Subsidiepot ontoereikend. Elektrisch rijden een onbetaalbare groene hobby
Joehoe Den Haag, snap het nou eens
Nieuwsuur laat het nog één keer horen voor de mensen achter in de Tweede Kamerzaal: elektrische auto's zijn te duur voor de meeste particulieren. Leuk dat jullie in Den Haag groene ambities hebben, maar zolang een simpele nieuwe batterijbolide vele tienduizenden euro's kost (zeker als u enig bereik wenst) gaat dit natuurlijk nooit de grote verandering teweeg brengen die jullie agenderen. En dan is 2.950 euro subsidie slechts een benzinedruppel op een gloeiende accu. Het helpt tevens niet dat het plaatsen van extra laadpalen langzaam verloopt, de fluctuerende elektriciteitsprijs onzekerheid brengt over de toekomstige gebruikskosten en de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting verdwijnt waardoor de eigenaren van zware accuauto's alleen maar meer betalen. Dat laatste is kenmerkend voor een overheid vol grote plannen die niet te veel mogen kosten. U moet stekkersturen, maar het mag de schatkist vooral niet te hard raken. Kom op, zet die klimaatmiljarden eens in voor maatregelen waar we echt wat aan hebben: aankoopsubsidie omhoog, motorrijtuigenbelasting van tafel en meer laadpalen. En accepteer dat benzinebakken voorlopig blijven rijden, want in een wereld waar de cruiseschepen in de binnensteden liggen te ronken en bewindslieden in dikke BMW's rondrijden gaat de gewone burger zichzelf echt niet in de schulden steken om zelfverzonnen klimaatdoelen te halen.
Logisch gevolg
Social
Helpt ook niet
Social
Reaguursels
InloggenVandaag wil Frau Ursula von der Leyen de goedkope elektrische auto uit China niet meer toelaten in Europa, vanwege valse concurrentie.
Hieruit blijkt alweer dat de Duitse auto industrie die Frau Ursula von der Leyen aanstuurt.
De Europese commissie wordt niet door de politiek aangestuurd, maar door de bedrijven in Europa en door die Amerikanen.
De Nederlandse bevolking wordt door Frankrijk en Duitsland financieel in de afgrond geflikkerd, met dank aan de VVD, D66, CDA, CU, GL/PVDAdel met Timmerfrans en die dwaas Dassen.
Hieruit blijkt alweer wat de politiek in Nederland en Europa een heel vuil en smerig spel spelen om zichzelf en de bedrijven te verrijken.
Ook heeft Frau Ursula von der Leyen tijdens de corona tijd Pfizer een flinke hand toe gestoken.
Precies dat. De Duitse autoindustrie moet beschermd worden. Jan Lul kan de kolere krijgen.
@Bigi Bana Boy | 18-09-23 | 19:02: Werkgelegenheid.. alle schuifdaken en grote displays voor de dikke merken worden aangeleverd door Nerlandse OEM leveranciers.. Ik ken een Jan Lul die daar werkt en dit is dus info uit de eerste hand... Wie anders moeten de betere autos bouwen in Europa... ? Ongeveer nog eens 34% van de BMW-leveranciers heeft zijn hoofdkantoor in andere Europese landen, met een verdeling van ongeveer 55-45 tussen West-Europese landen en Oost-Europese landen.
@Smoelensmid | 18-09-23 | 19:11: Die dikke elektrische auto uit Duitsland zijn voor jan met de pet niet te betalen.
Als je voor het klimaat waarvoor de EU en Frau Ursula von der Leyen pleiten om zoveel mogelijk mensen in een elektrische auto te krijgen, maakt het niet uit waar die auto vandaan komt.
Ook is concurrentie in die wereld heel erg goed en denk maar niet dat die Duitse trut aan die Jan Lul die jij kent denkt.
Die praat en denkt namelijk meer aan die directie van die dikke auto's en aan haar eigen bank rekening.
Ik durf al niet eens een Chinese telefoonoplader te gebruiken. Laat staan een elektrische auto…
En ondertussen Chinese goedkope import verbieden omdat de Europese (lees vooral Duitse) industrie heeft zitten slapen. Von der Leyen is Duits hè? Dus dat is geen toeval. Maw demense die niet ruim drie keer modaal hebben en geen geld voor een elektriek Audi, BMW, Tesla of Volkswagen hebben, gaan maar lopen.
Ik ga toch echt geen Tesla kopen. Ordinaire auto.
@Otto Normal | 18-09-23 | 18:57: Luister naar de erkende auto grootheid Sandy Munroe, Tesla verbleekt vergeleken met de Duitse kwaliteit.. www.youtube.com/watch?v=xEKk0hkY76Q&a...
@Smoelensmid | 18-09-23 | 19:14: Rijd achter welke Tesla dan ook. Er zit werkelijk geen enkele kofferklep symetrisch op zijn plek. Amerikanen hebben nooit de bijna perfecte afwerking van de Duitse autobouwers kunnen evenaren.
Alles rond klimaat is een hobby voor de hoge middenklasse en daar boven. Deze groep weet zich ook leuk te bedienen van allerlei subsidies die ze niet nodig hebben. Wanneer je een auto kan kopen voor €40.000 dan heb je geen €3.000 nodig.
Nederland wordt zo een speeltuin voor de rijken.
Heb gisteren 160 km op de Duitse autobanen gereden, er stonden op dat traject 7 auto's met pech langs de kant; allemaal electrische.... KOPEN ! Not !
Dat hoeft geen pech te zijn, kan ook een lege accu zijn. (Dan heb je geen pech, maar wel pech dat je accu leeg is.)
@Johnweer | 18-09-23 | 15:36: Op een Duitse Autobahn met een lege accu komen te staan kost je 70 euro plus een Flensburgpunt. Wanneer je de vluchtstrook niet haalt maar bijvoorbeeld een deel op de rijbaan blijft staan 85 euro. Veroorzaak je daarnaast door de lege accu een ongeval, 105 euro. Met natuurlijk de extra Flensburgpunkte. En deze puntjes zin veel pijnlijker.
@Siegmund | 18-09-23 | 15:52:
Spotgoedkoop.
Een heel decennium elektrisch hier , pech? waaraan ? er zitten zo weinig componenten in die auto .. al sinds de koop in 2013 geen groot onderhoud gehad alleen wat remvloeistof en een stel nieuwe banden, zelfs remmen verslijten niet want inductie remmen op de motor .. remolie APK nieuwe wisserbladen en een microfilter dat was het weer afgelopen jaar 200 euro in totaal.
A333aan | 18-09-23 | 15:25 : Tuurlijk joh.
Deze subsidie was alleen maar ingevoerd om te verbloemen dat zakelijke rijders toenduizenden euro's subsidie krijgen. Zo van: kijk, we doen ook iets voor Jan met de Pet.
En nu komt de aap uit de mouw: voor particulieren is de subsidie puur cosmetisch.
Sinds VW Herbert Diess op een zijspoor gezet hebben willen ze eigenlijk niet meer investeren in EV's en wat VW nu te bieden heeft is inderdaad weinig vraag naar. Duitsers kopen een Tesla: cleantechnica.com/files/2023/03/Germa...
Gelukkig wordt de markt overspoeld met e-bikes die allemaal opgevoerd zijn zodat we ook veel minder auto's nodig hebben.
En zo wordt de massa gebrainwasht:
Timmermans -- biomassa centrales zijn de oplossing
Jetten -- CO2 is een deken waaronder alle plantjes verstikken
Jetten -- Kerncentrales kunnen je huis niet verwarmen
D66 -- EV (de rijken) zwaar subsidiëren ten koste van de rest
GL (Duitsland) -- stop Kernenergie >> meer Bruinkool
Die vrouw in dat filmpje van Nieuwsuur woont bij mij in de wijk. Die heeft helemaal niet die VW cabriolet maar een rode Toyota Yaris. Die VW-cabriolet hebben ze er maar ingedaan zodat ze kan zeggen dat die auto haar te lief is om weg te doen. Het bericht moet smeuïg gemaakt worden. Hoe zie die het ook alweer in de communicatiepolitiek? Een kernbegrip alsmaar herhalen tot de burger het ook gaat geloven.
Aardig dat ze rekenen met de catalogusprijs, maar ook zonder opties zit ik al ruim boven de 45k. Cash aftikken scheelt wel 100 euro/maand aan vermogensbelasting, in 2,5 jaar is dat ook 3k "voordeel". Gelukkig word het in 2027 nog ingewikkelder.
1 van onze auto's is dus zo'n subiside bak. Ik lach me kapot, kan niet goedkoper rijden, echt niet. Maar ik vervang hem volgend jaar wel voor een mooie 5 Serie met PHEV. Misschien geen eens een nieuwe maar een oudere 540 X-Drive, nog lekker 6 cilinders. Heerlujk.
Afschrijving ook meegenomen in de kosten?
@redanx | 18-09-23 | 14:40: Yep. Private-lease, 4 jaar, 15k kilometer, 299 per maand incl. btw. Laden praktisch gratis want overcapaciteit zonnepanelen.
@Justhenk | 18-09-23 | 14:47:
Welk merk/type als ik vragen mag? Ik zoek een dergelijk iets, voor simpel woon/werkverkeer, zal ook niet boven de 15k kilometer uitkomen.
@Johnweer | 18-09-23 | 14:51: Die prijzen zijn niet meer. E-Golf. Kutauto overigens.
@Justhenk | 18-09-23 | 15:07:
Ow. Bedankt de waarschuwing, zo leer ik nog wat bij op een maandagmiddag.
@Justhenk | 18-09-23 | 15:07: Ik heb ooit een nieuwe Tiguan gekocht en dat mormel na een half jaar omgeruild voor een Sportage.Met wat bijbetalen was het geregeld.Gelukkig.!!!
De mooiste combinatie van motor laufcultur en gewicht is mijn 340Xdrive Touring.. een 5 is mij te groot , log en zwaar voor die motor en is gewoon een reisbak maar geen heerlijke agiele gooi en smijt bolide.
Te duren auto's, afschaffing vrijstelling motorrijtuigenbelasting, extra kosten voor zonnepaneeleigenaren enz enz. Geen wonder dar bijna niemand zo'n stekkerbak wil. Hoeveel ministers rijden er in een stekkertje?
Stukje over de USA EV implosie, en wat hier ook gaat gebeuren: www.americanthinker.com/blog/2023/09/...
En niemand die op het idee komt om te vertragen, minder energie te gaan gebruiken, want time is money en money is power (dat is het algemeen geldende beeld dat in de westerse samenlevingen overheerst tenminste). En groei muss sein! Niemand durft als eerste te verminderen want dat staat gelijk aan (bedrijfs)suïcide.
Misschien moeten we met zn allen afspreken om ook met zn allen tegelijk een stapje achteruit te doen. En wie dat niet doet is af/steenrijk*.
* doorhalen naar waarin u gelooft, maar misschien is beide wel waar: rijk én af!
Blijf gezellig met mijn diesels rijden, hoewel een litertje ook al 1.50 doet.. benzine ook al iets over de 1.60.. vuile oplichters.. in 2008 ( even uit het hoofd ) was de olieprijs 140 dollar.. prijs van de diesel rond de 1.25..
Gelukkig is de wegenbelasting nog niet zo hoog 40 euro per jaar voor het kleinste dieseltje, en 68 per jaar voor de grootste.. dus dat word even wat J errycans meenemen op het ritje ES - NL.. kom ik de gekte daar weer eens live meemaken.
Die electrobakken.. ieder merk iedere dag reclame.. zal wel erg goed verkopen..
Hier zo goed als nul van dat spul te zien.. een enkele NL, BE of, DE.. ja, in Madrid en Barcelona.
Sinds 2015 mag de gemiddelde uitstoot van nieuw in de EU verkochte auto's per fabrikant niet boven de 135 gram CO2 per kilometer uitkomen.
De westerse markt wordt straks overspoeld door goedkopere Chinese EV's.
Alsof het zo heeft moeten zijn.
Alsof het gepland is.
Gepland door de Chinezen, die hebben een heldere toekomst visie voor hun automobiel industrie.. www.royaleinternational.com/2023/04/c...
Omdat de Chinezen WEL grootschalig investeren in duurzame energie
about.bnef.com/blog/china-is-the-grow...
@Smoelensmid | 18-09-23 | 13:44:
En die kijken ook gewoon op de lange termijn en niet wat de aandeelhouders elk jaar willen zien.
Niet te ver achter de voordeur van dat 'groene' China kijken, wellicht dat je dan ziet dat ze hier en daar de heuveltjes namelijk letterlijk groen verven...
Over het industriële afval zullen we maar niet praten, doen zij ook niet.
@Monkey Cabbage | 18-09-23 | 16:23: Hoe kan je dat nu zeggen , China verwerkte voor de hele wereld afval totdat de plastic ban inging en Europa en US hun afval niet meer naar China konden sturen . China is koploper ! Its huge plastic recycling industry, which employs around 900,000 people, recycled 31 percent of plastic waste generated in the country in 2021, the report said. China's rate of plastic recycling was about 1.7 times the global average last year. Europa is 35% recycling plastic gemiddeld dus die Chinezen lopen helemaal in de pas met de ontwikkelingen hier. www.cmhi.com.hk/china-achieves-high-r... Recycling rates for these materials are often over 90%, with metals often being recycled at rates close to 100%. China's waste plastic recycling volume ranks first in the world www.echemi.com/cms/628603.html
Dat laatste is kenmerkend voor een overheid vol grote plannen die niet te veel mogen kosten. U moet stekkersturen, maar het mag de schatkist vooral niet te hard raken.
Net als de zonnepanelen. Je bent ineens crimineel dat je gebruik maakt van het electriciteitsnet voor waar hij ook voor bedoeld is.
Je moet niet te snel willen he.
Je moet het precies zo lang uitsmeren dat je er de maximale winsten uit trekt.
Dus je zorgt dat het net achterblijft bij de behoefte.
Had je ook meteen kunnen doen, maar als je het uitsmeert kan je er meer voor vragen.
Gewoon de ouderwetse onzichtbare middelvinger van de VVD die altijd beter voor iedereen zou zijn.
Of dacht je dat het om het mejeu ging.
Sommige veranderingen moet je gewoon via een andere weg forceren. Had je de belastingebetaler vooraf geïnformeerd wat de daadwerkelijke kosten zullen zijn voor electrificatie van de samenleving had deze hiermee nooit ingestemd. Het moet wel leuk blijven natuurlijk, en inderdaad is het op deze manier langduriger zakken vullen.
@Hersenletsel | 18-09-23 | 14:05: Als we onze overheid nog konden vertrouwen zouden we waarschijnlijk best bereid zijn om onze strategische afhankelijkheid van Rusland en reli-tokkie-landen te beperken, ook als dat niet gratis is.
Nog even over die subsidie's.
Ik heb ervaring met warmtepompen en electrische auto's.
Voor de warmtepompen hier heb ik subsidie gekregen, maar om daar nut van te hebben moest ik ze dus in Duitsland kopen. Hier in Nederland waren ze bij alle ( ja, echt alle ) leveranciers het subsidiebedrag duurder dan in Duitsland.
Verder rij ik al jaren elektrisch, en de eerste auto ( een Nissan Leaf 24 kWh ) ga ik nu verkopen. Zeg dat die 6000 waard is. Als ik hem verkoop aan een autobedrijf, dan verkoopt die hem weer voor zeg 8000, omdat de koper subsidie van 2000 kan krijgen ( ik weer even niet precies hoeveel subsidie er nu op zit, vandaar de 2000 ). Verkoop ik hem aan een particulier, dan kan die geen subsidie krijgen en wil er dan niet meer dan 6000 voor geven ( en gelijk heeft hij ).
Dus hoezo is subsidie gunstig? Volgens mijn ervaring is dat alleen goed voor sommige bedrijven, niet voor de mensen waar die subsidie voor is.
Het wachten is op de eerste slimmerik die hem verkoopt aan de garage om hem daarna met een nieuwe accu terug te kopen met de korting van de subsidie;))
@Smoelensmid | 18-09-23 | 13:46: Daar had ik nog niet aan gedacht. Helaas zal de garage ook wel weer een flinke winst willen maken.
Maar eens kijken of met dit idee iets slims te regelen valt. Overigens krijg je geen nieuwe accu, en dat is met die Leaf van mij ook niet nodig. Die is nog meer dan 90% ( een streepje mist van de 12 ).
Helemaal maken met subsidies want die bakken she’s juist duurder. Je zal zien dat als een subsidieregeling wordt opgeheven dat het gesubsidieerde goedkoper wordt. Wie heeft er dus baat bij subsidie? De Elon Musks van deze wereld.
Ik ben een groot fan van de 125cc motorscooter. Kost geen drol, verzekering en wegenbelasting haast gratis, 1 op 45, haalt wel de 100 per uur. Maja promotie van dit millieuvriendelijke voertuig zou de overheid pas echt bakken met geld kosten, dus mondje dicht.
Bestaan daar ook hybrides van? Worden ze nog zuiniger en trekt lekker op.
Die dingen zijn zo goedkoop omdat er scherp bezuinigd is op de kreukelzones en airbags. Die ben je namelijk zelf.
De subsidie loopt maar tot een aanschafprijs van 45K, voor dat geld heb je net aan een pauper-bak.
Ik zit ver in de laatste schijf, en betaal me dus blauw aan belasting, daarvoor zou een stukje goodwill in de vorm van een riante subsidie toch wel mogen lijkt me?
Geen BPM, en (nog heel even) geen wegenbelasting. Daar houd het wel bij op, tenzij je hem op de zaak koopt, maar dan zit er wel bedrijfsrisico op.
De mensen zullen uiteindelijk hun benzineauto uitgepest worden door steeds hogere benzineaccijns. Er komt een tijd dat velen hun auto moeten inruilen voor een schooter of bromfiets. Dan krijg je straatbeelden zoals in derdewereldlanden.
Zoals India wellicht?.. What makes the BMW iX India’s best-selling luxury electric car? www.youtube.com/watch?v=93EdPuQ_4Is www.youtube.com/shorts/gxbJuTQwHMo www.youtube.com/shorts/PlHb79H5LYs
De dag dat je wist dat die zou komen.
Hier in dit redneck-dorp rijden ze alleen oude dieselbarrels, met vooral veel geluid en zwarte rookwolken. Daar kan geen Tata Steel tegenop!
Heerlijk dorp lijkt me dat; zoiets ook aanwezig?: youtube.com/shorts/b4lnB4W8v5g?si=6Rt...
De enkele oude dieselbarrels voor Jan met de Pet moesten ook uit Utrecht weg.
Een centraal gelegen stad waar aan drie kanten snelwegen lopen van onder andere Europoort naar Ruhrgebied en hele dag door vrachtwagens overeen razen.
Maar nee, het kwam door de 'vieze diesel' in de stad, de mantra die ze bij GL erin hebben geramd zonder naar de cijfers te kijken.
@Kaitseliit | 18-09-23 | 13:46: Het scheelt niet alles. Noch buurtgenoten, noch politie, noch gemeente weet wat eraan te doen. Het is het recht van de sterkste hier (en de politie duikt onder vanwege geen prio/onderbemensing).
Als je er voor zou hebben gekozen dan zou het leuk of mss zelfs fantastisch kunnen zijn, maar ik haat dit kutdorp, ben er nou eenmaal toe veroordeeld om er te wonen en mag blij zijn met een dak boven m’n hoofd. Van tijd tot tijd probeer ik ook zo’n redneckbril op te zetten wat het wat minder erg maakt, maar die bril past mij eigenlijk helemaal niet.
@mozaard | 18-09-23 | 14:06: ik adviseer u bier, cheap whiskey en Black Label Society als muziek. En probeer een ouderwetse motor bril. Geheid succesvolle mix. \m/
@Kaitseliit | 18-09-23 | 14:11: Dank Kaitseliit. Ik doe m’n best, maar t voelt aan als een groot theater, om maar niet te zeggen schijnwereld, inclusief andere ‘wormen en maden’. (‘haha’). In de juiste context ben ik supersociale, maar hier ben ik eerder een loner. Heel bijzonder hoe zoiets werkt. Voelt een beetje aan als een psychosociaal experiment en probeer het waar te nemen alsof ik een antropoloog zou zijn. Heb inmiddels nog maar zeven (7) jaar inschrijfduur af te wachten, en dat schiet al aardig op.
Verder o/t: EV’s zijn dermate veel van hetzelfde systeem dat je imo niet van een transitie kunt spreken, anders dan alleen binnen de automotive-sector.
Om nog maar te zwijgen van de gemeente Amsterdam die nog even 37 dieselvuilniswagens besteld heeft,
Plus dat ik door alle dreigende maatregelen geen reedt meer voor mijn dieselbusje krijg dus het gat naar nieuw en electrisch wordt als maar groter.
Dit.
De elite snapt dit soort problemen niet.
Die kopen de nieuwe patserbak op kosten van het bedrijf.
Electrisch rijden doe je met de trein. Dat is goed voor het milieu.
Treinen zijn net zo vervuilend als vliegen, maar dan moet je wel alles meerekenen, en dat doen trein-activisten niet.
Over een paar maanden gaat de Chinese over productie in Europa gedumpt worden. Dan gaat het hard.
Ik wacht wel op de waterstofauto's. Kwestie van tijd, iedereen wist al lang dat elektrische (batterij-)auto's een tijdelijke tussenoplossing zijn.
superinnovators.com/2023/09/suv-with-...
Veel te duur in gebruik.
@Johnweer | 18-09-23 | 13:20: Dat gaat meevallen de waterstof is nu al van 12 euro de kilo op weg naar 2 euro.. uit Australie en Namibie. www.spglobal.com/commodityinsights/en...
@Smoelensmid | 18-09-23 | 13:57:
Dat komt omdat er nog geen hond op waterstof rijdt.
Als morgen iedereen stopt met diesel rijden krijg je geld toe als je diesel af komt halen.
@Johnweer | 18-09-23 | 14:03: Bij de apotheek in een jerrycan tegen die tijd;) nltimes.nl/2022/12/18/shell-ditches-p...
Als EVs volle bak wegenbelasting moeten betalen, kan je verwachten dat, bijv. Taxi's op Schiphol Luchthaven, die enkel EV mogen zijn, met exorbitante ritprijzen komen.
Schiphol is sinds de laatste 2 jaar, al bestempeld als een van de slechtste Luchthavens, op de wereld, door de IATA=International Air Transport Association.
Daar gaan die taxiprijzen, in de nabij toekomst geen verbetering op geven.
En hetzelfde toekomstbeeld, voor een stad als Amsterdam.
Loodgieter, schilder, timmer gaat allemaal de Driedubbele Jackpot kosten.
Die taxi's hoeft geen probleem te zijn. Ik reed vroeger diesel 1360kg en betaalde 436,- MRB per kwartaal. Toen overgestapt op grijs kenteken, een fractie zwaarder en betaal nu 94,- per kwartaal.
Die loodgieter, schilder enz. gaan wel een probleem worden, het leeuwendeel zal niet meer kunnen komen dus degene die dat nog wel kunnen, kunnen gaan rekenen wat ze willen.
En dan hebben we het niet alleen over A'dam, zo'n 29 gemeenten gaan dit op korte termijn doen, zie opwegnaarzes punt nl.
Wat wordt het tarief voor elektrische auto's dan? Wat betekent "volle bak wegenbelasting"?
@John McClane | 18-09-23 | 13:23: Gewoon opzoeken per gewichtsklasse. Ik denk dat volle bak betekent dat hetzelfde tarief gerekend wordt als voor de benzineauto. Volgens mij in 2025 nog een kwarttarief en dan vanaf 2026 het volle tarief. In de klasse tussen 1950 en 2050 kg (benzine) bijvoorbeeld is dat 332 euro per kwartaal in Noord-Holland en 377 euro in Zuid-Holland.
@FrankVeer | 18-09-23 | 13:41: ja een parameter is dus brandstof. Dus zonder dat je die kan invullen, kan je ook niks zeggen. Waarom zou het het benzinetarief zijn?
@John McClane | 18-09-23 | 13:23:
Volle bak voor een EV gewicht 1800 kg bijvoorbeeld.
www.telegraaf.nl/lifestyle/1279065128...
@hier openen | 18-09-23 | 14:33:
Ook de Telegraaf gokt dus maar wat zo te lezen.
Als ik hier 's avonds of in het weekend door de woonwijken rij, dan valt mij altijd het grote aantal auto's op. De wijken zijn ingericht voor 0,7 tot 1.0 auto per gezin, maar er staan er 2 of meer. Papa auto, leaseauto al dan niet in formaat busje, mama auto, handige hatchback voor naar het werk, de kindertjes en de boodschappen. En dan niet zelden nog 1 of 2 auto's voor de oudere inwonende kinderen. Nou zijn het hier bijna allemaal rijtjes woningen, dan wel vrijstaande huizen en veel auto's staan op eigen terrein, maar de publieke parkeerplaatsen en bermen staan meestal ook vol. Daar kun je helemaal geen laadpalen tegen plaatsen. Optie is om mensen dan bij tankstations te laten laden, met alle wachttijden van dien. Andere optie is om te weinig publieke laadpalen te plaatsen, die dan gedisciplineerd alleen moeten worden gebruikt om op te laden en niet om bij te parkeren. En de laatste optie is, een fors deel van de auto's ruimen en de bestuurders het OV in jagen. Opties 1 en 2 gaan niet werken, dus een nooit uitgesproken, maar onvermijdelijke doelstelling van het klimaatbeleid is om het autobezit drastisch terug te dringen. Dat gaat alleen in een landelijke omgeving zoals hier niet werken, want het OV is er veel te beperkt. Werk je hier 30 km van je huisje, dan duurt de bus zomaar 2 uur of meer, met overstappen en al. Zoals alles aan de energietransitie is er nergens over de invulling nagedacht. Het is een verzameling ambitieuze doelstellingen, zonder oog voor haalbaarheid of planning, zo ongeveer als een kleuter zijn wensen vervuld. Mama ik wil een pony! Daar hebben we geen ruimte voor. Mama ik wil een pony! Daar hebben we geen geld voor. Mama ik wil een pony! We wonen 4 hoog schatje. Mama ik wil een pony!
Wat denk je van een auto in de stad, met je woning op de 10e verdieping of hoger, maar je moet een auto hebben voor je werk. Verhuizen is in NL geen optie, je mag blij zijn als je een huis hebt. De mensen worden heus nog wel eens wakker.
Dat krijg je als kinderen geen eigen woonruimte kunnen vinden en man en vrouw beide moeten werken, het OV geen goed alternatief biedt en je ook weleens nezoek ontvangt. 0,7 auto's per gezin is natuurlijk sowieso een veel te lage capaciteit.
Hier in de wijk is onlangs een oplaadpunt geïnstalleerd, gaat gewoon ten koste van een normale parkeerplaats, want 'alleen voor elektrische auto's'.
Diezelfde auto mobilist reed anders in een fossiel, kan dus maar een auto per keer besturen dus netto netto maakt dat niets uit , het is vervanging van het wagenpark...
@Smoelensmid | 18-09-23 | 14:00:
Dat is niet waar want na het opladen moet je de auto elders parkeren.
@Johnweer | 18-09-23 | 14:28: In de praktijk doen ze dat niet. Hier in de straat zijn ook 2 laadpunten aan 1 paal en dus 2 parkeerplaatsen. Tussen 18:00 en 19:00 worden de auto's er neergezet en blijven tot de volgende morgen 07:00 staan, niemand die er wat aan doet!
@hier openen | 18-09-23 | 15:44: Als je het laad vermogen instelt op langzaam opladen kun je de hele nacht wel staan.. het is geen snellader . Die paaltjes doen max 11kw als je via de onboard omvormer het vermogen afknijpt naar naar 2,5 kw dan duurt het eindeloos eer dat bijvoorbeeld een 100 kwh auto bomvol is, niemand die dat verbiedt;) snelladers 50 kw en ultra laders 350 kw die doen het in uren en minuten maar die stomme stadspaaltjes zijn met de accus van nu eigenlijk alweer achterhaald.. dat was leuk in de begintijd met accutjes van 18kw en dan een uur laden maar nu is het ouderwets alweer.. snap ook niet steden die er nog in investeren en niet in snellaad perrons bij supermarkten waar je na een half uur weer weg bent..
@Johnweer | 18-09-23 | 14:28: Precies wat ik zeg laat hem langzamer laden dan staat ie langer te laden.. de laadsnelheid wordt aan boord van de auto ingesteld en niet op de laadpaal.
En ik dit artikel, waar ik het overigens wel aardig me eens ben, 'vergeet' te vermelden dat ons netwerk volstrekt ontoereikend is om < 10 jaar grote aantallen EVs van stroom te voorzien. Volgens mij bouw je een huis die te beginnen met de fundering.
Het doel is dat het gepeupel geen eigen auto meer kan betalen. De hogere middenklasse af en toe in een deelauto. Zo kan de elite ongestoord in hun luxe elektrische koets over de filevrije wegen zoeven.
En als het ze even meezit krijgen ze daar zoveel subsidie voor dat ze van de opbrengst minstens 1 maal per jaar een vliegvakantie kunnen bekostigen.
Mijn vrouw en ik hebben onlangs beide een andere auto gekocht vanwege gezinsuitbreiding. Omdat we zonnepanelen hebben heeft mijn vrouw een Opel Corsa-e gekocht, met een laadstation (allemaal eigen geld). Ik heb zelf een Volvo V60 gekocht, met benzinemotor. Heel leuk dat elektrisch rijden voor korte boodschappenritjes maar voor langere afstanden gewoon op brandstof aub. Een elektrische auto met grotere actieradius en wat meer luxe dan die Corsa is niet te betalen.
Wij zijn beide ingenieur bij bedrijven in de regio Eindhoven op locatie dus wij krijgen geen lease-auto om een beetje leuk elektronisch te rijden.
Gut o gut. Geld om een dikke auto te kopen, en eentje erbij. En klagen dat miep geen leaseauto krijgt...
@hamstr | 18-09-23 | 15:24: En ze zijn ook maar ING ipv ir
Wat een drakenbestaan zeg.. En ik had al zo een hekel aan eigen volk eerst Volvo rijders, met een obsessie voor de veiligheid van het eigen gezin.
@hamstr | 18-09-23 | 15:24: Voordeel van een leaseauto van de werkgever is dat het uit het bruto salaris gaat. Een eigen auto moet je geheel uit het netto salaris financieren en de reiskosten vergoeding is om te huilen.
Autorijden hoort ontspannend te werken, therapeutisch bijna.
Elektrisch rijden levert onnodige stress op.
Au contraire, hoe kom je erbij?
Het tegenover gestelde is het geval. die opmerking getuigt van onwetendheid
Voor de doorsnee werknemers is elk autobezit al duur in Nederland. Daarom zitten we hier inmiddels met het oudste wagenpark van Europa.
Zal dat te maken hebben met onze enorme hoeveelheid belasting?
Er zit belasting op de auto bij aankoop, btw er overheen, wegenbelasting, accijns op brandstof (+btw).
Als we het wagenpark afbouwen komt de BV. nederland ingevaar.
En ineens heb je het! Je laat die malotigheid met EV’s allemaal buiten je beleid en gaat investeren in een landelijk stevig en gratis toegankelijk OV-netwerk met verdubbeling van sporen en rijdend materieel! Moet makkelijk kunnen van een fractie van die 47 miljard euro per jaar die we gaan besparen.
EUREKA!!!
Ja, de overbevolking krijg je toch niet meer ongedaan. Zou alleen niet weten waarom je je er onder zou willen begeven.
Ik wil zelf weten hoe laat ik reis, met wie en waar ik precies vertrek en eindig.
Goed idee.. Maar helaas een "flaw" in jouw goede plan. Je hebt in Nederland helaas te maken met medereizigers. A-sociale medereizigers. Reizigers die roken, drinken, harde muziek draaien. Voeten op de bank. Zweters. Agressieve zwartrijders... Dus, ik blijk lekker in mijn auto.
@nsfl | 18-09-23 | 12:56: Om van A naar B te komen? Het OV verdient geen status aparte ten opzichte van het trottoir.
@mozaard | 18-09-23 | 12:59:
Ik wilde al 47 miljard investeringen in meer natuur en wandelpaadjes voorstellen. Alles één richting zodat je niet per ongeluk toch iemand tegen het lijf loopt tijdens de volgende lock-down, wanneer iedereen ineens 'er op uit' gaat.
Zie nog steeds de voordelen van zo'n stekkerauto niet. De aanschafprijs is te hoog voor wat je krijgt, je kan op één tankbeurt heel veel minder rijden, tanken duurt veel langer. Ga je met je stekkerbak op vakantie, dan navigeer je van pomp naar pomp en moet je de hele reis zorgvuldig plannen.
Ja maar kLiMaAT !!1!
Klopt. aanschafprijs van mijn auto in de elektrische variant was 10.000 hoger. En de wachttijd 8 maanden langer (dan de superschone diesel gt die ik heb). Daarnaast zou ik nog een extra elektra-groep in de meterkast moeten laten maken in de garage, en een laadpunt op onze opit. En de restwaarde van de E-versie na een aantal jaar is compleet onbekend omdat er nog geen referenties zijn. En dan op vakantie 4 keer 20 min stoppen om te laden. Nu gooi ik hem in Luxemburg vol en haal dan 1400 km..
Het is hipper dan verstandig.
Maar dat is het hele klimaatsprookje.
Haha echt kom uit je bubbel man. Ik rij nu een jaar in een (zelf aangeschafte) model 3 en het was de beste keuze die ik op auto vlak ooit heb gemaakt. Rij met gemaak 400km wat meer is dan de gemiddelde persoon zonder te stoppen zou moeten willen rijden. Naar Zuid Frankrijk op vakantie met de kinderen was nog nooit zo comfortabel. De auto rekent zelf uit waar je het beste weer kan opladen. Niet meer in de rijd voor een vieze pomp, afrekenen, stopplekje zoeken etc, maar gewoon naar de paal rijden, stekker er in en ff op je gemak 20 minuten pauze. Vrouw en kinderen voor 100e keer pissen, bifi worstje kopen en bakkie pleur om vervolgens weer op je gemak paar uur verder te rijden.
Als je het liefst 12u lang keihard door wil knallen met hooguit 1 tank en plaspauze tussendoor, dan is het niks nee, maar dat kan ik toch al 10 jaar niet meer.
Ik doe het niet vanuit een soort idealisme en weet dat litium batterijen ook gewoon kut zijn voor alles en iedereen, maar het is gewoon 10x chiller dan een benzine auto.
@Quantum Suicide | 18-09-23 | 13:04: Model 3.... tsja, dat soort mensen lijkt mij snel tevreden.
@Quantum Suicide | 18-09-23 | 13:04: Hier nog een Tesla bestuurder. Ook prive gekocht. Zeker geen Tesla fanboy, wel autoliefhebber.
Ik kan uit de praktijk alles wat QS stelt onderschrijven. Plus geïnvesteerd in self-driving. Wat een ontspannen manier van rijden op de snelweg.
En, zodadelijk om 14:00 is de Kwh-prijs: 0 cent. Dan slaat de lader thuis aan.
En dat is wel een ding: als je niet thuis op eigen oprit kunt laden, dan wordt het snel minder leuk.
@Quantum Suicide | 18-09-23 | 13:04: Zelfde hier, Recent een tweede 7 1/2 jaar oude model S gekocht. Rijdt super en tijdens het laden even wandelen of lunchen of avondeten. Maar ja, niet in staat om 8 uur lang met 120 kmh te blijven rijden. Enige dat me stoort is dat om de 15 sec aan het stuur te moeten trekken. Vergeet ik af en toe en na 3 keer is het vloeken, moet ik weer een parkeerplaats aandoen.
@Quantum Suicide | 18-09-23 | 13:04: hear, hear.
Ik zie ook geen voordelen voor mijzelf. Die electro mensen kunnen wel altijd lekker over die pauzes praten. Maar ik ga meestal pissen en prop een broodje naar binnen. Ik ga echt niet een half uur allemaal aankopen doen en pauze houden. Ik tank elke 900km in 30s. Dat is gewoon fijn en dan rijd je ook alsof je het al hebt betaald. Ik zie echt zóveel elektrische autos achter vrachtwagens hangen. Autos die in 5 sec 120 kunnen rijden, maar blijkbaar maakt dat ding je bewust dat het heel duur per kilometer is en ga je liever achter een vrachtwagen hangen. Maar het ziet er niet uit. Alsof je je vechthond op een vegetarisch dieet zet.
@Middensteun | 18-09-23 | 13:52:
Tanken in 30 seconden? Dat lukt mij alleen als ik geen geld op zak heb en dus zo snel mogelijk moet wegwezen.
@Middensteun | 18-09-23 | 13:52: als je met 2 kinderen en een vrouw die net niet incontinent lijkt gaat rijden, dan moet je minimaal elke 2 uur stoppen. Als ik hem dan aan een snellader hang is hij na 10 a 15 minuten vol genoeg om weer net zolang verder te rijden. Dat is bijna net zolang als mijn vrouw en dochter kwijt zijn aan het hele sanitaire ritueel. Ik hoef ook niet achter vrachtwagens te hangen. Echt, de cognitieve dissonantie is niet meer bij early adapter EV rijders die alle ongemakken proberen goed te praten, maar bij de verstokte haters die allerlei fabeltjes in stand blijven houden die al lang niet meer kloppen. Maar prima joh als jij 900km zonder te knipperen kan rijden en dat chill vindt en niet zoals ik in de afgelopen jaar eindeloos veel ellende hebt met je traditionele auto's. Helemaal prima.
@Quantum Suicide | 18-09-23 | 15:22:
Dus je raadt een ieder aan om bij een EV tevens gelijktijdig een 'net niet incontinent lijkende vrouw' aan te schaffen?
@Johnweer | 18-09-23 | 13:59: Hij zegt ook "rijd je ook alsof je het al hebt betaald.". Met de nadruk op alsof....... Dus die 30 sec zou best eens kunnen kloppen.
@Quantum Suicide | 18-09-23 | 15:22: dat zijn prima argumenten, een gezin die altijd moet plassen. En ja hoe vaak ga je op vakantie? En het is goed voor je oren tegen het motorlawaai. Ik zie echt wel voordelen. Maar... persoonlijk vind ik het niet het verschil van alle andere uitvindingen die voorgangers uit zichzelf obsolete maakten. Denk aan van cd naar mp3 en van mp3 naar streamen. Of van naar de was met de hand doen naar een wasmachine. Als iets echt op bijna alle vlakken beter, goedkoper OF handiger is, dan gaat het vanzelf.
Rij hier comfortabel met mijn Alfa Romeo door het mooie Italië. Moet echt niet aan zo'n stekkerbak denken. Hier zou ik zoveel stress krijgen omdat er vrijwel geen oplaadpunten zijn. Nee, er gaat voorlopig om deze en andere redenen niets boven een benzine auto.
Het is ook ideaal. Je gooit ‘m binnen een paar minuten vol en je kan weer knallen.
De meeste stroom wordt opgewekt in kolen- en gascentrales.
Electrische auto s zijn dus nog lang niet groen
Voor een degelijk Hornbach-booraccuapparaat met 8 "cellen" is dat geen probleem, voor die rijdende Tesla-booraccuapparaten met 1600 cellen wel, levensduur circa 7 jaar(dan reeds terug naar 50%).
Succes met die domme "transitie", in Duitsland moeten ze nog 25 jaar op bruinkoolturfcentrales rijden, Mutti heeft daar alle moderne kerncentrales dichtgegooid.... hup Jetten met je mini-Borsele.
Ik ben de overheid nog dankbaar voor hun ondoordachte subsidieregel op hybride autos. Ik heb jaren lang voor 0€ gereden. Hoe?
1: de aanschaf kon 3 maal van de vennootschapsbelasting worden afgetrokken (mia, kia en gewone investerings aftrek)
2: geen wegenbelasting, geen bijtelling
3: er een 2de zakelijke auto bij gekocht (Porsche Panamera) die alleen zakelijk gereden. Privekilometers gemaakt met de Metsubsidie. Zo een bijtelling van 45.000€ per jaar bespaard.
4: De Metsubsidie na 4 jaar aan privé verkocht voor boekwaarde en een jaar voor marktwaarde aan een derde. Leuke winst.
Ik wacht met smart op een nieuwe regeling. Als je het een beetje uitdoktert houd je er netto zelfs leuk aan over.
Waarom wordt u geen minister van financien?
En natuurlijk zo trots als een hond met zeven lullen met deze uitvinding.
@small_town_dad | 18-09-23 | 12:53: voor dat salaris? Pay peanuts, get monkeys.
Richers gonna be richer
Poorers gonna be poorer
Gefeliciteerd met uw rijkdom. Niet dat ik afgunstig ben (zou niet weten wat ik met een auto moet), maar kloppen doet het niet natuurlijk. En al dat uitventen van het bezit, wat brengt dat u, zo vraag ik me af.
@loekdeleeuw | 18-09-23 | 12:55: ik wel! Als onze overheid zulke domme dingen verzint, schaam ik me niet daar gebruik van te maken.
@mozaard | 18-09-23 | 12:57: Ik vind ook dat het van geen meter klopt. De regels zijn de waanzin ten top. ik wil hier met name de domheid van de overheid en haar energiebeleid uitventen
@Sieg Hein | 18-09-23 | 12:57: Alles volgens de regels. Zo heb ik een vennootschap in Belgie opgericht om mijn omzet en kosten te spreiden. Auto is in Belgie goedkoper, kantoor ook. Doe in beide landen aangifte en scheelt duizenden euro's aan belasting. Vrij verkeer van werk en mensen, een van de goede dingen in de EU en ik snap werkelijk niet dat zo weinig mensen dat doen. Wel steeds meer.
@Sieg Hein | 18-09-23 | 12:59: Zodra u in uw opzichtige bolide stapt vent u uw bezit uit. Dat bedoel ik. Geeft het een superieur gevoel? Een gevoel van vrijheid dat u anders ontbeert? Ik ben op zoek naar de meerwaarde van uw bezit en ben benieuwd daarnaar.
@Sieg Hein | 18-09-23 | 12:57: Dit is geen gebruik maken, maar misbruik maken en dat is niet slim maar gewoon schofterig en laat zien wat voor een persoon je bent.
@loekdeleeuw | 18-09-23 | 13:09: Waar zit het misbruik dan? Ik daag u uit om een accountant te vinden die het met u eens is. De regels zijn krom, maar dat betekent niet dat je ze niet zo optimaal mogelijk mag benutten. Mensen als Sieg dragen al zware lasten en doen vaak meer voor de economie dan eenvoudige mensen met hun kuddeauto's.
@loekdeleeuw | 18-09-23 | 13:09: nee, de overheid is schofterig om miljarden gemeenschapsgeld voor dit soort linkse hobby’s over de balk te gooien. Zo kan ik het de gemiddelde asieleiser niet kwalijk nemen dat hij hiernaartoe komt voor gratis huis, gratis Miele, gratis uitkering en gratis fietsreparatie Ik ben daarentegen witheet op de overheid die dat allemaal fasciliteert.
@small_town_dad | 18-09-23 | 13:14: hear hear!
@Sieg Hein | 18-09-23 | 13:22: Precies, zo is het.
Elektrisch rijden hoort ook op de kermis.
De bedrijven en de rijke kak is voorzien van dikke vette elektrische auto's met heel veel subsidie en nu kan jan met de pet de goedkope rommel kopen.
Dat is het beleid geweest van de VVD(Volk Val Dood), de kak van D66 en nog twee leugenachtige meelopers.
De ene smerige leugen naar de andere smerige leugen en nu gaan ze ons van alles beloven, vergeet het maar, n.l. het zijn en blijven smerige leugenaars en ook de partijen GL/PVDAdel horen daar ook bij.
Tot voor kort reden zelfs onze ministers niet elektrisch. Benieuwd hoeveel dat nu wel doen.
Geen. Want de beveiliging vindt dat onverantwoord. Dus dat gaat ook niet veranderen voorlopig.
@B75sinds2007 | 18-09-23 | 12:48: Dan zou ik maar snel een toontje lager zingen als kabinet.
www.geenstijl.nl/5172174/raad-de-mili...
Onze MinFin nog even niet.
Omgekeerde wereld: de werkende onder- en middenklasse (zonder stekkerauto van de zaak) financieren de groene hobby’s van de heer Rutte.
Dat geldt voor wel meer zaken: massa-immigratie, klimaatgekte, EU-bemoeizucht. De rijkere Nederlander merkt daar weinig van of kan het prima betalen. De financieel minderbedeelden plukken echter de zure vruchten en moeten er nog dik voor betalen ook.
Zie hier de enorme onvrede onder de bevolking en de electorale aardverschuiving die we op 22 november kunnen verwachten.
@Wayfaring stranger | 18-09-23 | 12:50: Leuk dat u dat noemt. Ik kan - omwille van een grotere gelijk(waardig)heid in de maatschappij - het alleen maar toejuichen dat de (relatieve) armoede nu eens niet louter en allenig beperkt blijft tot de onderklasse. Daarvan werd vaak gesteld dat deze het ws. aan zichzelf te danken had. Blij dat de middenklasse nu ook tot inzicht komt.
Deze zin van Struikrover zegt eigenlijk al alles :
""gaat de gewone burger zichzelf echt niet in de schulden steken om zelfverzonnen klimaatdoelen te halen. ""
Vooral dat ''zelfverzonnen klimaatdoelen'' moet 1 van de speerpunten worden straks in de (TV) debatten, eens kijken HOE snel D66 en GL bergafwaarts gaan in de peilingen en dat GL daarmee ook de PVDA naar beneden trekt is mooi meegenomen, want the Horror als we straks Timmerfrans als premier krijgen.
Goede tip voor partijen als de PVV, FvD enz : gebruik die 40 miljard van dat z.g. klimaatfonds maar om de brandstofprijzen (en die van Gas en Licht naar beneden te krijgen, het gewone volk zal jullie dankbaar zijn.
"gebruik die 40 miljard van dat z.g. klimaatfonds maar om de brandstofprijzen"
Gebruik het geld voor de brandweer maar voor extra benzine en lucifers.
@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:50: Top comment!
Ik zou best een eauto willen hebben. Een Zoe of een Eup is al voldoende, ook zonder die 2950 korting zou ik die zomaar zelf kunnen betalen. Er is maar èèn ding wat mij er van weerhoudt en dat is het feit dat ik niet op eigen terrein, met eigen zonnepanelen op kan laden.
De dichtsbijzijnde openbare laadpaal is tien minuten lopen en dat kunnen mijn benen niet meer, zelfs niet in de zomer. En ook al zou de gemeente een laadpaal installeren hier voor de deur dan laad ik nog niet op eigen zonnestroom.
Als we daar een oplossing voor kunnen bedenken doe ik mee.
Het zou al schelen als de tarieven bij de laadpaal vergelijkbaar zijn met wat je thuis betaalt.
Battery swap is een stuk handiger.
@Muxje | 18-09-23 | 12:40: Nu begrijp ik ineens wat al die groene naar beneden bungelende snoeren zijn aan de flatgebouwen hier!
Eenvoudige oplossing, de gemeente moet niet zo moeilijk doen.
Gewoon een kabel over de stoep mogen leggen met een bedekking erover.
Of een goot mogen leggen in de stoep ( wel op een goede manier natuurlijk ) waar die kabel in kan.
Maar ja, gemeente en meewerken aan dat soort ideeen.......
@helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 14:03: En dan constant ruzie omdat iemand anders op "jouw" plek geparkeerd staat.
@__dictatuur | 18-09-23 | 14:20: Tja, dat is wel een probleem ja. Maar zou b.v. op te lossen zijn als de gemeente dan ook zo'n bordje neerzet waar een kenteken op staat. Kom ik af en toe tegen, geen idee waar dat precies voor is. Feit blijft dat de gemeente eens moet gaan meedenken i.p.v. tegenwerken. Doen ze hier ook. Tegenwerken bedoel ik.
@helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 15:23: Die gereserveerde parkeerplaatsen zijn voor gehandicapten, zodat ze dichter bij huis kunnen parkeren. Opeens is de hele bevolking gehandicapt: www.geenstijl.nl/5157538/invalide-par...
@W_F | 18-09-23 | 16:28: Nu, als toch de hele bevolking zo'n plaats krijgt, kan dat toch ook voor een elektrische auto voor de deur? En ik begreep dat @pollens niet goed kan lopen, twee vliegen in een klap. Nu alleen de gemeente nog meekrijgen, dat zal een probleem zijn.
Ik trek net een plastic zakje met 6 bamboe roerstaafjes voor mijn verf. Ze zijn in China gemaakt. Hoe zit dit met de co2?
Klimaatpolitiek gaat helemaal niet over haalbaarheid, anders begin je daar, waar de vervuiling het grootst is: China, India en landen in Zuid-Amerika. Het doel is dus niet om de planeet te "redden" (as if...), maar om door middel van erfzonde en bijbehorende aflaat welvaart en verworvenheden af te romen in de westerse samenleving.
Hear hear!
Heb in april een nieuwe auto gekocht.
Bewust gekozen voor een full hybrid.
Waarom?
Partner rijdt voor de zaak elektrisch.
Wat een gescheld en gevloek: is het niet dat er veel minder km meegereden kunnen worden dan voorspeld (zeker als het koud is) dan het gezever over het laden.
Laden mogen we niet voor het huis want dan loopt de kabel over de stoep.
Ook niet met een (rubber) kabelmat/kabelbrug over de kabel.
Laden tegenover ons huis mogen we niet wat de laadpaal is geconfisqueerd door een taxirijder en eega.
Klagen levert een bon voor racisme op.
Mwah, dus dan maar een full hybrid (ondanks het hoge prijskaartje en zonder subsidie).
Ik moet er niet aan denken dat je voor een elektrische koets in 2025 wegenbelasting moet gaan betalen: die dingen zijn nl.loeizwaar.
V.w.b. je laatste zin, dat is pas rechtvaardig, want ook een Tesla maakt gebruik van de weg, op wat voor energie hij ook rijdt..... daarvoor betalen wij WBL, om de wegen te onderhouden en nieuwe wegen aanleggen, waarom zou een elektrische auto minder hoeven te betalen??
Ik ben uit armoede na 20 jaar dieselrijden nu weer overgestapt op een benzineauto... vooral de lage WBL trok mij aan (34 euro p/mnd), auto zit in de klasse 951/1050... voor mijn dieseltje moest ik incl. de fijnstof-toeslag bijna 90 euro p/m betalen, ik ben dus voor afschaffen van de WBL, als alle brandstoffen per 1 jan 2024 20ct duurder worden..... koop ik weer snel een betrouwbaar dieseltje.
Paupers zonder oprit zou ook verboden moeten worden full electric te rijden. Slechts indien een koper beschikt over eigen laadpaal en zonnepanelen subsidie verstrekken. Geen eigen laadpaal en zonnepanelen? Dan een toeslag van 2950 op uw auto omdat u de overheid laat opdraaien voor het realiseren van uw laadopties.
@BoerKoekoek | 18-09-23 | 13:02: Helemaal mee eens. Zo heb ik zelf jarenlang gepredikt, dat de linkerbaan op de snelweg gereserveerd moet worden voor leaseauto's > 50 k
@BoerKoekoek | 18-09-23 | 13:02: laten wij nu wel genoeg zonnepanelen hebben én een laadunit.
Mijn partner wil dat ding best aan de gemeentepaal laden maar ja die is geconfisqueerd.
Die auto is van de baas(=Overheid)) opladen wordt betaald door de belastingbetaler.
@De Literator | 18-09-23 | 13:55: een leaserijder kan immers zelf geen auto betalen van >50 k dys heeft recht op dit privilege?
Ach stumperd ....
Waterstof hoor je niemand over terwijl dat de echte oplossing is.
Ik vind het dubieus.
Waterstof is nog niet voor het grote publiek/personenwagebs beschikbaar.
@MK27 | 18-09-23 | 12:38:
En waarom niet?
Zo succesvol dat alle waterstofstations in Denemarken dicht gaan.
We hebben nog veel te weinig energie-overschot om waterstof op grote schaal rendabel op te wekken. De voertuigen zijn ook nog steeds erg duur, zowel in aanschaf als in gebruik.
@Muxje | 18-09-23 | 12:42: Genoeg energie bij DE Bron. Tenminste om een factuur te sturen voor "teveel" energie uit je zonnepaneel
Alles wat met subsidies overeind moet worden gehouden heeft eigenlijk geen bestaansrecht.
Dan kunnen we het overgrote deel van de maatschappij opdoeken: toeslagen en gebonden budgetten zijn nl.ook subsidies.
JUIST
@MK27 | 18-09-23 | 12:39: Daarmee doek je niet de maatschappij zélf op. Je verandert wel de heersende cultuur.
@MK27 | 18-09-23 | 12:39: Inderdaad. Dat zouden we moeten doen.
En al zouden ze morgen alle EV’s kado geven, dan nog is het niet haalbaar.
Het net is er nog lang niet klaar voor en heel veel mensen hebben geen plek thuis om op te laden en publieke laadstations moeten er nog duizenden komen.
Maar hé! Altijd leuk als idealisten met hetzelfde doel elkaar tegenspreken.
Nog één keer!
Het-is-(nog)-niet-haalbaar en ook niet betaalbaar.
Het gaat te snel, maar ik weet, je moet ergens beginnen, maar voor nu is het te groot en te snel.
Kap met drammen en doorprakken.
Wees gewoon eerlijk en realistisch.
Precies. Maar neemt niet weg dat wij hier inmiddels al jaren elektrisch rijden. Maar dat gedram van die klimaatwappies......
Helaas valt er niets aan te doen, zij hebben n.l. altijd gelijk om de een of andere reden. En als je het er niet mee eens bent vallen ze je in de rede als je geluk hebt, en vallen ze je aan als je pech hebt.
De stekkerbak is al genoeg gesubsidieerd, waar enkel het rijke deel van de bevolking royaal van heeft kunnen profiteren. Fucking onzin om een inferieure techniek met door de staat betaalde kunstgrepen aan de man te brengen. De prachtige Europese autoindustrie wordt de nek omgedraaid voor een droom van wereldvreemde deugers die alleen maar de Europese afhankelijkheid van China zal vergroten.
Ik denk dat er meerdere modellen op de markt zijn die stukken beter zijn dan een ICE. Rij sinds een maand in een EV en wil niet meer anders.
En wat dan met de extra belasting die ooit ook gaat komen? Zo betaal je de subsidie wel zelf terug natuurlijk.
www.hln.be/auto/eigenaars-van-elektri...
Ik heb er over nagedacht maar een elektrische auto gaat het niet worden.
Ik moet wel eens zware dingen halen zoals split, aarde, tegels, balen hooi etc.
Dat gaat niet lukken, een grote tandemasser trekken met van die zware spullen.
En een boot van 5 meter lengte uit het water halen ook niet.
Je kunt bijv een Range Rover houden voor die klussen, en evt voor de caravan. En dan doordeweek elektrisch als je niets moet trekken, voor boodschappen? Dat zie ik hier in de buurt meestal. Met voldoende extra eigen zonnepanelen is die elektrische bak ook niet duur meer.
Volgens de specs moet mijn EV 2000kg kunnen trekken. Zelf nog nooit geprobeerd.. weet niet of dat genoeg is?
@small_town_dad | 18-09-23 | 12:37: waar ik nu in rij kan dat trekken. Misschien dat ik een 45 km wagentje erbij neem. Wij rijden niet zo ver meer dagelijks.
@PockyMaster | 18-09-23 | 12:46: denk dat het gewicht is dat wettelijk is toegestaan. Wil niet zeggen dat de auto dat echt kan trekken.
@RadioControleDienst | 18-09-23 | 13:16: met het grootste trekgewicht
1 | BMW iX: 2.500 kg
2 | Tesla Model X: 2.268 kg
3 | Volvo EX90: 2.200 kg
4 | Polestar 3: 2.200 kg
5 | NIO ET7/EL7: 2.000 kg
6 | BMW i7: 2.000 kg
7 | Audi Q8 e-tron: 1.800 kg
8 | Mercedes EQC/EQE SUV/EQS SUV: 1.800 kg
9 | Volvo XC40/C40 Recharge Pure Electric: 1.800 kg
10 | Tesla Model Y: 1.600 kg
Ik heb de Nio Et7
"maatregelen waar we echt wat aan hebben: aankoopsubsidie omhoog, motorrijtuigenbelasting van tafel"
Die maatregelen zijn korte termijn, zodra echt veel mensen die auto hebben, moet dat weer afgeschaft omdat het anders onbetaalbaar voor de overheid wordt, precies wat om die reden nu immers al gebeurt. En dan wordt elektrisch rijden dus weer simpelweg te duur.
Tenzij onze overheid eens wat minder spilziek wordt... we doen altijd maar net alsof het normaal is om alles te belasten.
Dat hoeft niet onbetaalbaar te worden, men kan ook andere uitgaven schrappen. Dit is juist het hele probleem met overheidsuitgaven: niet de vraag willen stellen of de uitgave überhaupt nodig is. Je kan het ook bekostigen door afschaffen vam NPO oid, maar die keuze wordt niet gemaakt.
@Ikdoemisschienmee | 18-09-23 | 12:36: Afschaffen NPO steun ik (zijn we wel ON kwijt helaas)... stop maar met die onzinnige klimaat miljarden uit te geven (of reserveren), daarmee zou je heel wat leuke dingen voor in de plaats kunnen doen voor de gewone man/vrouw.
PvdA kiezers kunnen op weinig medelijden rekenen van Groen links van de Arbeid, aanschaffen die E-auto en snel een beetje.
Nee Struikrover, Nieuwsuur waarschuwt niet... Nieuwsuur gooit gewoon een steentje in het water, zodat de subsidies weer verhoogd kunnen worden. De groene droom MOET doorgaan. Jan met de korte achternaam krijgt te rekening gepresenteerd.
Het produceren van e auto's is 70% meer vervuilend dan een auto op fossiele brandstof. Bij gebruik is de uitstoot van een e auto is weliswaar vrijwel nihil (maar gebruikt ook remblokken en smeermiddelen en andere disposables) en elektriciteit groeit niet aan de bomen. Ook daar moet een infra voor aangelegd worden wat belastend is. Alle vormen van subsidiëring zou ik onmiddellijk afschaffen want het geeft een ongelijk speelveld en vertekend beeld.
De ontmanteling, sloop en recycling is ook vervuilender dan van oude diesels.
Richard Feynman: Nature can not be fooled
In de randstad raakt alles verstopt en dat komt omdat daar de bevolking teveel toeneemt. Dat had destijds opgevangen moeten worden door een goed OV door je van A naar B te verplaatsen. Maar zolang mensen individualistisch blijven ingesteld op voorkeur eigen vervoer houdt die verstopping niet op.
Dat die mensen liever eigen vervoer willen vind ik niet zo heel vreemd: de treinen zijn momenteel erg ranzig, ruiken zelfs al in de Eerste klas naar verschraald bier en meurt naar rare kruiden of goedkoop eten. In die Eerste klas zit het vol brutale "jongeren" die helemaal geen vervoerbewijs hebben voor die Eerste klas en dat levert heftige taferelen op met conducteurs die daar geregeld de dupe van worden...
In de tweede klas barst het van "jongeren" die helemaal niet zijn ingecheckt en moeiteloos in stations behendig door poortjes heen springen of meeglippen wanneer u het poortje passeert. Pas nog meegemaakt overigens bij een metro...
De trein en OV is daardoor geen gezellig en leuk alternatief meer en dat jaagt nog meer mensen de auto in....
Hoe krijgen we het OV weer aantrekkelijk om mee te reizen is dan de vraag?
1. Schone treinen en goedbetaalde schoonmakers
2. Scherpere controle bij de poortjes en meer inzet licht bewapend personeel
3. Scherpere controle door beveiligingspersoneel in trein i.p.v. door conducteurs, conducteurs zijn dan host en regelen trein.
4. Doordat OV dan weer aantrekkelijker wordt kan de verstopping in Randstad afnemen, door meer betalende reizigers en langere treinen kan de verstopping worden tegengegaan.
Er zijn vast nog meer goede suggesties.
4 conducteurs op de trein met bodycam, geen poortjes meer maar gewoon kaartjes. En zero-tolerance. Geen kaartje = boete /eruit of politie.
Volgens mij zit het met de populariteit van het OV in de randstad wel goed; de treinen en metro zitten goed vol tijdens de spits. Beetje te vol op sommige trajecten.
@small_town_dad | 18-09-23 | 12:30: Eruit, terwijl hij rijdt bedoel je toch?
@small_town_dad | 18-09-23 | 12:30:
Zonder poortjes, dan heb je nog meer zwartrijders, niet te controleren.
@Muxje | 18-09-23 | 12:53:
Langere treinen in spits zijn in elk geval nodig. Spreiding reizigers kan natuurlijk niet. Iedereen wil in de avond gewoon thuis zijn wanneer mogelijk.
Het hele klimaatcircus is de hefboom waarmee men de sustainable goals van de VN wil halen. Voorlopig is het een groot fiasco. De rijken worden rijker en de armen (nee niet de armen in Nederland) maar elders in de wereld worden armen, verdreven uit hun woongebieden, milieu vervuild en biodiversiteit vernietigt.
Die 2950 euro heb ik verdomme nooit gehad, die pas later ingevoerd. ;(
Niet zeuren. Jij hebt al een Tesla en een zwembad.
Ik heb die € 2950 niet nodig, ik heb de overheid namelijk niet nodig om mijn hobby's te financieren.
Zo'n accuauto weegt best wel wat. Pak het prijslijstje van de wegenbelasting er bij en kijk eens wat je per maand kwijt bent...
1365kg was mijn vorige benzine auto, 1246kg is zijn opvolger de elektrische, ik kijk met een gerust hart uit naar 2025. BEV wegenbelasting met 70% korting;)
Dat gaat niet, want een parameter van wegenbelasting is brandstof. En voor elektrische auto's is er nog geen wegenbelasting.
Kom van een hybrid diesel vandaag, die was ook niet erg licht en mocht je flink aftikken. Eerste paar maanden dat ik de auto had was het gewicht van de batterij nog vrijgesteld van wegenbelasting. Maar zoals altijd met deze overheid...
@Smoelensmid | 18-09-23 | 12:26: Tja wat is de range van dat ding 25 km? Al die andere elektrieke BMW's gaan richting de 2000 kg of er overheen.
Bedankt dat jullie mijn elektrische auto hebben gefinancierd.
Oh nee, die heb ik particulier gekocht, omdat ik met een hoop zonnepanelen en een fijne oprit vrijwel gratis kan rijden. Inmiddels in 6 maanden tijd al 2K aan brandstofkosten gespaard. Ik schrik mij kapot als ik benzine moet tanken in onze tweede auto
U behoort niet tot die 80%
Hier idem , kun je nagaan wat hier vanaf november 2013 tien jaren lang alweer al "verdiend" is iedere kwh die de auto in gaat gaat 5x in waarde omhoog weggestreept tegen de uitgespaarde peperdure benzine.. die zonnepanelen hebben zich in drie jaar terug verdiend.
@Smoelensmid | 18-09-23 | 12:30: Daar kun je een leuk zwembad voor laten graven, me dunkt! Ik gun dat iedereen en u bovenal!
Telkens als ik de freemantle highway zie. Moet ik denken aan de parkeergarage onder de Stopera vol met elektrische auto’s. Zal de waanzin ooit zichzelf stoppen?
Zodra de Stopera compleet is afgefikt denk ik..
Onlangs op de Belgische radio werd verteld dat moderne diesels zeer schoon waren. Schoner dan benzine en gas auto’s. En de Belgische regering zou kijken of regels aangepast moeten worden met deze nieuwe kennis.
Wat gaat Nederland doen?
U hebt helemaal gelijk. Mijn moderne diesel was laatst voor de APK en dan krijg je ook te maken met de nieuwe, strengere deeltjesuitstootmeting. De limiet ligt op 1 miljoen deeltjes. Kom je daarboven, dan moet je maatregelen nemen. Mijn uitstoot was, geloof het of niet, slechts 3.000 deeltjes. Verdorie nog schoner dan een benzine-auto. Dus daar in Den Haag zitten gewoon sukkels, die geen ene moer verstand van de materie hebben. EU idem dito.
Natuurlijk zijn die schoner. Neem een kleine VW up van minder dan 1000kg met een Dieselmotor die max 3 liter per uur verbruikt. Katalysator en fijnstoffilter. Hoe kan die viezer zijn dan een electrice SUV van 2000 kg. De stroom daarvoor moet ook worden opgewekt. Het ijzer voor het blik groeit niet aan de bomen en het kobalt voor de accus moet door negertjes uit gevaarlijke mijnen worden gedolven.
@Graeme Reaper3779 | 18-09-23 | 12:23:
Moderne diesels filteren zo goed dat ze vaak schonere lucht uitstoten dan dat ze opnemen in grote steden. Ze zuiveren daadwerkelijk de lucht. Daarnaast zijn ze ook nog eens veel efficiënter dan benzineauto's. Best bizar.
@TheProphet | 18-09-23 | 12:29: Dank u voor de aanvulling. Daarom ben ik ook zo boos op de overheid, want ze nemen lukraak maatregelen, die niet eens nodig zijn. Zet daar mensen met verstand van zaken neer, niet van de klaplopers en strebertjes die van de ene functie naar de andere functie hoppen.
Ik rij al 4 jaar als ZZP-er een gekochte e-Niro (4% bijtelling, geen MRB) en in januari komt er een Ioniq 6. Elektrisch rijden is heerlijk, ik wil nooit meer anders.
Maar verder is het inderdaad inmiddels gewoon duurder dan benzine aan het worden. Kan mij niet schelen, maar als je mensen wil laten overstappen moet je het echt anders aanpakken,
Helaas bestaat onze regering uit sukkels en onbenullen.
Wat weegt die Ioniq6? En wat ga je in 2026 aan MRB betalen?
Je gaat dus in januari 16% bijtelling tot 30.000 euro betalen en alles daarboven 22% en het wordt elk jaar verhoogt.
@marcoplarco | 18-09-23 | 12:23: 2000 kilo en geen idee. Maar het maakt mij niet uit, is een zakelijk gekochte auto en de kosten zijn aftrekbaar. Maar zoals ik zeg, ik had beter een benzine bak van 30K kunnen kopen. Het is dus echt gewoon een luxe aan het worden, elektrisch rijden.
@Clint Hardwood | 18-09-23 | 12:24: Klopt
Zo zie je wat er gebeurt zonder V I S I E
"gaat de gewone burger zichzelf echt niet in de schulden steken om zelfverzonnen klimaatdoelen te halen."
De aanhoudende (conservatief-rechtse) frame is dat klimaatdoelen halen een onzinnig, door de overheid verzonnen idee zou om de burger op onnodige kosten te jagen. Elke dag lees je dit frame in nieuwe topics vol aantijgingen. De overheid om het u lastig te maken! Klimaat? Onzin.
Of het gaat om windmolens, zonnepanelen, fossiele subsidies, elektrisch rijden, alles, alles dat neigt naar beleid voor duurzamer energieopwekking moet aangeklaagd, weggezet en belachelijk gemaakt worden en de grote hamvraag is, waarom? Ik denk: Omdat het hele idee van klimaatverandering niet eens als werkelijkheid wordt gezien maar als verzinsel door diezelfde overheid, of zelfs door de wetenschap of door links, de WEF, Soros, whatever.
Zie je die klimaatverandering voor wat het (toch echt) lijkt te zijn, namelijk een naderende ramp voor de wereld, met daaruit voortvloeiend een enorme economische schade, kostenposten, migratie en verlies van productie, voedsel en welzijn, een ramp die ook nog eens grotendeels te voorkomen is door nu effectief ander beleid te starten, dan wordt overheidsbeleid in die richting opeens een heel wat begrijpelijker verhaal. Een verhaal dat hier maar niet wil landen en de vraag is weer, waarom?
Wellicht omdat het einde van de maand halen toch als net iets urgenter wordt ervaren dan een apocalyps die misschien in de toekomst werkelijkheid wordt.
Overigens zie ik best wel argumenten voor een energietranssite, maar het moet wel kunnen. En je moet demense meekrijgen i.p.v. verketteren als klimaatontkenner.
Ga voor effectief ander beleid AJB zeuren bij de baas van China of India.
De vraag is niet of het klimaat veranderd, want ja, dat doet het. Al 4,5 miljard jaar. De vraag is hoelang het sprookje dat de mens ervoor verantwoordelijk is nog in stand gehouden kan worden, zodat de boze witte man met klimaat als alibi de rekening mag betalen van allerlei zinloze plannen en hobbies.
Omdat het klimaat al eeuwen verandert. Van ijstijden naar woestijnklimaat en andersom. Er stond een jaar geleden een foto van een top in Engeland. En een foto van 100 jaar geleden. Nul stijging zeespiegel. NUL. 10000 jaar geleden was er zelfs geen poolijs. Wat de natuur nu doet is terugslaan. Dus veel regen en wind om de vervuiling op te lossen. Er is nu een tendens naar warmer klimaat. Over 10.000 jaar zal het weer een ijstijd zijn. begin eens met opruimen van troep in oceanen en rivieren. En niet met het elektrificeren van alles zonder dat het stroomnet op orde is. Fossiele brandstof zal nog zeker 50 jaar essentieel zijn. Dat we beter met de aarde om moeten gaan is duidelijk. Maar niet met die plannen zoals Nederland het voorstelt. het is een druppel op een gloeiende plaat. Elektrisch rijden is niet per definitie beter en schoner. neem ook de winning mee, het afval van al die accus, brandgevaar en prijs. Een moderne diesel is tegenwoordig schoon. Maar ja liever rechts de schuld geven he.
Er is gewoon totaal geen basis voor al die doemscenario's. Men gooit deze als feiten op tafel maar zijn nergens op gebaseerd. Het enige wat als feit gepresenteerd zou mogen worden is dat klimaatverandering bestaat, maar wat de gevolgen zijn is gewoonweg niet te voorspellen.
Maar als je je grijze massa eens goed gebruikt zul je wellicht inzien dat al dat gedoempredik nergens op slaat en dat 95% van de groene industrie helemaal niet zo groen is, en dat er heel heel veel geld en macht verzameld wordt met als smoes 'het klimaat'. De hardste schreeuwers zijn vaak ook de grootste vervuilers!
@Duwbak_Linda | 18-09-23 | 12:25:
"En je moet demense meekrijgen?"
Je krijgt ze pas mee als het smeltwater over de drempel komt lopen. Ondertussen loopt de rekening "voor later" verder op. Ik vind "het moet wel kunnen" een slecht argument. Je bedoelt het moet wel een beetje leuk blijven allemaal en we moeten er niks voor hoeven inleveren op opgeven. Dat gaat uiteraard niet werken. Van de overheid verwacht ik beleid dat hier een helder pad voor uitzet.
Ik denk dat het deels komt doordat links de klimaatkwestie gekaapt heeft, en deze misbruikt om er allerlei andere zaken door te drukken: meer nivellering, meer geld naar arme landen, hogere lasten, minder vrijheden: het is een feest van linkse thema’s in koppelverkoop met de echte klimaatmaatregelen. Links lijkt het ook heeeeeeerlijk te vinden dat we straks niet meer kunnen vliegen, vlees eten, autorijden. Het wordt niet eens meer verkocht als een betreurenswaardig maar noodzakelijk kwaad, ze lijken zich er al op te verheugen. Tja, dan jaag je rechts (en de gewone man die het allemaal maar moet ondergaan) wel een beetje tegen je in het harnas.
Als rechtse bal meen ik dat we op 2 dingen in moeten zetten: laaghangend fruit, en win-win (om het in marketing speak te houden). Dus geen gekut op de vierkante millimeter, met peperdure of ingrijpende maatregelen die maar weinig klimaatwinst opleveren. Denk aan vliegen: de winst daar is zo klein en de impact zo groot dat je dat dus maar niet moet aanpakken, in elk geval nu nog even niet. Energie-intensieve bedrijven wegpesten helpt ook niet, die gaan gewoon ergens anders uitstoten.
Nee, kerncentrales bouwen, wind- en zonne-energie opwekken, en het stoomnet daarvoor geschikt maken, en dan op elektrificatie inzetten. We weten ongeveer wel hoe dat moet en wat dat gaat kosten. Doe dat met een stevige stimulans voor lokale bedrijven. Grote klimaatwinst en een kleinere afhankelijkheid voor onze energie van kutlandjes. Verder: een nationaal deltaplan voor isoleren. Ophouden met subsidies en discussies over huisbazen, start met een programma waar iedereen aanspraak op kan maken, en het grootste deel van de kosten vergoed kan krijgen. Kost wat maar het levert zat op.
"Of het gaat om windmolens, zonnepanelen, fossiele subsidies, elektrisch rijden, alles, alles dat neigt naar beleid voor duurzamer energieopwekking moet aangeklaagd, weggezet en belachelijk gemaakt worden en de grote hamvraag is, waarom?"
Omdat de economische logica op dit moment geen hout snijdt, het is nog niet efficiënt en onhaalbaar. Het is symboolpolitiek om een schuldgevoel weg te nemen en losgezongen van elke realiteit, wat bij dergelijke religieuze ideologieën helaas nooit enige belemmering is. Dat NL uitstoot omlaag moet procentueel is al waanzin, ongeacht waar je was moet het minder dus pech voor NL die al veel op aardgas zat, terwijl dat bij Duitsland een voordeel oplevert om daarover over te stappen.
Het maakt niet uit hoe leuk en urgent je "doel" ook is, als het de maatschappij gaat ontwrichten en (burger)oorlogen gaat veroorzaken door te snelle/dure routes haal je je doel toch niet.
@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:35:
Prima. Als ik moet kiezen tussen armoede en de-industrialisatie nu, of mogelijk ooit ergens verzwolgen te worden door smeltwater, then I'll take my chances.
Je kunt met wetten en beleid techniek en innovatie wel stimuleren, maar niet dwingen
Wellicht omdat klimaat als een extreme godsdienst wordt gepraktiseerd en elk ander geluid of nuance wordt bevochten alsof het heidenen zijn. Wellicht omdat de media vuistdiep in de klimaatkerk zit en elke gelegenheid aangrijpt om weer een klimaat-gezang op te zetten. Klimaatgekte wordt vermarkt als 'natuur vriendelijk en groen' terwijl vele maatregelen bijzonder ongunstig zijn voor natuur en milieu. Biomassa centrales? Hele weilanden onder de zonnepanelen? De molens in de zee? Warmtepompen? Iedereen een dikke accu?...
@TheProphet | 18-09-23 | 12:34:
Kan wel een beetje voorspellen hoe het zal gaan. De mensen gaan naar elkaar wijzen, jij eerst. Dat is nu al zo. Ze gaan ontkennen dat er iets schuift. Ze gaan vervolgens, als blijkt dat er toch iets schuift, elkaar de schuld geven. Daarna gaan de mensen wat er over is aan fossiel, voor zichzelf opeisen. Grondstoffen, energie, olie en gas. Landen gaan elkaar de tent uitvechten voor de laatste druppels olie. Machtsblokken gaan elkaar bestrijden voor de laatste goede plekjes. Het laatste wat er gaat gebeuren, is gezamenlijk, internationaal en effectief beleid uitvoeren dat deze ramp kan tegengaan. Pas als het ruim te laat is, (4 a 5 graden erbij, zware ellende) gaat men in beweging komen.
Maar nu gaat men eerst ontkennen, afzwakken, elkaar aanwijzen, eigen aandeel wegcijferen, lulkoek ophangen over "klimaat verandert altijd al" en meer van die vertragingen. En men kiest voor een kleine besparing nu, om de rekening later tiendubbel te moeten betalen. Zooo is de mensch.
“…grote hamvraag is, waarom?”
Omdat we hard op weg zijn betrouwbare energie in te ruilen voor energiebronnen die aantoonbaar minder betrouwbaar zijn. Om over de aanslag op dat klimaat van je tijdens de productie van al dat ‘groene’ moois nog maar te zwijgen. Een productie die alleen nog maar verder zal gaan pieken waardoor we de afkoeling op huppeldepup zoveel achter de komma niet zullen gaan halen zodat jij weer kan zeiken dat we nog meer ineffectieve maatregelen moeten nemen. Maar jij bent van de lijn: we moeten IETS doen. En dat valt me tegen van een wetenschapper.
@Muxje | 18-09-23 | 12:35:
Mee eens, behalve voor vliegen.
Vliegen is gewoon geen efficiente manier van transport en je maakt elke transitie/klimaatmaatregel onrechtvaardig.
@Duwbak_Linda | 18-09-23 | 12:25:
"Wellicht omdat het einde van de maand halen toch als net iets urgenter wordt ervaren dan een apocalyps die misschien in de toekomst werkelijkheid wordt."
Het is meer dan dat. Het is volledig behoud van alle luxe, geen enkele concessie willen doen, behoud van alles, ten koste van inderdaad, een mogelijk behoud van een zekere basiswelvaart en bestaanszekerheid (daar is tie) voor de toekomst.
Klimaat is voor de mensen iets wat je niet voelt, ziet of ervaart en daarom te abstract totdat het voelbaar, zichtbaar en merkbaar wordt. Dan is het helaas te laat voor effectief beleid.
@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:45:
Arme landen zijn vervuilender en dragen minder bij aan innovatie. Ik wil niet in een arm land gaan leven omdat dat *mogelijk* het smeltwater net buiten de drempel van mijn huis gaat houden. Ik heb geen zin om verder als een arme Rus te moeten leven van mijn moestuintje terwijl de stroom continu uitvalt, in de hoop op een iets betere uitkomst (volgens de huidige modellen). Je vraagt het onmogelijke. Zelfs Jezus kon mensen al niet aansporen hun bezittingen op te geven voor het Koninkrijk Gods. Zoek een tussenweg. Of blijf tegen de muur beuken.
@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:45:
Vindt je 35 miljard stukslaan op heel misschien eventueel met een beetje geluk 0,0000036 graad ‘afkoeling’ effectief beleid? Zonder enkele garantie welteverstaan.
We hebben nu eenmaal een (wereld)economie die draait op olie (en kolen). Dat kun je niet in een paar jaar veranderen. Volgens mij hebben die A-12 plakkers geen idee welke consequenties hun eisen hebben als we daar gehoor aan geven.
@omgponies | 18-09-23 | 12:42: Vliegen levert maar 3% van de CO2-uitstoot op en draagt 5% aan de opwarming bij. Dat is de winst als je AL het vliegverkeer stopt. Met veel hangen en wurgen, het schrappen van vluchten binnen Europa en ontmoedigen van langere afstanden kunnen we daar misschien 2% van af snoepen. Dat weegt absoluut niet op tegen de negatieve effecten, om nog maar te zwijgen van de weerstand die het oproept. Dat is ook weer zo’n links dingetje: die geloven dat verandering een doel op zich is, en dus ook dat verandering gemakkelijk te verkopen is. Niets is minder waar.
@Duwbak_Linda | 18-09-23 | 13:02:
"Volgens mij hebben die A-12 plakkers geen idee"
Dat denk ik wel. De meesten hebben allang bedacht dat het huidige welvaartsniveau met alle bijbehorende luxe niet houdbaar zal zijn. En bereid daarvoor in te leveren. Tenzij uiteraard wat zij willen besparen, door een andere slimmerd wordt opgeslurpt, omdat die er niks mee heeft. En daarom eisen ze actie van de overheid. Wat een prima zaak is.
Het is eigenlijk heel eenvoudig: Of nu inleveren of later 10x zo veel. Voorlopig kiezen demense voor nu niks inleveren. (Dus later 10x zoveel).
Tsja, waarom....
Waarschijnlijk omdat de burger het na jarenlang op allerlei gebieden door die overheid te zijn gemanipuleerd, gekoeioneerd, wanbestuurd en geregeld voorgelogen het vertrouwen helemaal kwijt is en begrijpelijk de kont tegen de krib gooit.
En daarom krijgen de regeringspartijen op 22 november een flinke afstraffing ten faveure van de nieuwkomers BBB en de partij van Omtzigt.
Gaat dat überhaupt een verandering betekenen? Waarschijnlijk niet, want de wereld is veel groter dan het kleine Nederland en elders hebben ze, op een enkele uitzondering na, nog veel meer de pest aan hun bestuursmaffia dan bij ons en is het milieu een begrip waar men nog nooit van heeft gehoord.
En daar staan we dan met onze mooie plannen en (voorgenomen) maatregelen terwijl in China de zoveelste kolencentrale wordt geopend.
@Here's Freddy | 18-09-23 | 13:15:
Iedereen heeft het altijd over China en de kolencentrales als het grote voorbeeld waarom alles toch maar zinloos is.
www.scientificamerican.com/environmen...
"Nearly half of the world's low-carbon spending took place in China, according to a recent analysis from market research firm BloombergNEF. The country spent $546 billion in 2022 on investments that included solar and wind energy, electric vehicles and batteries.
That is nearly four times the amount of U.S. investments, which totaled $141 billion. The European Union was second to China with $180 billion in clean energy investments."
China loopt ver, heel ver voorop in investeringen in nieuwe infrastructuur. Maar heeft ook een nijpend energieprobleem voor nu. Kijk eens wat verder dan de Arnout Jaspersen van deze wereld. En wat het met China is: Ze krijgen het ook in no time voor elkaar. Hier spenderen we eerst 20 jaar aan polderen.
@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 13:12:
Ach hou op met me. Die verwende zevenvinkers zouden al in tranen uitbarsten als hun mobieltje zou worden afgepakt, of als ze niet meer naar verre landen kunnen reizen. Nee, het is vooral de ander die moet inleveren en zich moet aanpassen. Het is de ander die niet meer mag vliegen. Zoals wel vaker bij marxistische stromingen wordt het geheel door afgunst gedreven.
Nogmaals, als je voorspelling van het tienvoudige aan ellende het enige is dat jij en overige strijders te bieden hebben, dan zie ik het duister in. Ik wil in ieder geval niet terug naar een tijd van voor de industrialisatie, toen de lucht nog schoon was en het leven nog puur. Nein danke.
@Duwbak_Linda | 18-09-23 | 13:33:
"Ik wil in ieder geval niet terug naar een tijd van voor de industrialisatie"
Alsof dat het enige alternatief is! En dan nog: Met niets doen gaan we daar nog sneller naartoe, dat pre-industriele tijdperk. Lees eens iets leuk over "tipping points".
@Muxje | 18-09-23 | 13:04:
Per vliegtuig is een waanzinnige vervuiling, een jet turbine is gewoon een ICE zonder gefilterde uitstoot, bij diesel kijken we ook niet alleen naar CO2.
Als je het over duurzaam hebt, begin je bij zuinig en dat is vliegen niet. Daar kritisch op zijn is niet links maar realistisch. Voor minder zijn mensen hun diesel uitgejaagd.
Het gaat financieel ook niet zo goed met de middeninkomens, die inmiddels vaak hun spaarpot aanspreken om nog rond te komen, of de noodzakelijke investeringen doen om de energierekening nog enigszins betaalbaar te houden. Dan zit een investering in een elektrische auto - die duur in aanschaf is maar goedkoop in gebruik - er even niet in. Zeker met de hoge tarieven voor stroom, waarmee het financiële voordeel van zo’n auto een stuk minder is geworden.
Enfin komende 22 november blijft helaas significant deel electoraat zich als dankbaar slachtoffer opstellen ten aanzien de bekende struikrovers Binnenhof. En mogen we wederom een grijnzende stand-in Rutte komende vier jaar honneurs zien waarnemen.
Misschien een domme vraag hoor ( ben absoluut geen technicus)maar eerder reden er de Toyota prius rond. Deze reed op benzine en intussen werd de accu opgeladen. Is dit niet mogelijk met 2 accu's? Dus rijden op 1 terwijl de ander wordt opgeladen?
Nee je verbruikt meer energie als dat er opgewekt kan worden, iemand die dit uitvindt wordt de rijkste persoon op aarde.
"Dus rijden op 1 terwijl de ander wordt opgeladen?"
briljant!
@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:21: Opladen gebeurt tijdens het remmen dacht ik. Gewoon het rempedaal altijd iets ingedrukt houden.
En wat zou dat toevoegen? Bij een moderne hybride is de verbrandingsmotor een leverancier van elektriciteit aan de accu en de aandrijving, bij lage snelheid rijdt de auto alleen op de accu en zodra de accu leeg raakt of de snelheid omhoog gaat, slingert de verbrandingsmotor aan. De verbrandingsmotor is eigenlijk een aggregaat en drijft de wielen dus niet direct aan maar zorgt voor stroom voor de elektromotoren die de wielen aandrijven. Een extra accu zal niet voor extra bereik zorgen. Helaas zijn hybride motoren niet 'groen' genoeg voor de deugers...
@Beste_Landgenoten | 18-09-23 | 12:21: nou vertel ?
Briljant. Ga gelijk patent aanvragen. Ook al een ideetje voor een merknaam: perpetuum mobile.
Alle electrische energie is dan opgewekt uit brandstof. De overdracht is niet 1:1. Conclusie: uiteindelijk gebruik je dan nog méér brandstof als voordien.
Of een zeil op je fiets plaatsen met een ventilator erachter. Hoef je niet meer te trappen.
Bedankt voor de uitleg net als 4hoog aanhetwater. Ieder zijn vakgebied.
@Bartje01 | 18-09-23 | 12:40: bedoelde ook gladiator fap
En de energie die ja dan nog overhoudt kun je bijv gebruiken om je huis te verwarmen!!!1! Maar ja, je bent geen technicus, dan zal t lastig te realiseren zijn vrees ik...
@Zack Hooi | 18-09-23 | 12:25:
"Opladen gebeurt tijdens het remmen dacht ik"
Zat vorig jaar aan de borrel met een dame die dat dus ECHT dacht. De accu was bijna leeg en toen dacht ze ik ga remmen om hem op te laden. Uiteindelijk stond ze stil op de vluchtstrook. Misschien is er toch iets te zeggen voor een basaal techniek-onderwijs.
@Gladiator Fap | 18-09-23 | 12:34: Dat is niet waar. Een benzinemotor in een normale auto is vrijwel altijd erg onrendabel aan het draaien. Bij het laden van de accu draait de benzinemotor van b.v. de Opel Ampera 1.4 veel efficienter. Je kan hem aanzetten op de stand berg, dan laad hij de accu en levert stroom aan de motoren. Dus zwaarder ( efficienter ) belast. Ik kwam ( jaren geleden ) dacht ik op iets van 1:20 met dat ding. Dat haalde ik alleen ooit met een lelijke eend. Lang lang geleden.
Gerrit Hiemstra: “direct stoppen met fossiele brandstoffen.” In Frankrijk heeft men dit al meerdere keren gedaan. Geen brandstof voor auto’s als stakingsmiddel. Gevolg: hele land plat.
Krijg net een email van de gemeente Amsterdam dat alle boten vanaf 2025/2030 elektrisch moeten zijn.
Hoeveel boten / oplaadpunten gaan dat zijn? Echt niet te doen en duidelijk weer niet over nagedacht.
Hahaha… Amsterdam.. HAHAHA
Gaan ze zelf vast snel nog wat dieselboten kopen.
Daar moeten ze gewoon straks 300.000 vluchtelingen huisvesten, die kudt-stad gebouwd op palen.
Ik heb even een rol aluminiumfolie gepakt en een rete-mooi hoedje gevouwen, maar vanuit bepaalde hoeken (wappies, dus wat weten die nou) gaat het verhaal dat ook dit tekort bewust gecreeerd wordt. Het is namelijk helemaal niet de bedoeling dat het plebs zich zomaar vrijelijk verplaatst. Da's alleen weggelegd voor de boven-u-gestelden.
Kortom, het plan werkt.
Kabinet denkt nog steeds dat ik voor de lol doelloos wat rondjes rijd in een oude benzineauto. Straf mij oh kabinetje, straf mij voor iedere liter. Dat zal mij leren.
Groene ambities = groen geverfde dwang. Laat dat groen er maar eens vanaf als het meer vervuiling oplevert.
Iets met wensdenken
Zo'n beetje de visie van de huidige generatie politici. Komt goed...
Probeer maar eens op je ski adres in Oostenrijk te komen in de winter elektrisch. Met een volle auto en een skikoffer op het dak sta je na 200 km weer bij een paal als je die kunt vinden.
Trek er maar drie dagen voor uit.
Lulkoek
@TheBigKirth | 18-09-23 | 12:15: Volgens mijn zoon met een polestar2 klopt het verhaal van Geylebok helemaal. Sterker nog, hij was vorige week bij een 350kWh snellaadstation met 10 posities. Het was druk, hij had het laatste plekje. Wat bleek, alle laders max 50kWh, dus een uur laden. De hoofdkabel naar die locatie kan helemaal geen 3.5 MWh aan. Dus om de 200km een halve dag wachten.
Hoezo drie dagen dan? Na twee uurtjes even 20 mins laden.
@marcoplarco | 18-09-23 | 12:20: Oh ok een voorbeeld van een mager laadstation, dan klopt het inderdaad helemaal.
@John McClane | 18-09-23 | 12:20:
Er zijn gewoon te weinig palen, dat is het probleem.
Bovendien kom je minder ver als het koud is.
Ja maar, het is toch juist de bedoeling dat het plebs helemaal niet meer gaat skieën in Oostenrijk of waar dan ook...
Ligt geen sneeuw meer dus geen probleem.
Ik heb ze zien staan de Tesla's in Duitsland op weg naar de wintersport. Enorme files bij de laadstations. Prachtig gezicht toen ik met mijn SUV V6 benzine langs reed!
Volgens Gerrit Hiemstra kan het wel. Gewoon doen zei hij.
Ik moet ook elektrisch gaan rijden van de baas, er is 1 oplaadpunt in de wijk dus dat gaat wel goed komen.
Zoek een auto uit met een goed laadnetwerk. All problems solved
@pibasso | 18-09-23 | 12:35: Staat dat netwerk dan opeens in mijn wijk?
@pibasso | 18-09-23 | 12:35: Tesla's superchargers zijn open voor iedereen.
@John McClane | 18-09-23 | 13:20: Juist, die bedoel ik. Ik heb nooit laadstress
Electrisch rijden doe je op de kermis
Precies, en het is niet de bedoeling dat we buiten de kermis ook lol hebben.
*booskijkend in benzine-autotje stapt
De armen financieren de rijken,dit is van alle tijden.
De hele infrastructuur voor productie en levering van elektriciteit kan het niet aan dat iedereen elektrisch rijdt. Dat gaat ook niet op korte termijn veranderen. Elektrisch rijden is weer typisch links wensdenken, dat volledig los staat van de realiteit. Ongetwijfeld ingefluisterd door lobbyisten die goudgeld verdienen aan deze plannen.
Vergeleken met de aardolie infrastructuur is de electrische infrastructuur een lachertje.
De lobiegroepen hebben er geen belang bij om het simple te maken.
@PipoClownde | 18-09-23 | 13:07: @PipoClownde | 18-09-23 | 13:07: Het is niet simpel. Een auto staat 4 minuten aan de benzinepomp voor 650km rijden versus 20 minuten aan de snellader voor 250km rijden. Bij gelijkblijvende kilometers en wachttijd moet elk tankstation dus (20/4 * 650/250) = 13x zoveel plaats bieden. Van 4 naar 52 plaatsen voor een klein tankstation. Van 12 tot 156 plaatsen voor een groot station aan de snelweg. We hebben het bij 150KW laders dan pakweg over 7.5MW voor een klein tankstation en 23MW voor een grote aan de snelweg. Er zijn 216 van zulke grote tankstations. Die hebben dan 5GW nodig. De kleintjes samen (3915 stuks) 30GW, dus 35GW in totaal. De volledige elektriciteitsproductie in Nederland is 122TWh per jaar = 14GWh per uur. Natuurlijk kunnen we met wachttijd en opslag de situatie beter maken, maar die getallen liggen zover uit elkaar, dat het hele concept naar mijn mening kansloos is. Wie wil er op een druk moment uren in de rij staan om te laden?
Dan kunnen we ook wel in de stad elke parkeerplek van een laadpaal voorzien, maar de benodigde stroom zal niet minder zijn. Mensen willen toch rijden. Zonnepanelen op alle huizen voor lokale opwekking doen wel iets in de zomer, maar niet in de winter. Elektrisch rijden voor iedereen is gewoon niet haalbaar.
@Trekhaas | 18-09-23 | 14:06: Maar je bent nu aan het rekenen. Als er iets is wat de politici de afgelopen jaren hebben laten zien, is dat je dingen vooral niet moet willen doorrekenen. Eventueel nog wel met een zelfverzonnen modelletje, maar echt rekenen mag niet.
Zo kun je huizen elektrisch verwarmen, sterker nog, dat willen ze verplichten, maar kun je een huis niet met kernenergie verwarmen.
Zo kost 7 miljoen huizen isoleren voor 20 duizend euro per huis 14 miljard. (aldus een rekenwonder dat iemand anders zijn rekenkunst staat te bekritiseren)
Behalve de prijs, vergeten onze beleidsmakers dat niet iedereen zo luxe woont zoals hen: Niet iedereen heeft een oprit.
Gemeentes gaan echt niet alle plekken op straat voorzien van een laadpaal.
Waardoor je dus maar een paar palen per wijk hebt. En zeker bij "een volksbuurt" ga je krijgen dat je of laadpaal klevers krijgt of gewoon foutparkeerders.
Beetje zoals de ondergrondse containers voorzijn van troep er om heen. Gebeurd uiteraard niet in de wijken waar onze beleidsmakers wonen, maar in de echte wereld is niet iedereen zo netjes op zijn/haar buurt.
Meer subsidie? ben je betoeterd door een E-Auto? Volle wegenbelasting, volle BPM, volle bijtelling en geen aanschafsubsidie. Dan komt de marktwerking waar de EU zo vol van is tot zijn volle reccht. De leaserijders terug in hun schone adblue diesel, de extra wegenbelasting voor dieselauto´s afschaffen en kijken hoe het volk er over denkt door hun koopgedrag te observeren. Wedden dat alleen een paar klimaatklevers zo´n e ding kopen.
We hebben olie nodig voor onze kunststoffen, op de grote ruime vlaktes van de Amerika´s, Azie, Australie en Afrika kom je nergens met een e-auto, daar rijden de F150´s en Jeeps. De doorontwikkeling van de echte auto´s is nog steeds bezig, voorlopig ligt daar de toekomst.
Pro-tip voor groene hobbyisten: geitewollen sokken breien is nog steeds zeer betaalbaar.
Klimaatplannen zijn nu al morsdood
Ik las klimaatbom, lol.
-weggejorist-
Grootste probleem is natuurlijk het het net niet toereikend is om zelfs maar 20% electrische auto's te kunnen laden, laat staan het hele wagenpark.
Het is dan ook niet de bedoeling om het huidig wagenpark geheel electrisch te laten rijden. Nope. De gewone man levert maar de auto in, en gaat lopen.
Met een beetje flexibiliteit kan het net het morgen aan. Gewoon de markt het werk late doen en de fossiele en netwerk lobbie de deur uitschoppen en er een paar ingenieurs op zetten.
@PipoClownde | 18-09-23 | 13:08: Gewoon Kaag laten toveren, want dat is de enige manier waarop dit ooit gaat werken.
Ach ja... wanneer heeft de (moderne) politiek zich ooit laten tegenhouden door werkelijkheid, feiten, logisch nadenken etc. Wensdenken is wat met doet. De werkelijkheid is van ondergeschikt belang. Men leeft in Den Haag in een papieren werlijkheid obv gemanipuleerde modellen die precies bevestigen wat met wilt. Modellen en denkbeelden die beter de werkelijkheid weergeven worden ofwel kaltgestelt, ofwel dusdanig aangepast dat ze (weer) de gewenste werkelijkheid weergeven.
Hierdoor wordt continue 'bevestigd' wat men voor ogen had en drijft Den Haag steeds verder weg van de echte werkelijkheid.
Hetzelfde zie je trouwens in de economie. Ook daar worden beslissingen gemaakt obv gemanipuleerde en verouderde modellen die niet de werkelijke economische wereld weergeven, maar een economische werkelijkheid doorspekt van het wensdenken, met een flinke toef idealen.
Er komt een moment dat de echter werkelijkheid dusdanig ver ligt van de papieren werkelijkheid dat de bom barst.....
Aankoopsubsidie omhoog? Motorrijtuigenbelasting van tafel? Je hebt er weinig van begrepen @struikrover. Zo blijft de gewone man betalen voor de linkse hobbies van de betergestelde Jesse Klavers van deze wereld. Die klimaatmiljarden moeten gewoon direct terug naar degenen die ervoor betaald hebben.
Sorry, maar ik ben van mening dat alle subsidies moeten verdwijnen.
Het idee is dat het goedkoper wordt om iets te kopen, maar in werkelijkheid wordt het alleen het bedrag van de subsidie duurder.
Ik hoop dat een nieuw kabinet dit gaat bijstellen. De fossiele brandstoffen in Nederland geeft maar 0.39% procent van het totaal op deze aarde.
Datzelfde geldt voor de aftrek van hypotheekrente voor een duur huis. Kostvditvjaar alleen al €9 miljard aan belastinggeld,
Hef het eigenwoningforfait dan ook op, strooi niet met helicoptergeld naar de banken wat alleen vastgoedinvestering wegens rendement stimuleert, bouw woningen en zorg dat een burger die de sleutel inlevert bij de bank geen restschuld heeft.
Je treft hiermee de bevolking, in armere landen hebben burgers gewoon huis in eigendom maar hier is het een pervers systeem om geld rond te pompen.
Er gaat niets boven diesel
Mee eens, qua betrouwbaarheid en levensduur motor is er geen betere verbrandingsmotor, alleen zo verrekte jammer dat de overheid dieselrijders afstraft, na dik 30 jaar ben ik weer op benzine over gegaan, puur en alleen vanwege het enorme verschil qua WBL, een gelijkwaardige auto (qua grootte en gewicht) is met een dieselmotor veel zuiniger.
@Keyboardspeler | 18-09-23 | 13:02: Inderdaad gisteren et mijn Mercedes van Duesseldorf naar huis gereden op cruise control 1 op 30. Met goedkope duitse diesel erin!
Nog even en elektrische auto's gaan geweerd worden uit parkeergarages en tunnels vanwege brandgevaar. Zoals je bij LPG soms ook ziet/zag.
en terecht lijkt mij. Zeker onder flats waar mensen wonen.
Zet ze lekker buiten onder een carport om op te laden.
Letten VvE's hier eigenlijk wel op?
De brandwarmte van een diesel en een electrische auto verschillen niks. Het enige probleem is de ontvlambaar heid van lithium met water. Is op te lossen
@PipoClownde | 18-09-23 | 13:09:
De blusbaarheid scheelt daarentegen heel veel.
De branbweer kan vrijwel niks uitvoeren tegen een EV die in een ondergrondse garage in brand vliegt.
@pibasso | 18-09-23 | 12:35: Hier in de buurt letten ze er zeker op, vooral omdat de bandweer met de bluswagen niet de parkeergarage in kan, mogen er geen slecht blusbare en niet te verplaatsen voertuigen de garage in.
Als je een elektrische auto kunt veroorloven dan ben je dusdanig vermogend dat je geen subsidie nodig hebt.
Inderdaad even serieus, hoeveel huishoudens vsn 2x modaal of minder kopen nou een nieuwe auto van pak hem beet 30k of hoger?
Zijn er mensen die hem prive kopen? Denk dat 98% lease is
@Barkruk2 | 18-09-23 | 12:17: ik heb het weloverwogen gedaan
@pibasso | 18-09-23 | 12:25: Ik ook. Tweedehands weliswaar, maar geen subsidie. Dit jaar een tweede gekocht van een particulier. Dus ook daar geen subsidie. Wel goedkoper dan een nieuwe benzine denk ik zo.
@helaas-nederlander01 | 18-09-23 | 12:37: goed gedaan, ik het dit weekend voor € 14 'gesupercharged' voor mijn retourrit naar Rotterdam en met benzine was ik voor de gereden afstand met mijn vorige benzineauto €55,-- kwijt geweest.
@pibasso | 18-09-23 | 12:42:
Als je de 'gesupercharged' afstand er niet bijzet kun je net zo goed niks zeggen.
@pibasso | 18-09-23 | 12:42: De mijne is nog uit de tijd dat je gratis superchargen op de auto kreeg....... Net even wat beter. Maar inderdaad, ik zit af en toe toch te kijken naar de prijzen van benzine en diesel op de snelweg. Dan ben ik blij dat ik op tijd ben overgestapt.
REAGEER OOK