Afspraak: mobieltjes voortaan VERBODEN in klas
Afspraak is afspraak!
Goed geregeld. Vraagje, van ons, voor u. Hoe zit dat dan met de GROOTSTE KLEUTERKLAS VAN NEDERLAND?
???
Afspraak is afspraak!
Goed geregeld. Vraagje, van ons, voor u. Hoe zit dat dan met de GROOTSTE KLEUTERKLAS VAN NEDERLAND?
Reaguursels
InloggenMobiele devices in het klaslokaal hadden altijd al ingeleverd moeten worden en weer worden uitgereikt na de les. Simpel als wat.
Sommige normale scholen waar wat geleerd moet worden doen dat ook. Het is mij een raadsel waarom dit bij wet of decreet geregeld moet worden.
Overigens zijn Mb. devices ultieme ‘spy tools’ v.d Big tech, echter dat is weer ‘n ander verhaal.
Resume: leer kinderen een vak.
En dan alles inhalen op de e-bike naar huis.
Dat het ooit wel toegestaan was, is waanzinnig
Ja, nu moeten kinderen kiezen tussen GPT4 en hun leraar. Ondanks de leerplicht een lastige keuze.
Hadden ze al veel eerder moeten doen. Maar ja, beter laat dan nooit... nu handhaven!
Een hele goede zaak. De binkjes van de school zullen wel met smokkelmethodes komen maar waar verstop je zo'n apparaat.
Jammers aan het plafond. Dag smokkeltelefoon.
Do what I say, …but don’t do what I do…
Mijn kinderen zijn ook niet opgewassen tegen duizenden programmeurs uit Silicon Valley en we hebben als ouders echt lange adem nodig ze te leren er mee om te gaan. Kan niet wachten tot dit ingevoerd en hopelijk gehandhaafd wordt, maarrrrrr kick gelijk die laptops uit de klas. Alles moet van het scherm. Om gek van te worden want je bent een tabblad verwijderd van YouTube, TikTok, webwhatsapp, etc. Daar waren wij als kind ook niet tegen bestand geweest.
Eens!!!
Dito
Zeer mee eens. Geen laptop, maar schrift, pen en opletten!
Leesplankjes
Schoonschrijven. Brieven van mijn Oma (RIP) of van mijn moeder bevatten een prachtig, gelijkmatig sier handschrift. Moet daarbij zeggen dat sommige jongelui ook een prachtig handschrift hebben. Kreeg laatst een brief op geschept papier met lakzegel en schrok mij ‘n hoedje: dacht ‘n brief van mijn Oma, wat schier onmogelijk is; maar het betrof dus een brief van mijn dochter.
Over mobiel gesproken.
Heeft iemand wel eens nagedacht over een oplossing voor de jarenlange hardnekkige “oeps er is iets misgegaan” melding in de IOS app ?
Android?
nooit gehad. onzin.
Helemaal niet goed geregeld. Helemaal niks geregeld. Het is een "dringend advies", dat zich bovendien beperkt tot het klaslokaal, niet tot de school. Bovendien - zoals altijd - zijn de uitzonderingen alweer verzonnen zoals: "als die gebruikt moet worden voor de les".
"Scholen moesten zelf hun koers bepalen en afspraken maken, die waren daar professioneel genoeg voor." Niet dus. Je kunt dit niet aan de scholen overlaten, want die concurreren met elkaar.
"De invoering van een landelijk verbod zou ook te lang duren; het maken van een wet duurt zeker drie jaar". Dat is gek, want tijdens de coronapandemie kon het allemaal een stuk sneller. En zóu het drie jaar duren: begin dan godverdomme. Dan doen we het tot die tijd met een dringend advies.
Ga lekker emigreren joh. Hoor goeie dingen over Pakistan.
Nou, je kunt als school en zelfs als leraar wel dingen regelen.
Probleem is dat een heel schooldagje zonder die ellende wel eens verhelderend kan zijn. Voor de hersenen.
En dat kan alleen als daar consensus over is, anders word je voor gek versleten.
Applaus!
Eindelijk.
Machthebbers in vak K tonen hun minachting ieder debat weer door continue op hun scherm te. turen,opperaap Mark geeft ieder kind het goede voorbeeld
Heel vroeger keken ze stukken door op papier. Maar tja, die techniek.
Zoiets heet geen afspraak maar oekaze.
Scholen zijn het eens: mobieltjes uit de Tweede Kamer.
Proest.
Dit gaat het wel worden!
Startmoment halverwege een schooljaar? Check.
Twee staps authenticatie voor leerlingadministratie (meneer, waarom mogen docenten wel hun telefoon gebruiken?)? Check.
Collega die tijdens lessen 'even in de gang gaat bellen met 'ouder'...(Jaja.)? Check.
Sectie die net al hun lessen hebben opgetuigd met Kahoot en dus voor lul zitten? Check.
Zelfde maar dan met Mentimeter? Check.
Maar vergist u niet, ik zelf onderschrijf de redenen voor de volle 100%.
Het gedoe dankzij die dingen weegt zwaarder dan wat de positieve zaken. En ja, ik ken de verhalen dat ' je ook de leerling kunt leren omgaan met telefoons'. Die collega 's mogen dit een weekje komen uitleggen bij mij op school, grote kans dat die collega binnen de kortste keren met zijn of haar hoofd op Snapchat en insta verschijnt!
Toevoeging: reageren op een telefoon, in de GS app, is ook niet geheel succesvol voor deze oudere jongere.
Wel een goed excuus voor eventuele typefouten!
Waarom mogen docenten wel hun mobiel gebruiken? Omdat het docenten zijn en geen leerlingen. Laten we ook maar eens “afspreken” dat we ophouden met doen alsof we allemaal gelijk zijn, en weer een lekkere ouderwetse hiërarchie aanhouden op de scholen.
We zitten opgescheept met aandachtszieke meester Barts en meester Jespers die hun leerlingen exploiteren voor suffe Tiktok-filmpjes. Alles onder het mom van ‘de meester is je beste vriend’. Dat een schoolhoofd die lui niet corrigeert is bizar.
www.tiktok.com/@meesterjesper
@ JJMS: dat hebben we deels te danken aan de cao's. Bedoeld om de docenten te beschermen tegen management die willen ingrijpen. Inmiddels zorgt diezelfde cao er voor dat het inmiddels erg lastig is een minder tot niet functionerende docent er uit te krijgen.
Dus ook al heb je een harde heelmeester, die wonden blijven stinken.
@Muxje | 04-07-23 | 15:04: Inderdaad, niets aan toe te voegen!
@Muxje | 04-07-23 | 15:04:
Dit!
M'n vrouw heeft het laatst met haar leerlingen over een mogelijk verbod op mobieltjes in de klas gehad, maar die vonden dat geen probleem. Ze kopen een goedkoop tweede toestel, leveren die netjes in en hun standaard toestel gaat mee de klas is.
Da's nou onze bestuurlijke elite.
Kabinet geeft dringend advies aan scholen: telefoon uit de klas...
Volk dat straks de mooiste baantjes krijgt.
Mark die al het mooiste baantje heeft.
Wat een hypocriet volk! Geef dan tenminste zelf het goede voorbeeld!
Waarom zie ik bij beelden van het Kabinet, zelfs veel mensen nogal ongeïnteresseerd bellen en appen. Bij de senatoren heb ik het (nog?) niet gezien.
Maar zelfs in vak K, dat toch altijd op tv komt, wanneer een directe collega speecht, steken ze figuurlijk een dikke vinger op naar de spreker(s)
Wat een onfatsoen! Vaak slagen ze er ook nog in om zelfs met de rug naar het gepeupel en naar hun directe collega's te zitten.
Vrees dat Mark zelf, zo veruit de meeste uren doorbrengt. Vind het ook erger dan desinteresse en het verkeerde voorbeeld geven, alsmede pot en ketel...
Laat verder maar. Slecht voor mijn 'nogal goedlopende dag- gevoel'.
In de tweede kamer worden kamerleden, bewindsperonen, ed door berichten op de telefoon op de hoogte gehouden, door hun medewerkers, die tijdens debatten, vragenuurtje etc, etc
Je denkt toch niet dat zij alles uit hun hoofd weten op te rakelen, daar dienen medewerkers voor om hun bij te staan in de kamer.
Heb ooit een rondleiding gehad in de tweede kamer, toen werd dit verteld naar aanleiding van vraag.
@VW, alles ist vorbei | 04-07-23 | 15:15:
In de klas worden leerlingen door berichten op de telefoon op de hoogte gehouden, door hun klasgenoten en vrienden tijdens lessen, toetsen etc, etc
Je denkt toch niet dat zij alles uit hun hoofd weten op te rakelen, daar dienen klasgenote, vrienden en chatgpt voor om hun bij te staan in de klas.
Heb ooit een rondleiding gehad in school, toen werd dit verteld naar aanleiding van een vraag.
Eindelijk, maar waarom nu pas?
he he, waarom duurde dat nou zo'n kleine 20jaar waardoor zoveel leed bij die jongeren is ontstaan.
Idem. Met je mobtel (of tablet) friemelen doe je maar lekker thuis in je eigen tijd. Overal dat ding te voorschijn pakken om te fotograferen, te filmen of je socials te checken is voor paupers zonder leven. Het is asociaal bovendien.
#samen voor een mobiel device vrije generatie!
Dat wordt weer briefjes doorgeven.
Van al die korte flitsen informatie worden de hersentjes anders bedraad.
In Nederland heb je een grote kliek hoogopgeleide onderwijsdeskundigen die allerlei innovatieve foefjes omarmen, maar niet zien dat voor veel leerlingen de basis al lastig genoeg is. Ze staan ook niet zelf voor de klas maar leven in een papieren schijnwereld. De vorige minister, een botte stapelaar, ging daar tegenin en werd daarom gewipt.
gewoon terug naar de LTS, MAVO, HAVO, Atheneum van de jaren '80 en '90.
@Fedde71 | 04-07-23 | 14:29:
Je krijgt er niet de mentaliteit van toen mee terug.
@Fedde71 | 04-07-23 | 14:29: vergeet de dienstplicht niet, voor sommigen een stok achter de deur om nog even door te leren.
@Fedde71 | 04-07-23 | 14:29: Inderdaad.
Superhandig om dat op de eerste kalendardag van het nieuwe jaar in te voeren in plaats van op de eerste schooldag.
Het geeft maar aan hoe betrokken zo'n ministerie is met het werkveld ..
Not
Jammer dat ze die dingen in mijn tijd nog niet hadden: ik verveelde me kapot op school.
In mijn tijd kon je de antwoorden niet googelen op je mobiele telefoon.
En ik ben gewoon geslaagt voor de middelbare sgool.
Maar dat was waarschijnlijk omdat ze van mij af wilden zijn.
De OSG, de Osdorper Staats Gevangenis.
@Niet_Van_Hier | 04-07-23 | 14:05:
Nee, waar de leraren niet zo veel haar hebben, het Kalend Lyceum.
Waarom is dit nieuw? In de tijd dat je met je Nokia 5110 op zak liep, mocht je dat ding ook niet in de klas gebruiken.
Dan neem ik gewoon mijn 27 MC bakkie mee.
breakie breekie. Hier 'Teddy Beer'
CQ DX
Ik stel voor dit verbod op mobieltjes meteen ook uit te breiden tot moeders met kinderen tot 10 jaar.
Je ergert je toch dood aan al die meiden, die maar naar dat schermpje van hun smartphone zitten of lopen te kijken, en hun koters totaal uit het oog verliezen.
Daar komen ongelukken van, en de kinderen krijgen sowieso tekort aandacht.
Onnozel inderdaad, ze weten niet wat ze missen.
Helemaal ergerlijk zijn die moeders die een kinderwagen vooruit duwen met een hand en in andere hand druk met mobiel bezig zijn.
En nu? Moeten alle brugklassers weer een Grote Bosatlas aanschaffen voor €74?
Onderwijs moet eens leren hun lesmateriaal en leermethoden aan te passen. Het riekt nog iets te veel naar 1958.
Een beetje school heeft Chromebooks, en een digibord. Genoeg vooruitgang,, maar die smartphones leiden gewoon af.
Het gaat niet om het lesmateriaal, maar om dat die koters tijdens de les elkaar aan het snapchatten zijn en tegelijkertijd tiktokfilmpjes kijken in plaats van aan het opletten. Voor wie het niet interesseert zal wiskunde of geschiedenis nooit interessant worden ongeacht de docent op het lesmateriaal.
Kinderen kunnen op den duur alleen nog maar googelen als ze iets niet weten. Wat is er mis met het leren een legenda te lezen of iets in het register op te zoeken? Niet dat het relevant is maar ik vond atlassen geweldig vroeger (en nog steeds).
@Piet Politiek | 04-07-23 | 14:05: want dat doen ze nietvanaf de laptop?
@Piet Politiek | 04-07-23 | 14:05: doen ze al 20 jaar. Toen de 3310 enorm populair werd gingen leerlingen opvallend meer naar de wc toe.
Nu de messen in de klas nog even verbieden.
Lol @grootste kleuterklas.
Januari 2024, plotselinge extreme toename van diabetes type 1 onder schoolgaande jeugd. Het rivm start een onderzoek.
Dit gaat nog wat worden op de middelbare scholen waar veel moeilijke kindjes zitten. Ik zie dit verbod niet echt gehandhaafd worden..
U is bang voor de kinderen? *proest*
Je kan toch gewoon het WiFi netwerk platgooien of verstoren?
@Bartje01 | 04-07-23 | 13:54: maar dan kunnen de leerkrachten en directie niet meer internetten!
@nick666 | 04-07-23 | 13:57: Jawel hoor, gewoon een MAC-address filter instellen
Magnetron in de klas?
@Bartje01 | 04-07-23 | 13:54:
Ik denk dat de scholieren hun 4G wel op orde hebben.
@knutsel_ | 04-07-23 | 13:54: In het onderwijs zijn ze zeker weten bang voor kinderen. Het is irrelevant of ik er bang voor ben, ligt er misschien aan of ze een mes hebben.
Eenvoudig op te lossen met een aantal metalen kabels die op slimme manier in het lokaal worden geplaatst. Goh, wat een slechte ontvangst in de klas.
@Grumpy_Old_Ed | 04-07-23 | 14:35: Wordt meer een soort kippengaas met een maaswijdte van circa 4 cm trouwens
@zwenkwieltje | 04-07-23 | 14:08: Ken ook basisscholen die al een tijdje mobiel in de klas verbieden. Bij aankomst mobiel uit, inleveren in een bak en na de lessen mobiel weer eruit pakken.
Paar flinke jammers door het gebouw heen aan plafond monteren. Werkt in Japanse restaurants prima. In Japan dan.
Terecht, alleen had het vanaf het begin van het nieuwe schooljaar ingevoerd moeten worden. Nu kunnen ze via de media het initiatief weer ondermijnen. Weer een dagelijks onderwerp voor de komende maanden.
Heel goed. Niks 'met je tijd meegaan'. En zorg ook dat ze op scholen weer gaan leren schrijven en met echte boeken werken. Dat is op sommige scholen helemaal weg.
Ipads en laptops zijn prima, maar als aanvulling.
Inderdaad, er zijn kinderen die kunnen niet leesbaar schrijven en doen dus maar op de computer hun tentamens ... te gek voor woorden.
@vlotterik | 04-07-23 | 14:51:
Het ergste is nog dat sommige schooldirecteuren en onderwijzers dit ondersteunen met 'met je tijd meegaan'. Dat vond ik ongelooflijk. Schrijfvaardigheid is zoiets moois. Toen ik een school zocht voor mijn kind heb ik hier expliciet naar geinformeerd; zijn er nog boeken en leren ze wel echt schrijven:)
Leer mij m'n ex-collega's kennen : zo eigenwijs als de pest, dus die gaan die maatregel niet uitvoeren. "Ik bepaal zelf wel wat er in m'n klas wel en niet mag !"
Beste onderwijsidee in jaren, nu nog in de Tweede Kamer inderdaad.
Bij mij op de zaak hebben we ook onderling afgesproken de mobiel zo min mogelijk te gebruiken, alleen indien nodig. Alle overige zaken kan en mag m'n gewoon op zijn PC doen.
"mogelijk te gebruiken, alleen indien nodig" dat geldt natuurlijk ook voor 2e Kamerleden, daar zal je toch het politieke nieuws, twitter en apps moeten volgen om in de debatten je werk goed te kunnen doen.
RonnieTuitL: Logisch, PornHub komt ook veel beter tot zijn recht op een 27" scherm.
@johnyl | 04-07-23 | 13:47: Daar kun je prima een tablet voor installeren op de "werkplek"
En indien nodig is bij ons om gebeld te worden door bijv. het thuisfront of bepaalde afspraken. Bovendien is het een vrijwillige afspraak (wij zijn zelfsturend), waar iedereen zich prima aan houdt. Productiviteit is bovendien meetbaar toegenomen.
@TheWriter | 04-07-23 | 13:51: Hahaha, op mijn 32"4k nog beter! Maar ja ik ben de senior sysadmin en beheer ook de firewall...
"Bij mij op de zaak"
Als je zulke zielige afspraken moet maken, dan is je zaak dus een kleuterschool? Mijn hemel zeg, als je zulke kleuters om je heen hebt verzameld dat je zulke afspraken moet maken en de mensen niet de zelfwerkzaamheid hebben om zelf hun shit in goede banen te leiden, dan heb je een slechte "zaak".
uit·zon·de·ring (de; v; meervoud: uitzonderingen)
1. dat wat uitgezonderd is, het terzijde gestelde: met uitzondering van; geen regel zonder uitzondering; de uitzondering bevestigt de regel op elke regel is wel een uitzondering
Ik had een Casio horloge met rekenmachine erop in de '80s. Heel vet toen!
Maar leren hoofdrekenen is hem niet geworden.
Dacht jij. Wij vonden dat soort gasten maar proleten, Zo'n casio-horoge op de kermis gewonnen, en dan denken dat iedereen dat stoer vond. Had je toevallig ook een Honda MT?
@TurpinDick | 04-07-23 | 13:47: Een Peugot SP.
@TurpinDick | 04-07-23 | 13:47: Yamaha RD 80
@TurpinDick | 04-07-23 | 13:47:
Dat was pas op de middelbare sgool en en was een Honda MB
Wat een stom tijdstip weer om dat in te voeren, waarom niet bij het begin van het schooljaar?
Inderdaad maar de "studenten" moeten eraan wennen of <<vul hier ander bullshit excuus in>>.
Gelijk nieuwe schooljaar doen, maar hier moeten natuurlijk eerst nog weer een heleboel commissies over vergaderen.
oeps.
En wat als de leerling niet luistert? De politie bellen?
Vuisthamer!
Slavisch handgebaar
Emmer met water naast de deur.
Nee maar, er is weer iets verboden.
Zo ken ik de Nederlandse politiek weer.
Helemaal mee eens. Misschien wel na de grote pauze even 5 minuten checken of iedereen nog leeft en dan weer in de kooi (van faraday)
En hun pippa en of niffie?
Kleuterklas?
Krankzinnigengesticht
Afspraak impliceert dat betrokkenen mee kunnen praten en akkoord gaan. Een verbod een afspraak noemen doet mij vermoeden dat ze er al niet veel van verwachten.
Goede zaak, de kleuters van het kabinet en tweede kamer koekeloeren de ganse dag liever op schermpjes dan met elkaar te debatteren en te werken aan een beter Nederland.
Van deze prachtige Belgische Software/Bot, graag een Nederlandse versie!
driesdepoorter.be/theflemishscrollers...
@FlemishScroller
Monitort telefoongebruik politici tijdens livestreams en tagged deze op Twitter (en Insta) met een vriendelijke vermaning.
Geweldig!
Ik ben voor.
Graag ook een leugendetector bot integreren.
Hahaha, mooi!
Haha ze gamen gewoon via de laptop..
Alt+tab is hun vriend
Daar heb ik altijd zo'n grafhekel aan, die opmerking "dat hebben wij zo afgesproken met elkaar". Mij wordt nooit wat gevraagd.
Hahaha, precies. Of: 'dat moeten we niet willen met z'n allen.'
Hoe moeten ze dan Rob Jetten souffleren?
Smartwatch. Hij is gewoon 10 keer per minuut heel benieuwd naar hoe laat het is.
Nu nog schooluniformen en iedereen is gelijk.
Van die bruine met een korte broek?
Alsof het onderwijs nog niet genoeg achterliep.
Goed voorbeeld doet volgen, lead by example en dan zullen er vast nog wat van die uitspraken zijn.
Goeie retorische vraag, Ronaldo. We hebben gelukkig één goeie vicevoorzitter die vast een voorstel kan doen onder Regeling van Zaken.
Gaan ze dit dan ook handhaven in de Tweede Kamer? Wie regels voorstelt moet ze eerst zelf naleven.
Hoewel veel kamerleden nog behoorlijk wat onderwijs nodig lijken te hebben valt de tweede kamer niet onder deze richtlijn.
Nee. De Tweede Kamer is er om het gepeupel regels op te leggen die nooit voor henzelf zullen gelden. Daarnaast dienen zij dit ook uitdagenderwijs te profileren.
Nou, succes met handhaven! Wordt Kahoot nog financieel gecompenseerd?
Heb je daarvoor niet een mobiel nodig?
Dat dat zo lang heeft moeten duren.
En nog een half jaar langer, reden.... schiet mij maar...
@deja_view | 04-07-23 | 13:41:
Inderdaad. Waarom niet per direct?
@aflaatverkoper | 04-07-23 | 13:52: Er moeten eerst 26 miljoen kluisjes op scholen worden geïnstalleerd waar al die telefoons in gaan. Allemaal met ongeveer dezelfde sleutel te openen, natuurlijk.
@Met_baard | 04-07-23 | 14:34: Ik weet niet hoe het nu is, maar op mijn basisschool waren helemaal geen kluisjes. Mavo dacht ik ook niet. MBO/HBO wel, maar nooit gebruik van gemaakt. Leraren laten hun telefoon in de auto liggen?
REAGEER OOK