Baanbrekend plan: Scholen gaan kinderen leren lezen, schrijven en rekenen
Maar daar moeten de kinderen wel voor nablijven
Kan gebeuren jongens. We waren te druk met lessen over genderdiversiteit, Islamlessen, yoga-lessen, lessen over seksueel overschrijdend gedrag (zonder de leraar), muzieklessen, lessen in Pools, Arabisch en Turks (en voor de zekerheid ook maar Russisch en Chinees, want u weet niet wie die oorlog wint), lessen over seksuele vorming, Koningsspelen, het nationaal schoolontbijt en natuurlessen, danwel de week van respect, de week van het geld, de week van de mediawijsheid, de week van burgerschap of de week van brildragende mensen die Henk heten en goed zijn in het oplossen van een Rubik's Cube. Dus ja, het lezen, schrijven en rekenen is er een beetje bij ingeschoten de afgelopen jaren, want niet echt een prioriteit. Maar dat gaan we nu oplossen met een bak extra geld voor extra lessen buiten de bestaande lesuren. Want als uw kind door bovenstaande onzin niet de basisvaardigheden onder de knie krijgt, moet het dus gewoon nablijven. Mooi, is dat ook weer opgelost, dan kunnen we nu weer verder met de week van de tijdrovende themaweken.
Reaguursels
InloggenToen ik op de lagere school zat had ik gewoon muziekles naast alle andere noodzakelijke lessen om verder te komen in het leven. Muziekles en muziek maken werd geacht belangrijk te zijn voor de ontwikkeling van de hersenen. Dat klopt. En dan niet een beetje klootviolen, maar het goed doen. De lat lag hoog voor ons kinderen. Ik zat door de weeks dan ook van 08.00 tot 16.00 op school met uitzondering van de woensdagmiddag. Heb zelfs nog een tijd school gehad op zaterdag ochtend. Tijd genoeg dus om leren. Oh ja, altijd jongensscholen gehad t/m de zeevaartschool met enkel mannen als leraar. Dat waren nog eens tijden.
Nog even rap voor dit topic voorgoed dicht gaat.
Ik las goede reacties waar de essentie wel uit naar voren komt.
Kan het beter? Mwoa. Een eigen school oprichten is nog wel mogelijk maar je komt dan uit op algemeen bijzonder onderwijs met particuliere financiering, niet toegankelijk voor een doorsnee familie.
De oorzaken zijn ook wel duidelijk; vanaf de mammoet-wet is het bergafwaarts gegaan, Passend Onderwijs werkte averechts, vooral vrouwen in het PO, commerciële partijen die in de problemen springen (en een groot deel van de lumpsum opsnoepen).
Zo lang politiek en PO-raad bepalen, zal het niet vlot verbeteren ben ik bang. Mocht u kleine kinders hebben en in de Randstad wonen; zoek een algemeen-bijzonder school, accepteer dat het geld kost maar u investeert in uw kind.
"Dom geboren, suf gewiegd en nooit iets bij geleerd.", zeiden wij thuis weleens.
Al sinds de jaren 80 afbraakbeleid op onderwijs, de machthebbers denken dat het beter is als het volk dom wordt gehouden.
Hulde voor Struikrover. Treffend is hier verwoord welke prioriteiten er gesteld worden binnen het basisonderwijs. Misschien moeten we maar eens stoppen met de 'vermaatschappelijking' van het onderwijs en teruggaan naar de kerntaken.
Lang niet elk maatschappelijk probleem moet namelijk binnen/door de school opgelost worden.
Wellicht zoals hieronder uitgebreid beschreven veel allochtone kinderen die het niet kunnen bijbenen, met welke oorzaak dan ook. Maar vergeet ook de kinderen die nooit 'nee' horen niet, waar het 'gevoel' belangrijker is dan de hersens. Juist veel hoger opgeleidde ouders laten hun kinderen nu afglijden naar een niveau ver onder dat van de gemiddeldd tokkie. Iets met woke ...
Schoot mij weer ineens te binnen...
Nooit Gat
Heel uw schooltijd
Zet gij uw leraar mat
Met: 'Oevewij niete kenne,
ebbewij nooit gehad.'
Als na uw einddiploma
Gij blijft beweren dat
Ge dit niet hoeft te kennen
en dat nooit hebt gehad.
Belastingformulieren
Zie wijzigingenblad
Oevewij niete kenne,
ebbewij nooit gehad.
Zucht dan achter tralies,
uw cel van tranen nat,
Oevewij niete kenne,
ebbewij nooit gehad.
...... John O'Mill - 1957
Lezen, schrijven en rekenen kan je toch al voor school?
Zelfs de beste leraar kan de zegeningen van de multiculturele samenleving niet compenseren: 30 koters die met een beetje geluk hooguit 5 verschillende talen spreken. Dus huur je commerciële specialisten in om het probleem aan de verkeerde kant van het leerproces op te lossen.
Afgelopen weekend las ik een hilarisch opiniestuk in de azijnbode: Nederland heeft een schrijnend gebrek aan doctorandussen. Wat daar eigenlijk staat: vaklieden zijn dom want laaggeschoold. Die kun je dus net zo goed uit het buitenland halen.
Dweilen met de kraan open heet zo iets.
Doctorandussen in wat precies?
Overigens hebben we in Nederland aan een heleboel tekort. Met gezond verstand met stip op één!
Het ideaal van de LittleKleine jugend, veel geld krijgen zonder iets te kunnen of überhaupt maar iets te doen.
Ik was vroeger hoogbegaafd, maar ik heb er niks mee gedaan, om mijn ouders te sparen. Want die hadden alleen maar MULO.
En anno nu? Minder hoogbegaafd?
De reden dat de kwaliteit van het onderwijs zo bedroevend laag is, is omdat we de slechtere leerlingen proberen te pleasen. En dit soort leerlingen komen voornamelijk uit bepaalde bevolkingsgroepen (dus niet allochtonen in het algemeen).
Vroeger stuurden ze dit soort kinderen naar het speciaal onderwijs, maar tegenwoordig willen ze zoveel mogelijk leerlingen in het regulier onderwijs houden. Het resultaat is dat kinderen groep 8 verlaten, terwijl ze bv. qua spelling op het niveau van groep 5 zitten. Het is tevens ook de reden waarom VMBO het afvoerputje is geworden, omdat ze zoveel mogelijk probleemleerlingen in het regulier onderwijs willen houden.
Mijn oude basisschool is van overwegend blank naar overwegend Marokkaans gegaan en de problemen zijn echt gigantisch. Veel meer pestgedrag, diefstal, kinderen die niet willen/kunnen leren. De cultuur in de klas is ook niet gericht op presteren, waardoor slimme kinderen worden gepest als ze hoge cijfers halen. Tevens ook agressie van ouders die niet kunnen accepteren dat hun addergebroed zwakbegaafd is, want dat is uiteraard de schuld van de racistische Nederlandse school en het ligt niet aan de intelligentie van hun kind.
Je moet je kinderen naar scholen sturen die bevolkt worden door leerlingen met ambitieuze. Die scholen scoren vaak bovengemiddeld in de rapporten van de onderwijsinspectie.
Hefbrug | 12-05-22 | 13:33 "Mijn oude basisschool is van overwegend blank naar overwegend Marokkaans gegaan en de problemen zijn echt gigantisch. Veel meer pestgedrag, diefstal, kinderen die niet willen/kunnen leren. De cultuur in de klas is ook niet gericht op presteren, waardoor slimme kinderen worden gepest als ze hoge cijfers halen. Tevens ook agressie van ouders die niet kunnen accepteren dat hun addergebroed zwakbegaafd is, want dat is uiteraard de schuld van de racistische Nederlandse school en het ligt niet aan de intelligentie van hun kind."
Wat een afschuwelijke ontwikkeling. Maar alle D66- en VVD- en PvdA-stemmers in mijn omgeving ervaren dit probleem niet. Hun kinderen gaan naar een school waar deze problematiek zich niet voordoet. En interesseren zich blijkbaar niet voor wat dit betekent voor mensen die zich niet kunnen veroorloven in hun wijken te wonen. Maar ondertussen wanen ze zich wel moreel superieur ten opzichte van de mensen die dit probleem benoemen en blijven ze PVVD66 stemmen....... Ooit zal de wal het schip keren, maar dan heb ik dit land al verlaten.
Vroeger leerde je je kinderen lezen en las je verhaaltjes voor. Dat gebeurd nu alleen nog in Laren ofzo. Papa en mama van Achmed lezen niet voor en kunnen niet helpen met rekenen en taal, die spreken ze niet eens.
Dus het komt door de ouders dat de (nieuwe) kinderen met achterstand op school komen en die wordt nooit meer ingehaald.
Water naar de zee dragen...
Gebeurt.
Verstandige ouders halen hun kinderen van hockey en pianoles af en sturen ze naar de naschoolse bijles.
Verstandige ouders doen allebei - en beperken de schermtijd.
Schrijnend. Echt schrijnend. Ook dat rapport van de inspectie... Maar wel zijken op "die wappies van Forum", omdat ze besluiten zelf maar eens wat te beginnen. Zodra je in dit land ook maar een beetje je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, moet je kapot. Richt dan zèlf een school op! De Stijlloze School. Knalroze. In Almere.
Zijken?
@Lorejas | 12-05-22 | 13:14: Hopelijk wordt deze reaguurder geen onderwijzer op zo'n Forum-school.
Zijken met lange ij is West-Fries voor "zieken" (kom uit Enkhuizen). Zeiken met korte ei is is idd ABN voor "pissen". Ik bedoelde zieken op, niet zeiken op.
Ik snap inmiddels wel een beetje dat Forum eigen scholen wil oprichten. Daar kun je van alles van vinden maar laat hen het maar proberen.
Kind vrij vanwege studiedag voor leraren…
niet een dag maar meerdere per jaar. Ik vraag altijd wat gaan ze leren. Nooit een antwoord gekregen. Vandaag wel een brief gekregen dat de politie een "signaal" naar school kan sturen als veiligthuis bij het kind geweest is. Ik denk dat ze op studiedagen leren hoe ze met dat signaal om moeten gaan.... En weer een lesdag verloren.
Basis en school zijn toch niet eens zulke moeilijke begrippen.
Straks komen er nog kinderen van school die niet eens weten hoe je gender fluïde non-binaire vegan schrijft.
‘Gender fluïde non-binaire vegan’ is geen concept wat een kind op de Cito toets hoeft te kunnen schrijven. Dus dat leren ze op niet op de basisschool…
Door hun opvoeding ("Wij gaan hier de boel overnemen!") zijn die jongeren rond hun vijfde verjaardag al afgeschreven.
Dat is geen racisme, dat is ervaring. het interesseert die ouders geen ruk wat hun kinderen op school doen. 'Thuis spreken we Turks, Nederlands leren ze maar op school' is een bekend argument. Zijn er nooit bij 10 minuten gesprekken, laat staan voor een avondje vrijwilligerswerk (dat doen die kaaskoppen wel), maar o wee als hun kind blijft zitten, dan maken ze een zooi stennis op school.
Misschien moeten hun ouders hun dan eens uitleggen dat ze met behulp van de kinderbijslag en subsidiering van het onderwijs, betaald door al die racisten meer kansen hebben dan bijna alle andere kinderen op de wereld.
@Egerius | 12-05-22 | 12:54: Wat een raar wereldbeeld heb je.
Maar goed, dat mag :-)
@Blauwpetje | 12-05-22 | 13:04: Of misschien moet jij vrijwilliger worden op een school of bij een bijles-club, zodat je zelf de kinderen dat kan vertellen. En dan kan je ze ook bijles geven in rekenen en taal.
Ik weet dat veel bijles-organisaties staan te springen om vrijwilligers.
Dit is je kans!
Of geef je er de voorkeur aan om vanaf de zijlijn eens lekker te schelden op alle problemen, onbekommerd door enige inzet voor het probleem? ;-)
Dat mag ook, schelden is zeker een hele nuttige bijdage aan een beter Nederland.
@HarmenB | 12-05-22 | 13:06: Mijn wereldbeeld kenmerkt zich door weinig naïviteit.
@HarmenB | 12-05-22 | 13:09: Ik ben opgegroeid als kind van eenvoudige arbeiders en geschoold op een dorpsschooltje op het platteland. Mijn ouder hebben ervoor gezorgd dat ik me internaliseerde dat als ik iets van mijn leven wilde maken, ik dat vooral zelf moest doen, omdat zij met alleen lagere school mij wel een warm thuis, maar niet meer dan dat konden geven. Hun raad heb ik dus opgevolgd en de universiteit afgemaakt. Internationaal gewerkt en me suf betaald aan belastingen. Ik ga mij niet laten vertellen, dat ik een racist ben omdat er ergens kindertjes niet meekomen omdat ons onderwijs tegenwoordig kloten is. En al die allochtonen die stempeltjes voelen, moeten zich misschien eens afvragen wat zij daar aan kunnen doen, waar hun verantwoordelijkheid ligt, of hun prioriteiten wel de beste zijn voor hun kinderen. Geen kind in Marokko, Ghana, Turkije, Suriname of Ethiopië heeft meer de wind in de rug en meer kansen dan een allochtoon kind in Nederland, dus laten ze die pakken en er iets van maken.
Ta makkelijk, de sameneving de schuld geven van racisme, terwijl het merendeel constateringen betreft. Het probleem is bijvoorbeeld dat zelfs na 4 generaties Marokkaanse kindern thuis niet Nederlandstalig worden opgevoed. En dat ze zich Marokkaan voelen en geen Nederlander. Iedereen krijgt dezelfde kansen, schreef ik al ergens, echter zijn het vaak de ouders die het hun kinderen verhinderen die kansen te verzilveren. Dáár moet het over gaan, en niet 'de sameleving'die zogenaamd racistisch is.
@HarmenB | 12-05-22 | 13:09:
Ik zie @Blauwpetje niet schelden.
En doen alsof racisme vanuit blanke Nederlanders bijna half zo vaak voorkomt als racisme naar blanke Nederlanders vind ik ook niet constructief. Integendeel, zowel laagopgeleiden als extreme drugsgebruikers kunnen dat echt gaan geloven, hoewel er 0,0 bewijs is. En dat heeft ook een hele kwalijke invloed op de maatschappij, van parasitisme en corruptie tot zware criminaliteit en extremisme.
Tuurlijk ligt het allemaal aan de witmang. Ik ben nog net van de oude stempel en ik kan je vertellen dat die turkse dame en marokkaanse heer uit mijn klas prima terecht zijn gekomen. Maar die kregen dan ook geen speciale behandeling, op wat islam bijles na dan. (En dat op een RK school.)
Wellicht een idee, maar als die gastjes al eens beginnen met normaal te praten dan worden ze misschien ook wel serieus genomen.
Ik zou het omdraaien. Leren lezen, schrijven en rekenen horen volgens mij bij de kern van het basisonderwijs, samen met aardrijkskunde, geschiedenis en bio voor de bovenbouw.
Dat gender- islam en yogagedoe doen ze dan maar buiten de schooltijden om.
Helaas, daar is de maatschappij niet op ingericht. Je leidt de kinderen op voor hun toekomst.
@matatwork: Dat dus.
De Koran krijgen ze er wel goed ingelepeld.
Hoogtijd voor meer Imams voor de klas.
De nuttige vakken doen we downgraden.
P.S.waar is reaguurder Eenzame Schizofreen als je hen nodig hebt.
Ja, opmerkelijk want het zijn natuurlijk de " zwakkeren" die met te veel knderen in te kleine huizen zitten. Dezelfde die zich verbaal altijd sterk tegen de popo kunnen uiten.
Hai! Wij zaten vanmiddag een uur aan de lijn met een psycholoog in gesprek over een leerling... Een uur. Excuses, ik ben vereerd!
De enige oplossing is terug naar het onderwijs van 50 jaar geleden. Dan kunnen er meteen heel veel leerplanontwikkelaars en begeleiders weg en zinvol werk gaan doen (tomaten plukken). Dus: kleuterschool en lagere school. En meesters voor de klas. En indien de kinderen op 4 jarige leeftijd onvoldoende Nederlands spreken, dan gaan ze maar naar de tomatenplukschool.
Dat heb ik jaren geleden voorgesteld in een brief aan het ministerie: Terug maar het pre-mammoetwettijdperk. Je snapt wel. Nooit antwoord gekregen.
@Francisca | 12-05-22 | 12:50: Uw voorstel is waarschijnlijk nog in behandeling.
Het moet niet gekker worden
Juist wel. Hoogmoed komt voor de val, dit rottingsproces is al veel te ver heen dus laat maar klappen. Stuur het leger er maar op af, gewapend met notitieblokjes, potloden en moeilijke sommen.
Nou, eens kijken hoe Struikrover en alle andere experts die nog nooit in het onderwijs hebben gewerkt dit complexe probleem in een handomdraai gaan oplossen :-)
Zie mijn andere tegel. En niet in een handomdraai. Wat in 50 jaar is ontspoord zal tientallen jaren kosten om weer recht te breien.
@discriminazie | 12-05-22 | 12:28:
Sinds invoering v/d Mamoet wet, is het beroerder geworden.
Dat is sinds 1968.
@discriminazie | 12-05-22 | 12:28: Ik las je tegel net. Ik geef trainingen aan kwetsbare leerlingen in het onderwijs, ik probeer hen bij te spijkeren, vaak met veel succes, want ze zijn net zo intelligent als jij en ik.
We zouden juist voor de scholen met veel kwetsbare leerlingen de allerbeste docenten willen aantrekken.
Maar de allerbeste docenten gaan liever werken op het gymnasium.
Er is zo'n gigantisch verloop van docenten juist op scholen met veel kwetsbare leerlingen. De docenten die voor de klas staan zijn vaak van een beperkt niveau. En vertrekken weer. En dan komt er weer een nieuwe docent, vaak na een maand pauze. Ik vind het niet raar dat de leerlingen afhaken.
Als samenleving hebben we zeker de afgelopen twintig jaar ervoor gekozen om de kwaliteit van het onderwijs juist op de scholen met veel kwetsbare leerlingen te laten wegzakken.
Ik zie dat voorlopig nog niet veranderen. Als samenleving zijn we niet bereid om dit probleem echt aan te pakken.
Logisch ook: vrijwel alle mensen in de regering en Tweede Kamer en hoog in de ministeries hebben zelf heel goed onderwijs genoten. Dan is het vrijwel onmogelijk om echt te begrijpen wat er gebeurt in heel veel scholen.
@bqbq | 12-05-22 | 12:38: Niet mee eens. Mijn ouders zijn gaan werken rond hun 15e, 16e. Door de mammoetwet kon ik naar het gymnasium en naar de universiteit.
Dat was geen onverdeeld succes: ik was eerste generatie student, en dat is echt lastig.
Maar ik ben afgestudeerd, in economie en geschiedenis. En ik had die kans nooit willen missen. Het heeft mijn leven vergroot.
Dankzij de mammoetwet.
@HarmenB | 12-05-22 | 12:43:
-
Definiëer: ‘ kwetsbaar’, alstublieft.
@bisbisbis | 12-05-22 | 12:59: www.onderwijsconsument.nl/welk-kind-i...
@HarmenB | 12-05-22 | 12:43:
Ongecontroleerde massaimmigratie zorgt voor een overaanbod van ongeïnteresseerde en vaak ook minder intelligente kinderen. Om over agressie nog maar te zwijgen. Geen wonder dat veel docenten daar weg willen.
Maar decennialange hypes van "leuk leren" hebben ook diepe sporen nagelaten. Al zeker 25 jaar lees ik over de achteruitgang van het onderwijs. Van percentages pabo studenten (= toekomstige leraren) rond de 50% die niet kunnen hoofdrekenen en spellen.
Voeg daar wat "positieve discriminatie" voor leraren en universitaire zelfhaat in onderwijsplannen aan toe ("wiskunde = racisme, correct Nederlands = fascisme") en je eindigt met dit.
@HarmenB | 12-05-22 | 12:43: Waarom ben je zelf geen docent op één van die scholen maar geef je trainingen en spijker je ze bij? Doe je dat vrijwillig of zelfstandig? En kwetsbare leerlingen? Zijn die er dan op de ene school meer dan op de andere? In principe zijn alle leerlingen toch kwetsbaar?
@HarmenB | 12-05-22 | 12:43: er zijn wel degelijk andere oorzaken voor de 'kwetsbaarheid'. Het zou al zo veel dchelen als de neef-nicht huwelijken zouden verdwijnen. Daar zitten namelijk wel degelijk consequenties aan voor lichamelijke én verstandelijke vermogens bij de nazaten. En die huwelijken zijn nu nog steeds heel gangbaar.
Al dit soort “experimenten” zijn in de afgelopen 40 jaar al diverse keren uitgeprobeerd.
Bakken geld, extra hier, extra daar.
Geld is niet de oplossing voor mensen met te weinig inzet.
De juiste mentaliteit is niet te koop.
Na 40 jaar kun je gerust concluderen dat de meesten niet de juiste mentaliteit hebben.
Vandaar ook de hoge criminaliteitscijfers.
Degene die wél hun best doen om er iets van te maken komen er vaak dan ook gewoon.
Het is dus prima mogelijk in een land als Nederland.
De juiste inzet en mentaliteit.
Hallo Ruimedenker, ik zeg je op basis van veel ervaring in het onderwijs dat je hier te nauw denkt. Inzet en mentaliteit zijn geen dingen waar we mee geboren worden, we ontwikkelen dit langzaam als mens. De omgeving maakt hierin een enorm verschil.
Het is daarom goed om te kijken hoe mensen met heel veel geld die duidelijk strategisch handelen dit aanpakken. Zien zij inzet en mentaliteit als iets waar je mee geboren wordt?
Nope. Zij zien inzet en mentaliteit als iets dat te vormen is met investeringen.
Waarom denk je dat rijke ouders hun kinderen sturen naar private scholen waar ze met een stevige aanpak in één jaar twee jaar les kunnen inhalen? Omdat ze weten dat de juiste omgeving een enorm verschil maakt.
Waarom denk je dat rijke ouders massaal prive bijles inkopen voor hun kinderen? Omdat ze weten dat de juiste omgeving verschil uitmaakt.
Waarom denk je dat rijke ouders hun kinderen vaak pushen om naar bepaalde scholen te gaan - bijvoorbeeld het gymnasium? Omdat ze weten dat de juiste omgeving verschil uitmaakt.
Inzet is een gewoonte. En een gewoonte is aan te leren; in de juiste omgeving.
Mentaliteit is een wereldbeeld dat je langzaam ontwikkelt in je jeugd. Dat wereldbeeld is beinvloedbaar door je omgeving, waaronder de school en de Nederlandse samenleving.
De keuzes van rijke ouders die strategisch handelen laten duidelijk zien dat jouw mening niet klopt. Zij maken kostbare investeringen om hun kinderen op het pad te zetten naar maatschappelijk succes, en slagen daar vaak in.
We kunnen als samenleving nog wat leren van de keuzes van deze ouders ... als we als samenleving zoveel mogelijk alle kinderen goede kansen willen bieden.
Maar willen we dat wel, juist ook als het kind Mohammed of N'sinta heet? Of kijken we dan liever even weg?
Daar is nu een interessante vraag :-)
@HarmenB | 12-05-22 | 12:32:
Kinderen van “Rijke ouders”, die de juiste inzet en mentaliteit missen, bakken er uiteindelijk ook geen fluit van.
Met dat verschil, dat ze kunnen terugvallen op een financieel vangnet van hun ouders.
Maar goed, met “rijke ouders”, je gebruikt het als vies woord, begint het hele verhaal thuis.
Thuis, bij Ma & Pa.
Arm of rijk, doet er niet toe.
Het begint allemaal thuis, met het maken van de juiste keuzes en stimulans.
@Ruimedenker | 12-05-22 | 12:51: Ah, dat heb je helemaal verkeerd. Kinderen met rijke ouders krijgen kans na kans na kans, elke keer als ze weer een domme keuze maken. Zo kunnen ze leren hoe ze goede keuzes maken.
Kinderen van arme ouders, zeker allochtone kinderen, hebben niet die luxe om een keer een foute keuze te maken. Voor ze het weten zitten ze op het MBO in een matige groep met een matige docent, en dan is het HEEL moeilijk om nog echt vooruit te komen.
En weet je hoe oud ze zijn als ze die keuze maken voor het MBO? 14, 16 jaar. Een leeftijd waarop de meeste mensen echt nog niet in staat zijn om weloverwogen strategische keuzes te maken (onze hersenen hebben zich nog niet volledig ontwikkeld in dat aspect op die leeftijd).
Dan maken ze nog een of twee zwakkere keuzes en hun studiefinanciering is op. Poef, einde kans.
Bij rijkere kinderen gaat het anders: de ouders kopen voldoende bijles in, zodat het kind toch een niveautje hoger kan leren. De ouders betalen het levensonderhoud van het kind, zodat het een goede stage kan lopen of naar het buitenland. De ouders kiezen ook vaak voor het kind.
En voor die stage gebruiken ze ook hun netwerk om dat te regelen.
Of tijdens de studie: een kind van rijke ouders heeft net de woning tegenover mij betrokken, zodat ze rustig medicijnen kan studeren in Leiden. Papa kocht het huis. Geen stress over de kosten van studie, een fijne plek om te wonen, dat is een goed begin van de studie, die komt er wel.
Geld, connecties, een duwende hand opent vele deuren, zo werkt de wereld. Rijke ouders begrijpen dat. Armere ouders onderschatten de kracht van geld en connecties vaak.
Kijk maar eens in de directiekamers, ministeries, ziekenhuizen, regering. De mensen aan de top? Kinderen van rijke ouders zijn gigantisch oververtegenwoordigd.
Als je succesvol wilt zijn: kies rijke ouders. De beste keuze die je kan maken.
@HarmenB | 12-05-22 | 13:04: Totaal verkeerde benadering. Je denkt en meent dat super verwende kinderen het gaan maken omdat ze super verwent zijn. Het tegendeel is waar. Juist diegene die alle problemen vooral zelf moeten oplossen zijn beter voorbereid op de rest van hun leven. Daarnaast zijn veel eigenschappen gewoon genetisch bepaald. iemand die geen talen of reken wonder is kan je net zoveel lessen en financiële ondersteuning geven als mogelijk is maar zal nooit het niveau halen van een reken of taal wonder ongeacht de financiële basis of status van zijn ouders.
@HarmenB | 12-05-22 | 13:04:
Dus wat is jouw oplossing, iedereen rijk maken?
Het grappige is dat mijn ouders in aanzienlijk meer armoede opgroeiden dan uitkeringstrekkers nu. Toch zijn zij onderdeel van een generatie die dit land met keihard werken opbouwde. "Hard voor weinig, nooit sacherijnig". Voor ijver en inzet heb je geen geld nodig, integendeel. Het zijn degenen die alles gratis cadeau krijgen die geen klap uitvoeren. Dat geldt voor een bepaald slag rijkeluiskinderen, maar ook voor veel uitkeringstrekkers.
En dat begint bij de ouders. Als die al niet bereid zijn 1 keer per jaar naar een ouderavond te komen dan wordt het niks. Ongeacht hoeveel gratis geld we daar tegenaan gooien.
@HarmenB | 12-05-22 | 13:04: Zou het niet vooral andersom zijn: ouders moeten er voor kiezen tijd in hun kind(eren) te investeren. Met de discipline, inzet en aandacht van de ouders wordt het kind gevormd.
Kinderen zijn na-apers, ze doen wat ze zien. Soms hebben ze een duwtje nodig om hun eigen initiatief en creativiteit te ontplooien.
@HarmenB | 12-05-22 | 13:04
Zou Hunter Biden dat ook gedacht hebben?
Je kunt je kinderen zelf ook wat leren. Ik heb ze leren lezen, breuken, tafels, topologie, echter bij de omtrek van een cirkel en de oppervlakte ben ik afgehaakt.
PI maal de diameter.
@Ruimedenker | 12-05-22 | 12:19:
Omtrek = tweepieren. Klaar.
Lerarentekort in het basisonderwijs - Zondag met Lubach
https://www,youtube,com/watch?v=OGt7UIL6S_I
Niet alle mannen en sommige vrouwen hebben zin in liedjes zingen, ecoline blazen, een vis kleinen en snottebellen afvegen.
Die willen kinderen iets leren.
Maar je op de PABO moet je allemaal doen.
Dus haken docenten af.
Dus je houdt niet alleen te weinig docenten over, maar ook net die docenten die niet kinderen perse iets willen leren.
Dus we doen het dom.
En waarom vonden ze dat eigenlijk een goed idee, de PABO.
Mannen tref je dan ook nauwelijks meer aan in het basisonderwijs. Dat is op zichzelf al kudt. Vandaar die epidemische verwijfdheid die je overal in de samenleving tegenkomt.
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 12:13:
Sowieso kan dat bij een bepaalde leeftijd leerlingen al helemaal niet meer. Eén verkeerde beweging of blik en je ligt eruit met een levenslange veroordeling ongewenste intimiteit aan je broek. Er hoeft maar een zo'n tutje een klacht in te dienen omdat d'r cijfer te laag was ofzo, je bent als leraar je leven niet meer zeker, dank je de koekkoek.
Kinderen die slechter zijn in taal en rekenen zou je beter na schooltijd al een technische opleiding kunnen geven of een ambacht leren. De meeste goede monteurs hebben problemen met goed schrijven maar zijn wel broodnodig. Sommige mensen zullen nooit heel erg goed leren lezen en schrijven en krijgen de tafels ook niet geautomatiseerd. Je kunt beter kijken welk talent er wel is dan blijven sleutelen aan een talent wat er niet is.
Ik heb nog doppen van melkflessen verzameld voor Afrika.
Topografie schijnt daar nu een van de hoofdvakken te zijn.
Die dingen zijn toch niet te vreten? Waarom deden ze dat dan?
Ik denk nu even met weemoed terug aan de tijden van 'Samsam', toen Afrika nog een ver-van-mijn-bed-show was die vaag op je gemoed werkte.
@MickeyGouda | 12-05-22 | 12:14:
Denk ik aan afrika, dan denk ik aan weldoorvoede cokekoppen op tv die om geld vroegen voor uitgemergelde zwarte kindjes, daarna speelden ze een leuk liedje en ben ik naar de brievenbus gerend met een envelop vol spaargeld. Dat ze daar nu nog steeds de boel niet op orde hebben is niet mijn probleem, ik heb er alles aan gedaan, ik was erbij destijds.
Laten dan gelijk ook de leerkrachten zich wat bijspijkeren. Voor sommigen waarschijnlijk een instaptoets voor spelling en rekenen.
Bij de. NOS staan in tegenstelling tot de regel er nu geen allochtonen bij als illustratie bij dit bericht. Dan weet je het wel.
Valt wel op niet?
Veel Finse jongens zijn wel goed in Frans. Dat spreekt oma namelijk vloeiend.
Mijn onderbuik zegt dat weer voornamelijk om allochtonen gaat, die gezellige groep mensen die in andere statistieken ook zo hun best doet. Maar wie weet heb ik het mis, ergens wat betrouwbare info te vinden?
Heel veel dames met een allochtoonse achtergrond zijn het mannelijk deel al grotendeels voorbij gerend. Goed (door)geleerd, slim, ambitieus en stappen gemaakt. Het mannelijk deel is het resultaat van de patriarchale aanpak. Zoon is de baas als Pa in het theehuis zit en laat zich vooral niks zeggen/vertellen. Zoon groeit op met grote bek, is vooral bezig met z'n street creds en vind "straat" & "respect" het belangrijkst. En tovert zichzelf in no-time om tot beroepsslachtoffer.
Goede samenvatting van de misdaden van links dat ons onderwijs heeft gebracht tot wat het nu is: keurige schooltjes in Bussum en Bloemendal en Amsterdam-Zuid en de rest van provinciaal Nederland. Zwarte schooltjes met migranten kinderen die op zo’n beetje alles een achterstand hebben in de rest van de steden. Deze massa immigratie heeft er mede toe geleid dat de totale zorg onbetaalbaar is geworden en is ook debet aan het ontstaan van het woningtekort dat er nu is.
Google maar raak.
No shid, Sherlock!
Niks mis met jou Engels mwuhahaha.
The shid hits te fen.
Ik denk dat veel kinderen met een multiculti achtergrond het ook wel moeilijk hebben. Niet cynisch bedoeld. In Hilversum zie je veel jonge kinderen in het centrum die niet Nederlands worden aangesproken. Hoe kan je het dan ook leren. In groep 4 hebben ze dan al een achterstand die bijna niet meer in te halen is. Dan krijg je " die meisje" etc.
Eens. En gaat inmiddels van generatie op generatie.
Dat komt door de onwil te integreren. Te linkerzijde gooit men graag alles op xenofobie, maar in de multicultiwereld voelt men zich Turk, Marrokkaan, Somaliër, enzovoorts en geen Nederlander. En daarom wordt het niks. Kansenongelijkheid is dan ook een mythe. Iedereen heeft wel degelijk dezelfde kansen, maar veel ouders beroven hun kinderen van die kansen door hun waardeloze opvoeding. Dáár zou het overheidsbeleid dan ook op gericht moeten zijn.
@Hommel | 12-05-22 | 12:06:
Ook eens, maar ze zijn nu eenmaal hier en ze zijn met velen (en ze blijven maar komen, terzijde). Dus het probleem, meneer, dat blijft. Die kinderen kunnen daar ook niets aan doen.
@Duwbak_Linda | 12-05-22 | 12:15: Maar je mag wel van immigranten ouders verlangen dat ze hun kinderen op 4 jarige leeftijd voldoende Nederlands hebben bijgebracht om op school mee te komen.
In Duitsland heeft men daar een uitdrukking voor: Bringschuld.
@discriminazie | 12-05-22 | 12:20:
Dat ben ik met je eens, maar dat gebeurt te vaak niet. Ja en wat dan? Begint een generationeel probleem te worden (als het dat al niet is).
@Duwbak_Linda | 12-05-22 | 12:15: Niet Turks genoeg om echt Turk te zijn, niet Marokaans genoeg om echt Marokaan te zijn, maar toch ook niet de Nederlandse cultuur willen omarmen, ondanks zijn relatieve openheid. En toch geef ik je gelijk, niet hun schuld en echt een enorme kutsituatie om in te zitten, maar dat betekend niet dat die kinderen er niets aan kunnen doen. Verhuizen of aanpassen, werkt prima en heeft altijd al gewerkt.
Ja en dan krijg je de NL oplossing weer; dan passen we de taal gewoon aan, want taal is levend en we spreken ook geen Nederlands meer zoals we dat in de Middeleeuwen deden. Dus "die meisje" vinden we ook wel goed, het gaat erom dat je snapt wat er wordt bedoeld.
Nivelleren leidt tot devaluatie, kan ook niet anders, water stroomt nou eenmaal van boven naar beneden, niet andersom. En dan wordt ergens gesteld dat Nederlands een dusdanig klein taalgebied is dat het op een bepaald moment verloren zal gaan En, ook weer typisch Nederlands lijkt wel, dan gaan we daar maar alvast zelf wat versnelling in aanbrengen. Zou het maakbaarheidsdenken een Nederlandse afwijking zijn? Adaptief zijn we in elk geval wel, misschien wel meer dan gemiddeld.
@Duwbak_Linda | 12-05-22 | 12:25: Geen Nederlands in groep 1? Dan eerst een jaar Nederlands leren, en verder niets. Duurt je basisschool maar 9 jaar in plaats van 8. Blijven zitten kon vroeger ook.
@Joyce | 12-05-22 | 13:46: “Die” is al de norm geworden. Bij de kassa van de AH werd me laatst door een medewerkster gevraagd of ik zegeltjes spaarde voor “die messenset”.
Moet je voor de lol eens vragen aan iemand die lesgeeft op een HBO, wat hij/zij vindt van het niveau van de kennis der taal tegenwoordig.
Om te huilen en de betreffende "studenten" kijken je aan of jij gek bent.
"Het gaat om de inhoud he? Niet om de vorm."
Eensch... ik moet echt op mijn woorden letten. Je ziet de leegte en het totaal niet snappen van wat ik zeg. #normaal Nederlands
In Leidschendam hebben ze hun eigen oplossing gevonden. Lesmateriaal op maat. Bijvoorbeeld: Mo heeft zes messen. Hij verstopt er vijf in de bosjes. Na een incident met een een andere Mo die niet zijn neef is gooit hij één mes in de sloot. Brave burgers vinden er drie in de bosjes. Hoeveel messen heeft Mo nu nog?
Niet realistisch. Het is wel z'n neef.
Als mensen niet goed kunnen schrijven dan kunnen ze ook niet goed nadenken en dan gaan andere mensen voor ze nadenken.
Aldus George Orwell.
pbs.twimg.com/media/EO0g8v5XsAA7RkR.j...
"D ... e ... k ... o ... n ... i ... n ... g ... i ... s ... e ... e ... n ... a ... p ... p ... "
Schande natuurlijk.
Maar wat is 'ie nou?!
@MickeyGouda | 12-05-22 | 12:07:
Schande. Kinderen kunnen niet eens meer 'aap' spellen.
cortoonworks.files.wordpress.com/2011...
@keestelpro | 12-05-22 | 12:09:
Afghaanse bedrijfspoedel... alweer een toetsenbord naar de filistijnen.
@keestelpro | 12-05-22 | 12:09:
Haha, en ik nog serieus mijn hersens pijnigen ook, hè! Bedankt Kees.
www.facebook.com/KoningsApp/
De komende weken even geen lezen, schrijven en rekenen voor uw kinderen. Ze zijn dan druk met onze agenda:
In de vier onderzoekslessen:
• Volgen de kinderen de wereldreiziger Ibn
Battuta en onderzoeken ze waarom hij op
wereldreis ging.
• Onderzoeken ze drie avontuurlijke vrouwen
uit de tijd van burgers en stoommachines.
• Verkennen ze het begrip globalisering en
ontdekken ze dat de hele wereld via
internet met elkaar is verbonden.
• Ontdekken ze welke klimaten er zijn en hoe
je daar rekening mee moet houden als je op
reis gaat
Treffend!
Aanvulling: het Lespakket 'Hoe vul ik mijn tussenjaar in'.
Ja maar het ouderwetse aardrijkskunde dan ? Het is verbijsterend hoe het met de kennis van Topografie is gesteld.... Ben zelf touringcar chauffeur en we reden van België naar Amsterdam, tussenstop Rotterdam... stop bij het centraal station van Rotterdam, vertel door de microfoon waar we zijn en dat de volgende stop Amsterdam is. Komt er een domme doos (is dat al grensoverschrijdend ?) naar mij toe en zegt ik moet naar Amsterdam, dat is de volgende stop antwoordde ik we zijn nu in Rotterdam, maar Amsterdam en Rotterdam zijn toch hetzelfde... en ze stapte uit.
Haha, en dan gewoon wegrijden. Jammer dat je d'r hoofd dan niet kan zien als ze het uiteindelijk uitvogelen doet.
De hoofdstad van Tsjecho-Slowakije is Praag.
De hoofdstad van Joegoslavië is Belgrado.
De hoofdstad van West Duitsland is Bonn.
Goed he!
Maar ik heb niet alleen goed opgelet op school maar sindsdien ook.
Zo weet ik dat al deze landen niet meer bestaan bij gratie van De Sovjet Unie die ook niet meer bestaat. De Sovjet Unie heeft zich namelijk hard gemaakt voor de soevereiniteit van al deze gebieden en zichzelf opgeheven. Deze achtergrond informatie zou ik even meenemen voordat ik als een NPC een Oekraïense vlag in mijn facebook profiel zet.
Aardrijkskunde kennis was medio '90 al vaak hilarisch. Vast onderdeel in een aflevering "De Vakantieman" (Frits Bom voor de jongere generatie) was demense vragen op de kaart aan te wijzen waar ze nu dachten te zijn.
Waarbij Mien Of Joop uit Nergenshuizen (of uit een grootstedelijke griebuswijk), op de Franse camping dan maar Finland aanwees op de kaart. Want gewoon geen flauw benul.
Een anno 2022 waarschijnlijk niet veel beter. Want "Google Maps is je vriendje".
Nou, eerlijk, ik zeg ook Joegoslavië of al die andere landen die daar nu liggen.
Het basisonderwijs is volledig ontspoord. Het gaat al mis bij de PABO, waar iedereen die eigenlijk te dom was voor de HAVO heen kan met een pretpakket. Gevolg: er komen leerkrachten voor de klas die eigenlijk maar weinig weten van de vakken die de moeten onderwijzen. Ze halen daarom alles uit de 'methode', die een school aanschaft. Waarmee in feite de maker van de methode bepaalt wat kinderen leren. Het afschaffen van de LOM-scholen in 1998 is een grote misstap geweest. Teveel zwakke leerlingen blijven hangen in het basisonderwijs en dat trekt het niveau naar beneden, want de hoogvliegers: daar hoeft een leerkracht niks mee. Die komen er wel. De aandacht moet naar de zwakkeren. Goed idee, in een 'kenniseconomie'. Kuch.
En dan de hierboven genoemde prietpraat; ouders moeten kinderen opvoeden. Die basistaken horen niet bij scholen. En natuurlijk... de feminisering van het onderwijs. Het is verworden tot een wijvenbaantje. Het overgrote deel van de leerkrachten werkt een dag of drie per week. Hubbie is hoofdkostwinner en heeft een echte baan en in die zin is het een van de minst geëmancipeerde sectoren op de arbeidsmarkt.
Ik kan nog wel even doorgaan maar ik voel me alweer wat rustiger dus ik laat het maar.
Il heb liever dat je wel door gaat. Je verwoord hwt prima en er is nog een hele hoop meer mis in het basisonderwijs.
@mono-culti | 12-05-22 | 11:52: Nou een ding nog dan. Die drie daagjes per week die de meesten er werken is de oorzaak van het lerarentekort. Er zijn zat leraren maar ze werken te weinig.
@mono-culti | 12-05-22 | 11:52:
verwoordT
@Hommel | 12-05-22 | 11:53: Dat is wel om meer sectoren zo. Kom nou s wat vaker, dan hoeft de taak van 1 ook niet door 2 gedaan te worden.
Lubach had het een keer over dat vrouwen graag met kinderen tutten en mannen en een minderheid van de vrouwen kinderen iets willen leren.
Maar als je nu voor klas wil staan en kinderen iets leren moet je ook snottebellen afvegen en stomme liedjes zingen.
Dus er haakt een grote groep lesgevers af.
Dus je houdt de verkeerde docenten over.
Ga maar weer gewoon terug naar kleuterschool-lagere school van vroeger.
@AdvocatusDiaboli | 12-05-22 | 11:59: Klopt helemaal. Je houdt mensen over die eigenlijk in de kinderopvang horen te werken.
@Hommel | 12-05-22 | 12:40:
Zoonlief heeft een blauwe maandag de Pabo geprobeerd. Hij trok de infantiliteit al snel niet meer. Zowel van docenten alsook medeleerlingen.
Geen woorden maar daden dat is wat er ontbreekt bij die politieke lozers.
Gewoon verdrijven dat leugenachtig tuig, dan maken wij Nederlanders nog kans.
En ik bedoel Nederlanders.
Veel allochtone kinderen spreken maar een paar uur per week(op school) nederlands. En thuis de taal van hun moeder. En als je de taal niet goed beheerst, leer je het rekenen ook nooit.
Ze weten toch al snel wat een grammetje of pondje wit of bruin kost .
Die leren rekenen in een andere taal. Van moeke en oma, die doen tenslotte de boodschappen en de finansies thuis dus reken maar dat die kunnen rekenen, die kassabon hebben ze sneller doorgerekend dan u Zakjapanner kan zeggen.
Evenwel komen ze ook niet verder dan dat, wiskunde is echt iets heel anders dan kassabonnetjes checken op bonusaftrek.
Tuurlijk is t taal en rekenenniveau achteruit gegaan. Als meer dan 40% vd kinderen allochtone ouders hft met een niet-westerse achtergrond wiens moeder niet verder komt dan t aanrecht en t kraambed en vader zich als postnl gedraagtals patriarch. Dan is dit toch niet verrassend. t Probleem is niet t onderwijs, de methode of de onderwijzers. t Probleem ligt bij de leerlingen!
Bij de ouders - bedoel je - die aan de tafel met een gehaktbal en piepers geen Nederlands praten. Dat de ouders van Mo geen foutloos NL beheersen, kan hij zelf weinig aan doen als tienjarige...
Ben voormalig 'meester'.
Redenen voor dit drama: laag geschooldheid lesgevenden, regelzucht Den Haag (alles administreren) en werkende ouders die opvoeding hebben opgegeven. Flikker alles maar op het bordje van de leerkracht! Welke experts???
Kinderen gewoon weer twee aan twee in de bankjes met hun neus naar het ouderwetse schoolbord. Die digitale toestand kan tijdens computer les.
Waarom kon dat vroeger wel en nu niet?
U weet het antwoord best wel.
Was vroeger relatief simpel. Je zat in de klas, hield je kwek, dreunde tafels op en kreeg zinsontleding voor je kiezen. Leerkracht heette meester of juf en voornamen ? Dachuteffeniet. Eens in de zoveel tijd een dictee of opstel maken en met regelmaat een repetitie of overhoring. Voortgang in het 10 min tafeltjes gesprek was glashelder: leerkracht benoemde goede/zwakke/aandachtspunten. Opvoeding vond thuis plaats.
Snel doorspoelen naar de 21e eeuw. Met regelmaat van de klok nieuwe "didactische" aanpak met aandacht voor "de belevingswereld van het kind". Wat 2 jaar geleden (met heel veel belastingpoet) als leermethode verzonnen was kon weer bij het grof vuil. Leerkrachten verzuipen in de rapportagejungle en zijn zeeën van tijd kwijt aan bureaucratie. En in sommige grootstedelijke delen van Nederland komen de kinders al vanaf dag 1 met een ontwikkel-/opvoedingsachterstand het klaslokaal in. Of de leerkracht dat er nog effe bij pakt. En het "10 minuten tafel gesprek" kan best wel eens verbaal onaangenaam worden als het gedrag van de kleine Melvin, Sarah Roos of Ibrahim met de ouderfiguren besproken wordt.
Vroegah kwam je van school af met reken-, taal en schrijfvaardigheid. Nu (te vaak) met een grote bek, uitgezwaaid door een leerkracht die stiekem blij is dat het prinsje/prinsesje opgetieft is.
@Grijskijkert | 12-05-22 | 12:01: En zo is het en niet anders. Stam zelf ook uit die eerst beschreven tijd van mondje dicht, gezicht naar het bord,tafels opdreunenen, netjes tegen de leraar(es) meester of juf zeggen i.p.v. Karel of Samantha. Als je niet netjes tussen de lijntjes schreef met je kroontjespen kreeg je een lel met een lineaal op je vingers. Ben nu bijna 80 en heb nog steefs een keurig handschrift. Hoofdrekenen doe ik bijna nog net zo snel als een zakjapanner. Als je thuis vertelde dat de leraar je op je vingers had gemept met een lineaal of aan je oren had getrokken omdat je niet oplette zei je vader of moeder gewoon "nou je zal het wel verdient hebben, moet je maar beter opletten". Maar je leerde het wel.
Lachwekkende overheidspropaganda deze 'maatregelen'. Het publieke onderwijs is ten dode opgeschreven.
Ik hep nederlans sgrijfen ook op sgool geleert. Was makkuluk .
Ik hat egt geen beiles of zo nodug.
Jai op gang ook slim zijn door die stoer doen, je weet broer!
Een team van experts om scholen te helpen kinderen te leren rekenen... manmanman
Team van experts gaat chirurgen helpen die niet goed kunnen opereren
Team van experts gaat pensioenfondsen helpen die niet goed zelf kunnen investeren
Team van experts gaat rechters helpen die niet tot juiste vonnissen kunnen komen
Team van experts gaan hoeren helpen die een man niet kunnen laten klaarkomen
Wie zijn deze 'experts'?
Anders kan je er geen realityserie van maken, duh!
We moeten een team hebben, liefst met een paar excuusallo's, minstens 1 gay transgender en een tegendraadse bleekscheet die halverwege het seizoen een foute nazi blijkt te zijn.
@elfenstein | 12-05-22 | 11:58: Terzijde, je bent wel in vorm vandaag;).
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 12:05:
Ouderwetsch genieten. En dan ben ik nog niet eens aan het bier begonnen. Kiek moar uut.
Dit idee lijkt weer iets nieuws. Maar basisscholen krijgen toch al EXTRA geld voor leerlingen van ‘praktisch opgeleide’ ouders? Iets met zogenaamde “telkinderen” was dat.
Goed plan! Onderwijs als buitenschoolse activiteit.
Mijn kleintjes leren prima lezen en schrijven, helemaal volgens schema. Ik gok dat het niet zozeer aan de school of leraren ligt, maar meer aan de klandizie en een dalend gemiddeld IQ door ehh redenen.
Dit dus. Mijn zoontje doet het prima. Ok ik woon niet in een grote stad en klasgenootje Moh spreekt ook goed Nederlands
Ik geef vaak les op scholen met veel allochtonen in grotere scholen. Deze leerlingen zijn net zo intelligent als jij en ik.
We laten als samenleving deze leerlingen op heel veel manieren subtiel in de steek.
En dan geven we vervolgens deze leerlingen zelf de schuld door te zeggen dat ze "een dalend gemiddeld IQ" hebben.
Zoals Maxima het ooit zei: "dat is een beetje dom" van je ;-)
@HarmenB | 12-05-22 | 12:35: Tuurlijk, 'de samenleving' heeft het weer gedaan. Al die kinderen die in groep 1 terecht komen terwijl ze amper Nederlands spreken, het vertikken naar de juf te luisteren want vrouw en meer van dat soort dingen? Allemaal de schuld van de samenleving. Ze krijgen allemaal dezelfde kansen, alloctoon en autochtoon. Toch maken ze er niet hetzelfde van.
Hoe is het mogelijk dat kinderen niet goed kunnen lezen en schrijven? De grootste is nog geen drie en heeft heel veel plezier met de letterbak om woordjes te leggen, en gaat daarna met z'n weegschaaltje oefenen met tellen (al denkt hij zelf dat 'ie aan het spelen is). Dan samen wat boekjes bekijken en alle dieren/dingen aanwijzen en benoemen, heerlijk.
Kinderen willen heel graag alles leren, voldoende materiaal aanbieden en een beetje aandacht is voldoende.
Ik denk dat dat "samen" bij heel veel ouders een probleem is.
Hier in Rotterdam spreken veel kinderen van drie nog niets of nauwelijks Nederlands.
@Lorejas
Klopt ook. Geen tijd en geen zin.
RTL Nieuws: “ 'Lees de kinderen voor'
Onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob roepen ouders en grootouders met klem op kinderen voor te lezen. Ze hopen zo de trend te keren dat kinderen slechter lezen en ook minder plezier hebben in lezen.
Van Engelshoven en Slob lanceren een 'leesoffensief'. Iedere school gaat voortaan aandacht besteden aan leesplezier. Scholen krijgen tips toegestuurd om het leesonderwijs te verbeteren.
De ministers gaan praten met het onderwijs en met bijvoorbeeld de bibliotheken over wat er nog beter kan. Extra oog is er voor moeilijke lezers als vmbo-leerlingen, jongens en leerlingen die met meerdere talen worden opgevoed.”
“Meerdere talen”; het kost wat moeite om The Elephant In The Room te benoemen. Alles bijkomende kosten van een totaal falend immigratiebeleid.
Het is niet voor niks dat bijlesinstituten en particuliere scholen als paddenstoelen uit de grond schieten.
Ga er maar vast van uit, dat al die bijlesinstituten straks en particuliere scholen straks van overheidswege 'gedemoniseerd' gaan worden en dat hen het bestaan behoorlijk moeilijk gaat worden gemaakt. Begaafde, beschaafde, gedisciplineerde, hardwerkende, getalenteerde kinderen die iets kunnen of iets weten - of dat willen bereiken, dát moeten wij natuurlijk niet willen, met z'n allen - daar bevorder je alleen maar de 'tweedeling in de samenleving' mee.
-
Dumbing down - van hogerhand opgelegd.
Brrr, van Engelshoven. Deze voormalige minister is alleen maar bezig geweest met woke gedram en had totaal geen oog voor taal- en rekenvaardigheid. D66, een partij die zich profileert als onderwijspartij maar die het in de praktijk absoluut niet is.
@therealbraindump | 12-05-22 | 11:56:
Ligt eraan of je indoctrinatie ook onder onderwijs schaart.
@bisbisbis | 12-05-22 | 11:41: Het is juist precies andersom: de overheid betaalt miljarden voor extra bijles voor leerlingen op alle niveaus. Ik kan het weten: ik geef geregeld trainingen.
Bijles - prive of via de overheid - is er niet voor "gedisciplineerde, hardwerkende, getalenteerde kinderen die iets kunnen of weten".
Bijles - juist ook de dure, prive vorm - is er voor leerlingen en studenten die worstelen met bepaalde aspecten van het onderwijs. Ik begeleid zulke leerlingen en studenten geregeld.
Het zijn gewone leerlingen en studenten, of ze nu autochtoon of allochtoon zijn. Zoals de meeste mensen hebben ze hun eigen potentie nog niet door en weten ze nog niet wat ze willen in het leven. Ze modderen maar wat aan, zoals de meeste mensen in Nederland.
Het grote verschil tussen leerlingen in prive bijles en in bijles betaald door de overheid is dat de leerlingen in prive bijles ouders met meer geld hebben, die bereid zijn om strategisch te investeren in hun kinderen, om hen zo te manoeuvreren richting universiteit - juist als hun kinderen niet zo "begaafd, beschaafd, gedisciplineerd, hardwerkend, getalenteerd" zijn :-)
Iedere dag begonnen wij met het klassikaal opdreunen van de tafels.
Is nooit meer uit mijn hoofd gegaan. en heeft het mij supermakkelijk gemaakt bij het rekenen.
Hielp mijn kleinkinderen tijdens de covid thuisonderwijs periode.
Heb mij verbaasd over de achterlijke manier van het aanleren van dit soort dingen.
Rekensommen met zulke ingewikkelde verhaallijnen dat het verhaal over Gijs met zijn 8 krentenbollen veel belangrijker was dan het cijfer 8 waar het om ging.
Lijkt makkelijker voor het kind maar in werkelijkheid een extra aandachtspunt.
Toch was "leren delen" met eierkoeken vroeger wel lekker!
Je zal maar niet zo goed zijn in taal maar wel in rekenen.
Maar wat had u dan verwacht van een onderwijssysteem dat meer en meer gestoeld lijkt te zijn op communisme, alles voor het collectief. De groep, daar draait het om, communicatief sterk zijn wint het van brains, van individuele excellentie op sommige gebieden, wie niet meedoet met de kudde is zwakbegaafd en moet bijgestuurd worden. Je moet je kinderen helaas na school de-programmeren anders ben je ze ergens een keer kwijt.
Nog steeds!
Idd opvallend ja, die achterlijke redactiesommen. Jouw illustratie is wel mooi. Gijs heeft 8 oliebollen en gaat naar de Jumbo om een pak melk te kopen voor € 1,50. De Jumbo is 3 km verderop, Gijs fiets 12 km/u. Als hij thuis komt, staat z'n moeder voor de deur en geeft hem, gewoon omdat het kan, een pak rammel. Kinderbescherming erbij, enfin, alles liep gelukkig goed af. 's Avonds komt vader thuis, afgepeigerd, en wil nergens iets over horen.
Hoeveel oliebollen heeft Gijs?
@Ich: 2. Zijn ouders.
Elfenstein
Verwacht niets meer. Samenleving wordt steeds zieker gemaakt. Niet alleen in het onderwijs.
Het resultaat?
Vroeger had je stalen mannen op houten boten.
Tegenwoordig houten poppen op stalen schip.
@Ichneumonidae | 12-05-22 | 11:38: Welk pak melk?
soja if amandel melk zeker
@Colin.Fart | 12-05-22 | 11:42: Havermelk natuurlijk.
@naglfar | 12-05-22 | 11:47:
Mijn melk komt gewoon uit een koei...
@Louter Leuter | 12-05-22 | 11:54: Mijn melk ook, maar als ik langs het melkschap in de supermarkt loop denk ik dat stedelingen tegenwoordig wel gelijk lijken te hebben: Melk komt uit de fabriek. (geperste soja, haver, amandel. Komt geen koe meer aan te pas)
@Lorejas | 12-05-22 | 11:41: Juist! Ze maken er gvd nog een strikvraag van ook!
Begrijp niet waarom die kinderen niet gewoon Russisch krijgen. Dat heeft de toekomst.
En het GiF meneer, dat sluipt maar naar binnen...
Na decennia van onderwijshervormingen is het Nederlandse onderwijssysteem dan eindelijk af: er komt noodhulp van buitenaf om de Nederlandse kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen! Waarvan akte.
Haha; juistem. Maar laten we niet weglopen voor de problemen, samen oplossen en blablabla.
Yoga lessen, meditatie, inzicht geven in hoe ons ( onder) bewustzijn werkt. De kracht en invloed van onze gedachten ect.
Verplicht in het onderwijs.
Net als muzieklessen en seksuele vorming. Daaraan kun je het beschavingsniveau van een land afmeten.
Lijkt me een goed plan. Al is het wel een beetje raar dat Basisscholen kennelijk zo'n vol programma hebben dat er onvoldoende aandacht is basisvaardigheden.
Zie ook www.nrc.nl/nieuws/2022/04/13/inspecti...
"De achteruitgang in rekenen en taal is volgens de Onderwijsinspectie al twintig jaar gaande. "
Komt door al die uren dat er op school koekjes worden gebakken voor de leuk.
Wie IS minister Dennis Wiersma (Primair en Voortgezet Onderwijs, VVD)? Waar komt ie vandaan, waarom is ie minister?
Scholen in het primair én voortgezet onderwijs gaan kinderen leren lezen, schrijven en rekenen. Wie daar met het docententeam niet uit komt... Dus dat is het niveau van de Pabo's van tegenwoordig. Nog droeviger is dat ook het voortgezet onderwijs genoemd wordt. Op de universiteiten is het nu toch een al Pidgin English wat de klok slaat. Gebezigd door docenten die de taal onvoldoende beheersen en spreken, en in de collegebanken Nederlandse kroost die het niet begrijpen. Laat staan dat die derderangs buitenlanders die literary larycook kunnen begrijpen. Laat die kenniseconomie maar komen!
Ik zag gisteravond Harbers even praten in een van die miljoenmiljard talkshows die we tegenwoordig hebben; wist niet hoe snel ik weg moest zappen, maar bereid je maar voor op een heel heel droge zomer.
John O'Mill fan?
Vergeten we niet om een miljoen miljard van het budget over te maken aan influencers die een verticale video maken in de achtertuin van: "Yo kaolo gaan leren. Rekenen heb je soms nodig om die doekoe te telluh! Je weet zelff!"
Squuuuulaaaah!
Terugkeer van Gezond verstand? Reken er maar niet op.
En ook de regel invoeren dat de juf maximaal 3 mails per maand mag sturen. Zoek met dat geld maar iemand anders voor het opruimen, voorlezen, schoonmaken, het museumbezoek, de klas versieren, het schoolplein vegen, de musical, de schoolreis, kamp, verkeersles en de sportdag. Ik heb goddomme zelfs de toiletten lopen verven.
Heeft u er nog lang over gedaan. Ik was er wel klaar mee toen ik bier moest gaan halen voor de ouderavond van de school, was geen budget voor zeiden ze. Deze school bevindt zich in de grachtengordel van Amsterdam...
Ik heb dezelfde ervaring. Het opvallende is dat ik mij niet kan herinneren dat mijn ouders ooit als vrijwilliger moesten worden ingezet toen ik op de lagere school zat.
Klopt.Je had toentertijd per schooljaar alleen een kerstviering en 1 dag op schoolreis.
Ook daar kan ik me niet herinneren dat daar ouders bij nodig waren.
@theo-is-dood | 12-05-22 | 11:35: |Exact. Ik heb mijn vader nooit op de lagere school gezien. Er is onder een vorige minister (met zelf 2 hulpen in huis) een naar onderzoek gedaan. Er werd 50% meer vrije tijd aan school en sport door ouders besteed dan in de jaren '80.
@elfenstein | 12-05-22 | 11:26: bier op de ouderavond. Tokkies gonna tok ....
@Montgomery Burns | 12-05-22 | 11:50:
Jup. De hele grachtengordel van Amsterdam zit ramvol met wezeloze tokkies. Of misschien waren twee kratjes Heineken écht niet genoeg voor 150 man, zou ook kunnen. Drinken ze bij u alleen ranja dan?
Kinderen horen een woke opvoeding te krijgen van linksdraaiende leraren.
Verder hoeven kids niets te leren, voor een baan als vlogger, influencer of instagram aandachtshoer, hetzelfde geldt voor hun volgers.
Voor iedereen een trofee
Is het "kleur de hongergebieden in op de wereldkaart" nog steeds een hoofdvak op de lagere school?
Hoeft niet meer. Die gebieden zijn nu hier.
Vandaag themaweek over ontdekkingsreizigers. Mooi dacht ik: Marco Polo, Abel Tasman, Vasco da Gama. Ik had al mooie boeken klaargelegd ...
Maar neehoor. Onze kinderen gaan leren over Ibn Battuta (wtf!)
Laat me raden. Een islamitische veldheer, verkrachter en moordenaar?
Ibn Battuta was een aartsleugenaar. Van grote delen van zijn 'reis'- beschrijvingen klopt geen ene hout. Marco Polo loog aanzienlijk beter.
@SteilAchterover
U gaat ervan uit dat de de geschiedenis nog verteld wordt vanuit Nederlands perspectief. Dat is totaal niet meer aan de orde.
@HoniSoit | 12-05-22 | 11:24:
Wel als het om slavernij gaat. Dat we allemaal tot aan de huidige generaties blanken in-en-in slecht zijn.
@bisbisbis | 12-05-22 | 11:20: Dank u. Ik zal zorgen dat deze feedback via de juiste kanalen terecht komt bij de aanstigter van deze ellende (Blink)
Wat ook goed werkt is al die prachtige boekjes met voorgedrukte opdrachtjes op de basisschool. Bij rekenen alleen het juiste antwoord invullen. Bij taal alleen de juiste letter invullen. Zo gaat het met schrijven ook helemaal nooit wat worden. Ooit deed juf op het krijtbord voor hoe je moest schrijven. Ze liet zien hoe je moest bewegen met hand vingers, de motoriek. Alle rekensommen en zinnen bij taal moesten we overschrijven in het schriftje. Of zelfs een klein ringmapje. Als ik junior zie schrijven, nee ik zie junior niet ""schrijven"", hij kalkt op uiteenlopende manieren op zeer onlogische wijze op letters en cijfers lijkende letters en cijfers neer, dan denk ik wel eens 'man, man, man'. Ooit mocht ik binnen een paar minuten in de tweede klas de tafels van een tot en met 10 opblaffen naast het bureau van de meester (die aangesproken diende te worde
met meneer [achternaam]) en kreeg een tafeldiploma. Ja, jammer als het niet lukt maar geweldig als het wel lukt dus dit bestaat niet meer want is zielig voor de kinderen die falen. Maar als je niet kunt falen ervaar je ook niet dat fijne gevoel wat je krijgt als je wél slaagt. Jammer allemaal.
Staartdelen. Wie is er niet groot mee geworden!
Ik heb vooral leren schrijven door 500 keer dezelfde strafregel te moeten opschrijven.
"ik mag niet met poep op de wc-muur schrijven"
Ik zal die zin echt nooit meer vergeten.
@2voor12 | 12-05-22 | 11:20:
-
... en toen bent u maar poep gaan verkondigen op Geen Stijl ? ...
@bisbisbis | 12-05-22 | 11:22:
Hier mag het toch nog wel?
@2voor12 | 12-05-22 | 11:20: Dat was toch niet in het zwembad?
@2voor12 | 12-05-22 | 11:24:
Zeker, gezien het feit dat u daarna ook nog alle andere lettertjes van het alfabet die niet in die zin voorkomen bijgeleerd heeft. Waarvoor hulde.
@Lorejas | 12-05-22 | 11:18:
Ikke... Herinner mij nog dat ik in de bovenbouw van een Nederlandse basisschool vanuit Spanje instroomde. Staartdeling kende ik niet, delen ging in Spanje heel anders (en veel meer uit het hoofd).
@louter: staart delen deed je uiteindelijk ook supersnel in je hoofd! Geen idee hoe ze het je in Spanje leerden maar ik gok dat het je prima geleerd is, de methodes van nu zijn een drama.
Hoogeveens verbeterde leesplank. Niks mis mee. *Op zolder kijken gaat
Zijn er sowieso nog meesters en juffrouwen die zelf kunnen rekenen.
Het niveau op de PABO schijnt inderdaad rampzalig te zijn.
Het antwoord is: nee. Wij hebben in onze directe omgeving een allerschattigste jongedame, die nét volwaardig juffie is geworden. Er is haar overigens van alles 'kwijtgescholden' tijdens corona. Ze kan niet rekenen zonder mobieltje, ze heeft een beperkte woordenschat en ze kan niet één enkel werk van een Nederlandse auteur noemen. Motivatie / roeping: 'ze houdt zo van kinderen en ze wil ze zélf ook'. Maar wél meteen voor de klas, want onmiddellijk een baan.
-
Om te jánken.
Heb tijdens de basis- middelbare school en pabo tijd uren met mijn dochter aan tafel gezeten om haar rekenen aan te leren zodat ze met de hakken over de sloot de norm zou halen.
Heb niet het idee dat zij later als lerares haar leerlingen veel rekenvaardigheid heeft bijgebracht. Gelukkig had ze meestal de kleuters van groep 1 en 2.
Inmiddels is ze succesvol buiten het onderwijs bezig.
He Wiersma, Geheimtipp: je kunt natuurlijk ook de flauwekul afschaffen en 1.5 miljard overhouden. Nee ik hoef geen bedankje.
En zo wordt de "rijke schooldag" van D66 werkelijkheid.
De verrijkte schooldag.
@bisbisbis | 12-05-22 | 11:30: de "rijke schooldag" was een onderdeel van het verkiezingsprogramma van D66. Lees de plannen, ik werd daar niet vrolijk van.
Komt ook wel omdat er best grote klassen zijn (ook door niet VerNeerlandsch sprekende immigranten ja!) waar de aandacht van de juf/meester heen gaat, dus minder aandacht voor den Neederlandsche leerling, zo is het wel..
Wij zaten met 50 bij mevrouw De Beer (no pun..) allemaal goedgekomen we hadden zelfs gymmen. We schrijven 1955 apropos
@Weethetallemaalniet | 12-05-22 | 11:14: het gaat eigenlijk meer om de aandacht die de juf/meester kwijt is aan anderlandiërsch, van dichtbij meegemaakt en vreesch geen unicum hierin.
"Want als uw kind door bovenstaande onzin niet de basisvaardigheden onder de knie krijgt, moet hij dus gewoon nablijven."
Het kind. Het moet nablijven.
De Kind?
@Osdorpertje | 12-05-22 | 11:11: Dat is wat de redactie ervan maakt. Trug naar sgool.
@Osdorpertje | 12-05-22 | 11:11: Het is intussen aangepast. Hulde aan de redactie.
Weer op zaterdag naar school, zijn ze ook van de straat af ;)
Ben jij van voor de bouw van de Berlijnse muur?
Jij snapt het. Zes lange schooldagen. Zondagen hopelijk te moe om buiten te spelen.
@Lorejas | 12-05-22 | 11:11:
Zondagmiddag bijbelles bij meneer pastoor om er zeker van te zijn dat ze bezig gehouden worden.
@2voor12: kijk, dat is meedenken.
@2voor12 | 12-05-22 | 11:17:
-
Het meer islamitisch geïnfecteerd volksdeel gaat in de weekeinden al naar de madrasah - nu de rest nog.
Onderwijs naar Belgisch voorbeeld?
Maar wie jij bend is tog belangreiker dan rekonon, lezon en schreivon
Kan zelf niet lezen of schrijven, wat is het probleem?
Is belangrijk; dat kinderen al vroeg het hele D66-partijprogramma kunnen opdreunen.
Ideologie first; skills are optional!
Opvallend dat de laatste tijd in dit soort nieuwsitems niet meer specifieke doelgroepen worden benoemd.
'Das Grosse Schweigen' , noemen onze Oosterburen dat.
"Met dit geld kunnen ze bijvoorbeeld een uur extra per dag lesgeven in de basisvaardigheden voor *specifieke leerlingen*."
www.rijksoverheid.nl/ministeries/mini...
Dat hoeft toch ook niet? Zodra er subsidiepotten open getrokken worden, weten we om welke doelgroepen het gaat. of het nu gaat om eenzaamheid onder ouderen, voorschoolse opvang, etc.
@bisbisbis | 12-05-22 | 11:09: Lügenpresse
Heeft iedereen nu voor vandaag de juiste pronouns? Dan gaan we nu verder met,... oeps, de bel!
Handiger fix is om stante pede een hoogopgeleide ouder te worden. Daar hebben je kinderen wat aan.
Alstublieft niet - de kans is groot dat u dan straks op school komt aanzetten met kinderen die iets kunnen of weten - en dát kunnen wij Mounir en Saïda uiteraard niet aandoen....
@bisbisbis | 12-05-22 | 11:06: Daarom pleit ik voor zoveel mogelijk Islamitische scholen.
Dat helpt wel. Vergeet alleen niet dat je elke dag een uur bezig bent om je kroost te detoxen.
@Prieelvogel | 12-05-22 | 11:08:
-
Gezonde invalshoek - maar met slechts één leesboek heb je er helemáál niets meer aan....
Mooi. Als ze maar binnen zitten.
Ga er alvast maar gerust van uit, dat het niveau van die lessen wordt aangepast aan de meest 'kwetsbaren'. Dat wordt dus nog steeds een opvolgend instroomniveau Jip en Janneke ( ware het niet dat Jip en Janneke inmiddels gecancelled zijn...)
Presteerschaamte gaat ook nog groot worden. Hoe durf je tienen te halen vuile nazi! Voor zover er nog cijfers worden gegeven dat is.
@R.F.Pickering | 12-05-22 | 11:09:
-
Vernam laatst dat er al zoiets zou bestaan als 'gymnasiumschaamte' - en dat die door sommige lieden ook nog openlijk beleden wordt....
@bisbisbis | 12-05-22 | 11:15: Zucht
@R.F.Pickering | 12-05-22 | 11:09:
"Presteerschaamte gaat ook nog groot worden.''
Die is er allang. Op één universiteit - ik dacht de UvA - heeft men de 'cum laude' titel afgeschaft. Want dat legt zoveel 'prestatiedruk' op de arme studenten, oid. En de Radboud zal dan wel snel volgen, en daarna de rest.
@Dr_Johnson | 12-05-22 | 11:23: Het hele onderwijssysteem wordt binnenkort aangepast aan de slechtst presterenden. Totdat we met trots vast kunnen stellen dat we in geen enkele branche, op geen enkele plek op Aarde nog concurrerend zijn.
Lang leve de totale gelijkheid! Hoera! (3x)
@Aristotalloss | 12-05-22 | 11:26:
Ik dacht, ik zal toch eens even checken of bij mijn alma mater (Leiden) het zg Mordenate College nog wel bestaat, of dat dat inmiddels ook is opgedoekt. Gelukkig, het college bestaat nog. Het Mordenate College werd eind jaren 80 opgericht voor (rechten)studenten die buitengewoon goed presteren (gemiddeld een 8 of hoger haalden: mordenate/more than eight). "Leiden'' is in het algemeen wat behoudender dan ''Amsterdam'' en ''Nijmegen'', maar ik moet nog maar zien of dat Mordenate College er over vijf jaar nog is.
Kick Out Jip en Janneke! #blackfaceisracism
images0.persgroep.net/rcs/HxpUcSwN985...
@Dr_Johnson | 12-05-22 | 11:38:
Mordenvaifennahaf College. Beetje aanpassen aan de tijd he?
Goh, zomaar basis vaardigheden leren op de basisschool. Mooi man!
De kindürü kenne tog al lese & sgreife?
En anders heb je nog altijd de auto-correct op telefoon en computer.
Rekenen en wiskunde zijn racistisch want door blanken ontwikkeld.
2 + 2 = 4 is ook maar een mening. Als jij vindt dat dat 3 is, kan daar over gepraat worden.
@James Lastig | 12-05-22 | 11:51: Het had grappig geweest als het niet de bittere waarheid was geweest.
@James Lastig | 12-05-22 | 11:51:
Lastig hoor.
Mannetje+ Vrouwtje=3
Vrouwtje+Transje=2
En we weten precies wie er achter lopen. Misschien heeft het er mee te maken dat ze altijd in hun eigen taal praten en Nederland maar kut vinden?
REAGEER OOK