Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nu nog duurder om te hebben: zonnepanelen

U bent de...

Extra dokken voor de energietransitie moet u! 


Heeft u net een godsvermogen geïnvesteerd in zonnepanelen, een warmtepomp en een elektrische Leaf op de oprit, moet u nu alsnog extra dokken voor de energietransitie. De energieterugleveraars bij Vandebron gaan een heffing van zo'n 10 tot 20 euro per maand betalen omdat de kosten voor de zonnige dagen waarop veel stroom wordt teruggeleverd te hard oplopen. Oftewel extra betalen omdat u een wit voetje probeerde te halen bij de klimaatgoden om de Nederlanders die hun stroom nog gewoon uit verbrande kolen halen te ontlasten. Het is een boete voor de mensen die geloofden in de rooskleurige financiële plaatjes van een groene toekomst. Met allerlei lokkertjes werden u zonnepanelen aangesmeerd die u binnen enkele jaren weer terug zou verdienen, maar dat bleek een te prijzige formule waardoor inmiddels de subsidie is weggevallen, de salderingsregeling dreigt te verdwijnen en u nu een extra heffing moet dokken. Het was een miscalculatie van de beleidbepalers, waarvan de rekening nu bij de consument komt te liggen. "Het is heel vervelend dat juist mensen met zonnepanelen minder terug krijgen, maar we hebben onderzoek gedaan: het merendeel snapt dat het die kant op gaat vanwege de energietransitie." Geef ze de illusie dat ze de wereld redden en Nederlanders betalen wel: het klimaatschuldgevoel zit diep.

Reaguursels

Inloggen

Het is niet meer de vraag of wij in dit land compleet gestoord aan het worden zijn, dat is allang een feit. Maar dat dit beeld, van totale gekte, vrijwel dagelijks overtroffen kan worden met berichten als deze baart je toch wel zorgen ...

Fi-Bu-Bla | 15-08-23 | 19:31 | 2

Vanderbron is gewoon een pro Russische partij.

Astroturfer | 15-08-23 | 20:20

NB. Dit reaguursel komt trouwens niet door de DPG Mediagroep sicherheidsdienst als reaguursel zijnde ...

Fi-Bu-Bla | 15-08-23 | 20:35

Vandebron doet alsof zij in de problemen komen omdat het net wordt "overbelast". Sinds wanneer is Vandebron een netbeheerder? Ze kopen stroom in en verkopen dat door. Enige dat ze willen is altijd geld verdienen. Daarom wil men dat klanten betalen als ze zelf moeten betalen voor de door hen te veel ingekochte stroom.

Linke loetjes zijn het bij Vandebron.

Peerkeoud | 15-08-23 | 19:05 | 4

Beter lezen: het is simpelweg een panelen'boete'. Meer panelen = meer betalen per maand. Mogen ze doen uiteraard, maar zal er (hopelijk) toe leiden dat klanten massaal weglopen.
Mogelijk wil Essent gewoon van dit merk af en gebruiken ze het nu als proefballon... als genoeg sukkels blijven dan is het ook al goed!

Monkey Cabbage | 15-08-23 | 20:21

Iedereen met een dynamisch contract begrijpt wat hier aan de hand is: 's middags tussen 13:00 en 16:00 is de stroomprijs op de markt 0,0 euro en vaak zelfs negatief. Dit jaar eens 68 cent /kWh negatief.
Dus als al die klanten zonnestroom het net oppompen, moet Vandebron 40cent /kWh betalen aan de klant-met-panelen plús tot 68 cent/kWh betalen om het op het stroomnet te zetten. Dat werkt natuurlijk niet.

Tinus777 | 15-08-23 | 22:12

verdiep je eerst eens in hoe onze electriciteitsmarkt werkt voordat je dit soort onzin schrijft.
Als Vandebron onbalans oploopt moeten ze dit betalen aan de netbeheerder. drie keer raden aan wie ze deze kosten doorbelasten.
Ik vind het een goede zaak dat alle zonnepaneel bezitters nu voor de kosten in de zonnige perioden opdraaien. moeten ze hun electriciteit maar terugleveren in de donkere wintermaanden .... o nee, wacht. dat gaat niet...

McFreek | 15-08-23 | 22:55
▼ 1 antwoord verborgen

Van de zotte, eerst iedereen aanmoedigen om ze te leggen, en daarna boetes uitdelen.

Zeurders | 15-08-23 | 18:43

Zeg meer doei tegen je return on investment.

Baron van Baesweiler | 15-08-23 | 17:58

Timmerfrans is de lachende derde. Hij heeft keihard naar Rusland gewezen voor stijgende prijzen. Maar dankzij het afschalen van CO2 rechten betalen we nu 5 cent per kWh aan Europa in de vorm van UAE’s. 3 jaar terug betaalde je netto 5 cent voor een kWh. Geen enkele journalist die hier over schrijft.

KillerK | 15-08-23 | 17:57 | 1

Er is zelfs een regeling waar de boer door anders werken minder co uitstoot of zelfs opslaat de grond , moet je 5 jaar naar hun pijpen dansen , krijg je aan het einde van de rit 20 piek de hectare. De verminderde uitstoot wordt verkocht als emissie rechten , voor hen die t kunnen betalen .
Lachen toch ?

deathchant | 15-08-23 | 18:38

En als straks het salderen helemaal afgelopen is betaal je belasting over de teruggeleverde stroom aan het net. Een batterij is de toekomst.

Marius | 15-08-23 | 17:22 | 3

Juist. De thuisbatterij wordt dan een verdienmodel.

Baron van Baesweiler | 15-08-23 | 17:46

@Baron van Baesweiler | 15-08-23 | 17:46:
Elke 10 jaar een nieuwe. Een duurzame bron van inkomen voor de energie boeren. Uiteindelijk zullen die ivm brandgevaar wel weer verboden worden, inmiddels zijn de energie en woningen zo duur geworden dat alleen een kleine elite die nog kan veroorloven.
De rest bezit niks en is gelukkig...

ratelaar | 15-08-23 | 18:16

Salderen is sowieso gek. Zonnestroom is slechts op beperkte momenten beschikbaar. Stroom opgewekt in een centrale is 24/7 beschikbaar. Zonnestroom is om die reden alleen al minder waard.

Sierstrip | 15-08-23 | 18:44

als je meer produceert dan je verbruikt, dan ben je dus in feite een producent. Dan moet je je ook aan de spelregels houden van de electriciteitsmarkt. Dat je daar geen zin in hebt en/of te goedgelovig bent vind ik een slecht excuus.

McFreek | 15-08-23 | 16:59 | 5

@nobele wilde | 15-08-23 | 17:28: btw over aangekochte stroom uiteraard.

nobele wilde | 15-08-23 | 17:28

@nobele wilde | 15-08-23 | 17:28: Moet je wel een BTW-nummertje krijgen.

Baron van Baesweiler | 15-08-23 | 17:48

@nobele wilde | 15-08-23 | 17:28: gebeurt ook. Btw op panelen krijg je terug.

Sierstrip | 15-08-23 | 18:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ff een zijsprong, als je met een aggregaat een Tesla oplaadt, hoeveel Diesel of benzine ben je dan kwijt van leeg naar vol? En hoeveel kms kun je dan rijden?
En is dat dan meer of minder kms dan wanneer je die brandstof in een gewone vergelijkbare diesel of benzine auto gooit. Lijkt me een leuk experiment. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Crankhead | 15-08-23 | 16:57 | 3

Op youtube staat een en ander.. ook kun je de tesla opladen achter een dikke dodge.. even slepen is laden.

broervandenhollander | 15-08-23 | 16:58

Als je je elektrische auto laadt met een aggregaat heb je twee keer een verlies aan energie, namelijk een keer in het aggregaat en een keer in de elektromotoren. Ga er maar van uit dat een (moderne) auto met verbrandingsmotor dan toch minder verbruikt.

Baron van Baesweiler | 15-08-23 | 17:53

Grofweg ziet dat er als volgt uit:
Efficiency van een beetje aggregaat is 4kwh / 1 ltr diesel.
Model 3 zit rond de 60kWh accu.
+/- 15 liter diesel
Met normaal doorrrijden rijdt je zo'n 300km (200w/km)
Dus 1:20
.

Cheffff | 15-08-23 | 18:00

Zo te zien is er veel expertise onder de reaguurders. Kan iemand mij voorrekenen of het zinvol is om te kiezen voor een dynamisch energiecontract als je 15 gloednieuwe zonnepanelen hebt liggen op je zuid dak?

Koonkluk Huis | 15-08-23 | 16:38 | 5

Voordeel van dynamisch is dat je niet dit soort van de bron shit krijgt. Je krijgt het dynamische tarief voor terugleveren en ja dat heeft dit jaar 4 keer op negatief gestaan ( als en de zon flink schijnt en het flink waait, dat is een vrij zeldzame combi). Dat is ruim van te voren bekend dus dan zet ik een extra was, een droger en de airco aan. Je kan ook je panelen uitzetten.
Dit gaat vooral over salderingsregeling en die is er niet bij een dynamisch contract. Ik heb sinds oktober panelen die mijn eigen energieverbruik goed afdekken door de grote drie boeven afgelopen winter alleen woekerprijzen voor hun contracten vroegen direct met dynamisch gestart en dit bevalt prima.

Klaagbaan | 15-08-23 | 18:51

Accu in combi met dynamisch contract is een goed idee.
Pv panelen achterwege laten.
Batterij van +/- 4 kWh volstaat voor een 4 pers. Huishouden.
Laden overdag als de stroom niks kost, en s’avonds de nodige gebruiken. Wassen en auto’s laden en dergelijke onzin overdag doen natuurlijk.
Dan bent u spekkoper.

Gizmo579 | 15-08-23 | 20:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Daar zijn kosten aan verbonden ! Betalen ! = Nederland.
Een paar Amerikaanse amigos hebben ook wat zonnepaneeltjes op hun dak geknald (ze hebben ook een dieselaggregaat, stookolie enz), want die wonen in the middle of nowhere. En die hebben dus helemaal NIETS te maken met een overheid die ze a) dwingt om te melden dat ze die de zonnepanelen hebben, b) ze verplicht om aan een energieleverancier te melden dat ze stroom gaan opwekken. Laat staan dat ze te maken krijgen met verplicht energie afgeven aan een netwerk (er is daar helemaal geen netwerk), dingen verrekenen met voorschotbedragen enz.

Asteroid-B612 | 15-08-23 | 16:29 | 5

@Kopieerapparaat | 15-08-23 | 16:36: Idem hier in de spaanse campo.. zonnepanelen, omvormer,generator voor het zware spul zoals lassen, compressor, hefbrug.. de rest via grote accu,s al ruim 20 jaar in bedrijf.. behalve de accu,s dan, daar is na 15 jaar wel het beste vanaf..

broervandenhollander | 15-08-23 | 16:52

Moet hier toch ook kunnen. Als je zonnepanelen niet op het net zitten aangesloten, dan heeft de energieleverancier/overheid er toch niets over te zeggen?

Baron van Baesweiler | 15-08-23 | 17:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Begint dat gezeik nu al, ik heb 28 zonnepanelen.
Dus die bijVd SteelBron zitten moeten straks dokken omdat ze zonnepanelen hebben.
Ik zag gisteren een boer die zijn land aan het beregen was.
Op een kar had hij 12 zonnepanelen om de beregeningspomp van stroom te voorzien.
Dat wil ik ook wel, dat de helft van mijn zonnepanelen niet aan het net zit maar dat ik die zelf kan gebruiken.

RadioControleDienst | 15-08-23 | 15:53 | 3

Beregenen sorry heb lamme armen van betontegels leggen.

RadioControleDienst | 15-08-23 | 15:54

Ga eens knutselen zou ik zeggen .zowieso ,een energie boer verkoopt energie,en die wil geld verdienen ,geen geld betalen.die zit er helemaal niet op te wachten dat er terug geleverd word .ik zit er toch ook niet op te wachten dat als ik een product lever ,er een week later ineens 10 terug komen en men zegt betaal me ff...

bowlfabriek | 15-08-23 | 17:10

@bowlfabriek | 15-08-23 | 17:10: je hebt een goed punt, snap ik en ben het daar ook mee eens
Mijn intentie is nooit geweest om er aan te verdienen maar vanwege ons stroomverbruik daar proberen iets aan te doen, Ook vanwege ons hoge gasverbruik. Infrarood panelen werken prima hier.
Helaas ben ik maar een eenvoudige middengolfpiraat uit de jaren 60/70 met enig verstand van electronica maar aan dit soot experimenten ga ik mij niet wagen.

RadioControleDienst | 15-08-23 | 17:43

Aanvullend artikel op RTL-Nieuws
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/540...
waarin nogal soepel wordt omgesprongen met de begrippen heffing op terugleveren, terugleververgoeding en salderingsregeling. De energiemaatschappijen kennende zal het de bedoeling zijn dat de salderingsregeling verdwijnt, de terugleververgoeding nul wordt en er een terugleverheffing komt.

pollens | 15-08-23 | 15:48 | 7

@Muxje | 15-08-23 | 16:13: De fase verrekening wordt toch door de slimme meter gedaan? Ook dat ligt wettelijk vast.

Monkey Cabbage | 15-08-23 | 19:34

In het journaal hadden ze toch maar even die ene niet kunnen rekenen Alfa muts voor de camera gehaald die dit kon begrijpen van Van de Bron en gewoon klant bij hun bleef.

BBQkolenboertje | 15-08-23 | 20:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Als m’n installatie stuk gaat, komt er geen nieuwe meer.

blbla | 15-08-23 | 15:43 | 1

Ik investeer dan in een dieselaggegraat. Het liefst een kleine die in de bak van de e ford pickup past. Hoeft ie nooit meer aan de laadpaal.

blbla | 15-08-23 | 15:45

Het zou mooi zijn als iemand een dingetje weet uit te vinden dat van de zonnepanelen er meer stroom naar je eigen verbruik gaat en minder naar het net.

Ik hab al met de soldeerbrander de vaatwasser van de warmwaterleiding op de koudwaterleiding gezet. Dan trekt hij geen met gas verwarmd water uit de combi-boiler maar moet het van de stroom komen. EN als de vrouw dat ding nou alleen aanzet als de zon schijnt, pakt ie het dus van de zonnepanelen.

Ik heb ook een 500W (dus niet die 2000W) close-in boiler in de keuken gezet, ook aangesloten op de koudwaterleiding. En dan een tijdschakelklok dat hij alleen overdag tussen 10-17u opwarmt. En dus 500W omdat de zonnepanelen bij volle zon wel 3800W kunnen leveren, maar bj schaduw en regen is het amper boven de 500. Zo pak je minder van het net.

En een elektrische boiler van 100 of 150 liter voor de badkamer ook op met tijdschakelklok zodat hij alleen overdag stroom trekt van de zonnepanelen.

Ik bespaar dan ook op gas. En dan nog dat autootje dat overdag oplaadt op de zonnepanelen, dat is nog een droom.

Twee Jeetjes | 15-08-23 | 15:08 | 6

@Lebowski72 | 15-08-23 | 15:23: Er beginnen kleinere (en dus betaalbare) thuisaccu’s op de markt te komen. Of losse systemen die ook met loodaccu’s werken, als je de ruimte hebt is dat fors goedkoper. Zoek naar “retrofit” omvormers en thuisaccu’s.

Muxje | 15-08-23 | 16:19

@Muxje | 15-08-23 | 16:19: Loodaccu,s komt steeds minder voor, gaat steeds meer LiFepo worden..

broervandenhollander | 15-08-23 | 16:57

Meen je dit echt ?of klets je zomaar wat?oh... je droomt... is de boel al ontploft bij je ?

bowlfabriek | 15-08-23 | 17:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Staat die domme doos van een jennifer hoffman effe voor schut met haar reclame voor die toko
BTW s'Ochtends zonder make up valt het behoorlijk tegen als je d'r dan ziet

van Dam | 15-08-23 | 15:04

Wat een schatjes bij Vandebron: eerst met die zus van Tim Hofman allemaal reclames maken en zoveel mogelijk lui naar binnenharken "want duurzaam" en vervolgens wordt die duurzaamheid afgestraft met een heffing. En dat men nu al roept "dat anderen zullen volgen" geeft beetje een kartelvorming-gevoel (zeker als binnen 1 week de rest volgt). Bovendien slaat die extra heffing nergens op want de overheid had daar al de Duurzaamheidstoeslag op die iedereen al betaalt (dat geld is bedoeld om het stroomnetwerk uit te breiden en de capaciteit op orde te brengen, en ook een deel gaat richting windmolens etc).

Wat Vandebron nu doet is in principe de melk in rekening brengen die al in je cappuccino zit.

Ome_BW | 15-08-23 | 14:32 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

In het groot zie je dit in Duitsland. Wind en zon zorgen op bepaalde tijden voor overbelasting op het net, stroom moet aan het buitenland "verkocht" worden, d.w.z. voor een negatief bedrag. Als de wind gaat liggen en de zon ondergaat is er een tekort en moet er stroom uit het buitenland ingekocht worden (voor een positief bedrag). Je betaalt dus 2 keer, Is het dan vreemd dat de stroomprijzen in Duitsland de hoogste in Europa zijn? En hoe meer "duurzame" energie geïnstalleerd wordt, des te groter worden de schommelingen.

Argyronauta | 15-08-23 | 14:31 | 1

En in april zijn de laatste 3 kerncentrales gesloten in D, over duurzaam gesproken...

Yobke | 15-08-23 | 14:45

Alleen als je de stroom van zo'n paneel kan opslaan zie ik de nut ervan in.

tjongerschans | 15-08-23 | 14:27 | 3

Dat kan. Met een accu. Maar hier zit een pijnpunt. Een accu kan maar een beperkt aantal keren worden opgeladen. Staat u andere stroom producenten toe uw accu te gebruiken, slijt de accu harder.

Sierstrip | 15-08-23 | 16:01

@Sierstrip | 15-08-23 | 16:01: Een paar keer? traditionele staitonaire accu,s van bijvoorbeeld Hoppecke gaan 20 jaar mee, bij goed onderhoud en gebruik.. De LiFePO, waarschijnlijk nog wat langer.. echter heb je hier wat electronica voor nodig ( bms ) aantal cycli wat deze accu,s aankunnen is bijzonder hoog, evenals de laad en ontlaadstromen.

broervandenhollander | 15-08-23 | 17:03

@broervandenhollander | 15-08-23 | 17:03: Dat doet er niet toe. De slijtage gaat sneller als anderen toestaat gebruik van uw accu te maken. Is vervelend zeker als er geen vergoeding voor krijgt.

Sierstrip | 15-08-23 | 17:11

Het is dus goedkoper om meer stroom te verbruiken als dat mijn zonnepanelen opwekken ? Soms lijkt die energietransitie niet erg logisch.

johnyl | 15-08-23 | 14:26 | 1

Verbruik gaat toenemen. Mensen gaan airco's kopen terwijl ze dat anders niet gedaan zouden hebben. Die airco bevat pridukten die met aardlolie gemaakt moet worden. Tel uit je winst.

Sierstrip | 15-08-23 | 16:03

Als het aanbod de vraag vele malen overtreft, zakt de prijs. Dat is een oude wet. Enige zondagen terug was stroom -61 cent waard. Min eenenzestig cent. Dan ga je daar geen +20 cent voor betalen. Het lastige van zonnestroom en windstroom is dat het pieken kent. Het aanbod van stroom is dan groter dan de vraag.

Sierstrip | 15-08-23 | 13:58 | 2

Goed he die ANWB Energie, stroom kost geen drol meer, tis nu het vastrecht waaraan verdiend wordt.

P. Breidel | 15-08-23 | 14:08

@P. Breidel | 15-08-23 | 14:08: Tibber is goedkoper als ik het wel heb.

Sierstrip | 15-08-23 | 14:53

Over een paar jaar zijn die panelen gratis bij 2 pakjes boter. Ze worden massaal gedumpt omdat er nu nog op verdiend wordt.

R. Skickr | 15-08-23 | 13:53

Voor degene die zeggen "mensen met zonnepanelen moeten maar betalen voor de extra investeringen" wil ik zeggen dat voor de mensen die geen zonnepanelen hebben er sinds de invoering van het stroomnet miljarden zijn geinvesteerd. Dus kom niet zeuren dat panelenbezitters maar extra moeten gaan betalen. Ik verwacht juist een korting!!

Badr Haary | 15-08-23 | 13:38 | 8

Die heeft u bij de aanschaf gehad. Plus de salderingsregeling is ook in uw voordeel en wordt betaald door anderen.

Sierstrip | 15-08-23 | 16:05

@Sjefke7807 | 15-08-23 | 13:57:
Vandebron gaat niet eens over het elektriciteitsnet, dat zijn de netbeheerders zoals liander, enexis en stedin die daarover gaan. Vandenbron koopt en verkoopt enkel energie en dit wordt vervolgens over de netten van de netbeheerders gedistribueerd. Dus die zogenaamde overbelaste netten is een probleem (en eventuele kostenposten) voor de netbeheerders, niet voor vandebron. Dit is gewoon ordinaire geldklopperij omdat ze geld moet betalen voor de kWh's die zonnepalenbezitters terugleveren en ze nou eenmaal liever geld binnenharken dan weggeven. Maar ze weten het leuk te brengen.

Lompelul | 15-08-23 | 17:17

Door panelen bezitters moet de kabel in de grond weer dikker worden .en die korting heb je al gehad zeur haary.

bowlfabriek | 15-08-23 | 17:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik zit bij Vandebron.
Zodra mijn contract afloopt, ben ik daar pleite.
Wat een sukkels.
Het niveau van het filmpje met uitleg op Tube is om te huilen zo slecht.
Welke stagiair heeft dat bedacht?

Nonik Neem | 15-08-23 | 13:35 | 9

Ik zit bij kelag ,nooit gezeik mee.

bowlfabriek | 15-08-23 | 17:35

Ik vraag me af of je niet direct weg kan ivm aanpassingen vanuit hun kant

Raskut | 15-08-23 | 18:00
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik betaal hier in België met een variabel contract 12,9 cent per KWh overdag en 10,0 cent per KWh 's nachts. Als ik groene energie wil moet ik meer betalen.

van_Zelfsprekend | 15-08-23 | 13:26 | 2

Je frituurt dus meestal 's nachts?

R. Skickr | 15-08-23 | 13:55

Ik vind blauwe energie mooi. Hebben ze dat in België?

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:26

Betalen jullie je in Nederland overdag nog steeds piektarief eigenlijk? Mijn netbeheerder hier in de VS heeft 4 tariefgroepen per richting om de prijs te bepalen. Gebruiks piek is gedefineerd als werkdagen tussen 07.30 - 09.00 en 16.30 - 19.00 uur. Alles daarbuiten is daarmee dal tarief, maar er is meer, want we hebben nog een bonus, ook op basis van licht / donker worden piek en dal opgesplitst. De gedachte is heeeel erg simpel. In het donker werken de zonnepanelen niet. Wind is grotendeels onbetrouwbaar, dus als het donker is komt vrijwel alle energie van de energie centrales. Piek bij daglicht heeft men op 100% geplaatst. Wij betalen 27ct/kWh. Dal bij daglicht staat op 70% (teveel energie terwijl niemand het nodig heeft), echter dal in het donker kost je 120% en de piek terwijl het donker is is zelfs 150%. Dit hebben we vooral tijdens de winter met de korte dagen. Overigens is die 27ct inclusief duurzamen opslag en (groene) belastingen. Salderen hebben we wel, maar werkt anders dan in Nederland. Naast de kosten van energie, betaal je ook voor transport. Afgenomen energie en terug geleverde energie worden ook hier tegen elkaar weggestreept, maar niet als het gaat om de transport kosten, dan is het levering + teruglevering. Ofwel als je 4000 kWh afneemt en 2000 Kwh terug levert, betaal je dus transportkosten over 6000kWh. Tranportkosten bij ons zijn 6,8ct per kWh, dus op basis van 6000kWh betaal je dan 408 dollar aan transportkosten...

TuurlijkNiet | 15-08-23 | 13:09 | 4

Dat klinkt allemaal wel erg logisch, werken er daar soms bèta's bij de overheid?

Helpmedan | 15-08-23 | 13:34

Bij Pure Energy heb ik een duurder tarief overdag idd. Vreemd, maar was niet anders.

Raskut | 15-08-23 | 13:54

Je kan hier per uur afnemen.

Sierstrip | 15-08-23 | 14:02
▼ 1 antwoord verborgen

Is bijna de beschrijving van mijn situatie.
Zonnepanelen, warmtepomp en elektrische auto voor de deur.
Maar de zonnepanelen en warmtepomp hebben zichzelf allang terugbetaald.
Auto komt nog, ben op de helft nu.
En nee, ik doe het niet voor het milieu ( klein beetje wel ) maar voor het geld.
Zonder kerncentrales ( niet ideaal, maar het beste alternatief ) en een grote aanpassing van het netwerk wordt het echt niets met die plannen van links.
Leuke ideeen, maar totaal losgezongen van de werkelijkheid.

Wat overigens niet wordt gemeld in het stuk, is dat van de bron is overgenomen door een grote maatschappij.
Zou dat soms de echte reden zijn van die wijziging??????

helaas-nederlander01 | 15-08-23 | 13:02 | 7

Vandebron is in 2019 toch al overgenomen door Essent?

Ome_BW | 15-08-23 | 14:35

@Sierstrip | 15-08-23 | 13:05: Van de bron is ook de eerste geweest die windmolens bij particulieren lees boeren afschakelden bij negetatieve prijs op het gebied van zonnepanelen zijn het ook boefjes qua betaling weet ik uit rechtstreekse bron, echte linkse guppies daaroot, veel groen gezwets en ondertussen lekker hun zakken vullen.

marcel69 | 15-08-23 | 16:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Volkomen terecht. Panelen brengen kosten met zich mee voor het systeem. Die moeten betaald worden. Plus de brandweer gaat straks eisen stellen. Straks moet panelen op een bepaalde afstand van elkaar gelegd worden zodat het bluswater er door kan. Neemt het rendement per vierkante meter af. Straks moet je meer opstalverzekering gaan betalen als je panelen hebt liggen. Wellicht moeten mensen die panelen hebben, ze wel opnieuw met tussenruimte laten installeren. Straks moet je wegen belasting gaan betalen voor je zeer zware elektrische auto. Gewoon consuminderen dan heb je nergens last van. Ik betaal anderhalve euro voor stroom per jaar. Geen zonnepaneel. Koop de stroom als die goedkoop is. Als die duur is beperk ik mijn gebruik.

Sierstrip | 15-08-23 | 13:00 | 7

Wet van vraag en bod is al eeuwen oud.

Sierstrip | 15-08-23 | 14:05

@Deflatiemonster | 15-08-23 | 13:20: Was allang bekend dat die zouden veranderen. Is alleen paar keer uitgesteld. Onterecht en absurd. En nu heel.bois doen alsof dit het nieuwe normaal is. Bizar.

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:17

@Badr Haary | 15-08-23 | 13:40: Die betalen alle belastingen én heffingen over álle kWh die ze gebruiken. Het is inderdaad scheef.

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Vandebron, dochter van moedermaatschappij Essent die het vorige jaar een bruto winststijging van ruim 100% realiseerde tee weten 324 miljoen. Dat moet dit jaar natuurlijk ook weer haalbaar zijn.

kabamer | 15-08-23 | 12:59

Samenvattend: Bij zomers weer, bij te veel terug levering het elektrische kacheltje buiten zetten op vol vermogen. Fuck groen links

Bentzat | 15-08-23 | 12:57 | 1

Beter lekker de houtkachel en de airco aan. Die groenlinkseikels vrágen er gewoon om ;)

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:20

Eigenlijk een prima regeling. Die saldering werd de facto betaald door niet-zonnepanelenbezitters. En dat slaat natuurlijk nergens op.

BobDobalina | 15-08-23 | 12:56 | 8

* kortsluiting *

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:14

@Deflatiemonster | 15-08-23 | 13:21: Kan niet iedereen. En staat los van dat het geld verbrandt op megaschaal om dommige deugbilletjes te pleasen.

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:16

@Zomaarwat | 15-08-23 | 14:16:
Weet ik. Ik heb ook niet meer panelen dan dat ik verbruik. Ik had al een vermoeden dat de voordelen sneller zouden vervallen dan Den Haag liet doorschemeren. Ze kunnen dan ook echt niet een grootschalig project opzetten met duidelijke doelstellingen en uitvoering. Vooralsnog heb ik nu eens wat profijt waar anderen meer voor betalen. Net zoiets als EV's die geen wegenbelasting kosten terwijl die meer schade veroorzaken aan de wegen. Het is altijd de overheid die verstorende maatregelen treft omdat ze maar half nadenken.

Deflatiemonster | 15-08-23 | 15:16
▼ 5 antwoorden verborgen

Zal mij trouwens niet verbazen als die tent door een ‘concurrent’ wordt overgenomen in de loop van dit jaar. Want ik ben er van overtuigd dat er (prijs)afspraken zijn gemaakt. Leer mij die ‘vrije markt’ kennen. Jullie geloven er misschien in, maar ik niet. Welk bedrijf gaat als eerste publiekelijk bekend maken duurder te gaan worden door de concurrentie? Economische zelfmoord plegen? Idealistische overwegingen? Een bedrijf? Laat mij niet lachen. Dit is onderling bekonkeld door de diverse energiebedrijven. Haal jij de kastanjes uit het vuur, dan volgen wij. Een als je klanten kwijt raakt, dan compenseren we dat financieel of via een overname. Laat ze hun hoerenmoer maar in de maling nemen. Ik geloof er geen reedt van.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 12:54 | 4

Ze riskeren grote boetes als ze dat zouden doen.

Toch ben ik het met u eens.

Ze zullen dat weten te bereiken door veel congressen te houden waarin wordt gemeld wat een redelijke prijs zou zijn en waarbij voor de juiste focus dan één component wordt belicht. Als je vervolgens allemaal hetzelfde denkt en niet teveel beweegt, stroomt de marge binnen.

Ook nog bínnen de wet.

Zoals we wel weten is stemming maken een groot goed bij deugers en ook hier werkt het.

Zomaarwat | 15-08-23 | 13:50

Vandebron fungeert als een van de voelsprieten van Essent.
Wat op zijn beurt weer onderdeel is van E.ON.

LD69 | 15-08-23 | 14:59

@LD69 | 15-08-23 | 14:59: Ik las net ja. Maar dat verklaart het dan ook. Vandebron als expendable.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 16:31
▼ 1 antwoord verborgen

Wij zijn klant en wij gaan opzeggen. Ik ben woest.

Badr Haary | 15-08-23 | 12:44 | 7

Dan heb je wel een zeer hoog elektriciteit tarief. Met het lage afname tarief wat ik heb, duurt het al gauw meer dan 15 jaar met 400wp zonnepanelen van 700 Euro per stuk.

van_Zelfsprekend | 15-08-23 | 13:34

@van_Zelfsprekend | 15-08-23 | 13:34: Misschien had je een paar extra offertes aan moeten vragen, want met 700 euro voor een 400 Wp paneel ben je genadeloos opgelicht.

Psycho Daddy | 15-08-23 | 13:40

@Psycho Daddy | 15-08-23 | 13:40: Ja. Dat is mijn idee.
Ik heb kennissen die al veel te veel betaalde voor panelen, maar die zaten op iets van 1 euro / Wp. En 400 Wp voor 700 is bijna het dubbele.....
Ik doe het voor 1 euro / Wp, dus 400 Wp voor 400 euro.
Verdien ik er nog belachelijk veel aan.

helaas-nederlander01 | 15-08-23 | 14:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Op termijn ook niet meer te betalen; elektrische auto’s.

D-Fens_1963 | 15-08-23 | 12:39 | 2

Dat had je kunnen weten .

likmegaties | 15-08-23 | 12:54

Nu al niet, maar met bergen subsidie glijden ze alsnog de weg op.

Opladen, tenzij je werkplek dat regelt, lojkt me een ramp. Eerst laadplek zoeken. Na laden er weer heen en parkeerplek zoeken. Evt midden in de nacht...

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:10

Ik laat de airco lekker alles leegtrekken. Eigen stroom eerst

achterdedom | 15-08-23 | 12:35 | 1

Dan wordt het van (zogenaamd) milieuvriendelijk opeens extra luxe. Ook wel eens aan gedacht.

Net als bij auto's.

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:12

Vreemd, je bent met het milieu bezig en je bezuinigt waar je kan. Zo heb ik zonnepanelen en toch ben je duurder uit. Niet een beetje duurder maar tering veel duurder. Dus wat voor zin heeft het? Ze kunnen dan ook de rambam krijgen. Ik vlieg wanneer ik wil en gebruik alleen openbaar vervoer als ik er niet met auto naartoe kan. Succes Timmermans met je milieu. Een goede motivatie is dat bezuinigingen beloont.

roevka | 15-08-23 | 12:28 | 9

@Badr Haary | 15-08-23 | 12:45: Die waardeloze klote-investering is echt je eigen probleem. Ik neem tenminste aan dat je brgrijpt welke opbrengsten je mocht verwachten en welke onzeker zouden zijn. Zo niet: in het casino verlies je ook als je inzet. Alleen wordt dat belast als je eens wint. Hier wordt de investering gesubsidieerd en de opbrengsten zijn belastingcenten die je niet betaalt. Lekker sociaal en dan klagen over hoe je behandeld wordt? De overheid deugt niet, dat is waar. Dat is wat breder dan dit issue en als er iets bekend was, dan was en is het wel dat salderen stopt.

Zomaarwat | 15-08-23 | 13:45

U ziet het licht. Ik beschouw verloren geld dan altijd als leergeld. En echte wijsheid is duur...

Zomaarwat | 15-08-23 | 13:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Op de afstandsbediening van mijn nieuwe TV zit ook een zonnepaneeltje. Dus ik deug!

At_Dawn_They_Sleep | 15-08-23 | 12:13 | 1

Hadden we vroegah ook op rekenturkjes.

Louter Leuter | 15-08-23 | 12:24

Zonnepanelen, de grootste scam van de afgelopen jaren. Aangedikt met allerlei soorten subsidie, terwijl Nederland helemaal geen zonneland is, maar het deugt zo lekker. Het wachten is op een parlementaire enquete.

Swoop | 15-08-23 | 12:11 | 7

@gato | 15-08-23 | 13:58: Dat hoeft ook niet ze wekken immers al genoeg op daar.. Spain wants to generate 74% of its electricity from renewable sources by 2030 and is already a leader in Europe when it comes to wind energy. It had 1,265 wind farms and a wind power capacity of 28.1 gigawatts in 2021, second only to Germany in Europe.

Smoelensmid | 15-08-23 | 14:13

@gato | 15-08-23 | 13:58: In de tijd van Rajoy zelfs een torenhoge boete als je panelen en een netaansluiting had..

broervandenhollander | 15-08-23 | 17:12

@Smoelensmid | 15-08-23 | 14:13: Plus alle autonome installaties, dat zijn er ook zeer veel, ( geen vaste aansluiting mogelijk of zeer duur )

broervandenhollander | 15-08-23 | 17:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Biomassacentrales sluiten.

Zonnepanelenstroom belasten als gewone stroom.

Aansluiting van zonnepanelen levert extra kosten op dus die terecht doorbelasten.

Ik zeg dus: laten we écht eens wat aan het milieu doen.

Zomaarwat | 15-08-23 | 12:09 | 2

Sofort 3 kerncentrales plaatsen is het beste voor het milieu en had al 30 jaar geleden moeten gebeuren!

At_Dawn_They_Sleep | 15-08-23 | 12:14

@At_Dawn_They_Sleep | 15-08-23 | 12:14: Yes sir. De media jaagt de bevolking angst aan. Uiteindelijk is dat een plus voor machthebbers want angst is nuttig en problemen oplossen maakt burgers maar minder afhankelijk.

Zomaarwat | 15-08-23 | 12:38

Jaja, en wat betalen dan die grote zonneweides? En moet je ook in de wintermaanden betalen?(vast wel). Waarom niet onder elk huis een grote tank met water aanleggen als (warmte)opslag? Of is dat weer te duur?

Hadena | 15-08-23 | 12:05 | 3

Water? Olie zou beter zijn. Lekker 200+ graden ipv suffe 70 tot 85 graden van water. Gewoon lekker 30m3 tank met goede isolatie en gaon.

Al het bodemleven gaat deaud. Maar dat ziet niemand. Dus kan het in principe wel.

sjef-van-iekel | 15-08-23 | 12:12

Zie die zonneweide boeren (niet te verwarren met echte boeren) hier echt niet op gaan toeleggen. Die hebben al een afname garantie voor een vaste prijs voor x jaren. De kleine man moet weer gepakt.

NerdAlert | 15-08-23 | 12:30

@sjef-van-iekel | 15-08-23 | 12:12: 1kg water van 20 naar 100 graden brengen vraagt evenveel energie als 1 kg olie van 20 naar 180 graden. Gewoon water in die tank dus: goedkoper en minder weglek door de isolatie heen ivm kleiner temperatuurverschil.

Sr Semtex | 15-08-23 | 14:58

Alles waar subsidie op zit is niet rendabel, niet gewild of moet door je strot worden gedouwd.

Dubbelepunthoofd | 15-08-23 | 12:03

Och, je haalt voor een paar tientjes een stapel ouwe accu's op de sloop, beetje prutsen met een soldeerijzer en je zelfgemaakte zonnestroom gebruik je 's avonds weer voor Priscilla d'r zonnebank. Een hoop ophef om niets dit.

Spaanders | 15-08-23 | 12:01 | 7

@periscope | 15-08-23 | 12:25:
Heb je wel eens een inverter gehad?
Ik wel. Een 5 kw, om een uur of 12 Electra te hebben moet je er wel 8 of 12 accu’s aan hangen.
Hoop problemen.
Hoe wou je die onafhankelijk opladen?

J.Cash | 15-08-23 | 13:26

Van zonnepanelen krijg je tenminste geen kanker, van een zonnebank wel.

Swoop | 15-08-23 | 16:03

Accu,s van de sloop, en startaccu,s ( vrachtwagens en auto,s ) totaal ongeschikt..

broervandenhollander | 15-08-23 | 17:23
▼ 4 antwoorden verborgen

De afgelopen dagen lekker vakantie gevierd en daarbij met vrienden door België gereden, gewoon de snelweg af en toeren door het binnenland. Behalve langs de E19 vanaf de grens richting Antwerpen, heb ik in heel België geen windturbine gezien, en er zijn daar ook geen 700 zonnepanelen per dak te bespeuren. Hier en daar een huis met panelen op het dak, maar dat is meer sporadisch dan dat iedereen ze heeft liggen. En toch hebben al die mensen elektriciteit, tot aan de kleinste grindweggetjes aan toe.

Zo gauw je weer richting de Nederlandse grens gaat doemen die windturbines weer op aan de horizon, en na de grens verblindt bijna elk dak je met zonnepanelen. Misschien mag het wel iets minder.

Met_baard | 15-08-23 | 12:00 | 10

@ChalinaRosa | 15-08-23 | 12:57:
Beetje subjectief. In Nederland komen de toeristen van verre om te kijken naar de windmolens in Kinderdijk.

* Il Principe * | 15-08-23 | 13:19

@* Il Principe * | 15-08-23 | 13:19: Helemaal niet subjectief. Duitsland heeft prachtige landschappen en horizonten. Allemaal weg.

ChalinaRosa | 15-08-23 | 13:40

In Frankrijk staan ze ook. Zie ze zelden draaien en dan op laag pitje.

Daar gaat zonder twijfel godsgruwelijk veel subsidie mee gemoeid.

Zomaarwat | 15-08-23 | 13:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Die energieboeren moeten niet zo koeren.
Met de Slimme/sluwe meter kun je de Kw gratis maken als er teveel zonnestroom wordt teruggeleverd.
Piek van het net,piek(€)in de zak van de zuinige Nederlander.
Win/win.

De Profundus | 15-08-23 | 11:59

Ik ken een heleboel ambtenaren en ingehuurde adviseurs in 'energietransitie'.
Geen van allen hebben zonnepanelen op hun dak.

Dubbelepunthoofd | 15-08-23 | 11:58 | 2

Qua opportunistisch zakkenvullen zitten zij zo dicht bij het vuur dat ze hun aandacht efficiënter richten.

Zomaarwat | 15-08-23 | 12:41

Zelfs Frenske heeft ze niet zag ik op de foto van zijn stijlvolle villa.

ChalinaRosa | 15-08-23 | 12:59

Ik zie het zonnig in, ik heb die troep niet.

keistad | 15-08-23 | 11:58

Zonnepanelen in Nederland? Erg handig in de winter om je huis te verwarmen.

d e r e a l i s t | 15-08-23 | 11:57

Wat raar.
Het terugleveren in de zomer is nodig om het meergebruik in de winter rendabel te maken, anders klopt het hele financiële plaatje niet meer.

Tijdens het spel de regels veranderen.
Daar gaan we weer...
Lekker bezig zo, waar moeten we als burger nog meer op vertrouwen?

De mensen die geen zonnepanelen kunnen plaatsen (geen eigen huis) zijn sowieso al de pineut, ook al zijn die duurder uit met wonen, zeker op je oude dag.

AdvocatusDiaboli | 15-08-23 | 11:57

De energietransitie wordt volledig gestuurd met de regels uit de cybernetica, vooral met de belangrijkste ervan "boem is ho".

Blauwpetje | 15-08-23 | 11:52

En als die krengen het straks niet meer (goed) doen, moet u - à la asbestverwijdering - mannen in witte werkoverals en ademluchtbescherming laten komen om ze af te voeren. Want chemisch toxisch afval.

En daar gaat uw winst! zwaai, zwaai...

Onkel Bratwurstbude | 15-08-23 | 11:52 | 2

Hoezo? Gewoon nieuw dak er overheen leggen nadat alles ontkoppelt is. Klaar.

BoerKoekoek | 15-08-23 | 12:33

Zonnepanelen zijn het nieuwe asbest.

ChalinaRosa | 15-08-23 | 13:02

Maar samengevat je levert stroom, die de energie maatschappij weer doorverkoopt en je mag betalen zodat zij de door jou geleverde stroom kunnen verkopen. Super logische argumentatie zou ik zeggen.

Hellsmurfje | 15-08-23 | 11:48 | 6

Maar ze verkopen de stroom niet maar moeten betalen dat iemand die neemt.

redanx | 15-08-23 | 13:39

@pollens | 15-08-23 | 12:56: Nu verdien je iets minder en je haalt de panelen die je al hebt weg om niks meer te verdienen? Raar.

redanx | 15-08-23 | 13:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Ok, dus als ik het goed begrijp hoopt iedereen met zonnepanelen op zijn/haar huis dat het vanaf nu 365 dagen per jaar bewolkt blijft? Toch?

CornholioNL | 15-08-23 | 11:46 | 2

Nee want dan doen ze het nog steeds. De zon moet uit.

pollens | 15-08-23 | 11:51

@pollens | 15-08-23 | 11:51: Dat scheelt ook qua opwarming van de aarde. De doelen van Parijs akkoord wordt hiermee gemakkelijk gehaald.

Xbitt | 15-08-23 | 11:55

Ze leveren allemaal of allemaal niet en salderen is onzinnig.

Verder kosten ze bergen poen, zijn milieuvervuilend en lelijk.

Toch kocht men er veel. Want angst en geld.

Zie waar u uitkomt. Stop toch eens met dat dommige gecollaboreer op basis van opportunistisch belastingvoordeel en doe eens wat echt toegevoegde waarde genereert. Huizenonderhoud, stukje isolatie en alles met mate.

Verder fossiel en kernenergie.

Zijn we klaar. Helder?!

Zomaarwat | 15-08-23 | 11:41 | 1

Helemaal.

ChalinaRosa | 15-08-23 | 13:06

Ik heb die zonnepanelen in eerste instantie voor mijn eigen energieverbruik. Blijft staan dat je in de winter je opbrengst harder nodig hebt dan in de zomer. Dat maakte het salderen interessant. Die terugleververgoeding zal uiteraard ook naar nul gaan waardoor die dingen hoogstens je kosten wat naar beneden halen. Maar het is weer een klassieke ambtenarenfaal aan het worden. Eerst mensen stimuleren met salderen, subsidies en btw-aftrek die dingen te nemen maar als mensen dat massaal doen lopen we tegen voorspelbare problemen aan. En wat doen we dan? De rekening bij de eigenaar leggen. Zit te kijken naar thuisaccu’s maar die zijn nog veel te duur en überhaupt niet voldoende ontwikkeld.

JJMS | 15-08-23 | 11:40 | 19

@Hans Kwalzan | 15-08-23 | 12:53: Was het alleen maar btw. Helaas is het bij energie wat anders. En ik ken de vergelijkingen. Lijken logisch, zijn het niet. Te klein, te beperkt, te ingewikkeld daarom ook. En nergens subsidie die lonkt om bekasting mee te besparen.

Zomaarwat | 15-08-23 | 12:56

@Mbovenka | 15-08-23 | 12:52: Zelf gratis verbruiken of salderen met eigen verbruik is dikke subsidie. Leverde men maar tegen spotprijs. Dat deden ze alleen als ze méér opwekten dan ze verbruikten, zelfs ná salderen. En dan nog liefst tegen de prijs ex belastingen uit het energiecontract. Hetgeen ook weer onterecht is.

Zomaarwat | 15-08-23 | 12:59

@Zomaarwat | 15-08-23 | 12:59: Dus het feit dat je geen energie afneemt is volgens jou al een vorm van subsidie? De energiebedrijven zullen je fantastisch vinden.

Mbovenka | 15-08-23 | 14:33
▼ 16 antwoorden verborgen

Toch nog even wachten met de aanschaf van wat extra panelen.. eens kijken of de prijs van jinko,s van 550 watt onder de 150 euro gaat..
Terugleveren doe ik niet aan, zal ook niet lukken, geen netaansluiting.
Goedkoop elektrobakkie kopen in Noorwegen.. en thuis DC / DC opladen.. en voor de plus 200 kilometer afstand, de diesels.. voor de prijs van 1 in NL rij je er hier 4.. klein dieseltje wegenbelasting 40 euro per jaar.. Bmw X5 maar liefst 116 euro.. Range Rover.. idem.. per jaar.. zo,n zelfde karretje zat aan de 2500 per jaar in NL.. Veel teruglever plezier nog.

broervandenhollander | 15-08-23 | 11:39 | 1

Hey pssst... partijtje 9x405Wp's kopen? Z.g.a.n.!

pollens | 15-08-23 | 12:19

Als je nog bij Essent (= vd Bron) zit terwijl je zonnepanelen hebt verdien je het ook om gestraft te worden.

Had je maar naar me moeten luisteren en op tijd over moeten stappen naar Engie.

Nu is het dus te laat, oh well... fuck 'm.

Parsons | 15-08-23 | 11:38 | 5

@Parsons | 15-08-23 | 11:52: Ben het met beiden eens maar ik pretendeer ook niet zonodig te willen deugen. Ben maar een mens en deugers uitlachen acht ik acceptabel.

Zomaarwat | 15-08-23 | 12:50

@Zomaarwat | 15-08-23 | 12:50: Ik heb geen panelen om te deugen, ik heb panelen voor m'n portemonnee. Levert 3500 ekkies per jaar op, en het plaatsen kostte 6800. Dus.

Parsons | 15-08-23 | 13:38

@Parsons | 15-08-23 | 13:38: En welk deel is uitgespaarde belasting? 3000 euro? Dat u er vrolijk van wordt, is goed voorstelbaar.

Zomaarwat | 15-08-23 | 14:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Kreeg net mijn gasrekening. Kosten verbruik gas: 4 euro. Netwerkkosten: 24 euro.

Bij elektriciteit kan ik het alleen achteraf zien (maart dit jaar):
Leveringskosten (verbruik kWh): 539 euro
Vaste leveringskosten (dagen): 74 euro
(Overheidskorting: 137 euro)
Totaal Leveringskosten: 476 euro

Netbeheerskosten (Enexis, dagen): 267 euro

Belasting (excl. BTW) en toeslagen
Energiebelasting (kWh): 111 euro
Opslag duurzame energie- en klimaattransitie (kWh): 44 euro
Vermindering energiebelasting (dagen): -732 euro

Totaal (incl BTW): 476 + 267 + 111 + 44 - 732 = 166 euro

Geen idee hoe de getallen volgend jaar zijn (ik heb mij niet verdiept in die verminderingen etc). Maar met 166 euro aan elektriciteit (laat het volgend jaar 300 of 450 euro zijn) gaan zonnepanelen even duren omdat ik afhankelijk blijft van het net (zeker met gas/verwarming). Los van het feit dat ik een grote dakkapel heb, die om de zoveel jaar geschilderd (onderhouden) moet worden.

Louter Leuter | 15-08-23 | 11:37 | 1

Nou, dat is dus wel iets waar die zonnepanelen goed voor zijn: je kan er prima op staan (op de kopse kanten), juist om je dakkapel schoon te maken of te schilderen.

John McClane | 15-08-23 | 11:49

Zelfde Volkskrantartikel, maar dan voor mensen zonder abonnement: archive.is/85d7H

Wie wil (laten) betalen voor de Azijnbode is zelf een zure pruim!

happen_maar | 15-08-23 | 11:36 | 2

javascript uitzetten werkt ook, de televaag is voorlopig nog steeds 1 van de weinige kranten met een werkende betaalmuur, de rest laad het allemaal in kwestie van de html eruit knippen

Hellsmurfje | 15-08-23 | 11:46

Dank!

CornholioNL | 15-08-23 | 11:51

Flik ze die streek weer terug !
Bereken ze milieubelasting , transportkosten en bijzondertoegevoegdewaarde hoog tarief.
En met onze complimenten.

Ambiorix | 15-08-23 | 11:35

Vandebron. Van welke bron dan? Geen zonnepanelen van particulieren dus, maar voornamelijk windmolens en grote zonneweides. Lekker de natuur opofferen in plaats van de daken gebruiken in omgevingen die toch al bebouwd zijn.

goed bezig.

ParadiseLost | 15-08-23 | 11:33 | 1

En de particulieren extra laten betalen zodat de grootafnemerskortingen in stand kunnen worden gehouden.

* Il Principe * | 15-08-23 | 11:34

Iedereen automatisch uurtarieven lost het "probleem" ook op.

pollens | 15-08-23 | 11:31 | 1

Onmogelijk. Zelfs al zou iedereen een slimme meter hebben die op afstand is uit te lezen, dan nog is het onmogelijk dit met een zo hoge frequentie te doen (dat uitlezen) en verwerken en een factuur op maat te maken obv momentaan afgenomen vermogen. De bandbreedte waarmee de slimme meter communiceert en uitgelezen wordt is simpelweg veel te smal.
Los nog van de enorme backend processing bij de energie-leverancier.

ThePozz | 15-08-23 | 12:42

En weer een probleem wat uitstekend te vermijden was geweest door op tijd kerncentrale te plaatsen. Immers, ons hele netwerk is ingericht op distributie vanuit een gelimiteerd aan centrale leverpunten.

TheEgg | 15-08-23 | 11:25 | 23

@Sjefke7807 | 15-08-23 | 13:47:
Borsele is een kleintje van 480 MW. Hinkley Point C zal 3.200 MW moeten gaan leveren. Gravelines in Frankrijk levert 5.500 MW. Die 1.5 kuub uit Borsele elk jaar, zijn er 15 in 10 jaar, of 45 in 30 jaar. Voor HPC zal, Pi mal Daumen, dat 10 kuub per jaar zijn, en Gravelines 17 kuub. Kleinvieh macht auch Mist, viel Kleinvieh macht viel Mist. Dadelijk gaat het kleintje dicht, en krijgen we wellicht er twee grote voor terug.

Leuk hoor dat COVRA. Pas in het jaar 2100 zal worden besloten waar de eindberging zal komen. En dan? Over 200 jaar? 400? Wat dan? Nog meer centrales over de hele wereld met nog meer opslag? Gaat nooit fout zeker.

Louter Leuter | 15-08-23 | 18:33

@Louter Leuter | 15-08-23 | 18:33: Kuub klinkt veel. Maar zelfs als je dat als zand in je tuin stort valt de hoeveelheid tegen. Gravelines 17 kuub per jaar. Dan heb je 147 jaar nodig om een olympisch zwembad vol te krijgen. Het valt dus allemaal best behoorlijk mee.
Kijk alleen is naar de hoeveelheid zand die vervangen wordt door beton bij het plaatsen van 1 windmolen. Maw, als je 10 windmolentjes in een jaar kunt neerzetten, kun je ook de volledige hoeveelheid kernenergie in een stabiele aardlaag opslaan.

TheEgg | 15-08-23 | 18:59
▼ 20 antwoorden verborgen

Hahaha, mag ik lachen? Ja dat mag ik... Klimaatdeugkneuzen in you're face!
Men wordt genaaid waar men bij staat, het heeft allemaal niets maar dan ook niets met het redden van het klimaat te maken (alsof dat ooit nodig was) maar het draait allemaal om de pegels. Met TimmerSchranz als Gestapo collector...

CornholioNL | 15-08-23 | 11:25 | 3

Dat er niks aan de hand is wat klimaat betreft ben ik totaal met je oneens en ik ben zeker voorstander van een groenere energievoorziening. Blijft staan dat de overheid een onverzadigbare geldhonger heeft.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 11:31

Omdat ik dus geïnvesteerd heb in een batterij van 22 zonnepanelen op mijn dak, om mijn jaarlijkse 'consumptie' van ca. 7000 kWh te 'financieren' maakt dat mij een 'klimmatdeugkneus'?

Omdat het financiële voordeel er, sinds de het gaan invoeren van de salderingsregeling, het verlagen van het bedrag aan terugleververgoeding per kWh en het verhogen van belastingen op eigen gewonnen energie, op achteruit gaat, vind jij een reden om mij (en iedereen die met mij genaaid wordt door de werkelijke 'klimaatdeugkneuzen' uit te lachen?

Aan welke kant van de lijn sta jij eigenlijk?

De waard zijn gast | 15-08-23 | 11:40

@Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 11:31: Een immer uitdijende overheid en de grote roze olifant die niet mag worden benoemd.

Er zijn teveel mensen op deze aardbol. Juist in de traditionele gebieden waar men het meest kansloos is (Afrika) groeit de bevolking gestaag door. Geboren in een kansloze omgeving waarbij op voorhand de enige manier om te overleden het emigreren naar Europa is. Aangewakkerd door mensensmokkelaars en wereldvreemde Europeanen die denken dat ze alle wereldproblemen moeten en kunnen oplossen. Daarbij de eigen verzorgingsstaat volledig uit te hollen.

Waar de mens zo ongeveer alle andere diersoorten reguleert, laat men de mensenpopulatie volledig uit de hand lopen. Natuurlijke selectie is er niet meer bij en wordt tegengewerkt. We maken alle zieken het liefst 'beter' en drukken ziekten de kop in. Euthanasie is in grote delen van de wereld onbespreekbaar want geloof. Zelf beschikken over leven en dood is een zonde.

Von Bliksum | 15-08-23 | 11:52

Gelukkig is de esthetische waarde van zonnepanelen niet in geld uit te drukken

RickTheDick | 15-08-23 | 11:25

Ik voel me net Nostradamus. Jaren geleden was mijn voorspelling al dat bedrijven wel subsidie ontvangen, maar de rekening uiteindelijk bij de consument terecht komt en de subsidie gebruikt wordt om de winst te verhogen. De staat subsidieert via de belastingen, maar het is niet de bedoeling dat ieman voordeel heeft van zijn investeringen, dus komt er een nieuwe belasting, per slot moeten de ambtenaren "werk" hebben en de EU kost ook steeds meer.

Het gaat er echt niet om de klimaatverandering tegen te houden, iedereen weet dat dat niet gaat lukken, het gaat er om zo veel mogelijk geld binnen te harken.

bergsbeklimmer | 15-08-23 | 11:24 | 2

Als u zich als Nostradamus voelt, dan heb ik medelijden met u. Ik daarentegen ben nog spring levend.

ParadiseLost | 15-08-23 | 11:47

Wat zei Nostradamus ook al
weer over 2023 .
Het worden barre tijden .

likmegaties | 15-08-23 | 11:55

Die maatregel die je wist dat ging komen. Ik heb zelf al langere tijd het gevoel dat de overheid vroeg of laat met een heffing op het enkele bezit van zonnepanelen komt. Ik ken de overheid. Vergeet het maar dat je selfsupporting en/of off grid kan gaan. De overheid heeft geld nodig en haalt het links danwel rechts bij je vandaan. Prachtig voorbeeld vond ik recentelijk de verhoging van de verkeersboetes. Omdat men een daling in het aantal uitgeschreven boetes zag, heeft men de boetes verhoogd om het te innen bedrag hetzelfde te houden. Daarmee werd glashelder dat het dus primair om het op te halen geld gaat en niet om verkeersveiligheid. Het verbaasde mij niet hoor, maar het was wel aardig om dat nu eens gewoon glashelder voor je neus te zien gebeuren. Want ze hadden ook de verkeersdeelnemers kunnen belonen voor hun goede gedrag. Maar nee hoor.

Om kort te gaan, je ontsnapt niet aan de geldhonger van de overheid. Niet met zonnepanelen, niet met elektrische auto’s …. nergens mee. Dalen de inkomsten van de ene belasting, dan verhogen ze de andere belasting wel of voeren ze een nieuwe in. De misgelopen accijnzen en andere belastingen moeten en zullen op een andere manier bij u gehaald worden.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 11:23 | 5

@CornholioNL | 15-08-23 | 11:26: Ik probeer al jaren te vermijden dat ik verkeersboetes moet betalen omdat ik er witheet van word. Al dwingen ze mij 30km op de snelweg te rijden, van mij krijgen die hufters helemaal niets meer. Geen cent.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 11:32

Op naar een kleinere, goedkopere overheid

Drs.G | 15-08-23 | 11:33

@Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 11:29: Flitsmeister beperkt de overtredingen niet, het verlaagt alleen de pakkans. Niet dat ik voor een verbod ben overigens, iedere manier die ervoor zorgt dat onze dieven in Den Haag minder geld krijgen is een plus.

Mbovenka | 15-08-23 | 12:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu vastzetten voor 3 jaar, dan hoef je daar pas over 3 jaar weer over na te denken. Deze maatregel geldt namelijk niet voor lopende contracten met een vaste looptijd maar alleen voor variabele contracten.

BoerKoekoek | 15-08-23 | 11:22 | 2

Gewoon niet Bij de Bron afnemen…

Sjompie | 15-08-23 | 11:35

@Sjompie | 15-08-23 | 11:35: Zij hebben gewoon het lootje getrokken, de rest van die schurken gaat binnenkort volgen. (Prijs)afspraken mag niet maar ik durf mijn linkerbal erom te verwedden dat het wel degelijk gebeurd is. Want zo werkt de ‘vrije markt’.

Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 12:47

Hiervoor heb ik die zooi niet op m’n dak laten leggen. Ik zie een nieuwe markt: het verwijderen van panelen.

ikworstelengadouchen | 15-08-23 | 11:20 | 1

Krijg je dat de vervuiler betaalt. Extra dokken voor die zooi.

(Gaat ook een dingetje worden bij die gigantische vezelversterkte kunststof (olie!) wieken.)

Louter Leuter | 15-08-23 | 11:43

Wat een onzin. Dit is al tijden geleden aangekondigd. En daarnaast, je koopt toch geen zonnepanelen voor de terugleverbetalingen? Is het grootste voordeel niet gewoon dat je geen elektriciteit hoeft af te nemen?

BobDobalina | 15-08-23 | 11:19 | 5

Nee, het grootste voordeel is dat het mij geld oplevert. Als dat niet meer zo is dan gaan ze weer weg. Lijkt me evident.

pollens | 15-08-23 | 11:40

Iedereen met zonnepanelen van het net afkoppelen, dan zijn ze groen bezig.
Nadeel is dat je de helft van de dag geen stroom hebt.
Succes.

Schipperke | 15-08-23 | 11:45
▼ 2 antwoorden verborgen

“Miscalculatie van de beleidsbepalers”: Dat is de gehele energietransitie en het complete klimaatbeleid. Daarom kiest de hele regering en het halve parlement ook na de volgende verkiezingen het hazepad. Want hoe kan je in vredesnaam uitleggen dat een energietransitie leidt tot onzekere levering, hogere prijzen en toch méér CO2? En hoe leg je vervolgens uit dat we miljarden moeten plempen in een CO2-dieet terwijl we nu al weten dat het effect niet meetbaar gaat zijn?
Daar zit je straks met je zonnepanelen, je EV en je warmtepomp, in een koud huis, met een lege knip en nul klimaatwinst.

Zeddegeizot | 15-08-23 | 11:17 | 4

@Bigi Bana Boy | 15-08-23 | 11:28: Dat is er wel, alleen Jetten wilde niet luisteren want het past niet in zijn D66 straatje. Feit.

_pacman_ | 15-08-23 | 11:47

Jazeker is het hele ´klimaatbeleid´ zo langzamerhand een farce.

ChalinaRosa | 15-08-23 | 13:29

@ChalinaRosa | 15-08-23 | 13:29: En is een energietransitie überhaupt wel nodig? Aardgas is heel schone energie en de nieuwste energiecentrales waren ook al heel schoon. Gas, elektriciteit, water. Voornaamste eisen: betrouwbaar in levering en betaalbaar. Een paar kerncentrales erbij: klaar.

Ad_Hoc | 15-08-23 | 16:57
▼ 1 antwoord verborgen

Zonnepanelen beschouwen ze uiteindelijk als chemisch afval

Bouwfraudeur | 15-08-23 | 11:17 | 2

Wat ik mij afvraag, moet je bij de aanschaf van die zonnepanelen een vewijderingsbijdrage betalen net als bij b.v. je koelkast en wasmachine?

simon49 | 15-08-23 | 11:29

Voor alle paneelbezitters, je had dit aan kunnen voelen komen.
Er wordt nauwelijks daadwerkelijk geïnvesteerd in de infra die nodig is. Wanneer is voor het laatst bij u in de straat of wijk de elektra vervangen?
De leveranciers zijn geprivatiseerd. U weet wel, zo'n actie die door marktwerking zou zorgen voor de beste prijzen voor de consument. De enige die onderaan de streep vooral profijt hebben, blijken de investeerders. En die willen enkel dat hun portfolio in het groen blijft staan. Dus uitmelken, die hap.
Dan waren er de elektrieke auto's. Onbetaalbaar, dus ging er plots subsidie bij om die dingen maar te pushen. 'We' moesten en zouden er aan. Tegelijkertijd werden alternatieven ontmoedigd door de prijzen te verhogen. En nu een bepaald percentage van de werkende menschen ook aan zo'n elektrisch mobiel zijn? De subsidie wordt er vanaf gehaald, de prijzen gaan omhoog (want die werden kunstmatig laag gehouden) en 'de meute' zit klem met zo'n ding.
En bij zonnepanelen is het wéér hetzelfde liedje. Maak de mensen lekker met prijsmanipulatie, zorg dat ze zich lang verplichten en afhankelijk worden en als je boven een bepaald percentage komt, kan je de boel leegzuigen.
Noem het de Nederlandse handelsgeest, noem het naïef van de paneel-bezitters, dat is het echt niet. Het is een kleine groep geldbeluste mensen die enkel kapitalistisch handelen en nauwelijks mores of scrupules hebben.
En dan heb je die panelen en wat dan? Mickey schreef al dat ze dan zo veel mogelijk direct opsoupeert. Is een optie. Maar je zou ook alles in een accu kunnen proberen te proppen. Oh wacht, die weg zal binnenkort ook wel weer worden dichtgetimmerd. Let op, als er plotseling dikke (tijdelijke) subsidies op accu's worden aangeboden, kan je er donder op zeggen dat er over vijf jaar plots extra accu-belasting komt 'voor veiligheid', met een 'centraal orgaan accuzorg', een maandelijkse toeslag als u boven een bepaalde vermogen komt.
@bad casey vroeg me in het cafe (waar ik dit topic al aansneed) of ik niet in de politiek wil: de politiek wil mij niet (twee maal geprobeerd). Ik ben te direct, wars van de vossenstreken en zou er vooral voor het Nederlandse onderwijs in willen. Daar heb ik verstand van, schoenmaker, leest, dat soort. Zo lang ik in een salarisschaal van een docent blijf zitten vind ik het best en eerlijk, puur omdat ik denk dat er teveel flierefluiters in de kamer zitten die er zitten voor de duiten en de fluiten.

EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:16 | 11

@Kernkop68 | 15-08-23 | 11:32: vrrschil is dat je in de winter die auto aan een snellader hangt en in uurtjr weer 100kw hebt. Je zonnepanelen doen niks. En dus je thuisaccu ook niet als die moet worden opgeladen door je panelen.

BoerKoekoek | 15-08-23 | 12:37

@BoerKoekoek | 15-08-23 | 12:37: zorgen dat je een 2de hands tesla koopt met levenslang gratis snelladen die knoop je na laden aan je huis een win win situatie

Toedels | 15-08-23 | 13:21
▼ 8 antwoorden verborgen

Nederlandse marketingtrucs werken bij protestants aangelegden als de sodemieter. Zolang er maar verlossing gloort aan de horizon

Francine Fishpaw | 15-08-23 | 11:15 | 1

Die dingen zouden eigenlijk 'Zonde-panelen' moeten heten

VolleBak | 15-08-23 | 15:37

Vooral pvdGL, D666 en VOLT stemmen mensen! Dan mag u uw wc papiertje 4 dimensionaal gebruiken maar pas nadat u hiervoor belasting, BTW en accijns hebt betaald.

WibionFire | 15-08-23 | 11:15 | 3

U vergeet nog de vijfde dimensie: 'het zwarte gat'.
Twee maal dubbel vouwen, hoekje uitscheuren. Openvouwen en er zit een gaatje in het midden.
Vinger er doorheen en u kunt den aarsch vakkundig uitschrapen. En voordat u wegloopt, met het stukje dat u heeft uitgescheurd (dat hebt u toch wel bewaard?!) even onder de nagels de restjes feces verwijderen, anders gaat uw vinger stinken.

EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:19

@EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:19: Maar dan gebruik je toch ook water en zeep? Dat moet ook betaald worden. Leuk verhaal, maar onuitvoerbaar.

aamert | 15-08-23 | 11:22

@aamert | 15-08-23 | 11:22: Hoho, u vergeet dat u ook nog zoiets als urine en sputum heeft? En zeep? Doe eens niet zo vreemd, u ruikt prima zo.

EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:39

Ik heb zonnepanelen op mijn rekenmachine.
Dit komt wel heel dicht bij nu.

Osdorpertje | 15-08-23 | 11:12 | 1

Hee ja hier ook een TI-31 Solar.

pollens | 15-08-23 | 11:15

Heeft de koning al zonnepanelen op z'n vliegtuig?

Waakvlam | 15-08-23 | 11:12 | 1

Op zijn paleis mocht niet want monument. Misschien op zijn wajer?

Helpmedan | 15-08-23 | 11:16

Hey wacht eens even.
Was er niet zo'n jongetje van de Groene Khmer die zei dat zonnepanelen zichzelf terugverdienen doordat je mag terugleveren op het net?
Hij zou toch niet gelogen hebben?

Osdorpertje | 15-08-23 | 11:11

Domme mensen hebben de slimme meter laten installeren. Ik heb nog een domme ferrarismeter én zonnepanelen. Mijn buren vonden me een wappie dat ik deze slimme meter weigerde. Maar je kon op je 10 vingers natellen dat terugleveren minder zou opleveren. Helaas kun je niet weigeren als de energieleverancier je meter afkeurt, maar je kunt het vervangen nog lang uitstellen. Dus voorlopig nog lachende 3e

deministerpresident | 15-08-23 | 11:11 | 6

Geld niet voor huurders beste...

CornholioNL | 15-08-23 | 11:30

@ IL PRINCIPE das inmiddels alweer 10 jaar geleden denk ik. De aankomende 10 jaar zit ik net als u op.kantoor.

U-boot | 15-08-23 | 11:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Kwestie van niet meer terugleveren en zo veel mogelijk zelf opslaan en gebruiken.
Kan die Leaf al als huisbatterij werken? Voor iets anders gebruik je hem toch niet.

marcoplarco | 15-08-23 | 11:10 | 3

Ook als je niet teruglevert, betaal je toch die heffing.

JanBrel | 15-08-23 | 11:14

@JanBrel | 15-08-23 | 11:14: iNderdaad. want 'de kosten moet eerlijk verdeeld worden'.
Zit je dan met je Leaf.

EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:20

Huh. Het moet eerlijker want mijn buren betalen mijn zonnepanelen?
Altijd gedacht als je elektriciteit terug levert. Er minder met steenkool
moet worden opgewekt.

MorgenEenAnder | 15-08-23 | 11:10 | 7

Exact volkomen terecht dat de eigenaren van de panelen die hun stroom dumpen als niemand het wil hebben zelf gaan dokken in plaats van dat op het collectief af te wentelen!
Sowieso zo snel mogelijk kappen met dat solderen.

barrykoningen | 15-08-23 | 11:19

@EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:22: Kitten is ook een optie !

BoerKoekoek | 15-08-23 | 11:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgens mij is dit niks anders dan een manier om de salderingsregeling te omzeilen. Is er een jurist in de zaal?

Helpmedan | 15-08-23 | 11:10 | 1

nou en, salderen had al lang afgeschaft moeten zijn, volledig. Het had niet eens gestart mogen worden. Het is ambtelijk onvermogen geweest om het zo te bedenken.

AntiZanicz | 15-08-23 | 11:54

Weer zo'n Bait-and-switch tactiek zal mij niet verbazen elektrisch rijden ook duurder gemaakt wordt met het zelfde excuus.

Reebensteeltje | 15-08-23 | 11:09 | 6

@Gervano | 15-08-23 | 11:26:
Ook dat is al 400kg meer dan een 'normale' benzine middenklasser. Moet je 's kijken wat zo'n benzine middenklasser met dat gewicht in de wegenbelasting doet.

nowomowa | 15-08-23 | 11:38

@EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:24: fietspaden worden uit de gemeente begroting betaald. De gemeente heeft nauwelijks inkomsten van autobezitters.

AntiZanicz | 15-08-23 | 11:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Nog maar een keer mijn voorspelling.
Er komt een moment, en het zal niet al te lang meer duren, waarop deze of gene linksdraaiend deugende politicus het voorstel zal doen om zonnepaneelbelasting te gaan heffen. En die zal er vervolgens dan ook komen. Want degenen die zonnepanelen hebben aangeschaft hebben een onevenredig voordeel ten opzichte van al die arme drommels die het geld en de gelegenheid niet hebben om een dergelijke aanschaf te doen, zo zal geredeneerd worden. Nivelleren is een feest, en zal dat elke keer opnieuw zijn. De zon is er voor iedereen en het kan en mag niet zo zijn dat alleen de "rijken" de zonnestralen om kunnen zetten in klinkende munt.

Schoorsteenveger | 15-08-23 | 11:08 | 9

@* Il Principe * | 15-08-23 | 14:55: Daarom hebben we in Nederland ook helemaal geen rechtse regeringen. Al tientallen jaren niet. Dat de VVD in een regering zit maakt die nog niet rechts, dat heeft zekker Rutte wel bewezen.

Mbovenka | 15-08-23 | 15:03

@Mbovenka | 15-08-23 | 15:03:
Dat zie je verkeerd, de regeringen van de afgelopen 30 jaar zijn behoorlijk rechts geweest. Privatiseren en de lasten verleggen van bedrijven naar particulieren. Dat linkje in mijn vorige post is het bewijs.

* Il Principe * | 15-08-23 | 15:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb geen zonnepanelen. Ben ik nu een fascist?

Ichneumonidae | 15-08-23 | 11:08 | 2

Dan bent u een klimaatontkenner, dat is tegenwoordig veel erger...

Helpmedan | 15-08-23 | 11:11

Nee, u bent net als ik een trotse, nadenkende niet-meeloper!

At_Dawn_They_Sleep | 15-08-23 | 12:09

Kun je die zonnepanelen niet goedkoop halen in Duitsland en dan niks tegen je energieleverancier zeggen? En dan gebruik je ze alleen voor de wasmachine en diepvries en om je Tesla op te laden. Moet je wel een Tesla kunnen betalen.

Osdorpertje | 15-08-23 | 11:08 | 6

@Klaas_de_Waal | 15-08-23 | 11:36: De 0% bijtellingsauto's rijden er al niet meer. Dat was voor een maximale periode van 5 jaar, van 6 jaar geleden

Nuchternederland | 15-08-23 | 11:41

@ nuchternederland je bent toch niet verplicht om aan het net te zitten. Dus als je zelfvoorzienend bent moet je je dan alsnog aanmelden?

U-boot | 15-08-23 | 13:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb continu twee magnetrons aan staan. En de wasdroger, maar ik was weer zo dom om er eentje met een warmtepomp te nemen, dus dat zet totaal geen zoden aan de dijk. Idem voor de AC, dat spul verbruikt gewoon te weinig allemaal. Hoe kunnen we in vredesnaam het klimaat redden met al die zuinige apparatuur?

John McClane | 15-08-23 | 11:07 | 6

@EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:29:
En gewoon de stekker uit de zonnepanelen trekken is geen optie?

nowomowa | 15-08-23 | 11:40

@nowomowa | 15-08-23 | 11:40: Ik voorzie een extra optie op het dak, de parasol. Werkt dubbelop, de panelen leveren minder- en de huizen blijven koeler.

Reagiertank | 15-08-23 | 12:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Iedereen snapt wel dat de energietransitie een schatkistransitie is omdat 4 seizoenen Rutte de schatkist is opgebrand.Die moet dus weer vol omdat de hobby!s uit de klauwen zijn gelopen.

van stampij | 15-08-23 | 11:06 | 3

Rob Jetten, energie, is van 66. Je kunt niet Rutte van alles de schuld geven.

TheseDays00 | 15-08-23 | 11:15

Onze boekhouding is nog redelijk op orde hoor, daarom mogen we straks weer flink gaan dokken om Zuid-Europa op de been te houden.

Jammer dat de socialisten in Nederland ook allemaal eurofiel zijn, want als er een links-populistische partij komt die voorstelt om leuke dingen te gaan doen met geleend geld, dan krijgen ze mijn stem. Binnen de eurozone wordt spaarzaamheid toch alleen maar bestraft omdat je uiteindelijk de rekening van de verkwisters moet betalen. Laat bij ons de rekening dan ook maar oplopen.

ZonderNaam | 15-08-23 | 11:15

@TheseDays00 | 15-08-23 | 11:15: Oh, jawel hoor.
Eind-verantwoordelijk, zegt u dat iets?
Afijn, hier thuis is mijn straatje schot en scheef. Komt ook door Rutte!
Zie je, werkt prima.

EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:30

Oh lachen, dus binnenkort komen er godweet hoeveel redelijk nieuwe zonnepanelen op de markt voor een zacht prijsje. Ik ruik handel...

elfenstein | 15-08-23 | 11:06 | 14

@Nuchternederland | 15-08-23 | 11:46:
Precies daar ben ik nu mee bezig. Het toverwoord is:
Accu's. Je moet die stroom ergens in kwijt tot het moment dat je het nodig hebt. De experimentele installatie hier draait met de zon mee voor max. rendement uit oude panelen, opladen met een cheape laadcontroller van Ali, omvormen naar 230v met eigenbouw inverter (heel technisch allemaal maar volgens mij nog nooit zo gedaan) de eerste resultaten zijn zeer veelbelovend. En schaalbaar, nu is het nog maar een paar honderd watt maar een volle 16A groep is ook simpel te realiseren. Ja, offgrid is absoluut de toekomst. Alleen dan niet in NL want je weet al wat er gaat gebeuren zodra dat in zwang raakt:
BE-LAS-TING!!!11!!1!

elfenstein | 15-08-23 | 11:58

@elfenstein | 15-08-23 | 11:58: Ga je dan voor relatief veilige lood accus, of voor energiedichte (Lithium) techniek? Aangezien je verhaal nogal beun klinkt hoop ik op het eerste en dat je geen directe buren hebt..

Reagiertank | 15-08-23 | 12:32

@Reagiertank | 15-08-23 | 12:32:
Lood, voor stationair gebruik veruit het goedkoopst en eenvoudige laadtechniek. En voor de volledigheid, ik werkte vroeger inderdaad op Schiphol, KES, afdeling BATMAN. Yeah, ik was écht batman, oftewel: battery management, wij deden het onderhoud van ALLE elektrische voertuigen op het platform. Het mag beun klinken, als er iemand is die wel iets weet van accutech ben ik het. De installatie staat vrij in de achtertuin, bestaat volledig uit staalconstructie, er is domweg niets wat wil branden aan het ding, veiliger dan je meterkast thuis.

elfenstein | 15-08-23 | 12:38
▼ 11 antwoorden verborgen

Linksom of rechtsom: betalen zal je.

Do-na-zi | 15-08-23 | 11:05

En over 15 jaar moeten al die panelen vernietigd worden wegens niet-recyclebaar. Hangt ook weer een prijskaartje aan. Maar blijf vooral GL stemmen! Timmermans waakt over u.

Jos Tiebent | 15-08-23 | 11:04 | 5

@ZonderNaam | 15-08-23 | 11:18: precies dit. Maar sommige dagdromers ontgaat dit. Het enige dat je tot nu toe met die afgedankte panelen kunt doen is in de grond stoppen of naar de maan schieten, samen met de rotorbladen van windmolens.

Jos Tiebent | 15-08-23 | 11:46

@ZonderNaam | 15-08-23 | 11:18:
Kleine kanttekening daarbij:
Als die panelen in GB niet meer rendabel zijn (en dat lukt vrij snel met hun klimaat) kan je ze nog prima gebruiken in meer zuidelijke landen. Voorspelling: Over een paar jaar ligt gansch zuideuropa vol met oude panelen uit de noordelijke landen, daar leveren die dingen nog wél genoeg op. Wij beschouwen panelen als "dood' als ze 70% van de originele cap leveren, dan leveren ze niet veel meer op regenachtige dagen. Daarginder is dat een heel ander verhaal. Zie ook mijn tegel.

elfenstein | 15-08-23 | 12:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Je betaald toch al vastrecht, en bovendien, als ze aangeven dat mensen zonder zonnepanelen nu meebetalen, krijgen die dan nu korting?

ikmagwel | 15-08-23 | 11:04 | 3

inderdaad zouden mensen die afnemen tijdens de overproductie een veel lager tarief moeten krijgen.

AntiZanicz | 15-08-23 | 11:13

Als iets een succes wordt, dan wordt het duurder. Vooral als de roverheid erbij betrokken is. Aan de andere kant ben je wel rijkelijk laat als je nu nog achteraan in de rij staat voor een paar inferieure geleaste Chinese zonnepanelen op je dak, gelegd door kampers die geen flauw benul hebben van elektrische veiligheid want het mag niets kosten.

_pacman_ | 15-08-23 | 11:04 | 4

@Jan Laefcutte | 15-08-23 | 11:08: "verwacht wordt dat andere bedrijven snel zullen volgen"

Nuchternederland | 15-08-23 | 11:10

@Jan Laefcutte | 15-08-23 | 11:08: u snapt het niet. Niet erg.

_pacman_ | 15-08-23 | 11:10
▼ 1 antwoord verborgen

Er zit een uit-knop op mijn omvormer.

pollens | 15-08-23 | 11:03 | 3

Gaat het niet om, u hebt zich zelf geregistreerd als zijnde energieleverancier, dat is wettelijk verplicht. En dat register spuugt nu heel behulpzaam alle schuldigen aan teruglevering uit.
daarnaast konden de bedrijven dat zelf ook al zien in hun eigen overzichten. Geen ontkomen aan dus.

Nuchternederland | 15-08-23 | 11:06

@pollens | 15-08-23 | 11:10: Oh? Let op, dan zal er als de sodemieter een 'uitkoop-regeling' komen. Of een systeem van 'voortijdig de kerk verlaten'... Dat geld is namelijk al uitgegeven.

EEnzame SchizofrEEN | 15-08-23 | 11:37

Dus, iedereen met zonnepanelen weg bij Vandebron. Netto resultaat, kosten blijven nagenoeg hetzelfde voor de club en de achterblijvers (ongeveer de helft) zonder panelen kunnen alle kosten ophoesten.Lekker gewerkt Vandebron.

H.Ades | 15-08-23 | 11:03 | 1

Als één schaap over de dam is, dan volgt de rest van de energiemaatschappijen vanzelf...

BenDoorn | 15-08-23 | 11:23

Terechte actie van Van der Bron. Nu nog energieprijzen per uur om de marktsturing te verbeteren. En de salderingsregeling is onrechtvaardig, terecht dat die wordt aangepakt.

Tarak | 15-08-23 | 11:02 | 6

@AntiZanicz | 15-08-23 | 11:12: Vanmiddag om 14:00 kost een kWh nog €0.02 (plus bijna 17 cent belasting, hoedan..).
Bij mij gaat dan de vaatwasser aan. Die gebruikt stroom uit mijn huisbatterij die daarna van 16:00 - 19:00 weer tijd heeft om helemaal vol te laden. Vannacht gebruik ik helemaal niets uit het net. Zoals eigenlijk elke dag in een zonnige periode.

15kWh is voldoende om het in de zomer bijna op nul te houden. In de winter niet, maar dan laadt ik de batterij tussen 1:00 en 4:00 helemaal vol tegen laagste tarief, en dat brengt me de dag wel door.

marcoplarco | 15-08-23 | 11:18

Die is er al lang al.

Sierstrip | 15-08-23 | 13:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Gelukkig heeft een huis met zonnepanelen geen hogere WOZ-waarde.
Oh wacht...

Nuchternederland | 15-08-23 | 11:02

@vandebron: Maak je onderzoek maar openbaar.

El Rico Grande | 15-08-23 | 11:02 | 3

We hebben in de panelen (pun intended) een ervaren groot-zonnepanelenbezitter, 500 geloof ik. Die kan het ons vast wel vertellen.

Nuchternederland | 15-08-23 | 11:03

"Snapt u het?"
"Ja, maar ik..."
"OK bedankt tot ziens!"

John McClane | 15-08-23 | 11:05

@Nuchternederland | 15-08-23 | 11:03: Die heeft waarschijnlijk een grootverbruikersaansluiting > 3x80A en kan genieten van alle mooie zaken die dat brengt, zoals een vergoeding het oplossen van onbalans.

Skinkie | 15-08-23 | 11:42

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland