Telegraaflezer heeft bijzondere oplossing voor honger bij arme kinderen
Is dit de beste ingezonden brief ooit (antwoord: ja)
Ingezonden brieven in de Telegraaf zijn sowieso onze lust en ons leven, maar deze is echt heel erg ontzettend super fantastisch goed. Maatschappelijk relevant probleem? Check. Taboedoorbrekende analyse? Check. Creatieve oplossing? Dubbelcheck. Die desalniettemin door de hoge heren in Den Haag straal genegeerd gaat worden omdat hij simpelweg té briljant is? DUBBEL DUBBEL CHECK CHECK. Van harte gefeliciteerd Piet Vesseur, te Wassenaar, de Stijlloze Ganzenveer 2023 komt naar u toe.
Foto: een tevreden roker (geen onruststoker)
Reaguursels
InloggenIs wel waar. Al die "armoede" in gezinnen? Donder eerst die huisdieren er maar uit en stop met roken, eens kijken hoe het dan gaat.
U doet alsof huisdieren geen gevoel hebben,net zoals U hun baasjes gevoel ontzegt..... En dat komt op zijn netst gezegd empatieloos over....
Ik zou eerder opteren voor rooksubsidie…opgeven bij de fiscus hoeveel je rookt…twee pakjes per dag…hopsakee, €600 rooksubsidie per maand erbij voor de minima…
Moet niet gekker worden. Straks gaan mensen nog tabak verbouwen op zolder en in de schuur moonshine stoken.
Dat moet dan wel een schuur met een dakraampje zijn. Immers: moonshine needs moonshine.
Dus een verbod op tabak/e-sigs zal de honger verbannen? Nou ja, ok dan, 't is voor een goed doel.
Hij heeft zeker een punt. Roken is een verslaving en daardoor is de tabaksafname niet bepaald prijselastisch. Ideaal voor de roverheid, tabak, alcohol, brandstof, mensen blijven toch wel kopen, hoeveel accijnzen en kwartjes van Kok je er ook bovenop gooit. Mochten mensen ooit echt stoppen met roken, drinken en auto rijden, dan gaan ze wel de babyvoeding belasten of zo, schijnt ook erg niet prijselastisch te zijn.
Ik voel een tabaks-subsidie aankomen voor de minima.
— Nu al spendeert het laagste inkomensdeciel 5% van z’n besteedbare centen aan tabak, een verdubbeling sinds 2015. De kachel staat uit, de kinderen gaan zonder eten naar school, maar de longen worden warm gehouden met het weldadige aroma van een Marlboro. (Bron Jort Kelder Financiële Dagblad)
Dat zie je wel vaker. Armoe Troef maar wel Air Jordans aan de voeten en het laatste model iPhone, pa en ma ieder een eigen auto. Prioriteiten stellen, daar gaat het over.
Gouden tanden en een pitbull
@theo-is-dood | 29-06-23 | 22:30: en een getatoeëerde arm
En een zilveren piercing op het geslachtsdeel.
@donkeyman | 30-06-23 | 00:08: Heeft U ook een periscoop ?
Proost
Nu snap ik het, als ik langs de voedselbank rij zie ik obese wijven in de rij die staan te roken.
Je hoeft je echt niet te schamen dat je daar klant bent, hoor.
@funda | 29-06-23 | 20:34: Ik vind het beschamend dat zoiets in Nederland bestaat.
Ik ben twee weken geleden vader geworden van een schitterende dochter. Ik wil graag stoppen met roken maar mijn schoonmoeder die hier elke dag is drijft me tot waanzin waardoor ik toch weer naar de shag grijp om een beetje te kalmeren. Wat zou ik haar graag de toegang ontzettend hier... Overigens is het aan mij om een alternatief te vinden om hier mee om te gaan maar ik heb alsnog geen flauw idee.
Excuses voor de taal en spelfouten.
@Zeebonkus | 29-06-23 | 20:21:
Geen probleem en sterkte.
Praat eens met je huisarts. De meeste zorgverzekeraars vergoeden stoppen met roken programma's.
@Zeebonkus | 29-06-23 | 20:21: jij blijft roken uit frustratie? Je schoonmoeder rookt? Je geeft de soort van definitie van een schoonmoeder?
“Ga weg” al eens geprobeerd?
Verder vertoont uw schoonmoeder vermoedelijk goedbedoeld doch overtrokken aanwezigheid vanuit betrokkenheid dat u prima kunt managen door gewoon te benoemen dat u het graag een tandje minder wilt maar blij bent met haar liefde voor uw kind.
En dat, beste zeebonkus, maakt uw schoonmoeder tot een beroerd excuus om uw eigen verslaving te legitimeren.
Dit is mijn uitspraak, daar moet u het mee doen.
Leer maar tot 10 te tellen….
Die schoonmoeder/oma gaan jullie misschien nog vaak nodig hebben.
Als oppas en logeerpartijtjes, zodat jij en je meissie ook af en toe iets samen kunnen doen.
De bemoeienis van m’n schoonmoeder vond ik zelf ook lastig.
Maar nu? Kan me geen betere wensen.
Gefeliciteerd !! Met de kleine meid.
Aha,roken uit frustratie of stress.ik heb dat vrij lang als excuus gebruikt.want ja dan stond ik op het punt er mee te kappen .. ach en dan kwam er altijd wel weer iets waardoor je een reden had om toch maar weer wat te paffen.. kortom,hak gewoon die knoop door en kap er mee,of zo goed als zoals ondergetekende.heul af en toe gaat er eens peukie of sigaartje in de fik .dat is op jaarbasis te verwaarlozen.
@Zeebonkus | 29-06-23 | 20:21: alleen een zeikstraal gaat daar over mauwen ,ik kan toch lezen wat er staat ?
Feli met de kleine.
Maar qua roken: je kan ook gewoon ballen tonen en stoppen.
@RGV42 | 29-06-23 | 21:36: of je schoonmoeder eruit gooien.
Tijd om wat aan je partner te doen die haar moeder uitnodigd.
@Zeebonkus | 29-06-23 | 20:21:
Gefeliciteerd Zeebonkus, met haar en jouw nieuwe leven.
De duurdere rookwaren plaveien de weg naar de illegale tabak, en reken maar dat d'oprechte rooker deze weg weet te vinden.
Ik zou best de reactie van de CU willen horen als de bijbels van 9% naar 21% BTW zouden gaan, nog maar te zwijgen over een flink hoge accijns waarmee de integratie van andere godsdiensten zal worden bekostigd.
Over de CU gesproken, kunnen die niet beter een heel kort lijstje maken van wat wél van hunnie mag i.p.v. bijna alles verbieden ?
1 Maal in de huwelijksnacht schijnt te mogen, verder schiet me niet veel te binnen.
Illegale tabak is er alom! Via de grenzen van de Baltische staten komen er vrachtwagens vol russische namaaksigaretten naar de EU.
Hei is heel gek, maar dat zielige gedoe over die zielige arme hongerlijers kan me geen zak meer schelen.
Is niet zo heel gek. Het is nu eenmaal een menselijke reactie, dat we ongelooflijk hard afgestompt zijn. Iedereen heeft onderhand zo z'n eigen sores dankzij die Haagsche kleautzakken.
@hoochee | 29-06-23 | 20:17:
Die klootzakken die voor elke tegenvaller weer een subsidie bedenken?
“Vergoeding bezoek dierenarts/ADAM-regeling
Als uw huisdier een medische behandeling nodig heeft, dan vergoedt de gemeente een deel van de kosten. De dierenarts bepaalt altijd welke behandeling nodig is.
Als u regelt dat uw kat geen jongen meer kan krijgen (sterilisatie en castratie), vergoedt de gemeente ook een deel van die kosten.“
www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bi...
We gaan alleen maar mensen eten geven die lukken.
(*hahahahahahahaha. clack. zwarte gal uit)
Hoe kan ik lukken?
Tsja alleen degene die nooit een drankje neemt
En alleen voedingsstoffen zonder suiker etc
Geen vlees
Mwah ze zijn er aardig mee bezig
Kinderen geen eten geven heeft vaak andere oorzaken
En ja roken is een verslaving en niet gezond
Alleen wat is wel gezond?????
En wie lukt volgens hen
De oplossing is roken toe te staan, mijn pakjes zijn inmiddels 10,50 voor 20 stuks. Maar als ik volgend jaar wil roken moet ik op 1 januari het volledige bedrag voor 1 jaar ineens betalen (renteloze lening wordt door de overheid gefaciliteerd). Dat belachelijke bedrag zal mij per direct doen stoppen. Elke dag 10,50 niet. PS: ook hiervoor kun je in België voordeel halen als je toch gaat tanken.
Je zou ook met roken kunnen stoppen dan hou je 10,50 over....
Je zou ook de belachelijk accijnzen af kunnen schaffen ...
@funda | 29-06-23 | 20:04: het punt is dus dat den overheid helemaal niet wil dat men stopt met peukies paffen .. maarja iets met spagaat en zo .het is namelijk simpel .steeds meer mensen stoppen ermee =minder inkomst dus accijns omhoog.en dat is toepasbaar op veel zaken .
— Dagelijks hangt één op vier mensen uit de sociaal- economisch laagste klasse aan het nicotine-infuus, meldt het Trimbos Instituut, tegen één op tien voor de beter gesitueerden. Zware gebruikers van shag en sigaretten – meer dan vijftien saffies per dag – bevinden zich doorgaans in de catacomben van het inkomensgebouw.
Nu al spendeert het laagste inkomensdeciel 5% van z’n besteedbare centen aan tabak, een verdubbeling sinds 2015. De kachel staat uit, de kinderen gaan zonder eten naar school, maar de longen worden warm gehouden met het weldadige aroma van een Marlboro. (Bron:FD)
fd.nl/opinie/1476919/perverse-pauperp...
1 op 4 volgens Jort, dus 3 op de 4 niet?
En dan ziektekostenverzekering naar inkomen dus sigarettensubsidie.
Of je beschouwt roken als een harddrug en je verbiedt het totaal, of je laat het de vrije keuze aan mensen als een normaal consumenten product. De recentelijke stijging door belastingen is op het misdadige af.
Juist. Als ze zo graag roken weg willen (van mij mag het) meteen een totaalverbod en strikte handhaving (en geen kolkende rivieren accijnzen, heffingen en smeergelden van de rooklobby meer).
Of voedsel goedkoper maken?
Voedsel is al veel te goedkoop volgens politici die topsalarissen binnenharken en alles door de Marqt laten thuisbezorgen als ze geen zin hebben om uit eten te gaan.
@funda | 29-06-23 | 20:02:
Of de obese shagrokers uit het ziekenfonds flikkeren.
@theo-is-dood | 29-06-23 | 20:06: Iedereen die niet gezond is ieder ziekenhuisbezoek verbieden, of wacht: we schaffen de hele zorg af!
@theo-is-dood | 29-06-23 | 20:06: dan is dat ook toe te passen op allerlei andere dingen .obese?eruit!drink je?eruit!zwakke gezondheid?eruit!eet je volgens ons niet goed. ?eruit!doe je wel ns aan (gevaarlijke)sport?eruit!rij je vaak te hard?eruit! Enz enz enz
@funda | 29-06-23 | 20:10: iedereen kan dan 6000 euri verwachten. 25k per 4-persoonsgezin. Per jaar.
De gemiddelde rokende uitkeringstrekker heeft een prima netto inkomen, zeker t.o.v. een hardwerkende volidioot die ook nog wat extra uurtjes maakt. Als je echt mensen wilt laten stoppen dan in 1,50 accijnverhoging natuurlijk bespottelijk. Net genoeg om iedereen door te laten roken alleen haal je wel wat toeslagen terug waarmee je dan groen wensdenken kunt financieren.
Zo lang de T nog artikeltjes schrijft over helderzienden die vertellen wat er met Poetin gaat gebeuren, past die brief bij het niveau van de T.
Weet eens wat anders dan de tuinbroeken van De Volkskrant
Ik zie vaak armere gezinnen wel ‘domme keuzes’ maken. Ik noem het even keuzes maar sommigen zijn voortgekomen uit verslaving:
1) roken
2) (te)veel huisdieren
3) op de pof kopen
Etc
De energietoeslag van 1300 Euro direct omzetten in een all-inclusive vliegvakantie.
Een lam kopen om stoer te doen.
Minstens 2 auto's voor de deur
De vrouw een beetje bij laten klussen bij de handyman
De glazenwasser afzeggen.
Een heel stripboek aan tatoeages
Kinderen,veel..
@Lopendbuffet | 29-06-23 | 20:38: en die zijn ook niet goedkoop...
@Lopendbuffet | 29-06-23 | 20:38: en dab leest het ook niet eens lekker weg, totaal onsamenhangend. Maar bovenal goor en lelijk, maar iedereen heeft recht op gebrek aan smaak...
Er is in ieder geval wel een verband tussen de armoede in Nederland en de lastendruk. Inflatie vreet de inkomens weg, en met dat aangevreten inkomen moet je dan verplicht overheidsdiensten afnemen die voor inflatie gecorrigeerd (telkens verhoogd) worden. Het is een klassiek parasitair systeem.
Welke lastendruk? De minima krijgen vijf verschillende Toeslagen, kwijtscheldingen van gemeentelijke heffingen, gratis parkeervergunning, smartphone en laptop voor de kinderen, en soms ook nog gratis met je zieke parkiet naar de dierenarts (Regeling ADAM in Amsterdam).
Armoede zal blijven bestaan, wat je ook doet. Als het van moeilijk nog moeilijker wordt dan komt er wel een toeslag of kwijtschelding. Dan wordt de pijn even verzacht maar dan is er toch geld voor iets anders, een netflix abo, een nieuwe telefoon, ... En dan blijkt het toch weer te moeilijk te worden en wordt er iets anders gratis aangeboden door de overheid.
Ja die toeslagen, daar heb ik weleens wat over gelezen, hoewel ik niet in Amsterdam kom. Die komt de Belastingdienst daar met helikopters uitstrooien.
@Gebakschep | 29-06-23 | 19:57:
Armoe zal blijven bestaan, maar toch is het beter om 100 armoedzaaiers te hebben dan 9 miljoen.
Mensen die roken moeten niet aan kinderen beginnen daar zijn ze niet geschikt voor.
Haha!
Nog meer onzin?
@Ruimedenker | 29-06-23 | 19:35:
De verslaving is voor rokers belangrijker dan de gezondheid van hun kinderen.
@Piggelmee | 29-06-23 | 19:41: Van jou zou een mens gaan roken.
@Piggelmee | 29-06-23 | 19:41:
Ah! Nog meer onzin.
Is nogal een aanname.
Ik denk dat je jouw auto belangrijker vindt dan de gezondheid van je kinderen.
@Ruimedenker | 29-06-23 | 19:47:
Ik heb alleen een oude omafiets en hou 1500 euro over per maand.
Kinderen ben ik nooit aan begonnen, die stinken, maken herrie en kosten een hoop geld.
@Piggelmee | 29-06-23 | 20:35: ja die opblaaspop zet geen zoden aan de dijk he..
Die persoon beschrijft gewoon de werkelijkheid in sommige gevallen.
Bovendien is het een vorm van drooglegging die dus voor bepaalde burgers zeer slecht uitpakt. Sowieso is drooglegging een slecht idee.
En daarbij zijn boodschappen ook nog eens heel duur geworden.
Dus het morele vingertje heffen vind ik onzin.
Roken is ook heel slecht.
@Après toi | 29-06-23 | 19:25: Ja, maar daar gaat het niet om. De verslaafden worden door de prijsverhogingen alleen maar verder de ellende ingedrukt. En dan roepen dat ze dan maar moeten stoppen met roken is een bewijs van een armoedig inzicht.
@wijsvinger | 29-06-23 | 19:29: Dat bedoel ik.
@wijsvinger | 29-06-23 | 19:29: Je kan je geld maar een keer uitgeven (behalve als je overheid bent). 50 jaar roken kost 8*365*50 is 146.000 Euro. Als roken een hogere prio heeft dan je kinderen dan had je niet aan kinderen moeten beginnen. Armoedebestrijding lukt in 99% van de gevallen niet omdat ieder binnenkomende Euro wordt geconsumeerd.
Als je je eigen nicotine boven eten voor je kinderen laat gaan, moet je sowieso uit de ouderlijke macht gezet worden. Wel weer een indicatie dat roken voornamelijk een tokkie-hobby is.
@Tapu | 29-06-23 | 19:37: Het zullen er ongetwijfeld zeer veel minder zijn dan de 100% die hier regelmatig gesuggereerd wordt.
@Tapu | 29-06-23 | 19:37: Ja, ja het is zwart of wit. Ik heb het over de realiteit. Er zijn mensen met weinig geld die roken en die eraan verslaafd zijn. Dat is een nare realiteit. Door het roken onbetaalbaar te maken los je het probleem niet op. Het getuigt van een armoedig inzicht zoals hier gezegd is.
@Gebakschep | 29-06-23 | 19:37: maar het zijn toch de accijnzen die daar verantwoordelijk voor zijn? Als een pakje sigaretten nog steeds, als vroeger, 1 gulden zou kosten, dan waren er minder financiële problemen. Het is de overheid die de roker in de problemen brengt.
@wijsvinger | 29-06-23 | 19:53:
Vroeger (tijdens WO2) verbouwden de boeren zelf tabak. Wellicht is een volkstuintje een oplossing voor de verstokte tabaksverslaafden.
@wijsvinger | 29-06-23 | 19:53: De roker brengt zichzelf in de problemen,, niet de overheid. Als je iedere maand 500 Euro verbrandt dan kan je moeilijk zeggen dat je in armoede leeft.
@theo-is-dood | 29-06-23 | 20:09: Niet eens zo'n gek idee. Alleen is de in Nederland geteelde tabak van erbarmelijke kwaliteit. Aangelengd met stro misschien leuk voor de boeren pijp.
@Gebakschep | 29-06-23 | 20:10: Onzin. De overheden hebben lang het roken gedoogd en zelfs gemotiveerd. In de 50-er jaren werd roken zelfs aanbevolen. Zelfs door artsen. Er bestaat overigens geen enkele arme die voor € 500,- gebruikt. Dat zou leiden tot schulden, huisuitzetting en meer van dergelijke ellende. Schromelijk overdreven wat je schrijft. De overheid is wel degelijk medeverantwoordelijk voor het rookgedrag.
@Gebakschep | 29-06-23 | 20:10: Zo doen professionele dealers dat ook, maar zo mogen we onze overheid intussen ook wel noemen.
Ja nee nou en die Netflix abbo's kun je ook niet meer met meerdere huishoudens delen, dus Netflix laat kinderen ook met honger naar school gaan.
Energieprijzen en inflatie niet. Gewoon, omdat ik dat zeg.
*naar Telegraaf opsturen doet*
Energieprijzen en torenhoge inflatie heeft nergens invloed op hoor.
Alleen roken, drinken en snoepen.
@ChalinaRosa | 29-06-23 | 19:26:
Gheheh en Netflix. Grrr Netflix.
@Kouwe Kees | 29-06-23 | 19:34: En Netflix, *grijns*.
Nee, dan de houtkachels. Zorgen voor zo’n 25% van de luchtvervuiling in Nl. Kom op Kaag, zwaar belasten!
Ik weet er ook een! Ik weet er ook een!!
“De oplossing voor honger, is wat meer gaan eten”.
Ja en dan vooral cake.
@Zapata10 | 29-06-23 | 19:09:
Zo lang die maar snel en strak is aangesneden.
@Nuuk | 29-06-23 | 19:22: snel en strak, zo zijn taartjes het lekkerst...
@indernaad_datisjuist | 29-06-23 | 20:15: ja Jutta. Doen.
Buksjek gaat weer populair worden in dit land. Gelukkig hebben de 18e jarige statushouders uit Somalie hier genoeg geld voor verse pakjes Marlboro. Ze moeten helaas wel besparen op schoeisel, want ze lopen meestal het hele jaar op slippers De stumperts.
Een pakje zware Van Nelle kost bijna 19 euro. Zonder vloei. Vapen schijnt ook duur te zijn. Als die kinderen ophouden te vapen, kunnen ze zelf eten kopen.
8 euro voor 20 sigaretten, doe je een dag mee. 8 x 31 en dat voor pa en ma is samen een kleine 500 euro in de maand. Geen geld voor iets dat louter voordelen biedt. Barstensvol goedkoop , je stinkt aan de buitenkant én uit je muil , je tanden vallen d'r van uit je bek , je krijgt copd , kanker of andere rook gerelateerde ziekte en je gaat er uiteindelijk aan kapot. Behalve mijn Opa , die werd 99 met z'n bolknak...
Tsja, als je erover nadenkt is roken niet zo handig. Beter ook niet mee beginnen dan eeuwige ex-verslaafde. Hoewel ik na een jaar of 3 denk ik al niet meer taalde naar die troep. En ooit rookte ik stevig. Verslavend is het zeker en hard werken kun je er ook van. Gewoon dóórgaan en nóg een sigaret.
Dat is dus €500 netto per maand. Daar moet je bijna het dubbele voor binnenharken, voor belasting.
@Octavio | 29-06-23 | 19:05: betalen uitkeringstrekkers belasting dan?
@BoerKoekoek | 29-06-23 | 19:11: Jazeker.
@BoerKoekoek | 29-06-23 | 19:11: Yup, de hele dag, op alles dat ze nog kunnen kopen.
@funda | 29-06-23 | 19:25: nope. Als je louter leeft op de belastingafdrachten van derden als inkomen dan is iedere uitgave hooguit een herverdeling van reeds uitgekeerd belastinggeld. Waarover wederom belasting wordt ingehouden, maar dus niet betaald door de uitkeringtrekker maar doorgegeven.
@_pacman_ | 29-06-23 | 19:30: Dat is een drogredenering en een cirkelredenering tegelijk. Het zijn geen politici die zichzelf gewoon op kosten van anderen loonsverhoging kunnen geven.
Als je de lasten blijft verhogen en de lonen gelijk houdt of laat dalen verdwijnt vroeger of later iedereen over het randje.
@funda | 29-06-23 | 19:53: Nee, dat is het pertinent niet. Daadwerkelijk IB wordt maar door betrekkelijk weinig mensen afgedragen. De IB van alle ambtenaren is echt alleen vestzak - broekzak voor de overheid. Datzelfde geldt voor de BTW dat wordt betaald door mensen die leven van herverdeelde opgebrachte belastingen.
Loonsverhogingen of lastenverhogingen hebben niets met dit fenomeen te maken.
@_pacman_ | 29-06-23 | 20:02: Hoe je de lasten noemt doet niet terzake, slechts voor ambtenaartjes interessant. Als je de lasten blijft verhogen en de lonen gelijk houdt of laat dalen verdwijnt vroeger of later iedereen over het randje, en dat is wat we nu ook zelfs bij zorgpersoneel en tweeverdieners beginnen te zien.
De amoedelijn schuift telkens een stukje omhoog, waardoor steeds minder mensen het inkomen van steeds meer armoedzaaiers op moeten brengen.
Oorzaken: de overheid, de overheid en de overheid.
Rokers zijn ideale burgers. Werken hard, mede door ondersteuning van rookmiddelen, en sterven relatief jong, maar wel ná afronding van den arbeid.
Rookpauzes, mits niet te lang, zijn daarom te gedogen.
En ze kosten qua ziektekosten ook minder want meestal hebben ze iets fataals te pakken voordat er massaal gepamperd moet worden.
Toch gun je iedereen een lang en gezond leven. Dus voor die kinderen: doe die tabaksprijs eens omlaag! Scheelt ook weer criminaliteit.
Rokers zijn erg gunstig voor de AOW- en de Pensioen- budgetten; ze worden gemiddeld 68 jaar.
Het mooie is, dat kinderen van rokers zelf ook vaker gaan roken. Dus die brengen dan ook weer meer munten in "de schatkist".
Dit is wel zo
Je hebt mensen en potloden.
En lantaarnpalen. Is tenslotte ook een kuddedier.
Een abonnement op de Telegraaf kost iets van tegen de 500 euro. Dat is best een bedrag als je het vergelijkt met wat je op jaarbasis in je provisiekast nodig hebt om te overleven.
Je kunt letterlijk overleven op 500 euro per jaar. Aan consumentenprijs levensmiddelen. Ik lach dan ook als een boer met kiespijn om dit frame.
Achguttegut, het had eigenlijk geen kinderen moeten nemen, dat plebs.
Duurste abo is €294, per jaar.
@Duwbak_Linda | 29-06-23 | 18:58: Dat is tijdelijk. Daarna veel duurder.
@Duwbak_Linda | 29-06-23 | 18:58: Je hebt ongetwijfeld gelijk, maar mijn ouders hadden de papieren courant. Ze konden niet zonder hun puzzeltje en zulks. Na het opzeggen na zeker 40 jaar werden ze gebeld. Waarom toch?
Een lang verhaal kort? De T. is de T. niet meer. Ik ben zelf opgegroeid met de columns van Leo Derksen en de detectivepuzzel van de TrosKompas.
Abbo op GS; 35 Euro! Een jaar! lang goed geïnformeerd worden. Opsteker!
@Normpje | 29-06-23 | 19:11: Dat heb ik verhoogd naar €50,- Verwacht wel na 12,5 jaar een mooie theelepel. Maar dat zal wel weer niet..
@Normpje | 29-06-23 | 19:11: Kudt. Ga ik dan met boter en suiker, voor 50 van die glanzende rakkers.
@Hetkanverkeren | 29-06-23 | 19:13: Laatst was er een stom topic waar ik het totaal niet mee eens was. Toen wilde ik het weer verlagen naar €35,- Maar dat kon natuurlijk weer niet.
@Duwbak_Linda | 29-06-23 | 19:12: Nee, zal wel weer een lelijke worden.
@Duwbak_Linda | 29-06-23 | 19:12: Jij krijgt een complete bestekset in koffer van Solingen! Dik verdiend!
Bijzonder oplossing: Wat voor nederlands is dat?
Ik zal maar niks opmerken.
Hoofdletter?
Ik heb heel sterk de indruk dat Piet Vesseur uit Wassenaar dit sarcastisch bedoelt. Ben ik hierin de enige?
Denk het niet. Voor heel veel mensen die wat zwakker zijn qua mentaliteit en wilskracht is het bijna onmogelijk om te stoppen. Roken is verslavender dan bijvoorbeeld heroïne. Ik ben begonnen met 15 jaar met roken. Nu bijna 50 jaar later ben ik zomaar zonder dingen te gebruiken eerst zes jaar gestopt en weer begonnen daarna acht jaar en nu alweer drie jaar. Kost me geen moeite. Maar ik zie mensen die helemaal gek worden als ze hun rokertje missen. Ik denk dat ik roken nog steeds wel lekker vind en alcohol ook. Maar beide kan ik per direct zonder. Kan het allemaal prima betalen maar het idee nergens van afhankelijk te zijn is fijn. Zo eenvoudig is het voor veel mensen niet.
Telegraaf, leuke krant. Alleen jammer dat er zoveel nare rechtse mensen reageren op die site. Brr
Daarom ook de Digitale ID met Digitale Euro. www.geenstijl.nl/5171264/akkoord-twee...
Kan de staat/verzekeraar/UWV bepalen wat u met uw geld aan mag schaffen, is dat probleem van rokende en drinkende paupers ook weer opgelost.
Ook qua voedsel zal de verzekeraar zich er mee gaan bemoeien, heeft u slechts een basispakket, dan wordt u flink beperkt in uw keus van levensstijl.
Bulkt u van het geld, dan kan alles.
De meeste van deze gezinnen zijn geen Lucky Strike.
www.youtube.com/watch?v=ndWYmZbxa_8
Oplossing voor honger bij kinderen van rokende ouders.
Voortaan krijgen ze iedere dag een Turkse pizza met döner, betaald door de lokale PvdA.
Een koud huis want de energie is te duur,
Zonder eten naar school (daar hebben ze schoolontbijt voor bedacht), voedselbanken,
zorgmijders, mensen die bang zijn voor een doorverwijzing van de huisarts, want ze kunnen hun 'eigen bijdrage' niet meer betalen (alsof je ervoor kiest om zo ziek te worden dat je wel moet).
Eenzame ouderen die in hun eigen vuil zitten en een keer per week kunnen douchen.
Voedsel dat niet meer te betalen is
2e hands kleding als norm
kinderen die de criminaliteit inrollen
En dan heb je gewoon een fulltime baan he.
Het gaat geweldig met Nederland.
Maar van Jetten moet iedereen aan de zonnepanelen en de EV voor bij je koophuis.
Ik ben dat helemaal met je eens maar roken is verschrikkelijk duur. Stop er mee als je het al moeilijk hebt.
Mijn weerapp zegt dat het hier nu 22 graden is en droog. Maar het is kil en het miezert. Maar Jetten kan het klimaat tot het eind van de eeuw beinvloeden. Echt.
@Zapata10 | 29-06-23 | 18:50: ik ben het helemaal oneens met deze schromelijke en nogal pathetische overdrijving maar stoppen met roken is toch wel het allerminste wat je can een ouder mag verwachten als je je kind niets te eten kunt geven.
@_pacman_ | 29-06-23 | 18:54: Dan zijn we het in ieder geval over één ding eens beste _pacman.
Huurtoeslag. Zorgtoeslag. Kindertoeslag. Niet in staat om zelf in de primaire levensbehoeften als huur kleding en voedsel te voorzien omdat het geld opgaat aan netflix huisdieren iphones en tatoeages. De echt belangrijke zaken mag dd belastingbetaler voor opdraaien. Stoppen met al die toeslagen. Werk je allebei full time en kun jr niet in je eigen onderhoud voorzien (huur, voedsel, vaste lasten, kleding, verzekeringen)? Geen kinderen dan.
@BoerKoekoek | 29-06-23 | 19:09: Het is wel heel erg simpel om van iedereen een karikatuur te maken beste Koekoek. Zoveel mensen en zoveel verschillen. Natuurlijk zullen er mensen zijn met verkeerde prioriteiten en mensen die ronduit de kluit belazeren. Maar er zijn ook weer anderen die het erg tegenzit en die gewoon geen mazzel hebben. Het kan allebei. Dan nog mag de empathie naar kinderen nooit verloren gaan. Anders begeeft u zich op een glijdende schaal. Ik begrijp dat u uw medemens wantrouwt en dat u het liefste eenieder kapittelt die aanspraak maakt op hulp maar besef: Daar waar mededogen ontbreekt, ontbreekt ook vaak intelligentie.
@Zapata10 | 29-06-23 | 19:18: maar omdat beide groepen die u benoemt ten volle worden bediend door overijverige politici op zoek naar stemmen en NGO’s met ‘armoede’ als levensader ontstaat de wrevel die Koekkoek beschrijft en ik onderschrijf.
Simpel gezegd: de doelgroep is te groot gemaakt en slachtofferschap viert hoogtij, en dat gaat ten koste van het groepje dat daadwerkelijk steun verdient.
@BoerKoekoek | 29-06-23 | 19:09: Een Netflix abonnement kost ook een waar fortuin, wel 7 euro per maand ! En dan hebben ze nog een flatscreen ook (haal je vanaf 50 euris bij de kringloop). Hoe durven ze.
@_pacman_ | 29-06-23 | 19:22: U bent de invoering van de participatie maatschappij vergeten? Ik ben mantelzorger en ben vroeger gestopt met werken om voor mijn vrouw die half verlamd is te zorgen. We hebben de mazzel dat we allebei keihard gewerkt hebben in ons leven en zuinig aangedaan hebben en het daarom kunnen betalen maar van de overheid hebben we niets te verwachten. Zouden we het niet hebben kunnen betalen dan zouden we wellicht wat toeslagen gekregen hebben nadat we eerst ons huis opgevreten zouden hebben. En dan moet ik meegaan met een scherprechter zoals Koekoek. Echt niet. Ik heb beide zijden van het leven gekend. Diepe armoede omdat ik als 15 jarige jongen uit huis getrapt werd na jarenlange mishandeling en grote vreugde om na jaren van buffelen eerst een propedeuse en daarna een bachelor en een master gehaald te hebben en een goed inkomen te krijgen. En als dan het ongeluk toeslaat na ziekte of dood, of gewoon door pure pech dan staat er een calvinistische dominee te oreren dat het allemaal eigen schuld is. Alles wegen naar waarde beste _pacman. Nooit generaliseren.
@Zapata10 | 29-06-23 | 19:32: dat is dan ook precies wat ik ook zeg, met dien verstande dat ik nogmaals wil benadrukken dat de groep ‘armen’ te groot is geworden en ‘arm’ zijn te aantrekkelijk wordt gemaakt. Dat gaat juist ten koste van mensen zoals u die (meer) hulp zouden moeten krijgen dan nu. Ik snap niet waarom u dat met uw ervaring niet inziet. U wordt tekort gedaan door links gepamper.
@_pacman_ | 29-06-23 | 19:40: Wat jij en zeker Koekoek niet kunnen en willen begrijpen is dat je nooit in zulke gevallen kunt generaliseren. En al helemaal niet met gratuite geleuter van ze stellen geen prioriteiten, ze zullen wel roken en zuipen en dus is het hun eigen schuld. Sowieso is het niet de schuld van die kinderen. Dat kan ik beamen. Ook kan je nooit zien waarom mensen in zulke situaties terecht komen en zo veel beroep moeten doen op de staat. Mijn vrouw werkte tot haar ziekte in de schuldhulpverlening en heeft zulke erge dingen gezien. Uithuiszettingen, zelfmoorden, mensen in totaal desolate toestand. En dan gaat een scherprechter beweren dat het allemaal hun eigen schuld is. Dat ze het leuk vinden. Zoveel mensen zoveel verschillen en er zijn er heel veel die niet weerbaar genoeg zijn om een weg in deze samenleving te kunnen vinden. Wij konden vroeger dan een gezin uitzoeken waarvan we wisten dat ze het heel zwaar hadden en niets te eten tijdens de feestdagen. Er waren er zoveel. Ja ook in Nederland. Dat gezin brachten we dan die kerstmaaltijd. Weet je hoe zwaar het was om die keuze te moeten maken? Ik stel enorm prijs op zelfredzaamheid. Dat mensen zelf moeten knokken voor hun toekomst. Zelf de schouders er onder zetten. Meedoen. Jezelf ontwikkelen. Maar je kan dat onmogelijk van iedereen verwachten omdat er zovelen zijn die dat niet kunnen. Dat is geen zieligheidsindustrie, dat is realiteit. Om de beschaving te behouden mogen we de realiteit niet uit het oog verliezen. Dat is zelfs de meest verstokte liberaal met mij eens.
Zes bammetjes.
Twee met pindakaas, twee met jam.
En om gek te doen, twee met niet te dik gesneden jonge kaas, twee schijfjes tomaat en twee schijfjes komkommer.
Kost ongeveer een euro.
Drie sigaretten zijn duurder.
Eens. Als je kinderen wilt dan kan je toch echt wel dat roken achterwege laten.
idd! Wat een onzin zeg deze rookhonger redenering. Als er dergelijke aso ouders bestaan, dan dienen hun kinderen uit huis geplaatst te worden, slechter kunnen ze het toch niet treffen dan.
Simpel toch?
Als je je basisbehoefte terugrekend naar peuken schrik je van jezelf.
Een heel brood is laten we zeggen op dit moment 3,- tot 3,50.
Pak peuk 8,50
Met een brood doen we 2 dagen ong.
Pak peuk is ‘s avonds op als we erbij borrelen.
Mensen maken verkeerde keuzes.
@Ruimedenker | 29-06-23 | 18:55: Maar die sigaretten zijn lekker-der-der dan die boterham.
Top Vesseur... maar dat geld ook voor in bezit zijn door ouders van smartphones, tv abbo's, etc enz...
Juist, ontdoe je van alles, maar dan ook echt van alles.
Geldt is overigens met een t, maar dat terzijde en dat laatste heb ik niet gezegd.
En waar komen al die obese jongeren dan vandaan? Uit de hogere klasse?
Goedkoop voedsel= obesitas.
Nee hoor .. meestal ook uit de lagere klasse die procentueel gezien veel gebruik maakt van de zorgverzekering.
Wat is obesitas?
"Obesitas is een chronische ziekte. Dan heb je een dusdanige vetopbouw dat het gezondheidsrisico's oplevert." Obesitas kan ervoor zorgen dat je stofwisseling en hormonen minder goed werken, waardoor je lichaam minder goed aangeeft wanneer je trek hebt of vol zit.
U denkt dat het allemaal vreetmonsters zijn, maar het is een ziekte.
Lol
Dan vervang ik obese door waggelende. Zo goed?
@kleybeuker | 29-06-23 | 18:54:
Oh, het is een ziekte? Hahaha
m.youtube.com/watch?v=FOgavm_UL5c&...
De kapelaan uit Zuiddorpe vertelde mij dat zijn besluit om na vijftien jaar weer met roken te beginnen de beste beslissing in zijn leven was.
ja, maar dat is een volwassen vent die nog in sprookjes gelooft
Merci voor die veer GS. Dit is mijn naam irl. Dus nu weet iedereen hier dat ik helemaal niet in Amsterdam woon.
*sjekkie opsteken doet*
Ik dacht heel even dat schrijver zou gaan betogen om de kinderen (mee) te laten roken, roken onderdrukt immers het hongergevoel.
Maar nee, een obligaat briefje wat iedereen weet maar veel mensen niet hardop durven te zeggen.
Ik kom soms kort uit de bocht met mijn botte opmerking.
Paar jaar geleden liep ik langs een tabakszaak waar iemand de longen uit zijn lijf stond te hoesten.
"steek er nog eentje op"
Boos dat ie werd.
Nou nou, deugniet.
Elke roker stopt een keer met roken.
Zeg. Ik had toen hooikoorts hoor.
Lik op stuk, jahaha.
@Lorejas | 29-06-23 | 18:37: Elke niet roker stopt ook een keer met niet-roken.
De roker schijnt eerder te sterven maar heeft in zijn/haar leven al zo ongelooflijk veel accijnsen en daarbovenop nog eens BTW gedokt dat daarmee meer dan ruim medische kosten worden afgedekt.
Extra voordeel van eerder sterven is dat de AOW en pensioenen korter duren.
Maar..... zulke rekensommetjes worden niet door iedereen op waarde geschat.
Een dode roker stinkt niet meer na verloop van tijd.
@loze stijl | 29-06-23 | 18:48: die rekensommetjes zijn er wel: de voordelen van een leven lang roken voor de overheid lopen grosso modo weg tegen de nadelen. Maar een langlevende niet-roker is altijd duur voor de overheid.
Die opmerking valt nog reuze mee, ik zeg altijd als er een roker om een vuurtje komt bietsen: "Tuurlijk, kanker komt je immers niet aanwaaien hè"
De verbazing op die smoeltjes, heerlijk...
De grap komt overigens niet van mijzelf maar heb ik gejat van Hans Teeuwen.
Was een standaardgrapje binnen mijn familie vroeger, en iedereen rookte.
Rotterdamse humor denk ik. Hoorde je een hoest, hoorde je die grap.
En hoe meer diegene de moord stak des te grappoiger het was.
Die koters kunnen beter een vape met een smaakje roken onder het genot van een energydrink en een frikandelbroodje.
Geef die arme gezinnen toch gratis tabak, dan hoeven die kinderen geen honger meer te lijden.
Ik wil weer beginnen met roken. Tegen die tijd dat ik met pensioen kan is het vergokt dan wel weggegeven en die aow is opgesoupeerd door onze nieuwe nederlanders. Op naar de pomp.
Ik ben weer begonnen. Gewoon... omdat het kan. Dikke middelvinger naar de deugers
En dikke vette middelvinger naar je longen!
@Afstandnemer | 29-06-23 | 18:35 Weer een AOW minder...
@Lorejas | 29-06-23 | 18:40: U gaat heel gezond dood beste Lorejas.
Beste Piet,
Als ouders hun kinderen niet meer te eten kunnen geven, ook als ze roken, is er iets helemaal mis in dit land.
Echt helemaal mis.
Heb je daar wel eens over nagedacht?
Over de groeiende onderkaste?
Met baan met een te laag salaris, want de aandeelhouders moeten ook hun centen hebben.
Ouders stellen andere prioriteiten (bier, shag, tattoo, private lease op auto, tv, laptop, vakantie) dan de primaire noodzaak dat boven al het andere verheven zou moeten zijn: een gevulde maag voor je kind. Dat is de echte schande.
@_pacman_ | 29-06-23 | 18:40:
Vakantie? Wat is dat?
Auto? Wat is dat?
Je onderschat de armoede die voorkomt in dit land.
@_pacman_ | 29-06-23 | 18:40: sterker nog. Ze zijn te beroerd om hun eigen huur te betalen. Omdat ze niet full time werken en hun geld verspillen aan andere zaken. Direct stoppen met huur en kindertoeslag voor dat soort volk.
Ouders die hun kinderen geen ontbijt geven dienen uit de ouderlijke macht te worden ontzet.
Stuur die kinderen met een flats pruimtabak naar school.
Nu al spendeert het laagste inkomensdeciel 5% van z’n besteedbare centen aan tabak, een verdubbeling sinds 2015. De kachel staat uit, de kinderen gaan zonder eten naar school, maar de longen worden warm gehouden met het weldadige aroma van een Marlboro. (Bron:FD)
Piet uit Wassenaar.
Waar de en-en-en-mensen wonen.
Die of-of-of niet kennen.
Wat begrijpt u niet van de ingezonden brief van Piet, ongeacht waar Piet vandaan komt.
Ah, weer de gebruikelijke comments.
Roken is meestal psychische nood, geen borreltje om te genieten.
Fantastisch om te zien hoe mensen hier willen afpakken, maar gaan huilen als diezelfde staat bij hen aan de deur staat.
Losers.
Nou dat gaat héél goed samen hoor, roken en zuipen.
@Papa Jones | 29-06-23 | 18:55: Alcohol en tabak zijn zulke goeie vriendjes van elkaar, dat ze niet allebei alleen het risiko op keelkanker vergroten, maar als combo ook ELKAARS risiko daarop nog eens versterken. M.a.w. de risiko's van drinken worden groter als je er ook bij rookt, en andersom.
Prijzen zijn schandalig ik kom uit de tijd van 1 EUR = 2.20371 NLG x 18.50 = 40.76 Florijnen voor een pakje Shag.
Tank benzine vanaf zaterdag 60 l x 2 euro = 264 gulden. En dat in 23 jaar.
Dit is de beste ingezonden brief ooit. Satire/ironie op z'n best.
Arme mensen kunnen niet met geld omgaan en stoppen met roken levert ze én veel geld op én veel gezonde levensjaren erbij (circa 10 à 15).
Daarnaast is het zo dat deze arme mensen 9 vd 10 en dermate laag IQ hebben dat ze zelf niet doorgeven hoe dom ze bezig zijn met roken. Dat geld kon naar eten gaan, opleiding of een algehele betere toekomst. De kinderen krijgen het slechte voorbeeld toch vaak mee. Beleid aanpassen op uitzonderingen is mijns inziens geen goed idee.
@Linke Soep | 29-06-23 | 18:29:
ken aardig wat artsen die roken.
Hoewel het klopt dat in gezinnen met een laag inkomen vaker gerookt en gedronken wordt, is het natuurlijk kolder om te zeggen dat een kind niet te eten heeft omdat tabak duurde wordt. Kom zelf uit zo een gezin gescheiden ouders, ma in de steun en aan de peuken en drank en ja had niet iedere dag te eten mee naar school. Maar dat was omdat ma geen prioriteiten kon stellen. Inmiddels zelf vader en mijn kinderen zullen nooit zonder eten of welke basisbehoeften zitten. Dan vreet ik zelf maar niet. Roken al 17 jaar mee gestopt.
volgens mij is het punt dat de ouders hun verantwoordelijkheid als vader of moeder niet nemen door sigaretten te kopen ipv eten voor hun kinderen.
@zeeman73 | 29-06-23 | 18:24: dan is de oplossing niet tabak maar goedkoper maken, wat mij betreft.
@Hommel | 29-06-23 | 18:27: dat is zo’n beetje de strekking van de ingezonden brief slimmerd.
@HA BIER!1! | 29-06-23 | 19:39: maar als je tabak goedkoper maakt, kopen ze eerder een grotere flatscreen of een tweedehands mercedes amg, geen eten voor de kinderen.
Dit zal ook een van de eerste excuses zijn om geoormerkt digitaal geld in te voeren voor de burgers. Maar zoals we weten zal het hier niet bij blijven.
Piet heeft een plasprobleem,
prostaatkankerstichting.nl/een-onvoor...
Zoenen met een rokende vrouw slaan we meestal over. Beter direct naar honk 3
Haring zonder uitjes.
If you can't feed them, don't breed them. Tijd voor een kindervergunning. En uiteraard de invoering van een kinderbelasting. 1e gratis. 2e 10k euro. 2e 25k. 3e 100k. Elkd volgende 250k. Allemaal vanuit het principe De vervuiler krijgt de rekening.
dan eindigen we met allemaal rijke kindertjes.
U bent Chinees en lid van de CCP? Al het leven heeft maar een beperkt doel, lang genoeg leven om je voort te planten. Elk cognitief idee dat daar tegenin gaat staat aan de basis van een doodscultus.
Niet voortplanten is een soort van zelfmoord.
Net als je zorgverzekering:
laat ouders een nominale premie betalen en een verplichte eigen bijdrage uit eigen zak:
(Uiteraard per kind apart afrekenen)
- kosten scholing € 6.000 per jaar
- ziektekosten € 1200 per jaar
- kosten uitvoering subsidies € 500
- kosten toeslag aanvullende subsidies € 500 per jaar
- kosten “gratis” kinderopvang € 3500 per jaar.
@ratelaar | 29-06-23 | 18:25: onbeperkt voortplanten is een soort van zelfmoord
Ja wij hebben drie kinderen, wij kunnen dat betalen he.
Mooie maatschappij krijgen we dan.
@BoerKoekoek | 29-06-23 | 18:28: Bij gebrek aan ruimte en resources sterft een deel vanzelf weer af... de natuur is daar vrij wreed in.
@AdvocatusDiaboli | 29-06-23 | 18:29: zeker. Grotere kans dat die kinderen niet crimineel zullen worden. Prima dus.
@BoerKoekoek | 29-06-23 | 18:28:
Gelukkig gaat de wereldbevolking slinken.
youtube.com/shorts/9kbO_2HlnHk?featur...
@zeeman73 | 29-06-23 | 18:25:
Ik zie het probleem niet zo. U wel?
Roken is door en levensverkortend. Scheelt zo'n 13 jaar op een mensenleven. Bovendien hebben rokers rare hoestjes.
Nergens last van..
Dus 13 jaar minder zorgkosten, aow, verpleeghuis? En woningen komen 13 jaar eerder vrij?
U kunt het goed promoten zeg!! Chapeau.
Tijd om een slof shag aan Rutte te geven.
Heb jij bewijzen dan dat mensen die zijn overleden omdat zij rookten, langer hadden blijven leven als zij niet hadden gerookt??
(Denk aan ongeluk zit in een klein hoekje.... of andere verborgen ziekte die niks met roken te maken heeft.)
Scheelt dus 13 jaar zorg, AOW & pensioen...
Plus je tikt gedurende je leven meer dan een ton aan accijns af, kun je 2x voor gedottert worden zeg maar.
Roken is een winst model, anders was 't allang verboden.
@Keyboardspeler | 29-06-23 | 18:26: Op de groep overledenen, door welke oorzaak ook, is geen enkele statistiek los te laten wat er zou zijn gebeurd als die personen langer hadden geleefd. Kijk je daarentegen naar levende mensen dan is in de groep rokers zowel de levensverwachting als de kwaliteit van leven op latere leeftijd verminderd.
@Keyboardspeler | 29-06-23 | 18:26:
Ik kan je wel vertellen dat de oncoloog aan het type cel kan zien of het roken gerelateerd is itt asbest of iets anders. Dat is best hard als je gerookt hebt en dus wel weet dat je in ieder geval dit had kunnen voorkomen. Het is vaak ook nogal onomkeerbaar. Van dichtbij gezien, privé en werk.
@Keyboardspeler | 29-06-23 | 18:26: Door stevig te roken verklein je de kans dat je iets naars overkomt op latere leeftijd.
Goed he?
@Papa Jones | 29-06-23 | 18:58:
Door met je ogen dicht over de A10 te rijden ook.
@ReyNemaattori | 29-06-23 | 18:30:
Precies, ik kan me nog herinneren dat er (misschien wel 20 jaar geleden) werd gesproken over de verhoging van de accijns op sigaretten. De rekenkamer had gezegd dat als je ineens de prijs zouverhogen naar 10 gulden (oid) meteen 95% zou stoppen. En dat dat misschien wel onwenselijk was want o.a. de gezondheidszorg (n.b.) draaide voor een groot deel op de inkomsten van die accijns. Dus werd er besloten dit mondjesmaat te doen. Want stoppen was goed, maar niet te veel en niet te snel
Altijd jij als eerste. Gek mens ben je toch.En alleen maar onzin
@Papa Jones | 29-06-23 | 18:58: klopt wel he. Rokers minder gestorven aan covid.. je weet wel , geasfalteerd.
REAGEER OOK