Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Staat van het onderwijs: Duizenden laaggeletterden krijgen diploma

Succes hè!


Daar hebben we het jaarlijkse rapportje van de onderwijsinspectie over de 'Staat van het Onderwijs'. Een thermometer in de achterdeur van de scholen om te kijken of de kinderen tussen hun gender-, klimaat-, inclusiviteit- en seksualiteitlessen ook nog onbenullige dingen leren als rekenen en lezen. Korte samenvatting: het gaat iets beter, maar niet heel goed. Nou ja, zeg maar gerust belabberd, wetende dat er jaarlijks duizenden MBO-diploma's aan ongeletterde studenten worden uitgereikt. "Ze beheersen niet het minimale niveau voor maatschappelijk functioneren en kunnen daardoor bijvoorbeeld moeite hebben met het lezen van een brief van de overheid of om de belangrijkste thema’s van het journaal mee te krijgen." Best lastig bij, laten we zeggen, het correct aanvragen van toeslagen. De simpele basisprincipes als taal en rekenen zijn al jaren een hoofdpijndossier in het nationale onderwijs en een snelle oplossing lijkt niet nabij. Ook dit jaar pleit de inspectie weer voor "betere sturing met ambitieuze doelen", maar in een praktijk met een chronisch lerarentekort en waarin meer dan een derde van de nieuwe docenten onvoldoende wordt ingewerkt komt de theoretische één plus één niet altijd uit op twee. Wij rekenen erop dat de Staat van het Onderwijs ook de komende jaren nog een onvoldoende krijgt op de belangrijke basisvakken, maar dat compenseren we dan wel met een hoog cijfer voor wokelogie, genderkunde of deugisme, zodat we toch met de hakken over de sloot weer een jaartje door mogen gaan. 

Reaguursels

Inloggen

Ik moet steeds maar weer denken aan die film Idiocracy, een sf komedie dat zich afspeelt in de toekomst waarin de aarde wordt bevolkt door louter dom volk. Mensen kijken de hele dag tv, praten onnozele straattaal en kleden zich als mislukte rappers, en drinken energy drankjes. Oorzaak in dit alles is dat slimme mensen op een gegeven stopten met voortplanten, terwijl het idiote volk bleven doorfokken als konijnen. Ok de film van Mike Judge is niet heel best, maar wordt met de dag wel actueler.

Burgerzaken | 11-05-23 | 00:39

Je ziet het hoe mensen spellen en schrijven. Oudere generaties met minder opleiding schrijven nog steeds beter dan de gemiddelde student. Het is niet een kwade overheid die kinderen dom maakt, maar ouders die hun kind achter een scherm laten in plaats van een boek dat de hersenen prikkelt.

Diotima | 10-05-23 | 20:46 | 1

Het is ook gewoon een andere populatie.

Beetje van het zelfde niveau als dat mensen zich kunnen verbazen over waarom er een steeds groter beroep wordt gedaan op de jeugdzorg/hulp. Er zijn ook gewoon steeds meer mensen hier...

minderweter | 11-05-23 | 00:25

Dit land is in verval en deze verschijnselen horen daar gewoon bij.

donkeyman | 10-05-23 | 20:03 | 1

Op het VMBO moet iedereen slagen, lukt het niet dan verlagen we de exameneisen of we laten ze hetzelfde examen nog een paar keer doen. Als er te weinig leerlingen slagen krijgt de school het stempel slechte school, dit speelt vooral in de grote steden waar weinig blanke leerlingen het klaslokal bevolken.

ebonk | 10-05-23 | 20:30

Jah, beste onderwijs, graag meer focus op de *basis*vaardigheden,
en dan maar minder op de "socio" vaardigheden.
.
Maarruh,
Ik alle berichtgeving vandaag wordt alle "schuld" bij het onderwijs gelegd.
Niemand durft te duiden welke doelgroep voornamelijk de achterstanden heeft.
Dat is namelijk deze groep:
www.kinderopvangtotaal.nl/allochtone-...
.
En de ouders van deze kinderen zijn, m.i., massaal en laakbaar aan het verzaken,
door onvoldoende te helpen hun kinderen de basisvaardigheden aan te leren.
Ook als ze het zelf niet kunnen, met wat hulp uit de buurt lukt het prima.
.
Maar die basis wil moet er wel eerst *komen*, bij de ouders...

hotmint | 10-05-23 | 19:49 | 1

Die basis komt er niet, want het gebrek aan taalvaardigheid heeft geen consequenties. De generatie van mijn ouders kent een grote groep emigranten richting Engelstalige landen. Zij moesten zich in de jaren vijftig en zestig zeer snel aanpassen en Engels leren, want anders kon je niet meekomen. Zij kregen geen uitkering als ze door hun gebrek aan taalkennis geen baan konden krijgen. Nee, ze werden vrolijk terug op het schip naar Nederland gezet.

Verbandmeester | 10-05-23 | 22:42

In 2010 was het, toen ik op de HvA studeerde, de doodnormaalste zaak ter wereld om de vele spel- en taalfouten van onze marokkaanse, turkse en overzeese Nederlanders totaal door de vingers te zien in scripties. Werd niks aan gedaan, te lastig. Te confronterend waarschijnlijk. Dus hier kijk ik totaal niet van op. Maar discriminatie bij sollicitaties is een dingetje hoor, dat moeten we niet willen...

The Green*Machine | 10-05-23 | 19:45 | 1

Toch vreemd dat het met die doelgroep misgaat. In mijn werk heb ik meerdere keren per jaar stagiaires en stagiairs. Als men uit landen als Congo en Ghana komt dan vragen ze nota bene om gecorrigeerd te worden op hun taalfouten, want ze willen het goed doen. Bijna altijd hebben ze dan een Christelijke achtergrond. Die mensen vinden dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor zaken die misgaan door hun schrijffouten, bijvoorbeeld. Dat heet zelfreflectie.
Die andere groepering doet niet aan zelfreflectie.

Verbandmeester | 10-05-23 | 22:47

En het onderstaande wordt de toekomst van Nederland voor toelating tot het hoger onderwijs:
"The Asian penalty in applying to elite colleges is well known in Chinese American, Korean American and Indian American circles. For years, I contemplated whether my daughter should have had to check the Asian box when it came time to apply to college. After all, with her auburn hair and her father's surname, she could pass for white.

According to research from Princeton University, students who identify as Asian must score 140 points higher on the SAT than whites and 450 points higher than Blacks to have the same chance of admission to private colleges."

Google SAT scores & college admission

theo-is-dood | 10-05-23 | 19:37 | 1

Op zich is het aanpassen van toelatingseisen niet zo gek. Echter, de eindtoets dient voor iedereen hetzelfde te zijn. Kortom, je kunt vanwege je achtergrond misschien wel wat makkelijker binnenkomen, maar dan zul je nog steeds moeten laten zien dat je kunt leren.

Verbandmeester | 10-05-23 | 22:51

Dit is natuurlijk de eigenlijke oorzaak van het verlagen van het bindend studieadvies in het hoger onderwijs.

FogerRederer | 10-05-23 | 19:29

Laaggeletterden tsja...
Niemand die de laatste jaren zo etterden als de hooggeletterden.

keestelpro | 10-05-23 | 19:10

Oh, ook zo'n eye-openen.
Vanmiddag nog de aantekeningen van een leerling opengetrokken.
Dit kind zit elke dag in mijn lokaal, lijkt zo stoned als een garnaal, kan nauwelijks iets. Heeft enkel commentaar. Grote mond, luistert slecht. En als het stil blijft, weet ik: 'die zit gewoon in mijn les op zijn telefoon te kutten'.
En ik heb het bij zo'n jong opgegeven. In de aantekeningen lees ik bijvoorbeeld terug dat dit gedrag bij alle collega's terugkeert. En veel erger, dat er al vele malen met ouders geprobeerd is contact te leggen. Dat die nauwelijks reageren, of dat er enkel met behulp van een Turkse collega een gesprek gevoerd is. En dat deze collega direct aangeeft dat de ouder duidelijk een plattelands dialect heeft (geen idee, ik spreek Nederlands.)
En het ergste? Toen uiteindelijk ouders langs kwamen (de vlaggen gingen uit...) is hen verteld: uw kind kan nog maar twee kanten op: blijven zitten (op het allerlaagste niveau... Schrikbarend laag, mensen!) of naar mbo. Niveau 1.
Antwoord is uitgebleven. Ze begrepen het allemaal niet meer.
Laat dat even tot u doordringen.
Ze begrepen het niet.
Je zult maar op het MBO deze jongen binnen krijgen.
Hij. Kan. Niks.
Hij. Wil. Niks.
Maar ja, leerplicht. Zegt u maar wat je dan met zo'n jongmens mot.
Want die gaat bij het MBO niveau 1 gewoon zijn papiertje halen. Die, zo zult u wel begrijpen, het kopieerpapier waar het op gedrukt is, niet waard is.

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 18:48 | 4

@Here's Freddy | 10-05-23 | 19:29: De tegel loopt niet helemaal lekker maar de boodschap mag duidelijk zijn.

Here's Freddy | 10-05-23 | 19:30

Joh, kun je niet op een andere school aan de slag? In Rozendaal, Vught, Waalre of Bloemendaal? Dit hou je toch niet vol?

theo-is-dood | 10-05-23 | 19:40

Geef hem een kleurplaat, dan stoort hij de andere klasgenoten tenminste niet maar uw frustratie is heel herkenbaar.

ebonk | 10-05-23 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie dagelijks teksten voorbij komen in mailtjes van onze hoger opgeleiden die geen normale zin kunnen formuleren. En dat zijn hbo en hoger opgeleide personen.

Maggiderin | 10-05-23 | 18:40 | 1

Hihi!
Ik had ooit een dyslectische directeur die weigerde zijn epistels na te laten kijken.
Laten we stellen dat het bestuur na meerdere ingrepen besloot hem 'te laten gaan'.

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 18:49

Er zijn steeds meer mensen die een heerlijk luizenleven hebben door slechts 4 woorden te leren en te onthouden: 'Asiel!' 'Uitkering'! 'Huis'!.
'Racisme'!

gestoptmetroken | 10-05-23 | 18:31

Laten we gewoon helemaal niet meer toetsen. Iedereen diploma.
“De onderwijsinspectie concludeerde woensdag dat nog steeds te veel kinderen een achterstand hebben op het gebied van taal en rekenen (of Nederlands en wiskunde). Om dat op niveau te krijgen, moet ook worden gekeken naar het welzijn van leerlingen, omdat dat "essentieel is om tot leren te komen". Maar de inspectie ziet dat het welzijn van kinderen en jongeren de afgelopen jaren is afgenomen.
"Dat voortdurend toetsen en cijfers geven aan leerlingen is een fenomeen dat heel erg is gegroeid", zegt inspecteur-generaal Oppers. "Je krijgt een 6 of een 8 en dan beoordeel je die leerling. Dat doet iets met een persoon en daar kan je druk van ervaren."

Tiscali-2 | 10-05-23 | 18:14 | 3

Als ouder kan ik je zeggen dat het lager en middelbaar onderwijs inderdaad is verworden tot een toetscircus. Alles om de spreadsheetjes van data te voorzien. En ja, dat is niet goed voor de kindertjes. Die moeten natuurlijk naar school, dingen leren waarvan je later zegt 'waarom moest ik dat nou leren' (nou om je wat context mee te geven over de wereld waar je in leeft, zodat je weet welke vragen je aan ChatGPT moet stellen) maar vooral lekker spelen, zooien en weet ik veel wat. Of vreselijk goed worden in voetbal, of tennis zodat je ouders niet meer hoeven te werken, mag ook. Het gewauwel van de onderwijsinspectie hoeft van mij ook niet, doe maar een teiltje.

Otto Normal | 10-05-23 | 18:21

@Otto Normal | 10-05-23 | 18:21: Ik ben toevallig bezig met een nieuwe baan (duimen maar) waar ik met het team hier van af wil gaan stappen.
Een concreet voorbeeld ter verheldering.
In een reguliere les vroeg een leerling 'meneer, hoe word ik miljonair?' Dit soort (best wel naïeve) vragen zijn veel interessanter dan hoe werkt een vervoeging van een serie werkwoorden.
De uitleg duurt dan een kwartier, de kennis die de luisterende kinders hebben gekregen zal hen hopelijk heel lang bij blijven.
En cijfers zijn in sommige gevallen werkelijk absurd; hoe kan je een werkstuk nou met een cijfer beoordelen? 'Jij krijgt een zes voor het boren van het gaatje, zij krijgt een acht voor het boren van het gaatje'..

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 18:55

Ik vermoed dat deze "achterstandskinderen" elke zomer zes weken in het thuisland van de ouders verblijven. En dat ze zaterdags, in plaats van bijles Nederlands en rekenen te volgen, op de Kor*nschool zitten.

theo-is-dood | 10-05-23 | 19:42

Maak niks uit. de meeste opleidingen die aan dit diploma vooraf gaan zijn toch onzinnig. Dit zijn typetjes die vroeger in een "meester - gezel" systeem op hun 14de aan het werk gingen. De leerplicht kan wel weer terug naar 14 jaar. Twee 2 jaar ambacht school en dan in de leer en geld verdienen.

RdeFriesch | 10-05-23 | 18:11 | 1

Teveel opleidingen leiden op tot bullshitbanen in het middenmanagement en andere communicatieve niksfuncties. Onze plaatselijke loodgieterbroers hebben beide onlangs een huis van dik over een miljoen aangeschaft. Wanneer dringt dit door bij de leerlingen die een opleiding moeten kiezen.

Het brein erachter | 10-05-23 | 21:37

Kansen(on)gelijkheid. Wat een heerlijke D66 term is dat weer. Ze importeren enorme aantallen nieuwe Nederlanders die geven ze alle kansen van de wereld, alle extra aandacht en mogelijkheden en nog spreken ze over kansenongelijkheid. Omdat de papa en mama van Fleur nu eenmaal wel elke dag voorlezen en die Somalische ouders geen idee hebben wat ze hier doen.

Tiscali-2 | 10-05-23 | 18:09 | 3

Precies! Onderwijs staat open voor iedereen, zo goed als gratis tot je 18de. Schandalig dat de toegang tot het hoger onderwijs is bemoeilijkt (dank je wel voor de studiefinanciering, GL). En ja, Fleur van Bolke tot Klokkestein heeft het wat makkelijker in het leven dan Fatima of Kim. Dat betekent beslist niet dat het leven van Fatima of Kim moet verworden tot de hel op aarde. Brr, kansengelijkheid. "This is not America".

Otto Normal | 10-05-23 | 18:25

@Otto Normal | 10-05-23 | 18:25: Afgelopen week belde oma Schizo. Zij had op televisie iets gehoord over studieschulden en of mini-schizo ook schulden had?
Antwoord: nope. Mini heeft destijds van mevrouw schizo en mij geld gekregen, gespaard vanaf de geboorte tot de zeventiende verjaardag. Mini heeft daar zuinig aan mee gedaan maar wel een hele degelijke opleiding van betaald, inclusief internationaal stage waar extreem belangrijke netwerken zijn aangelegd.
Klasgenoten van de toenmalige havo? Één heeft een schuld van 30.000 euro, maar nog steeds géén papiertje (docent Nederlands), een ander heeft 'een hoge' schuld, niks afgemaakt.
Niet om onszelf op de schouders te slaan, maar wij zijn stiekem én openlijk allejezus trots op onze spruiten, die vrijwel zonder steun het leven trots tegemoet kunnen lopen.

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 18:36

@EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 18:36: Dat is mooi, maar niet iedereen heeft zulke ouders. Ook hoger onderwijs moet gratis zijn. Elk jaar scholing (papiertje of niet) betaald zich 40 werkzame jaren terug omdat je dan gewoon beter kan functioneren in de maatschappij. Productiever. Nou ja, niet altijd natuurlijk, maar dat zou het leidend principe moeten zijn.

Otto Normal | 10-05-23 | 21:54

“Governments don't want a population capable of critical thinking, they want obedient workers, people just smart enough to run the machines and just dumb enough to passively accept their situation.” ― George Carlin

Maar serieus. Onderwijs is de toekomst van je maatschappij, je economie, van hoe Nederland er over 10, 20 jaar bij staat. Misschien toch eens aandacht aan schenken.

drs. Levi Samsonov | 10-05-23 | 18:05 | 1

Wow, edgy. Dat is vooral wat bedrijven willen: goedkope arbeidskrachten die niet moeilijk doen, lees: laagopgeleide buitenlanders.

Diotima | 10-05-23 | 20:42

Lees over alles wat er mis is met het - in dit geval: universitaire - onderwijs, en dan bedoel ik echt niet alleen wat er mis is met de studenten, het in 2019 verschenen boek van Eelco Runia: "Genadezesjes; over de moderne universiteit''.

Dr_Johnson | 10-05-23 | 17:55

Dit klopt natuurlijk niet want volgens Mark Rutte hebben wij wereldwijd het beste onderwijs, zorg, demokratie, asielopvang en zijn we gidsland met klimaatbeleid. Dus niks aan het handje..... toch?

Blonde Nel | 10-05-23 | 17:46 | 1

*gaaf land f16’s verkopen doet op 4mei

Flightless bird | 10-05-23 | 18:24

Heeft dit ook niet te maken met een enorme import van laaggeletterden?

Alexander | 10-05-23 | 17:40

Ach phonetisch schrijven gaat nog eens heel groot worden, zekers met dat allochtoons dialect er in verweefd.

Zuma | 10-05-23 | 17:28 | 1

Of we gaan gewoon emoticon’s tegelen.

Flightless bird | 10-05-23 | 18:34

Ik weet er veel van. Helaas, zou ik haast direct er aan toe willen voegen.
Wat zaken die wellicht onderbelicht zijn gebleven en die enkel in een heel openhartige, eerlijke, niet aanvallende manier besproken zouden moeten kunnen worden.
* Status / aanzien van 'de docent in het onderwijs'. Waar voorheen een docent/groepsleerkracht/ leraar/meester aanzien had, is dat vrijwel volledig verdwenen. Wanneer en hoe, ik heb een vermoeden maar meer niet.
* Feminisering van het basisonderwijs. In het VO komen steeds meer kinderen pas voor het eerst in aanraking met mannelijke docenten, anders dan de gymdocent of concierge.
* Parttime werken. Dit werkt overigens twee kanten op; scholen zoeken voor slechts een deeltijd een docent (veel succes met combineren), maar er zijn ook vreselijk veel collega's die om moverende redenen geen full-time baan meer ambiëren.
* Werkdruk. Een heet hangijzer, maar als je niet in het onderwijs werkt, is het erg lastig uit te leggen hoe die druk werkt. Nee, het gaat niet om lange dagen. Nee, ook niet om het aantal uren dat je thuis zit voor te bereiden, na te kijken. Nee, het is niet 'alles er om heen'. Het is de combinatie van héél veel factoren. Om toch een soort vergelijking te maken, probeer je voor te stellen dat je je normale werk dat je in een jaar draait, in 40 weken uit te voeren. En nee, ik heb het niet over de zelfstandigen, gewoon loonwerk.
* Passend onderwijs. Één van de vele 'vernieuwingen' vanuit ministerie, niet gehinderd door enige realiteitszin of ervaring ingevoerd, waardoor het reguliere onderwijs plots de kinderen met een uitdaging er bij bleven krijgen.
* Maar met stip: de invloed van de ouder en de machteloosheid als je een kind als professioneel docent probeer te helpen. Het is als school (met jaren ervaring achter je kiezen) heel frustrerend als een leerling niet ontwikkelt. Als een kind dus beter af is bij een concurr... andere school die beter is in het helpen van die leerling. Óf als je een leerling hebt, die dermate slecht gedrag vertoont dat die beter niet in een groep kan blijven, denk aan crimineel gedrag. Wat je als school probeert, een ouder kan dit gewoon tegenhouden. Simpel. Er gaat vreselijk veel tijd verloren in overleggen met ouders waarom je als school handelingsverlegen bent en een kind beter af is bij een lager / ander niveau.
* Ouders, deel twee. Ouders die micromanagen. Die elke middag een uur opeisen om over futiele zaken te praten.
* Ouders, deel drie. Ouders die gewoon geen interesse hebben. Zoek het uit, ik ben belangrijk, mijn kind is jouw probleem! Dus val mij niet lastig. En nee, ik teken niks.
Nou ja, dat dus. Naast al het gedoe zoals kinderen die elkaar proberen dood te steken, op straat een zwerver in elkaar proberen te slaan, spullen slopen, geen regels kunnen volgen (nooit geleerd of zo), geen respect kunnen tonen, geen Nederlands lijken te willen spreken. Maar dat zijn inmiddels vrij gewone zaken geworden.

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 17:25 | 5

Een eenzaam goede tegel!

Cunucu | 10-05-23 | 18:11

@Tiscali-2 | 10-05-23 | 17:47: Oh ja, die beerput van externe instanties.
Waar zelfs binnen één organisatie nauwelijks samengewerkt lijkt te kunnen wordne.
Serieus, waar een 'casemanager' plots weg blijkt, de volgende inmiddels ook al gesneuveld en de daarop volgende geen idee heeft waar je het over hebt...
Zit hier nu weer te kokhalsen van nijd als ik aan dat soort gedoe terugdenk.

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 18:30

Wat een vreselijke toestanden ...

theo-is-dood | 10-05-23 | 19:46
▼ 2 antwoorden verborgen

En er komen ook steeds enorme aantallen nieuwe Nederlandertjes bij die ergens op een basisschool worden geplempt bij de toch al overspannen leerkrachten.

Tiscali-2 | 10-05-23 | 17:22 | 1

DIe vervolgens niet langer naar de opvang gaan want 'kost geld'.

EEnzame SchizofrEEN | 10-05-23 | 18:56

Dat ze niet het hele journaal kunnen volgen is m.i. een pluspunt.

viejohuevon | 10-05-23 | 16:57 | 1

Ja, behalve als ze weer eens mogen tekenen in het stemhokje.

Dan stemmen ze natuurlijk op basis van 't weinige dat ze wel meekrijgen en dat zullen vast niet complexe onderwerpen zijn als asiel, overheidsknevelarij, de situatie in Oekraïne, ongeremde privatisering, slopen van de boeren&vissers, ongebreidelde geldcreatie door ECB & FED, etc. etc.

ReyNemaattori | 10-05-23 | 17:04

Tsja, en op de universiteiten hoeven de eerstejaars nog maar 30 studiepunten te verzamelen ipv de 60 van nu. Dat haalt de druk wat van de ketel, zorgt voor minder stress, en geeft makkelijker toegang tot het tweede studiejaar. En ook over eerstejaarsstudenten lees je al jaren dat ze bij verslagen, papers, referaten, of hoe het tegenwoordig allemaal ook heet, nauwelijks een foutloze zin op papier krijgen.

Als je maar steeds je normen bijstelt - naar omlaag - en je laat lieden doorgaan die feitelijk juist tegengehouden zouden moeten worden, dan zal dat in de toekomst onherroepelijk gaan leiden tot meer medische missers, meer 'vormfouten' bij rechtszaken, meer apothekers die een kommaatje verkeerd zetten/lezen bij de dosering van een medicijn, etc, etc.

Bij het basisonderwijs begint het natuurlijk al. Er moet veel meer de nadruk op rekenen en taal komen te liggen, en verder wat aardrijkskunde, en wat mij betreft ook veel gymnastiek in de strijd tegen obesitas. Veel minder 'leuke' dingen, zoals herfsttafels en 'spreekbeurtjes' over bv duurzaamheid (zoals ik die Sterreclame). En geschiedenis, zegt u? Dat weet ik niet. Al vele jaren blijkt het zo goed als onmogelijk om bepaalde geschiedenisonderwerpen te behandelen bij onze leerlingetjes met een migratieachtergrond, zeg maar. Maak geschiedenis facultatief. De allochtonen zullen het dan niet kiezen. Maar ze zijn dan uiteraard niet vrij: als hun autochtone collegaatjes geschiedenisles hebben, krijgen zij verplicht extra Nederlandse taallessen. Hebben ze uiteindelijk ook veel meer aan dan gedwongen te worden verhalen aan te horen die ze toch niet geloven.

Dr_Johnson | 10-05-23 | 16:55 | 2

De lat lager leggen om matige tot onvoldoende studenten over de brug te helpen devalueert de studie. De meeste alfastudenten aan de uni gaan later als bijvoorbeeld beleidsmedewerker van de gemeente Dronten, Waddinxveen of Breukelen aan de slag. Verwacht daar niet teveel van. Het bijkomend probleem is dat studenten niet langer leren hoe ze moeten studeren. Het enige dat afgestudeerden zeker weten is dat de wereld steeds onzekerder wordt. Dit betekend dat de professionals van morgen rekening moeten houden met een education permanent. Kennis opgedaan is drie jaar later waardeloos op de arbeidsmarkt als pas afgestudeerden hun vakgebied niet bijhouden.
Beter is om te denken dat de uni het hoogst haalbare is want dat is niet zo. Jongeren kunnen veel beter hun talenten ontdekken en daar hun opleiding op kiezen. Mensen met een technische opleiding worden hun gewicht in goud waard, en dat wordt alleen maar mee wanneer ze zich in de breedte ontwikkelen. Papierschuivers zijn er voldoende, gouden handen met een ruimtelijk inzicht niet. Wees argwanend tegen mensen die drs voor hun naam zetten. Ze hebben hun studie niet kunnen afronden, anders waren ze wel dr geweest.

Red shirt | 10-05-23 | 17:12

@Red shirt | 10-05-23 | 17:12: Ik denk dat je daar wel eens gelijk in hebt. We hebben nu al een schromelijk tekort aan technici. Dat gaat alleen maar meer worden al na gelang iedere ouder natuurlijk wil dat hun kind naar de universiteit gaat. Als dat een TU is, is dat natuurlijk al beter maar gewoon MBO of HBO opgeleide technici zijn nu harder nodig dan al die alfa studies. Mensen die met hun handen kunnen werken maar ook werkvoorbereiders die sjoege hebben wat er op de werkvloer gebeurd en nodig is. Wat er hier binnenloopt aan immigranten zullen never nooit niet dat level halen agv een te lage of geen vooropleiding, ik ondervind dat aan den lijve hier in Afrika. Blue collar werkers werd altijd op neer gekeken maar ze zijn nu meer dan ooit nodig in dit land.

clockandhammergame | 10-05-23 | 18:15

Ik wil nog wel de gok wagen: Een groot deel van deze 'gediplomeerden' spreken vanuit huis geen Nederlands, of maximaal een soort mix van Nederlands en rare woordjes uit het buitenland (oesoe, doekoe, ghaaleemkchraarimm, etc.). De ouders spreken sowieso geen Nederlands, want in de parallelle samenleving kan je gewoon lekker je primitieve cultuureigenschapjes uitoefenen.

KwaadBloed | 10-05-23 | 16:52 | 1

De electricien die komt om isolatiebewaking aan te leggen: "yes", "yes" en er gebeurt verder niets.

KlaagGraag | 10-05-23 | 17:26

Gaat al fout op de basisscholen. Veel te veel aandacht voor bijzaken.
Komen kinderen van de basisschool af zijn een paar dingen van belang en waar een basisschool op zou moeten worden afgerekend:

- lezen, vooral begrijpend lezen
- schrijven en typen.
- duidelijk praten
- grammatica
- rekenen
- gym (aanleren om te sporten)

Al het andere is ballast en bijzaak.

Rotterdammert1965 | 10-05-23 | 16:50 | 3

Eens.

ChalinaRosa | 10-05-23 | 16:55

Wellicht ook een cursus computeren. En nee niet "programmeren", maar gewoon wat basis informatie in het geval de ouders verzaken. Goede ouders leren een kind namelijk ook al een deel van dit lijstje

Kartelmaster2000 | 10-05-23 | 16:56

Ik kwam van de basisschool af in 1986. Lezen, begrijpend ook, schrijfles, rekenen en wiskunde, aardrijkskunde, geschiedenis, Engels en muziekles. Kan je je tegenwoordig niet eens meer voorstellen.

Maar beslagen ten ijs naar vervolg onderwijs.

Zalwelweer | 10-05-23 | 21:28

Vijftig jaar geleden bestond er nog geen onderwijskunde. Nu hebben er duizenden mensen aan de universiteit onderwijskunde gestudeerd. Zij begeleiden leerlingen en docenten en schrijven beleidsnota’s en ontwikkelen nieuwe onderwijsvormen. Het onderwijs moet leuk zijn en mag geen eisen stellen aan de leerling of de student. Het resultaat…een kwaliteitsvermindering van het onderwijs. Vervolgens roepen de doctorandussen onderwijskunde dat er meer onderwijskunde gestudeerd moet worden om het probleem op te lossen. Een fopwetenschap.

Muloklant | 10-05-23 | 16:49

Hahaha en we mogen het geen 'laagopgeleiden' noemen van het LAKS! Nou helemaal eens, laten we het maar 'niet-opgeleiden' noemen. Echt en dit is dan de toekomst van ons land. Op deze manier wordt import uit Syrië nog rendabel ook joh.

KwaadBloed | 10-05-23 | 16:48 | 2

Komt het woord weer: nivelleren.
Dat is wat links wil, zover nivelleren dat het onderwijs van hetzelfde niveau is als in Afrika. Kunnen ze daarvandaan zo instromen zonder achterstand.

Rotterdammert1965 | 10-05-23 | 16:52

@Rotterdammert1965 | 10-05-23 | 16:52: Ja, alleenj dan heb je ook de economie van Afrika, en daar is geen geld voor linkse hobbies.

Op lange termijn maken ze zichzelf dus overbodig en onmogelijk...

ReyNemaattori | 10-05-23 | 17:05

Het enige wat een westerse leerling als voordeel had t.o.v. een aziaat was "creativiteit". Nu met chatGPT zijn schrijvers ook al overbodig. Er zijn landen waar middelbare scholieren minimaal 12 uur per dag in een lokaal zitten. Idem voor universiteit studenten met een hoge discipline. Wel nu, ik weet uit eigen ervaring dat productiviteit niet altijd even hoog is, doch is de discipline er wel. In dat op zich legt de gemiddelde Nederlander het toch echt af tegen een Chinees, Koreaan, Japanner, noem maar op. Betekent overigens niet dat hun onderwijs superieur is, maar er is duidelijk een hogere discipline aanwezig.

Kartelmaster2000 | 10-05-23 | 16:48 | 1

Die discipline is vooral cultureel erfgoed, eigenlijk ook zoals creativitet, hardwerken & je best doen dat hier ook waren.

Het helpt ook niet dat de gemiddelde klas steeds meer stoorzenders bevat: leerlingen met een indicatie die eigenlijk op een speciale school moeten, leerlingen met taalachterstand(zoals NL als anders), leerlingen uit andere culturen.

Als je een handvol kanslozen op een topschool plaatst, is de kans groter dat ze goed presterende leerlingen omlaag trekken dan dat goedpresterende leerlingen de kanslozen verder helpen.

ReyNemaattori | 10-05-23 | 17:10

Dit is helaas al heel lang bezig. Ik zal nooit de brief vergeten van het hoofd van een MBO opleiding, ondertekend met die en die, At Intrum (sic). Betreffende leerling moest zo'n beetje alle handelingen in de praktijk nog voor het eerst doen, maar had alvast haar diploma gekregen. Betrof een opleiding tot verpleegkundige, je zal zoiets maar naast je bed krijgen zeg...

claude hommel | 10-05-23 | 16:39

Maar hoe komen we anders aan nieuwe bbb-stemmers over 50 jaar?

BobDobalina | 10-05-23 | 16:39

Wat een wegkruiperij weer! haal dat bruine lijk uit de kast en benoem man en geit.
Er is een deel van de bevolking dat ondank tomeloze financiële inzet het gewoon niet aankan om een normale rol in de maatschappij aan te meten.
En niet de linkse profiteur rol, die pet past schijnbaar iedereen en zijn moeder.

28 | 10-05-23 | 16:38

Juist daarom moeten de huishoudschool en ambachtsscholen, zoals LTS, weer terugkomen. Daar leer je werken met je handen en daar is helemaal niks mis mee. Sterker nog: daar kun je uitstekend de kost mee verdienen als loodgieter, tegelzetter of verzorger in een verpleeghuis. Waarom moet iedereen zo nodig HBO of universiteit nastreven als dat er, qua intelligentie, gewoon niet inzit?

Toos Bevergeil | 10-05-23 | 16:32 | 1

Roerend mee eens! Ik ken mensen met HBO/WO die niet eens een schroef kunnen indraaien, een ander maakt op basis van een foto een kast oid helemaal zelf, zonder tekening.
Sommigen hebben hun intelligentie in hun handen zitten, daar is niets mis mee, sterker nog, ik ben veel blijer met de loodgieter die me laatst uit de brand geholpen heeft dan met een scrummaster of communicatieadviseur.

claude hommel | 10-05-23 | 17:18

Sja.
Kijk, diegenen die nu voor de klas staan zijn diegenen die ruim 20 jaar terug bij mijn zoontje in de klas zaten en van wie ik de toenmalige juffen regelmatig heb moeten corrigeren op rekenfouten. Taalfouten ben ik niet eens aan begonnen ( dan weet je, dat wordt afgerekend op mijn junior en dat ga ik hem niet aandoen ) maar heb thuis wel aangewezen wat niet goed was. En gedrild he, ook met z'n tafels. Achterin de auto en dan maar vragen "6 x 8" en als het moeilijk of fout ging gewoon zeggen, rustig aan, als je het niet weet gewoon beginnen bij het begin, 1 x 8 =... nou, en dan ga je door tot je bij de 6 x 8 bent. En misschien weet je de 8 x 6 wel meteen uit je hoofd. Basisvaardigheden, automatismen, even kut, even doorbijten, even stampen maar je hebt er wel je hele leven lang lol van.
Opvoeden is niet zo moeilijk. Echt niet ( en ja, hij is goed terecht gekomen ).

Graaisnaaiert | 10-05-23 | 16:26 | 4

1x 8= outkiering

Coolcalmcollected | 10-05-23 | 16:47

Ik heb het deze week met meerdere mensen precies hierover gehad. Hoe kan het dat de jonge’lui’ bijna niets weten van wat wij al in de brugklas kregen voorgeschoteld? Slecht onderwijs? Nee, zegt mijn moeder het is gewoon opvoeding. Vriend van mij vandaag nog zegt ook opvoeding. Hij heeft twee dochters in de twintig en vertelt als vader tegen deze leek dat hij meer tijd had door wisseldiensten om overdag voor de kinderen te zorgen en de vrouw niet full time moest werken. Gewoon tijd om ze te begeleiden waar nodig en te motiveren om dingen te ondernemen. Een dochter studeert nu in de UK en de andere werkt hier in de gezondheidszorg. Trots dat ie is op zijn dochters!
Maar ja, alles is relatief. Mijn moeder zegt ook dat ik slechter onderwijs heb genoten na de mammoet wet. Vroeger moest je in alle vakken examen doen, de exacte vakken en minimaal vier talen. Dus, en ik moest een richting kiezen en deed nog maar examen in de helft van het aantal vakken wat je vroeger op mulo moest doen. Ik heb die tijd net niet meegemaakt maar denk dat het hier is begonnen, met de Mammoetwet historiek.net/mammoetwet-1968-beteken...
Maar even terzijde, als je thuis een stel analfabeten als ouders hebt wordt het helemaal een lastig verhaal. Meerdere Marokkaanse vrienden van mij vertellen precies dat. ‘Jij hebt een rugzakje’ dat betekent gewoon dat dat jij wel steun en opvoeding hebt gekregen en zij niet. Dat wil dus niet zeggen dat je dan een voorsprong hebt maar dat zij dus een achterstand hebben. Maar die gasten zijn “tweede generatie” en die werkten zich hier zelf uit. Ze spreken trouwens met een Haags dialect (geen plat Haags) niet dat ‘mocro’ taaltje. Als je maar wilt komt het ook goed.

Flightless bird | 10-05-23 | 20:21

Edit: En dan praten we hier nog alleen over voortgezet onderwijs. Echt studeren of een vak leren komt natuurlijk daarna pas.

Flightless bird | 10-05-23 | 20:27
▼ 1 antwoord verborgen

Er bestaat de zeer reeële mogelijkheid, dat ze bij overheidsorganen - waaronder de onderwijsinspectie - de zaak niet in haar volle ernst weergeven. Niet alleen om achterliggende politieke redenen (want reken maar dat er beleids- en bewindslieden in dit land rondlopen die er het nodige aan zullen doen om dit soort rapportages af te zwakken ...) maar zeker ook omdat het niveau van het volk dat bij de Onderwijsinspectie wordt aangenomen er in de laatste jaren niet op vooruit is gegaan. Call me wappie, maar ik durf hier ongezien en ongeïnformeerd de gok aan, dat het veel erger is dan wij van hogerhand te horen krijgen.

bisbisbis | 10-05-23 | 16:22

"Ze beheersen niet het minimale niveau voor maatschappelijk functioneren en kunnen daardoor bijvoorbeeld moeite hebben met het lezen van een brief van de overheid of om de belangrijkste thema’s van het journaal mee te krijgen."

Hihi, alsof de betreffende figuren weten wat het journaal is of er daadwerkelijk naar kijken.

At_Dawn_They_Sleep | 10-05-23 | 16:21 | 1

Daar zijn de keten mariniers,buurtvaders en de rest van groene kmher vrijwilligers voor om ze bij te staan.

Coolcalmcollected | 10-05-23 | 16:49

Dat is toch altijd zo geweest?
Ook vroeger toen we nog geen allochtonen hadden toen had je al mensen die te dom om te poepen waren en die kregen dan een diploma van de huishoudschool. Ga maar in de schoonmaak werken of in de fabriek aan de lopende band.
Of als je een hamer vast kon houden dan kreeg je een LTS diploma en mocht je klusjes doen op de bouwplaats.
Vroeger had je die ambitie ook dat niemand de school zou moeten verlaten zonder diploma. Nou dan kregen ze dat diploma maar cadeau. Maar wel op het allerlaagste niveau. Veel van de mensen die zo'n diploma cadeau krijgen hebben ook Dunning-Kruger, dat ze te dom zijn om door te hebben dat ze dom zijn. Ik heb er in mijn familie een paar en een paar buren die vallen ook in die categorie.
Het zou een hoop helpen als er bij de gemeente een afdeling was voor mensen met Dunning-Kruger om ze te helpen om hun bijverdiensten goed door te geven zodat ze niet later de teveel ontvangen uitkering hoeven terug te betalen. En de afdeling toeslagen van de belastingdienst zou ook wel een loket mogen hebben voor mensen met Dunning-Kruger.

Osdorpertje | 10-05-23 | 16:18 | 6

Ook al was je nog zo dom: als je van de oude Ambachtsschool of de latere LTS af kwam dan kon je wel héél wat meer dan de tragische zieltjes die nu door hun jammerlijke excuus voor een opleiding afgeleverd worden. Eén van mijn klanten is een gerenommeerd scheepstimmerbedrijf, tevens 'leerbedrijf'. Ze halen hun jonge werknemers in arren moede tegenwoordig maar uit Polen en Tsjechië, omdat ze na jarenlang 'stagiaires' te hebben gehad van een sjiek Amsterdams meubelmakerscollege het helemaal zát zijn om een complete vakopleiding te moeten overdoen. En die Oostblokse jongeren weten toevallig nog wél het verschil tussen een hamer en een beitel - en ze kunnen óók een C-in-C frees feilloos bedienen, je hoeft ze niets te vertellen. Wij moeten ons kapót schamen in dit land: alleen maar om vooral geen moment de schijn te wekken dat sommige bevolkingsgroepen niet de de geestelijke vermogens in huis hebben om een zinnige bijdrage te leveren aan de samenleving, moeten vooral alle uitstroomnormen naar beneden worden bijgesteld. Het verlies dat wij daarmee met z'n allen lijden, valt niet in geld uit te drukken. Astronomisch. En dat krijgen wij voorlopig niet meer teruggebogen.

bisbisbis | 10-05-23 | 17:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je niet eens meer een strikdiploma hebt gehaald omdat je overal op slippers loopt.

Met_baard | 10-05-23 | 16:11

Binnenkort kan AI alles en hoeven wij niets meer te weten. Beetje bankhangen en sport kijken.

Zapata10 | 10-05-23 | 16:10 | 1

Lekker man...

TanteJuut | 10-05-23 | 16:47

School boeken van mn pa, ambachtsschool jaren 50, de wiskunde die ze toen moesten beheersen, rekenen aan electronische schakelingen, etc. Bizar..

sokkenpluisje | 10-05-23 | 16:08 | 2

En dat alles met hoofdrekenen of op een kladblaadje.

brie-de-penis | 10-05-23 | 16:12

Wij keken altijd met het gezin naar '10 voor taal' , 'Cijfers en Letters', 'Nationaal dictee', 'Teleac' etc. En wat kijken de pubers nu? Nintendo en Whatsapp ....

TurpinDick | 10-05-23 | 16:08 | 3

Nintendo bestand al lang voordat ooit de eerste aflevering van 10voorTaal werd uitgezonden.

Borrom | 10-05-23 | 16:22

Nintendo had ook educatieve spelletjes..

Kartelmaster2000 | 10-05-23 | 16:34

Als ik werkgever was zou ik elke sollicitant voor een hogere functie na uitnodiging eerst onder toeziend oog een vragenlijst laten invullen om te testen of die zijn brief zelf geschreven heeft. En zonder naar zijn telefoon te mogen kijken.

Colin.Fart | 10-05-23 | 16:08 | 1

Kijkend naar je voorgestelde aanpak zie ik dat jij in ieder geval nooit sollicitanten voor een "hogere" functie zult hoeven te bevragen.
Brief ook...,wie solliciteert er nog met een brief?

JanVergoor | 10-05-23 | 16:33

Past prima in het politieke straatje dat iedereen gelijke kansen moet krijgen. De zwakste broeder bepaalt het niveau van de groep/klas. De ketting mag niet breken bij de zwakste schakel. Gewoon een beetje ducktape. Selectie moet al voor of uiterlijk het zesde levensjaar plaats vinden voor het leerniveau. Niet anders dan in de wereld van de topsport. Ook daar vanaf 4 jaar al selectie.

Gebakschep | 10-05-23 | 16:06 | 3

Het is ducttape. U bent helaas niet door de selectie.

BoerKoekoek | 10-05-23 | 16:29

Ik verbaas mij als werkgever al jaren over het al jaren dalende niveau van de gemiddelde jongere. 8 van de 10 beschikt niet over het vermogen om met teleurstellingen om te gaan die je zo af en toe op je bordje krijg in het leven. Daarnaast hebben ze van huis uit niets tot nauwelijks iets meegekregen hoe het leven werkt. De gemiddelde reaguurder die kind is van een babyboomer en die zelf kinderen heeft, is in mijn ervaring voor 80% zwaar gezakt voor het ouderschapsexamen. U heeft minkukels voortgebracht.
Denk daar maar eens over na en hoe u het met een eventuele tweede leg anders zou aanpakken.

pibasso | 10-05-23 | 16:04 | 4

@Zapata10 | 10-05-23 | 16:07: Ja dat klopt wel, maar het is niet meer vanzelfsprekend dat iemand met vwo-wo niveau goed kan rekenen en schrijven, dat was in de jaren 90 nog wel zo. Wat me meer ergert is dat degenen die er niet goed in zijn soms ook geen interesse hebben om dat te verbeteren, ze blijven gewoon hun schouders ophalen alsof ik een of andere taalnazi ben.

TurpinDick | 10-05-23 | 16:12
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe kan dat nou? Op de OC&W website lees ik:

Nederland presteert internationaal bovengemiddeld
In de afgelopen jaren is op een aantal beleidsterreinen een positieve ontwikkeling waar te nemen. Zo is het percentage voortijdig schoolverlaters in Nederland fors afgenomen, mede als gevolg van intensief beleid. Ook is het aandeel hoger opgeleiden toegenomen en nam het percentage jongeren met een startkwalificatie ook toe. Dit zien we terug in de internationale onderwijspositie van Nederland.

Op vrijwel alle onderscheiden prestatie-indicatoren scoort Nederland (ruim) boven het internationaal gemiddelde.

ParadiseLost | 10-05-23 | 16:04 | 3

Beoordeeld naar onze maatstaven ja. Laat eens wat jongeren vanuit ons schoolsysteem op een buitenlands schoolsysteem testen. En dan nog eens kijken wat de resultaten zijn.

-PR- | 10-05-23 | 16:09

@-PR- Los van het feit of het Nederlandse schoolsysteem goed is of niet, is testen in een buitenlandse context per definitie onzinnig. Elk land zet zijn onderwijssysteem op zo'n manier op dat het mensen voorbereid op de maatschappij in eigen land. Als we Nederlandse kinderen loslaten in het systeem van Singapore vallen ze daar uiteraard door de mand; men stelt daar totaal andere eisen aan kinderen.

Boeliemeister | 10-05-23 | 16:19

Dit is gewoon het gevolg van doorgeschoten gelijkheid. Iedereen is gelijk en Jantje is niet dommer dan Nabil. Iedereen een lintje en een diploma.

Kunnen we gewoon weer mensen beoordelen op hun merites?

-PR- | 10-05-23 | 16:03 | 2

Dat is racisme!

JanVergoor | 10-05-23 | 16:06

Merites en meritocratie zijn vieze woorden voor links, gaat dus niet gebeuren.

Basil Fawlty | 10-05-23 | 16:11

Ach zo lang intelligentie maar niet van de norm van DSM-V afwijkt. Dat je daar mee durft te leven. I dare you: www.youtube.com/watch?v=IYNFFRTPPAc

Mijn vader zaliger en zijn levenslessen. Je moet het zien voordat je het kunt begrijpen.

Sorry, oudste. Niet dat ik zelf vader wil zijn Die glorie.

Hetkanverkeren | 10-05-23 | 16:02

Sinds we niemand meer hoog en laag mogen scholen is het alleen maar nog verder achteruit gehold. Maar gelukkig ervaren ze nu wel echte vrijheid op school waar lentekriebels onder genot van genderkoek helemaal te wauw is tussen de nonbinaire staartdelingen door. Van staartdelingen gaan naar schatten hoeveel ongeveer de uitkomst zou kunnen zijn, was al achterlijk. En ach slechts 30% is nou zo'n beetje analfabeet en er komen er nog veel meer bij. En die krijgen allemaal een diploma natuurlijk. Waar is de tijd gebleven dat een zwemdiploma het enige was waar sommigen van konden dromen?

hoochee | 10-05-23 | 16:01

Maar ze leren dan weer wel dat er 24 genders bestaan, dat wisten wij bijvoorbeeld helemaal niet.

small_town_dad | 10-05-23 | 16:01 | 1

Ach, waarom ook niet. Huizen en uitkeringen ontvangt men tenslotte ook heel beetje gratisj

Nederlandop1 | 10-05-23 | 16:04

Intens deugend jaar na jaar fluitend de lat een stukje lager leggen zodat iedereen er lekker bij mag horen, om dan - nadat de lat de grond heeft bereikt - in opperste verbazing en erg geschrokken met een geschokt gezicht “huh, hoe dat nou?!?” te roepen wanneer blijkt dat de film Idiocracy werkelijkheid is geworden. Raar.

Ceristimo | 10-05-23 | 16:00

In mijn tijd groeiden sommige kinderen op voor galg en rad, omdat ze dom waren en er met de pet naar gooiden. Tegenwoordig groeien er kinderen op voor galg en rad, omdat het onderwijs dom is en er met de pet naar gooit.

Blauwpetje | 10-05-23 | 15:58 | 1

Ja, leg het bij het onderwijs neer.

Risingson | 10-05-23 | 16:20

Weet nog goed dat ik op een mbo school tijdens een diploma uitreiking aan het werk was. Wij runde voor ons bedrijf het bedrijfsrestaurant. Dat een van de leer krachten een van de leerlingen de hemel in prees dat hij zo gemotiveerd was dat hij toch maar liefst 4 dagen aanwezig was per week. Dit was een paar jaar geleden.
De meeste konden zich amper in het Nederlands normaal uitdrukken.

Pensinada | 10-05-23 | 15:58

@Struikrover,

Voor de mensen die én laaggeletterd zijn én toeslagen behoeven (grote overlap), hebben ze gewoon "mannetjes" of bureau's voor die dat voor hen regelen. Ze romen er een stukkie vanaf en klaar.

Maar ik zag het 15 jaar geleden al... Wat er toen al op het MBO naar binnen geschoven werd en eigenlijk gewoon na een paar maanden al gedacht werd van "Ja, jij kan dit niet, ga maar iets anders doen" was schrikbarend. Jongens (vooral van buitenlandse afkomst) die van MBO naar MBO opleiding hopte en enorme hoeveelheden studiefinanciering kregen zónder lening en hoefden geen cent terug te betalen.

Zo had ik een keer een 4-tal kansenjongeren onder m'n hoedde die de zoveelste MBO opleiding deden (IT dit keer), werden verplicht stage te lopen en konden nergens wat vinden, dus kwamen bij de IT afdeling van de school zelf terecht. 2 van hen kwamen na 2 dagen al niet meer opdagen, de andere 2 waren goed 'genoeg' en 1 van hen die deed zo hard z'n best dat die zelfs een betaalde stage kreeg voor een half jaar.
Maar die andere had dus het lees niveau van 3-jarige, het was zo bedroevend slecht dat we hem alleen maar klussen konden doen waarin wij zelf eerst het voorbeeld moesten laten zien, een geschreven instructie werkte niet.

Vraag mij soms af wat er van die jongens terecht is gekomen...

LangeTijdGeleden | 10-05-23 | 15:58 | 2

Hij schijnt nu in EBI in Vught te zitten.

JanVergoor | 10-05-23 | 16:00

Zijn nu ministers en staatssecretaris.

Kattie | 10-05-23 | 16:31

Mag een laaggeletterde op GS reaguren? Volgens de huisregels kunnen taalvouten je een ban opleveren.

De_fluitlokker | 10-05-23 | 15:57 | 1

Het is taalvauten

clockandhammergame | 10-05-23 | 18:35

In het Engels, het verschil tussen 'knowing your shit' en 'knowing you're shit'

small_town_dad | 10-05-23 | 15:56

Dumbling down, met een noodtempo.

Colin.Fart | 10-05-23 | 15:56 | 1

Nu wij het er tóch over hebben: er bestaat enig semantisch verschil tussen
'tumbling down' en 'dumbing down'.

bisbisbis | 10-05-23 | 16:00

Leren ze ook klok kijken en op tijd komen?

HaaiBaai | 10-05-23 | 15:55 | 1

Nee. Veel jongeren weten niet hoe een analoge klok (met wijzers) de tijd aangeeft. Serieus.

Toos Bevergeil | 10-05-23 | 16:05

Princes Petra en haar D66 waren dit toch aan het oplossen?

Klapsigaar | 10-05-23 | 15:54

Gister op RTL een stuk over het terugschroeven van benodigde studiepunten naar 30 in het hoger onderwijs. Dat is dus de helft van de te halen 60.

Baksteenbakker | 10-05-23 | 15:52 | 5

Vrouwlief kwam er gisteren ook mee toen ze dat hoorde in het nieuws.
Het was 45 toch? Wat eigenlijk al wel te halen was. Meestal als je die 45 niet haalde was het gewoon NIET de opleiding voor je en was het een goede wake-up call. Maar nu gaan nog meer mensen op opleidingen blijven hangen zonder dat het wat voor hen is waarschijnlijk...

LangeTijdGeleden | 10-05-23 | 15:59

@JanVergoor het sluit wel degelijk aan, verslapping.

Baksteenbakker | 10-05-23 | 18:02

@langetijdgeleden ik had 50 ooit als minimum. Gelukkig stopte de helft al voor de kerst dus die hadden geen moeite nodig

Baksteenbakker | 10-05-23 | 18:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Vroeger, 50-er jaren hadden we "Taal leren door zelf te corrigeren" op de lagere school...
Toen leerde je nog wat, leuk boekie....
En mag die "ui" weg svp...

A333aan | 10-05-23 | 15:52

Dat krijg je wanneer je telkens de lat maar wat lager legt als blijkt dat niet iedereen het vereiste niveau redt. Devaluatie. Het gaat meteen al mis op de PABO: op zichzelf een veredelde MBO-opleiding. Veel kandidaten redden de entreetoets daar niet eens (en dan hebben we het over niveau 8+). Oplossing: 'Oh, dan maken we hem makkelijker.'.

Hommel | 10-05-23 | 15:51 | 2

Het ging al mis toen die PABO-klanten onterecht door mochten stromen van groep 8 naar de brugklas.

Egerius | 10-05-23 | 15:54

@Egerius | 10-05-23 | 15:54: Ik wilde net zeggen, volgens mij hebben ze die entree toets zelfs laten vallen om het lerarentekort tegen te gaan...

LangeTijdGeleden | 10-05-23 | 16:01

Ach, om te kunnen krijsen hoef je toch niet naar school?
( Zie en beluister het filmpje in voorgaand topic.)

LoesjeP | 10-05-23 | 15:51 | 2

Ja, zo ongeveer. ik fietste kortgeleden langs 'zo'n stelletje' van het soort van het filmpje hiervoor 14/15 jaar ofzo , die hadden kennelijk een soort van ruzie , maar ik hoorde hem tegen haar zeggen ; Dan ga ik je met je gezicht in die water doen. Dat was kennelijk een regelrechte doodsbedreiging om haar te willen verdrinken. En ze liepen daar toch echt zonder enige GGZ begeleiding!

Cunucu | 10-05-23 | 16:04

@Cunucu | 10-05-23 | 16:04:
Gelukkig begrijp ik meestal niet eens meer waar dit soort lieden het over heeft. 't Zal de leeftijd wel zijn.

LoesjeP | 10-05-23 | 16:11

Als ik Dennis was zou ik me eens flink kwaad maken.
Oh wacht...

knutsel_ | 10-05-23 | 15:50

Dit is al tientallen jaren aan de gang. De lat werd steeds lager gelegd en het wordt alleen nog maar erger.
Eerst ging het over gelijke kansen en tegenwoordig moeten we al doen alsof iedereen even slim is. Elke scholier zit op een college en mag zich student noemen, inclusief OV-studentenkaart, want anders voelen ze zich buitengesloten of vervallen ze in een depressie.

Lomo | 10-05-23 | 15:50 | 1

Ik haalde het in mijn hoofd om tijdens mijn eerste les Franse taal een beetje bijdehand te doen naar de juf (oude bok met scheef been door polio)
Ik was een voorbeeld en zat gelijk op de gang met mijn schriftje, kon ik het in mijn eenDje bij elkaar vogelen. Dat zou je nu moeten proberen, ten aanzien van iedereen een persoon met migratieachtergrond de klas uitsturen en op de gang aan een tafeltje strafwerk laten maken.

Flightless bird | 10-05-23 | 21:12

Het ongelofelijkste vond ik dat er bakken met geld naar toe is gegaan.
Waar dat geld aan besteed is weet niemand en daarbij, er staat nog veel geld op rekeningen van scholen die gewoon niet weten wat ze met al dat geld moeten doen.
En dan zegt deze onnozele minister, er moet nog meer geld naar onderwijs.
Je zou ze toch allemaal een schop onder hun reet willen geven.

pejoar | 10-05-23 | 15:49 | 2

Grote schoolbesturen met grote bestuursgebouwen en grote bestuurdersauto's en grote bestuursdiners en bestuursstudiereizen.
Die extra zakken geld gaan zo vlug op dat een schoolbestuur her en der nog posten ontdekt in het onderwijs proces waarop bezuinigd kan worden. Op de "werkvloer", in de klas, bij de docenten etc. zijn deze zakken geld nog nooit terecht gekomen.

JanVergoor | 10-05-23 | 15:57

@JanVergoor | 10-05-23 | 15:57: Yep.
Het scholengemeenschap waar ik láng geleden voor werkte kreeg opeens een extra financiële gift van de overheid toegekregen. Super tof. Leraren helemaal in hun nopjes "zullen we eindelijk nieuwe PCs en beamers kunnen krijgen in de lokalen?" of "Wellicht krijgen nu wat meer docenten om de werkdruk af te laten nemen!".

Maar neen, wat er gebeurde is dat de directie en de vele onderlagen daar onder allemaal iPads kregen zodat ze hun email thuis konden checken. De iPads werden vervolgens na een paar weken in de bureaus van de betreffende leden gestopt en daarna amper nog aangeraakt. Ze hadden toch een PC op hun bureau staan en thuis email kijken doen we niet buiten werktijd. I joke not.

LangeTijdGeleden | 10-05-23 | 16:05

Grappig wel. Als dit het niveau van het mbo is, hoe ernstig zal het vmbo dan zijn? Kunnen die nog wel zelfstandig poepen of moet daar een coach bijkomen?

BoerKoekoek | 10-05-23 | 15:49 | 1

Breed begrip tegenwoordig.
VMBO begint bij "praktijkonderwijs", vervolgens nog een paar niveaus tussenin en eindigt bij "Theoretische Leerweg". Waarbij de TL meteen bij MBO-3 of -4 mag instromen en de lagen daar onder bij MBO-1 of -2.

LangeTijdGeleden | 10-05-23 | 16:06

Geweldige film en zo waar. Ik denk serieus dat we in het Westen al voorbij 'peak-iq' zijn en de weg naar beneden hebben ingezet. Alle hoop op innovaties moet uit Azië komen omdat ze ons daar hard aan het inhalen zijn.

-PR- | 10-05-23 | 15:53

Alle klassen zo vol stoppen als maar kan. Geen speciaal onderwijs voor gestoorden en randdebielen maar iedereen "gezellig" bij elkaar.
Iedere boerenlul snapt dat dit het onderwijs verpest, maar Den Haag wil dit toch omdat het zo lekker goedkoop is.
Waarom gaat het in andere landen beter? Niet omdat ze betere leraren hebben maar omdat de klassen daar kleiner zijn. In Nederland heb je 2 minuten per uur voor elke leerling maar als je 20 minuten per uur bezig bent om 2 debielen kalm te houden krijgen de minder debiele kinderen niet eens die 2 minuten aandacht.
Daar leert niemand iets van.
Van school stampen mag niet, dat mag alleen als een andere school bereid is om die leerling aan te nemen. Het Nederlandse onderwijs is door Den Haag kapot bezuinigd. Stond onderwijscrisis al op het lijstje van Rutte's wapenfeiten?

JanVergoor | 10-05-23 | 15:48

Moet wel toegeven dat ik een Marokkaan in dienst heb die vier talen spreekt en foutloos schrijft en rekent. Afkomst en huidskleur maken niet uit, goed onderwijs telt veel zwaarder. Ook bij stageplaatsen.

small_town_dad | 10-05-23 | 15:47

Waar is de goede oude tijd van de zesjescultuur gebleven?

hotbrasil | 10-05-23 | 15:47 | 1

Leerlingen hadden moeite zesjes te halen dus hebben ze de normen verlaagd.

dezakloper | 10-05-23 | 15:49

Uiteindelijk is niemand meer in staat om een diploma te lezen, en dus te beoordelen. Het probleem lost zich vanzelf op.

Nuuk | 10-05-23 | 15:46 | 4

Was al eerder mijn reactie van zaken zoals ; A.I en ChatGPT ; als de input maar lang genoeg steeds 'dommer' wordt , kan hij er uiteindelijk ook geen chocolade meer van maken

Cunucu | 10-05-23 | 16:10

@Met_baard | 10-05-23 | 15:53:

Je geleik, sorie.

Dieploma - niemand lees - geen probleem.

Of zoals de Sgimmelmunt zeg: B B B

Nuuk | 10-05-23 | 16:44

Dit is allang bezig. 15 jaar geleden aftandse kopieën van mijn diploma's ingeleverd, werden aangezien voor originele!

claude hommel | 10-05-23 | 17:35
▼ 1 antwoord verborgen

Wat zijn duizenden?

Hetkanverkeren | 10-05-23 | 15:45

Wat voor werk doen die laaggeletterde MBO'ers dan als ze verpleegkundige of electricien zijn? Ohhhh, ze zijn van de hondenuitlaatservice.

KlaagGraag | 10-05-23 | 15:45 | 2

Politieagent kan ook prima met een mbo opleiding.

BoerKoekoek | 10-05-23 | 15:50

Elke week 800 permanent ongeletterden binnenhalen zorgt uiteraard direct voor gemiddeld slechtere prestaties.

BoerKoekoek | 10-05-23 | 15:44

Only InHolland

-PR- | 10-05-23 | 15:44

MBO stelt anno 2023 echt werkelijk niets maar dan ook niets voor. Ik heb twee voorbeelden in mijn directe omgeving met een MBO diploma en hun kennis van de Nederlandse taal is echt schrikbarend slecht. Beide zijn inmiddels 21 jaar en laten mij met regelmaat brieven lezen en controleren op taal en spelfouten. Ter vergelijking: Ik zelf ben 44 en heb slechts LTS gedaan.

CornholioNL | 10-05-23 | 15:43

Gisteravond was Lost for Words op RTLZ. Best bizar dat er in Australië zo'n 43% van de volwassen ditzelfde probleem hebben. Verder wel mooi dat ze via zo'n docu er aandacht voor creëren.

oh no | 10-05-23 | 15:42

Dat komt natuurlijk ook omdat wiskunde vol wit privilege zit, aldus Sylvana Simons.

R.F.Pickering | 10-05-23 | 15:41

En net nu ik mijn neefje heb aangeraden om een diploma te halen aan de Johan-Cruyff-Universiteit.

Après toi | 10-05-23 | 15:41 | 1

Nou dat gaat dan Hamburger University worden.

BoerKoekoek | 10-05-23 | 15:45

Avbraakbelijd, leeraren tekord,.. tsja 1+1 =3

miko | 10-05-23 | 15:40

Mijn oma had alleen lagere school en kon prima spellen en rekenen. Het ligt aan het onderwijssysteem denk ik, niet aan de kinderen.

small_town_dad | 10-05-23 | 15:39 | 2

Nou, als je hier binnenkomt zonder onderwijs kan het lastig zijn om dat nog bij te passen hoor.

BoerKoekoek | 10-05-23 | 15:46

Nou, jouw oma had dan blijkbaar wél een prima stel hersens. Als je dat ontbeert, gaat goed onderwijs nooit ofte nimmer een raketgeleerde van je maken.

Wayfaring stranger | 10-05-23 | 16:29

Taal is nergens voor nodig behalve de racismekaart trekken en dat kunnen ongeletterden heel goed. Kijk maar Akwasi. Iedereen een omroep!

Deflatiemonster | 10-05-23 | 15:38

Gelukkig lijkt wel ondertussen vrijwel iedereen die ik z'n master te halen. Lijkt alsof het niveau veel lager is dan het ooit was

jeweettochniet | 10-05-23 | 15:36 | 3

"ik heb me master gehaalt op de hogeschool larenstein" Stond in een sollicitatie.

small_town_dad | 10-05-23 | 15:41

Lekker Boeiuh.. Er niemant die vraagt naar me diploma of cijferlijst ofzo, als ik maar gewoon een shift kan draaien want er is anders toch niemand die het werk kan doen dus het is wel goed en ik hoef ook lekker nooit meer een school of cursus te doen want dat is duur voor de baas en kudt voor mij. Alleen ze moeten wel 25 procent meer salaris erbij doen want alles is reteduur geworden.

Nathal | 10-05-23 | 15:36 | 4

De MBO jeugd anno 2023. De toekomst ziet er somber uit...

CornholioNL | 10-05-23 | 15:45

vraagd is met een 'd'.

Met_baard | 10-05-23 | 15:51
▼ 1 antwoord verborgen

Waarom altijd een verkeerde afbeelding van personage als het hierom gaat.
Ik word hier zo misselijk van.

Longstone | 10-05-23 | 15:36

Geen diploma ish dishcriminazi

Terra | 10-05-23 | 15:35

Aan de schandpaal met ze. Genadeloos belachelijk maken. Allemaal - ook de minder bevoorrechten.

HogeNood | 10-05-23 | 15:35 | 1

Nou nou. Dus alle laaggeletterde en rekenonkundigen afgestudeerden met naam en adres in de krant?

-PR- | 10-05-23 | 15:57

terug naar het onderwijs van de jaren '80. Heb kinderen van mijn broer en vrienden geholpen bij het rekenen, vaak begrepen zij de som wel maar hadden een probleem om de som op te lossen via de methodiek die zij moesten leren. Als ik het op de mij aangeleerde manier deed snapten zij het wel en losten zijn meerdere gelijke sommen zonder problemen op.

Te vaak wordt er iets veranderd onder het mom van vooruitgang en dat iemand zijn naam in de annalen wil hebben.

Fedde71 | 10-05-23 | 15:35 | 2

Ja , delen bijvoorbeeld, ik zag laatst de methode van mijn nichtje. Ik snapte er weinig van ... De oude manier zo simpel .. ..

Hetiswathetis | 10-05-23 | 15:43

Toch wel benieuwd naar de invloed van social media op het taalniveau.

Duwbak_Linda | 10-05-23 | 15:34 | 4

Daar wordt in afkortingen geschreven. Veel succes in het ontcijferen. Gelukkig krijg ik als oudere les erin van een jongere, die zelf allemaal 8en haalt voor haar taal, maar als ik zie wat ze schrijft me dan stevig afvraag waarin die 8en zitten.

Met_baard | 10-05-23 | 15:48

@Après toi | 10-05-23 | 15:41: is andrs comm

Duwbak_Linda | 10-05-23 | 15:55
▼ 1 antwoord verborgen

Onze politici kunnen ook niet rekenen. Dus dan wordt het moeilijk om het probleem te zien.

TheEgg | 10-05-23 | 15:34 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

In de Schoolgids Onderwijsinhoudelijk van een basisschool bij mij in de buurt staat dat kinderen van, met en door elkaar leren. Er staat verder NIETS in over leren, geen woord over taal en geen woord over rekenen. Wat staat er dan wel in? Vage zinnen over maatschappelijke betrokkenheid, goed burgerschap en zelfontplooiing. Dat is wat zesjarige bedplassertjes blijkbaar tegenwoordig moeten leren.

Albert61 | 10-05-23 | 15:33

Ook docenten beheersen vaak de basisvereisten van taal en rekenen niet. Hoe kunnen zij dat dan aan hun “studenten” (= leerlingen) onderwijzen??

Leffe Blonde | 10-05-23 | 15:32

Verder dekoloniseren dat racistische rekenen en lezen. Het zijn constructies van het witte hetero patriarchaat om mensen van kleur en lghtbi+ buiten te sluiten en te onderdrukken.

P-unit | 10-05-23 | 15:31 | 2

Jij kunt goed prioriteren.

TanteJuut | 10-05-23 | 15:33

Ik zag net op de npo, komt door te weinig leraren enz. Geen woord over onze vreemde medeburgers.

Hetiswathetis | 10-05-23 | 15:40

Lumpsum in het onderwijs is het probleem. Betalen per geslaagde is een ernstige weeffout. Studenten zijn geen ''klanten". Een onderwijsinstelling moet onderscheiden en beoordelen (zowel naar boven als naar beneden) Het is helemaal niet erg als er ongediplomeerden zijn, uitvallers of niveau-dalers. De wereld draait toch wel door en het onderwijs kan zich richten op het geven van goed onderwijs en het verbeteren van het curriculum. Diploma-inflatie is niet de oplossing.

TanteJuut | 10-05-23 | 15:30

Tsja, niet iedereen kan arts of professor worden. Is dat erg?
Carrière als uithaler schijnt ook goed te betalen, en daar hoef je niet voor te lezen.
Maar goed, deze ontwikkeling is wel logisch toch. Zeker in de randstad zie je steeds meer gezinnen waar de ouders geen nederlands spreken. En dat zal alleen maar meer worden in de toekomst met onbeperkte migratie.

pane | 10-05-23 | 15:30 | 3

Nou, een containernummer bestaat uit 4 letters en 9 cijfers. Staat Mo straks het verkeerde zegel door te knippen.

CornholioNL | 10-05-23 | 15:36

Dit is dus diploma inflatie. Deze kinderen zouden vroegah niet eens de mavo of lts gehaald hebben. Wat leren ze dan wel op dat MBO en waarom noemen we mensen die niet eens kunnen lezen en rekenen studenten?

Zapata10 | 10-05-23 | 15:29 | 1

Sterker nog, de docent haalt zelf vaak ook de taal- en rekentoets (voor PABO is dat groep 8 niveau) niet zonder diverse herkansingen en aanvullende ondersteuning. Hoe kun je dan verwachten dat een dergelijke docent de stof fatsoenlijk overbrengt op zwak begaafde kinderen.

_pacman_ | 10-05-23 | 15:33

Ik wacht eerst maar op het terzake deskundige oordeel van Marianne 'laat-ik-dat-nooit-meer-horen' Zwagerman voordat ik onverstandige dingen ga zeggen.

Schoorsteenveger | 10-05-23 | 15:28

Ik moet altijd lachen wanneer ik lees over MBO”studenten”. Vroeger waren dit gewoon scholieren en eigenlijk zou dat ook moeten gelden voor alle HBO-leerlingen.

Ridde Rogter | 10-05-23 | 15:28 | 6

@Hetiswathetis | 10-05-23 | 15:38: Je moet een propedeuse halen en om af te studeren een scriptie schrijven. En je krijgt en een titeltje mee. Je kan er mee door voor een master op HBO of zelf WO niveau. Dus dat is wel degelijk studeren. Ik heb van de HBO de ing. titel overgehouden en van WO de master. Ik vind drs. veel deftiger klinken dus was het als ik dik wou doen vroeger toen ik nog werkte drs. ing. bij ondertekening email. Deed ik alleen bij arrogante managers.

Zapata10 | 10-05-23 | 15:45

@Zapata10 | 10-05-23 | 15:32: Dat zou je *kunnen* doen, ja. Betekent nog niet dat je het ook moet doen. Wat mij betreft is studeren wat je op een universiteit doet. Al het andere is een school.

Mbovenka | 10-05-23 | 16:05
▼ 3 antwoorden verborgen

If you import people from the third world, you become a third world nation.

BASinnic | 10-05-23 | 15:27 | 7

@Hetiswathetis | 10-05-23 | 15:37:
Ze moeten niet méér dan de plaatselijke bevolking. Ze willen kennelijk ook.
Dit soort bevindingen is een doorn in het oog van het activistisch BLM-volk dat hierin een bedreiging ziet van de eigen ideologische uitgangspunten. Dan zie je de meest kromme redeneringen om te kunnen 'verklaren' waarom dit soort effecten optreedt.
Hetzelfde geldt overigens voor Aziaten, waar ook vandaan, maar die worden wat gemakkelijker weggezet als handlangers van de 'whites'.

Schoorsteenveger | 10-05-23 | 16:05

@Schoorsteenveger | 10-05-23 | 15:35: Omdat dat vooral hoogopgeleiden of relatief rijken zijn die met een legaal visum dat land binnen komen, die vervolgens verdere educatie ondergaan, een bedrijf beginnen en keihard werken voor hun American Dream.

Dat zijn niet dezelfde mensen die illegaal de middellandse zee of Rio Grande over dobberen om vervolgens te kankeren dat de AZCs niet luxe genoeg zijn, I.C.E./IND ze te ruw heeft behandeld, de Miele het model van 2018 is of de toegewezen woning te klein voor hun gezin met 8 kinderen.

ReyNemaattori | 10-05-23 | 17:24

@ReyN. Exact!

BASinnic | 10-05-23 | 19:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Iets eisen is al gauw onveilig en stressverhogend voor de prinsen en prinsessen.

thanseeuwen | 10-05-23 | 15:27

Ibn Galdoun is overal.

vladimirows | 10-05-23 | 15:27

Plus dat je als leraar(es) in bepaalde regio's/wijken niet voor de klas wilt staan.

Der Schnitzeljäger | 10-05-23 | 15:27

Ik begrijp dat tekort wel. Zou ook niet graag voor de klas staan in deze tijd.
Dat is misschien maar beter ook.

laurentius | 10-05-23 | 15:26 | 1

Er is dan ook geen lerarentekort; maar wel een leerlingenoverschot. Slechte beheersing van het Nederlands, krijgen van huis uit de verkeerde normen mee, geen interesse in intellectuele prestaties; eisen veel aandacht van de leerkracht op.

langelat | 10-05-23 | 17:16

Het is in het onderwijs hetzelfde als in de zorgsector.
Teveel managers, te weinig "hands on."

Maak de zorg en het onderwijs aantrekkelijker door een betere salariëring en andere arbeidsvoorwaarden.
Haal maar wat geld uit je stikstoffonds.

En stap eens af van het onvermijdelijke excel sheet management.
Waarom moet een leerkracht elk kwartaal een voortgangsrapportage schrijven over kleuters en kinderen?
Kan minimaal gehalveerd worden.
Ik krijg vroeger een cijfer voor vlijt en gedrag.
Kan zo weer ingevoerd worden, niets mis mee.

Maya de Blij | 10-05-23 | 15:25 | 2

Vlijt, gedrag en netheid. Maar stel je eens voor dat dit in hoge mate correleert met groepskenmerken?. "Dat moeten we niet willen met z'n allen".

Phantomas | 10-05-23 | 15:39

Wat kreeg je voor taal?

miko | 10-05-23 | 15:46

Ondertussen in het HBO onderwijs: "Een eerstejaarsstudent aan de universiteit of hogeschool kan straks al met de helft van het totale aantal studiepunten door naar het tweede jaar.".

Je zou bijna denken dat het opzettelijk is...

WellusNietus | 10-05-23 | 15:25 | 2

Het volk dom houden houd de zittende macht in het pluche.

CornholioNL | 10-05-23 | 15:46

In mijn tijd, als je je propadeuse niet haalde, begon je maar weer opnieuw. Meer dan 50% haakte dan ook af na het eerste jaar. En zou zou het nu ook moeten zijn.

Hei-kneuter | 10-05-23 | 16:11

Iedereen moet een startkwalificatie halen, velen zijn daar niet toe in staat want zwak tot zeer zwak begaafd. En ja, etnische achtergrond speelt daar een cruciale factor.

Wat doe je dan? Steeds minder eisen stellen, gratis diploma’s uitdelen en jezelf op de borst kloppen dat het slagingspercentage zo hoog is.

_pacman_ | 10-05-23 | 15:24

En krijgen vervolgens een baan in de politiek.

Ray Skak | 10-05-23 | 15:23

Sgandalich!

Mr_Natural | 10-05-23 | 15:22

Papiertjes afleveren want dat is waar het ministerie geld voor betaalt, al tientallen jaren afbraakbeleid, onderwijs is gestuurd op kwantiteit niet kwaliteit.

Zeurders | 10-05-23 | 15:22

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl