Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Denk en GroenLinks in Amsterdam: 'Geef op scholen ook Pools (en Arabisch en Turks)'

Uit de serie: boa's met een keppeltje

Wat een magisch plannetje van Denk en GroenLinks weer: geef kinderen op scholen ook les in de taal van hun eigen land herkomstland, zoals Arabisch, Turks, Papiaments en... Pools! Meer les in het Pools, daar kun je het toch alleen maar mee eens zijn? Pools is namelijk geweldig. Niet alleen hebben de Polen Breda (dat is een soort Amsterdam, maar dan gezellig) bevrijd, maar als de kindertjes in Amsterdam Poolse les krijgen kunnen ze ook nog eens genieten van de overrompelende genialiteit van Witkiewicz, de diepe wijsheid van Szymborska, de romantische humor van Hłasko, de bitterzoete finesse van Brandys, de bevrijdende gewaagdheid van Tokarczuk, de magische mannelijkheid van Stasiuk, de existentiële volheid van Miłosz, de betoverende speelsheid van Tryzna, het compositorische meesterschap van Huelle, de poëtische puurheid van Małecki en de louterende levenservaring van Myśliwski in hun eigen taal. Nou dan. Hup Pools!

Is wel zo

Reaguursels

Inloggen

Van het potje of van het padje..? Ik zou kiezen voor het eerste...dat duurt wat minder lang

Den-Pol | 24-11-21 | 17:20

NEEN.
Ga "ze" beter op de NL maatschappij voorbereiden want hun houders doen dat blijkbaar onvoldoende, en de situatie is dramatisch:
www.ad.nl/gezin/juf-slaat-alarm-over-...

hotmint | 24-11-21 | 17:17

Volgens mij heeft het grootste gedeelte van het gepeupel wat deze partijen een warm hart toedraagt, vooralsnog vooral behoefte aan een cursus Nederlands. Wat een idioten!

miepmiepzoef | 24-11-21 | 12:48

Ik zal in ieder geval geen vriendschappen aangaan met mensen die geen Nederlands spreken.
Ik heb wel wat goede kennissen die Engels praten, maar om echt te verbinden met mensen is taal essentieel.

En ik zal al helemaal geen Turks of Arabisch sprekende mensen aannemen.
Sterker nog, als dit beleid wordt, negeer ik gewoon vanaf dat moment alle mensen die geen Nederlands praten.

hallofreen | 24-11-21 | 12:10

Dat GroenLinks de talen niet uit elkaar kan houden, kan ik me nog wel voorstellen. Maar Denk weet toch echt wel dat de meerderheid van de Marokkanen in Nederlands helemaal geen Arabisch spreekt, maar een van de dialecten van het Tamazight, de Berbertaal. Een groot deel van de Turken in Nederland spreekt geen Turks maar Koerdisch. Weet Denk ook wel, maar dat komt de Grote Leider in Ankara niet goed uit.

MAD1950 | 24-11-21 | 12:08

Ja tuurlijk, wat kan er toch misgaan met dit plan als mensen elkaar niet verstaan.
Communicatie is maar een 'witte' sociale constructie, puur racisme.

hallofreen | 24-11-21 | 12:07

Ik wil wel wat Arabische scheldwoorden leren.

squadra | 24-11-21 | 11:30 | 1

ik weet er wel een paar: 'hollander', 'vrijheid', 'vrouwenemancipatie', 'democratie'.

Zenzeo | 24-11-21 | 17:12

Mooi, dan ga ik afdwingen dat mijn kinderen onderwijs krijgen in het dialect. O wacht, dit is niet voor autochtonen bedoeld…

zwarte_weduwe | 24-11-21 | 10:44 | 1

In Friesland wel hoor. Met uitzondering van het Saksische deel van Friesland natuurlijk. De Stellingwerven.

strawdog | 24-11-21 | 11:13

Doe liever Pools voor volwassen autochtonen. Zo wordt het integreren in de Poolse maatschappij nadat wij uit NL zijn weggepest een stuk makkelijker. Ik spreek uit ervaring ; mijn kennis van het Kroatisch was een game changer.

Ruud Hazes56616330 | 24-11-21 | 10:29

In veel Nederlandse stadswijken is arabisch al de voertaal. Dus daar komt het wel goed van pas.

HoniSoit | 24-11-21 | 10:17

Ach, wordt de Fabel van de 'tweetaligheid' weer van stal gehaald? Kinderen van Marokkanen en Turken komen met een imménse (Nederlandse)taalachterstand van school, maar ja, ze spreken zo lekker Turks en Berbers hè... en dat komt príma van pas als ze met hun tolk een uitkering gaan aanvragen!

Zenzeo | 24-11-21 | 09:57

Wereldwijd één verplichte 2e taal: Engels. Daarmee kunnen de bewoners van shitholes makkelijker migreren naar een beter land. Als het ze daar dan niet bevalt kunnen ze net zo makkelijk weer migreren naar een ander land. OK, dan ga ik er van uit dat ze niet te dom zijn om twee talen te leren. Dat kan natuurlijk een foute inschatting zijn.

Aisie | 24-11-21 | 09:40 | 2

En waarom dan Engels. ? Het Spaans wordt door meer mensen gesproken als het Engels.

strawdog | 24-11-21 | 11:21

Is iemand hier bekend met de Poolse taal? Wat een ongeloofelijke kuttaal is dat. Dat moet je je kinderen niet aan willen doen, anarchie in taalvorm.

Allevezoel | 24-11-21 | 09:36 | 2

Nee, Pools is geen ongelofelijke kuttaal. Ik weet niets van Pools, behalve de paar woorden die ik heb opgepikt uit die fantastisch goede film Cold War - in het Pools Zimna Wojna - met de prachtige Joanna Kulig, en het liedje dat de hele film door telkens op iets andere wijze terugkeert:

"Dwa serduszka, cztery oczy" (Twee harten, vier ogen).

Hier in de trailer van de film zingt Kulig het als zwoel nachtclubnummer:

www.youtube.com/watch?v=8ImvkXgGVWw

Dr_Johnson | 24-11-21 | 09:54

Ik las laatst een artikel, volgens mij zelfs hier, dat ze tegenwoordig nauwelijks zindelijk zijn op het moment dat ze naar de basisschool gaan. Een vreemde taal erbij lijkt me dan iets te hoog gegrepen.

R.F.Pickering | 24-11-21 | 09:35

Uit het initiatiefvoorstel : "Amsterdam is een wereldstad waar mensen van overal zichtbaar zichzelf kunnen zijn. Jezelf zijn betekent geloven en denken wat je wilt, je kleden zoals jij dat wilt en je vrij kunnen uiten. Voor een flinke groep Amsterdamse kinderen van diverse achtergronden is dat laatste echter nog een uitdaging."
NEE. Amsterdam is GEEN "wereldstad" (Zeg ik als Amsterdammert). KAP nou eens met die flauwekul.

Asteroid-B612 | 24-11-21 | 08:51 | 1

Amsterdam: in vergelijk met echte wereldsteden een dorp aan de rivier.

strawdog | 24-11-21 | 11:15

Laat ze eerst maar eens foutloos Nederlands leren. Thuis spreken ze toch al die vreemde talen?

Blote Bertus 2000 | 24-11-21 | 08:48

Van Denk kun je zoiets verwachten. Van GL eigenlijk ook wel. Die willen Nederland ook zo snel mogelijk afschaffen. Maar waarom wil die partij dat zo graag? Verraad aan je eigen volk. Ik begrijp daar niets van.

RamondeM | 24-11-21 | 08:46 | 3

Iets met identiteit. De drang naar religieuze concepten met erfzonden, aflaten, zelfkastijding zit diep in het volk, omdat het eenvoudig is: het zelfstandig nadenken wordt ge-outsourced. Dit is bijzonder aantrekkelijk voor individuen die dromen van veel macht. GL is niet voor niets profeet van een grote wereldwijde religie in opkomst: het klimaatfascisme. Het is natuurlijk gewoon totalitaire religie, compleet met erfzonde (how dare you!), kerkbelasting (groentax hier, groentax daar), aflaat (aan de benzinepomp) en selectieve verkettering van ongelovigen (de boze witte man in zijn SUV, we praten liever niet over de échte vervuilers).

Gladiator Fap | 24-11-21 | 08:55

@Gladiator Fap | 24-11-21 | 08:55: Om die metafoor door te trekken : Met hun eigen hogepriesters (Thunberg, Timmermans), rituelen, symbolen, en martelaars (George Floyd) etc._

Asteroid-B612 | 24-11-21 | 08:58

@Asteroid-B612 | 24-11-21 | 08:58: exact. Vergeet ook de duivel niet: iedereen die het waagt zich actief tegen dit gedoe te verzetten (Trump, Geert, Pim, Orban, etc). En de duivel moet uitgedreven worden, waarbij elk middel door dezelfde kerk gelegitimeerd wordt.

Gladiator Fap | 24-11-21 | 12:35

In één woord: waarom?

Dit is Nederland. Niet Polen en ook niet Turkije.
Pools spreek je maar in Polen of met je familie en vrienden. De voertaal in Nederland is Nederlands. Punt.
Ga je onderwijs in verschillende talen geven krijg je óf segregatie óf vermindering van kwaliteit óf (waarschijnlijk) allebei.
Past helemaal in het post-moderne wereldbeeld.

Gladiator Fap | 24-11-21 | 08:45 | 5

@Dr_Johnson | 24-11-21 | 09:42: Verder is in het initiatiefvoorstel te lezen, dat een jongetje die in de klas in zijn moeders taal door de les zat te kwekken straf kreeg van de docent : strafreg0ls.
De SUGGESTIE die hier gewekt wordt, is dat het ventje werd bestraft omdat hij in de taal van zijn ouders sprak. En dat die taal dus als"minderwaardig" zou worden beschouwd. En dat is dus niet zo, hij kreeg strafreg0ls omdat hij door de les heen zat te toeteren. En met dit soort subtiele shit probeert men er STEEDS een "discriminatie" issue van te maken. Persoonlijk ben ik van mening dat als je naar een ander land verhuist, het EERSTE wat je doet, de taal leren is.
Hebben wij ook moeten doen, en terecht.

Asteroid-B612 | 24-11-21 | 10:45

@Asteroid-B612 | 24-11-21 | 10:45: Klinkt als het recept voor de traditionele linkse stroman: men neme een extreme situatie als voorbeeld, rukt het compleet uit zijn verband, voegt een lading emotie toe. Vervolgens bedenk je de passende maatregelen die je dan, nadat je het extreme voorbeeld als modus voor het complete spectrum genomen hebt, gaat toepassen op álle situaties, waarbij elke vorm van kritiek de kop ingedrukt wordt. Kortom: er wordt een negatief gevoel verzonnen (verzonnen!) bij een enkele situatie, waarna alles en iedereen zich moet aanpassen aan het ideaalbeeld (lees: vernietiging van de NL-identiteit, op naar de kleurloze massa). Te triest voor woorden dat dit tegenwoordig salonfähige politiek is. Het is gewoon marxisme met een snufje post-moderniteit.

Gladiator Fap | 24-11-21 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Het lerarentekort is in Amsterdam kennelijk nog niet groot genoeg. DENK en Groenlinks kunnen beter verkassen naar Turkije of Polen, kunnen ze de hele dag Turks of Pools praten. Is iedereen weer gelukkig.

jochum1980 | 24-11-21 | 08:34

In 1683 verjoeg de Poolse koning Johann III. Sobieski de Osmanen (Turken dus) van Wenen dat belegerd werd. Ter ere van hem kan je best Pools leren, hoewel "wij" de Turken 300 jaar met open armen ontvangen hebben. Kortom, fijn dat een Turk de Polen wil helpen.

bergsbeklimmer | 24-11-21 | 07:56 | 1

Tja. Misschien wat Polen en Balkanezen en Ottomanen in 1 klas gooien. Heeft in die regio goed gewerkt. Vooral in Oostenrijk. Dat land is dan ook volkomen zichzelf kwijtgeraakt.

strawdog | 24-11-21 | 11:26

In eigen tijd en met eigen geld. En talen leren van achterlijke culturen is verboden.

npo | 24-11-21 | 07:39

Zelfde trucje als met de hoofddoeken voor boa's, daar hadden ze de excuus jood (keppeltje) en nu de excuus Pool om arabisch en turks op scholen te pushen.

HanMar2 | 24-11-21 | 06:32

Doe maar Oeigoers…en fack China…

Ali Bi | 24-11-21 | 04:53

Ik moet elke keer weer lachen wanneer die domme ollanders een stukje autonomiteit weggeven… bijna voorspelbaar…

Ali Bi | 24-11-21 | 04:51
-weggejorist-
Kompromat | 24-11-21 | 01:40

Als tweetalig opgevoedde half-oostblokker kan ik melden dat dit wetsvoorstel totale onzin is. Als de ouders hun kinderen tweetalig willen opvoeden, kunnen ze dat prima zelf doen, zonder hulp van GL of Denk. Focus in het onderwijs moet liggen op relevante talen die bijdragen aan je economische inzetbaarheid. Engels, Duits, Frans, Chinees of Spaans.

Ebv2k | 24-11-21 | 00:14

Kurwa!

Andiamo | 24-11-21 | 00:06

Weg met ons. Weg met ons.

bigstone | 24-11-21 | 00:02

Zulke ideeën komen uit de grootste kut stad van Nederland. Was te verwachten. Wanneer wordt in Amsterdam de sharia ingevoerd. Als de Amsterdammers dit pikken zijn ze verloren waar is hun Nederlandse trots.

Limburgse-Harry | 23-11-21 | 23:49 | 1

Die hebben ze allang niet meer.

RamondeM | 24-11-21 | 08:44

Waar is Paderewski in jullie opsomming, cultuurbarbaren?

bisbisbis | 23-11-21 | 23:40

Een nieuwe lente denkend aan de arabische lente

Birdybertram | 23-11-21 | 23:31

De enige reden dat ze dat willen is zodat ze voor ten minste één vak een voldoende halen. Die taal krijgen ze al vanuit huis er ingeslagen.

Sessine | 23-11-21 | 23:11

En zich daarna afvragen waarom die kinderen slecht presteren en in de sociale onderlaag blijven zitten.

Mahatma | 23-11-21 | 23:11 | 1

Nee joh, is juist een heel goed idee. Als de algemene voertaal en de schoolboeken straks Turks of Arabisch zijn, kunnen ze juist weer prima meekomen en is het probleem opgelost. Of verlegd.

DankeSchon | 24-11-21 | 08:45

Waarom niet meteen het Nederlands volledig afschaffen?....... Vermoeiend volk.

MikeOchslong | 23-11-21 | 22:49

Iedereen die VOOR dit voorstel is zouden ze moeten onthoofden. Genoeg is genoeg.

Randall3.0 | 23-11-21 | 22:45

Niks mis mee. Zolang het maar genderneutraal is en we Nederlands wel afschaffen. Maar dat spreekt vanzelf.

Patatter | 23-11-21 | 22:37

Hallo wakker worden dit is NEDERLAND en basistaal is NEDERLANDS en 2de taal is ENGELS niks en niet meer oh en een beetje DUITS want we hebben DUITS bloed.maar voor de rest opflikkeren, sodemieteren optyfen oprotten wegwezen en nog meer van die ga weg woorden

wittekat | 23-11-21 | 22:32 | 1

U heeft gelijk, maar let op Uw bloeddruk…

Zqwiqly | 23-11-21 | 23:31

Het is een feit dat de Turkse scholen in A'dam niet aan de eisen voldoen en besturen corrupt zijn. Plus dat er met geen mogelijkheid wat verbetering te krijgen valt. Nu dit weer.

bigstone | 23-11-21 | 22:19

Mischien is het toch handiger om eerst goed Nederlands te leren anders komt het sowieso niet goed met de gedroomde integratie

Mark van Leeuwen | 23-11-21 | 22:19

Ben te berotgoord om de hele sliert terug te lezen maar als er toch een 2e taal op school moet komen is dat Herbreeuws.

beter-laat-dan-nooit | 23-11-21 | 22:08

Gewoon weer briljant. Ongekend hoe ze daar bijna dagelijks weer wat uit de hoge hoed toveren. Ik zeg, doorvoeren!

Kopieerapparaat | 23-11-21 | 22:01

En aanpassen zulde gdver :P

GeargeSears | 23-11-21 | 21:56

OETC was destijds zo goed 'georganiseerd' dat in mijn dorp Turkse kinderen Arabische les kregen..........

Tinie | 23-11-21 | 21:43

Hallal hakbar!

funkyd | 23-11-21 | 21:42

Die onzin hebben we in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw toch al gehad? OETC heette dat destijds: onderwijs in eigen taal en cultuur. Ik weet niet meer wat de gedachte daarachter nou precies was. Met het oog op een terugkeer naar hun 'eige' land in de toekomst of zo? Nou, daar is veel van terecht gekomen. Waarschijnlijk is OETC daarom - ergens in de jaren 90? Ik heb geen idee - geruisloos afgevoerd, met het idee dat het belangrijker was om die allochtonen zo goed mogelijk Nederlands te leren.

Maar nu willen die dwaallichten van GL en DENK het weer invoeren? Maar waarom? Wat is de gedachte erachter? Ik vermoed, maar ik speculeer, dat er weer een vage policor, woke-achtige redenering achter zit, die erop neerkomt dat de 'buitenlandse' kinderen op die manier meer 'zelfrespect' en een beter 'zelfbeeld' zullen krijgen. Dat ze zullen beseffen dat de Nederlandse taal helemaal niet superieur is aan de taal die hun ouders thuis spreken, want dat ze er toch echt heuse les in krijgen op school.

Domme onzin allemaal. De meeste buitenlandse kinderen, of kinderen met een migratieachtergrond, zoals de policor term luidt, spreken de taal uit het 'herkomstland' toch wel redelijk, door hun ouders, door contact met leden van hun extended families als ze op 'familiebezoek' in het thuisland zijn, etc. Daar hoef je niets extra's voor te doen.

Wil je hun kansen later op de Nederlandse arbeidsmarkt en hun integratiekansen in het algemeen vergroten, dan zul je ze echt zo goed mogelijk Nederlands moeten leren. En als tweede taal kun je ze ook beter een taal leren waar ze wat aan hebben. Ik zou nog altijd als eerste keus zeggen: Engels, maar er is tegenwoordig vast ook veel te zeggen voor bv Spaans, of Chinees.

Dr_Johnson | 23-11-21 | 21:16 | 1

Integratiekansen bereik je niet met een tweede taal, maar met goed Nederlands en geestelijke ontwikkeling. In Denk/GL en de kringen van hun aanhang absoluut een brug te ver. Chinezen leren trouwens wel de taal van het land waar ze wonen, in tegenstelling tot de Spaanssprekende latino's.

Aisie | 24-11-21 | 10:05

Angstaanjagende tactiek van de islam dit. Eerst met de boa's de hoofddoekjes erdoorheen drukken onder het mom van "een keppeltje mag dan ook". Geen boa die joods is, dus niemand draagt een keppeltje. Nu hetzelfde met talen. Geen Nederlands maar Turks en Marokkaans leren op scholen, onder het mom van, ja maar Pools mag dan ook onderwezen worden. WTF. Zeer gevaarlijk precedent dit. Ik maar denken dat de rechtse revolutie zou beginnen in het oosten van het land. Nou denk eerder dat het gaat gebeuren in Amsterdam, als die paar echte Amsterdammers in opstand komen en het volledige college inclusief Halsema de gracht ingooien.

Old_Spice | 23-11-21 | 21:14 | 4

De Islam zoals wij haar in het Vrije Westen leren kennen bedient zich per definitie van tactiek.
De Grote Tactiek is Overheersing.

En die Overheersing zal zijn de Overheersing op vrouwen als broedkippen en mannen die de volgende generaties van Overheersing zullen zijn.
Zij die op aarde leven, zullen arm zijn, geen vreten hebben, en pas gelukkig zijn in het hiernamaals.

Was getekend: Mohammed.

Kudtkip | 23-11-21 | 22:06

Ps. Ik vind het geen goed ideetje om nare dingen uit te halen met sheriff Halsema.

Kudtkip | 23-11-21 | 22:10

Helemaal nee eens, inlijsten !

Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 23:32
▼ 1 antwoord verborgen

Wat gebeurt er met het Algemeen Beschaafd Zaans? Dat gaat uitsterven.

Tuinhuisje, duifje, fluiten, buiten

KlaagGraag | 23-11-21 | 21:11 | 4

Wah, heje dreufleus in je dreuvestreuk neast je scheufpeu? En doe mai mear een veasje want een fleutje is geen zeupen.

Mark Smeeks | 24-11-21 | 00:12

Zaankanters jodelen bijna hun Nederlands.
Mengelmoes van arabisch, turks, marrekaans en wat er verder nog rond loopt.

Zitvlak | 24-11-21 | 07:52

Klufje, pulletje en dat allemaal beuten! Vlakbij Duyvis Wiener.

Blote Bertus 2000 | 24-11-21 | 08:46
▼ 1 antwoord verborgen

Allemachtig: vergeten jullie Chopin, de Pool die iedereen kan verstaan.

philia | 23-11-21 | 21:03 | 1

Kijk eens op you tube naar de schitterende satire over de herindeling van Nederland, kunt lachen

Henkie | 23-11-21 | 21:10

En terecht, die paar Nederlanders die nog in Amsterdam wonen kunnen ook les krijgen buiten de hoofdstad.

Arendsoogje | 23-11-21 | 21:00

Zijn er onderhand niet genoeg redenen om de partij Groenlinks te verbieden? Ze weten me toch elke keer te verrassen met hun haat tegen dit land, de autochtonen, de taal en cultuur. Noem die partij gewoon wat het is: een partij van landverraders.

Barend Braakbal | 23-11-21 | 20:59 | 2

Er zijn anders weinig partijen die bijna dagelijks een schaterlach bij me kunnen opwekken. Ze werken Amsterdam steeds verder de vernieling in met de meest briljante ideeën. Ik zie het als een groot pretpark die een show opvoert voor de rest van NL. Hoe het die linkse stinkstad verder vergaat, zal me een rotzorg wezen, maar lachen is het wel.

Kopieerapparaat | 23-11-21 | 22:09

@Kopieerapparaat | 23-11-21 | 22:09:

Probleem is dat zij als laatsten met de brokken zitten. En voordat dat gebeurt zijn zij al weggevlucht voor de puinhoop die ze zelf gecreerd hebben, om ergens anders het opnieuw te proberen.

quantumcollider | 24-11-21 | 11:43

Nederland. Land van de betalende, verdoemde autochtoon.

inCol | 23-11-21 | 20:59

Want we hebben een leraren overschot of zo?

Sinterbikske | 23-11-21 | 20:57 | 1

Al die honderden leraren Pools, die nu eindelijk aan de slag kunnen...

MAD1950 | 24-11-21 | 08:19

Omdat ze toch al zo’n voorsprong hebben met Nederlands.

Klaas_de_Waal | 23-11-21 | 20:55

Dus kinderen in achterstand gaan we in de taal van thuis onderwijzen. Vervolgens is de kennis van Nederlands geen steek beter geworden, waarschijnlijk minder geworden als ze later groot zijn en de arbeidsmarkt op mogen.

De dominante taal blijft Nederlands, dus daar vindt je de beste netwerken en de beste banen. Gevolg: deze kinderen kunnen daar later niet bij aanhaken en meer tweedeling dus.

Groen slinksers zie ik meestal als te stom om een plan te bedenken. DENKers zijn wel weer sluw genoeg om te bedenken dat een parallelle gemeenschap en achterstand het verdienmodel van deze partij is.

Nuuk | 23-11-21 | 20:53

Uiteindelijk wil Denk dat Kees, Fred en Martijn ook maar Turks gaan leren.
Dan hoeft Mo geen Nederlands meer.

Rico Tampeloerus | 23-11-21 | 20:51 | 2

Mo is Marokkaans. Die spreekt geen turks. Maar zowel Mehmed als Mo leren Arabisch en Pools dus het komt wel goed met die communicatie.

grapo | 23-11-21 | 20:58

@grapo | 23-11-21 | 20:58:
Nou je het zegt. Inderdaad, Mo komt nauwelijks voor in het Turks.
Zoveel interesseren die lui me dan ook gewoonweg niet.

Rico Tampeloerus | 23-11-21 | 21:13

Mijn kleinkinderen krijgen hun opvoeding tweetalig, beide ouders en alle grootouders zijn academisch gevormd - en toch is dit niet gemakkelijk! Op school gaat dit nooit lukken, alleen thuis vanaf hun geboorte met intensieve begeleiding.
Laat ik het verder maar niet hebben over de onzalige kongsi van GL en de vleermuizen.

Monkey Cabbage | 23-11-21 | 20:51

Beste Pool ever ooit: Sosabowski.
Polen zijn okay.

ParaPiet | 23-11-21 | 20:49 | 5

@De Treinende Rechter | 23-11-21 | 21:17: Lato.

van Oeffelen | 23-11-21 | 22:47

Madame Curie!

Bataafje | 23-11-21 | 22:52

Al sinds Jan III Sobieski.

quantumcollider | 24-11-21 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

als het al moet, dan kunnen ze beter chinees gaan leren naast engels.. de chinezen hebben tegen de tijd dat die scholeren in afrika alles in handen, en hier de helft opgekocht...
turks.. afghaans.. wat heeft dat voor nut precies dan nog..

dumbfarmer | 23-11-21 | 20:47 | 1

Xi Jinping is nu rigoureus bezig met nivelleren in China, waardoor Chinezen nagenoeg niks meer kunnen investeren in het buitenland. Ik zal er niet vreemd van opkijken als Afrikaanse landen zo gaan lopen klagen dat China geen geld meer in ze investeert, omdat een groot deel van dit soort projecten ook een vorm van belastingontduiking is door de elite. Althans, dat is deels het geval, want Xi Jingping is nog steeds bezig met de interne strijd tegen de nalatenschap van Deng Xiaoping, vertegenwoordigd door Jiang Zemin.

Alexander des Burgus | 23-11-21 | 22:37

Wat Reve ooit al zei, ik citeer ook maar: Ze zouden die mensen een brandende poppenwagen in hun kutwerk moeten duwen.

Of in hun reet, dat maakt mij verder ook niet uit.

Ichneumonidae | 23-11-21 | 20:38

Goed plan, voor iedere Arabier Islamist eruit, mogen er van ij twee Polen in.

Ray Skak | 23-11-21 | 20:38 | 2

Goede ruil. Prima ruil. Waar kan ik tekenen?

SterF... | 23-11-21 | 20:41

Dan wel lekkere Svetlana's aub.

Old_Spice | 23-11-21 | 21:17

Duits, Engels of Spaans.
Duh rezt is onsin

Transgender-Airlines | 23-11-21 | 20:34

Nu we het dan toch over onderwijs hebben: Misschien kunnen alle kinderen in Nederland ook iets over de Poolse geschiedenis leren. Oh wacht, dan worden de Turkse leerlingen boos.

nl.wikipedia.org/wiki/Beleg_van_Wenen...)

Haberdoebas | 23-11-21 | 20:33

Niet te vergeten Twünts.

Leptob | 23-11-21 | 20:32

Wat is de achterliggende gedachte? Laat me raden, die is er niet

MickeyGouda | 23-11-21 | 20:31 | 3

Links hoopt dat de moslims bij de invoering van de sharia nog weten wie hun vrinden waren.

Acidstain | 23-11-21 | 20:36

Jawel, dekolonisatie en inclusie.

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 20:37

Ehm... hoeveel stemgerechtigden zijn er onder de arabieren en Turken ? Zijn verkiezingen aanstaande misschien ?

Koning BongoBongo | 23-11-21 | 20:37

Kurwa.

Ben ik nu geslaagd?

B*tchmeister | 23-11-21 | 20:29 | 1

Mka,

Ichneumonidae | 23-11-21 | 20:32

Wil je solliciteren bij de belastingdienst (omdat je mensen haat). Sta je dan met je vwo-diploma met als voertaal het Urdu.

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 20:29 | 3

Is Volapük niet goed genoeg of zo?

Ichneumonidae | 23-11-21 | 20:31

Maak van Amsterdam de stad Amsterdamablad, deporteer de Nederlanders en verspreid ze over Nederland, alle immigranten, asielzoekers en sharia-aanhangers stuur je naar Amsterdam. Toegang alleen politie met een hoofddoek in die kutstad. Halsema mag daar wel blijven, om die klotestad nog meer naar de klote te helpen. Dan een hek er omheen en de sleutel weggooien.

johnyl | 23-11-21 | 20:27 | 1

Dat is al zo. Er lopen complete divisies aan buitenlanders in amsterdam.

Trasnochador | 23-11-21 | 20:36

Eigen taal eerst, en alle Marokkanen terug naar Istanbul !!

Diederik_Ezel | 23-11-21 | 20:26

Ik denk dat Denk en Groenlinks als eersten weer het licht hebben gezien en dat de rest pas na 3 jaar volgt.

Kaan78 | 23-11-21 | 20:26

Volstrekt begrijpelijk dit initiatief van GL en Denk, ze willen natuurlijk voorkomen dat jongeren naast het NL ook functioneel analfabeet raken in het Turks, Arabisch en Pools (die laatste taal is als glijmiddel aan de eerste twee toegevoegd).

twijfelbewaren | 23-11-21 | 20:25 | 2

Over glijmiddel gesproken, het schijnt dat de Poolse BOA's niet kunnen wachten tot ze hun Kapelusz Zakopane mogen opzetten. Sharon Dijksma heeft bij voorbaat toestemming verleend.

LD69 | 23-11-21 | 20:35

Het worden allemaal Timmerfransjes. Eindelijk kunnen ze liegen in 7 talen.

Dwaalgast | 24-11-21 | 09:56

Geen taal is illegaal!

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 20:25

Denk en GL nu ineens tegen integratie ?

Koning BongoBongo | 23-11-21 | 20:25 | 2

Ies rassies !

Acidstain | 23-11-21 | 20:30

Hoezo ineens? Denk en GL zijn altijd al fel tegenstander van integratie geweest. Ik kan mij niet herinneren dat dat ooit anders is geweest.

Grachus | 23-11-21 | 20:49

Zo de linkse kerk weten dat er wereldwijd zes duizend talen gesproken worden?!?

Hoeveel willen ze er in een kinderhoofdje proppen? Zullen we ook wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie geven om artsen & ingenieurs op te leiden?!? Of willen we liever intellectueel de afgrond in, zodat we allemaal gelijk zijn, zonder een nagel om aan onze kont te krabben?

Feynman | 23-11-21 | 20:25

Alleen maar Nederlands. Andere talen graag in hun vrije tijd. Of niet. Wel graag op eigen kosten. De groeten en donder anders maar op naar je prachtland van herkomst.

Ichneumonidae | 23-11-21 | 20:24

Als ze nou eens op poolse, turkse en arabische scholen eens nederlands gaan geven. Dat ze zeg maar de taal kennen als komen. Is dat geen beter plan ?

grapo | 23-11-21 | 20:24

Ik draag Polen een warm hart toe. Ik vind gdansk, krakau en torun fantastische steden, maar dit is zo'n achterlijk plan dat is met geen woorden te beschrijven. Alle immigranten hebben meer lessen Nederlands nodig. Trek daar dan geld voor uit. Met meer lessen Pools, Turks etcetera kunnen ze twee talen niet.

SterF... | 23-11-21 | 20:23 | 7

@Trasnochador | 23-11-21 | 20:37: In de 18e eeuw was er nog helemaal geen Polen. Het gebied viel onder Pruisen. Polen werd na WO 1 een souvereine staat. Ten koste van Duitsland dus. Al bleef een flinke klont rondom Danzig had een aparte status (bevolkt door Duitssprekenden, maar onder bestuur van Polen en de Volkenbond) en was min of meer een soort enclave. Verkeer verliep via de "corridor van Danzig", en was uiterst beperkt. Deze shit was later aanleiding voor de Oostenrijks/Duitse politicus A.H. om nog meer van leer te trekken tegen het verdrag van Versailles, en opname van Danzig (en andere "Volksduitsers") in het Duitse Rijk te eisen ("Heim ins Reich").

Asteroid-B612 | 24-11-21 | 08:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Mensen die midden in een zin nederlands met een hoofletter schrijven en verderop bv. een onnodige afkorting gebruiken ook.

sinar2 | 23-11-21 | 20:21 | 1

Heb ik iets gemist? Het bijvoeglijke en het zelfstandige naamwoord worden beiden toch nog met een hoofdletter geschreven?

MickeyGouda | 23-11-21 | 20:26

Misschien is het wel zo handig om mensen eerst fatsoenlijk Nederlands te leren lezen en schrijven. Mensen die consequent opzichtige dt-fouten maken, zoals die Willem Engel, kun je toch niet serieus nemen?

Diederik_Ezel | 23-11-21 | 20:18

Was er niet iets in het nieuws dat in sommige wijken de kinderen nog een luier droegen en alleen Arabisch spraken als hun ouders ze voor het eerst naar de lagere school brachten?
Dan kun je maar beter het les programma daar op aanpassen.

En de Polen zijn alleen maar een excuus voor de Groene Khmer om het door te voeren.

Osdorpertje | 23-11-21 | 20:18 | 1

Inderdaad, die worden als afleidingsmanoeuvre gebruikt, net zoals het keppeltje bij BOA's terwijl het doel van Denk is de islamitische hoofddoek in te voeren in het uniform.

drs.Nee | 23-11-21 | 20:23
-weggejorist-
jan huppeldepup | 23-11-21 | 20:16 | 1

Deconstructie van Nederland als natie, als volk, en als cultuur is uiteraard het doel. Fuck you.

geenspam | 23-11-21 | 20:15 | 1

Dekoloniseren.

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 20:17

Het enige dat ik ken van Polen is de battle of studzianki. Moment, ik ga weer world of tanks starten

Suncatcher | 23-11-21 | 20:14

Niemand die denkt: ik krijg zand in mijn ogen gestrooid. Iedereen stemt voor?

TheseDays00 | 23-11-21 | 20:13

Ja Ja betekend in het PooIs je teeIbaIIen

Piet Karbiet | 23-11-21 | 20:11 | 8

Nee hoor, jaja betekent HoerieHarry. In elke taal.

LD69 | 23-11-21 | 20:38
▼ 5 antwoorden verborgen

Zodra de kinderen geen arabisch meer hoeven te leren op de moskeeschool in het weekend kunnen die zich helemaal wijden aan het aanleren van anti-nederlandse haat.

sinar2 | 23-11-21 | 20:10

Ja. laten we die taalachterstand vergroten én tegelijkertijd Nederlandse taal verder devalueren! Weg met Nederland!

Hommel | 23-11-21 | 20:10

Overigens staat het eenieder vrij zijn/haar kinder de taal van het land van herkomst te leren. Leidt ook tot groter taalbegrip en dus makkelijker aanleren van een """tweede""" taal. Lijkt me beter dan biologieles in zes talen moeten aanbieden. Maar goed wie ben ik!

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 20:10 | 1

Duwbak_Linda je weet toch

Piet Karbiet | 23-11-21 | 20:12

Vermoeiend..

Niceeee | 23-11-21 | 20:09

De clownsneuzen gaan goed in de hoofdstad.

klimaatsloper | 23-11-21 | 20:08

Whollah?

thanseeuwen | 23-11-21 | 20:08 | 1

Bijna goed. Holland. Zeg maar zonder de W en dan nog nd erachter. Volgende week les 2 kafirkopje, o sorry, koffiekopje.

grapo | 23-11-21 | 21:05

Ik dacht dat Groen Links zo begaan was met de Nederlandse cultuur sector. De Nederlandse taal wordt blijkbaar niet als een hoeksteen van diezelfde cultuur sector gezien

JanFTE | 23-11-21 | 20:07

Prima idee. Vaak is hun Nederlands in woord en schrift gebrekkig, gaan we ze ook nog hun moedertaal leren.

Der Schnitzeljäger | 23-11-21 | 20:07

En stop met dat stomme slavendrijvers Nederlands!

TheseDays00 | 23-11-21 | 20:07

Alle briljante Polen opnoemen en dan Ted Kaczynski vergeten.

Joris Beltsin | 23-11-21 | 20:07

Nee.

Gewoon nee.

Wijze uit het Oosten | 23-11-21 | 20:06

Zoals de hazen op het moment lopen in de wereld, lijkt Chinees me praktischer.

Kapitein Sjaak Mus | 23-11-21 | 20:05

Allah acht bar!

Brabeaulander | 23-11-21 | 20:05 | 1

Zomerbanden.

Leptob | 23-11-21 | 20:33
-weggejorist-
Seigneur | 23-11-21 | 20:04

Zullen we dan wel afspreken dat de kinderen eerst het Nederlands onder de knie hebben ?

Plaque-doctor | 23-11-21 | 20:04

"Breda (dat is een soort Amsterdam, maar dan gezellig) " Haha, zelden zo'n treffende vergelijking gezien.

zwellevertje | 23-11-21 | 20:04

Over 20 jaar willen jullie allemaal Pools leren en hier wonen :-)

foka | 23-11-21 | 20:04 | 6

@Kapitein Sjaak Mus | 23-11-21 | 20:09: Nou nou, meerdere tegels van niveau .. #Kuch

Nederlandop1 | 23-11-21 | 20:25

Wij wonen al hier .

Koning BongoBongo | 23-11-21 | 20:27

@Koning BongoBongo | 23-11-21 | 20:27: Even duidelijk zijn: Jullie wonen DAAR. 'Hier' is waar ik woon, dus wonen jullie 'daar'.

Aisie | 24-11-21 | 10:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Die Poolse kindertjes moeten eerst leren zuipen dat is cultoer. Daarna Russisch leren want die staan na de verovering van geheel Oekraïne over een paar weken aan hun grens. Dat Europa er schande van spreekt, zal Poetin aan ze reet roesten.

jan huppeldepup | 23-11-21 | 20:04 | 1

Wel eens op de kaart van Europa gekeken? Rusland staat al sinds 1945 aan de grens met Polen: regio Kaliningrad, het noordelijke deel van het vroegere Oost-Pruisen.

Spie | 23-11-21 | 20:58

De niet-integreerders, die wel willen delen in onze welvaart maar niet in onze samenleving, krijgen een steeds grotere bek.

J.P.Drapeau | 23-11-21 | 20:03 | 1

Dat is juist het voordeel, ze hebben een grote bek tegen je maar je verstaat het niet.

jan huppeldepup | 23-11-21 | 20:05

Ja, laten we vooral de Nederlandse taalvaardigheid van de 4e generatie (en later) "mensen die zich geen Nederlander vinden" vooral niet helpen en zeker stellen dat die kinders nooit ergens zullen integreren. Fuck de samenleving.

Gregovic | 23-11-21 | 20:02 | 2

Oh boy.
Met fuck de samenleving wordt het ook lastig he.

Voorwaar, met de vierde generatie is juist wat mis als het nog niet is gelukt om Nederlands te spreken en schrijven.
Dit kan namelijk alleen maar slagen als de ouders en familie rondom in dezelfde vaart der volkeren mee groeien qua landstaal

En taal is dé basale vorm van integreren - van aansluiten op de directe wereld om je heen.

Beste Gregovic, je laatste zin is geen beste modus voor dat doel.
En voor de helderheid: ik pik het niet dat je De Nederlanders de schuld geeft van het " zich er niet bij horen voelen-gevoel".

Doe FUCKIN'n béter dan je uiterste best. Dan oogst je alle waardering.
Doe je half en ga je janken?
Pff - pussy.

Kudtkip | 23-11-21 | 21:54

@Kudtkip | 23-11-21 | 21:54: De stijlfiguur van sarcasme is je niet bekend? Ik doel met die laatste zin natuurlijk op het feit dat het doel van de voorstellers van deze onzinnige ideeën uiteindelijk neer lijkt te komen op "fuck de samenleving" (en dan voornamelijk die van de nuchtere nederlander).

En mocht het je nog niet opgevallen zijn, het zijn juist vaak 3e en 4e generatie jongeren die tegenwoordig de problemen opleveren. Kids van 14, 15 jaar die hier geboren en opgevoed zijn door ouders die hier geboren en opgegroeid zijn maar geen vloeiend verstaanbaar Nederlands kunnen of willen spreken en waar thuis de voertaal arabisch, marrokaans of turks is. Jongeren met een dubbel paspoort die zich EERST Turk of Marrokaan of 'vul hier in' voelen en dan misschien als het echt moet een heel klein beetje Nederlander.
Ik geef dan ook "de Nederlands" niet de schuld van het feit dat die mensen zich geen onderdeel van deze samenleving voelen aangezien ze zichzelf er actief buiten zetten ondanks verwoede pogingen ze er binnen te houden. Maar dan zijn dus juist voorstellen als deze volledig stupide en zullen een averechts effect hebben voor mensen die toch al bijzonder weinig binding lijken te hebben met onze cultuur, ons land, onze samenleving. En dus kan ik mij, samengevat, niet aan de gedachte onttrekken dat de insteek van Denk en Groenlinks hier niet anders kan zijn dan: "Fuck de samenleving"

Gregovic | 24-11-21 | 10:24

Wat is er niet duidelijk: grote borden als je binnenkomt! En daar staat Nederland op

sgaapje | 23-11-21 | 20:02 | 1

Maar het staat er in het Nederlands, en dat kennen ze niet.

Aisie | 24-11-21 | 10:45

Laten we eerst eens beginnen met die kinderen Nederlands te leren. Thuis leren ze al de taal van het moederland van hun ouders.

Toos Bevergeil | 23-11-21 | 20:01

De "thuistaal". We hebben geen moeder- of moerstaal meer, maar thuistaal.
Hoewel: Moedertaal = "taal die je als klein kind van je ouder(s) hebt geleerd"

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 20:00

DE oplossing voor een eenvoudige en soepele integratie! Wat kan er misgaan.

Behangdelul | 23-11-21 | 19:59

Komen er misschien gemeenteraadsverkiezingen aan?

Bataafje | 23-11-21 | 19:59

Test

TheBigKirth | 23-11-21 | 19:59 | 1

-ikel.

Wijze uit het Oosten | 23-11-21 | 20:09

Wel kunnen we de Poolse kinderen leren hoe hun koning Jan III Sobieski de voorvaderen van Kuzu et alii bij Wenen een halt toeriep.

TheFirstYelle | 23-11-21 | 19:58 | 2

Ik denk dat die Poolse kiddo's dat allang weten, iets zegt me dat zij nog wel enige vorm van Nationale Trots hebben, niet in de laatste plaats omdat ze zo vaak genaaid zijn door hun buren dat een eigen identiteit en taal het enige is dat ze apart houd van de buren aan weerszijden.

ReyNemaattori | 23-11-21 | 20:01

Scherp

Piet Karbiet | 23-11-21 | 20:15

"Maar in de praktijk wordt niet elke taal gelijkwaardig gewaardeerd. "
Stop dit onrecht. In hemelsnaam!

Duwbak_Linda | 23-11-21 | 19:57

Was wel de oplossing geweest voor Wilco. Had hij de buurman kunnen verstaan toen hij tegen de lantaarnpaal gelopen was.

JanVergoor | 23-11-21 | 19:57

Gewoon engels en de taal van het land waar je in woont cq onderwijs krijgt, voor de rest is al dat talenonderwijs niet meer van deze tijd, laat ze hun tijd aan wiskunde besteden.

Galois256 | 23-11-21 | 19:56 | 4

@Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 19:57:
Hoe zit dat met Turkse Wiskunde?

Kapitein Sjaak Mus | 23-11-21 | 20:07

@Kapitein Sjaak Mus | 23-11-21 | 20:07: Is ook weer anders met die 17 % rente, gelukkig weet Erdogan er alles van, komt goed.

Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 20:25
▼ 1 antwoord verborgen

Ik neuk je allemaal de poolse supermarkt met bommen en granaten. Is ook veel mooier dan aap noot mies.

Hou_je_Thorbecke | 23-11-21 | 19:55

Een nuttig gedachten-experiment is veelal: zou ik dergelijke voorzieningen als NL emigrant in mijn nieuwe land ook kunnen verwachten of verlangen. In dit geval, NL les op een openbare school in bijvoorbeeld Polen of Marokko, op kosten van de belastingbetaler. Dat gaat daar dus niet gebeuren.

tectonicos | 23-11-21 | 19:54

GroenLinks hoopt gewoon gespaard te blijven als de Ons Volk beweging van Denk de boel hier overneemt. De geschiedenis leert echter dat ze als eerste worden opgepakt

BASinnic | 23-11-21 | 19:54 | 3

Schrijnend hoe snel GroenLinks de studenten en communisten die over de kling gejaagd werden na de Iraanse Revolutie vergeten is, terwijl dat toch echt hun eigen werk is.

ReyNemaattori | 23-11-21 | 19:57

@ReyNemaattori | 23-11-21 | 19:57: Die communisten (Afshin Ellian) waren van plan om de ayatollahs af te slachten, nadat hun verbruiksdatum was verlopen.

Arachne | 24-11-21 | 00:24

Best handig om een taal te leren voor wie een bed and breakfast voor mosselmannen gaat beginnen.

Reebensteeltje | 23-11-21 | 19:54

Ik vind dat ook alle boa's met een keppeltje Pools moeten leren.

bitterpete | 23-11-21 | 19:54 | 2

En alle BOA's met een hoofddoek fatsoenlijk en accentvrij Nederlands.

Frau_Ferkel | 23-11-21 | 19:57

@Frau_Ferkel | 23-11-21 | 19:57: Ach, een licht accent mag toch wel?
Ik ken een aardige turk. Net niet hier geboren. Spreekt Nederlands als een kleuter.

bitterpete | 23-11-21 | 23:11

Doe er ook Brabants/Gelders etc. bij uit die hell holes komen de meeste 020-ers anno nu.

Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 19:54 | 2

Maakt ze dat per definitie GEEN 020'ers?

ReyNemaattori | 23-11-21 | 19:58

@ReyNemaattori | 23-11-21 | 19:58: Voor 80 % wel, ik ben van anders om, geboren op de Overtoom en nu een landgoedje in GLD.

Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 20:26

En wéér moet de Poolse cavalerie een exotische invasie keren
ter voorkoming dat Europa in totaale duisternis gedompeld wordt

Tobi | 23-11-21 | 19:54

Kan je beter Spaans of Chinees leren. Nederlands onderwijs volstaat toch al niet om zelfstandig door het leven te gaan.

De Blauwe Baviaan | 23-11-21 | 19:53

Esperanto,ben je van alle gezeik af.

De Profundus | 23-11-21 | 19:53

De Nederlandse taal beheren ze immers al perfect.
Verder is er ook geen achterstand bij andere vakken door taalachterstand.

Er zijn ook genoeg docenten en er is meer dan genoeg tijd voor kwalitatief onderwijs.

Goed plan zeg.

Roos | 23-11-21 | 19:52 | 2

En de belastingbetaler doet ook niets liever dan de knip trekken voor dit soort zaken.

tectonicos | 23-11-21 | 19:58

@tectonicos | 23-11-21 | 19:58: Dat is het probleem van groenlinks en denk niet. Belasting op auto's, rijken, bedrijven en industrie en weg zijn alle problemen.

TheseDays00 | 23-11-21 | 20:11

Ken je die scene uit 'a fish called Wanda' waarin Wanda Italiaans en Russisch hoort? Zo reageer ik ook als een vrouw Pools tegen me praat.

koeberg | 23-11-21 | 19:52 | 3

Kurva

Roos | 23-11-21 | 19:53

Ik vind het al heel wat als een vrouw tegen mij praat....

bisbisbis | 23-11-21 | 23:38

Generaal Maczek.

van Oeffelen | 23-11-21 | 19:52 | 2

Een held.

Psycho Daddy | 23-11-21 | 19:55

Is zo.
Maar moet dan de werkelijkheid zo zijn dat de Poolse nazaten mij als buurvrouw als een bak zachte stront behandelen?
Zo van: zet jij je auto even een "kleintje meter" naar achter zodat ik fijn kan parkeren?
Of, wat jij maak van mijn hond met politie?
(Gezin op vakantie en gevraagde oppas kwam amper opdagen, per 2 dagen enkele keer - dan gaat zo'n beestje blaffen).

Schijtlui vind ik het.
Ook in normale doen spreken ze te luid. Ze schreeuwen, en dat is weer normaal voor hen. Heus, als jij denkt dat ze ruzie hebben, gaat het over een klontje meer of minder in de koffie.

Kudtkip | 23-11-21 | 21:36

Misschien moeten we, in het verlengde daarvan, die mensen ook een plekje geven, een stukje grond, en dan noemen we dat Polen, Saudi-Arabië of Turkije. Dan kunnen ze onder elkaar zichzelf zijn. En datzelfde doen we dan voor de Nederlanders.

Hey wacht eens even. Iemand heeft mijn plannetje gestolen en in de praktijk gebracht zag ik net op google maps.

ratelaar | 23-11-21 | 19:52 | 1

Moest ik toch even gniffelen! Dank!

LoesjeP | 23-11-21 | 20:22

En stel gelijk Hebreeuws verplicht.

Antigoog | 23-11-21 | 19:50

In mijn ogen: Banden met een ver buitenland onderhoud je maar in je eigen tijd. Hoog tijd voor het enkele paspoort, denk ik dan. Je bent Nederlander, of je bent het niet, na de 1ste generatie. En ja, kiezen is verliezen. Klaar ermee.

Bamboojay | 23-11-21 | 19:49 | 3

Nederlanders bestaan niet aldus ene importbruid van koninklijke bloede.

Zapata10 | 23-11-21 | 19:50

Volledig eensch!

LoesjeP | 23-11-21 | 20:21

De beste uitleg die ik ooit heb vernomen. En helemaal eens.
Ergo, ik heb het altijd bizar gevonden dat iemand van een 2e nationaliteit kon zijn.
Qua paspoorten dat is.

Men onderschat de waarde van een paspoort intussen, is mijn opvatting.
Niet zelden namelijk wordt het 2e document ingezet als het minder kansen biedt met de basis versie.

Ja, dat is het - de extra nationaliteit verschaft meer kansen.
Why?
Omdat je bij elkaar bent geneuqt door lieden van verschillende vlaggen?

Wat een gedoe met de wetten toch...

Kudtkip | 23-11-21 | 21:28

Zodra ze achten en negens gehaald hebben voor de jodenvervolging en Armeense genocide vind ik het een uitstekend idee.

mono-culti | 23-11-21 | 19:49

GroenLinks: de oude anti-fascisten zullen de nieuwe fascisten zijn…

eerstneukendanpraten | 23-11-21 | 19:48 | 3

" Quote van Churchill 1946 " verzin zelf eens wat fijne neukert.

Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 19:56

@Uw Verzekeringsadvis | 23-11-21 | 19:56:

Iedereen hier met een beetje intellect weet dat het van Churchill was dus heb ik het er niet bij gezegd.

eerstneukendanpraten | 23-11-21 | 20:10

De vraag is vooral: want?

You-On-A-Gin | 23-11-21 | 19:48 | 2

Dat lijkt mij duidelijk. Dan kunnen ze de rest van hun leven schizofreen tussen twee wereldbeelden wankelen, en geen van beide talen echt goed beheersen. Dit levert dan een extreem verrijkende bijdrage aan de Nederlandse samenleving die daardoor des te inclusiever is.

Bamboojay | 23-11-21 | 19:52

Omdat Nederland door en door racistisch en xenofoob is. Logisch, toch?

Bataafje | 23-11-21 | 20:00

Weg met engels die zijn brexit, Deutch und Französisch

Trofl | 23-11-21 | 19:47

Het lijkt me beter om die kinderen Nederlands te leren en een vak.

Zapata10 | 23-11-21 | 19:46 | 4

Waarom? Wij Nederlanders hebben straks een heleboel laaggeschoolden nodig om ons de billen af te vegen tegen een kleine vergoeding. Laat die onderklasse maar lekker woekeren.

Bamboojay | 23-11-21 | 19:54
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com