Onderzoek bewijst: GRAAIFLATIE bestaat en is vermoedelijk van mens op mens overdraagbaar
Advies: anderhalve meter afstand houden van hoge prijzen
U las het uiteraard al begin maart op GeenStijl. Anderhalve maand later pikten die linkse jongens van de vakbond het op. En nu is ook de T. om: u bent niet gek. U bent geen vliegtuig. GRAAIFLATIE BESTAAT. Onderzoek van de Rabobank (tevens de schuld, red.) wijst uit dat 20% van de inflatie, die hoog is, eigenlijk alleen maar is bedoeld om bedrijven voor te bereiden op de komende tegenwind van de onvermijdelijke laagconjunctuur en daarom vanuit macro-economisch perspectief best te billijken DE ZAKKEN TE VULLEN VAN HET GROOTKAPITAAL. En dat, terwijl de boodschappentassen van de gewone man leger en leger en leger worden. Hoe lang accepteren wij nog dit systeem waarin bedrijven zelf mogen kiezen hoe duur hun spullen zijn en dit niet wordt bepaald door een centrale commissie die een vijfjarenplan opstelt!?
Reaguursels
InloggenEen aantal jaar geleden had je bij de ijssalon nog een literbak schepijs voor €11,50 nu kost 1 bolletje schepijs € 1,75.
Er is gewoon teveel geld in de economie gepompt waardoor te veel mensen te veel geld hebben en er geen reet om geven wat iets kost. Daardoor kunnen deze landverraders (want dat zijn het) hun zakken vullen ten koste van ons allemaal.
In ‘45 zouden we ze hebben kaalgeschoren, nu doen we verontwaardigd op een blog.
Ongeveer 30% van de inflatie van veel producten is winstmarge. Maar wat denkt men dat gebeurd met de vraag als armoede niet zou bestaan? Denkt men dat het aanbod zomaar evenredig duurzaam kan toenemen? Ook zolang ieder geld met rente terugbetaald moet worden aan de bank zal de geldmassa toenemen en inflatie blijven.
Wat iemand of iets waard is, en wat ervoor gevraagd wordt; daarin zijn we steeds verder de weg kwijt.
Kennelijk zijn consumenten bereid deze prijs voor de ijsjes te betalen, prima toch? Uiteindelijk is de consument altijd de eindbaas, soms duurt het even.
2 Schuldigen; Rusland en NEUderlandsche overheid (VVD66)
Zij zijn verantwoordelijk voor de (prijsopdrijvende) schaarste aan, wat u vroeger in uw economieboeken las als "aanbod"zijde van de (markt)economie.
Mooi lekker kort en krachtig, smul van de nuance.
Dat Geenstijl de inflatie bijhoudt via Liuk ijsjes is een zegen, want dat spul vreet ik het liefst in de zomer. In corona tijd zaten die dingen nog op 2,79 ofzo en dat was al duurder dan ze daarvoor waren.
Matiging met kopen, maar dat zou weer een hoge banksaldo geven, welke de roverheid vervolgens weer gaat plunderen.
Daar naast minder kopen, wel wel pinnen en thuis opbergen.
Geen communisme aub. Ga gewoon naar dd goedkoopste winkels. Neem een volkstuin voor de groentes. Ga shoppen in Duitsland. Kortom: klaag niet maar druk de dure winkels in de verdediging.
Rechtstreeks bij de boer kopen scheelt ook. Nu althans.
@Ram_Ram | 05-05-23 | 12:31: Geldt dat ook voor kaas? Per kilo is het mij niet opgevallen dat groothandel, distributiecentrum, vervoer er tussen uit gevallen was.
Is dit een pleidooi voor het communisme (100000000 doden) ? Is het niet beter gewoon dit soort bedrijven zo veel mogelijk te boycotten. En bij bewezen graaiflatie een boete op te leggen ter hoogte van de extra winst
Is dit een pleidooi voor het communisme?
@Godsammekraken | 05-05-23 | 12:01: Jazeker, als je honderd miljoen consumenten uit de keten verwijdert dalen de prijzen, ofzo
Ik heb nog geen land gezien waar communisme is uitgevoerd. Het dichtste bij komt Cuba, kort na Baptista daar weg ging. Maar Stalin en Mao waren gewoon fascisten (alles in de staat, alles voor de staat en niets buiten de staat).
Had het artikel van onderzoek willen lezen, maar helaas weer een paywall. Maar dat "graaiflatie" bestaat verbaast me in het geheel niet. Maar staat in het artikel nu dat bedrijven uit veiligheidsoverwegingen grotere financiële buffers willen opbouwen? En zo ja, is dit terecht? Of gaat het geld alsnog dan toch nog naar de aandeelhouders?
Beide, ze sorteren voor op mogelijke loonsverhogingen die men verwacht en verhogen het Dividend (AH):
2022 2021 2020
Valuta - EUR EUR EUR
Dividend - 1,05 0,95 0,90
dvhn.nl/economie/Winstmarges-voor-Ned...
Leen ook even de andere link van dickwv 11:04, het Rabobank onderzoek:
www.rabobank.nl/kennis/d011366704-is-...
@Wattman | 05-05-23 | 11:53:
Het is inderdaad beide. Door duurdere grondstoffen, energieprijzen en loonkosten moeten de prijzen wel omhoog, maar ook degelijk is er wel ook meer op aandelen uitbetaald, ook al is de hoogte per bedrijf sterk verschillend. Dat laatste is best wel wrang, want consumenten in lagere en middenlonen ondervinden inmiddels veel last van de prijsstijgingen. Pas nog het bericht dat de meeste huishoudens (laag- en middeninkomen) het vakantiegeld niet meer besteden aan vakantie of weggaan, maar aan noodzakelijke zaken. Dan mag je toch ook van dividendhouders een pas op de plaats verwachten, maar dat was er helemaal niet.
Een tijdje terug moest ik witte bonen hebben. Ik nam een vertrouwd potje van Hak, totdat mijn oog op het prijskaartje viel: 2,49 voor een klein potje bonen, eronder stond een gelijksoortig potje van Jumbo, 1,01 euro.
Typisch graaien.
Jumbo bij de AH?
@Bosche Bol | 05-05-23 | 11:54: Daarom was het zo goedkoop natuurlijk, want dat product willen ze snel uit de winkel hebben.
Tijd voor een 'great reset'?
Ja, dan stem je toch met je portemonnee? Als de Den Eelder karnemelk de 2 euro aantikt zakken ze er maar in, dan maar niet meer ( ben niet van de merken maar die is wel erg goed ). En Ola ijs? Neh, dat doen we ons lichaam niet aan, al kreeg ik geld toe. Oftewel, wat niet noodzakelijk is gewoon niet kopen. Moet je zoen hoe snel die prijzen weer genormaliseerd zijn. vroeger had ik gezegd, neem een B-merk maar die worden door de gruttermaffia razendsnel uitgefaseerd dus nogmaals, gewoon niet kopen.
Zo is het!!! Alleen de massa begrijpt dat niet zo.
@Roepende in de Woest | 05-05-23 | 11:43:
Helemaal waar en zo ontzettend jammer.
Zolang 1/3 van Nederland het niets uitmaakt hoe duur de boodschapjes bij AH zijn, zal het AH aan z'n reet roesten wat de andere 2/3 van Nederland doet.
Als onderdeel van die 2/3 van Nederland zie ik, dat alle andere supermarkten langzamerhand ook AH prijzen gaan vragen. Maar ja, dan maar geen eten kopen. Is ook nog eens goed voor de slanke lijn.
Daarom heb je aandelen, dan krijggie nog wat terug van die dikke winsten. Beetje ahold, beetje unilever etc.
Verder is dit een mooi moment om minder troep te kopen en gezonder te eten. Minder chips, cola en m&ms enzovoorts
Dit dus. Het was nog nooit zo makkelijk om eindelijk eens dat goede voornemen in te lossen en wat gezonder te gaan eten en leven. En als je het helemaal goed wil doen ga je gewoon met die fiets ( dus niet zo'n accukreng maar gewoon 2 wielen, 2 pedalen en een ketting ) naar de winkel. Kost niets, je wint er kwaliteit van leven mee en daar heb je nog jaren lang extra wat aan.
M& M's kilozak in Duitsland 7,99.
Hier een zakje van 225 gram: 2,99
Ik heb mijn conclusie getrokken. Morgen weer naar de Rewe in Kranenburg (45 minuten rijden) en dan door naar Kleve om de besparingen om te zetten in een lekkere Schnitzel.
@Nuchternederland | 05-05-23 | 11:34:
Geniet ervan, prachtig ritje en Kranenburg zelf is ook best wel leuk. In het centrum daar zit een Balkanrestaurant en daar kun je je voor weinig ongans eten aan een meerspersoons vleesschotel.
Dang, moet ook nodig die kant weer op...
@Graaisnaaiert | 05-05-23 | 11:38: Goede tip, hou wel van vleesschotels nu het nog mag.
@Nuchternederland | 05-05-23 | 11:56:
Hij zit aan dat pleintje, ben de naam even kwijt. Leuke kerel ook, die uitbater.
@Graaisnaaiert | 05-05-23 | 11:38: Probeer de Rossman drogisterij eens, deo voor 0,79 ct dat soort prijzen. Samen met lekkerder brood heb je nog weinig in NL te zoeken
@P. Breidel | 05-05-23 | 14:01: Of wat dacht je van de DM drogisterij als je toch eenmaal bij de Oosterburen bent? Scoren vrijwel altijd hoog in testen.
@P. Breidel | 05-05-23 | 14:01:
Ik haal mijn spul bij de DM maar als dat ook in de omgeving Nordhorn of Kranenbrug/Kleve zit ga ik zeker eens kijken. Dank voor de tip.
@Graaisnaaiert | 05-05-23 | 16:23:
( en ja, volkoren roggebrood daar, verrukkelijk. En Noten in dop. En lekkere kaasjes. Mjammie... )
Nog steeds geen schone personalia op de deurmat van meneer Van Dale.
Kan gegevens van de daders vrij uit de publieke wolken halen.
Observatieve postzegel, ijsgiganten staan op de lekke onderzeeboot.
Bestuurceremonieel laat zich sturen door de uitverkoren marktsolutie.
Nee dit is geen thee, moeten zuinig aan doen; de koffie is transparant.
Tien gulden de mok.
Dit is toch gewoon de befaamde Hollandse handelsgeest.
Zodra er weer een loonstijging is geweest, zoals onlangs, is het altijd weer hetzelfde liedje: wat je er aan de ene kant bij krijgt, wordt er aan de andere kant weer afgehaald. Dus ergo schiet je er geen sodemieter mee op. Ah... het plebs heeft er weer een paar euro bij. Nou, dan verhogen we de prijzen maar even, want stel je voor dat ze eens zorgeloos van hun welverdiende centjes kunnen genieten. Rovers zijn het, van hoog tot laag daar in Den Haag, bij supermarkten, woningcorporaties etc. etc. etc.
De schulden moeten ergens verdampen, daarvoor eerst inflatie en lange tijd daarna pas de lonen mee (met vertraging). Zo wordt er bewust een gat gemaakt waarmee schulden kunnen worden afgelost of kapitaal kan worden opgebouwd.
Hoe meer vertraging tussen inflatie en loonstijging, des te meer ruimte voor verdampen schulden of opbouw kapitaal.
Het is nu wachten op het onderzoek van de analysten van de diverse supermarkten. Dat zal aantonen dat de banken hun spaarrente te laag en hun hypotheekrente te hoog zetten ten opzichte van de ECB-rente.
Laat de markt even zijn werk doen. Er staat straks een slimme vlegel op die het businessmodel omgooit, minder graait en een win-win-win scenario voor leveranciers, werknemers en consumenten creeert. Dat kan een Dirk van den Broek zijn, een andere club, kan gewoon. Jumbo en AH zullen dan moeten volgen, anders verliezen ze de sympathie.
Als dat nit gebeurd zijn we fucked. Maar het gebeurt altijd. En hoe meer graaiflatie, hoe groter de mogelijkheden worden...
Daar hebben de rechtse would be toch een dingetje: wanneer je het kapitalisme predikt dan moet je niet gek opkijken wanneer het tegen je keert.
Dit is natuurlijk geen vrije markt.
Niet piepen. Iedereen in Nederland roept dat het eerlijker moet. Onze koopkracht gaat snel richting italiaans en griekse niveau. Ja socialisme werkt ook op europees niveau.
Nivelleren is een feest!
Experts van de Boerenleenbank www.rabobank.nl/kennis/d011366704-is-... Zie oa de grafiek.
En bijvoorbeeld:
dvhn.nl/economie/Winstmarges-voor-Ned...
De Rabo is wel heel voorzichtig in haar conclusies. Maar ja onderdeel van hetzelfde perverse systeem.
Integriteit bestaat niet meer, als het ooit al bestaan heeft.
Het zelfde gebeurde eigenlijk toch ook bij de invoering van de mooie Euro. Iets koste FL 1.99.. en van de ene op de andere dag kostte het EUR 1.99. Ja dat had met de kosten van het omhangen te maken et cetera.. Minister Zalm gaf ook toe dat hij de Gulden 10% te goedkoop tegenover de Euro had gezet. Nu werd de DM opeens niet gevolgd. Zogenaamd om werkeloosheid te bestrijden. We gingen er al met de invoering minimaal 10% op achteruit en daar kwamen dus ook gewoon de verdubbeling van de prijzen van.
Zeg nu eens eerlijk. Voor wie is die Euro nu eigenlijk goed geweest? Voor de grote bedrijven ja. Voor de kleine man nee. Oh ja, het is wel handig, want nu hoef ik in Spanje niet aan de Pesetas. Nou daar accepteer ik wel 20% koopkrachtverlies voor.
Hoor die ook al altijd neplachende VVD-minister Zalm van Financien destijd nog zeer regelmatig zeggen: "Nee mensen het leven wordt niet duurder door de Euro"!
Nee die Euro is niet goed geweest en al helemaal niet omdat economisch zwakke landen toegelaten zijn in de Euro zone. Maar federalisten en andere EU aanhangers denken dat alleen een muntunie en steeds verdere integratie van EU landen ergens goed voor is. Dan kunnen we beter met China concurreren of zo en kunnen we migratie beter aanpakken.....
Omdat de euro de opmaat is naar een digitale munt. Totale controle. En dat mag wat kosten want u en ik betalen wel. Tegen wil en dank.
"vanaf heden accepteren wij geen contant geld meer". Dat soort bordjes zul je vaker en vaker gaan zien. Ik zal op bevrijdingsdag geen parallel met een grijs verleden maken maar dat soort bordjes ben ik allergisch voor.
Snel adieu tegen de EU voordat we helemaal platzak zijn en zelf de hand moeten gaan ophouden. De jongens en meisjes (incl. x-en) uit de politiek zijn straks als eerste vertrokken naar elders en lachen ons uit om zoveel onbenul.
Vroeger noemden we dit gewoon een loon-prijsspiraal. U wilt meer verdienen, u ( en het bedrijfsleven moeten meer belasting betalen omdat uw regeringen meer centjes nodig hebben voor onnutte zaken. De grootste belanghebbende bij een loon en dus prijsstijging is dus de overheid ( EU)
Om leuke projectjes te kunnen doen waarmee ze zich inkopen in het Europese Hoofdbestuur.
En toch zijn de netto winsten ook nog hoger?
U denkt dat de multinationals hun overwinsten in de grond stoppen?
Of misschien opbranden in de kachel?
Dat wordt opnieuw geïnvesteerd en/of uitgekeerd aan aandeelhouders waaronder vooral uw pensioenfonds. Ook bedrijven en hun aandeelhouders zijn niet gebaat bij een Dagobert Duck geldpakhuis.
@strawdog | 05-05-23 | 11:09: Er zijn voldoende multinationals die zelf aandelen kopen van de winsten en dus komt dat geld niet terug in de reële economie.
van wie kopen zebdie aandelen? juist ja. dood geld rendeert niet.
Men heeft net een nieuwe nissan, met leren bekleding, en trekhaak, de 2 vakanties zijn geboekt, iedereen een nieuwe gsm, toch nog een nieuwe tv -de grootste. Maar huilhuil boehoe, wat zijn de ijsjes en de cola duur zeg.
Van welk grootwinkelbedrijf heeft u aandelen?
Dat is misschien inderdaad het kleine andere uiterste van de consumentengroep. Maar veel, heel veel mensen trekken deze dure maatschappij niet meer en dan heb ik het nog niet eens over de bankhangers.
@KeesBruin | 05-05-23 | 10:57: juist geen enkele, en ik wil er zo min mogelijk mee te maken hebben. Begrijp je mijn reaguursel wel, of is het te subtiel?
Er waren nog nooit zoveel voedselbanken. Er werd nog nooit zoveel uitgegeven aan steun en toeslagen. Maar inderdaad, er zijn ook mensen die er geen last van hebben.
Maat, echt niemand koopt nieuwe auto's. In ieder geval niet de doorsnee verdieners.
U woont in een klein dorpje met huizen van boven de twee miljoen?
TV met ambi-light hé.
Een Nissan?
Welke gek koopt er nou een Nissan, al dan niet met trekhaak?
@JJMS | 05-05-23 | 11:38: Vergeet dan niet om die met trekhaak aan de voorzijde te kopen dan kun je je laten trekken. Zeg niet daar trek ik me niets van aan.
Koop rechtstreeks bij de boer: www.landwinkel.nl.
U heeft deze website gemaakt?
Ik krijg een blanco pagina te zien.
@HankHill | 05-05-23 | 11:06:
Oei, ergens een puntje of stipje fout...
@HankHill | 05-05-23 | 11:06: de https is vergeten.
landwinkel.nl/
Waarom? Een eind rijden om kersen te plukken?
@J.Cash | 05-05-23 | 11:23: "beleving;))"
Huismerk chocomel, van 95 cent naar € 1,39 in drie maanden..
Zijn wel lekkere ijsjes. Het stokje is toch van drop gemaakt? De hardste drop die ik ooit heb meegemaakt. Pantserdrop.
Ik maak er autobanden van, al jaren niet meer hoeven vervangen of lekke banden.
Je moet de stok eerst warm kwijlen anders is het een tandenbreker
Iemand al ervaring met blikjes inleveren?
Nee haal nu gewoon kleine flesjes. Die kun je wel afsluiten en geeft minder zooi in de tassen.
Koop alleen mini blikjes zit geen statiegeld op;)
Eén keer gedaan. Werkt gewoon. Bij de flessen. Heb alleen nog steeds de neiging ze weg te flikkeren.
Ik neem die 15 cent nu eigenlijk maar voor lief, maar gun het "ze" eigenlijk ook niet.
Ja, wat ik wel vervelend vind, is dat ik de blikjes onbeschadigd moet inleveren, maar dat ze in de statiegeldautomaat meteen samengeperst worden. Weet iemand of je de barcode van de statiegeldblikjes ook kunt kopiëren en op blikjes zonder statiegeld kunt plakken?
@FrankVeer | 05-05-23 | 10:57: Dat kan. Heb al een krantenbericht gezien dat er iemand gepakt was die dat had gedaan...
Hadden ze niet beter die gekochte blikjes unieke code kunnen geven? Code gevonden naast de prullenbak? 500 euro van je rekening. Blikje op straat? 500 euro van je rekening.
@Eagle0511 | 05-05-23 | 11:00: Hmm, oké, dan laat ik die oude blikjes maar in de vuilnisbak liggen. Was toch mooi 45 cent extra geweest.
@Lorejas | 05-05-23 | 11:01: Breng ze nou niet op ideeën. U heeft overigens wel een punt, want het is echt achterlijk hoeveel troep sommige mensen maken.
Supermarkt: superduur & superkudtkwaliteit.
Ik heb steeds het idee dat de kwaliteit minder wordt.
Bijvoorbeeld groenten, in Spanje smaakt groente nog naar groente.
@ChalinaRosa | 05-05-23 | 11:14:
Ja inderdaad, de heerlijke kleine groene pepers op Tenerife. Ook het vlees smaakt heerlijk, longanizas…
Ik kan niet wachten.
Je kon de prijzen gewoon letterlijk zien stijgen, week op week. Je ziet de ondernemer denken "Hmm, 50 cent erbij, pikken ze dat? Verrek, ze kopen het gewoon. Hmm, nog 43 cent erbij dan? Ja, gaat nog steeds goed. Weet je, ik zet ook 23 cent energie tax op de bon, weten zij veel. Yup, gaat nog steeds goed. 19 cent erbij? Yes, gaat goed". En ondertussen boeken al die bedrijven mega winsten. Echt GIGA winsten. Ahold, Shell, sowieso alle grootgrutters.
Dominos, prachtig voorbeeld. Prijs van een pizza is minstens 2 euro gestegen in amper een jaar tijd. En dan hebben ze ook nog de ballen om een verplichte "energie heffing" toe te voegen, want de stroom kost zo veel geld. Teringlijer, dat zit toch al bij in die 2 euro of niet soms? Waar komt die 2 euro vandaan dan, geef me eens een specificatie!
En vergeet de bezorgkosten niet. Maar dat is niet voor de bezorger welke door de regen mag. Die doe je apert.
Ja gewoon pizzapuntsgewijs laten zien hoe de prijs is opgebouwd.
Van Domino komen geen pizza’s, daar komt drab vandaan. En door gebruikers als jij blijft dat doorgaan. Spuug er op.
@Normpje | 05-05-23 | 10:57: Inderdaad. Er bestaat maar 1 echte pizza. Uit een originele houtgestookte oven
@Normpje: inderdaad. Gooi daar maar een schaamte-toeslag op van 34 euro. Per gore pizza.
@Normpje | 05-05-23 | 10:57: Inderdaad. Die pizza's van Domino's zijn echt niet te vreten en ik kan het weten als telg uit een stad waar de pizza nota bene is uitgevonden. Domino's Pruttza's doen me altijd denken aan die ene film met Louis de Funès, L'Aile ou la Cuisse, waarbij hij als restaurantcriticus in een fabriek met allemaal kunstmatig vreten terecht komt. Film móet je gewoon zien. Hilarisch!
Domino's haha, u eet vrijwillig opgewarmde zeemlappen?
Zou 't niet zomaar eens kunnen zijn, dat het overheidsbeleid, via de Brusselse & Frankfurterse achterkamer het startpunt vormt voor de inflatie, gevolgd door hun lobbyisten, die we daarna graaiflatie verwijten?
Overheden zijn monopolisten die hun eigen kartelomgeving steeds verder uitbreiden.
Die slavenmarkt zou eens gedekoloniseerd moeten worden.
En ook nog een ECB die de rente te weinig en te laat verhoogt, we lopen stukken achter op de FED. Italië en andere Eurolanden met een hoge staatsschuld lachen in hun vuistje.
Lekker aan het complotdenken? Waarom zouden ze? En hoe? Met graaiflatie hebben we een onderzochte theorie om de inflatie te verklaren.
@Diotima | 05-05-23 | 10:56:
Waarom zouden ze ? Om Italië te verlossen van hun onmogelijke staatsschuld bijvoorbeeld.
@Diotima | 05-05-23 | 10:56:
U verwijt complotdenken?
Wat een ongelooflijk inflatoir concept om een discussie plat te slaan.
Mag u zelf al uw luiers verschonen?
Blijf oefenen.
@Wattman | 05-05-23 | 11:00:
Oh en daar gaan de andere EU-landen mee akkoord dan? Ja joh...
@Diotima | 05-05-23 | 11:04:
Eerst handen wassen,
dan pas bril schoonmaken.
@Diotima | 05-05-23 | 11:04:
Blijkbaar wel want de FED rente ligt stukken hoger dan onze ECB rente. Je weet toch dat er al 3 ECB voorzitters op rij uit een knoflookland komen en dat Nederland braaf alles tekent (net als Duitsland die koste wat het kost de EU en haar Euro wil laten voortbestaan)
Frankrijk, Italie, Spanje en veel andere EU landen hebben met hun hoge staatsschuld direct belang bij een hoge inflatie.
@Wattman | 05-05-23 | 11:12:
Om nog maar te zwijgen van de geldpersen die vele jaren roodgloeiend stonden van het bijdrukken. (ok wat cijfertjes en ENTER kan ook)
@Wattman | 05-05-23 | 11:17:
Prima start van een lange lijst @Wattman.
Vergeet ook niet de astronomische uitgaven aan "Klimaatbeleid" welke invloed hebben op energievoorziening, daarmee prijzen.
Daarbij, die enorme investeringen leveren op termijn een veelvoud schade, hebben nog voor geen 20% effect tov het doel.
Op wereldschaal echter, geen enkel significant effect, behalve plundering van de beurs van de belastingbetaler.
Sommige mensen recyclen hun excrementenuitstoot, gebruiken hun schedelreservoir als storage en lozen onder druk, tevens en ook nog via het vocale kanaal.
@Milton_Styx | 05-05-23 | 11:27:
Dat wordt nog wat, dat Haantje de voorste willen zijn met ons klimaatbeleid en dat voor 0,07 graad verschil dat wij kunnen maken.
@Wattman | 05-05-23 | 12:00:
Zou de MSM - hoernalistiek eens proper hun werk doen, aan de orde stellen wat elk huishouden hier jaarlijks voor neertelt, dan zouden we vooral een extreme inflatie en schaarste waarnemen bij pek en veren, terwijl OV-ritten naar Den Haag compleet uitverkocht zouden raken.
Zakken van het grootkapitaal vullen. Ongelooflijk dat mensen maar VVD blijven stemmen.
Mensen zijn ongelofelijk dom, vandaar.
Graaiflatie bestaat. Is dat 'fout'? Zeker. Maar misschien ook een kwestie van 'de gelegenheid schept de dief'?
De meeste mensen klagen over de prijzen nadat ze de inhoud van de overvolle boodschappenkar 'afgetikt' hebben. Ik zie ze door de supermarkt schuifelen met hun karren. Flikkeren hun kar vol met zut waarvan het grootste deel tot de categorie 'onnodige aankopen' behoort.
Loop eens wat vaker bij een bakker of slager naar binnen. Koop wat je nodig hebt. Ga 'ns met een boodschappenlijstje van huis. Ja, ik betaal bij de bakker meer voor een (smakelijker) brood dan bij de super, maar ik kom in ieder geval niet thuis met allerlei troep die ik niet echt nodig had.
Mooi betoog maar de prijzen van de bakker en de slager zijn ook gestegen.
Dat doe ik al jaren, omdat ik een goed pensioen heb kan ik brood van de bakker en vlees bij de goede slager betalen.... maar hoeveel mensen met een gezin hebben per week hooguit 80 of 100 euro te besteden aan voedsel en drinken, die bijna naar de voedselbank kunnen?
@Keyboardspeler | 05-05-23 | 10:46: Per week hooguit 80 of 100 euro, dat is precies wat ik besteed in de supermarkt en ik leef er goed van..
Mwah,de bakker flikkert tegenwoordig ook gewoon troep in het brood (bijv palmolie/vet). Dus nee bedankt.
De bakker moet van Jetten het brood op 100 graden bakken.
@Smoelensmid | 05-05-23 | 10:50: Hangt natuurlijk wel van de gezinssamenstelling af. Sinds de kinderen het huis uit zijn, komen wij met z'n tweeën ook gewoon rond van 100 euro in de week. Ben overgestapt op een aantal huismerken (frisdrank, bier e.d.), dat scheelt ook en ik proef het niet.
@Smoelensmid | 05-05-23 | 10:50: Met een gezin met 2 of 3 kinderen...20 euro p/wk per persoon voor al het eten en drinken??
Daar moeten ze dan ook nog kleren voor kopen en andere zaken, buiten de vaste lasten (GWL, Kabel, Huur/Hypotheek enz) dus.
Als laatste redmiddel kun je altijd nog bio bananen zelfscannen als gewone bananen
en ik maar denken dat ik de enige was..
Wat is het verschil trouwens tussen een bio banaan en een gewone banaan? Alleen de prijs? Komt de gewone banaan uit een laboratorium?
Ze groeien allebei toch aan een boom? Of wordt ik nou gek?
@Eagle0511 | 05-05-23 | 10:43: Bij een bio-banaan heeft de bananen boer een lijstje bijgehouden van de gebruikte bestrijdingsmiddelen, bij een gewone banaan ontbreekt dit lijstje.
Dat zijn dus eigenlijk bionanen
@Eagle0511 | 05-05-23 | 10:43: Proef en zie zelf het verschil, Ik koop alleen bio dynamische bananen , ze zijn echt anders van structuur en smaak omdat ze minder snel zonder kunstmest en pesticiden zijn gegroeid minder opgeblazen gegroeid maar steviger compacter en meer smaak . Wat me ook opvalt is dat ze langer houdbaar zijn in in de 10 graden kast en wellicht dus ook een andere varieteit zijn.. kortom ik heb graag een paar duppies over voor een smaakvoller banaan die gekweekt is door boeren die niet hoeven te worden blootgesteld aan de gifspuit en werken aan biologische verbetering van de voedingsbodem van hun planten. www.prospektangebote.de/geschaefte/ka...
@Smoelensmid | 05-05-23 | 11:23:
De truc zit hem op het moment van oogsten. De goedkope bananen worden te vroeg geoogst en hebben daarom weinig tot geen smaak.
Ik zou zeggen kom er eens een proeven uit mijn tuin.
Zelfde met avocado’s, De meesten hebben nog nooit een echte geproefd, alleen die Israëlische troep, klein en zonder smaak.
@Smoelensmid | 05-05-23 | 11:23: Dat zijn dus biodynanen
Producten worden in principe niet duurder. Ons geld wordt minder waard. Dat komt doordat westerse overheden geld blijven bijdrukken zonder dat er echt iets van waarde tegenover staat
Hahahaha, dat heet inflatie.
Nobelprijs voor de Economie voor HerrSaffie!
Saffie, ga nou eerst eens dat artikel goed lezen!
Ons geld wordt inderdaad minder waard. De oorzaken:
1 rente op geleend geld (staatsleningen tegen rente), deskundig onzichtbaar gemaakt door Europese en andere boekhoudregels.
2 "asset bubbles" door speculatie op waardevariaties in verhandelbare goederen (inclusief valuta).
3 (prijs)woeker
Samen vormen ze de onheilige drie-eenheid van het financieringskapitisme: rente, speculatie en woeker.
@kindapaas | 05-05-23 | 11:06:
financieringskapitisme=financieringskapitALisme. Excuses.
Als de prijstoename meer is dan de inflatie, is een product wel degelijk duurder geworden.
Behalve de gemiste omzet voor AH vraag ik me af hoeveel voedsel er door die staking in de distributiecentra over de datum is geraakt en weg kan worden gemieterd.
Wat vindt FNV dan van armoede , voedselverspilling en invloed op het klimaat? Is dit mee gewogen in de keuze tot staken?
En wat is ER stil gebleven in deze kwestie.
Naast hokjesdenken nu ook hokjesdemonstraties.
Misschien was het een feestje voor de voedselbanken.
Dat zal wel meevallen. En waarom maak je je nu ineens zorgen om voedselverspilling en het klimaat? Ben je een stagiaire trol van Ahold of VNO-NCW?
@Diotima | 05-05-23 | 10:59:
De AH trollen zitten overal. Ga maar eens onder je bed kijken.
@Roos | 05-05-23 | 11:05:
Ik vrees dat @Diotima de wekker voor het luierwisselen heeft gemist en nu zelf onder het bed gekropen is Roos.
@Milton_Styx | 05-05-23 | 12:14: hihi... Hij/zij/het denkt mijn zorgen te kennen. Komisch.
Het is gewoon te gek voor woorden, haalde vorige week bij de VOMAR een paar flessen zuiver sinaasappelsap die toen 1,79 p/st kostte en deze week 1,99....20ct duurder dus dat is iets van 11% verhoging.
Naar AH ga ik al jaren niet meer, voor de LIDL maak ik een grote bocht er omheen (is 1 groot dozenpakhuis)... dus maar weer eens terug naar de DEKA dan maar?
Lekker op de markt perssinaasappels kopen en zelf persen. Heb je steeds verse sap op de koop toe.
Dekamarkt, de super waar je vooral niet kunt krijgen wat je wel moet hebben.
Wat een ongelofelijk waardeloze supermarkt is dat.
@Roos | 05-05-23 | 10:32: Is mij teveel moeite... en dan, hoeveel van die pers-sinaasappels gaan er in een fles van 0,7 L en wat kosten die dan..... en zonder pulp graag. Daarna weer de boel schoonmaken en zo, ik koop het liever kant en klaar.
Bij de pingo doce betaalde ik deze week 1,19 voor een litertje vers geperst sap.
@normanius | 05-05-23 | 10:33: Ja mee eens, ik kwam daar al toen het nog de Kijkgrijp heette, maar ook de Vomar loopt sterk terug.... ze hadden altijd (mijn lievelings) witte wijn Le Chasse Chardonay staan van 5,39... ook uit de voorraad gehaald, is vrijwel nergens meer te koop.
Maar bij de DEKA hebben ze bijvoorbeeld nog wel het bekende taps toelopende Zwitserse strooikaas (kartonnen doosje zeg maar)... al die dingen verdwijnen.
@Keyboardspeler | 05-05-23 | 10:37:
Teveel moeite…
Heb ik naar gezocht maar nergens meer die lekkere ouderwetse strooikaas gevonden. Lekker dik op een witte boterham. Hmmmm
@Roos | 05-05-23 | 10:32: Ik las of hoorde laatst nog dat sinaasappelsap helemaal niet zo gezond is, vanwege de suikerboost. Kun je beter een sinaasappel eten (vezels en gedoseerde hoeveelheid suiker). Geen idee of het waar is.
@normanius | 05-05-23 | 10:33: Bij mij zit de Deka op 200 meter lopen. Andere supermarkten zijn minimaal 4 tot 8 km verderop. Dan neem ik dat ongemak wel in koop. Behalve die keer dat ik kirsch moest hebben voor in de kaasfondue, dat was wel k*dt.
@Keyboardspeler | 05-05-23 | 10:42: Strooikaas is bij AH verkrijgbaar (Emmi).Zou Zwitsers zijn.
@FrankVeer | 05-05-23 | 11:03: Klopt denk ik wel ; meestal heb je genoeg aan een sinaasappel ; in een glas uitgeperste sinaasappels zitten er al snel 3 in. En in een sinaasappel zit heel veel suiker , dus inderdaad die suikerspiegelboost
@Keyboardspeler | 05-05-23 | 10:37:
In pulp zitten vezels die uw lichaam kneiterhard nodig heeft.
Ik spuit mijn vlees altijd in met water, dan lijkt het veel meer.
Volgens mij doen ze dat al jaren met kipfilet... ga je het bakken, hou je de helft over of zo.
De lekkere voorverpakte spekjes in de Aldi in portugal leveren zelfs een mooi bodempje spekvet op in Nederland alleen een halve liter water.
@Keyboardspeler | 05-05-23 | 10:33:
Kipfilet uit de supermarkt, de laatste keer dat ik dat heb gekocht leek het meer op Slime van vroeger, het droop zo tussen mijn vingers door.
@Keyboardspeler | 05-05-23 | 10:33:
Doen ze het met al het supermarkt vlees. Daarom koop ik al sinds jaar en dag geen supermarkt vlees meer.
@normanius | 05-05-23 | 10:37: Ik koop het naast de slager alleen nog in Vlaamse supermarkten Carrefour en Delhaize. Daar kan het blijkbaar nog wel goed zijn. Konijn, varkenswangetjes, kalfgebraad, franse kippen, op zich prima.
@normanius | 05-05-23 | 10:37: Dat dus. Koop wat minder vlees, maar ga naar een echte slager. Je geld dubbel en dwars waard. Als je dat verschil niet proeft, kun je net zo goed vegetarier worden. Dan ben je het stukje vlees niet waard.
Zolang mevrouw Natural er maar gelukkig van wordt, toch?
@Verbandmeester | 05-05-23 | 10:47: lol
Koopt geen Appie waar, dan helpen wij elkaar!
Help Tommie de winter door!
Je bent nog altijd vrij om iets wel of niet te kopen.
Geniet er nog even van
Nog wel.
GS komt met een communistisch standpunt? Het moet niet gekker worden.
Het is de kern van kapitalisme dat bedrijven proberen geld te verdienen. Als jij denkt dat je goedkoper ijsjes kunt maken dan mag dat. Als mensen geen ijsjes meer kopen omdat die te duur zijn dan mag de fabrikant er helemaal mee stoppen.
Maar is het de kern van het kapitalisme om mensen uit te zuigen en aan de bedelstaf (staatsteun, voedselbank, et cetera) te brengen? Het lijkt mij dat het einde van dit soort kapitalisme in het zicht is.
@lamoureux | 05-05-23 | 10:40: 90% van de meuk die in de supermarkt ligt heb je in principe niet nodig. Negeer alle producten die schofterig in prijs omhoog zijn gegaan en de productenten moeten bakzeil halen.
@lamoureux | 05-05-23 | 10:40: Nee, maar blijkbaar springen weinigen in het gat dat nu ontstaat. Kapitalisme werkt niet als er geen nieuwe ondernemers zijn en het lijkt alsof iedereen het een beetje over zich heen laat komen. Sommige artikelen zoals benzine/Diesel kun je weinig aan doen, maar slagers, bakkers, groentehandels, ijsboeren zouden nu als paddestoelen uit de grond moeten schieten. Gelukkig is er hier in de buurt nog veel lokaal te koop, maar blijkbaar starten ondernemers in de steden liever een nutellabistro of tearoom
Er bestaat overigens een heel probaat middel tegen deze graaiflatie voor de minder gewetensvollen: de zelfscankassa!
Lol!
Hahaha, de nieuwe nationale sport.
Zolang ze het niet zien kun je producten 'gratis' krijgen.
Vraag en aanbod, zolang er vraag blijft bestaan zal het aanbod niet wijzigen, stop met consumeren en de prijs daalt. Aldus mijzelf.
Harder werken
Voor hetzelfde uurloon? Nee, dank je.
@Gaat het niet dan? | 05-05-23 | 10:26: nee nog harder zodat je alles om je heen vergeet
Rabobank economen is toch die club die het elk kwartaal weer mis heeft met hun inschatting van de huizenprijzen? Graaiflatie bestaat maar uiteindelijk is het de overheid die deze inflatie gecreeerd heeft door met de hele EU tegelijk gas in te gaan kopen vorige zomer en daarmee een blanco cheque heeft uitgeschreven aan de oliemaatschappijen. Die wisten daar wel raad mee. Als ze iets slimmer inkochten was het hele probleem er niet geweest. Sinds oktober vorig jaar is er in Nederland sprake van deflatie. Ja sommige voedselprijzen zijn flink omhoog gegaan, deels vanuit graaien en deels vanuit omstandigheden.
De grootste uitgaven van mensen in Nederland zijn: belastingen, wonen en sociale lasten. Al wordt een pak eieren 20 euro dan nog heeft dat netto weinig resultaat op je portemonnee. Als je wil dat mensen meer geld overhouden moet je die drie uitgaven verlagen.
nah, het waren wel de NL-ambtenaren die zaten te slapen toen de Russen de voorraad in NL leeg lieten staan terwijl ze troepen aan het opbouwen waren in het Oosten. Simpele vorm van wanbestuur vanuit marktgedachte.
Het meest achterlijke wat Nederland ooit gedaan heeft samen met de EU is onze goedkope energie boycotten. Duitsland is de grootste gedupeerde van deze totaal ondoordachte achterlijkheid. Hierdoor zal iedereen "een stuk(je) armer worden".
"Al wordt een pak eieren 20 euro dan nog heeft dat netto weinig resultaat op je portemonnee."
Allicht dat dat geen resultaat heeft op de inhoud van je protemonnee. Dit soort eieren koopt niemand, dus je portemonnee blijft vol!
Vrij markt. We zijn geen communisten maar vrije jongens!
En vrije jongens betalen als ze daar zin in hebben.
Inderdaad. Als vrije kapitalist kies ik ervoor mijn geld niet meer naar dergelijke kutbedrijven te brengen. Zouden meer mensen moeten doen.
Er is al lang geen echt vrije markt meer.
Dit land is veel te klein voor een serieuze vrije markt, Bob. En dan hebben we ook nog eens een overheid die overal een vuist in de reet wil hebben ( want een vinger in de pap, nee, dat is niet genoeg ).
Supermarkten profiteren vooral van het feit dat wij consumenten gemakzuchtig zijn en liever alles in 1 winkel kopen. Dus komen ze met allerlei mooi verpakte maar veel te dure producten.
De enige manier om dit te doorbreken is minder gemakzuchtig worden.
De enige manier is dat de overheid marktpartijen die te groot zijn geworden, op gaat knippen.
De slager, groenteboer en bakker laten vaak de echte eerlijke prijs zien van voedsel. Alle 3 tegelijk steunen zou mooi zijn maar erg duur
@* Il Principe * | 05-05-23 | 10:23: AH haalt een 2/3 van de omzet in de VS en een groot deel uit andere landen. Wat moet je hier dan nog opknippen?
@Ichneumonidae | 05-05-23 | 10:35:
We hebben in Nederland twee grote supermarkten en een paar kleintjes. Met weinig aanbieders is het simpelweg geen vrije markt meer. Dwing een bedrijf met een te grote macht tot opsplitsing.
Dat leid tot goedkopere producten en meer innovatie:
en.wikipedia.org/wiki/Standard_Oil
@* Il Principe * | 05-05-23 | 10:40: Dat gebeurt eigenlijk alleen, en dan nog heel zelden, als er sprake is van een monopolie.
Met een paar dominante marktpartijen (oligopolie) is het al lastiger. Die maken trouwens ook vaak prijsafspraken, iets wat je bijv. merkt als je aan de snelweg gaat tanken.
Je Standard Oil-voorbeeld dateert uit 1911.
@Ichneumonidae | 05-05-23 | 10:46:
We hebben bijvoorbeeld met internet maar 2 aanbieders waardoor wij 2x zoveel betalen als sommige andere landen. Banken; 3 partijen die 80% van de markt heeft en de klant veel teveel laat betalen, supermarkten hebben dus ook te weinig concurrentie. We worden in NL simpelweg vaak een oor aangenaaid omdat we te weinig keus hebben.
En de enige partij die hier echt mee bezig is de SP. Ik krijg steeds neer sympathie voor die lui.
Stem er dan eens een keer op (ondanks Marijnissen)
@JanVergoor | 05-05-23 | 10:23: mag niet van d666.
@JanVergoor | 05-05-23 | 10:23: Met bijv. Leijten als lijsttrekker en fractievoorzitter zou de SP veel groter worden denk ik.
Maar goed, het is natuurlijk ook niet normaal hoeveel de huidige mens bij mekaar graait. We laten ons ook wel erg gemakkelijk verleiden door hetzelfde grootkapitaal, omdat we het zogenaamd allemaal nodig zouden hebben.
Eens. Alleen niet "we". Zelf ben ik van nature sober van aard. Ik kan het betalen, maar heb de behoefte tot consumentisme niet.
Massaal de prijs van je eigen arbeid omhoog gooien is de beste optie.
Protesteren tegen graaiflatie is koddig, maar wie trekt er zich iets aan van een paar mensen die boos "zakkenvullers" roepen?
Het enige dat helpt is geen stap meer verzetten in een supermarkt zetten. Klagen aan de kassa over hoe duur het allemaal geworden is maar vervolgens wel braaf afrekenen. Klagen klagen maar een supermarkt is toch wel handig want druk druk druk.
Albert Heijn. Plastic draagtasjes verbannen uit de groente en fruitafdeling terwijl stapels groente al in plastic verpakt is.
En ondertussen wel 30 cent vragen voor een 'verantwoord' tasje. Waar uiteraard wel geld aan verdiend wordt.
Ik ben nog steeds klant bij AH maar merk wel dat ik zeker voor versproducten liever een straatje verder ga. Vlees en vis zou ik zeker mijden want kan zoveel beter..
Bij de Lidl en Vomar nog wel plastic zakjes op de groente en fruit afdelingen.
Je koopt bij de boer nog steeds een liter melk voor een euro, hoeveel in de supermarkt inmiddels? Kutboeren!!
Bij de kaasboerderij kruidenkaas voor tien (10) euro per kilo.
Heerlijke kaas ook nog.
Tip: koop zelf een koe!
1,09
Bij de boer krijg je vliegen in de melk.
@JoudN | 05-05-23 | 10:29:
Houdbare halfvolle ja. Dat is geen melk meer.
Ik koop o.a. yoghurt bij de boer, 1,50.
Waterijsjes maakte mijn moeder vroeger zelf. In de vriezer. Met herbruikbare houders.
Zal haar toch eens om het recept vragen.
Ranja met water.
Of je kunt vruchten pureren.
Vervang het water eens door yoghurt.
Graag gedaan.
Bij ons hingen vroeger op de maandag, de plastic broodzakjes gewoon aan de waslijn naast de gewassen kleding. Maar ja, ik leefde op een klein eiland overal ver vandaan, dus alles wat je afdankte moest je in de grote stad weer gaan halen en kopen, dus gewoon schoonmaken en opnieuw gebruiken was goedkoper en minder onnodig gesleep met boodschappen!
Mijn oma ook. En als je ze zelf maakt kun je de limo eruit zuigen en hoe je wit ijs over. Leuk spel als kind
Een supermarkt ligt vol met troep die je niet nodig hebt. Als een schaap word je door de gangen gedreven en je komt bij de kassa met ballast. Boycot die afvoerputjes nou eens!
Je kunt natuurlijk ook je innerlijke drang tot rust brengen, wat mediteren voor het winkelbezoek. Niet naar de winkel met (lekkere) honger. Alleen dat halen wat je nodig hebt. Ja, zelf volg ik mijn advies maar 9 van de 10 keer. ;)
Flesje Durgol ontkalker 125 cc voor koffieapparaat: 14 euro. Ingredientwaarde: 7 cent.
Bij Kruidvat hebben ze veel goedkopere zakjes of tabletjes.
Ontkalken gaat fantastisch met azijn.
Een fles heb je al voor een paar dubbeltjes.
Azijn.
Ontkalken van je koffiezet apparaat moet je met azijn doen. 70 cent voor een liter.
edit: zie hierboven voor nog meer azijntips
Schoonmaakazijn. Is net iets sterker dan gewone azijn, maar lekker goedkoop. 70 cent voor een liter.
@JanVergoor | 05-05-23 | 10:22: de kracht van herhaling doet net als azijn veel wonderen.
@Met_baard | 05-05-23 | 10:23:
Is die ook met balsamicosmaak?
Er is berekend dat de staking bij AH het bedrijf miljoenen omzet heeft gekost dus simpele manier om graaiflatie aan te pakken is mensen verenigen en gezamenlijk bepaalde winkels e.d. mijden totdat de prijzen zakken.
Gewoon je troep zelf maken en geen fabrieksrotzooi kopen. Anders doe je het jezelf aan.
Dit dus.
Hoe maak ik ham van dat levende varken dat mijn woonkamer sloopt?
@Met_baard | 05-05-23 | 10:21: niet aardig over haar.
@dathoujetoch | 05-05-23 | 10:29: Hij is leuk!
Hoe worden we geacht Liuk uit te spreken trouwens? Lie-joek? Klinkt een beetje als nummer 69 bij de plaatselijke Chin. Ind. Rest.
Koel Lie Joek is Chinees voor ijs
Het is vier euro vijftig voor waterijs! Dan maakt de uitspraak niet meer uit.
@Met_baard | 05-05-23 | 10:20: Voor een beetje bevroren siroop met water...
Productiekosten 10 cent.
Dit draait uiteindelijk op een oorlog uit. Een nieuwe supermarktoorlog wel te verstaan.
Als dat de prijzen omlaag doet gaan is dat prima. Voorlopig zijn ze allemaal mee gaan doen met overmatige prijs verhogingen.
Als kind vond ik het begrip supermarktoorlog (prijzenoorlog) echt hilarisch. Iedere dag bij het journaal schatterend van het lachen...
@Kartelmaster2000 | 05-05-23 | 10:27:
De bende van Nijvel had dit concept ook verkeerd begrepen.
@JanVergoor | 05-05-23 | 10:29: scherp!
Het scheelt dat ik op dieet ben.
Was ook hard nodig.
Waterijsman?
@R. Skickr | 05-05-23 | 10:16: dikke diss.
Het is niet te billijken. 20% niet. Zekers moeten bedrijven een buffer hebben en financieel gezond zijn maar dit is overkill. Ga je er ook nog aandeelhouders en CEO's mee spekken in plaats van buffers opbouwen dan lijkt het me helemaal niet te billijken. Natuurlijk, het zijn hun bedrijven en ze mogen er mee doen wat ze willen. Maar ze hebben ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Alles met mate houdt het bootje varend.
Zeggen dat iemand of iets maatschappelijke verantwoordelijkheid is zeggen dat iemand iets moet doen wat jij wil zonder dat je daar een goed argument voor hebt. Er zijn wetten en regels, verder is er niets.
@Obleaumov | 05-05-23 | 10:30: Ik heb ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Me namelijk niet misdragen, niet crimineel zijn, keurig belasting betalen en niet uit de staatsruif vreten. Kortom niet asociaal zijn. Dat mogen we ook van bedrijven verwachten, niet asociaal zijn en geen woekerwinsten maken.
@Zapata10 | 05-05-23 | 11:01: Bedankt voor het bevestigen van mijn punt. Er zijn dus regels die zeggen dat je je moet gedragen, en zelfs wetten die je verplichten belasting te betalen en niet crimineel te zijn. Zo gelden die ook voor bedrijven. Daarnaast heb je ook rechten, zoals uit de staatsruif vreten.
Als laatste wil ik een moreel appel (ook zoiets niets zeggends) op jou doen om mij 100 euro te geven.
We moeten misschien allemaal wat minder eten/consumeren. Dat kan best wel eens goed uitpakken.
Dan daalt de omzet van bedrijven en de winst en gaan ze de prijzen verhogen. Dan nog maar wat minder eten/consumeren?
Vertel dat aan de steeds groter worden onderlaag in de samenleving wekelijks aangevuld met een paar honderd asielzoekers en vluchtelingen. Die zijn hier in het land van (soja)melk en honing terecht gekomen. Die bereik je niet. Het suikerfeest wordt in de woke pers bejubelt als iets prachtigs. Ook dat helpt niet.
In een vrije economie zal dit zich snel corrigeren. Als AH de prijzen 10% meer verhoogt dan voor de inflatiecorrectie noodzakelijk, dan is het voor de concurrentie interessant 9% onder de prijs van AH aan te bieden en toch ook nog extra winst te maken.
Interessanter is natuurlijk om dan op 8% te gaan zitten. Ook lekker graaien en toch net wat 'goedkoper' zijn.
@der Staat | 05-05-23 | 10:15: ja dan kan AH er weer onderdoor met een “bonus” aanbieding en voor je het weet is de te hoge prijsverhoging terug op inflatieniveau.
@der Staat | 05-05-23 | 10:15: Nog interessanter is het dan in de prijzen te verhogen tot net een 2,2% onder die van de Ahold, dan pakken ze allemaal een graantje mee.
De ACM zou in dit land de instelling zijn die moet waken over marktwerking en prijsafspraken, maar kijk alleen al eens naar de banken?
De banken lopen steevast jaren, en achtereen, met elkaar in pas als het gaat om het Castellón van de diversen rentes.
De rest van de ‘markt’ doet niet anders, het is een complete prijsafspraakcircus geworden.
En dat is ook niet gek, kijk alleen maar naar Pepsi Cola en Coca Cola, de twee grootste gedoodverfde concurrenten die je maar kan bedenken toch, of je houd van de één of je bent fan van de andere.
Beide bedrijven hebben aandelen uitstaan, en wie bezit deze aandelen?
Het zijn dezelfde 4 grote investeringsconglomeraten die in de luwte die met de grote pakketten aandelen mede-eigenaars zijn van beiden bedrijven.
Een Ahold die ruzie heeft met een Unielever over de prijzen van producten?
Beiden bedrijven zijn wederom eigenaar van dezelfde 4 grote investeringsfondsen,
@BadPatNL
Die 2.2% bedoelde ik.
@Sieg Hein
Zoveel vertrouwen heb ik daar niet in.
Volgens mij weten ze donders goed dat de meeste klandizie bij ze komt voor de naam, gemak van dichtbij of gewoonte.
De groep die echt voor de procentjes korting overstapt lijkt me klein.
Anders stond iedereen massaal bij de groenteboer, slager of zelfs de boer voor de deur.
De kwaliteit prijs verhouding is daar namelijk stukken beter.
Betaal alleen wat je het waard vind. Dus 5 euro voor een paar plakjes kaas? Nee, laat dan maar, ik neem wel wat anders. De enige manier om dit te stoppen. Nu mevrouw McClane dit nog aan haar verstand zien te brengen, maar blijkbaar is het allemaal wat makkelijker uitgeven als je er zelf niet voor werkt. Oh hier klinkt wat frustratie uit, ja dat klopt. Goed, aan het werk maar weer.
Het stuk kaas is niet veel beter, en als je dan al iets hebt gekozen, dan zit er lak noch smak aan. Zelfs de oude kaas lijkt tegenwoordig qua smaak op plastic.
@Met_baard | 05-05-23 | 10:18: Kaas in de supermarkt is plastic inderdaad. Je moet een beetje geluk hebben met een betaalbare kaaswinkel of marktkraam in de buurt. Of een boer met kaasautomaat is nog beter.
@Trekhaas | 05-05-23 | 10:34: De kaasboer in het winkelcentrum is anders niet veel beter, qua smaak dan. En dan heb ik zo'n miniscuul klein blokje, dat na vier plakken al niet meer vast te houden valt.
@Trekhaas | 05-05-23 | 10:34: Kaas kopen online bij de boer , iedere maand een half wiel , gratis verzending en de inkoopsprijs van de winkel betalen.. zo doen we dat in Zuid Limburg met kaas uit de Hoekse Waard.
Dat was al duidelijk... eieren bij de boer 2 euro per doosje. Bij de supermarkt minstens 4 euro. Hoe dan? En die fabriekspesto van Grand'Italia die niet te vreten is kost 3,29 voor een potje. Daar zit een handje basilicum in en verder vooral afval. Productiekosten misschien 50 cent. We worden keihard genaaid.
Da's een leuke ja, pesto. Basilicum groeit ook nog eens als een malle, dus is vrijwel gratis.
Maak het zelf. Goddelijk lekker, ruikt heerlijk in je huis. Afsluitbaar glazen potje kopen, iedere keer als je wat gebruikt hebt zorgen dat er een pietsie olie bovenop ligt, dezelfde waar je het mee gemaakt hebt; goede Italiaanse olijfolie van eerste persing.
@Normpje | 05-05-23 | 10:49: heeft iemand een receptje?
@Normpje | 05-05-23 | 10:49: Ja precies, kwartiertje werk en goedkoper en lekkerder. Zou het wel max. 1 week bewaren ivm botulisme.
@brawler | 05-05-23 | 11:23: Google, drie recepten en daar iets tussenin gaan zitten. Maar koop basilicum bij groenteboer, pecorino bij kaasboer, pijnboompitten bij notenboer. Wat ik wil zeggen; kwaliteit ingrediënten bepaalt de smaak enorm. Probeer ook olijfolie van Taggiashe olijven(Liguria) te krijgen. Succes.
Wat een onzin, commerciële bedrijven die een zo hoog mogelijke prijs willen vragen voor hun producten is niet vreemd. Misschien onwenselijk voor basisproducten als brood, melk en dergelijke, maar om je druk te maken over de prijs van ijs of cola gaat wat ver.
IJs haal ik bij boer Wilco.
Ik eet ook steeds vaker varkensvlees de laatste tijd.
Dat krijg je d’r van.
Best lekker trouwens.
Ik eet alleen varkensvlees als het kosjer is.
Vegetarisch non-binair varkensvlees, hoop ik? Gemaakt van soja?
Ja lekker! Ik eet weinig vlees, maar varken is mijn favoriet. Spek, chorizo of stoofvlees van schouderkarbonade of worstjes snijden, goed aanbraden en in een tomatensaus. Geweldig en kost geen drol.
Wat gaat het kabinet ertegen doen? Een normaal kabinet in een land had toch echt restricties opgelegd. Oh wacht, hier in Nederland is het natuurlijk anders.
Het kabinet gaat hier niks tegen doen, van wie verwacht u nu dat ze een pakketje aandelen Ahold in de portfolio hebben zitten?
1 - De kabinetsleden uit Rutte4
2 - De gemiddelde arbeidspauper.
En wie uit deze twee opties zit nu aan de knoppen van dit land?
De Overheid loopt voorop met Graaiflatie. De belastingen en premies gaan omhoog en je krijgt er steeds minder voor.
Van die klootzakken in Den Haag en in Brussel moeten we het niet hebben.
Die zitten in de pocket van het grootkapitaal.
Er zijn nog nooit zoveel Porsches verkocht, het gepeupel wordt het vel over de oren getrokken.
Tja, jarenlang prijzenoorlog. Ze hebben geen vet op de botten. Nu denken ze, never waste a good crisis. Het uitgelezen moment om onder het mom van inflatie en oorlog de prijzen flink te verhogen. Beetje vlees op de botten kan geen kwaad.
Pardon? De megawinsten gezien tijdens de Kerona?
@dathoujetoch | 05-05-23 | 10:12: 2022
Was voor Ahold het jaar van de absolute recordwinst, en 2023 is ook met de genoemde 45 miljoen gederfde omzet hard op weg om dit record te breken.
Ach, iedereen pikt het gewoon, ff boze tweet op social media, en weer dokken en koopgedrag vooral niet aanpassen. Horeca is nog steeds vol, iedereen ziet zelf de lege schappen, en accepteert het allemaal. Dus ik kan die bedrijven geen ongelijk geven.
Het gaat veel te goed met Nederland. Pas als het zo slecht gaat dat de modale inkomens de boodschappen gaan afwegen, dan pas is de prijsstijging voltooid. Doen we zelf aan mee en kijk eens naar de ruk kwaliteit.
Dus wil je dit stoppen, stop dan met die bedrijven geld toe te stoppen. Of stop met zeuren maar de gelegenheid maakt de dief.
Dit is inderdaad precies het probleem. En hierdoor is er dus geen afstraffing voor die bedrijven. Waarom is rechts niet activistisch? Als je het kapitalisme wilt laten zegevieren moet je wel zorgen dat partijen die misbruik van situaties maken genadeloos worden afgestraft.
Tegen dat die centrale commissie is opgesteld en een besluit heeft genomen en dat is ingevoerd, zijn we echter 15 jaar verder.
Als ik alle overheidsplannen zo hoor, zou je bijna denken dat 't Centrale Planbureau in 2030 operationeel is.
Goh wat een verrassing....
Dat heet 'Oorlogswinsten'.
Stop het eufemisme!
Albert Heijn vooral.
Wat doet het grootkapitaal dan met al dat geld?
Aandeelhouders. Nu ik erover na denk, ik moet gewoon AH aandelen kopen.
Niet de boodschappen. Maar het kapitaal weer laten werken, door bijvoorbeeld de vastgoedmarkt verder op slot te gooien.
@Adriel | 05-05-23 | 10:05:
AH betekend toch Aandeel Houders?
@Conan de Rabarber | 05-05-23 | 10:06: Past perfect met de afkorting.
We worden geregeerd door criminelen. Maar we hebben het nog steeds goed. Voor hoelang nog?
Mede door graaiflatie absurde loonstijgingen van tegen de 15 %.
En graaiparkeergeld ook.
Dit wisten wij toch al wel?
REAGEER OOK