Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wild Geraas II. Zwarte Piet is echt geen negert

Dure maand, november. Kadootjes voor de koters, grote bestellings alvast voor de kerstdiners en de weekjes all inclusive op een Canarisch Weiland zijn ook al hoogseizoen. Maar mocht u nog een paar eurietjes over hebben voor de crowd fund van Wild Geraas, Part Deux. Dan graag. Documentaire-maker en Sinterklaas-deskundige Arnold-Jan Scheer blijft volharden in zijn queeste naar de herkomst van Zwarte Piet. Volgens Scheer is de zwartgemaakte pietermans vuistdiep in onze eeuwenoude paneuropese koeltoer verankerd, en heeft Ons Kinderfeest helegaar niets met rasiesme blackface slavernij te maken. De docu's van Arnold-Jan worden door de MSM daaromook stelselmatig genegeerd, dus een vriendelijk verzoek of u weer ff bruin wilt trekken. Namens de waarheid, alvast dank.

Steun een Europees immaterieel erfgoed van de mensheid van onschatbare  waarde. Met een unieke Nederlandse variant.  Steun Wild Geraas 2.0 en kijk op www.wildgeraasdefilm.nl Start van de crowdfunding via Cinecrowd op 4 november 2017, zodat het  Sinterklaasfeest niet verder gecensureerd kan worden en ontvang later de  DVD Wild Geraas deel 2: Reizen met de duivel.  Wild Geraas wordt een serie, gaat internationaal en laat de 'discussie'  achter zich.  Ontdek meer op de website www.wildgeraasdefilm.nl

MOTIE VAN OPHOEPELING. NU!

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
klinkklaar | 03-11-17 | 11:29

Geen enkel mens is zwart van zichzelf. Piet is zwart van de roet.

ogeon | 03-11-17 | 10:54

Zwarte Piet is deel van onze cultuur en moet pikzwart blijven. Zij die dit oeroude fenomeen proberen te beschadigen door het valselijk trachten te linken aan racisme moeten zich kapot schamen en dienen bespot te worden voor hun kwaadaardige acties.

kempenaer | 03-11-17 | 10:49

Het feest mag best wat kleine aanpassingen. Ik kan mij best voorstellen dat zwarte piet gevoelig ligt onder sommige van onze bevolking. Als ik donker zou zijn geweest had ik daar misschien ook we moeite mee. Ook de oude liedjes zoals: " .. hij is zo zwart als roet, maar bedoeld het toch wel goed.." en ".. zijn knecht staat te wachten.." Het feest mag best met de tijd mee veranderen. Zwarte Piet heet gewoon voortaan Piet en Piet heeft alleen vegen op zijn gezicht van de schoorsteen. Opgelost toch!!

jatheïst | 03-11-17 | 10:45

Wat een onzin. Piet is zwart als roet. Dat jij er een slaafse neger in ziet, zegt vooral veel over je eigen vooroordelen.

kempenaer | 03-11-17 | 10:51

Ik had het anders nooit geweten, maar dankzij de antipieterts is het nu duidelijk, zwarte of halfzwarte Pieten zijn gewoon vieze ongewassen viespeuken.

mallekater | 03-11-17 | 07:23

Toen ik klein was, hadden zwarte pieten in boeken nog dikke lippen en waren de pieten op tv dom en onhandig. Ik vind dat zwarte piet moet blijven, maar die wanhopige zoektocht naar een alternatieve verklaring voor wat duidelijk slaven van de bisschop waren vind ik lachwekkend.
Waarom niet gewoon zeggen, ja het waren ooit slaven, ja ze werden rascistisch afgeschilderd, maar dat was de tijdsgeest. De moderne piet is slim en een volwaardige partner van de sint. punt uit, volgende

lieverdeauddanreaud | 03-11-17 | 07:02

Zwarte piet op de lijst van wereld erfgoed!

Hetvolkspreekt! | 03-11-17 | 06:24

Ik zie het als de Nederlandse verwerking van het Europese slavernijverleden, op een luchthartige, typisch Hollandse manier, met verbinding naar eerdere eeuwenoude tradities.

De Moorse edelman staat met zijn 'afvoeren naar Zuid-Spanje' symbool voor de slavenhalers die ook de Europese kusten overvielen.

Pas met het Engels/Nederlandse bombardement op Algiers in 1816 kwam er wat rust in de handel in blanke slaven met name door de barbarijse piraten.

De figuur Zwarte Piet werd als knecht -dus niet als slaaf- opgevoerd in Schenkman's boekje in 1850, weliswaar 34 jaar na dat belangrijke keerpunt maar nog geen 3 jaar na de voltooiing van Frankrijks inname van Algerije.
Lees evt over de barbarijse slavenhandel en.wikipedia.org/wiki/Barbary_slave_t... en over de Franse verovering en.wikipedia.org/wiki/French_conquest....

Plausibel genoeg voor mij gezien de tijd en de aanwijzingen in het Sint- en Pietverhaal.

Ik vind dat wij ook recht hebben op een bij onze volksaard passende herdenking van die rottijd, ook al zijn we overwegend mindergekleurd.

sockpuppet | 02-11-17 | 22:34

gewoon negeren die onzin en gewoon doorgaan ... oeps zei ik nu negeren..? racist!!

bowlfabriek | 02-11-17 | 22:18

Even zoeken naar een stukje "Zwarte Piet en Surinamers": Wat Curaçao betreft, was er in 2014 (volgens onderstaand bericht van Een Vandaag) "amper discussie". Het enige tegengeluid kwam uit "blanke hoek"."

" Amper Zwarte Pieten-discussie op Curaçao

Terwijl Nederland op zijn kop staat vanwege de Zwarte Pieten-discussie, het ontlokte zelfs de Raad van State een uitspraak, maakt op Curacao niemand zich druk om het uiterlijk van Zwarte Piet.

De Pieten worden nog steeds zwart geschminkt en Sinterklaas is nog steeds een leuk feest zonder discussie. De traditie is door de Nederlandse kolonisten naar het eiland gebracht en wordt nog steeds groots gevierd. Toch klinkt er wel een kritisch geluid over de rol van Zwarte Piet, maar die komt uit een onverwachte hoek: van de voornamelijk blanke, Nederlandse school.

Vanavond in EenVandaag doet de Nederlandse Eveline Wouters haar verhaal. Zij woont 3 jaar op Curaçao en vindt dat de racistische Zwarte Piet moet stoppen. Wouters is een petitie gestart om Zwarte Piet van de school van haar kinderen te weren.

Antropologe Angela Roe verklaart vanavond in EenVandaag waarom Zwarte Piet nog zo populair is op Curaçao. ‘Mensen leggen de link niet omdat ze niet met hun verleden bezig willen zijn.’" www.startpagina.nl/v/feestdagen/sinte...

Surinamers maken er geen probleem van. Juist weer zo'n zeikmuts uit Nederland gaat de Surinamers wel even vertellen wat en goed of fout is. Typisch Birkenstock-gezeik van zich vervelende westerse vrouwtjes. Hup dames, doet eens echt gaan werken.

Ruikbaard | 02-11-17 | 20:46

Die Eveline Wouters komt volgens mij wat peper in haar noot tekort.

mamalookabooboothere | 03-11-17 | 12:09

DAt gezeur over Piet is een randstaddingetje. Bij ons in het Oosten is niemand daar mee bezig: PIet is hier gewoon zwart. Gelukkig.

Poes Fiep | 02-11-17 | 19:44

Je stemt Omtzigt.
Je krijgt Grapperhaus.
Grapje van het CDA.

medusa324 | 02-11-17 | 19:34

Ik denk dat de analyse correct is. Deze wereld-vreemde dinosauriër heeft nog minder politiek talent dan de helft van Teeven of vdSteur en wel een hoofdpijnministerie.
Een aanslagje, een bonnetje of een ander schandaaltje... Hij zal een keer of twee drie gedekt worden en dan is ie weg.

Rommelende Onderbuik | 02-11-17 | 20:04

Hij moet toch weg vanwege Anne Faber. Zit er nog maar een paar maandjes en dan is ie exit.
Het grappige is dat hij politiek zo dom is dat iedereen in het kabinet dit al weet .. alleen hijzelf nog niet.

Hetvolkspreekt! | 03-11-17 | 06:27

Kunnen we de discussie nu eens achter ons laten.
Zelfs in het hyper-hypocrite anti-black-facing-bolwerk van de VS gebeuren dit soort zaken.
Oom trekt een kersmanpak aan, vult die met een kussen en plakt een witte baard op met kerstmis om cadeautjes uit te delen.
Niet om dikke of oude mensen belachelijk te maken.
Maar gewoon om kinderen te verrassen zonder herkend te worden.
That's all there is.
De rest is projectie en voor eigen rekening van de zielige, pathologische klagers.

Rommelende Onderbuik | 02-11-17 | 19:01

Grapperhaus is de eerste minister die gaat vallen..... binnen een maandje of 3. Die van defensie is de volgende.

Oepsie1234 | 02-11-17 | 18:50

Zwarte Pieten komen uit Spanje, hebben een roe om mee te slaan en een zak waarin ze kinderen ontvoeren. Dat is toch met grote zekerheid geen slaaf? Kijk je in de geschiedenis dan kom je uit in Spanje bij de verovering van Spanje door de Moren (moslims). Deze Moren waren net als zwarte piet zwart als roet. Het waren moslims die in Spanje jihad voerden. En in de jihad mag je slaven maken in het gebied dat je veroverd hebt, kinderen kun je meenemen in je zak, dat worden gewillige slaven. Deze Moren namen dus kindslaven mee. De historische zwarte piet is dus een slavendrijver, en helemaal geen slaaf!

IJStengel | 02-11-17 | 18:24

Ja, weet je... Het is een beetje een eind-19e eeuwse verdichting.
Maar laten we het zo zeggen: als er slaven mee bedoeld waren tot uitdrukking te brengen, dan waren ze vast geketend en hadden ze niet de kleren aan van een 17e eeuwse edelman.
Het is een praktisch dingetje. Dat je niet om HUgo herkend die zich als Zwarte Piet heeft verkleed en dat die zonder dat ie ook een keer gek kan doen.
Totaal geen intentie om zwarten belachelijk te maken of slavernij te cultiveren.
Echt ridicuul. Als de zwartman zich gepersiflageerd voelt is het erg vervelend en daar kunnen we best wat aan doen, maar om er zo'n aanstoot aan te nemen. Er zijn ergere dingen in de wereld. s14-eu5.ixquick.com/cgi-bin/serveimag...

Rommelende Onderbuik | 02-11-17 | 19:54

't Is toch weer kemerkend voor de machthebbers. Of ze weten er geen reet van af of ze negeren gewoon de waarheid zo het hen uitkomt. Of gewoon te beroerd om zich enigszins in de materie te verdiepen.

Gezien hun positie behoren, nee moeten ze dat wél doen, gezien hun belangrijke (of men dat nu wil of niet accepteert) in een nationaal debat.

Bij dhr. Grapperhaus lijkt het erop dat de man gewoon te weinig culturele bagage bezit en nooit verder heeft nagedacht of gezocht naar bredere verklaringen van het fenomeen Zwarte Piet.

Hij voelt zich wel betrokken bij bepaalde instituties die zich bezig houden met muziek, gezien 's mans cv, maar dat is te weinig, naar het blijkt.

Ook blijkt hij gezien blog een genegenheid te hebben t.a.v. boeken. U weet wel, m.n. vroeger twee harde stukken karton o.i.d. met een bundel papier ertussen; op dat papier letters, woorden, zoals u ze kent van het beeldscherm. (Curieus, maar waar!)

Kennelijk in eerste instantie achter de deugbrigade aangelopen en daarna nooit meer omgekeken. Klakkeloos aannemen van iets waarvan je denkt dat het wel positief op je zal afstralen of helemaal niet nagedacht, dat kan ook natuurlijk.

Hij dient zich veel beter te informeren aangaande Zwarte Piet, want het zal op zijn bordje komen, want de janknegers, treurnegerinnen, de huilbruinen en de licht-schokolade getinte historisch benepen medemensen zullen niet nalaten om aandacht te vragen voor hun slachtofferschap.

Eigenlijk allemaal zorgwekkend gezien zijn huidige positie als minister van Justitie & Veiligheid

(Ik heb het even niet over die wijziging van de naam van dat ministerie ( "aan de mensen benadrukken")* en het daarmee nodeloos verbranden van ons geld; alleen al daarvoor verdient hij een Auto-da-fé uit te voeren, maar dat is een ander verhaal)

Tschüß, Evocatus
* Nederlands meneer Grapperhaus, Nederlands, fatsoenlijk Nederlands spreken, s.v.p!

Evocatus | 02-11-17 | 18:04

Mensen ongefundeerd van racisme beschuldigen omdat ze Zwarte Piet leuk vinden zijn neo-facisten want zondebok zoeken. Grapperhaus is dus in mijn ogen een fascist. Ik neem de volledige verantwoording voor bovenstaande verklaring dus GS is niet verantwoordelijk.

knerf | 02-11-17 | 17:49

Je zou denken dat de voor- en tegenpieten na die paar jaar alle argumenten wel een keer hadden gehad. Maar nee hoor. Op naar twee maanden gemierenneuk op de vierkante centimeter tussen de “racisme!” en “ons land gaat naar de klote!” dramaqueens.

GroenGrasBijBuren | 02-11-17 | 17:26

Zwarte Piet heeft niets met blank of neger te maken hij is gewoon zwart van het roet uit de schoorsteen.
Ik snap niet waar die zwart smoelen het recht vandaan halen om de huidskleur van zwarte Piet op te eisen.

botbot | 02-11-17 | 17:20

Nou, het het is 'zwart als roet'. Althans dat zingen we luidkeels. Houdt in dat hij gewoon zwart is. Maakt verder ook niets uit. It's oke to be black.

BozePaarseMan | 02-11-17 | 17:54

Negers zijn bruin.

ogeon | 03-11-17 | 10:57

Dit lijkt toch steeds meer op een elitair Randstad-kabinet. Voor een minister van het CDA, toch de partij van de christelijke traditie, is dit een vreemd standpunt. Maar hij heeft het gezegd toen hij nog niet in het kabinet zat en dan mag het ....

Mannes | 02-11-17 | 17:17

Heb deel 1 gefund, zou een dvd krijgen, zou online beschikbaar zijn, wacht nog steeds.

Henri-Bardouin | 02-11-17 | 17:14

Wat heeft slavernij met huidskleur te maken? Er zijn ook blanken als slaven opgepikt en naar het midden oosten gegaan. Slavernij is niet ok, huidskleur is niet relevant. En als slavernij niets met huidskleur te maken heeft, is er dus ook geen probleem met zwarte piet. Of met witte piet. Of bruine piet.

kloopindeslootjijook | 02-11-17 | 16:57

Dit alles er vanuit gaande dat me het zich toestond een ander mens als slaaf te bezitten, ongeacht de huidskleur.

kloopindeslootjijook | 02-11-17 | 17:07

Ik ben er voor de zwarte Piet te vervangen door de boze Sylvana. Het is immers toch traditie dat boze Sylvana elk jaar weer boos wordt vanwege Zwarte Piet.

lingo star | 02-11-17 | 16:52

Kunnen we Grapperhaus niet gewoon Herr Flick (von der Gestapo) noemen, want zo'n kop heeft hij wel een beetje. En ook de functie. Met z'n sleepnet.

Wachtmeester R | 02-11-17 | 16:49

Ik dacht dat Herr Flick met z'n rechterbeen sleepte... Grappenhaus zou niet misstaan als Kampcommandant of (kaal)hoofd van de SD.

Eendragtmaaktmagt | 02-11-17 | 16:57

Ik vind hem dan toch meer op von Schmallhauzsen lijken. Heeft ook een sleepbeen, dat had iedereen van de Gestapo. Als je geen sleepbeen had kon je ook niet bij de Gestapo komen.

beau van rtl | 02-11-17 | 17:05

Wat een " elitaire" kale bal gehakt deze Grappenhaus. Zwarte Piet is racisme,maar het is wel goed dat IS strijders = terroristen en nekafsnijders van o.a.Christenen,afkomstig uit NL ( en Marokko) hier terug mogen komen voor een "goed gesprek"...!!! Deze kale neer vertegenwoordigd de Gristen Democratische Appel. Wat een SCHANDE voor het CDA dat zij zo'n abjecte linkse "gristen" tot minister gebombardeerd hebben. Het is gedaan met onze veiligheid. Straks wordt Zwarte Piet ook nog VERBODEN!!!! Oprotten met deze gristelijke volksverlakker.

Eendragtmaaktmagt | 02-11-17 | 16:44

Kan iemand mij uitleggen waarom deze documentaire nooit belicht is in de media? Nieuws(z)uur, pauw, telegraaf, nrc, nhd, metro etcetcetc. Maar wel die van sunny bregman?

dk-- | 02-11-17 | 16:43

Ironie of u maakt gewoon een grapje?

Psst, let even op, s.v.p., het is Sunny Bergman en Rutger Bregman.
Graag gedaan, Evocatus

Evocatus | 02-11-17 | 18:10

kunnen we niet eens ophouden met dat gezeik en gewoon het compromis van met roet besmeurde gezichten accepteren? (van beide kanten dus). Zwarte lippen, oorbellen en kroeshaar is gewoon een karikatuur van een neger en daar kan een documentaire over 1000 jaar oude heidense feesten niks tegen in brengen. Als je gewoon iedereen zwart maakt zonder die andere kenmerken hebben de tokkies een zwarte piet en hebben de Sylvana's niets meer om over te janken. Ongelooflijk dat dit nu al jaar in jaar uit zo moeilijk is voor mensen om op te lossen terwijl het zo fucking simpel is.

Quantum Suicide | 02-11-17 | 16:41

Nee

dk-- | 02-11-17 | 16:44

Dus Pipo de clown en alle andere clowns met witgeschminkt gezicht, rode lippen, rode neus en oorring is een karikatuur van de witmens?

knerf | 02-11-17 | 17:53
-weggejorist-
benjeallanggek | 02-11-17 | 16:32

GS, stop eens met reclame maken voor dat kudtboekje van Grapperhaus, of hebben jullie er geld voor gekregen.

beau van rtl | 02-11-17 | 16:30

De racisme discussie tijdens een voorafgaand aan Sinterklaas is allemaal opgezet door George Soros en consorten. Deze documentaire wordt dus kapot genegeerd door de media en bevooroordeelde domme mensen

dk-- | 02-11-17 | 16:29

Haha, pure cultural appropriation dus van al die zeurnegerts, die eigenlijk dus niets van doen hebben met die hele Sinterklaas en Zwarte Piet!

BadLieutenant | 02-11-17 | 16:19
-weggejorist-
rijk | 02-11-17 | 16:17

NATUURLIJK is zwarte Piet geen neger; zij zijn vrolijk, goedgekleed, netjes, gul, hardwerkend, gemotiveerd, knechten ipv slaaf, eerlijk en zitten nooit bij opsporing verzocht. Zwarte Pieten niet nee. Dus ik heb werkelijk geen flauw idee waar bepaalde beroepsklagers als Quinsy en Sylvana overeenkomsten zien of zich druk om maken...

Tutanchamon | 02-11-17 | 16:09

Hmm, u vergist u enigszins historisch gesproken. Er was een tijd dat Piet een verschrikking was, dreigend met zak en roede. In wat oudere kinderboeken is hij een behoorlijk boeman; slechts gul met straf en lang niet vrolijk.
Salut, Evocatus

Evocatus | 02-11-17 | 18:13

@Evocatus; ik leef in het nu. Ik heb het over de Zwarte Pieten van de afgelopen 40 jaar en over de negers van de afgelopen 40 jaar. Historisch gezien was U vast ook een onderdrukker of slavendrijver maar van blijven hangen in het verre verleden is nog nooit iemand wijzer geworden. Mijn vergelijk hierboven blijft staan; ik heb nog geen enkele zwarte Piet bij opsporing verzocht gezien (wel 90 % getinte criminelen) en hardwerkende eerlijke vrolijke negers heb ik nog nooit in de buurt van Sinterklaas gezien. DAAR ging het hier om. En als je dat niet snapt of ziet kun je toch perfect terecht bij de PVDA/VARA/JOOP/D66 ? Ze zullen je met open armen ontvangen.

Tutanchamon | 03-11-17 | 21:14

Die zwarte demonen hebben natuurlijk de bedoeling angst te verwerken. Uit de tijd dat je in het donker terugkwam van het jagen of hout verzamelen en door een donker bos moest. De bomen rond de plaggenhut konden in de najaarswind vervaarlijk kraken. Je deed dan geen oog dicht. Niet voor niets was dat verwerkingsproces in de winter.

Dat er nu een vruchtbaarheidsritueel ritueel in gezocht wordt is niet te rijmen met het oorspronkelijk feestje in de lente als de eieren gelegd worden en mens en dier aan het paren slaan.

bodemloos | 02-11-17 | 16:02

Deze tekst kwam voorbij op FB:

Zie ginds komt de stoomboot uit Spanje weer aan....
( het woord "zie" kan als uiterst kwetsend worden ervaren door visueel gehandicapten (al zullen die dit waarschijnlijk niet lezen) en dient dus vervangen te worden door "ervaar" o.i.d. Daarnaast is het onacceptabel om het over Spanje te hebben voor de Catalanen, dus daar moet een oplossing voor worden gezocht, net als voor het fenomeen " stoomboot " want iedereen weet dat deze zeer milieu belastend is.)
Hij brengt ons Sint Nicolaas, ik zie hem al staan...
( Het "hij" van de stoomboot is onmiskenbaar genderspecifiek en dient vervangen te worden. ps. de milieu-onvriendelijke boot moest toch al weg, wellicht vervangen door "milieuvriendelijk genderneutraal voertuig"? "Sint Nicolaas" is een uiting van een Christelijke traditie en als bijgevolg ongewenst. "zie" (zie hierboven) moest al weg (i.v.m. visueel gehandicapten).
Hoe huppelt het paardje, het dek op en neer...
(dieren horen in de vrije natuur en zijn er niet om trucjes te doen (huppelen) en al helemaal niet op eerder genoemde boot. Een exces dat men vroeger ook wel zag in dierentuinen en circussen. Past niet meer in 2017. Helaas.
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer...
(Mag in principe nog wel, al suggereert het een continu wisselende windrichting. (milieu effect of veroorzaakt door de vervuilende gassen van de stoomboot?) Hier dienen een milieu-effectrapportage en een risicoanalyse voor opgemaakt te worden. Tot de gevolgen bekend zijn, voorlopig geen wimpels. Ook omdat de niet nader genoemde kleur van de wimpels weleens voor verkeerde beeldvorming zou kunnen zorgen.)
Zijn knecht staat te lachen en roept ons reeds toe...
(Knecht is denigrerend, weinig respectvol voor lager opgeleiden en suggereert een arbeidsongelijkheid die onacceptabel is. Het zogenaamde lachen (zonder humoristische context) kan als als een teken van verminderde intelligentie worden uitgelegd. Het zogenaamde "roepen" is door doven en slechthorenden niet of nauwelijks mee te krijgen en hierdoor onnodig kwetsend. Dit dient vervangen te worden door een passend alternatief.)
Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe...
(Door zoet aan lekkers te koppelen onstaat een onjuist beeld. Het is juist zoetigheid (lees suikers) dat voor obesitas en hart- en vaatziekten zorgt. Door uitgerekend het woord "zoet" te verwarren met "lief" of "braaf" onstaat een verkeerd beeld. Voorstel: A: wie zoet eet, krijgt obesitas (waarschuwend) of B: wie braaf is krijgt een wortel (beloning)). ( p.s.: eerder werd "snoeptomaatje" voorgesteld maar de koppeling tussen snoep (slecht) en tomaat (goed) is ongewenst in deze)...
Oh lieve Sint Nicolaas, kom ook eens bij mij...
(Absoluut uitgesloten. De koppeling van een katholieke heilige en het woord "komen" roept bijzonder ongemakkelijke beelden op van seksueel misbruik in de breedste zin des woords en is daarom "no go"!)
En rijd dan niet stilletjes ons huisje voorbij...
(Het woord "huisje" doet onrecht aan mensen die zich geen huis kunnen veroorloven (waaronder veel alleenstaande moeders) en die noodgedwongen in een flat of appartement wonen. "Ons Huisje" is in deze context (vaak) onbewust bedoeld als eigen bezit en dus onnodig grievend voor huurders of niet-huizen bezitters.)

Eshek | 02-11-17 | 16:00

Ik denk dat de NPO daar wel wat mee kan. Een frisse kijk op het kinderfeestje!

bodemloos | 02-11-17 | 16:09

Lol!

benjeallanggek | 02-11-17 | 16:35

Brilliant!

knerf | 02-11-17 | 17:54

Ik zag bij stargate dat het valse goden zijn.weet je het ook weer.

rein9576 | 02-11-17 | 15:59

Linkse mensen willen die docu's helemaal niet zien, ik denk dat ze het niet eens kúnnen zien, letterlijk niet kunnen, één of ander verdedigingdmechanisme zal in werking treden.

Bokito ergo sum | 02-11-17 | 15:59

Klopt. Ken iemand die vond wild geraas een mening en die van sunny bregman een feit. Hoezo selectief

dk-- | 02-11-17 | 16:45

Misschien moeten we maar echte negers gaan gebruiken voor de zwartepieten rol. Heb je dat gezeik over racisme ook niet meer......

chrisjuh | 02-11-17 | 15:59
-weggejorist-
rijk | 02-11-17 | 16:21

Racist.

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 16:49

Uitstekend idee. Er komen er elke dag voldoende in Italië aan. Om vast goed te integreren o.a.in ons land kunnen deze zwarte Zwarte Pieten cadeautjes rondbrengen en scholen bezoeken.

Eendragtmaaktmagt | 02-11-17 | 16:55

De Nederlandse soevereiniteit, cultuur en identiteit ligt onder vuur om de EU-verkwanselaars en de bijbehorende diversiteitsinquisitie te faciliteren, en leidt uiteindelijk tot een maatschappelijke kaalslag en een niet te harden leefklimaat waarbij de voormalige sovjetunie gunstig afsteekt als een gezellige picknick. Kom in verzet!

De Briemusketier | 02-11-17 | 15:53

De liberaal gristelijke Swamp heeft hier de macht gegrepen. Die Gedanken Polizei komt eraan onder Grappenhaus. Wilders heeft helaas geen medestanders behalve bij de FvD misschien.De komende 4 jaar wordt er stevig geïntegreerd lees geïmporteerd en ons land overgoten met een vette gristelijk/liberale diversiteitssaus.
Inderdaad " kom in verzet". Nu of nooit( meer).

Eendragtmaaktmagt | 02-11-17 | 17:05

We zijn zo hypocriet, andere culturen vinden we altijd prachtig en die moeten ongeschonden blijven al snijden ze kutjes kapot maar de onze niet. Wilders wil minder Marokkanen dan wel moslims en wordt berecht, Japan wil liever geen nieuwe moslims verwelkomen en daar hoor je de politiek niet over, ze vinden het prachtig prima als ze maar handel kunnen drijven. Als je dan al een standpunt hebt wees dan consequent.

Patje2011 | 02-11-17 | 15:49

Wild Geraas deel 1 heb ik al gezien en ben zeer benieuwd naar deel II. Zou iedereen eens moeten zien. Zowel de voorstanders die veelal onwetend zijn, als de tegenstanders die er van alles en nog wat bij halen..
Jammer dat dit niet op TV wordt uitgezonden, want dat zou die debiele discussie in een compleet ander daglicht zetten.. daarbij levert deze documentaire ook nog eens een mooi en interessant stuk geschiedenis over ritten, folklore, geloof in zowel Nederland, Europa en zelfs wereldwijd..

A-Safari | 02-11-17 | 15:47

Zwarte Piet was dus geen neger ,maar door al dat gedoe denk ik bij elke neger die ik nu zie gelijk aan zwarte Piet.

blauwe zander | 02-11-17 | 15:47

Er zijn overeenkomsten. Bijvoorbeeld.. een grote zak.

RickTheDick | 02-11-17 | 15:55

Voor 'racisme' gelden een aantal vereisten, zoals bij alle verwijtbare delicten er voor iets verwijtbaars criteria bestaan.
Wat is racisme (?)
Met name als iemand op basis van diens 'ras', of stereotypische raskenmerken, wordt benadeeld en achtergesteld ten opzichte van mensen zonder die typische raskenmerken.
Oké.
En zou dat ook het geval zijn bij een symbolisch verzonnen figurant in een kinderfeest als Sinterklaas en Zwarte Piet?
Wordt Sinterklaas 'iets' in de zin van racisme jegens de Zwarte Pieten verweten, ookal heetten die 'knechten'(?), nee.
Wordt de Nederlanders, die het Sinterklaasfeest vieren, 'iets' in de zin van racisme jegens de Zwarte Pieten verweten (?), en het antwoord is wederom néé.
Van álle Nederlanders, die het Sinterklaasfeest vieren, is juist bekend, dat Zwarte Piet in geen enkel opzicht 'vernederd' wordt, of 'geminacht' wordt, of 'bespot' wordt.
Integendeel, Zwarte Piet is eigenlijk de leukste rol in vergelijking met die van Sinterklaas, want Zwarte Piet is stout (leuk voor de kinderen), en Zwarte Piet is uitdagend 'n beetje eigenwijs-zelfstandig.
Nergens wordt in de Zwarte-Piet-traditie, de Zwarte Piet diens rol gekleineerd en bespot, of belachelijk gemaakt. En nergens wordt veralgemeniserend, discriminerend, of racistisch gedaan over de betekenis van Zwarte Piet.

Zonder kennis over de maatschappelijke discussie over Zwarte Piet zou men daarom veel meer verwachten, dat elke in Nederland aankomende buitenlander / medelander / met gepigmenteerde huid, dat elke neger zéér ingenomen zou zijn met het bestaan en bekend zijn van de zwarte medemens in een traditie, waarin die zwarte Piet ook zeer gewaardeerd wordt en met allerlei vormen van humor omgeven (Aart Staartjes kan u daarover informeren)
Gemiste kans dus voor de Surinamers en alle andere mensen in Nederland met een gepigmenteerde huid; 'jullie hadden een gouden kans volledig geaccepteerde Zwarte Pieten te vereenzelvigen met jullie gekleurde aanwezigheid; omdat er voor jullie immigratie, al vele generaties wat te vieren viel tussen-, en mét de verschillende rassen'.
Gemiste kans voor open doel dus.
Weer anders gesteld.
Als je kwaad wil, kun je overal een negatieve betekenis aan koppelen.
Zelfs de rol van het witte paard, de schimmel van Sinterklaas, kan negatief worden uitgelegd als dierenmishandeling (door die te laten lopen / springen over gladde daken; en waarom is dat witte paard niet net zo goed 'n zwart paard, of een bruin paard?) Daarom mogen kleuter en kinderen op schoolpleintjes elkaar voor van alles uitmaken (!), jawel, maar dat als het structureel pesten zou worden, dat dan de volwassenen daarop kunnen ingrijpen, 'als er echt iets aan de hand is'.
Want bij boze kleuters kan men nog wel eens de volgehouden boosheid zien, dat kinderen hoe-dan-ook hun gelijk willen bereiken, door hun verontwaardiging te blijven volhouden. Het verschil tussen kinderen en volwassenen is immers, dat kinderen stuurs willen zijn, en onredelijk verongelijkt willen blijven, maar dat van volwassenen verwacht en geëist mag worden, dat als zij geen redelijke klachten over racisme over een volkstraditie kunnen formuleren (!), en er bij toetsing dus ook geen racisme bij Zwarte Piet kan worden vastgesteld (!), dat 'dan' van volwassenen verwacht kan worden, dat zij hun emoties op rationele wijze in het maatschappelijke debat weten te overstijgen. Want van volwassenen kan wél worden verwacht, dat ze redelijk moeten zijn.
Tegen alle volwassenen in deze discussie zou ik willen stellen; gedráág u volwassen, en laat uzelf, en uw kinderen niet afglijden in de gemakzucht van een slachtofferrol. U wordt ook serieus genomen zónder slachtofferrol.
Het echte racisme is al erg genoeg.
Misbruik daar het Sinterklaasfeest met de gewone Zwarte Pieten niet voor.
Wie te lang de Nederlanders een schuld wil aanpraten, alsof Zwarte Piet racisme zou zijn, roept daarmee alleen maar de weerstand op tegenover die toneelspelende slachtoffers, 'die zich zelfs al kwaad maken over Zwarte Piet.
En heus, wie het echte racisme de wereld uit wil helpen, moet z'n krediet bij de anderen niet verspelen, door ook nog even het gemak te willen misbruiken, ten strijde te willen gaan tegen een vorm van nep-racisme.
Zwarte Piet is geen racisme, ook niet onbewuste versterking van racistische sentimenten. Geen mens, maar dan ook geen enkel mens denkt aan racisme, of negativiteit, zodra je de Zwarte Piet ziet op het Sinterklaasfeest.

Der Paulie | 02-11-17 | 15:45

Gezanik moet je negeren, ik zie weer allemaal filmpjes met zwarte pieten die snoep jatten bij amerikanen, allemaal verkleed als thug.
Waarom kinderen laten denken dat zwarte piet aardig en gul is? politiek correct gezeur, laat blank ouderwets blanks snoep uitdelen.

28 | 02-11-17 | 15:44

Ben je mooi klaar mee als je nu als politie agent werk, dat je baas terroristen graag terug wil halen naar Nederland die vervolgens weer gaan proberen om iedereen in Nederland kapot te maken. Lekkere baas heb je dan zeg.

Brainder | 02-11-17 | 15:41

IK vraag me al de hele tijd af wie die vrouwelijke skeletor is die links van Rutte te zien is constant.

CoJoNes | 02-11-17 | 15:40

U bedoelt mw Barbara Visser, de staatssecretaris van defensie met de twee paspoorten?

kommabijmebinnen | 02-11-17 | 15:45

Waarom denk ik als ik haar/hem zie meteen aan omgebouwd.

henk vintage | 02-11-17 | 16:56

Toch raar dat de politiek niks weet over de geschiedenis van tradities in Nederland en zelfs in heel Europa. Van Muiswinkel moet je hebben, die had opeens een Surinaams accent en speelde de domheid zelve.

Patje2011 | 02-11-17 | 15:39

Als Piet kwam Van Muiswinkel relatief slim over. Je moet hem nu eens horen. Man man man...

ILF2 | 02-11-17 | 15:52

Zijn met mensen he, misschien moet hun het stemrecht maar ontnomen worden, of recht op referenda, ow wacht...

dk-- | 02-11-17 | 16:47

Dat hoefde hij niet te spelen,hoor.

mallekater | 03-11-17 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

Volgens van Dale:
ra·cis·me (het; o)
1
theorie die de superioriteit van een bep. ras verkondigt
2
discriminatie op grond van iemands ras

Nope, Grapperhaus en alle gekwetsten, dit is geen discriminatie. Is Zwarte Piet een ras? Welk ander ras verkondigt dat hij superieur is aan het ras 'Zwarte piet'? Wie wordt gediscrimineerd door Zwarte Piet? Wie discrimineert Zwarte Piet?

BozePaarseMan | 02-11-17 | 15:39

Eindelijk barst de Pietendiscussie weer los. Hebben we lang op moeten wachten dit jaar. De strip familie Doorzon was op dat gebied zijn tijd ver vooruit

Zatkniss | 02-11-17 | 15:37

Sint Nicolaas is notabene de bescherm Heilige van de Amsterdamse Haven, al eeuwenlang. Daarom ook de Basiliek Sint Nicolaaskerk te Amsterdam.
Patroonheilige van Amsterdam
In de volksmond wordt eerder van beschermheilige gesproken en de benaming 'heilige' zegt het al, het gaat in de meeste gevallen om iemand die heilig is verklaard zoals in dit geval Nicolaas. Nicolaas van Myra verrichtte wonderen, hij werd dertien eeuwen geleden (1300 jaar traditie) al door de Amsterdammers vereerd, je kunt dus stellen dat hij vanaf het allereerste begin van Amsterdam als stad aanwezig is geweest.
Nicolaas is niet alleen beschermheilige van Amsterdam, maar ook van de kinderen. Het verhaal gaat dat hij drie vermoordde kinderen weer tot leven wekte. Op de Dam is een gevelsteen te vinden waarop dit tafereel staat afgebeeld.
En ja we moeten Onze tradities met hand en tand verdedigen, alsof we al niet genoeg te verdedigen hebben tegen de haatclub van de islam, die Ons hoofd eraf wil hakken.
En Amsterdam zijn we al kwijt, kunnen we net zo goed "omdopen" tot
Islamsterdam.
Next Is'Gravenhage IsRotterdam.

Theo-Pim-Riv | 02-11-17 | 15:37

Sint Nicolaas was de Peetvader van weeskinderen, die hij onderdak en eten verschafte, deze kinderen werden zijn "Peten" genoemd.

Theo-Pim-Riv | 02-11-17 | 15:41

Was toch ook een Griek? *kuch* pederast *kuch*

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 16:37

“Volgens Scheer is de zwartgemaakte pietermans vuistdiep in onze eeuwenoude paneuropese koeltoer verankerd, en heeft Ons Kinderfeest helegaar niets met rasiesme blackface slavernij te maken.”

Dit klopt volledig. De enigen in heel Europa doen er een racistisch feestje van maakten waren de Nederlanders en deels Belgen. In letterlijk elk ander land vieren ze gewoon een verchristenende vorm van Wodan en zijn raven. Echt hier in Slowakije ook. Maar dan zonder kleurig uitgedoste domme ‘blackfaces’ hintje naar negers/Moren maar zoals het hoort. De goedheiligman die snoepgoed geeft en de duivelse demoon die stoute kindertjes een zak kool geeft en in de hel werpt.

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 15:37

Ik ben het niet eens met dramaqueens en zeikerds en al helemaal niet met mensen die hebt ontkennen. Zwarte Piet is geen traditie. Het is eigenlijk pas zeer recent en ja het is best racistisch. Nu moet je het oplossen. Hoe? Ik ego Krampus. Maar jij mag regenboogpieten kiezen. Of gewoon allerlei soorten Pieten. Maar dit gezeik moet eens ophouden.

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 16:48

Het houdt niet op. Ook niet als Zwarte Piet verdwijnt. Als jij denkt dat dit wel zo is heb je niet goed geluisterd naar wat de racismeroepers zeggen.

Pierre Tombal | 02-11-17 | 16:58

Gewoon in de huidige vorm laten. We moeten accepteren dat er ook andere mensen met andere gewoontes leven in dit land. Is dat niet het ultieme genot van multiculturele samenleving. Dat ieder zijn ding mag doen

dk-- | 02-11-17 | 17:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik zweer het je: de eerstvolgende die `onbewust racisme` in mijn buurt zegt die ga ik slaan! Zelfs al is die net als Grapperhaus minstens twee keer zo zwaar als ik.

Pierre Tombal | 02-11-17 | 15:36

Er is nooit een zwarte slaaf in Nederland geweest. En we belden in die tijd ook niet regelmatig met oom Cornelis op zijn plantage in Suriname. Heel misschien stuurde oom wel eens een brief die er dan een half jaar over deed om hier te komen, maar daarin vertelde hij nooit iets over de mensen die voor hem werkten of dat hij ze geen geld voor hun werk gaf maar slechts voedsel en onderdak. Niemand in Nederland kende negers als slaven. De eerste `kleurlingen` die in dit land aankwamen waren de Indo-Nederlanders in 1946 en dat was voor nagenoeg heel Nederland de eerste keer dat ze daadwerkelijk iemand met een andere huidskleur zagen. En op misschien een enkeling na heeft niemand deze mensen ooit als minderwaardig gezien, ondanks dat ze alles kwijt waren en berooid hier aankwamen.

Pierre Tombal | 02-11-17 | 16:11

Volgens mij heb jij het niet helemaal begrepen Pierre. Overigens klopt je analogie ook niet.

Negers werden destijds als minderwaardig gezien. Hele verhalen over die domme negers die of in Afrika in hun blote togus liepen met een bot in hun neus of keurig op de plantage aan het werk waren. Vergis je niet. Tot de jarenlang zestig/zeventig was racisme gewoon heel normaal. En niet alleen in Nederland.

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 16:43

Het waren plaatjes. Er hadden net zo goed Klingons op kunnen staan. Of Smurfen. En de meeste mensen kenden die plaatjes niet of amper want er was nog geen Google. Hou nou eens op met die stompzinnige projecties van het heden op het verleden en daaruit volgende psychische analyses over wat mensen bedoeld zouden hebben met deze voorstelling.

Pierre Tombal | 02-11-17 | 16:55
▼ 1 antwoord verborgen

Als we nu dat hele sinterklaas en zwarte piet afschaffen, en kerst, en 1 januari ook. Wat een rust zou dat geven.

artie | 02-11-17 | 15:36

Grapperhaus een paar dagen gezien, nu al schijtziek van die aroganteslinkse CDA chagrijnige uitstraling van dit schetsfiguur. Het blauwe pluche verkleurd van deze windvaan.

Goedverdoemme | 02-11-17 | 15:35

Gewoon Sinterklaas afschaffen en al die pro en anti' s het waarom uit laten leggen op het jeugdjournaal. Geen kind dat er iets van zal snappen.

DrumPiet | 02-11-17 | 15:35

o/t Nu op NPO 1 Live. Rutte tegenover Thiemme: Sleepwet is al in werking, referendum heeft slechts toepassing op nihil aspect. Gaat niets veranderen aan uitvoering wet. Maw voek joellie met je volkgeloel. Dan nog NATO h*er Buma, Rusland Rusland Rusland wil oorlog loopt de dijken plat zoek dekking en ook daarvoor een sleepnet want clusterbommen op Lutjebroek enzo. Man man man

HdJ | 02-11-17 | 15:33

Ik zal weer blij zijn als 5 december zo weer voorbij is, krijgen we misschien weer wat lucht... Ik word echt schijtziek van deze discussie over n.b. een kinderfeestje, een verkleedpartijtje met leuke dingen voor kleine kinderen! Ooit!

Claudia M. | 02-11-17 | 15:29

Euhm, ze beginnen trouwens ook al over Kerstmis. Want Kerstman is te dik, en blank en dierenmishandeling. Ook het arbeidsmodel met 'kleine mensen' staat sommigen niet aan.

www.geenstijl.nl/3754611/echt_waar_de...

Jaja, de linkse gutmenschen zullen net zolang doorgaan totdat alles kapot is en vernield\. En dan gaan ze klagen dat er geen tradities zijn....

RenHoek | 02-11-17 | 15:33

Een kerstman is al helemaal eens Nederlandse traditie. Die komt uit de koker van Coca Cola en is een slap aftreksel van de originele Sinterklaas wat weer een aftreksel is van Wodan.

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 15:50

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 15:50
Helaas, zo is het niet gegaan. Verdiep je eens in de kerst van scandinavie, dan ontdek je nog eens wat.

Cobalt bomb | 02-11-17 | 16:33

Klopt. Zwarte Piet is en was inderdaad geen neger. Ook geen Moor. Dat heeft een fantast een flink aantal jaartjes geleden verzonnen.

De enige echte juiste oplossing voor het Zwarte Piet gezeik is door Zwarte Piet af te schaffen en terug te gaan naar de werkelijke Germaanse wortels van het Sinterklaas feest te weten Wodan en zijn raven. Indien men dit echt niet wil want christenen dan vieren ze in o.a. Duitsland, Zwitserland en vele landen in Oost-Europa een veel leukere vorm van Sinterklaas. Kunnen we ook doen.

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 15:28

Precies. Gewoon Krampus weer invoeren. Zo vieren alle Europeanen het in elk ander land en dat is dus ook de echte traditie.

De Koreaanse Slet | 02-11-17 | 15:47

Wat Acar_ketimun zegt
In de huidige maatschappij, waar het nageslacht slechts met een helm op de straat op mag
en alle tegels het liefst vervangen worden door rubberen exemplaren (gelijk de ruggegraat van de ouders)
is de wederinvoering van een enge zwarte kwelgeest uit een donker dus slecht want alles was vroeger slecht en daar moeten wij ons voortaan voor schamen,
geen lang leven beschoren

Tobi | 02-11-17 | 15:55

Een traditie voer je niet, die overkomt je geleidelijk. (Deze stelling is volgens mij goed te bediscussiëren)

Van Urk | 02-11-17 | 15:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Grapperhaus is een koekwous.
Weer zo een politiek correcte hufter die ons wel uitlevert aan teruggekeerde extremisten c.q oorlogsmisdadigers maar zwarte piet racistisch vind.

puntjeopdei | 02-11-17 | 15:28

Grapperhaus is een koekwous.
Weer zo een politiek correcte hufter die ons wel uitlevert aan teruggekeerde extremisten c.q oorlogsmisdadigers maar zwarte piet racistisch vind.

puntjeopdei | 02-11-17 | 15:28

Ik ga gewoon weer zwart als roet de straat op als de tijd daar is.
En iedereen die ook maar overweegt de weg te versperren, krijgt een beuk vol op de politiek correcte pepernoot.

Jackanders | 02-11-17 | 15:28

Crappercoat

Gags Beasley | 02-11-17 | 15:27

'Ongeacht of Zwarte Piet een schoorsteenveger is of niet'
die Grappahaus is me d'r eentje hoor
Werkelijk geen speld tussen te krijgen, die argumenten van hem

Tobi | 02-11-17 | 15:26

Het gekke is, dat de wat meer politiek-correcte Piet ZONDER oorringen, kroeshaar en andere parafernalia meer op een negert lijkt dan de wat karikaturale Piet.

Carmelita | 02-11-17 | 15:26

Onze zwarte piet is dan toch wel een beetje een slap aftreksel van de zwarte pieten in andere landen. Voorheen was de piet in NL ook meer een duivel, zoals Krampus. Het NL sinterklaasfeest komt voort uit de heidense Odin en zijn twee zwarte raven. Dat kon natuurlijk niet meer gedurende het Christendom dus Odin werd vervangen foor Sint Nikolaas en de raven door slaven die de Sint bevrijd had.

Zzzzooooffff | 02-11-17 | 15:22

Dat er tegenwoordig al gevraagd wordt van je om af te treden als je een tegenstander bent van Sinterklaas. Hou toch op, maar serieus, gewoon met dat hele feest. We gaan wel met iets Amerikaans meedoen.

TyrionLannister | 02-11-17 | 15:21

Ehm , nee. "Wij"niet, jij misschien. Wellicht kan je nog net meedoen met antitrump day, lijkt me wel wat voorje.

Cobalt bomb | 02-11-17 | 15:32

Nee dan gaam we dus niet. Er zijn al genoeg invloeden van daaruit geimporteerd met als gevolg dat sommigen echt zijn gaan denken in de VS te wonen hier.

Acar_ketimun | 02-11-17 | 15:37

Geweldig! Zwarte Piet als splijtzwam. Rutte heeft herhaaldelijk gezegd dat Zwarte Piet zwart is en zwart moet blijven, Grapperhaus vindt dat Zwarte Piet racisme is. Ergo. Grapperhaus vindt Rutte een racist, misschien onbewust, maar wel een racist. Dit wordt een leuk Sinterklaasfeest.

Schoorsteenveger | 02-11-17 | 15:20

Alle linkse blanken zijn racistisch , naar nota bene hun eigen soort. Krankzinnig.

GerMonster | 02-11-17 | 15:23

Aan Zwarte Piet zat en zit in de beleving van kinderen en de meefeestende ouders niets racistisch. De perceptie van de klagende/racistische negers is helaas een verkeerde. Derhalve case closed en doorlopen mensen. Gewoon negeren die onzin.

van Oeffelen | 02-11-17 | 15:20

Het Zwarte Piet mysterie is opgelost.
De sleutel zat in het Islam reform manifest dat aan de Essalam mokee werd geschroeft.
Zwarte Piet is een.......................... Morisco!
(Dat is een uit Spanje verjaagde Moor)

Einde van de Domheid | 02-11-17 | 15:19

Bron: Velazquez and the surrender of Breda, quote: The Dutch began to velebrate Christmas on december 5, th efeat of St Nicklas. when th egood saint turns up to bring presents accompanied by his young black sidekick, Zwarte Piet, a Morisco before heading to South of Spain.

Einde van de Domheid | 02-11-17 | 15:23

Ach hier in de polder, waar mensen nogal eens lacherig over doen, is Sinterklaas nog gewoon wit en zijn zijn knechten zwart.

Hier worden die Amsterdamse en Rotterdamse fratsen compleet genege(e)rd.

RenHoek | 02-11-17 | 15:19

Hier in Friesland zijn alle kindjes bang voor zwarte piet.
En zo hoort het.

Kruisruiker | 02-11-17 | 15:21

Oh god... het ''immaterieel erfgoed''-gelul wordt erbij gehaald! Sinterklaas is bij deze doodgeknuppeld door humorloze hufters aan linker- en rechterzijde. Het was ooit een leuk kinderfeest, maar als humorloze en boze Wilders zich ermee bemoeit kan het niet anders dan slecht aflopen. Straks wil men met dezelfde verbeten overtuiging het kattenknuppelen en het onthoofden van levende ganzen weer invoeren omdat het zo'n fijn Blank Vermaak was dat door de fatsoensrakkers (de proto-gutmenschen) is afgeschaft. Oh ja en vierendelen; ook zo gezellig.

Donkersloot | 02-11-17 | 15:17

Liever immaterieel erfgoed dat een stel aandachts hoeren die denken dat het hier Amerikaatje spelen is. Met die geimporteerde blackface onzin en het failliete BLM gezeik wat inmiddels gekaapt wordt door schreeuwlelijken die het gebruiken voor eigen belang. En dan nu een toelichting op Zwart Vermaak, te beginnen met de les Vuurwapens Invoeren (gevorderden) en Creatief met Kelderbox.

Acar_ketimun | 02-11-17 | 15:43

Weinig kado's en veel pak gehad vroeger zeker?

Beefbus | 02-11-17 | 16:10

Leuk kinderfeest klinkt nogal rubbertegel. Het ritueel heeft twee kanten. Een donkere en een lichte kant. Kadootjes en de roe. In dichtvorm worden de goede en slechte eigenschappen in de groep gegooid. De oerangst voor het duister, demonen en geraas worden bezworen door in de huid van het duister te kruipen.

bodemloos | 02-11-17 | 16:42
▼ 3 antwoorden verborgen

kom op nou. Een beetje desperaat in alle hoeken en gaten gaan zoeken om je gelijk te halen. Ja, in den beginsel was het zwarte figuur niet als negert bedoeld. Pas later hebben we daar een karikatuurlijke negert van gemaakt. Dat maakt verder geen reedt uit want er zit niets racistisch achter. Het is wat het is, en een ieder die zich "gekwetst" voelt moet maar een doos tissues gaan halen en in een of andere hoek gaan zitten wenen(koekoek).

HA, BIER!1! | 02-11-17 | 15:13

Als het zo is ontstaan kan er ook iets anders ontstaan. Vroeger hadden de kerken de macht en werden mensen verbrand als ze een andere mening hadden, moesten wij hier ook aan vasthouden omdat wij niet aan bepaalde mensen willen toegeven? Waarom persé willen vasthouden als een grote groep er een probleem mee heeft? Ik begrijp dat echt niet. Alsof de wereld dan vergaat? Het slaat nergens op dat er een neger door de schoorsteen komt terwijl hij zwart door roet moet zijn. Het is gewoon iets corrigeren wat niet klopt. Daar zijn wij toch mensen voor die een mogelijkheid hebben om tot andere inzichten te komen? De logica van mensen die zwarte piet persé op een neger willen laten lijken, terwijl dat gewoon niet klopt en daar tegelijkertijd een tweedeling in onze samenleving door laten ontstaan ontgaat mij volkomen.

Reaal | 02-11-17 | 17:55

Alle hoeken en gaten? In zijn vorige film is hij op Ameland geweest (Dunneklaas) en in landen verspreid door Europa. Gewoon zwart houden al die andere fratsen zoals oorbellen, rode lippen en kroeshaar laten verdwijnen. Hebben we toch weer een oer-Hollands poldermodel te pakken.

FrenkyP | 02-11-17 | 20:19

*Sunneklaas

FrenkyP | 02-11-17 | 20:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Ja leuk dat in heel de wereld een soort Sint en Piet rondloopt maar wij doen dat niet want wij zijn gidsland en het moreel kompas van de heeeele wereld door ons koloniale verleden en ons gedrag in Papoea Guinea rond de eeuwwisseling. Punt.

Pedronegro | 02-11-17 | 15:12

In dit land mag je de meest bizarre dingen geloven. Clitori knippen.Rare gebouwen uit de grond stampen. Weet ik veel. Sinterklaastraditie moet verdimme beschermd worden. Godsdienstvrijheid!

RickTheDick | 02-11-17 | 15:12

Precies, je mag een schaap de keel doorsnijden zodat deze in eigen bloed stikt.. allemaal vanwege een onzichtbaar vriendje, maar o wee als je een oude traditie in ere houdt. Dan worden de luchtfietsers gek en krijsen ze rasjiesme en willen ze kwetscash.

RenHoek | 02-11-17 | 15:25

Mijn kids boeit het geen zak wat voor kleur, mij dus ook niet

Menage00 | 02-11-17 | 15:12

Geert 'Schuimbek' Wilders. Altijd verontwaardigt. Altijd boos. Ga toch iets nuttigs met je leven doen.

Koos Knak | 02-11-17 | 15:11

Zoals wegkijken en comfortabel niets doen.

Acar_ketimun | 02-11-17 | 15:45

Zoals Nederlands leren. "verontwaardigt". Echt?

Maytheforcebewithyou | 02-11-17 | 15:50

Wegkijken en de problemen niet durven benoemen omdat je bang bent. Dat is heel nuttig ja. Succes met je eigen bange zielige leven.

ILF2 | 02-11-17 | 15:58
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Bakito | 02-11-17 | 15:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Mensen die zich kwaad maken bij het zien van Zwarte Piet zijn gezakt voor hun inburgeringscursus. Mochten zulke ongewenste sujetten n de regering zitten dan is hun onmiddellijke aftreden toch wel het minste wat zij doen kunnen, alvorens het land te verlaten.
Het wordt tijd al die schuimbekkende vijanden van Nederland eens met net zoveel respect te behandelen als zij de Nederlanders doen. Schoftentuig.

Jan Passant mk2 | 02-11-17 | 15:10

Populisten die het linjkse- en exotische geteisem naar de mond praten: Von Grappjashausen: rot op.

Jan Passant mk2 | 02-11-17 | 15:12

Geen aandacht aan de kwetsjankies geven. Maak ze liever zwart dan hebben ze op 5 december nog nut.

RenHoek | 02-11-17 | 15:23

Zou Grapperhaus er ook geen moeite mee hebben om afstand te doen van zijn godsdienst nu ik er last van heb geregeerd te worden door iemand met een geestesziekte (=geloof in een opperwezen)?

hendrikjandetuinman | 02-11-17 | 15:09

Het maakt niet uit hoeveel films met feiten je ook maakt. De altijd-gekwetste import en autochtone oikofoben willen het niet horen want de nederlandse cultuur moet gewoon kapot gemaakt om plaats te maken voor alles dat op Kwaku lijkt.

2voor12 | 02-11-17 | 15:09

U bent af. Oikofoob-oktober is al twee dagen voorbij.

two ball cane | 02-11-17 | 15:20

Ze gaan gewoon verder in november en zeker in december.

2voor12 | 02-11-17 | 15:28

Sterker nog, vanaf februari hoor je ze weer. Dan heb je best een kutleven als je daar dag in dag uit mee bezig bent, racisme zoeken. Maar dat verbaast me ook niets, vandaar de projectie ervan op anderen. Hoe meer er meehuilen, hoe harder. Aandacht, aandacht!!

Acar_ketimun | 02-11-17 | 15:49

Die half-zwarte roetveegpieten zijn toch geen gezicht.
Dan zie je als kind zo dat het gewoon mensen zijn. Dat die piet gewoon je buurman of de juffrouw van de andere klas is. Daar is toch niks spannends aan.

Zwarte piet en sinterklaas moeten voor kinderen toch een soort geheimzinnige sprookjesfiguren zijn.

Angelina-a | 02-11-17 | 15:09

We moeten Zwarte Piet gewoon bruin schminken, zijn we een keer van dat gezeik af. Daar kan niemand op tegen zijn, want er is niets mis met bruin.

kom hoe heet ie | 02-11-17 | 15:09

*die letterlijk een zwarte huidskleur heeft*

mohammmedtriplem | 02-11-17 | 15:28

Leuk bedacht maar inmiddels is black friday en het hebben van een zwarte ziel ook al racistisch.

Acar_ketimun | 02-11-17 | 15:50

Nee, laat de voormalige slaven( dat zeggen ze toch, die deugbobo's) maar gewoon zien voor wat ze zijn, vieze, ongewassen types.

mallekater | 03-11-17 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb mn schoorsteen dichtgemetseld.
Ik wil die ouwe viezerik snachts niet meer in huis hebben.

Kruisruiker | 02-11-17 | 15:07

Eén kruisruiker in huis is genoeg?

Tisnietanders | 02-11-17 | 15:19

Allemaal verboten!

EasyAloha | 02-11-17 | 15:07

Jazeker, en mn dakpannen gingen eraan door dat rotpaard.

Kruisruiker | 02-11-17 | 15:25

CDA beetje rechts lullen als het uitkomt. Maar wel stelselmatig linkse halve zolen omhoog torpederen; want uit het "maatschappellijke middenveld". Wel tof dat Geert meteen al aan het vrij schieten slat :)

Rest In Privacy | 02-11-17 | 15:06

Wat is die Grapperhaus toch een grapperjas.

IslamPislam | 02-11-17 | 15:04

Grapperjas??? Een KK Klootzak, oftewel Kale Kop Klootzak.
En Wilders had het over een rare Kwiebus, maar over dat andere stuk ongeluk hadden we het toch al gehad, dat figuur wat er zo'n puinhoop bij financiën heeft gemaakt.
Opnieuw, we hebben weer een nieuwe kliek, zie de kleutertjes eens zitten te spelen met hun mobieltjes.

watmagjenogwel | 02-11-17 | 15:18

watmagjenogwel | 02-11-17 | 15:18
KKK? O jeetje, laat Sicky Syl dat maar niet horen...

Acar_ketimun | 02-11-17 | 15:52

Afbraak Nederlandse cultuur. Voltooing 2029

kudjens | 02-11-17 | 15:03

Dit soort 'grappenmakers' die onze - eeuwenoude (!!!) - tradities verkwanselen moet eigenlijk met pek en veren het land uit worden geschopt*!
(Geschopt is natuurlijk overdrachtelijk... Voordat morgen de AIVD hier morgen weer voor de deur staat...)

Aristotalloss | 02-11-17 | 16:25

Manmanman. Nog niet begonnen en nu al ongeschikt.

Maytheforcebewithyou | 02-11-17 | 15:03

Pffff, ik ben zo klaar met die eeuwige gespeelde bozigheid van Wilders... *gaapt*

woordgrap van de dag | 02-11-17 | 15:02

Oh gruwel
*ristretto zetten gaat

Tobi | 02-11-17 | 15:48

Ik ben zo klaar met volk dat politiek zo armoedig is, dat ze niet verder komen dan schoolplein gedrag als het over Wilders gaat. Of Trump. En dat moet ik dan benaderen als volwassen mensen. *gaapt eveneens*

Acar_ketimun | 02-11-17 | 15:55

Ja, Tobi-Wan Kenobi: geen flauwe woordgrapjes maken!

Maytheforcebewithyou | 02-11-17 | 17:45
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken