Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Meer verkeersdoden; oudjes kunnen niet fietsen

Foto: een bejaard homostel bij een fiets

Iedereen in Nederland gaat maar dood in het verkeer. Althans, het ging best wel goed, daarna ging het iets minder goed, dachten wij nog steeds dat het goed ging maar het is ook ingewikkeld, en nu gaat het ineens weer heel slecht. Boelveel doden in het verkeer. Zie grafiekje hieronder, channel uw inner Hugo de Jonge en zie dat het blauwe lijntje stijgt. Volgens het CBS: 215 vrouwen dood, 522 mannen dood, 0 transgenders dood. Maakt samen 737 doden, 155 meer (CBS zegt zelf 147 maar dat klopt niet) dan in 2021. "Het aantal dodelijke slachtoffers nam het sterkst toe onder fietsers van 75 jaar of ouder." En dat maakt ons extra verdrietig. Want die mensjes hebben hun hele leven met hard gewerkt en nu rollen ze en masse van de fiets over de tegels terwijl ze op weg zijn naar de slijter om een fles Zwarte Kip te scoren. Enfin, weet u nog dat de Vereniging Verkeersslachtoffers afgelopen januari in De Telegraaf opriep tot 'rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en het blokkeren van smartphones bij hogere snelheden'? Door deze nieuwe cijfers roepen ze in De Telegraaf om 'rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en het blokkeren van smartphones bij hogere snelheden'. En volgend jaar, of het aantal doden nou hoger of lager is, roepen ze om rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en het blokkeren van smartphones bij hogere snelheden. Dat ettert nog een paar jaar zo door en dan krijgen we rijbewijssloten, snelheidsbegrenzers, alcoholsloten en het blokkeren van smartphones bij hogere snelheden. Andere optie: doodrijdende debieltjes als Rai Vloet eens lekker 10 jaar in een celletje proppen!

Blauwe lijntje stijgt

Reaguursels

Inloggen

Zou het ook kunnen dat door het al maar drukker en drukker worden in Nederland, ondermeer met bijvoorbeeld arbeidsmigranten die toch veelal niet bekend staan om hun voorbeeldige rijgedrag, het aantal ongelukken toeneemt? Het is natuurliik makkelijk om nu weer dit de oudjes in de schoenen te schuiven maar ik woon langs een doorgaande weg in een gemeente met veel arbeidsmigranten. Zitfen best veel asocialen tussen.....

JP1973 | 18-04-23 | 20:23

PFFF wat een interessante discussie NU bij Khalid over dit onderwerp! Er wordt de tijd voor elke professional gegeven en ik hoor alleen maar zinnigs! 1 minpuntje, er zijn 3 superprofs uitgenodigd voor de discussie (vergezeld van aansprekende beelden). Jammer dat de 2 niet-profs ook meededen aan de discussie. Terwijl ze zeker ook wat zinnigs meldden. Was ff to much.

Verder een 8,5

dickwvf | 18-04-23 | 19:27

Ik hoorde het alweer op Radio1 vanmorgen. Rijbewijzen, certificaten, verplichten, verbeiden, reguleren. Er kan ook godverdomme niks in dit land of de regelneven springen in je nek. Als oudjes met hun kokosnoot op het trottoir willen knallen, laat ze dan. Er is ook nog zoiets als risico aanvaarding hè? Laat burgers een keer met rust met je pleurisregels.

Bigi Bana Boy | 18-04-23 | 19:13

Electrische fietsen zouden op 15km per uur begrensd moeten worden.
De dikke pubers en gammele bejaarden die op die dingen rondrijden kunnen niet velig met hogere snelheden omgaan.

Piggelmee | 18-04-23 | 18:28 | 2

Niet slim. Dan koopt natuurlijk niemand meer een e-bike van minimaal een eurootje of 1500,= Bovendien lijkt me het nogal frustrerend om op een mooie fiets te zitten, die lekker hard kan... en je mag maar 15.
Die dikke banden zooi dan,, zie je jezelf al op zo'n brommer met helpie 15 km/ur rijden. En een racefiets? We kennen ze wel in een waaiier op een mooie zondag. Nog de arrogantie ook om verontwaardigd te zijn dat het verkeer zich aan hen aanpast.

dickwvf | 18-04-23 | 19:33

Wel lachen om te dikke pubers en gammele bejaarden. Heb nogal een beeldend voorstellingsvermogen. Mag ik dan bij de formaat- en gestelpolitie?

dickwvf | 18-04-23 | 19:36

Ik zie in mijn tandartspraktijk een schrikbarende toename onder elektrische fietsers, vaak met een glaasje op. Jong en oud.

Raskut | 18-04-23 | 15:49 | 2

NB: iets te snel op reaguur geklikt: toename van uitgeslagen en afgebroken tanden. Geen verkeersdoden

Raskut | 18-04-23 | 15:50

Je kunt ook beter niet fietsen in de tandartspraktijk..

Johan1235 | 18-04-23 | 17:00

Onzin keukentrapjes zijn veel gevaarlijker dan fietsen.

A.I. van Dee | 18-04-23 | 15:47

Mensen die toen ze een gewone fiets hadden nog geen 20 km/u fietsten, kunnen nu op hun e-bike ineens 30 km/u of harder. Maar de handelingssnelheid bij onverwachte gebeurtenissen hebben ze niet.

Je hoopt ook dat ze flink onderuit gaan als ze je inhalen op heb “brommer” met zo’n air van “Wat fiets jij langzaam.”

The_Black_Knight | 18-04-23 | 14:14 | 1

Zonder e-bike zaten ze thuis achter de geraniums. Fijn voor ze hoor maar misschien toch maar eens een snelheidsbegrenzer en langzamer optrekken.

P-unit | 18-04-23 | 14:21

oudjes kunnen niet fietsen?
En jongeren dan die met een slok op/joint/xtc e.d. achter het stuur zitten en denken dat ze superman zijn maar uiteindelijk een boomklever worden?

MK27 | 18-04-23 | 14:14 | 1

Op de fiets een boom raken ga je niet dood van. En los daarvan, omdat een jonge snuifaap zich doodknuffelt op een boom hoeft een pensionado zijn 0.33 pk fiets niet te kunnen handelen? Het is die ouwe zijn eigen leven die hij op het asfalt kwakt.

Dima Beeline | 18-04-23 | 16:20

Er is maar één adequate oplossing, een verbod op auto's en fietsen en andere gemotoriseerde rijwielen resultaat nul doden, hoogstens wordt er iemand door een paard en wagen overreden.

kapt.Jerkoff | 18-04-23 | 13:13

Oudjes kennen wel fietsen ,maar der rijden teveel gekkies met hun auto,s te hard ,vooral BMW en golfjes.en de auto's met ster

gerrit5042 | 18-04-23 | 13:10 | 2

Misschien ook eens dat de oudjes en trouwens ook de jonkies zich eens aan de verkeersregels gaan houden. Zag vanochtend bij de nos een mooi voorbeeld, oudje op fiets wil zo de weg oversteken en een automobilist moest in zijn ankers... dacht toch duidelijk te zien dat het oudje op de fiets zijn haaientanden negeerde en meende voorrang te hebben.

Waargaathetheen | 18-04-23 | 13:19

Waarschijnlijk ontstaan 99% van deze ongevallen omdat ouderen zich simpelweg een attack schrikken door scheurende aso-scooters, blinde wielergroepen en geluidsloze e-bikes die zonder signaal passeren.

NotWoke | 18-04-23 | 12:59

Wat een onzin die absolute getallen. Misschien zitten er gewoon meer mensen op de fiets en minder in de auto. Of totaal aantal van de bevolking neemt toe........

CT Surgeon | 18-04-23 | 12:55

Zit nog na te grinniken om dat fotobijschrift.
En ja, de E-bike is de pest. Geen horizon in Noordwest Europa blijft nog gevrijwaard van de recreërende grijze levensgenieter.

kapoerewiet | 18-04-23 | 12:53

Net gelezen dat ouderen die een beroerte krijgen op de fiets en dood op straat vallen, mee worden geteld. 25% vormt die groep.

toetssteen | 18-04-23 | 12:46

Komt door de coronavaccins! Ze gaan met bosjes zodra ze op de fiets stappen en in de buurt van een 5G mast komen!

Clavo | 18-04-23 | 12:13

Zucht. Meer mensen x meer bejaarden = meer ongelukken met bejaarden.
Helemaal eens om de verkeerswet snel aan te passen en dood door bewezen schuld in het verkeer gelijk te straffen als buiten het verkeer.

rman | 18-04-23 | 12:03

Krijg je met de combi niet zo alerte bejaarde en goedkope electrische fiets.
Vooral die dingen met de motor in de naaf van het voorwiel zijn echte killers.
En als het vermogen van die motor plots piekt bij het optrekken, dan gaat het al gauw mis.

Onkel Bratwurstbude | 18-04-23 | 11:57 | 3

Dit. Eigenlijk is het semi gemotoriseerd verkeer. Dat hier niet kritisch naar gekeken word is mij nog steeds een raadsel. Oudjes, of uberhaubt fietsers, die opeens 2/3 x zo hard gaan met zo'n ding is gewoon vragen om problemen.

MTB | 18-04-23 | 12:07

@MTB | 18-04-23 | 12:07: Ooit de politiek logisch zien denken en praktische problemen oplossen?
Ze willen nu ook kijken of die E-step legaal kan worden.
Nog meer idioten die op een gemotoriseerd niet verzekerd voertuig niet de verkeersregels volgen.

captain-caveman | 18-04-23 | 12:22

Je zou ook de fietspaden kunnen verbreden bijvoorbeeld.

ChalinaRosa | 18-04-23 | 11:57 | 2

Een snelbaan toevoegen. Gewoon al het autoverkeer eenrichtingsverkeer maken is er in een keer veel ruimte.

P-unit | 18-04-23 | 12:01

@P-unit | 18-04-23 | 12:01: Dat eenrichtingsverkeer gebeurt al in andere landen,is wel zo overzichtelijk.

Theodorik1 | 18-04-23 | 12:26

Hoe zit het met al die mensen in rijdende electrische stoelen oftewel scootmobiels.
Die scheuren vaak overal doorheen. Regelmatig moet je in de supermarkt opzij springen als er weer een aan komt scheuren.
Worden de slachtoffers daarvan ook onder verkeersdoden gerekend?

Kattie | 18-04-23 | 11:53

Staat ook in het rapport, dat een merendeel witte (bestel) busjes betrokken zijn bij de ongevallen.
Conclusie: Turrukuh kunnen niet rijuh!

redthehaghue | 18-04-23 | 11:49

Ik wacht nog even op cijfers per 1000 inwoners.
Denk dat het dan wel meevalt met die ouderen.

Wering | 18-04-23 | 11:35 | 1

1 op 250 mensen( van de mensen die sterven) sterft in t verkeer

Schilder58 | 18-04-23 | 13:54

Daarom rij ik alleen nog maar in mijn dieselslurper. Minder kans dat ik door een fietser ondersteboven gereden word.

Kwakjeszalver | 18-04-23 | 11:28

Pensioenleeftijd optrekken naar 80 jaar, dan hebben ze geen tijd om te fietsen. Probleem van tekort aan vakmensen opgelost, ambulance-personeel kan in het ziekenhuis gaan werken en een enorme besparing op de AOW. Dit idee heb ik net gemaild aan D66 en ze zijn nu al enthousiast.

Flandrien | 18-04-23 | 11:23 | 1

D66 moet dan wel kiezen voor of minder orgaandonors en minder omzet in de transplantatiesector, of minder uitbetalen aan de AOW.

En dat is een moeilijke keuze!

Al vermoed ik wel dat wanneer ook de pensioenfondsen zelf mee gaan doen met een korting op het aantal pensioenjaren, dat ze overstag gaan.

Je mag best langer doorwerken maar dan moet de transplantatiesector wel goed gecompenseerd worden!

BadPatNL | 18-04-23 | 12:35

Wat de statistiek niet vermeld is dat OUDJES veel vaker tot bijna altijd op E-BIKES rijden. Dan krijg je het feit dat de reflexen van de oudjes ook OUD zijn. Dus kunnen ze niet op tijd remmen, ze gaan dan zo maar spontaan tegen auto's rijden, u-turnes maken op B wegen zonder uit te kijken en nog meer van die onzin. Eigenlijk is 1 + 1 gewoon 2

(ja echte fietsende oudjes bestaan maar zijn zeer zeldzaam)

Hellsmurfje | 18-04-23 | 11:23

ik vind het absolute aantal nog best meevallen als je bedenkt dat de bevolking met 15% is gegroeid over dezelfde periode

Dr.Utker | 18-04-23 | 11:22

Ik heb niet het idee dat het aan de oudjes ligt.
Velen van hen zijn heden ten dage aan het toeren met een 'helm' op.
Ik heb veel meer het gevoel dat het komt omdat er meer mensen
in auto's rondrijden uit landen waar men niet zo aan fietsers gewend is
en de kwaliteit van de verkeersscholen ook niet geheel 'on par' is..

Motorkater | 18-04-23 | 11:19 | 1

Ah, van daar al die eenzijdige ongelukken met de fiets.

TheEgg | 18-04-23 | 11:25

Die bejaarden tegenwoordig. Vliegen met 40km/h op accufietsen over fietspad onderwijl voor de vorm trappend. Levensgevaarlijk.

darmflora | 18-04-23 | 11:17 | 8

@Schilder58 | 18-04-23 | 11:28:
Pardon? Je hebt geen benul hoe snel een situatie kan veranderen als er zo'n elektrische racefiets bij een rotonde aankomt met ook nog voetgangers. Kijk nou eens waar je allemaal op moet letten en dan zijn autisten die te lui zijn om zelf te trappen, te beroerd om richting aan te geven en te dom om te bedenken dat een auto wel heel hard is als hij je over het hoofd heeft gezien gewoon vogelvrij.
Weet je wat het probleem met fietsen is? Je hoeft geen rijbewijs te hebben om erop te klauteren, dus je mist dat inzicht en overzicht en inschattingsvermogen - zeker als je zelf nooit auto hebt gereden - wat nodig is om veilig door het verkeer heen te komen. Ik erger me er grijs aan. Zie zoveel bijna-ongelukken omdat een drol met oogkleppen gewoon zonder poot uitsteken lekker doorknalt en denkt dat iedereen wel rekening met hem houdt... Newsflash, er hoeft er maar eentje dat niet te doen en dan kun je 100 keer voorrang hebben gehad maar daar koop je geen hol meer voor.

Graaisnaaiert | 18-04-23 | 12:18

@Graaisnaaiert | 18-04-23 | 12:18: O, het is de schuld van de slachtoffers. NEE hoor! Iedere autorijder hoort zich aan de situatie aan te passen. Basis kennis bestuurder. Dat betekent langzaam en opletten waar veel verkeer is. Bij scholen vooral, maar overal is de norm. Want er kan altijd iets onverwachts gebeuren. Fietsers vergeten hun hand uit te steken. Een kind kan zomaar de weg op hollen. Een bejaarde met rollator doet er wat langer over op het zebrapad, geen reden om hem uit zijn lijden te verlossen omdat je haast hebt. Ga daar maar van uit. Dus snelheid aanpassen. Een auto is een moordmachine die je in toom moet houden. Dat vraagt geduld waar veel bestuurders moeite mee hebben door de opgefokte ratrace waarin ze zitten. Daarbij doen ze ook nog 10 andere dingen tijdens het rijden omdat ze menen zich in een rijdend kantoor annex pretmachine te bevinden.

dijkbewaker | 18-04-23 | 14:25

@dijkbewaker | 18-04-23 | 14:25:
Ja, dat is de theorie. Wat ik schreef, daar heb je geen donder aan als je van je elektrische fietsje wordt gereden en met je kop kapot op de weg valt omdat je heus wel voorrang had en ervan uitging dat je dat automatisch ook zou krijgen.
Zoals mijn goede moedertje mij heeft geleerd: "Graai, voorrang heb je niet, voorrang krijg je".

Graaisnaaiert | 18-04-23 | 18:50
▼ 5 antwoorden verborgen

Welke doden was ik ook al weer bij afgelopen jaar...
- jonge debiel die met 120 om een boom ging op een 60 weg
- oude man onwel geworden en met auto de sloot in
- 50'ger met borrel op zwaar eenzijdig ongeval
- 30'er veroorzaakt ongeval door met hoge snelheid in te halen over doorgetrokken streep
- 40'er wordt geraakt door eerder genoemde 30'er
- fietser denkt onkwetsbaar te zijn voor vrachtwagen met voorrang en houdt ook geen rekening met dode hoek
De rest leeft nog

Dima Beeline | 18-04-23 | 11:07

Is het jullie wel es opgevallen hoe achterlijk sommige (oudere) vrouwen op hun fiets opstarten? We worden bestempeld als goede fietsers hier in NL.. nou ik zie best nog wel wat gepruts.

Man: trekt fiets naar zich toe, doet been overheen, gaat zitten op zadel, zet voet goed op pedaal, drukt pedaal in en fietst recht weg.

Vrouw, notabene met fiets zonder midden stang: gaat met rechtervoet (soms linker) op linkerpedaal, gaat al slingerend steppen om op gang te komen (logisch al het gewicht hangt naar 1 kant), eenmaal op gang met moeite eindelijk zitten na wat gehannes met de benen en fietst verder. Vaak neemt dit gedrag de volledige breedte van een fietspad of weg in. Al vele gevaarlijke situaties gezien hierdoor.
In dit filmpje hoe het wel moet vanaf ong 55 sec
youtu.be/W3UkGIm4CKo

timmey | 18-04-23 | 11:03 | 2

Komt door het verschil in lengte tussen mannen en vrouwen.
Bij een standaard fiets kan een vrouw niet bij de grond als ze op het zadel zit.
Als ik op jouw mannen manier wil opstappen moet ik mijn fiets zo schuin houden om 1 voet op de grond te houden, dat ik niet meer wegkom.
Daarom dus eerst een eindje moet steppen voor het bestijgen van de fiets.
Tegenwoordig heb je gelukkig meer keuzes in framegrootte.

entredeuxverres | 18-04-23 | 11:49

Vrouwen kunnen nu eenmaal meer dingen tegelijk; ingewikkeld doen, slingeren, evenwicht 'bewaren', meer tijd nemen, en denken dat ze superieur zijn.
Misschien eens analyseren of al die talenten wel nuttig worden gebruikt.

Harry.Langezwaal | 18-04-23 | 12:04

Ik hoop dat de immigranten ook fietsles krijgen, heb je gezien hoe zij fietsen, laat staan op een elektrische fiets

hotbrasil | 18-04-23 | 11:02 | 1

Daar is ongetwijfeld een subisidiepotje voor. Zonder gein, jaren geleden was er in Amsterdam de mogelijkheid voor moslima's om te leren fietsen, natuurlijk dus gesubsidieerd door de stad. Ik weet niet of dat nog steeds mogelijk is maar kun je opzoeken in het openbare subsidieregister van de stad Amsterdam.
Zucht.

Basil Fawlty | 18-04-23 | 11:10

Ik neem aan dat het doel van dit beleid is mensen uit de auto te krijgen ipv problemen oplossen, want anders had je verkeer in de steden en op de N-wegen wel anders ingericht?
Kijk, ik zou beginnen met een verbod op ( actief ) elektrische fietsen in de steden, nergens voor nodig en levensgevaarlijk. Je kunt die krengen niet verbieden maar accu dan maar aan buiten de stad.
Rotondes werken alleen als mensen zich aan de regels houden. Dat gaat aardig in een homogene samenleving. Deze samenleving is niet homogeen, mensen vanuit alle windstreken nemen hun rijervaring en -gedrag mee dus dat is vragen om ongelukken. Dus alleen rotondes waar het echt nodig is - met fietslichten - en niet om de snelheid eruit te halen.
Om te beginnen...

Graaisnaaiert | 18-04-23 | 11:01

Lees niets over eenzijdige dodelijke aanrijdingen zaterdagochtend en zondag om 3tot 5 uur. Bijna iedere week. Triest genoeg vaak jonge mensen. Het zijn weer de bejaarden.

Pensionista | 18-04-23 | 10:59 | 3

Ze staan echt duidelijk in de tabel hoor. Jonger dan 25 met de auto: 48 stuks.

John McClane | 18-04-23 | 11:01

@John McClane | 18-04-23 | 11:01: Overstekende bomen. Groot probleem in landelijke gebieden. Probleem is daar ook de totale afwezigheid van fatsoenlijk openbaar vervoer.

TheEgg | 18-04-23 | 11:07

Met je ontkalkte gestel is 25km/u best snel, snapt u wel?

Flibbage | 18-04-23 | 11:12

De politiek wil toch dat we korter leven waar zeuren we dan over.

Fedde71 | 18-04-23 | 10:59

Dat komt door die nieuwe E-bike van D66: daarin zijn de remmen onklaar gemaakt om bij te kunnen dragen aan de zo noodzakelijke verdelging van bejaarden.

skoftig | 18-04-23 | 10:58 | 3

Ik dacht al: Wanneer komt de eerste die het D66 in de schoenen schuift.
Nu asielzoekers nog..

Beste_Landgenoten | 18-04-23 | 11:07

Fake nieuws. Bij X66 verplaatsen ze zich op bezems.

Graaisnaaiert | 18-04-23 | 11:08

@Beste_Landgenoten | 18-04-23 | 11:07: Ja, altijd dat gehamer op d666, het is toch te grof op het ogenblik. Laten we er een referendum over houden...eh...wacht even...refererend....eh...gekozen burgemees....kroonjuwe.......

dathoujetoch | 18-04-23 | 11:15

Meer dan de helft van de slachtoffers identificeert zich als man. En dan hoor je de vrouwtjes dus even niet over gelijkheid he?

John McClane | 18-04-23 | 10:56

Ook al oversterfte

Pieter_Baan | 18-04-23 | 10:56

Prikjes, misschien????

Moeimaker | 18-04-23 | 10:54

Steeds meer doden bij ongevallen waarbij motorrijders zijn betrokken.

Colin.Fart | 18-04-23 | 10:53 | 1

Wijk bij Duurstede vindt het best dat het hele weekend de Lekdijk door colonnes met herriemakende motorrijders wordt geteisterd.

Colin.Fart | 18-04-23 | 10:58

Elke dag weer kort en pittig dames en oude kerels die nog denken Tom Dumoulin te zijn op hun Stella in standje turbo met 30KM+ blind een rotonde opvliegen en dan verbaast zijn dat een automobilist ze niet ziet. Het anticipatie vermogen van een schildpad en de snelheid van een haas...

Klaagbaan | 18-04-23 | 10:53 | 1

Haha, zo gaat het vaak.

Wattman | 18-04-23 | 11:00

Ah, de COVID-tijden zijn terug, waarin de statistische kennis van de burger getest wordt ("gisteren minder doden, maar vandaag weer meer!'). Als we nu eens een 10 jarig moving average over deze grafiek trekken?

skoftig | 18-04-23 | 10:53

Dus een oudje dat dood van z'n fiets valt bij een eenzijdig ongeval is nu een verkeersdode?

hoevenpe | 18-04-23 | 10:52

Krijgt D66 toch hun zin. Geen stemmers ouder dan 65 jaar meer.

halfvolle glas | 18-04-23 | 10:46 | 1

En die overbejaarde Terlouw dan? Zijn ze die op de Lange Houtstraat vergeten?

dathoujetoch | 18-04-23 | 10:49

De jeugd hier zal mij bejaard noemen. Ik fiets al ruim dertig jaar dezelfde route van de supermarkt naar huis. Fiets dus, op menskracht. Normaliter kijk ik bij een bepaalde bocht of er geen auto die straat uitkomt, en ga die straat in. Hoor ik opeens "Mijnheer! Mijnheer! Kijk uit!", en was een jongen van ongeveer 16 jaar met zijn e-fiets op mij geklapt. Zo hard dat ie mijn horloge met zijn stuur van mijn pols afgeslagen had. Hij ging zo hard, dat hij niet meer kon remmen.

Het probleem met die elektrische fietsen is dat de snelheidsverschillen op een fietspad toegenomen zijn (net nadat brommers op straat moesten). Als ik door een oudje ingehaald word, dan weet ik dat dat een elektrische fiets is. Is geen goede ontwikkeling. Bizar was deze week een e-mountainbike - wat is het nut daarvan?!? - en de ergsten zijn die knakkers met hun tractorbanden... Leuk he? Die elektrificatie van de samenleving...

Louter Leuter | 18-04-23 | 10:45 | 7

Die elektrische "kinderfietsen" met tractorbanden, die zie ik hier ook en daar zit dan een volwassen hipster op met de blik van kijk mij eens stoer zijn. En lelijk dat die dingen zijn, enige wat ik mis is het oranje vlaggetje achter op die fiets.

Basil Fawlty | 18-04-23 | 10:59

@John McClane | 18-04-23 | 10:53:
Een Pulsar (van Seiko), van € 50, en doet het nog. Digitaal, plat en analoge wijzerplaat. Ben er erg content mee. Als ik in Hong Kong ben en al die Zwisterse dingen zie... dik, lomp, foeillelek... kan je mij in een MRI schuiven en zul je geen verhoogde activiteit in het beloningscentrum vinden.

Louter Leuter | 18-04-23 | 11:12

Maar het ergste, he did assume your gender ;).
Elektriche fietsen zijn levensgevaarlijk in een stads- of dorpskern, wat mij betreft komt er een verbod op het activeren van dat ding binnen de bebouwde kom, tenzij op snelfietspaden. Mensen hebben toch ogen in de kop? Je ziet toch dat dat niet goed kan gaan? Je houdt toch ook geen wielrenwedstrijd tijdens de ochtendspits in Amsterdam? Het is zo knullig allemaal, tegenwoordig. Neem nou ook die Stint. Ik heb maar 1 vraag; zou jij als ontwerper/maker van dat kreng je eigen kind ermee laten vervoeren door een 20 jarige? Natuurlijk niet, je bent toch niet helemaal achterlijk. Maar ja, leuk, groen, hip, trendy, milieu, vegan, X66 en Marqt dus ja, enter de waanzin.

Graaisnaaiert | 18-04-23 | 12:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Door de toenemende kwaliteit van de gezondheidszorg worden mensen steeds ouder. Dit kan natuurlijk niet zo blijven doorgaan. Ik stel daarom voor dat iedereen 10 jaar na zijn pensioen wordt geëuthaniseerd. Waarbij iedereen zijn eigen pensioensleeftijd mag betalen. Dus 40 +10=50 jaar. 70+10=80 jaar. Scheelt bakken met geld en levert veel praktische voorbeelden op.

Red shirt | 18-04-23 | 10:41 | 6

@John McClane | 18-04-23 | 10:54: Ah, dat is een terecht appel voor hands. 'Voorbeelden' had natuurlijk 'voordelen' moeten zijn.

Red shirt | 18-04-23 | 10:57

@Red shirt | 18-04-23 | 10:55: ze hebben echt geleefd en hoeven de jaren na pensionering niet zo nodig onnodig te rekken.

ffnietnu | 18-04-23 | 11:01

Aha, een D33´er.

ChalinaRosa | 18-04-23 | 12:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat is het probleem nu precies?

Zemko | 18-04-23 | 10:39 | 3

Europese regels die net als bij stikstof nederland dwingen het aantal verkeersdoden naar 0 te brengen. Elke stijging, ongeacht de oorzaak maakt dat nederland meer moet doen om het aantal verkeersdoden te verminderen

ZomaarEen | 18-04-23 | 10:46

Ja, dit is precies wat d66 wil. Vroeg stervende bejaarden; dor hout. Wat is het probleem?

ffnietnu | 18-04-23 | 10:47

Er gaan mensen hartstikke dood en dat moeten we koste wat kost voorkomen.

Flibbage | 18-04-23 | 11:15

Blijkt (na eigen onderzoek op Facebook) dat oudjes niet gevaarlijker zijn op de E-bike dan jongeren, maar zij de laatste jaren veel meer zijn gaan E-biken. Meer oudjes = meer doden.

Beste_Landgenoten | 18-04-23 | 10:39 | 5

Niet gevaarlijker, wel eens zo'n oma aan zien komen op een e-bike ? Ze hebben een blik van doodsangst in de ogen.

Wattman | 18-04-23 | 10:48

@EmilioEsteves | 18-04-23 | 10:43: oorzaak: ouderen zijn kwetsbaarder want minder herstelvermogen. Iemand van 12 of 25 die eenzelfde zwaar ongeval heeft als iemand van 70 of 92 krijgt heeft veel grotere kans te overleven en hersteld vele malen sneller met een betere kwaliteit van leven daarna. Dat begint al bij binnenkomst in een ziekenhuis. Voordat een kind van 4 opgegeven wordt op de seh moet echt alles uit de kast zijn gehaald. Bij iemand van 75+ telt dan gewoon mee dat de kans op herstel heel klein is en dat een revalidatie heel kang zal zijn met lage kwaliteit van leven. Dus wordt er eerder opgegeven aangezien een oudere er ook niets aan heeft nog 3 jaar een kasplantje te zijn

ZomaarEen | 18-04-23 | 10:53

Fake news. Jij hebt een permaban op FB wegens politiek incorrect.

Graaisnaaiert | 18-04-23 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Wellicht kan die Raad voor de Gezondheid en Samenleving een advies uitbrengen. Of de Gezondheidsraad voor mijn part. Of het Sociaal Planbureau voor de Leefomgeving. Of de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Of de Veiligheidscommissies, de GGD, Bruls zelf, ANWB, de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland of de GHOR. Beter stelt met een Speciale Regeringscommissaris Fietsveiligheid aan.

Piet Karbiet | 18-04-23 | 10:37 | 5

@John McClane | 18-04-23 | 10:42: Kunnen ze coördineren, John? Declareren? Juiste partijkaart?

Piet Karbiet | 18-04-23 | 11:07

@ZomaarEen | 18-04-23 | 11:13: "Er moet meer asfalt voor fietspaden komen, want die voldoen nu lang niet altijd aan de norm, zoals de minimumbreedte." Dat zou het eerste moeten zijn wat er moet gebeuren. Bredere fietspaden.

ChalinaRosa | 18-04-23 | 12:10
▼ 2 antwoorden verborgen

Blijkt het toch allemaal de schuld van de wolf.

Beste_Landgenoten | 18-04-23 | 10:36

Heeft er al iemand van D66 of Groenlinks een pleidooi gehouden voor een vrouwenquotum voor verkeersslachtoffers? In onze gelijkwaardige maakbare samenleving kan het natuurlijk niet zo zijn dat de vrouwen ondervertegenwoordigd zijn onder het aantal verkeersdoden.

Alfred E. Neuman | 18-04-23 | 10:36

Dat aantal menselijke slachtoffers valt in het niet bij de miljoenen dieren die jaarlijks het loodje leggen onder de autobanden.

Kowalski11 | 18-04-23 | 10:34

18 miljoen inwoners, 104,5 miljard kilometer leggen we in Nederland per jaar af........ nog vragen?

Blonde Nel | 18-04-23 | 10:33

Je moet toch ergens aan doodgaan?
Wachten totdat de Alzheimer toeslaat of de kanker je gaat uitteren, of toch maar snel, pijnloos en pats-boem eraan gaan?

Kwakjeszalver | 18-04-23 | 10:32 | 1

Yep, liever hersenschade door een stoeprand dan door kanker, parkinson of dementie.

ffnietnu | 18-04-23 | 10:49

Hartkwaaltje onderweg en dan tegen een boom rijden. Of ben ik nu aan het complotdenken?

brouwmaster | 18-04-23 | 10:32 | 4

@Sjors W. | 18-04-23 | 10:36: Hartfalen door de elektrische straling van de elektrische fiets, dat moet onderzocht worden.

Kroondop | 18-04-23 | 10:51

@Kroondop | 18-04-23 | 10:51:
Dat bedoelde ik niet, een connectie met hartfalen. Ik zag de elektrische fiets als een prominentere oorzaak (te snel, mensen die zelf niet meer kunnen fietsen zouden het wellicht niet moeten willen) dan hartfalen.

Sjors W. | 18-04-23 | 11:36

@Sjors W. | 18-04-23 | 10:36: Veel meer verkeersdeelnemers en de infrastructuur niet aangepast. Dit kabinet staat al 13 jaar stil. Behalve bij niet haalbare utopische plannen.

ChalinaRosa | 18-04-23 | 12:12
▼ 1 antwoord verborgen

Waar gaat het over? 45 verkeersdoden per miljoen inwoners.
Hoe zit dat in andere landen?
Zuid Afrika: 200 per miljoen.
Zoek zelf eens uit hoeveel in New Zealand. Is toch bepaald geen third world country.
En ja, ouwetjes moeten stoppen met fietsen. Is veels te gevaarlijk. Ga stappen. Niet langs fietspaden of autowegen, bij voorkeur.

hotnot | 18-04-23 | 10:30 | 2

In Afrika is een open vrachtwagen een prima geaccepteerde vorm van openbaar vervoer. Waar als gevolg van de slechte wegen geregeld passagiers uit vallen.

Osdorpertje | 18-04-23 | 10:35

@Osdorpertje | 18-04-23 | 10:35: Nou, dat lees je maar af en toe. Meestal zijn het minibusjes, bestemd voor het vervoer van 12 personen, maar meestal met 25 of meer. Of een hele familie die langs de kant van de weg stapt, en in een klap word uitgeroeid. En dan zijn er ook de rare gevallen, zoals het Pinetown accident.
www.youtube.com/watch?v=bXHj8b2Jdpk
Let op die twee stappers links onderin...

hotnot | 18-04-23 | 10:42

Trap er niet in! Ze doen net alsof het aan de oudere fietsers ligt, maar het Echte Probleem is dat de gemiddelde autorijder de openbare weg tegenwoordig als privé-racebaan beschouwt. En de oudere die (weer) op de fiets stapt is opgegroeid in de tijd dat het 'gemotoriseerde verkeer' nog rekening hield met de fietser en de voetganger. Die tijd is voorbij: de autorijder beschouwt zichzelf als de norm, en alles wat daarvan afwijkt: ga uit de weg, of anders pech gehad. Dít, en niks anders, verklaart het aantal verkeersslachtoffers.

Zenzeo | 18-04-23 | 10:29 | 5

Helemaal mee eens. Wanneer ik weer eens een slome fietser of brommer voor mijn bus heb dan geef ik gas en dender gewoon door. Mensen zorgen maar dat ze op tijd weg zijn als ik aan kom scheuren in mijn razendsnelle werkbus. Gewoon doordouwen die >3000 kilo, want ik moet naar m'n werk.

Alfred E. Neuman | 18-04-23 | 10:40

Begint eigenlijk al bij de autobouwers. Die stoppen veel te veel pk's in zelfs de kleinste autootjes. Een Opel Kadett uit 1965 had slechts 41 pk aan boord.

Schoorsteenveger | 18-04-23 | 10:57

@Schoorsteenveger | 18-04-23 | 10:57:
De schuld van die rotoverheid. Ik mag niet eens een koevanger met spikes op m'n voorbumper hangen, dus ja, dan schiet het ook niet echt op met fietsertjes ruimen.

Graaisnaaiert | 18-04-23 | 12:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Simpele verklaring toch! Sinds electronische fietsen makkelijker beschikbaar zijn is het deelnemen aan het verkeer van 75-plussers met 1000% (ik verzin maar wat, kon deze niet vinden op het CBS) gestegen wat dan natuurlijk leidt tot meer ongevallen en meer met dodelijke afloop.

zhirek | 18-04-23 | 10:28 | 4

Daar lijkt het inderdaad op.

ChalinaRosa | 18-04-23 | 10:43

En ze hebben twee jaar in een lockdown gezeten, hebben het fietsen verleerd. Net als automobilisten autorijden.

Kroondop | 18-04-23 | 10:53

Daarom bij elektrische fietsen verplichten: valhelm, verzekering plus apart fietscertificaat. Dat laatste kan geen 75-plusser halen (want correcte antwoorden onthouden lukt niet meer), dus dan kunnen ze weer op een gewone fiets 5 km/u fietsen.

Festen | 18-04-23 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

Meermaals meegemaakt dat ik bijna een persoon op de elektrische fiets schepte bij verlaten parkeervak.
Het lijkt in mijn buitenspiegel een normale fiets en ik anticipeer daar op.
Soms is het dus een 'zoevert' met weinig tot geen controle over de rem...
Voel mij nooit schuldig.

Sjeintje | 18-04-23 | 10:28 | 4

@John McClane | 18-04-23 | 10:40: Hoe kan ik zien dat er op de bagagedrager - achter de persoon - een accu ligt?
Mijn ervaring is wel 6 maanden oud (mag tijdelijk geen auto besturen vanwege letsel)

Sjeintje | 18-04-23 | 10:47

@Sjeintje | 18-04-23 | 10:47: maakt niet uit, je weet inmiddels dat ze bestaan, dus hou je er rekening mee. Overigens haal ik met mijn niet elektrische mama-fiets met kinderzitje ook wel 25 km/uur hoor.

John McClane | 18-04-23 | 10:59

@John McClane | 18-04-23 | 10:59: Die snap ik en kan ik inschatten, hoe raar dat misschien ook klinkt. Maar een (ik probeer het vriendelijk te zeggen) ouder persoon wekt bij mij niet de verwachting dat er hard gereden wordt.
Een herkenbaar plaatje, onder/boven de lamp voorkant bv in een specifieke kleur zou ik waarderen.
Maakt het voor beide bestuurders veiliger op de weg.

Sjeintje | 18-04-23 | 11:05
▼ 1 antwoord verborgen

eBikes? O nee, dat zou een echte correlatie zijn!

omanders | 18-04-23 | 10:24

Oom van mij viel plotseling dood van zijn fiets. Die bleek een gescheurde aorta te hebben. Strikt genomen is dat volgens mij dan geen verkeersslachtoffer.

SNAFU | 18-04-23 | 10:24 | 2

Is wel een mooie dood. Snel en vrijwel pijnloos.

Kwakjeszalver | 18-04-23 | 10:30

Toen ik met motorrijden begon in 71 was er niet eens een helmplicht maar nooit zonder gereden.

uisge baugh | 18-04-23 | 10:24

Denk aan al die vrijgekomen woningen. Het glas is halfvol.

Deflatiemonster | 18-04-23 | 10:24 | 1

Helaas, de partner zal daar blijven wonen waarschijnlijk. Die zijn wel gek om kleiner te gaan wonen tegen hogere kosten.

tiku99 | 18-04-23 | 10:29

Maar wat is de link met het klimaat? Moet er zijn.

Mr_Natural | 18-04-23 | 10:23

Als je niet meer kan trappen moet je kappen.

Mr_Natural | 18-04-23 | 10:22 | 1

Voorlopig trap ik mijn brandhout nog.

Kowalski11 | 18-04-23 | 10:23

De helft van de mensen kan niet normaal deelnemen aan het verkeer. Ik zie weinig verband met leeftijd. Wel met geslacht.

R. Skickr | 18-04-23 | 10:20 | 2

Maar toch rijden hier de dames in de kleine kinderleeftijd het kloterigst.

uisge baugh | 18-04-23 | 10:27

Inderdaad, 66% van ernstige ongevallen veroorzaakt door een man. Tijd voor maatregelen! Puntenrijbewijs, snelheidsbegrenzer en verplichte jaarlijkse rijvaardigheidstest en theorie-examen voor alle mannen.

ipsocrat | 18-04-23 | 10:41

Elektrische fietsen verbieden voor pensioengerechtigden

TheManiac | 18-04-23 | 10:19

Dat ik het niet snap, volgens de Televaag juist de grootste steiging onder 75 jaar.

uisge baugh | 18-04-23 | 10:17 | 2

Dat las ik ook, onder de 75 jaar.

gato | 18-04-23 | 10:46

.....stijging....

dathoujetoch | 18-04-23 | 10:52

Hun hele leven hard gewerkt. Als ik die boomers en ANWB-stellen voorbij zie zoeven denk ik eerder dat hij op zijn 55e met pre-pensioen is gegaan en zij vooral druk was met macrame, sherry en de kinderen. De generatiegenoten die werkten als stratenmaker of bouwvakker liggen al lang met een tuintje op hun buik of lopen met een rollator.

Piet Karbiet | 18-04-23 | 10:16 | 3

U werkt op de afdeling "aannames" van een groot mediaconcern?

elfenstein | 18-04-23 | 10:24

Met dezelfde fiets en zelfde fietsoutfit. En dan ook soms samen fietsen met andere stellen. Dan gaan ze achteraf zeiken dat stel 2 een andere cadans (lees: iets hogere snelheid) heeft door de 'verkeerde gekozen' e-bike. Vervelend volk. En nu extra gevaarlijk op de weg.

Deflatiemonster | 18-04-23 | 10:27

Ik zou woordvoerder worden van d66

ffnietnu | 18-04-23 | 11:06

Dus die oudjes moeten niet naar het bejaardentehuis, maar vooral zo lang mogelijk op zichzelf blijven wonen - want goedkoper. Vervolgens vinden we het raar dat ze vaker dood gaan in het verkeer waaraan ze deel moeten blijven nemen voor de boodschapjes, etc.

H.Ades | 18-04-23 | 10:16

Leeft Piet Pelle nog?

Mr_Natural | 18-04-23 | 10:16 | 2

Rijdt tegenwoordig op een VanMoof.

Après toi | 18-04-23 | 10:17

Een paar jaar terug hadden we hem voor een animatie nog nieuw leven ingeblazen.

Kowalski11 | 18-04-23 | 10:27

Sterven ze met of zonder onderliggend lijden?

Ndranghitiari | 18-04-23 | 10:15 | 1

Onderliggend rijden?

VP732 | 18-04-23 | 10:28

Afschaffen die elektrische fiets! Bij al bestaanden een alcoholslot!! Boven de 20 kilometer per uur keihard beboeten!

Humsico | 18-04-23 | 10:14

Waarom moet alles gereguleerd worden? Hoe eenzijdig zijn deze ongelukken? Is het niet fijn dat je ook als je ouder bent gewoon kunt fietsen en is dat je dan wat vaker dood gaat in het verkeer niet gewoon een acceptabele keerzijde? Zo lang ze geen anderen doodrijden zie ik geen probleem, het zijn volwassen mensen.

minderweter | 18-04-23 | 10:14 | 6

het gaat niet alleen om de doden, het aantal gewonden die lang en duur verzorgd moeten worden is nog veel groter.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:51

@minderweter | 18-04-23 | 10:14
Als je nou maar hard genoeg roept dat er meer verkeersdoden zijn, heb je weer een stok om automobilisten te slaan. En al dat plebs moet uit de auto, want daar is het plebs voor. Getekend: '66

TheEgg | 18-04-23 | 11:01

@Schoorsteenveger | 18-04-23 | 10:34:

Goed om te kijken inderdaad, maar daar stopt het hier in Nederland nooit: Er moeten altijd meer regeltjes bij.

minderweter | 18-04-23 | 13:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ben geen complotdenker, maar...

Mr_Natural | 18-04-23 | 10:13

Had deze ochtend bijna een aanrijding met een lul op zo'n elektrische fiets met dikke banden. Had een klein kind, hoogstens twee jaar, tegen zijn borst hangen, gezicht naar voren... Reed belachelijk hard. Die vroeg om een begrafenis met een hele kleine kist.

Schoorsteenveger | 18-04-23 | 10:13

Gôh, de elektrische fiets eist slachtoffers..

Wiel had dat nou aan zien komen?

Wijze uit het Oosten | 18-04-23 | 10:11 | 1

niemand, men had niet verwacht dat zovelen zo vaak te hard zouden gaan rijden. Beter zou men al die nieuwe aziatische wielvoertuigen als step, pedelec, minifiets, fiets zonder trappenh subiet verbieden in de verkoop en massaal van de weg halen. Je ben nergens nog veilig als voetganger of gewoon fietser. Overal luie jeugd en bejaarden.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:50

Mijn vader reed vroeger op een Solex, zonder helm, de waaghals.

Mr_Natural | 18-04-23 | 10:11 | 3

Ik heb een bakbrommer. Da's 40-45 rijden op een hoogst onstabiele 3 wieler zónder helm. Ik ben een levende legende denk ik.

elfenstein | 18-04-23 | 10:13

Ik op een opgevoerde Tomos zonder helm en ben er ook nog steeds.

uisge baugh | 18-04-23 | 10:18

Toen reden er ook heel wat minder auto's..

tiku99 | 18-04-23 | 10:31

Wij wonen aan een drukke fietsroute de stad in. Als je ook ziet hoe heel veel "bejaarde" of ouderen hier voorbij komen zoeven. Met snelheden van 25 per uur of meer. Kunnen amper over hun schouder kijken. Drukken door. Remmen nergens voor. En reageren ook bijna nergens op. Mensen die normaal gesproken op die leeftijd amper vooruit zouden komen. En alles in slowmotion doen. Gaan wel op zeer sportieve snelheden door de wijk. Dat kan gewoon niet goed gaan.

Blubberbazooka | 18-04-23 | 10:10 | 3

E-bikes dus. de gamechanger. Maar veel mensen zouden er goed aan doen de trapondersteuning te laten dimmen bij 20 km/h

Blubberbazooka | 18-04-23 | 10:11

dat gaat ook veel niet goed. dat is zo'n beetje de strekking van het rapport en de analyse.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:48

@Blubberbazooka | 18-04-23 | 10:11:
Zoonlief werkte tussendoor een keertje bij Dominos. Als hij harder ging dan 20 km/h moest hij veel moeite gaan doen. Zo kan het dus ook.

Louter Leuter | 18-04-23 | 10:52

Een goede verslaggever geeft ook wat meer gedetailleerde informatie. En als de verslaggever het niet doet (of niet kan) dan doet de reaguurder het maar.
Een derde van die dode oudjes sterven bij een ongeval waar geen andere verkeersdeelnemer bij betrokken is, zoals een gat in de weg, een hartaanval, opvallen met je fiets.
Dat moet je volgens mij niet bij 'echte' verkeersdoden meetellen. Dat geeft een scheef beeld.

Schadenfreude | 18-04-23 | 10:09 | 11

@Schadenfreude | 18-04-23 | 10:09 Goede verslaggevers geven meer informatie. Er zijn heel weinig verslaggevers meer. De meesten zijn propagandisten met een agenda die gepushed moet worden. Dus laten ze met opzet weg dat een belangrijk deel van die doden eenzijdige ongelukken met een elektrische (opgevoerde) fiets zijn.

TheEgg | 18-04-23 | 10:28

ze tellen mee omdat de weginrichting ook belangrijk is. Denk rotondes, verkeerslichten en niet vertrouwen op rijvaardigheid. Ook zou men midden-oosten rijbewijzen niet moeten erkennen. Dus rij-opleiding doen en gedragstherapie voordat er nieuw rijbewijs kan volgen.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:47
▼ 8 antwoorden verborgen

Door de helmplicht op die snorfietsen rijden die nu echt allemaal met minimaal 50 over het fietspad. Ze moeten handhaven. T'is volgens mij wel 10 jaar geleden dat ik een rolbank gezien heb.

Forwaards | 18-04-23 | 10:09 | 3

Sterker nog, een snorfiets (scooter) mag ook maar maximaal 25 km/h, maar dat is regelbaar tijdens het rijden, je mag het niet gebruiken maar mag wel verkocht worden.

Yellow Shark | 18-04-23 | 10:11

Tot niet zo lang geleden werden mijn zoon en zijn voetbalmaten gemiddeld 2 x per maand met de scooter op de rolbank gezet. Veel fuiken. Er is nu een app die er voor waarschuwt. Op fatbikes nul controle.

Piet Karbiet | 18-04-23 | 10:22

vreemd genoeg doet men net alsof de woonbuurt 30km/h max niet voor de fietspaden in de buurt geldt. Popo doet ook niets. één keer in het jaar een actie om motoren en aso-brommers van het fietspad te halen.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:45

Een beetje elektrische fiets haalt makkelijk 25 km/h maximaal, maar dat hoeft niet. Als bejaarde heb je de tijd dus rustig aan.

Yellow Shark | 18-04-23 | 10:09 | 4

@John McClane | 18-04-23 | 10:12: Er is verschil tussen bejaarde van 60 en stokoud zijn, zeg maar 88.

Yellow Shark | 18-04-23 | 10:33

@Yellow Shark | 18-04-23 | 10:33:
Heet iemand van 60 jaar die nog tot zijn 67e jaar moet deelnemen aan het arbeidsproces tegenwoordig ook al bejaard?

Wering | 18-04-23 | 11:30
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, zeg. Heb ik me 4x laten prikken met die Mrna troep om wat oudjes te redden en gedragen zij zich vervolgens roekeloos in het verkeer. Je doet het voor een ander, maar ik voel me genaaid.

Teluitjewinst | 18-04-23 | 10:08

Ho ho , niks mis met een advocaatje.... Wel met 4 bollen ijs en wat slagroom a.u.b.

Pittzz | 18-04-23 | 10:08

Allemaal de schuld van D66 stemmende asielzoekers!
Wacht maar, in 2050 zijn alle electrische fietsdoden niet westers.

Beste_Landgenoten | 18-04-23 | 10:08 | 6

Zijn die fietsdoden nu dan allemaal niet-westers?

CLoVis | 18-04-23 | 10:29

@CLoVis: Nee, deze mensen overleden op hun eigen fiets.

Flibbage | 18-04-23 | 11:18

@BL ik ben een allochtoon dus das wel grappig

Baksteenbakker | 18-04-23 | 12:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Neem aan dat er niet alleen maar nadelen zijn:
minder AOW
minder pensioen
minder drukte op de wegen
minder drukte bij de kassa's
minder drukte op Geenstijl

meneer Q | 18-04-23 | 10:05 | 1

Huh? Ik dacht dat GS vooral een midden tot jong publiek trok?

Cadaver | 18-04-23 | 10:49

Ook een oplossing voor de pensioentekorten en zoals veel reaguurders vaak roepen: in de natuur is het heel normaal dat dieren die zich niet kunnen aanpassen het loodje leggen.

BobDobalina | 18-04-23 | 10:05 | 1

wellicht, de zorg voor de overlevers kost wel handen vol geld en levert niets meer op.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:43

Ray Vloet heeft vast geen elektrische fiets.

Après toi | 18-04-23 | 10:05 | 1

Wat doet het er toe en u bedoelt zijn broer Rai.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:08

Elektrische fiets is de boosdoener. Klaar.

Rolling_Ronny | 18-04-23 | 10:05 | 1

Never mind the bicycle, beware of the owner.

D-Fens_1963 | 18-04-23 | 10:20

TLDR maar, stijgende lijn, altijd goed.

John McClane | 18-04-23 | 10:05

Feit is dat de elektrische fiets het Nederlandse verkeerslandschap onmiskenbaar gevaarlijker heeft gemaakt. Het staat feitelijk dichter bij een brommer dan een fiets, maar wordt behandeld als een fiets. Niet raar dat het fout gaat - zeker gezien het gebrek aan verkeersinzicht en manieren van de gemiddelde Nederlander.

de IJsman | 18-04-23 | 10:04 | 7

@elfenstein | 18-04-23 | 10:10: Het is vooral ook een bejaardenprobleem. Geen snelheid meer gewend. Sterk afgenomen reactievermogen. Overschatting van het eigen kunnen. En dan ineens een fiets die 30kmh doet. (Want je bent toch geen 80, kom op, als 75 jarige laat je die elektrische fiets gewoon opvoeren)

TheEgg | 18-04-23 | 10:25

@TheEgg | 18-04-23 | 10:25:
Ik ben nog geneens 50 en heb 'm omgebouwd naar E-spartamet nadat ik de milieuzone niet meer inmocht. Trappen is voor paupers.

elfenstein | 18-04-23 | 10:39

de berijders doen ook als het een gewone fiets is. Men rijdt hard tussen voetgangers en door woonbuurten, door afwezigheid van geluid zijn de voetgangers ook niet bedacht op de fiets-aso's

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Geld verplaatsen, "vrijwillig", wie kan daar nou tegen zijn en feelgood; foto van grafje: U knielt.

28 | 18-04-23 | 10:02

Rare beledigende tekst bij de foto. Niets wijzer geworden.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:02 | 5
-weggejorist-
MargauxGrandCru | 18-04-23 | 10:27

@BobDobalina | 18-04-23 | 10:06: daarbij getuigt het van een diepe mensen/vrouwenhaat bij de stukjesschrijver die ook geen idee heeft van het leven der anderen.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Komt allemaal door de spartamet

RickTheDick | 18-04-23 | 10:00 | 2

Ik dacht de Solex.

CLoVis | 18-04-23 | 10:05

Spartemet bestaat al 20 jaar niet meer.
Het is meer dat dat fietsers zich aan geen enkele verkeersregel houden, ook onderling. Samen met verhoogde snelheden en meer gebruik door ouderen is er meer fataal letsel.
Hier onlangs ook fietsster wordt door loslopende hond ten val gebracht. Overleden. Lang geleden vader van een vriend wordt door brommer die tegen het verkeer in rijdt op het het verkeerde fietspad van zijn fiets gereden, Overleden na twee weken coma. Geen excuus en vreemd genoeg is er ook geen schadevergoeding na strafbaar en verwijtbaar ontnemen van een mensenleven voor wellicht 40 jaar nog te gaan.

AntiZanicz | 18-04-23 | 10:07

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl