Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VK: 'Tegelbelasting is straftaks voor tuintokkies'

tuintegeltakstoestandenterreur.pngVoor een shotje gezond verstand duiken we vandaag in de ingezonden brievenrubriek van de Volkskrant, alwaar de idioot-linkse tuintegeltaks in een paar alinea's wordt gehekeld, afgeserveerd én van verbetervoorstellen wordt voorzien. Want het is een kleine luiden hatende stropmaatregel die de laatste druppels belastbaar inkomen uit de tuinslang van Karel met de Blauwe Kraag en zijn benedenmodale buren wringt. In een paar frisse pennenstreken (de Volkskrant ontvangt 93% van de inzonden brieven nog op perkament - red.) jaagt Johan van Knegsel uit Eindhoven het groenlinkse terreurvoorstel van andermans tegelgazon en terug achter de voordeur van de booswichtige bedenkers. Waar zouden we zijn zonder ingezonden reaguursels.

Reaguursels

Inloggen

Één van de grootste boosdoeners zijn de infomercials zoals Eigenhuis&puin die gesponsord worden door fabrikanten en handelaren in tuintegels, barbecues, loungeset’s, schuttingen en andere tuincuriosa. Aan plantjes, uitgezonderd Cannabis sativa, valt niks te verdienen. Allemaal leuk voor twee maanden in het jaar. De rest van het jaar kijk je naar een troosteloze gevangenis luchtplaats. En onderhoudsvrij? De eerste zonnige voorjaarsdag is het nationale Kärcherdag in Vinexië, in de zomer is men met allerlei middeltjes in de weer om de voegen onkruidvrij te houden en in de najaar moeten de peperdure tropische planten die naar de eerste nachtvorst het loodje leggen worden verplaats naar zolder of ingepakt worden in bubbeltjesplastic.

@chef werkplaats | 24-07-17 | 17:27

Fraai uitgedrukt, + veel.

EefjeWentelteefje | 25-07-17 | 00:54

@EefjeWentelteefje | 25-07-17 | 00:48

Kleine aanvulling: en de gemeenten zelve zouden de hand eens in eigen boezem moeten steken. Hier in Utrecht heerst illegale kapmanie: werkelijk iedere smoes om bomen te mollen wordt gehonoreerd. Als er überhaupt ooit een (verplichte!) kapvergunning wordt aangevraagd.

EefjeWentelteefje | 25-07-17 | 00:50

Of (weer) een (extra) belasting hiervoor de oplossing is wens ik te betwijfelen, maar verdorie zeg, er mag zeker wel wat gedaan worden tegen de verstening van steden. Het is gewoon vreselijk om te zien hoe in bepaalde buurten zowat iedere voor'tuin' wordt veranderd in een parkeerplaats, en de achter'tuin' dito wordt volgeplempt met grijze gamma-tegels (want die zijn in de mode, en de buren hebben ze óók!) want anders kan de lounge-set nergens meer staan.

Vergroening is hard nodig. Voor de afwatering, maar zeker ook voor verkoeling van de stedelijke omgeving. En dan heb ik het niet eens over de effecten voor de natuur in het algemeen.

Is het nou ècht zo'n ramp, eens in de maand je gazonnetje maaien en wat onkruid wieden?
Bij deze bied ik mij aan voor dit klusje, tegen geringe vergoeding uiteraard...

EefjeWentelteefje | 25-07-17 | 00:48

Dat ze maar eens kattenbelasting gaan heffen op die vieze overlast veroorzakende stinkbeesten.
@Gravin v Kippenbouth | 24-07-17 | 21:03

Kattenbelasting hoeft niet en helpt ook niks, maar loslopende katten vangen en naar het asiel brengen, alwaar ze tegen betaling van 250,- weer meegenomen mogen worden zal een hoop mensen stimuleren hun overlast binnenshuis te houden.

Johnweer | 24-07-17 | 21:47

Mijn tuin is een vijf sterren schijtpaleis voor katten. Dat ze maar eens kattenbelasting gaan heffen op die vieze overlast veroorzakende stinkbeesten. Laatst heb ik nog zo'n loerende zwarte gluiperd uit de seringenboom verjaagd. De haarbal in kwestie zat te vals te loeren naar een lief klein mereltje.
Tegeltax zie ik overigens niet zitten. Tegeltuinen zijn oerlelijk, dat dan weer wel.

Gravin v Kippenbouth | 24-07-17 | 21:03

Vooral dankzij betegelde tuinen is er subsidie op groene daken.

happen_maar | 24-07-17 | 19:48

@Is dit nog nieuws? | 24-07-17 | 19:09

Ook rondom een flat zal toch wel een stukje eigen grond zitten? Belasting kan prima in de servicekosten verwerkt worden.

Johnweer | 24-07-17 | 19:15

Die belasting geldt niet voor mensen in een flat. Discriminatie!!

Is dit nog nieuws? | 24-07-17 | 19:09

Doet me denken aan een sketch van Koot en Bie waar ze hun hele tuin asfalteren om geen onkruid meer te hoeven wieden.... dat er uiteindelijk toch weer door komt groeien.

mallekater | 24-07-17 | 18:56

Gemeentes vind ik, voorzover ik zie, wel aardig scoren op het gebied van groenvoorziening.
In Amsterdam zie ik veel bomen. Ook in gemeentes veel grote bloembakken. Hier in Zaandam een aardig beplante rotonde.
Ja.

Carmelita | 24-07-17 | 18:42

@FCDenBosch | 24-07-17 | 18:14
De zin klopt toch? Het was niet fiscaal gestuurd gewenst gedrag.
Ik denk dat jij ervan uitgaat dat 'niet' op 'fiscaal gestuurd' slaat. Volgens mij slaat 'niet' op 'fiscaal gestuurd gewenst gedrag'. En dan klopt de zin. De wetgever had immers niet de intentie om dichtgemetselde ramen te stimuleren.

koeberg | 24-07-17 | 18:39

Maar de vraag is natuurlijk: Gaat de gemeenten ook zichzelf belasten met hun voortschrijdende betegelingswoede?

banaanreader2000 | 24-07-17 | 18:35

Ben het grotendeels met Johan van Knegsel eens. Behalve wanneer hij het heeft over "belastingontwijking". Hij doet het voorkomen alsof dat iets immoreels is. In het voorbeeld dat hij aanhaalt, het dichtmetselen van ramen, durft hij met droge ogen te beweren dat dit niet fiscaal gestuurd gewenst gedrag zou zijn.Gewenst was het misschien niet, zeker niet bij de belastingdienst. Fiscaal gestuurd was het uiteraard wel. Om de belasting legaal te kunnen verlagen, werden er ramen dicht gemetseld. De wetgever wilde dat er belasting werd betaald over het aantal ramen. Niet over de dichtgemetselde ramen!

FCDenBosch | 24-07-17 | 18:14

koeberg | 24-07-17 | 17:42
Er bestaan zat bodembedekkers die aardig ogen en weinig kosten.
Ik doe het ook zo.

Carmelita | 24-07-17 | 18:10

Overigens tuin laten plastificeren en daar dan kunstgras overheen.
Alle regenwater wordt weggestuwd met grond bemalingspomp op diesel uit Moldavie.

Cobalt bomb | 24-07-17 | 17:42

@chef werkplaats | 24-07-17 | 17:27
"omdat alle stukjes blote aarde is begroeid"
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen zonder ieder jaar weer veel geld uit te geven aan perkplantjes ofwel de tuin vol te hebben staan met inheemse bodembedekkers (onkruid)?

koeberg | 24-07-17 | 17:42

Johnweer | 24-07-17 | 17:13
Gras zou ik ook niet voor kiezen. Mijn stoel staat dus ook op tegels.
Verder is het een vrij strakke tuin, met variatie in begroeïng.
Heb er lang over nagedacht.

En met dat egoïsme valt het wel mee. Op de grens met tuin van buurman staat een boompje. Buurman wil hem weg en dus laat ik hem omhakken.

Carmelita | 24-07-17 | 17:40

two ball cane | 24-07-17 | 11:27
Het kwaad in 2 vegaballetjes en een halfzacht staafje.
Zucht.

Cobalt bomb | 24-07-17 | 17:36

Ik ben absoluut voor!
Formule graag als volgt: betegeld/bestraat oppervlakte gedeeld door (perceeloppervlakte - bebouwd oppervlak) keer 100%
Dan weet ik zeker dat ik in de laagste klasse ga vallen en dat ik minder ga betalen dan al die stomme stadstokkies met hun lelijke betegelde postzegels (-:

Majoor Pikindewind | 24-07-17 | 17:32

Iedereen zijn eigen keus maar juist een goed doordachte begroeide, groene tuin is het onderhoudsvriendelijks en goedkoopst. Jammer dat die kennis helemaal niet aanwezig is bij de meeste particulieren en hoveniers aka tuinstratemakers. Één van de grootste boosdoeners zijn de infomercials zoals Eigenhuis&puin die gesponsord worden door fabrikanten en handelaren in tuintegels, barbecues, loungeset’s, schuttingen en andere tuincuriosa. Aan plantjes, uitgezonderd Cannabis sativa, valt niks te verdienen. Allemaal leuk voor twee maanden in het jaar. De rest van het jaar kijk je naar een troosteloze gevangenis luchtplaats. En onderhoudsvrij? De eerste zonnige voorjaarsdag is het nationale Kärcherdag in Vinexië, in de zomer is men met allerlei middeltjes in de weer om de voegen onkruidvrij te houden en in de najaar moeten de peperdure tropische planten die naar de eerste nachtvorst het loodje leggen worden verplaats naar zolder of ingepakt worden in bubbeltjesplastic.

Terwijl ik met een nagenoeg groene tuin (geen gazon) bijna geen onderhoud heb. In het voorjaar snoei ik alle vaste planten en grassen met een bosmaaier (uurtje werk) Vorige week heb ik de haagbeuk gesnoeid, ook maar een uurtje werk. Van onkruid heb ik nagenoeg geen last omdat alle stukjes blote aarde is begroeid. Verder is het genieten, het hele jaar door. Als het regent dan is de tuin eigenlijk op zijn mooist. En het mooie is dat de tuin nagenoeg niks heeft gekost.

chef werkplaats | 24-07-17 | 17:27

@Carmelita | 24-07-17 | 17:07
Leuk voor je, maar ik wil tegels. Ik wil geen tuinset in het gras hebben staan en dan met modderpoten naar binnenlopen.

Ik bepaal wat er in mijn tuin ligt, niet jij. Ongetwijfeld vind ik jouw tuin oerlelijk, moet jij je dan daarom maar aanpassen aan mijn smaak? Van mij niet, maar waarom ben jij zo egoïstisch?

Johnweer | 24-07-17 | 17:13

Ik begrijp wel dat het gemakkelijk is, zo'n betegelde tuin met twee bloempotten, maar straten worden grauw en saai. Water kan niet weg, vogels kunnen niet meer leven en katten schijten in de enkele tuin die nog over is (bij mij dus).
Je moet een tuin gewoon goed inrichten, met passend gewas, dan heb je er niet veel werk aan.

Carmelita | 24-07-17 | 17:07

Ze bedenken vast nog wel een of andere belasting. Bv ruimtebezetting, gebruik maken van de zuurstof en een zontax. Dwazen.

Visitor100 | 24-07-17 | 16:33

En meteen kattenluikbelasting invoeren nu ze toch los gaan.
Want je zal maar als enige in de buurt een tegelloze tuin hebben dan wordt die dagelijks volgekakt door de
buurtkatten die via al die luiken de straat op worden gegodverdomd.

swassannuf | 24-07-17 | 16:06

Als je er geld voor kunt eisen moet je het zeker niet laten.
Belasting leuker kunnen we het niet maken... wel meer!

Piep Knars | 24-07-17 | 15:52

@Urinezuur | 24-07-17 | 15:21
Met je tuin moet je doen wat je wilt.
Regenwater bij de buren/in het riool dumpen is daarentegen niet de bedoeling.

two ball cane | 24-07-17 | 15:48

@McMarx | 24-07-17 | 15:03

Het is goed met je.... Van dat beetje geld wat er elke maand over blijft bepaal ik zelf wel waar ik dat aan uitgeef en een tuinman staat zelfs niet onderaan het lijstje..

Er is niks mis met een lekker groot terras.. En als mensen het niet bevallen dan komen ze toch niet op de bbq (oowje ook weer zo'n tokkie bezigheid volgens velen hier)

Mijn huis, mijn tuin en mijn hypotheek. Wie betaalt, bepaalt!

Urinezuur | 24-07-17 | 15:21

@Urinezuur | 24-07-17 | 14:20
Tuinman inhuren.

McMarx | 24-07-17 | 15:03

Maak van alle snelwegen zandwegen scheelt ook een stuk.

janmetdepet | 24-07-17 | 14:39

Is het tegenwoordig stoer om iedereen maar een Tokkie te noemen ofzo? Ik woon in Rotterdam en ik heb een grote tuin van 180m2 waarvan 10m2 als moestuin wordt gebruikt 5m2 gras waar de hond lekker op kan liggen... En de rest is steen...

Ben ik lui? Ja!! nou fucking en!? Ik werk me door de week al de pleuris dan ga ik in het weekend echt niet nog een keer met mijn ster naar de sterren buigen..

Het onkruid wat toch nog kans ziet om hier en daar door te komen krijgt met mijn vlammenwerper te maken..

Urinezuur | 24-07-17 | 14:20

In veel, met name heuvelachtige, Duitse gemeentes wordt dat nu al met de Abwassergebühren (Rioolheffing) verrekend. Diegene die een groot dakoppervlak heeft of wie veel m^2 tegels heeft betaalt meer! Hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen particulieren en ondernemers. Een Bedrijf met een groot dakoppervlak en een grote parkeerplaats betaalt dus veel meer.

Daarentegen krijgen Tegeloppervlakken met een hoge waterdoorlatendheid, bijv grastegels en groene daken een behoorlijke korting per m^2.

Maar in Nederland komt het waarschijnlijk op neer dat het een tokkie belasting wordt. Als we dan toch aan het belasten zijn doe dan ook gelijk kunstgras belasten, nog zo’n wangedrocht uit de Tokkiecultuur!

chef werkplaats | 24-07-17 | 14:20

Als je een tuin hebt, maar niet van tuinieren houdt, dan
leg je de tuin vol tegels.
Maar als dat dan niet meer mag, hou je nog steeds niet van tuinieren en vervolgens gaan dus de buren en uiteindelijk de woningbouwvereniging mopperen dat het onkruid knie hoog staat in je tuin.

Oplossing: tegels in de tuin.

meneerjan | 24-07-17 | 14:17

Ik ben serieus benieuwd wat voor soort tuintegel NSB-er je tuin binnenwandelt en dan gaat bepalen hoeveel je mag gaan betalen? Zorg maar eens dat die ouwe zooi onder de grond een modern fris jasje gaat krijgen. O wacht....... Er liggen plannen voor een nieuwe riolering en het geld is op.... Got him!

Mr_Pikibelly | 24-07-17 | 13:59

Wat een gelul, Geenstijl. BEtegelde tuinen zijn lelijk, dragen bij aan warmte- en wateroverlast, verpesten het leven voor allerhande nuttige dieren.Een groene leefomgeving draagt bij aan geluk en de waarde van het huis. Ik heb net nog een heel kleine stadstuin ont-tegeld, het is echt onzin dat arme luiden niet een tuintje zouden kunnen hebben of bijhouden. Gras is goedkoper dan stenen. Wie tuinene haat gaat maar op een flat zitten. Zeer VOOR de tekeltaks dus.

Poes Fiep | 24-07-17 | 13:57

Iedereen doet maar een broek vet vol met zijn achtertuinpostzegeltje, maar is het niet gewoon simpeler in een flatje met een balkonnetje te gaan wonen??
Wat voor achterlijke grootheidswaan is het om in een huis met een tuin te gaan zitten terwijl je te belazerd bent zo'n miniem stukkie grond te onderhouden??
Lui varken.

mallekater | 24-07-17 | 13:55

In plaats van tuintegeltax kan de gemeente ook eens niet elke vierkante meter grond waar niets op staat volbouwen met sociale huurwoningen, kantoren, huizen.

Eshek | 24-07-17 | 13:50

@bodemloos 13:39

We kunnen ook al die liefhebbers van groen verplichten om op een camping te gaan wonen.

Mijn tuin, die richt ik dus in zoals ik wil. Ik bemoei me toch ook niet met de inrichting van jouw woonkamer? Of de kleur en het model van je auto? Muil houden dus.

Johnweer | 24-07-17 | 13:44

Wij hadden vroeger tientallen vlinders in de achtertuin.
Daar kwam geen tegel aan te pas.
Als bewoners beschikken over een tuintje en dat betegelen zouden ze door de gemeente verplicht moeten worden om in een flat te gaan wonen. Kunnen de liefhebbers van groen mooi hun plek innemen.

bodemloos | 24-07-17 | 13:39

Toch heel eenvoudig: Geen subsidies, voorlichting enz. (wat allemaal weer overheidsgeld kost) maar heb je je straat op het riool of openbare stoep: Betalen. Dan zorgen de mensen zelf wel voor infiltratieputten.

kortebroek | 24-07-17 | 13:33

maar dan ook ongedierte taks voor "wilde tuinen". en breek de straten in woonwijken gewoon op. zandpaden. goed voor de hemelwaterregulering! tuintegeltaks klinkt al dwangneurose. triest.

Dick-the-Decorator | 24-07-17 | 13:33

Gewoon prima plan. Grond wat niet bestraat hoeft te worden stimuleren om goed water doorlatend te houden. Tuintje bijvoorbeeld. Vergelijking met bestraten van ruimtes rond gebouwen gaat mank omdat je die plekken wel moet bestraten ivm verkeer. De in de ingezonden brief aangehaalde raambelasting waardoor men ramen ging dichtmetselen is onzin. Anders hadden we nu wel veel monumenten zonder ramen. In de 19e eeuw bedacht de overheid een belasting op open kasten aangezien men graag pronkte met mooie spullen ergo bezit had. Gevolg was dat men open kasten ging voorzien van deuren zonder ramen.

austinhealey | 24-07-17 | 13:32

Nog even en ze gaan ook terrassen en balkons van appartementen belasten. Gewoon kunstgras erop leggen en er kraait geen haan naar.

Koonkluk Huis | 24-07-17 | 13:29

Echt waar, het is echt waar, tokkies die hun postzegeltuintje dichtmetselen met stoeptegels veroorzaken schade aan het milieu van (niet alleen) hun buren.
Wanneer je goddomme te lui bent om dat miniminimini-tuintje te onderhouden, waarom ga je dan in godsallejesisnaam in een huis met een tuin wonen?
Ga effe op een flat zitten, gek.

mallekater | 24-07-17 | 13:25

Zolang ze de waterdoorlaatbaarheid van een betegeld terras niet definiëren hebben ze geen poot om op te staan. Er zijn zelfs onbetegelde tuinen die minder water doorlaten (want vette klei) dan op zand met drainagetegels betegelde tuinen. Alleen aartsdomme ambtenaren kunnen verzinnen om postzegelkuttuintjes in vinexwijkjes met dit soort onzin te gaan belasten. De vergelijking met totaal bestrate mega bedrijfsterreinen die wel met rust gelaten worden is overigens een aardige.

Koonkluk Huis | 24-07-17 | 13:18

Tuintegeltaks is natuurlijk je reinste diefstal ook al omdat je al 21% BTW over je zuurverdiende tegeltjes hebt afgetikt bij aankoop. Er valt al helemaal niet aantoonbaar meer regen dan bijvoorbeeld 50 jaar geleden dus die vlieger gaat niet op. Er valt meer in korte tijd word je verteld door de deskundigen, nou des te eerder is het van je tegel het riool ingelopen denk. Het simpele feit dat gemeentes gewoon jaren lang de riolen hebben verwaarloosd word voor het gemak even niet vermeld, de helft zit voor 50% dicht en er groeien in elke straat duizenden boomwortels door die de doorstroom niet bevorderen kan ik u verzekeren. Wortels kappen mag niet, gaat de boom dood. Ik kan ook uit eigen ervaring zeggen dat in heel veel gemalen wel driftig pompen staan te draaien maar dat ze kuis verrot zijn en soms nog geen kwart van de opbrengst meer doen. Tevens gaan de pompen naar de kloten doordat al die wijven er dikke inlegkruizen op afsturen door het riool die de pompen intern vernaggelen en ja dan loopt je straatje onder. Dus dan eerst maar een inlegkruizen verbod/taks en dan pas zeiken over tegels.

Texacoballletje | 24-07-17 | 13:16

Ik ken wel een paar reaguurders die een tegeltax verdienen hier.

McMarx | 24-07-17 | 13:13

Ik betrapte laatst een Fin die de hele achterbak met bouwafval in de plastic-sorteer bak pleurde. Dat gebeurt blijkbaar dagelijks.
Achterstandswijk/ sociale schotelwijk hier verderop lijkt wel een openbare vuilnisbak en kost de gemeente dagelijkse inzet om het schoon te houden.
Daarmee wil ik aangeven dat de meeste import er een andere standaard op na houdt wat betreft afval en groen laat staan dierwelzijn.
Maar GL, die zooooo groen is, wil nog wel een miljoen van dit soort mensen binnenhalen. Toch moeten ze ook groen zijn en dus is de tegel in je tuin opeens een probleem.
Ik zeg het al vaker, GL is een burger hatende partij die elke realiteitszin kwijt is.
Waarom vraagt er nooit een journalist hoe groen GL het zelf vindt om nog meer importvolk na te streven.

Dirk III | 24-07-17 | 13:07

Ik zie 'm al aankomen.... na de tegel taks... de dakpan taks!
Zelfde verhaal toch?

mydogandmyself | 24-07-17 | 13:01

Ja als je ook denkt dat de politie flitst om de veiligheid op de (snel-)wegen te verbeteren... dan is dit een heeeel goed plan ja

*kan neiging om te headdesken niet lang meer tegenhouden...

Sarcastisch varken | 24-07-17 | 12:56

@Dirk III | 24-07-17 | 12:49
Hihi de contradicties!!
U denkt dat de import, handophouders volgens de "geleerden" hier, die files veroorzaken (welke auto), naar de Efteling gaan (van welk geld weet U wel wat dat kost)?
U klinkt als die zielepiet Janmaat in de 80-er jaren, bij ieder debat (al was het over de hondenbelasting of kernwapens) kwam die stakker weer met "maaruh de buituhlanderTs".
Humor om te lachen!

Berbaar | 24-07-17 | 12:55

-weggejorist-

Ervaringsdeskundige | 24-07-17 | 12:54

Er werd al even gezegd dat als je in een rolstoel zit, je de tuin niet kan maaien, maar met een rolstoel kun je eigenlijk alleen de (gras)tuin in als het een tijdje droog weer is geweest, zodat je niet wegzakt.
Of als iemand in het gezin hooikoorts heeft, wil je al helemaal geen gras.

EnNouJijWeer | 24-07-17 | 12:51

Ga je naar het strand op een mooie dag sta je in de file. Besluit je naar de Efteling te gaan sta je een uur in de rij voor een attractie.
Ga je naar het meer in de buurt struikel je over de rest van het dorp/stad.
Het is gewoon zo godsgruwelijk druk geworden in Nederland en vooral de randstad dat het niet leuk meer is en dat is puur en alleen te wijten aan de extreme import van de afgelopen decennia.
Dat is het echte probleem en niet die paar tuintegels wat gewoon een verkapte extra belastinginkomstenbron is net als de hondenbelasting.
GL is alles behalve groen door hun "wij vangen heel de wereld hier op" hobby. Ze zijn hiermee met stipt een van de meest vervuilende partijen qua beleid want ook die mensen poepen elke dag en hebben vaak een andere standaard wat betreft hoe kom ik van mijn afval af.

Dirk III | 24-07-17 | 12:49

Goed voorbeeld doet goed volgen. Laten we daarom eens kijken bij het gemeentehuis van de grootste gemeente (Werkendam) in het toekomstige Altena.
www.google.nl...
hStripe | 24-07-17 | 12:19

@hStripe... hahaha ... schitterend!

daytripper | 24-07-17 | 12:47

@wickyviking | 24-07-17 | 12:03
Maar het échte probleem wordt niet aangekaart. Namelijk; we zitten gewoonweg met té veel man op deze postzegel. Dit land is zo zwaar overbevolkt dat het gewoon triest is. En u raad het al: die mensen moeten ook allemaal ergens wonen, naar school, werken etc.. Hier in de wijk ook. Waar je eens zo de polder tot aan Terhijden in keek, kijk je nu tegen lelijke betonkolossen aan met dito bestrating en asfaltering. Maar daar gaan we het natuurlijk niet over hebben. Want dan komen we aan die ándere favoriete hobby van de deugers.

Sjefke7807 | 24-07-17 | 12:39

@WatZalIkErvanZeggen 12:30: GroenLinks is niet van oplossingen maar van lege gebaren. Feelgood-gedoe dat nèt genoeg aanspreekt om politiek een kans te maken, weinig daadwerkelijk resultaat boekt, maar waarvoor ze zichzelf wel op de borst kunnen slaan: "dat hebben wij maar mooi bereikt". En voor dat warme gevoel is het niet voldoende om met budgetten te schuiven of om zinnige maatregelen te nemen waar we niet zoveel van merken, we moeten het vóelen.

Muxje | 24-07-17 | 12:38

Een ding klopt wel, eigenaren van tegel Intratuin tuinen
zijn complete psychopaten.

joppo0 | 24-07-17 | 12:33

Heb een goed idee voor Groenlinks, zet in op meer groenvoorziening in de openbare ruimte maar laat mensen hun privédomein met rust. Stelletje milieu-terroristen die hun eigen mening opdringen aan de rest.

WatZalIkErvanZeggen | 24-07-17 | 12:30

Als het echt zon probleem is, en dat is het niet, waarom geen semi-permeabel riool? Dit is gewoon geldschrapen en daar hebben we bezwaarprocedures voor bedacht natuurlijk.

Nogal ordinair dit. Probleem creëren dat niet eens bestaat.

RenHoek | 24-07-17 | 12:30

@hStripe | 24-07-17 | 12:19
Ja, kom, dat begrijp je toch wel..... dat is een uitzondering...... Snap dat nou!

miff | 24-07-17 | 12:29

Het is of dat of iedereen een hogere rioolheffing want het bestraten van tuinen heeft wel degelijk invloed op de afvloeïng van regenwater het riool in. Het neemt ook nog eens oppervlaktevuil mee dat dat uit het water gezuiverd moet worden. Maar waarom moeten anderen betalen voor tegeltokkies die te lui zijn om een tuin aan te leggen of te onderhouden? Maar ipv. bestraffende maatregelen kunnen inderdaad ook belonende maatregelen genomen worden. Daar zijn hele boeken over geschreven.

Zzzzooooffff | 24-07-17 | 12:27

Op veel plekken in Nederland kan het water niet weg door het hoge grondwaterpeil. Een dingetje, in een land van polders.
Parel van het Zuiden | 24-07-17 | 12:02

Onzin. Zo ongeveer overal in Nederland wordt het grondwater kunstmatig laag gehouden, omdat de boeren anders beginnen te klagen. Ze kunnen dan namelijk niet met hun loodzware machines op het land werken.

fredflange | 24-07-17 | 12:26

Ach, je kunt in dit land hekelen, afserveren en verbeteringsvoorstellen doen tot je een ons weegt, maar zo'n gemeente zet toch -linksom of rechtsom- haar zin door, dat heet democratie.
Overigens zal het niet om tuintegels gaan, maar de volgende truc zijn om de inwoners onder dwang geld uit hun zakken te kloppen.
De inwoners van zo'n gemeente zijn meestal voorzien van een opvallend kort geheugen, want na de eerste gemeenteraadsverkiezingen volgend op deze onzin blijven gewoon de zelfde partijen aan het roer staan. Niet zeuren dus, U wilt dit zelf.

miff | 24-07-17 | 12:26

Gaat nu in het zonnetje op zijn 5000m2 Deense grasveld met tegelpad uitrusten. Tezamen met Zweedse Aya en Deense Hege.

duitse herder | 24-07-17 | 12:26

@van Oeffelen | 24-07-17 | 11:24
U zat ergens een ander topikkie te lezen?
Want dit slaat op tuintegels als kudt op Dirk.

Berbaar | 24-07-17 | 12:23

Waar zouden we zijn zonder de nazaten van Cor van der Laak, krities AVRO-lid ?

Ad Hominem | 24-07-17 | 12:20

Goed voorbeeld doet goed volgen. Laten we daarom eens kijken bij het gemeentehuis van de grootste gemeente (Werkendam) in het toekomstige Altena.
www.google.nl/maps/place/Gemeentehuis...

hStripe | 24-07-17 | 12:19

Ik woon in deze gemeente. Diezelfde gemeente faciliteert in het dorp Veen een achterlijke olievlek cq. bedrijventerrein. Zeer recent zijn daar opnieuw twee enorme weilanden volgeplempt met van ddie golfplaten halletjes en is het wegennet op dat bedrijventerrein uitgebreid. Alles is dus verhard. Dat zijn honderden tuintjes bij elkaar opgeteld. Zo'n voorgestelde maatregel zal wel weer van die mafklappers van Progressief Altena komen. Die staan ook te juichen voor het voorgestelde AZC van 350 testosbommen in het zwaar christelijke dorpje Andel (2200 inwoners) Diezelfde gemeente heeft ook in het dorp Veen recent vergunningen gegeven voor het volbouwen van enkele hectaren bouwland met vakantiehuisjes. De Veense Put, een prachtig stukje natuur, is de afgelopen 15 jaar van voor tot achter volgebouwd met die lullige vakantie blokhutjes waar ook nog eens permanent gewoond word en dat word ook gedoogd. Door de gemeente ja. De enige die hier de grond en de natuur verpest is diezelfde gemeente! En die wil maar weer eens de rekening afwentelene op Jan met zn pet. Lekker makkelijk, easy money. En verder schijt aan de burger als er wat te verdienen valt door het zoveelste lapje grond op een reeds door leegstand geteisterd bedrijventerrein te verkopen aan een proleet met een bedrijfje.

Dutchbeaurouge | 24-07-17 | 12:19

Een mooi voorbeeld van een hamerstuk is wel de tuintegeltaks. Geen discussie mogelijk. De Gemeenteraad moet immers kiezen tussen korting op riooltax bij minder tegels of verhoging van de riooltax bij meer tegels. Alleen in Filantropië worden belastingen verlaagd. In Burgerhatië niet.

Nivelleermarionet | 24-07-17 | 12:18

De schrijver kan het niet nalaten om het woord subsidie op te schrijven. Van subsidie profiteren die villabewoners ook meer dan mensen in volkswijk want villabewoners zijn aasgieren als ze ergens een euro kunnen vangen, dan weten zij de weg en volkswijk bewoners vaak niet.

Ingpe | 24-07-17 | 12:18

Bij de jaarlijkse controle door raamambtenaar even de hele bestrating opnemen en stapelen, en mijn tuin is niet bestraat,
Daarna weer keurig en nog mooier vlak op afwateren terugleggen.

Flatuleerder | 24-07-17 | 12:17

Gaat natuurlijk helemaal mank deze opzet. Voorbeeld:
Ik heb een groot terras met een stuks gras. Het terras is zoals gebruikelijk "afwaterend gelegd". Het water loop dus richting het gras en wordt daar opgenomen. Komt dus niet in het riool terecht. Aangezien de grond over het algemeen gortdroog is, als ik de weermensen moet geloven, is dit water zo weg. En dat is ook mijn ervaring. Daar komt bij dat er heel veel water via de voegen de grond in trekt.

De oppervlakte van de daken en regengoten, die in de regel het water in het riool storten, is veel groter dat de gemiddelde terrasoppervlakte.

Al met al een niet hard te maken reden om de taks te verhogen.

ronald2887 | 24-07-17 | 12:14

@Parel van het Zuiden | 24-07-17 | 11:56
Dan heeft u natuurlijk ook luchtdoelgeschut tegen gemeentelijke luchtfoto's? Want niet iedere gemeente kan honderden Gemeentelijke Tegeltellers betalen en huurt dan uit arremoei een helikopter.

Nivelleermarionet | 24-07-17 | 12:11

Als ik kijk bij mijn gemeente die ook voor anderen ongetegelde tuinen promoot, dan zie ik gemeentegebouwen die voor en achter een zee van steen hebben. Als er groen is is het onkruid tussen de stenen. Nuff said.

HijgentHert | 24-07-17 | 12:10

wickyviking | 24-07-17 | 12:03

Het grootste deel van het grondoppervlak in willekeurig welke gemeente is in bezit/beheer van de gemeente, of bebouwd conform richtlijn van de gemeente. Het grootste deel van niet-bebouwd grondoppervlak is in veel gemeentes is ondanks dat toch bestraat of geasfalteerd, maar het probleem is natuurlijk het betgelde tuintje van Jan Modaal, in totaal misschien 10% van het totale niet-bebouwde grondoppervlak in de gemeente.

De overheid heeft boter op het hoofd.

IntegereVoorzitter | 24-07-17 | 12:07

Altena. Klinkt als een inspiratieloos bedrijf.

Muxje | 24-07-17 | 12:06

Als het echt zo'n ramp was, verboden ze het wel.

Nee, dit is gewoon pure geldklopperij met een quasi-rechtvaardiging achteraf. Struikrovers.

Trekbeest | 24-07-17 | 12:04

Ik vind het geen goede oplossing, maar we moeten wel stilstaan bij het probleem.

Het is een feit dat het klimaat verandert en er zijn al diverse onderzoeken naar de effecten van deze klimaatverandering op dorpen en steden. Hieruit blijkt dat het betegelen van tuinen een invloed heeft op diverse dingen: slechtere afwatering, dus grotere kans op overstromingen. Vermindering van plantaardige biodiversiteit: dit heeft weer invloed op de lokale fauna. Tevens zijn er concrete aanwijzingen dat de huidige trend van betegelen ook een negatieve invloed heeft op mensen. Zo kan de warmte in dorpen en steden minder goed weg, dit zorgt voor 'hittestress'. Diverse onderzoeken wijzen op de gevolgen hiervan.

www.sciencedirect.com/science/article/...
repository.tudelft.nl/islandora/objec...

Wat mij betreft moet er dus wel iets gebeuren tegen het betegelen van Nederland, echter is een tax denk ik niet de beste keus.

wickyviking | 24-07-17 | 12:03

Lekker kort door de bocht, iedereen die geen gras kan maaien is een tokkie, lui en dus stom. Maar als ik over de schutting kijk naar de buurman van 76, die met reuma zijn vrouw met een rolstoel in het tuintje wil zitten weet ik dat deze achterlijke tax juist de mensen pakt die niet met hun dikke reed op een John Deere grasmaaiert zitten.

Barbara Drijfzand | 24-07-17 | 12:03

Op veel plekken in Nederland kan het water niet weg door het hoge grondwaterpeil. Een dingetje, in een land van polders.
.
Om zulks te bestrijden hebben we gemalen die voor een godsvermogen aan belasting zijn neergezet. Er wordt ook een godsvermogen aan belasting geheven om ze in bedrijf te houden.
.
Dat geld blijkt door vvd, pvda, cda, d66 de afgelopen decennia onvoldoende goed besteed. Weer op een kerntaak verzaakt terwijl geld naar "anderen" werd gesmeten.
.
Dat lossen we dus niet op door verder dan Hitler aandurfde in het privedomein van burgers te dringen.

Parel van het Zuiden | 24-07-17 | 12:02

Ik voorzie goud geld te verdienen in knikkert egels met extra vochtgaatjes..

tiku99 | 24-07-17 | 12:00

Belachelijk dat al die lui hun tuin betegelen. Rot dan op naar een flat als je te bedonderd bent om een uurtje per week te tuinieren.
Leg er desnoods alleen gras in, dat hoef je alleen in de zomermaanden 1x per week te maaien.

Lupuslupus | 24-07-17 | 12:00

Niets zo onberekenbaar als motregen en groenlinksen.

Hart_von_Hinten | 24-07-17 | 11:59

gaan=gaat

osolemio | 24-07-17 | 11:58

Ik zit op kleigrond. Wel of geen tegels maakt niks uit, weglopen doet het toch niet.

Johnweer | 24-07-17 | 11:58

Voer dan kattenbelasting in. Wij hebben namelijk onze hele tuin betegeld omdat wij anders de kattenbak van de buurt zijn. Er lopen ongeveer 15 schijtkatten rond en als je iedere keer in de kattenstront zit dan gaan de lol van het tuinieren er ook wel af.

osolemio | 24-07-17 | 11:57

De tuin valt ruimschoots binnen de defensive perimeter van mijn eigendom. Iedere incursie zal gezien en gemarkeerd worden als vijandige handeling.
.
Ik wens de tegeltellerts van het regime dan ook veel succes met hun werkzaamheden.
.
En mensen die dit soort maatregelen propageren gaan op de lijst voor later.

Parel van het Zuiden | 24-07-17 | 11:56

Onze gemeente maakt zelf ook alles dicht. De straat naar ons huis ziet eruit als een klinkerweg, maar is gewoon rood asfalt waar een klinkermotief in geperst is na het gieten.
De voegen tussen de tegels van de stoepen rond de doorgaande weg in de wijk zijn dichtgemaakt om onkruidvorming tussen de tegels te voorkomen.
Maar als je dat als particulier doet, moet je opeens extra betalen? Ze zijn niet wijs.
Mensen die hun hele tuin bestraten overigens ook niet, maar dat is mijn persoonlijke mening.

J. Jarig | 24-07-17 | 11:55

Vochtdoorlatende wegbestrating is onzin zodra de grond te nat is en er rijdt verkeer over, dan kan je opnieuw gaan tegelen.
Een gescheiden regenafvoer is wel doelmatig, en wordt in nieuwe wijken & straten soms ook toegepast.

2_amazing | 24-07-17 | 11:51

Ik voorzie een wateroverlastheffing op nieuwe tegels.

Lifecanbesimple | 24-07-17 | 11:46

Mooi zo. En nu nog voorschrijven hoeveel wc papier je mag gebruiken om je reet mee af te vegen en dit land is af.

Zalmeaanmejeukreeten | 24-07-17 | 11:44

GL is een burgerhaatpartij. Punt.

Dirk III | 24-07-17 | 11:44

Creatieve huis + tuin eigenaren adviseer ik om hun tuin dan maar te (laten) asfalteren.
Heb je gelijk een parkeerplaats voor je auto en geen last van loslopende honden of katten die geen kuilen meer kunnen graven om in te schijten.

necrosis | 24-07-17 | 11:42

je moet eens kijken wat de gemeente zelf allemaal betegelt...

Petrus Poortwachter | 24-07-17 | 11:41

Een dergelijke taks is kansloos, hoe creatief je die ook denkt te maken.

Daarnaast heeft de overheid, ook de lagere overheden, kennelijk geld nodig. Mensen worden zuiniger, lossen hypotheek sneller af en hebbend dan ook meer te besteden. Dit ondanks de graaiende handen van de overheid. Tragisch.

RenHoek | 24-07-17 | 11:39

Hebben ze in die gemeente voetbalclubs met kunstgrasvelden?
*durf te vragen *

New Quacka | 24-07-17 | 11:38

Geef liever grassubsidie

JTKDM | 24-07-17 | 11:38

@sinar2 | 24-07-17 | 11:37
De meeste Schultenbrau tokkies wonen op een flat....

Ing. eslapen | 24-07-17 | 11:38

Best slim van de gemeente. Immers, tuintegels zorgen voor hogere kosten van de gemeente omdat regenwater slechter weg kan. Dus een variant van de gebruiker betaalt, niets mis mee.

Rest In Privacy | 24-07-17 | 11:38

@Ing. eslapen | 24-07-17 | 11:34
De betreffende tokkies willen geen enkele cent uitgeven aan de tuin maar alleen aan Schultenbrau. Dus je zal ze al gratis moeten weggeven. Maar dan verkopen ze die dingen meteen op Marktplaats.

sinar2 | 24-07-17 | 11:37

Veldje grind, of rondom de tegeltuin banen met grind doet wonderen voor de afwatering. Maar goed, alles willen regelen door er belasting/boetes op te zetten; strontziek word ik van dat tiefustuig.

sokkenpluisje | 24-07-17 | 11:36

@sinar2 | 24-07-17 | 11:31
In plaats van een tegeltax kan men natuurlijk ook subsidie op grasmaaiers geven.

Doe mij de volgende maar:

robomow.com/nl-NL/platform/rx-nl-nl/

Ing. eslapen | 24-07-17 | 11:34

@ Hettiet | 24-07-17 | 11:28

Inderdaad. Toen Rosanne H. voor de allereerste keer in de media kwam, met haar E-nummer verhaal (dat was mijn eerste Rosanne H. ervaring iig) toen dacht ik: leuk, fris, een keer niet iemand uit de gebruikelijke journo-klapper.

Jammer genoeg bleek mevrouw daarna ook een leken-mening over van alles en nog wat te hebben, en moet die mening blijkbaar overal afgedrukt/getoond worden.

Sjors W. | 24-07-17 | 11:34

Ik heb de schurft aan een betegelde tuin en ben in mijn buurtje ook zo'n beetje de enige met gras, en raad eens? Ik heb een extra afwateringsput in moeten graven omdat de rest van de buurt de tuin natuurlijk maximaal opgehoogd had omdat anders het water niet wegliep. Overigens is het geklaag nu ook niet van de lucht dat de steeg steeds vol met water staat na een fikse regenbui, ja wat verwacht je gvd dan met al die betegelde tuinen.

Desolator | 24-07-17 | 11:33

Volk met alleen maar tegels in de tuin zijn ober het algemeen ook tokkie-volk. Want ze liggen liever op hun nest dan eens per week een kwartiertje het gras te maaien.

sinar2 | 24-07-17 | 11:31

Waar bemoeit iedereen zich in godesnaam mee??!!

vanBarchum | 24-07-17 | 11:28

Waar zouden wij zijn zonder ingezonden reaguursels? Nou vraag dat maar aan Rosanne Herzberger die gisteren in zomergasten reaguurders als ware tokkies in een hokje zette.Verboden moeten wij worden.Eng mens Herzberger die zelfs mensen wil verbieden op humane wijze het leven te kunnen verlaten.Deze vrouw heeft wel een heel hoge pet van zichzelf op.Ga een beetje ergens anders luchtfietsen en ga terug naar jouw petrie schaaltjes

Hettiet | 24-07-17 | 11:28

Johan van Knegsel benadrukt hoe 'oneerlijk' de tegeltaks is in de verhouding rijk vs. arm. Dat noem ik eerder idioot-links dan mensen die afwatering van hun grond een gemeentetaak vinden.
Er zijn twee opties voor afwatering:
1. Alles het riool in. We betalen ons blauw aan rioolcapaciteit want als het regent dan giet het. (klimaatpraatonderbouwing volgt later)
2. Regen hoeft niet via het riool. Kunnen we gewoon de grond in laten zakken. Is nog goedkoper ook.
Nu mag men mij wel eens een rechtse eikel noemen, maar waarom zou iemand die zijn regenwater de grond in laat lopen moeten betalen voor de rioolcapaciteit die nodig is omdat mensen 'sociaal en financieel gezien niet in staat zijn zonder tegels te leven'? Gewoon dokken voor je eigen regenwater.

two ball cane | 24-07-17 | 11:27

Ja minder tegels. Anders stuurt GroenLinks wel hun ongewassen knokploeg AFA-krakers om ze persoonlijk uit uw tuin te trekken en er vervolgens winkelruiten mee in te gooien. De beelden van Hamburg staan nog vers in ons netvlies gebrand.

Broekpaling_bezitter | 24-07-17 | 11:26

Afstraffen van wansmaak en de luiheid om fatsoenlijk groen te willen onderhouden. Prima idee. Hoe minder water in het riool, hoe minder overlast. Invoeren die tax.

Marcello Christiani | 24-07-17 | 11:26

Heb even naar de gemeenteraadssamenstellingen gekeken. Groenlinks heeft niet 1 zetel in Aalburg, Werkendam noch Woudrichem. Dit soort idioterie is dus dieper geworteld.

Sjors W. | 24-07-17 | 11:26

Tuintegeltaks, wat een briljante vinding- aldus de overheid, die weer iets heeft gevonden om (bijna) iedereen en zijn moeder nog verder uit te knijpen. Tuinen worden steeds kleiner (nieuwbouw Randstad heeft vaak niet eens meer een voortuin, hoogstens een stukje grond van twee of drie vierkante meter) en als je van dat duurbetaalde lapje grond dan een ieniemienie terrasje maakt omdat je er toch af en toe wel zou willen kunnen zitten ben je een Slecht Mens en mag je worden beboet.

Ondertussen zijn 's lands gemeentes steeds meer grond aan het bebouwen en plannen ze steeds minder, en steeds kleiner wordende, parkjes en groenstroken in. Alles wordt zorgvuldig dichtgeasfalteert, bestraat, beplempt met bouwsels etc. maar die paar vierkante meters tuintje van de bewoners zouden de oorzaak zijn van slechte afwatering blablabla...

Onze nieuwbouw-tuin is overigens onbestraat, bewuste keuze. Bewuste keuze, omdat we gewoonweg maar een x aantal klussen tegelijk kunnen hebben lopen en de tuin eventjes geen prioriteit heeft. Toch is er nog geen enkele ambtenaar langs de deur geweest om ons een complimentje te geven, of een beloning voor goed gedrag aan te bieden zoals korting op de rioolheffing of zo.

IntegereVoorzitter | 24-07-17 | 11:25

-weggejorist-

van Oeffelen | 24-07-17 | 11:24

Zag van de week een stuk dat het ook met overstromingen vanwege de regen te maken heeft. Loopt moeilijker weg als half Nederland zijn tuin dicht straat.
Snap sowieso niet waarom je een tuin wil om het vervolgens in een parkeerplaats te veranderen maar dat is mijn mening.

Barkruk2 | 24-07-17 | 11:23

Ik begrijp het überhaubt niet als mensen hun hele tuin asfalteren. Of ze nou arm of rijk zijn. Spuuglelijk.

Maar alweer een nieuwe belasting lijkt me niet de oplossing. Als ze beginnen met de vlaktaks in te voeren bespaart dat al genoeg geld om dat regenwater op te vangen.

Fappelmoes | 24-07-17 | 11:22

De overheid haat nu eenmaal de burger en stelt alles in het werk om dezelfde burger keihard uit te knijpen..... De Tegenpartij zei het al in 1980, het komt nog eens zover dat er belasting wordt geheven op de keren dat je je eigen wijf een beurt geeft.....

Fatwabuster | 24-07-17 | 11:21

Ze zouden die linkse "mafklappers" met pek en veren van het pluche moeten verwijderen, ongelofelijk waar ze mee komen, in hun utopia bestaat alleen gras!
Al kan ik me voorstellen dat Nederland te versteend raakt, kun je dit ook oplossen door normaal de burger te vragen minder tegels te leggen, de linkse clowns volkomen negerend.

lanexx | 24-07-17 | 11:21

Die is vroeger door zijn moeder een paar keer op de tuintegels gegooid zeker...

Ali Bi | 24-07-17 | 11:20

Aldus Johan van naturistenvereniging Solonat.

Arkan | 24-07-17 | 11:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken