Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland, 2022: kind (11) valt flauw van honger

Joe

Anekdote die meer zegt dan 1000 CPB-rapporten. In Nederland valt een 11-jarige jongen flauw van de honger omdat hij al die dagen niets heeft gegeten. Wat een waanzinnig gaaf land. Zou Sigrid Kaag beseffen dat dit is wat het betekent als we met zijn allen een stukje armer worden? En zou Mark Rutte de ouders van deze jongen kunnen uitleggen dat ze maar even geduld moeten hebben tot Prinsjesdag omdat er dan maatregelen worden aangekondigd die ergens in 2023 worden ingevoerd?

Reaguursels

Inloggen

Sorry, maar dit is écht geen kwestie voor de landelijke overheid maar des te meer voor de gemeentelijke. Als er één bestuurslaag is die regelingen moet optuigen zodat mensen geen honger lijden, dan is het de gemeente wel.
Als dit verhaal waar is (hetgeen ik betwijfel) dan zou die geweldige Aboutaleb daarop aangesproken moeten worden.

Amsterdamsko | 09-09-22 | 21:50

geen eten thuis. Wrs wel kratten bier, een kennel honden, een slof sigaretten, tatouages, apple iphones, abonnementen voor mobieltjes, netflix, disney plus. Dan blijft er weinig over voor de kinderen

bimbam | 09-09-22 | 20:24

Lijkt me een gevalletje voor Jeugdzorg dit. Dat sommige mensen in "armoede" moeten leven zal best maar 3 dagen geen eten voor je kind dan ben je gewoon ongeschikt als ouder.

Theodorus.Goldbach | 09-09-22 | 19:03 | 3
-weggejorist-
Sinterbikske | 09-09-22 | 19:09

Goedenavond Theodorus!

Papa Jones | 09-09-22 | 19:35

Jeugdzorg voor de ouders van Mark Rutte hoop ik?

Het is te gek om los te lopen dar de roverheid je zó kaal plukt dat je niets te eten hebt en vervolgens ook nog de kinderen jat.

Warhead | 09-09-22 | 20:05

En dan nog zijn er lui die denken dat het nog steeds 'keigoed' gaat in NL. En ellende, 'dat doe je zelf'. Blijf doorgaan met zijn allen, oogkleppen op, niks aan het handje. De verborgen armoede in NL is groot, want die cudt linkse kerk doet al 60 jaar niks anders dan schande maken van armoe. Armoe is geen schande. A-sociaal wel.

Joyce | 09-09-22 | 18:25 | 5

@Dandruff | 09-09-22 | 19:46:
€100,— voor de amateurjournalist die daadwerkelijk een interview afneemt met de moeder van het hongerige kind.

theo-is-dood | 09-09-22 | 20:42
▼ 2 antwoorden verborgen

En welke basisschool heeft nu nog geen “ouderconsulente”???

Leffe Blonde | 09-09-22 | 18:07 | 2

@lB,
Budget van consulenten circus besteden aan schoolmaaltijden dus.

De Profundus | 09-09-22 | 19:34

Nog nooit van die functie gehoord

theo-is-dood | 09-09-22 | 20:43

Wanneer je in Nederland niet te eten hebt dan heb je teveel luxe-uitgaven of kun je niet met geld omgaan. Een heel brood kost in de supermarkt nog steeds maar €1 (volkoren bij de Hoogvliet). Een kilopot pindakaas kost €2. Het is misschien niet voedzaam of lekker maar honger lijden is nergens voor nodig.

Mahatma | 09-09-22 | 18:03 | 2

A. U heeft een bijstandsuitkering met alle bijbehorende toeslagen en kwijtscheldingen van belasting.
B. U verdient dik bovenmodaal.

Tietmier | 09-09-22 | 18:17

@Tietmier | 09-09-22 | 18:17: U hebt nog nooit een kilo pot pindakaas (onderste plank in de supermarkt) gekocht. Die krijg je echt niet op binnen een week.

W_F | 09-09-22 | 18:30

Ik geloof er geen reet van.

JoudN | 09-09-22 | 17:52 | 1

Ik geloof best dat geld op kan raken. Maar als in Nederland het op is voordat je gegeten hebt dan doe je echt zelf iets verkeerd. Haal om te beginnen die kinderen van school en zet ze ergens aan het werk zodat er brood op de plan komt. (als je alle andere inkomsten aan belangrijkere dingen dan voedsel wil uitgeven)

W_F | 09-09-22 | 17:57

Bekijk even de reviews en de afbeeldingen van de Catamaran BS.

De Profundus | 09-09-22 | 17:34

Vroeger aten we thuis houten balken als er geen aardappels waren, soms ook de rest van de bank.

Ragnar_Lodbrok | 09-09-22 | 17:12 | 1

Ik ontbijt altijd met whiskey en roestvrijstalen spijkers.

Plaque-doctor | 09-09-22 | 17:39

Er is tenminste één minister die haar werk aantoonbaar goed doet.
Carola Schouten. Minister van armoede
Of begrijp ik het verkeerd?

Jacktheflipper | 09-09-22 | 17:05 | 2

Nee je ziet het goed, steeds meer armoede. Maar waarschijnlijk heeft ze haar taakomschrijving niet gelezen.

Maar serieus, ik heb werkelijk niets van haar gehoord zolang ze al op die post zit.

NLgaatnaardeklote | 09-09-22 | 17:14

@NL,
Haar dienstwagen kan het zo goed leeg rondrijden.

De Profundus | 09-09-22 | 17:25

Zolang Nederland VVD66 in het zadel houden wil de meerderheid van Nederland dit, niet zeiken dus!

PIS-Alchimis | 09-09-22 | 17:02 | 1

Precies, deel van Ruttes erfenis. Gaat trouwens niet beter worden met het NOG rechtsere ikke ikke tuig dat staat te trappelen.

CantShakeMe | 09-09-22 | 17:28
-weggejorist-
Mark van Leeuwen | 09-09-22 | 16:48

1. Mensen moeten gewoon niet in de kou zitten deze winter.
2. Dat mensen worden afgesloten is echt het allerlaatste wat je wilt.
Holle, nietszeggende uitspraken van politici waarin geen enkele garantie wordt gegeven aan de mensen die dit gaat overkomen. Politici zijn meesters in dit formuleringen waarop zij nooit gepakt kunnen worden als het mis gaat. En als je op vrijdagmiddag geen geld meer hebt om eten te kopen moet je je volgens Rutte wenden tot de gemeente die op die dag om 13.00 al niet meer bereikbaar is, laar staan een loket open heeft om geld op te halen voor eten.

Colin.Fart | 09-09-22 | 16:37 | 2

Netbeheerders mogen niemand in de winter zomaar afsluiten. Als je deze zomer al afgesloten bent dan moet je daar voor de winter wat aan doen. En een woning van na 1990 blijft in de winter ook zonder stoken wel minimaal +5 als een paar keer per week de zon doorkomt.

W_F | 09-09-22 | 18:09

@W_F | 09-09-22 | 18:09:
Dat lost geenzins het probleem op, wanneer je dus in oktober een dusdanige betlaingsachterstand hebt, dan hoef je niet te verwachten dat ze die schuld (+de kosten van de winter) in maart het jaar erop ineens wel kunnen betalen.

aardt | 09-09-22 | 20:12

Dit gaag ver. Te ver. Toch heb ik het idee dat er meer aan de hand is

Mark van Leeuwen | 09-09-22 | 16:28

Boodschappen halen voor het gezin is niet zo handig. Die krijgen nu 6 maanden korting op hun uitkering omdat niet vast te stellen is hoelang ze al gratis geld in de vorm van boodschappen krijgen.

Harris Pilton | 09-09-22 | 16:28
-weggejorist-
Mark van Leeuwen | 09-09-22 | 16:27

En het kabinet doet niks. Pas volgend jaar. Eerst nog binnenlopen zodat het eigenlijk niks kost. Kaag en Rutte fans weer letterlijk en figuurlijk over lijken. Maar wat is Kaag zielig omdat er een paar knetter gestoorde wappies zijn en als je het niet eens ben. Met haar Beleid ben je volgens haar en de staatsmedia net zo’n wappie. Ook al vallen mensen nu letterlijk en figuurlijk om. Dat mens is gewoon kwaadaardig

Snap_het_ook_niet | 09-09-22 | 15:58 | 1

Er wordt zestien miljard extra uitgegeven om de minima te compenseren. Zestien miljard !!!
Laat ze dat in Den Haag alsjeblieft fatsoenlijk organiseren. En dat kost nou eenmaal tijd.

theo-is-dood | 09-09-22 | 20:46

Het is van alle tijden.
Van de jaren 50/60 herinner ik me dat je het bij de bakker, de slager en de kruidenier op de lat kon zetten met de belofte alles te betalen als de kinderbijslag binnen was.
Dat soort 'elastiek' is verdwenen.
Overigens geloof ik het verhaal niet.

Abu Bachouca | 09-09-22 | 15:57 | 1

Ik geloof er ook niks van. Als het zo accuut is kun je bij de buren, vooral in de volkswijken, altijd wel een bord eten of een brood regelen.
Nee, maak dit de kat maar wijs.

J.Cash | 09-09-22 | 16:21

Ik heb zo'n schoonmoeder gehad.
Wel geld voor wiet, maar geen eten voor het kind.
Het kind heeft allerlei stoornissen ontwikkeld en is geïnstitutionaliseerd. Al haar shit heeft ze geprojecteerd op hem.

Daarom blijf ik zeggen dat sommige ouders niet geschikt zijn en je het kind uit huis moet plaatsen.

Maar dat zou zij vast "ontvoering door de staat" hebben genoemd.

Roos | 09-09-22 | 15:55 | 4

@Roos...goed voorbeeld van de doorsnee uithuisplaatsingen die vaak door onwetenden staatsontvoering worden genoemd. Bij 99% van de uithuisplaatsingen is het terecht en zouden de ouders eens in de spiegel moeten kijken.

johnyl | 09-09-22 | 16:01

@Roos | 09-09-22 | 16:07: Ah duidelijk, zoals ik u ken leek het me al niet echt logisch.

Sinterbikske | 09-09-22 | 16:31
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Met_baard | 09-09-22 | 15:53

als het aan vele reaguursels ligt hoef je dus helemaal niet zelfredzaam te zijn, zolang je maar je politieke tegenstander de schuld kan geven.

Satria | 09-09-22 | 15:41

Als het zo erg is steel je het toch gewoon, ja ff serieus voor een kind. Ik vind het een vreemd verhaal. Als het echt zo is dan regel je wat, laat je hem niet doodgaan van de honger.

ikdenkwat | 09-09-22 | 15:41

Zonder in dit specifieke geval aan victim blaming te willen doen, zou het me zoveel beter lijken als huurtoeslag zonder tussenkomst van consument meteen van overheid naar verhuurder gaat. Zorgtoeslag van overheid naar verzekeraar.
Energietoeslag van overheid naar energieboer.

Cut out the middle man.
Ik ken dit specifieke geval niet, maar ik heb in mijn leven geregeld gezien dat schrijnende situaties vooral ontstaan door de optelsom van armoede EN moeite met budgetteren. Ik zeg niet dat armoede niet bestaat, maar ik ken bijvoorbeeld wel mensen die afgelopen zomer nog op vakantie zijn geweest en nu met de handen in het haar zitten dat ze "niet rond komen"

Vage_eddie | 09-09-22 | 15:38 | 6

@Mallenmoe | 09-09-22 | 16:23: Kunnen die ondanks het niet met financiën om kunnen gaan geen goede ouders zijn? Als u bij de sociale dienst heeft gewerkt dan bent u ook bekend met laaggeletterdheid en wat minder begaafden. Maar kunnen die geen goede ouders zijn? Onze volledige gasbaten hebben we uitgegeven aan de verzorgingsstaat, hebben we dan ook niet de verantwoording?

Sinterbikske | 09-09-22 | 16:36

Andersom kan de overheid het wel: loonbelasting word (in de meeste gevallen) door de werkgever ingehouden. Zou een mooie boel worden als heel Nederland jaarlijks 20k mocht aftikken na het doen van aangifte. (ondanks dat mijn werkgever al loonbelasting inhoud mag ik trouwens alsnog meer dan dat per jaar aftikken maar dat zal niet lang niet voor iedereen gelden)

W_F | 09-09-22 | 18:16

@Sinterbikske | 09-09-22 | 16:36:
Mijn mening is dat zwakbegaafden inderdaad géén kinderen moeten krijgen ! Dat leidt tot grote ellende, voor alle betrokken partijen

theo-is-dood | 09-09-22 | 20:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar ze had wel een telefoon?

Jan_Pietersen | 09-09-22 | 15:30 | 6

@Jan_Pietersen | 09-09-22 | 16:50: oude telefoon: nagenoeg gratis. Sim only: 10 euro per maand. Mag ze nog wel schoon ondergoed aan, mevrouw Rand?

CantShakeMe | 09-09-22 | 17:30

@Sinterbikske | 09-09-22 | 15:56: Per post met de overheid communiceren gaat nog redelijk goed, gewoon vol blijven houden dat je geen computer of internet hebt. Ook geen automatische afschrijvingen, al betaal ik de papieren acceptgiro's wel via on-line bankieren, met de computer die ik niet heb.

W_F | 09-09-22 | 18:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Zouden de obesitasaantallen nu weer haan dalen onder de jeugd?

lekgoot | 09-09-22 | 15:26

Een moeder die geen geld heeft voor eten maar wel om de ouderconsulente vraagt? Mwah - het kan.

konjodebonjo | 09-09-22 | 15:16 | 2

Ze werd gebeld op haar iPhone van 900 Euro.

Johannnes | 09-09-22 | 15:55

"Het is allemaal de schuld van de overheid", dat is een beetje de tendens in de reacties, uitzonderingen daargelaten. Dit soort vingerwijzing en is nu juist de reden waardoor cirkels niet worden doorbroken.
De overheid is juist de aanbieder van een sociaal vangnet. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid hoe je ermee omgaat. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om uit te zoeken welke regelingen er allemaal zijn voor mensen met een smalle beurs.

Ik zal me nu niet geliefd maken maar in welke situatie je je ook bevindt, uiteindelijk is het je eigen keus geweest. Een verkeerd vriendje en nu alleenstaande moeder, drank/drugsgebruik, blijven liggen terwijl je kinderen naar school moeten, onverzekerd rondrijden, prioriteiten qua boodschappen, ga zo maar door. Niemand dwingt je tot de keuzes die je maakt. Doe je helemaal zelf. En bedenk goed: Het gedrag wat je hebt, is het voorbeeld voor je kinderen. Positief of negatief.

Voedselbanken, ogenschijnlijk een zegen voor de minder bedeelden, zijn natuurlijk killing voor je eigenwaarde. De voedselbank bepaald wat je eet met shit wat supermarkten normaal weg zouden flikkeren. Dat is een leuk gegeven: De mens als afvalbak.

Zorg dat je je eigenwaarde niet verliest, stop met anderen de schuld te geven.
Regel zelf iets met de plaatselijke supermarkt.
Wil je meer geld, sleep jezelf van de bank en ga tuintjes onderhouden, ga huizen schoonmaken. Wees trots en onafhankelijk.
Ga als vrijwilliger werken bij een kringloop
Kom onder de mensen.

Ik heb in de WSNP gezeten en ben een blauwe maandag bij de voedselbank geweest. Ik vond het verschrikkelijk. Al die verhalen van mensen die anderen of de instanties de schuld geven van hun problemen. Ben er snel weer weggegaan want was niet goed voor mijn psyche.

Heb allerlei klusjes gedaan, de volledige drie jaar in de WSNP. Ik heb geleerd in de spiegel te kijken en om dán te wijzen. Heb de regie in eigen hand genomen en mijn situatie sterk verbeterd.

Kinderen met honger naar school laten gaan? Kom nou. Dan verzaak je je plicht als tenminste opvoeder, laat staan ouder.
En is niet nodig.

Regelmatig zie ik dat het argument: "de energiekosten" wordt gebruikt om aan te tonen hoe slecht mensen met een laag inkomen het hebben. Maar dit geldt niet alleen voor deze catalogie. Mensen met twee keer modaal zakken ook door het ijs, en is niet voorbehouden aan de laagste inkomens. Sterker nog, zij ontvangen 1300,- van de staat. Twee keer modaal mag hetzelf oplossen. Zij vallen buiten álle regelingen.

Dus ophouden met janken, de schouders er onder. Verbeter je situatie op welke manier dan ook. Maar vooral: Neem je verantwoordelijkheid en besef dat je eigenaar bent van je eigen leven, niemand anders.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 15:03 | 7

Goh, die arme dubbel-modaal verdieners ! Hebben slechts 6000 euro p.m. te besteden, elke maand, en dan krijgen ze niet eens die eenmalig een bijdrage van 1300 euro zoals de mensen die ZES keer minder te besteden hebben dan hen. Wat een vreselijk ONRECHT ! Dat riekt naar discriminatie van dubbel-modalers ! Het is niet eerlijk, O Nee ! Ga toch heen, met je Calimero attitude.

Asteroid-B612 | 09-09-22 | 16:07

@Sinterbikske | 09-09-22 | 15:34: Mensen die een zetje moeten hebben moeten altijd geholpen worden. Dat moge duidelijk zijn. De WSNP was voor mij een eye opener. Heb heel veel aan zelfreflectie gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik nooit meer van wie of wat dan ook afhankelijk wil zijn. Heb het nu meer dan goed. Maar ben nog steeds begaan met mensen en help ik daar waar ik kan. Niet met geld maar met spullen of aanvragen van toeslagen etc.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 16:07

@Asteroid-B612 | 09-09-22 | 16:07: Calimero attitude? Hahaha. Jij mist het punt. Het gaat om de tendens die is ingezet en die gaat voor niemand goed uitpakken. Of je nu een smalle beurs hebt of niet. Ik heb het over het grotere plaatje, niet over onrecht.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 16:12
▼ 4 antwoorden verborgen

Niet zulke moeilijke vragen stellen aan Kaag en Rutte @Ronaldo. Komen toch geen antwoorden op.

Jooperishoop | 09-09-22 | 15:02

Het moment dat je je realiseert dat je beter aan je eigen belangen en die van je eigen kroost had moeten denken ipv pamperen van de wereld

Drembil | 09-09-22 | 14:48
-weggejorist-
aflaatverkoper | 09-09-22 | 14:47

Echt zo'n kind die geen leuke restaurantjes kent en nog een oude Android heeft. Echt awkward dat zulke mensen bij je in de klas moeten zitten. */sarcasme

GeheidEenGeit | 09-09-22 | 14:33

Een kudde dieren wordt tenminste nog geleid/beschermd door het sterkte en slimste beest. Mensen daarin tegen is het juist andersom. Kan je afvragen wie er beter af is.

Rotterdammert1965 | 09-09-22 | 14:33

Ondertussen laten we duizenden 'vluchtelingen' per maand toe die klagen over slechte wifi en voedsel dat niet aan hun eisen voldoet. En dat terwijl de eigen bevolking het steeds moeilijker heeft om überhaupt al voedsel aan te schaffen.

We importeren volk dat een luxere levensstandaard EIST dan de gemiddelde Nederlander. En als ze het niet vrijwillig krijgen, dan gaan ze geweld gebruiken

Ik zeg altijd: De Nederlandse overheid heeft belachelijk veel geld. Als ze al dat geld in de eigen bevolking zouden steken, dan zou armoede in Nederland niet bestaan. Ze geven het echter liever uit aan van alles en nog wat, maar niet aan de Nederlandse bevolking. Kaag heeft gewoon letterlijk gezegd dat we maar moeten accepteren dat we armer worden.

Argo182 | 09-09-22 | 14:25 | 2

Ook dit jaar-2022- geeft de overheid €21.000.000.000 méér uit dan er binnenkomt

theo-is-dood | 09-09-22 | 15:32

Misschien een idee om vluchtelinge gebruik te laten maken van voedselbanken tot hun asiel aanvraag is goedgekeurd? Dat maakt het meteen ook minder aantrekkelijk om procedures te vertragen, en is minder discrimineren t.o.v. arme autochtonen.

W_F | 09-09-22 | 18:27

Ik ben al zo lang voorstander dat kinderen op school beginnen met een stevig ontbijt en zeker een uur per dag intensieve gym. Zeker gym voor jongens om hun energie kwijt te kunnen waarna ze zich beter kunnen concentreren. De schooldag van s' morgens 08:00 uur tot 17:00 uur is veel van die naschoolse opvang niet nodig ook.

Rotterdammert1965 | 09-09-22 | 14:24 | 1

Dan moet je in de laatste anderhalf uur ook spel in verwerken, want theorie gaat er dan wat lastiger in. Verder een goed plan.

Verbandmeester | 09-09-22 | 17:37

Tijden zijn nu weer dat je achter je naasten gaat staan en je morele ordelende meningen in de afvalbak van zinloosheid mag gaan dumpen. In deze tijden heb je alleen wat aan mensen die zich relevant opstellen. Wie nog denkt in gezinnen die het met hardwerkende ouders nog makkelijk redden ontbeert het aan realiteitszin. Ze verslikken zich in generatie-denken omdat het nog niet zo lang geleden geen issue was. Ze voelen zich misplaatst gelijkhebbend in hun eigen stilstand.

adhd-je | 09-09-22 | 14:21 | 1

Las van de week een stuk over een gezin met 2x modaal die ernstig in de problemen kwamen. En echt niet door rare dingen. Kan je nagaan, dat 2x modaal of meer maar 5% van de beroepsbevolking verdient.

Rotterdammert1965 | 09-09-22 | 14:26

Nee hoor, CPB-rapporten zijn leidend. U heeft het beter dan ooit, meer koopkracht dan al uw voorouders en de economie draait als een tiet. Dus a.u.b. even ophouden met honger hebben en dakloos zijn want u speelt populisten in de kaart. Nederland is het gelukkigste land ter wereld, daar zijn ook rapporten over.

Mckenna | 09-09-22 | 14:21 | 1

Dit.

2tribes | 09-09-22 | 15:18

Toch benieuwd wat het hele verhaal is.
Enerzijds hebben we in dit land hoge uitkeringen en reeksen toeslagen en subsidies plus wat extraatjes voor de "allerarmsten". Dan zijn hongerende kinderen de keuze van de ouders.
Anderzijds kunnen met name werkende mensen in de problemen komen doordat ze precies naast alle toeslagen en subsidies grijpen. Of niet eens weten dat ze daar recht op hebben. Of ze dachten ergens recht op te hebben, maar vanwege een paar overuurtjes moeten ze ineens duizenden euro terugbetalen.

Dit soort problemen los je niet op met extra geld, maar met lagere belastingen.

Dandruff | 09-09-22 | 14:19 | 2

Blijft alzo vreemd belasting op arbeid. Iets wat zeker afgeschaft moet worden.

Belasting zou over meerdere schijven moet gaan dan nu het geval is.
Met stappen van bijvoorbeeld 5K per trede komt er x% aan belasting over dat deel bij. Kunnen veel subsidieregelingen worden afgeschaft en ook gene fraude mee gepleegd worden. De vrijkomende ambtenaren kunnen dan wat anders gaan doen.

Rotterdammert1965 | 09-09-22 | 14:30

Ik ook wel. Ik heb om mij heen gezien wat voor dwaze prioriteiten -ook werkende- mensen met een smalle beurs kunnen stellen, waardoor ze in nog grotere financiële problemen komen, Gewoon, omdat ze vinden dat ze er recht op hebben en het verdienen, omdat ze immers werken en instant gratification wensen. Of omdat hun vriendin/buurman/weetikveel het ook doet of heeft.

Ben trouwens benieuwd of bijv. Turkse minima nog steeds 50 bruiloften per jaar blijven afgaan waar ze het bruidspaar dienen te overladen met gouden munten want traditie en de bruidsstellen zelf en hun ouders zich in diepe schulden steken voor zo'n feestje. Ook benieuwd hoeveel Turkse minima tijdelijk naar het thuisland vluchten om in hun 2e huisje de winter en de crisis uit te zitten: ondanks de inflatie ter plaatse is alles daar nog steeds spotgoedkoop vergeleken met NL. En de toeslagen en compensaties blijven immers toch wel binnenstromen hier...

2tribes | 09-09-22 | 15:28

En ondertussen vertellen ze bij AD etc. media vol trots dat er winkels komen die (bijna) over de datum zijnde producten voor weinig verkopen.

Normaal ging dat allemaal naar de voedselbank, maar blijkbaar hebben gierige supermarkten door dat ook daar op valt te verdienen.
www.ad.nl/koken-en-eten/deze-winkel-v...

Abject | 09-09-22 | 14:16
-weggejorist-
GeenAccount | 09-09-22 | 14:05 | 2

Rutte moet zich kapot schamen. Hij en de rest van dat kartel waarmee hij Nederland naar de klote aan het helpen is. Moet je dus voorstellen waar miljoenen, miljarden euro's aan verpest worden. Weggegeven aan onder ander Italie om de EU bij elkaar te houden. En je eigen onderdanen de pleuris laat krijgen. Een schande is het.

DrachiR | 09-09-22 | 14:04 | 6

Je haalt twee dingen doorelkaar. Het ene heeft niets met het ander te maken. Ja, het beleid van de Nederlandse regering is een goede hulp naar de afgrond voor ons allemaal.
Echter, een kind met honger naar school laten gaan valt onder eigen verantwoordelijkheid.
Die is er ook nog.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 14:18

@Sinterbikske | 09-09-22 | 14:16: Helemaal met je eens, behalve de lonen omhoog (niet helemaal met jouw eens dus eigenlijk, maar dit terzijde) loonstijging leidt tot inflatie. Immers, dit wordt doorberekend in producten/grondstoffen waardoor de consument meer gaat betalen. Ik zou een verlaging van loonbelasting en btw toejuichen ten koste van de subsidie van allerlei schimmige organisaties

Opblaas_boot | 09-09-22 | 14:23

@Sinterbikske | 09-09-22 | 14:16: Ja klopt, maar wat Opblaas_boot zegt. Als je je kind geen eten geeft moet er ook wel iets anders mis zijn, althans bij mij gaat een alarmbel af.

Papa Jones | 09-09-22 | 14:29
▼ 3 antwoorden verborgen

De moeder in het verhaal is overduidelijk ongeschikt als ouder.

.

Anders had ze wel een Staatslot gekocht van de Staatsloterij!!!!

Sorry, is een grapje. Ik word op GS constant doodgegooid met reclames die mij aansporen om toch in Godsnaam te beginnen met gokken.

Een paard | 09-09-22 | 13:54 | 1

Niet iedereen heeft een neus voor gokken.

Lubbberrtt | 09-09-22 | 14:00

Voedselbanken zouden ook gewoon net als bol.com aan huis moeten bezorgen. Daarmee voorkom je drama's als deze.

Wel op de fiets natuurlijk.

Papa Jones | 09-09-22 | 13:27 | 7

Welnee, je stelt gewoon domme vragen uit leedvermaak over de problemen van anderen in een tijd waar de overheid op alle fronten faalt.
Ik zal de laatste zijn je toe te wensen dat je qua geld of gezondheid eens in zo'n situatie belandt, laat staan in beide tegelijk.

funda | 09-09-22 | 13:52

@funda | 09-09-22 | 13:52: Ik ben gewoon kritisch. Er zijn ook reageerders hier die gelijk Rutte de schuld geven.

Dat kán toch, dat deze moeder gewoon niet kan budgetteren? Of haar dag indelen? Essentiële vragen stellen? Hoe laat is de voedselbank open? Ze zal niet de enige zijn. En de kinderen zijn dan de dupe.

Papa Jones | 09-09-22 | 14:12

@Papa Jones | 09-09-22 | 14:12:
Tsja helaas is niet iedereen geschikt om kinderen op een verantwoorde manier te begeleiden naar volwassenheid, je hebt er ook geen diploma voor nodig he, iedereen 'kan' het. De gevolgen spreken voor zich.

2tribes | 09-09-22 | 15:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat veel zieliger is, is dat die jongen ook geen vader in z'n leven heeft. In welke tijdperiode heeft ooit een ALLEENSTAANDE MOEDER overleefd met haar kinderen? Vrijwel nooit! Waar is z'n opa's en oma's? Broers van vader en moeder, etc...

helodia | 09-09-22 | 13:15 | 7

@peterdh | 09-09-22 | 13:31: Oh dat ook, maar dat bedoel ik niet natuurlijk.

Sommige ouders zijn zo'n drama, die kun je best missen.

Papa Jones | 09-09-22 | 13:44

@Here's Freddy | 09-09-22 | 13:56:
Daar heeft u een heel groot punt. Hij woonde in Bolsward en het was daar nog echt ons kent ons. Ook met kinderen die te dicht bij de gracht kwamen, dan stormden er een paar ouders naar buiten. Opmerkelijk fijne samenleving.

toetssteen | 09-09-22 | 14:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Het wordt tijd dat al die natte, groene duujjjzaamheids-dromen en al die andere 'oplossingen' van luxe-problemen eens aan flarden worden geschoten in dit land.
En dat een oude D66-wens (!) uit 2011 in de praktijk wordt gebracht: een verbod op enge sektes zoals Extinction Rebellion, GrienPies, MilieuDefensie en Urgenda en de daaraan gelieerde instellingen die zich bezighouden met hersenspoelen, zoals D66 (!), GroenLinks en de NPO.

www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/264...

Dat scheelt tientallen, wellicht honderden miljarden die door de eco-plee gespoeld worden en nog gáán worden. Die kunnen dan ingezet worden voor de bestrijding van échte problemen zoals dreigende armoede, woningnood en voor de hoogst noodzakelijke bouw van kerncentrales.

Leden van zo'n enge, gewelddadige sekte, de 'Tyre Extinguishers', maken zich Europa-wijd inmiddels trouwens schuldig aan intimidatie & vernieling door banden lek te steken van SUV's. Zich daarbij kennelijk niet realiserend dat talrijke van die SUV's elektrisch zijn en daarmee voldoen aan de strenge eisen van de milieu-taliban.

Peter Emile | 09-09-22 | 13:14 | 2

Helemaal mee eens, die hele klimaatonzin en stikstofwaanzin moet van tafel.
Die bandenprikkers beseffen zich ook niet dat er vervolgens een roetspuwend 'anwb' dieselkarretje komt, de band verwisseld, roetsputterend terug rijdt en dat de SUV in kwestie het ritje gewoon als nog maakt.

peterdh | 09-09-22 | 13:34

Eens, alleen wat aanpakken van armoede betreft: tegen domheid is geen kruid gewassen. Er zijn mensen die door pech in een armoede situatie terechtkomen, en je hebt mensen die structureel verkeerde keuzes maken en nauwelijks lerend vermogen hebben, waardoor ze nooit uit hun afhankelijkheidspositie zullen komen, Dat feit zullen we moeten accepteren, dat het niet altijd aan beleid hoeft te liggen dat armoede bestaat, en je het dus ook nooit helemaal zal kunnen uitbannen. Het bevoordelen van die groep armen (die deze situatie aan eigen handelen te danken heeft dus) wekt dan weer vaak een gevoel van onrechtvaardigheid op bij mensen die wel verantwoordelijkheidsgevoel hebben en zich talloze zaken ontzeggen in mindere tijden om er zonder hulp en met veel discipline weer financieel bovenop te komen.

2tribes | 09-09-22 | 15:45

Zal wel weer gelijk gruwelijk geframed worden in linkse media, de Joop...

Eerst maar even het gezin doorlichten. Dat kinderen flauw vallen doordat ze geen eten krijgen is van alle tijden.

Papa Jones | 09-09-22 | 13:06 | 3

Heeft niets met rechts of links te maken.
Een verschijnsel als toenemend geweld of voedseltekort gruwelijk framen omdat het 'net als moord en overspel van alle tijden is' schiet niet erg op.

funda | 09-09-22 | 13:12

@funda | 09-09-22 | 13:12: Jawel, links wil namelijk dat minima gecompenseerd worden. Enkel de minima. En dan verdwijnen deze problemen als sneeuw voor de zon. Wappies.

Papa Jones | 09-09-22 | 13:13

@Papa Jones | 09-09-22 | 13:13: Dat is een heel klein facetje van het grote probleem, en dan nog gruwelijk gepolitiseerd.

funda | 09-09-22 | 13:14
-weggejorist-
Hefbrug | 09-09-22 | 13:06

Ik kwam eerder beroepshalve ook bij zgn zwak sociale gezinnen thuis. Wat mij oprecht vaak opviel was het enorme grote dure tv scherm wat in de overigens haast lege kamer stond. 'Smorgens, 'smiddags, savonds, dat ding stond altijd aan.

Eminent | 09-09-22 | 12:58 | 4

Vergeet niet de voordeelbussen shag.

nednied | 09-09-22 | 16:43

@Papa Jones | 09-09-22 | 13:03: U spreekt uit ervaring?

Nietgek | 09-09-22 | 17:23

@Nietgek | 09-09-22 | 17:23: Zeker, in die zin, ik heb het genoeg mensen zien doen. En dan de laatste week jammeren dat ze niet rondkomen.

Papa Jones | 09-09-22 | 18:34
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals eerder aangegeven, bij de voedselbank zien ze een duidelijke stijging. Wij hadden verwacht deze al te zien tijdens covid, maar dat viel reuze mee.

Drs. D. | 09-09-22 | 12:50 | 8

@Wattman | 09-09-22 | 13:10: Ik ook. Vooral voor lp's en geinige dingetjes. Mijn hele huis is feitelijk kringloop ingericht.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 13:32

@Papa Jones | 09-09-22 | 13:48:

Ben benieuwd !

Wattman | 09-09-22 | 14:02
▼ 5 antwoorden verborgen

Demografie by excel
Computer toont dat broodgeld gestort was.

Honger lijen is een verschutting.
Joch zit klem tussen alleen maar incompetente partijen.

hallevvezool | 09-09-22 | 12:47

Verhaal komt bekend voor. Wij hadden vroeger een buurvrouw die haar kinderen ook dagenlang niets te eten gaf en met honger naar bed stuurde. De kinderen waren overdag ook altijd boven want moeder wou rust in huis. Witte rijst werd er meestal gegeten, behalve wanneer de uitkering binnen was, dan werd er nergens naar gekeken, de duurste dingen werden gekocht in de supermarkt, er hing een gigantische tv aan de muur, nieuwste iphone etc etc. Iedere dag stond de auto van de wiettaxi voor de deur. Dat kon dan blijkbaar wel.

ouwe-hoer | 09-09-22 | 12:47


Jeugdzorg staat zeker al te trappen dat kind weg te rukken?
Eerst maakt de staat je arm door inflatie en slecht beleid op zo'n beetje alle denkbare vlakken, en vervolgens wordt je armoede als argument gebruikt door Jeugdzorg om kinderen uit huis te plaatsen...

Well played, Staat, well played.

ReyNemaattori | 09-09-22 | 12:47 | 4

Dit heeft niets met beleid en inflatie te maken maar met het nemen van je verantwoordelijkheid en het stellen van prioriteiten. Ik denk dat veel van dit soort kinderen door wanbeleid van de ouder(s) in de gevarenzone van tenminste verwaarlozing zitten.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 13:08

@johnyl | 09-09-22 | 12:55: Artikel gelezen? meeste mensen in die buurt hebben 1500bruto in de maand. Dat is dus niks. Paar pakjes shag en het is op..

miknic | 09-09-22 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

En ook vanochtend weer geen 500.000 boze Nederlanders met verhongerende kindjes en omgekeerde vlaggen op de Dam in Amsterdam en/of het Malieveld in Den Haag.

Tollebol | 09-09-22 | 12:46 | 5

Logisch. Door de benzineprijs en de stakingen en problemen bij het OV haken veel mensen af. Anders waren ze wel gekomen hoor. Waarschijnlijk. Misschien. Toch?

DankeSchon | 09-09-22 | 13:51
▼ 2 antwoorden verborgen

yeah dit is het nieuwe normaal. Mensen die doodvallen van de honger in NL.

Dan voelen die gelukszoekers toch nog een beetje thuis.

Ins0mnia | 09-09-22 | 12:45

Grote praatjes hier allemaal, Nederland is het land met de hoogste hypotheekschuld van Europa. Wie had hier zonder 100% geleend geld een huis kunnen kopen zoals het grootste van de Europeanen wel doen? En dan ondertussen zo’n moeder verwijten dat zij niet met geld om kan gaan.

Sinterbikske | 09-09-22 | 12:44 | 6

@sinter, is het hebben van een hypotheek een teken van slecht met geld om kunnen gaan?

drastic | 09-09-22 | 13:10

Ach, tegenover die hoogste hypotheekschuld per neus staat geloof ik ook het hoogste spaarsaldo per neus. Per saldo zal het allemaal wel meevallen dus.

fric.spec. | 09-09-22 | 13:19

@drastic | 09-09-22 | 13:10: Niet perse, het geeft wel aan dat mensen van alles willen bezitten waar ze eigenlijk het geld niet voor hebben, iets waar deze moeder door velen van beschuldigd wordt. In andere landen wordt er eerst gespaard voor een woning.

Sinterbikske | 09-09-22 | 14:01
▼ 3 antwoorden verborgen

De hond, voor zover aanwezig in dit gezin, heeft gewoon Chappi gegeten.

donkeyman | 09-09-22 | 12:43 | 3

Bestaat dat nog, Chappi?

FrankVeer | 09-09-22 | 13:01

Waarom doet mij dit opeens aan Barry Hulshoff denken…

Zbrodj | 09-09-22 | 13:48

Toch wel raar, dat je als ouder(s) je kind niet te eten geeft. Is er bijv. wel geld voor benzine, hondenvoer shag of sigaretten, bier, abonnementen, mobiel, sportschool etc...maar geen geld voor je kind ? Zou toch de kinderbescherming of jeugdzorg informeren, want dit is natuurlijk geen normale situatie.

johnyl | 09-09-22 | 12:43 | 4

@peterdeh..wat kan er in je huishouden nog belangrijker zijn als je kind geen eten geven..niets toch ?

johnyl | 09-09-22 | 12:57

@peterdh | 09-09-22 | 12:53: De aanname dat deze moeder écht niet anders kon dan geen eten geven is minstens zo bedenkelijk.

Papa Jones | 09-09-22 | 13:00

@peterdh | 09-09-22 | 12:53: tuurlijk is dat niet hard te maken, maar in nederland hoeft er niemand honger te lijden. Het kan heel zwaar zijn, maar zelfs in de schuldsanering is er geld voor eten. Ligt er natuurlijk wel aan wat je ermee doet. Vanaf de zolderkamer met mama die alles betaald is het wel makkelijk praten natuurlijk

HansWorst1222 | 09-09-22 | 13:04
▼ 1 antwoord verborgen

Openbare school in Rotterdam. Ik geloof niet dat alles precies zo in netjes ABN is gegaan als het stukje wil doen geloven.

brawler | 09-09-22 | 12:36 | 1

Broer no stacks... jwz!

Kartelmaster2000 | 09-09-22 | 12:55

Mij zijn geen gevallen bekend van hongerflauwte tijdens de crisis in de jaren dertig. Dat kwam pas in de hongerwinter.

Slachtofferhulp | 09-09-22 | 12:35 | 1

De enige die daar antwoord op had kunnen geven is gisteren overleden.

Sinterbikske | 09-09-22 | 14:24

Van groep 1 tot m'n laatste studiejaar was ik gewoon arm. Woonde bij Terneuzen en studeerde in Brabant, dus was alles ver reizen. Een arm normaal uitziende jongen die te ver woont is nul interesse in. Zo heb ik nul studie vrienden overgehouden. In NL ben je als arm iemand gewoon onzichtbaar en wordt je nergens echt bij betrokken.

De sociale ontwikkeling inhaalslag die je daardoor nodig hebt komt te laat of nooit. Want je wordt herkent als de mindere, en daar houden mensen je graag. Je weet ook niet beter. Dan ga je ook met laag zelfvertrouwen de arbeidsmarkt in. 'Wordt je het laagste inkomen aangesmeerd.

Net over de 2200 p. mnd: 800 naar de Staat, 800 huur, 200 boodschappen. Spaar 400 p mnd/5000 per jaar op. Maar de tegenvallers beuken dat naar 2500. Soms moet je met de trein, wil je een maandje goed eten, of heb je een gemeentelijke belasting. Je stelt een rijbewijs of een relatie jaren uit.

En dan krijg je van je Linkse mede-armen te horen dat jou identiteit de rijke Nederlander is. Dat problemen die je over je heen krijgt eigenlijk door jou anderen zijn aangedaan. Nee, je krijgt geen beurt om je te uiten daartegen.

Gelukkig heb ik me gespecialiseerd in een technisch vak, en werk ik voor mezelf. Veel van m'n vrienden zijn buitenlanders die zich opgewerkt hebben. Als we in een mooiere auto langskomen zijn we pas interessant. Dus rij ik weer een oud bedrijfsbusje. Succes aan de nieuwe lichting armen.

GeheidEenGeit | 09-09-22 | 12:34 | 5

Klopt helemaal. De maatschappij is ingericht op succes en materialisme.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 13:13

@johnyl | 09-09-22 | 12:44: Dat ‘naar de Staat’ zal je vermoedelijk moeten lezen als Belastingen en Premies, incl. Pensioenpremie. En dan klopt ‘t wel zo’n beetje, denk ik.

Lubbberrtt | 09-09-22 | 13:55

@Opblaas_boot | 09-09-22 | 13:13: Inderdaad. Toen mijn zoon in groep 8 zat kwam hij thuis met een verhaal over een klasgenootje dat "sloeber Marion" werd genoemd. Toen ben ik echt kwaad geworden.

Here's Freddy | 09-09-22 | 14:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je een punt wilt drukken zodat het in het nieuws komt. Geef je kind geen eten zodat het flauw valt. Ik kan mij niet voorstellen dat dit kan gebeuren.

Hondt | 09-09-22 | 12:30 | 2

Het is een complot van de 5G-anticorona wapperds!

funda | 09-09-22 | 12:31

Cognitieve dissonantie noemt men dat. Het is er al jaren, je wil het gewoon niet zien. Komt niet overeen met het valse beeld wat men heeft van Nederland, dat het hier zo mooi is en goed gaat enzo. Helaas. Dat is niet voor iedereen de realiteit.

SmegmaSmeer | 09-09-22 | 12:41

Kudt voor kind en ouders, maar was er geen sprake van een elastiekje om het hoofd voor de insta challenge?

grapo | 09-09-22 | 12:27 | 1

Oh, was dat het. U is empatisch.

Plaktong | 09-09-22 | 12:31

Ik werk met mensen in de uitkering. 99/100 kunnen mensen totaal niet met geld omgaan. Voorbeeldje, die 800 energietoeslag. Hoeveel uitkeringsklanten gaan dat opzij zetten voor de winter en afrekening? Ik denk dat 20% al veel is.

Schepvogel | 09-09-22 | 12:26 | 7

Ahja 800 energietoeslag. Men heeft 30 euro per maand over om te eten. Zet men 800 apart voor energietoeslag, gaat men zeiken dat ze de kinderen geen eten geven, geeft men de kinderen eten gaat men zeiken dat het niet naar Vattenval wordt overgemaakt.

peterdh | 09-09-22 | 12:55

Kom wel eens in aanraking met mensen die geen uitkering hebben. Kan je vertellen, het gros daarvan kan ook al totaal niet met geld omgaan.

Bogoris-le-Grincheux | 09-09-22 | 13:00

@_pacman_ | 09-09-22 | 12:45: Niemand beweert dat zakken geld iets oplossen, dus waar je leest dat ik dat voorsta is mij een raadsel.
Als je mensen met zakken geld wil zien strooien moet je even in Den Haag en in Brussel/Straatsburg gaan kijken.

funda | 09-09-22 | 13:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik heb altijd veel aan te merken op het beleid wat in Nederland wordt gevoerd maar in dit soort gevallen ben ik van mening dat je blij mag zijn om in Nederland te wonen. We hebben een sociaal vangnet. Je krijgt geld van de staat, kinderbijslag, toeslagen. In Groningen heb je de Stadjerspas. Die geeft toegang tot sociale activiteiten. Ja, je kan zelfs voor een euro naar FC Groningen, je kan deelnemen aan activiteiten, etc. Je kan naar de kleding- en voedselbank. Kortom, de staat en de gemeente doen voldoende om bijstand en zorg te verlenen. Je kan zelfs het eigen risico terugkrijgen van de gemeente. Uiteraard is het geen gewenste situatie en is het allemaal geen vetpot maar er is een uitgebreid vangnet. Men vergeet helemaal dat er ook nog zoiets bestaat als eigen verantwoordelijkheid. Wil je het financieel beter hebben? Zoek werk, desnoods zwart. Ga tuintjes onderhouden bij mensen die dat niet kunnen, zoek een schoonmaakhuisje.
De staat is er niet verantwoordelijk voor wanneer je jouw kind niet kan/wil onderhouden. Kinderen zijn een keuze.
Ik ben van mening dat er geen kind met honger naar school hoeft te gaan.
Het argument dat dit te wijten is aan de huidige economische situatie, houdt geen stand. Het gebeurde voor die tijd ook.
Ik zou bijvoorbeeld wel eens willen weten waar de energietoeslag aan uitgegeven wordt.
Wordt die echt gereserveerd voor de eindafrekening?
Het begint met het nemen (maar vooral voelen) van eigen verantwoordelijkheid.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 12:24 | 9

De vraag is dus, hoe dan, gezien het vangnet?

Briver | 09-09-22 | 13:16

Precies. Natuurlijk is het makkelijk praten vanuit relatieve welvaart, maar kom op, desnoods kale witte rijst van het budgetmerk. Dat kost je eurocenten. De voedselbank is zelfs gratis. Natuurlijk allemaal niet wenselijk maar al die opties zijn beter dan je kind dagen geen eten geven, dat is gewoon verwaarlozing.

Renkum0317 | 09-09-22 | 13:33

@Graftak | 09-09-22 | 12:36:
Kopen daar een huis, drie keer zo groot als de onze. Gaan gewoon later terug. ***volk.

goldsammy | 09-09-22 | 19:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Om maar even te reaguren volgens de slagzin van dit weblog: een aantal dagen niks eten schijnt best wat gezondheidsvoordelen te hebben.

zwarte_weduwe | 09-09-22 | 12:22

Nou een ieder die een beetje kennis heeft van de bevolkingssamenstellingen in Amsterdam, Den Haag en Rotterdam weet onmiddellijk waar het hier om gaat. Het betreft inderdaad geen Floris Jan uit de gegoede buurt met 2 hardwerkende ouders die bovenmodaal verdienen.

Maar is het niet een idee dat we gaan investeren in schoollunches? Kun je nog gezond voer voorschotelen ook. Waar we het geld vandaan halen? Oh... ik weet wel een paar posten. Zoals grenzen dicht, asieleisers en statushouders het land uit. Scheelt denk ik wel wat oitkieringen en hoersoepsidies. En die windmolentjes kunnen ook wel even on hold.

Graaf_van_Hogendorp | 09-09-22 | 12:22 | 8

@Graftak | 09-09-22 | 12:35: Natuurlijk ben ik het met je eens. Kinderen horen te eten.
Helaas is- en blijft het symptoom bestrijding

Opblaas_boot | 09-09-22 | 12:56

Klinkt verstandig en zinnig, dus we weten dat dat niet gaat gebeuren.

hallevvezool | 09-09-22 | 13:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Er is hier in Nederland geen sprake van hongersnood. De supermarkten puilen uit, er is nergens echt gebrek aan. Ja, er is sprake van een gierende inflatie en sterk stijgende prijzen, maar vooralsnog is er geen sprake van dat we collectief honger lijden.
Het lijkt me dan ook erg kort door de bocht om te stellen dat het inmiddels niet anders kan dan dat ouders hun kind het hele weekend geen eten meer kunnen geven. Er zullen echt wel specifieke omstandigheden zijn geweest die bepaalden dat dit kind enige dagen niets gegeten heeft, als het al waar is.
Wat je voorzichtig zou kunnen concluderen is dat het kennelijk zo is dat niet iedereen even verstandig met de huidige economische situatie om kan gaan.

Schoorsteenveger | 09-09-22 | 12:20 | 9

@funda | 09-09-22 | 12:34:
In voorgaande jaren kwamen ze in Amsterdam althans zeker uit bepaalde hoeken. Nu zullen meer mensen getroffen worden, dankzij onze geweldige kabinet en andere westerse WEF politici. Ook witten. Overigens wil ik nergens beweren dat je geen waardeloze witte ouders hebt. In Amsterdam van wat ik gelezen heb en gehoord heb van mensen uit het onderwijs, kwam het steeds wel uit dezelfde contreien.

Graaf_van_Hogendorp | 09-09-22 | 12:38

@Graaf_van_Hogendorp | 09-09-22 | 12:38: Niet 'zullen getroffen worden', het is allang zover, en nu komt met de inflatie weer een nieuwe fase in de neerwaartse spiraal.

funda | 09-09-22 | 13:18

Verhalen te over van leerkrachten die weten dat hun leerlingen zonder ontbijt op school komen en dat is niet van de laatste maand maar speelt al jaren.

Rotterdammert1965 | 09-09-22 | 15:35
▼ 6 antwoorden verborgen

Toch bijzonder dat we in een land leven waar er meer vacatures zijn dan werkende. Dat we 1 van de rijkste landen zijn ter wereld en straks tenminste 1,5 miljoen miljoen mensen afhankelijk zijn van voedselbanken. Tegelijkertijd voor middeninkomens 40% loonbelasting en voor hogere inkomens ca 50% wordt geheven. Dat er belasting op belasting is op energie en 21% op goederen.Dat er fors belasting wordt geheven op vermogens. Waar de fuck blijft al dat geld? Waanzin ten top. Zeker in combinatie met de wens om onze agricultuur sector de nek om te draaien. Industrie te slopen. En een energie transitie door te voeren die louter en alleen gericht is op duurzaamheid. ipv ook beschikbaarheid en betaalbaarder in ogenschouw te nemen. Het is allemaal vanuit ideologie ipv realisme. of het nou veroorzaakt wordt door rechts of links, progressief of liberaal of neo liberaal intereerd me geen reet. Los het op en snel of sodemieter op. Het is incompetentie ten top. Heel Den Haag dient zich diep te schamen.

Briver | 09-09-22 | 12:18 | 3

Ja, eens. Maar dat doen ze dus niet...

Pa Nadol | 09-09-22 | 12:22

"Waar de fuck blijft al dat geld?"
In een decadente samenleving als de onze wordt veel geld over de balk gesmeten, gewoon al door mismanagement, geklungel, en door vele kankergezwellen, organisaties die niets maar dan ook niets toevoegen, die alleen maar geld kosten. die er enkel op gericht zijn om zichzelf in stand te houden.

Schoorsteenveger | 09-09-22 | 12:25

Zoals ook gisteren bij het debat over de asielzoekersproblematiek vooral al de dames er als de kippen bij waren om erop te wijzen dat het kabinet zich diende te houden aan allerlei internationale verdragen. Niemand wees bijvoorbeeld op het rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), waarin men onder meer klaagt over de verstening van Nederland. 'De overheid haalt de eigen ambities niet. Samenhang in de aanpak ontbreekt.'
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...

grietmetgroenefiets | 09-09-22 | 12:34

Is er geen voedselbank meer? Heeft ze geen familieleden die het wil overmaken? Mwa, het is een uiterts merkwaardig verhaal.

Thoth | 09-09-22 | 12:18 | 4

Voedselbanken kunnen maar zoveel mensen helpen als er vrijwilligers zijn en ze spullen krijgen, daarna houdt het gewoon op. Geen voedsel.

funda | 09-09-22 | 12:25

Voedselbanken moet je je aanmelden en er zijn wachtlijsten.

peterdh | 09-09-22 | 12:58
▼ 1 antwoord verborgen

Dat kind zal niet het enige kind in Nederland zijn. We moeten goed voor elkaar zorgen.

Schilder58 | 09-09-22 | 12:17 | 2

Probleem is dat het geld om voor elkaar te zorgen ligt bij hen die daar geen boodschap aan hebben...

Pa Nadol | 09-09-22 | 12:26

@Pa Nadol | 09-09-22 | 12:26: Ergste is nog dat ze zelf er geen boodschap minder door halen.

Rotterdammert1965 | 09-09-22 | 15:38

Schrijnend verhaal, iets te goedkoop om het af te doen als ( in dit geval linkse) borrelpraat.

bijna_raak | 09-09-22 | 12:16

Kijk maar uit met neerplempen dat er boodschappen voor ze gedaan is, straks worden ze nog gekort op een eventuele uitkering...

Kalorkie | 09-09-22 | 12:15

Waarom wilde de moeder de ouderconsulente spreken en kon ze niet aan de leerkracht vertellen wat er aan de hand was? Was het misschien omdat ze de Nederlandse taal niet machtig was en ze wist dat de ouderconsulente haar wel kon begrijpen?
Waarom wordt er zo de nadruk op gelegd dat niemand zich hoeft te schamen?
Vandaag sprak de (hoogopgeleide, social studies) van origine Roemeense vriendin van een Hongaarse vriend - beiden woonachtig in Nederland: 'Sinds wanneer moet je de taal spreken van het land waarin je woont!'
Zijn hoofd tolt nu nog. En het mijne ook.

grietmetgroenefiets | 09-09-22 | 12:15 | 4

Het feit dat er iets als een "ouderconsulente" bestaat, dat de moeder in kwestie dat weet en er naar vraagt is indicatief voor de problematische situatie.

Kloof2012 | 09-09-22 | 12:20

Mwa. Bijna iedereen in Frankrijk spreekt Engels. Ze kijken mij verbaasd en bewonderend aan als ik Frans spreek en gaan daarna door in het Engels. Vriendelijke mensen hoor.

Slachtofferhulp | 09-09-22 | 12:27
▼ 1 antwoord verborgen

Kabinet zal het geld hiervoor wel weer bij de spaarders halen ,eigen risico naar de 1000 euro is natuurlijk optie.
Want de werkelijk nooddruftigen moet je niet lastigvallen met CO2 heffingen.Het consequent en geloofwaardig milieubeleid staat buiten kijf.

"Het kabinet overweegt energieslurpende bedrijven voor honderden miljoenen te compenseren voor de hoge CO2-prijs. Brussel heeft de subsidiesteun van 835 miljoen euro alvast goedgekeurd.
dvhn.nl/economie/Energieslurpers-als-...

chausson61 | 09-09-22 | 12:14

We are the World.

Colin.Fart | 09-09-22 | 12:13

Waarschijnlijk hebben de ouders 6 katten en roken ze een pakje zware shag per dag. Prioriteiten zeg maar…

Kwelbeller | 09-09-22 | 12:12 | 1

Lul

Nietgek | 09-09-22 | 12:26

Ik ben ook voorstander van verplicht schoolgaan vanaf 2,5 en tussen de middag warm eten op school.
Verder ken ik de omstandigheden thuis niet van deze 11 jarige. Maar ik kan me het wel voorstellen. Mensen in de schuldsanering hebben bijv. maar een zeer beperkt budget. De prijsstijgingen zijn dan ook fataal. Natuurlijk zijn er allerlei toeslagen, potjes e.d. maar die moet je wel weten te vinden. Aanvraag en administratie is vaak al een onoverkomelijke drempel.

LucaBrasi | 09-09-22 | 12:12

Binnenkort Nederlandse kinderen op tv in Unicef reclames waarbij je de ribben kan tellen en de vliegjes om hun hoofd cirkelen

hotbrasil | 09-09-22 | 12:12 | 2

Dat valt best mee. Je moet je lichaam van de bank slepen en actie ondernemen. Je mag er zelf ook wel iets voor doen.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 12:35

Dit zegt meer over ouderschap dan over de staat van het land, kom op zeg

Gen. Maximus | 09-09-22 | 12:09 | 11

@Kloof2012 | 09-09-22 | 14:36: Neuh. Ik kijk dan even wat de psychische stoornissen zijn. Schizofrenie, zwakzinnigheid en verstandelijke beperking verklaren meer dan de helft van die psychische stoornissen. Inderdaad, dat kan zo als manager aan de slag.

ParadiseLost | 09-09-22 | 16:50
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Tiscali-2 | 09-09-22 | 12:07 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat heet kindermishandeling. Draai die ouders de bak in. Genoeg vrijwilligers om zo'n kind te adopteren.

Nonkel Frituur | 09-09-22 | 12:07 | 7

Aan jouw nick-name te zien krijgen jouw kinderen elke dag patatten neem ik aan

Nietgek | 09-09-22 | 12:31

@Ruud-i | 09-09-22 | 12:18: Hm. Ik lees juist steeds dat de beslissingen onvoldoende onderbouwd worden en vooral gebaseerd zijn op willekeur. (b.v. Eindrapport Betrouwbaar en valide beslissen over uithuisplaatsing)

ParadiseLost | 09-09-22 | 12:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Het is goed om te zien dat veel reaguurders geen armoede ervaren of kennen.
Maar spijkerhard ontkennen of meteen mensen verdacht maken kun je beter aan Rutte-Kaag overlaten.
Het probleem bestaat echt, en het is groot en het groeit met een noodgang.

De enige oplossing is een goedkopere overheid, die minder uitgeeft en belastingen verlaagt.

funda | 09-09-22 | 12:06 | 5

Een met primaire je analyse. Deels met je oplossing. Ik denk niet dat dat afdoende is, maar het is wel een begin inderdaad.

DeJemelscheet | 09-09-22 | 12:33

Mee eens. Er wordt hier veel gelult vanaf de zijlijn zonder ooit zelf in het veld te hebben gestaan.

peterdh | 09-09-22 | 13:00

@VBO_B_Niveau | 09-09-22 | 12:26: Helemaal gelijk, voorbeeld du praktijk... had een bedrijf gekocht in 2019 sauna wellness met restaurant nou na 8 maanden alles kwijt door corona. Nul hulp overheid gehad en alles zelf opgelost, na 2 jaar krijg ik nog steeds verrassingen van de belastingdienst binnen. Daarnaast nu al de derde baan in 5 maanden omdat ik steeds meer moet verdienen om redelijk normaal te kunnen leven onder de schuldendruk. Ik heb geen kinderen en als ik dit zo lees.... ben ik blij geen kinderen op deze verotte wereld te hebben gezet. Het is al lastig om alleen voor mijzelf te zorgen met 2 tot 3 x modaal nu. Er moet in den haag iets veranderen en dan echt. prioriteiten stellen en als een malle deze crises oplossen.... dan weer verder.

ergveelstijl | 09-09-22 | 15:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Kaag is een schijnheilige hypocriete heks “we worden met z’n allen armer”. Haar salaris wordt betaald door een werkgever die niet failliet kan gaan en incompetente hoogdravers niet ontslaat. Zíj krijgt wel een inflatiecorrectie en straks nog wachtgeld en een dik pensioen. “Die mensen” worden armer, maar niet tante Kaag.

Zeddegeizot | 09-09-22 | 12:05 | 4

Wij betalen haar ("belastingen"). Wij zorgen ervoor dat ze kan doen wat ze gaarne wenst (morbide analogon van 'wij betalen de tanks die Putin naar Oekraïne stuurt via gas). En daarom heeft dat kind honger....
Kaag is al vrij arm. De locatie van haar armoede mag duidelijk zijn.

nobodiesunmighty | 09-09-22 | 12:14

Kaag kocht recent toch zo'n mooi statig pand in Den Haag ? Meer dan een miljoen volgens mij. Ze had al drie woningen elders. Dat ze dit zomaar even aftikt zegt wel wat.

LucaBrasi | 09-09-22 | 12:15

Diezelfde Kaag speelt net de huilie-huilie-kaart door FvD verantwoordelijk te stellen voor de bedreigingen aan haar adres. Los gezien van het feit dat diegenen die dat doen daadwerkelijk idioten zijn, waar was die urgentie bij Caroline, Geert, Thierry, Pim en Hans? Geert moet potdomme voor de rest van zijn leven beveiligd worden en Pim werd gewoon omgelegd, mede door de hetze afkomstig van het pluche. Madam Kaag weet dondersgoed dat ze zowel op haar vorige post als op de huidige compleet door de mand gevallen is. Het enige dat ze laat zien zijn haar persoonlijke interesses en grenzenloos dedain tegenover de Nederlandse burgers, maar zeker geen leiderschap. Wat een omhooggevallen stuk -zelfjoris-. En dan menen even daarvan af te leiden door de aandacht op de FvD te verschuiven, als vervelende luis in de pels? Doe eerst maar eens wat aan die inflatie en zorg dat je eigen kiezers te vreten hebben, madam Kaag. Dan kun je je daarna weer druk maken over die vervelende politieke oppositie.

Gladiator Fap | 09-09-22 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Heerlijk weer al die reactie op berichtje dat er alleen maar is om mensen week te maken en ze voor te bereiden op hoger belastingen voor de midden groepen. Want die hebben het tenslotte best wel goed. Wij hebben via de geneeskunst de natuurlijke selectie zo goed als uitgeschakeld, via belastingen herverdelen wij het "voedsel" etc. aan alle mogelijke mensen die ons nest wel een lekker plekje vinden. De mens graaft in rap tempo zijn eigen graf. Er is geen dier (ja de mens is ook een dier) die hem dat nadoet.

Zemko | 09-09-22 | 12:04

Bij het nieuws over dit onderwerp ging het journaal langs bij de OSB. De Open Scholengemeenschap Bijlmermeer. Wat zijn ze toch creatief bij het nieuws. Daar gingen ze 40 jaar geleden ook al langs, In sommige wijken daar stemt nog maar 10%. Hoe zou dat toch komen?

Piet Karbiet | 09-09-22 | 12:03 | 2

En toen het economisch heel goed ging las ik ook verhalen van kinderen in de Bijlmer die zonder eten naar school kwamen. Of soms met alleen een zak chips. Sneu voor de kinderen, maar die moeder (ik wilde ouders schrijven, alleen gaatdat 99% van de gevallen niet op want er is geen vader bekend) moet ook eens heel goed prioriteiten stellen,

small_town_dude | 09-09-22 | 12:08

Hoe je het ook bekijkt, het is schandalig dat een 11-jarig kind in Nederland flauw valt wegens ondervoeding. Dat kind moet meteen geholpen worden, betaal ik graag belasting voor. Daarna kunnen we dan allemaal met een volle maag weer praten over conservatieve waarden (mijn team) vs progressieve waarden. Behalve natuurlijk met mensen die weigeren met andersdenkenden in gesprek te gaan, maar die interesseren zich ook meer in hun identiteit dan in het welzijn van zo'n jongen.

Gladiator Fap | 09-09-22 | 12:02 | 2

Verschrikkelijk bericht. Die belastingen betaal je al lang en breed. Ik ken de ins- en outs van deze situatie natuurlijk niet, maar vermoed dat in NL NIEMAND honger hoeft te lijden.

Kloof2012 | 09-09-22 | 12:12

Zoveel guurders die de tokkie en slecht ouderschap kaarten trekken..
Ben benieuwd hoeveel kroontjes er na februari 2023 verdwenen zijn omdat de boodschappen toch voor gaan op de premium GS account.

normanius | 09-09-22 | 12:02 | 3

En dat zou dan een verstandige keuze zijn om geld te besparen.

zwarte_weduwe | 09-09-22 | 12:04

Of de kroontjes blijven.
Want de geest voeden is ook voedsel.

leo de pejo | 09-09-22 | 12:05

Ik heb mijn kroontje ook ingeleverd. Ik zou wel willen maar dat gaat even niet meer. (Sorry jongens!)

VBO_B_Niveau | 09-09-22 | 12:27

Heb het NRC-artikel gelezen en ik verbaas me hier echt over (ook het gedrag van de moeder). Jaren geleden was ik alleenstaand met twee jonge kinderen. Ik had een laag inkomen en was afhankelijk van alle toeslagen. Toeslagen komen altijd op de 20e van de maand. Die vrijdag de 20e was er een storing bij de Belastingdienst, waardoor de toeslagen niet kwamen (pas na het weekend). Ik had geen geld meer voor boodschappen. Toen heb ik de hulp van een familielid ingeroepen en die heeft geld overgemaakt voor de weekendboodschappen voor mijn twee kids en mijzelf. Er is toch altijd wel iemand in je omgeving die jou wil helpen met het betalen van de boodschappen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je je kind het hele weekend niets te eten geeft. Er moet meer zitten achter dit verhaal. Wat ik overigens wel een heel triest verhaal vind.

Dameskonijn | 09-09-22 | 12:01 | 1

"Er moet meer zitten achter dit verhaal."
Waarschijnlijk het feit dat als ze ook maar marginaal meer gaat verdienen ze maximaal toeslagen kwijt raakt dus er per saldo op achteruit gaat.

normanius | 09-09-22 | 12:06

Nevermind

fric.spec. | 09-09-22 | 12:00

Altijd tricky dit soort voorbeelden. Wat speelt er verder in dit gezin? Feit is wel dat door de extreme verhogingen van de energietarieven er zeker meer van dit soort voorbeelden gaan komen. Waarbij een kind wat niet naar een sportvereniging kan net zo beschamend is. Ik lees ook al over zwembaden die het niet meer bolwerken zonder steun. Je diploma's halen? Straks weggelegd voor de enkeling. De gevolgen (niet alleen verdrinkende asielzoekers maar ook autochtonen) laten zich uittekenen. Gezinnen die het wel allemaal bolwerken zullen fors moeten snijden in andere posten.

Joris Klam | 09-09-22 | 12:00 | 4

Er is vast in de buurt een zwemmeertje waar ze in het weekend naartoe kunnen fietsen.

zwarte_weduwe | 09-09-22 | 12:34
▼ 1 antwoord verborgen

Vreemd verhaal. Ik kan dat niet begrijpen in een land waar je met alle toeslagen als gezin voldoende geld moet hebben om eten te kunnen kopen. Werkende hebben minder te besteden. Of gaat het geld aan andere zaken op?

Southpark | 09-09-22 | 11:59 | 5

Wat denk je van een hypotheek van 3,5 of 4 ton, de 2 verdieners moeten dan ongeveer 1400 euro elke maand ophoesten (daar komt nog Gas en stroom bij + andere abonnementen) en als er dan eens eentje ziek zou worden, heb je een (groot) probleem ja.

Ik kon samen met (wijlen) mijn vrouw rond 1980 ook een huis kopen, maar de hypotheekrente was toen iets van 12% (!!) en dat konden wij toen niet betalen.

Nu zit ik (door mazzel) in een huurhuisje met 3 slaapkamers van 390 euro p/m, al dik 30 jaar, dus ik red mij wel.

Keyboardspeler | 09-09-22 | 12:34

Als je recht hebt op toeslagen is dat al een bewijs dat je in principe al aan de bedelstaf zit.

Nietgek | 09-09-22 | 12:36

@Nietgek | 09-09-22 | 12:36: Als je recht hebt op toeslagen hou je een peperduur leger amtenaren en IT'ers aan het werk.

funda | 09-09-22 | 13:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Tja als deze mensen werken is het wel heel schandalig dat je van je salaris niet rond kunt komen.

ikworstelengadouchen | 09-09-22 | 11:59

Zoals iedereen zijn mening panklaar heeft over geld, eten, de ouders en niet Nederlanders.
Bedenk je eens: als jij je mening klaar mag hebben zonder de feiten voldoende te kennen, waarom mogen onze politici dat dan niet? Ja toch, niet dan?

Schadenfreude | 09-09-22 | 11:58 | 3

Omdat dit fcking geenstijl is! Jaja we zijn een stuk beschaafder geworden hier maar we moeten ook een beetje vanuit de onderbuik kunnen reageren. We zitten hier niet in de regering!

DePsych | 09-09-22 | 12:00

Ik word er niet voor betaald, ondanks dat ik overal verstand van heb en alles beter weet. Politici zijn verantwoordelijk voor materie die ze niet beheersen maar hebben toch geen moeite om stellingnames te doen met verstrekkende gevolgen.

Hallo Jetten, Vd Wal, Kaag, Vd Burg en Ollongren.

_pacman_ | 09-09-22 | 12:02

Omdat mijn portefeuille (slap lullen in de comments) iets minder impact heeft dan de portefeuille van een minister?
Overigens geloof ik wel dat veel kinderen in armoede opgroeien. Nu is in dit land inderdaad bijna alles de schuld van Rutte, en anders wel Kaag/Jetten, dit artikel roept toch wel vragen op.

Duwbak_Linda | 09-09-22 | 12:03

Klinkt een beetje als een sterk verhaal als je het mij vraagt.

Capt. Iglo | 09-09-22 | 11:58 | 1

Helaas niet, dit was jaren geleden toen de economie nog 'draaide als een tierelier' ook al een veelvoorkomend verschijnsel, vooral natuurlijk onder de 'minderheden' in 'prachtwijken'.
Sindsdien is de situatie sterk verslechterd, en toen kwam de inflatie van nu.
Geloof de borrelpraat niet, ga zelf eens kijken of lezen.
We glijden nu erg snel af.

funda | 09-09-22 | 12:02

Ongeacht hoe zij hun geld besteden: triest dat ze blijkbaar geen vrienden/familie (meer over) hebben om aan te kloppen voor wat eten.

Leptob | 09-09-22 | 11:54 | 2

Of niet durven uit schaamte, dat denk ik eerder.

Clavo | 09-09-22 | 11:57

@Clavo | 09-09-22 | 11:57: Kan ook. Heb ook eens heel krap gezeten. Woonde destijds tussen mensen die ook krap zaten. Soms had iemand eens een meevallertje en hielpen we elkaar. Onderling geen schaamte.

Leptob | 09-09-22 | 11:59

Bij veel leden van bepaalde stammen is het autobezit, wat pure status is, belangrijker dan de zorg voor de kinderen. Hier zie je dat in Transvaal, Laak en de Schilderswijk, maar net zo goed in Duindorp.

wijsvinger | 09-09-22 | 11:53 | 1

Net als roken, het hebben van honden of meerdere andere huisdieren.

Herr Inspector | 09-09-22 | 13:17

Weet je, we zijn (waren) een solidair volk dat elkaar helpt.dat doen we nog steeds. Maar als we alleen kansarmen het land in laten stromen kunnen we gewoonweg niet meer voor elkaar klaar staan in moeilijke tijden, als de mensen die dan ineens in de knel komen geholpen moeten worden. De groep daaronder heeft de goodwill al leeggezogen.

deministerpresident | 09-09-22 | 11:53

Rotterdam is niet echt 'in Nederland', maar een verpauperd stukje Allochtonië. Waarschijnlijk spreken de ouders geen Nederlands, anders is er genoeg subsidie en bijzondere bijstand in Nederland-subsidieland om een beetje comfortabel te leven.

Festen | 09-09-22 | 11:53 | 3

Als je weet dat 1 op de 10, ook autochtone, Nederlanders laaggeletterd is, dan begrijp je ook dat veel mensen die weg niet kennen.

deministerpresident | 09-09-22 | 11:54

Of het gaat om alleenstaande moeders, die, overigens willens en wetens, op een foute kerel vielen.

wijsvinger | 09-09-22 | 11:56

Daar hebben ze zelf bureautjes voor,die hebben vaak ook voor de volledig onterecht toeslagen gezorgd.
Met dat logaritme van de BD was weinig mis.
Onschuldige slachtoffers bij,jazeker.
De olifant mag nog steeds niet benoemd,maar let eens op wat er bij die demonstraties staat

De Profundus | 09-09-22 | 12:21

Het laatste geld was helaas opgegaan aan een pakje Houston en een paar blikken Monster zeker? Niemand hoeft in Nederland zonder eten te zitten. Maar de mensen moeten zelf de keus maken

small_town_dude | 09-09-22 | 11:52 | 2

Sociale begane jongen jij, ik hoor het al.

NoNoVio | 09-09-22 | 11:53

Ik vind dit zulke bullshit. 1 liter Griekse Yoghurt 1,99. 1 kilo havermout 0,69 ct. Op de markt last minute, 2 bakken aardbeien of frambozen 2,-. Daar eet je met z'n 3en elke dag van. Een pak meel, 1,50. Een pak melk: 1 euro. Pak eieren 3,50. Kost je 6 euro.

Kun je echt in barre financiele tijden een week van eten. Je gaat mij niet vertellen dat je niks hebt wat je voor 10 euro kan verkopen, of waar je 10 euro per week op kan besparen. Bel je TV aanbieder, zet je telefoonabo stop. Bel whatevere lening die je hebt voor verlaging.

Dit is serieus op te lossen door de mensen zelf... Is echt prioriteiten stellen. Maar goed, dat wil niet zeggen dat het makkelijk is.

BBRDWR | 09-09-22 | 11:52 | 5

Stel, je hebt 100 eur0 in de maand over voor boodschappen en je energierekening wordt 600 euro duurder, wat doe je dan?

Een hoop mensen hier (waaronder ik) hebben makkelijk praten. Vaak tweeverdieners, we zijn ook niet blij met alle inflatie maar kunnen nog normaal leven. Dat betekent niet dat het ook voor de rest van Nederland geldt. Er worden echt veel mensen heel hard getroffen hier, en het lijken er alleen maar meer te worden waar de gevolgen niet van te overzien zijn. Treurig voor een land van Nederland maar liever dan kijken hoe we de groepen die het lastig hebben wel kunnen helpen met de rest van de bevolking dan zeggen dat ze prioriteiten moeten stellen

NoNoVio | 09-09-22 | 11:56

U heeft geheel en al gelijk,
maar ik vrees dat nogal wat mensen absoluut niet vooruit hebben leren denken tegenwoordig,
Blijft wel zielig dat er kinderen in het spel zijn.

drastic | 09-09-22 | 11:56

@NoNoVio | 09-09-22 | 11:56: Als dat de situatie is, dan betaal je je energierekening niet. a) ze sluiten je niet zomaar af (in de winter is dat zelfs wettelijk verboden) en b) je kunt een dikke trui aantrekken. Niet leuk, verre van, maar als er geen andere keuze is...

Mbovenka | 09-09-22 | 12:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Het probleem heeft een naam: Sigrid Kaag

Stijlicoon | 09-09-22 | 11:52 | 3

Die speelt nog maar net mee. Kijk iets verder en je komt uit op Rutte en co. Voor wie het afschaffen van de dividendbelasting belangrijker is dan een bevolking die genoeg te eten heeft.

* Il Principe * | 09-09-22 | 11:56

Vergeet de andere coalitiepartijen niet. De ChristenUnie gaf niet thuis in een motie over daklozen afgelopen week, terwijl ze op hun achterste benen staan als er wat asielzoekers buiten slapen die daar zelf voor gekozen hebben.

Sinterbikske | 09-09-22 | 11:57

@Sinterbikske | 09-09-22 | 11:57: Die partij (CU) is de belangrijkste oorzaak dat we nu een regering hebben en wat voor eentje.... die fijn christelijke mannetjes zouden zich kapot moeten schamen, DAT zou de dominee in de Hervormde en Gereformeerde kerken moeten roepen.... hoe zij in Godsnaam deze club in stand houden.

Want VVD/CDA/D66 zou nooit kunnen regeren met de PVDA of GL... oke, qua EU zijn ze het met elkaar eens, maar komen sociale problemen tevoorschijn (zoals NU dus het geval is) dan had zo'n kabinet allang gevallen geweest.

Keyboardspeler | 09-09-22 | 12:18

En de NPO meld elk uur hoeveel asielzoekers er buiten hebben geslapen. Blijkbaar belangrijker.

Comfortably_Numb | 09-09-22 | 11:52

Regeren is vooruitzien. O nee wacht regeren is congressen bezoeken, je netwerkje uitbreiden en daarna graaien in één of andere sector en jezelf schouderklopje geven terwijl je een puinhoop achterlaat. Lekker gewerkt!

Do-na-zi | 09-09-22 | 11:51

Met het huidige beleid zal dit echt niet de laatste keer zijn en de winter moet nog beginnen.

Reageerdur | 09-09-22 | 11:51

Ik weet niet of ik deze mening mag geven of dat ik weggejorist wordt.
Wat ik niet begrijp is het volgende, waarom mag je met beperkte middelen onbeperkt kinderen baren? Ik bedoel, eten is het laatste waar je op bezuinigd, dat betekent dat deze mensen al weinig te makken hebben gehad, en dan neem je toch nog kinderen?
Waar zijn je prioriteiten dan?
Dit kind is een slachtoffer van domme egoïstische ouders.

Linke Soep | 09-09-22 | 11:50 | 7

Misschien wisten ze 12 jaar geleden nog niet dat ze afgelopen week geen geld voor eten zouden hebben...

Zoiets | 09-09-22 | 11:55

@mokum mosher God staat ons bij!
paar weken terug was de film idiocracy op tv. Mijn God zelfde zo’n to the point voorspelling gezien.

WibionFire | 09-09-22 | 11:59

@Zoiets | 09-09-22 | 11:55: Foute inschattingen komen voor. Dat is nog geen reden om de schuld bij de overheid te leggen. Los het zelf op; het is jouw probleem en jouw verantwoordelijkheid.
En al helemaal wat Linke Soep zegt: waarom staan we toe dat armlastigen onbeperkt kinderen mogen krijgen. Je kunt het niet verbieden natuurlijk, maar ga het niet belonen door kinderbijslag en vrijstelling sollicitatieplicht, gratis uitzet uit de bijzondere bijstand etc.

langelat | 09-09-22 | 14:24
▼ 4 antwoorden verborgen

Gelukkig verdriedubbelen de energiekosten niet nu. Dat zou er ook nog bij moeten komen.

Whmm | 09-09-22 | 11:49

Mijn jongste zoon ook knallende koppijn en misselijk.
Schuld van die vuile Rutte en Kaag.

Bleek achteraf niet van de honger maar van de drank.
Erg suggestief stukje is het .

zuurtjeregen | 09-09-22 | 11:48 | 2

Let eens wat beter op je kinderen zak hooi!

kapt.Jerkoff | 09-09-22 | 11:52

Als je armoe importeert dan krijg je ook armoe. Zeker als die mensen niet weten aan te haken op onze levenswijze.

Jan_Pietersen | 09-09-22 | 11:47

Wat mij opvalt is dat veel mensen de schuld of verantwoordelijkheid volledig of voor grootste deel bij de ouders/gezin zelf leggen. Dat is wat makkelijk.

Dat we dat snel doen komt wellicht door 'just-world' theorie:
>>>
Waarom denken mensen zo? Volgens sociaal psycholoog Melvin Lerner komt die neiging tot victim blaming voort uit wat hij noemt the just world-theorie. In de jaren zestig liet hij proefpersonen kijken naar hoe een ander persoon stroomstoten kreeg. Het viel Lerner op dat naarmate de toeschouwers daar minder tegen konden doen, ze het slachtoffer meer gingen belasteren en kleineren.

Lerner verklaart dat uit ons rotsvast geloof in een rechtvaardige wereld (‘just world’), waarin de dingen met een reden gebeuren. Als je je best doet, word je beloond. Als je er met de pet naar gooit, ben je de klos. In zo’n wereld moeten de slachtoffers het onheil wel over zichzelf hebben afgeroepen.

Illusie van veiligheid
Daarnaast willen mensen hun eigen beeld van een veilige wereld overeind houden, denkt Iva Bicanic, hoofd van het Landelijk Psychotraumacentrum en het Centrum Seksueel Geweld in het UMC Utrecht.

‘Als ons veiligheids- en rechtvaardigheidsgevoel wordt getart door een gruwelijke gebeurtenis zoals een verkrachting, proberen we dat gevoel te herstellen door de oorzaak van de gebeurtenis bij het slachtoffer te leggen. Dat maakt dat we weer controle hebben: het slachtoffer deed iets oliedoms, wij zouden zoiets nooit doen, dus ons gebeurt dat niet.’
<<<

Ik als amateur-psycholoog van de koude grond herken deze reacties bij velen hier! ;-)

Maar goed, werkelijkheid is complex, veel mensen zijn ook niet zo goed met geld en juist besteden, maar laten we zeker niet vergeten dat alles ook echt duurder wordt. En niet zo'n beetje. Als je dan al kantje-boord zit dan hoeft er maar klein zetje te komen om kopje onder te gaan...

iustus | 09-09-22 | 11:47 | 7

Eenieder die de schuld voor dit verhaal op basis van het artikel al bij de ouders of bij het kabinet leggen, is in ieder geval voorbarig en vooral goedgelovig.

SamV | 09-09-22 | 12:02

@SamV | 09-09-22 | 12:02: Yup! Denk ook dat wij mensen graag zwart-wit oplossingen zien Zoals in films met een held en een schurk. Zo zien we graag dat er duidelijk schuld is bij een partij en een oorzaak: geld verkwist aan verkeerde zaken etc.
Vaak is het allemaal beetje van dit en beetje van dat, geklooi hier, pech daar, macro omstandigheden. We hebben het zelf niet door en dan sluipt het er in. En dan komt er een weekend waar je je kind niet eten geeft. Ofzoiets. Ken er verder gewoonweg te weinig van om iets substantieels ook te zeggen...

iustus | 09-09-22 | 12:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Hier kan ik maar slecht tegen. Zet ook even in het bericht hoeveel kinderen er gedurende het jaar flauwvallen van de 'honger'. Ja de regering duwt op dit moment een bepaald paaltje in een bepaald gaatje bij de burger maar als je als ouder je kinderen een heel weekend geen eten geeft mag Jeugdzorg gewoon optreden. Zet echter meer vraagtekens bij de echtheid, randje Joris ik weet het, van het bericht. Ik zou zo graag namen en rugnummers er bij willen voor verificatie. Erger maken dan het is is waar naar mijn mening de Nederlander erg goed in is geworden de laatste jaren.

Schijnbaar kan er een groot deel niet meer rondkomen en lopen zelfs tweeverdieners bij de Voedselbank, Ik zal dan wel een grote uitzondering zijn dat ik elke week nog biertjes kan doen in het café met mijn minimum loon en hypotheek van 217.000,-.

Tis niet altijd groot feest en af en toe wordt de broekriem aangetrokken maar NONDEJU mensen leer eens prioriteiten stellen!

Weazel | 09-09-22 | 11:45 | 1

Mensen zijn niet te beroerd om de broekriem aan te trekken en hebben dat ook moeten doen na de kredietcrisis en corona. Maar het is een aantal bruggen te ver om van hen te verwachten dat ze honger moeten lijden omdat de regering bezig is om met miljarden zgn. het klimaat te redden en miljarden per jaar uitgeeft aan migranten die allemaal hetzelfde larmoyante verhaal vertellen (meestal leugens) en daarmee een woning en levenslange uitkering krijgen. Deze regering moet prioriteiten stellen, want veel mensen hebben de keuze niet eens meer tussen eten, kleding of verwarming.

Toos Bevergeil | 09-09-22 | 11:49

Dochterlief ook meegemaakt toen ze 20 jaar geleden voor de klas stond.
Niet gegeten,veel te laat naar bed,vallen om van de slaap in de klas.
Regelmatig bijgevoerd met bananen en broodjes.

De Profundus | 09-09-22 | 11:44

Ik geloof graag dat veel NL'se gezinnen het momenteel erg moeilijk hebben om rond te komen. Maar je kind 3 dagen geen eten geven? Al zou ik mijn eigen bed moeten verkopen, 3 bijbanen moeten nemen of desnoods stelen. Maar mijn kind zou verdomme eten hebben!

Woelige Wimpie | 09-09-22 | 11:44 | 2

Zo is het.

_pacman_ | 09-09-22 | 11:45

Ja ik weet ook niet goed hoe dit verhaal te plaatsen. Dan denk je toch dat 3 dagen niet eten want geen middelen meer, in dit land, zelfs onder deze omstandigheden, te cru is. Toch zijn er mensen al ernstig in de problemen en de echte klappen gaan nog komen. Als je hoort dat bij voedselbanken wordt gezien dat de populatie duidelijk aan het veranderen is, naar middenklasse, dan is dat zorgelijk.

Ik wil niet oordelen over deze mensen, wie weet dat ze al in een ernstige situatie zaten en dat de harteloze Kaag palestijnen en klimaatdogma’s belangrijker vindt dan burgers die haar inkomen en ministerie financieren.

Wat honger betreft; er is onderscheid tussen acute honger en chronische. Die eerste komt al decennia nauwelijks meer voor op de wereld. Dat is bij echt geen voedsel aanwezig. Vroeger zoiets in Ethiopië en dat Feed the World en zo.

Chronisch is echter sluipend en wijdverbreid. Ik denk dat dit ook in ons land niet meer zo klein is en gaat dus hard op weg een groot probleem te worden. In dat geval ziet de voeding er kwantitatief nog wel aardig uit, een vol bord en zo, kwalitatief wordt het echter mager met te weinig voedingsstoffen, vitaminen enz binnen krijgen. Het kan zijn dat deze jongen hier slachtoffer van is.

Nuuk | 09-09-22 | 11:50

Circa 10 jaar geleden en naïef als wat heb ik vrijwilligerswerk bij de voedselbank gedaan. Ik moest de pakketten rondbrengen. En op sporadische schrijnende gevallen na, hadden de meeste gezinnen de duurste luxe producten in huis, zoals belachelijk grote tv's, spelcomputers, surroundsystemen en noem maar op. En dan rookte ook nog het grootste deel van de mensen. Er was helemaal geen armoede, maar gewoon verkeerde keuzes en prioriteiten. En door deze mensen vervolgens gratis van voedsel te voorzien werden ze ook niet opgevoed. Nu kan de anekdote van dit artikel echt een schrijnend geval zijn, maar mijn onderbuik zegt uit ervaring wat anders. Het maken van verkeerde keuzes en prioriteiten is van alle tijden.

Loetjepoetje | 09-09-22 | 11:43 | 4

Armoede wordt uitgedrukt in het hebben van eten. TV’s, tabak, huisdieren, vliegvakanties TUI naar Turkije, iPhones, auto’s, kleding etc tellen niet mee.

Tiscali-2 | 09-09-22 | 11:47

Na de oorlog zat ook heel Nederland in het verzet. Net zoals dat iedereen nu 'ervaring' heeft waardoor ze wel even kunnen bepalen dat het gros van de mensen die in de problemen zijn gekomen dure spullen hebben, roken, 5x per jaar op vakantie gaan, etc...

Rot toch op...

zonder_moeite | 09-09-22 | 11:50

Nou dit dus. Ik ben een tijd lang de "MVO man" geweest binnen onze organisatie. In die hoedanigheid bij een vrijwilligers project betrokken geweest waarbij ik in contact kwam met verschillende hulpbehoevende gezinnen. Het spijt me te moeten zeggen, maar ik was compleet gedesillusioneerd. Hoeveel katten, vissen en pakjes peuken ik niet heb gezien. Het toppunt was een gezin waarbij de dochter op een oud matras sliep, pa en ma rookte als een ketter (want anders kregen ze stres), maar wel een MEGA aquarium met tropische vissen in de woonkamer. Ik heb er dezelfde nacht gewoon serieus over wakker gelegen. Ik begreep het echt niet en vooral zo enorm sneu voor dat dochtertje.

Woelige Wimpie | 09-09-22 | 11:54
▼ 1 antwoord verborgen

Tsja, er zal wel meer achter dit verhaal zitten maar sneu is het wel. Ik stel wel voor dat de ouders stoppen met roken en de telefoon de deur uit pleuren.

wilmeister00 | 09-09-22 | 11:42

Als jij je kind 3 dagen niet te eten geeft heb je gefaald als ouder.
Hoe groot de armoede ook is, er is altijd wel iets te regelen dat je voor een boterham met beleg kan zorgen. Desnoods de voedselbank, bedelen of stelen maar je geeft je kind te eten. Punt uit.

keestelpro | 09-09-22 | 11:42 | 2

1000 procent mee eens. Ik zou ook desnoods gaan stelen maar mijn kind krijgt hoe dan ook te eten.

Kaal-dik-en-lelijk | 09-09-22 | 11:49

Eensch!

VBO_B_Niveau | 09-09-22 | 11:56
-weggejorist-
Quantum Suicide | 09-09-22 | 11:41 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Dan ga je toch naar een AH to Go? Gewoon gaan. als u begrijpt wat ik bedoel.

Piet Karbiet | 09-09-22 | 11:40

Over deze wijk: Het besteedbaar inkomen in deze straat is € 17.204 per huishouden. Het besteedbaar inkomen is het geld wat een huishouden kan uitgeven aan eten en drinken, spullen en vakanties. Geld voor woonlasten hoort niet bij. Het landelijk gemiddelde ligt op € 36.500.
Kunnen veel mensen wel zeggen dat het aan de ouders ligt, maar die zie je hier niet reageren omdat ze op dit moment waarschijnlijk voor het minimumloon aan het werken zijn.

Sinterbikske | 09-09-22 | 11:39 | 5

Geld voor woonlasten hoort ook bij het besteedbaar inkomen, €36.500 is het modaal inkomen.

Demrahc | 09-09-22 | 11:55

@Sinterbikske | 09-09-22 | 11:52: Inderdaad, en dan kies je kou, zeker als je kinderen hebt. Tegen kou kun je een trui aantrekken, als je niets te eten hebt houdt het op. Dus: wat is je punt?

Mbovenka | 09-09-22 | 11:58
▼ 2 antwoorden verborgen

"tijdens de eerste corona-lockdown bleek dat 4.200 Rotterdamse basisscholieren geen computer hadden thuis"
Da's misschien wel een symptoom van armoede maar het is ergens ook wel rijkdom dat je niet eens de digitale middelen hebt om mee te kunnen doen aan zo'n dystopische lockdown maatregel.

keestelpro | 09-09-22 | 11:39 | 1

Als er een gratis pc wordt aangeboden dan heb ik zelf ook geen PC. Dan leg ik die 5 laptops en iPads wel even op zolder voordat ze komen controleren.

Jan_Pietersen | 09-09-22 | 11:44

Dat kan geen Statushouder zijn, want daar wordt namelijk 'voor' gezorgd.

........................ maar doorgaans heb je in elk milieu gezinnen waarvan de ouders niet gesckikt zijn om de zorg van een gezin op zich te hebben.

Ervaringsdeskundige | 09-09-22 | 11:39

Graag meer duiding voordat ik dit serieus neem. Wat voor gezin was het?

Jan_Pietersen | 09-09-22 | 11:39

Jeugdbescherming heeft alleen nog maar gezeikt over zijn eigen budget maar nog geen enkel signaal naar het kabinet dat ouders in problemen komen als gevolg van koopkrachtdaling.

PipoClownde | 09-09-22 | 11:38

Ik blijf dit erg triest vinden.

pibasso | 09-09-22 | 11:38

Een pak brinta kost nog geen 2 euro, kan het kind twee weken elke morgen van eten.

evertdolhuis | 09-09-22 | 11:38 | 5

Niet de melk vergeten. Droge Brinta lijkt me niet te hachelen.

UnderTheDevil | 09-09-22 | 11:45

havermout is ook wonderspul. Een paard kan de hele dag lopen op een emmertje.
Havermout+banaan maakt fantastische pannekoeken. Met melk een prima papje.
Voor 10e hele gezin hele weekend vol buikje. Geen oplossing op termijn maar moge duidelijk zijn dat verhongeren niet nodig is.

geheelvergeter | 09-09-22 | 11:48

@Piet Karbiet | 09-09-22 | 11:42: Dat is wel het gezondste.

R. Skickr | 09-09-22 | 11:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is natuurlijk de verantwoordelijkheid vd ouder(s), maar mss is het een idee om gewoon weer schoolmelk terug te brengen op scholen.
Daarnaast fruit en iets van “gezonde” koeken.
Dat zijn de kosten toch niet, als je ziet hoeveel geld de overheid over de balk smijt aan nutteloze subsidies.
Ik heb geen idee wat er in dat gezin aan de hand is, maar als mijn kind 3 dgn niets heeft gegeten, zou dat betekenen dat ik zelf al 5 dgn niets gegeten zou hebben.
Eerst het kind en dan ik en dan pas de hond of de kat.
Vooralsnog zijn dit spijtige incidenten, maar ze komen voor.
En als wij zouden merken dat onze buren in dergelijke nood verkeren, is er voor de buurkinderen best nog wel een broodje te vinden.

Ruimedenker | 09-09-22 | 11:38 | 4

Op mijn afdeling van het ministerie worden iedere dinsdag 2 volle fruitmanden bezorgd. Gratis want goed voor het personeel. Ook handig voor bij een ziekenhuisbezoek.

Piet Karbiet | 09-09-22 | 11:49

@Piet Karbiet | 09-09-22 | 11:49: De overheid zorgt erg goed voor zichzelf. Deden ze dat maar wat meer voor de burgers die echt niet meer rond kunnen komen.

Toos Bevergeil | 09-09-22 | 11:52

@Tarak | 09-09-22 | 11:43: Maar waar ze ons al een tijdje voor waarschuwen is, dat steeds meer gezinnen buiten hun schuld (dus geen rare dingen kopen voor veel geld) in de problemen komen..... en dit geval van dat kind is zo'n waarschuwing, dit gaat nog veel erger worden als we weer een strenge winter krijgen, kinderen niet meer warm kunnen worden thuis omdat de kachel een stuk lager moet staan en door de hoge prijzen van dagelijkse 1e behoeften zij dat ook niet meer kunnen volhouden.

En wat dacht je van de ouderen (ben er zelf ook eentje) die van hun AOW en pensioen moeten leven, oke.... zij (wij) krijgen er in januari 10% extra bij (zeg tussen de 100 a 150 euro, ligt eraan of je alleen bent of met 2 personen), maar als de energierekening 2 a 300 euro p/m meer gaat kosten (+ de hogere prijzen bij de supermarkt) is dat een doekje voor het bloeden,

Keyboardspeler | 09-09-22 | 12:04
▼ 1 antwoord verborgen

Raar verhaal, je hebt geen 10 euro meer voor brood, aardappelen, bloemkool en een tros bananen, ook geen familie of kennissen?

Eerste dat dan in me opkomt, drugs- of gokverslaafd.

allesofniks | 09-09-22 | 11:38 | 2

Eens, ook mijn gedachte

thereisnowhy | 09-09-22 | 11:40

En waar haalt u die laatste conclusie vandaan? Verkeerde budgetkeuzes? Waarschijnlijk wel. Maar als je ineens in een paar maanden tijd 5x meer kwijt bent voor je energie en 2x meer voor je tank benzine, dan gaat t hard.

WibionFire | 09-09-22 | 11:48

Dan hoeft niemand zich te schamen? Ik kan wel een paar bewindslieden bedenken die zich moeten schamen... We hebben toch een minister voor armoedebestrijding?

Koning Willy | 09-09-22 | 11:38

Waar Rook is, is vuur.

Glasgow Argus | 09-09-22 | 11:35 | 1

Lekker dan! Guilty by associating :-/

thereisnowhy | 09-09-22 | 11:41

Als de ouders nu elke zondag braaf naar de kerk gaan, is de kerk vast wel bereid om af en toe langs te komen met een pannetje soep. Dat werkte rond 1900 ook heel goed. Zie je: Rutte, Kaag, Hoekstra en Segers brengen onze verwende bevolking weer gemeenschapszin bij!

MAD1950 | 09-09-22 | 11:33

Vraag asiel aan, dan wordt er beter voor je gezorgd.

Tomitei | 09-09-22 | 11:32

Veel Nederlandse kinderen zijn te dik, dus een beetje op dieet lijkt me niet zo'n probleem.

Après toi | 09-09-22 | 11:32 | 4

Wederom weer zo’n hardvochtige uitspraak van een VVD66.
Wie zegt dat het betreffende kind overgewicht heeft?
Eerder graatmager als ik een inschatting mag maken.

Ruimedenker | 09-09-22 | 11:40

@Koning Willy | 09-09-22 | 11:38: Yep. Bij een gemiddeld gezin met 3 kinderen heeft 93% geen honger, aldus Rutte. Ha ha ha !

Piet Karbiet | 09-09-22 | 11:57

Vroeger had je hier wel een vetklepopmkering kunnen plaatsen die in goede aarde viel. Want grappig. Nu is het roze publiek woke en mogen grappen niet meer.

Komjehiervaker | 09-09-22 | 13:00
▼ 1 antwoord verborgen

Het zal eens de hoogste tijd worden dat we een regering krijgen met zowel de SP als de PVV erin.... en dan Lillian Marijnissen als minister van sociale zaken en Wilders Asielzaken, verder nog BBB, JA21, Omtzigt met zijn eigen partij (of samen met Carolientje) en vergeet er misschien nog eentje..... Carolientje dan uiteraard minister van Landbouw en Omtzigt minister van Financieen.

Dat heeft ons land hard nodig, weer opkomen voor ons volk, maling hebben wat de EU van ons wil (dus dan maar uit de EU, hopelijk samen met Duitsland)... want het is echt Godsgeklaagd wat er nu allemaal aan de hand is.

Keyboardspeler | 09-09-22 | 11:31 | 16

@Après toi | 09-09-22 | 11:32: Je bespaart natuurlijk wel miljarden aan de kosten op asiel en alles wat er bij komt zoals politie en justitie, zorgkosten en asiel advocaten etc etc.
Denk dat er meer geld overblijft. Dan blijft die 25 miljard stikstof en 60 miljard?? Klimaat ook in de pocket.

NLgaatnaardeklote | 09-09-22 | 11:45

@thereisnowhy | 09-09-22 | 11:37: Die noemde ik bewust niet in mijn rijtje partijen, FvD zal nooit in een regering komen te zitten.
Maar ik zie de laatste tijd dat de PVV steeds meer steun krijgt van partijen die vroeger zeiden nooit met hen te willen samenwerken...... ik riep dan weleens, dat komt nog wel als kartelpartijen als de PVDA en CDA in de gaten krijgen waar het volk (de kiezers) hun stem aan willen geven.

Kijk naar de peilingen, v/d Plas BBB staat meen ik op 18 zetels en Omtzigt ook zo iets (komen allemaal vooral bij het CDA vandaan)... en de PVDA heeft al zijn kiezers verloren aan o.a. de PVV (en 20 jaar geleden aan Fortuyn, zie Rotterdam).

Keyboardspeler | 09-09-22 | 11:50
▼ 13 antwoorden verborgen

Ja, we weten niet of die moeder een turbo Tokkie pauper is met plaknagels, een hertengewei op haar rug, een dure I Phone, drie honden, twee katten, een pakje peuken per dag en Zoeloe lippen, of iemand die helemaal in de vernieling is geholpen door de toeslagen affaire of andere acties van pennenlikkende kut ambtenaren die "gewoon hun werk doen". Triest blijft het dat er wel 25 mijard is voor een verzonnen probleem van een bende deug Volkerts.

potverdriedubbeltjes | 09-09-22 | 11:30 | 5

Fijn dat er nog guurders zijn die wel de nuance vinden. Beste tegel tot nu.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 12:16

@Toos Bevergeil | 09-09-22 | 11:56: Heb ik vanmorgen gehad , oudere dame moest 15,48 betalen maar had het niet. Heb ik maar betaald.(Ik hoef geen standbeeld)

Therion | 09-09-22 | 12:54
▼ 2 antwoorden verborgen

"ergens in 2023" moet "2 weken voor de verkiezingen in 2023" zijn.

TheEgg | 09-09-22 | 11:30

Er is niets ergers dan niet te vreten hebben. Niet uit te leggen aan een kind. Ongeacht het gedrag van de ouders.

Dr.Utker | 09-09-22 | 11:30

Mijn vader is een tijd deurwaarder geweest (iedereen maakt stomme keuzes in t leven) en kwam dan bij een gezin met n schuld van €40.000+ beide uitkering etc. Nee, we hebben geen cent te makken, stond wel altijd een zo goed als nieuwe 60 inch Sony de hele dag aan, liepen 2 of 4 bordeauxdoggen of pitbulls rond iedereen in t gezin rookte een pak shag per dag etc.

WibionFire | 09-09-22 | 11:29 | 6

@Opblaas_boot | 09-09-22 | 11:47: omdat het per definitie een beroep dat z'n geld verdient met andermans ellende. En daar kan ik slecht tegen. Een deurwaarder is geen hulpverlener. Een deurwaarder is geen dienstverlener. Dus het zal best een noodzakelijk beroep zijn, maar qua sympathie staat het bij mij op hetzelfde niveau als Notarissen, Makelaars, Bankdirecteuren en een groot deel van de advocatuur. Het is maar een mening, ik weet t.

Dr.Utker | 09-09-22 | 12:06

@Dr.Utker | 09-09-22 | 12:06: Ik snap jouw mening. Echter, rekeningen zullen moeten worden betaald. En met deurwaarders zijn best afspraken te maken als je maar eerlijk bent. Het zijn ook maar net mensen die een beroep uitoefenen.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 14:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Een verhaal van iemand anders gebruiken om je punt te maken is risicovol als je het waarheidsgehalte van het verhaal niet kent. Maar je mag natuurlijk alles geloven wat je wilt. Meteen ook één van de redenen waarom de afgelopen jaren een paar hopeloze partijen opgekomen zijn.

SamV | 09-09-22 | 11:29 | 3

Het verhaal heeft een zeer hoog via via gehalte. In plaats van dat NRC een nieuwe Urban Legend de wereld in helpt, hadden ze ook het gezin in kwestie kunnen bezoeken en interviewen. Dat kan ook via een tolk en anoniem.
Nu zitten we met een twijfelachtig verhaal waar niemand iets mee kan.

theo-is-dood | 09-09-22 | 11:39

Je mag inderdaad geloven wat je wilt.
En daarom zitten we nu met Rutte zoveel.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 12:11

Erg triest, maar ik denk dat dit los staat van ‘onze’ huidige regering.
Dit soort incidenten gebeurden ook voor Rutte 1, dat heb ik helaas van dichtbij mee moeten maken. Een buurjongen at de etensresten bij ons uit de afvalbak.
Ik ben absoluut geen fan van de zooi die momenteel ‘ons’ land bestuurd, maar om nou maar alles wat fout gaat in NL in hun schoenen te schuiven lijkt mij wat ver gezocht.

thereisnowhy | 09-09-22 | 11:28 | 3

Dat was waar en wanneer?

theo-is-dood | 09-09-22 | 11:40

Sterker nog: waarom kijk je naar de regering als het gaat om je kinderen. Je kinderen zijn je eigen verantwoordelijkheid en niet de verantwoordelijkheid van de staat. Als je je geen kinderen veroorloven kunt, begin er dan niet aan.

langelat | 09-09-22 | 12:01

Toch zou ik met deze moeder wel eens het huishoudboekje willen doornemen.

Papa Jones | 09-09-22 | 11:27 | 18

@VBO_B_Niveau | 09-09-22 | 12:09: Het nare in Nederland is alleen wel: qua inkomen hebben veel mensen recht op een sociale huurwoning, alleen ze krijgen hem niet vanwege een giga wachtlijst. En zonder sociale huurwoning, die al vrij laag geprijsd is, heb je ook geen recht op huurtoeslag. Want in de vrije sector, waartoe je dan veroordeeld bent, betaal je prijzen boven de huurgrens voor huurtoeslag, dús krijg je helemáál geen toeslag. Waanzinnig krom. Veel vastgoedverhuurders hanteren strenge inkomenseisen dus kom je met een WIA helemáál niet in aanmerking voor een woning in de vrije sector, maar er zijn altijd wel particuliere huisbazen die een oogje dichtknijpen en een tochtig krot verhuren voor nét boven de huursubsidiegrens.

En als het je niet bevalt rot je maar weer op, klagen is eenmalig.

Tot zover dit prachtige sociale land, waar asielzoekers er met de sociale huurwoningen én de daarbij horende huurtoeslagen vandoor gaan.

Papa Jones | 09-09-22 | 12:53

@VBO_B_Niveau | 09-09-22 | 12:09: Ja, dan val je in de categorie "de onderste steen" en ben je feitelijk overgeleverd aan de wolven.
Sterkt en succes

Opblaas_boot | 09-09-22 | 14:08

@Papa Jones | 09-09-22 | 12:45: Oké, dan heb je een punt, idd.

Opblaas_boot | 09-09-22 | 14:09
▼ 15 antwoorden verborgen

Ik geloof best dat mensen krap bij kas zitten enzo, maar dit MOET financieel wanbeleid van de ouders zijn. Voedsel is een eerste levensbehoefte. Deze jongen wordt verwaarloosd door zijn ouders. Kan zijn dat je geen geld hebt om alles te betalen, maar dan betaal je je sigaretten maar niet, of je doet je huisdier weg. Je kind geen eten geven, kan niet.

vindead | 09-09-22 | 11:27 | 5

Nou… met de huidige brandstofprijzen… sommige mensen moeten zelf hun diesel betalen van hun eigen auto, anders kunnen ze niet gaan werken. Ik rij 1000km per week woon werk verkeer, krijg geen km vergoeding. Dat betekend €112 per week= €448p/m voorheen circa €75p/w= 300p/m dat is €150 meer. Dan zijn er mensen die ineens €450 moeten betalen voor dezelfde hoeveelheid energie terwijl dit €150 was dat is al €450 meer per maand! Maak maar een keuze.
Niet naar je werk kunnen?
In t donker zitten, niet kunnen koken want geen gas?
Hypotheek n maandje niet betalen?

WibionFire | 09-09-22 | 11:38

@WibionFire | 09-09-22 | 11:38:
Ho ho!!
Uw verhaal klopt niet.
Het MOET uw schuld zijn als u (bijna) niet rond kan komen.
Dat MOET lees ik hierboven.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 12:04

@j van de bontekoe
Als ik alle reacties en conclusies etc hier lees, verwacht ik ondanks anderszeggende peilingen wederom een klinkende overwinning voor VVD en D66. Ik denk dat 80% hier een lease tesla, nieuwbouwwoning mét warmtepomp en 30 zonnepanelen heeft. Ze hebben niet door dat als er een radertje wegvalt, je hele leven in de war kan raken. Ze komen er pas achter als de baas die tesla wegens kostenbesparing op een autoambulance laadt en ze mededeelt dat ze maandag gewoon om 8u op kantoor worden verwacht. Jammer, net al ons spaargeld uitgegeven aan die peppy vakantie in Ibiza. Huh kost een 10 jaar oude golf zoveel?

WibionFire | 09-09-22 | 12:29
▼ 2 antwoorden verborgen

De comments hier geven ook wel een beetje aan wat er misgaat in het land. Niemand geeft een f*ck meer en wil grappig gevonden worden. Chapeau.

reyden | 09-09-22 | 11:26 | 6

Mooi hè.
Een beetje semi-intellectueel over willen komen en ondertussen lekker generaliseren.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 12:02

@Montgomery Burns | 09-09-22 | 11:53:
Door iets onzin te noemen zonder het te onderbouwen is tijdverspilling.

NLgaatnaardeklote | 09-09-22 | 12:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Beide personen, kaag en rutte, ik weiger hun namen met hoofdletters te schrijven en gun ze beide eeuwige jeuk op een plek waar ze net niet bij kunnen.

General Dripple | 09-09-22 | 11:26

Rutte komt met een plan: De Gave Gaarkeuken.

Dubbelepunthoofd | 09-09-22 | 11:25

N=1

Kaas de Vies | 09-09-22 | 11:23

"Sinds een aantal weken krijgen veertig leerlingen op deze school een ontbijtpakket van het Rode Kruis. Dat doet het Rode Kruis sinds februari in heel Friesland"

40 jaar geleden deed het Rode Kruis dat in Afrika. Is giro 555 al geopend?

Duwbak_Linda | 09-09-22 | 11:23 | 3


Volgens de meeste guurders hier dus 40 kinderen die door de kinderbescherming uit huis moeten worden gehaald.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 12:01

Misschien autootje weg doen?
Opvallend met al het geklaag is dat de afgelopen maanden Schiphol enorm druk was.

meneer Q | 09-09-22 | 11:23 | 3

Dat zijn de haves en deze zijn de have nots. Gek dat je dat niet ziet.

Borghesia | 09-09-22 | 11:26

Warhoofd. Hebben die mensen een auto? Waren ze op Schiphol? Nare suggesties.

papamaribo1427 | 09-09-22 | 11:26

Er zijn ook mensen zonder leasebak die zelf de kosten voor dat dingen moeten dragen omdat ze anders niet eens naar hun werk kunnen.

WibionFire | 09-09-22 | 11:42

Hoop vooroordelen hier.

Valt me een beetje tegen.

GKJP | 09-09-22 | 11:23 | 11

Dat dus.
De nuance is wel zoek.
Ik weet dat geen stijl staat voor ongenuanceerd etc. maar dat bijna alle guurders zo eenzijdig plempen is wel jammer.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 11:59

@GKJP | 09-09-22 | 11:34:
Il zit er ook aan te denken om een konijn aan te schaffen. Gewoon voor de zekerheid, voor de komende winter.

Tuborg øl | 09-09-22 | 16:47
▼ 8 antwoorden verborgen

Geen geld hebben voor eten maar wel weten wat een ouderconsulent is. Bij mij is het precies andersom.

Frits de Vriez | 09-09-22 | 11:23

65 miljard naar klimaat en stikstof! Hatseflats.

Klaas_de_Waal | 09-09-22 | 11:23 | 1

En een mooie 4 kamer woning met miele én Sony LED tv voor eenieder die is geboren in een plaggenhut!

WibionFire | 09-09-22 | 11:25

Dat een consulente de moeder gelooft maakt het nog niet meteen waar...
Werkend in het onderwijs hoor ik meer wonderlijke verhalen.

Bouwfraudeur | 09-09-22 | 11:21

Nou, daar weet de kinderbescherming wel raad mee.

PipoClownde | 09-09-22 | 11:21

Ze belde met haar iPhone 13 nadat ze buiten heeft staan roken?

el burro | 09-09-22 | 11:21 | 1

Het is dat no. 14 alleen nog als pre-order beschikbaar is

kapotte_stofzuiger | 09-09-22 | 11:22

Niks aan de hand. Mevrouw Kaag kan nog gewoon eten. Graag allemaal doorlopen.

StyxNine | 09-09-22 | 11:20 | 1

En veilig ook. Het is allemaal de schuld van FvD.

Dubbelepunthoofd | 09-09-22 | 11:25

Enkeltje kinderbescherming denk ik? Als je je kind 3 dagen niet laat eten heb je of niet goed gerantsoeneerd of heb je zelf teveel gehad. Sowieso bijzonder dat ieder gezin minimaal 1600 netto te besteden heeft maar geen geld voor eten. En waren er geen voedselbanken? Sociaal netwerk?

Anaal_Geweten | 09-09-22 | 11:19 | 14
▼ 11 antwoorden verborgen

Gaaf arm land. Echt gaar arm land!

Cunts-en-kitsch | 09-09-22 | 11:19

Dit zou dus een staatsontvoering moeten zijn. Volstrekt onnodig lijden wat die moeder haar kind aandoet.

_pacman_ | 09-09-22 | 11:18

U zult honger hebben, kou lijden, niets bezitten
en gelukkig zijn

Motorkater | 09-09-22 | 11:18 | 1

Het schijnt dat je net voordat je bezwijkt een soort van euforisch gevoel krijgt.
Dat moet dat geluk zijn waar de weffers het altijd over hebben.

keestelpro | 09-09-22 | 11:58

Jat dan een brood.

Komjehiervaker | 09-09-22 | 11:18 | 2


Tja, als je je kind niet meer kan voeden, lijkt me dat een zinnige optie.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 11:40

Hier in Helmond bij de Jumbo staan regelmatig daklozen te bedelen om geld. Ze kunnen uiteraard altijd op de vrijgevigheid van de medemens rekenen.
Als ik als vader mijn kinderen niet zou kunnen voeden zou ik alles op alles zetten om voedsel te verschaffen. Desnoods bedelen maar GEEN eten geven aan je kind is geen optie.

keestelpro | 09-09-22 | 11:54
-weggejorist-
haddem | 09-09-22 | 11:18 | 3

Heeft moeder drie honden, een geel plafond van de sigaretten en een lever zo groot als een basketbal, zoal veel lui met schulden? Zo nee, triest verhaal dit.

Lerp | 09-09-22 | 11:17 | 3

Grote kans van wel. Desondanks triest voor dat kind

cabrão | 09-09-22 | 11:19

Vergeet de grote tokkie TV niet die de hele dag aanstaat.

haddem | 09-09-22 | 11:20

@cabrão | 09-09-22 | 11:19:
Ik word dat zinloze geframe hier toch ook wel zat, niet?
U werkt bij de belastingdienst zeker, iets met toeslagen en zo.

J-van-de-Bontekoe | 09-09-22 | 11:38

DIt is toch om te janken zo erg..

Klaus Herzog | 09-09-22 | 11:17

prioriteiten stellen mensen

yokiamy | 09-09-22 | 11:16 | 1

Dit is natuurlijk heel naar, en velen hebben het moeilijk.
Maar ik wil toch dat huishoudboekje wel eens zien,
met een rode pen in de hand...

hotmint | 09-09-22 | 12:39

“Hadden de ouders geen cake in huis?”, aldus Sigrid Kaag

kapotte_stofzuiger | 09-09-22 | 11:16 | 5

En hondenbrokken en oploskoffie.
Veel mensen weten hun prioriteiten niet te stellen en dan is dit soms het resultaat.

Bakkeleures | 09-09-22 | 12:46

Brioche. geen cake. The cake is a lie.

ParadiseLost | 09-09-22 | 12:59
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl