Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

FOTOOS. Enorme ravage op Sint Maarten

Mantelpakje gejat door Irma

Raqqa, Bagdad, Waalwijk, Brazzaville en compleet Jemen zakken allemaal een plaatsje op de lijst des verderfs: de kutste plek op aarde is momenteel Sint Maarten.

Kijk maar eens naar de verzamelde beelden van het door Irma verwoeste rampeiland. Spullen van hipsters niet aangeboden op de tweedehandsmarkt maar kapot in de berm, overal radeloze mensen die de zoektocht naar ledematen hebben opgegeven en ondertussen stampt EU kartonnen bewegwijzering richting EU uit de grond. Wat een ramp. Meer pics na de klik.

Ook gore hipsters in het hart getroffen

Moet een nieuwe naald op zo te zien

Ja nu komen ze allemaal naar de EU! BEDANKT TIMMERFRANS

EU die kant op

Och arme. Man is been kwijt door storm

Been kwijt

No way

Been gevonden

NOG EEN BEEN KWIJT!!!

Social

Reaguursels

Inloggen

Simpson Bay Suites op Sint maarten is nog beschikbaar volgens booking.com. slechts 126 euro/nacht.

derksje | 13-09-17 | 09:44

als die man op foto 12 zijn been zoekt ,ligt ie op foto 5

bunkertje | 13-09-17 | 08:33

Heb het al eerder gezeg, maar nog maar eens.

Zie Trouw: www.trouw.nl/home/sint-maarten-met-da...

" gezaghebber Richardson na: “We gaan Sint Maarten niet herbouwen, we gaan het beter maken.” "

" Het is nog moeilijker je ogen droog te houden als je de puinhopen van Ebenezer ziet. Dit project van ruim 250 huizen is in opdracht van een vorig eilandsbestuur door Italianen in elkaar geflanst als sociale woningbouw maar verkocht toen bleek dat ze voor lage inkomens te duur waren. Het merendeel heeft het natuurgeweld niet overleefd, ze zijn als kaartenhuizen in elkaar gestort. De gipsplaten liggen nog als beschuldigende getuigen tot in de verre omtrek verspreid. “Ze moesten de lui die ons die huizen hebben verkocht, opsluiten”, zegt een bewoonster, terwijl ze een traan wegwrijft. “Ze waren zo slecht gebouwd, daar kon toch niemand overleven?” "

Kortom ze hebben er indertijd een potje van gemaakt. Dit zelfstandige (sic) land heeft het zelf verknoeid. Bij de volgende keer trek ik niet de portemonnaie. OK, noodhulp prima, want dat bestuur zijn de sukkels plus wanpresteeders, waarvan de gewone m/v de pineut is.

Dit gaat alleen maar functioneren als Nederland met harde hand de wederopbouw regelt. Tijdelijk rekolonialiseren, za'k maar zeggen. (OK, stront deze richting op Joopers!)

Dat betonnen pand, waarin een krant huisde, heeft het overleegd, naar ik meen, dus het kan wel.

Ik ben echter bang dat het niet beter wordt. Kijk naar Haïti. Hoe lang al van het juk van Frankrijk (1805) bevrijdt. Moesten een godskelere hoge boete aan de Fransozen betalen, maar Hoe-Lang is dit geleden. De Amerikanen hebben er huisgehouden (1915, 1934), de Duvaliers kwamen aan de macht met vreselijke gevolgen vandien. Altijd onderlinge strijd en massieve corruptie zelfs onder Aristides en nu nog steeds een Stabilisatiemissie van de VN in het land.

Maar onderhand had men toch wat meer de handen ineen kunnen slaan en er een beetje fatsoenlijker land van kunnen maken. (1805 - 2017 = 212 jaar! Dat is veel langer dan die Chinees) Dit kleine kutlandje hier aan de Noordzee is het toch ook gelukt. We waren ooit een republiek zelfs.

Oh, ja, mag er een NLse politiemacht naar toe om de vermoedelijk plunderaars te controleren op tv-bezit. Geintje hoor, die mannen & vrouwen hebben we hier hard nodig.
Tja ... Evocatus

Evocatus | 13-09-17 | 00:23 | 3

Prima verwoord !

SoundMake | 13-09-17 | 05:28

*kuch* Singapore *kuche kuch*
Prima verwoord verder.

Is dit nog nieuws? | 13-09-17 | 08:26

Met andere woorden: Kolonialiseren die handel!

SlimmeBelg | 13-09-17 | 09:27

Tijdelijk plastic sturen voor de daken? Ja prima, maar zorg hier direct achteraan eens voor zware fatsoenlijke daken en sterke draagmuren. Anders kun je over 10 jaar weer beginnen bij de volgende storm. Tjonge zeg...

Jan, Leiden | 12-09-17 | 22:46 | 1

Exact! Maar zie mijn opmerking elders. Dat moet strak geregisseerd worden door ons koninkrijk anders wordt het een serie met orkanen als moordenaars.
Salut! Evocatus

Evocatus | 13-09-17 | 00:26

Niet leuk. Zeker niet.
Maar je blijft je toch verbazen over de gebruikte bouwmaterialen in die risico gebieden.
Helemaal in USA waar er echt wel geld is voor een fatsoenlijk huis.
Maar nee, lekker houten semi-pre-fab huizen bouwen en na elke orkaan is het hele dorp weg.
Valt dat te verzekeren? En dan nog, als dat al kan, dat wil je toch niet elke zoveel jaar overkomen. Alles kapot en kwijt.
Die orkaan of tornado komt er, zoveel is zeker.
Maar ga vooral fijn door met houten huisjes bouwen.

onverantwoord hard | 12-09-17 | 22:44 | 1

Precies, beter ineens goed bouwen, zoveel huizen zijn het niet eens daar. Dacht precies hetzelfde!

Jan, Leiden | 12-09-17 | 22:48

Even dacht ik het paradijs gevonden te hebben.. Brazzersville. Toen las ik het opnieuw en zag ik de foto van onderuitzakpiet. Wel erg voor ze verder, maar bij ons knappen ook wel eens wat bomen om door harde wind. Zien we ook geen doneerpotje voor opgestart worden vanuit het Caribisch gebied.

harde_keutel | 12-09-17 | 21:19 | 1

Scheelt dat je niet op het vliegtuig zit naar Brazzaville.

Is dit nog nieuws? | 13-09-17 | 08:23
-weggejorist-
puntjeopdei | 12-09-17 | 20:57

Betonnen blokhuizen in een noodtempo neerzetten daar.

puntjeopdei | 12-09-17 | 20:57

Bij het zien van die foto's kreeg ik van boosheid gelijk een rode waas voor mijn ogen, omdat daar ineens een breed lachende, patriarchale, koloniserende en gewapende witmang op de foto staat. Wat ontzettend rassies!

Ga ik nu even lekker met spuug en vlokken om de mond gillen, krijsen en voetstampen, want zo doen we dat tegenwoordig. Even lekker deugen. Lucht heerlijk op!

Ceristimo | 12-09-17 | 20:49 | 1

Vergeet niet te twitteren. Dat is ook bon ton.

Is dit nog nieuws? | 13-09-17 | 08:22

Ik geef uit principe geen geld aan landen of regio's met corrupte bestuurders en die zich niet willen voorbereiden op wat zeker komen gaat maar liever flierefluiten en anderen de rekening presenteren. Los het maar lekker zelf op! Tip: lees eens het sprookje van de drie biggetjes en de grote boze wolf!

Mike Gaatjeniksaan | 12-09-17 | 20:34 | 2

waarom betaal je dan belastingen? denk je werkelijk dat de nederlandse bestuurders minder corrupt zijn? denk je werkelijk dat we hier voorbereid zijn grotere rampen? denk je werkelijk dat die rampenplannen ééne fuck werken? tip: lees eens het verhaaltje van klaas vaak. welterusten.

Bread_Pitt | 12-09-17 | 21:09

@Bread_Pitt | 12-09-17 | 21:09
1.Om deze maatschappij draaiende te houden.
2. Ja.
3. Ja.
4. Ja.

Ongelovige atheïst | 13-09-17 | 09:40

Sorry GS, maar ik kan niet erg lachen om dit 'grappig' bedoelde artikel. Is het alleen een ramp als het een terroristische aanslag betreft, waarbij mensen benen verliezen? En valt het allemaal wel mee op St. Maarten? Zoveel ellende en verdriet daar. Leuk zijn is leuk, maar dit item lijkt nergens op...

Joris-nummer-zeven | 12-09-17 | 19:28 | 1

Verschil van humor? Ik heb best gelachen. Wees positief.

Is dit nog nieuws? | 13-09-17 | 08:22

De Amerikanen deden al heel veel voordat de orkaan aan land kwam in Florida. Qua primaire levensbehoeften.
Nederland laat eerst de schade ontstaan en komt dan in actie.
Laten we daar onze militairen niet verantwoordelijk voor stellen als straks blijkt dat het beter kon, maar de politiek!
Beneden windkracht 4 arriveert Alex, zijn opa had de show al gestolen!

bolletje kaas. | 12-09-17 | 18:52 | 2

NEDERLAND laat eerst de schade ontstaan??? Pardon? Sint Maarten is al zeven (!) jaar een zelfstandig land binnen het koninkrijk. Ze kunnen hun eigen boontjes doppen. Twee jar geleden richtte orkaan Luis behoorlijke schade aan . Wat deed Sint Maarten? Nou, niet heel veel. Ze vierden liever feest met hun vriendjes van de gok- en drugsmaffia. Goed voor de bankrekening op de Cayman Islands. En nu dat de poep de ventilator heeft geraakt en de laatste flatscreen geroofd is, gaan wij zielei-zielie lopen doen? No way - laat eerst die corrupte kliek rondomde gouverneur maar eens aantoonbaar en zichtbaar in de buidel tasten. Kunnen ze iets teruggeven van wat ze 'afgetapt' hebben.

bisbisbis | 12-09-17 | 19:52

bisbisbis | 12-09-17 | 19:52
Ja natuurlijk is die storm de schuld van Nederland.
Je weet tog?

Bret24286011 | 12-09-17 | 20:35

beter een miljard daarheen voor waaibomenhouten hutten dan 10 euri naar de choloadeboer van de oekraine. #eigeneilandeerst

Rest In Privacy | 12-09-17 | 18:33

Veel mollige meiden daaro...

ben kokhals | 12-09-17 | 18:32

Rutte heeft het over niet kneiterig gaan doen na Irma. Maar Google kent dat woord niet. Kneuterig ok. Maar wat is nu kneiterig? Denkt hij dat ze dat woord op Sint Maarten kennen?

Simon_GS | 12-09-17 | 18:23

En dat is dan het fijne nederland waar alles en iedereen veilig is? Waar ze nu dierentuinen plunderen om aan eten te komen? Rutte, ga ff lekker in een hoekje staan om je te schamen. 100 miljard reparatie kosten zal wel lekker op de begroting inhakken, die gaan zij daar niet betalen.

Henk de Vries2074 | 12-09-17 | 18:19

Ik geef geen cent en t boeit me totaal niet meer.. na t lezen op twitter guincy gario ben ik er helemaal.klaar mee
.en dat is wat die flapdrol er mee bereikt met zijn tweets.. gatverdamme
En maar blijven zuigen met de marine luitenant alex , die quincy eerder al een veeg uit de.pan geeft.
Maar wat die flapdrol q g nu allemaal.op.zijn twitter zet dat de mariniers mensen een hotel.uitschoppen voor eigen belang?.ik word werkelijk.misselijk van die vent.

haatsmurfin | 12-09-17 | 18:13 | 1

Misschien kun je het geld wat je uitspaart gebruiken voor een cursus interpunctie?

Cheeky Bastard | 12-09-17 | 19:05

Gewoon even helpen en niet zeiken over geld. En als ze die man een nieuw onderbeen geven waarom niet even Hafijn vragen om in haar knutselhoekje wat extra STIFTtanden te maken.
xxx Hens

Hensmunter69 | 12-09-17 | 18:13

Alle huisjes weer terugbouwen van karton en aan elkaar plakken met kauwgom. Wachten op volgende orkaan. Repeat.

Worst_kaas_scenario | 12-09-17 | 17:40

Natuurlijk moeten die mensen op Sint Maarten geholpen worden.
Het zal je maar zelf gebeuren dat je alles kwijtraakt door een natuur ramp.

Natuurlijk komt Nederland, ook mede dankzij de TV , op 10 miljoen euro hulp uit.
Maar nu komt mijn probleem.
De overheid daar is door en door corrupt en ik ben bang dat "mijn"centjes niet terecht komen waar ik wil dat het voor bestemd is.

In Haiti hebben wij Nederlanders destijds bijna 111 miljoen euro (!)opgehaald.
Maar de mensen daar leven nog steeds onder golfplaten en in tentjes!
Hoeveel huisjes hadden vanons geld gebouwd kunnen worden.

Daarommoeten er voor de opgehaalde centen maar een paar goede rijksaccountant meegestuurd worden om in ieder geval geld te controleren, waar dat naar toe gaat.

Het Rode Kruis, sorry, ook deze organisatie vertrouw ik niet voor de volle 100%.

outdoor | 12-09-17 | 17:23 | 3

Ze gaan echt geen geld geven aan de bestuurders daar. Dat is al lang bekend gemaakt. Alles gaat erheen in de vorm van concrete hulp.

Simon_GS | 12-09-17 | 17:40

Bij de vorige orkaan in 1995 heeft Nederland anders prima gelet op de uitgaven van de hulpcenten. Er zal altijd wat over de balk gaan, dat geldt helaas altijd bij grote uitgaven (je doet zelf vast ook wel eens een verkeerde uitgaven) hoe groter de bedragen hoe groter helaas ook de fouten, maar dat zure gebeuren hier zorgt in ieder geval voor geen enkel heropgebouwd huisje.

Scapos | 12-09-17 | 17:43

De kaart die het rode kruis gebruikt is idd niet vrij van effect bejag. De grens loopt namelijk aan de zuidkant van de oysterpond. Die grote vlekken kleuren wel leuk maar zijn strikt genomen Frankrijk. Niemand die het opvalt. Wel een lekker idee dat ze qua topografische kennis goed beslagen te werk gaan. Dat zal in andere werelddelen gelukkig nooit problemen geven.

RRMerlin | 12-09-17 | 20:39

www.sintmaartengov.org/Pages/default.a... Zo, de officiële overheidssite van Sint Maarten, nieuws van bij de bron. Of daar iets van waar is weet ik niet.
Behalve dan dat Irma daar echt op visite is geweest.

Bijtendehond | 12-09-17 | 17:17

Zo, de officiële overheidssite van Sint Maarten. Nieuws van bij de bron. Of daar iets van waar is weet ik niet (behalve dat Irma er echt op visite is geweest) www.sintmaartengov.org/Pages/default.a...

Bijtendehond | 12-09-17 | 17:15

Wie was ook al weer die domoor die hier een paar dagen geleden nog meende te moeten opmerken dat we selectieve foto's van de schade te zien kregen zodat er meer geld opgehaald kon worden? (En gelukkig werd die post gejorist wegens oorverdovende domheid). Een Britse vriend van mij is net van het eiland af. Hij was vlak voor de orkaan aangekomen om te werken als duikinstructeur. Heeft twee dagen kunnen duiken en kon toen zandzakken gaan vullen.
Hij heeft de storm uitgezeten tussen een koelkast en een plaat hout, terwijl om hem heen het huis uit elkaar getrokken werd. Hij heeft als een rat tussen de wrakstukken naar eten moeten zoeken, 's nachts op wacht gestaan, plunderaars weggejaagd met een machete. Gisteren heeft hij uiteindelijk een vlucht met een Hercules kunnen krijgen naar Martinique.

Tapu | 12-09-17 | 17:02 | 1

"Gisteren heeft hij uiteindelijk een vlucht met een Hercules kunnen krijgen naar Martinique."
Maar wie bewaakt nu zijn spullen?

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 18:05

Hoe is het eigenlijk een paar eilanden verderop op dat eiland van Richard Branson https://www.google.nl/search?q=branson+island&source=lnms&tbm=isc

Watching the Wheels | 12-09-17 | 17:01 | 1

Oh ... het komt door climate change volgens de grootaandeelhouder van Virgin, die zijn eigen eiland bij elkaar verdiende volgens een belastingconstructie via de Britse Maagdeneilanden? https://www.usatoday.com/story/money/2017/09/11/richard-branson-reveals-devastation-hurricane-hit-private-island-blames-climate-change/652856001/

Watching the Wheels | 12-09-17 | 17:05

Moet die mouse over bij "nog een been kwijt" niet "nog twee benen kwijt" zijn? Bang bang Willybang bang Willy bangbang, Willybangbang ... Willybangbang https://www.youtube.com/watch?v=HEch0HxVD8w

Watching the Wheels | 12-09-17 | 16:32

Oh hemeltje. Mensen die de antillen en hun houding jegens ons kotsbeu zijn en dus nu geen cent aan die Antillen willen spenderen zijn weer eens dom, etc.
.
Tsja, mensen betichten van domheid geeft natuurlijk wel blijk van een enorm intellect en eruditie, ja.
.
Trek zelf dan gewoon je portemonnee en hou gewoon je grote bek. Kan zo, hoef je anderen echt niet voor te "dwingen" tot medeleven...

Parel van het Zuiden | 12-09-17 | 16:28 | 1

Ik geef normaal altijd, maar ben nu toch ook een beetje terughoudend. Die lui lopen van die platte Oled televisies te jatten als een winkelier even niet oplet en ... ze hebben niet eens stroom. Trouwens ... Willy kan daar toch wel wat muntjes met zijn hoofd erop achtergelaten of zou hij alleen zijn gaan kijken?

Watching the Wheels | 12-09-17 | 16:59

Ik dacht foto's te krijgen zien van gebruinde bikinibabe's die op het strand aan het vissen zijn met een werphengel/lange lat voor hun avondeten.

steekmug | 12-09-17 | 16:22

Ik ga die dame van de bovenste foto toch echt niet helpen. Waarschijnlijk is zij ook tegen Zwarte Piet.

Bergbloempje | 12-09-17 | 16:18

Mevrouw op pica zoveel in heur luchtige woning met open keuken; Teeft wel wat, geen nare luchtjes, geen bovenburen. Pottenkijkers, dat wel.

bij gelegenheid | 12-09-17 | 16:15

die nog een been kwijt heeft ook last van arthritis in de vingers zo te zien. Van de andere kant is die meid die daar op staat wel de leukste van de serie. Wat me dan op het volgende brengt, kunnen er de volgende keer meer dames op de foto? En dan niet zoals die eerste he, daar ben ik een beetje vanaf.

sufkut | 12-09-17 | 16:14

Dat eiland is nu een prachtig leeg canvas voor de problemen van de EU. Vergrijzing en asielzoekers, dus. Plaatselijke bevolking lijkt me empathisch genoeg om zorgtaken op zich te nemen, gutmensch-babyboomers krijgen eindelijk hun gedroomde samenleving en asielzoekers die niet verder willen dobberen zijn geen vluchtelingen.

kapoerewiet | 12-09-17 | 16:13 | 3

Goed plan. We zetten alle "asielzoekers" over, en laten hen het verder opbouwen.
Al die apothekers en ingenieurs zijn nu hard nodig.
Win Win ( of koewin).

Nuchternederland | 12-09-17 | 16:28

De EU heeft al gezegd dat Sint Maarten de stront in kan zakken van soort status aparte. Saint Martin (bij Frankrijk) daarintegen....

TheseDays00 | 12-09-17 | 17:00

TheseDays00 | 12-09-17 | 17:00 Is me al vaker opgevallen bij kolonieën die onder het bestuur van een EU-lidstaat vallen. Hun overzeese gebieden behoren ook tot de EU. Bij de Nederlandse Antillen is dat om een of andere vage reden niet zo.
Niet dat ik zo'n EU-fan ben, maar het is wel een makkelijke manier voor de EU om zich er vanaf te maken.

Bijtendehond | 12-09-17 | 17:09

Echt hilarisch, Geenstijl.

lachende3e | 12-09-17 | 16:07

Kouwe Kees | 12-09-17 | 16:00 |

Die lui wonen daar al eeuwen. En nog steeds valt het kwartje niet door dat ze stevigere huizen moeten bouwen.

kwark001 | 12-09-17 | 16:04 | 6

Hoe vaak komt dit voor? Ik denk dat in een dergelijk klimaat de behoefte minder groot is aan steviger huizen. Je zal dit soort huizen ook snel weer kunnen opbouwen.

Simon_GS | 12-09-17 | 16:34

Het is in die streken ieder jaar een paar keer raak
wat stenen huizen kunnen uitrichten? Een dak blijft niet op de muren, maar een beetje degelijk stene huis blijft grotendeels intact
Niet ieder huis daar moet er aan geloven, de werkelijk goed gebouwde doorstaan zo goed als ongeschonden de stormen

Tobi | 12-09-17 | 16:53

Simon_GS | 12-09-17 | 16:34
Oh! het valt dus allemaal wel mee? Niks geen stevige huizen nodig. U heeft de Caribische mentaliteit?

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 18:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Richard Branson, een van de rijkste mensen op aarde, kon ook vermijden dat zijn vakantievilla gesloopt werd... die arme sloebers moesten een stevig huis bouwen... en natuurlijk voedsel opslaan in een bunker...

Itastijl | 12-09-17 | 16:04

Fuck it. Je zal je huis en haard maar weggevaagd zien worden om vervolgens ook nog eens geassocieerd te worden met een stel plunderaars. Niet dat ze deze comments lezen, of er überhaupt iets van aantrekken in zo'n situatie.
Joh, je hoeft niet te helpen of doneren, en je hoeft ook niet iedereen op Sint Maarten voor jatmoos of luie flikker uit te maken. Het mag natuurlijk, maar krab eens achter je oren als je je (terecht) verweert tegenover rechts=fascisme beschuldigingen.

Kouwe Kees | 12-09-17 | 16:00 | 6

Tja plunderingen waren er ook in Florida, De mens is nu eenmaal niet anders dan een rat als de omstandigheden er naar zijn.

Simon_GS | 12-09-17 | 17:38

Op een haar na geboren op Curacao, maar uiteindelijk dus Den Helder... Met zulke argumenten heb je recht van spreken.

Overrijp | 12-09-17 | 17:59

Ja, je hebt me nu echt helemaal tuk. Op jouw dooddoener 'ga er eens heen' geef ik aan dat ik de ik de meerwaarde daar niet bepaald van inzie op mijn originele tegel van 16.00u. (of je dat even wilt toelichten misschien?) en dat ik een behoorlijk stuk eilandcultuur opgesnoven heb.
Maar inhoudelijk ga je nergens op in, ouwe jongen.
Zal ik de vraag nog één keer stellen: Zeg jij om 16.12u dat omdat er mensen zijn die op ranzige wijze van de gelegenheid gebruik maken om zichzelf te verrijken, dat hun buren vervolgens ook geen hulp waard zijn? Gaarne in ja of nee antwoorden. Dank.

Kouwe Kees | 12-09-17 | 18:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Een beetje normaal je voertuig parkeren was duidelijk weer te veel moeite

Tobi | 12-09-17 | 15:57 | 1

ja, waarom je boot op de snelweg?

TheseDays00 | 12-09-17 | 16:58

Vreselijk als dit je overkomt.

Dommedaris | 12-09-17 | 15:57 | 1

Ach, ze hebben die status aparte
dat maakt een hoop goed

Tobi | 12-09-17 | 16:01

Wel een gouden moment om de illegalen van dat eiland te verwijderen, 80.000 mensen (zonder illegalen) op een eiland zo groot als Texel lijkt me meer dan genoeg.

Fatwabuster | 12-09-17 | 15:56 | 1

14.000 huishoudens. 30% van de huizen is verwoest volgens teletekst. Kom ik op 4200 huizen die herbouwd moeten worden. Er is natuurlijk nog veel meer schade maar het is volgens mij wel te overzien. Ik vermoed dat de betere gebouwen voor toeristen waren dus dat daar nog veel van staat.

Simon_GS | 12-09-17 | 16:30

De foto met die strandstoel in een boom zou eigenlijk in het Rijksmuseum moeten, is Kunst.

meneer Q | 12-09-17 | 15:56

Klinkt allemaal heel precies die percentages maar het aantal inwoners hoor je weinig over. Even Googelen leverde deze gegevens uit 2014 op:

PHILIPSBURG – Het is eindelijk mogelijk een min of meer definitief getal te plakken op het aantal inwoners van Sint Maarten.

Terwijl de resultaten van de census die in april 2011 werd uitgevoerd nog steeds niet zijn gepubliceerd, heeft het Bureau voor de Statistiek in St. Maarten op basis van een huishoudens-survey geconcludeerd dat het eiland 37.224 inwoners heeft, verdeeld over ongeveer 14.000 huishoudens.

Het bureau telde 18.201 mannen en 19.023 vrouwen. De bevolking onder 40 jaar maakt meer dan 56 procent van het totaal uit. De jongste groep (onder 14) vertegenwoordigt 21 procent, 15 tot 24-jarigen 12.6 procent en 25 tot 39-jarigen 22.9 procent.

De groep 40 tot 49 jaar vertegenwoordigt 10 procent, 50 tot 59 jaar 14.5 procent en ouder dan 60 jaar 11.1 procent. Er zijn op St. Maarten slechts 27 personen van 95 jaar en ouder. De survey laat zien dat het aantal inwoners sinds de census met slechts 3.600 is toegenomen volgens het Bureau voor de Statistiek, hoewel er nooit een definitieve cijfer van de census is gepubliceerd.

Contrast
De werkelijke cijfers staan in schril contrast met de perceptie dat St. Maarten een veel hoger inwonertal heeft. Zo gaat het ziekenhuis voor haar uitbreidingsplannen uit van een bevolking van 54.000 en stelt het Amerikaanse State Departement in een recent rapport dat er 15.000 illegalen op het eiland zijn.

Bron: NTR Caribisch Netwerk

Simon_GS | 12-09-17 | 15:54 | 1

Het aantal illegalen zal nog veel hoger zijn. Overigens op heel St Maarten, dus ook het Franse deel. Veelal Haitianen, Venezulanen, Jamaicanen (zeer gevaarlijk) en Colombianen. Dit begint ook een flink probleem te worden op Aruba, Curacao en in mindere mate op Bonaire.

Lafayette | 12-09-17 | 16:41
-weggejorist-
kwark001 | 12-09-17 | 15:51 | 3

Hoorde net op de radio dat de EU een potje heeft voor natuurrampen. Maar dat eiland heeft i.t.t. het Franse deel een status aparte en hierdoor zou het wel eens zo kunnen aflopen dat het St. Martin met EU-stax wordt herbouwd en Sint Maarten niet. Ach, de Nederlandse belastingbetaler zal wel weer worden uitgeknepen om de zooi te laten opruimen.

eerstneukendanpraten | 12-09-17 | 15:50

Ik die de meeste mensen gewoon zitten of stilstaan. Je verwacht toch dat ze met z'n alleen de handen uit de mouwen steken.

doskabouter | 12-09-17 | 15:50 | 4

Dat heet poseren voor een foto. En ze doen het nog met een lieve glimlach ook, zuurpruim.

kapoerewiet | 12-09-17 | 15:57

Erikjan79 | 12-09-17 | 15:53
Hihi,ik denk alleen dat de autocorrect hem parten speelt.

miko | 12-09-17 | 16:24

De handen uit de mouwen steken is toch wat makkelijk opgemerkt. Al dan niet door eigen schuld of schuld van de regering aldaar is men nu have en goed kwijt.

Dat was toch wel een überorkaan. ik kan me voorstellen dat dat toch wel psychische problemen oplevert. Geestelijk ben je goed door elkaargeschud en mischien voor enige tijd incapabel om iets fatsoenlijks te doen.
Salut, Evocatus

Evocatus | 13-09-17 | 00:42
▼ 1 antwoord verborgen

En misschien moeten de weerspecialisten maar eens een manier vinden om de orkanen, groter dan categorie 2, vóór ze aan land komen, te doen oplossen als sneeuw voor de zon. Dat is goedkoper dan hele gebieden weder opbouwen.

kweethetooknietbeter | 12-09-17 | 15:47 | 3

Dat is toch al bekend? We moeten zorgen dat de temperatuur van het zeewater niet stijgt. Maar dan hebben we het over klimaatverandering en daar houdt men hier niet zo van. Dat is namelijk een hoax. Gelukkig kunnen we wel grapjes maken over het leed van een ander. Daar voelen we ons goed door.

Erikjan79 | 12-09-17 | 15:52

Als de temperatuur van het zeewater stijgt, moeten we maar koelelementen in zee aanbrengen. Op de noordpool zetten we dan uiteraard een hele batterij aan vrieselementen in. Alles aangesloten op zonnenenergie.

kweethetooknietbeter | 12-09-17 | 15:58

Of we gooien Bridget Maasland in het water bij de kust van Afrika. Gelijk 2 problemen opgelost.

Erikjan79 | 12-09-17 | 16:01

Het lijkt me niet zo ingewikkeld allemaal. Verscheep een paar containers bouwmateriaal en stuur een paar gepensioneerde bouwvakkers die kant op als adviseurs aan de lokale bewoners. Echt niet zo moeilijk om zelf, met betonblokken, een eenvoudig huisje te bouwen.

kapoerewiet | 12-09-17 | 15:47

Ik wil best geld geven. Voor kogels welteverstaan, zodat mariniers plunderend uitschot kunnen afschieten.
.
Te triest voor woorden dat zulks nog met Nederland geassocieerd is.

Parel van het Zuiden | 12-09-17 | 15:47 | 1

Dat doen ze alleen als ze geld, veel geld willen.

Bergbloempje | 12-09-17 | 16:20

@GS als jullie nu Miss Sint Maarten als eerste foto hadden genomen, dan werd er tenminste nog wat gestort. Of is dit Miss Sint Maarten?

Cobalt bomb | 12-09-17 | 15:46 | 2

this isn't helping!!!11!

Cobalt bomb | 12-09-17 | 15:58

Hee Quincy. Kijk eens (foto: nog een been kwijt). Moet je raden wie er wél blij zijn met de Nederlandse mariniers. Juist, de inwoners van Sint Maarten.
De mensen die daadwerkelijk getroffen zijn. Die het inderdaad slecht hebben, in tegenstelling tot een bepaalde sneue staats-ruif-vretende-excuus neger met de achternaam Gario.

TheEgg | 12-09-17 | 15:45

Maaaar.. ze hebben wel weer mooi zonnig weer, ook niet zo gek!

meneer Q | 12-09-17 | 15:44

Lekker vanuit je hangmat toekijken hoe de tata's de Holanda de boel komen opbouwen en opruimen en zelf geen poot uitsteken; ik zie niemand met een bezem of schep of zaag of dergelijke bezig...

Geen cent krijgen ze van mij, kan trouwens zelf nauwelijks het hoofd boven water houden hier in Nederland door de cumulatie van belastingen en woonkosten.

King of the Oneliner | 12-09-17 | 15:43 | 4

@meneer Q: waar?

kapoerewiet | 12-09-17 | 15:48

Ben er 1x geweest en heb bepaalde doelgroepen aldaar nog nooit een poot zien uitsteken. Kortom geen cent!
Daarnaast is het 1 groot corrupt wespennest. Positief ding: het klimaat, behalve recent dan...

Overrijp | 12-09-17 | 16:10
-weggejorist-
Mathijs2017 | 12-09-17 | 16:17
▼ 1 antwoord verborgen

Eigenlijk vreemd en apart. Hier varen boten op het water.

kwark001 | 12-09-17 | 15:41 | 1

Het betrof hier boten uit de luchtvaart.

Shoarmamasutra | 12-09-17 | 15:58

Ik ga niet storten op dat gironummer. De reden is dat vrijdagavond waarschijnlijk de overheid dan het bedrag gaat verdubbelen. Lekker makkelijk scoren. En het erge is dan dat twee keer hebt gegeven.

Daarbij vind ik dat een overheid sowieso geld moeten vrijmaken bij en voor dergelijke rampen. En, zojuist hoorde Dijsselbloem zeggen dat geld geen probleem is. Dus dat is ook weer opgelost/geregeld.

kweethetooknietbeter | 12-09-17 | 15:41 | 3

Helemaal mee eens! Of de overheid moet betalen kun je je afvragen. Laten die lokale bestuurders en politici maar hun portemonnee trekken en al het corruptie geld van de afgelopen jaren terugstorten.

Overrijp | 12-09-17 | 15:44

Goed van je hoor, maar toch kan je het niet laten je te verontschuldigen.

Lafayette | 12-09-17 | 15:48

Nee, als je zelf geeft, en de verdubbelt het, dan heb je het 3-voudige gegeven...

mrXL | 12-09-17 | 15:50

hoeveel mensen wonen daar nou? 30K ofzo? Laat daar een groot gedeelte van ook nog eens rijke belasting ontduikers zijn die hun eigen boontjes kunnen doppen. De rest kan je nog beter vrijwillig de keuze geven om hierheen te komen of ergens anders heen te gaan met een zak geld dan dat je dat hele eiland opnieuw gaat opbouwen. Van de natuur ga je het niet winnen. Waait het over een paar jaar weer weg, kan je weer opnieuw beginnen.

Quantum Suicide | 12-09-17 | 15:40 | 2

Belasting ontduiken gaat moeilijk, is enige controle i.v.m. eiland een speciale provincië is binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Als er criminelen zitten dan is de rijkdom vergaard uit Drugs en witwassen.

cees2025 | 12-09-17 | 15:45

Vermogende criminelen... correctie

cees2025 | 12-09-17 | 15:45

Wellicht dat we eens aan het werk gaan om de rotzooi op te ruimen?

RenHoek | 12-09-17 | 15:35

Been op foto 5 (linkerbeen) is niet van man op foto 4(rechterbeen).

pa_niek | 12-09-17 | 15:34 | 3

Dat kon je ook al aan de kleur zien

Gaz21 | 12-09-17 | 15:35

Maar wel van die op foto 12?

kapoerewiet | 12-09-17 | 15:37

Bedankt! dat jij mededeelt, ik had namelijk zo mijn twijfel

cees2025 | 12-09-17 | 15:46

Trieste beelden. Tegen Irma kon men zich niet beschermen, zie ook de andere eilanden en zelfs Florida. Zelfs miljardair Branson's Necker eiland is weggevaagd. Echter men had zich wel beter kunnen voorbereiden. Bijvoorbeeld door betere noodvoorzieningen en -voorraden aan te leggen. Net zoals die Yanken eens water management moeten leren.
Hoe dan ook dit gun je niemand, en die paar plunderaars die onterecht de beeldvorming bepalen, doen daar niets aan af.

Lafayette | 12-09-17 | 15:34 | 2

Dit dus.

Beetje beschamende vertoning het meeste commentaar hier. Kennelijk moeten er wat vooroordelen over regauurders bevestigd worden. En dat lukt prima.

TheEgg | 12-09-17 | 15:50

@TheEgg
Eens. Ik heb niets tegen ongefundeerd, tendentieus etc... maar de vooroordelen hier zonder enige kennis van zaken en inlevingsvermogen zijn stuitend.

Lafayette | 12-09-17 | 15:54

Die marinier heft het slechtst gegeten van allemaal, mager bekkie. Wel goed bezig trouwens de mariniers daar.

TheseDays00 | 12-09-17 | 15:33

Niet zo heel lang geleden waren wij nog slavenhalers en smerige racisten. Men wilde niet dat wij blanke Nederlanders ook maar iets te vertellen hadden op "hun" eiland. Maar nu staan ze natuurlijk weer met hun opgeheven handje. Sorry, maar ik voel geen enkele verplichting om te helpen.

moitambien | 12-09-17 | 15:32 | 8

@2voor12 | 12-09-17 | 15:51
De UK voert op dit moment ook een grote hulpactie uit voor haar voormalige kolonieen daar. Zelfstandig binnen de Commonwealth. Meer steun voor de opbouw is door de Britten ook toegezegd. Het is dus echt geen Frans ding.

Lafayette | 12-09-17 | 15:57

2voor12
Ik ben me daar heel erg van bewust en haat het dat ik geforceerd wordt hieraan mee te betalen.

moitambien | 12-09-17 | 16:16

Dat is precies de rede waarom ik geen geld doneer. Zij verafschuwen ons, omdat wij blank zijn , en zij niet.

Bergbloempje | 12-09-17 | 16:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Dan loop je richting de haven, sleept een (zeil)jacht in het water, veranderd de naam en vaart naar een ander (zuidelijker) eiland om vervolgens een leven als zeeman op te bouwen. Je vaart continue van marina naar marina. Legt 'jouw' bootje voor 3 a 4 weken aan en gaat dan weer weg.. Waarom is iedereen altijd zo negatief.. Er zijn ook kansen!

TuurlijkNiet | 12-09-17 | 15:31

... en dan ben je je föhn kwijt...

SoundMake | 12-09-17 | 15:31

Slow nieuws day vandaag. Sint Maarten -1

swagmachine | 12-09-17 | 15:27

Ik vind het oprecht kut voor bewoners. Als ze het geld hadden gehad, zouden ze vast wel een steviger huis hebben. Het is daar nu eenmaal armer dan in NL.

Natuurlijk wel ongezien te tyfus voor plunderaars, en voor diegenen die achterover leunen terwijl er opgebouwd moet worden.

Kees Maf | 12-09-17 | 15:27 | 1

de ↑

Kees Maf | 12-09-17 | 15:29

Als afscheidscadeautje helpen met de opbouw daarna adios !
Voor alle partijen beter.

Jimmy Mc Clure | 12-09-17 | 15:23

Wij (nl) hebben geen geld meer. Zit allemaal bij de banken en in Griekenland (86miljard).

Dank, Prutte

Het Licht | 12-09-17 | 15:16

Ik draai nog steeds lp's maar daarom ben ik nog geen fucking hipster!

eerstneukendanpraten | 12-09-17 | 15:16 | 4

Ja... hipster!

decaliter | 12-09-17 | 15:42

@ hipster-roepers

Maar ik heb nog een originele Led Zeppelin uit 1969 en die klinkt nog als nieuw! Jullie zijn gewoon jaloers.

eerstneukendanpraten | 12-09-17 | 15:53

Alle hipsters zijn jaloers op je.

the Jackdawn | 12-09-17 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

Sterkte voor de hardwerkende bewoners op Sint-Maarten, hopelijk is de boel snel weer herbouwd. De tyfus trouwens voor het tuig wat aan het plunderen was. Ook nog eens de tyfus aan de EU omdat ze geen hulp bieden.

Henk003 | 12-09-17 | 15:15 | 1

Hardwerkend? Ik zie geen enkele foto waar ze hard werken. Ik zie een foto met een NL militair die moet verhinderen dat ze gaan plunderen, dat wel.

moitambien | 12-09-17 | 15:44

Er is daar toch elk jaar orkaanseizoen? Dan zorg je toch dat je voorbereid bent? Of is dat zo'n gek idee? Stenen huis, alles goed vastgetimmerd, afsluitbare luiken voor de ramen, noodvoorraadje water en eten. Toch?

DenkenDanDoen | 12-09-17 | 15:14 | 6

@miko Yep. GS is duidelijk post Joristijdperk. Domheid lijkt de standaard te zijn geworden onder reaguurders.

Lafayette | 12-09-17 | 15:51

Over IQnullessen gesproken.... Nee joh, gewoon lekker doorgaan met bouwen op de oude voet. En over 10 jaar ruimen we de rotzooi wel weer op. Want je kunt er toch niks tegen doen, een orkaan met categorie 5. Oh, en dit soort orkanen komen sowieso niet voor in Nederland. Dus een vergelijking met de huizen hier is ook volkomen zinloos.

Armin Langbaard | 12-09-17 | 15:55

Armin Langbaard | 12-09-17 | 15:55
EEn vette zomerstorm met windkracht twaalf,moet je eens kijken wat er dan naar de kloten is.

miko | 12-09-17 | 16:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Je hele hebben en houwen kwijt.... Ik wens de mensen in St. Maarten sterkte.

El Rico Grande | 12-09-17 | 15:13 | 1

Ik denk niet dat ze dit lezen. Iets met prioriteiten en geen stroom enzo...

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 17:59

Hoezo alles kwijt, mijn grootvader zijn fiets is ook nooit teruggekomen...

eerstneukendanpraten | 12-09-17 | 15:13

wat verschrikkelijk
moet je eens nagaan
je hele leven in een flits aan je voorbij

grapje ben beetje klaar met inleven

dydxsq | 12-09-17 | 15:12

Ik zag gisteren bij Humberto Schuinsmarcheerder de klagers al weer.

Gaz21 | 12-09-17 | 15:11

Good time to buy some land!!!

beaujudas | 12-09-17 | 15:11

gewoon een dagje naar het strand gaan om even uit te waaien. Dan kan je er daarna weer even tegen

Big Lebowski | 12-09-17 | 15:11

Een beetje mosterd na de maaltijd om grappen te maken over mensen die alles kwijt zijn.

je suis bier | 12-09-17 | 15:11 | 1

Positief blijven: Gelukkig hebben een aantal wel de kans gezien om zichzelf te verrijken.
*iets over plunderen mompelen doet*

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 17:58

Ze hebben tenminste een zonnetje erbij...

DieAndereSjaak | 12-09-17 | 15:10

Handen uit de mouwen .......... en niet om op te houden maar om eens wat te doen met je luie flikker!

Fatwabuster | 12-09-17 | 15:10 | 3

Zoals op Cuba, volgens de media waren ze daar zo snel het ging de zooi weer aan het opruimen

jack and friends | 12-09-17 | 15:13

Hier hebben ze hollanders voor die dat voor hun doen. In Cuba moeten ze zelf de broek ophouden.

2voor12 | 12-09-17 | 15:18

2voor12 | 12-09-17 | 15:18
Gezien je taalgebruik ben je zelf ook niet erg Nederlands.

miko | 12-09-17 | 15:25

Ze hebben tenminste een zonnetje erbij...

DieAndereSjaak | 12-09-17 | 15:10

Nare beelden.

ilovevolkskrant | 12-09-17 | 15:09 | 3

Ook hier Francisco?

eerstneukendanpraten | 12-09-17 | 15:12

Nee, dan zou er de schuld van Baudet staan als het Fascisco was. Dit is Youp van het Hek.

TheseDays00 | 12-09-17 | 15:29

Hoi Georgina verbaan.

Tuborg øl | 12-09-17 | 19:19

krijg steeds meer het gevoel/idee dat Sint Maarten en de andere Antillen.... helemaal niet bij ontwikkeld NL horen... maar gewoon 3e wereldlandjes zijn.... waar men zich niet ontwikkeld heeft de afgelopen 100 jaar! waarom noemen we dit Nederland?? het heeft blijkbaar niets met Nederland te maken (behalve het verleden!) maar sinds ze autonoom zijn.. zijn ze ook elke vorm van samenleving en normen en waarden verloren!

bArAbAts | 12-09-17 | 15:09 | 1

Je bent er nogal bekend begrijp ik? Of vorm je misschien een oordeel nu opeens om toch vooral maar wat te kunnen posten, en populair te doen?

Mather | 12-09-17 | 15:13

God, het kan me werkelijk geen ene malle moer schelen. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen. Het doet me helemaal niets.

Dagdief | 12-09-17 | 15:09 | 4

Pleurt toch op en gaat voor een dode boom schrijven.

metworst | 12-09-17 | 15:40

Als. Dat woordje zegt het al. Dus als. Nou, nee, als geldt niet.

Dagdief | 12-09-17 | 16:08

Tja, deze storm is hier in het nieuws, hoe is het eigenlijk met de aftermath in Florida/Houston?
ht tp://ww w.news.c om . au /world/breaking-news/ 14-killed-in-pakistan-van-crash-with -truck/news-story/ 09a9326933ea11eaa232094698c21d2e
Kan me ook geen moer schelen. Nieuws = elende. Dag in, dag uit: Murw.

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 17:56
▼ 1 antwoord verborgen

Alle stenen muren staan nog gewoon overeind zie ik. Daken van golfplaat of getimmerde pallets zijn niet stormbestendig. De derde big had dus gelijk, is ook nu weer bewezen.

Taggart | 12-09-17 | 15:09

Ben als vegetariër niet gekwetst dat ze een dierentuin hebben leeggegeten, puur omdat ze een kleur hebben. Maar het vreten van gekleurde benen gaat toch een stap te ver.

RickTheDick | 12-09-17 | 15:08 | 2

LOL

Cobalt bomb | 12-09-17 | 15:36

Als je genoeg honger hebt eet je zelfs flatscreens.

Shoarmamasutra | 12-09-17 | 16:01

Ik zie iedereen daar staan, wachten, hangen etc. Geen een met een kruiwagen, brokken steen of iets dergelijks. Wel met een LG 150 flatscreen, dat dan weer wel.

Het Licht | 12-09-17 | 15:08 | 1

Misschien moet je het licht even aanzetten, want ik zie er toch een paar bezig.

je suis bier | 12-09-17 | 15:14

Man op foto 12 kan z'n been terugvinden op foto 5.

El Gouda | 12-09-17 | 15:08 | 1

Je meent het echt.....humor gaat aan jou ver voorbij?

Mather | 12-09-17 | 15:14

Ach joh, die paar houten hutjes heb je toch zo weer opgebouwd? Likje verf eroverheen en we kunnen weer verder.

teevee | 12-09-17 | 15:08

Bij 'no way' vrouwelijke mariniers. Sinds dit jaar hé. Zo had Michiel de Ruyter het vast ook gewild.

Pompenkoning | 12-09-17 | 15:06 | 2

Er is geen enkele vrouwelijke marinier aangezien ze niet door de training heen komen.

Bubske | 12-09-17 | 15:29

Bubske | 12-09-17 | 15:29
Ja maar die traingseisen zijn ook gewoon racistisch enzo!!

Cobalt bomb | 12-09-17 | 15:32

Nu brengt heel Sint-Maarten geen zak meer op bij verkoop, jammer.

Nuchternederland | 12-09-17 | 15:06 | 1

Misschien kunnen we het nog ruilen tegen New York?

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 18:28

De tering. Zojuist €50 overgemaakt naar 5125. Alle beetjes helpen. Zeker nu het eiland het zonder EU hulp schijnt te moeten doen.

Ardbeg | 12-09-17 | 15:06 | 11

@pip | 12-09-17 | 15:21
85% van het geld gaat naar het doel. Das dus 17 cent naar de organisatie Rode Kruis (waaronder directeur) voor iedere euro naar de hulp daar.
Heel goed om kritisch op te zijn, en als je een organisatie met een betere score weet, vooral noemen.
En als je eigenlijk gewoon geen geld wil geven ook prima. Het is een oproep, een vraag. Geen verplichting.
Maar gebruik dat gelul over directeuren die teveel verdienen alsjeblieft niet om gewoon lekker krenterig te zijn.
Er wordt trouwens expliciet opgeroepen geld te storten omdat in die regio shit kopen veruit de meest efficiënte manier is om hulp te organiseren. Als jij heel graag uren wil doneren doe dat dan in de vorm van gewoon je werk doen en je bruto inkomsten (belastingvrij!) aan het rode kruis te geven. Is sowieso efficiënter dan je op een vliegtuig zetten, inwerken, ter plekke onderhouden en terug halen.
Of pak het helemaal gek aan. Solliciteer tot directeur voor een salaris dat wél acceptabel is.

two ball cane | 12-09-17 | 15:37

Ardbeg | 12-09-17 | 15:06
"Zeker nu het eiland het zonder EU hulp schijnt te moeten doen."
Tja... T hoort nu eenmaal niet bij de EU he, dus vrij logisch dat ze geen geld van de EU krijgen. De EU betaald ook niet aan Houston...

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 17:50

@Ardbeg | 12-09-17 | 15:06
Turkije en Egypte zijn ook geen EU maar krijgen miljarden

Ben Hetzat | 13-09-17 | 14:46
▼ 8 antwoorden verborgen

Misschien eens tijd om dat goede doel genaamd Jantje Beton eens een andere doelgroep te geven. Dat eiland kan wel wat meer beton gebruiken. Anders waait de boel er jaarlijks weg.

Abject | 12-09-17 | 15:06 | 1

Goeie, ik doe mee.

kapoerewiet | 12-09-17 | 15:40

Zijn de foto's van voor of na de storm?

Kijkeensaan | 12-09-17 | 15:05 | 6

@Van Buuren: ja, of je sushi lust. Steve trakteert. Is wel bij hem thuis..

VP732 | 12-09-17 | 15:45

Van harte welkom vanavond rond 19:00 uur in het nieuwe huis. Gebouwd door mijn voormalige vrienden. 19111 Pruneridge Ave, Cupertino, CA 95014, Verenigde Staten

Steve1234 | 12-09-17 | 15:50

Neem ik een appletje voor de dorst mee. Zin in!

VP732 | 12-09-17 | 15:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Goh, ik hoor ze al een paar dagen niet meer roepen dat ze een onafhankelijke staat zijn die zonder bemoeienis van Nederland kunnen.
Waarom zou dat plotseling gekomen zijn?

2voor12 | 12-09-17 | 15:04 | 15

miko | 12-09-17 | 16:54
De lasten van het gebrek aan zelfbestuur bijvoorbeeld? Waarom denkt u anders dat ze "onafhankelijk" wilden worden?

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 17:57

Is dit nog nieuws? | 12-09-17
Ook voor jou geld hetzelfde,de structuur zo als die nu is,is overeengekomen met de Nederlandse regering. Eventuele financiële hulp bij de begrotingen krijgt men pas als er financieel toezicht is. Een beetje als artikel 12 in Nederland. Ook in Nederland staan er gemeentes onder curatele. Onafhankelijk wil men echt niet worden daar aangezien het vrij reizen met het Nederlandse paspoort vele voordelen geeft. Men wil alleen niet teveel Nederlandse wetgeving op de eilanden zelf. En dat kan ik me dan weer goed voorstellen met die betuttelaars in Den Haag.Dat jullie om de ST maartenaren geen fluit geven is je goed recht, net zoals dat voor de columniste van het AD mag zijn om schijt te hebben aan de dode in MH 17. Maar stop eens met roepen dat ze op die eilanden onafhankelijk willen zijn,dat willen ze niet ze kennen de geschiedenis van Suriname. Als ze dat zouden willen had Nederland ze allang een afscheidscadeau gegeven.
En verder nog wat,de PVDA wilden indertijd heel snel af van de koloniale geschiedenis maar die roomse ratten en calvinistische bidlippen van het CDAmoesten zo nodig aan de gebieden overzee vast houden. Ga daar janken.

miko | 12-09-17 | 20:57

miko | 12-09-17 | 20:57
Pffft... alsof wij op het vasteland een referendum hebben gehad om dat stukje kolonialisme af te stoten. In tegenstelling tot de eilanden.
"Ook in Nederland staan er gemeentes onder curatele."
Gemeente is wel wat anders dan een "land binnen het koninkrijk". Maar goed.
"het CDAmoesten zo nodig aan de gebieden overzee vast houden. Ga daar janken."
Ik ben geen CDA-er. Dus ga zelf huilen.

Is dit nog nieuws? | 12-09-17 | 22:11
▼ 12 antwoorden verborgen
-weggejorist-
DickBeck | 12-09-17 | 15:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken