopvang mag werken. Hij heeft tenminste voeling met kinderen.

Analia von Solmsch | 11-03-18 | 18:12

Een taxichauffeur heeft een VOG nodig dus een politicus dan zeker lijkt mij.

Simon_GS | 11-03-18 | 18:30

Prima idee toch.

Oepsie1234 | 11-03-18 | 17:57

Prima idee dat VOG. Die Jos van Rey moet zich verre van politiek houden bijvoorbeeld en zo ken ik nog wel meer voorbeelden.

Simon_GS | 11-03-18 | 17:57

Zodra zowel de varkens van George Orwell als de Toverkol over "integer bestuur" praten weet je hoe mis het zal gaan met deze wereld die zij willen vormen naar hun eigen zieke plan. Desnoods met hulp van de islam.

Jan Passant mk2 | 11-03-18 | 17:56

Wij van wc-eend.... *zucht en stopt speen terug in bakkes

Vagevuurder | 11-03-18 | 17:52

Misschien een idee om kiezers te screenen. Alleen een stempas uitdelen aan personen zonder strafblad.
Ik voorzie dat een bepaalde partij dan meteen al zijn drie zetels kwijt is.

Johan_Voorhaar | 11-03-18 | 17:51 | 1

Wat een interessante variant op het idee dat je alleen mag stemmen als je belasting betaalt.

BlowingBubbles | 11-03-18 | 19:26

Misschien is het wat om die ongekozenen te screenen?
Beter nog alle ongekozen """bestuurders"" af schaffen.

Ben5570 | 11-03-18 | 17:45

Rechtstreeks uit het boekje van Putin: Demonstratie tegen hem niet toestaan, daarom tegenstanders aanhouden, die daardoor geen VOG meer krijgen en dus niet meer verkiesbaar zijn!
Criminelen kunnen gewoon burgemeester worden of de landelijke politiek in gaan, waarom een uitzondering voor raadsleden?

W_F | 11-03-18 | 17:42

Ollongren wouldn't recognize integrity if it jumped up and bit her in the ass

BASinnic | 11-03-18 | 17:41 | 1

Ollengren wouldn't recognize stupidity if it was suddenly taken out of her ass and shown to her.

Hufterst | 11-03-18 | 18:09

Veel mensen die echt bijdragen moeten ook gewoon een VOG overleggen. A een eurootje of 30-40 bij het lokale gemeentehuis.

Maar dat is natuurlijk wel erg veel geld voor die draaideurcriminelen...
Erhmm baantjes-carrousel jagers.

WasHetMaarMakkelijk | 11-03-18 | 17:38 | 2

Het probleem zijn niet de kosten. Het probleem is dat de huidige gekozen regering (inclusief raadsleden) meer dan genoeg invloed hebben om iemand vlak voor de verkiezingen een futiliteit in de schoenen te schuiven waardoor die persoon een VOG misloopt en net niet mee mag doen met de verkiezingen, ook als het achteraf allemaal onterecht blijkt te zijn.

W_F | 11-03-18 | 17:47

@WF
Dat kostenaspect was ietwat sarcastisch bedoeld, voor de duidelijkheid.

En een futuliteit kost je geen VOG.

WasHetMaarMakkelijk | 11-03-18 | 18:05

Links en links liberaal anno 2018, kruideniersmentaliteit, kinnesinne, beetje mies, zelf aangemeten morele superioriteit, wensdenken, geloof in Utopia, onderkennen realiteit niet, poetsen liever geschiedenis weg i.p.v. er van te leren en in perspectief te zien van de vervlogen tijd.
Daarnaast discussies en debatten, bij voorkeur niet op basis van argumenten en gericht op het uitwisselen van meningen en standpunten voeren maar mensen en groeperingen waar je het niet mee eens bent wegzetten / demoniseren als minderwaardig kwaadaardig etc onder het mom van inclusiviteit. Ogenschijnlijk de ironie niet inzien dat dit vertoond gedrag daar haaks op staat.
Duidelijke realistische visie en haalbaar beleid vaak niet aanwezig wel korte termijn en voor effectbejag oproepen tot: bv spoedwet tegen salarisverhoging ( wat ben je toch een mies mannetje Klaver).
En als niets lijkt te werken, de spelregels (referendum) aanpassen en of niet verdedigen, marchanderen met de wet (niet ondertekenen wet orgaandonatie) en daarmee democratie frustreren of beter nog, kijken of je het kan verbieden of slechts onder door jouw bedachte regeltjes onder controle kan krijgen (vrije meningsuiting, internet etc.) Exponenten Groenlinks, D66 etc.
Trap er niet meer in!

bwanabanjo | 11-03-18 | 17:38

Toch is het wel bijzonder dat de ondergeschikten van de politiek (politie, defensie, brandweer etc.) allemaal een VOG danwel een VGB moeten overleggen en wanneer je die om wat voor reden dan ook kwijtraakt je met onmiddelijke ingang ontslagen wordt... Terwijl de politieke top gewoon leiding kan blijven geven (eventueel zelfs met een crimineel verleden) aan desbetreffende organisaties zonder dat ze ook maar een vorm van een VGB/ VOG op zak hebben.

Desolator | 11-03-18 | 17:36

Ohw foutje ik las VOC mentaliteit.

de uitbater | 11-03-18 | 17:36

En ik wilde net een een partij oprichten voor acceptatie van ex gedetineerden.....

gedachtespinsel | 11-03-18 | 17:34 | 1

Dat kan best, zolang ze maar vrouw en zwart zijn.

Eierbal-is-fijn | 11-03-18 | 17:36

De term integriteit is veranderd sinds Pechtold zijn appartement. Of al eerder. Ach laat maar. Politieke partijen zijn niet te vertrouwen.

Is dit nog nieuws? | 11-03-18 | 17:34

ja ollo gaat integer bestuur mogelijk maken. yeah right!

isotope 465 | 11-03-18 | 17:29 | 1

Misschien gaat ze aankondigen dat ze opstapt. Dan is dit de eerste keer dat ze de waarheid spreekt. @edit: what TheEgg said.

Foolonthehill | 11-03-18 | 17:37

Ollongren gaat het bestuur integer maken. Zij Jorist zichzelf samen met Alexander.

TheEgg | 11-03-18 | 17:28 | 1

Ik wacht nog steeds op een voorbeeld van een fake nieuws site van haar. Ik denk dat we minstens net zo lang moeten wachten tot ze een integere politicus kan aanwijzen.

ScumbaggusMaximus | 11-03-18 | 17:44

Leuk dat die '66 feeks wederom als bliksemafleider fungeert, maar ook dit stukje burgerhaat komt gewoon uit de koker van de vvd (vervloekt zij Jos van Rey!).
www.publiekrechtenpolitiek.nl/verklari...
Binnenkort mogen we misschien de burgemeester kiezen. Ik vraag me af wat er tegen die tijd nog te kiezen valt.

atheïstisch stemvee | 11-03-18 | 17:28 | 1

Wat Remkes meldt, heeft hij gejat van Spies vz genootschap burgemeesters. In Brabant en Limburg gaat het vnl om het CDA. Zaak Palmen ging om burg Winants, wnd. burg Leers, cdk Bovens, vz Spies genootschap; allen CDA

gnor | 11-03-18 | 21:33

Is het niet eerder verbazingwekkend dat het nog niet het geval is dat een (kandidaat) raadslid een VOG moet kunnen overleggen? Zou voor iedere volksvertegenwoordiger zo moeten zijn. Van mij mag men zelfs zover gaan dat er een bepaald opleidingsniveau verplicht zou moeten zijn. Minimaal afgeronde HBO opleiding o.i.d. En.... enige jaren werkervaring in een commerciële omgeving. Zodat je ook weet wat (en hoe) het is om geld te moeten verdienen voor je het uit kunt geven als organisatie.

BlowingBubbles | 11-03-18 | 17:24 | 2

Jouw soort mensen zeg maar?

Eierbal-is-fijn | 11-03-18 | 17:42

Nee, want ik heb geen afgeronde HBO opleiding, laat staan nog hoger. Ik acht mezelf daarnaast om meer redenen niet geschikt als volksvertegenwoordiger. Maar hoe het ook zij, voor heel veel functies heb je tegenwoordig al minimaal HBO nodig (alsof het niet zo lastig meer is het te halen) en moet je een VOG kunnen overleggen.

BlowingBubbles | 11-03-18 | 19:19

Als criminelen die er toe doen iemand de politiek in hijsen zorgen ze echt wel dat ze iemand met schone handen hebben,dat gebeurt trouwens al sinds jaar en dag.

kzegje | 11-03-18 | 17:23

Discriminatie! Zo wordt 85% van de Marokkanen uitgesloten van deelname aan het democratisch systeem.

Rest In Privacy | 11-03-18 | 17:19 | 1

Nu ben ik helemaal om!

ScumbaggusMaximus | 11-03-18 | 17:45

alsof er dan nog genoeg Limburgers overblijven om de Raden te vullen... Ik denk dat Jos van Reij de aanleiding is

langzullenweleven | 11-03-18 | 17:14 | 1

Ja, een goede aanleiding toch?

Rest In Privacy | 11-03-18 | 17:16

Alles wat belangrijk is wordt benoemd in dit land. Stel je voor dat de burgers iets te zeggen krijgen.
Om de schijn hoog te houden mogen we de ja-knikkers kiezen van de gemeenteraad en tweede kamer.

Dutch_Holland | 11-03-18 | 17:12

Laat me raden. FVD en PVV politici krijgen opeens geen VOGjes. Ik zie overheid echt voor alles aan.

VeelTeSteil | 11-03-18 | 17:07

Priiima idee. Opzouten met veroordeelden.

despecialist | 11-03-18 | 17:07

So long kreng heeft een datum geprikt voor de opheffingsvergadering van '66?

Van Zessen Klaar. | 11-03-18 | 17:06

Lijkt me eerlijk gezegd wel een begin om het kaf een beetje van het koren te scheiden.

jip_86 | 11-03-18 | 17:05

In China is er een heel ordelijk systeem dat alleen leden van de juiste partij gekozen kunnen worden. Waar net ook gekozen is om de huidige president eeuwig te laten zitten, een grondwetswijziging die Turkije ook al doorvoerde om Erdogan te behouden. Alle politieke oppositie, activisten en demonstranten zijn in die twee landen terroristen die met een sleepnet het denken en werken volledig onmogelijk wordt gemaakt. Ordnung must sein! Voor een oorlog heb je meer dan 1 strijdende partij nodig, dus vrede krijg je pas als iedereen in een blauwe overal trouw zweert aan Juncker!

Feynman | 11-03-18 | 17:05 | 2

Toch twee tegenstemmers in China. Benieuwd wat daar mee gaat gebeuren.

spanarchist | 11-03-18 | 17:07

spanarchist | 11-03-18 | 17:07
Dat is de Chinese euthanasieregeling. Alleen de elite hoeft niet te creperen op een sterfbed.

Feynman | 11-03-18 | 17:45

Singh Varma (GL) is ondanks bewezen malversaties nooit veroordeeld want ze was zo zielig met naar ziektewaanbeelden en krijgt dus een VOG.
Pechtold (D66) met zijn gratis penthouse zou direct een VOG krijgen, met eervolle vermelding voor uitmuntendheid.
Eurlings (CDA) heeft al een VOG in zijn bezit want zijn vriendin vroeg er zelf om geslagen te worden.
Wilders (PVV) heeft een rare opmerking gemaakt en is daarvoor veroordeeld, en zal dus geen VOG krijgen.

Het principe is niet verkeerd, alleen heeft de politiek er voor gezorgd dat de uitwerking weer veel te wensen over zal laten.

spanarchist | 11-03-18 | 17:02 | 2

Onze h.h. politici hebben een voorbeeldfunctie. Daarom. Net als voor de NUKUBU's de VoG verplicht maken. Transparantie: laat voor elke volksvertegenwoordiger zien welke relevante punten op het VoG zijn goedgekeurd. Een relevant item niet goedgekeurd? Leg dat dan maar eens uit.

Om actueel te blijven heeft zo'n VOG een houdbaarheidsdatum. Dus zolang als een volksvertegenwoordiger een publieke functie heeft, de VOG transparant en openbaar maken.

ScumbaggusMaximus | 11-03-18 | 17:25

Met VOG’s kun je heel grappig manipuleren. Ooit (in 1969) meegedaan met de “bezetting” van een gebouw van curatoren, wat 60 gulden boete opleverde, en natuurlijk een strafblad. Toen ik 4 jaar later de zoon van de burgemeester een 3 gaf wegens ernstige examenfraude, verwees de burgervader (ook CDA) mij naar de reclasseringsambtenaar. We hebben er samen hartelijk om gelachen. Nee, ik ben sterk voor VOG's, alleen niet voor volksvertegenwoordigers.

johannijhof | 11-03-18 | 18:10

Maar dan is er helemaal niemand meer te vinden voor onze overzeese gemeenten.

ChupaChupa | 11-03-18 | 17:01

Laten die Burgemeesters en Hoge Ambtenaren zelf eerst maar eens een VOG op tafel leggen, en wel voor alle 9 categorieën waarvoor dat ding kan worden afgegeven.

Beroep = Boerenlul | 11-03-18 | 17:01

Die Vol verklaring stelt letterlijk niets voor. Zelfs met een aanzienlijk strafblad krijg je dat gewoon.

GraafKaasschaaf | 11-03-18 | 17:00

VOGs voor (aanstaande) politici? Niet aan beginnen, want dat gaat toch enkel maar om privékwesties.

kweethetooknietbeter | 11-03-18 | 17:00

Die verklaring stelt niks voor, die kan iedereen krijgen. En dan?

schimanski70 | 11-03-18 | 16:56

Ik zie het probleem niet, niemand zit te wachten op die "Tedje van Es" figuren in de regionale politiek, laat ze hetzelfde trouwens ook maar voor de tweede kamer verkiezingen invoeren.

zwellevertje | 11-03-18 | 16:56 | 1

Het punt is dat dat niet voorkomt. Wat moet een drugscrimineel nou in de politiek van Volendam? Wat kun je dan? Waar heb je invloed op? Of er wel of geen coffeeshop in de wijk komt: Nou, daarvoor gaan echt niet helemaal de politiek in hoor, die bedreigen dan gewoon wat ambitieuze raadsleden.

Dit zeg ik trouwens niet alleen, ook Reporter Radio van de NOS heeft al eens wetenschappers aan het woord gelaten over de onzin van dit soort fantasieën.

Nederland is geen Italië.

Watmoetikhiertypen? | 11-03-18 | 17:42

VOGs worden altijd voor een bepaalde functie aangevraagd. Je mag bv best in de financiele sector werken als je je nichtje hebt verkracht. Maar niet bij een sportclub.

Dus hoe wordt deze VOG ingeschoten?

Eierbal-is-fijn | 11-03-18 | 16:53 | 2

Geen tweets tegen Ollongren geplaatst enzo?

Blasfemie | 11-03-18 | 17:00

Geen kroontje op GS lijkt me nr. 2.

Eierbal-is-fijn | 11-03-18 | 17:02

En dan dat het plegen van nepnieuws ook reden tot intrekking vog wordt. Mooi man.

Hufterst | 11-03-18 | 16:52

Nederland laat zich vrijwillig knechten... ongeloofelijk.

Mark_D_NL | 11-03-18 | 16:52

Dat zou Jesse Klaver ook een keer moeten doen; "Meneer Duyvendak, mogen wij uw VOG zien?"

Osdorpertje | 11-03-18 | 16:51

Ollongren met maatregelen voor een integer bestuur ? Schier onmogelijk, die mevrouw is niet eens capabel om met een definitie van integriteit op de proppen te komen.

netniet | 11-03-18 | 16:51 | 1

Wees niet ongerust. Zij zal vast (in opdracht van Rutte) eerst intensief overleg plegen met VVD-er Henry Keizer.

VreemdEend | 11-03-18 | 18:24

Ik vind dit niet raar eigenlijk

Bokito ergo sum | 11-03-18 | 16:49

Ik heb mogen deelnemen aan een debat over dit onderwerp, en daarbij ook aangegeven dat ik niet van mening was dat de er de verplichting van een VOT zou moeten zijn.

Overigens dacht ik dat dat debat meer was om meningen uit te wisselen. Maar misschien was het vooral om te peilen hoe hierover gedacht werd.

Hoewel je als partij het liefst geen veroordeelde in een partij wilt hebben, en hoewel ik ook kan begrijpen dat je in bepaalde gevallen wilt voorkomen dat mensen raadslid worden (of machtige posities innemen) die er met ‘foute’ redenen in gaan, is de wettelijke verplichting van een VOT het laatste wat je wilt. Dit schept de mogelijkheid om politieke tegenstanders via politieke processen buiten spel te zetten. Dat vindt ik eng.

Mestreech_nu | 11-03-18 | 16:47 | 1

Niet iedere partij/vereniging/etc heeft de middelen of mensen om een goed antecedenten onderzoek te doen (mag ik LPF noemen?). Transparantie zou hierbij kunnen helpen, maar ja... politici en transparantie.

ScumbaggusMaximus | 11-03-18 | 17:08

Wat een angst, bij de elite. Wat een enorme angst dat er ook "niet ons soort mensen" op bestuursfuncties komen, op welke bestuurslaag dan ook.
Ben de laatste die vindt dat criminelen op het pluche horen maar we weten allemaal dat je op welke lijst dan ook al door de media uit en te na wordt doorgelicht. Daar is zo'n VOG totaal niet voor nodig.

Graaisnaaiert | 11-03-18 | 16:47 | 2

Behalve als de media je liev en leuk vind, of iemand anders kapodtstuk moet. Dan vergeten ze ineens dat je een penthouse geschonken krijgt en daar nooit melding hebt gemaakt in het giften register

ScumbaggusMaximus | 11-03-18 | 17:09

Interessant argument, Graaisnaaiert.
Hoe betrouwbaar een (aanstaand) volksvertegenwoordiger is, zal veeleer blijken uit openbare verhalen dan een VOG.
In het geval van Paul (voorheen Pablo) de Jong uit Breda is de media belichting danig opgelopen. Tot aan de opening van het 8 uur journaal gisteren.

En toch weet hij daar een beeld van bepaalde allure neer te zetten waardoor je als onwetende kijker nog zou twijfelen aan het motief van het journaal.

Dat alleen al is enorm knap. Vind ik ergens. Te meer omdat ik geen compleet onwetende ben over diens praktijken. En het alleen maar een goede zaak vind dat diens handel en wandel extra aandacht krijgt.

Deze gozer is namelijk helemaal niet bezig om een goede volksvertegenwoordiger te worden. Hij is bezig om zijn adoptie ouders te plezieren dat ie zo'n goeie jongen is geworden. En dat wil almaar niet lukken, getuige z'n strafblad. Recentelijk nog aangevuld met een kleine 3 maanden detentie. Een periode waarin hij voor mede lijstleden totaal onbereikbaar was.
Zij begrepen er niks van, waarom het contact zolang was verbroken.

Niet voor niets hebben intussen 7 mensen van die lijst het vertrouwen in hem opgezegd. Als je al geen team weet te smeden, als grote voorganger van een nieuwe, kleine, lokale partij; wat verwacht je dan nog van de bevolking om jou als vertegenwoordiger van burgerbelangen te geloven?

Let eens op deze gozer. Zie hoe geraffineerd hij alles en iedereen z'n moeder inpakt. Zelfs de nationale tv.
In alle ironie zou ik zeggen dat ie daarmee een speciale de luxe VOG heeft verworven...

Kudtkip | 12-03-18 | 14:44

Ik vertrouw liever een persoon die toegeeft dat hij ooit eens niet zo te vertrouwen was, dan een brave Hendrik die niks te delen heeft.

CopyCat | 11-03-18 | 16:47

Geen paniek, Ollongren komt met een commissie die moet gaan bepalen wie integer is. Onder leiding van Pechtold.

Harry Turtle | 11-03-18 | 16:46 | 4

Voor elk probleem dat men verzint is er een oplossing. De eerste vraag die gesteld moet worden is, is er wel een goede probleemanalyse gedaan, weten we de oorzaken van het probleem, de achtergrond waarom het nu speelt en wie kaart het aan, wat is de motivatie om het nu te brengen. Als we dat allemaal niet doen is het symptoom-bestreiding. Leuk voor de door ons duurbetaalde (900 miljoen per jaar, dus 75 miljoen per maand, of bij benadering 2,5 miljoen per dag) NPO of voor in de NRC, voor als er geen nepnieuws over Rusland of duiding van nepnieuws afkomstig van Rusland is te melden, maar verder totaal nutteloos en meestal kosten de voorgestelde maatregelen veel geld, maar ja, het levert wel diverse baantjes op voor de 'juiste mensen' natuurlijk. Helaas moeten alle andere burgers dat dan betalen.

O2Neutraal | 11-03-18 | 17:14

kweethetooknietbeter | 11-03-18 | 17:02
Welnee, Alexander Penthouse wil u vast wel een VOG geven als u zich wilt laten onderwerpen aan een uitgebreid onderzoek van vier jaar.

O2Neutraal | 11-03-18 | 17:15

Als die heks wat vind dan bedoeld ze precies het tegenovergestelde, zij en dat lelijk stuk vreten van een partner hadden in de 15e eeuw mooi gefikt op de brandstapels, lelijke heksen.

Plorkface | 11-03-18 | 17:38
▼ 1 antwoord verborgen

Briljant idee in een tijd waarin politiek gekleurde officieren van justitie bepalen welke aangifte tegen politici ze wel en niet opnemen. Of zelfs de aangiftes voorbedrukken.

Franker | 11-03-18 | 16:45

Ze willen geen concurrentie,daar draait het om.

Roger-Rabbit | 11-03-18 | 16:44

Deze vrouw heeft een ego waar je U tegen zegt!

lanexx | 11-03-18 | 16:43 | 1

Sorry maar zowel zij als het's ego verdient mijns inziens geen enkel respect. Tenzij het een U-bocht is rechtstreek terug naar waar het's andere paspoort is uitgegeven

Sandronique | 11-03-18 | 17:15

Dan kan Camiel dus ook wel weer terug in de politiek.

Rest In Privacy | 11-03-18 | 16:39

Zit er straks geen VVD'er meer in de raad! Het overwegen waard dunkt mij.

Tikkie Terug | 11-03-18 | 16:36

De weg voor een EU coupe wordt snel aangelegd.

Mark_D_NL | 11-03-18 | 16:36

EUvsFakeraadsleden ?

boccelullus | 11-03-18 | 16:36

Voor de meest kneuterige jobs bij de overheid moet al een VOG worden aangevraagd dus voor bestuurders lijkt mij dat meer dan logisch.

BozePaarseMan | 11-03-18 | 16:36

Ja dat lijkt me wel handig voor hun staatsgreep. Dat ze makkelijk mensen onverkiesbaar kunnen maken.

Blasfemie | 11-03-18 | 16:34

Bij hoge uitzondering zet een rechter een crimineel tijdens zijn veroordeling uit het kiesrecht. Misschien zou dat vaker moeten, maar zullen we dat alsjeblieft aan de rechter laten? www.kiesraad.nl/verkiezingen/tweede-k...

Feynman | 11-03-18 | 16:32 | 3

En opnieuw (net als de wartaal over art 1 GW, tijdens die Dales lezing) blijkt de minister een groot manco te hebben qua staatsrecht en qua juridisch denken in het algemeen. Alleen al daarom is Mej. Ollongren de slechtste minister van Biza na de oorlog. De opmerking van een politicus over Ikea-universiteit sloeg de spijker op de kop.

CiTy3 | 11-03-18 | 16:49

Ho, ho CiTy3. Het is niet Mejuffrouw. Het mensje is keurig getrouwd.

johannijhof | 11-03-18 | 19:38

Ah Feynman had het al gelinkt. Vraag mij af hoe de Founding Fathers tegen dit soort uitspraken van Orwellongren en benoemde nepburgemeesters aangekeken zullen hebben.

Enrique C | 11-03-18 | 22:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken