Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Line-up van een moeilijk festival. Wat valt je op?

Hun agenda verhullen ze niet: ze willen het publiek brainwashen. Het is TEDx maar dan net iets meer echokamer. Met zachte wandjes. Toch gaat er 1 ding gruwelijk mis op het antipopulistische, door de NPO betaalde Brainwash Festival.

Kijken we namelijk even naar de line-up, dan zien we dat "hoogleraar European and International Development Studies aan de University of Portsmouth Olivia U. Rutazibwa een pleidooi komt houden voor de dekolonisatie van de Lage Landen. Want de denkkaders die kolonisering en racisme mogelijk, aanvaardbaar en onzichtbaar maakten, leven gewoon verder. " Toe maar. Grote woorden hyperbolen van de bekende sociaalwetenschappelijke aard hysterische snit. Maar toch lijkt ze te zijn aangespoeld op het juiste festival. Want WAT valt je op als je naar de complete line-up van het BreinWegmetons festival kijkt? KLIK HIER EN ZOEK HET ANTWOORD!

Voor wie het echt niet ziet: ze is de enige. De enige wat? Juist. De enige dát.

Reaguursels

Inloggen

Alleen maar cherrypickende alfa wetenschappers?

Sans Comique | 21-08-17 | 18:35

Goh, de donkerste spreker heeft als enige een onderwerp wat lijkt te draaien om huidskleur. Obsessed much?
Waar komt dat 2e plaatje eigenlijk vandaan.. zo ziet de line up er bij mij niet uit namelijk.

noerg | 21-08-17 | 16:56

De witte wereld is feitelijk al beëindigd: begin iets leuks of succesvols, en binnen de kortste keren zul je gedwongen worden anderskleurige mensen te betrekken, anders ben je racistisch.

In alle niet-witte landen speelt dat probleem niet.

Als de gekleurde mensen in China, Zuid-Korea of Japan klagen, dan mogen ze opzouten.

Peter_K | 21-08-17 | 16:51

Overigens, als laatste correctie op de weerzinwekkende onnozelheid van dit soort idioten:
Er is geen groepering zo verschrikkelijk nazistisch en fascistisch als de moslimbeweging.
Heeft iemand van dit soort mindergeestelijkvaliden al eens nagedacht over de vraag waarom moslims, en voorál moslims, dit soort bezopen ideeën heeft over Europa en de vrije Europese denkwijze??

mallekater | 21-08-17 | 14:51

TOP.
Het zijn dat soort mafketels die er voor zorgen dat mensen met de dag negatiever worden over de integratie van de gekleurde en andersgelovige medemens.

Gewoon iemand recht voor zijn raap zeggen dat hij een racist, een antisemiet of een discriminatoir wezen is zonder fatsoenlijk bewijs, maakt dat elk zinnig denkend mens een teringhekel krijgt aan dat soort "aanklagers".

Zoiets noemt men een self-fulfilling- prophecy, een situatie die door gekken gewenst wordt om de zaak te ontregelen.

Ze doen hun best maar.

mallekater | 21-08-17 | 14:48

Hele enge mensen op die poster, hele enge mensen. Als al die mensen op die poster morgen op zouden houden te bestaan, dan zou de wereld een hele hoop ellende bespaard worden. En Anne-Fleur was zeker verhinderd?

a9b2b1 | 21-08-17 | 14:44

"Het einde van de witte wereld" Dat is meestal in april, als alle sneeuw is gesmolten. Door de klimaatsverandering zal de wereld sneller minder wit zijn dan mevrouw Rutazimbabwe voor mogelijk had gehouden.

Avin | 21-08-17 | 14:26
-weggejorist-
selena25 | 21-08-17 | 12:13

Ik mis diversiteit in de line-up. Extreem rechts nazi festival dus, ik bel ff wat antifa soldaten...

kort_lontje | 21-08-17 | 11:26

The usual suspects dus. Maar ja, zij verbazen zich ook niet over de line-up van bijeenkomsten van FvD en de Nederlandse Leeuw etc.

zwarte_weduwe | 21-08-17 | 11:06

Die is niet echt 'easy on the eye' , brrrr! Winter is coming, ofzoiets. /GOT.

BadLieutenant | 21-08-17 | 10:35

Wat zijn 'witte mensen'? Mensen die iets verkeerds hebben gegeten de avond ervoor? Of een griep onder de leden hebben? Engelsen op het strand?

KlunsJohannus | 21-08-17 | 10:25 | 1

Nooit een medisch specialist in een ziekenhuis gezien? Dat zijn witte mensen omdat ze jassen van die kleur dragen.

Avin | 21-08-17 | 14:33
-weggejorist-
Balletje Mayo | 21-08-17 | 10:03

Iedereen weet hoe geweldig het is in Afrika. Waarom denk je dat het nog steeds een 3de wereld continent is.......... Het heeft iig niets met witte mensen te maken........

chrisjuh | 21-08-17 | 09:29

Ben net tot hoogleraar ristrettologie benoemd. Iemand koffie?

ristretto | 21-08-17 | 09:11

Er staat festival. Er is niets te vieren?

Saarloos gaat het over Future sex hebben. Dat is veeeeeel erger dan die ene donkere mevrouw zegt.

En tenslotte: er staat Brainwash bij. Je weet dus van te voren waar je aan begint.

ristretto | 21-08-17 | 09:09

Ze is gewoon lelijk en dat kan ze niet hebben dus gaat ze maar witte bashen want die hebben het gedaan.

kees2 | 21-08-17 | 09:04

Kill whitey, het is mijn cultuur die mij laat doen wat ik doe. Geen excuses. Payback nu. Dubbele uitkeringen voor nazaten van koloniale slaven.

rattenvanger XL | 21-08-17 | 09:02

Je zou het niet verwachten in de VK (archief/Afrikanen beheersten de slavenhandel in eht binnenland), maar in een artikel uit 2001 wordt over het ontbrekende stuk van de slavenhandel gesproken: "Afrikanen beheersten de slavenhandel in het binnenland". Met andere woorden, alle blanken worden hede ten dage min of meer als nazaten van blanke slavenhandelaren gezien en moeten zich daar schuldig over voelen en die schuld bij hun nageslacht doorgeven. Maar hoe zit dat dan met die Afrikanen die hun eigen volk doorverkochten aan de slavenhandelaren? Wiens voorouders zijn dat dan? Die zijn toch even veel schuld als die blanken van toen? Het feit dat je een lichte of donkere huidskleur hebt, zegt niets over schuld of onschuld. De zwarte slavenhandelaren in Afrika hebben ook nazaten en misschien is het wel een voorvader van iemand die vandaag de blanken de schuld geeft. Zou zomaar kunnen toch?

P.s. Heb aantal keren geprobeerd de linke naar het bewuste artikel te plaatsen maar dan wordt mijn tegel niet gepubliceerd. Nu, zonder link wel blijkbaar.

Louise-in-de-pels | 21-08-17 | 08:55 | 1

linke -e

Louise-in-de-pels | 21-08-17 | 08:57

Hmmm het viel mij niet op en nu voortaan wel dus

ikdenkwat | 21-08-17 | 08:50

Wat mij opvalt is dat dit soort mutsen serieus denkt dat datgene wat ze te zeggen hebben waar is, en als ze het maar vaak genoeg zeggen, dat de rest van de wereld, het denkende deel dus, wel zal inbinden en - vooral - boete doen.
Gebrek aan intelligentie mag je niemand kwalijk nemen, maar je kan zo iemand wel hinderen in het rondbazuinen van zijn of haar handicap.

Dus ik stel voor verdere bijdragen van dit soort mensen te vermijden.

mallekater | 21-08-17 | 08:38

Geinig dat soort gedram, alleen win je er geen verkiezingen mee, omdat na 38 jaar bezuinigen, werkelijk niemand een fuck geeft. Precies waar we nep-links willen hebben. Mevr Hertzberger lijkt dit een beetje begrepen te hebben, al prijkt haar naam dan weer wel op dit witte deug lijstje.

echt_links | 21-08-17 | 08:27

Altijd moet ik lachen als er weer eens het woord "hoogleraar" wordt gebezigd. Iedereen kan zich hoogleraar/tuinman/lompenboer noemen dat woord heeft geen enkele betekenis. Vaak worden de meest domme en onnozele dingen geroepen door een "hoogleraar" en tenslotte waren in het Deutches Reich ook massa's "hoogleraren".

meneer Q | 21-08-17 | 08:19

Jeetje.
En ik maar denken dat men ook in de VS niet vies was(=is) van racisme en slavernij.
En in Afrika hebben ze er nog steeds weet van.
Nog even los van de Arabische wereld, de moslimwereld dus, en bijvoorbeeld China.
Ik heb me vergist, die hedendaagse slavernij speelt zich geheel en al af in Europa.
Daar houden die vuige Europeanen die 36 miljoen slaven die de wereld nog steeds telt.
Zo zie je maar dat zwart zijn niet onherroepelijk betekent dat je ook hersens hebt.

mallekater | 21-08-17 | 08:05

.. maar goed. Ik ben het een beetje zat zoveel belasting te moeten betalen om een stelletje kwaadaardige anti-mij activisten aan een topsalaris en een gratis leven te helpen in pretpark Nederland. Hoogleraar! Mijn kont is ook Hoogleraar in een links-universitaire studie Meststoffen en Klimaat. Mag ik ff een ton vangen?

Jan Passant mk2 | 21-08-17 | 08:04

Als er iets is, wat de meeste Afrikaanse landen bijna op dagelijkse wijze bewijzen, dan is het wel dat de kollonisatie nog zo slecht niet was, en dat ze best opnieuw kunnen gekoloniseerd worden. Ze bakken er namelijk na meer dan 50 jaar onafhankelijkheid nog altijd niks van. Zelf Zuid-Afrika dat destijds toch wel aan de top stond is aan het afgleiden naar de voor Afrika typische wetteloosheid en anarchie. Ze zullen het u in de msm niet komen vertellen maar ooit al van "plaatsmoorden" gehoord ? Het is daar zelf zo goed dat ze massaal naar hier trekken, hier waar de zogenaamde kolonisators zouden zitten, waar het vol racisten van het zuiverste soort zit. Ik heb geen schuldgevoel voor wat mijn overgrootvader in de Congo zou hebben uitgestoken, de arme man is er nooit geweest, zich kromgewerkt op zijn boerderij, net zoals zijn vader. Iets waarvan je de meeste congolezen moeilijk kunt beschuldigen. Na de onafhankelijkheid zijn honderden plantages, bedrijven, honderden kilometers spoorweg, etc in onbruik geraakt en heeft met ze gewoon laten vervallen. Ze hadden het maar in eigen handen te nemen.

Lt-Kol Kilgore | 21-08-17 | 07:52

Waarom wordt de kolonisatie van Europa nu niet gestopt? Krijgen we minder bezoekers over de vloer die vooral overlast inclusief dit soort discussies aanzwengelen. Ons nageslacht zullen voor de huidige politici geen standbeeld en gaan neerzetten. De meest zwarte bladzijde uit westerse geschiedenis wordt nu geschreven.

Gebakschep | 21-08-17 | 07:43

Terwijl dat zooitje de hele dag lekker zit te deugen op een festival kan ik mezelf weer de mijn inslepen om van vroeg tot laat hun uitkeringen , soepsidies , toelages bij elkaar te bikken.
Ik heb het er zooooooooo beu van.

enorme sukkelzak | 21-08-17 | 07:12 | 1

Kotsbeu.

meneer Q | 21-08-17 | 08:23

Je zou er racistisch van worden

Poppo van Ulvinga | 21-08-17 | 06:44

Die mensen, van welke huidskleur of culturele achtergrond dan ook, die beginnen met "witte mannen" zijn zelf de grootste racisten (of en seksisten), het is hen alleen te doen om te polariserenen te stoken. Immers zonder haat en ophef kunnen ze niet lekker in hun slachtofferrol.
En die mensen die zeiken over kindervriend en jeugdheld Zwarte Piet, een fictief feestdagfiguur die nooit iemand kwaad deed, en die niet (meer) dom is, noch een spraakgebrek heeft, en zeker geen slaaf of verknecht is vandaag de dag, die zielige mensen gaat het alleen omde aandacht, om het kwetsen en stoken.
Zwarte Piet is hoe je het ook bekijkt, niks racistisch aan. Iemand met een zwart gezicht, of het nou natuurlijk pigment is, of roet, of schoensmeer, isniet automatisch racistisch. En zij die anders beweren moeten hun zwart-witte racisten bril snel afzetten.

cabbit | 21-08-17 | 05:47
-weggejorist en opgerot-
fleurtje | 21-08-17 | 05:09

Olivia is heeft zich omhoog gewerkt, bravo! Zij behoort tot de Kwango's.
De vrouwen bij deze inboorlingen hebben heel vaak rode klei rondom hun vlechten zitten. Daarbij zie je ook vaak een rolvormige lok, eveneens omgeven met klei midden op het voorhoofd hangen.
Ze heeft zich nog niet helemaal aan onze Europese cultuur aangepast, je kunt haar heel vaak met een zwarte antiloop over het strand van Portsmouth zien wandelen.

topsporter | 21-08-17 | 04:24 | 2

het woordje is vergeten te lezen en als extra: zij heeft een onzichtbare tatoo in de nek.

topsporter | 21-08-17 | 04:26

het woordje is vergeten te lezen en als extra: zij heeft een onzichtbare tatoo in de nek.

topsporter | 21-08-17 | 04:26

Olivia is heeft zich omhoog gewerkt, bravo! Zij behoort tot de Kwango's.
De vrouwen bij deze inboorlingen hebben heel vaak rode klei rondom hun vlechten zitten. Daarbij zie je ook vaak een rolvormige lok, eveneens omgeven met klei midden op het voorhoofd hangen.
Ze heeft zich nog niet helemaal aan onze Europese cultuur aangepast, je kunt haar heel vaak met een zwarte antiloop over het strand van Portsmouth zien wandelen.

topsporter | 21-08-17 | 04:24

De naam van het festival is brainwash. Dus wat kun je anders verwachten?

Jezus_Boeddha | 21-08-17 | 03:39

De hedendaagse slavenhouders van de gewone werkende man die leven van de uitbuiting van hun slaven.

Elessir | 21-08-17 | 02:57
-weggejorist en opgerot-
Lolkazyol | 21-08-17 | 02:20

Wat een kudt lineup!
Als Anne-Fleur niet me doet moet het echt ruk zijn.

hangtiet met knoop | 21-08-17 | 02:12

scheiten = schieten, sorry.

Evocatus | 21-08-17 | 02:09

Jezus wat her en der toch weer kinderachtig kwatten & scheiten op haar uiterlijk.
Durf eens een foto van je eigen rotkop te imgurren.
Dan kijken we verder. Alleen McMarx ziet het juist.
Stelletje lullen-met-vingers! Evocatus

Evocatus | 21-08-17 | 02:07 | 1

Je zou haar doen ?

netniet | 21-08-17 | 06:36

Die kop verraadt een hoop

mesutozil | 21-08-17 | 01:24

Dekolonisatie van de lage landen. Is dat niet waar PEGIDA voor staat?

frank87 | 21-08-17 | 01:12

Ik vermoed dat deze lelijke mevrouw nog meer issues heeft.....

dubbeltjeopznkant | 21-08-17 | 01:06 | 1

Ach ze hebben allemaal frustraties over hun haar (en terecht).
Waarschijnlijk dat ze daarom zulke haters zijn. Altijd een ander de schuld geven he?

Lolkazyol | 21-08-17 | 02:23

Onlangs een paar dagen een negroïde vriend van mijn dochter op bezoek gehad. ik vroeg hem op de man af of hij last had van discriminatie. Eén keer in zijn leven heeft hij er last van gehad. Discriminatie vanwege kleur is al zo lang geen issue meer.

metdedag | 21-08-17 | 01:04
-weggejorist-
Banana008 | 21-08-17 | 01:03

Ik verwacht wel dat men als protest tegen de witte man dan ook afziet nog langer van wit privilege gebruik te maken dus geen ziekenhuis bezoek meer geen zwembaden of vliegtuigen toiletten gezuiverd water tv iPhone etc etc dat zal ons leren. Ha!

P-unit | 21-08-17 | 00:36

Het is ook wel zuur, dat snap ik wel.
Met spiegeltjes en kraaltjes en af en toe een geweer zijn grote gebieden door de blanken onder hun invloedsfeer gebracht en echt niet met slechte bedoelingen. Dat er dingen zijn gebeurd die niet door de beugel kunnen (slavernij), daar ben ik het volmondig mee eens, maar dat was geen blank privilege, dat slavendrijven, daar deden zwarten en moslims net zo hard aan mee, dus geen slectieve verontwaardiging graag.
Dat er relatief veel zwarten hiervan slachtoffer zijn geworden, geloof ik best en keur ik ten zeerste af en betreur ik natuurlijk ook.

kempenaer | 21-08-17 | 00:31 | 1

Slavendrijven was business van zwart Afrika, de losers werden verkocht en de winnaars vulden hun zakken. De slavenroutes bestonden inderdaad al eeuwen door moslims die de losers kochten. Pas veel later kwamen witten ook daar hun inkopen doen. Een hedendaags daaraan ontsproten fenomeen is de afro amerikaan, veelal een mengeling tussen zwart en wit. Heb jij ooit wel eens 1 afro moslim gezien ?

netniet | 21-08-17 | 06:41

Ze hebben het nog zo vaak over het kolonialisme, misschien missen ze het.
Wellicht hebben verschillen op allerlei uitkomsten ook met verschillen in capaciteiten te maken. En laat dat wellicht er maar gevoeglijk af.
Dat is natuurlijk het probleem van Afrika en islamitische landen. Doctrines zoals de islam (in de zandbak) en al dat voodoo achtige bijgeloof (Afrika), schieten bij autochtonen in Amerika, Europa en Japan gewoon nauwelijks tot geen wortel.
Hoe dat komt? Capaciteiten. En dat ga je niet zo makkelijk oplossen, dus moet je ze, de moslims en de Afrikanen, ook absoluut niet naar hier halen. Helaas is dat wel gebeurd.
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, zeiden wijze mensen ons.

kempenaer | 21-08-17 | 00:24

Zo, de zomer heeft nu lang genoeg geduurd. Tijd voor een echte winter met veel sneeuw, ijs en zeer lage temperaturen ( zo rond minus 20 gaden C.) Veel van dit soort problemen lost zich dan vanzelf op. Althans tot dooi invalt.

Een vrije paling | 21-08-17 | 00:21

ff zonder gekheid nou, is dat hoofd serieus zo?

Mather | 21-08-17 | 00:11

Ik ben witheet!

Stofzuigzakje | 20-08-17 | 23:59

Als die witte wereld dan eindelijk ten einde is gekomen, wat is de mensheid daar dan mee opgeschoten? Is het kwaad dan voorgoed uitgebannen of zo? En is dat dan een wereld zonder witten? Of een wereld waarin de witten geen witte identiteit meer hebben? Een wereld waarin zij afstand hebben moeten doen van alles wat hen wit maakte? Als de witte het zwijgen is opgelegd, is daarmee de zwarte dan eindelijk bevrijd?

Schoorsteenveger | 20-08-17 | 23:59 | 1

Zimbabwe . Meer hoef ik niet te zeggen.

ja,diedus! | 21-08-17 | 00:04

Een email die ik in juli 2016 kreeg van een Zuidafrikaan, een blanke welteverstaan. Tekst spreekt voor zichzelf.
"This was a reply to an article, in the SA newspaper Mercury (last week), where the previously dis­advantaged (Blacks) stated that it's not too late for the previously advantaged (including whites, Indians and Coloureds) to apologize for apartheid. Check out the email that went around respond­ing to the headline. It's a kick ass response.

“To the Previously Disadvantaged”
We are sorry that our ancestors were intelligent, advanced and daring enough to explore the wild oceans to discover new countries and develop them.

We are sorry that those who came before us took you out of the bush and taught you that there was more to life than beating drums, killing each other and chasing animals with sticks and stones.

We are sorry that they planned, funded and developed roads, towns, mines, factories, airports and harbours, all of which you now claim to be your long deprived inheritance giving you every right to change and rename these at your discretion.

We are sorry that our parents taught us the value of small but strong families, to not breed like rabbits and end up as underfed, diseased, illiterate shack dwellers living in poverty.

We are sorry that when the evil apartheid government provided you with schools, you decided they'd look better without windows or in piles of ashes. We happily gave up those bad days of getting spanked in our all white Schools for doing something wrong, and much prefer these days of freedom where problems can be resolved with knives and guns.

We are sorry that it is hard to shake off the bitterness of the past when you keep on raping, tor­turing and killing our friends and family members, and then hide behind the fence of 'human rights' with smiles on your faces.

We are sorry that we do not trust the government... We have no reason to be so suspicious because none of these poor "hard working intellectuals" have ever been involved in any form of "corruption or irregularities".

We are sorry that we do not trust the police force and, even though they have openly admitted that they have lost the war against crime and criminals, we should not be negative and just ignore their corruption and carry on hoping for the best.

We are sorry that it is more important to you to have players of colour in our national teams than winning games and promoting patriotism. We know that sponsorship doesn't depend on a team's success.

We are sorry that our border posts have been flung open and now left you competing for jobs against illegal immigrants from our beautiful neighbouring countries. All of them countries that have grown into economic power-houses after kicking out the 'settlers'.

We are sorry that we don't believe in witchcraft, beet root and garlic cures, urinating on street corners, virginity testing, slaughtering of bulls in our back yards, trading women for cattle and other barbaric practices. Maybe we just grew up differently.

We are sorry that your medical care, water supplies, roads, railways and electricity supplies are going down the toilet because skilled people who could have planned for and resolved these issues had to be thrown away because they were of the wrong ethnic background and now have to work in foreign countries where their skills are highly appreciated.

We are so sorry that we'd like this country to fulfil its potential so we can once again be proud South Africans.



The Previously Advantaged"

Synecdoche | 20-08-17 | 23:52 | 2

Hahaha, mooie excuusbrief!

De waard zijn gast | 21-08-17 | 00:09

Erg mooi.
En hard als de waarheid.

Mad Jack the Pirate | 21-08-17 | 00:49

Beste Olivia U. Rutazibwa , noemt u mij 1 stad in uw zo bujubelde en in uw ogen suprieure Afrika met een rijk historisch en door architectuur zich onderscheidend en nog bestaand cultureel centrum. Die zijn er niet ? Oke , stop dan met klagen en verwijten en tel je hedendaagse zegeningen. Dank u.

ja,diedus! | 20-08-17 | 23:49 | 3

Er zijn wel veel meer sloppenwijken in zwart Afrika dan in blank Europa.
En al die krotten hebben allemaal een eigen architect.
Ergo: In zwart Afrika zijn er veel meer hoog opgeleide architecten dan hier.

Jan Dribbel | 21-08-17 | 00:08

Port Louis, Mauritius

Nebuchednezzar | 21-08-17 | 00:08

Tinboektoe is ondertussen wel te gevaarlijk om naar af te reizen en moet vrezen voor islamitische sloop. Staat zelfs op de Unesco. Verder wel echt Afrikaans.Behalve de ziekenhuizen vliegvelden en waterzuivering voor zover die nog functioneren.

P-unit | 21-08-17 | 00:32

Ik ben gewoon huidskleur. En nu niet meteen roepen van: het zal wel weer wit zijn!

echtpaul | 20-08-17 | 23:36

@Der Paulie | 20-08-17 | 23:00 |
Het woord blanke heeft als nadeel dat er geen vrouwelijke vorm van bestaat. Witte heeft dat nadeel ook. Bij neger heb je tenminste nog negerin; bij kleurling kleurlinge. Voor sekseneutrale gekleurden is nog geen woord gevonden, maar misschien komen die wel niet voor op aarde.

JvanDeventer | 20-08-17 | 23:34

Vroeger was het: ach, het is er maar eentje... toen werd het: ach, het zijn er maar een paar... en nu........ maar wij zijn met meer, euhhhh.

ger1306 | 20-08-17 | 23:19

Der Paulie | 20-08-17 | 23:00 | reageer
"Word ik uitgescholden (en dat maak ik uit), dan gaat u maar in de hoek staan. U doet dan niet meer mee".
Vind jij dit een praktische oplossing of ben je een vingeroefening in meningen en verzinsels (SF) aan het ventileren?
Zolang er mensen zoals jij alleen maar zeiken over omgangsregels, gebeurt er niets.
Kom eens meer buiten de deur en vergelijk theorie met de praktijk, muts.

Ongeblustekalk | 20-08-17 | 23:12 | 1

Há, daar is ongeblust kalknageltje weer.
Ik moet toch zo om hem lachen elke keer.

Der Paulie | 20-08-17 | 23:30

Waar hangt het touwtje waarmee ik de plee kan doortrekken?

bart2653 | 20-08-17 | 23:07

In dat hele rijtje zit er niet één waarvan de naam me direct een lampke fel doet branden. Wel een paar van die heul jonge kupkes die mij daar kennelijk even komen vertellen hoe het allemaal moet in de Bananenrepubliek 0031. GaTochWeg!

Reykjavik | 20-08-17 | 23:05

Iedere keer dat ik iemand het woord 'witte' hoor gebruiken, wéét ik, daar is (weer) ‘n neger/negerin racistisch aan 't schelden. Want 'wit' is schelden. Er bestaan geen witte mensen. De bedoelde mensen zijn blanken. En hoe komt 't, dat wij dat met z'n allen zo zeker weten (?), nou de uitleg is simpel, en overtuigend. De regel voor normale omgang is, dat de aangesprokenen, over wie 't gaat, dat alléén zij uitmaken 'hoe' ze genoemd mogen worden door de anderen. En dat 'moeten' ook echt dwingend 'moeten' betekent. Zonder uitzonderingen. Het is dus Inuit, en niet Eskimo. Het is dus Aziaat, en niet spleetoog. Het is dus vrouw, en niet wijffie. Het is dus neger, of Afro-Amerikaan, en niet nikker. Het is dus blanke, en niet witte man. Deze lijst is eindeloos en telkens met dezelfde uitkomst De mensen over wie het gaat, die maken zelf als groep uit, 'hoe' ze heten en hoe ze netjes genoemd dienen te worden. Het is dus ook senior, en niet opa of oudje. Het is dus ook gehandicapte, en niet debiel. Het is dus ook obesitas, en niet dikke. En deze manier van omgang geldt als beschavingsregel voor alle mensen; los van culturele achtergrond, los van sekse of politiek. Ook zwaar verongelijkte slachtoffers hebben zich ‘dus’ aan deze regel te houden. Maar als Social-Justice-Warriors, of negers, vinden dat 'zij' als slachtoffers probleemloos racistisch mogen zijn, en mogen schelden, dan plaatsen die zich buiten de discussie. Zodra iemand mij als blanke expres met de uitscheldende benaming 'witte man' als dader-van-weet-ik-wat noemt, luister ik terecht niet meer verder. Word ik uitgescholden (en dat maak ik uit), dan gaat u maar in de hoek staan. U doet dan niet meer mee.

Der Paulie | 20-08-17 | 23:00 | 3

De uitleg die ik van Jolo hierover heb gekregen is dat het a) de tegenstelling tussen zwart en wit benadrukt en b) ze het wel leuk vinden om blanken een beetje te pesten. Puur racisme dus.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 23:08

Nou, ik ben blank, maar sommige blanken noemen ZICHZELF wit. Ik vind dat wel handig, want dan weet ik dat het óf onoplettende napraters zijn, óf natte linkse tosti's. De nigga's zijn het onderling ook niet eens: de een vindt neger best, de ander houdt het op zwarte en de ergsten willen "mensen van kleur" of iets met "achtergrond".

JvanDeventer | 20-08-17 | 23:14

@Der Paulie
Ik kan me hier heel goed in vinden ondanks mijn wat exotische uiterlijk en mijn wat olijfkleurige huid. Mijn Chinese schoondochter (Singapore) begrijpt helemaal niets van deze discussie. Who cares!!!

toetssteen | 20-08-17 | 23:37

En deze tante heeft geen wrede voor-ouder geschiedenis? Vast wel.. een of ander genocidetje? Steek je hand in eigen boezem, trut, voor dat je andere je culturele stompzinnige waarheid en je 'morele waarden' oplegd.

horsteknots | 20-08-17 | 22:59

En voor de laatste keer, ik ben blank, en niet het hypermodieuze anglicisme "wit", zoals de racisten dat bezigen.

Lefgozer | 20-08-17 | 22:48

Nou noem ik een vrouw niet gauw lelijk

Lefgozer | 20-08-17 | 22:45 | 1

Dat gebit: zo wit als mijn reet. Hoe kun je daar als witte-mensenhater niet van walgen? Of gaat het toch niet om de kleur?

De waard zijn gast | 20-08-17 | 23:13

Totaal oninteressant wat dat mens te berde brengt. Berijdt al jaren hetzelfde stokpaardje, net zoals dat mens dat hier nog niet zo lang geleden langskwam om voor de zoveelste keer te vertellen dat die Islam moet veranderen. Over tien jaar staat dit soort figuren nog steeds te zeuren dat de wereld verkeerd in elkaar zit.
Ik wens haar veel erkenning toe van al die witten die haar ongetwijfeld op handen zullen dragen en een warmer dan warm applaus zullen laten doen klinken als ze haar riedeltje heeft afgestoken. Neokolonialisme van de meest bedenkelijke soort, zo'n festival.

Schoorsteenveger | 20-08-17 | 22:33 | 1

Het mag dan wel oninteressant zijn, maar dit foute gedachtegoed inclusief de geschiedsvervalsing wordt al drammend tot de norm verheven. Aan de ene kant is het een virus (memen) waar steeds meer slapende geconditioneerde mensen door geïnfecteerd raken, aan de andere kant is dit niet een spontane opwelling, maar zit er regie van bovenaf achter dit hele gedachtegoed en alle verlengstukken daarvan. Dat dit gedachtegoed wordt neergezet als de waarheid en als wetenschappelijke feiten (dat de witjes racisten zijn) zit een doel en een plan achter.

XaleX_2 | 21-08-17 | 02:27

Ze wil dus gewoon dat de donkere medemens een gratis enkele reis terug krijgen naar het beloofde land,in hun geval Afrika,maar zeg dat dan gewoon dan krijg je nog eens een zak rijst mee voor de eerste week.

Geevee | 20-08-17 | 22:31

Blijkbaar levert het cultiveren van haat jegens de blanken deze zwarte dame meer geld op, anders bleef ze wel onder een palmboom zitten wachten totdat er een blanke langskwam om geld, voedsel en wapens te brengen.

De Briemusketier | 20-08-17 | 22:18

Afrika ook nog maar eens dekoloniseren?
De Volkskrant, 2006: "De Afrikaanse handel in slaven in het binnenland bestond lang voor de komst van de Europanen, bleef bestaan naast de handel aan de kust door Europese opkopers, en ging ook nog vele tientallen jaren door na het internationale verbod op de slavenhandel. Alleen al in Ghana waren 63 slavenmarkten. De meeste slaven kwamen uit het noorden. Elke staat in West-Afrika deed eraan mee, het was goed georganiseerd en er werd belasting op de handel geheven. Het hele systeem om de Europese slavenschepen te vullen lag klaar. De Afrikaanse handelaren maakten een afweging: ze verkochten hun slaven daar waar de beste prijs werd betaald, soms aan de Europeanen, maar ook perioden liever aan Afrikanen.
- www.volkskrant.nl/archief/wie-denkt-a...
En Het Midden-Oosten ook nog maar eens dekoloniseren?
Recent verleden: nl.wikipedia.org/wiki/Arabische_slave...
Heden: In Mauritanië wordt de slavernijwet van Khalil gezien als heilig boek. Haratine, de klasse van slaven (uitsluitend zwarte mensen), worden nog altijd omschreven als bezit van Arabieren of Berbers met een lichtere huid."
Slavernij is niet puur een Mauritaans probleem. In alle Afrikaanse landen waar Arabieren en donkere bevolkingsgroepen samenleven, bestaat het. Soedan, Tsjaad, Burkina Faso, Niger, Mali. Maar nergens is het probleem zo enorm: 20 procent van de Mauritaniërs leeft in traditionele slavernij.
- www.trouw.nl/home/slavernij-blijft-pr...
Maar dat zal geen probleem zijn voor alle ondertekenaars. Dit is traditioneel. Multicultureel. En hedendaagse traditionele cultuur uit Afrika, dat is zo leuk.

Zoetwaterpanharing | 20-08-17 | 22:15 | 2

U liegt, want alles wat u hier schrijft is binnenkort weggemoffeld van wikipedia

Duck Twacy | 20-08-17 | 22:19

Dat weten we, maar we verzwijgen het liever want het is een zwarte bladzijde in een geschiedenis met vijftig tinten kleur.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 22:20

Echt zo'n hoofd om geld te storten op giro 555. Ik mis alleen de vliegen rond haar hoofd.

Eshek | 20-08-17 | 22:09 | 2

Volgens mij zitten die aan de binnenkant.

ja,diedus! | 20-08-17 | 22:11

Kut festival. Niks geen pompende wooferts, bier en mdma.
Je kan er wel lekker hippies hakken

BennieHelder | 20-08-17 | 21:51

De huidige blanke bevolking van Australië hoor je niet klagen over hun verleden c,q voorouders. Waarom niet ? Omdat ze allen wat van het / bun leven hebben gemaakt in een goed leefbaar land en niet jammerlijk achterom kijken. Terwijl ook zij op basis van hun aangedane verleden een goede reden zouden hebben om nu ook te klagen : wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/10200228... Dus beste Olivia U. Rutazibwa , doe eens onderzoek naar dit opmerkelijke fenomeen. Bloedheet klimaat in Australië en b.v ook in de voormalige woestijn Nevada , maar hier airco's , water en stroom en inovatie. Waarom is zoiets dan niet mogelijk in Afrika en zou dit heel misschien te maken hebben met ? .......................

ja,diedus! | 20-08-17 | 21:50 | 2

Nooit geweten dat Australië zo'n hel was dat me zelfs dankbaar was als men ter dood werd veroordeeld.
Vooral die passage over de Amphitrite en die moeder met kind maakte op mij veel indruk.
Als iemand in mijn omgeving weer eens van wal steekt over slavernij zal ik zeker strafkamp Australië als repliek geven.

Dank voor de tip.

Verbandmeester | 20-08-17 | 23:40

Zomaar een soortgelijke situatie waarbij de uitkomst door uw zo verfoeide witte inzet anders is geworden dan passief en lusteloos het leven leiden in het heden of de schuld automatisch neerleggen bij je verleden wat blijkbaar in de genen van het door u zo in uw arvumentatie ondersteunende en tevens beklaagde zwarte genen blijkbaar zit. Niet leuk om te horen , niet in het gewenste denkstraatje passende uitleg maar een andere verklaring kan ik zo niet bedenken voor zo'n wereldwijde lakse volksmentaliteit waar u blijkbaar erkenning voor wenst te krijgen.

ja,diedus! | 21-08-17 | 00:03

ik mis van muiswinkelt nog in t rijtje ... of zit die inmiddels al in een dwangbuis ?

bowlfabriek | 20-08-17 | 21:41

Hoeveel subsidie krijgt zo'n importwijf voor dit soort bullshit?

Banana008 | 20-08-17 | 21:33

Dat hier een handjevol lui destijds racismiseerde moet herinnert en bestraft worden.
Dat men daar in Afrika in hertenvellen en met speren rondliep benoemen 'iesj raciesj'.
Mevrouw lijkt me óf geroken te hebben aan de oneindigheid der academische subsidieruif aka hoorn des overvloeds. Óf ze heeft en socio-indoctrinatie pad afgelopen van '3 x links is 1 x rechts' oftewel 'links extremisme is net zo pijnlijk als rechtsextremisme'.

hfakker | 20-08-17 | 21:30

In het Nederlands heet het dus het "Hersenspoelfestival". Wat hebben we toch een fijne en duidelijke taal...

Rhenium | 20-08-17 | 21:29 | 1

Nederlanders denken dat ze publiciteit, titels en aankondigingen in het Engels moeten doen. Ze denken dat ze door andere Nederlanders niet serieus worden genomen als ze dat in hun eigen taal doen.

JvanDeventer | 20-08-17 | 21:34

Hebben ze voor de film IT nu ook al een zwarte acteur aangenomen (net als voor de dark tower)??

Duck Twacy | 20-08-17 | 21:27

Waarom moet een Engelse professor ons gaan vertellen dat we in nl rascisten zijn doordat we Indonesië en Suriname als kolonie hadden?
Kan ze dat in Engeland niet beter dan? Bij mijn weten hebben de Engelsen ook wel eens wat gekoloniseerd.

Nuchternederland | 20-08-17 | 21:26 | 3

Erger nog, wij hebben New York verruilt met de Engelsen voor? Voor Suriname.

Mokum Kosher | 20-08-17 | 22:13

Ja, dat staat voor eeuwig in de geschiedenisboeken als domste deal ever.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 23:12

Het feit dat ze zoveel hebben kunnen koloniseren, hebben ze te danken aan het huis van Oranje. 27 juli 1694 de meest significante datum in de hedendaagse geschiedenis. De Oranjes zijn geen Hollanders btw.

netniet | 21-08-17 | 06:52

Ik mis een beetje kleur. Ben ik nu aan het afsterven?

Mr_Pikibelly | 20-08-17 | 21:25

JohmJoris serious ? Heb ik je ontrieft met die tegel ? Wij mogen uitgemaakt worden voor witten ? Wij mogenleven in ontwrichte gezinnen waarbij m/v allebei geacht worden te werken om de import van volk van allerhande mensen vanuit de hele wereld om vervolgens te horen dat wij ons hier aan dienen te passen ? Je was toch niet in de veronderstelling dat mijn tegel rascistisch is ?

netniet | 20-08-17 | 21:24

God heeft mevrouw Rutazibwa niet liefderijk bedeeld. Als dat de zwarte wereld is die ik tegemoet moet zien, dan blijf ik liever in de witte wereld. En inderdaad, ze is de enige zwarte [maar daar kan ze dan in haar praatje weer leuk een snibbige opmerking over maken].
Ger Groot en Ad Verbrugge zijn trouwens heel verstandige mensen, die blijkbaar best een snabbeltje kunnen gebruiken, zelfs al is het in zulk smoezelig gezelschap.

JvanDeventer | 20-08-17 | 21:20 | 3

Ger, Ad en Jan zijn dus gewoon af. Wheelen en dealen met waarden en normen zijn de kern van dit stukje.

Ongeblustekalk | 20-08-17 | 22:01

Jan was al eerder af, natuurlijk, sinds hij zich bij De Wereld etc. tot boegbeeld van Tout Links liet promoveren en zich met zijn touwtje belachelijk maakte bij Tout Rechts.

JvanDeventer | 20-08-17 | 22:43

Jan was 40 jaar geleden al af.

Cousin Eddie | 20-08-17 | 23:13

Ik vraag me altijd af wat er zou gebeuren als je al die alt-linkse gekkies op een eiland zet en hun eigen samenleving laat inrichten, hoe deze eruit zou zien. Ik vermoed een combinatie van Cuba en Haiti.

WimCock | 20-08-17 | 21:20 | 2

Kijk gewoon hoe ze bv Zimbabwe en Z,Afrika van door blanken opgebouwde welvarende landen binnen een paar jaar de economische stront hebben ingeholpen en kijk hoe de mosim haatlanden verwikkeld zjn in tribalistische primitieve stammenoorlogen.
Dan heb je je antwoord,

telelezer | 20-08-17 | 21:30

een mooi archipel. een gulag-archipel.

Bread_Pitt | 20-08-17 | 22:25
-weggejorist-
netniet | 20-08-17 | 21:17 | 1

Witte mensen van deze tegenwoordige tijd ga u eens diep schamen om het verleden waar uw part noch deel van uitmaakte.

puntjeopdei | 20-08-17 | 21:13

Met een uiterlijk zoals haar ben je ook alleen maar geschikt om in je blote reedt katoen te plukken in de brandende zon In Mephis, Tennesee.

King of the Oneliner | 20-08-17 | 21:12 | 1

Memphis, Tennessee is een stad (die we kennen als de verblijfplaats van Elvis Presley). In een stad wordt normaal geen katoen aangeplant. Waar zou mevrouw de katoen moeten plukken?

JvanDeventer | 20-08-17 | 21:29

Olivia is het zwarte schaap van de deugfamilie!

Toontje50 | 20-08-17 | 21:12

"Het einde van de witte wereld"
...
the time of the orc has come

TuuT | 20-08-17 | 21:11

Portsmouth?
Bij ons heet dat gewoon een paardenbek.

Nuchternederland | 20-08-17 | 21:04

History cannot be undone.

bisbisbis | 20-08-17 | 21:04

Mijn voorouders waren daglonende landarbeiders die in een hutje woonden aan de rand van het dorp.
Kan ik effe vangen?
De enigen die iets verdiend hebben aan slavenhandel of plantages waren rijke koopmansfamilies uit Amsterdam, soms van joodse oorsprong.

King of the Oneliner | 20-08-17 | 21:03

"Anno vandaag?": millenials die dure woorden willen gebruiken, terwijl ze de betekenis daarvan eigenlijk niet kennen.

E-Burke | 20-08-17 | 20:53 | 2

Ze bedoelen "vandaag de dag" en gooien er "anno hodie" doorheen.

JvanDeventer | 20-08-17 | 21:56

@JvanDeventer, Heel scherp, maar ik vrees dat je het vocabulaire van deze personen sterk overschat als je impliceert dat "anno hodie" daartoe behoort

E-Burke | 20-08-17 | 22:10

Als ik naar de foto kijk zie ik het helemaal voor me. Met zo'n botje door de neus al roerende in een grote ketel wittemannensoep.

TuuT | 20-08-17 | 20:52

Ik zal een vrouw niet snel lelijk noemen, maar voor Olivia U. Rutazibwa maak ik een uitzondering. Wat een een eng hoofd. Hoogleraar European and International Development Studies. Een vaag iets, aan de Universiteit van Portsmouth. Nou, zij en anderen kunnen kletsen tot ze een ons wegen. Ik zal mij nooit een seconde schuldig voelen over ons zogenaamde slavernijverleden.

Butters | 20-08-17 | 20:47

handen afhakken?
Wat een onzin zeg. Slaven waren duur, en daar moest men dus zuinig op zijn. Zonder handen zijn ze waardeloos, dus dat zouden ze nooit doen.
Dit soort indianenverhalen begint erg te lijken op de onzin die Duitsers te horen kregen over joden in de jaren '30 .
Misschien is in de war met wat de belg Leopold deed in Congo. maar dat was oorlog (en genocide) maar had weinig met slavernij te maken. Of bedoeld ze soms India https://cip.nl/60234-levenslang-voor-afhakken-handen-slaven

Tohuwabohu | 20-08-17 | 20:47

Het wordt tijd dat ze normaal werk vinden. Gezonde arbeidt dekoloniseert de geest van waanbeelden opgewekt door te veel stilzitten achter witte merklaptopjes.

Van Urk | 20-08-17 | 20:46 | 1

Arbeit Macht Frei

telelezer | 20-08-17 | 21:16

Niet aardig en zo, die kolonisatie. maar wat dit sociaalwetenschappelijke denkkader als inconvenient truth achterwege laat is dat een statistisch meer dan relevant aantal voormalige kolonies het (soms na meer dan een eeuw) niet lukt om een zelfstandige en zelfdragende maatschappij op te bouwen. Met andere woorden: na vier+ generaties bakken de achterachterkleinkidneren nog steeds niks van hun zelfstandigheid. En de oud-kolonialen pompen er nog steeds geld in uit een transgenerationeel schuldgevoel. Ter vergelijk: als Nederland na WO2 dezelfde attitude had gehad, dan vraten we hier nog steeds tulpenbollen en wachten we op de bevrijding op onze vlierinkjes.

Suske | 20-08-17 | 20:46 | 1

Goed betoog! Maar ik vat het liever samen in 1 zinnetje: "Fuck-you mevrouw Olivia Kutazibwa."

telelezer | 20-08-17 | 21:33

vreemd, hoort Erik van Muiswinkel hier niet bij?

Stortkoker | 20-08-17 | 20:45

Kaartje gekocht.. maar alleen voor Richard Dawkins+Lawrence Kraus

sko | 20-08-17 | 20:44

Wat mankeert die lui toch. Echt ik probeer me wel eens in hun gedachtengang te plaatsen maar ik snap er echt niets van. Blanken in Afrika vermoorden en verjagen is OK want Afrika is van de zwarten maar dan vinden dat we in Europa ook maar het veld moeten ruimen. Ik snap het echt niet, kan iemand mij bijlichten ?

Ben Hetzat | 20-08-17 | 20:43 | 1

Dat heet een minderwaardigheidscomplex.

BP Richfield | 20-08-17 | 20:54

Ik mis Peter R de Vries.

nightwish | 20-08-17 | 20:43

En maar niet begrijpen dat ze daarmee zelf juist de racisten zijn die de blanke mens als slechte kolonist wegzet wegens de dagelijkse realiteit van een paar honderd jaar geleden. Het blanke ras heeft slavernij niet uitgevonden hoor, dat zijn toch echt andere culturen geweest. Sowieso als je de westerse slavernij periode beschouwd dan zijn de verantwoordelijken de elite van die tijd, niet het gewone volk dat er geen reet over te zeggen had. Die slavernij periode gaat hand in hand met het ontstaan van de aandelenbeurs (Nederlandse uitvinding) en de hebzuchtige boeven die toen met de scepter zwaaiden. Als je al mensen verantwoordelijk wilt stellen voor de slavernij dan mat je naar het systeem van hebzucht kijken en de grote spelers in het geheel. Strikt genomen leven we allemaal op dit moment in slavernij. Als onderdaan geboren aan een alles omvattend systeem van ongelimiteerde hebzucht. Onderdrukking en slavernij heeft geen kleur.

XaleX_2 | 20-08-17 | 20:41

Die Olivia Huppeldepup lijkt op die lelijkerd uit de video van Aphex Twin: Windowlicker

leo de pejo | 20-08-17 | 20:39

Je kan wel hele intelligente academische tegels plaatsen om dit te weerspreken, maar aan de toon van het "debat" is te zien dat die Brainwash van ze gewonnen heeft.
De reaguursels zijn nog nooit zo netjes geweest, iedereen kijkt uit dat de toon niet te grof wordt en of je niet wat aan de broek krijgt.
Of ben ik nu te realistisch en zie ik het helemaal verkeerd?

Nu jullie weer. Leer denken in effecten.

Ongeblustekalk | 20-08-17 | 20:39 | 5

gedachtespinsel | 20-08-17 | 20:45
Waarom zou jij stemrecht mogen hebben wanneer je niet eens een meetlat kan aflezen?

Ongeblustekalk | 20-08-17 | 20:58

En ongefundeerde frustratie mag je soms niet uiten? Ik weet niet waarom, maar dat vind ik echt een kudtidee.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 21:02

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 21:02
Wil je ook om de oren, dan kan je daarna met z'n tweeën gefrustreerd npo3 gaan kijken. Hele dag reaguren naar de klote, had je beter een wandeling in een park kunnen maken, of wat anders met je kutidee ;)

Ongeblustekalk | 20-08-17 | 21:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Als alle vrouwen er zo uitzagen werd ik a la minute homo.

skogen0606 | 20-08-17 | 20:38

Lelijke mensen zijn echt altijd compleet Alt-Links.

Mark_D_NL | 20-08-17 | 20:38 | 1

Nou... ik heb op de beelden van Charlotteville ook wel wat spookhuisbewoners voorbij zien komen, en dat waren de alt-righters.
Ff zonder gekheid; het lijkt of de verstoten van deze maatschappij zich proberen te organiseren in de extremistische kampen; of de inteelt kaalkopjes op rechts, of de met-nog-geen-paal-van-tien-meter-lelijkerds op links.
Nog nooit zo blij geweest met m'n mèh-gezicht.

little C | 21-08-17 | 11:56

Reversed colonialism

Law of the Land | 20-08-17 | 20:35

Ik houd het toch maar bij een geit

A.C.H.M.E.D | 20-08-17 | 20:34 | 2

Over 15 jaar heb je robots die een kunstmatige baarmoeder hebben; veel beter dan dat moslimvrouwtje.

Manneke Pislam | 20-08-17 | 20:38

Manneke Pislam | 20-08-17 | 20:38
Het oudste beroep te wereld zal door robotisering een grote vlucht nemen met een lage stuksprijs tot gevolg. ;)

Ongeblustekalk | 20-08-17 | 21:01

Pfoe, wat een werk dit artikel. Zo heel zorgvuldig het niet zeggen. Knap hoor.

Patatter | 20-08-17 | 20:34 | 1

Neger

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 21:00

Zelden heb ik zo'n wanstaltige paardenkop moeten aanschouwen. Bedankt GS, nu ben ik misselijk.

Alpengeist | 20-08-17 | 20:33

Deze vrouwen piemels en mannen kudtjes hebben tot op de dag van vandaag netto niets bijgedragen aan de B.V. Nederland. Het loopt allen, de o.a. door mij, gevulde staatsruif leeg te vreten. Zum Scheißen.

Rest In Privacy | 20-08-17 | 20:32

Hottentottentententententoonstelling.

Manneke Pislam | 20-08-17 | 20:31 | 2

Toch eenn keer "ten" te veel

J-van-de-Bontekoe | 20-08-17 | 23:44

Ik ga voor hottentottentettententoonslelling met inheemse gelaatsmaskers gemaakt door
McMarx.

steekmug | 21-08-17 | 08:55

Waar zijn de negerTs? Andere zieligheidsgroepen? Alleen maar blanke, middelaged hipster jongens - en meisjes. Rascisme!

PikinhetBlik | 20-08-17 | 20:31

Gloria W. en Olivia U. R. Het zijn wel negerinnen van een grote schoonheid die het debat naar zich toetrekken. Maar wellicht kunnen ze op voorbeeldige wijze een baal katoen op hun hoofd vervoeren.

Reviaan | 20-08-17 | 20:29

Wat is dat wijf lelijk.

komtdatschot | 20-08-17 | 20:28

Aangezien de koloniale winsten voornamelijk in de grachtengordel terecht zijn gekomen zou ik het volgende willen voorstellen: De gehele grachtengordel met alles er op en er aan komt ten goede aan al de slachtoffers van slavernij en kolonalisme. Ze mogen er mee doen wat ze willen als ze er maar zelf gaan wonen er niet uitkomen en ons verder met rust laten. Al de vluchtelingen die zij welkom vinden sturen we naar hun enclave door. Om te overleven kunnen ze eten wat ze in het Vondelpark weten te verbouwen en wat ze weten op te vissen uit de grachten. De huidige bewoners van de gordel mogen ingezet worden voor slavenarbeid.
Ik denk dat we zo een heel eind komen want veel mensen die het over compensatiebetalingen voor de slavernij hebben vergeten nog wel eens om er de kosten voor kost en inwoning van af te trekken. Iedereen die wel eens een pot pindakaas op de Antillen heeft gekocht weet dat dat behoorlijk kan oplopen. Verder wordt ook wel over het hoofd gezien dat in die tijd ook mensen die niet slaaf waren moesten werken om te overleven. Dat is een punt dat door het huidige stelsel van sociale zekerheid nogal eens uit het oog wordt verloren.

down | 20-08-17 | 20:27 | 1

@Down
U moet het zoeken bij de katholieke elite van Middelburg indertijd. Een zeer kleine groep. Toen men trachtte slaven aldaar te introduceren, werd dat ehhh, afgewezen. Lees: maak dat jullie wegkomen.

toetssteen | 20-08-17 | 23:20

Beste Olivia,

Ik wil graag een masker maken van jouw gezicht.
Zou je voor me willen poseren?

Groetjes,

McMarx

Rest In Privacy | 20-08-17 | 20:21 | 4

@Ommezwaai: Als je van Afrikaanse masker houdt, dan is zij de vervulling van een droom. Van haar kop kan je een prachtig masker van maken en er is dan niets aan gelogen.

Rest In Privacy | 20-08-17 | 20:29

Smaken verschillen.... gelukkig.

Ommezwaai | 20-08-17 | 20:31

Inderdaad. Dat hoge kenmerkende voorhoofd, nietwaar.
Doet denken aan Chokwe maskers.
(Hoe zit het met schermen? 8-)) )
Salut! Evocatus

Evocatus | 21-08-17 | 01:58
▼ 1 antwoord verborgen

Een genderneutraal persoon met een donkere huidskleur, en ze is nog varkenslelijk ook.

Crankhead | 20-08-17 | 20:20

Zodra het einde van de witte man aanstaande is, is het over met de mooie auto's, dito kleding, bling bling en het gratis geld...

Ommezwaai | 20-08-17 | 20:19 | 1
-weggejorist-
telelezer | 20-08-17 | 21:23

Overigens Norberg en de spreker tegen Google en Facebook, dat kunnen wel interessante items zijn.

lingo star | 20-08-17 | 20:16

Overigens Norberg en de spreker tegen Google en Facebook, dat kunnen wel interessante items zijn.

lingo star | 20-08-17 | 20:16

History wise kun je je beter afvragen waarom er de laatste jaren zoveel conflicten worden gestimuleerd door politiek en media. Want rassen, uitwassen en standbeelden bestaan al wat langer om elkaar over in de haren te vliegen. Men pushed en deescaleerd vervolgens niet, wie naar elkaar kijkt, kijkt niet verder en naar boven. Beproefd middel als er even afgeleid moet worden van grotere zaken die normaal weerstand zouden oproepen bij meerdere groepen dus splitten en agzwakken die meute zie bv imgur.com/a/4VYp9

HdJ | 20-08-17 | 20:16 | 1

Ja, het is dan ook niet bepaald of dit van onderop komt.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 20:27

Wát een kop zeg.

Pietnietnietniet | 20-08-17 | 20:16

Ik zag in dat smoelenboek ook 2 kaalkopjes en 2 figuren met een "undercut hairstyle synonymous with the “alt-right” (google daar maar op).

Bah, vast en zeker een racisten festival. :p

gaffelbaard | 20-08-17 | 20:15

Dekolonisatie? Kolonisatie?  
 
Economische kolonisatie komt uit het oosten (kruidvat, zwitserleven, reaal, en vooruit ADO).
 
De militaire kolonisatie gaat op zijn oosters, langzaam maar gestaag.
 
En zeg nou zelf, het is wel relatief rustig in China......
 
Nog even en we gaan straks allemaal WeChat gebruiken (overigens stukken meer mogelijkheden dan whatsapp, telegram of welke chat app ook). Overigens geen idee of de chinese overheid deze app ook sleeptnet (is dat een woord?).

gedachtespinsel | 20-08-17 | 20:15 | 1

Ik sleepnet, jij sleeptnet, hij sleeptnet, wij slepennet, jullie slepennet, zij slepennet. Ik sleeptenet, jij sleeptenet...
Ik stem voor.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 20:31

De wetenschap is verloren. En als dit de toekomstige politiek wordt, dan krijg je identiteitspolitiek aan de ene kant (emancipatie volgens Femke Halsema) en identiteitspolitiek aan de andere kant (uitsluiting volgens Femke Halsema). Het worden barre tijden en het wordt geen debat maar verwijten smijten en vliegen afvangen.

lingo star | 20-08-17 | 20:14

@Bakito | 20-08-17 | 20:04
Dat doet hij toch?

Slipsnifter | 20-08-17 | 20:13

Zwart-wit foto's ook. Lekker polariserend. Weg met ons.

Usuc | 20-08-17 | 20:11

Smakelijk ( de snor ) gelachen, dank u. Nu eindelijk een bioloog bij zomergasten, even kijken dus.

Stortkoker | 20-08-17 | 20:11 | 2

De hier alom bejubelde Rosanne Hertzberger is ook een bioloog en nog niet zo lang geleden bij Zomergasten......

lingo star | 20-08-17 | 20:16

Frans de Waal is geheel "Hors catégorie", die heeft echt iets te melden.
Salut. Evocatus

Evocatus | 21-08-17 | 01:39

Bij een paar hangt een touwtje uit de k.t .eueuh brievenbus .
je kan zo naar binnen ,mits linksdraaiend melkzuur je niet wat verschroeid aan je voetzolen.

medelmo | 20-08-17 | 20:11

Afstotende mevrouw, van binnen nog meer dan van buiten. Nederland is twee generaties geleden opgehouden met koloniseren - tijd ook te stoppen met ons te laten koloniseren en uitbuiten door dit soort rancuneuze naargeesten. Beroepsklagers die het verleden van voorbije generaties in persoonlijke winst willen omzetten. Daar hun beroep van maakten.

Jan Passant mk2 | 20-08-17 | 20:10 | 2

De sociologische wetenschap is de enige onlogische wetenschap die historische logica gebruikt om zichzelf tegen te spreken.

medelmo | 20-08-17 | 20:13

Dat gaat toch al decennia zo in Amsterdam, is het dit niet, dan vinden die activisten wel wat anders om hun verdienmodel veilig te stellen. Alleen jammer dat een kleine groep roeptoeters een podium vindt bij de onnozele ganzen van de pvda, d66 en gl. Jet Bussemakers laatst nog gezien bij een wrakvondst van een VOC schip, of er ook rekening gehouden kon worden met het slavernij verleden.
Idioterie.

Ongeblustekalk | 20-08-17 | 20:44

Ze heeft zich nooit zo vrij en onafhankelijk als vrouw gevoeld als toen ze gesluierd in Jemen en Somalieland over straat liep http://www.mo.be/analyse/het-geweld-het-dna-van-elke-beschavingsmissie?utm_content=bufferbd9b2&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer Dus wat doet ze hier ?

hhmariavanempel | 20-08-17 | 20:09 | 1

Klagen en doceren hoe slecht we geïnformeerd zijn.

lingo star | 20-08-17 | 20:46

De rubbertegel-generatie kan niet met de realiteit omgaan, daarom moet alles wat eventueel aanstootgevend is verdwijnen.
Maak jezelf vast, het wordt een onstuimige rit.

MogeWijEveOvergeve | 20-08-17 | 20:08

Tja, als mensen met dit soort non-titels van non-studies over non-onderwerpen als kolonisatie/dekolonisatie al intellectuelen worden genoemd is het ver heen met onze academische wereld ben ik bang. Als land heb je een identiteit. De geschiedenis van je land hoort bij die identiteit. Als je dit gaat ontkennen door het éénzijdig te benaderen en gaat pleiten voor beeldenstormen dan gaat er iets héél erg verkeerd in je hoofd. Je bent dan in essentie geen cent beter dan welke totalitaire dictatuur dan ook uit onze geschiedenis. Zelfs de Nederlanders hebben nooit oude beelden en bouwwerken van oude beschavingen getracht volledig te verwoesten in haar koloniën. Integendeel, de Nederlanders deden onderzoek, bestudeerde, en trokken lessen uit de geschiedenis in plaats van die te ontkennen. Net als we dat hebben gedaan met slavernij en kolonisatie.

Old_Spice | 20-08-17 | 20:08

Als je in een huwelijk zit waarbij jij je best doet maar je partner je onterecht steeds uitmaakt voor abusievelijk, oneerlijk, egoïstisch, en allerlei andere slechte namen, dan wordt het tijd voor een scheiding want hoop is er dan niet meer. 'Diversiteit' is net als een huwelijk maar erger omdat het een gedwongen huwelijk is. Dus typen als mw. Ratizimbabwe kunnen beter lekker terug naar de land van haar roots gaan i.p.v. continue tegen de schenen aanschoppen van (witte) mensen die haar nooit wat hebben aangedaan en grotendeels middels belastingen haar bestaan financieren.

letters_of_cijfers | 20-08-17 | 20:06

Weet je wie er sinds 29 Juni 2014 ook goed is in het verwijderen van historie en geschiedenis in veroverde gebieden? Geen haar, geen haar, beter dit.

TheseDays00 | 20-08-17 | 20:06 | 1

Oei, niet memoren, want anders willen straks nog het kalifaat gaan erkennen als staat. Breng deze intellectuelen (sic) niet op gedachten.
Salut. Evocatus

Evocatus | 21-08-17 | 01:35

Best veel witte negers

pajans | 20-08-17 | 20:05 | 1

Mag je die nog wiggers noemen?

little C | 21-08-17 | 11:44

Vrouw heeft wel een voorhoofd als een basketbal.

RickTheDick | 20-08-17 | 20:04

Weg met standbeelden van kolonialen en imperialisten. Weg met monumenten die uit een tijd stammen waarin slavernij de norm was. Weg met het colosseum in Rome. Weg met de Piramiden voor farao's die slaven hielden. Laten we Chichén Itzá slopen, Machu Pichu ook; want die zijn ook gebouwd door oorlogszuchtige volken die slaven hadden. De grote muur van Zimbabwe en de gebouwen de het Songhay rijk: WEG! De grote muur van China tegen de vlakte evenals het hele centrum van Athene. De vallei der koningen? Maak er een winkelcentrum van.

De hele geschiedenis van de hele mensheid is opgezet door slavenhoudende, imperialistische volken. We moeten elke referentie naar de geschiedenis wegpoetsen. Leven in een eeuwig heden zonder identiteit, houvast. Of geldt het alleen voor westerse landen?

1337haxxor | 20-08-17 | 20:03 | 1

Slavernij door Nederlander opgelegd door Duitsers, Japanners en Indonesiërs is veel recenter. Ik hoor mensen die dit aan den lijve hebben ondervonden eigenlijk nooit zo klagen....

Ommezwaai | 20-08-17 | 20:07

Wel zielig voor de barbaren der lage landen, want hebben die mensen niet ook gevoel in hun donder. Maar aan de andere kant, die neokolonisten staan pas ergens voor. Wel hopen dat deze bevlogen mensen niet opgewacht worden door naakte mensen met speren en pijl en boog.

RickTheDick | 20-08-17 | 20:02

Ze zien er wel allemaal uit als vegetarische macrobiologisch verantwoorde grootse denkers.
Helaas missen er bij mij wat neuronen om die epistels van die lui ten volle te kunnen begrijpen en te waarderen, aangezien ik meer een fan ben van logische redenadie gebaseerd op verifieerbare feiten.

Dezenaamhier | 20-08-17 | 20:02

Te bang voor de moslims. Dan maar de beschaafde witte mannen. Die doen niks terug. Maar pas nu op vrouwtjes en vrouwtjes met piemel. De mannen doen wel iets terug al zij aangevallen worden. En in tegenstelling tot de mosselmannen doen ze het heel gestructureerd. lol

Rest In Privacy | 20-08-17 | 20:01

En nou wil ik het weten! Hoe ziet de ideale wereld van deze mensen er uit? Wanneer zijn ze blij als wat is doorgevoerd en/of vernield en waarom precies? Ik wil een compleet en uitgewerkt plan zien. Niet doorneuzelen over standbeelden, maar een toekomstvisie.

Poesmobiel | 20-08-17 | 20:01 | 1

Bij de iedeale wereld hebben ze geen werk meer , dus is deze nooit af.
Zij allen wel daarentegen.

medelmo | 20-08-17 | 20:15

ik ben in mijn bijna 50 jaar nog nooit zo met kolonisatie bezig geweest als de laatste 5 jaar of zo. Hou es op. Zelfs toen ik nog een sufkutje was gingen we gewoon op bezoek bij de indo in de straat, tegenwoordig lijkt 't wel zo'n spanning te hebben dat het al moeilijk wordt als je ook maar een neger aankijkt. Nou ja, in de grotere steden dan he. Want hier in 't boerenland doen we er gelukkig nog niet aan mee.

sufkut | 20-08-17 | 20:01 | 2

Na het lezen van een hele hoop artikelen over hoe wij allemaal racisme in ons hebben, ben ik er eens op gaan letten bij mezelf. Resultaat: toen ging ik me ongemakkelijk voelen en me anders gedragen tegenover mensen met kleur. Ik vroeg mijn excuus-neger vriend of ik dat altijd al deed maar die zij alleen maar dat ik moest gaan fietsen. Dat begreep ik niet, dus toen zei hij dat je die onzin gewoon moet negeren. Nu ga ik gewoon weer relaxed naar de indo.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 20:13

Hier ook.
Oom ik zit steeds vaker naar mezelf te kijken en vraag mij af of mijn Indo vrouw te maken heeft met mijn racist zijn.
Ook ik heb een neger (zo noemt hij zichzelf) vriend gevraagd of ik echt zo'n nazi ben. Zijn antwoord was, dat ik de humaanste slavendrijver was die hij kende, vervolgens stikte hij bijna van het lachen.

Daar zit ik dan met de vraag, lachte hij om de grap of mij uit? Hij is wel graag bij mij in de buurt ....... heeft hij Homo?

MarcS | 20-08-17 | 21:06

Is die echt zo oerlelijk?

Bergbloempje | 20-08-17 | 20:01

De line up is groter dan het bezoekersaantal?

Pretzel Logic | 20-08-17 | 20:01

Goh. Het lijkt wel de redactie van een willekeurig VARA programma of Persgroep-krant.
Lekker ons soort mensen en eigen volk eerst.

Stormageddon | 20-08-17 | 20:01

Ach... het zijn allemaal omhooggevallen pseudo-intelectuelen. International Development Studies loopt over van dat soort mensen. Kijk, het is niet alsof je daar leert hoe je een onderneming in een ontwikkelingsland op poten zet. Je wordt alleen maar gehersenspoeld met identiteitspolitiek. Daarna kun je niks dus het is ook wel logisch dat je dan zelf ook maar mensen gaat hersenspoelen.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 19:59

Haha, gewoon grappig.

Dommedaris | 20-08-17 | 19:57

Hier kweek je dus racisme mee, Olivia. #steedsverdervanhetpadjeaf_gevaarlijkezooi

Fijnstoffer | 20-08-17 | 19:57

Gossie, weinig diversiteit bij dit alt-left haatfestivalletje....

basweetutwel | 20-08-17 | 19:56

Dan heb je echt een hekel aan je leven als je daar heen gaat.

Statler en Waldorf | 20-08-17 | 19:55 | 1

Die mensen hebben best een leuk leven hoor. Makkelijke studies, cocktailfeestjes met gelijk gestemden, elkaars lezingen bezoeken, af en toe een leuk reisje voor een congres over zielig en af en toe een columpje schrijven over wit privilege.

DodoVanNooitgedacht | 20-08-17 | 20:04
-weggejorist-
puntjeopdei | 20-08-17 | 19:53

Brainwash, initiatief van de witte supramisten van de NPO.

smdyasc | 20-08-17 | 19:53

Gewoon negeren (let op de klemtoon)

Verwarde_man | 20-08-17 | 19:52

Van de 51 zijn er 4 exoot. Is toch allang bekend? Dat we al dat politiek correcte gezemel en alles wat daarmee samenhangt grotendeels aan blanken hebben te danken? Sinds de zestiger jaren waart er een dwaalgeest door de westerse academische wereld die verziekte denkbeelden doet ontstaan.

Willibald von Klúúúk | 20-08-17 | 19:51

Zo wit, het lijkt wel een GroenLinks bijeenkomst

Risingson | 20-08-17 | 19:51

edit, nu pas zie ik dat dat het punt van dit artikel was. Ik begon al te reageren voor ik op lees verder geklikt had.

fredflange | 20-08-17 | 19:51

Wat ontzettend veel witte mensen in de line up van dat festival. Maar ik zie dat dat in het vierde reaguursel al gemeld is. Als dat zelfs op deze site al opvalt, is denk ik al veel bereikt wat betreft dekolonisatie.

fredflange | 20-08-17 | 19:50

Dekolonisatie - dat zijn de praktijken waar de Afrikaanse Hitler Mugabe zich al tijdje mee bezig houdt .
Werkt alleen niet , anders gezegd : niemand werkt meer in dat land wegens vergaande luiheid en corruptie.
Zimbabwe staat al een tijdje aan de rand van de afgrond dankzij dekolonisatie.

pontius | 20-08-17 | 19:50 | 2

Zuid-Afrika is overigens ook hard op weg om een derde wereld land te worden. Nu de blanken nauwelijks nog wat te vertellen hebben, is de puinbak daar ook niet meer te overzien.

Ommezwaai | 20-08-17 | 20:03

Klopt, alles is kapot of verkwanseld helaas in Z A . Ik zeg niet dat alles toen beter was. Maar de witte man brengt structuur en vernuft wat een land doet groeien

Rest In Privacy | 20-08-17 | 20:14

Schoon, beitelt ze hem.

skoftig | 20-08-17 | 19:49
-weggejorist-
Winston1 | 20-08-17 | 19:44

Roseanne Herzberger heeft een blok-snor......
En inderdaad..., maar 1 Pieterbazin!

TonyD | 20-08-17 | 19:43

"houdt een pleidooi VOOR de dekolonisatie van de Lage Landen" Bedoelt ze niet DOOR? Zo nee dan heeft ze mijn steun in haar strijd tegen de islam/EU/Socialistische kolonisatie

art_is_a_bitch | 20-08-17 | 19:41

Ene Haroon en Sinan zijn ook anders gepigmenteerd. Maar punt blijft helder.

Listensilent | 20-08-17 | 19:41

Jezus, wat een kop.. brrr

Lavendelzakje | 20-08-17 | 19:40

Om ons de socialistische revolutie - die tot nu toe is mislukt omdat niemand met gezond verstand 'm wilde - alsnog door de strot te drukken, moet eerst onze hele beschaving gesloopt worden. Onderliggende strategie: op het schuldgevoel spelen.
Trap er niet in!!!

Aristotalloss | 20-08-17 | 19:40 | 1

Als het volk niet verheven wil worden dan moet je het eerst vernederen, of vernietigen, en daarna kun je met je heilzame arbeid aan de slag...

Wat we nodig hebben is een verzetsbeweging. Net zoals in de jaren veertig.

Opslag Medium | 21-08-17 | 16:02

Ga nou eens dat einde van de witte wereld vieren in die zwarte wereld waar je vandaan komt en laat ons met rust. Tot nu toe presteert Afrika nogal slecht en dan kan je weer wijzen naar de blanke man (blanke vrouw blijft buiten schot) maar ook de Arabieren (voornamelijk moslim maar heeft niets met Islam te maken) gebruikt Afrika als Human Capital, om het mild te zeggen. Onlangs dachten de Chinezen zwaar te investeren in Afrika... nou dat werkte niet... ze zijn alweer weg.

Wat je ook zou kunnen doen als iemand met een zwarte huidskleur in de Westerse wereld... dankbaar zijn... dankbaar dat je hier bent, dat je scholing krijgt, een dak, een waterput uit de muur (kraan). Je zal nooit van mij horen dat het leven makkelijk is of dat er geen racisme bestaat maar de blanken uitroeien... het lijkt me geen goed idee.

Wij blanken zijn Afrika al ontvlucht.
Dit is nu van ons.

Laatst hoorde ik het volgdende in de kroeg.
"Kom maar op met uitroeien... ok dat kunnen we beter"

We zulen zien. Leef gewoon je leven en pluk de vruchten van de Westerse Wereld die gebouwd is voornamelijk door de blanken en niet altijd of ten koste van de zwarte Afrikaanse medemens. Dat is gewoon een harde leugen.

Kaas de Vies | 20-08-17 | 19:39 | 1

Volgens is de eerste zin van je pleidooi al voldoende:
"Ga nou eens dat einde van de witte wereld vieren in die zwarte wereld waar je vandaan komt en laat ons met rust." Niets anders aan toe te voegen dat ik hetzelfde wens ten aanzien van de import uit moslimlanden. Ga weg uit de wereld van de cultuur en het ras dat je niet aan staat en blijf weg!

Franker | 20-08-17 | 19:55

Dit stukje gaat toch gewoon over Lowlands?

Slipsnifter | 20-08-17 | 19:39

Goede naam, Brainwash. Dekt volledig de lading in dit geval

art_is_a_bitch | 20-08-17 | 19:39

Nederland dekoloniseren is dus ook weer een wit privilege, racisten.

P-unit | 20-08-17 | 19:39 | 1

Wat betekent 'dekoloniseren' eigenlijk? Dat de witte kolonisten eindelijk eens op moeten rotten en de oorspronkelijke zwarte bevolking Nederland eindelijk weer zelf mag besturen of zo?

Opslag Medium | 21-08-17 | 16:00

Wat een kul dit. Als al het zichtbare racisme is uitgeroeid, dan gaan we nu maar het onzichtbare racisme bestrijden. Weet je hoe ze mensen noemen die onzichtbare dingen zien? Verward.

Trekhaas | 20-08-17 | 19:38

Lelijk van hoofd en van gedachten, prima combi. brrrr

Zathras | 20-08-17 | 19:38

tja een excuus negerin en voor de rest allemaal zwaar gesubsidieerde blanken die in mijn ogen verraders van hun eigen ras en cultuur zijn .

lasttango2016 | 20-08-17 | 19:37

De slavernij valt in het niets in vergelijking met het misbruik en het leed van de Europese arbeider vanaf het begin van de industriële revolutie.

smdyasc | 20-08-17 | 19:37

1 zwarte vrouw en ze heeft tanden van een paashaas.

TRUMP | 20-08-17 | 19:36

Ik zou d'r doen.

Parsons | 20-08-17 | 19:35 | 5

@Bakito: Je kunt lullen wat je wilt, maar je kunt niet ontkennen dat hij model staat voor de term: 'onverschrokken'.

Johnweer | 20-08-17 | 20:13

@Bakito | 20-08-17 | 20:04
Dat doet hij toch?

Slipsnifter | 20-08-17 | 20:35

... ik ben alleen bang dat de term 'voor volk en vaderland' in dit geval niet zo gewaardeerd zal worden door het lijdend voorwerp.

Jezus van Nazareth | 20-08-17 | 20:38
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken