FAIL. @Nieuwsuur verspreidde fake HEKS HOER BEZEMSTEEL plaatje over Kaag, dit is het echte
Fail op fail op fail op fail
FAKE WORD CLOUD GENERATORS BIJ DE NPO
Er zijn in de wereld echt weinig dommere dingen te verzinnen dan bij een afscheid van een politica een word cloud maken van de reacties, maar het is de Discalculie Redactie van Nieuwsuur toch gelukt: ze hebben van de reacties op het afscheid van Sigrid Kaag een word cloud gemaakt, die niet klopt. En daarna hebben ze die word cloud gerectificeerd met een nieuwe word cloud, die ook niet klopt. En die nieuwe word cloud staat opeens ook niet meer in de rectificatie. En nu moeten wij van de GeenStijl dus een nieuwe word cloud maken, die wel klopt.
Dat plaatje (hieronder) is een stuk minder heftig en deelbaar-door-Susan-Smit-types-waardig dan die sensatiebeluste bagger van Nieuwsuur, die weinig meer bereikt dan agressieve bedreigers een onevenredig groot podium bieden. Het probleem van de word clouds die Nieuwsuur heeft gebruikt om te illustreren hoe Kaag wordt bejegend, is dat het programma in eerste instantie 'gewoon maar wat deed' (absurd) en ook in tweede instantie alleen de negatieve tweets (dat zijn er heel veel, daar niet van) over Kaag heeft gebruikt om veelgebruikte woorden te selecteren. Als je alleen de negatieve tweets over iemand gebruikt, krijg je ook een scheldcloud bij alle tweets over Maarten van der Weijden (zou wel terecht zijn, daar niet van). Garbage in, garbage out.
Dat neemt niet weg dat er heel veel bedreigende en scheldende reacties op het vertrek van Kaag zijn geweest, en Nieuwsuur had daar ook een paar screenshots van kunnen laten zien. Dan hadden critici geroepen 'jullie hebben alleen de negatieve eruit gepikt', maar dan was dat tenminste duidelijk in plaats van via deze sneaky quasi-wetenschappelijke methode.
HELE DIKKE HAT TIP AAN: DIT DRAADJE
Hoe heeft GeenStijl deze word cloud gemaakt
Wij hebben op zaterdag 15 juli via www.exportcomments.com alle aan Sigrid Kaag gerichte tweets van 13 juli 2023 proberen te downloaden. Dat leverde 2887 tweets op, op basis van de zoekterm: "https://twitter.com/search?q=(to%3Asigridkaag)%20until%3A2023-07-14%20since%3A2023-07-13&src=typed_query&f=live". Uit de inhoud van die tweets hebben hebben we de tekst "@SigridKaag" verwijderd, en de overblijvende tekst uit de tweets hebben we op www.wordclouds.com via 'Extract words from text' ingevoerd. We hebben daar een beetje met de schijfjes lopen schuiven (het betrof geen academisch onderzoek) en daar rolde bovenstaand plaatje uit. Het gebruikte Excelbestand is hier te downloaden. Het tabblad 'invoer_wordcloud' bevat de gebruikte invoer voor de wordcloud.
Dit was dus FOUT
Dit was ook FOUT
Deze zin is rectificaties voor: WIJ DOEN MAAR WAT
Iedereen die niet debiel is over word clouds:
"Spijkers" "op" "laag" "water"
Reaguursels
InloggenKan Nieuwsuur ook een word cloud maken van de (doods)bedreigingen aan het adres van Geert Wilders? Zo ja, dan zou Nieuwsuur weer wat kunnen klimmen op de ladder voor onafhankelijke journalistiek. Dit riekt weer naar een D66 verkiezingsstunt. Net als die docu over Kaag laatste verkiezingen. Hoe dan ook, ben blij dat Kaag is opgerot want zelden zo narcistisch en meedogenloos mens meegemaakt als zij. Ze heeft ook helemaal geen verstand van landsbestuur en al helemaal niet van Financiën. Dit heeft niets te maken met of het al dan niet een heks is maar voor de zekerheid zou ze van haar partij een Nimbus2000 kado moeten krijgen.
Wat het zo extreem fnuikend maakt is dat tante Bep en ome Co op de bank apathisch naar Nieuwsuur staren en zeggen 'ohhh, schandalig dit, wat érg toch voor die Kaag, ze is gewoon weggepest'. Deze mensen kleuren straks 'uit sympathie' weer hetzelfde vakje rood. Missie Nieuwsuur geslaagd.
En dat zijn er heel wat, die de NPO zien als brenger van hét objectieve nieuws. De NPO die eens temeer blijk geeft van het feit dat de waarheid er voor hen niet toe doet. Beeldvorming, daar draait het om. Noord-Koreaanse praktijken zijn het, gefinancierd door de belastingbetaler.
We gaan nog heel wat van dit soort sterk gekleurd materiaal zien de komende tijd.
+1 voor fnuikend. ik moet dit woord vaker gebruiken.
@Ir. Wilhelmus | 16-07-23 | 18:51:
Mooi woord inderdaad (zeker qua betekenis). Hier heb je in het Italiaans ook een woord dat gewoon mooi om uit te spreken is: Sbaglio - Ik vergis me of foutje.
Fnuikend om de fn en Sbaglio om de sb.
Lol!
Ik zie het woord 'ik' er niet in staan.
Wat verder opvalt ".... het betrof geen academisch onderzoek...". Ze maken het wel bont: academisch verwijst over het algemeen naar de tegenstelling academisch vs praktijkgericht. Wat ze hier feitelijk bedoelen is dat het geen wetenschappelijk onderzoek betrof - maar dat klinkt zo naar - zo onwetenschappelijk. Terwijl je met "geen academisch" de positieve connotatie pakt (nl. geen academisch is min of meer praktijkgericht). Kortom, hier hebben ervaren communicatieadviseurs ad € 300 per uur heel hard over nagedacht. Het is een vreselijk misselijke bende. Ombudsvrouw, aljeblieft?
Renske Leijten? Kreeg zij ook zoveel haat over zich heen?
Ja.
www.youtube.com/watch?v=m0VijwMX9Z4
dus Kaag trok zich terug vanwege haar kinderen en de bedreigingen en niet vanwege haar grote niets achter de zorgvuldig opgebouwde facade. Val van Kabul en onderhandelingen met Taliban en wegmoffelen van Drimmelen in de doofpot toonden al hoe zij onder druk handelt. Plus dat de rigide D66 standpunten op klimaat, boerenuitkoop en meer migratie dossiers weinig tot geen draagvlak genoten onder de paupers van de lage landen
Zo'n Nieuwsuur zou zichzelf stante pede moeten opheffen wegens chronisch door de mand vallen. Het is framing op de meest ordinaire wijze. Ophef creëren over iets dat niet is. Zoals in een eerder topic al gememoreerd; voor de NPO is de verkiezingsstrijd al losgebarsten en werken ze graag wederom actief mee aan een voor hen gewenst resultaat.
Zeer terecht vraagt Cliteur zich onder het Twitter draadje af; "NPO Ombudsman, wat vindt u hiervan? Sanctie voor Nieuwsuur? Of bewaart u de sancties voor u onwelgevallige omroepen?"
Wat is er mis met een bezemsteel?
NPO66
Zelf bedacht?
Uitstekend dat GS dit doet.
Het laat zien hoe gemakzuchtig Nieuwsuur denkt hiermee weg te komen. Zelf de "rectificatie" is een blamage. En het dan ook nog 'spijkers op laag water' noemen.
Weet je wie ook zo'n hekel hebben aan vrouwen in de politiek?
Nou?
Andere vrouwen?
Taliban en mannen in Nigèr?
Kaag zegt te hopen dat alle haat naar haar vrouw zijn, meisjes niet weerhoudt om de politiek in te gaan.
Hoe zouden de volgende willekeurige politici dat ervaren?
Van de Plas
Desulyus
Kuiken
Marijnisse
Bikker
Sylvana
De Haan
Gundalgan
He? Wat vreemd! Bijna alle partijen worden geleid door een vrouw!
Wat zullen die het dan ongelofelijk zwaar hebben.
Ik hoop dat alle meisje die de politiek in gaan naar Kaag kijken en daar o.a. uit leren dat je niet uit de hoogte moet gaan doen ("wie zijn toch die mensen"). Ze had meteen al het imago van elitaire tante die het allemaal wel beter wist. En uiteindelijk bakte ze er bar weinig van op MinFin en speelde ze liever Minister van BuZa
@Baron_von_Rijswijck | 16-07-23 | 14:21: sterker nog, haar 'nieuwe politiek' bleek hetzelfde te zijn als de oude achterkamertjespolitiek, en natuurlijk die uitstraling van hautain, arrogant en behept met een aangeleerd kakkineus spraakje.
Ze doet net of ze het wiel heeft uitgevonden.
Sturing door NPO programma vol met D66 sympathisanten. Wie had dat nou verwacht. Je gaat er bijna van denken dat ze zelf een wordcloud bij elkaar verzonnen hebben.
Blacklist van woorden die je niet mee wilt tellen aanpassen, totdat de grootse drek boven drijft.
Wat Nieuwsuur dus in feite gedaan heeft is Kaag zelf uitschelden voor Hoer en Heks en anderen daarvan de schuld geven. Pijnlijk.
Je wil een kabinet over links formeren. Dat levert niks op en dus ga je vrolijk verder met de dezelfde kliek. Omdat je al bent afgetreden, krijg je een nieuwe post. Maar van financien snap je niks - van links tot rechts klaagt men wat je eigenlijk voor elkaar hebt gekregen maar je wilde zo graag in het centrum van de macht blijven Een rol in de 2e kamer had je beter gelegen maar koninginnegedrag weerhoudt je van de juiste keuze om plaats te maken voor je eigen ego. En achteraf volgt de kat dat mysoginie de echte aanleiding is voor een vertrek. Iemand anders die serieus bedreigd is en het niet kan navertellen, had gezegd mens ga koken.
106 jaar nadat de eerste vrouw de tweede kamer in ging zou de grootste kritiek op Kaag nog steeds zijn dat ze vrouw is vanuit een bepaalde, vrouwen hatende hoek, dat betwijfel ik.
Er zullen best mensen zijn die er zo over denken, maar die vormen volgens mij een hele kleine minderheid. Daarnaast zijn er nog veel andere vrouwen in de tweede kamer, krijgen die ook bedreigingen omdat ze vrouw zijn?
Wat ik persoonlijk hekel bij Kaag is dat ze vaak dingen insinueert die niet het geval zijn. Ze presenteert zich al 'buitenstaander' maar begeeft zich eigenlijk al jaren in de politieke wereld, alleen niet in Den Haag. Ze geeft aan dat de wegen scheiden, maar komt toch weer samen. Ze is heel opzettelijk in hoe en wat ze zegt, hoewel dat te waarderen is gebruikt ze het meer dan eens om mensen om de tuin te leiden.
Hoe bepaal je of een reactie positief is of negatief?
Blaastest?
Goede vraag. Het woord 'Midden-Oosten' staat er ook tussen. Lijkt mij (ondanks alles) een neutraal woord.
Iemand bij Nieuwsuur geeft daar een negatieve lading aan ?
Lekker makkelijk kritiek op een vrouw is vrouwenhaat en kritiek op een buitenlander is discriminerend. Als je verloren hebt als politieke partij heeft het volk je niet begrepen.
Ik ging gisteren even Nieuwsuur kijken of ze het fatsoen hadden om in die uitzending te rectificeren en een reactie te geven op de voorgaande uitzending. Niks van dit alles, zoals ik al had verwacht.
Ik zag de peilingen van Maurice de H. Niet om heel vrolijk van te worden. Er lijkt geen enkele gezonde rechtse (of, wat mij betreft, linkse) meerderheidsregering te vormen in Nederland, zelfs niet als de PVV weer mee zou kunnen doen. Wordt weer een bijeengeraapt zooitje zonder gemeenschappelijke visie, doel. Het blijft bij het uitonderhandelen van deelbelangetjes waarbij de echt belangrijke zaken onder het vloerkleed geschoven worden.
O tempora, o mores. Of zoiets.
Kaag heeft zichzelf door de plee getrokken. Van deze stinkende drol zijn we verlost.
Het riekt zou ze zeggen over haar eigen drolletje.
@Hypno2050 | 16-07-23 | 13:02: Kaag lijkt mij zo'n kakmadam (pun intended) die nooit poept maar hoogstens "een drukje" doet.
Joh weg is weg. En dit is natuurlijk alleen maar reden om Yilguz te stemmen want vrouw in de politiek die niet zo zuur is. Tactisch slim van de VVD weer
Wie alles op vrouwenhaat gooit hoeft nooit meer verder te kijken. Zelfs het ND nuanceert:
archive.ph/4RI5P
Goed stuk.
Die persoonlijke kenmerken waar mevrouw het over heeft, kan je ook nog nuanceren. De meeste kritiek gaat dan op haar kilheid, de arrogantie en dat is niet hetzelfde als de buikomvang van Timmermans of van der Plas, of orangeman bij Trump.
Die kilheid en arrogantie zijn karaktereigenschappen.
@Nuuk | 16-07-23 | 13:54: Daar gaan we weer. Het zijn vermeende karaktereigenschappen. Het is wat mensen *menen* te zien. Op deze manier is een imago te maken en te breken. Hetzelfde gebeurde ten tijde van de 2e wereldoorlog met de Joden; uiterlijke kenmerken en *vermeende* eigenschappen werden uitvergroot, er werd een karikatuur van gemaakt. De meest slechte karaktereigenschappen werden hen toegedicht. Waardoor het makkelijk werd om hen te haten en uiteindelijk te vermoorden. Ze hadden het immers aan zichzelf te danken. Opgeruimd staat netjes. Precies hetzelfde is hier in de panelen te zien. Ontluisterend.
@Nuuk | 16-07-23 | 13:54: inderdaad. Die zitten bij haar te diep om dat te kunnen verbergen. Volkomen empathieloos. Helaas wordt daar te gemakkelijk overheen gestapt, want het zijn juist deze empathielozen die in WO2 de meest vreselijke dingen hebben gedaan tegen de Joden toen ze eenmaal vrij spel kregen. Gelukkig kreeg Kaag veel tegengas.
En bij de ombudsvrouw is het oorverdovend stil.
Dank aan GS voor de nette beschrijving van de gebruikte onderzoeksmethode. Wat mij opvalt is dat GS Twitter als bron gebruikt, dus de reacties die overblijven nadat alle D66 communicatiekunstenaars alle ongewenste berichten verwijderd hebben. Mogelijk gebruikte Nieuwsuur een andere bron van reacties over Kaag?
Ik denk niet dat D66 berichten van anderen kan verwijderen, maar ik ben geen twitter specialist.
Wel vervelend mocht blijken dat Kaag geen heks is.
"Als Kaag echt een ander mens was trad ze nu af" (Joop, April 2022) Telt het ruim een jaar later nog?
We hebben nog ergens een Waag staan...
Die ‘hat tip’ aan dat draadje lijkt me wat overdreven. Hij heeft alleen gekeken naar afgelopen donderdag. Was ze al weg. Komt me ook niet heel representatief over.
Heet zo iets een word cloud?
Grappig, we hebben ooit een matroos aan boord gehad die de hele dag zo'n denkraam had.
Heeft uiteindelijk Ritalin gekregen. Ging daarna beter.
Het is pure aanstellerij. 90% van de bagger komt van anonieme twitteraars en Kaag beheert niet eens zelf haar account. Wat een muts.
Doe als Derksen. Lees de bagger gewoon niet. En laat de serieuze bedreigingen aan de AIVD, Justitie en Politie over.
Kaag gaat want vrouwenhaat.
Jetten komt en spreekt louter over homohaat.
D66, voor al uw politiek op inhoud.
Het is smerige politiek van D66 waar ze graag de slachtofferrol gebruiken en uitmelken om hun morele superioriteit aan anderen te tonen. Door en door verrot die partij.
Het lijkt mij leuk als reaguurders met één woord iets willen vertellen over medereaguurder, Ruimedenker.
Één woord van iedereen en dan mag Spartacus of Mosterd er een Word-dinges van maken.
Golddigger :)
Mogen 2 woorden ook?
Hond!
@Patje | 16-07-23 | 12:15:
Kad!
@Kapitein Sjaak Mus | 16-07-23 | 12:16:
Haha net op tijd aangepast.
@Patje | 16-07-23 | 12:20:
Flauw hoor.
Mijn hele grap de plomp in.
Ruim!
Groot denker
Verspilling.
Kortzichtig
De O van de NPO staat voor Ophitsen.
Niet commercieel maar toch alles voor de clicks.
D66 is dé partij van de beeldvorming om hun politieke ambities waar te maken, gestuurd op emotie. Ze pakken iets waar je in de basis niet op tegen kunt zijn en verpakken dat in een simplistische boodschap om mensen in een voor en tegen vakje te drukken, in de hoop dat je medestanders de rest doen. "De mensen" zorgen dat de wereld vergaat. "De mensen" haten vrouwen en homo's in de politiek. "De mensen" die tegen ons zijn willen geen vooruitgang. "De mensen" die boeren steunen zijn tegen de natuur.
En om die boodschap de wereld in te helpen zitten ze diep in de NPO. De journalisten zijn zogezegd slachtoffer van de "NOS=fake news" roepers, maar ze laten zich telkens hoereren voor D66 op een manier die niks met journalistiek van doen heeft. Alles wat het D66-partijbureau ze influistert gaat rechtstreeks en zonder tegenspraak richting de ether.
Dat begon al met de Kaag-documentaire met de gordel die ze niet om had. Die hele documentaire was niks spontaans, het was enkel zorgvuldig uitgedachte verkiezingsstunt.
Tot recent de uitweg bedacht moest worden: het mislukken van haar politieke carrière lag immers niet aan haar, we moeten er een portie beeldvorming bij bedenken zodat het aan "de mensen" ligt. Het thema voor die uitweg was haat richting vrouwen en homo's in de politiek, want wie is daar niet op tegen?
De NPO ging er natuurlijk in mee. Het begin van het einde stond in het teken van een College Tour aflevering, waarin haar dochters opgetrommeld werden om iets in gebrekkig Nederlands te zeggen. Niks spontaan, maar compleet uitgedacht, want ze viel door de mand bij de neptraan. En nu dit Nieuwsuur-item, waarin ze wederom door de mand vallen met een wordcloud die nergens op slaat.
Juistem. Kaag was een marketingproduct. Meer niet. Een soort biostabil die alleen verkocht dankzij 24/7 reclames op TV.
Alleen is niet iedereen zo dom om alles op TV te geloven. Dus nadat de markt voor onnozelaars verzadigd was met biostabils, kwamen er reclames voor andere geneeskrachtige kettinkjes en sonische supersokken.
Hoi Jetten.
@Dandruff | 16-07-23 | 12:42:
Ehm, waar kan ik die sokken kopen? Ik vraag dit voor een vriend.
Precies. Die pure focus op beeldvorming is natuurlijk dagelijkse kost voor een lobbykantoor als Van Drimmelen. Ze zijn er in geslaagd om instituties zoals de NPO vol te plempen met D66'ers om hieraan mee te werken.
Het is voor mij bizar hoe een lobbykantoor zo'n enorme invloed heeft gekregen in ons land. Krijgt wat mij betreft ook veel te weinig aandacht in de media. Het gaat allemaal om de poppetjes, oppervlakkige dingetjes en de laatste relletjes. Wie er daadwerkelijk de touwtjes in handen hebben en wat hun agenda's zijn is waar het over zou moeten gaan, maar daar wordt nauwelijks in gegraven.
Ik post deze tekst van Martin Bosma nog maar een keer voor de liefhebbers: www.wyniasweek.nl/de-d66-netwerkcorru...
@Kicksalot | 16-07-23 | 14:01: het is meer dan een lobby product. Sinds Pechtold bestaat het politieke spel van D66 uit het kleineren van de tegenstander. Vandaar dat je Paternotte steeds valletjes ziet opzetten. Een verkeerd woord en we kunnen de tegenstander als nazi wegzetten is de politieke strategie van D66. De steken onder de gordel van Sjoerdsma en het baseren op nog niet aangenomen wetten van de Groot horen daarbij. Vals en Vuil is de typering van D66
#Memanta82 : PARDON??
Citaat van je : ""Ze pakken iets waar je in de basis niet op tegen kunt zijn (bij D66).
Sorry, maar juist D66 heeft de laatste jaren ervoor gezorgt door hun standpunten... of zoals zij tegen Wilders optraden, dat een groot deel van het Volk die partij (en dus ook de voorvrouw) zijn gaan haten!!
En dat ook nog op een hautaine en arrogante wijze (denk maar aan Sjoerdsma)... dat er een keer een jongen met een brandende fakkel voor haar deur stond is peanuts, er zijn ergere dingen die een politicus (die dwars tegen het gewone volk in gaat)... kunnen overkomen.
Ik wil het allemaal zo snel mogelijk vergeten en weer doorgaan met het normale leven.
Het is mooi geweest.
De halve meute is opgestapt en straks komen er weer andere poppetjes.
Is nooit anders geweest en zal nooit anders worden.
Het enige wat overblijft van Kaag is te vinden op het damestoilet van het Binnenhof.
“KAAG WAS HERE” staat met dikke Edding op de binnenkant van de deur.
Keurig handschrift, dat zéker.
Het ga je goed Sigrid.
En weer doorrrrr dames en heren,
Nog even doorbijten. Ze vertrekt. De MSM zitten midden in een rouwproces en knutselen de ene na de andere necrologie in elkaar om het Kaag-effect door te kunnen dromen. Binnenkort is echt alles gezegd, en heeft iedereen er kotsbeu van, om de woorden te gebruiken van iemand die binnenkort ook opzijgeschoven gaat worden. Het is een zwanenzang.
En eigenlijk is het heel simpel: Als de NPO had bericht over haar functioneren als minister van financiën had het daarover kunnen gaan.
Dusss...
Wat er aan Kaag in de allereerste plaats niet deugt is dat zij Nederland en de Nederlanders benadert vanuit een niet-Nederlands perspectief.
Het echte probleem van de word clouds die Nieuwsuur heeft gebruikt om te illustreren hoe Kaag wordt bejegend, is dat ze bedoeld zijn om het werkelijk ongelofelijke falen van iemand die zich inbeeld politica te zijn te verhullen.
Kaag wil niets met Nederland te maken hebben.
Kaag wil niets met Nederlanders te maken hebben.
Kaag beeld zich in een goede diplomate te zijn, en kreeg strafontslag
Kaag beeld zich in een goede diplomate te zijn, en maakte als minister van buitenlandse zaken van de evacuatie van Afghanistan een enorme clusterfuck
Kaag zal het plebs wel eens even te vertellen hoe het allemaal moet, en krijgt ongelofelijk op haar donder voor het waardeloze financiële beleid. (als minister van financiën)
En de NPO heeft haar vanaf het begin op het schild gehesen (geholpen door het feit dat '66 eerst de hele NPO top van eigen vrindjes heeft voorzien) dus die NPO probeert het falen van hun droomkandidaat bij iedereen in de schoenen te schuiven waar ze een hekel aan hebben, ipv naar de werkelijke oorzaak te kijken:
Kaag is een verwent nest dat niets kan, maar dankzij de juiste vrindjes altijd leuke baantjes heeft kunnen scoren. En dan hoor je niet op een positie thuis waar je wel iets moet kunnen en de hele natie dat kan zien.
Jij zegt het ik denk het. Skerp
Dit is precies wat er aan de hand is. En het is niet voorbij want met Jetten gaat min of meer hetzelfde gebeuren.
@TheEgg
Hear, hear en weer liep links achter een keizerin zonder kleren aan maar oh wee als je er iets over zegt want dan ben je domrechts, vrouwenhaat, mysoginie. Ze was technisch gewoon echt maar ook echt berenslecht. Ik hanteer meestal het mantra als grachtengordel links iets fantastisch vindt of iets haat? Kies meteen de andere kant want dan zit je uiteindelijk 99 van de 100 keer goed (disclaimer: 1% foutmarge natuurlijk. Lol!). Geloof mij in deze want ik heb decennialang tussen dat volk gewoond. Mijn god de misplaatste "moral high ground" stupiditeit die je daar tegenkomt kent geen grenzen en ze menen het echt. Trieste is dus, ze weten niet beter. De gracht (maw NPO en de "kwaliteits" media) zit vol met types als Kaag.
Wordclouds zijn veel te eerlijk. Het zou verboden moeten worden.
Misschien moet de media zich eens afvragen of Kaag ook had moeten aanblijven als ze niet bedreigd werd. Zijn de bedreigingen niet gewoon een rookgordijn voor haar vertrek en haar slechte functioneren. Wat heeft mevryKaag nou uiteindelijk bereikt? Ze was in ieder geval de meest ondeskundige minister van financiën en ook van haar belofte van nieuw leiderschap is niets terechtgekomen. Kaag is het levende voorbeeld vd verrotte bestuuders waar de burger genoeg van heeft.
'De media' gaan dat nevernooit doen. Die hebben dat wijf als een malle hapklaar gespint om mp te worden. Ligt nu aan iedereen behalve 'de media' of Kaag zelf
Het interessante is natuurlijk dat d66 onder leiding van Kaag een ongekende vrije val in de peilingen maakt, en concreet ook al het geval bij de PS verkiezingen.
Dat Kaag volgens de Kaag verstehers bij NPO, vk en nrc, en ook hier door haar fans, het slachtoffer is van haat, is dan bijzonder. De partij had 24 zetels en die staan voor een hoop kiezers. Staan deze mensen nu niet meer achter de partij omdat ze Kaag haten? Of kan het zijn dat te veel mensen zien dat Kaag niets gepresenteerd heeft?
Hopelijk blijft Kaag nog wel actief binnen D66.
Kaag werd in de campagne opgehemeld als de sterke vrouw die wel even premier zou worden en dingen voor elkaar ging krijgen. dat trok volk van GL en PVDA. Vervolgens wordt ze dus geen premier maar tweede viool, presteert ze niets, laat haar ware onhebbelijke aard zien en is eigenlijk alleen maar bezig met zaken op zichzelf te betrekken. Die vluchten gewoon weer terug naar GLVDA nu.
Ze hebben zich in 2021 laten inpakken door een hype van de systeempers.
Kort moetkijk-filmpje met prof. dr. Ewout Engelen over de totale nietskunner Kaag:
twitter.com/SimoneSays123/status/1677...
Heel kort filmpje.... bestaat niet.
@_pacman_ | 16-07-23 | 12:00: Werkt bij mij prima. Komt uit deze video.
youtube.com/watch?v=KsAHP2WtiWc&p...
Vanaf 31.29
@goedverstaander | 16-07-23 | 12:09: Dank. Zijn analyse is over Kaag zeer juist. Ik heb wel ernstig mijn bedenkingen bij zijn nogal kortzichtige opmerkingen over de graaiende aandeelhouder als oorzaak van de inflatie. Je hoeft niet al te ingevoerd te zijn om te weten dat de inflatie is aangewakkerd door de tomeloze QE die heeft plaatsgevonden en een onvermijdbaar effect van het kunstmatig drukken van de rente voor Zuid-Europa.
@_pacman_ | 16-07-23 | 12:40: En belasting verhogingen. Inflatie word voornamelijk bepaald door waar je het meeste geld aan uitgeeft, en in Nederland is dat directe en indirecte belastingen. Veel belastingen zijn ook nog eens een percentage, dus hebben geen dempend effect op de inflatie als de marktprijzen schommelen. Alleen de accijnzen en wegenbelasting dempen de inflatie, mits de trarieven gelijk blijven...
@_pacman_ | 16-07-23 | 12:00: werkt wel hoor. Dubbel tik
"Het betrof geen academisch onderzoek". Dat dit gewoon kan is toch erg? Er heeft dus iemand op die redactie in PowerPoint zelf zo'n wordcloud in elkaar gezet en er is dus niemand, helemaal niemand geweest die heeft gezegt "joh, moeten we dit wel doen? Het is vrij makkelijk aan te tonen dat dit niet klopt". Om nog maar te zwijgen over de ethische kan van zo'n flagrante leugen. Om je dood te schamen. En wat te denken van Kaag zelf? Of ze wist dit, en liet het gebeuren voor een mooie frame, of ze wist dit niet en is keihard voorgelogen door Nieuwsuur. Beide zijn even ernstig.
De wordcloud klopte wel, het was een correcte weergave van de reacties. Dat is gewoon nieuws, ook als die reacties zelf niet "kloppen".
Heeft Shula Rijxman al gereageerd?
Is er ook een word cloud van alle goede dingen die Kaag heeft gedaan?
Lastig, ja met één woord. Opstappen.
Dat heet dan een onbewolkte lucht.
@Nuuk | 16-07-23 | 11:55: LOL, geen vuiltje aan de lucht.
Ik hoop en verwacht dat ze een standbeeld krijgt opdat we haar nooit vergeten.
Precies, ergens ver weg. Gaza ofzo.
Dit is de manier om mensen op welhaast goebbeliaanse wijze een bepaalde denkrichting op te sturen. Van D66 en vriendjes zijn goed en iedereen die niet voor D66 en haar vriendjes is dat is de duivel. Want kijk maar wat die allemaal op social media schrijven. Dit is de staatsomroep in optima forma. Waarom neemt dat hoernaille geen kinderen als ze zo nodig mensen willen opvoeden?
Zetelverlies van 15 stemmen. Dat is een ernstige boodschap aan D66, en hun reactie is: "Wij moeten ons beleid nóg beter uitleggen." In plaats van: "Goed, Nederland wil niet wat wij willen. Laten we de democratie respecteren."
@Madame Poitiers | 16-07-23 | 11:55: Beter uitleggen? Ze gaan diezelfde mensen waarvan ze willen dat ze op hen stemmen uitmaken voor dom, kwaadaardig, vrouwenhaters, kortom hoe heette dat ook al weer zo een 80 jaar geleden? Die mensen... En dan verwachten ze dat diezelfde mensen die ze uitmaken voor alles wat mooi en lelijk is dat waarderen.
is haar kotsmoe?
Dat is ze allemaal. Haar probleem is dat ze dat zelf ook vindt / weet en zich absoluut geen voorstelling kan maken hoe mensen in minder bevoorrechte posities (materieel, maatschappelijk, qua intelligentie) over zaken anders kunnen denken dan zij. Haar hautaine manier van spreken, haar jezus-complex in het overtuigd zijn van eigen gelijk, het afserveren van alle andere gedachten en wegzetten van die mensen als inferieur maakt dat minder eloquente mensen minder fijn besnaarde karakterbeschrijvingen geven. Snapt ze helemaal niets van.
Kaag is niet intelligent, wellicht wel hoog opgeleid maar over het algemeen gewoon een blufkikker
Kaag heeft een beetje het niveau van Ivo Niehe, bedoel je?
Dat zal allemaal wel, maar ze heeft Nederland niets goeds gebracht.
Kan je nog zo intelligent denken te zijn en alle talen spreken, behalve die van het volk natuurlijk.
“Spreekt haar talen”, waar de neuk slaat dat nou weer op? Het wordt van Timmerfrans ook veel gezegd, die spreekt er geloof ik wel 12.165, maar het is geen vervanging van daadwerkelijke competentie of van effectief leiderschap.
En laten we het over haar normbesef en beschaving maar niet hebben. Ze is weinig sympathiek en gaat over lijken. Lelijke politiek.
Ik denk overigens dat de weerstand tegen Kaag bij haar aantreden vooral kwam door de manier waarop ze naar voren werd geschoven. Minister van Hoop, een heuse documentaire over haar leven vlak voor de verkiezingen. En het onversneden enthousiasme waarmee de pers haar verkocht, terwijl ze in Nederland helemaal niet zo’n goede politieke staat van dienst had, integendeel. Kaag is ons aangesmeerd en daar houden mensen niet zo van.
Oftewel, Kaag is te goed en te groot voor Nederland? Dat zou best kunnen. Maar om haar eigen woorden maar eens te gebruiken: wij zijn met meer.
-zelfjoris-
U zult vast gelijk hebben, maar dan is het nog erger dat ze eigenlijk niets bereikt heeft voor Nederland gedurende haar ministerschappen. Althans niets wat Google Translate ook voor elkaar had gekregen.
Ik geloof ook wel dat ze een aardige vrouw en mens is maar ze was duidelijk niet het passende deksel op het potje vol crisissen/crises.
Ik had het graag anders gezien overigens.
@Johnnyl,
Spreek vooral voor jezelf, qua normbesef en beschaving.
Wat Kaag betreft, vergeleken met ministers van Financiën in Afrika deed Kaag het niet extreem slecht, en zit ze misschien wel in de top 2.000.
De kritiek op Kaag is echter niet alleen dat zij een naar Nederlandse maatstaven zeer slechte minister was; ze was vooral een lulverhaal.
NPO66 voerde een actieve campagne voor Kaag, "want vrouw".
Ook Kaag zelf riep voortdurend; "ik ben een vrouw", omdat dat volgens Kaag haar enige pluspunt was.
En hoewel NPO66 Kaag door dik en dun bleef steunen, bleef Kaags voortdurende falen niet onopgemerkt. Dus kritiek op Kaag werd steevast direct "vrouwenhaat" genoemd. Zowel door Kaag als door haar volgelingen bij de media.
Kaag voerde vrijwillig een rustig gesprek met een boerin, en sprak de volgende dag van "middeleeuwse extreemrechtse kkk terroristen". En iedereen met een IQ onder de 12 nam dat over.
Kaag blijft bij haar standpunt dat haar vrouw-zijn haar enige talent is, en blijft dus roepen dat iedereen die haar tegenspreekt een vrouwenhater is.
Ondertussen worden BBB, SP, PvdA en zelfs CU ook geleid door vrouwen.
En natuurlijk zijn er op bijna 18 miljoen Nederlanders honderden die net zulke vuige taal uitslaan op twitter, als D66-ers in de media en in de tweede kamer. Maar die paar Schimmelpenninck-achtige twitteraars zijn echt het probleem niet.
Vrouw Kaag was een marketingstrategie, meer niet.
Dat kan goed gaan, of niet.
Jammer dat dat hoge normbesef er niet uit kwam toen v. Drimmelen zijn vieze spelletjes speelde, er is voor Kaag een speciaal plaatsje in de hel gereserveerd voor vrouwen die andere vrouwen zo laten vallen als het ze even niet uit komt .
Dat geldt dus ook voor tweederde van de D66-kiezers die weglopen? Beetje domme tegel, Sjonnie.
O, ironie. Heerlijk.
Johnyl?
Ik wil u het voordeel van de twijfel geven dat zij die eigenschappen heeft. Maar waarom gebruikt ze die goede eigenschappen dan niet? Zijn wij het niet waard?
Zal zo iemand als Kaag (goed lezen Joris) toentertijd de Franse Revolutie hebben overleefd ondanks dat er geen internet was? Zo maar een vraag.
Als je over jezelf een boekje laat uitgeven "Sidrid Kaag. De schaduwpremier" waarin zoveel aan schaamteloze eigenpijperij wordt gedaan, heb je het toch ook wel aan jezelf te danken dat er her en der wat ongepaste dingen over je wordt geroepen.
Tsja: dat zei ik een paar dagen geleden al he, dat er wederom flexibeler dan een ritmische gymnaste met de waarheid omtrent Hare Kaagheid werd omgesprongen.
Maar het doel is al bereikt, de boodschap is overgebracht. De terechte nuanceringen gaan verloren in vage rectificaties en de maalstroom van andersoortige giftige berichtgeving.
Hoe hoog wordt de boete voor al dit nepnieuws?
Van de Nieuwsuur webzijde: "Nieuwsuur is dus een gezamenlijk programma dat onafhankelijk, onpartijdig en ongebonden nieuws en de achtergronden daarbij brengt."
Van dit verhaal op Geenstijl klopt dus geen reedt.
*wegduikt*
Ik dacht dat je als omroep "eenzijdig nieuws" presenteert, dat er dan een "straf" volgt - boete, licensie intrekken. Toch? Of is dit alleen selectief?
Dan waren we al lang geleden van het hele zooitje af geweest. Nu geld het alleen voor ON.
Maar dan moet dat nieuws in den brede wel als eenzijdig worden waargenomen. En dat is terzake niet het geval. Het wordt als "de waarheid" gezien, en zeker niet ale een poging om eenzijdig nieuws te brengen. Anders gezegd, het eigen perspectief is "de waarheid", het andere perspectief is een scheve kijk op de werkelijkheid, en daarmee "een leugen".
Kaag is ook in geen velden of wegen een 'hoer'. Die verdienen namelijk geld met eerlijke dienstverlening en een beetje respect jegens deze groep zou de NPO toch hebben kunnen tonen door 'prostituees' neer te zetten.
Ze zetten toch ook geen 'n*kker' neer, ook als dat in de panelen verschijnt? Waarom wel die gedreven afscherming van de ene tere ziel en niet die van de anderen?
Bovendien hebben prostituees last met het openen van bankrekeningen, zit de fiscus ze te frustreren en hebben ze erg veel last van die opengrenzenpolitiek van Kaag en consorten. Al was het maar vanwege de concurrentie.
Ook de islam heeft vermoed ik geen beste invloed op de sfeer in prostitutieland. Ik denk dan aan types als Okan O. en Saban B. die mee zijn gekomen met de kanslozeninstroom in al die jaren van tomeloze instroom en uitdelen van paspoorten waardoor iedereen bleef.
Nee, Kaag is geen prostituee. Het is een politicus, een door mij verachte soort daar van.
Het is u misschien ontgaan maar zoals algemeen bekend is, heeft de Kaag zelve haar exit en aftreden als partijleider aangekondigd. Dit zelfinzicht dient geprezen. Dat dan weer wel.
Grappig, goed lichaam, profeet, enkele woorden uit mijn woord cloud.
Heeft iemand in de media inmiddels al wat gezegd over het functioneren van Kaag? Zonder het gemekker over de bedreigingen de boventoon te laten voeren?
Je veronderstelt dat de media de macht controleert maar ze controleren het volk.
Ja. GS stikt het van dergelijke berichtgeving. En Ayan Bilic in NRC! En Plasterk. En Ephimenco Trouw.
Wat kunnen we verwachten van de staatsomroep?
Pravda.
Niets
"Niemand heeft het zo zwaar voor de kiezen gekregen, als zij. Ze is persoonlijk keihard aangevallen.”
Ze is denk ik verantwoordelijk gehouden voor de (mis)daden van D66, waaronder het ondermijnen van de democratie.
Maar ik vermoed dat haar "keiharde aanvallen" verdampen met de persoonlijke aanvallen die Wilders te verduren heeft gehad, ze kwamen zelfs uit Pakistan om 'm te vermoorden...
Wilders mag blij zijn dat Kaag haar invloed niet uitoefende op de NPO om Wilders zwart te maken dat hij haar constant heks noemt.
Feiten doen er niet toe voor de mensen bij nieuwsuur, alleen de op te wekken emotie telt. En dan klagen over kritiek op journalisten.
Maak eens zo een cloud voor Wilders, inclusief de negatieve reacties..?
Ik verwacht een overdosis van de letter 'k'.
RIRO!
Wat mij betreft is de grote vraag waarom mevrouw Kaag zoveel haat naar zich toe geslingerd krijgt als je die modderstroom vergelijkt met wat al die andere vrouwen in de politiek naar zich toegeworpen krijgen..
Dat de kwalificatie "heks" aan haar blijft kleven is verder helemaal niet zo interessant. Is van eenzelfde orde als de bijnaam van een leraar of lerares op de middelbare school. Het past of het past niet, en als het even erg goed past, dan neemt zo'n bijnaam een hoge vlucht en wordt het binnen korte tijd een 'epitheton ornans'.
Een beetje persoonlijkheid kan hiermee omgaan, maakt zo'n kwalificatie tot een geuzennaam, draait de waarde ervan om door zijn of haar gedrag, draagt zo'n naam met eer.
Dus ja, er zit een volgorde in. De weerzin die een persoon oproept gaat vóóraf aan de scheldpartij, en welke vorm dat schelden vervolgens aanneemt is volstrekt een bijzaak.
Kaag maakte die stelselmatig tot hoofdzaak, en dat doet Nieuw Zuur (o, wat een onterechte veerbastering van Nieywsuur toch, schande!) hier ook.
Waarom? Omdat men voorbij wil gaan aan wat werkelijk speelt: dat Kaag een vreselijk ohaangenaam sujet is, met een hoop poeha, een mens dat lucht bakte en die op arrogante toon als het prachtigste gebak probeerde te verkopen, dat Kaag een hoop weerzin oproept.
Niemand die het hardop durft te zeggen daar bij Nieuw Zuur. Maar men denkt het wel, en die word cloud lijkt zoiets als een bezweringsformule, een tegen beter weten in volhouden van een 'waarheid' die al lang een leugen is gebleken. De redactie stortte zich, zo lijkt het, bijna in wanhoop op haar 'tijdlijn' om nog iets van die 'waarheid' terug te kunnen vinden. Het kon en mocht niet waar zijn dat Kaag maar wat zat te liegen inzake de redenen van haar afscheid. Dan zou een zorgvuldig geconstrueerd beeld van haar in duigen vallen en zou dat ook afstralen op de media die zich al die jaren krampachtig aan dat beeld vastklampten, het beeld van de "minister van hoop" die er nooit kwam.
Het uitzwaaien van Kaag is al even geforceerd als destijds het binnenhalen. Een beetje hetzelfde als de wijze waarop Obama bejegend werd., en ook wel hoe die miep in Nieuw Zeeland de hemel in geprezen werd.
'epitheton ornans' - hee, mede-gymnasiast!
Eigenlijk is dat dan toch mooi gelijkschakelend, dat Kaag een hoop haat en vooral kritiek over zich heen krijgt. Ze wordt in ieder geval als vrouw serieus genomen. Rutte, de Jonge, Wilders, Baudet, Trump, ze krijgen om uiteenlopende redenen een hoop over zich heen. Dat is omdat het mensen zijn die het nodige oproepen met gedrag, standpunten, taal.
Overigens vind ik dat mensen wat dit betreft geen haat berichten over zich heen moeten krijgen. Scherpe kritiek zeker, maar ronduit bedreigen natuurlijk niet.
Je hebt gelijk dat Kaag gewoon niets voor elkaar heeft gekregen; niet als minister, niet als leider van d66. Het is treurig dat ze dit niet durft te onderkennen.
@konjodebonjo | 16-07-23 | 11:38:
Meer W.F. Hermans maar ligt in het verlengde.
@Nuuk | 16-07-23 | 11:40:
En het is nog veel treuriger dat de pers het falen van het hele "project-Kaag" niet als zodanig duft te benoemen. Er wordt een beetje gehint, indirect, dat die beloofde nieuwe bestuurscultuur er helemaal niet is gekomen, maar zelfs dan wordt nog heel slim, quasi-relativerend, verwezen naar de uitspreken binnen de partij zelf dat men die term beter niet had kunnen gebruiken.
@Tiscali-2 | 16-07-23 | 11:41:
Het was met name Homerus die veelvuldig gebruikmaakte van het 'epitheton ornans' om in woorden te kunnen schilderen.
Je past nu dezelfde tactiek toe die pesters gebruiken: ze roepen het over zichzelf af. Niets rechtvaardigt de hysterie rond Kaag, het is simpelweg een groepsdynamiek die al sinds mensenheugenis voorkomt. Beschaving is maar een dun laagje chroom.
@Wiebenick | 16-07-23 | 11:54:
Waarom is d66 bij de PS afgeslacht en staat die partij in de peilingen nog veel erger te wachten? Is dat vanwege Kaag-haat? Haar kiezers haten haar of zo?
Waarom denk jij dat onder Kaag de partij zo veel verliest?
@Wiebenick | 16-07-23 | 11:54:
Wie spreekt hier over rechtvaardigheid? Ik niet in ieder geval. Maar je zegt het zelf, je noemt het "de hysterie rond Kaag", niet "de hysterie rond vrouwelijke politici" ofzo. Die groepsdynamiek is een gegeven. Een Kaag kan niet verlangen en al zeker niet afdwingen dat een groepsdynamiek die er al sinds mensenheugnis is plotseling ophoudt te bestaan, lijkt mij. Toen ze aan haar klus, die roemruchte "nieuwe bestuurscultuur", wist ze dat ze met die groepsdynamiek te maken ging krijgen, zoals ieder ander die de politiek in gaat.
En over groepsdynamieken gesproken, die welke haar op de tafel deed dansen war er ook een die al sinds mensenheugnis bestaat. En die, welke D66 in de peilingen deed dalen was er ook een.
If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Als Timmerfrans naar Nederland wordt gesleept om links te komen redden, dan zal hij door zijn tegenstanders vanaf dag één worden uitgemaakt voor dikzak, veelvraat, hypocriet, zakkenvuller, vul zelf maar in. Niets rechtvaardigt dan "die hysterie rond Timmermans". Maar het zal langs 'm afglijden.
Inderdaad, beschaving is maar een dun laagje chroom. Waarachtigheid is daar een onderdeel van. Het als betreurenswaardig en onbeschaafd weggezette volk ("wie zijn toch die mensen...") voelt maar al te goed aan of iemand waarachtig is of niet en reageert daarop. Dat is weer zo'n groepsproces dat er al sinds mensenheugenis is.
@Nuuk | 16-07-23 | 11:40: Als belastingbetaler ben ik het daar niet mee eens. Zij heeft voor elkaar gekregen dat er meerdere potten rijkelijk gevuld zijn met tientallen miljarden waaruit de klimaatwaarzeggers ongecontroleerd kunnen graaien. En de belastingbetaler hij zwoegde voort...
@Jan_Pietersen | 16-07-23 | 12:18:
Je hebt gelijk en ik pas mijn stelling bij deze aan. “Kaag heeft wel degelijk dingen bereikt, maar niet iets ten bate van de Nederlandse belastingbetaler”.
@Nuuk | 16-07-23 | 12:05: Haar kiezers haten haar uiteraard niet maar kunnen de hetze niet negeren. Ze is beschadigd. Het is een soort volksgericht in mijn ogen. Dat moet uitwoeden. Als het je overkomt is er weinig aan te doen. Ik vind Kaag een middelmatig politica die gewoon niet de gunfactor heeft. Van D66 moet ik niets hebben dus haar opvattingen zijn niet de mijne, maar het is totaal onnodig en verwerpelijk om iemand tot de grond toe af te branden omdat diegene een kille uitstraling zou hebben, of nerveus en gespannen zoals Sophie Hermans. Zulke oppervlakkige oordelen zijn dom en onzinnig, zeker omdat ze veel schade kunnen aanrichten.
Eindelijk onderbouwen wij (semi) wetenschappelijk onze onderbuikgevoelens over de staatspropaganda machines met hun eeuwige gemanipuleer, omkering van de feiten, selectieve verontwaardiging en het framen in de moreel verkeerde hoek van de tegenpartij.
Dat is wat mij het meeste stoort, iedere keer en overal die omkering van feiten.
Dit zegt meer over social media dan over de beoordeelde persoon.
Ik heb niet de indruk dat NPO journalisten Jeroen en Arjan in andere gevallen de berichtgeving op social media zo serieus nemen. Algemeen erkende bagger. Maar nu heel graag aangewend ten behoeve van nog een eervolle exit van Kaag.
Waar dacht u aan? Dan kan de AIVD meteen uw mate van staatsgevaarlijkheid bepalen.
Want reken maar dat de Stasipraktijken om de hoek staan te wachten. Alle wettelijke voorwaarden zijn reeds geschapen. Sleepwet, digitaal ID etc. En stemmingmakerij dat alle politici zoveel gevaar lopen. Vooral degenen die, o ja, die het volk naaien. Zo raar.
En Wilders, die zaken benoemt die agressie opwekken maar dat mag niet benoemd. Kaag vond dat hij dat aan zichzelf te danken heeft.
Die Kaag hebben we het over.
twitter.com/geertwilderspvv/status/16...
@Zomaarwat | 16-07-23 | 11:37:
Beduveld worden door een door jezelf gefinancierde nieuwsrubriek, door de Wol geverfd. Mag ik een passende straf voor dit staatsondermijnende tuigh?
Kaag een heks? Ik denk het niet maar ik zou geen appel van haar aannemen.
En het spiegeltje aan de wand houdt zijn bek wijselijk.
@knutsel_ | 16-07-23 | 11:33:
Kaag kijkt nooit in de spiegel.
@Mr_Natural | 16-07-23 | 11:34: Overdrachtelijk gezien heb je waarschijnlijk gelijk.
Ik ben altijd bang dat ze mij verandert in padje.
Daarom nam Rutte altijd zijn eigen appeltje mee.
Zelfs al zou die wordcloud kloppen, wat hebben die termen met Kaag's vrouwzijn te maken? Het zijn gewoon scheldwoorden die specifiek voor vrouwen worden gebruikt. Je noemt een vrouw ook geen lul of klootzak. Gewoon weer het eeuwige vrouwenhaatmantra herhalen om te verbloemen dat ze haar werk niet goed deed en mijlenver van de burger afstaat met haar hautaine gedrag en uitstraling. Dat heeft niks met vrouwzijn te maken en alles met haar gebrek aan kwaliteiten voor een dergelijke positie. Maar heel hard sexisme roepen past natuurlijk veel beter in de tijdsgeest. Wellicht in een wanhopige poging nog wat medelijdenstemmers te trekken voor de volgende verkiezingen.
Dan hoeven ze het niet over inhoud of prestaties te praten maar kunnen ze het lekker over ‘de toon’ hebben.
Ik zou dingen als 'maar', 'heeft', 'heel', 'veel', 'meer' en 'alles' eruit halen, want die zeggen niet zo veel. Aan de ene kant. Aan de andere: ik weet ook niet waar je de grens legt. Geen bij- en voegwoorden? Geen algemene werkwoorden + vervoegingen?
Als je partij in korte tijd van 25 zetels zakt naar 9 virtuele zetels, dan heb je echt iets heel verkeerds gedaan. Het wordt nog een "heksen"toer om die zetels weer terug te winnen.
Kaag trok met haar "eerste vrouwelijke premier" ambities en het feit dat ze vrouw was veel van die zogenaamd progressieve dames weg bij GL en PvdA. Ambities niet gehaald, ondermaats op financiën en ook die nieuwe bestuurscultuur die ze beloofde kwam er niet. Dus vluchten de zichzelf progressief achtende dames weer snel terug naar GLVDA.
@normanius | 16-07-23 | 11:34:
"Progressief", de meest aan inflatie onderhevige term van de afgelopen 20 jaar.
@normanius | 16-07-23 | 11:34:
Kaag heeft dan weliswaar gefaald maar ze kan in ieder geval zeggen dat haar falen erudiet, duurzaam en zeer divers is geweest.
Maar toch blijft het raar zo een stijging alleen de deze dame.
Wordt deze "cloud" gemaakt om te printen, inlijsten en bij afscheid te overhandigen voor in één van haar villa's? Wat is deze?
Kaag vond ik weliswaar een erg matig actrice/politica, maar de bagger die ze over zich heen krijgt (m.n. in de social media) vind ik wel beneden alle peil.
Sterker, ze zou rustig bij mij mogen onderduiken. Bij alle verschillen.
Rutte krijgt ook bagger over zich heen. En terecht. Precies hetzelfde geldt voor Hugo. Omtzigt dan weer niet. Renske Leijten ook niet. Zie je het patroon? Iets met je werk goed doen en daar de vruchten van plukken.
@Korporaal Banaal | 16-07-23 | 11:50: Dingen als 'terroristenliefje' of 'Brand in de hel'... mwah. Zijn niet zo mijn dingen.
@Ichneumonidae | 16-07-23 | 11:55: Nou die term terroristenliefje bleek helemaal niet voor te komen (zie link naar Twitter draad).
Dat er wanstaltige bagger wordt geroepen naar politici (of wie dan ook) in het algemeen ben ik volledig met je eens. Maar Twitter is dan ook een open riool zoals alle social media. Niet vreemd dat als je daarin gaat roeren er een hoop stront aan je stok blijft hangen.
Lief van je, maar dat is niet nodig. Volgens mij staat de teller bij de Kaagjes inmiddels op 2 eigen huizen en 2 huurhuizen, al kan er sinds "Den Haag" een extra koophuis bij zijn gekomen.
Hebben we naast de Pandjesprins nu ook de Pandjes... ehm, nee, ik maak hem niet af.
Verplicht belasting betalen voor NPO fake news dus. Vrijwillig extra betalen voor echt nieuws dan maar.
Minutenlang zielig doen met desinformatie als basis.
Zodat niemand iets over Kaag durft te zeggen want dan ben je een deplorable, een mysogynist.
Hetzelfde deden en doen ze met alles wat er in het land is en binnenkomt uit het buitenland. Je bent een racist als je daar wat van zegt. Telkens weer worden woorden van groepjes of bepaalde mensen uitvergroot en vol in het licht gezet. O o o wat fout (uit de context is veel fout) en o o o als je je daarmee associeert.
De taktiek is helder: blanken en met name mannen moeten gewoon hun bek houden. Logica? Science is settled. En o ja iedereen is gelijk. Dus zijn blanken proivileged en niet doordat ze dingen beter doen of kunnen maar door de maatschappij die ze bevoordeelt.
Over agressie en gebrek aan respect gesproken.
Bedreigen is fout en stalken erg niet fijn. Ze () doen echter heel weinig aan stalken van gewone mensen. Maar o o o als Kaag het overkomt. Een beetje.
Ze bedreigen met hun Belastingdienst en gasloosplannen en instroom van tiensduizenden hatende analfabeten heel Nederland, al onze kinderen en de toekomst en als boeren protesteren, dan mag er van alles niet en zijn ze al snel zo enorm bedreigend.
Echt, die kartelmedia, go to hell. Is het vast gezellig met zijn allen bij elkaar.
Is dit nou vrouwenhaat? Omdat er scheldwoorden tussen staan die specifiek gebruikt worden voor vrouwen die men onsympathiek vindt (zoals 'heks')? En als iemand mij nou een 'lul' noemt, is die iemand dan een mannenhater? En, 'terroristenliefje' gaat over haar gezin? Dat lijkt me vergezocht: ze is getrouwd met een activistische Palestijn.
#Sandermodus
Domme lul.
En moet je kijken hoe die shit weer geframed wordt: complotdenkers en racisten.
Wie zijn toch die mensen?
Journalisten, vroeger waren ze de luis in de pels van de machthebbers.
Tegenwoordig zijn het vaak activistische types die liever de aars van de macht likken dan over de tarrels te schrijven.
Zelfs dat zijn ze niet. Ze hebben gemerkt dat als ze krachtige zwart-wit uitspraken uiten, ze aandacht krijgen, dus: money, dus: beloning, dus: ik wordt beloond dus ik ben, dus: ego-streling, dus: peuter blijheid, dus (nieuwe) mama/papa/opvoeders blij. Activisme zou je het kunnen noemen, aan het oppervlak, mogelijk.
Er zijn gelukkig zeker enkelen die naar mijn idee de titel journalist zeker waardig zijn, echter het grootste deel is volstrek ge-inflateerd (bestaat dat woord overigens?).
@nobodiesunmighty | 16-07-23 | 11:32: Het zijn influencers geworden. Weinig meer dan dat. En die activistische, sturende cultuur bestaat al heel lang, getuige dit filmpje van Hans Nijenhuis zes jaar geleden.
www.youtube.com/watch?v=srgVLzTVdPY
@BenBinnen | 16-07-23 | 11:40: Bekende clip i.d.d., met name " het geogen resultaat in de krant de volgende ochtend" en de reactie zijn geweldige volautomatische hoogwaardige zelfborstklopperijen van een topkritisch niveau..
@BenBinnen | 16-07-23 | 11:40: nog zo een arrogant en vreselijk type
Foute pak van deze man van Nieuwsuur.
Dat even terzijde, dit is Kaag......... foetsie.
Het is gewoon vreemd, ik probeer dat filmpje uit de jaren 90 ( 1997 ) met Witteman en die Joodse Dame op te zoeken.
Ik kan niks meer terug vinden ?!
Kaag is in mijn ogen de belichaming van pure arrogantie.
Geen dank, graag gedaan... Ik vindt trouwens dat die joodse dame zichzelf meer voor schut zet dan dat ze het goed doet.
www.vpro.nl/speel~WO_VPRO_416130~nps-...
Deze bedoelt u?
m.youtube.com/watch?v=7uG63qXFnxY
@zwellevertje | 16-07-23 | 12:14:
Ze loerde toen al de hele tijd rond of haar bezemsteel er nog stond.
Ongeacht wie het ook is of van welke politieke kleur is het toch wel schrijnend heden te dage wat een partij bagger politici over zich heen gestort krijgen. Elk normbesef lijkt tegenwoordig wel te zijn verdwenen.
Tja, je oogst wat je zaait.
Dat is van alle tijden, vroeger gebeurde het in de kroeg en nu op twitter. Verschil is dat het nu tot het einde der tijden (of tot de servers vol zitten) wordt vastgelegd.
@4HoogAantWater | 16-07-23 | 11:27: Dit is i.d.d. van alle tijden en acht ik een gezonde reactie op machtsgebruik. Zodra bestuurders hierover gaan zeuren en de media doet mee/faciliteert dit, dan gaan we hellen uit een democratie.
Het meeste gaat over vrouw. Dikke vette kwatsch. Waarom heeft Kerrolain daar dan geen last van?
Dia zal wel de maat worden genomen door laflinks, daar hoor je minder van omdat Lientje niet zo kinderachtig is om van iedere fakkel een olifant maken.
Het hangt er maar vanaf hoe je met kritiek omgaat. Kaag maakt er een heel drama van. Van Agt deed dat indertijd ook (‘Actie beschadiging lijsttrekker CDA, deel 1’). Anderen halen hun schouders erover op en zeuren er niet over. Ik kan me niet herinneren dat ik Lubbers ooit heb horen klagen dat hij kritiek kreeg. Maar ik weet wel zeker dat hij het kreeg.
@MAD1950 | 16-07-23 | 11:52: De ouwe billenknijperT
Onderstaand een wordcloud van ALLE tweets gericht aan Kaag waarbij de gehele tweet uit het woord heks bestond:
heks
En daar is geen speld tussen te krijgen!
Tijd om wat tegenover die negativiteit te zetten. Toch niet alles is kommer en kwel. Hieronder een wordcloud met alle positieve twitterberichten over Kaag als Minister van Financiën:
@SamV | 16-07-23 | 11:22: ze wilde echt grld nog in omloop houden voor de oudjes. Vond ik een goed idee, niet alleen daarom, aangezien electronisch betalen regelmatig faalt, zelfs op Europees niveau.
Ik begrijp niet hoe het komt dat een woord meer dan eens in een wordcloud voorkomt. Het gaat er toch om dat hoe vaker een woord voorkomt, hoe groter het wordt afgebeeld? In dat plaatje van Nieuwzuur komt o.a. "hoer" en "heks" meerdere keren voor. Dus zeg dan gewoon dat je een frame wil neerzetten dat Kaag door domrechtse "hat0rz" het land is uitgejaagd in plaats van met dit soort onzin te komen.
Ach ja, Kaag, gewogen en te licht bevonden.
Gewogen en te licht bevonden.
Insinueer je nu dat ze een heks is?
Racistomofiel!!!!
Scherp. Die wordcloud zelf is dus ook fake.
@Kaas de Vies | 16-07-23 | 11:26:
Oepsie, betrapt.
Knibbel knabbel knuistje staat er niet tussen...
Eucalypta ook niet!
Vrouwenhaat- maar wat zeggen ze niet? Ze hopen dat dit vrouwen niet afschrikt. Ha! Er zijn nog nooit zoveel vrouwelijke fractieleiders/ partijleiders geweest als nu o.m. PvdA, SP, BBB, PvdD, CU, VVD en voorheen Kaag.
Het lijkt wel een vrouwen beroep.
En een slechtere minister van Financiën hebben we nog nooit gehad. Nog nooit is er met zoveel miljarden gestrooid. Die erfenis van de bewierookte Kaag zullen volgende generaties nog lang merken.
De Haan, die zich als vrouw identificeert, doet ook nog mee. En Sul Simons, niet te vergeten.
Dedain ontbreekt nog in de word cloud en Secreet Kaag is een slachtoffer van zichzelf.
Er is veel inhoudelijke kritiek op het (dis)functioneren van Kaag als minister van Financiën en als partijleider: Van Drimmelen, MeToo binnen de partij, affaire Omtzigt ('Hier scheiden onze wegen'), Kaboel debacle, haar desinteresse en onkunde op financieel gebied, 'Nieuw Leiderschap'.
De vrouw zonder enig inlevingsvermogen en met totaal gebrek aan zelfreflectie gooit het op mysogenie, vrouwenhaat.
Roomblanke, blondharige arische zevenvinker (prototype D66'er) Arjan Noorlander gaat heerlijk mee in dat frame.
Dat zit in haar karakter, altijd de schuld bij een ander neerleggen en zelf geen verantwoordelijkheid nemen. Nu ze een keer geen geld kan uitdelen, maar moet bezuinigen, rent ze keihard weg en ja hoor, ze schuift het gewoon af op haar kinderen.
@Zoelense Hobbyboer | 16-07-23 | 11:19: Precies! Dit zijn een paar voorbeelden van precies het tegenovergestelde wat die Gerda Oskam in een hele rij van platitudes oplepelde; Het is al vermoeiend om naar dit soort lege one-liners te luisteren , maar het wordt je pas echt onmogelijk gemaakt om het nog enigszins te begrijpen dat ze feitelijk het tegenovergestelde bedoelen! "Altijd in gesprek blijven' "Van jong tot oud' 'Proberen iedereen serieus te nemen' Hallo, 'Cordon Sanitaire'! etc.
De enige correcte, dus betrouwbare berichten van de publieke omroep zijn "de waterstanden van hedenmorgen".
"Het vandaag [dag:datum] en het is [tijd]" klopt meestal ook vrij aardig sinds Loretta Schrijver en Jan de Bont weg zijn.
Zijn er nog steeds mensen die naar de NOS kijken dan?
Kan best. Ik kijk er nooit naar, maar ik moet het wel betalen. Dat is wat mij dwars zit!
Afijn,maar de schatkist blijft gewoon leeg.
Op.
Weg.
Maar nu moet ik het toch even voor Kaag opnemen. Zij was bepaald niet de enige in dit rariteitenkabinet die er op uit was de schatkist zo leeg mogelijk achter te laten.
@Dandruff | 16-07-23 | 11:14:
Minister Kaag hielp Spanje bij verminderen EU-lasten, Nederlanders betalen de prijs.
www.bnnvara.nl/joop/artikelen/ministe...
@Wattman | 16-07-23 | 11:18:
Niemand zou durven beweren dat Kaags beleid niet extreem slecht was voor onze schatkist.
Maar vlak ook al die andere prutsers niet uit. Jetten met zijn onhaalbare en onbetaalbare energietransitie, clown Hugo die een miljoen woningen wil bouwen zonder vergunningen en zonder bouwvakkers, die gek Eric van "hoe meer vluchtelingen hoe beter", etc.
Kaag is slechts een van de houtwormen die de antieke kast kapot vreten.
@weetikveeljoh | 16-07-23 | 11:55:
Klopt, dat was ook de kritiek van Plasterk onlangs op Kaags bezoek aan Suriname. Om te kwebbelen over het nog een 80e keer doen van "herstelbetalingen"...
Dat had bijna elke andere minister kunnen doen, maar niet die van Financiën. Die hoort juist thuis te blijven als noodrem op al te domme beloften.
Toch liet dit kabinet haar gaan.
Dit was gewoon een zeldzaam slecht kabinet, en dat valt niet alleen Kaag aan te rekenen. Kan men een beschimmelde citroen verwijten dat hij beschimmeld is, als alles op de fruitschaal al weken ligt te rotten?
Fijn dat Nieuwsuur haar twitter leest want zelf doet ze dat namelijk niet. Alsof ze iets om de mening van het plebs zou malen, nee dus.
Inderdaad.
In één of andere talkshow werd ze door een tafelgast geconfronteerd met het feit dat er nogal wat kritiek op haar is.
Met de haar welbekende neerbuigendheid reageerde ze schamperend 'Oh, op Twitter zeker?'
Nu ze de vlucht naar voren heeft genomen neemt ze de bedreigingen en verwensingen opeens wel serieus.
Ongeloofwaardig. Maar niet volgens haar vrinden van Nieuwsuur.
Lulkoek. Zelfs in kamerdebatten wist ze te melden dat Wilders de meest 'verwerpelijke teksten' op Twitter schrijft. Dus ze leest het het wel.
@Jos Tiebent | 16-07-23 | 11:33:
Ze heeft zelf een keer in een tv programma gezegd dat ze haar Twitter niet zelf leest en bijhoudt. Ik weet niet precies meer waar want ze was niet van de buis te slaan voor de verkiezingen.
@Wattman | 16-07-23 | 11:36: ik zou de eerste reportage in dit topic eens bekijken, en goed luisteren naar de eerste zin.
Ik probeer te ontdekken wat er dan niet klopt aan die wordclouds, maar het eerste dat me te binnen schiet als ik ze stuk voor stuk zie is "Kaag".
U vindt het niet erg dat ik dit alles voor kennisgeving aanneem en Kaag het allerbeste wens en bedank voor haar inzet (ze zal het vast wel goed bedoeld hebben) en hopelijk nooit meer tot ziens.
Of zoals Madeleine van Toorenburg (CDA) het recentelijk zei met geïrriteerde toon: Opzouten naar Brussel!
Toch goed dat GS alert is op nepnieuwsverspreiders.
Eigenlijk zou je dat meer verwachten van een met heel veel belastinggeld betaalde publieke omroep.
Maar ja.
Die zijn te druk met nepnieuws te verspreiden.
NPO maakt nooit eens een wordcloud van wat er wordt geroepen bij een gemiddelde aanslag.
Ik vind al die "heks" etc uitingen jegens Mevr Kaag laag bij de grond. Haar functioneren zou op zichzelf toch genoeg moeten zijn om haar te bekritiseren? Alsof je een politicus belachelik maakt om zijn bloksnor en niet om wat ie daadwerkelijk presteert. De persoonlijkheid is irrelevant.
Heks is inderdaad niet zo fraai, ondanks dat ze met de bezem van de zaak naar de Heksenkamer komt. Terroristenliefje past denk ik beter.
Ik vind persoonlijk dat mevrouw Kaag, na 'Kabul' nooit meer ergens een openbaar ambt had mogen bekleden. Maar dat herinneren mensen zich niet meer en dat kreeg ze toch en dus, als je dan daarover gefrustreerd en ook nog een beetje wat minder gestudeerd bent, dan kan ik me voorstellen dat je het samenvat in een scheldwoord.
En misschien gebruik je dan wel een scheldwoord, specifiek voor vrouwen. Want ze is een vrouw, tenslotte. Als ze een man was, had je op zo'n moment misschien wel 'lul' geschreven. Volgens mij heb ik nog nooit een mannelijk politicus horen klagen over 'mannenhaat' omdat iemand 'm een lul genoemd zou hebben.
@konjodebonjo | 16-07-23 | 11:35:
Sterker nog, daar om worden mannelijke politici niet beveiligd.
Tsja. Waar komt het Kaag is heks toch vandaan?
Ze zou zo in de Efteling kunnen staan en knibbel knabbel knuisje zeggen in het sprookjesbos.
En waar komt 'Rutte is Pinocchio' toch vandaan?
Ik lees het niet, want dat is niet goed voor mijn bloeddruk.
Het woordje "moet" is op zo veel niveaus grappig!
Vooral Max Verstappen lacht er veel mee.
REAGEER OOK