Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Surinaamse president Chan Santokhi: "Herstelbetalingen eindigen niet bij €200 miljoen"

okay maar waar dan wel?

Afbeelding: een koning in Amsterdam die lang niet genoeg doet

De Surinaamse president Chan Santokhi verwacht meer dan excuses en 200 miljoen euro van koning Willem-Alexander, die in Suriname verwekt is. Santokhi is in Brussel voor gedoe en ontmoet Rutte vandaag. Over de zondelast van Nederland zegt Santokhi: "Het gaat om een helingsproces en een stukje herstelbetalingen. We hebben bijvoorbeeld versterking nodig om onze historie goed te onderzoeken. Ik denk dat het een traject is dat niet zal eindigen bij de 200 miljoen. Slavernijverleden is maar een onderdeel. Straks komt ook nog het koloniale verleden, we hebben de inheemse bevolking en de nazaten van contractarbeiders. We gaan het holistisch benaderen." Ah, ja. Holistisch.

Coleman Hughes, gewogen als altijd (TLDR; enkel levende slachtoffers gerechtigd)

Reaguursels

Inloggen

Nee want dat is het bedrag wat hij in zijn eigen zakken wil steken.

Yoda von Siam | 19-07-23 | 03:17

De meeste surinamers zullen niets merken van welk geld of excuses dat er binnen komt. Velen weten het niet eens, de regeningen en politieke leiders daar zijn zo corrupt dat het in hun eigen zakken verwijdend. Het land en de bewonders zelf worden niet echt mee geholpen , dus gewoon zonde van het geld

speed48 | 19-07-23 | 01:33

De 200 miljoen is nog niet binnen of er wordt al meer gevraagd. Typisch weer. Hou op zeg. Van Duitsland hebben we geen herstelbetalingen gehad en van Spanje ook niet. Frankrijk heeft ons ook bezet, maar zover ik weet houden zijn ook de hand op de knip. Wat een waanzin.

EmilioEsteves | 19-07-23 | 00:54

Suriname zit propvol olie en gas.
Laat Shell een exploitatie deal sluiten met Suriname. Dat zou de economie enorm helpen. Zoals het gas uit Groningen dat voor ons heeft gedaan.
Maar Den Haag handelt liever in lege politieke excuses over de rug van slaven die 150 jaar geleden leefden.

McCain | 18-07-23 | 23:15 | 1

Vergeet de bauxiet niet

Lijkvocht | 18-07-23 | 23:31

Het is beter als nederland daar investeerd in scholen,opleidingen,en gereedschappen,etc.
Daar hebben ze wat aan.

periscope | 18-07-23 | 22:53 | 1

Zeker, want dan leren de kinderen over hoofdletters en interpunctie en zelfs over het kofschip.

Verbandmeester | 18-07-23 | 23:00

President Timmermans heeft zojuist op TV afgekondigd dat er een herstelbelasting wordt ingevoerd. Het gaat om een jaarlijkse betaling van € 6.7 miljard. Maar het ligt in de lijn der verwachtingen dat dit bedrag verhoogd dient te moeten worden. Om dit te kunnen bekostigen, zal er een extra inkomensbelasting worden geheven, voor alle werkenden tot 89 jaar, want de AOW leeftijd dient te worden verhogen om onze solidariteit te tonen. En tevens zullen de pensioenen de komende 15 jaar worden bevroren.

En toen werd ik wakker. In de wetenschap dat het volk dat ultra slappe linkse gedoe meer dan zat is, en we de komende 20 jaar rechtse kabinetten gaan krijgen. Te beginnen met Dilan als MP die de VVD een geweldige ruk naar rechts zal geven. Die bakfietsen van GL en de eveneens roomblanke weg met ons dromers van de PVDA zullen gaan verliezen. Mark - what's in a name - my words...

Tiktak Theo | 18-07-23 | 21:49 | 1

GL en PvdA zitten toch nu ook al niet in de regering? Welke ruk naar rechts? We zitten inmiddels al op 20 jaar zo’n beetje aan 1 stuk met een rechtse regering.

Harris Pilton | 19-07-23 | 00:47

Als lijfeigene afstammeling zou ik zeggen kom op met die poen.

Kilroywashier | 18-07-23 | 20:56 | 1

Als afstammeling van Twentse horigen kan ik ook wel wat knaken gebruiken.

Lijkvocht | 18-07-23 | 23:33

Die laatste video. Die 2 praten zo langzaam. Ze moeten ontzettend nadenken, herhalen zich e.d. Al de inhoud van hun verhaal kan in een paar minuten worden samengevat.

Peter-Rissing | 18-07-23 | 20:54 | 1

De inhoud van een leeg fernandes blikje.

achterdedom | 18-07-23 | 22:04

Als onze voorouders hadden geweten wat een stel onuitstaanbare zeveraars ze zouden binnenhalen met Suriname, hadden ze nooit Nieuw-Amsterdam geruild voor Suriname. Dan hadden ze tegen de Britten gezegd: "Hou ze dan in vredesnaam allebei maar."

MAD1950 | 18-07-23 | 20:50

Echt, pleurt op met je gezeik.

Zalluf | 18-07-23 | 20:45

Ga werken voor je geld (oeps, dat is tegen het zere been)

Portugalisch | 18-07-23 | 20:44
-weggejorist-
Aarsvogel | 18-07-23 | 20:38

Haha? Nederland heeft bij de onafhankelijkheid van Suriname ook al heel veel geld gegeven. Overigens zeiden veel mensen al dat het niet alleen bij excuses zou blijven, maar dat het uiteindelijk gewoon om geld gaat.

MeppieRocks | 18-07-23 | 20:32

Dit hadden wij natuurlijk niet verwacht..

appies | 18-07-23 | 20:20 | 1

Inderdaad, ben er ook even stil van en bij gaan zitten.

pan.met.de.jet | 18-07-23 | 20:57

Nauw vooruit ik ben in een goed bui € 200.000.001 en klaar zijn we.

Jooperishoop | 18-07-23 | 20:06

Mag ik die "gift" aan Suriname als gift aftrekken bij mijn belastingaangifte? Heeft Suriname al een ANBI status aangevraagd?

muggetje | 18-07-23 | 20:00 | 1

Ja, Srananam is een stichting voor t goede doel. Drugs, prostitutie e.d.

Peter-Rissing | 18-07-23 | 20:59

Zodra mensen 'stukje' of 'holistisch' zeggen, weet ik dat er een foute tweedehands autoverkoper voor me staat. In iedergeval iemand die deftig wil doen en het niet is. Suriname is ook een shitholecountry waar je weet dat, als je daar wat dan ook aan geeft, dat het foetsie is....

Willy | 18-07-23 | 19:56

Er is al een enorme bak geld naar Suriname gegaan de laatste jaren. De excuses die zijn afgedwongen zijn altijd en enkel gevraagd om erna claims in te dienen. En gezien hun score op de corruptielijstjes gaat een deel van dat geld direct in de zakken van de politieke leiders. Wat een totale flauwekul.

Niceeee | 18-07-23 | 19:49

Er zit voor tien miljard $$ olie en aardgas in de grond voor de kust van Suriname.

„ Suriname’s Oil Boom Hits A $10 Billion Snag

By Matthew Smith - Jan 20, 2023,
A series of high-quality oil discoveries in Block 58 offshore Suriname combined with investment bank Morgan Stanley estimating that the block contains 6.5 billion barrels of oil sparked optimism that Suriname will replicate Guyana's immense oil boom.

The Guyana-Suriname Basin is quickly emerging as one of the most prolific offshore oil regions in the world.

The latest news concerning the ongoing exploration and appraisal of offshore Suriname point to it holding tremendous oil wealth like neighboring Guyana.

oilprice.com/Energy/Crude-Oil/Surinam...

Via Oilprice.com

Samengevat; de olievelden voor de Kust van Suriname maken het mogelijk dat de gehele bevolking levenslang in zijn/haar hangmat kan blijven liggen.

theo-is-dood | 18-07-23 | 19:39 | 4

Oftewel er hoeft niets te veranderen. Maar ze zijn nog steeds in de hangmat aan het uitrusten van de noeste arbeid toen ze nog slaaf waren.
Maar het kost nou eenmaal minder moeite om je hand op te houden dan om in beweging te komen.

ratelaar | 18-07-23 | 20:14

Dus? Snel herkoloniseren en ervan profiteren?

WibionFire | 18-07-23 | 20:37

Suriname zit propvol olie en gas.
Laat Shell een exploitatie deal sluiten met Suriname. Dat zou de economie enorm helpen. Net zoals het gas uit Groningen dat voor Nederland heeft gedaan.
Maar Den Haag handelt liever in lege politieke excuses over de rug van slaven die 150 jaar geleden leefden.

McCain | 18-07-23 | 23:14
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wil voor tien nakomelingen van "tot slaaf gemaakten" de vliegreis betalen naar het land van hun oorspronkelijkSTe herkomst onder de voorwaarde dat ze zich daar ook vestigen. De teller staat nog op nul, as we speak.

Baron_von_Rijswijck | 18-07-23 | 19:33

Yuck Fou Chan.

Veepert | 18-07-23 | 19:30

Ik ben het gezeur zó zat, dat ik óók excuses wil horen voor het slavernijverleden.
Hadden ze het maar nooit gedaan...

de ondode dichter | 18-07-23 | 19:26
-weggejorist-
Kievit | 18-07-23 | 19:24 | 1

Het grote geld eisen is begonnen.
Suriname eerst, natuurlijk.
Alsof ze in de periode vanaf 1954 tot nu (Suriname was een kolonie van Nederland, daarna een land binnen het Koninkrijksverband en sinds 25 november 1975 onafhankelijk) niet genoeg hebben gekregen (in Suriname én Nederland).

MK27 | 18-07-23 | 19:21 | 1

Héél duidelijk stemmen komende november dus! VVD66 en pvdLinks zullen direct instemmen met hoe ze deze betalingen ook gaan noemen

WibionFire | 18-07-23 | 20:36

Gejank eindigt nooit.

Wen eraan of noem het wat het is: gejank.

Respectloos in zelfmedelijden wentelen is walgelijk.

Zomaarwat | 18-07-23 | 19:19 | 1

De Surinaamse taal is voor de helft 'pidgin english'. Er zitten ontzettend veel Engelse woorden in ('tifi' = teeth, enz.) en dat betekent dat die taal al tenminste in zekere vorm bestond voordat de Nederlanders daar kwamen. M.a.w. een aanzienlijk deel van die slaven waren daar al. Suriname was toen "Brits-Guyana".
How about that shit ?

Asteroid-B612 | 18-07-23 | 19:17 | 2

Ik denk dat ze beledigd zijn en gaan janken.

Zo maar een gokje.

Zomaarwat | 18-07-23 | 19:20

Herstelbetalingen verdubbelen doet?

Zaadstaaf | 18-07-23 | 19:42


De beleefde meneer in net pak met stropdas belazerde de kluit en naaide er tussenuit.
‘Achter de excuses staat een komma ,
Achter mijn politieke carrière een punt.’

Ambiorix | 18-07-23 | 19:11

Suriname heeft al heel veel geld gekregen per inwoner voor opbouw en dat geld is geheel verdwenen in de zakken van Surinaamse ambtenaren . Ook is er decennia lang geïnvesteerd in werkgelegenheid in zowel Suriname als in Nederland, maar werken ligt blijkbaar nog gevoelig.
Zoek het nu lekker zelf uit en vraag maar aan slavenuitzendbureau Ghana achterstallige salaris en niet bij de tussenhandel..

I.P standing up | 18-07-23 | 19:07 | 2

Van dat slavenbureau Ghana woont een vertegenwoordiger in Nederland: Akwasi.
(Akwasi zei in 2020 over zijn voorouders: 'Ze verkochten Ghanezen als slaven.')

MK27 | 18-07-23 | 19:24

De Hindoestanen in Suriname discrimineren zelf elke andere bevolkingsgroepen daar. En hun roots liggen in India. Heel bijzonder dit. Santokhi moet lekker z'n muil houden, veel hypocrieter wordt het niet. Stemmen trekken, geld lospeuteren, voor een issue waar hij geen deel van heeft uitgemaakt. En als slavenhandel ergens nog bestaat, dan is het daar wel, met het full blown kastenstelsel. Fuck them all, inhalige idioten dat het zijn.

Cheesy Poof | 18-07-23 | 19:05 | 2

Santokhi is helemaal niet met slavernij excuses begonnen.
Kaag en haar actie groepen uit Nederland zijn in December langs geweest in Suriname. Ze hebben iedereen de kast opgejaagd.

McCain | 18-07-23 | 19:19

@McCain | 18-07-23 | 19:19: Kaag, de naam komt me vaag bekend voor...
Was dat niet die dame die naar eigen zeggen zeer veel internationale onderhandelingservaring had? Mooi resultaat dan!

Monkey Cabbage | 18-07-23 | 21:12

Tot zover de integriteit van een voormalig Surinaamse politieman. Het eisen van geld voor zaken die verjaard zijn. Hoe goed staat dat op je cv?

F. Jacobse | 18-07-23 | 19:03

klop niks van dat is de inflatie van nu van 150 jaar geleden was het misschien 2 miljoen euro , stelletjes geld wolven

out-of-de-box | 18-07-23 | 19:01

Hebben ze niet kunnen profiteren van de welvaart? Waarom moet het met geld opgelost worden? En wij gaan weer het braafste jongetje van de klas spelen? Ik eis ook 1 miljard van Adam en Eva, als Adam niet het zaad in Eva had .......

FapMaster | 18-07-23 | 18:54
-weggejorist-
count von ziegenpuss | 18-07-23 | 18:54

Kom er over 150 jaar maar op terug, het ligt nu nog wat gevoeilg om te dokken voor niets.

Wattman | 18-07-23 | 18:48
-weggejorist-
Toedels | 18-07-23 | 18:48

Bij de onafhankelijkheid heeft Suriname drie miljard harde Nederlandse guldens meegekregen. Dat lijkt me wel voldoende.

lekgoot | 18-07-23 | 18:47 | 4

Tijd om echt elke band met dat land te verbreken. De huidige Surinamers kunnen nog één maal de keuze maken: hier of daar.

Cheesy Poof | 18-07-23 | 19:08

@Cheesy Poof | 18-07-23 | 19:08: nee, daar blijven aub.
En betalen is al vaak genoeg gedaan.

Veepert | 18-07-23 | 19:35

@Veepert | 18-07-23 | 19:35:
We hebben ook al totaal OnVerPlicht hun aow gerepareerd. Waar ze wettelijk geen recht op hadden. Want zielig

theo-is-dood | 18-07-23 | 19:44
▼ 1 antwoord verborgen

Prima! Álle nazaten terug naar het land van herkomst en we betalen 500 mio

amperbroekie | 18-07-23 | 18:39 | 1

Land van herkomst? Dat zou betekenen dat er een hoop Surinamers terug moeten naar Afrika. Hoe zouden ze dan piepen?

polderslootje | 18-07-23 | 18:54

Holistisch als in Bodemloze put? Of kip met de gouden eieren?

The_Black_Knight | 18-07-23 | 18:38 | 1

Holistisch betekent dat je er van alles bij kunt slepen en voorzien van een prijs.

Nichtsneues | 18-07-23 | 23:45

Iedereen weet dat een kluitje woorden gevolgd moet worden door een hoop nullen.A la BLM gaat het niet om woorden maar om money.

Swoop | 18-07-23 | 18:35

En dan nog de brutaliteit hebben om bij een bepaald diploma de Surinaamse vlag op te hangen. Zelf gevlucht, maar oh zo trots op de faalstaat.

Mokum Kosher | 18-07-23 | 18:30 | 1

Bepaald = behaald

Mokum Kosher | 18-07-23 | 18:30

Suriname zucht onder chinese leningen en of wij dat effe op willen lossen. Frappant dat we alleen wat van Suriname horen als ze weer iets van ons moeten. De slavenmentaliteit wordt handig in stand gehouden. Die excuses waren dan ook erg dom. Maar zo kennen we Wim weer.

Der Schnitzeljäger | 18-07-23 | 18:25 | 2

Wel slim om nu reeds geld te eisen van Nederland, er zijn vast en zekers nog Nederlander met enig besef dat er in het verleden iets verkeerd is gegaan, nu nog dus. Over een paar jaar kun je dat niet meer van de ‘Nederlanders’ vragen, samenstelling van de bevolking is dan waarschijnlijk enigszins veranderd. Oetkering is dan wel meer het eigen belang, slavernij, hé hé wat

Henkie | 18-07-23 | 18:46

Sorrynamers. ;)

Krijgtheenenweer | 18-07-23 | 18:16

welk gedeelte van onafhankelijkheid snappen ze niet....

MeneerGuggenheimer | 18-07-23 | 18:12

Dacht dat ik al een hoop meegemaakt had,maar vandaag was toch wel t hoogtepunt van hoe t gaat worden hier in ons mooie land.Liep in Amsterdam op de markt en uit t niets werden mijn vrouw en ik uitgescholden door een ( laat ik t netjes houden)donkere man,dat we moordenaars waren,racisten en slavendrijvers. Iedereen hoorde t zag t en liep door.gaat normaalste zaak vd wereld worden dat wij hier buigen voor dat soort volk.

Ynnel | 18-07-23 | 18:10 | 3

Maar had hij gelijk?

Mokum Kosher | 18-07-23 | 18:28

Eigen schuld, Amsterdam is toch een no go area?

Stijlloser_from_NL | 18-07-23 | 18:31

@Mokum Kosher | 18-07-23 | 18:28: kan hij niet weten ,hij ken mij niet.en antwoord op jou: NEE

Ynnel | 18-07-23 | 18:55

Nog even door blijven zeuren en ik ga het nog betreuren dat de slavernij destijds is afgeschaft.

At_Dawn_They_Sleep | 18-07-23 | 18:04

"Nederland en Suriname starten de onderhandelingen. Die gaan over defensie, luchtvaart, ontwikkelingssamenwerking en de nationaliteit van de ingezetenen. De schulden van Suriname worden kwijtgescholden en in de komende 10 tot 15 jaar zal een bedrag van ongeveer 3 miljard gulden aan ontwikkelingshulp beschikbaar zijn naast de eerder toegezegde gelden. Surinamers in Nederland behouden de Nederlandse nationaliteit, tenzij ze voor de Surinaamse nationaliteit kiezen. Surinamers krijgen het recht om zich tot en met 5 jaar na de onafhankelijkheid in Nederland te vestigen. Tevens helpt Nederland bij de opbouw van een Surinaams leger."

Dit was vóór 1981;
www.maxvandaag.nl/sessies/themas/teru...

Nou, en het brak zelfs de klomp van Jan Pronk. Dan maak je het bont;
"Jan Pronk is als minister van Ontwikkelingssamenwerking in 1975 nauw betrokken bij de onafhankelijkheid van Suriname. Hij stelt in zijn boek Suriname: Van wingewest tot natiestaat dat vanwege het verstrekken van grote sommen geld, Suriname ‘hulpverslaafd’ wordt. Per hoofd van de bevolking heeft geen ander land zoveel hulp ontvangen als Suriname."

Sans Comique | 18-07-23 | 17:57 | 2

Daarom. Genoeg is genoeg.

AdPatat1960 | 18-07-23 | 18:05

Ja, gepasseerd station, herstelbetalingen zijn allang gedaan. Net als met je kinderen, ze hebben al een koekje gehad dus dat was het, maar je kunt altijd vragen om nog eentje.

Het brein erachter | 18-07-23 | 18:06


Nooit je eigen broek op weten te houden maar toch 'rupsje nooit genoeg' zijn.

Ervaringsdeskundige | 18-07-23 | 17:57

Het kapitaal moet immers herverdeeld worden nietwaar? Het gaat hier namelijk om het aloude marxistische dogma om het geld uit westerse (witte) landen te verdelen aan de onderdrukten. Zullen we dit pas bespreken als de eeuwenlange slavernij van de mosselmannen ook besproken gaat worden? Dan mag S.A. al hun slavernijnazaten… oh wacht, die werden gecastreerd. De totale hypocrisie ligt hier weer bloot van de haters van de westerse wereld. De rijkdom overigens kwam voornamelijk van de handel in de Oostzee met graan, en kruiden. Die slaven waren trouwens eerlijk gekocht van de Afrikanen. Het blijft immer gebracht worden alsof wij daar met een netje afrikaantjes ontvoerden.
We hebben al een vergoeding betaald wanneer Suriname “onafhankelijk” werd. Kappen nu.

RtotheB | 18-07-23 | 17:55

Feitelijk vraagt Santokhi dus om herkolonisatie. Surinamers kunnen het namelijk niet. De almachtige witte man moet maar weer eens over de brug komen. Wat een afgang!

Amsterdamsko | 18-07-23 | 17:55

Excuses gekregen. In het verleden al zat geld heen gestuurd. Het is afgelopen nu. Eigen broek ophouden. Klaar.

omwenteling | 18-07-23 | 17:50

Laat eerst Bouterse maar eens herstelbetalingen doen.

popeye-de-zeemeermin | 18-07-23 | 17:49

Het schijnt dat er vogels zijn die hun jongen over de rand duwen als het tijd is om het zelf te gaan doen.

Harry.Langezwaal | 18-07-23 | 17:44

Ik heb het voorspeld, vanaf dag een dat dit gezeik begon, het gaat niet om excuses, het gaat om treinladingen gratis geld. Afkappen die hap, desnoods de diplomatieke betrekkingen met suriname verbreken, maar nooit toegeven aan dit gedram en gebedel.

me163komet | 18-07-23 | 17:34 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Waren Suriname en Nederland toen niet uit elkaar gegaan, was Suriname met haar goud, olie, bauxiet, hout, rijst en toerisme nu een van de rijkste landen daar in de regio. Een mooie smeltkroes van fijne mensen (niet de regering), uit Nederland, Afrika, India en China.

Ray Skak | 18-07-23 | 17:31

200 honder miljoen.
Is dat in Surinaamse guldens?

Osdorpertje | 18-07-23 | 17:29 | 1

Ik stel voor Indonesische rupiahs.

wapster | 18-07-23 | 17:31

Die lieve man hoort de slipper van zijn moeder naar zijn hoofd te krijgen met zulke uitspraken.
En zeep om zijn mond te spoelen.
Tsss.

Sjeintje | 18-07-23 | 17:27

Als dit zo door blijft gaan dan moeten de Duitsers ook herstelbelangen aan mij en vele andere witte Nederlanders betalen voor de Tweede Wereldoorlog. Oh wacht, de zegeningen van herstelbetalingen kunnen maar één kant op vloeien, en dat is niet naar ons toe.

Nivelleermarionet | 18-07-23 | 17:25 | 1

Wat zijn witte Nederlanders? Oh, mensen die zich niet goed voelen door al dat slavernijgezeik.

kortebroek | 18-07-23 | 17:53

Daar gaat dus flink wat belastinggeld naartoe. Niet naar uw opa en oma en uw kinderen. Maar naar het buitenland. Dag geld.

sjef-van-iekel | 18-07-23 | 17:23

Suriname ligt financieel volledig op - excusez le mot - apegapen en heeft heel dringend geld nodig. Met dank aan jaren aanhoudend wanbestuur. Die Santohkhi ziet in Nederlandje een soort gratis IMF. Pleur op vriend, ga je geluk maar proberen bij de Chinezen. Die helpen graag elke kleptocratie uit de brand in ruil voor wat invloed.

Lubbberrtt | 18-07-23 | 17:23 | 5

Lubbberrtt | 18-07-23 | 17:23
Op apegapen? Het land is spetterend rijk aan bodemschatten, je moet alleen even mensen zien te vinden die niet tot op het beenmerg corrupt zijn om dit naar eer en geweten voor het volk ten gelde te maken. En vooral dat laatste is een probleem.

me163komet | 18-07-23 | 17:38

@me163komet | 18-07-23 | 17:36: Neenee, ik wil niet met de nek aangekeken worden door mijn familie en 'vrinden' dus Acidbrain, mijn zegen heb je...

Sans Comique | 18-07-23 | 18:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Nokken met dit slachtoffer gedoe. Veel Surinamers zijn dit gezeur ook helemaal zat. Kappen met huilie huilie over kansen die je niet krijgt. Ga gewoon aan de slag, haal een diploma, ga werken aan je toekomst en maak onderdeel uit van deze samenleving. Klaar.

Valka | 18-07-23 | 17:21 | 2

In Suriname speelde slavernij excuses helemaal niet. Kaag heeft dat veroorzaakt omdat ze Amerikaanse identity politics wilde voeren in Nederland.

McCain | 18-07-23 | 17:24

Maar, waar zíjn die Surinamers dan, die het zal zijn? Ik hoor of zie ze niet, en ik lees niks van ze.

de ondode dichter | 18-07-23 | 19:29

Als hun nou onze sielzoekers opnemen betalen wij ze daarvoor... is dat een idee?

Barkruk2 | 18-07-23 | 17:21 | 3

Afrikaanse mannen op transport zetten naar Suriname? Klinkt zo fout ........

Grumpy_Old_Ed | 18-07-23 | 17:24

@Grumpy_Old_Ed | 18-07-23 | 17:24: Welnee joh. Allemaal aardige mensen daar, genoeg werk te doen dat er al decennia lang is blijven liggen en ruimte zat voor een paar prachtwijken met moskee en al. Je wordt er alleen niet tot aan het graf verzorgd, er zijn geen gratis asieladvocaten en de gevangenissen zijn er behoorlijk barbaars. En er zijn ook geen blanke vrouwen die je ongestraft kunt lastigvallen. Maar ja, niet overal is het een paradijs op aarde cq Nederland.

Here's Freddy | 18-07-23 | 18:17

Hun = is een nomadevolk. Ik snap niet waarom zij Surinamers moeten opnemen.

Mokum Kosher | 18-07-23 | 18:31

Kaag, Rutte en Halsema zijn zelf begonnen met slavernij excuses.
In Suriname speelde slavernij excuses helemaal niet.
Kaag is met haar reis naar Paramaribo de boel daar gaan opwinden. Excuses maken en beloftes van betaling doen.
Verdeel en heers politiek.

McCain | 18-07-23 | 17:11 | 1

Lekker het nl volk te kakken zetten en geld afhandig maken; het nieuwe elan.

ffnietnu | 18-07-23 | 17:27

Ik ben het helemaal eens met de donkere spreker in de video ; je bent verantwoordelijkheid verschuldigd aan diegene die nog leven en het is een beetje bullshit als dit in een soort van overdraagbare vorm van tig generaties overgedragen kan worden.

Het is een beetje een 'what-aboutism' maar echt hoe kan Suriname zo moreel hoog van de toren blazen over een verleden van 150 jaar terug , terwijl ze zelf in hun eigen korte tijd als land zo hebben lopen blunderen?

Begonnen met een schone lei en wat extra centen , binnen een paar jaar de democratie gemold inclusief politieke moorden , daarna een militaire junta , drugsmokkel , een massamoord in de binnenlanden , de dader die noten bij de benen als president wordt gekozen! Alle bodemschatten inmiddels aan China verkwanseld etc. etc. En die hebben de guts om Nederland moreel de maat te nemen?

Ik denk dat Santokhi heeft gedacht ; nou die Rutte is nog dronken van de wraak en die loopt ook lekker met geld te smijten in Tunesie, laat ik een graantje mee pikken! Ik hoop overigens voor hem dat het hem wel lukt om Suriname te saneren, want dat verdient het land maar het blijft lastig als je criminele voorganger de schatkist totaal heeft leeggeplunderd.

nl.wikipedia.org/wiki/Chan_Santokhi

Cunucu | 18-07-23 | 17:01 | 2

Eigenlijk is alleen de onheilige erfzonde nog belachelijker.

NiCeY | 18-07-23 | 17:03

Noten bij de benen? Haha. Inderdaad

TheseDays00 | 18-07-23 | 17:27

Willen ze geld of willen ze dat we -rotwoord- duurzaam investeren in projecten waar beide landen beter van worden? Dat laatste heb ik totaal geen moeite mee; het is een voormalige kolonie en die hebben bij mij altijd een paar streepjes voor ( nee, geen roetvegen, zo flauw zijn we niet ). Een goede relatie met je voormalige overzeese rijksdelen is gewoon hartstikke belangrijk plus geopolitiek kan het ook geen kwaad om ze erbij te hebben en te houden. Geldt overigens nog veel meer voor Indonesie.
Als het iets van elke 5 jaar opnieuw drammen om feestgeld wordt, ja, bekijk het maar, we zijn natuurlijk niet helemaal achterlijk hier. En het moet ook niet zo zijn dat Bouterse 3.0 200 mio op zijn bankrekeningetje bijgeschreven krijgt met de belofte "dat hij zal zorgen dat het geld goed terecht komt".
Nou ja, met die linksprogressieve hel die eraan zit te komen zie ik de gieren alweer om de schatkist heencirkelen. Wie volgt? De Spanjool? De Portugees? De Manhattan-Natives? Recife e.o.? Pernambuco? Malambar? En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Goh, wat zijn we slecht he, met z'n allen.

Graaisnaaiert | 18-07-23 | 16:58

In de Surinamese gemeenschap speelde slavernij excuses helemaal niet. Kaag en Rutte hebben oude wonden open krabt.

Het zien van de persconferentie in Suriname met Kaag is essenteel;
www.youtube.com/watch?v=QSVNH7ftKNw

McCain | 18-07-23 | 16:58 | 1

Tja, niet handig als de penningmeester ook nog een voorzitter functie heeft. Dit was een taak voor Wobke Hoekstra geweest lijkt mij.

Cunucu | 18-07-23 | 17:22

Waarom kunnen mensen niet gewoon feitelijk naar de geschiedenis kijken? De Afrikaanse slaven zijn door hun eigen soort aan de blanken verkocht. Die Ghanees Jerry Afriye zat er zelfs over op te scheppen dat zijn voorouders hoge piefen waren in Ghana en slaven gingen verkopen aan de blanken. Sterker nog....in Ghana heb je langs de kust nog steeds oude gebouwen waar de slaven werden verzameld, voordat ze aan de blanken werden verkocht.

En die plantagehouders in Suriname waren niet allemaal Nederlanders. En als het wel Nederlanders waren, dan kan je een heel land toch niet verantwoordelijk houden voor de daden van individuen?

Hefbrug | 18-07-23 | 16:58 | 3

De enige reden is dat de domme Ollanderd gewoon de knip trekken.

Mr.Maloonigan | 18-07-23 | 16:59

Massa hysteria is de huidige politieke insteek. Met zoveel mogelijk krijsen om betaling.

McCain | 18-07-23 | 17:02

90 tot 95 % van de toenmalige nl'ers leefden in armoede. Hebben geen enkele vorm van voordeel gehad van de slavernij. Maar hun nazaten moeten nu zeker zwaar betalen voor iets waar ze part nog deel aan hadden?
En hoe zit het met alle blanken die tot slaaf gemaakt zijn? Daar komt natuurlijk geen enkele compensatie voor. Ben helemaal klaar met dit racistische gedoe.

ffnietnu | 18-07-23 | 17:10

50 jaar onafhankelijkheid, miljarden al gekregen en bij het afscheid aan infra en alles achtergelaten, te rijk aan grondstoffen, meer Surinaams geboren/paspoort in Nederland. En er dan zo’n puinhoop van maken en weer de hand ophouden en gaan eisen.
Nee is ook een keer een antwoord. Wordt volwassen, doe iets en neem je verantwoordelijkheid!

TheseDays00 | 18-07-23 | 16:57 | 1

Den Haag heeft dit aan zichzelf te danken. Rutte & Kaag zijn met actie groepen in Nederland naar Suriname gevlogen. In Suriname is men druk met boren naar aardolie. Daar zou Shell bij kunnen helpen. Maar geld verdienen en grondstoffen winnen wordt in Den Haag gezien als een vieze bezigheid.

McCain | 18-07-23 | 17:05

Dat bepaal jij niet clown.

Mr.Maloonigan | 18-07-23 | 16:56

Die roep om herstelbetalingen is toch eigenlijk een enorme zelfverloochening van de zwarte mensen. Alle volkeren hebben donkeretijden mee gemaakt, maar hebben zich daarna hersteld en de draad weer opgepakt. Of het nu herstel was van onderdrukking door het Romijnse Rijk, de Vikingen, Karel de Grote, de Habsburgers, de Fransen, De Spanjaarden, de Duitsers, ook Nederland heeft het nodige moeten verwerken. Maar Santhoki zegt nu eigenlijk dat Surinamers daar in al die jaren en generaties na de afschaffing van de slavernij, nooit toe in staat zijn geweest en dat ook niet kunnen zonder blanke hulp. Dan heb je echt een lage dunk van je eigen mensen.

Blauwpetje | 18-07-23 | 16:55 | 2

Het is een combinatie van het slachtoffer spelen en het gebrek aan zelfreflectie.

Veel zwarten in Nederland falen gewoon keihard. In plaats van kritisch naar zichzelf te kijken, geven ze liever de schuld aan alles en iedereen, behalve zichzelf.

Je ziet het ook bij die BLM demonstraties. Dat loopt altijd uit op rellen en het plunderen van winkels. Daar kiezen ze zelf voor. Of is er een blanke man met een zweep die hun dwingt om winkels te plunderen?

Hefbrug | 18-07-23 | 17:05

Hear hear. Ik snap écht niet dat Surinamers zich zó laten kennen. Je hebt verdorie een land dat 5 keer groter is dan NL en bodemschatten die elke inwoner in potentie tot miljonair kunnen maken. Maar vervolgens ga je bij je voormalige kolonisator smeken om geld. Come on: hoe denk je dat de rest van de wereld naar je kijkt? Juist: je bent een fucking loser. Een bedelaar! Een nietsnut!
Wat een schande.

Amsterdamsko | 18-07-23 | 17:51

Is al lang en lang geleden betaald.
Land in arremoe gaat dit uiteraard nog een keer proberen. Zeker nu woke en aangemoedigde schuldgevoelens in hun laatste hoogtij een mooi liftje bieden..

NiCeY | 18-07-23 | 16:55 | 2

Land is helemaal niet arm. Kregen 3.500.000.000 gullies van ons toen daar nog 600.000 mensen woonden. Opperdepop. Land mudvol landbouwgrond, bosbouw, mineralen - allemaal verpatst aan de chinezen omdat bputerse kadootjes moest uitdelen aan de kiezers. Nu: enorme olieplas voor de deur. Eens kijken hoe snel dat weer verpatst wordt.

Otto Normal | 18-07-23 | 16:59

@Otto Normal | 18-07-23 | 16:59:
Op dit moment leeft 70% van de inwoners op of onder de armoedegrens.
Daar gaat het om. Niet om de hooggeplaatse graaipopjes. Of de huidige leiding die een geplunderde schatkist heeft geerfd.

NiCeY | 18-07-23 | 17:05

"die in Suriname verwerkt is ". Was die Bolle maar verwerkt, dan kostte hij ons niet zo gruwelijk veel geld.

Waakvlam | 18-07-23 | 16:54

Tijd voor een rechtse premier die hen keihard uitlacht.

rexmundi666 | 18-07-23 | 16:51

Schaamteloos graaien. Tuurlijk, gewoon proberen. Niet raar staan te kijken als we dan gewoon netjes NEE zeggen.

WatZalIkErvanZeggen | 18-07-23 | 16:48 | 1

Kaag is zelf geld gaan aanbieden in December. Met Amsterdamse actie groepen in touw richting Paramaribo. Kaag heeft iedereen daar lopen opwinden. Terwijl in Suriname HELEMAAL niemand bezig was met slavernij excuses.

McCain | 18-07-23 | 17:09

Ze hebben heel Suriname al gekregen en ze mogen het ook houden. Kappen met zeiken en maak er eens iets van.

Kopieerapparaat | 18-07-23 | 16:46 | 1

Dat laatste schijnt maar niet te lukken. Ondanks bodemschatten en plenty ruimte.
Slachtoffer uithangen is een stuk eenvoudiger.

bqbq | 18-07-23 | 16:52

Ze kunnen wat plaggenhutten komen ophalen uit het Openlucht Museum in Arnhem. Neem ook gelijk die moskee maar mee.

Piet Karbiet | 18-07-23 | 16:45

Merk op dat Suriname een van de laatste kolonisators is van de wereld. Suriname: begin herstelbetalingen te doen aan de oorspronkelijke bevolking en go home.

John McClane | 18-07-23 | 16:44

Begin trouwens ook een beetje moe te worden dat mensen hun schuldgevoel op mij projecteren

van de kraats | 18-07-23 | 16:42

Ik kan het 123 niet terugvinden, maar bij mijn weten heeft Suriname best al wat guldens ontvangen in 1975 bij de onafhankelijkheid van Nederland. Bovendien mocht elke Surinamer die dat toen wilde naar Nederland verhuizen en acuut gebruik maken van onze sociale zekerheden. Toen riepen ze meteen “ Wij Willen WW!”

Crankhead | 18-07-23 | 16:42 | 4
-weggejorist-
bqbq | 18-07-23 | 16:53

Jep en alle schulden kwijtgescholden. Geen goedkoop grapje geweest.

Mr.Maloonigan | 18-07-23 | 16:58
▼ 1 antwoord verborgen

"We gaan het assholistisch benaderen"

Asteroid-B612 | 18-07-23 | 16:41

Heeft die man wel eens een geschiedenisboekje ingekeken? En kan hij hoofdrekenen?

Hierzo:
www.parlement.com/id/vhnnmt7lcryw/ona...

Rupsje nooitgenoeg moet zich kapot gaan schamen.

Roos | 18-07-23 | 16:41 | 3

Dank u voor de tip, waarde Roos, schamen is nog milt.

Zitvlak | 18-07-23 | 16:48

@Zitvlak | 18-07-23 | 16:48:
Dat de giga schulden die Suriname aan Nederland had, kwamenn te vervallen... Daar hoor je de rupsen niet over...

"Bepaald werd dat de schuld van Suriname zou vervallen en dat er voor de volgende 10 tot 15 jaar f 3 miljard aan ontwikkelingshulp beschikbaar zou zijn, als aanvulling op eerder toegezegde gelden."

Roos | 18-07-23 | 16:54

schaamteloos .
die parasiet is een nazaat van hindoestaanse contractarabeiders , mensen die ervoor kozen om in een ander land een beter bestaan om te bouwen , wat ook zeker gelukt is tot 1975 , en zelfs daarna konden "hun "ervoor kiezen om een levenlang, en al de levens van hun nazaten daarna gepamperd te worden in nederland; zonder er ooit voor te hoeven werken .
Als je ziet hoe dat volk nu nog leeft in geboeden waar ze vandaan kwamen ; zou je denken dat die parasieten enigzins dankbaar zouden zijn .

sparrow | 18-07-23 | 16:37

Hoezo, jullie hebben een bruidsschat van vele miljarden meegekregen plus de helft van de Surinaamse bevolking is hier naar toe verhuist, vele hangen nog in een uitkering. Jullie moeten te biecht gaan bij jullie zelf gekozen corrupte politici en coke dealers. Jullie gedragen je als parasieten c.q rupsjes nooit genoeg. Het land is rijk aan bodem schatten Olie,Goud,Alu,Hout,enz. Kom uit je hangmat en loop niet eeuwig te parasiteren op de Nederlandse belasting betaler en kom niet aan met je slavernij verleden hier hadden de mensen het vroeger ook zwaar en de meeste leefde in armoede en werden ook uitgebuit.

von Amsberg | 18-07-23 | 16:36 | 2

Zo is het maar net. Applaus!

Graeme Reaper3779 | 18-07-23 | 16:51

Exact. In 1850 hadden Nederlandse arbeiders nou niet bepaald een fatsoenlijk loon, een fraaie cao, vakantiedagen, ziektekostenverzekering, pensioen, recht op AOW en WAO en goede zorg. Mijn vader werkte tot 1963 nog op zaterdag en anderen pas veel later.

Piet Karbiet | 18-07-23 | 16:53

Ik snap er geen apenootjes van, eerst worden ze daarnaartoe gebracht, dan wordt de slavernij opgeheven en mogen ze terug maar blijven. Na het blijven toch blijven janken is mij een raadsel.

pieterS | 18-07-23 | 16:36

De grote mop van dit verhaal mijn voorouders woonde hier toen niet en nu ?

van de kraats | 18-07-23 | 16:35

Jullie gaan met zn echt nog wel meer betalen, als ze daar paar keer gaan roepen dat Nederland racistisch is, gaat die (door vrouwen beheerde) portemonnee gewoon weer open.

Blaffendehond | 18-07-23 | 16:34

Het is daar hardstikke warm dus blaag Jetten heeft wil vast naar rato voor één graad minder warm even 1,1 biljard overmaken.

Joffri | 18-07-23 | 16:33

De tot slaaf gemaakten, wokies en mo s genereren wel een dubbel aantal tot racist gemaakten . Dat is dan wel weer een nieuw elan....

2CVOcean | 18-07-23 | 16:33

Dit was te voorzien. Het failliete Suriname grijpt elke mogelijkheid aan om aan geld te komen. Santokhi kan hiermee bovendien een wit (!!) voetje halen bij de Afro-Surinamers die hem gewoon niet lusten vanwege zijn Hindoestaan zijn.
Nederland als externe vijand afschilderen, is voor even een handig trucje om alle opportunistische Surinamers op één lijn te krijgen.

Amsterdamsko | 18-07-23 | 16:32 | 2

“Grijpen alles aan”?
Behalve er hard voor werken dan toch.

Crankhead | 18-07-23 | 16:45

In de Surinamese gemeenschap speelde slavernij excuses helemaal niet. Kaag en Rutte hebben oude wonden open krabt.

Het zien van de persconferentie in Suriname met Kaag is essenteel;
www.youtube.com/watch?v=QSVNH7ftKNw

McCain | 18-07-23 | 16:58

Man, steek zelf eens je handen uit de mouwen i.p.v. te bedelen en laat zien dat de trotse neger voor niemand buigt.

gestoptmetroken | 18-07-23 | 16:30

Als ze de helft van de Surinaamse bevolking uit de Bijlmer terugnemen is het geen slechte deal.

Zatkniss | 18-07-23 | 16:29

Rutte is out, wat hij ook gezegd zou hebben, hij is er op afgerekend.
Het kabinet is demissionair en mag niets doen.
Suriname, probeer het na de verkiezingen nog eens bij
het kabinet Martin Bosma 1.

Hendrikaatje | 18-07-23 | 16:28

Ze eindigen in ieder geval in de zakken van Chan Santokhi en andere rovers

schillenboer | 18-07-23 | 16:27

Ergens heb ik als blanke boze man nog iets tegoed. Moet alleen nog ff uitvinden van wie en waarom.

Spartaan1888 | 18-07-23 | 16:26 | 1

Opa in een Duits kamp misschien? Mijne heeft er flinke schade opgelopen, mijn moeder daardoor ook. Mij hoor je niet klagen over herstelbetalingen uit Duitsland. Indertijd heeft hij die wel gekregen, maar dat doet er eigenlijk niet toe. We gaan door, als je achterom blijft kijken zie je niet waar je heen gaat...

enfant_terrible | 18-07-23 | 17:02

Ik vind dat controversieel dus na de verkiezingen. Mooi ding voor in het partijprogramma: stop de herstelbetalingen van de tot herstelbetalingen gemaakten.

Tiscali-2 | 18-07-23 | 16:26

Ik moet altijd denken dat dit gezeik over herstelbetaling de schuld is van het succesvolle westen zelf... Door discipline en consistentie...

Vanwege het feit dat de westerse wereld wel fatsoenlijk geschiedschrijving bijhoudt en hield, kunnen nu luie nazaten zeiken over slaaf gemaakte voorouders. Daarbij compleet vergeten dat elk volk schuldig was vroeger aan de slavenhandel.

Het komst ze gewoon goed uit dat er substantieel minder documentatie is overgebleven of nog aanwezig is over zwarte , niet witte, slavenhandelaren en betrokkenen.

De administratie van de VOC was gewoon te degelijk...

Dude heb je eten | 18-07-23 | 16:25 | 3

Zo klaar als een klontje maarrrr...maak het ff duidelijk aan de linkse kerk.

Spartaan1888 | 18-07-23 | 16:27

Eens!

Amsterdamsko | 18-07-23 | 16:33

Rutte heeft dus goed opgelet wat dat betreft , ook wat hem betreft zijn er geen sms-jes of notulen.

Crankhead | 18-07-23 | 16:47

Hebben we al gedaan bij de onafhankelijkheid.
Jullie hebben het allemaal verkwist.
Veel plezier met jullie probleem.

Zou een normale Nederlandse politicus zeggen........

Kaas de Vies | 18-07-23 | 16:18

Oh, bepaalt hij dat? Bijzonder.

Lompelul | 18-07-23 | 16:17

San Dokken kan beter dimmen want Suriname heeft toen het onafhankelijk werd al genoeg gehad en de Surinamers waren toen zó trots dat ze bijna allemaal naar Nederland kwamen.

MargauxGrandCru | 18-07-23 | 16:15

Heb ik met geschiedenis niet goed opgelet of zou Suriname zonder slavernij helemaal niet hebben bestaan? Wij moeten achterstallig oprichtingsgeld innen.

McSnor | 18-07-23 | 16:15 | 2

Laten ze dat land eerst maar eens teruggeven aan de Indianen, die koloniale Marrons.

* toch nog maar eens de boeken erop naslaat *

Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 16:27

Vergeet niet ook hoeveel Nederland Suriname financieel ondersteund heeft.

Sinclair | 18-07-23 | 16:27

Er is slechts een zeer klein deel van de blanke Nederlander die profijt hebben gehad van de slavenhandel, veruit het grootste deel moest zelf ook op een houtje bijten en leefde als horige. Het ironische is dat de nazaten van de profiteurs nu de nazaten van de horigen voor racist uitmaken.

R.F.Pickering | 18-07-23 | 16:14 | 4

@MargauxGrandCru | 18-07-23 | 16:17: de vennoten en anonieme beleggers in West Indische Compagnie WIC. Voornamelijk regenten en ondernemers uit Zeeland en Amsterdam

HetOorAakel | 18-07-23 | 16:32
▼ 1 antwoord verborgen

Onze koning in Suriname verwekt? Vind die Willem-Alexander altijd zo'n luie uitstraling hebben in tegenstelling tot bijvoorbeeld tot zijn moeder en grootvader. Zal de omgeving waarin de genen uitgewisseld worden dan ook karakterbepalend zijn?

HD50 | 18-07-23 | 16:14 | 2

Fenotypisch noemen ze dat geloof ik.

McSnor | 18-07-23 | 16:16

Zijn grootvader was zaadhandelaar.

von Amsberg | 18-07-23 | 17:52

Heb ooit eens iets overgehouden aan een Surinaamse vriendin, maar dat helingsproces is goed afgelopen.

Bata4 | 18-07-23 | 16:13 | 4

@Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 16:14: Goeie advocaat gok ik.

Kaas de Vies | 18-07-23 | 16:19

Herpes?

Lukiluuk | 18-07-23 | 16:22

Gescheurde trommelvliezen?

Patraque | 18-07-23 | 16:37
▼ 1 antwoord verborgen

Het gaat om geld en (g)een stukje helingsproces.
Wie probeert die vogel on de maling te nemen? Bij 'herstelbetaling' (herstel van wat), gaat de poet eerst naar de jongens en meisjes in de top, in Suriname betekend dit dat deze corrupte zooi zichzelf goed verrijkt.

donkieshot | 18-07-23 | 16:12 | 1

Precies. Ze ruiken politiek correct geld, dus makkelijk aan te komen, want wie nee zegt is af, racist en rechts extremist, dussssss kassa!!!!!

rob klugkist8571 | 18-07-23 | 16:17

Is Chan Santokhi zelf ook niet een gemene koloniale overheerser van de arme inheemse bevolking? Zijn die de meeste huidige Surinamers dat?

Zoiets | 18-07-23 | 16:11

1. het Blanke westen was de eerste en nog steeds laatste, die slavernij afschafte!
2. Blanken hebben slavernij niet uitgevonden (ze waren er zelfs vrij laat bij)
3. Elk volk is ergens ooit tot slaaf gemaakt en geweest, dus iedereen heeft blaam!
4. 1/3de van de slavenhouders bazen waren zelf ZWART!
5. Afrika heeft zijn volk letterlijk ZELF aan de kust zitten verkopen
6. Er is nu meer slavernij dan toen in Afrika en dergelijke landen, maar geen zwart persoon die je daar over hoort!
7. Er heerst een idioot idee dat zonder blanke veel Afrikanen als zogeheten farao's zouden leven (de mega domme kreet: KANG). Het omgekeerde is echter waar, dat ALLE afrikaanse volken elkaar destijds (en nog steeds) opjaagden, afslachte en zelfs op aten......

Kortom, elk volk is schuldig, maar blanke hebben zich uiteindelijk hard gemaakt voor het einde van slavernij in de westerse wereld! Yay dat blanken zoiets goed uiteindelijk hebben gedaan en de rest NIET!

fysit | 18-07-23 | 16:10 | 2

chapeau

pete1023 | 18-07-23 | 16:26

!00 % eens met bovenstaand verhaal.

vanDeudekom | 18-07-23 | 16:38

We kunnen altijd nog Amsterdam verkopen aan de Chinezen.

Blauwpetje | 18-07-23 | 16:09 | 1

Suriname heeft zichzelf al verkocht aan de Chinezen.

Zoiets | 18-07-23 | 16:12

Hij zei het goed: we hebben meer dan excuses en 200 miljoen te gied VAN DE KONING. Laat WimLex maat dokken. Die heeft geld zat.

Leffe Blonde | 18-07-23 | 16:09

Slegs vir blankes hebben al betaald, beter dat je nu bij de bron gaat bedelen. En hiermee bedoel ik bijvoorbeeld de Ashanti (Ghana).

zhirek | 18-07-23 | 16:09 | 1

Miljarden volgens mij Suriname alleen.

TheseDays00 | 18-07-23 | 16:11

In het vroege Amerika was het vrij gebruikelijk dat slaven zich konden vrijkopen, of na een aantal jaar geen slaaf meer hoefde te zijn. Weet u wat sommige van die ex-slaven dan gingen doen? Een slaaf kopen.

Lochos | 18-07-23 | 16:08 | 1

En nu gaan ze beide excuses en schadevergoeding eisen!

Blonde Nel | 18-07-23 | 16:09

Mag de schadevergoeding verrekend worden met alle uitkeringen gedaan in 020-Zuid-Oost?

Baron_von_Rijswijck | 18-07-23 | 16:07 | 1

dan krijgen we geld terug.

pete1023 | 18-07-23 | 16:27

Haha holistische benadering, daar hebben ze in Suriname nog nooit van gehoord.

KwaadBloed | 18-07-23 | 16:06

De Surinamers gaan het hol istisch benaderen. In navolging van hun bolletjes slikkers.

seasicksteve | 18-07-23 | 16:04

Een lalala-geld dingetje dus. Zonder etnisch te willen profileren zeg ik: was te verwachten.

McSnor | 18-07-23 | 16:04

Geef iedere zwarte familie een vanMoof.

TurpinDick | 18-07-23 | 16:04 | 2

Definieer zwart

jeweettochniet | 18-07-23 | 16:08

Uitslag van minder dan 70% op mijn ouderwetse belichtingsmeter.

McSnor | 18-07-23 | 16:13

Mijn voorouders in de 17e en 18e eeuw hadden geen slaven, kwamen niet buiten hun dorp, waren straatarm en werkten zich dag en nacht kapot. Ze werden gemiddeld niet ouder dan een jaar of veertig. Mijn voorouders in de 19e en de 20e eeuw ging het marginaal beter en ze werden gemiddeld ietsje ouder, maar ze werkten zich nog steeds het spreekwoordelijke schompus - voor een hongerloontje. Ze hadden geen slaven en ze hebben geen enkele verbetering van hun levensstandaard of -geluk te wijten aan slavernij. Herstelbetalingen? - voor wàt? Wat valt er te ‘herstellen’ als alle betrokkenen allàng niet meer in leven zijn?

bisbisbis | 18-07-23 | 16:04 | 2

maar ze voelen nog dagelijks de pijn, en krijgen geen gelijke kansen - zeggen ze.

TurpinDick | 18-07-23 | 16:06

Precies. Het grootste deel van mijn voorouders waren kleine keuterboertjes of handwerkslieden. Van enig profijt van slavernij was geen sprake en dat geldt voor 99% van de bevolking. Ga het maar halen bij de nazaten van degenen die er wel schatrijk van zijn geworden.

Jafco | 18-07-23 | 16:12

Kan ik ipv herstelbetalingen misschien ook mijn dochter aanbieden? Gaat dat kreng eindelijk eens het huis uit.

skoftig | 18-07-23 | 16:03 | 2

Op dating apps heeft ze zich waarschijnlijk al lang aangeboden

jeweettochniet | 18-07-23 | 16:06

Hangt ervan af.
Krijgt ze een beetje fatsoenlijke bruidsschat mee?

Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 16:14

Die 200 miljoen is al erg genoeg. Zeg maar dankjewel, en hou op met je holistisch gemekker.

coitus reservatus | 18-07-23 | 16:03 | 1

Was het maar 200 miljoen, in de voorgaande jaren is er al miljarden die kant op gestroomd. Steeds maar weer gaten dichten die ontstaan waren door onkunde.

FrankVeer | 18-07-23 | 16:10

Nou vooruit, als blijk van goed vertrouwen sturen wij Sylvana retour...

CornholioNL | 18-07-23 | 16:02 | 1

Eerst Groningen, achteraan aansluiten!

Zack Hooi | 18-07-23 | 16:01

Ja prima toch ga ik in het weekend nog een dagje extra werken

jeweettochniet | 18-07-23 | 16:01

Santhokhi en de transgenerationele getraumatiseerden vergeten dat er ook heel veel geld van Nederland naar Suriname is gevloeid. Wij hebben het meest geprofiteerd van het Cultuurstelsel in Indonesië, we zijn eerder iets verlicht aan de Indonesiërs.

thanseeuwen | 18-07-23 | 16:01 | 1

Verplicht

thanseeuwen | 18-07-23 | 16:01

Giro, Nr 555 openen kan iedereen z'n, haar, het's vrijwillige bijdrage storten.
Mensen die daadwerkelijk excuses aangeboden hebben verplicht een half maandsalaris.
Ow ja, geen cent van ons belastinggeld!

Hendrikaatje | 18-07-23 | 16:01

Ze hebben een compleet land gekregen en dat vervolgens de vernieling in geholpen en dan mogen wij weer eens dokken?
Ze kunnen geld verdienen met o.a. olie, bauxiet en toerisme, maar zeiken over dingen van meer dan 150 jaar gelden is natuurlijk veel makkelijker dan corruptie aanpakken en werken.

dezakloper | 18-07-23 | 16:01 | 1

ja maar de voorouders hebben zo hard moeten werken dat de huidige generatie er nog te moe voor is.

WillemWordtWakker | 18-07-23 | 16:11

Ze zouden ook eens bij de Ashanti in Ghana aan kunnen kloppen. De voorvaderen van Akwarium en Airfryer waren tenslotte de wekelijke leveranciers, de Hollanders waren tussenhandelaren. distributeurs.

Schoorsteenveger | 18-07-23 | 16:01

Het lijkt me moeilijk om nu minister te zijn. Er zijn Miljarden euro's te verdelen, en je moet kiezen: klimaatdoelen of slavernijverleden.

TurpinDick | 18-07-23 | 16:00 | 2

Hoezo moeilijk? Opnemen in kleine coupures, in een koffer en stil het land verlaten. Geen beter belang dan eigen belang.

Grumpy_Old_Ed | 18-07-23 | 16:04

Of gewoon die waanzinnige Who's Next cd box kopen die net is aangekondigd.

Grumpy_Old_Ed | 18-07-23 | 16:05

Interessante vraag daarbij is dan wel, met welk bedrag/actie/excuus wordt het beschouwd als goed en dat niemand meer bij de "daders" hoort, en de relaties weer helemaal gelijkwaardig zijn? Stel dat dus echt alles gevraagd mag worden aan acties/financieel wat gewenst wordt, dan is er volgens mij uiteindelijk geen enkele route die tot die situatie kan leiden. Het is immers een gevoel, terecht of onterecht, maar dan is moet je wel reëel zijn in dat de dader/slachtoffer de blijvende situatie zal zijn. Of misschien na nog 100 jaar? Als je ziet hoe lang sommige dingen al geleden zijn, lijkt tijd ook niet te helpen. Ergens is er een omslagpunt dat het een racistische opvatting wordt in slachtoffers/daders te blijven denken gebaseerd op afkomst. De een legt dat omslagpunt alleen eerder in de tijd dan de ander. Historisch gezien zou je dan dus alleen kunnen stellen dat de groep als eerste iets gemeens heeft gedaan, voor altijd schuldig blijft als gehele cultuur ongeacht wat daarna gebeurt.

een_mike | 18-07-23 | 16:00 | 1

Zolang ik puur op basis van mijn geslacht en huidskleur een racist genoemd wordt, kunnen de activistjes allemaal mijn rug op met hun "herstelbetalingen". Er is niets te herstellen. Ik ben niet schuldig. Zij zijn geen slachtoffer. En daarmee basta. Terug in de geschiedenisles.

Gladiator Fap | 18-07-23 | 16:12

Suriname kreeg al 3,5 miljard gulden.
Me dunkt dat er voldoende reparations zijn betaald.

JanVergoor | 18-07-23 | 15:58 | 2

Ja, kijk naar Van Moof. Uiteindelijk stop je met repareren, dan is het gedaan.

Schoorsteenveger | 18-07-23 | 16:02

Dat kan hij vinden, maar daar doen we lekker niets mee. Dat geld zou linea recta in de zakken van enkelen verdwijnen.

SterF... | 18-07-23 | 15:58

De schade van nazaten van slaven is het verschil tussen hun inkomen nu en het inkomen dat ze naar verwachting hadden kunnen verkrijgen als ze in Afrika waren geboren

schoneslapert | 18-07-23 | 15:57

Het gaat om de Doekoe om niks anders Alles voor de Doekoe.
Weet je wat we betalen, maar dan is dat hele land ook van ons. Iedereen die geld heeft gekregen enkeltje land van je voorvaarderen. Kijken hoe het je bevalt.

fifi23 | 18-07-23 | 15:57

De dag die je wist dat zou komen...

Schoorsteenveger | 18-07-23 | 15:56 | 1

Sinds het raamverdrag ja, maar toen gingen ze akkoord met de bruidsschat.

SterF... | 18-07-23 | 16:05

Nou mensen, straks mogen we allemaal de broekriem aanhalen voor Suriname. Behalve Frans Timmermans natuurlijk.

MAD1950 | 18-07-23 | 15:56 | 1

Die heeft geen broekriem maar een spanband.

CornholioNL | 18-07-23 | 15:58

Dit is meer iets voor de Rijdende Rechter.

GeheidEenGeit | 18-07-23 | 15:56

Telkens als ik deze berichten lees ga ik steeds meer bewondering krijgen voor Indonesië.
Een land dat nog langer werd gekoloniseerd door Nederland en bij de onafhankelijkheid zelfs miljarden herstelbetalingen aan Nederland heeft moeten betalen.
Daarna is dit land zijn eigen weg gegaan en hebben zonder om te kijken de eigen toekomst bepaald.
Voor de Indonesische regering en voor de jongere generaties is het kolonialisme al lang geen issue meer.
Vraagt men het aan ze dan snappen ze de vraag niet.
Deze houding betaalt zich wel uit want het land heeft zijn zelfvertrouwen gekregen en het gaat economisch ook best wel goed.
Suriname lijkt zich hier niet toe te kunnen zetten en met hun kinderlijke afhankelijke en zeikerige houding worden ze ook nooit volwassen.

Borghesia | 18-07-23 | 15:55 | 5

Zolang je jezelf blijft opstellen als slachtoffer, blijven anderen je behandelen als slachtoffer, maken anderen gebruik van je en zul je zelf nooit vooruit komen omdat je immers slachtoffer bent en alles de schuld is van anderen.
Suriname is nog steeds slachtoffer en aan de bedelstaf.
Indonesië nam de toekomst in eigen hand.

JanVergoor | 18-07-23 | 16:04
▼ 2 antwoorden verborgen

De bestuurder van onze VvE had een vrijgezellenfeestje dat uit de hand liep. En heeft nu boetes en klachten aan z'n broek. Hij betuigt namens alle buren spijt aan de klachende partij, en maakt een flink bedrag over vanuit ons VvE budget. Als buren hebben we immers allemaal van de muziek mogen genieten om half drie 's ochtends.

GeheidEenGeit | 18-07-23 | 15:55 | 2

Ik klach, jij klacht, wij klachen...?

Zenzeo | 18-07-23 | 15:57

En GeheidEenGeit is de bestuurder, kan zo de landelijke politiek in

HetOorAakel | 18-07-23 | 16:06

Er waren ook hoofden van stammen die winst hebben gemaakt, wordt dat ook teruggevorderd van die nazaten? Geen enkel bedrag is genoeg, want die bodemloze put is erg diep in Suriname.

Flapuitx2 | 18-07-23 | 15:54

Een sterke politicus zegr dat Suriname ons helemaal niet heeft opgeleverd wat we ervan verwacht hadden. De Engselen hebben ons onder druk gezet om Nieuw Amsterdam te ruilen tegen Suriname. Dat heeft ons een enorme klauw duiten gekost. Wij betalen niets!

Arnold Layne | 18-07-23 | 15:54

Op de lagere school had ik een Surinaams klasgenootje.
Hoeveel wordt er binnenkort op mijn bankrekening bijgeschreven?

Boeloeboe | 18-07-23 | 15:53

Ik ben als kind blootgesteld aan Zwarte Piet, U weet wel met gouden oorringen en alles.
Mag ik effe vangen ?

Montgomery Burns | 18-07-23 | 15:53

Suriname heeft al miljarden gehad, we zijn Sinterklaas niet.

De_fluitlokker | 18-07-23 | 15:53 | 1

Dat zijn we wel, want anders: racisme.

skoftig | 18-07-23 | 16:02

Op zich kan ik mij wel in zijn standpunt vinden dat de herstelbetalingen niet bij 200 miljoen eindigen. Het ligt meer voor de hand om de grens veel lager, - zeg maar bij zo’n honderd euro - te leggen. Ik ga er van uit dat hij dit ook bedoelt,

Ridde Rogter | 18-07-23 | 15:52

200 Miljoen vragen, en dan nog aangeven dat het niet genoeg is. Heel zakelijk zou ik even kijken wat de opbrengst was van de handel, dat afzetten tegen de herstelbetalingen, laten we zeggen circa 30% winst.

Vloberto | 18-07-23 | 15:51

Och ja; als het om geld gaat - dan lopen de klokken anders. Helemaal als je weet dat je te maken hebt met de kruising tussen Malle Pietje, Sinterklaas en Zoete Lieve Gerretje die Nederland heet - dan is geen redenatie krom en vergezocht genoeg.

bisbisbis | 18-07-23 | 15:51

Hadden ze in de jaren '70 niet al een paar miljard gehad?

priks | 18-07-23 | 15:50 | 1

Ja klopt als een bus. Herstelbetalingen zijn zoiets als Herpes, je smeert er een verzachtende zalfje op verdwijnt weer en op de skipiste in de felle zon een kloppende en pijnlijk trekkende bult op je lip

HetOorAakel | 18-07-23 | 16:03

Er is wel eens een film geweest waarop de blanke Nederlander, noeste arbeid pleegde om het bestaansminimum te halen in die tijd.
Daar kwam geen slaaf aan te pas en de werkers waren zelf de slaven van een paar lieden, VOC mentaliteit?
Welkom in het krankzinnigengesticht wat Nederland heet.
Iedere niet oerhollander lijkt wel op geld uit te zijn.
We werken ons te pletter en komen door het geld gedram, geen stap verder.
Er is een waanzinnig uitdeeldrang door de overheid ontworpen en de schatkist lijkt niet leeg te krijgen.
Welke belasting zal er nu weer worden opgelegd aan de mensen.

Zitvlak | 18-07-23 | 15:50

Dat Rutte dan wederom een epifaan moment beleeft en Shanteertokkie de middelvinger geeft. Dat zou leuk zijn!

der_feldwebel | 18-07-23 | 15:49

Rot op zeg. Geef ze maar een schep. Suriname heeft zat bodemschatten. Olie, diamanten, bauxiet enz. Ga toch buitenspelen met dat stelletje profiteurs. Was het niet in 1974 of zo dat ze onafhankelijk werden van Nederland, een tijdje nadat ze olie hadden ontdekt?

Zwezerik | 18-07-23 | 15:49

Ronnie Brunswijk heeft nog een paar goud concessies, maar daar wil hij het niet over hebben

HetOorAakel | 18-07-23 | 15:49 | 1

Misschien heeft Bouta ook nog wel wat in een ouwe sok.

Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 16:21

We kunnen natuurlijk een dealtje doen. We geven Suriname E2500,-- per jaar per asielzoeker die ze van Nederland overnemen.
Dat is een koopje en in Nederland ruimt het lekker op.
Suriname is 9 maal zo groot als Nederland en er wonen nog geen 500.000 mensen.
Ongeveer 3 maal de oppervlakte van Nederland is geschikt om te wonen en werken. Ruimte zat dus.
Er zijn ook nog ongeveer 350.000 Surinamers in Nederland met een uitkering. Die kunnen ook mooi terug naar Suriname.
Win-Win.

Haberdoebas | 18-07-23 | 15:49 | 2

Daar is het oewarm.

Zitvlak | 18-07-23 | 15:52

Totaal onverwacht…

Producent | 18-07-23 | 15:48

Ik ben bevriend met een Hollandse Surinamer, hij verdient 150.000 per jaar. Moet hij dan betalen, of ontvangen?

TurpinDick | 18-07-23 | 15:47 | 2

Betalen natuurlijk. Daar verdient hij immers genoeg voor.

Stuffed Human | 18-07-23 | 15:50

Hangt ervan af.
Heeft hij een vrij beroep of is hij een loonslaaf?

Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 16:22

'Koning Willem-Alexander, die in Suriname verwekt is'. Nederland blijkt dus een Surinaamse koning te hebben. Tja...

pa_niek | 18-07-23 | 15:47

Glijdende schaal waar geen einde aan komt. Hierna ook herstelbetalingen voor het institutionele racisme van nu. En een opstartfonds voor de toekomst.

Mahatma | 18-07-23 | 15:47

Van mij mag De Gouden Koets naar Suriname en de eerstvolgende partij in beslag genomen cocaine. Dan komen die 200 mln snel in zicht en ook nog een extra bonus.

Arnold Layne | 18-07-23 | 15:47 | 1

LOL... en dan komt die lading coke nog eens naar Rotterdam zodat die nog eens in beslag kan worden genomen en teruggeven.

Stuffed Human | 18-07-23 | 15:52

- De slavernij werd eind 19e eeuw afgeschaft. Zelfs de grootouders van mijn grootouders hebben het niet meegemaakt.
- Een miniem percentage van de Nederlanders werkte in de slavenhandel. De meeste blanke voorouders waren keuterboer, fabrieksarbeider - werden zelf linksom of rechtsom uitgebuit door de Schimmelpenninckjes van deze planeet.
- Surinamers zijn bijna allemaal een mix van Hindoestanen, Javanen, Chinezen, Afrikanen, Joodse Portugezen, Nederlanders en inheemse stammen en dan vooral allerlei combinaties van bovenstaande...
- Siroma,ers kregen een land dat feitelijk ook niet het hunne was, kwijtschelding van alle schulden, een som geld en het recht naar Nederland met al haar voorzieningen te verhuizen - wat de helft (!) deed.

Maar dames en heren, als je zoals Rutte excuses maakt, dan beken je schuld. En dus zullen we dokken. Dankzij Rutte & co.

drs. Levi Samsonov | 18-07-23 | 15:44 | 3

Precies. Deze idioterie is door de naieve deugkneuzen veroorzaakt.
Ze weten prima hoe ons belastinggeld verkwanselt moet worden.

bqbq | 18-07-23 | 15:48

Lijken me allemaal punten om mee te nemen in de holistische benadering.

Stuffed Human | 18-07-23 | 15:53

Vele Surinaamse meisjes gingen naar Nederland en wilde in de verpleging, een jaar later zaten zij als ongehuwde moeder in de Bijlmermeer en leefde van een uitkering. De mannen stonden drugs te dealen op de Amsterdamse zeedijk.

kapt.Jerkoff | 18-07-23 | 16:08

Aanbieden ze terug te brengen naar het land van herkomst?

happen_maar | 18-07-23 | 15:44 | 2

Is gebeurd met Afro-Amerikanen. Die maakten van Liberia een niet heel erg welvarend land.

drs. Levi Samsonov | 18-07-23 | 15:44

De enige vorm van herstel betalingen die ik kan billijken. Mag dan zelfs reclame voor worden gemaakt om zo een maximum aantal repatriëringen te realiseren.

Sieg Hein | 18-07-23 | 15:49

Die Surinamers lachen zich helemaal gek joh...."leegtrekken die pinautomaat aan de Noordzee!"

SoepKip | 18-07-23 | 15:44

Zolang de “blanke bevoorrrechte man” dit allemaal pikt zal dit gezeik nooit opbouden. Ik heb moeite met de generatie die na ons komt.

iechundiech | 18-07-23 | 15:44 | 1

Gegeven 't aantal kinderen per blanke, denk ik niet dat er nog veel generaties Nederlanders na ons komen...

ReyNemaattori | 18-07-23 | 16:34

Je kunt ook het geld gebruiken om een lijndienst op te zetten naar Togo, Ivoorkust en Ghana. Iedereen die terug wil naar zijn of haar roots mag dat dan doen. Dan zou ze toch volmaakt gelukkig moeten maken, ver weg van die racistische regimes in het Westen.

TurpinDick | 18-07-23 | 15:43

Geen cent! Ik heb die mensen geen enkel onrecht aangedaan en verdom het om te betalen. Zijn ze helemaal besodemieterd?

Trekhaas | 18-07-23 | 15:43 | 3

En trouwens, ze hebben al een monument en een nieuw standbeeld in Rotterdam. Alsof dat niets kost!!!!11!

TurpinDick | 18-07-23 | 15:45

Hoe ga je dat verdommen dan? De overheid collecteert uw belastinggeld en besluit een deel ervan voor herstelbetalingen aan te wenden. Kun je niks aan doen.

drs. Levi Samsonov | 18-07-23 | 15:46

@drs. Levi Samsonov | 18-07-23 | 15:46:
#stemzeweg

pollens | 18-07-23 | 16:19

Uitgangspunt is wel dat de voormalige koloniën van de westerse landen nu bloeiende en welvarende en hoog ontwikkelde samenlevingen zouden zijn, als de westerlingen er nooit waren aangeland.
Ik betwijfel dat.

zeeman73 | 18-07-23 | 15:43 | 2

Eerder het omgekeerde. Men suggereert soms dat door de slavernij blanken rijk werden, maar overal waar veel zwarten waren, ging het objectief gezien uiteindelijk mis. Zie het succes van Canada, Australie en Nieuw-Zeeland en de problemen in Zuid-Afrika, Zimbabwe, Suriname...

drs. Levi Samsonov | 18-07-23 | 15:47

@zeeman73: Redelijk punt.

Not_again | 18-07-23 | 15:55

Herstelbetalingen zijn al gedaan, bij de onafhankelijkheidsverklaring in 1976. Suriname ving het belachelijk hoge bedrag van 3,5 miljard omdat ze ons toen al chanteerden met de slavernij.

Basta. Klaar. Ze hebben hun poen gehad en over de balk gesmeten. Suriname, you're through. Hou op met zeiken en ga zelf werken.

Madame Poitiers | 18-07-23 | 15:43 | 2

Is er nou niet één politicus die dit de Surinamers kan uitleggen? Compleet met jaarrekeningen et cetera.
Suriname, je hebt je geld gehad. 3,5 miljard. Daarbovenop zijn alle schulden kwijtgescholden, en kregen jullie een land met alle kansen en rijk aan delfstoffen. Infrastructuur, een bestuurlijk systeem, haven # 1 van Z-Amerika. De Hollanders hebben al idioot veel meer gegeven dan waar Suriname "recht" op meent te hebben.

Madame Poitiers | 18-07-23 | 15:46

Destijds woonden er 389.231 mensen in dat best wel groot stukje aarde. Ff wat "hogere" wiskunde toepassen... 3.500.000.000/ 389.231 = bijna 10K pp.

zhirek | 18-07-23 | 16:16

Geef geld, geef geld!
Zwart geld mag ook.

Maya de Blij | 18-07-23 | 15:43

Tja, donkere mensen gelden tegenwoordig als historisch benadeelden, en omdat we de geschiedenis niet kunnen veranderen zullen ze dat altijd blijven. Ergo, blanke mensen zullen tot in oneindigheid op moeten draaien voor herstelbetalingen. Dat is het spel.

ZonderNaam | 18-07-23 | 15:42 | 1

Ook als minderheid en dat is de echte grap

Spiritus | 18-07-23 | 16:09

Dit wordt natuurlijk tot aan het bot uitgemolken en natuurlijk zullen de Europese naïeve gutmenschen het blindeloos steunen.

Kosmos | 18-07-23 | 15:42

“versterking nodig om onze historie goed te onderzoeken.”
Ah!
We zijn nog in de onderzoeksfase.
Straks blijkt dat wij nog geld tegoed hebben van Suriname.
Wat een giller!
Santokhi maakt gewoon een luchtige grap, geen paniek.
Hij wil graag z’n tollie laten zien aan de Surinaamse bevolking.
No sweat bro.

Ruimedenker | 18-07-23 | 15:42

Als de Surinamers hun handen nou eens lieten wapperen op mee te werken, in plaats van ze alleen maar op te houden tot een Nederlander er een aalmoes in gooit, dan kan het daar best wel goed komen. Suriname is rijk aan grondstoffen, bauxiet, olie, noem maar op.

Sieg Hein | 18-07-23 | 15:41

Zullen we eens bij elkaar gaan optellen wat ze al allemaal hebben gekregen dan van ons ??

Gizmo579 | 18-07-23 | 15:41 | 4

@Sieg Hein | 18-07-23 | 15:46:
Juist: 200 miljoen ONZE kant op, zou ik zeggen.

skoftig | 18-07-23 | 16:01

@Sieg Hein | 18-07-23 | 15:46: Vergeet ook niet de nazaten die verkocht werden aan de Arabieren of de Ottoamanen. Oh nee wacht! Die miljoenen en miljoenen mannelijk slaven werden gelijk gecastreerd en bij de miljoenen vrouwelijke slaven die af en toe zwanger werden werd er post-natale abortus gepleegd. M.a.w. genocide op massale schaal en vrijwel geen nazaten.

zhirek | 18-07-23 | 16:13

@Zhirek, achteraf misschien wel beter geweest als dat in het westen ook was gedaan.

Cadaver | 18-07-23 | 19:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel voor om voortaan de helft van de toelage aan de Koninklijke familie, naar Suriname over te maken. Tenslotte heeft de koning excuses gemaakt en voelt zich dus verantwoordelijk.

echtpaul | 18-07-23 | 15:41

Wie had dat nou verwacht? Niemand toch? Toch??

Graeme Reaper3779 | 18-07-23 | 15:40

Nu maar hopen op een rechts kabinet dat zegt: Wij schamen ons helemaal nergens voor. Deze generate was er niet bij en is dus ook niet verantwoordelijkheid voor wat onze overgroot opa's en oma's hebben geflikt.

Hypno2050 | 18-07-23 | 15:40

Geen cent! Wel goed voor m’n vooroordelen met betrekking tot dit soort mensen!

Randys_Mind | 18-07-23 | 15:39

Nergens voor nodig, ze hebben van ons structuur gekregen, daarna betalingen bij ons vertrek, einde zaak.

Aan de andere kant hebben we dit geldwolvengedrag natuurlijk wel zelf in de hand geholpen met al die excuses.

Zoelense Hobbyboer | 18-07-23 | 15:39
-weggejorist-
Zwezerik | 18-07-23 | 15:39

Gaan ze maar eisen bij de koninklijke familie, daar zit dat geld nog. T gros van de Nederlanders heeft geen slavenhouders als voorvaderen.
En dan nog?
Erfzonde? Ga toch weg.

Is dit nog nieuws? | 18-07-23 | 15:39

Schandalig. Ronduit schandalig. De Nederlandse belastingbetaler mag dokken voor het plaatsvervangende geweten van een paar doorgedraaide activisten, terwijl zowel de slachtoffers als de schuldigen al eeuwen onder de zoden liggen. Het moet maar eens ophouden met die onzin.

Gladiator Fap | 18-07-23 | 15:39

Heb een bevriende genealoog mijn familienaam laten onderzoeken tot aan 1548 toe. Wij hebben geen slaven gehad, dus ik wens vrijgesteld te worden van herstelbetalingen. Waar en bij wie kan ik mijn factuur voor onderzoek declareren?

baarbar64 | 18-07-23 | 15:38

De excuus (voor niet het handelen van mijn voorouders, dat waren een soort Nederlandse slaven) agenda ontrolt zich precies zoals te verwachten.

DeEchteWaarheid | 18-07-23 | 15:38

Bel maar aan bij jullie " vrind" Desi... Jullie krijgen geen f*ck meer van ons.. gfrrdegfrr...

Shadow112 | 18-07-23 | 15:38

Ze krijgen allang miljarden binnen via de drugshandel.

meneer Q | 18-07-23 | 15:37

Gewoon betalen. Paar miljard. Laat de staatsschuld maar oplopen. Anders lappen aan de EU.

Lukiluuk | 18-07-23 | 15:37 | 1

Ja doeg, geen cent. Niet naar hen, niet naar EU. Kom op.

VP732 | 18-07-23 | 15:41

Vraag het anders aan Bouterse, die heeft genoeg verdiend met z'n handel in marcheerpoeder.

4HoogAantWater | 18-07-23 | 15:37

Ik vind het vreemd dat ze bij een kleine tussenhandelaar geld gaan eisen en niet bij de verkopende partij of de klanten.

TurpinDick | 18-07-23 | 15:37 | 1

Die tussenhandelaar is de enige die zo achterlijk is om hiervoor open te staan.

Trekhaas | 18-07-23 | 15:50

Als links het voor het zeggen krijgt in november, Nederlanders trek uw portemonnee maar.

pa_niek | 18-07-23 | 15:36 | 1

Goh wat deugen we toch op links

danzegikhettochniet | 18-07-23 | 21:41

Easy money noemen ze dat ook wel, en nou gauw optiefen

clockandhammergame | 18-07-23 | 15:36

200 miljoen en dan nog meer? Ik schrik me helemaal roti hier.

VP732 | 18-07-23 | 15:36

37 jaar onafhankelijk en nog steeds geen reedt bereikt..

redthehaghue | 18-07-23 | 15:35 | 2

Op 25 november 1975 werd Suriname een onafhankelijke republiek los van het Koninkrijk der Nederlanden. Suriname was van 1667 tot 1954 een kolonie van Nederland en daarna een land binnen het Koninkrijksverband.

Vanaf 1954 dus eigenlijk al.

_pacman_ | 18-07-23 | 15:37

Ah, ging het dan toch weer heel eigenlijk over geld? Goh! Je verwacht het niet.....

Jan, Leiden | 18-07-23 | 15:35 | 2

Daar gaat het bij dit onderwerp eigenlijk altijd over.

Zoelense Hobbyboer | 18-07-23 | 15:42

Ja hallo, Suriname heeft hartstikke veel geld nodig, dus logisch dat Santokhi (hindoestaan, waarvan de familie dus geen slaaf is geweest) dit paadje probeert te bewandelen.

De Surinamers die ik ken lachen de ballen uit hun broek als Nederland echt gaan betalen. Alsof je geld geeft aan je aan heroïne verslaafde kind.

BobDobalina | 18-07-23 | 15:34 | 3

Eerder nog rechtstreeks de heroïne geven. En daar zelf achter staan: want is nodig.

Is dit nog nieuws? | 18-07-23 | 15:40

Welk land heeft niet hardstikke veel geld nodig. Bovendien, ze hebben weet ik niet hoeveel olie reserves en andere natuurlijke hulp bronnen. Er komen mensen uit Brazilie om goed te delfen. Eigenlijk hebben ze het allemaal in eigen hand. Ik hoop echt dat ze zich op de juiste dingen gaan focussen, want dan zijn ze hardstikke rijk daar.

Stuffed Human | 18-07-23 | 15:48

Een land dat wordt geregeerd door veroordeelde moordenaars en drugscriminelen is een land dat je niet in je familie wilt. Het zou Nederland goed staan als alle banden worden verbroken en het land onafhankelijk wordt.
Herstelbetalingen zijn er al genoeg gedaan en we weten wat ermee is gebeurd, zo zal het die 200 miljoen ook vergaan.

Bakkeleures | 18-07-23 | 17:26

Hahahahahahahahaaaa!!!!
Zoiets?

Verderkijkert | 18-07-23 | 15:34 | 3

Je haalt de lach uit m'n mond!

VP732 | 18-07-23 | 15:35

Ja, doei! Kan ook.

Pieter Breydel | 18-07-23 | 15:40

@Pieter Breydel | 18-07-23 | 15:40: probleem is dat jullie regering het waarschijnlijk nog gaat geven ook

danzegikhettochniet | 18-07-23 | 20:33

Geef geld

010waus | 18-07-23 | 15:33 | 1

De man is gek.

VP732 | 18-07-23 | 15:36

Suriname, daar hebben we 50 jaar geleden al met een hele grote zak geld (en 70% vd Surinamers die deze kant op kwamen) afscheid van genomen.

Holistisch aanpakken in je broekje Santokhi.

_pacman_ | 18-07-23 | 15:32 | 3

"Ne bis in idem", zoals dat heet.

Not_again | 18-07-23 | 15:35

Dat lijkt mij dan ook onderdeel van de holistische benadering. Indien alles met elkaar verbonden is zal uit het onderzoek komen dat er geen herstelbetalingen nodig zijn en het allemaal goed is zo. Tijd voor Suriname om de Calimero mentaliteit achter zich te laten en volwassen in de wereld te staan.

Stuffed Human | 18-07-23 | 15:44

En een gratis land vol infrastructuur, bauxietmijnen, havens, ziekenhuizen, scholen en een vliegveld. Ga zelf maar eens een fatsoenlijk ressort bouwen voor bejaarde miljonairs uit Florida.

Piet Karbiet | 18-07-23 | 16:42

Dat wordt dan eerst een dikke rekening die gaat nakomen voor de 80-jarige oorlog. Kunnen we dit ook betalen.

Not_again | 18-07-23 | 15:32 | 3

Ik heb eben mijn voorvad'ren gechanneld.
Ze verdommen het om herstelbetalingen voor Dorenstad te doen.
"Kom het maar halen in Walhalla!", brulden ze.

Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 15:36

En wanneer komen de herstelbetalingen van de Romeinse bezetting? En liever niet in natura zoals nu in Amsterdam gaande is.

4HoogAantWater | 18-07-23 | 15:40

het is gratis geld, daar is nooit genoeg van. Duidelijk dat men er allemaal nooit aan had moeten beginnen. Terwijl het hier knijpenis zal met het men 100-den miljoen weggeven aan mensen aan wie wij geen schuld hebben.

AntiZanicz | 18-07-23 | 17:05

Holistisch? Een hole in de begroting zal hij bedoelden

geineonnuther | 18-07-23 | 15:32

Gut wat leuk dat hij in Suriname verwerkt is!
In een muurtje gemetseld, zoals Han Solo?

Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 15:31 | 3

Nee, hij heeft Suriname verwerkt of zoiets.

Verbandmeester | 18-07-23 | 15:36

@Kapitein Sjaak Mus | 18-07-23 | 16:12: Maar wij zagen het voor wat het werkelijk was. Als de dag ooit komt dat er geoordeeld moet worden dan kunnen ze ons niks wijs maken. Wij zagen de schrijffout ook al werd die later verdoezeld.

Verbandmeester | 18-07-23 | 19:29

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland