Blusvliegtuig stort neer
Damn
Het is nogal broeierig in Zuid-Europa en de helden van de brandweer zijn druk bezig de branden te beteugelen. Dat ging op het Griekse eiland Evia niet helemaal goed, zo is te zien op beelden van de Griekse publieke omroep. Over de toestand van de bemanning is nog niets bekend maar zo te zien is dat niet okee. Laterrrr meer.
UPDATE - Het is zo eentje. Raakt een boom, verliest wing tip, controle kwijt
UPDATE - Een CL-215 heeft een bemanning van twee
UPDATE - De tragische piloten waren 34 en 27.
Reaguursels
InloggenWel vreemd dat media breed er eerst nog gedaan wordt in de berichtgeving alsof die piloten het overleefd zouden kunnen hebben :S
Als je zo laag boven de grond in zo'n vervelende noodsituatie komt en er is een vuurbal aan het einde dan weet je eigenlijk al genoeg lijkt me.
Maar wel zuur dat ze anderen helpen met hun leven hebben moeten bekopen. RIP.
RIP. Was het gezien de kleuren een door Roemenie aangeboden toestel?
De personen die deze vuurtjes hebben aangestoken kunnen nu voor tweevoudige dood door schuld worden vervolgd.
Ik heb er eens eentje zien neerstorten in de Ardèche,
vlak over de heuvel aanvliegen, het dal in, boom geraakt, vuurbal.
Triest einde van een mooie fik, ik zag een beer van een pompier janken naderhand.
Die blusvliegtuig piloten zijn werkelijk onbevreesde cowboys,
en soms gaat dat mis ja.
Godver…
Probeer je anderen ermee te redden, ga je er zelf aan. Leven is niet risicoloos natuurlijk. Weet niet of ze het hebben overleefd, waarschijnlijk niet. Triest.
Ik weet niet, heb niet alle comments gelezen, of iemand dit eerder gezegd heeft.
Voor die blusvliegers is het altijd een dilemma: zit je hoog, verdampt je water voor het beneden is. Zit je laag, komt je water goed aan, maar loop je deze risico's. Het beste is om als blusser goede hoogte te houden.
Probeer niet om ook te spotten. Daar zijn andere vliegtuigjes voor.
In mijn Zuid Afrikaanse dorp waar ook geregeld kleinere en grotere branden zijn, word zo gewerkt.
Droevig. Dit nieuwe brandje komt iig niet door klimaatopwarming..
Technisch gezien wel ...
Blijft klote voor de piloten natuurlijk.
Kut natuurlijk dat zo'n ongeluk.
Deze woorden ken ik al bijna zeventig jaar, bosbrand, hittegolf, hagelstorm, windhoos, springtij, sneeuwstorm, klotezomer, zachte winter, elf stedentocht enz. en bijna altijd zonder kleurcode.
Heeft Frans al een toespraak gehouden, dat ook dit slachtoffers zijn van de klimaatverandering? Geen klimaatverandering, geen bosbrand, geen blusvliegtuig. Stem allemaal op Frans en bosbranden behoren tot het verleden.
Door de klimaatverandering veranderen mensen in pyromanen.
Wat heftig.
Lijkt er op dat 1 van de flaps er ook door open staat (of het hele mechanisme binnen is vernaggelt is( en door de lage snelheid en wellicht wind zo omkantelt.
Direct te wijten aan klimaatverandering.
Aldus Frans Timmermans.
Dacht ik ook aan. Cynisch, maar dat krijg je met types als Timmermans.
@Basil Fawlty | 25-07-23 | 16:13: Volgens de echte Basil, in de aflevering "Gourmet Night", hebben de Grieken de anale seks uitgevonden. Misschien was de piloot niet geconcentreerd op zijn werk maar op de beloning.
Ik mis alleen nog het bericht over die zwemmer die halfverkoold werd teruggevonden.
Interessant? Dit heb ik nog nergens gelezen. Heb je bron?
@LangeTijdGeleden | 25-07-23 | 15:58:
Lol! Bekende Aussie urban legend, mooi verhaal maar is dus echt niet waar:
www.triplem.com.au/story/listen-the-w...
@Glasgow Argus
Inderdaad geweldig pub verhaal.
Ik ken hem als een duiker die in volle uitrusting in een uitgebrand bos werd gevonden.
Ik kan niet beoordelen of deze crash er iets mee te maken heeft, maar die Griekse CL-215s zijn echt ouwe meuk. De paar landen die nog met CL-215 vliegen, hebben de motoren vervangen door krachtigere, en daarmee veiligere turbo-prop motoren. Griekenland vliegt nog met turbine motoren met een ontwerp uit de jaren 60-70. Die knijpen hun luchtmacht aan alle kanten uit, om op gebied van gevechtsvliegtuigen (F-16 Block 52, F-35, Rafale, etc) tegen Turkije op te kunnen boksen.
Ik neem aan dat je met turbinemotoren zuigermotoren bedoelt?
Als je goed kijkt zie je dat het er niets mee te maken heeft.
Nee. De Canadair is "geen oude meuk". Het is een ontwerp uit 2e helft jaren 60. En nee die hebben geen turbines, dat zijn radiaalmotoren. En nee dit heeft niets met een luchtmacht te maken. En nee, turbopropmotoren zijn krachtiger - niet veiliger (de DC-3's vliegen er nog mee). De opvolger, de CL-415 is een turboprop.
@09001313 | 25-07-23 | 15:49: Met krachtiger motoren had die bocht er wellicht heel anders uitgezien en had het vliegtuig op tijd kunnen optrekken?
@Louter Leuter | 25-07-23 | 15:51: Op het gebied van aerial firefighting is een krachtiger motor wel degelijk een stukje extra veiligheid. Je hebt namelijk meer motorkracht om op te trekken en (in dit geval) struiken/bomen te ontwijken. De CL-415 is inderdaad een turboprop, maar diezelfde motoren kunnen ook op een CL-215 gezet worden, wat een groot deel van de CL-215 klanten dan ook gedaan heeft de afgelopen decennia.
@Handige Harrie | 25-07-23 | 15:51:
Zoals ik hierboven ergens al aangeef heb ik de acties van blusvliegers regelmatig van relatief dichtbij meegemaakt. Ze halen de meest leipe stunts uit om dat water maar op de brandhaard te dumpen. Dat gaat lang goed maar op een x moment helaas ook een keer fout. Triest risico van het vak. "Wat als" discussies zijn een beetje zinloos in deze.
Helpt ook niet mee dat ze 10 jaar terug nagenoeg failliet waren en nog steeds dik 200% GDP aan schulden hebben...
Griekenland heeft niet zoveel centen meer, nog steeds vooral heel druk bezig met EU/Duitsland af te betalen. Weinig over voor onderhoud van het materieel.
heel erg voor die piloten en hun familie
dat. juist. Totaal kudt.
Is niet voor het eerst dat zoiets gebeurt. Hier een C-130:
www.youtube.com/watch?v=ybYeJVh1cew
Die verliest overigens wel iets meer dan alleen wingtips ...
Nog een:
www.youtube.com/watch?v=JXBG0tqVFik
Metal fatigue. Wel bij de feiten blijven.
Wingtip verliezen is niet voldoende om een crash te veroorzaken.
Wel als het een aileron betreft.
Vreselijk.
Ik kende vroeger een jonge vrouw die ieder jaar naar Griekenland op vakantie ging. Niet om de cultuur, niet om het eten, niet om het klimaat, maar om de 'vurige' mannen.
Ik kende vroeger ook jonge vrouwen. Komt wel erg dichtbij zo!
"maar om de ̶v̶u̶r̶i̶g̶e̶ harige mannen".
Daar heeft een schoolvriend van mij ooit een prachtig lied over geschreven. Titel: "Griekse obers, Duitse wijven"
Kwam ze uit Dokkum?
@Kosmos | 25-07-23 | 15:42: lol!
*Opdringerig toevoegt*
Leek mij een heel locale brand. Brandstichting?
In Griekenland ontstaan heel vaak lokale brandjes, op terreinen waar Grieken willen bouwen. Ze gooien er na de brand snel een lap beton op, ook al hebben ze geen vergunning, ze kopen wat lokale ambtenaren om, en dan wachten ze tot de volgende verkiezingen. Traditioneel is er vlak voor iedere verkiezing een amnestieronde waarbij illegale bouwsels alsnog legaal worden. Na de amnestie werken ze de woning af.
Een kadaster van Griekenland bestaat helemaal niet (in de VS overigens ook niet).
In een beschaafd land mag je na een natuurramp lange tijd niet bouwen. Zodoende heeft het voor de bouwmaffia geen zin om het land in de fik te steken. Maar we hebben het over Griekenland.
@Nonkel Frituur | 25-07-23 | 15:35: Eigenlijk dus net als in Turkije in aardbeving gebied. De bouwsels voldoen niet maar voor de verkiezingen is er dan opeens goedkeuring.
in andere landen worden dat soort fikkies ook regelmatig aangestoken, door jongeren, maar dan weer andere jongeren dan de jongeren die we hier jongeren noemen. stuk baldadigheid. Wat ook veel voorkomt (als er branden zijn) is dat door de harde wind en vaak bovengrondse leidingen die palen omvallen, vonken veroorzaken waardoor brand ontstaat.... vaak niet dichtbevolkte gebieden dus...
@Nonkel Frituur | 25-07-23 | 15:35: En dan ook dit: newsinfrance.com/ex-minister-of-defen... Terwijl jaar in jaar uit vinden dergelijke bosbranen en brandstichtingen plaats, maar fatsoenlijk blusvliegtuigen aanschaffen, ho maar. Het is goedkoper het van de Russen te lenen. Hoewel het nu niet zo eenvoudig zal gaan.
@Nonkel Frituur | 25-07-23 | 15:35:
Ah, prachtig die gedeelde Europese waarden. Geef geld!
@Pieter Breydel | 25-07-23 | 15:55: Hier is er ook een naar beneden gestort, water gehaald voor mijn neus en vloog naar de brand en donderde naar beneden, geloof dat er nu nog maar 1 vliegtuig is, wel helicopters.
Toen zag ik die branden in noord Amerika, shit dat waren grote, daat kwam een plons water uit, die moeten ze hebben hier.
@DanskeRob | 25-07-23 | 15:44:
Dat dus. Iedereen is te koop daar onder het motto: want de baas (Erdo) doet het ook.
K*dt. Hij wilde de heuvel vermijden en is daarna afgegleden in de bocht. Overlevenden lijken mij onwaarschijnlijk (zitten geen schietstoelen in).
Ja, dit ziet er niet uit als iets wat een mens overleeft. Vreselijke klap.
Kan iemand mij uitleggen wat er gebeurt? Ik heb wel eens vaker filmpjes gezien waarbij een vliegtuig crasht in een bocht omlaag, een spiraal. waarom gaan ze niet rechtdoor? Als je een bal werpt, komt-ie neer in het verlengde van de richting van de worp.
Een bal heeft geen vleugels of andere zaken welke de aerodynamica beïnvloeden afhankelijk van de positie
wet van Bernouille: bij rechtdoor hebben beide vleugels evenveel druk. Bij een bocht naar rechts heeft de linkervleugel meer druk en andersom. Wet van Newton 9,8m per seconde kwadraat zwaartekracht
Een vliegtuig dat rechtuit vliegt en dan iets rolt (een vleugelhelft zakt, de andere kant gaat omhoog), dan kantelt ook de draagkrachtsvector. Met andere woorden je krijgt een horizontale component. Die zorgt ervoor dat je in de bocht gaat (je kunt dat vergelijken met de (motor)fiets schuin de bocht in). Zonder die component geen bocht. Als je geen hoogtestuur trekt dan zak je ook in de bocht.
@HetOorAakel | 25-07-23 | 15:25:
Je schrijft Bernoulli niet eens correct.
@Louter Leuter | 25-07-23 | 15:29:
Hadden wij het gisteravond hier nog over ivm met dit werk: Ongelooflijk coole baan maar als het mis gaat dan gaat het echt mis. Zeer triest.
@Louter Leuter | 25-07-23 | 15:30: kwam dan ook niet door de keuring voor de Northrop F5 en de centrifugale G test in Soesterberg
@Basil Fawlty | 25-07-23 | 15:32:
Hij raakt een boomtop. Dat hoeft niet fataal te zijn. Ben even op zoek naar een HD versie.
@Louter Leuter | 25-07-23 | 15:46:
Weinig "margin of error" omdat hij zo laag vliegt denk ik. Kan niet meer corrigeren denk ik.
Het is lastig om te zien wat er precies gebeurt in de video. Het lijkt mij niet dat het stukje dat afbreekt een rolroer is. Misschien een wingtip. Het vliegtuig lijkt een "wing dip" te ondergaan, typisch een gevaar in een bocht bij lage snelheid. De vleugel in de binnenbocht beweegt minder snel door de lucht dan die aan de buitenkant, en stallt als eerste waardoor die vleugel wegzakt. In dat geval moet je NIET corrigeren met de rolroeren, maar met het staartroer. Corrigeer je met de rolroeren dan krijg je een vluchtpad dat hier op lijkt. Op een bepaald moment lijken de rolroeren vol linksom te staan... maar nogmaals: dat is gebaseerd op een paar pixels, en nogal speculatief dus.
Mijn vliegkennis komt overigens voornamelijk van modelvliegtuigen, maar ook daar treedt dit effect geregeld op, zeker bij grotere modellen die wat langzamer gevlogen worden.
@Basil Fawlty | 25-07-23 | 15:49:
Dat is geheid. Hij krijgt ook een zwiep, gaat iets haken. Daar hebben we het verticale staartvlak voor. Hij zit wel erg laag, rolt om de heuvel te ontwijken, dan raakt ie een boom. Ga weer eerst zoeken...
@Louter Leuter | 25-07-23 | 15:54:
Indeed.
@Louter Leuter | 25-07-23 | 15:46: Het lijk of er stuk vleugelklep afvalt.
@Muxje | 25-07-23 | 15:51:
Hij vloog ook relatief langzaam. Jouw "wing dip" noemen we (iirc) afglijden. Als je niet tegenstuurt, dan gier je ook en dat zien we hier ook gebeuren.
@homieguerneville | 25-07-23 | 15:56:
Als dan, dan zou het zijn rolroer kunnen zijn. Maar die hoeft er niet af te vallen (raakt immers de boom niet). Wellicht is het een deel van de voorrand van de vleugel. Dan neemt daardoor wel lokaal de weerstand toe. An sich, nog geen reden voor het neerstorten.
@Louter Leuter | 25-07-23 | 15:29:
@Muxje | 25-07-23 | 15:51:
Dankjewel voor jullie uitleg. Ik moest wel opzoeken wat stall betekent maar nu begrijp ik wat er gebeurt.
Wat een interessante hobby, modelvliegen!
@Louter Leuter | 25-07-23 | 16:01:
Hier is een betere video:
www.ertnews.gr/eidiseis/ellada/apokle...
Lijkt er op dat ie toch met zijn rolroer de boom raakt.
@Louter Leuter | 25-07-23 | 16:05: Het stuk dat er af valt lijkt in die video erg op de drijver onder die vleugel. De stand van de ailerons is ook in die video moeilijk te zien maar op 6 seconden zie je het staartroer duidelijk neutraal staan.
@Muxje | 25-07-23 | 16:14:
Eens. Je ziet 'm ook niet meer op 8 en 9 s. Maar op 8 s lijkt het er op dat de achterrand rechtdoor loopt, dus dat het rolroer er toch nog zit.
@Diotima | 25-07-23 | 16:02: Het is een leuke hobby en tegenwoordig gemakkelijk en goedkoop om mee te beginnen. En qua bouwen en vliegen kan je het jezelf zo moeilijk maken als je maar wil: kant en klaar, een bouwpakket, of een tekening en een stapel hout.
@Muxje | 25-07-23 | 16:14:
Dat houdt dan in dat ie alleen zijn drijver kwijt geraakt is. Dus dan zouden de vleugel en het rolroer nog intact kunnen zijn.
@Louter Leuter | 25-07-23 | 16:35:
Terwijl hij het water loost gaat hij een rechter de bocht in. Het stuurboord rolroer staat bij 2 sec omhoog. Raakt met zijn drijver een boom. Het toestel haakt, giert, rechter vleugelhelft gaat even wat langzamer, dan de linker (dus heeft de linkervleugelhelft even wat meer draagkracht dan de rechterhelft), dus draagt bij aan het nog verder rollen. Even daarna, bij 5 s, glijdt hij af. Afwachten waar de Hellenic Air Accident Investigation and Aviation Safety Board mee komt (rapporten zijn in de regel openbaar).
Even naar de supermarkt nu. Tonic halen.
Doet pijn
Iedereen denkt “oh dat dure vliegtuig”
Terwijl ik denk “oh de piloot”
Ben goed bezig
Is er iemand die het over een duur vliegtuig heeft? Wie?
Toch knap dat u in de plaats van anderen kan denken.
Dat denkt niemand gok ik.
Ik dacht met name, niet nog meer branden...
Ik dacht "oh oh den haag"
Denk toch wel dat de meesten onder ons het lot van de piloot verschrikkelijk vinden.
@wijsvinger | 25-07-23 | 15:27: idd, een vliegtuig kan je weer nabouwen...
Voor die ene keer dat de Grieken niet staken gaat het alsnog mis.
RIP bemanning.
Scheelt ons weer geld. Want wij betalen nogal wat voor de Griekse onkunde.
@wijsvinger | 25-07-23 | 15:23: Ik denk dat de Grieken vaker met een blusvliegtuigje vliegen als wij hier.
@wijsvinger | 25-07-23 | 15:23: Wij betalen aan al die ratten die zijn blijven lenen aan Griekenland.
@Kopieerapparaat | 25-07-23 | 15:26: Dat zal best wel kloppen. En de verwoest natuur is verschrikkelijk. Maar misschien moeten ze zich wat meer concentreren op preventie.
@Deflatiemonster | 25-07-23 | 15:27: Die ratten zijn slechts tussenpersonen die er aan verdienen. De Griekse mentaliteit blijft toch de bron van de economische ellende.
Bah, triest! In een LooneyTunes cartoon zou dit nog grappig zijn...
Het ene brandje blussen en zelf het volgende veroorzaken
Lijkt onnodig laag te vliegen (en boom te raken met de rechtervleugel). Maar goed, makkelijk lullen vanachter de luie bureaustoel in de airco
Jesus Christ. Triest voor die gasten (hun loved ones).
Blussen zich het snot voor de ogen en dan gooien zich er ongewild als brandbom op.
Vanmiddag hadden we het er nog over! Wat doet je pa.. Blus vliegtuig. Ik hoop de goede man cq vrouw heeft het overleefd.
Overleefd?
Met een touringcar vol engeltjes wordt het zelfs nog lastig
Ja, bemanning is na de crash supersnel uitgestapt en toen meteen de Weber aangestoken.
Als thuiswerkende toetsenbordheld heb ik alleen maar respect voor dit soort mensen.
Dat is triest. Ziet er wel uit als een menselijke fout, hij rolt hem niet weer evenwijdig lijkt het.
Hoogte van de bomen verkeerd ingeschat. terug rollen gaat dan niet meer omdat het rechter rolroer is beschadigd.
@naglfar | 25-07-23 | 15:09: Zo ziet er er wel naar uit. Er komt een brokstuk van het vliegtuig.
Dat zou jou, als überpiloot zijnde, natuurlijk nooit overkomen.
@wijsvinger | 25-07-23 | 15:16: Dat zeg ik nergens. Maar een piloot heeft vaak niet de luxe van een herkansing.
vaak zijn er te weinig (lokaal wonende) piloten dus met de arbo-tijden wordt dan geen rekening gehouden waarna een foutje fataal kan zijn.
De beste piloten staan aan de grond.
Raakt een boom en deel van rechterroer breekt af, lijkt dan een issue te hebben met sturen / komt in een stall naar beneden oid. Vloog ook wel héél laag over die brand. Enorm treurig, ook dat andere vliegtuig die het zo goed als ziet gebeuren..
De berg achter ons vakantiehuis aan de Griekse kust staat ook eens in de zoveel jaar in de fik en dan komen ze water scheppen voor het strand waar we uitzicht op hebben (super gaaf gezicht, helemaal als je op het strand bent)
Die piloten halen de raarste capriolen uit om het water zo goed mogelijk op een brandhaard te lozen. Heb wel vaker meegemaakt dat ik dacht.. die klapt zo tegen de berg op maar dan steeds toch net niet.
@lamlul007
Ziet er inderdaad naar uit. Dat is helaas einde verhaal voor die piloten.
Enorm treurig zoals jij al zegt.
@normanius | 25-07-23 | 15:12: Heb die Canadairs in Croatie aan het werk gezien in ik gok 2005. Prachtig gezicht maar idd erg leip hoe ze aanvliegen.
Lijkt een boom te raken
Ja 100%, raakt ook een deel van z'n vleugel kwijt.
Wat erg.
Ja... en het schiet niet op.....
REAGEER OOK