Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Subsidiepot ontoereikend. Elektrisch rijden een onbetaalbare groene hobby

Joehoe Den Haag, snap het nou eens

Symbolisch in de knoop

Nieuwsuur laat het nog één keer horen voor de mensen achter in de Tweede Kamerzaal: elektrische auto's zijn te duur voor de meeste particulieren. Leuk dat jullie in Den Haag groene ambities hebben, maar zolang een simpele nieuwe batterijbolide vele tienduizenden euro's kost (zeker als u enig bereik wenst) gaat dit natuurlijk nooit de grote verandering teweeg brengen die jullie agenderen. En dan is 2.950 euro subsidie slechts een benzinedruppel op een gloeiende accu. Het helpt tevens niet dat het plaatsen van extra laadpalen langzaam verloopt, de fluctuerende elektriciteitsprijs onzekerheid brengt over de toekomstige gebruikskosten en de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting verdwijnt waardoor de eigenaren van zware accuauto's alleen maar meer betalen. Dat laatste is kenmerkend voor een overheid vol grote plannen die niet te veel mogen kosten. U moet stekkersturen, maar het mag de schatkist vooral niet te hard raken. Kom op, zet die klimaatmiljarden eens in voor maatregelen waar we echt wat aan hebben: aankoopsubsidie omhoog, motorrijtuigenbelasting van tafel en meer laadpalen. En accepteer dat benzinebakken voorlopig blijven rijden, want in een wereld waar de cruiseschepen in de binnensteden liggen te ronken en bewindslieden in dikke BMW's rondrijden gaat de gewone burger zichzelf echt niet in de schulden steken om zelfverzonnen klimaatdoelen te halen. 

Logisch gevolg

Social

Helpt ook niet

Social

Reaguursels

Inloggen

Vandaag wil Frau Ursula von der Leyen de goedkope elektrische auto uit China niet meer toelaten in Europa, vanwege valse concurrentie.
Hieruit blijkt alweer dat de Duitse auto industrie die Frau Ursula von der Leyen aanstuurt.
De Europese commissie wordt niet door de politiek aangestuurd, maar door de bedrijven in Europa en door die Amerikanen.
De Nederlandse bevolking wordt door Frankrijk en Duitsland financieel in de afgrond geflikkerd, met dank aan de VVD, D66, CDA, CU, GL/PVDAdel met Timmerfrans en die dwaas Dassen.
Hieruit blijkt alweer wat de politiek in Nederland en Europa een heel vuil en smerig spel spelen om zichzelf en de bedrijven te verrijken.
Ook heeft Frau Ursula von der Leyen tijdens de corona tijd Pfizer een flinke hand toe gestoken.

loekdeleeuw | 18-09-23 | 19:00 | 4

@Bigi Bana Boy | 18-09-23 | 19:02: Werkgelegenheid.. alle schuifdaken en grote displays voor de dikke merken worden aangeleverd door Nerlandse OEM leveranciers.. Ik ken een Jan Lul die daar werkt en dit is dus info uit de eerste hand... Wie anders moeten de betere autos bouwen in Europa... ? Ongeveer nog eens 34% van de BMW-leveranciers heeft zijn hoofdkantoor in andere Europese landen, met een verdeling van ongeveer 55-45 tussen West-Europese landen en Oost-Europese landen.

Smoelensmid | 18-09-23 | 19:11

@Smoelensmid | 18-09-23 | 19:11: Die dikke elektrische auto uit Duitsland zijn voor jan met de pet niet te betalen.
Als je voor het klimaat waarvoor de EU en Frau Ursula von der Leyen pleiten om zoveel mogelijk mensen in een elektrische auto te krijgen, maakt het niet uit waar die auto vandaan komt.
Ook is concurrentie in die wereld heel erg goed en denk maar niet dat die Duitse trut aan die Jan Lul die jij kent denkt.
Die praat en denkt namelijk meer aan die directie van die dikke auto's en aan haar eigen bank rekening.

loekdeleeuw | 18-09-23 | 19:28

Ik durf al niet eens een Chinese telefoonoplader te gebruiken. Laat staan een elektrische auto…

Tim_Toady | 18-09-23 | 23:50
▼ 1 antwoord verborgen

En ondertussen Chinese goedkope import verbieden omdat de Europese (lees vooral Duitse) industrie heeft zitten slapen. Von der Leyen is Duits hè? Dus dat is geen toeval. Maw demense die niet ruim drie keer modaal hebben en geen geld voor een elektriek Audi, BMW, Tesla of Volkswagen hebben, gaan maar lopen.

Bigi Bana Boy | 18-09-23 | 18:46 | 3

Ik ga toch echt geen Tesla kopen. Ordinaire auto.

Otto Normal | 18-09-23 | 18:57

@Otto Normal | 18-09-23 | 18:57: Luister naar de erkende auto grootheid Sandy Munroe, Tesla verbleekt vergeleken met de Duitse kwaliteit.. www.youtube.com/watch?v=xEKk0hkY76Q&a...

Smoelensmid | 18-09-23 | 19:14

@Smoelensmid | 18-09-23 | 19:14: Rijd achter welke Tesla dan ook. Er zit werkelijk geen enkele kofferklep symetrisch op zijn plek. Amerikanen hebben nooit de bijna perfecte afwerking van de Duitse autobouwers kunnen evenaren.

Siegmund | 18-09-23 | 21:58

Alles rond klimaat is een hobby voor de hoge middenklasse en daar boven. Deze groep weet zich ook leuk te bedienen van allerlei subsidies die ze niet nodig hebben. Wanneer je een auto kan kopen voor €40.000 dan heb je geen €3.000 nodig.

Nederland wordt zo een speeltuin voor de rijken.

Nuuk | 18-09-23 | 17:42

Heb gisteren 160 km op de Duitse autobanen gereden, er stonden op dat traject 7 auto's met pech langs de kant; allemaal electrische.... KOPEN ! Not !

A333aan | 18-09-23 | 15:25 | 5

Een heel decennium elektrisch hier , pech? waaraan ? er zitten zo weinig componenten in die auto .. al sinds de koop in 2013 geen groot onderhoud gehad alleen wat remvloeistof en een stel nieuwe banden, zelfs remmen verslijten niet want inductie remmen op de motor .. remolie APK nieuwe wisserbladen en een microfilter dat was het weer afgelopen jaar 200 euro in totaal.

Smoelensmid | 18-09-23 | 19:19

A333aan | 18-09-23 | 15:25 : Tuurlijk joh.

TheBigKirth | 18-09-23 | 22:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze subsidie was alleen maar ingevoerd om te verbloemen dat zakelijke rijders toenduizenden euro's subsidie krijgen. Zo van: kijk, we doen ook iets voor Jan met de Pet.

En nu komt de aap uit de mouw: voor particulieren is de subsidie puur cosmetisch.

wapster | 18-09-23 | 15:17

Sinds VW Herbert Diess op een zijspoor gezet hebben willen ze eigenlijk niet meer investeren in EV's en wat VW nu te bieden heeft is inderdaad weinig vraag naar. Duitsers kopen een Tesla: cleantechnica.com/files/2023/03/Germa...

W_F | 18-09-23 | 15:06

Gelukkig wordt de markt overspoeld met e-bikes die allemaal opgevoerd zijn zodat we ook veel minder auto's nodig hebben.

Simon_GS | 18-09-23 | 14:58

En zo wordt de massa gebrainwasht:

Timmermans -- biomassa centrales zijn de oplossing
Jetten -- CO2 is een deken waaronder alle plantjes verstikken
Jetten -- Kerncentrales kunnen je huis niet verwarmen
D66 -- EV (de rijken) zwaar subsidiëren ten koste van de rest
GL (Duitsland) -- stop Kernenergie >> meer Bruinkool

Bolhoed | 18-09-23 | 14:53

Die vrouw in dat filmpje van Nieuwsuur woont bij mij in de wijk. Die heeft helemaal niet die VW cabriolet maar een rode Toyota Yaris. Die VW-cabriolet hebben ze er maar ingedaan zodat ze kan zeggen dat die auto haar te lief is om weg te doen. Het bericht moet smeuïg gemaakt worden. Hoe zie die het ook alweer in de communicatiepolitiek? Een kernbegrip alsmaar herhalen tot de burger het ook gaat geloven.

DitjaarkrijgikAOW | 18-09-23 | 14:52

Aardig dat ze rekenen met de catalogusprijs, maar ook zonder opties zit ik al ruim boven de 45k. Cash aftikken scheelt wel 100 euro/maand aan vermogensbelasting, in 2,5 jaar is dat ook 3k "voordeel". Gelukkig word het in 2027 nog ingewikkelder.

W_F | 18-09-23 | 14:50

1 van onze auto's is dus zo'n subiside bak. Ik lach me kapot, kan niet goedkoper rijden, echt niet. Maar ik vervang hem volgend jaar wel voor een mooie 5 Serie met PHEV. Misschien geen eens een nieuwe maar een oudere 540 X-Drive, nog lekker 6 cilinders. Heerlujk.

Justhenk | 18-09-23 | 14:27 | 7

@Justhenk | 18-09-23 | 15:07: Ik heb ooit een nieuwe Tiguan gekocht en dat mormel na een half jaar omgeruild voor een Sportage.Met wat bijbetalen was het geregeld.Gelukkig.!!!

Co7699 | 18-09-23 | 18:46

De mooiste combinatie van motor laufcultur en gewicht is mijn 340Xdrive Touring.. een 5 is mij te groot , log en zwaar voor die motor en is gewoon een reisbak maar geen heerlijke agiele gooi en smijt bolide.

Smoelensmid | 18-09-23 | 19:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Te duren auto's, afschaffing vrijstelling motorrijtuigenbelasting, extra kosten voor zonnepaneeleigenaren enz enz. Geen wonder dar bijna niemand zo'n stekkerbak wil. Hoeveel ministers rijden er in een stekkertje?

Flapuitx2 | 18-09-23 | 13:56

En niemand die op het idee komt om te vertragen, minder energie te gaan gebruiken, want time is money en money is power (dat is het algemeen geldende beeld dat in de westerse samenlevingen overheerst tenminste). En groei muss sein! Niemand durft als eerste te verminderen want dat staat gelijk aan (bedrijfs)suïcide.

Misschien moeten we met zn allen afspreken om ook met zn allen tegelijk een stapje achteruit te doen. En wie dat niet doet is af/steenrijk*.

* doorhalen naar waarin u gelooft, maar misschien is beide wel waar: rijk én af!

mozaard | 18-09-23 | 15:47

Blijf gezellig met mijn diesels rijden, hoewel een litertje ook al 1.50 doet.. benzine ook al iets over de 1.60.. vuile oplichters.. in 2008 ( even uit het hoofd ) was de olieprijs 140 dollar.. prijs van de diesel rond de 1.25..
Gelukkig is de wegenbelasting nog niet zo hoog 40 euro per jaar voor het kleinste dieseltje, en 68 per jaar voor de grootste.. dus dat word even wat J errycans meenemen op het ritje ES - NL.. kom ik de gekte daar weer eens live meemaken.
Die electrobakken.. ieder merk iedere dag reclame.. zal wel erg goed verkopen..
Hier zo goed als nul van dat spul te zien.. een enkele NL, BE of, DE.. ja, in Madrid en Barcelona.

broervandenhollander | 18-09-23 | 13:47 | 1

Sinds 2015 mag de gemiddelde uitstoot van nieuw in de EU verkochte auto's per fabrikant niet boven de 135 gram CO2 per kilometer uitkomen.

Harry.Langezwaal | 18-09-23 | 17:40

De westerse markt wordt straks overspoeld door goedkopere Chinese EV's.
Alsof het zo heeft moeten zijn.
Alsof het gepland is.

AdvocatusDiaboli | 18-09-23 | 13:39 | 5

@Smoelensmid | 18-09-23 | 13:44:
En die kijken ook gewoon op de lange termijn en niet wat de aandeelhouders elk jaar willen zien.

AdvocatusDiaboli | 18-09-23 | 13:49

Niet te ver achter de voordeur van dat 'groene' China kijken, wellicht dat je dan ziet dat ze hier en daar de heuveltjes namelijk letterlijk groen verven...
Over het industriële afval zullen we maar niet praten, doen zij ook niet.

Monkey Cabbage | 18-09-23 | 16:23

@Monkey Cabbage | 18-09-23 | 16:23: Hoe kan je dat nu zeggen , China verwerkte voor de hele wereld afval totdat de plastic ban inging en Europa en US hun afval niet meer naar China konden sturen . China is koploper ! Its huge plastic recycling industry, which employs around 900,000 people, recycled 31 percent of plastic waste generated in the country in 2021, the report said. China's rate of plastic recycling was about 1.7 times the global average last year. Europa is 35% recycling plastic gemiddeld dus die Chinezen lopen helemaal in de pas met de ontwikkelingen hier. www.cmhi.com.hk/china-achieves-high-r... Recycling rates for these materials are often over 90%, with metals often being recycled at rates close to 100%. China's waste plastic recycling volume ranks first in the world www.echemi.com/cms/628603.html

Smoelensmid | 18-09-23 | 19:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat laatste is kenmerkend voor een overheid vol grote plannen die niet te veel mogen kosten. U moet stekkersturen, maar het mag de schatkist vooral niet te hard raken.

Net als de zonnepanelen. Je bent ineens crimineel dat je gebruik maakt van het electriciteitsnet voor waar hij ook voor bedoeld is.

BekiekUtMoar | 18-09-23 | 13:36 | 3

Je moet niet te snel willen he.
Je moet het precies zo lang uitsmeren dat je er de maximale winsten uit trekt.

Dus je zorgt dat het net achterblijft bij de behoefte.
Had je ook meteen kunnen doen, maar als je het uitsmeert kan je er meer voor vragen.
Gewoon de ouderwetse onzichtbare middelvinger van de VVD die altijd beter voor iedereen zou zijn.
Of dacht je dat het om het mejeu ging.

AdvocatusDiaboli | 18-09-23 | 13:43

Sommige veranderingen moet je gewoon via een andere weg forceren. Had je de belastingebetaler vooraf geïnformeerd wat de daadwerkelijke kosten zullen zijn voor electrificatie van de samenleving had deze hiermee nooit ingestemd. Het moet wel leuk blijven natuurlijk, en inderdaad is het op deze manier langduriger zakken vullen.

Hersenletsel | 18-09-23 | 14:05

@Hersenletsel | 18-09-23 | 14:05: Als we onze overheid nog konden vertrouwen zouden we waarschijnlijk best bereid zijn om onze strategische afhankelijkheid van Rusland en reli-tokkie-landen te beperken, ook als dat niet gratis is.

Monkey Cabbage | 18-09-23 | 16:25

Nog even over die subsidie's.
Ik heb ervaring met warmtepompen en electrische auto's.
Voor de warmtepompen hier heb ik subsidie gekregen, maar om daar nut van te hebben moest ik ze dus in Duitsland kopen. Hier in Nederland waren ze bij alle ( ja, echt alle ) leveranciers het subsidiebedrag duurder dan in Duitsland.
Verder rij ik al jaren elektrisch, en de eerste auto ( een Nissan Leaf 24 kWh ) ga ik nu verkopen. Zeg dat die 6000 waard is. Als ik hem verkoop aan een autobedrijf, dan verkoopt die hem weer voor zeg 8000, omdat de koper subsidie van 2000 kan krijgen ( ik weer even niet precies hoeveel subsidie er nu op zit, vandaar de 2000 ). Verkoop ik hem aan een particulier, dan kan die geen subsidie krijgen en wil er dan niet meer dan 6000 voor geven ( en gelijk heeft hij ).
Dus hoezo is subsidie gunstig? Volgens mijn ervaring is dat alleen goed voor sommige bedrijven, niet voor de mensen waar die subsidie voor is.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 13:36 | 2

Het wachten is op de eerste slimmerik die hem verkoopt aan de garage om hem daarna met een nieuwe accu terug te kopen met de korting van de subsidie;))

Smoelensmid | 18-09-23 | 13:46

@Smoelensmid | 18-09-23 | 13:46: Daar had ik nog niet aan gedacht. Helaas zal de garage ook wel weer een flinke winst willen maken.
Maar eens kijken of met dit idee iets slims te regelen valt. Overigens krijg je geen nieuwe accu, en dat is met die Leaf van mij ook niet nodig. Die is nog meer dan 90% ( een streepje mist van de 12 ).

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 13:55

Helemaal maken met subsidies want die bakken she’s juist duurder. Je zal zien dat als een subsidieregeling wordt opgeheven dat het gesubsidieerde goedkoper wordt. Wie heeft er dus baat bij subsidie? De Elon Musks van deze wereld.

Ingpe | 18-09-23 | 13:34

Ik ben een groot fan van de 125cc motorscooter. Kost geen drol, verzekering en wegenbelasting haast gratis, 1 op 45, haalt wel de 100 per uur. Maja promotie van dit millieuvriendelijke voertuig zou de overheid pas echt bakken met geld kosten, dus mondje dicht.

Lebowski72 | 18-09-23 | 13:33 | 2

Bestaan daar ook hybrides van? Worden ze nog zuiniger en trekt lekker op.

AdvocatusDiaboli | 18-09-23 | 13:34

Die dingen zijn zo goedkoop omdat er scherp bezuinigd is op de kreukelzones en airbags. Die ben je namelijk zelf.

Johnweer | 18-09-23 | 15:00

De subsidie loopt maar tot een aanschafprijs van 45K, voor dat geld heb je net aan een pauper-bak.
Ik zit ver in de laatste schijf, en betaal me dus blauw aan belasting, daarvoor zou een stukje goodwill in de vorm van een riante subsidie toch wel mogen lijkt me?

blbla | 18-09-23 | 13:32 | 1

Geen BPM, en (nog heel even) geen wegenbelasting. Daar houd het wel bij op, tenzij je hem op de zaak koopt, maar dan zit er wel bedrijfsrisico op.

W_F | 18-09-23 | 14:58

De mensen zullen uiteindelijk hun benzineauto uitgepest worden door steeds hogere benzineaccijns. Er komt een tijd dat velen hun auto moeten inruilen voor een schooter of bromfiets. Dan krijg je straatbeelden zoals in derdewereldlanden.

Colin.Fart | 18-09-23 | 13:28 | 1

De dag dat je wist dat die zou komen.

Mr_Pikibelly | 18-09-23 | 13:22

Hier in dit redneck-dorp rijden ze alleen oude dieselbarrels, met vooral veel geluid en zwarte rookwolken. Daar kan geen Tata Steel tegenop!

mozaard | 18-09-23 | 13:21 | 5

@Kaitseliit | 18-09-23 | 13:46: Het scheelt niet alles. Noch buurtgenoten, noch politie, noch gemeente weet wat eraan te doen. Het is het recht van de sterkste hier (en de politie duikt onder vanwege geen prio/onderbemensing).

Als je er voor zou hebben gekozen dan zou het leuk of mss zelfs fantastisch kunnen zijn, maar ik haat dit kutdorp, ben er nou eenmaal toe veroordeeld om er te wonen en mag blij zijn met een dak boven m’n hoofd. Van tijd tot tijd probeer ik ook zo’n redneckbril op te zetten wat het wat minder erg maakt, maar die bril past mij eigenlijk helemaal niet.

mozaard | 18-09-23 | 14:06

@mozaard | 18-09-23 | 14:06: ik adviseer u bier, cheap whiskey en Black Label Society als muziek. En probeer een ouderwetse motor bril. Geheid succesvolle mix. \m/

Kaitseliit | 18-09-23 | 14:11

@Kaitseliit | 18-09-23 | 14:11: Dank Kaitseliit. Ik doe m’n best, maar t voelt aan als een groot theater, om maar niet te zeggen schijnwereld, inclusief andere ‘wormen en maden’. (‘haha’). In de juiste context ben ik supersociale, maar hier ben ik eerder een loner. Heel bijzonder hoe zoiets werkt. Voelt een beetje aan als een psychosociaal experiment en probeer het waar te nemen alsof ik een antropoloog zou zijn. Heb inmiddels nog maar zeven (7) jaar inschrijfduur af te wachten, en dat schiet al aardig op.

Verder o/t: EV’s zijn dermate veel van hetzelfde systeem dat je imo niet van een transitie kunt spreken, anders dan alleen binnen de automotive-sector.

mozaard | 18-09-23 | 15:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Om nog maar te zwijgen van de gemeente Amsterdam die nog even 37 dieselvuilniswagens besteld heeft,

Colin.Fart | 18-09-23 | 13:14

Plus dat ik door alle dreigende maatregelen geen reedt meer voor mijn dieselbusje krijg dus het gat naar nieuw en electrisch wordt als maar groter.

Der Schnitzeljäger | 18-09-23 | 13:12 | 1

Dit.
De elite snapt dit soort problemen niet.
Die kopen de nieuwe patserbak op kosten van het bedrijf.

AdvocatusDiaboli | 18-09-23 | 13:36

Electrisch rijden doe je met de trein. Dat is goed voor het milieu.

Schilder58 | 18-09-23 | 13:12 | 1

Treinen zijn net zo vervuilend als vliegen, maar dan moet je wel alles meerekenen, en dat doen trein-activisten niet.

blbla | 18-09-23 | 13:58

Over een paar maanden gaat de Chinese over productie in Europa gedumpt worden. Dan gaat het hard.

PipoClownde | 18-09-23 | 13:10

Ik wacht wel op de waterstofauto's. Kwestie van tijd, iedereen wist al lang dat elektrische (batterij-)auto's een tijdelijke tussenoplossing zijn.
superinnovators.com/2023/09/suv-with-...

small_town_dad | 18-09-23 | 13:09 | 4

@Smoelensmid | 18-09-23 | 13:57:
Dat komt omdat er nog geen hond op waterstof rijdt.

Als morgen iedereen stopt met diesel rijden krijg je geld toe als je diesel af komt halen.

Johnweer | 18-09-23 | 14:03
▼ 1 antwoord verborgen

Als EVs volle bak wegenbelasting moeten betalen, kan je verwachten dat, bijv. Taxi's op Schiphol Luchthaven, die enkel EV mogen zijn, met exorbitante ritprijzen komen.
Schiphol is sinds de laatste 2 jaar, al bestempeld als een van de slechtste Luchthavens, op de wereld, door de IATA=International Air Transport Association.
Daar gaan die taxiprijzen, in de nabij toekomst geen verbetering op geven.
En hetzelfde toekomstbeeld, voor een stad als Amsterdam.
Loodgieter, schilder, timmer gaat allemaal de Driedubbele Jackpot kosten.

Torquemada | 18-09-23 | 13:08 | 6

@FrankVeer | 18-09-23 | 13:41: ja een parameter is dus brandstof. Dus zonder dat je die kan invullen, kan je ook niks zeggen. Waarom zou het het benzinetarief zijn?

John McClane | 18-09-23 | 13:51

@hier openen | 18-09-23 | 14:33:
Ook de Telegraaf gokt dus maar wat zo te lezen.

Johnweer | 18-09-23 | 14:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ik hier 's avonds of in het weekend door de woonwijken rij, dan valt mij altijd het grote aantal auto's op. De wijken zijn ingericht voor 0,7 tot 1.0 auto per gezin, maar er staan er 2 of meer. Papa auto, leaseauto al dan niet in formaat busje, mama auto, handige hatchback voor naar het werk, de kindertjes en de boodschappen. En dan niet zelden nog 1 of 2 auto's voor de oudere inwonende kinderen. Nou zijn het hier bijna allemaal rijtjes woningen, dan wel vrijstaande huizen en veel auto's staan op eigen terrein, maar de publieke parkeerplaatsen en bermen staan meestal ook vol. Daar kun je helemaal geen laadpalen tegen plaatsen. Optie is om mensen dan bij tankstations te laten laden, met alle wachttijden van dien. Andere optie is om te weinig publieke laadpalen te plaatsen, die dan gedisciplineerd alleen moeten worden gebruikt om op te laden en niet om bij te parkeren. En de laatste optie is, een fors deel van de auto's ruimen en de bestuurders het OV in jagen. Opties 1 en 2 gaan niet werken, dus een nooit uitgesproken, maar onvermijdelijke doelstelling van het klimaatbeleid is om het autobezit drastisch terug te dringen. Dat gaat alleen in een landelijke omgeving zoals hier niet werken, want het OV is er veel te beperkt. Werk je hier 30 km van je huisje, dan duurt de bus zomaar 2 uur of meer, met overstappen en al. Zoals alles aan de energietransitie is er nergens over de invulling nagedacht. Het is een verzameling ambitieuze doelstellingen, zonder oog voor haalbaarheid of planning, zo ongeveer als een kleuter zijn wensen vervuld. Mama ik wil een pony! Daar hebben we geen ruimte voor. Mama ik wil een pony! Daar hebben we geen geld voor. Mama ik wil een pony! We wonen 4 hoog schatje. Mama ik wil een pony!

Blauwpetje | 18-09-23 | 13:02 | 8

@Johnweer | 18-09-23 | 14:28: In de praktijk doen ze dat niet. Hier in de straat zijn ook 2 laadpunten aan 1 paal en dus 2 parkeerplaatsen. Tussen 18:00 en 19:00 worden de auto's er neergezet en blijven tot de volgende morgen 07:00 staan, niemand die er wat aan doet!

hier openen | 18-09-23 | 15:44

@hier openen | 18-09-23 | 15:44: Als je het laad vermogen instelt op langzaam opladen kun je de hele nacht wel staan.. het is geen snellader . Die paaltjes doen max 11kw als je via de onboard omvormer het vermogen afknijpt naar naar 2,5 kw dan duurt het eindeloos eer dat bijvoorbeeld een 100 kwh auto bomvol is, niemand die dat verbiedt;) snelladers 50 kw en ultra laders 350 kw die doen het in uren en minuten maar die stomme stadspaaltjes zijn met de accus van nu eigenlijk alweer achterhaald.. dat was leuk in de begintijd met accutjes van 18kw en dan een uur laden maar nu is het ouderwets alweer.. snap ook niet steden die er nog in investeren en niet in snellaad perrons bij supermarkten waar je na een half uur weer weg bent..

Smoelensmid | 18-09-23 | 19:57

@Johnweer | 18-09-23 | 14:28: Precies wat ik zeg laat hem langzamer laden dan staat ie langer te laden.. de laadsnelheid wordt aan boord van de auto ingesteld en niet op de laadpaal.

Smoelensmid | 18-09-23 | 22:35
▼ 5 antwoorden verborgen

En ik dit artikel, waar ik het overigens wel aardig me eens ben, 'vergeet' te vermelden dat ons netwerk volstrekt ontoereikend is om < 10 jaar grote aantallen EVs van stroom te voorzien. Volgens mij bouw je een huis die te beginnen met de fundering.

JaEchtZekerWel | 18-09-23 | 13:02

Het doel is dat het gepeupel geen eigen auto meer kan betalen. De hogere middenklasse af en toe in een deelauto. Zo kan de elite ongestoord in hun luxe elektrische koets over de filevrije wegen zoeven.

Triage | 18-09-23 | 12:58 | 1

En als het ze even meezit krijgen ze daar zoveel subsidie voor dat ze van de opbrengst minstens 1 maal per jaar een vliegvakantie kunnen bekostigen.

Sieg Hein | 18-09-23 | 13:01

Mijn vrouw en ik hebben onlangs beide een andere auto gekocht vanwege gezinsuitbreiding. Omdat we zonnepanelen hebben heeft mijn vrouw een Opel Corsa-e gekocht, met een laadstation (allemaal eigen geld). Ik heb zelf een Volvo V60 gekocht, met benzinemotor. Heel leuk dat elektrisch rijden voor korte boodschappenritjes maar voor langere afstanden gewoon op brandstof aub. Een elektrische auto met grotere actieradius en wat meer luxe dan die Corsa is niet te betalen.
Wij zijn beide ingenieur bij bedrijven in de regio Eindhoven op locatie dus wij krijgen geen lease-auto om een beetje leuk elektronisch te rijden.

Draak uit Brabant | 18-09-23 | 12:55 | 4

Wat een drakenbestaan zeg.. En ik had al zo een hekel aan eigen volk eerst Volvo rijders, met een obsessie voor de veiligheid van het eigen gezin.

Smoelensmid | 18-09-23 | 20:02

@hamstr | 18-09-23 | 15:24: Voordeel van een leaseauto van de werkgever is dat het uit het bruto salaris gaat. Een eigen auto moet je geheel uit het netto salaris financieren en de reiskosten vergoeding is om te huilen.

voldemort | 18-09-23 | 20:13
▼ 1 antwoord verborgen

Autorijden hoort ontspannend te werken, therapeutisch bijna.
Elektrisch rijden levert onnodige stress op.

Geylebok | 18-09-23 | 12:55 | 2

Au contraire, hoe kom je erbij?

John McClane | 18-09-23 | 13:24

Het tegenover gestelde is het geval. die opmerking getuigt van onwetendheid

Smoelensmid | 18-09-23 | 22:38

Voor de doorsnee werknemers is elk autobezit al duur in Nederland. Daarom zitten we hier inmiddels met het oudste wagenpark van Europa.

Rennieflox | 18-09-23 | 12:54 | 1

Zal dat te maken hebben met onze enorme hoeveelheid belasting?
Er zit belasting op de auto bij aankoop, btw er overheen, wegenbelasting, accijns op brandstof (+btw).
Als we het wagenpark afbouwen komt de BV. nederland ingevaar.

Hiesjes | 18-09-23 | 13:09

En ineens heb je het! Je laat die malotigheid met EV’s allemaal buiten je beleid en gaat investeren in een landelijk stevig en gratis toegankelijk OV-netwerk met verdubbeling van sporen en rijdend materieel! Moet makkelijk kunnen van een fractie van die 47 miljard euro per jaar die we gaan besparen.

EUREKA!!!

mozaard | 18-09-23 | 12:53 | 5

Goed idee.. Maar helaas een "flaw" in jouw goede plan. Je hebt in Nederland helaas te maken met medereizigers. A-sociale medereizigers. Reizigers die roken, drinken, harde muziek draaien. Voeten op de bank. Zweters. Agressieve zwartrijders... Dus, ik blijk lekker in mijn auto.

Mokum Kosher | 18-09-23 | 12:58

@nsfl | 18-09-23 | 12:56: Om van A naar B te komen? Het OV verdient geen status aparte ten opzichte van het trottoir.

mozaard | 18-09-23 | 12:59

@mozaard | 18-09-23 | 12:59:
Ik wilde al 47 miljard investeringen in meer natuur en wandelpaadjes voorstellen. Alles één richting zodat je niet per ongeluk toch iemand tegen het lijf loopt tijdens de volgende lock-down, wanneer iedereen ineens 'er op uit' gaat.

nsfl | 18-09-23 | 13:05
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
keistad | 18-09-23 | 12:51 | 1

Zie nog steeds de voordelen van zo'n stekkerauto niet. De aanschafprijs is te hoog voor wat je krijgt, je kan op één tankbeurt heel veel minder rijden, tanken duurt veel langer. Ga je met je stekkerbak op vakantie, dan navigeer je van pomp naar pomp en moet je de hele reis zorgvuldig plannen.

Zoelense Hobbyboer | 18-09-23 | 12:51 | 14

@Quantum Suicide | 18-09-23 | 15:22:
Dus je raadt een ieder aan om bij een EV tevens gelijktijdig een 'net niet incontinent lijkende vrouw' aan te schaffen?

Johnweer | 18-09-23 | 16:48

@Johnweer | 18-09-23 | 13:59: Hij zegt ook "rijd je ook alsof je het al hebt betaald.". Met de nadruk op alsof....... Dus die 30 sec zou best eens kunnen kloppen.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 16:58

@Quantum Suicide | 18-09-23 | 15:22: dat zijn prima argumenten, een gezin die altijd moet plassen. En ja hoe vaak ga je op vakantie? En het is goed voor je oren tegen het motorlawaai. Ik zie echt wel voordelen. Maar... persoonlijk vind ik het niet het verschil van alle andere uitvindingen die voorgangers uit zichzelf obsolete maakten. Denk aan van cd naar mp3 en van mp3 naar streamen. Of van naar de was met de hand doen naar een wasmachine. Als iets echt op bijna alle vlakken beter, goedkoper OF handiger is, dan gaat het vanzelf.

Middensteun | 18-09-23 | 17:38
▼ 11 antwoorden verborgen

Rij hier comfortabel met mijn Alfa Romeo door het mooie Italië. Moet echt niet aan zo'n stekkerbak denken. Hier zou ik zoveel stress krijgen omdat er vrijwel geen oplaadpunten zijn. Nee, er gaat voorlopig om deze en andere redenen niets boven een benzine auto.

At_Dawn_They_Sleep | 18-09-23 | 12:51 | 1

Het is ook ideaal. Je gooit ‘m binnen een paar minuten vol en je kan weer knallen.

Sir.Loin-Steak. | 18-09-23 | 12:54

De meeste stroom wordt opgewekt in kolen- en gascentrales.
Electrische auto s zijn dus nog lang niet groen

de visser | 18-09-23 | 12:50 | 1

Voor een degelijk Hornbach-booraccuapparaat met 8 "cellen" is dat geen probleem, voor die rijdende Tesla-booraccuapparaten met 1600 cellen wel, levensduur circa 7 jaar(dan reeds terug naar 50%).
Succes met die domme "transitie", in Duitsland moeten ze nog 25 jaar op bruinkoolturfcentrales rijden, Mutti heeft daar alle moderne kerncentrales dichtgegooid.... hup Jetten met je mini-Borsele.

hagelkruis | 18-09-23 | 12:56

Ik ben de overheid nog dankbaar voor hun ondoordachte subsidieregel op hybride autos. Ik heb jaren lang voor 0€ gereden. Hoe?
1: de aanschaf kon 3 maal van de vennootschapsbelasting worden afgetrokken (mia, kia en gewone investerings aftrek)
2: geen wegenbelasting, geen bijtelling
3: er een 2de zakelijke auto bij gekocht (Porsche Panamera) die alleen zakelijk gereden. Privekilometers gemaakt met de Metsubsidie. Zo een bijtelling van 45.000€ per jaar bespaard.
4: De Metsubsidie na 4 jaar aan privé verkocht voor boekwaarde en een jaar voor marktwaarde aan een derde. Leuke winst.

Ik wacht met smart op een nieuwe regeling. Als je het een beetje uitdoktert houd je er netto zelfs leuk aan over.

Sieg Hein | 18-09-23 | 12:50 | 13

@loekdeleeuw | 18-09-23 | 13:09: nee, de overheid is schofterig om miljarden gemeenschapsgeld voor dit soort linkse hobby’s over de balk te gooien. Zo kan ik het de gemiddelde asieleiser niet kwalijk nemen dat hij hiernaartoe komt voor gratis huis, gratis Miele, gratis uitkering en gratis fietsreparatie Ik ben daarentegen witheet op de overheid die dat allemaal fasciliteert.

Sieg Hein | 18-09-23 | 13:22

@Sieg Hein | 18-09-23 | 13:22: Precies, zo is het.

Buurman | 18-09-23 | 13:56
▼ 10 antwoorden verborgen

Elektrisch rijden hoort ook op de kermis.

Sir.Loin-Steak. | 18-09-23 | 12:49

De bedrijven en de rijke kak is voorzien van dikke vette elektrische auto's met heel veel subsidie en nu kan jan met de pet de goedkope rommel kopen.
Dat is het beleid geweest van de VVD(Volk Val Dood), de kak van D66 en nog twee leugenachtige meelopers.
De ene smerige leugen naar de andere smerige leugen en nu gaan ze ons van alles beloven, vergeet het maar, n.l. het zijn en blijven smerige leugenaars en ook de partijen GL/PVDAdel horen daar ook bij.

loekdeleeuw | 18-09-23 | 12:49

Tot voor kort reden zelfs onze ministers niet elektrisch. Benieuwd hoeveel dat nu wel doen.

BobDobalina | 18-09-23 | 12:46 | 3

Geen. Want de beveiliging vindt dat onverantwoord. Dus dat gaat ook niet veranderen voorlopig.

B75sinds2007 | 18-09-23 | 12:48

Omgekeerde wereld: de werkende onder- en middenklasse (zonder stekkerauto van de zaak) financieren de groene hobby’s van de heer Rutte.

rman | 18-09-23 | 12:42 | 2

Dat geldt voor wel meer zaken: massa-immigratie, klimaatgekte, EU-bemoeizucht. De rijkere Nederlander merkt daar weinig van of kan het prima betalen. De financieel minderbedeelden plukken echter de zure vruchten en moeten er nog dik voor betalen ook.

Zie hier de enorme onvrede onder de bevolking en de electorale aardverschuiving die we op 22 november kunnen verwachten.

Wayfaring stranger | 18-09-23 | 12:50

@Wayfaring stranger | 18-09-23 | 12:50: Leuk dat u dat noemt. Ik kan - omwille van een grotere gelijk(waardig)heid in de maatschappij - het alleen maar toejuichen dat de (relatieve) armoede nu eens niet louter en allenig beperkt blijft tot de onderklasse. Daarvan werd vaak gesteld dat deze het ws. aan zichzelf te danken had. Blij dat de middenklasse nu ook tot inzicht komt.

mozaard | 18-09-23 | 13:10

Deze zin van Struikrover zegt eigenlijk al alles :

""gaat de gewone burger zichzelf echt niet in de schulden steken om zelfverzonnen klimaatdoelen te halen. ""

Vooral dat ''zelfverzonnen klimaatdoelen'' moet 1 van de speerpunten worden straks in de (TV) debatten, eens kijken HOE snel D66 en GL bergafwaarts gaan in de peilingen en dat GL daarmee ook de PVDA naar beneden trekt is mooi meegenomen, want the Horror als we straks Timmerfrans als premier krijgen.

Goede tip voor partijen als de PVV, FvD enz : gebruik die 40 miljard van dat z.g. klimaatfonds maar om de brandstofprijzen (en die van Gas en Licht naar beneden te krijgen, het gewone volk zal jullie dankbaar zijn.

Keyboardspeler | 18-09-23 | 12:41 | 2

"gebruik die 40 miljard van dat z.g. klimaatfonds maar om de brandstofprijzen"

Gebruik het geld voor de brandweer maar voor extra benzine en lucifers.

Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:50

Ik zou best een eauto willen hebben. Een Zoe of een Eup is al voldoende, ook zonder die 2950 korting zou ik die zomaar zelf kunnen betalen. Er is maar èèn ding wat mij er van weerhoudt en dat is het feit dat ik niet op eigen terrein, met eigen zonnepanelen op kan laden.
De dichtsbijzijnde openbare laadpaal is tien minuten lopen en dat kunnen mijn benen niet meer, zelfs niet in de zomer. En ook al zou de gemeente een laadpaal installeren hier voor de deur dan laad ik nog niet op eigen zonnestroom.
Als we daar een oplossing voor kunnen bedenken doe ik mee.

pollens | 18-09-23 | 12:39 | 8

@__dictatuur | 18-09-23 | 14:20: Tja, dat is wel een probleem ja. Maar zou b.v. op te lossen zijn als de gemeente dan ook zo'n bordje neerzet waar een kenteken op staat. Kom ik af en toe tegen, geen idee waar dat precies voor is. Feit blijft dat de gemeente eens moet gaan meedenken i.p.v. tegenwerken. Doen ze hier ook. Tegenwerken bedoel ik.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 15:23

@W_F | 18-09-23 | 16:28: Nu, als toch de hele bevolking zo'n plaats krijgt, kan dat toch ook voor een elektrische auto voor de deur? En ik begreep dat @pollens niet goed kan lopen, twee vliegen in een klap. Nu alleen de gemeente nog meekrijgen, dat zal een probleem zijn.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 16:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik trek net een plastic zakje met 6 bamboe roerstaafjes voor mijn verf. Ze zijn in China gemaakt. Hoe zit dit met de co2?

kleybeuker | 18-09-23 | 12:38

Klimaatpolitiek gaat helemaal niet over haalbaarheid, anders begin je daar, waar de vervuiling het grootst is: China, India en landen in Zuid-Amerika. Het doel is dus niet om de planeet te "redden" (as if...), maar om door middel van erfzonde en bijbehorende aflaat welvaart en verworvenheden af te romen in de westerse samenleving.

Gladiator Fap | 18-09-23 | 12:37 | 1

Hear hear!

At_Dawn_They_Sleep | 18-09-23 | 12:44

Heb in april een nieuwe auto gekocht.
Bewust gekozen voor een full hybrid.
Waarom?
Partner rijdt voor de zaak elektrisch.
Wat een gescheld en gevloek: is het niet dat er veel minder km meegereden kunnen worden dan voorspeld (zeker als het koud is) dan het gezever over het laden.
Laden mogen we niet voor het huis want dan loopt de kabel over de stoep.
Ook niet met een (rubber) kabelmat/kabelbrug over de kabel.
Laden tegenover ons huis mogen we niet wat de laadpaal is geconfisqueerd door een taxirijder en eega.
Klagen levert een bon voor racisme op.

Mwah, dus dan maar een full hybrid (ondanks het hoge prijskaartje en zonder subsidie).
Ik moet er niet aan denken dat je voor een elektrische koets in 2025 wegenbelasting moet gaan betalen: die dingen zijn nl.loeizwaar.

MK27 | 18-09-23 | 12:37 | 5

@BoerKoekoek | 18-09-23 | 13:02: Helemaal mee eens. Zo heb ik zelf jarenlang gepredikt, dat de linkerbaan op de snelweg gereserveerd moet worden voor leaseauto's > 50 k

De Literator | 18-09-23 | 13:55

@BoerKoekoek | 18-09-23 | 13:02: laten wij nu wel genoeg zonnepanelen hebben én een laadunit.
Mijn partner wil dat ding best aan de gemeentepaal laden maar ja die is geconfisqueerd.
Die auto is van de baas(=Overheid)) opladen wordt betaald door de belastingbetaler.

MK27 | 18-09-23 | 17:09

@De Literator | 18-09-23 | 13:55: een leaserijder kan immers zelf geen auto betalen van >50 k dys heeft recht op dit privilege?
Ach stumperd ....

MK27 | 18-09-23 | 17:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Waterstof hoor je niemand over terwijl dat de echte oplossing is.
Ik vind het dubieus.

Geylebok | 18-09-23 | 12:37 | 5

Zo succesvol dat alle waterstofstations in Denemarken dicht gaan.

SailingDuck | 18-09-23 | 12:40

We hebben nog veel te weinig energie-overschot om waterstof op grote schaal rendabel op te wekken. De voertuigen zijn ook nog steeds erg duur, zowel in aanschaf als in gebruik.

Muxje | 18-09-23 | 12:42

@Muxje | 18-09-23 | 12:42: Genoeg energie bij DE Bron. Tenminste om een factuur te sturen voor "teveel" energie uit je zonnepaneel

MorgenEenAnder | 18-09-23 | 12:53
▼ 2 antwoorden verborgen

Alles wat met subsidies overeind moet worden gehouden heeft eigenlijk geen bestaansrecht.

gestoptmetroken | 18-09-23 | 12:37 | 4

JUIST

Pensionista | 18-09-23 | 12:40

@MK27 | 18-09-23 | 12:39: Daarmee doek je niet de maatschappij zélf op. Je verandert wel de heersende cultuur.

Gladiator Fap | 18-09-23 | 12:43
▼ 1 antwoord verborgen

En al zouden ze morgen alle EV’s kado geven, dan nog is het niet haalbaar.
Het net is er nog lang niet klaar voor en heel veel mensen hebben geen plek thuis om op te laden en publieke laadstations moeten er nog duizenden komen.
Maar hé! Altijd leuk als idealisten met hetzelfde doel elkaar tegenspreken.
Nog één keer!
Het-is-(nog)-niet-haalbaar en ook niet betaalbaar.
Het gaat te snel, maar ik weet, je moet ergens beginnen, maar voor nu is het te groot en te snel.
Kap met drammen en doorprakken.
Wees gewoon eerlijk en realistisch.

Ruimedenker | 18-09-23 | 12:35 | 1

Precies. Maar neemt niet weg dat wij hier inmiddels al jaren elektrisch rijden. Maar dat gedram van die klimaatwappies......
Helaas valt er niets aan te doen, zij hebben n.l. altijd gelijk om de een of andere reden. En als je het er niet mee eens bent vallen ze je in de rede als je geluk hebt, en vallen ze je aan als je pech hebt.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 12:41

De stekkerbak is al genoeg gesubsidieerd, waar enkel het rijke deel van de bevolking royaal van heeft kunnen profiteren. Fucking onzin om een inferieure techniek met door de staat betaalde kunstgrepen aan de man te brengen. De prachtige Europese autoindustrie wordt de nek omgedraaid voor een droom van wereldvreemde deugers die alleen maar de Europese afhankelijkheid van China zal vergroten.

de IJsman | 18-09-23 | 12:34 | 1

Ik denk dat er meerdere modellen op de markt zijn die stukken beter zijn dan een ICE. Rij sinds een maand in een EV en wil niet meer anders.

PockyMaster | 18-09-23 | 12:38

Ik heb er over nagedacht maar een elektrische auto gaat het niet worden.
Ik moet wel eens zware dingen halen zoals split, aarde, tegels, balen hooi etc.
Dat gaat niet lukken, een grote tandemasser trekken met van die zware spullen.
En een boot van 5 meter lengte uit het water halen ook niet.

RadioControleDienst | 18-09-23 | 12:31 | 5

@small_town_dad | 18-09-23 | 12:37: waar ik nu in rij kan dat trekken. Misschien dat ik een 45 km wagentje erbij neem. Wij rijden niet zo ver meer dagelijks.

RadioControleDienst | 18-09-23 | 13:14

@PockyMaster | 18-09-23 | 12:46: denk dat het gewicht is dat wettelijk is toegestaan. Wil niet zeggen dat de auto dat echt kan trekken.

RadioControleDienst | 18-09-23 | 13:16

@RadioControleDienst | 18-09-23 | 13:16: met het grootste trekgewicht
1 | BMW iX: 2.500 kg
2 | Tesla Model X: 2.268 kg
3 | Volvo EX90: 2.200 kg
4 | Polestar 3: 2.200 kg
5 | NIO ET7/EL7: 2.000 kg
6 | BMW i7: 2.000 kg
7 | Audi Q8 e-tron: 1.800 kg
8 | Mercedes EQC/EQE SUV/EQS SUV: 1.800 kg
9 | Volvo XC40/C40 Recharge Pure Electric: 1.800 kg
10 | Tesla Model Y: 1.600 kg

Ik heb de Nio Et7

PockyMaster | 18-09-23 | 15:53
▼ 2 antwoorden verborgen

"maatregelen waar we echt wat aan hebben: aankoopsubsidie omhoog, motorrijtuigenbelasting van tafel"
Die maatregelen zijn korte termijn, zodra echt veel mensen die auto hebben, moet dat weer afgeschaft omdat het anders onbetaalbaar voor de overheid wordt, precies wat om die reden nu immers al gebeurt. En dan wordt elektrisch rijden dus weer simpelweg te duur.

een_mike | 18-09-23 | 12:30 | 3

Tenzij onze overheid eens wat minder spilziek wordt... we doen altijd maar net alsof het normaal is om alles te belasten.

John McClane | 18-09-23 | 12:32

Dat hoeft niet onbetaalbaar te worden, men kan ook andere uitgaven schrappen. Dit is juist het hele probleem met overheidsuitgaven: niet de vraag willen stellen of de uitgave überhaupt nodig is. Je kan het ook bekostigen door afschaffen vam NPO oid, maar die keuze wordt niet gemaakt.

Ikdoemisschienmee | 18-09-23 | 12:36

@Ikdoemisschienmee | 18-09-23 | 12:36: Afschaffen NPO steun ik (zijn we wel ON kwijt helaas)... stop maar met die onzinnige klimaat miljarden uit te geven (of reserveren), daarmee zou je heel wat leuke dingen voor in de plaats kunnen doen voor de gewone man/vrouw.

Keyboardspeler | 18-09-23 | 13:06

PvdA kiezers kunnen op weinig medelijden rekenen van Groen links van de Arbeid, aanschaffen die E-auto en snel een beetje.

Acidbrain | 18-09-23 | 12:30

Nee Struikrover, Nieuwsuur waarschuwt niet... Nieuwsuur gooit gewoon een steentje in het water, zodat de subsidies weer verhoogd kunnen worden. De groene droom MOET doorgaan. Jan met de korte achternaam krijgt te rekening gepresenteerd.

Gladiator Fap | 18-09-23 | 12:30

Het produceren van e auto's is 70% meer vervuilend dan een auto op fossiele brandstof. Bij gebruik is de uitstoot van een e auto is weliswaar vrijwel nihil (maar gebruikt ook remblokken en smeermiddelen en andere disposables) en elektriciteit groeit niet aan de bomen. Ook daar moet een infra voor aangelegd worden wat belastend is. Alle vormen van subsidiëring zou ik onmiddellijk afschaffen want het geeft een ongelijk speelveld en vertekend beeld.

Broadsquire | 18-09-23 | 12:27 | 1

De ontmanteling, sloop en recycling is ook vervuilender dan van oude diesels.

small_town_dad | 18-09-23 | 12:34

Richard Feynman: Nature can not be fooled

skoftig | 18-09-23 | 12:26

In de randstad raakt alles verstopt en dat komt omdat daar de bevolking teveel toeneemt. Dat had destijds opgevangen moeten worden door een goed OV door je van A naar B te verplaatsen. Maar zolang mensen individualistisch blijven ingesteld op voorkeur eigen vervoer houdt die verstopping niet op.
Dat die mensen liever eigen vervoer willen vind ik niet zo heel vreemd: de treinen zijn momenteel erg ranzig, ruiken zelfs al in de Eerste klas naar verschraald bier en meurt naar rare kruiden of goedkoop eten. In die Eerste klas zit het vol brutale "jongeren" die helemaal geen vervoerbewijs hebben voor die Eerste klas en dat levert heftige taferelen op met conducteurs die daar geregeld de dupe van worden...
In de tweede klas barst het van "jongeren" die helemaal niet zijn ingecheckt en moeiteloos in stations behendig door poortjes heen springen of meeglippen wanneer u het poortje passeert. Pas nog meegemaakt overigens bij een metro...

De trein en OV is daardoor geen gezellig en leuk alternatief meer en dat jaagt nog meer mensen de auto in....

Hoe krijgen we het OV weer aantrekkelijk om mee te reizen is dan de vraag?
1. Schone treinen en goedbetaalde schoonmakers
2. Scherpere controle bij de poortjes en meer inzet licht bewapend personeel
3. Scherpere controle door beveiligingspersoneel in trein i.p.v. door conducteurs, conducteurs zijn dan host en regelen trein.
4. Doordat OV dan weer aantrekkelijker wordt kan de verstopping in Randstad afnemen, door meer betalende reizigers en langere treinen kan de verstopping worden tegengegaan.

Er zijn vast nog meer goede suggesties.

Jan, Leiden | 18-09-23 | 12:25 | 5

@Muxje | 18-09-23 | 12:53:
Langere treinen in spits zijn in elk geval nodig. Spreiding reizigers kan natuurlijk niet. Iedereen wil in de avond gewoon thuis zijn wanneer mogelijk.

Jan, Leiden | 18-09-23 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Het hele klimaatcircus is de hefboom waarmee men de sustainable goals van de VN wil halen. Voorlopig is het een groot fiasco. De rijken worden rijker en de armen (nee niet de armen in Nederland) maar elders in de wereld worden armen, verdreven uit hun woongebieden, milieu vervuild en biodiversiteit vernietigt.

Zemko | 18-09-23 | 12:24

Die 2950 euro heb ik verdomme nooit gehad, die pas later ingevoerd. ;(

Smoelensmid | 18-09-23 | 12:24 | 2

Niet zeuren. Jij hebt al een Tesla en een zwembad.

Duwbak_Linda | 18-09-23 | 12:28

Ik heb die € 2950 niet nodig, ik heb de overheid namelijk niet nodig om mijn hobby's te financieren.

pibasso | 18-09-23 | 12:30

Zo'n accuauto weegt best wel wat. Pak het prijslijstje van de wegenbelasting er bij en kijk eens wat je per maand kwijt bent...

Jos Tiebent | 18-09-23 | 12:23 | 4

Dat gaat niet, want een parameter van wegenbelasting is brandstof. En voor elektrische auto's is er nog geen wegenbelasting.

John McClane | 18-09-23 | 12:34

Kom van een hybrid diesel vandaag, die was ook niet erg licht en mocht je flink aftikken. Eerste paar maanden dat ik de auto had was het gewicht van de batterij nog vrijgesteld van wegenbelasting. Maar zoals altijd met deze overheid...

PockyMaster | 18-09-23 | 12:48

@Smoelensmid | 18-09-23 | 12:26: Tja wat is de range van dat ding 25 km? Al die andere elektrieke BMW's gaan richting de 2000 kg of er overheen.

voldemort | 18-09-23 | 16:49
▼ 1 antwoord verborgen

Bedankt dat jullie mijn elektrische auto hebben gefinancierd.
Oh nee, die heb ik particulier gekocht, omdat ik met een hoop zonnepanelen en een fijne oprit vrijwel gratis kan rijden. Inmiddels in 6 maanden tijd al 2K aan brandstofkosten gespaard. Ik schrik mij kapot als ik benzine moet tanken in onze tweede auto

pibasso | 18-09-23 | 12:22 | 3

U behoort niet tot die 80%

HetIsWatAllemaal | 18-09-23 | 12:29

Hier idem , kun je nagaan wat hier vanaf november 2013 tien jaren lang alweer al "verdiend" is iedere kwh die de auto in gaat gaat 5x in waarde omhoog weggestreept tegen de uitgespaarde peperdure benzine.. die zonnepanelen hebben zich in drie jaar terug verdiend.

Smoelensmid | 18-09-23 | 12:30

Telkens als ik de freemantle highway zie. Moet ik denken aan de parkeergarage onder de Stopera vol met elektrische auto’s. Zal de waanzin ooit zichzelf stoppen?

Sieg Hein | 18-09-23 | 12:21 | 1

Zodra de Stopera compleet is afgefikt denk ik..

Remus McMillan | 18-09-23 | 12:25

Onlangs op de Belgische radio werd verteld dat moderne diesels zeer schoon waren. Schoner dan benzine en gas auto’s. En de Belgische regering zou kijken of regels aangepast moeten worden met deze nieuwe kennis.

Wat gaat Nederland doen?

DolfWeerwolf | 18-09-23 | 12:20 | 4

Natuurlijk zijn die schoner. Neem een kleine VW up van minder dan 1000kg met een Dieselmotor die max 3 liter per uur verbruikt. Katalysator en fijnstoffilter. Hoe kan die viezer zijn dan een electrice SUV van 2000 kg. De stroom daarvoor moet ook worden opgewekt. Het ijzer voor het blik groeit niet aan de bomen en het kobalt voor de accus moet door negertjes uit gevaarlijke mijnen worden gedolven.

Sieg Hein | 18-09-23 | 12:26

@Graeme Reaper3779 | 18-09-23 | 12:23:
Moderne diesels filteren zo goed dat ze vaak schonere lucht uitstoten dan dat ze opnemen in grote steden. Ze zuiveren daadwerkelijk de lucht. Daarnaast zijn ze ook nog eens veel efficiënter dan benzineauto's. Best bizar.

TheProphet | 18-09-23 | 12:29

@TheProphet | 18-09-23 | 12:29: Dank u voor de aanvulling. Daarom ben ik ook zo boos op de overheid, want ze nemen lukraak maatregelen, die niet eens nodig zijn. Zet daar mensen met verstand van zaken neer, niet van de klaplopers en strebertjes die van de ene functie naar de andere functie hoppen.

Graeme Reaper3779 | 18-09-23 | 13:16
▼ 1 antwoord verborgen

Ik rij al 4 jaar als ZZP-er een gekochte e-Niro (4% bijtelling, geen MRB) en in januari komt er een Ioniq 6. Elektrisch rijden is heerlijk, ik wil nooit meer anders.
Maar verder is het inderdaad inmiddels gewoon duurder dan benzine aan het worden. Kan mij niet schelen, maar als je mensen wil laten overstappen moet je het echt anders aanpakken,
Helaas bestaat onze regering uit sukkels en onbenullen.

TheBigKirth | 18-09-23 | 12:20 | 5

@marcoplarco | 18-09-23 | 12:23: 2000 kilo en geen idee. Maar het maakt mij niet uit, is een zakelijk gekochte auto en de kosten zijn aftrekbaar. Maar zoals ik zeg, ik had beter een benzine bak van 30K kunnen kopen. Het is dus echt gewoon een luxe aan het worden, elektrisch rijden.

TheBigKirth | 18-09-23 | 12:25

@Clint Hardwood | 18-09-23 | 12:24: Klopt

TheBigKirth | 18-09-23 | 12:25

Zo zie je wat er gebeurt zonder V I S I E

pibasso | 18-09-23 | 12:37
▼ 2 antwoorden verborgen

"gaat de gewone burger zichzelf echt niet in de schulden steken om zelfverzonnen klimaatdoelen te halen."

De aanhoudende (conservatief-rechtse) frame is dat klimaatdoelen halen een onzinnig, door de overheid verzonnen idee zou om de burger op onnodige kosten te jagen. Elke dag lees je dit frame in nieuwe topics vol aantijgingen. De overheid om het u lastig te maken! Klimaat? Onzin.

Of het gaat om windmolens, zonnepanelen, fossiele subsidies, elektrisch rijden, alles, alles dat neigt naar beleid voor duurzamer energieopwekking moet aangeklaagd, weggezet en belachelijk gemaakt worden en de grote hamvraag is, waarom? Ik denk: Omdat het hele idee van klimaatverandering niet eens als werkelijkheid wordt gezien maar als verzinsel door diezelfde overheid, of zelfs door de wetenschap of door links, de WEF, Soros, whatever.

Zie je die klimaatverandering voor wat het (toch echt) lijkt te zijn, namelijk een naderende ramp voor de wereld, met daaruit voortvloeiend een enorme economische schade, kostenposten, migratie en verlies van productie, voedsel en welzijn, een ramp die ook nog eens grotendeels te voorkomen is door nu effectief ander beleid te starten, dan wordt overheidsbeleid in die richting opeens een heel wat begrijpelijker verhaal. Een verhaal dat hier maar niet wil landen en de vraag is weer, waarom?

Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:20 | 24

@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 13:12:
Ach hou op met me. Die verwende zevenvinkers zouden al in tranen uitbarsten als hun mobieltje zou worden afgepakt, of als ze niet meer naar verre landen kunnen reizen. Nee, het is vooral de ander die moet inleveren en zich moet aanpassen. Het is de ander die niet meer mag vliegen. Zoals wel vaker bij marxistische stromingen wordt het geheel door afgunst gedreven.

Nogmaals, als je voorspelling van het tienvoudige aan ellende het enige is dat jij en overige strijders te bieden hebben, dan zie ik het duister in. Ik wil in ieder geval niet terug naar een tijd van voor de industrialisatie, toen de lucht nog schoon was en het leven nog puur. Nein danke.

Duwbak_Linda | 18-09-23 | 13:33

@Duwbak_Linda | 18-09-23 | 13:33:
"Ik wil in ieder geval niet terug naar een tijd van voor de industrialisatie"

Alsof dat het enige alternatief is! En dan nog: Met niets doen gaan we daar nog sneller naartoe, dat pre-industriele tijdperk. Lees eens iets leuk over "tipping points".

Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 13:50

@Muxje | 18-09-23 | 13:04:
Per vliegtuig is een waanzinnige vervuiling, een jet turbine is gewoon een ICE zonder gefilterde uitstoot, bij diesel kijken we ook niet alleen naar CO2.

Als je het over duurzaam hebt, begin je bij zuinig en dat is vliegen niet. Daar kritisch op zijn is niet links maar realistisch. Voor minder zijn mensen hun diesel uitgejaagd.

omgponies | 18-09-23 | 15:38
▼ 21 antwoorden verborgen

Het gaat financieel ook niet zo goed met de middeninkomens, die inmiddels vaak hun spaarpot aanspreken om nog rond te komen, of de noodzakelijke investeringen doen om de energierekening nog enigszins betaalbaar te houden. Dan zit een investering in een elektrische auto - die duur in aanschaf is maar goedkoop in gebruik - er even niet in. Zeker met de hoge tarieven voor stroom, waarmee het financiële voordeel van zo’n auto een stuk minder is geworden.

Muxje | 18-09-23 | 12:18

Enfin komende 22 november blijft helaas significant deel electoraat zich als dankbaar slachtoffer opstellen ten aanzien de bekende struikrovers Binnenhof. En mogen we wederom een grijnzende stand-in Rutte komende vier jaar honneurs zien waarnemen.

william7055 | 18-09-23 | 12:18

Misschien een domme vraag hoor ( ben absoluut geen technicus)maar eerder reden er de Toyota prius rond. Deze reed op benzine en intussen werd de accu opgeladen. Is dit niet mogelijk met 2 accu's? Dus rijden op 1 terwijl de ander wordt opgeladen?

Bartje01 | 18-09-23 | 12:17 | 13

En de energie die ja dan nog overhoudt kun je bijv gebruiken om je huis te verwarmen!!!1! Maar ja, je bent geen technicus, dan zal t lastig te realiseren zijn vrees ik...

small_town_dad | 18-09-23 | 12:41

@Zack Hooi | 18-09-23 | 12:25:
"Opladen gebeurt tijdens het remmen dacht ik"

Zat vorig jaar aan de borrel met een dame die dat dus ECHT dacht. De accu was bijna leeg en toen dacht ze ik ga remmen om hem op te laden. Uiteindelijk stond ze stil op de vluchtstrook. Misschien is er toch iets te zeggen voor een basaal techniek-onderwijs.

Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 13:25

@Gladiator Fap | 18-09-23 | 12:34: Dat is niet waar. Een benzinemotor in een normale auto is vrijwel altijd erg onrendabel aan het draaien. Bij het laden van de accu draait de benzinemotor van b.v. de Opel Ampera 1.4 veel efficienter. Je kan hem aanzetten op de stand berg, dan laad hij de accu en levert stroom aan de motoren. Dus zwaarder ( efficienter ) belast. Ik kwam ( jaren geleden ) dacht ik op iets van 1:20 met dat ding. Dat haalde ik alleen ooit met een lelijke eend. Lang lang geleden.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 13:45
▼ 10 antwoorden verborgen

Gerrit Hiemstra: “direct stoppen met fossiele brandstoffen.” In Frankrijk heeft men dit al meerdere keren gedaan. Geen brandstof voor auto’s als stakingsmiddel. Gevolg: hele land plat.

Leffe Blonde | 18-09-23 | 12:16

Krijg net een email van de gemeente Amsterdam dat alle boten vanaf 2025/2030 elektrisch moeten zijn.

Hoeveel boten / oplaadpunten gaan dat zijn? Echt niet te doen en duidelijk weer niet over nagedacht.

MiGi | 18-09-23 | 12:16 | 3

Hahaha… Amsterdam.. HAHAHA

Madrox | 18-09-23 | 12:19

Gaan ze zelf vast snel nog wat dieselboten kopen.

TheBigKirth | 18-09-23 | 12:21

Daar moeten ze gewoon straks 300.000 vluchtelingen huisvesten, die kudt-stad gebouwd op palen.

pibasso | 18-09-23 | 12:24

Ik heb even een rol aluminiumfolie gepakt en een rete-mooi hoedje gevouwen, maar vanuit bepaalde hoeken (wappies, dus wat weten die nou) gaat het verhaal dat ook dit tekort bewust gecreeerd wordt. Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat het plebs zich zomaar vrijelijk verplaatst. Da's alleen weggelegd voor de boven-u-gestelden.

Kortom, het plan werkt.

marcoplarco | 18-09-23 | 12:16

Kabinet denkt nog steeds dat ik voor de lol doelloos wat rondjes rijd in een oude benzineauto. Straf mij oh kabinetje, straf mij voor iedere liter. Dat zal mij leren.

Duwbak_Linda | 18-09-23 | 12:15

Groene ambities = groen geverfde dwang. Laat dat groen er maar eens vanaf als het meer vervuiling oplevert.

TheseDays00 | 18-09-23 | 12:14

Iets met wensdenken

Zo'n beetje de visie van de huidige generatie politici. Komt goed...

HetIsWatAllemaal | 18-09-23 | 12:14

Probeer maar eens op je ski adres in Oostenrijk te komen in de winter elektrisch. Met een volle auto en een skikoffer op het dak sta je na 200 km weer bij een paal als je die kunt vinden.
Trek er maar drie dagen voor uit.

Geylebok | 18-09-23 | 12:14 | 8

Ja maar, het is toch juist de bedoeling dat het plebs helemaal niet meer gaat skieën in Oostenrijk of waar dan ook...

nick666 | 18-09-23 | 12:29

Ligt geen sneeuw meer dus geen probleem.

Schipperke | 18-09-23 | 14:04

Ik heb ze zien staan de Tesla's in Duitsland op weg naar de wintersport. Enorme files bij de laadstations. Prachtig gezicht toen ik met mijn SUV V6 benzine langs reed!

Boeddha18 | 18-09-23 | 17:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens Gerrit Hiemstra kan het wel. Gewoon doen zei hij.

En nu is het genoeg! | 18-09-23 | 12:14

Ik moet ook elektrisch gaan rijden van de baas, er is 1 oplaadpunt in de wijk dus dat gaat wel goed komen.

Clint Hardwood | 18-09-23 | 12:13 | 4

@John McClane | 18-09-23 | 13:20: Juist, die bedoel ik. Ik heb nooit laadstress

pibasso | 18-09-23 | 14:02
▼ 1 antwoord verborgen

Electrisch rijden doe je op de kermis

bakenstuurboord | 18-09-23 | 12:12 | 1

Precies, en het is niet de bedoeling dat we buiten de kermis ook lol hebben.
*booskijkend in benzine-autotje stapt

John McClane | 18-09-23 | 12:15

De armen financieren de rijken,dit is van alle tijden.

Jimmy Mc Clure | 18-09-23 | 12:11

De hele infrastructuur voor productie en levering van elektriciteit kan het niet aan dat iedereen elektrisch rijdt. Dat gaat ook niet op korte termijn veranderen. Elektrisch rijden is weer typisch links wensdenken, dat volledig los staat van de realiteit. Ongetwijfeld ingefluisterd door lobbyisten die goudgeld verdienen aan deze plannen.

Trekhaas | 18-09-23 | 12:10 | 3

Vergeleken met de aardolie infrastructuur is de electrische infrastructuur een lachertje.
De lobiegroepen hebben er geen belang bij om het simple te maken.

PipoClownde | 18-09-23 | 13:07

@PipoClownde | 18-09-23 | 13:07: @PipoClownde | 18-09-23 | 13:07: Het is niet simpel. Een auto staat 4 minuten aan de benzinepomp voor 650km rijden versus 20 minuten aan de snellader voor 250km rijden. Bij gelijkblijvende kilometers en wachttijd moet elk tankstation dus (20/4 * 650/250) = 13x zoveel plaats bieden. Van 4 naar 52 plaatsen voor een klein tankstation. Van 12 tot 156 plaatsen voor een groot station aan de snelweg. We hebben het bij 150KW laders dan pakweg over 7.5MW voor een klein tankstation en 23MW voor een grote aan de snelweg. Er zijn 216 van zulke grote tankstations. Die hebben dan 5GW nodig. De kleintjes samen (3915 stuks) 30GW, dus 35GW in totaal. De volledige elektriciteitsproductie in Nederland is 122TWh per jaar = 14GWh per uur. Natuurlijk kunnen we met wachttijd en opslag de situatie beter maken, maar die getallen liggen zover uit elkaar, dat het hele concept naar mijn mening kansloos is. Wie wil er op een druk moment uren in de rij staan om te laden?
Dan kunnen we ook wel in de stad elke parkeerplek van een laadpaal voorzien, maar de benodigde stroom zal niet minder zijn. Mensen willen toch rijden. Zonnepanelen op alle huizen voor lokale opwekking doen wel iets in de zomer, maar niet in de winter. Elektrisch rijden voor iedereen is gewoon niet haalbaar.

Trekhaas | 18-09-23 | 14:06

@Trekhaas | 18-09-23 | 14:06: Maar je bent nu aan het rekenen. Als er iets is wat de politici de afgelopen jaren hebben laten zien, is dat je dingen vooral niet moet willen doorrekenen. Eventueel nog wel met een zelfverzonnen modelletje, maar echt rekenen mag niet.

Zo kun je huizen elektrisch verwarmen, sterker nog, dat willen ze verplichten, maar kun je een huis niet met kernenergie verwarmen.
Zo kost 7 miljoen huizen isoleren voor 20 duizend euro per huis 14 miljard. (aldus een rekenwonder dat iemand anders zijn rekenkunst staat te bekritiseren)

TheEgg | 18-09-23 | 14:34

Behalve de prijs, vergeten onze beleidsmakers dat niet iedereen zo luxe woont zoals hen: Niet iedereen heeft een oprit.
Gemeentes gaan echt niet alle plekken op straat voorzien van een laadpaal.
Waardoor je dus maar een paar palen per wijk hebt. En zeker bij "een volksbuurt" ga je krijgen dat je of laadpaal klevers krijgt of gewoon foutparkeerders.

Beetje zoals de ondergrondse containers voorzijn van troep er om heen. Gebeurd uiteraard niet in de wijken waar onze beleidsmakers wonen, maar in de echte wereld is niet iedereen zo netjes op zijn/haar buurt.

MediastadInwoner | 18-09-23 | 12:08 | 1

Meer subsidie? ben je betoeterd door een E-Auto? Volle wegenbelasting, volle BPM, volle bijtelling en geen aanschafsubsidie. Dan komt de marktwerking waar de EU zo vol van is tot zijn volle reccht. De leaserijders terug in hun schone adblue diesel, de extra wegenbelasting voor dieselauto´s afschaffen en kijken hoe het volk er over denkt door hun koopgedrag te observeren. Wedden dat alleen een paar klimaatklevers zo´n e ding kopen.

We hebben olie nodig voor onze kunststoffen, op de grote ruime vlaktes van de Amerika´s, Azie, Australie en Afrika kom je nergens met een e-auto, daar rijden de F150´s en Jeeps. De doorontwikkeling van de echte auto´s is nog steeds bezig, voorlopig ligt daar de toekomst.

bergsbeklimmer | 18-09-23 | 12:18

Pro-tip voor groene hobbyisten: geitewollen sokken breien is nog steeds zeer betaalbaar.

OverdaanDerOnderheid | 18-09-23 | 12:08

Klimaatplannen zijn nu al morsdood

Bouwfraudeur | 18-09-23 | 12:07 | 2

Ik las klimaatbom, lol.

Adriel | 18-09-23 | 12:11

-weggejorist-

Adriel | 18-09-23 | 12:12

Grootste probleem is natuurlijk het het net niet toereikend is om zelfs maar 20% electrische auto's te kunnen laden, laat staan het hele wagenpark.

ReyNemaattori | 18-09-23 | 12:07 | 3

Het is dan ook niet de bedoeling om het huidig wagenpark geheel electrisch te laten rijden. Nope. De gewone man levert maar de auto in, en gaat lopen.

NerdAlert | 18-09-23 | 12:19

Met een beetje flexibiliteit kan het net het morgen aan. Gewoon de markt het werk late doen en de fossiele en netwerk lobbie de deur uitschoppen en er een paar ingenieurs op zetten.

PipoClownde | 18-09-23 | 13:08

Ach ja... wanneer heeft de (moderne) politiek zich ooit laten tegenhouden door werkelijkheid, feiten, logisch nadenken etc. Wensdenken is wat met doet. De werkelijkheid is van ondergeschikt belang. Men leeft in Den Haag in een papieren werlijkheid obv gemanipuleerde modellen die precies bevestigen wat met wilt. Modellen en denkbeelden die beter de werkelijkheid weergeven worden ofwel kaltgestelt, ofwel dusdanig aangepast dat ze (weer) de gewenste werkelijkheid weergeven.

Hierdoor wordt continue 'bevestigd' wat men voor ogen had en drijft Den Haag steeds verder weg van de echte werkelijkheid.

Hetzelfde zie je trouwens in de economie. Ook daar worden beslissingen gemaakt obv gemanipuleerde en verouderde modellen die niet de werkelijke economische wereld weergeven, maar een economische werkelijkheid doorspekt van het wensdenken, met een flinke toef idealen.

Er komt een moment dat de echter werkelijkheid dusdanig ver ligt van de papieren werkelijkheid dat de bom barst.....

Als_je_me_nou | 18-09-23 | 12:07

Aankoopsubsidie omhoog? Motorrijtuigenbelasting van tafel? Je hebt er weinig van begrepen @struikrover. Zo blijft de gewone man betalen voor de linkse hobbies van de betergestelde Jesse Klavers van deze wereld. Die klimaatmiljarden moeten gewoon direct terug naar degenen die ervoor betaald hebben.

Pastafarian | 18-09-23 | 12:06

Sorry, maar ik ben van mening dat alle subsidies moeten verdwijnen.
Het idee is dat het goedkoper wordt om iets te kopen, maar in werkelijkheid wordt het alleen het bedrag van de subsidie duurder.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 12:06

Ik hoop dat een nieuw kabinet dit gaat bijstellen. De fossiele brandstoffen in Nederland geeft maar 0.39% procent van het totaal op deze aarde.

Thoth | 18-09-23 | 12:06

Datzelfde geldt voor de aftrek van hypotheekrente voor een duur huis. Kostvditvjaar alleen al €9 miljard aan belastinggeld,

Ridde Rogter | 18-09-23 | 12:05 | 1

Hef het eigenwoningforfait dan ook op, strooi niet met helicoptergeld naar de banken wat alleen vastgoedinvestering wegens rendement stimuleert, bouw woningen en zorg dat een burger die de sleutel inlevert bij de bank geen restschuld heeft.

Je treft hiermee de bevolking, in armere landen hebben burgers gewoon huis in eigendom maar hier is het een pervers systeem om geld rond te pompen.

omgponies | 18-09-23 | 12:21

Er gaat niets boven diesel

Dutch_Viscount | 18-09-23 | 12:05 | 2

Mee eens, qua betrouwbaarheid en levensduur motor is er geen betere verbrandingsmotor, alleen zo verrekte jammer dat de overheid dieselrijders afstraft, na dik 30 jaar ben ik weer op benzine over gegaan, puur en alleen vanwege het enorme verschil qua WBL, een gelijkwaardige auto (qua grootte en gewicht) is met een dieselmotor veel zuiniger.

Keyboardspeler | 18-09-23 | 13:02

@Keyboardspeler | 18-09-23 | 13:02: Inderdaad gisteren et mijn Mercedes van Duesseldorf naar huis gereden op cruise control 1 op 30. Met goedkope duitse diesel erin!

Dutch_Viscount | 18-09-23 | 13:37

Nog even en elektrische auto's gaan geweerd worden uit parkeergarages en tunnels vanwege brandgevaar. Zoals je bij LPG soms ook ziet/zag.

small_town_dad | 18-09-23 | 12:04 | 4

De brandwarmte van een diesel en een electrische auto verschillen niks. Het enige probleem is de ontvlambaar heid van lithium met water. Is op te lossen

PipoClownde | 18-09-23 | 13:09

@PipoClownde | 18-09-23 | 13:09:
De blusbaarheid scheelt daarentegen heel veel.

De branbweer kan vrijwel niks uitvoeren tegen een EV die in een ondergrondse garage in brand vliegt.

Johnweer | 18-09-23 | 15:31

@pibasso | 18-09-23 | 12:35: Hier in de buurt letten ze er zeker op, vooral omdat de bandweer met de bluswagen niet de parkeergarage in kan, mogen er geen slecht blusbare en niet te verplaatsen voertuigen de garage in.

Dezenaamhier | 18-09-23 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

Als je een elektrische auto kunt veroorloven dan ben je dusdanig vermogend dat je geen subsidie nodig hebt.

Osdorpertje | 18-09-23 | 12:03 | 7

@helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 12:37: goed gedaan, ik het dit weekend voor € 14 'gesupercharged' voor mijn retourrit naar Rotterdam en met benzine was ik voor de gereden afstand met mijn vorige benzineauto €55,-- kwijt geweest.

pibasso | 18-09-23 | 12:42

@pibasso | 18-09-23 | 12:42:
Als je de 'gesupercharged' afstand er niet bijzet kun je net zo goed niks zeggen.

Johnweer | 18-09-23 | 15:34

@pibasso | 18-09-23 | 12:42: De mijne is nog uit de tijd dat je gratis superchargen op de auto kreeg....... Net even wat beter. Maar inderdaad, ik zit af en toe toch te kijken naar de prijzen van benzine en diesel op de snelweg. Dan ben ik blij dat ik op tijd ben overgestapt.

helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 15:58
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland