Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Amsterdam hangt Zwarte Piet aan hoogste boom. Bedenkt compleet nieuwe Sinterklaas-FTE

Zat eraan te komen. Amsterdam heeft Zwarte Piet nu definitief gelyncht. Het is cultuurhater Lodewijk Asscher (PvdA) met zijn witte puntmuts dan eindelijk gelukt. Dit jaar, bij de Sinterklaas-intocht op 19 november, zal geen enkele Zwarte Piet meer te zien zijn in de hoofdstad. De gemeente Amsterdam kiest voor een compleet nieuwe Zwarte Piet, waaronder de volstrekt idiote en driewerf lachwekkende "dj-pieten, paardenpieten, postpieten en commandantenpieten." *BRAAKT*

Social
Social

Hoogstwaarschijnlijk doen er ook  Stilteruimte-pieten, MeToo-pieten, Hofnarretje-pieten, MocroMaffia-pieten, Jelle Brandt Corstius-pieten en Ik-ben-obese-maar-fatshame-mij-niet-pieten mee aan de optocht, maar dit kan nog niet bevestigd worden. Bijzonder is dat de 400 pieten dit jaar voor het eerst zullen  rondlopen in pakken die de gemeente speciaal heeft laten maken. Tot nu toe werden de pietenpakken altijd gehuurd (AT5). Hoeveel zulks de Amsterdamse belastingbetaler gekost heeft, is vooralsnog onbekend, en wordt momenteel middels een WOB onderzocht. Geld storten voor de documentaire Wild Geraas II, over de herkomst van onze allerbeste vriend Zwarte Piet, kan nog steeds hierrr.

Reaguursels

Inloggen

Amsterdammers = VOC.
Van oudsher al sterk geweest in het aan de hoogste boom hangen van zwarte Pieten.

mallekater | 08-11-17 | 10:38

Waar Zwarte Piet niet welkom is, hoeven natuurlijk ook geen Sinterklaasinkopen plaats te vinden. Verstandige ouders nemen hun kinderen en portefeuille mee naar de randgemeenten van Amsterdam waar nog wel een onverpolitiekte culturele waardenoverdracht geboden wordt. Wellicht tref je daar ook een school en leefomgeving waarin je kind zonder meningsturende dramdwang kan opgroeien. Het is natuurlijk maar een overweging met het oog op de beste toekomst en een fijne jeugd voor het eigen kroost.

Takki Yah | 08-11-17 | 06:33

AmsterDram. Of Dramsterdam? Dramsterdram?
Het woord dram zit er in ieder geval. Het is een Amsterdrama.
Hoofdstad onwaardig bekrompen zootje is het daar.
Overspoeld met gekwetste allochtonen, links wegkijk tuig,. expats en toeristen.
Niks meer met Nederland te maken.
Heb memedlijden met de echte bewoners.
Wat moet dat triest zijn om je stad zo te gronde te zien gaan.
We moeten een afzet procedure starten tegen amsterdam als hoofdstad.

klinkklaar | 08-11-17 | 01:42

Die Audi is overigens WEL zwart. Nu maar hopen dat die niet per ongeluk tegen een pinautomaat aanrijdt.

H.Teeuwen | 07-11-17 | 22:09

Je zou je voor kunnen stellen dat, indien het allemaal echt zo "kwetsend" is om aan slavernij en koloniale bezetting "herinnerd" te worden, je toch geen dag meer in dit land wil vertoeven.

H.Teeuwen | 07-11-17 | 21:48

Wat een kouwe drukte 3 km buiten Amsterdam is piet weer gitzwart doet sylvana en haar bijlmer vriendjes niets aan want dan krijgen ze een hooivork in hun zwarte reet

kaalkopje | 07-11-17 | 21:10

Al met al zijn het vooral ook Henk en Ingrid zelf die massaal tradities door de plee spoelen. De action cadeautjes komen dus niet meer in de zak van Sinterklaas maar liggen onder de boom. "Want wij doen met Kerst".

Sendis | 07-11-17 | 20:16

Je hebt toch wel een duurzame kerstboom, die je na de kerst in de tuin plant of in een natuurgebied. En vergeet de kaarsen niet. Geen kaarsen! Die dragen bij aan een vervuild leefklimaat. En de kerstman. Wel gekeken of deze genderneutraal is? En geen vlees met kerst. We ondersteunen de bio-industrie toch niet.

Sjakkie van de Hoek | 07-11-17 | 20:51

Zwarte Piet probleem is een probleem van de 'rampstad. Hier op het platteland gaat alles nog lekker op zwart. Suce6

Sjakkie van de Hoek | 07-11-17 | 19:19

Zwarte Piet is zwart en dat heeft niets met racisme te maken.
Wie ergens in Nederland een gevalletje van openlijk racisme dóór een zwarte Piet-speler waarneemt, moet daar gewoon aangifte van doen.
Dan is het een incident. Dan wordt dat geval vervolgd of geseponeerd.
Maar ondertussen weten alle mensen die zijn opgegroeid met het Sinterklaasfeest, dat niemand die zwarte Piet-figuren racistisch ging beledigen of kwetsen.
En ik heb al die jaren ook nog nooit van één incident gehóórd, dat zo'n zwarte Piet-figurant zich niet gezellig, leuk en enthousiast voor het feestje inzette.
Maar een heel ander verschijnsel is het bij de importmensen met gekleurde huid, om zich op de ene of andere manier te laten gelden als * (zeg het maar)*.
Wie kwaad wil, kan overal kwaad in zien, en dan roepen 'zie je wel'.
Waarom heeft zwarte Piet niets met slavernij of discriminatie of racisme te maken (?), nou, dat is heel simpel; de slavernij werd ook voor een groot deel geëxploiteerd door negers die tot slaaf gemaakte negers doorverkochten aan plantagehouders. (conclusie; als negers het zelf ook deden, slaven verhandelen, dan heeft slavernij niets te maken met racisme of discriminatie om de huidskleur)
Waarom maken importmensen met een gekleurde huid zo'n punt van zwarte Piet (?), nou, dat is overgewaaid uit Amerika, waar wél een verleden met racisme, discriminatie en vernedering van de zwarte mens plaatsvond, en dat 'n blackface; een blanke die zich als zwarte schminkte, die ongelijkwaardigheid er nog eens inwreef ten koste van de negers.
Maar Nederland is geen Amerika met racistisch verleden. Simpel, omdat er de afgelopen eeuwen tot ongeveer 1975 nauwelijks negers wáren om te kunnen discrimineren in Nederland. En wie niet 'is', en niet leeft in een land, kan daar ook niet gediscrimineerd worden.
De psychologie om hoe-dan-ook tóch slachtoffer te willen zijn (met alle bijkomende voordelen) is bekend via nep-emoties, die weer goed te onderscheiden zijn van echte emoties. Echte emoties heb je, als jij of jouw generaties echte slavernij , of echt racisme hebben meegemaakt. Maar de slavernij is al 150 jaar afgeschaft, zodat niemand nog de echte emoties kan hebben ondergaan door slavernij. De nep-emoties echter zijn zichzelf toegeëigende 'van-horen-vertellen-over' emoties. En wie als toneelspeler die nep-emoties gebruikt, blijft toch echt iemand anders dan een echt slachtoffer.
Jammer dat de negers in Nederland zo verzot zijn op hun nep-emoties, hun slachtoffer-status en hun vraag om gehoord te worden; je krijgt alleen maar de echte aandacht als je echte serieuze zaken te melden hebt over echt racisme.
Maar daar hoort protest tegen zwarte Piet niet bij. Wie dat niet snapt, of niet aanvoelt, beliegt zichzelf, maar de meerderheid der Nederlanders zal zich nooit een schuldcomplex laten aanpraten, waar geen schuld over te erkennen is.
Aanstellers en linkse wereldverbeteraars ten spijt, de strijd tegen een onschuldig feestje met een zwarte Piet is gedoemd te mislukken. Next.

Der Paulie | 07-11-17 | 19:11

Dus als ik het goed begrijp: omdat er een paar mensen op basis van desinformatie en geschiedenisverdraaiing gekwetst zijn, moet een hele traditie op de schop. Maar laten we nu eens even eerlijk zijn; zwarte piet was al heel lang niet meer wat hij geweest was. Hij was de laatste jaren een irritant vrolijke gezellige spring in ‘t veld die van alles kon en zo heerlijk leuk met kinderen kon omgaan, in plaats van die good old demonische mix tussen de lugubere raven van Wodan en een Moorse piraat die jou met zijn afschrikwekkende en vervreemdende zwarte uiterlijk en pijnlijke roe in een zak propte en meeneemt om te verhandelen als witte slaaf voor de harems van de bey en de sultan. Ach dat waren nog eens tijden. Maar nu gaat het toch echt te ver. Spaanse edellieden? Het Spanje van de grote oppressor Filips II die met zijn gesel Alva ons landje decennialang teisterde? Het Spanje dat in die tijd heel Zuid-Amerika van zijn oude culturen heeft ontdaan? Man man man waar worden die kinderen toch aan blootgesteld.

Daisy Cutter | 07-11-17 | 18:51

Ik zou het erg leuk vinden als er zich dit jaar alleen maar negers aanmelden om zwarte piet te spelen :)

Antitheus2 | 07-11-17 | 18:42

Ben er zo klaar mee, maak ze maar gewoon "wit" en geef ze een boevenmasker zodat ze niet herkenbaar zijn als Ome Jaap en Neef Bertje.

Klaar toch? Pieten mogen niet meer zwart zijn... ofzo. Want dat is niet racistisch, of. toch? of juist? niet? of?

Laten we als Nederlanders deze discussie stoppen. Alleen blanke pieten AUB!

harry21 | 07-11-17 | 18:25

Ik wil geeneens zwarte pieten meer maar witte pieten.Hopelijk is dat niet ook racistisch.

ger1306 | 07-11-17 | 18:48

Dus we gaan van schoongewassen, glimmende, naar-pepernoten-geurende en immer vrolijke zwarte pieten naar vieze, met zwarte zooi besmeurde, ongewassen, ranzige pieten? Goh...

NecroSister | 07-11-17 | 17:56

De tijd dat men Amsterdam serieus nam is geschiedenis.

First Contact | 07-11-17 | 17:44

Wat een trieste en sobere outfits en koppen. Er kan geen glimlach van af. Blijkt maar weer wat voor zuurpieten het zijn.

Turk182 | 07-11-17 | 17:43

Amsterdam is ziek!

Eddy67 | 07-11-17 | 17:19

Een zwarte Sinterklaas, dát zou het hele SJW-circus pas écht een intrigerende dauw geven... Verder begrijp ik niet dat Henk Krol zich niet roert over de uitbuiting van de blanke, over-gepensioneerde seniore man met volle, witte baard en haardos voor dit volksvermaeck...

F. von Zeikhoven | 07-11-17 | 17:16

Amsterdam verheerlijkt de Spaanse 80-jarige oorlog en het VOC-verleden met de inhuldiging van Spaanse edellieden op 19 november, allemaal lezen dit: www.ravage-webzine.nl/2017/11/07/amst...

pissebed | 07-11-17 | 17:15

Grappig stukje, al klopt er niet zoveel van. Jammer dat het gebruik van tijdbalken uit het onderwijs lijkt te zijn geweerd, het zou laten ziendat tussen de opkomst van de Calvinistische polder-Taliban en haar Beeldenstormen, moord- en verkrachtingspartijen, en de uiteindelijke ‘wie niet luisteren wil moet maar voelen’ respons van het centrale gezag nogal wat jaren van ellende voor de doorsnee burger (laat staan boer) zaten.
Maar ja, als dan uiteindelijk een houwdegen als Alva gestuurd wordt (die ook liever Moren hakte in de strijd tegen het Islamitisch-Ottomaanse imperialisme dan naar de drassige Lage Landen moeten gaan) gingen die Geuzen opeens huilie-huilie doen (‘en die Spanjaarden sneden ons open om ons bloed te drinken als wijn! Echt waar, kik sweer het je!’).
Overigens verboden diezelfde Oranjeklanten juist de Sint Nicholaas feesten, al hadden ze aanvankelijk domweg de aantallen niet om het helemaal uit te bannen (vandaar Jan Steen etc.) wat een beroep op de 80jarige Burgeroorlog wat typisch in deze context maakt.

Knoeperd | 07-11-17 | 18:30

Een kleine technische vraag;
Wat doen we met de gekleurde medemens die ook Sinterklaas willen vieren?
Zwarte piet spelen kan blijkbaar niet meer nu de basis blank is me wat zwarte vegen door het gelaat. Gaan we de mensen met een donkere huidskleur eerst blank maken en da ook van die zwarte strepen? Of is het de bedoeling dat ze niet meer mee doen?

Damoos | 07-11-17 | 17:03

Ha Ha, Koewinsie als wit geschminkte piet. Ik zie het al helemaal voor me!

Brulboei_61SB | 07-11-17 | 17:05

Op het platteland blijven de Pieten zwart. Daar zijn immers ook meer schoorstenen.

TB2318 | 07-11-17 | 16:51

Beste Amsterdammers die hun kinderen niet aan niet-zwarte pieten willen blootstellen: welkom in Haarlem, Halfweg, Purmerend, Amstelveen en al die andere gemeenten rond Amsterdam die niet hebben geantwoord. Als die de zwarte pieten hadden afgeschaft, hadden ze immers vooraan gestaan om te getuigen van hun horigheid aan Amsterdam en de NOS-kliek die daar woont.

Joris Draaksteker | 07-11-17 | 16:49

Ook in Zaandam liepen ( in ieder geval vorig jaar) uitsluitend zwarte pieten rond. Bedankt Amsterdam dat jullie ook hiermee de echte inwoners de stad uit jagen om plaats te maken voor de rolkoffermaffia.

Brulboei_61SB | 07-11-17 | 17:04

Amsterdam..... zum kotsen! Nee echt een klote stad. Maar laten we het allemaal daar laten, daar zit ook de grootste groep zeurende uitkeringtrekkers.

ikgeloofhetniet | 07-11-17 | 16:23

Amsterdam is helemaal kapot. Als je hier mee moet scoren dan heb je een gigantisch probleem. Stop met deze onzin, ga aan het werk!!!

ad melkert | 07-11-17 | 16:12

Geheel volgens de cultuur revolutionaire principes moet alles wat maar traditie (is nationalisme) riekt, kapot.
Behalve natuurlijk de tradities van "nieuwe Nederlanders"
Daar hebben we het maar niet over. Stel je voor dat je als intolerant rechts gezien wordt.

Rest In Privacy | 07-11-17 | 16:09

Vanmorgen in de krant: 9 van de 10 gemeenten handhaaft gewoon zwarte piet zoals die was. Door al het mediageweld zou je de indruk kunnen krijgen dat in Nederland zwart piet bij het grof vuil is gezet. Maar niets is minder waar. Buiten de grote steden is er gewoon nog zwarte piet. De provincie geeft een dikke middelvinger naar die betweters van een groot deel van de mainstreammedia. Oh, doen Amsterdam, Hema en AH niet meer mee met zwarte piet? Dan niet! Doei!!

canis lupus | 07-11-17 | 15:39

Wat de racisten zoals Sylvana Simons steeds vergeten, is dat zwarte piet vnl in de kleine dorpjes meer is geboren omdat de buurman met wat roetvlekken nu eenmaal direct wordt herkend door kinderen. Maar ja. Racisten als Sylvana Simons zijn zó druk bezig hun racisme te promoten, dat logisch nadenken er niet meer bij is.

KermitDeSticker | 07-11-17 | 16:05

Spaanse edelen. Je ziet het meteen.

Bigi Bana Boy | 07-11-17 | 15:01

Fight fire with fire. Gewoon bij de intochten kraampjes neerzetten waar een ieder die dat wil zich gratis zwart kan laten schminken. Roet piet wil ik nog begrijpen maar al die andere pieten slaat nergens op.

Nikstc | 07-11-17 | 15:00

ik vermoed dat die kraampjes dan het doelwit zullen worden van gewelddadige linkse "Gutmenschen"

telelezer | 07-11-17 | 15:27

Daar staat straf op als het goed is. Iemand gratis schminken niet. Dus gewoo extra handhavers inzetten.

Nikstc | 07-11-17 | 16:15

Nikstc: een beetje naif. Het gaat hier over amsterdam. Als je daar mensen gaat sminken, dan krijg je een mes tussen je ribben en wordt je uit het ziekenhuis opgehaald door de politie, want meneer de D66 rechter vind dat je racist bent en je excuses moet maken aan die arme jongeren die door jouw racisme zo ernstig ontregelt is dat hij tot geweld is overgegaan. Die arme jongere moet daarvoor 8 uur schoffelen en krijgt vervolgens voor 3 ton aan hulp om weer te kunnen aarden in de maatschappij.

KermitDeSticker | 07-11-17 | 18:58

de werkgever die het goede voorbeeld gaf wordt nu keihard uitgemaakt voor racist.

David000000007 | 07-11-17 | 14:56

En dat terwijl hij zelf ook nog een allochtoon is.

Knoeperd | 07-11-17 | 15:15

Ik ga als commando-piet.
Beetje onrust zaaien onder de anti-pietjes.

Petskast | 07-11-17 | 14:50

Circa 400 Inca's demonstreren op dit moment tegen de komst van de 16de eeuwse Spaanse koopmannen.

Jack Jersey | 07-11-17 | 14:41

Gaat niet lukken die zijn allemaal uitgemoord door de Spanjaarden.

Gulliver | 07-11-17 | 14:42

Ik dacht gelezen tehebben, dat wij nog steeds in oorlog zijn met Spanje.
Iemand die mij uit de droom kan helpen ?

Swietie | 07-11-17 | 14:36

Godver... NEE NEE NEEEEE!!!!!!!!!

Pietje | 07-11-17 | 14:29

In iedere oorlog is Amsterdam de eerste stad die capituleert. Het is dat ik niet in Nederland ben anders ging ik 19 november als zwarte piet naar Amsterdam . Gegarandeerd lol.

vansuyle.com | 07-11-17 | 14:25

De Amsterdammers die hun kinderen niet willen blootstellen aan dit soort verkrachting van de figuur Zwarte Piet gaan naar de dorpen rondom Amsterdam.
Wij zagen hier vorig jaar al veel Amsterdammers al likkebaardend naar al die gitZwarte Pieten kijken. Onder het publiek ook veel Marokkaantjes, of die nou uit Amsterdam kwamen weet ik niet maar ze vonden het prachtig.
Vwb Amsterdam : stik maar in je zelfgemaakte Sinterklaas en Zwarte Piet drab

Zwizalletju | 07-11-17 | 14:19

Bij de Russen komt Ded Maroz en Sneguroeska. Sneguroeska is een lekker blond wijf en helpt Ded Maroz (Vadertje Vorst). Das toch veel beter dan zo'n allochtone helper.

Zatkniss | 07-11-17 | 14:11

Vraag me alleen af hoe lang het gaat duren tot braakmakend Nederland ook hier weer over gaat zeuren.
Tuurlijk, het Spaanse track-record mbt slavernij was relatief positief (Fillips II en zo waren gevoelig voor de pauselijke bul Sublimus Deus uit 1537 waarin benadrukt werd dat raciale slavenhandel verboden was), in tegenstelling tot de meer Protestantse types.
Maar Spanje/HRR was ook de voornaamste opponent van het Islamitisch-Ottomaanse imperialisme met zijn slavendrijverij, piraterij, en ander geroof op o.m. Europees grondgebied. (Dit in tegenstelling tot Oranje en de Calvinisten en andere Protestanten die, naast gedeelde interesses, de stelling aanhingen ‘Liever Turks dan Paaps’ en ook toen al fijn collaboreerden met de Islamisten). Dus de theedrinkers zullen wel weer gaan mekkeren.

Knoeperd | 07-11-17 | 13:38

Vergeet de genocide op de Inca's niet. De Spanjaarden hebben zich in Zuid Amerika als beesten gedragen en vrijwel de gehele oorspronkelijke bevolking uitgemoord en hun cultuur vernietigd.

Gulliver | 07-11-17 | 14:41

Valt wel mee hoor, als je bedenkt wat voor imperialistische foute types de Inca’s en vooral ook Azteken waren. Hoewel het natuurlijk klote was voor de Inca etc. bobo’s dat ze het niet meer voor het zeggen hadden is het maar de vraag of het zo erg voor de doorsnee Maya etc. was dat ie geen bloedoffers meer hoefde te brengen, niet meer bang hoefde te zijn opgepeuzeld te worden, en zich gewoon kon bezatten zonder meteen gekeeld tw worden (al mochten pensionado’s dat dan weer wel bij de Azteken).
Qua cultuur hadden ze ook de mazzel niet door iconoclastische Calvinisten of moslims geannexeerd te worden, in post-Columbus gebouwen kunst etc. kom je de nodige pre-Columbiaanse stijlfiguren tegen - iets wat bij de kale Calvinistische bidhokken nooit was gebeurd.
Maar inderdaad zal ook dat gedoe tzt van stal gehaald worden, je krijgt tegenwoordig immers in het Westen eerder de handen op elkaar voor een grondlegger van Islamofilie als die narcistische proto-Nazi Luther dan voor de meer redelijke types als Erasmus en de ‘Ijsje op zondag’-crowd.

Knoeperd | 07-11-17 | 15:11

"Steun de film op Cinecrowd. De crowdfund start 7 november 2017"
staat er op de website. Echter vandaag op 7 november is er op cinecrowd.com geen spoor te vinden van Wild Geraas. Cinecrowd zal achterafgezien toch niet besloten hebben om (inzameling voor) de film te boycotten?
Lijkt me raar en vast niet waar maar intussen zou het zomaar kunnen als je kijkt naar de hoeveelheid (linkse) correcte filmonderwerpen die zich op de site bevinden. Hoe dan ook, morgen ben ik het vast vergeten om te doneren en 7 november is 7 november toch? Gemist geld / gemiste kans helaas.

Kat van T | 07-11-17 | 13:37

Spanje, het land dat in de 16de eeuw de grote Amerikaanse rijken, Inca's en Azteken, in elkaar heeft laten storten. Met verdeel-en-heers politiek, superieure wapens, en ziekten een genocide plaats heeft laten vinden die 90% van de oorspronkelijke bewoners het leven heeft gekost aan het eind van de eeuw?

De Spaanse politieke elite die Naarden heeft uitgemoord aan het eind van de 15de eeuw en gedurende de 16de eeuw circa 50 jaar aan oorlog voeren was met als doel Nederland als land ten gronde te richting en weer in te lijven? De ironie.................................

1337haxxor | 07-11-17 | 13:26

30*

1337haxxor | 07-11-17 | 13:29

‘Nederland als land ten gronde te richten’ is wat typisch gesteld als je bedenkt dat a)bij de Pacificatie van Gent Caesar (om de Habsburgse vorst maar bij zn Bijbelse term te noemen) de Calvinistische minderheid zijn geloof liet practiseren en in Zeeland en Holland zelfs de Katholieke meerderheid haar geloofpractisering liet afpakken (de Hollandse adel werd toen door Calvinisten gedomineerd, in wezen heeft de 80 jarige oorlog zon 70 jaar langer geduurd dan ‘nodig’ door het gedram van Islamknuffelaars als Van Oranje met zn watergeuzen c.s. en b) bestaat Nederland als natie pas sinds pak weg de Bataafse Republiek (eind 18e eeuw) en accurater sinds de val van Napoleon (Willem I etc. begin 19e eeuw). Uit diezelfde 19e eeuw stamt overigens zowel nationalistisch geneuzel over Nederland als het geobsedeer met rassen en dergelijke.

Over het Inca, Maya, en Azteekse imperialisme ga ik het niet eens hebben, laat ik maar zeggen dat we als wereld blij mogen zijn dat mensenofferende kannibalen geen imperia meer leiden (kom er maar in, David Icke). Alleen jammer van de syfilis, die hadden ze mogen houden.

Knoeperd | 07-11-17 | 14:56

Maak een statement. Kom op voor Zwarte Piet. Ga als vriendenclub, kegelclub, carnavalsvereniging of kanotoerverband op zaterdag 18 november gezellig verkleed als authentieke Zwarte Piet naar Dokkum. Huur lekker een toeringcar , of kom met eigen auto's. Zorg dat je er uiterlijk half twaalf bent - en ga lekker verspreid in het beeld van de camera's staan. Werkt geheid.

bisbisbis | 07-11-17 | 13:06

Goed plan.

Knoeperd | 07-11-17 | 15:13

Kudtstat amsturdam

arunt_da_beftekkol | 07-11-17 | 12:52

Islamdam de stad van de joden verraders en daarna berovers.

gelukzoeker | 07-11-17 | 12:45

Nu bewoond door de deugmensch aan de verkeerde kant van de deugstreep.

gelukzoeker | 07-11-17 | 12:47

Nou... die Quincy Gario club bestaat toch minstens uit twintig man. Laten wij nu voor het gemak eens aannemen, dat al die nieuwe pakjes de Amsterdamse belastingbetaler bij aankoop een half miljoen gekoste hebben, plus in de komende jaren nog wat organisatie, logistiek, opslag, onderhoud....(laten wij zeggen: een ton per jaar) Laten wij dit nu eens projecteren over vijf jaar (langer duurt de gekte niet, tegen die tijd heeft de gemeente geheid een nieuw briljant plan) . Dan hebben wij straks toch maar mooi een halve ton per Gariofiel uitgegegeven. Only in Holland. Gefeliciteerd, Amsterdamse belastingbetaler!

bisbisbis | 07-11-17 | 12:33

Een Piet die niet zwart is,is geen zwarte Piet zullen we maar denken.

kzegje | 07-11-17 | 12:31

Het idee van die hele Pietenparade was nou juist dat het mystiek, exotisch en ver weg moest zijn, en die schmink diende ervoor dat je niet zag dat de Pieten je oudere buurjongens waren en oom Frans de Sint.
Maar je kunt natuurlijk overal de racistentroefkaart op gooien. Compleet gesubsidieerd, ook nog eens en gelardeerd in een overdosis NPO-zendtijd.

Graaisnaaiert | 07-11-17 | 12:29

Ik hoop dat er niemand komt. Helemaal niemand.

zweeperover | 07-11-17 | 12:28

Dit soort grachtengordel, linkse Gutmensch acties werken uitermate polariserend maar wat het meest treurige is dat is dat als ik het goed begrijp het de Gemeente Amsterdam zelf is die hier een statement wil maken.
Wordt het niet tijd dat de centrale overheid gaat ingrijpen en een Zwarte Pieten bevrijdingsleger naar de hoofdstad gaat sturen?
Zwarte Piet is toch genderneutraal? Mooi toch :)! Juist voor ZP speelt kleur en gender geen rol, top man!

KeesRoeiboot | 07-11-17 | 12:27

Vroeger mocht dat helemaal niet, vinden en hardop zeggen dat er geen "zwarten" bij een Nederlandsch feest mee zouden mogen doen.

pivo1 | 07-11-17 | 12:23

Iedereen heeft het wel steeds over die vermaledijde NPO, en terecht, maar bij de commerciëlen is Piet volgens mij net zo min zwart. Ik meen dat Nickelodeon zich er net zo schuldig aan maakt, dus de NPO links laten liggen en afstemmen op een andere zender om je kinderen daar van Sinterklaas en Zwarte Piet laten genieten heeft geen zin. Dan maar de tv uit. Sowieso beter met al die troep die ze uitzenden.

TheOneWhoKnocks | 07-11-17 | 12:17

Belgische TV wellicht?
En mochten er Russen meekijken: St. Nicholaas vieringen uit Oost Europa belichten op RT.

Knoeperd | 07-11-17 | 12:19

Ja maar dit zijn oom Bob en tante Sjaan, huilt het kind.
Néé kind, dit zijn Pieten, uit Spanje, heb je dat begrepen!

RickTheDick | 07-11-17 | 12:14

Yup.

Knoeperd | 07-11-17 | 12:16

Niks yup, Knoeperd. Oom? Tante? Dat is niet bepaald genderneutraal.

RickTheDick | 07-11-17 | 12:37

Zolang Pieterbaas de schoorsteen en geen toilet gebruikt speelt gendergedoe (nog) geen rol ;)

Knoeperd | 07-11-17 | 13:23

Mama, waarom heeft ome Jan zo'n gek pak aan en een vies gezicht?

Harry Turtle | 07-11-17 | 12:12

‘Omdat een gemene heks en haar handlangers er voor zorgden dat Pieterbaas zijn baan verloor, en Zwarte Piet daar zo arm van werd dat hij zelfs zijn mooie pak moest verkopen’.

Knoeperd | 07-11-17 | 12:22

Ik zou zeggen tegen alle vrijwilligers die het feest mogelijk moeten maken: Bedank voor de eer dit jaar. Doe niet mee aan de vernieling van onze cultuur. Als ze niet voldoende fatsoenlijke vrijwilligers kunnen vinden komt de boodschap misschien aan.

Gregovic | 07-11-17 | 12:04

Zou het beste zijn, al zou ik er niet van opkijken als Soros c.s. dan met geld gaat wapperen om nieuwe ‘vrijwilligers’ op te roepen.

Knoeperd | 07-11-17 | 12:17
-weggejorist-
Kaan78 | 07-11-17 | 11:55

ga erheen als echte zwarte piet

teh_thuismus_ | 07-11-17 | 11:34

19 november. wie maakt een fb event? project x piet Amsterdam.

teh_thuismus_ | 07-11-17 | 11:37

Misselijke zieke idioten. Ben opgegroeid met Sinterklaas en Zwarte Piet en wonder boven wonder nooit enige associatie gehad met de zwarte medemensch laat staan associatie met slavernij of andere kul.
Om misverstanden te voorkomen : slavernij was geen kul.
Treurig Nederland.

daytripper | 07-11-17 | 11:33

Als zwarte piet racistisch zou zijn zou ik daar harstikke tegen zijn.

K.Zak. | 07-11-17 | 11:42

Als je met je volle verstand aan zo'n marketingcampagne meedoet of deze verzint dien je per direct opgenomen te worden in een gesloten psychiatrische afdeling. Mafklappers.

Vout | 07-11-17 | 11:30

Volgens mij gaat het Zwarte Piet probleem voor het gros van de bevolking in eerste instantie niet zozeer over de kleur ,maar over het feit dat 1 man zich gediscrimineerd voelt ,vervolgens 250 volgers krijgt en daarna totaal ondemocratisch besloten wordt om de mening van 95% van de Nederlandse bevolking opzij te schuiven en de 250 antiPieten mensen hun zin te geven.

Koning BongoBongo | 07-11-17 | 11:29

Maak er maar Amsterdram van.

drs. P | 07-11-17 | 11:26

Stadstaat Amsterdam 2018, muurtje omheen, is Kurt Russell nog vief genoeg voor Escape From Amsterdam in 2019.

Knoeperd | 07-11-17 | 12:24

Amsterdam is toch al jaren geleden geannexeerd door, ja door wie eigenlijk? Maar het is toch een van de minst Nederlandse steden in Nederland. Dat is in feite zo voor een groot deel van de randstad. De dappere mensen in de randstad die zich daartegen verzetten zijn ook niets minder dan het nieuwe verzet. Denk aan iemand als Pim Fortuyn.

Als ik met buitenlanders of toeristen spreek geef ik ook aan dat als ze echt Nederland willen proeven, ze het beste juist niet naar Amsterdam kunnen.

Overigens is dat niet alleen in Nederland zo. Ik denk dat als je de VS wilt ‘proeven’ je niet naar New York moet.

Het veranderen van Zwarte Piet, om wat racisten tegemoet te komen, past prima bij wat Amsterdam nu is.

DerUnterMensch | 07-11-17 | 11:19

Fantastisch man.... ik kan nu al niet wachten op de volgende discussie... want nu ze zich niet meer zwart schilderen zal het ineens wel iedereen op gaan vallen dat over het algemeen alleen blanke mannen voor zwarte piet spelen. Dus zal de focus nu wel komen op het rechttrekken van het percentage vrouwen en andersgetintte personen naar minimaal 50% die voor zwarte piet spelen... en laten we de GHBLTQQ gemeenschap niet vergeten.... krijgen die roze pruiken? En waarom zijn er geen crossgenderpieten?
Heerlijk!!! Meer, meer, meer!!!

RogiervB | 07-11-17 | 11:18

Bloedirritante header: "Amsterdam rekent af met pietendiscussie: volledig nieuw uiterlijk."
Alsof er geen andere mening meer is, geen discussie, klaar. Dit niveau berichtgeving.. alsof je als partij in een een ja/nee kwestie 51% winst hebt behaald en juichend viert 'dat het volk heeft gesproken'. Welke idioot trapt daar nou in?

Kouwe Kees | 07-11-17 | 11:12

Zo gaat het zogenaamd-progressief establishment al jaren te werk, of het nu medisch-etische kwesties, drugs of sociale normen/gebruiken betreft.
Eerst overtreden ze de norm luidkeels onder het mom van ‘taboedoorbrekend’, erbij verzonnen mensenrechten, of een ander verhaal.
De paar duizend bobo’s bij Justitie, de kartelmedia etc. gaan daar in mee, en dus ‘moet’ het normoverschrijdend gedrag ‘gedoogd’ worden. Omdat het nominaal nog steeds strafbaar etc. is wordt de mensen wijsgemaakt dat er niets aan de hand is met dit soort normvervaging, en onderzoeken die dit ontkrachten worden genegeerd zo niet tegengehouden (is bijvoorbeeld ooit onderzocht of de - aanvankelijk goed verlopen - integratie van creolen wel aan Zwarte Piet gecorreleerd is, of bijvoorbeeld juist door Pieterbaas hatende dramnegers die geen negerzoenen blieven menjuist negatiever is gaan denken over de 2% van de bevolking met een donker kleurtje).
En dan, na een periode van normvervaging, wordt het reeds gevoerde beleid tot wet verheven - en gaan al die voormalige ‘taboedoorbrekende mensenrechten activisten’ hun nieuwe norm te vuur en te zwaard verdedigen, inclusief beroep op ‘maar dat is de wet!’ En bijbehorende cachot dreiging (al zouden ze de gulag prefereren).

Knoeperd | 07-11-17 | 12:37

Schandalig wat die dramnegers in Amsterdam niet allemaal voor invloed hebben.

van Oeffelen | 07-11-17 | 11:08

Goed zo. Weg met die bizarre karikatuur. Met deze nieuwe pieten vinden de kinderen het net zo leuk, hoor.

Houten_been | 07-11-17 | 11:06

Sint Nicolaas is volgens overleveringen afkomstig uit het Byzantijnse Rijk en werd vanaf de 4e eeuw vereerd binnen de Grieks-Orthodoxe Kerk. Al in de 7e eeuw was dit overgenomen in Rome. Door een huwelijk van een Byzantijnse Prinses met de Keizer van het Heilig Roomse rijk vond een verdere verspreiding naar het noorden plaats in de 10e en 11e eeuw. Daar werd de viering vermengd met overblijfselen van oude Germaanse midwinterfeesten en -gebruiken, waarbij het Christendom de Sint leverde en oude Germaanse tradities de knecht die veelal werd voorgesteld als zwart geverfde personen met een zak zoals die voorkwamen in het Germaanse feest van de Wilde Jacht. Een Sinterklaasachtig feest werd (en wordt) in veel gebieden van Europa en daar buiten gevierd maar met name de invulling van de knecht heeft lokale aanpassingen gekregen. De link met Spanje is ontstaan omdat vroeger de Sint, volgens de folklore, naar Spanje ging om lekkernijen te halen, sinaasappels, mandarijnen e.d., die hij vervolgens hier uitdeelde. Negers en moren komen in de hele overlevering nergens voor en die onterechte vergelijking is waarschijnlijk alleen onstaan omdat de knecht door het kruipen door de schoorsteen, zwart werd.

Elessir | 07-11-17 | 13:03

@droenos
Denk dat ze daarom ook benadrukken dat het SPAANSE edellieden zijn, ofschoon Karel V daar wat opportunistischer in stond (hij verbood slavernij in +/- 1531 om het, onder druk van o.m. zijn Protestantste keurvorsten, weer spoedig daarna te legaliseren) volgde Fillips II en later meer de lijn van het verbod op slavernij van het Pauselijke decreet ‘Sublimus Deus’ uit 1537) - wat natuurlijke extra ruzie opleverde met de Protestantse adel, die vrolijk leentje buur zou gaan plegen met de Talmudische en Islamitische gedachte dat negers ‘als kinderen van Cham’ ‘tot slavernij veroordeeld waren’.
In de puike film ‘The Mission’ (o.a. Robert De Niro, Jeremy Irons, muziek Morricone) vormt dit Spaanse verzet tegen slavernij (wat overigens later, bij bv de Mexicaans-Texaanse oorlogen ook een rol speelde) een van de belangrijkste plotelementen.

Knoeperd | 07-11-17 | 13:05

U maakt een karikatuur van uzelf. Door te buigen voor een paar gefrustreerde drammers en de geschiedenis verkeerd uit te leggen, voegt u zich tot een groepje labiele linkse nietsnutten met een hekel aan alles wat goed was in dit land. U heeft zichzelf verheven tot een misselijkmakend iemand die geen echte vrienden kan hebben behalve wat hippies in de politiek en Volkskrant lezers.

ILF2 | 07-11-17 | 13:46
▼ 8 antwoorden verborgen

Amsterdom -> de ver van mijn bed show.

Kanarie_Geil | 07-11-17 | 11:03

Maak je niet druk gewone Nederlandse mensen,het is islammersuridam maar ,doorlopen graag.

gelukzoeker | 07-11-17 | 11:03

Amsterdam wil geen zwarten meer in het gezelschap van De Goede Sint? Dat is een klap in het gezicht van de gehele zwarte bevolking van de hoofdstad. Discriminatie van onze zwarte mede-Nederlanders.
Quincy, sta op uit je vergetelheid en kom tot actie! Zwarte Piet is beautiful!

ljcoster | 07-11-17 | 11:01

Begrijp ik het dan goed dat negers geen zwarte piet mogen spelen? Dat is dan toch discriminatie?

Jan Toeternuitje | 07-11-17 | 10:50

Alleen als ze wit geschminkt worden en daarna nog wat roetvegen er overheen. Dan mag het.

Vout | 07-11-17 | 11:39

Hahaha.... laten we dit nou met z'n allen eens breed gaan uitdragen. Eens kijken wat het goedvolk dan te melden heeft.

whetherthouwouldbe | 07-11-17 | 12:38

Amsterdam wordt bestuurd door een linkse grachtengordelkliek, met een linkse diversiteiten radicale club als supporters.
Amsterdam is ook bijna geen Nederland meer. De meeste inwoners zijn of komen van buiten ons land, jonge Amsterdamse gezinnen trekken weg ( zo bleek uit een recent onderzoek) en is ook een onveilige stad geworden.
Eigenlijk moet je niet eens meer een Nederlands feestje in die stad houden.
Te lang bestuurd door de arrogante pvda, die voor alles wegkijken, het geteisem niet durven aanpakken en bezwijken onder de terreur van die radicalen die overal tegen zijn. ( Tegen zwarte piet, tegen de gouden koets, en maar aandacht vragen voor de 200 jaar geleden aanwezige slavernij, de standbeelden van zeehelden uit onze geschiedenis etc.)
Amsterdam is een Augiasstal.
Het sinterklaasfeest met zn pietermannen is een al eeuwen oud, traditioneel kinderfeest in Nederland. Het had en heeft nooit iets met discriminatie te maken gehad. Zwarte Piet was meer een clown voor de kindjes!
Het zijn enkele agressieve, anti Nederland mensen , die gigantisch in de minderheid zijn en die dit feest hebben verpest, onder goedkeuring van onze laffe en bange bestuurders en grote medewerking van onze nationale tv , de NPO, waar links de dienst uitmaakt, ons vaak niet objectief nieuws verschaft en een eigen agenda hebben.
Ik laat dus mijn kinderen niet kijken naar het sinterklaas journaal met de hypocriete mevrouw Blok.
We hebben nog oude video's, toen Sinterklaas op TV nog een feest was.

outdoor | 07-11-17 | 10:49

Dit betekent niet het einde van de pieten-discussie, integendeel. Sinds beroepsslachtoffers en andere nietsnutten erachter kwamen dat elke scheet die zij laten kan kiezen uit verschillende podia, zijn ze verslaafd geraakt aan de gratis aandacht. Door de roetvegen zijn er nu ongetwijfeld mensen die "opkomen" voor de schoorsteenvegers.

dysdiadochokinese | 07-11-17 | 10:44

Bij het AD hadden ze vanmorgen nog een poll bij het artikel wel of geen zwarte Piet maar nadat ie aangaf dat 92% voor was en slechts 8 % tegen hebben ze hem plots weg gehaald .
Wat een treurig krantje is het toch geworden .

Castor12 | 07-11-17 | 10:44

Ha, ik zag het ja. Te triest, ik heb zoiets ook al eens op vk.nl gezien met een ander topic, reageren de lezers niet links genoeg, halen ze de poll weg. Hilarisch en om te janken.

Nederlandser | 07-11-17 | 11:19

achterlijk schijtland is Nederland

teh_thuismus_ | 07-11-17 | 11:31

Dat wegwitten verdient m.i. een eigen topic, juist omdat het in geijkte patroon van braakmakend Nederland/het zogenaamd progressief establishment valt.
Ze beroepen zich op ‘Nederland/het volk/whatever wilt dit nu eenmaal, de oorspronkelijke norm wordt niet meer gedragen’ maar onderzoeken etc. die het tegendeel ondersteunen worden weggewist. Zie bv. de Abortus referenda in de jaren 70 (voorstanders krijgen alle steun van de media etc. maar toch halen de Dolle Minas maar zon 50k handtekeningen op, terwijl de zoveel mogelijk verzwegen en tegengewerkte mensen die gewoon de wet wilde handhaven in kortere tijd meer dan een half miljoen handtekeningen verzamelde - maar toch peuterde het OM etc. liever de neus).

Knoeperd | 07-11-17 | 13:14

Iemand van jullie wel eens als Piet verkleed geweest op een plek waar je eigen kinderen zijn? Ik wel, en dan is het toch verrekte handig als je je helemaal zwart schminkt want anders gaan ze echt wel herkennen en dan is het niet leuk meer. Trouwens, zo blijft het wel een feestje voor blanken, als je niet meer zwart mag zijn.

Hadena | 07-11-17 | 10:44

Klopt als een bus. Het is een vrij unieke eigenschap van de kleur zwart dat het gelaatstrekken en daarmee gezichtsherkenning verbergt, een nadeeltje van compleet zwarte Zwarte Pieten is/was dat bv. honden daar kriegelig van kunnen worden.

Knoeperd | 07-11-17 | 13:16

Ja,ja. Maar nog wel steeds Noord-Afrikaanse klederdracht. Dat heet cultural appropriation, Amsterdam. Laat die pieten eens heel snel een gewone spijkerbroek en sweater aantrekken, want deze witte karikatuur van een moslim is natuurlijk nog altijd uitermate beledigend en kwetsend. Leren jullie het nou nooit. Shame on you, Amsterdam!

KlunsJohannus | 07-11-17 | 10:41

Kleding is Spaans, niet Noord-Afrikaans. Een zogeheten pagekostuum.

De_Rokjesman | 07-11-17 | 12:16

In de 16e eeuw liep overigens de hele Europese adel en gegoede burgerij in dergelijke kleding, eigenlijk alleen in het formaat van de kraag en het codpiece zaten er echte verschillen.
Maar zoals boven gezegd speelt bij de nadruk op SPAANSE edellieden wellicht mee dat Spanje qua slavernij nu juist het beste trackrecord van die tijd had.

Knoeperd | 07-11-17 | 13:21

Het inmiddels verdwenen kruis op de mijter van Sinterklaas in Amsterdam maakt binnenkort een come back in de vorm van een islamitische symbool .

blauwe zander | 07-11-17 | 10:36

De enige juiste oplossing is natuurlijk ongeschminkte Afrikanen Zwarte Piet te laten spelen ( tegen betaling) dan zijn wij van dat hele linkse gedram af. Zwarte Piet kan en hoeft zich niet te schminken want is van nature al zwart. Dus de linkse kerk krijgt precies waar zij om vraagt: echte Zwarte Pieten als dienaren van een blanke Sinterklaas die hoog bovenop zijn paard zit en lachend naar de kinderen wuift.

Eendragtmaaktmagt | 07-11-17 | 10:34

Hoog boven zijn WITTE paard.

blauwe zander | 07-11-17 | 10:42

Ongeschminkte Afrikanen en met plezier werken is een contradictio in terminis.

Hendrikaatje | 07-11-17 | 11:35

Zwarte mensen bestaan niet van nature. Heel donkerbruin, tegen zwart aan maar nooit helemaal zwart.

Elessir | 07-11-17 | 13:07

Vreemd, nog niemand heeft tot een boycot van de Sinterklaasoptocht in Amsterdam opgeroepen.

Nou, bij deze dan maar: Ga niet naar de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. Zoek een leuke plaats in de omgeving de hoofdstad op waar nog wel Zwarte Pieten komen. Vaak is het in de kleinere plaatsen ook nog veel gezelliger.

Gaz21 | 07-11-17 | 10:30

Hier in het Noorden zijn vrijwel alle Pieten nog zwart!

Hunebedbouwer | 07-11-17 | 10:55

je zou er als echte zwarte piet heen moeten gaan

teh_thuismus_ | 07-11-17 | 11:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Amsterdam? Oh, dat is toch die open "inrichting"?

MoonBeebe | 07-11-17 | 10:28

Dus geen zwarte pieten maar lichtgetinte pieten. Ik weet niet of we daar blij mee moeten zijn. Ik veronderstel dat die het tegenovergestelde komen doen van "cadeautjes brengen"?

Haatgenerator | 07-11-17 | 10:24

Lol.

HaatbaardKnipper | 07-11-17 | 10:42

Homo-piet ? Pieternella? Allemaal uitsluiting van groepen! Over het christelijke kruisje van sint maar te zwijgen. Was de sint Armeniër? Is hij gevlucht naar spanje vanwege te veel liefde van de islam? Of zit ik te zwetsen zoals gewoonlijk? Stel ik te veel vragen? Ik hoop eigenlijk wel weer op de black panther einzatsgruppe nord. We moeten onze vieze gore fascistische uitkeringen en sociale huurwoningen verdubbelen.

rattenvanger XL | 07-11-17 | 10:23

Volgend jaar in dit feuilleton: de afschaffing van de Kerstmarkt, wegens 'niet meer passend in deze tijd'. Zoals in Parijs.

FustViking | 07-11-17 | 10:22

Als je doorgaat zoals je nu bezig bent, zul je een kinderfeest, het enige kinderfeest wat jaarlijks op 6 dec. wordt gevierd, naar de filistijnen helpen, en over 10 jaar zeggen ,,Wir haben es nicht gewusst''!
Blijf met je poten van dit feest af!

jasser | 07-11-17 | 10:20

Amsterdam.De stad van de verdwenen Joden.

komtdatschot | 07-11-17 | 10:20

Amsterdam where are your jews?

rattenvanger XL | 07-11-17 | 10:26

Ah kijk, in Amsterdam mogen blanke slaven wel...... Want de zwarte piet mag niet vanwege slavenarij en onderdrukking ? Waarom een blanke piet dan wel, is het dan ineens geen slaaf meer ?

Geen jeweetwel | 07-11-17 | 10:20

Misschien moeten we als Nederlanders een nieuwe hoofdstad van Nederland uitroepen. Amsterdam telt niet meer mee......

chrisjuh | 07-11-17 | 10:19

Weer Amsterdam als topic. Wat kan de rest van de Wereld nou schelen wat ze in Amsterdam doen of vinden. Amsterdam is toch steeds meer een beetje het trieste mislukte dorp dat graag een stad wilt zijn. Met net iets te veel low budget middle class toeristen.

sportschoen | 07-11-17 | 10:17

Je zal maar in Amsterdam wonen. Wat een kut stad. Niets Nederlands meer aan die stad.......

chrisjuh | 07-11-17 | 10:14

Och, ik lees 'Amsterdam' en mijn interesse is gedaald tot het absolute nulpunt. Scheelt een hoop irritatie!
Heeft U dat nou ook?

BadLieutenant | 07-11-17 | 10:12

Je verwachte het niet.Teletekst:
''Gezinnen met jonge kinderen verlaten
steeds vaker de grote stad.Landelijk
verhuist 14 procent binnen vier jaar na
de geboorte van het eerste kind,maar in
de grote steden is dat twee tot drie
keer zoveel,meldt het CBS.

Het percentage ligt voor de afgelopen
vijf jaar in Amsterdam op 40,in Utrecht
op 34.Uit Rotterdam vertrekt 28 procent
van de jonge gezinnen en uit Den Haag
27 procent.

Er is een groot verschil tussen mensen
met en zonder migratieachtergrond.Van
de gezinnen van Marokkaanse of Turkse
herkomst vertrekt minder dan 15 procent
van de jonge gezinnen uit de stad.

pga | 07-11-17 | 10:07

40 procent binnen 4 jaar na geboorte eerste kind ,dat wordt dus meer dan helft als je het bijvoorbeeld oprekt naar bijv 6 jaar.Moslims blijven ,straks worden de pieten dus helemaal niet meer uitgenodigd,probleem opgelost (*D'66 modus off*)

pga | 07-11-17 | 10:11

Dit is dus precies wat de islam wil. Dankzij de PvdA worden alle grote steden in NL pure islam steden waar de ongelovige Nederlander (inclusief de autochtone PvdA'er) niet meer getolereerd wordt.

moitambien | 07-11-17 | 10:19

Toegeven aan drammers heet in Amsterdam dus "afrekenen met discussie".

Janas | 07-11-17 | 10:07

Merkwaardige frame inderdaad.
Amsterdam rekent af met cultureel kinderfeest en geeft zich voorgoed over aan dramnegerts voor wie het nooit genoeg zal zijn.

de Voorzittert | 07-11-17 | 10:16

Dit is een verloren zaak. Het Sinterklaasfeest wat we al decennia vieren wordt vakkundig de nek omgedraaid door (zwartkijkers) nieuwkomers en de linkse vleugel.

BozePaarseMan | 07-11-17 | 10:05

Ben benieuwd wanneer het hele Sinterklaas gebeuren wordt afgeschaft en we overstappen op de kerstman. Misschien maar beter.... zijn we tenminste af van dit gezeik....

buicksquad | 07-11-17 | 10:05

Kerst is het volgende feest. Daar hebben de moslims weer last van, dat wordt het winterfeest of iets deugdelijks.

BozePaarseMan | 07-11-17 | 10:08

Stichting Sint in Amsterdam. "Ah leuk!" Een stichting. Die hadden we nog niet. Zucht.

Basil Fawlty | 07-11-17 | 10:01

Ja! Laten we de intocht van de hertog van Alfa vieren. Briljant!

wapster | 07-11-17 | 10:00

Alva. Alfa is volgens mij een goedkoop biermerk.

Koning BongoBongo | 07-11-17 | 11:14

Als "weldenkend" mens vindt ik dat zwarte piet ZWART moet blijven; anders kun je hem geen zwarte piet meer noemen.
Bij ons in het durp dus gewoon zwarte pieten!

meneer Q | 07-11-17 | 10:00

Noem hem Piet en je brein kan het weer aan

Bankzittert | 07-11-17 | 10:30

Leuk hoor, zo'n piet met een hefbrug op z'n harses.

BSE rundfunk | 07-11-17 | 09:59

Sinterklaas is niet meer wat het geweest is...

Agervic | 07-11-17 | 09:54

Ha, Nederland is niet meer wat het geweest is!

JI-HAAT | 07-11-17 | 10:41

Als onze hoofdstad de Hollandse cultuur afschaft/verloochent is het een kwestie van tijd voordat Nederland volgt...

RamondeM | 07-11-17 | 09:53

Valt wel mee. In tegenstelling tot wat de nieuwe amsterdammers denken is Amsterdam gelukkig niet maatgevend voor Nederland.
.
Logisch ook. Artikel 12 gemeenten doen er niet toe...

Parel van het Zuiden | 07-11-17 | 10:06

Ik ben bang dat je gelijk hebt. De media en bestuurders zullen er werkelijk alles aan doen om ook de rest van Nederland zo ver te krijgen. 'Zwarte piet ZAL en MOET veranderen' is het credo. Wie nu in hun ogen pro-zwarte piet blijft, behoort in hun ogen tot 'het domme volk', alle goede argumenten ten spijt.

Ledzep67 | 07-11-17 | 10:20

.... eerste keer 'in hun ogen' kan weg ;-)

Ledzep67 | 07-11-17 | 10:21

Amsterdam? Ik zou me pas zorgen maken als zoiets in een Nederlandse stad zou gebeuren. Het is verloren gebied, al die hipsters, studentjes, import-vee en al die andere multikulknuffelaars denken misschien dat die stad het middelpunt van het universum is maar de Nederlander weet wel beter. Het is meer een soort van Efteling voor volwassenen.

Alfred E. Neuman | 07-11-17 | 09:53

Mogen clowns ook niet meer wit geschminkt worden, trouwens?

Jos Tiebent | 07-11-17 | 09:52

Amsterdam vervangt de (vermeende) slaaf door de slavenhandelaar. En dan is het wel goed?
Kunnen ze daar trouwens niet een keer een referendum houden en zich zelfstandig verklaren? Dan zijn we er goedkoop van af.

Schmalz | 07-11-17 | 09:51

"Amsterdam rekent af met pietendiscussie". Hahaha, dat had je gedacht, maar dan overschat je de tegenstanders.

TheseDays00 | 07-11-17 | 09:51

Mag die hele zwarte piet discussie dit jaar overgeslagen worden? Het was al een verloren zaak vanaf het begin. Grote kans is wel dat hierna Sinterklaas ter discussie komt te staan. Deze zou best eens van kleur kunnen gaan veranderen.

salsaparilla | 07-11-17 | 09:51

De republiek blijft boeien, ze bakken het bruin en maken het bont. Dat ze daar nog zwart asfalt hebben en de zebra's nog zebra noemen. Er is nog veel te doen.

bolletje kaas. | 07-11-17 | 09:48

Ik ben ook tegen Zwarte Piet. Ik vind het niet kunnen dat negers als een positief rolmodel, kindervriend en allround vriendelijk en feestelijk persoon wordt geportretteerd. Iedereen weet toch dat negers precies het tegenovergestelde zijn? Dus stop deze zogenaamde "positieve discriminatie".

IslamPislam | 07-11-17 | 09:47

De vraag is, nu piet overduidelijk wit is geworden, of zwarte mensen nu ook piet mogen spelen of moeten ze zich wit schminken omdat het anders nog steeds racisme is?

Het probleem zit hem heulemaal niet in de zwarte pieten. Zwarte piet is een figuur die ook gespeeld wordt in landen waar alleen donkere mensen wonen. Het probleem zit hem in de te blanke Sint. Dat wordt de next target van de SJWlhbtzwrtn. Watch my words.

Nederlandser | 07-11-17 | 09:42

Inderdaad, de arme zielige neger wordt nu helemaal buiten het Sinterklaasfeest gehouden. Dat is pas racisme. De PvdA versie van "Nir vir Blanke". Schandalig!!

moitambien | 07-11-17 | 09:47

Cultural appropriation geldt dan zeker niet?

TheseDays00 | 07-11-17 | 09:52

PvdA levert al jaren Nederland uit aan iedere buitenlander die op hen wil stemmen.

moitambien | 07-11-17 | 09:41

Laat maar gaan... Vanmorgen was te lezen dat gezinnen massaal wegtrekken uit de grote steden. Over een paar jaar zijn de steden gewoon allochtone enclaves met in iedere wijk een moskee, no-go-zones, armoede en geweld. Dan kunnen de welwillende, nuchtere Nederlanders in de provincie gewoon Sinterklaas vieren zonder deze idioterie.

Bytemaster | 07-11-17 | 09:40

Die exodus uit de steden is al jarenlang aan de gang hoor. Veel van mijn oud-collega's, wat echte Rotterdammerts waren, zijn 20 tot 30 jaar geleden al vertrokken naar dorpen in de buurt oa Rhoon, Barendrecht of naar de Hoeksche Waard. Als je vraagt waarom krijg je steevast hetzelfde antwoord: "Je denkt toch godverredomme niet dat ik mijn kinderen laat opgroeien in die pleurisbende."

Alfred E. Neuman | 07-11-17 | 09:58

Was laatst weer eens in Noord. Wat een hellhole.

Voorjaarsmoe | 07-11-17 | 10:14

Sjors W. | 07-11-17 | 09:27

Niet direct, rustig maar. De drang naar een totale secularisatie komt door het onvermogen in het Westen om de islam te temmen. Terwijl met de andere religies die niet per definitie als een totalitaire ideologie geclassificeerd kunnen worden, wij al lang en breed afgerekend hebben. Het is waarschijnlijke noodzakelijke lafheid althans daar gaan we naartoe.

Desmoulins | 07-11-17 | 09:40

Ik mis de imam piet of ga ik te snel

rein9576 | 07-11-17 | 09:39

Het worden drukke tijden bij gamma en praxis op de verfafdeling want zwart is racistisch en nu moeten natuurlijk alle negers gewit worden want een neger wil niet racistisch zijn.

mia | 07-11-17 | 09:38

Ja maar, als ze dan eindelijk wit zijn dan zijn ze weer racistisch want wit=racisme.

moitambien | 07-11-17 | 09:43

En blijven volhouden "dan wordt het een feest waar iedereen in zich kan vinden". Net doen alsof de tegenstanders niet consequent stellen dat het hele feest sowieso racistisch is en de kleur niet uitmaakt. Ze kunnen moeilijk de stelling aannemen dat een zwarte piet een slaaf is en dat een witte piet opeens een slaaf is die wel prima is.

Vraag me ook af wat de volgende stap volgens hen is, alle liedjes met zwart erin kunnen dan toch ook niet meer.

een_mike | 07-11-17 | 09:38

Het is ongelooflijk dat de hoofdstad van Nederland wordt geregeerd door een stelletje politiek correct georiënteerde zielige linkse slapjanussen. Ik kan me slecht voorstellen dat de échte inwoners van Amsterdam hierop zitten te wachten.

F1802 | 07-11-17 | 09:36

Eens, zum kotsen hoe de wil van een minderheid wordt opgelegd aan de meerderheid. Hopelijk houdt de rest van het land vast aan onze zwarte pieten.

Nederlandser | 07-11-17 | 09:44

Don’t get it.
Handreds and hundreds less black faces this year in Amsterdam...
“It’s OK being white”.

wezen | 07-11-17 | 09:36

Prima voor die grachtengordeldieren en hun BN kornuiten, de rest zou uit de Efteling aan de Amstel moeten wegblijven, wegens besmettelijke racisme.
Laten we nu even terugkeren naar MeToo, of Why not me!

lanexx | 07-11-17 | 09:35

Kortom, ouders met gezond verstand gaan de stad uit om de stoomboot te zien aanmeren.

De Vrijlansier | 07-11-17 | 09:33

"Sint Nicolaas" is niet erg inclusief; in de islam bestaan er immers geen heiligen met de titel "sint".

Dat kruis op die meiter; kan daar geen halve maan van gemaakt worden?

Hebben negers eigenlijk wel lange witte baarden?

Een stoomboot refereert natuurlijk aan de periode van koloniale overheersing en slavernij.

alloctone kindertjes kunnen natuurlijk niet zo goed gedichtjes schrijven en voelen zich daarom (nog meer) uitgesloten van dit feest, bovendien zou de traditie om met iemand de draak te steken in gedichten er wel eens toe kunnen leiden dat iemand van een andere cultuur zich in zijn eer voelt aangetast.

maw, sinterklaas is een in-en-in racistisch niet inclusief, neo-koloniaal "feest" waar wij zo snel mogelijk herstelbetalingen voor moeten gaan regelen om al het aangedane leed te verzachten.

geenspam | 07-11-17 | 09:31

Zelf voel ik me buitengesloten omdat ik niet blij kan worden van het met een bot mes kelen van een lammetje.

Langshetrandje | 07-11-17 | 09:40

Geschiedsvervalsing!
Spaanse edellieden waren nooit onze knechten.
Wij waren hun SLAVEN!

keestelpro | 07-11-17 | 09:29

"Bijzonder is dat de 400 pieten dit jaar voor het eerst zullen rondlopen in pakken die de gemeente speciaal heeft laten maken. Tot nu toe werden de pietenpakken altijd gehuurd"

Dit is vooral bijzonder omdat de gemeente blijkbaar extra geld over had om deze capitulatie door de strot te duwen kosten wat het kost. Want de hoeveelheid geld die hier nu ingestoken is maakt het nog minder waarschijnlijk om volgend jaar ineens wel weer terug te gaan naar het oude.

Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen nog naar deze intocht gaan kijken... de zwarte pieten haters die komen niet en de mensen die echt van het sinterklaasfeest houden evenmin. Beide groepen wijken wel weer uit naar een locatie waar wel een normaal sinterklaasfeest is.

Arijane | 07-11-17 | 09:28

"... omdat de gemeente blijkbaar extra geld over had om deze capitulatie door de strot te duwen..."
Je start gewoon een grijze campagne.Hoe moeilijk kan het zijn? Soort van verzetsstrijders, Soldaat van Multikul, lekker romantisch!

Schoorsteenveger | 07-11-17 | 09:33

ze hebben die pakken waarschijnlijk in bangla desh laten maken door kindertjes lekker goedkoop .

kaalkopje | 07-11-17 | 21:07

Amsterdam rekent helemaal niet af met de discussie, maar zwengelt die aan. In de provincie blijft Piet zoals-ie was, en hij werd in het nieuws al "de klassieke Zwarte Piet" genoemd. Tweespalt dus, om de boel bij1 te houden. Want de boel, dat is het multiculturele experiment dat in de grote steden, met name Amsterdam, nog steeds, tegen wil en dank, overeind wordt gehouden, met geheime grijze campagnes en met openlijke hulp van de NPO.
De scherpslijpers zullen, als ze op jacht willen naar racisten, nu de provincie in moeten trekken,, door berg en dal, door bos en hei, als' frisse, kordate Wandervögel, aangevoerd door de Grünbergs, Simonsen, Kwinsies, Bergmannetjes, Dekkers en Wekkers. in gelid en met een stevige tred, onder het gezang van romantische liederen over multikul, solidariteit en black achievement. Wil de witte man, en wil de witte vrouw even achter in de zaal gaan staan, als op het schouwtoneel de nieuwe wereldorde wordt gepresenteerd? En snel een beetje, ja? Het onbegrip moet die wereld uit, en wat begrip is, en wat onbegrip, dat is er bij jonge studenten en studentes al ingeramd. Absoluut cultuurrelativisme, gedicteerd door enge schrijvertjes, journalistjes, wetenschappertjes, opiniemakertjes en andere romantici.

Schoorsteenveger | 07-11-17 | 09:28

Zodra de lieden die je noemt de ring uitkomen verdwalen ze en moeten ze een Uber bellen om terug binnen de veilige grachten gebracht te worden.

Sjors W. | 07-11-17 | 09:32

Sjors W. | 07-11-17 | 09:32
Via de achterdeur van GroenLinks moeten ze toch nog wel aan wat gedetailleerde kaarten uit de Stasi-tijd kunnen komen? Sterk verouderd, uiteraard, maar we hebben het hier over een eeuwenoude traditie, dus dat moet nog wel kunnen.

Schoorsteenveger | 07-11-17 | 09:37

Vreemd fruit.

Koonkluk Huis | 07-11-17 | 09:27

Laat ze die fratsen maar lekker in dat 020 dorp houden daar, hier in het midden van het land dompelen we de pieten nog in een emmer pek om ze zwart te houden. Daarnaast gaan ze dit jaar de stoel van de Sint dragen, terwijl hij erop zit.

RenHoek | 07-11-17 | 09:26

Hoe zit het met de geschiedenis van deze types? Gelukkig schijnen in de meeste plaatsen nog wel Zwarte Pieten te komen. Het wordt allemaal erg verwarrend voor de kinderen. Maar die zijn waarschijnlijk nog aan het bijkomen van de verschrikkingen van Halloween.

Mannes | 07-11-17 | 09:26

@GeenAccount | 07-11-17 | 09:09

Komt door het onderwijs en de MSM.
Compleet murw gebeukt daar.

Desmoulins | 07-11-17 | 09:25

Kap er dan helemaal en bedenk een anders feest.
Dit is pure verminking.

Lewis | 07-11-17 | 09:25

Er is weinig Nederlands aan Amsterdam.

Dutch_Holland | 07-11-17 | 09:23

Echt zoooo lelijk die halfgeschminkte pieten.
Dan zien kinderen gelijk dat het mensen zijn.
Dan zien je gelijk dat die Piet de buurman is of de juffrouw van de andere klas.
Dan is er niks geheimzinnigs meer aan. Sint en Pint zijn toch een soort sprookjesfiguren, geen mensen.

:(

Angelina-a | 07-11-17 | 09:23

Zwarte Piet was al even dood daar, ze hebben hem alleen nu pas begraven.
Waar blijft die muur?

Desmoulins | 07-11-17 | 09:22

I don't give a fuck. Het is een sint en dat is religieus en wat mij betreft stoppen ze sowieso met alles wat een link heeft naar een religie. Dus weg met kerst, pasen, hemelvaart, sinterklaas, ramadan, jom kippoer.. als je het wil vieren, prima. Doe maar thuis maar val mij er niet mee lastig en bovenal, gebruik niet mijn belastingcenten om überhaupt er iets mee te doen. Ik ben wel benieuwd wat al dat geneuzel in december kost. Geef mij gewoon een paar tientjes terug, dan ga ik wel met wat vrienden eten en biertjes drinken op zelfgekozen vrije dagen.

deministerpresident | 07-11-17 | 09:22

Heeft niks met de islam te maken. Ik moet gewoon niks hebben van welke pedo-religie dan ook. Val me er niet mee lastig

deministerpresident | 07-11-17 | 09:28

Wat let u om gewoon door te werken op christelijke feestdagen?

Hendrikaatje | 07-11-17 | 11:23

Niks.. ik werk graag met kerst. Dubbel betaald en lekker rustig op de werkvloer.

deministerpresident | 07-11-17 | 11:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las 'Commandopieten'. Dat lijkt me eigenlijk wel wat.

Mesmer | 07-11-17 | 09:21

Daar heeft een paarse broekenbedrijf weer goed aan verdiend. Manmanman.

Basil Fawlty | 07-11-17 | 09:21

Ik zie het gebeuren... doek wordt opengetrokken en een kerel krijst: 'Ik geef jullie, de Spaanse edelman piet!!'

Applaus uit zaal

(Weer makkelijk 150 k verdiend).

RenHoek | 07-11-17 | 09:28

140k schijnt het tarief te zijn :-))

Basil Fawlty | 07-11-17 | 10:02

Hoe gaat het eigenlijk met pat condell, paul watson nigel farage, hirshi ali ? om er maar een paar te noemen. Op mijn zolderkamer ontvang ik alleen geenstijl & dumpery

am*dam | 07-11-17 | 09:21

Leuk, alle kinderen herkennen dus massaal hun buurman, schoolmeester, neef en vader. Over vijf jaar gelooft geen kind meer in dit feest en is het helemaal klaar.

Captain Pervert | 07-11-17 | 09:21

Je zal maar een echte zwarte Zwarte Piet zijn. Wordt je nu gewoon keihard uitgesloten. Wat een discriminatie.

Dima Beeline | 07-11-17 | 09:18

In een dorp twee dorpen naast mijn geboortedorp kwam een (ik geloof) Sri Lankaanse man wonen. Die hoorde via zijn kinderen over Sinterklaas en Zwarte Piet en heeft zich enthousiast om mee te doen in zijn nieuwe land aangemeld.

Heel gek, hij had ook vrij snel een lokale baan en sociale aansluiting. Het lijkt wel alsof als je aangeeft mee te willen doen, je mee mag doen.

Sjors W. | 07-11-17 | 09:30

En volgend jaar moeten er nog 15 verschillende genderpieten bij om het helemaal te overdrijven.

Dr. Yamato | 07-11-17 | 09:17

Waarom is het nog steeds geen probleem dat ze PIET genoemd worden. Het zou toch ook best wel Rachid, Achmed of Mohamed kunnen zijn!

artie | 07-11-17 | 09:17

Piet B. klinkt beter !

Hebbiehemookweer | 07-11-17 | 09:20

Die dan met oud en nieuw dan bruine vuurpijlen afsteken doet.

Hebbiehemookweer | 07-11-17 | 09:25

Bij de reclame van Oud Amsterdam, droom ik vaak weg over de stad Amsterdam. De sfeer in de reclame geeft me altijd een warm en nostalgisch gevoel. Helaas is de bittere realiteit dat Amsterdam een fragiele, oude dame is met borderline. Amsterdam was ooit een thuishaven voor iedereen die nergens anders geaccepteerd werd. Nu accepteert Amsterdam zijn eigen tradities niet meer en is het verworden tot een stad waar men heilige huisjes afbrandt en een kruistocht tegen het andere heilige houdt, de goedheiligman.

Ik hoop dat iedereen die anti zwarte piet is, hier weer problemen mee heeft en er teveel een VOC feest van zien. Eigenlijk zou niet Sinterklaas maar Michiel de Ruyter op de stoomboot moeten staan.

mghammer | 07-11-17 | 09:16

Amsterdam was altijd al kut en is alleen maar meer kut geworden.

IslamPislam | 07-11-17 | 09:42

Was vroeger een gezellige stad. Humor lag op straat. " thuishaven voor iedereen" mooi gezegd en klopt ook helemaal. Inderdaad,Michiel de Ruyter op de Amsterdamde driemaster de Pollux bij het NoordZuidHollandskoffiehuis inhalen!

Eendragtmaaktmagt | 07-11-17 | 10:27

Hoi papa/ buurman/ juf!
Waarom dit in Amsterdam en op tv misschien kan, maar nooit in kleinere gemeenschappen...

Bert Konterman | 07-11-17 | 09:16

Komen er ook jihadi-pieten? Hoofddoekpieten? Burkapieten? Het moet natuurlijk wel een goede afspiegeling zijn van de samenleving anders voelen bepaalde mensen zich achtergesteld.

Julia | 07-11-17 | 09:15

Culturele genocide dus. Eenieder die hieraan meedoet registreren en vervolgen!

Wikipedia: "It involves the eradication and destruction of cultural artifacts, such as books, artworks, and structures, and the suppression of cultural activities that do not conform to the destroyer's notion of what is appropriate."

VeelTeSteil | 07-11-17 | 09:14

Prima. Het maakt de kinderen echt helemaal niks uit welke kleur Piet heeft.

Lowdown | 07-11-17 | 09:14

Nee totdat ze zien dat Pieten gewoon schoolmeester Bert of neef Jos zijn.

Captain Pervert | 07-11-17 | 09:22

Het gaat erom dat er beweerd wordt dat het Sinterklaasfeest racistisch zou zijn, als je het vanuit dat oogpunt bekijkt is het onterecht dat Zwarte Piet niet zwart meer is!

JI-HAAT | 07-11-17 | 09:38

Het is inmiddels al een aantal jaren, mede door de social media kanalen, een heet hangijzer. Zwarte piet kan niet, is discriminatie. Jaren lang zijn zogenaamde actievoerders heel erg druk met zoveel mogelijk in de media terecht te komen. Jammer genoeg werken de media hier dan ook al jaren aan mee. Het kinderfeest is pure racisme.

Vorig jaar waren er de gekleurde pieten, stroopwafel pieten etc. Nu het dit jaar dan eindelijk eens wat rustiger lijkt te worden, komt onze “favoriete” krant ( AD ) 3 dagen achter elkaar met berichten dat de discussie dit jaar wel eens kan gaan overwaaien, want de goedheiligman komt aan in Friesland. En ja, dat is voor sommige actievoerders wel 2 uur rijden hè!

Nu, vanmorgen, weer een bericht op de Facebook pagina van het AD, wederom van dezelfde columniste over het feit dat de gehele discussie wel eens zou kunnen gaan overwaaien…

Wat mij betreft heb je hier dan ook gelijk voorgoed de discussie mee gesloten. Als jij je gediscrimineerd voelt ( al jaren ) dan doe jij er alles aan om dit tegen te gaan. Als racisme aantoonbaar is ga je er voor vechten en dan maken die 2 uurtjes auto rijden niet uit.

Er kan dan ook maar 1 conclusie worden getrokken: De actievoerders zijn alleen maar uit op aandacht en het hele racisme verhaal rammelt aan alle kanten.

En het AD probeert er met alle (a)sociale macht alsnog weer een discussie van te maken..

Crosskabouter | 07-11-17 | 09:13

Precies... +1

Paaldanseres | 07-11-17 | 09:19
-weggejorist-
ttype | 07-11-17 | 09:13

Boeit dat?.. Amsterdam hoort toch niet meer bij Nederland.

ttype | 07-11-17 | 09:13

Doe eens een beetje modern mensen! Deze piet lijkt genoeg op zwarte piet dat kinderen het verschil niet zullen merken. Gewoon een feestje bouwen en niks aan de hand.

Bankzittert | 07-11-17 | 09:10

Dag oom Bert! Waarom heb jij een zwarte pieten pak aan?

Captain Pervert | 07-11-17 | 09:24

Denkt u dat het hierbij blijft, het is toch nooit genoeg dus hakken in het zand

Bokito ergo sum | 07-11-17 | 09:33

Weg met moderne mensen.

Koning BongoBongo | 07-11-17 | 17:10

Amsterdam? Who gives a f#ck?
Ik ben niet zo van de oogkleppen, heb ze niet, maar wat zou ik ze graag willen hebben wanneer ik in Amsterdam moet zijn zodat ik niet volledig geconfronteerd word door het totale verval van de eens zo mooie vrije stad.

forecastle | 07-11-17 | 09:10

Er loopt een item op de BBC World Service waar men niet verder wil gaan dan de signalering van een vermijdbare maar fascinerende etno-specifieke oversterfte vanwege ontbrekende donor-organen binnen een keur aan etnische groepen.

Blanke organen blijken te worden afgestoten vanwege niet-maakbare biologische eigenschappen. Een mooie uitdaging voor onze ShapeShiftende cultuurrelativisten, dergelijk biologisch ingebouwd racisme kan niet geaccepteerd worden.

kindapaas | 07-11-17 | 09:09

Nee zit in je genen.

rattenvanger XL | 07-11-17 | 10:11

@rattenvanger
De overtuigde relativist neemt daar geen genoegen mee en streeft naast culturele - ook naar genetische gelijkgeschakeling. Het is niet alsof daar niet al eerder onderzoek* naar is gedaan tenslotte.

*Dr. Mengele

kindapaas | 07-11-17 | 10:43

Ik voel me gekwetst door lantaarnpalen, omdat lantaarnpalen enorm lijken op opgestoken middelvingers. Iedereen heeft me al uitgelegd dat lantaarnpalen niets met opgestoken middelvingers te maken hebben, maar ik ben nou eenmaal een drammer die van geen ophouden weet. Mag ik nu ook een podium?

jekalemoeder.nl | 07-11-17 | 09:09

Als je claimt dat het witte licht discriminerend is, dan kun je meeliften bij ene Sil...

h3* | 07-11-17 | 09:15

Bent u zwart? vrouw? gehandicapt? lgbtabcdefgi?jklmonpqrestuvwxyz? niet-christelijk? proficiat, dan kan u gebruik maken van het privilege ter gekwetsten. Indien u echter een witte hetero christen man zonder handicap bent, dan is deze lantaarnpaal inderdaad een middelvinger naar het patriarchaat, en naar u.

boertige_bokkerijder | 07-11-17 | 09:22

Asfalt, dat gitzwarte asfalt met witte lijnen erop is zo verschrikkelijk discriminerend.... Ik lijd hier echt onder.

RenHoek | 07-11-17 | 09:31

Amsterdam aanklagen vanwege vernietiging van UNESCO werelderfgoed. Daar hoort de zwarte piet namelijk bij.

Masteryu | 07-11-17 | 09:08
-weggejorist-
topsporter | 07-11-17 | 09:08

De neger terroriseert Amsterdam.

topsporter | 07-11-17 | 09:08

Sinds mijn kinderen groter zijn zijn wij gestopt met dit kinderfeest.Hoef ik ook niet meer 2 keer in december cadeautjes stress te hebben. Ik vind het wel triest dat de overheid zwicht voor druk van een paar verongelijkten en totaal niet luistert naar de gemiddelde Nederlander.

xiuxiu | 07-11-17 | 09:07

Goh. Zal ik eens met een bus talkpoeder over straat gaan lopen en die bij elke neger in het gezicht strooien met de mededeling dat hij zich moet aanpassen?

Jos Tiebent | 07-11-17 | 09:07

Goud voor Amstelveen. Geen zinnige Nederlander gaat toch naar die nep-pieten met zijn kinderen?

Kiwi45 | 07-11-17 | 09:07

Als de halve Bijlmer niet eens weet wie zijn eigen vader is, dan kun je moeilijk opkomen met hordes zwarte mannen die wel leuk omgaan met kinderen. Gezien nog maar 30% van de geboren kinderen in Amsterdam, autochtone Hollander is, is het in Amsterdam al zwart genoeg. Wie zit er anno 2017 te wachten op een Turkse bisschop uit Mira die over de middellandse zee komt aangewappert, met in zijn kielzog een zooitje dobbernegers, die hier in Nederland witte busjes gaan huren om in de rondte te rijden ?

Mogge GS, nu eerst koffie.

netniet | 07-11-17 | 09:07

Is er ook een boeit-me-geen-zak Piet?

Mather | 07-11-17 | 09:05

De echte Amsterdamse 'hulp-sinterklazen' moeten hun inkopen maar "in de provincie" gaan doen. Dan leren de SJW-regenten het gauw af.

Guido | 07-11-17 | 09:04

Het ergste hieraan is toch wel dat 'de rest van Nederland' hier dus aan mee moet doen op den duur. Flikker toch om met je linkse Randstad bullshit.

XverderNix | 07-11-17 | 09:03

Al jaren met de kids naar onze eigen Sinterklaas intocht met echte ZWARTE pieten. Hier in de provincie, wonen tenminste nog weldenkende mensen t.o.v. de zwaar gekwetste multiculti eikeltjes in de grote steden. De Tv staat hier VERPLICHT UIT. Wij maken ons eigen Sinterklaas journaal. Geen ge-emmer en gezeik over kleuren, protesten, gekleurde, roetveeg, dj, of commandant diversiteitspieten, maar gewoon een ouderwets feest voor jong en oud met echt zwartjoekele van Pieten.. Dat moesten meer mensen doen.

Daarentegen is de NTR/NPO volledig van de pot gerukt... op alle fronten. Een groot stelletje zielige gekwetsten. Gewoon... tv uit, niet kijken... dan dalen de kijkersaantallen vanzelf. Ik wens alle nog gelovige kids een fijne eigen Sinterklaas intocht.

Paaldanseres | 07-11-17 | 09:03

Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de polder - waar wel eens lacherig over wordt gedaan - is het niet anders. Deze zinloze discussie wordt door de media in stand gehouden en door niemand anders. Ook in huize Renhoek gaan we naar een intocht met gitzwarte pieten en laten we het Noord-Koreaanse staatsjournaal met dito intocht uit. Daarnaast koop ik niet meer bij de Hema of Albert Heijn. Jullie verkloten mijn feest? Dan geen inkomsten. Zo makkelijk is het.

RenHoek | 07-11-17 | 09:31

Roetvegen zijn toch niet van deze tijd? Beter maak je ze koolmonoxidevergiftiging bleek.

minnenman | 07-11-17 | 09:02

Gewoon helemaal niet meer naartoe gaan, hebben ze hun zin én lekker de kerstman erin halen met z'n arreslee!!

BoerinFrance | 07-11-17 | 09:01

Laatste beetje Amsterdam is door Cohen en van der laan volledig naar de Kloten geholpen.

beau van rtl | 07-11-17 | 09:00

Ze zijn nog de hoofddoekPiet, de Boerkapiet en de HalalPiet vergeten. Volgende fase in Amsterdamioten: Sinterklaas op een geit. De. intergratie kan worden afgerond en discussie hierover is klaar.

Point11873281 | 07-11-17 | 09:00

Kameel. Een kameel zal het zijn en idd niet dat verschrikkelijke roomwitte paard.

Dr. Blechtrummel | 07-11-17 | 09:30

De Jihadpiet die Sineterkuffar de strot afsnijdt. Leuk thema voor multiculti Sint film, met Vara subsidie?

HaatbaardKnipper | 07-11-17 | 10:24

Zullen we anders gewoon internationaal aansluiten bij de kerstmangekte? Voor- en tegenstanders van zwarte piet hebben beide zinnige punten genoemd en het interesseert me geen zak meer wat er gaat gebeuren. Het verveelt me al jaren dit.

haat | 07-11-17 | 08:59

Dat was ook de bedoeling van de zeikers, iedereen murw maken zodat we dan maar zouden toegeven. Wachten is nu op het volgende waar ze over gaan zeuren en zaniken.

2voor12 | 07-11-17 | 09:02

Nooit kapituleren. Nooit.

HaatbaardKnipper | 07-11-17 | 10:28

Ach ja de bekende postmoderne moord door plotse overvloed van variaties en bastaardisaties. In de entertainmentsector is het tenminste nog winstbejag, het pure geld. In de non-profit is het de emo-score en de shaming die de kassa van het goedgevoel bij een enkele elite doet rinkelen. De massa volgt de toon meestal wel.

GeenAccount | 07-11-17 | 08:58

...'Ook is er een opmerkelijk verschil te zien tussen gezinnen met en zonder migratieachtergrond...' Ja opmerkelijk hè. Waarom denk je überhaupt dat al die jonge gezinnen de stad ontvluchten? Zou het iets te maken kunnen hebben met het feit dat allochtone gezinnen steeds meer beginnen te domineren? Dat het talrijke kroost op straat de dienst uitmaakt? Dat de voertalen Turks en Arabisch zijn, waardoor de gezinnen 'met een Nederlandse achtergrond' zich een vreemde in eigen land voelen? Niet echt de ideale plek om je Nederlandse kind op te voeden hè? Wél de ideale plek om je Turkse of Marokkaanse kind op te voeden!

Zenzeo | 07-11-17 | 09:08

Dat klopt, de binnenstromende (vooral Westerse) buitenlanders daar hebben geen binding met de oude Hollandse Piet met dubieuze en ietwat verwarrende trekjes. Amsterdam wordt steeds meer een IJland maar vormt aan de andere kant ook een netwerk van soortgelijke steden waar een nieuw soort (vaak ook jong) internationaal en interraciaal mens zich prettiger voelt. Mij zul je er ook niet veel zien hoor maar logisch van Amsterdam is het wel. Zij zorgt voor zichzelf zo.

GeenAccount | 07-11-17 | 09:09

@ GeenAccount: een soort Koudenhoven Kallergi kolonie dus. Over dubieuze trekjes gesproken. Woon zelf in Amsterdam maar van een stroom ' vooral Westerse buitenlanders' is hier niets te merken. Overspoeld door Moslimtuigh en andere roetveegtypes met een gemeenschapelijk kenmerk: parasiteren.

HaatbaardKnipper | 07-11-17 | 10:38

En dan ook nog 3 Andreaskruizen op zijn cape..!! IAMdewegkwijtindezekutwereld..!!

Mayan | 07-11-17 | 08:57

In Amsterdam en menig andere grote stad zullen de alternatieve pieten wellicht geen probleem zijn, maar in ons dorp, waar de jongens en meisjes van de voetbalclub als pieten actief zijn, is de magie natuurlijk meteen weg als de kindertjes in een oogopslag de buurjongen of het buurmeisje herkennen.

FrankVeer | 07-11-17 | 08:57

Is er al een referendum onderweg voor een nieuwe hoofdstad van dit ooit zo mooie en fijne land...?

Air van Boven Dorens | 07-11-17 | 08:57

strak plan, ik schaam mij mijn ogen uit mijn kop voor 020

K.Zak. | 07-11-17 | 09:01

kan er geen Muur omheen , je zal er maar wonen in dat linkse gekkenhuis ,waar de idioterie opgedrongen wordt door een Stelletje wegkijkende bakfietsidioten

geeratz8217 | 07-11-17 | 09:13

Amsterdam. Wonen daar nog Nederlanders dan ?
Ik hoor net dat de stad een witte vlucht kent, jonge blanke gezinnen gaan daar allemaal pleite.
Nederlander beschouwen dat als een verloren plek.

K.Zak. | 07-11-17 | 08:56

CBS zegt hier niet de getallen per land dus blijft een vraagteken:: "In 2016 vestigden 30 duizend mensen zich vanuit het buitenland in Amsterdam. De Indiërs waren de grootste groep, gevolgd door migranten uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Alle andere landen in de top 10 zijn West-Europese landen".

GeenAccount | 07-11-17 | 09:16

Ja joh en al die vluchtelingen gaan in rook op.
Daar zit de aanwas, kom mij nou niet met die onbeduidende cijfers.

K.Zak. | 07-11-17 | 09:26

40% van de jonge blanke Nederlandse gezinnen verlaten A'dam ( Volgens AT5) natuurlijk vanwege de toename van legale en illegale import. De autochtone Nederlanders zijn al ruim in de minderheid vooral in Oost,Noord en West. Om over Zuid-Oost maar te zwijgen: is volledig Afrikaans geworden. S'avonds branden er kampvuren op straat.
De rijke blanken bevolken Zuid en het Centrum maar krijgen nu Chinese buren... die betalen de hoofdprijs. Amsterdam huilt waar het eens heeft gelachen.... een heel toepasselijk lied.

Eendragtmaaktmagt | 07-11-17 | 10:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Anders gaat de toerist je nog voor racist uitmaken en dat moet ten alle tijden voorkomen worden.

Stijlloze nick | 07-11-17 | 08:54

Laat dat nieuws dat nederlanders allemaal racisten zijn zich vooral in Afrika verspreiden.

2voor12 | 07-11-17 | 09:01

OK, Amsterdam en Den Haag zijn hopeloos verloren en afgeschreven, maar wanneer is het mis gegaan in Meppel of all places ???

Vesta | 07-11-17 | 08:53

Als protestant ageer ik tegen d everheerlijking van een katholieke priester. Uitbannen die vent.

bas ooms53686289 | 07-11-17 | 08:53

Nog even geduld, dan zijn alle Christenen van de kaart geveegd.

SlimmeBelg | 07-11-17 | 09:14

Zolang zwarte piet maar blank blijft, vind ik alles prima.

Gabr | 07-11-17 | 08:52

whiteface

LibertasSimplex | 07-11-17 | 08:51

...'Amsterdam rekent af met Pietendiscussie'... Ja daar zijn ze in Amsterdam goed in, in afrekeningen. In het criminele circuit bijvoorbeeld, of in het kritische filmmaker-circuit. Zó'n lieve stad... Er lopen daar nu ook vast alweer heel wat 'lieverdjes' rond die graag willen 'afrekenen' met het nieuwe gezicht bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar. En de bevolking van deze stad zal heel correct de andere kant opkijken...

Zenzeo | 07-11-17 | 08:51

Amsterdam, de stad die zich als eerste overgaf.

Cor Netto | 07-11-17 | 08:51

en de meeste ....... heeft verraden

ikdenkwat | 07-11-17 | 10:06

Ikdenkwat: met hulp van Abraham Asscher. De opa van jeweetwelwelkeLodewijk.

HaatbaardKnipper | 07-11-17 | 10:21

En dan ook nog met de 3 andreaskruizen op zijn cape...!!!! IAMhopeloosverdwaaldindezekutwereld

Mayan | 07-11-17 | 08:51

020 stad voor en door landverraders

zwaanshals | 07-11-17 | 08:49
-weggejorist-
Kanniettegenkritiek | 07-11-17 | 08:54

Het leuke aan het kinderfeestje is dat er twee figuren verschijnen. Een oude man die alles weet en een (of meer) wat grappige en acrobateske helper(s). Samen delen ze snoepgoed en cadeautjes uit.

Deze figuren zijn onherkenbaar vermomd. Zo weten ze niet dat sinterklaas Oom Hugo en Zwarte Piet eigenlijk tante Sjaan die heel raar doet.

Maar ja, dankzij mensen die hun eigen minderwaardigheidscomplex projecteren op een geschminkte clown en deugers die vinden dat de hele wereld daar rekening mee moet houden, is de lol nu wel van het feestje af.
Zwarte Piet is de buurman of die betaalde acteur - je kent 'm wel.

Rommelende Onderbuik | 07-11-17 | 08:49

"Ik heb een hekel aan alle zwarte, dus ook zwarte piet" aldus de echte racist. Ik bedoel maar.

ikdenkwat | 07-11-17 | 08:49

Ja, in de zomer gaat diezelfde racist op vakantie naar de zon om bruin te worden. Ik kom er niet uit.

quigg | 07-11-17 | 09:26
-weggejorist-
Donkersloot | 07-11-17 | 08:49

Als je kinderen wijsmaakt dat Piet zwart is van het roet (en niet als roet) dan moet ie er ook uitzien zoals je eruitziet als je door de schoorsteen kruipt. Een chocoladebruine piet met knalrode lippen past niet bij dat verhaal.

JTKDM | 07-11-17 | 08:47

Ervaring met door de schoorsteen kruipen?

SnartBlirdetRagnarok | 07-11-17 | 11:24

*hoe je eruit zou zien

JTKDM | 07-11-17 | 12:12

Dus zwarte pieten horen er niet meer bij omdat ze zwart zijn. Best wel discriminerend.

Masteryu | 07-11-17 | 08:46

Misschien kunnen we volgend jaar Catalaanse pedro's verwelkomen?

Sandronique | 07-11-17 | 08:46

In Catalunya gewoon sint en zwarte piet.Idioten in Amsterdam.
Toen mijn kleinkinderen een keer in Sinterklaastijd en Nederland waren en een handje kreeg van Zwarte Piet en Sint, ohhh die glunderende gezichtjes. En mijn kleinkinderen zijn Spaans, maar we hebben ze dit feest geleerd met video.,,Sinterklaas in Nederland.

gato | 07-11-17 | 09:17

Amsterdam? Ligt dat niet in België dan?

Morris Stockwood | 07-11-17 | 08:45

Gelukkig blijft de Sint een blanke man die deze halfnegers bevelen geeft.

Willemdrie33 | 07-11-17 | 08:45

Ha ha ha ha! Ja die zijn ze vergeten!
De blanke goedheiligman hoog te paard wuivend naar de massa terwijl zijn clowneske nep-Pieten zijn bevelen uitvoeren! Touché!

Eendragtmaaktmagt | 07-11-17 | 10:05

Spaans cultureel erfgoed wordt nu belachelijk gemaakt. Maar ja, dat zijn geen klaagnegers.

Lex Trumbauer | 07-11-17 | 08:44

Meanwhile geeft één of andere Jihad-imam - in GB veroordeeld voor kindermishandeling - jonge kinderen met harde hand Koranles in Rotterdam, uiteraard in het Arabisch. In dit land gaat zoveel mis, ik zou niet weten waar te beginnen. Maar gegeven dit doelgerichte optreden van de onverschrokken bestuurders van Amsterdam denk ik dat we het lek uiteindelijk wel boven krijgen.

MickeyGouda | 07-11-17 | 08:44

Het maakt mij geen reet uit of zwarte Piet obese, transgender, vegetariër of weet ik veel wat is.
Als ie maar ZWART is!!!
Die roetveegpieten zien er gewoon niet uit, man.

Manus Olie | 07-11-17 | 08:44

De echte schoorsteenvegers zijn ook binnen een mum van tijd 100% zwart dus het slaat ook nog eens nergens op. Dit zijn asbakvreetlosers, geen Pieten.

vanBarchum | 07-11-17 | 09:33

Niet te vergeten de allomgeprezen: ik-heb-nog-maar-9-zeteltjes-over-but-thats-okay pieten.

echt_links | 07-11-17 | 08:44

Partij van de Afrikanen... letterlijk + nog wat Turken....

Eendragtmaaktmagt | 07-11-17 | 10:08

De intocht is in Friesland dit jaar. Daar ziet over het algemeen 99% van de bevolking het liefste normale zwarte pieten. Dus ik ben benieuwd.

Oeloeboeloe | 07-11-17 | 08:43

Snap wel dat er geen zwarte pieten zullen zijn.

Oeloeboeloe | 07-11-17 | 08:45

Nederland heeft 020 al lang afgeschreven en met van aartsen is het compleet.

van stampij | 07-11-17 | 08:42

Ja dat belooft inderdaad veel goeds ...

De_Ware_als_het_ware | 07-11-17 | 09:05

Juist ja. Laten we gelijk ook de adolfpiet en de nazipiet invoeren, die hebben ons land tenslotte ook bezet.

Zoiets | 07-11-17 | 08:42

"Een volk dat voor tirannen zwicht...."

Bierspier | 07-11-17 | 08:41

Ik vrees dat het licht in A'dam en R'dam al gedoofd is. Is er behoorlijk donker geworden..

Eendragtmaaktmagt | 07-11-17 | 10:10

Geenstijl, aub stoppen met nieuws uit Amsterdam. Ze zijn daar volledig de weg kwijt en dat weten we. Baaie dankie

theo-is-dood | 07-11-17 | 08:40

Ach Amsterdam.... altijd fout geweest. Kozen aan het begin van de 80-jarige oorlog al partij voor Spanje en zaten zich lekker vol te vreten terwijl 20 km verderop de mensen krepeerden tijdens het beleg van Haarlem. Hoe NSB wil je ´t hebben?

drs kwenie | 07-11-17 | 11:16

Wat een goeie BM was Eberhard toch. Ziehier zijn erfenis....

pibasso | 07-11-17 | 08:40

Hou toch op over die Van der Laan... PvdA...72 jaar linkse politiek in A'dam. Uitsluitend Partij van de Afrikanen burgemeesters... zie hier het resultaat. De oorspronkelijke blanke Nederlander verlaat de hoofdstad in ijltempo...

Eendragtmaaktmagt | 07-11-17 | 10:12

Dus het is voor mensen van afrikaanse komaf verboden mee te doen als Zwarte Piet?

2voor12 | 07-11-17 | 08:40

Yep. Uitsluitend als je je als spaanse inquisitie voor wil doen.

Worajai | 07-11-17 | 09:24

En dan vinden ze het gek de kloof tussen Nederlanders en buitenlanders groter aan het worden is

Mich2007 | 07-11-17 | 08:40

Vraag eens aan je kinderen of ze een fuck geven? Zo nee, einde discussie.

jawor36 | 07-11-17 | 08:40

Super goede vergelijkingen wel

jawor36 | 07-11-17 | 09:18

Het is een ver-mom-ming. Roetvegen maskeren niet dat meester Fred meester Fred is.

Captain Pervert | 07-11-17 | 09:26

Dit soort praktische problemen lijken mij met enige creativiteit niet onoverkomelijk, Pervert. De meester van basisschool A is piet bij basisschool B en vice versa.

Uiteindelijk gaat het er met name om dat mensen blijkbaar niet zo goed tegen verandering kunnen.

jawor36 | 07-11-17 | 10:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Gezellig, de Spaanse Inquisitie-Piet. De 80-jarige oorlog is een zwarte bladzijde in de geschiedenis die het slavernijverleden doet verbleken (pun intended).

Kapitein Stijlvol | 07-11-17 | 08:39

Volgend probleem: waar haal je voldoende witten vandaan om piet te spelen in Amsterdam?

Repetitive Beats | 07-11-17 | 08:39

¡ Goeie !

Vesta | 07-11-17 | 08:57

Het is nu dus officieel : Het laatste stukje Nederlandse traditie is gesloopt !

wattenstaafje | 07-11-17 | 08:38

Ja iedereen stop met Sinterklaas en dan moeten we allemaal op Halloween als zwart piet verkleed gaan.

acess | 07-11-17 | 08:47

Slechts vir blanken zo te zien. Mijn neef gaat het nog moeilijk krijgen hij speelt elk jaar zwarte piet, hij is alleen zwart. Gelukkig woont hij in een gat op de Veluwe

Bokito ergo sum | 07-11-17 | 08:38

Volgens de policolor maggie in Amsterdam iig niet meedoen. Is voorbehouden aan spaanse oorlogsmisdadigers, schijnt het.

Worajai | 07-11-17 | 09:22

Gelukkig woon ik niet in Amsterdam, ook niet in de randstad. Maar gewoon op het platteland, in een dorp. Ben benieuwd wanneer ze de amsterdamse pieten hier gaan invoeren, lol.

Drunken_Pumpkins | 07-11-17 | 08:38

Nooit. Ik woon in het zo'n dorp en het verzet is groter dan 75 jaar geleden tegen de Blitzkrieg van Hitler.

Captain Pervert | 07-11-17 | 09:28

en in elk andere stad of dorp is ZP gewoon zwart... moet je dat weer gaan uitleggen aan je kind... waarom de pieten in A'dam er anders uitzien! ;-)

bArAbAts | 07-11-17 | 08:36

Bill Cosby werd beroempt omdat er in zijn tijd alleen maar witte mensen sitcoms waren. Het zal mij benieuwen hoe lang het duurt eer men begint te klagen dat er alleen maar witte mensen een Piet met een kleurtje (behalve zwart) spelen. Want ja, nu wordt er wéér een groep buitengesloten.

PrakkerT | 07-11-17 | 08:36

Witte strepen op het gezicht en toelaten. Of is dat racistisch?

TasThee | 07-11-17 | 10:05

@PrakkerT
BC: De misbruik Piet, een relatief nieuw verschijnsel

kindapaas | 07-11-17 | 10:45

Wat ik me afvraag is wat het volgende is. Ze hebben tenslotte weer gewonnen, weer een barriere weggenomen, maar ik denk niet dat ook maar iemand erop rekent dat het nu genoeg is. Want het is nooit genoeg...

Dus, wat moet er nu weer weg?

Opslag Medium | 07-11-17 | 13:44
▼ 1 antwoord verborgen

Nou daar gaat het mysterie van de Zwarte Piet. Voortaan gaat het gewoon om Ome Koos die een bijbaantje heeft en er een heel jaar door de kinderen over te horen krijgt. Het mysterie van Zwarte Piet is juist waar het om ging. FUCK YOU AMSTERDAM!

vanBarchum | 07-11-17 | 08:36

Prima om Piet zwart te houden maar maak er dan echt een "duivels" persoon van in plaats van een negroide karikatuur met rode lippen en oorbellen. Volgens mij is dat de enige manier om iedereen tevreden te houden.

hondsdolle baas | 07-11-17 | 08:34

a la Krampus dus

hondsdolle baas | 07-11-17 | 08:36

Het probleem is juist dat we iedereen maar tevreden willen houden. Gaat niet lukken, moet je niet willen. Zwarte Piet is zwart, en met zwart is niks mis. Klaar. Vind je dat niet leuk? Jouw probleem.

Kiwi45 | 07-11-17 | 09:12

In den vaart Amerikaans georiënteerde volkeren zullen we maar denken #

william7055 | 07-11-17 | 08:34

Tja, slachtoffers van de inquisitie kan en mag men dus ongegeneerd wel kwetsen.

hoochee | 07-11-17 | 08:33

My thoughts exactly. Net zoals je de Naffers niet kwalijk schijnt to mogen nemen dat ze eindeloos veel negers tot slaaf hebben gemaakt en gecastreerd.

Worajai | 07-11-17 | 09:20

Amsterdam? Is er nog relevant nieuws te melden Pritt stift?

Tuborg øl | 07-11-17 | 08:32

Saudi arabie, paradise papers ...

am*dam | 07-11-17 | 08:34

uranium one, clinton, donna brazile, fusion gps, etc...
maar daar hoor je nooit over.

Pimp my Voortuin | 07-11-17 | 09:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken