Vvd eist meer nautisch nationalisme: Eigen schepen eerst
We zitten tenslotte allemaal in hetzelfde schuitje
Social
Niets zo veranderlijk als de standpunten van de vvd. Onder de leiding van deze partij speelt het Nederlandse kabinet op Europees niveau al jaren het braafste jongetje van de klas, dus pleit de vvd er nu voor om minder het braafste jongetje van de klas te spelen. Specifiek op het gebied van het inkopen van boten schepen. De Europese aanbestedingsregels maken tenslotte meer scheepsbouwers kapot dan u lief is. Onze prachtige scheepsbouwindustrie gaat kopje onder door de "oneerlijke concurrentie uit vooral China en Rusland" die op ramkoers ligt met onze nationale trots. Tijd voor extra hulp vanuit de staat voordat we definitief de boot missen, zo oordeelt de volkspartij voor verlakkerij en doctrine. Gewoon iets flexibeler met die Europese aanbestedingsregels omgaan, eisen dat de medewerkers op de werf fatsoenlijk ABN spreken en al die opdrachten gaan voortaan naar botenbouwers die de nationale driekleur boven het hoofdkantoor laten wapperen. Make The Netherlands great again! Herintroduceer onze poldernatie als de schrik van de zeven zeeën! Terug met die VOC-mentaliteit! Dat zal die Chinezen leren! Wat een goed idee van deze Titanic onder de politieke partijen. Jammer dat de vvd-plannen altijd vastlopen op de ijsberg van Rutte IV.
Reaguursels
InloggenEn dan nu de echte oplossing:
Verblijfsvergunningen zijn in principe tijdelijk: voor één of twee jaar en kunnen daarna voor een bepaalde termijn worden verlengd. De duur van de initiële bescherming en verlengingstermijnen zijn afhankelijk van het niveau van bescherming. Een permanente verblijfsvergunning behoort pas na acht jaar tot de mogelijkheden. En ook dan gelden strenge criteria, zoals het behalen van een deelcertificaat Nederlands op mavo-niveau.
Gezinshereniging is pas na twee jaar mogelijk.
Er komen 3 verschillende niveaus van bescherming van vluchtelingen. De hoogste vorm van bescherming geldt voor mensen die zijn opgenomen in het kader van het jaarlijkse vluchtelingenquotum, zoals dat wordt afgesproken met de United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR). Het gaat hierbij om vluchtelingen die ernstig ziek of gehandicapt zijn.
Het tweede niveau van bescherming geldt voor mensen die in hun land van herkomst persoonlijk vervolgd worden.
Het derde en laagste niveau van bescherming heeft betrekking op mensen die in hun land van herkomst niet persoonlijk vervolgd worden, maar door instabiliteit in aldaar wel het risico lopen slachtoffer te worden van geweld. De laatste vorm van bescherming is per definitie tijdelijk.
Voor het beoordelen van een asielaanvraag wordt gekeken naar de situatie in de streek waar de asielzoeker vandaan komt. Het kan dus voorkomen dat iemand uit een instabiel land geen verblijfsvergunning krijgt, als het in de streek waar hij of zij vandaan komt wel rustig is.
Elke asielzoeker heeft recht op maaltijden en onderdak in een asielzoekerscentrum. Een asielzoeker kan een contract afsluiten met het asielzoekerscentrum om deel te nemen aan bepaalde activiteiten, lessen te volgen en/of werkzaamheden te verrichten. Het ondertekenen van dit contract geeft recht op een toeslag. Bij niet-nakoming van het contract wordt de toeslag verminderd of ingetrokken. Wie nog in afwachting is van de beslissing of zijn asielaanvraag zal worden behandeld, ontvangt een lagere toeslag. Asielzoekers met een minimaal risico op vervolging in het land van herkomst, ontvangen geen toeslag.
Opvangcentra voor asielzoekers zijn vooral gericht op remigratie naar het land van herkomst. Mensen van wie het asielverzoek is afgewezen, belanden in sobere terugkeercentra, waar ze worden begeleid bij hun terugkeer.
Asielzoekers met contant geld of andere waardevolle bezittingen ter waarde van meer dan 5.000 euro betalen mee aan de kosten van hun opvang.
De regering draagt in woord en geschrift uit dat ze het aantal asielzoekers fors terug willen brengen.
Wedden dat er ineens veel minder "vluchtelingen" zijn?
Wat een bushit, er is mog maar een grote speler in Nederland en dat is Damen. Die heeft werven in heel europa en laat het grote werk (nieuwbouw) buiten Nederland doen. Slechts het afwerken gebeurt hier. Voor de rest wordt er hier zo veel mogelijk met goedkoop oost europees personeel gewerkt.
IHC?
Weet je waar de beste en meest luxueuze jachten worden gebouwd?
Is amper meer wat van over. Zetten indertijd een grote pagina op met personeel wat gevraagd werd, en een.paar dagen later gingen er ineens 250man uit.
@Nietdanjatoch,
Dat is een heel andere tak van sport dan waar ik in werkte, de offshore reparatie en ombouw. Een goed lopende vedrijfstak die 15 jaar geleden efficient de nek is omgedraaid toen we ineens moesten gaan 'vergroenen'.
Vedrijfstak= bedrijfstak
Overheden hoeven bedrijven niet eens te stimuleren, als ze gewoon een zouden stoppen met bedrijven zo veel mogelijk dwars te zitten dan zou dat onze economie al een flinke boost geven.
wat een bullshit. de Nederlandse maritieme industrie met bijvoorbeeld een Damen Schelde, is gigantisch, florerend. Laat de overheid zich er alsjeblieft niet tegenaan gaan bemoeien.
Muts .... we hebben andere prioriteiten .... die boten van jou brengen hier heel onrendabel Afrika naartoe.
Er kunnen meer zaken tegelijk spelen heur.
De VVD sloopt de hele visserij in Nederland beetje hypocriet om nu hierover te beginnen.
‘Wij’ vonden de molen zaag uit, waarmee we in de XVe eeuw 5x sneller boten konden bouwen, want hout konden zagen.
Daarmee ramden we in één keer alle zee-vijanden aan gort.
Wij kunnen dat.
Maar dan moeten we wel de (politieke) wind in de zeilen hebben.
Reken maar dat links dit gaat dwarsbomen en bruin-rechts ook niet echt handig meewerkt.
Wat? Nee! (vrij vertaald naar de boeren)
Die bedrijven zijn verantwoordelijk voor de vervuiling van Nederland. Hebben geld zat. We moeten ze uitkopen en het ontstane productiegat exporteren naar het buitenland. Desnoods verplichten.
Rutte en vvd66cdacu kompanen zijn zeker defensie slopers. De. OZBT bouw
en ontwikkeling bij de RDM had hoog internationaal peil ! Prof.. Dr. Ir. E.
van den Pol was doende met een AIP (Air Independent Propulsion) ozbt
project. Nu is de kennis verdampt en ook de NL ozbt bouw is niet meer.
Door gevoerd beleid is het Koninkrijk ernstige schade toegebracht!
Joep van den Nieuwenhuyzen heeft het faillissement van RDM het laatste zetje gegeven. Met verdwijnen van RDM verdween de specialistische (nationale) kennis om fluisterstille diesel-electro onderzeeboten zoals de Walrus klasse te bouwen. Een Walrus onderzeeboot heeft tijdens een internationele maritieme oefening een Amerikaans eskader waaronder de veilig geachte vliegdekkampschip tot zinken weten te brengen. De US navy was nier niet echt blij mee en heeft dit low profile willen houden. RDM onderzeeboten verkopen aan Taiwan veroorzaakte Chinese heibel waardoor de verkoop uiteindelijk niet is doorgegaan
Dat dus. Steek je hoofd boven het maaiveld uit en het wordt er afgehakt. Weggerutted zeg maar.
Vreemd. Het is toch al jaren eigen volk laatst. En voor de woke lui. Dat heeft niets te maken met kleur van mensen etc... Het is toch echt EU voor en uiteindelijk "ons" als laatste.
Waarom gaan we geen asielboten bouwen, deden de Amsterdammwrs in de 17e eeuw ook.
LOL... voor ieder land van herkomst minstens één!
Vrij vertaald staat hier dat er weer een defensieorder naar Damen gaat?
goeie
Lariekoek Nederlandse scheepsbouwindustrie is prima gezond. Misschien niet zo zeer de mega jachten. Damen is een gezond bedrijf wat nog steeds in Nederland blijft bouwen.
Ga lekker alles met China vergelijken, dan komt het vast goed. Dan moeten we alvast beginnen met huizen bouwen en wat lebensraum opeisen.
Oei scheepsbouw geeft uitstoot grote kans TataSteel Ijmuiden erbij betrokken is, motte we nie wille met z,n allen, nieuwe economie is toch iedereen uitstootvrij thuiswerken? (cynismemodus uit)
Vanochtend hoorde ik dat Italie en Frankrijk hun marineschepen voor bijna 100% door eigen werven laten bouwen. Nederland de helft want moet van de EU, via openbare aanbestedingen. Lust u nog peultjes?
Dat kan toch prima samen gaan.
Pim heeft de out-of-bed-look, zo te zien.
Eerder de out-to-lunch look.
Die nieuwe onderzeeboten gaan wij dan ook zélf bouwen? Of hebben wij die expertise ook al laten uitsterven - en was dat bezoekje van Macron de Fransen gewoon te doen om helicopters en duikboten?
De VVD66 die begint over de maritieme sector van Nederland, nou die inkomstenbron is dus ten dode opgeschreven...
Oneerlijke concurrentie en niet Frankrijk noemen?
De Fransen hebben protectionisme uitgevonden.
Maakt niet uit, je moet altijd zorgen dat je het beter doet.
Als ik zie wat de Turken tegenwoordig voor superjachten bouwen…
Met producten uit Europa, maar lagere lonen.
Ach ja, in het verleden heeft het overheidje ook al bakken geld kapot gesmeten aan de RVS-scheepswerf die toen evengoed nog failliet ging. Ik meen dat er een parlementaire enquête is geweest met als uitkomst dat je niet aan dood paard moet trekken. Dat er te veel van onze industrie is verdwenen, is een groot probleem in de toekomst en het is maar de vraag of en hoe we dat kunnen terugdraaien. Ik snap niet waarom nu de focus komt te liggen op de scheepsbouw. Kennelijk moet het varen of vliegen (KLM, ook al zo'n dood paard).
De Nederlandse scheepsbouw is toch al jaren failliet?
Herinner mij iets van verspilde miljarden, de hengst van Kralingen en een parlementaire enquête.
Kommer Damen heeft een groot bedrijf uit de grond gestampt. En zo zijn er nog wel een paar.
Zouden de Fransen hun vliegdekschepen in Azië bestellen? De Amerikanen? De Britten? Nee toch? Waarom wij dan wel... onze fregatten en duikboten?
Eigen boot eerst!
Wij zijn juist weer heel goed in het verpatsen van onze marineschepen naar landen in Zuid-Amerika. En vergeten vervanging te regelen.
Vertaling: Het is te laat. Door nieuwe Europese wetten moeten ook rederijen en werven plaats maken.
Maar jouw partij is toch al 12 jaar aan de macht?
Wat hebben ze de afgelopen 12 jaar gedaan dan?
Alles wegpissen naar Brussel en vervolgens zeggen het "heel vervelend" te vinden, maar ze kunnen er niks aan doen. Het overkomt ze.
@UnderTheDevil | 07-06-23 | 16:05: Nee, het "overkomt" ze niet!
Het is o.a. Mark Rutte die met zijn bubbeltje van Young Global Leaders het beleid van de EU bepalen, om daarna zijn marionettenkabinet in Nederland tegen het gepeupel te laten vertellen dat ze aan handen gebonden zijn en het allemaal van Brussel moet.
Zelfs zo'n Arjan Lubach heeft in een item van nog geen 5 minuten 10 voorbeelden voorbij laten komen van de Europese Rutte en de Nederlandse Rutte, hij zegt daar in Brussel het ene en hier verteld hij het andere en tegelijkertijd doet hij Nederland aan wat wat hij eerder in Brussel al meegedeeld heeft.
Die man zit alleen nog in het Torentje om de boel hier eerder op de fles te krijgen, Nederland lijdt al jaren onder de "Margin Call" van Rutte 1 t/m 4.
Telt de stikstof niet voor scheepsbouw? Laten we dan maar een hoop bootjes bouwen zodat alle die 10 jaar+ op een huis wachten op een bootje kunnen gaan wonen.
Een waarachtige VOC mentaliteit!
Jeetje, na 12 jaar zouden ze nu eindelijk de belangen van Nederland gaan behartigen? Waarom? Daarvoor zitten ze daar toch niet?
Geen paniek. De ons zo vertrouwde destructie gaat gewoon gestaag door.
Dus, ruil je Hallberg Rassy in voor een Contest. Ikzelf zet wel een zeiltje op een klomp en zal het daarmee moeten doen.
Ik voel de bui al hangen en verplaats mijn klassieke 33 voet s-spant wel naar een haven elders.
Gelooft u mij: als je eenmaal een Hallberg Rassy hebt gevaren, dan hoef je nóóóit meer een Contest....
@bisbisbis | 07-06-23 | 16:11:
Jammer dattie zo'n vadsige spiegel heeft. Is niet mijn smaak.
"De scheepvaartindustrie is goed voor de export en veiligheid, zonder zouden we afhankelijk worden van het buitenland."
Voor de agrarische sector is eenzelfde pleidooi te maken maar daar speelt een andere agenda.
Het heeft er alle griezelige schijn van de beide agenda's in essentie dezelfde zijn: straks moet iedereen in dit land op z'n eigen onbespoten moestuintje zitten, onder gigantische windturbines, slechts gehuld in een lendendoek.
That ship has sailed.
Onze echte grote werven zijn al lang en breed verdwenen, hetzelfde met onze grote werktuigbouwers zoals Stork en Werkspoor. Wat we nu vooral hebben is luxe jachtbouw (wel de wereldtop) en wat offshore bouw.
Eh nee. Zo groot zijn ze ook niet. De fregatten kunnen bij de Belfast in Londen afmeren (door Tower Bridge varen). Daarnaast hebben we Damen Schelde Naval Shipbuilding en de De Zeven Provinciën, Tromp, De Ruyter en Evertsen.
@Louter Leuter | 07-06-23 | 16:01:
RSV schiet mij altijd te binnen als ik dit lees. Was de eerste keer dat ik mij echt politiek bewust werd ivm Parlementaire enquête. Was dag in dag uit op tv en radio want toen was dat nog een zeer zwaar middel en een VVD minister, van Aardenne, die de kamer had misleid (mocht overigens blijven want niet alleen verantwoordelijk). De teloorgang van de Nederlandse scheepsbouw.
Voor de jonge reaguurders die het niet kennen:
nl.wikipedia.org/wiki/Parlementaire_e...
@Basil Fawlty | 07-06-23 | 16:43: Ik ben dan niet zo jong meer, maar toch bedankt voor uw link . Ik was 20 en had andere dingen te doen voor volk en vaderland.
@Hetiswathetis | 07-06-23 | 18:28:
Thinking of England?
@Basil. De Nederlandse roverheid en politiek en industriepolitiek gaan niet zo goed samen (heb je die Vijlbrief gezien?!?). Maar goed, ik kan mij nog steeds ergeren aan die x66 minister Wijers die in al zijn wijsheid concludeerde dat de wereld niet op de toestellen van Fokker te wachten zat (en die misselijke rol van (ik meen) Etienne Vollebregt van Stork in de RvC - uit op het onderhoud voor Stork). Die markt van Fokker is stevig in handen van de Braziliaanse Embraer met de E190 en De Havilland Canada DHC-8/Bombardier Q400 en hun F100 opvolger de CRJ en later de C-series nu Airbus 220-series.
Dit gaat al heel lang helemaal fout, en net als bij KLM zit de overheid er als een domme investeerder in. De overheid gaat fikse klappen krijgen als deze bedrijven uiteindelijk omvallen:
nos.nl/artikel/2332261-kabinet-redt-s...
Het is overigens heel simpel: in Korea, India of China kost een arbeider geen drol, mede omdat die nul kosten aan zorg en/of sociale lasten met zich meebrengen.
De Westerse economieën bezwijken onder hun eigen succes. Maar dat wil niemand inzien.
De politiek versterkt dat alleen maar door steeds meer mensen binnen te halen die maar een doel voor ogen hebben, namelijk zoveel van zorg en sociale voorzieningen binnen harken. De BV Nederland is een zinkend schip.
Korea en China zijn allang niet zo goedkoop meer.
KLM hangt al sinds de oorlog permanent aan de subsidiekraan. En nog betalen de burgers de hoofdprijs. Je zou een prijsvoordeel verwachten maar vreemd genoeg vliegen juist buitenlanders voordelig.
Niet helemaal waar. In China zijn er ook sociale premies en is er bescherming en een ziektekosten regeling. In Z Korea ook. India weet ik niet.
De Westerse economieën bezwijken onder politieke correctheid en geen lange termijn visie
China en zeker Korea zijn ook niet goedkoop meer. Tier 1 cities in China hebben soms al een hoger GDP dan landen in Europa. Korea heeft ook een hoog besteedbaar inkomen.
Nederland importeert veel lage lonen medewerkers in slechte arbeidsomstandigheden (de Polen, Bulgaren) die voor een habbekrats werken. Kijk eerst daar maar eens naar.
"Het is nog niet te laat".
Nitwit.
50 jaar geleden was het al te laat voor de Nederlandse scheepsbouw.
1973 is de neergang ingezet.,
Weet u Verolme nog in 1973 .mooi bedrijf was dat de regering deed niks.
Daamen en IHC bouwen nog steeds. Ruwbouw in Roemenië en de rest hier. Urk doet goed mee en de Friesche jachtbouwers ook. Duitsland is een beetje NL, genoeg Nederlanders in Papenburg bij Meijer.
Doen ze goed, die VVD. Ik denk dat ik op ze ga stemmen.
Als ze er dan nog zijn.
Als de eigen vissers al weggejaagd worden omdat de Fransozen er om gevraagd hebben vanwege hun eigen kwakkelende vissersvloot, waarom zou je Den Haag dan vertrouwen deze belofte na te komen?
Ik dacht ook te reaguren over die vissersboten die getorpedeerd zijn door de U-RutteKaag, maar je bent mij voor.
Ja, die Fransozen komen wel op voor het belang van hun bevolking. Wij zijn steeds het sukkeltje dat toegeeft. Zie ook KLM.
Was de visserijsector niet zelf verantwoordelijk voor het falen tijdens het conflict met de Fransen? Staat me iets van bij.
@JWZ_JMK | 07-06-23 | 16:05: Hoe dan?
Past perfect bij de tamme Nederlandse bevolking die zich ongehoord en ongezien de pensioenen laat roven met nauwelijks een onvertogen woord.
@JWZ_JMK | 07-06-23 | 16:05:
Née, de Nederlandse vissers investeren wel in modernisering van de vloot, Fransen niet en daarmee bouwen de Nederlanders een voordeel op, en terecht. In die tijd ging het ook om pulsvisserij waarbij de beschadiging van de zeebodem veel minder wordt. Nederlandse vissers hadden dat wel op de vloot, de Fransen weer niet. De Fransen hebben echter een veel dikkere vinger in de Brusselse pap dus toen is geregeld dat pulsvissen van den duivel was en daar ging de Nederlandse visserij voor een groot bedrag het schip in.
VVD proactief leiderschap
VVD destructief glibberschap.
ramkoers met China en Rusland? En dan gaat het over scheepsbouw of sloop?
Als ze zich hier net zo hard voor maken als voor de NL-se pulsevissers dan kunnen ze de boel wel bij voorbaat opdoeken.
pulsvissen had ook behoorlijk nadelen die bij de brandstofbesparing natuurljk snel vergeten werden.
Vissersvloot ook?
REAGEER OOK