Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CPB-voorspelling over armoede eigenlijk een tikkie gunstiger dan een halfjaar geleden

NUANCE ALERT

Vijf maanden geleden

Vandaag

Oh oh oh wat zijn we vandaag geschrokken van de CPB-cijfers over armoede Maar! Wij nemen u even mee naar vijf maanden geleden, toen het CPB ook al een voorspelling deed over het aantal arme mensen in 2024. Die voorspelling was (nuance van de nuance: een heel klein beetje) ongunstiger dan de voorspelling vandaag. Het kabinet heeft de afgelopen vijf maanden niets gedaan, behalve vallen, maar iets zegt ons dat er voor Prinsjesdag nog wel wat nieuw beleid gaat komen. Copy-paste van vijf maanden geleden. "Tenminste, als de overheid niets doet natuurlijk, dus binnenkort krijgt u allemaal een boodschappentoeslag, een bioscooptoeslag, een kroegtoeslag, een snacktariatoeslag, een ANWB-winkeltoeslag en een shagtoeslag. Leert u maar vast 'dank u sinterkaagje' (cringe, red.) zingen bij de schoorsteen (zonder brandhout want te duur). Gaaf hoor." 

Het is tijd voor: de koers van het kabinet in 2023

Reaguursels

Inloggen

Het demissionair kabinet van Rutte gaan nu de armste Nederlanders helpen.
Eerst stopt het kabinet Rutte deze Nederlanders door criminele regels en leugens in de armoede en nu gaan op deze smerige manier beginnen om stemmen te winnen voor de volgende verkiezingen.
Als ze weer mee gaan regeren slopen ze de Nederlandse bevolking tot in de haarvaten en gaan ze alleen maar zichzelf verrijken en hun vriendjes in het bedrijfsleven.
Dit demissionair kabinet van Rutte is zeer gevaarlijk voor de hard werkende Nederlanders.

loekdeleeuw | 17-08-23 | 16:32

Geen paniek mensen. Prinsjesdag komt er weer aan en dat is traditioneel de dag waarop "bijna iedereen erop vooruit gaat en anders gaan we maatwerk inzetten om dit te compenseren".

Lomo | 17-08-23 | 15:56

Ik maak mij helemaal geen zorgen. Dit is een papieren kwestie die alles te maken heeft met de gehanteerde (m.i. foute) definitie.

Namelijk: het CBS registreert van alle inwoners (het gaat hier dus nog even niet over het aantal huishoudens) het inkomen. Van de bijna 18 miljoen inwoners zijn er dan veel mensen die -lees de definitie van het CBS goed- "deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen".

Dus... men neemt het aantal in NL wonende personen en telt hoeveel personen van die 18 miljoen deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen.
Vervolgens maakt de media (dus niet het CBS) daarvan dat al deze personen zouden "leven in armoede".

Nog een opmerking vooraf: het CBS stelt dat alléén de kale uitkering inkomen is. Alle andere toeters en bellen, toeslagen, vrijstellingen, tegemoetkomingen, subsidies, KGB, gratis verstrekkingen e.d. rekent het CBS niet mee. Dat lage inkomen blijft dus altijd de basis op grond waarvan men steeds voor elke extra in aanmerking komt. Wij weten allemaal hoe het totale inkomen in euro's daardoor kan oplopen.

Terug naar hoeveel mensen "deel uitmaken van een huishouden met een laag inkomen", want dan gaat het ineens weer over het aantal personen. Dus dan heb je al snel een hele grote groep mensen te pakken die volgens de media "in armoede leven".
Het inkomen van een part-time werkende is bijvoorbeeld laag.
Het inkomen van iemand die maar een paar uur werkt (want gespaard om tot pensioen uit eigen middelen te overbruggen) is laag.
Het inkomen van iemand die een forse erfenis heeft ontvangen en voor de lol een paar uur iets erbij doet, is laag.
Het inkomen van iemand die een opleiding volgt (studiebeurs), is laag.

Al deze mensen leven dus op papier volgens de media in diepe armoede. Ook al heeft die parttime werkende huisvrouw een echtgenoot met een topinkomen, zij zelf staat geregistreerd als laag inkomen - doch leeft waarschijnlijk niet in diepe armoede.

Hier de cijfers CBS van 2011 t/m 2021
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8384...
In het jaar 2020 bijvoorbeeld (laag inkomen gedurende min. 1 jaar):
totaal 896.200 personen - relatief 5.4 % van de populatie
NL 406.600 - 3.2 %
WE 101.800 - 6.3 %
NW 387.800 - 18.1 %
of bijvoorbeeld
werkenden 146.500 - 1.5 %
bijstandsuitkering 375.300 - 70.2 % (alleen uitkering geldt als inkomen!)
sociale uitkering overig 75.500 - 35.5 %
of:
eigen woning 98.600 - 0.9 %
huurwoning 141.00 - 4.4 %
huur met huurtoeslag 656.600 - 29.8 %

Tot zover wat info "op papier" aan de hand van de vraag hoeveel personen (!) er volgens de gehanteerde formule in armoede zouden (kunnen) leven.
De echte informatie over armoede komt m.i. pas boven tafel als men bereid zou zijn te kijken naar hoeveel euro's er in totaal per voordeur/huishouden binnen komen (incl. toeslagen etc.) en dáár de vraag op los laten of je daar in de basis fatsoenlijk van kunt wonen, eten, drinken en kleden.

Wering | 17-08-23 | 14:21 | 1

Eens, definities zijn altijd een probleem bij dit soort statistieken. En ik geloof ook niet in echte armoede in Nederland.

Aan de andere kant is het wel zo dat de overheid (woon-) ruimte en energie vrij duur maakt; waardoor de boodschappen ook flink duurder worden. Tel daar nog wat extra ("milieu") heffingen en belastingen bij op en je hebt een behoorlijke inflatie; die leidt tot loonstijgingen; die leiden tot nog meer inflatie. En straks ook nog extra rekeningrijden bovenop allerlei andere extra accijnzen, heffingen en belastingen. Ik geloof best dat niet iedereen dat kan blijven bolwerken.
Veel Nederlanders hebben ook een flinke schuld, bijvoorbeeld hypotheek.

Dandruff | 17-08-23 | 15:26

Armoede in nederland is een onoplosbaar probleem. Zolang je elk jaar tienduizenden mensen plus hun nareizigers importeert uit straatarme landen die tot op de laatste cent uitgekleed zijn door mensenhandelaren en helemaal niets meer hebben als ze hier arriveren.
Dat beleid is een garantie dat je armoede in nederland helemaal niet op kan lossen omdat de overheid er alles aan doet om deze massa instroom op gang te houden. Al deze mensen zitten tot jaren na het verkrijgen van hun verblijfsvergunning in diepe armoede. Ze hebben buiten wat ze kado krijgen niets, spreken onze taal vaak nauwelijks en vinden het ook niet belangrijk die te leren en hebben zo jarenlang weinig tot geen kans op de arbeidsmarkt.
Met de huidige aantallen instromende asielzoekers ben je kansloos om de groep armen kleiner te krijgen. Voor iedereen die uit deze groep weet te ontsnappen komen er 2 of 3 nieuwe bij. Daar helpt geen enkel armoedebeleid tegen. het is dweilen met de kraan vol open. Het zijn beloftes van liegende politici dat ze iets aan het probleem gaan doen als je ontkent waar de grote instroom in de armoede door veroorzaakt wordt

ZomaarEen | 17-08-23 | 14:06 | 1

Het is nog veel erger.
Keer op keer blijkt dat mensen in de bijstand netto meer te besteden hebben dan mensen met minimum tot modaal inkomen uit werk. Met dank aan ons belasting- en toeslagen- stelsel waar zelfs medewerkers van de belastingdienst niet meer uit komen.
De analfabete import verlaagt onze welvaart, maar de immigranten in kwestie ondervinden daar zelf de minste hinder van. Pas als ze gaan werken gaan ze er op achteruit.

Dandruff | 17-08-23 | 14:20

Dat wat zij armoede noemen spaar ik 400 euro van.

Neuth | 17-08-23 | 14:04

Kinderen in armoede: er zijn ouders die zeven kinderen nemen terwijl ze daar het geld en de ruimte helemaal niet voor hebben. Die kinderen gaan later op straat hangen en de boel terroriseren, wat gemeentes en instanties weer handenvol werk kost nog los van alle overlast voor de buurtbewoners zelf.
.
Wanneer gaat het gesprek over dit asociale gedrag eens gevoerd worden? Ik hoor geen enkele politieke partij erover.

The Green*Machine | 17-08-23 | 13:39 | 1

Nee, want rascisme.

Sieg Hein | 17-08-23 | 13:46

Ach, binnenkort gaan we allemaal failliet.
De dollars en euro's zullen dan allemaal richting de grootste belegings maatschappijen gaan. De alle rijksten zullen zich kapot lachen, en u zal voortaan uw beste bedel gezicht moeten trekken om nog wat vreten te schooien.
Niets bezitten en toch zo blij als een kind.

zoalsikhetzeg | 17-08-23 | 13:31

"We worden allemaal een stukje armer," welke visionair zei dit ook alweer? Anyway, ik kijk uit naar de reactie van onze Minister van Financiën. Die hebben we nog wel, toch? Toch? Hallo? O wacht, het is natuurlijk gewoon vakantie. He, jammer zeg.

Do-na-zi | 17-08-23 | 13:06

IK zeg: nóg meer €’s naar van
die vage ‘klimaat’-‘maatregelen’.

Verderkijkert | 17-08-23 | 12:56

Als banksaldo's lager uitvallen gaan tikkie fraudeurs er op achteruit. Dat is slecht voor de omzet van luxe merken zoals Louis Vuitton. Het is allemaal verbonden met elkaar.

GeheidEenGeit | 17-08-23 | 12:56

Goochelen met cijfers .... , laat dat maar aan het CBS over. Alle cijfers zijn gebaseerd op definities en op hoe er gemeten wordt. Beetje schaven aan de definities & metingen en de cijfers laten het politiek gewenste beeld zien.

Triage | 17-08-23 | 12:48 | 1

En de heilig verklaarde "modellen".

Basil Fawlty | 17-08-23 | 13:58

Hahaha!!! Dat geloof je toch niet? Wat een gekkenhuis is Nederland geworden met de ongebreidelde import van deze onaangepaste slampampers.

Dr_Johnson | 17-08-23 | 13:35

Kinderen in armoede?
If you can't feed them, don't breed them.

BoerKoekoek | 17-08-23 | 12:37 | 4

@B*tchmeister | 17-08-23 | 12:47: In de wilde natuur sterven ze gewoon. De Kauwen in onze dakgoot hebben net hun vijfde leg uit het nest geschopt. Van de vorige vier legsels leven nog maar 4 of vijf vogels. De rest is dood. Maar die diertjes hebben niet de veiligheid van een ontspoorde staat, en niemand gaat het pruimen om de zwakkeren aan hun lot over te laten, in ons land.

Xaphan | 17-08-23 | 13:02

@Xaphan | 17-08-23 | 13:02: moet zeggen dat ik niet zit te wachten op een land waar bedelaars het straatbeeld bepalen. Er is toch een middenweg?

Malle moer | 17-08-23 | 13:06

@Malle moer | 17-08-23 | 13:06:
Stervende mensen op straat. Als GroenLinks en PvdD dan ook nog koeien heilig gaan verklaren, dan is dit land eindelijk af.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 13:09
▼ 1 antwoord verborgen

Jesse schrijft 'rijklinkse koers' verkeerd. En dat is wel het laatste wat Nederland nodig heeft.

MrBoxcuttr | 17-08-23 | 12:34 | 2

Veel van die armoede is energiearmoede. En de linkse partijen zijn eigenlijk wel blij met die hoge energieprijzen: gaan mensen korter douchen en zetten ze de thermostaat wat lager. Die maken liever een dealtje met de energieboeren om wat meer maatschappelijke dingetjes te doen, of ze romen de overwinst af. Kunnen ze rechts de schuld geven, en mooi weer spelen bij de armen met hun eigen geld.

Muxje | 17-08-23 | 12:53

@Muxje

Net zoals dat leiders van socialistische landen het wel prima vinden wanneer het proletariaat honger lijdt. Hebben ze minder energie om in opstand te komen en de schuld kan worden afgewenteld op de gemene kapitalistische buitenwereld. Ik zie verwantschap met het toepassen van Hegeliaanse dialectiek, ook zo'n linkse psyop-truc om zichzelf van relevantie te verzekeren.

MrBoxcuttr | 17-08-23 | 15:35

Is niet raar, is Kapitalisme.

m@rkus | 17-08-23 | 12:31 | 2

Heb je je nooit afgevraagd waarom socialisme altijd leidt tot hongersnood?
Waarom kapitalisme het Westen rijk maakte?
En waarom we nu verarmen onder een te grote linkse overheid?

Dandruff | 17-08-23 | 13:36

Leesvoer: Rijk en Arm (Landes) en lees/kijkvoer: Nial Ferguson - Civilisation.

kapoerewiet | 17-08-23 | 14:10

Zolang je de halve wereld importeert zal de armoede toenemen.

Jan_Pietersen | 17-08-23 | 12:23 | 2

Precies, door import van allochtone laaggeschoolden die met weinig betaling genoegen nemen verarm je de hele autochtone onderklasse. Bedrijven en de VVD vinden deze loonmatiging natuurlijk prachtig. Daarnaast is de opbrengst van deze import verder negatief door familiehereniging.

vlotterik | 17-08-23 | 12:31

Volgens de Volkskrant columnist van dienst vandaag -extreem wokey Thomas Hogeling- is dit maar een mening van de meerderheid van het volk. Hijzelf geeft aan geen flauw idee te hebben of migratie gereguleerd moet worden

achterdedom | 17-08-23 | 12:41

Ook over dit onderwerp weer veel klassiek linkse en rechtse praatjes. Met dank aan onze politici die straks weer het goede voorbeeld gaan geven in 30 seconden tijdens een of ander flutdebat.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 12:11 | 8

@Duwbak_Linda | 17-08-23 | 12:51: Dat komt omdat ons 'links' toch ook vast zit in hetzelfde systeem. Je kuntn niet roepen 'er moet meer geld bij voor arme mensen' en dan tegelijkertijd weer het leven duurder maken voor diezelfde arme mensen door toe te staan dat private partijen geld verdienen aan alles dat die arme mensen nodig hebben , onder het mom van 'die partijen moeten tenslotte geld verdienen'. Dat gaat niet. Je kunt niet EN de cake willen hebben, EN hem tegelijkertijd ook opeten.

m@rkus | 17-08-23 | 13:12

@m@rkus | 17-08-23 | 13:12:
Ik ga er vanuit dat de bedoelingen (linksom of rechtsom) goed zijn. Toch leidt ieder pakket maatregelen tot meer bureaucratie en een grotere afhankelijkheid van de overheid. En uiteindelijk is de doelgroep nog steeds arm. Misschien iets minder pijnlijk arm, maar arm. Pleisters dus.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 13:21

@m@rkus | 17-08-23 | 13:12:

Degene die overal het meest aan verdient is de overheid. Die moet dus worden aangepakt, ipv ze te belonen met nog meer geld voor nog meer links hobbyisme. De tomatenkweker verwijten dat hij na een zestig urige werkweek ook wat geld verdient wil er bij mij niet in.

Dandruff | 17-08-23 | 13:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Wat is de link tussen “de taal niet spreken” en armoede?

Malle moer | 17-08-23 | 12:07 | 2

Dat is een correlatie die het CBS vast niet in de statistieken op neemt.

Gebakschep | 17-08-23 | 12:16

En de link tussen een groot gezin bij elkaar fokken terwijl je daar helemaal geen geld en ruimte voor hebt?

The Green*Machine | 17-08-23 | 13:56

Links Nederland heeft 1 miljoen 'Nederlanders' geïmporteerd en noemt dat nu een armoede probleem. STOP DAN MET IMPORTEREN VAN UITKERINGSTREKKERS LUTSERS!

nerugaer | 17-08-23 | 12:04 | 2

Er zitten bijna alleen maar lutsers in het kabinet, ga het rijtje maar eens langs. Geen visie, geen realiteitszin en alleen maar winkelopppassers, die daarna een mooi baantje met meer salaris hopen te krijgen.

Ruud5 | 17-08-23 | 12:10

Ik snap dat het verwarrend is maar Klaver zit niet in dit GL kabinet.

bijna_raak | 17-08-23 | 12:31

"Bijna 1,2 miljoen landgenoten hadden afgelopen jaar een vermogen van meer dan een miljoen, 26.000 meer dan in 2021. En de komende vijf jaar komen er nog 200.000 miljonairs in ons land bij.''

Dat geldt voor de oorspronkelijke, autochtone Nederlanders. Die armoede is voornamelijk te vinden bij mensen met een migratieachtergrond, en zal door de groeiende asielmigratie inderdaad blijven toenemen.

Dr_Johnson | 17-08-23 | 12:04 | 10

Hoeveel miljonairs er zijn is helemaal geen argument voor succes.
Hoe weinig armoede er is, is dat wel.

AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 12:40

@Mckenna | 17-08-23 | 12:38:

Vermogen minus schulden is dat. De mediaan, de helft heeft meer en de helft heeft minder dan dat bedrag aan vermogen.

Wattman | 17-08-23 | 12:44

@Mckenna | 17-08-23 | 12:38: Er zijn vast niet veel Nederlanders met een negatief vermogen in hun huis. Dat zijn hooguit een paar die in de woninggekte van 2020-2022 hebben gekocht. Met een max van 90% lenen is voor de meeste de hypotheek lager dan de woningwaarde.

Gebakschep | 17-08-23 | 13:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Zo'n opmerking als "zonder nieuw beleid" is een hele politieke opmerking. Dat lijkt mij ongewenst voor een organisatie als het CPB.

Tarak | 17-08-23 | 12:02 | 1

Er moet juist minder beleid komen. In Nederland kom je uit de armoede door te stoppen met werken.

Malle moer | 17-08-23 | 12:22

Wat is het probleem nou? Als Nederlanders mogen kiezen besteden ze liever geld aan het voorkomen dat onze heide in bos verandert dan aan armoedebeleid.

Keuzes…

Malle moer | 17-08-23 | 11:59

Stop met roken en 50% van de armoede is opgelost.

Wiezewalakristalix | 17-08-23 | 11:58 | 3

Onzin. Ondertussen wordt de jeugd massaal aan de electronische waterpijp geholpen. De vaperdingen. Ik moet naar de Jumbo eerst naar een schunnig hokje toe om mijn peuken te scoren. Niks mis mee, maar daar staan ook gladjakkers die proberen om mij te overtuigen dat een vaper gezonder is. Dit is dus serieus letterlijk gezegd. Toen ging mijn bloed al koken, maar beet op de tong. Tegenwoordig stopt iedereen die arm is met roken of wordt buttshagraper. Maw: Iedereen is aan het overstappen op die surrogaatshit waar je net zo verslaafd aan raakt. Omdat het minder ongezond is, maakt het verder dus niks uit. Als ik op mijn gemakkie een lepel heroïne klaarmaak in de Jumbo, is het ineens wel fout, terwijl het beter voor je gezondheid is, dan zo'n vaperding. Dat is wetenschappelijk bewezen. En ooit wilden we de jeugd weghouden bij verslavende middelen. Maar dat was vroeger.

Xaphan | 17-08-23 | 12:28

'Stop met roken en 50% van de armoede is opgelost.'
Dat zou mooi zijn.
En dan nog de mensen in armoede die niet roken.

AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 12:42

Stop met eten en koop een tent, dan ben je zo rijk

brie-de-penis | 17-08-23 | 13:00

Begrijp uit de cijfers van het CPB dat de voorspelling van de armoedecijfers 5 maanden geleden hoger uitvielen dan nu, terwijl het kabinet 5 maanden lang niets heeft gedaan.
Dan is er maar één conclusie mogelijk, zolang het kabinet niets doet gaat het stukken beter in Nederland. Mijn advies aan het kabinet... doe even 2 jaar niks (maak geen beleid) en de armoede is binnen 2 jaar vanzelf opgelost.

johnyl | 17-08-23 | 11:58

Toch is het een schande dat we in Nederland werkende armen hebben.

Mensen die gewoon volle bak aan het werk zijn, tweeverdieners, niets raars doen, alles moet schrapen, en het toch niet lukt om rond te komen, laat staan het schoolreisje van je kind betalen. Of een verjaardagscadeau.

Die mensen doen vaak fysiek klotewerk en hebben geen tijd of geld om nog aan omscholing te doen om daar uit te komen.

De VVD-er zit lekker op goedbetaalde pluche en kijkt de andere kant op, want die telt alleen naar de succesnummers volgens hun definitie. Want succes is een keuze.

AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 11:55 | 4

Komt door het systeem. Veel te ingewikkeld, zodat goed armoedebeleid niet te voeren is. Heel simpel:
- schaf alle belastingen en toeslagen af
- heffingsvrije voet op een redelijk bestaansminimum (die je dus uitgekeerd krijgt in de mate dat je inkomen lager is)
- daarboven vlaktaks
- belasting op consumptie iets verhogen, op noodzakelijke artikelen (energie, voedsel, zorg) omlaag.

Opgelost. Werken loont weer, tienduizenden ambtenaren kunnen stoppen met oneindige controles en administratie, een bestaansminimum is gegarandeerd zonder ingewikkelde regelingen…
Het is zo simpel.

Malle moer | 17-08-23 | 12:05

@TurpinDick | 17-08-23 | 12:02: ik werkte op een vakantiepark in de spoelkeuken en had elke maand ongeveer 1100 euro netto. Dat was fulltime. En ik kan je zeggen dat je heel blij bent als de koks ophielden, dan kwamen de bakken met eten die weggegooid moesten worden en dan kon je gratis wat eten, als de manager het niet zag want dat mocht niet.

brie-de-penis | 17-08-23 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

er is geen armoedeprobleem, er is een prioriteitenprobleem.
Van de overheid, maar ook van veel 'armen'. Kinderen zonder ontbijt naar school sturen en wel wekelijks naar de kapper, geen fiets voor de kinderen maar wel een Mercedes voor de deur. Geen schoolboeken en wel een scooter. Trap er niet in.

TurpinDick | 17-08-23 | 11:51 | 6

Is wel zo. Maar het zit zoals je zelf aangeeft ook bij de prioriteiten van de overheid. Tientallen miljarden 'voor het klimaat' - met een onduidelijk of afwezig rendement, het ene pakket na het andere voor Zelenskiy - met alweer een onduidelijk of afwezig rendement, 'aardbevingscompensatie voor Groningen', aanhoudende massa-immigratie vanuit de Derde Wereld, een nutteloze Eerste Kamer, straks ongetwijfeld miljarden voor een slavernijfonds etc. etc.

drs. Levi Samsonov | 17-08-23 | 12:00

@Asteroid-B612 | 17-08-23 | 11:59: veel mensen kunnen niet met geld omgaan, kunnen niet plannen, niet vooruit denken, maken op wat in de portemonnee zit. Daarom is meer geld zelden de oplossing. Vast een drogreden, maar ken meerdere concrete voorbeelden van deze drogreden.

Malle moer | 17-08-23 | 12:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Arme werkende mensen zijn gewoon niet zo slim. Als ze nu gewoon zouden gaan rentenieren, betalen ze percentueel veel minder belasting over hun inkomen.

* Il Principe * | 17-08-23 | 11:51

Met jet intrekken en voor de armoedebestrijding inzetten van de Nederlandse bijdrage aan de EG-landbouwsubsidies voor onze stinkend rijke boeren is het probleem zo opgelost.

Prinsemarij | 17-08-23 | 11:49 | 2

Ah, de omgekeerde PVV.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 11:51

Rijkman Groenink heeft leuk wat opgestreken aan een windmolenpark en zo zijn flink wat meer wijzer geworden van de windhandel, al die klimaathandel kost 28 miljard maar dan heb je 0,000036 graden. Met die stikstof handel een vergelijkbaar verhaal zelfs met alle boeren weg overschrijding van de stikstofwaarden.

bijna_raak | 17-08-23 | 12:39

Stem nou gewoon pvve en fakkel die klimaatgekte af.

Jos Tiebent | 17-08-23 | 11:46

Oud wijf Nederlandje is zo dol op voorspellers en doemdenkers. Vroeger had je Pelleboer. Daarna kreeg je Paulusma. En ook al zijn alle weermannetjes gepromoveerd tot klimaatalarmisten, hun voorspellingen komen net zo zelden uit. Ik zit nog steeds te wachten op die tropische week. En nu overschreeuwt het CBS zichzelf in een ronkende kop. De media in tijden van clicks: een om aandacht hengelende kleuterklas.

kapoerewiet | 17-08-23 | 11:42 | 1

Waar ik klimaat zei moet armoede zijn en CBS is natuurlijk CPB stop de tijd.

Zenzeo | 17-08-23 | 11:43

Gelukkig daalt de inflatie en wordt het leven goedkoper. Naïef, ik?

Acidbrain | 17-08-23 | 11:41 | 2

Iets zegt dat de prijzen voorlopig niet teruggaan naar niveau 2021, als ze de kans krijgen.

AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 11:58

@AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 11:58: De prijzen gaan nooit meer zakken tot een normaal niveau. Maar dat is een discussie over de losgeslagen geldmaakmachine van de ECB. Ik ben helaas geen econoom.

Xaphan | 17-08-23 | 12:49

De NPO is ons alvast aan het masseren vanwege de ouderenzorg. Bouw een extra woning in je tuin waar je in kan en dan kunnen je kinderen voor jou zorgen als je oud en dement bent. Ook goed vanwege de woningnood. Je zal maar in een flatje wonen en geen kinderen hebben. Ook deze van de NPO verdient weer 3 clownsemoji's

Zapata10 | 17-08-23 | 11:39 | 6

@* Il Principe * | 17-08-23 | 11:54: Daar klinkt behoorlijk veel spijt in door van kinderkeuze.

Prinsemarij | 17-08-23 | 12:02

Je kan helemaal geen huisje voor pa en ma bouwen in de achtertuin. Dan gaat de gemeente hard steigeren en sta je voor eeuwig op de geheime zwarte lijst van dwarsliggers.

Xaphan | 17-08-23 | 12:51
▼ 3 antwoorden verborgen

ga dan naar Belgie
https://www.hln.be/geld/belgen-zijn-rijkste-mensen-ter-wereld-helft-van-alle-volwassenen-bezit-meer-dan-228-000-euro~a4b7b15a/

TurpinDick | 17-08-23 | 11:37 | 2

Huis meegerekend.

kapoerewiet | 17-08-23 | 11:47

Wat ze daarbij niet meerekenen, is de 2.000 miljard aan pensioenreserves die in NL is opgebouwd, tegenover letterlijk 0 miljard in BE. Ook de staatsschuld die relatief gezien in BE dubbel zo hoog is, wat vroeg of laat moet leiden tot hogere belastingen of lagere overheidsuitgaven.

Waarbij gezegd: dat huis is van die Belg, maar ons 'uitgesteld loon' (pensioen) is een half collectief goed - dus niet volledig onder controle van individuele burgers.

drs. Levi Samsonov | 17-08-23 | 12:02

Het afschalen van het ambtenarencircus zou een positieve bijdrage kunnen zijn.
Verder mogelijk al genoemd, asielindustrie, klimaatindustrie, subsidieindustrie ontbinden en een simpele maar doeltreffende wetgeving op los laten.
Capabele mensen op ministersposten, stas-posten, zetten en geen knutselaars.

Zitvlak | 17-08-23 | 11:36 | 5

Inderdaad, de overheid is stinkend rijk en de burger arm. Daar heb je dus niets aan, het moet andersom.

vlotterik | 17-08-23 | 12:05

@vlotterik | 17-08-23 | 12:05: De ( r )overheid wordt steeds rijker, helaas is de overcapaciteit niet bestemd voor u en ik.

Zitvlak | 17-08-23 | 12:10

@vlotterik | 17-08-23 | 12:05:
In Nederland “pinnen, ja graag”, bij de Belgische frituren “alleen contant betalen”.
Gek hè dat de Belg veel meer kan besteden dan de Nederlander.

J.Cash | 17-08-23 | 12:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je lui bent, daar kun je eigenlijk niets aan doen.
Maar als je moe bent, dat ben je meestal toch zelf schuld!

jhverhaegh | 17-08-23 | 11:32 | 1

Denk even aan mensen die gewoon werken, de volle bak op minimum, en ook in die categorie zitten.
Dus alle arme mensen zijn lui, en mensen die met 1 dag per week meer verdienen dan de gemiddelde loonslaaf in een week, zijn niet lui.
Kom op zeg.

AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 11:36

Gezien de vele fat bikes van zo rond de 2500+ euries waar jong grut op rijdt dat uit gezinnen komt die overduidelijk niet behoren tot het rijkere deel van de bevolking, zal het inderdaad wel meevallen met die armoede.

forecastle | 17-08-23 | 11:31 | 5

@TurpinDick | 17-08-23 | 11:34: Maar wij hebben helemaal niks met de rest van de wereld te maken. Hier kan je niet van een Euro per dag leven. Dat lukt je in Afrika wel gewoon.

Xaphan | 17-08-23 | 11:43

@Xaphan | 17-08-23 | 11:43: In afrika en Zuid-Amerika kun je misschien van een dollar per dag leven, maar dan zit je absoluut op het minimum. Die lopen op kapotte slippers en hebben een golfplaat boven hun hoofd. In nederland ondenkbaar, daar hebben de meeste mensen een tv en internet, warm water en een bed en dan maar klagen

TurpinDick | 17-08-23 | 11:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Het gaat, zo begrijp ik, om tienden van procenten meer of minder. Maar, zo vraag ik mezelf af. wat is precies armoede? Ik neem aan dat het CPB, als er in tienden van procenten gerekend wordt, een strakke operationele definitie hanteert van wat armoede nou precies is, en dat er niet slinks aan die definitie gesleuteld wordt als dat om welke reden dan ook nodig geacht wordt?
Wat verstaat het CPB onder armoede?
Ik lees:
"Het uitgangspunt van de armoedemethodiek van het SCP is dat een huishouden in armoede leeft als het voor langere tijd niet de middelen heeft om te kunnen beschikken over de goederen en voorzieningen die in de samenleving als minimaal noodzakelijk gelden."
Maar dat is een verschuiving. Wat geldt dan als minimaal noodzakelijk?

Schoorsteenveger | 17-08-23 | 11:31 | 2

Iets als iPhone 14 met unlimited abo, spotify, netflix, viaplay, grootst mogelijk huis 'binnen budget', meest luxe fiets of auto 'binnen budget', snelst mogelijk internet, roken, zuipen, eten thuisbezorgd, ...

Gebakschep | 17-08-23 | 11:39

Toevallig ken ik wat Afrikaanse gezinnen en ook een Chinees gezin - man is kok in een restaurant. Het is een paralelle samenleving van mensen die nauwelijks NL spreken, die geen benul hebben van hoe de gezondheidszorg werkt, die hun kinderen nauwelijks kunnen ondersteunen omdat ze zelf laagopgeleid zijn of de taal niet beheersen...

Wonen dan bijna opgestapeld in een heel klein totaal vervallen appartementje waarvoor ze nog veel huur betalen aan 1 of andere huisjesmelker.

drs. Levi Samsonov | 17-08-23 | 12:04

Yo Jesse, als je de klimaatkoers laat varen, migranteninstroom indamt, en de boeren niet gaat uitlopen blijft er veel geld voor armoedebestrijding over.

B.agger | 17-08-23 | 11:29 | 1

Dubbelwin, want dan is er ook minder geld voor armoedebestrijding nodig.

pollens | 17-08-23 | 11:46

De geestelijke armoede is gestegen van 62,5% naar 75%

TurpinDick | 17-08-23 | 11:26

Mooi hè, dertig jaar neo-liberalisme? Met uw energiemaatschappij en supermarkt gaat het overigens prima hoor! Topwinsten! Laat dat een troost zijn!

Bigi Bana Boy | 17-08-23 | 11:25 | 6

Banken ook superwinsten, veel hyptheek rente rekenen maar geen spaarrente betalen.

vlotterik | 17-08-23 | 12:07

@Gebakschep | 17-08-23 | 11:56:
Dat gaat niet eindeloos goed inderdaad.
Blijft de vraag waarom die groep groter wordt, bijvoorbeeld qua (energie)toeslag.
Misschien heeft het iets te maken met dat in 1980 er maar en paar % van de werkopbrengst weglekte naar investeerders en aandeelhouders, tegenwoordig is het bij 1/3 en het wordt steeds erger.
Dan verlies je dus opbrengst van je werk.
Noemen ze de arbeidsinkomensquote (aiq). Niks mis met investeerders, maar de vraag is wanneer het de boel gaat beschadigen op deze manier. Want we draaien er wel met z'n allen voor op. Weer.

AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 12:08

@AdvocatusDiaboli | 17-08-23 | 12:08: Enerzijds is het de overheid die steeds meer van het inkomen zich toeeigend en anderzijds de financiele wereld. De pakketbezorgers hebben zitten aan de onderkant, de aandeelhouders zitten er warmste bij. Dat geldt bij alles in de zzp'er dienstverlening (uber, eat, ...). Voor dat soort bedrijven werk voornamelijk voor de overheid en de aandeelhouders, de arbeider is zelf nummer 3 op de lijst. Remkes die buitenlandse investeerders voor vastgoed binnenhaalt, vervolgens gaat de huursubsidie naar de inversteerders als winst. Zowel de overheid als de financiele wereld maken alle arbeiders steeds meer tot hun slaven.

Gebakschep | 17-08-23 | 12:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Politici zoals Jesse Klaver zijn echt wereldvreemd. Elke week staan er 800 nieuwe potentiële arme Nederlanders voor de poorten van ons land. Of denken die Linkse mensen dat het echt allemaal medische professionals zijn die hier zo snel als het kan de handen uit de mouwen gaan steken. Neen! Jesse. Het overgrote deel gaat aan de overheidstiet lurken en deze zul je elk jaar weer terug zien de in de cijfers als CBS “arme Nederlanders”.

Geertje W | 17-08-23 | 11:24 | 2

Inderdaad, een grote schande voor dit land; de kabinetten Klaver 1 tm 4.

* Il Principe * | 17-08-23 | 11:31

Als je minder dan 32 uur in de week werkt dan ben je niet arm, dan ben je lui of kansloos.

Gebakschep | 17-08-23 | 11:41

Bij de huidige definitie van armoede leefde 80% van de Nederlanders in de jaren 50 in armoede.

Koonkluk Huis | 17-08-23 | 11:24 | 5

Kun je nagaan hoe verwend we zijn ten opzichte van de jaren '50 drie eeuwen geleden.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 11:33

De Wereldbank onderscheidt drie categorieën van armoede: minder dan 5,50 dollar per dag, minder dan 3,20 per dag en minder dan 1,90 per dag te besteden.

Gebakschep | 17-08-23 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is het effect dat alle uitkeringstrekkers incluis instromiërs, moslimvrouwen verplicht betaald te werk worden gesteld onder het motto 'werken naar vermogen' in plaats van halfslachtig beleid van pappen en nathouden? Er zijn genoeg werkbare mensen die parasiteren op de maatschappij en het vertikken bij te dragen aan de samenleving. Zodra zij gaan werken verbeterd hun financiële situatie en daalt de armoede in NL .

Harrie-Couvert | 17-08-23 | 11:20 | 6

Dat is al jaren het beleid.
En nee, je financiële positie verbetert niet automatisch als je gaat werken. Maar dat is een andere discussie.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 11:34

@Duwbak_Linda | 17-08-23 | 11:34: En toch hoor je iets van verbetering te mogen verwachten als je serieus gaat werken. Als je nu vanuit de bijstand ineens volwaardig gaat werken als ongeschoolde, is het een vorm van zelfkasteiding. Zelfs de zoveelste laag ambtenaren waar een bijstandstrekker mee te maken krijgt, zal je professioneel vertellen dat het misschien best nobel is, maar allerminst verstandig. Dat is codetaal om gewoon voorlopig lekker in je nest te blijven stinken. Je hebt ook zoiets als suicide by cops. Dit is bijna hetzelfde. Begin maar om de werkenden een fikse loonsverhoging te geven, zonder dat je weer met de kaasschaaf over de steuntrekkers gaat. Dat kan later altijd nog, maar dan loont werken wel.

Xaphan | 17-08-23 | 12:11

@Xaphan | 17-08-23 | 12:11:
Bonus voor werken of tijdelijk minder aftrek bijstand, Het is allemaal al geprobeerd of (mits, tenzij) nog steeds mogelijk. Een groot probleem is dat je een meer dan redelijk salaris moet binnenhalen voor je boven bijstandsnorm + toeslagen zit (afhankelijk van situatie waar die grens ligt). Tot die grens worden inkomsten verrekend met bijstand en/of toeslagen.

Ander probleem is dat we nu eenmaal een categorie hebben die niet kan (en soms ook niet wil). Bijstand is een container geworden voor mensen waar iets mee is. Daar hadden we vroeger baantjes voor waarvoor niet al te veel vaardigheden nodig waren. Een deel werkt naar vermogen, maar dat is lang niet genoeg om uit de bijstand te geraken.

En je hebt nog een categorie met gewoon pech. Door bezuinigingen richting het laatste maatschappelijke afvoerputje gedreven. Maar eigenlijk gewoon arbeidsongeschikt.

Overigens doen gemeenten het best goed v.w.b. uitstroom en beperken instroom. Economie zit ook al tijdje mee natuurlijk.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 12:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Het kabinet heeft jarenlang veel te veel geld uitgegeven aan immigratie en klimaatonzin. Het moest er een keer van komen dat dit duidelijk werd.

Koonkluk Huis | 17-08-23 | 11:20 | 2

Het is inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen. "Er is geen geld voor" hoor je nooit als Oekraïne om geld vraagt, of een megalomane klimaatdeal in de achterkamertjes wordt beklonken. Het is oude politiek die je overal ziet. Ook in de VS, waar defensie een ongelimiteerd budget heeft en de gedupeerde Amerikaanse burgers op Hawaii, wiens huis is vergaan in de recente branden, een lullige $700 PP krijgen van de overheid.

Guy_Tare | 17-08-23 | 11:25

@Guy_Tare | 17-08-23 | 11:25: Waarschijnlijk krijgt helemaal niemand iets aangezien Sleepy Joe niet wist om welk eiland het nou eigenlijk ging.

BoerKoekoek | 17-08-23 | 11:29

De verkiezingscampagnes zijn al gestart, dus dat wordt eventjes Sinterklaas spelen en dat uitventen, alles uiteraard op kosten van de toekomst.
Vreemd overigens, ik herhaal het maar weer, dat PvdA en GroenLinks met het naar voren schuiven van Timmerfrans reeds een verkiezingscampagne hebben gestart ten bate van een partij die er (nog) helemaal niet is.

Schoorsteenveger | 17-08-23 | 11:15 | 2

En die gaan groter worden dan in uw wildste nachtmerries. Dat is het griezelige aan deze donkere tijden. Overal wint rechts, maar Nederland loopt nooit in de pas. Deze keer ook niet.

Xaphan | 17-08-23 | 11:19

Een linkse koers zorgt aleen maar voor meer armoede Klavert. Een linkse koers betekent geen beperking van asieleiser instroom. Het belastinggeld voor de dure asiel hobby kan veel beter besteed worden.

Hei-kneuter | 17-08-23 | 11:14 | 6

@drfiets | 17-08-23 | 11:19: Wanneer GL en PvdA met de coalitie meestemmen, is dat dus een rechts kabinet. Ga toch fietsen.

Nuchternederland | 17-08-23 | 11:24

Een linkse koers betekent alleen maar méér overheids controle of - invloed in het economische. Dus meer mogelijkheden om aan de geldpot te draaien.

viejohuevon | 17-08-23 | 11:39
▼ 3 antwoorden verborgen

maar gelukkig wel 25 miljard naar """"stikstof"""" Keep up the good work.

Vunzigheid | 17-08-23 | 11:14

Belastingen omlaag, snijden in de ambtenaren, subsidies en het asiel circus. Bij de belastingen vrije voet invoeren tot bv het minimum loon.

Zatkniss | 17-08-23 | 11:12

Hoe ga ik dit positief omdenken? Eigenlijk is (maar) 5,7% helemaal niet slecht voor een kabinet en Min. van Financiën die zich hoofdzakelijk heeft bezig gehouden met klimaat, woke en buitenlandse aangelegenheden. Applaus!!!

First Contact | 17-08-23 | 11:10

Carola Schouten de enige minister in dit kabinet die succesvol in haar beleid als minister van armoede is geweest

van Dam | 17-08-23 | 11:09 | 2

Inderdaad, de armoede is behoorlijk gestegen door haar beleid ! Chapeau.

BoerKoekoek | 17-08-23 | 11:30

Ze is ook de enige geweest tot nu toe, toch?

Jos Tiebent | 17-08-23 | 14:32

Ja Klaver, het asielcircus kost een flinke duit.

Wattman | 17-08-23 | 11:09 | 2

Vergeet de energietransitie niet. Als je eens een ochtendje BNR luistert hoor je niet anders dan over de verdienmodellen die 'duurzaamheid' met zich meebrengt.

kapoerewiet | 17-08-23 | 11:16

@kapoerewiet | 17-08-23 | 11:16:

In 2023 is de energiebelasting ongeveer 59 cent per m3 gas en 15 cent per kWh stroom (bedragen inclusief 21 procent btw). BTW op belasting, hoe verzin je het...

Maar rupsjenooitgenoeg in Den haag heeft een gat in de hand..

Wattman | 17-08-23 | 11:27

Nivelleren is een feest zeggen ze maar waarom kan ik dat van die Klaver nou niet hebben?

uisge baugh | 17-08-23 | 11:09

Prachtig nieuws. Ikzelf was uitgegaan van een stijging naar minstens 12 procent.
Er zijn gelukkig nog van die dagen dat alles meezit.

Prinsemarij | 17-08-23 | 11:07

Wat verwachten we nou eigenlijk anders met D66 bewindvoerders op álle belangrijke posten ?
De linkse koers van Jesse is niet de arbeiders-socialistische koers die men daarbij voor ogen krijgt maar een gymnasium-socialistische koers waarbij de oplossing niet gezocht wordt in hogere inkomens maar in meer toeslagen en douceurtjes voor de minima.
Als een chirurg die niet wil hechten maar aan komt kakken met een doos vol pleistertjes van Hansaplast.

charles de gaulle | 17-08-23 | 11:06 | 1

Hansaplast zit er niet meer in zijn de action pleisters.

Kilroywashier | 17-08-23 | 11:10

En Yasser, hoeveel gaan we lenen voor die linkse "koers"? Of gaan we nu eindelijk de budgetten voor linkse hobby's inzetten ten behoeve van het welzijn van de Nederlanders?
Dat zou namelijk pas écht daadkrachtig, vernieuwend en progressief beleid zijn.

WasHetMaarMakkelijk | 17-08-23 | 11:06 | 6

@* Il Principe * | 17-08-23 | 11:49: Zegt de Kunduz-coalitie u iets? Vast niet.

Nuchternederland | 17-08-23 | 12:49

@Nuchternederland | 17-08-23 | 12:49:
Zeker wel, maar is geen regeringsdeelname, hè? Af en toe stemmen oppositiepartijen mee met kabinetsplannen, zoals met die "Kunduz-coalitie". Komt echter niet in de buurt van een regeringsdeelname of zelfs ook maar een gedoogconstructie zoals met pvv. Nederland wordt al 30 jaar vooral bestuurd door rechtse partijen.

* Il Principe * | 17-08-23 | 13:35

@* Il Principe * | 17-08-23 | 11:49:
Dit gaat niet over kabinetsdeelname, dit gaat over hoe, van welke pecunia, Yasser's echte, linkse beleid dan betaald gaat worden.
Een vraag, met een dubbele bodem, meer is mijn tegel niet. Ik reken niet af op verleden, ik wil de offerte voor de toekomst graag zien.

Als hij hier zou antwoorden en zou zeggen, nou we hebben pak em beet 28 milard extra nodig voor onze linkse "koers"...
Dan wil ik graag weten of hij Robjes ministerie opheft en zegt, dat stikstof, dat bekijken we nog wel eens. Die 28 miljard gaan naar armoedebestrijding.

Of dat hij zegt, neeee, én én, dus er moet meer belasting geheven worden.

Daar gaat het in dit land anno nu over. Een eenvoudige vraag, verder niks.

WasHetMaarMakkelijk | 17-08-23 | 19:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je armoede importeert, neemt de armoede inderdaad toe.

LucaBrasi | 17-08-23 | 11:05 | 2

We zouden armoede moeten exporteren, maar ik verwacht niet veel vraag in het buitenland.

Nuchternederland | 17-08-23 | 11:07

Simple as that.

Dr_Johnson | 17-08-23 | 12:00

De/Het FNV is al op de barricades geklommen om 33% loonsverhoging te vragen voor het minimumloon, dus die mensen hebben straks allemaal meer geld te besteden.
Of is dat weer een goedkope verkiezingsstunt?

Osdorpertje | 17-08-23 | 11:05 | 3

Hoezo ? Staat het FNV ook op de kieslijst ?

charles de gaulle | 17-08-23 | 11:07

Breng de BTW terug naar 19%, daar heeft iedereen wat aan, behalve de overheid.
Ah, ik zie ineens het probleem.

ZonderNaam | 17-08-23 | 11:17

@charles de gaulle | 17-08-23 | 11:07:
PvdA staat op die kieslijst, en in verkiezingstijd doen die altijd een eentweetje met het FNV en FNV bestuurders komen regelmatig in de Tweede Kamer voor de PvdA en PvdA'ers komen ook weer via de baantjescarroussel bij het FNV terecht. FNV en PvdA zijn een pot nat.

Osdorpertje | 17-08-23 | 11:42

Je zal ze de kost moeten geven, de mensen die (stiekem) denken dat armoede eigen schuld is: "hadden ze maar wat beter hun best moeten doen". Ik proef dat ook wel een beetje hier op GS.

Zenzeo | 17-08-23 | 11:05 | 5

dat is de vaste modus, net als in andere media. Frappant is dat vele lezers juist in de onderkant verblijven maar wel rechtse korten-voor-anderen-verhaaltjes aanhangt. De parodie! Overigens in USA hetzelfde, en maar republikeins stemmen terwijl die niets anders doen dan de kleine burgers dwarszitten en korten. De stupiditeit. En naar de docter kunnen ze niet meer.

AntiZanicz | 17-08-23 | 11:53

@Xaphan | 17-08-23 | 11:28: gebzael, u weet werkelijk niet waar u het over heeft. Een huis kopen zonder passend inkomen is nooit mogelijk geweest.

AntiZanicz | 17-08-23 | 11:54

Als het niet eigen schuld is, wiens schuld is het dan wel? Het is niet alleen beter hun best doen. Armoede is vaak een gevolg van onhandige keuzes. Als je ergens geld voor hebt voor het maximale gaan (hoogst mogelijke hypotheek, maximale huur, luxe mogelijke auto), merkkleding, geld lenen anders dan voor je eigen woning, ...

Gebakschep | 17-08-23 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Bedankt Sieg!

First Contact | 17-08-23 | 11:05

Een linkse koers betekent alleen maar meer armoede vanwege nog meer import van kansloze handophouders

normanius | 17-08-23 | 11:04

Brandhout, als in gedroogd beuken is al weer gezakt tot 500 per 2 kuub.
Was in de hype 750...
Deflatie.

Nuchternederland | 17-08-23 | 11:03

Ah, daar hebben we weer zo'n "de komende verkiezingen gáán ergens over" roeper (*gaap*). Dus alle verkiezingen tot nu toe waren flutverkiezingen?

Zenzeo | 17-08-23 | 11:03 | 5

@Ds_Dre | 17-08-23 | 11:24: Wordt een heel ander verhaal, wanneer je Bosma naar voren schuift en een nacht met Lillian laat rollebollen. Maar dat gaat Bosma nooit doen. Dat is jammer, want die man onderschat zichzelf of is gewoon bang. Dat laatste kan ook.

Xaphan | 17-08-23 | 11:34

@Ds_Dre | 17-08-23 | 11:24: Dat is incorrect, van de PVV moest Maxime Verhagen van het CDA bij de totstandkoming van het regeer- en gedoogakkoord accepteren dat aanpassingen aan de WW of het ontslagrecht achterwege zouden blijven, in plaats daarvan wilde de PVV bezuinigen op ontwikkelingssamenwerking. Het CDA ging hier niet mee akkoord. Daarop trok PVV gedoogsteun voor Rutte 1 in.

vlotterik | 17-08-23 | 12:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Toeslagen? Ik verwacht enkel lastenverzwaringen om mijn gedrag te sturen.

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 11:03 | 3

Ja maar om dat te compenseren krijg je dan toeslagen. Maar om dat te kunnen betalen extra heffingen. Maar om dat te compenseren, weer toeslagen. Maar om dat te kunnen betalen weer heffingen. En steeds blijft er een beetje minder over, of je weet op een gegeven moment niet meer wat je waar moet aanvragen. Nou ja, uiteindelijk komt het allemaal niet goed en daar gaat het om.

John McClane | 17-08-23 | 11:17

@John McClane | 17-08-23 | 11:17: Zouden ze het zelf nog wel overzien?

Duwbak_Linda | 17-08-23 | 11:39

@Duwbak_Linda | 17-08-23 | 11:39: nee
Maar elke toeslag etc is beheren van potjes
Nieuwe ambtenaren en coaches die maar wat roepen
Veel geld wat verdwijnt of torenhogerekeningen
Dit systeem gaat niet veranderen

Therrie | 17-08-23 | 18:54
-weggejorist-
ZonderNaam | 17-08-23 | 11:01 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
RickTheDick | 17-08-23 | 10:59

[rechtsmodus]Toch nog groei op 1 punt. Positief blijven![/rechtsmodus]

Calastir | 17-08-23 | 10:57 | 2

De linksmodus zal roepen dat er meer personeel bij moet, want tekort. 800-1000 nieuwe Nederlanders per week moet dit tekort wel wegwerken. Zulks wel tegen zo'n 8 ton in euro's per grensoverschrijder....

Ommezwaai | 17-08-23 | 12:22

Ze zouden moeten kijken naar het basisbehoeftenbudget zoals het CPB dat zelf hanteert, daaronder is armoede. Anders kun je ook nog wel een grens hanteren van best-veel-maar-kan-betercriterium - schrijnend allemaal!

Ay_Caramba | 17-08-23 | 12:58

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland