Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Maar wie zei het? 'Nederland is te conservatief voor de klimaattransitie'. En is dat wel zo?

Het gaat niet snel genoeg, maar het gaat tegelijkertijd wel te snel

Ze zijn niet helemaal gek hoor, onze regerende kaste. Ze zien heus wel dat versnellingen in de energietransitie op weerstand stuiten. Zo zegt Sigrid Kaag tegen de Financial Times dat het steeds moeilijker wordt om het electoraat achter de Hogere Doelen te krijgen. Dat komt niet omdat de haast aan het absurde grenst zonder dat de baten bij burgers goed duidelijk zijn maar dat komt, zegt ze, "because the Netherlands, ironically, is more conservative than you would think.” Er moet daarom, zegt ze ook, dus simpelweg meer en beter gepredikt worden over Het Belang: "We need to create that level of support and entice people, and inspire them." Maar voor wie moeten we dan zo geïnspireerd juichen? Nou, voor ambtenaren en consultants, want de energietransitie is hun feestje. Kritiek die je bij de NOS niet leest en bij Nu.nl niet mag, lees je wel achter de FD Paywall, waarvan enkele screenshots hieronder. Om de betekenis van ironie dan maar net zo verkeerd toe te passen als Kaag in haar quote hierboven: ironisch, nietwaar?

Ook ironisch: zaterdag zet Duitsland drie schone kerncentrale uit

Social

Ook ironie: klimaat is een lot uit een corrupte loterij

Social

Reaguursels

Inloggen

Het ene moment ruzie maken om een gratis/peperduur regeringsvliegtuig; het volgende moment roepen dat het plebs jaarlijks niet net zoveel mag vliegen als zijzelf wekelijks doet. Kaag heeft geen tijd voor haar eigen werk op haar eigen ministerie omdat ze onder werktijd gratis de hele wereld over wil vliegen. En in haar vrije tijd heeft ze ook nog huizen in minimaal 3 landen waar ze alleen per vliegtuig snel heen kan.

Wat d66-ers die zichzelf hoogbegaafd vinden maar niet begrijpen, is dat dit belastinggraaiende kastestelsel niet alleen bekritiseerd wordt om de maatregelen zelf. De meeste belastingbetalers doen privé van alles om de wereld en ook de natuur te verbeteren. Niemand is voor het vernietigen van onze planeet.
Het is vooral de hypocrisie van de kaste van belastinggraaiers die steeds meer weerstand oproept. Do as I say, don't do as I do.

Ter verduidelijking een voorbeeld uit een andere religie, die wel altijd bekritiseerd, bespot, belasterd en zelfs bedreigd mag worden. Stel dat de katholieke kerk morgen wetenschappelijke *modellen* uitwerkt die *bewijzen* dat god echt een superhekel aan homofilie heeft. Zo'n hekel, dat god heeft besloten zijn hele schepping binnen 12 jaar te vernietigen als we homofilie niet volledig weten uit te bannen. Dan begrijpen we best dat pastoors hun best doen homo's te "bekeren" tot heteroseksualiteit.

Maar dat begrip vervliegt snel als blijkt dat die hel en verdoemenis predikende pastoors zelf de hele week in dark rooms werken; en glory holes bemannen. Dan is mijn eerste gedachte; jij gelooft helemaal niet in jouw eigen preken. Als jij die namelijk wel zou geloven zou je zelf veel meer doen om jouw homofobe godje blij te maken. Niet eens voor het goede voorbeeld, maar puur uit lijfsbehoud.

En dat geloof mis ik ook bij Kaag cs. Kaag gelooft iets, dus;
*anderen* moeten minder vliegen, te fiets naar hun werk.
*anderen* moeten werken aan natuurkundig onmogelijke doelstellingen.
*anderen* moeten dat betalen, alle belastingen moeten omhoog.
*anderen* moeten in koude huizen koud eten.
En als het dan is gelukt om van Nederland een derde wereldland te maken komen Kaag cs roepen; "kijk eens wat WE hebben bereikt".

Dandruff | 12-04-23 | 08:39

Maar gelukkig gaat d66 wel de btw op sperma verlagen. Dat is nu echt belangrijk. Kan niet wachten.

Reaaalist | 12-04-23 | 08:29

"een technocratisch proces waar burgers nauwelijks vat op hebben"
naar design
wij moetuh lekkuh betaluh

niemand specifiek | 12-04-23 | 08:22

Iedereen die wel eens een tuintje op orde heeft proberen te houden, weet dat je de natuur echt niet zo makkelijk kapot krijgt.

Zeurders | 12-04-23 | 08:12

Mevrouw Kaag begrijpt niet hoe een democratie werkt. Niet de wetenschap heeft het voor het zeggen maar het volk middels verkiezingen.

Zemko | 12-04-23 | 07:20 | 2

Wetenschap heeft het niet voor het zeggen in de wetenschap. Onderzoek leidt tot politiek ingegeven conclusies, anders geldkraan dicht.

geerdt | 12-04-23 | 08:20

Als echte wetenschappers echt een punt hebben wil ik daar best wat mee doen.

Punt is dat het IPCC lang niet zo pessimistisch is als altijd wordt beweerd. Het IPCC gaat bijvoorbeeld uit van een temperatuurstijging van 0,2% per eeuw tot 4,8%; en de media maken daar dan 5% van. Maar dat is het extreemste maximum, en ook nog naar boven afgerond.

Verder is het IPCC afhankelijk van informatie van derden, zoals het KNMI. Nou heeft het KNMI onlangs wat IPCC-conclusies over de zeespiegelstijging flink overdreven; en een paar jaar geleden rommelde het KNMI met oude, destijds vakkundig door henzelf gemeten, temperaturen. clintel.nl/hittegolven-geschrapt/
Dus hoe betrouwbaar zijn dan de modellen van het IPCC? Als het KNMI al rommelt met gegevens maak ik mij geen illusies over soortgelijke meetgegevens uit Pakistan en Nigeria. In de klimaatlobby gaat ongelooflijk veel geld om, maar alleen als je de *juiste* boodschap verkondigt.
Anders wordt je gecancelled, zie climate-gate.

We hebben het bovendien vooral over *modellen*, niet over keiharde berekeningen. Dat kan ook niet op een planeet met zo ontzettend veel onbekende variabelen.

Dandruff | 12-04-23 | 08:53
-weggejorist-
Asteroid-B612 | 12-04-23 | 02:57 | 1

-oops verkeerde topic-

keestelpro | 12-04-23 | 02:03

Sowieso: je medemens onderschatten (omdat-ie geen LinkedIn-account heeft) (en uit Afrika komt) (en de 'verkeerde' mening heeft) is zóo D66.

LD69 | 12-04-23 | 00:16

Helaas mag ik geen links plaatsen, maar Ferdinand Meeus heeft een mooi stuk op Opiniez over de "opwarming". Bekijk het eens.

Koppig | 11-04-23 | 23:27 | 4

Het is ook allemaal politieke onzin, maar ja, sommige mensen zitten inmiddels al zo diep in het verhaal dat ze niet meer terug kunnen. Stel je voor dat je al tien jaar bang bent en dan moet toegeven dat die angst eigenlijk erg overdreven is.

Zoelense Hobbyboer | 12-04-23 | 07:32

Dank voor het delen!

Het laat ook vooral zien dat we eigenlijk niet weten hoe het klimaat werkt.

Modellen zijn gebaseerd op aannames, en aannames zijn politiek gedreven. Normaal een doodzonde in de wetenschap. Maar de huidige wetenschap heeft weinig meer met onafhankelijk te maken gezien de financiering en schandalen.

Er is maar 1 oplossing. Zodra de kosten voor ‘klimaat maatregelen’ echt de pan uitreizen weg ui NL en mogelijk weg uit de EU.

Als_je_me_nou | 12-04-23 | 07:54

Zuidelijk halfrond is minder geïndustrialiseerd en er komt nou eenmaal weinig zon op de polen. Blijkbaar is er ook een zeestroom die kouder water aanvoert.

Neuth | 12-04-23 | 08:20
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
MagischeTovertrol | 11-04-23 | 23:18 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

De enige in dit verhaal die echt kk-Konservatief is is Kaag hersef: zij wil alles bij het oude houde.

Vergelijk het met de uitvindingen van de paraplu en de parasol. Beide uitvinders werden verguisd door toenmalige conservatieven en mochten blij zijn dat de uitvinder van de guillotine pas vele jaren het licht zag.

Persoonlijk ben ik blij met klimaatopwarming want minder stookdagen en meer zonnige uren op ons halfrond.
De gebieden die er van te lijden hebben kunnen hun maatregelen nemen. Zoals wij ooit kassen bouwden om de zon-inschijn meer te benutten kunnen de Afrikaanse Sahel- en Saharamensen het nodige doen om hun zon-uren beter te benutten en zo nodig te reduceren.

Sigrid Kaag en de Klimaat-Gecorrumpeerden proberen alles bij het oude te houden: terug naar (eer)gisteren. Die mentaliteit heeft ons nog nooit enige verlossing gebracht.

LD69 | 11-04-23 | 22:58 | 4

""kunnen de Afrikaanse Sahel- en Saharamensen het nodige doen om hun zon-uren beter te benutten en zo nodig te reduceren."

Briljant! Dus het wordt daar nog een paar graden warmer en droger. Gelukkig heb jij het beste advies. Dat ze daar maar eens wat handiger moeten worden met de zon. Die domme afrikaantjes. Ze moeten de invloed van de zon reduceren!

Hahahahahahahahaha.
Mijn god.

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 23:34
-weggejorist-
LD69 | 11-04-23 | 23:59
-weggejorist-
Reaaalist | 12-04-23 | 08:40
▼ 1 antwoord verborgen

Zo kennen we Kaq weer. Wie 'haar' hogere doelen niet nastreeft, is een ouderwetse hork en dus gaat er via allerlei slinkse weggetjes weer een hoop geld naar haar diverse propaganda- machinetjes. Nimmer was er een partij, die zó halsstarrig alles wat er onder de bevolking leeft negeerde.

vladimirows | 11-04-23 | 22:58

Goh Belletje Bomhoff! Leeft die nog?

Bigi Bana Boy | 11-04-23 | 22:47

Wi-j bunt er tee’n. Allemaal onzin die klimaattransitie. Want er is geen klimaatverandering en zonnepanelen zijn bij de productie zwaar milieubelastend.

Maar ondertussen liggen alle daken vol met zonnepanelen. Want tsja, centjes besparen hè?

Er liggen er zoveel dat ik denk dat een flink deel van hardste schreeuwers ze ook gewoon allemaal op het dak hebben liggen.

Want nu de vraag, wie van jullie is overal tee’n maar heeft wel zonnepanelen, alle anti-retoriek ten spijt? Niemand natuurlijk neem ik aan toch? Want wij zijn toch zo rechts?

Bigi Bana Boy | 11-04-23 | 22:46 | 6

@ZomaarEen | 11-04-23 | 23:27: Nu verwar je twee dingen, inkomens politiek en technologische innovatie.. Volgens de Gartner hypecycle gaat technologische innovatie altijd top down volgens een vast patroon .. top down marketing is zo oud als de weg naar Rome;)

Smoelensmid | 11-04-23 | 23:51

Beste BBBigi, het verhaal is niet één solo verhaal van tee'n.
Niet, lang niet, iedereen is tegen maar zodra de Nederlander in de gaten krijgt dat óver hem/haar gepraat wordt, in plaats van mét hem/haar, gaan de hakken in het zand. En dat voel ik dus ook.
Zelf heb ik niet veel moeite met bepaalde ideeën, voorstellen en eventuele maatregelen maar je proeft al uit mijn woorden: als ze opgelegd worden: opleg zónder overleg, dan heb je aan mij een kwaaie.

NL is een moeras met onafhankelijk volk. Wil je iets van ons, open een debat op gelijke gronden. Als dat betekent dat ook jouw voeten nat worden: het zij zo, accepteer dat.

LD69 | 12-04-23 | 00:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Sigrid Kaag verdient betere onderdanen dan het Nederlandse plebs.

thanseeuwen | 11-04-23 | 22:33 | 3

Gaza?

klaas24 | 11-04-23 | 22:51
-weggejorist-
MagischeTovertrol | 11-04-23 | 23:21

Ik word zo moe van dat eeuwige "gehoord voelen".
Nee, het gaat om gehoord Worden.

ChalinaRosa | 11-04-23 | 22:27 | 1

Misschien nog wel vaker om gehoord willen worden, de Romeinen waren er al achter alles draait om macht en aandacht;)

Smoelensmid | 11-04-23 | 22:41

De enige partij die écht voor dier en natuur gaat is de PvdD.
De twee andere partijen, GL66 zien vooral een marketingconcept en electoraal gewin.
En weet je nog wie de oprichtster is van PvdD?
Oer-Conservatiefje Marianne Thieme.
Maar toen zat Kaag ergens in dat oer-conservatieve Midden-Oosten, dus dat kon ze niet weten.
Dus wil je dier en natuur steunen, kies je voor PvdD ipv die groen-kapitalisten van GL66.

Ruimedenker | 11-04-23 | 22:12 | 8

@Sinterbikske | 11-04-23 | 22:22: Het zijn en blijven natuurlijk wel praktisch idealisten he..;) Het is ontsproten uit een filosofische stroming en dat wordt niet vaak opgepikt.

Smoelensmid | 11-04-23 | 22:43

Nee. Pvdd heeft echt de ballen verstand van dieren.

Reaaalist | 12-04-23 | 08:46
▼ 5 antwoorden verborgen

> de haast aan het absurde grenst
Als we in 1970 begonnen waren hadden we nu niet zo'n haast hoeven maken.

koeberg | 11-04-23 | 22:08 | 2

Nu moeten we haastig nieuwe kraters in de aarde slaan om de ‘goede’ grondstoffen te delven, waarna er weer een nieuwe afvalberg met onverwerkbaar afval ontstaat. Waren we daar in de jaren 70 maar aan begonnen…

Flibbage | 11-04-23 | 22:24

@Flibbage | 11-04-23 | 22:24: Nou dat äfval"wordt keurig hergebruikt, kenmerk van de kringloop economie, net zo goed als auto kadavers en bierblikken worden omgesmolten tot nieuw plaatstaal gaat dat in de toekomst ook met accus en zonnepanelen en windturbines het geval zijn Afval is grondstof , het wachten is altijd op het moment dat het lonend gaat worden er een fabriek voor te bouwen.. www.duesenfeld.com/ techinformed.com/recycling-solar-pane...

Smoelensmid | 11-04-23 | 22:55

Volgens lui die er voor geleerd hebben schijnt de Kleine Ijstijd werd veroorzaakt door stevige vulkaanuitbarstingen, kortom aangezien deze de neiging hebben voorspelbaar onvoorspelbaar plotsklaps tot uitbarsting te komen. Kan vooropgesteld dat dit scenario zich herhaald alle klimaatopwarming scenario's linea directa de prullenbak in, even afgezien van menselijk ingrijpen middels een direct ingetreden nucleaire winter!

william7055 | 11-04-23 | 22:08 | 1

In de herhaling zeigt sich der meister;)

Smoelensmid | 11-04-23 | 22:22

Het gaat allang niet meer om het klimaat. Daar is namelijk niets mis mee. Het gaat om de wens om de macht te hebben om heel Nederland op de tekentafel opnieuw te ontwerpen - zonder weerstand. Klimaat is daarbij hooguit een nuttige leugen.

Zeddegeizot | 11-04-23 | 22:08 | 1

Heb ook het vermoeden. Stel totalitaire wappies bij elkaar die het idee hebben van een maakbare samenleving. Geen vlees meer eten, eiwittransitie, voedselproductie in handen van de EU. Het is voer voor nachtmerries. Dacht dat onze premier geschiedenis had gestudeerd..

Sinterbikske | 11-04-23 | 22:14

De wereld heeft vanaf 2000 meer dan 6 biljoen (6.000.000.000.000) dollar aan wind en zonne-energie uitgegeven (Bloomberg). Toch is het aandeel van wind en zonne-energie maar 2% van de wereld energiebehoefte (IEA).
De wereld energiebehoefte neem ieder jaar met 2% toe.
In nog geen 100 jaar gaan we van het gas af. En ook niet van de kolen.

nomo | 11-04-23 | 22:05 | 7

@Sinterbikske | 11-04-23 | 22:29: Daar zul je je verbazen wat er achter de schermen al wordt gedaan, synthetische kerosine fabrieken waterstof technologie we zijn nu al het land met de hoogste dichtheid aan laadpalen en snelladers de industrie is hard op weg planet proof te worden, mooi voorbeeld de fabriek van HAK. hak-acceptance.s3.amazonaws.com/media... Er gebeurt veel meer dan piet particulier kan bevroeden .. ik heb wel goede hoop.. merk ook dat het aanstekelijk werkt, had binnen mijn toch wel rechtse confessionele vriendenkring weinig mensen die 10 jaar terug elektrisch reden of minder vlogen of flexitarier werden, laat staan een nenergie neutraal huis hadden maar zelfs mijn traditionele vrind de notaris is nu al om .. het gaat min of meer als een lopend vuurtje toch wel;)

Smoelensmid | 11-04-23 | 23:02

Binnenkort gaan we van het gas af omdat het opraakt. De put is op een bepaald moment gewoon leeg. Dan zal je toch iets anders moeten vinden.

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 23:26
▼ 4 antwoorden verborgen

Denk dat Kaag beter thuis is in het progressieve Egypte of Libanon. Heeft ze veel goed werk gedaan ook, oorlogen voorkomen en chemische wapens geruimd. Nederland is nog niet klaar voor Sigrid Kaag, ze verdoet haar tijd hier. Misschien dat ooit een opvolger van haar het conservatieve Nederland wereldwijs kan maken. Maar de tijd is er nu niet rijp voor. Het midden-oosten is waar haar talenten gewaardeerd worden, waar zij tot haar recht komt. Veel vrouwen in Iran nemen dan ook een voorbeeld aan haar.

Sinterbikske | 11-04-23 | 22:02 | 2

Eigenlijk is de wereld te klein voor de alwetende Kaag. Hele planeet voor haarzelf is nog te weinig maar op Mars zou een prima begin zijn.

Lukiluuk | 11-04-23 | 22:06

En ze heeft ook een eind gemaakt aan de hoofddoekenplicht tien ze op bezoek was in Irak/n en daar zelf als westerse vrouw geen..... eh, ogenblik het... eh

dathoujetoch | 11-04-23 | 22:23

Bij Natuurmomumenten krijg ik sterk het idee dat grondbezit een grotere rol speelt dan "natuur".

Provincies onteigenen nu al in naam van Natuurmonumenten.

"Provincie bedreigt boeren Waterland met onteigening
Om een bouwopgave van 75 duizend huizen in Amsterdams groengebied ‘groen’ te verven, zet de landelijke en provinciale overheid Postcode Loterij-clubs en landschapsarchitecte Saline Verhoeven in tegen de boeren van Waterland. Uit naam van ‘natuurontwikkeling’ onder de noemer ‘Amsterdam Wetlands’ moet het weidevogelgebied een moeras worden, wat ‘topnatuur’ zou zijn. (...)
interessantetijden.nl/2020/03/11/boer...

"Provincie start onteigening grondbezitters voor project Schil Naardermeer; Niet alle eigenaren te porren voor verkoop: ’Natuurmonumenten krijgt de grond voor een euro van de provincie’ (...)"
www.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20...

Abject | 11-04-23 | 22:00 | 1

Natuurmonumenten is van oorsprong ook een rechtse club. Milieu en natuurbescherming was voorheen ook een rechts thema.
De beleggingsportefeuille van Natuurmonumenten... er zijn landen die het met minder moeten doen.

JanVergoor | 11-04-23 | 22:23

Hahahaha al dat geneuzel in de marge in dit land. We gaan 100 miljard uitgeven aan maatregelen om een dopje pokon aan stikstof te besparen op een voetbalveld. Ondertussen zijn er in 2022 twee kolencentrales PER WEEK goedgekeurd om te gaan bouwen in China.

Mr Moore | 11-04-23 | 21:52 | 10

@Bigi Bana Boy | 11-04-23 | 22:56: Ja als je ziet wat ze in Dubai hebben gebouwd allemaal van ons geld en waar de Cor en Donnen zich nu aan mogen gaan verlustigen tijdens hun all inclusiefje in de souk en de mall .. daar hadden we heel Europa energie neutraal op waterstof van kunnen laten draaien ... we zijn lui geweest aartslui!

Smoelensmid | 11-04-23 | 23:14

De stikstofdepositie in Nederland ligt, afhankelijk van waar je bent, tussen de ca. 200 en 6000 mol per hectare per jaar, ofwel ergens tussen de 2,8 kg en 84 kg per hectare per jaar. Dat beroemde dopje pokon is wat er meer neer mag slaan ten gevolgen van een nieuwe activiteit in een gebied waar de maximaal toelaatbare stikstofdepositie reeds overschreden is. Met andere woorden, er mogen geen nieuwe activiteiten in een gebied plaatsvinden waar al veel te veel stikstof is. "Toevallig" is de grootste stikstofdepositie in een gebied op de Veluwe waar de BBB-aanhang het grootst is en waar je de meeste kippen- en varkensmesterijen vindt. Om het milieu te herstellen in deze gebieden moet de stikstofdepositie significant omlaag. Dan praten we niet over een dopje Pokon, maar om vrachtwagenladingen stront minder. Ik ben het met je eens dat we daar niet teveel geld aan moeten uitgeven. Gedwongen sluiting van de boerenbedrijven die deze ammoniakwalm uitstoten is veel voordeliger voor de belastingbetaler.

bdn01 | 11-04-23 | 23:52

@Bigi Bana Boy | 11-04-23 | 22:56: had dan 20 jaar geleden al begonnen met het bouwen van kerncentrales.

Boeddha18 | 12-04-23 | 08:50
▼ 7 antwoorden verborgen

De Duitsers gaan meer kolen en gas stoken en wij kunnen lappen. Kaag moet dat gewoon beter uitleggen. Dan komt het goed,

Lukiluuk | 11-04-23 | 21:50

De brand deze week in Etten Leur.
Al die kleine deeltjes zonnepanelen die zich verspreiden, glas in de natuur....
Koeien kunnen er niet grazen want levensgevaarlijk.
Het hooi voor de paarden kan niet uit eigen weiland worden gedroogd.

Hierover is nog niets geregeld, het is niet voorzien.

Is dit dan zo'n voorbeeld van conservatief leiderschap?
*Proest*

Roos | 11-04-23 | 21:47 | 5

@Ride_On | 11-04-23 | 21:57: Geen enkele auto is goed te blussen als je er niet heel snel bij bent. En ook benzine/ diesel auto's vliegen in de fik.
Bij elektrische auto's zal het zeker wat vaker voorkomen, maar de techniek is nog verre van doorontwikkeld.

Andersdenkend | 11-04-23 | 22:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Je druk maken over klimaat wordt zóóó 2023! 0ver 10 jaar worden de eerste techische mogelijkheden ontwikkeld om het klimaat direct te beinvloeden. Duurzaamheid blijft. Over 15 jaar eerste verdragen getekend om klimaatsturing mondiaal te regelen. Over 20 jaar eerste grote oorlog omdat klimaatsturing als wapen wordt ingezet. Getekend Kleintjepils dd 11 april 2023.

Kleintjepils | 11-04-23 | 21:47

Linkse "wetenschappers" regeren in ons zeer bekrompen linksdenkende landje... en ze hebben gewonnen, voor nu. Ze (lees de "wetenschap" en de huidige politie) beseffen alleen niet dat dit onherroepelijk als een boemerang met mach 3 terug hun bakkes in gaat komen. Ooit accepteert het volk dit gedram namelijk niet meer, die "wetenschappelijk onderbouwde" cultus. Dan gaat geschiedenis zich uiteindelijk herhalen, vreet men het niet meer en gaat men zich hier waarschijnlijk minder beschaafd van ontdoen. Boogje kan niet altijd één kant op gespannen blijven. Dat is geen politiek, maar pure natuurkunde, sociologie, psychologie en biologie...

Nederlanddraaitdoor | 11-04-23 | 21:47 | 8

Het argument dat we te klein zijn. Kortom, jij hoeft niks te doen. Je bent niet relevant. Volgende keer vergeten we ook je uitkering, is ook niet relevant, je bent te klein, je bijdrage telt toch niet. Jouw bestaan is nietig en te minimaal om aandacht aan te besteden. Oh toch niet? Nee dan wil je wel meetellen!

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 21:57

Jammer joh, ik werk.. al heel lang, geen dag uitkering hoeven genieten..... poef, daar gaat je argument!

Nederlanddraaitdoor | 11-04-23 | 22:19

@Nederlanddraaitdoor | 11-04-23 | 22:19:
Mijn argument is je maakt je klein als er wat van je gevraagd wordt maar groot als er wat te halen valt. Nederland in een notendop. Nee hoor, ons landje betekent niks! Wij kunnen in ons eentje niets. Opeens zijn we nietig.

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 23:24
▼ 5 antwoorden verborgen

Het is zo jammer dat klimaat en milieu op een hoop zijn gegooid. Ik ben zeker voorstander van een schoner milieu, ruim je teringzooi op en dat geldt zowel voor gewone burgers als grote bedrijven.
De hele klimaatdiscussie laat ik links liggen, de zeespiegel stijgt niet, CO2 en Stikstofverbindingen zijn voedsel voor planten en de weerkundigen weten donders goed dat al die lange termijn voorspellingen complete onzin zijn, we mogen blij zijn als ze het weer drie dagen correct kunnen voorspellen. Klimaat is niets meer dan een samenvatting van het weer.

4HoogAantWater | 11-04-23 | 21:41 | 8

De zeespiegel stijgt wel. 20000 jaar geleden was er geen noordzee en kom je zo naar engeland wandelen. Sinds die tijd is de zeespiegel wereldwijd ca 125m gestegen door het smelten van ijs waardoor we nu een zee voor de deur hebben.

ZomaarEen | 11-04-23 | 22:25

De zeespiegel stijgt op dit moment met ca. 2,7 mm per jaar. Vroeger was dat 1,7 mm/jaar. Deze versnelling is volledig toe te schrijven aan de klimaatverandering.
Aan alle andere onzin die je beweert besteden we dan verder maar geen aandacht.

bdn01 | 11-04-23 | 23:58

@BobDobalina | 11-04-23 | 21:51: het klimaat is al zolang de planeet aarde bestaat aan verandering onderhevig. In de Middeleeuwen verbouwde men wijn in Schotland.

Boeddha18 | 12-04-23 | 08:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat d666 had al sinds 1966 de kans om iets constructiefs aan het klimaat te doen. Weet U nog: de eerste schending van Amelisweerd, gasboringen Ameland, dumpen van gif in de Noordzee, alles gefaciliteerd door de Partei. Dan een apartementje hier, een vriendinnetje daar, het bewust verloren laten gaan van de overgewaardeerde kroonjuwelen en nu ineens wijzen naar een BBB die amper twee jaar bestaat. Eerlijkheid staat niet in het Partei program. Maar BBB is fout bezig, ja hoor.

dathoujetoch | 11-04-23 | 21:38 | 2

Ja hoor.

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 21:50
-weggejorist-
dathoujetoch | 11-04-23 | 22:00

Kaag.

TonAlias | 11-04-23 | 21:35 | 1

Stel : je bent een beleidspersoon of een minister van een klein raar landje aan de Noordzee. Op een dag krijg je het verontrustende bericht dat in een shithole country hier heel, heel ver vandaan, een stelletje Jihadisten uit de middeleeuwen de macht gegrepen hebben. Deze Jihadisten, genaamd de Taliban waren we al mee bekend, n.a.v. hun terroristische activiteiten. En we habben al vele, vele miljoenen uitgegeven om ze te bestrijden. Zonder resultaat uiteraard, wegens typisch Nederlands geklungel en naief denkwensen. Maar deze Taliban, hebben zoals alle Jihadisten een doctrine. Een heel duidelijke visie over wat ze willen en hoe ze dat willen bereiken.

Die hebben dus net de macht gegrepen, en je eerste gedachte is : "Weet je wat ? Laat ik z.s.m. 20 miljoen euro aan Nederlands belastinggeld overmaken aan die Taliban, dat kunnen ze VAST goed gebruiken, voor de "diversiteit".

Kaag heeft dat echt gedaan ! Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk ? Hoe is het in godsnaam mogelijk dat zij daar niet op wordt afgerekend ? Ik denk omdat dat niet kan. Die mogelijkheid is er niet. De elite gaat gewoon door. Nederland is een bananenmonarchie.

Asteroid-B612 | 11-04-23 | 22:37

Natuurlijk is Nederland een conservatief land verworden. We worden al ruim een decennium geregeerd door een rechts-conservatieve partij, in de nek gezeten door nog rechtser en nog conservatievere partijen. Daar kunnen we geen voortvarendheid van verwachten. De tijd dat Nederland prigressief en sociaal-democratisch was ligt al ver achter ons. Het is nu vooral egoïstisch-opportunisme. Het paradoxale is dat de maatschappelijk kwetsbaren veelal stemmen op de rechtse partijen die dit in stand houden.

Red shirt | 11-04-23 | 21:34 | 10
-weggejorist-
Sinterbikske | 11-04-23 | 22:26

Progressief? Dat is toch zoveel mogelijk mensen met een anti-Westerse en Islamitische mindset importeren en de rest van de dag klagen over die 3,5 overgebleven Gristen? Dan ben ik maar conservatief. Vrij Links dat is tenminste progressief

Inferi0r | 12-04-23 | 00:52
▼ 7 antwoorden verborgen

Nederlanders zijn helemaal niet te behouden.
Kaag wil gewoon dingen door drukken waar niemand achter staat.
Al eeuwen hebben wij waterschappen waar mensen met verschillende belangen toch een gemeenschappelijk doel kunnen nastreven.
Nederlanders willen best schoner en energiezuiniger leven, maar het moet wel realistisch en haalbaar zijn. En niet een onhaalbare norm die 4.000 keer strenger is dan bij onze buren,. Een norm die niet houdbaar is als wij alles opofferen en die ook niet een gemeenschappelijk doel behelst waarbij iedereen gemeenschappelijk voordeel behaalt.

Osdorpertje | 11-04-23 | 21:34 | 2

Inderdaad leuke dooddoener altijd, dat als mensen niet een richting opgeduwd willen worden door politici die daarvoor geen mandaat hebben, die mensen dan maar als conservatief weg te zetten.

2tribes | 11-04-23 | 21:54

Komen ze de jodiumpillen weer ophalen?
Volslagen achterlijk van die Duitse groene onnozelen om kernenergie in te ruilen voor kolen en bruinkool, precies wat de bedrijven goed uitkomt.
Links is altijd de puppet van de economische macht.
Links zou bv vol in kunnen zetten op het verbieden van haardvuur, zodat burgers gedwongen zijn gas en electra af te nemen.
Net als de bovag de autobezitter onnodig op kosten jaagt door de politiek te bespelen en extra ambtenaren te genereren.
Daarom, nu het nog kan een houtlijstje! net een appelboom gezaagd en moet er nog een paar, brand erg mooi.

Appel (brandt het langst)
Haagbeuk
Beuk
Peer
Eik
Berk
Es
Notenboom
Plataan
Esdoorn
Els
Wilg
Grove den
Populier
Spar (brandt het minst lang)

28 | 11-04-23 | 21:33 | 2

Olijf.. amandel, algarrobo, en sinaasappel.. dat zijn mijn voorkeuren.. het meeste wat ik er doorheen stook is pino.. Nee, niet van sesamstraat..

broervandenhollander | 11-04-23 | 21:49

Als je het goed droogt en op de juiste manier brandt, is het een prima brandstof.

Flibbage | 11-04-23 | 22:28

Een beetje kindschaamte kun je activisten aanpraten.
Stel je voor, bij jou houdt de vervuiling op! Geen kind, kleinkind en verder nageslacht wat ooit nog voor uitstoot of vervuiling zorgt!
Etc.

donkieshot | 11-04-23 | 21:33 | 2

Nee nee, zo werkt dat niet.

Flightless bird | 11-04-23 | 21:47

En je helpt de inheemse bevolking sneller vervangen, nou als dat niet motiveert.

2tribes | 11-04-23 | 21:58

Het klimaat wordt misbruikt om de facto een D66-dictatuur in te voeren waar wetenschap en feiten geen rol meer spelen en de enige functie van de burger is om de gepriviligeerde partijleden financieel te verrijken.

smdyasc | 11-04-23 | 21:33

Nederland mag weer gaan lappen als de Duitsers stroom tekort komen. Hoe verzin je het.

Lukiluuk | 11-04-23 | 21:33

Sorry voor de OT want wellicht nog niet het stamcafé maar momenteel spelen de al-ler-bes-te voetbalclubs ter wereld tegen elkaar in de ¼ finale van de Champions League. Dit niveau is op alle fronten zo superieur dat je dit als echte voetballiefhebber niet mag missen! Het gaat er op!

keestelpro | 11-04-23 | 21:31 | 2

Haha, veel plezier Kees!

letopuwzaak | 11-04-23 | 21:46

@letopuwzaak | 11-04-23 | 21:46:
Dank je Louz! Er is nu een echt stamcafé topic dus mijn excuses voor de OT! Maar wat een heerlijke wedstrijd. 100%+ inzet!
*cheers*

keestelpro | 11-04-23 | 21:50
-weggejorist-
laurentius | 11-04-23 | 21:30 | 1

Is dit nu even framen dat als je wat andere gedachten over klimaattransitie hebt, je direct wordt afgeserveerd als zeer conservatief, achterblijvend, dom, niet aanspreekbaar, de karavaan trekt verder en alleen de dommen blijven achter? Wij hebben het beste met u voor. U moogt niet zelf oordelen, of zoiets?

dathoujetoch | 11-04-23 | 21:28 | 3

Dom vooral, voor sommigen.

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 21:29

En als u dwarsligt dan leggen we het graag nog eens rustig uit. Maar iedere keer iets dringender en ongeduldiger.

JJMS | 11-04-23 | 21:30

Framen? Maar dat is toch gewoon zo?

Schadenfreude | 11-04-23 | 21:31

1. Wat je nu niet in klimaat investeert, betaal je later vijfvoudig aan schade.
2. Als iedereen zegt mijn bijdrage is verwaarloosbaar en kost alleen maar geld, gebeurt er dus niks.
3. Er staat wel degelijk een klimaat ramp in de steigers.

Dat het burgers te snel gaat is altijd zo. Alles dat kosten meebrengt of verandering wekt weerstand. Mensen overzien sowieso de kosten op termijn niet of het interesseert ze gewoon niet. Ontkenning ervan is een groeiend fenomeen. De gemakkelijkste oplossing ook. Floep, weg probleem. Idem met N2000 natuur. Hef ze gewoon op, of verhoog de stikstof norm tot floep, het probleem weg is.

En dan krijgt uiteraard wie er wel probeert werk van te maken, de schuld van de burger. Want zij "dwingen" het volk. En dus krijg je BBB. Maar het probleem wordt alleen maar groter. Het zij zo. Mensen zijn te dom, te kortzichtig en te behoudzuchtig om verder te kijken dan de dag van morgen. De wal keert uiteindelijk het schip. Drie, vier graden opwarming aan het einde van de eeuw. Maar ach wat zou het. Toch?

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 21:27 | 26

@Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 23:21: Geniet van het leven man. Als je echt zo slim was had je allang geaccepteerd dat het een verloren zaak is. De Egypte pact van 134 landen die niks gaan doen maar wel Brussels geld willen gemist? Wat Nederland gaat proberen is over te compenseren voor de enorme hoeveelheid landen die sowieso niks gaan doen. Kansloos dus en een bedreiging voor jouw en mijn welvaart de komende jaren. Dat je achterkleindkinderen de sjaak zijn heb ik geen boodschap aan. Je had slim genoeg moeten zijn om geen kids te willen. Die wil ik ook niet. En laten we alsjeblieft een keer stoppen met dat morele “maar de kinderen van de buurman” argument. De buurman kan het net zoals jij en ik niets schelen dat er elke dag weer duizenden kindertjes doodgaan in Afrika. We eten er geen ijsje minder om deze zomer. Dus wat zou mij jouw of de buurmans achterkleinkids dan moeten schelen? Ook niks toch. Ik wil nu genieten van het leven en mijn leven zeker niet inleveren voor iets wat sowieso een kansloze zaak is.

Inferi0r | 12-04-23 | 01:00

@Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 23:21: Of "de wereld eraan gaat" valt nog te bezien. Deze modderbal planeet blijft echt nog wel een tijdje door het universum tollen en het leven op aarde zal zeker blijven bestaan, ook als de oceaanspiegel 10 meter zou stijgen. Ook met een relatief drastische verandering in de samenstelling van de atmosfeer. Maar misschien leven in andere vorm. Misschien zonder onze soort. So what ? We had a chance, we blew it. Hoogste tijd dat we ook eens wat andere levensvormen een kans geven ! Wel een beetje solidair aub ! Het probleem met jouw moralistische gezwam is dat MONEY TALKS AND BULLSHIT WALKS. Landen als Ghana, China en India hebben geen enkele boodschap aan "het klimaat", laat staan dat ze hun halve Bruto Nationaal Produkt gaan spenderen aan een abstrakt en niet te controleren concept als "het klimaat". Maar met de "Green Deal" die wij ongevraagd in onze mik geschoven kregen heeft de EU een monsterlijk mechanisme in handen dat in feite is ontworpen als de ultieme geld-afpak machine. Een zwart gat, waar alleen maar geld bij moet. Het zal nooit genoeg zijn. Dat roept Timmermans NU AL ! "Ja het is een begin, maar nog LANG NIET genoeg !". Reken maar dat we hem dat nog heel vaak zullen horen zeggen. Er is gewoon niet genoeg geld op deze planeet om al de idiote "klimaatplannen" van die bolle kut paap met zijn "Green Deal" te bekostigen, dat zwarte gat is onverzadigbaar. Dus je kan er ook rekenen dat Nederland weer braaf kwispelend de grootste zak met de meeste munten komt inleveren bij het baasje in Brussel. Belastingpoet.
En hoe bedoel je "ramp" ? Net zo'n "ramp" als Brexit zou zijn ? Weet je nog ? De hele economie zou kompleet inelkaar storten, de TOTALE apocalyps stond ons te wachten. De hemel zou op onze hoofden storten. Allemaal onzin. Die hele Brexit heeft geen enkel verschil gemaakt in mijn leven. En dan nog even dit : Fuck The World, I will deny you.

www.youtube.com/watch?v=jAoavB8iMi8

Asteroid-B612 | 12-04-23 | 03:39
-weggejorist-
Boeddha18 | 12-04-23 | 08:38
▼ 23 antwoorden verborgen

Ik kwam gisteren deze wat oudere presentatie tegen van ene mevrouw Rosa Koire (rip). Als zij op het juiste spoor zat zijn een hoop zaken mbt het Nederlandse klimaat- en stikstofbeleid een stuk beter te verklaren.

rumble.com/v28vcla-behind-the-green-m...

Plaktong | 11-04-23 | 21:26 | 1

[ knip, was ergens ander bedoeld ]

Muxje | 11-04-23 | 21:34

Er zijn teveel groenen en bureaucraten bij betrokken en te weinig rationeel denkenden.

pejoar | 11-04-23 | 21:26

Hahaha! Die Rob.
Precies mijn woorden al meer dan 3 jaar gelee.
Haalbaar en betaalbaar.
Rob wil dat nooit meer horen!
En nu wordt Rob en z’n moeder, Sigrid, keihard afgerekend op hun halsstarrigheid.
Dat autistische vastklampen aan een paar cijfers, alsof er geen andere uitkomsten, oplossingen bestaan.
Kortzichtig, eigenwijs, tunnelvisie.
Ze wilden drie vliegen in één klap.
Veestapel halveren, grond voor zonneWaaijParken én huizenbouw.
En dat allemaal over de rug van de boeren.
Het hele plan is finaal de soep ingelopen en dat komt volgens hun allemaal door die domme boeren en al die domrechtse populisten die achter die boerin, Lientje, aanlopen.
Geen moment dat ze twijfelen of hun beleid wel deugt, geen zelfreflectie, dwangmatig autisme.
Geen moment dat ze zich afvragen of hun beleid Haalbaar en betaalbaar is…..

Ruimedenker | 11-04-23 | 21:23 | 2

Maar met groene 'gelovigen' valt niet te discussiëren omdat zij van mening zijn dat zij het absolute morele gelijk aan hun kant hebben. Dan is er geen plaats meer voor rationaliteit en technologische innovaties die tijd kosten.

therealbraindump | 11-04-23 | 21:30

Haha die cijfers zijn gewoon ooit door een clubje consultants opgehoest omdat ze de plannen SMART wilden presenteren en daar wordt nu obsessief aan vastgehouden. Net als Frenske met zijn doorzichtige NLP communicatietrucjes,

2tribes | 11-04-23 | 22:14

Het is helemaal niet zo moeilijk, als de overheid met een realistisch plan komt. Nee, geen gekut in de marge met een vliegtax. En zeker niet de uitkomsten van de klimaattafels uit gaan voeren, die brainstormsessies zonder enige controle op de kwaliteit van de uitkomsten. Richt je op de grote uitstoters van broeikasgas: opwekken van elektriciteit, warmte (thuis en in de industrie) en mobiliteit.

Er was 1 goed idee: laat de gemeenten met een plan komen om op termijn iedereen van het gas te halen, per wijk of straat te bekijken. Helaas is dat idee volkomen onuitvoerbaar zonder expertise en ondersteuning vanuit het rijk.

Wat we ook doen, het resultaat staat of valt met een realistisch nationaal energieplan. Dat ligt nu bij Rob Jetten dus daar heb ik niet zo'n vertrouwen in. Voor de rest: de burgers willen wel, dat blijkt. Faciliteer dat. Die idiote subsidieregel voor verduurzaming had al lang omgegooid moeten worden: niet meer die idiote regel dat je minstens 2 maatregelen moet nemen, geen pot meer die leegraakt maar gewoon de BTW op arbeid en materiaal afschaffen zoals bij zonnepanelen.Ja, dan maken mensen misbruik door samen met vloerisolatie en -verwarming meteen een dure nieuwe vloer met korting aan te leggen, so fucking what. Stikstofbeleid gaat 10 jaar de ijskast in: kunnen we ons nu even niet veroorloven. En ALLE kleine initiatieven bij de overheid worden stopgezet als ze onvoldoende opleveren. Hoofdlijnen, mensen. Niet in een ander font gaan printen om toner te besparen.

Muxje | 11-04-23 | 21:23

D
D66
R

Francine Fishpaw | 11-04-23 | 21:20

Er is geen klimaat crisis maar een klimaat hoax, een hoax om het volk nog verder te knechten, ons te verarmen en Afrika met ons geld te verrijken.
De groene leugen is al decennia aan de gang en al decennia worden al die leugens doorprikt, het klimaat is een zelfregulerend systeem, komt geen mens aan te pas.

dutch bikkel | 11-04-23 | 21:19 | 2

Allemaal van jouw uitkering!

Beste_Landgenoten | 11-04-23 | 21:28

BL
Zag een tegel van je voorbij komen over "jij bakken"
Wat is dit dan.
Ik krijg steeds meer de indruk dat je copy past toepast uit het D66 /GL programma.
Jezelf als moreel verheven en ja intelligenter voordoen, terwijl al lang duidelijk is geworden dat D66 de Titanic is waar jij de muzikant in het orkest bent!

Nico1000 | 12-04-23 | 08:30

De grote aanjagers van de paniek zijn de VN, de EU en de linkse partijen. Ongekozen bureaucraten en aanhangers van sturing door de staat. Het komt ze als geroepen, paniek, puur lijfsbehoud, de toekomst van de kinderen. Dus zet de democratie maar even aan de kant, meer macht naar de ambtenaren en het politieke inteeltkartel. Ik denk niet niet dat ze het van te voren zo bedacht hebben, maar toen het toevallig op hun pad kwam en ze er van proefden was het zo heerlijk dat ze er nu vol voor gaan.

Blauwpetje | 11-04-23 | 21:18

Als het resultaat van de transitie is,
dat de CO2-uitstoot van #D66,
niet zoals nu (#D33),
slechts 50% gereduceerd wordt,
maar zelfs tot 0% wordt teruggebracht,
acht ik dat zeker haalbaar,
en absoluut onbetaalbaar.

Milton_Styx | 11-04-23 | 21:18

Lekker stukjes glas v/d natuur en milieuvriendelijke zonnepanelen in het grasveld waar je huisdieren vertoeven.

HankHill | 11-04-23 | 21:17

Nederland gaat kapot door deelnemers aan de Postcodeloterij. Straat na straat.

Normpje | 11-04-23 | 21:16

Eerst de CO2 doelstellingen in de wet vastleggen en daarna pas gaan nadenken hoe deze doelen gerealiseerd moeten gaan worden is een absurde vorm van politiek bedrijven. De werkelijkheid is dus niet meer leidend voor politieke keuzes maar de gepercipieerde papieren werkelijkheid, de verbeelding aan de macht. The road to hell is paved with good intentions.

therealbraindump | 11-04-23 | 21:16

Een intensieve en agressieve energietransitie gaat Het Klimaat meer schade berokkenen dan goed doen. Dat moet een kind kunnen begrijpen. Of groeien Tesla’s aan bomen? “Ik wil haalbaar en betaalbaar niet meer horen!!” Aldus jengelende klimaatactivist Rob Jetten, het geboren onbenul. Mijn hemel als dit de voorvechters van je zaak zijn is het wel droevig gesteld.

JJMS | 11-04-23 | 21:14 | 2

Die Rob Jetten die zich geen beeld kon vormen bi het verwarmen van huizen met elektriciteit opgewekt door kernenergie. Onbenul is te mild voor deze totaal incompetente eikel.

Andersdenkend | 11-04-23 | 21:36

Misschien een domme suggestie, maar kunnen we de volgende keer dat we een hele rits zonnepanelen en windmolens plaatsen, eens geen nieuw datacenter openen? Gewoon de groene stroom naar de bevolking die uiteindelijk de subsidies betalen moet, waardoor de CO2 en de stikstof uitstoot omlaag gaat? Want minder "grijze" stroom nodig?

Ter Correctie | 11-04-23 | 21:14 | 5

Maar als het in de winter 3 weken nauwelijks waait, mag die bevolking die de subsidies betaalt, dan nog wel de wasmachine aandoen en in schone kleren lopen? En mogen ze nog gaa d eerste hulp, of gaat die dan een paar weken dicht? En wat met de patiënten in ziekenhuizen, gaan die allemaal naar huis dan? Misschien een domme suggestie, maar ik wil daar als subsidiebetalende inwoner eigenlijk wel eerst antwoord op voordat ik ja zeg. Maar in plaats daarvan krijg ik te horen dat haalbaar en betaalbaar helemaal niet belangrijk is.

Allemaal | 11-04-23 | 22:04

@Allemaal | 11-04-23 | 22:04: De wasmaschine en droger gaan hier door vrouw smoelensmid uit principe zo veel mogelijk pas aan als de zon schijnt.. Iedere kwh die van wind en zon komt scheelt weer uitstoot zo simpel is het.

Smoelensmid | 11-04-23 | 23:37

@Allemaal | 11-04-23 | 22:04: News Flash: je betaalt die subsidie al en al die zonnepanelen en windturbines zijn/worden al gebouwd. Je hebt helemaal niets om "ja" op te zeggen. Het enige wat je nu niet hebt zijn de voordelen want die gaan allemaal naar de grote bedrijven die al die groene energie opslurpen zodat ze als "ecologisch verantwoord" kunnen adverteren. Dat ze hun "groene" energie alleen maar kunnen krijgen door een stad op de grijze energie te duwen vertellen ze er niet bij.

Ter Correctie | 12-04-23 | 00:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Alles moet in transitie!
Energietransitie
Voedseltransitie
Eiwittransitie
Circulaire transitie
Mobiliteitstransitie
Digitale transitie
Gebouwde omgevingstransitie
Waterstoftransitie
Klimaattransitie
Natuurtransitie
Gezondheidstransitie
Maatschappelijke transitie
Economische transitie
Industriële transitie
Transporttransitie
E-commerce transitie
Culturele transitie
Arbeidstransitie
Etc, etc, et∞.....

De Deugbox® staat vandaag in het GeenStijl Café met de vraag:
Bent u al in transitie?

keestelpro | 11-04-23 | 21:13 | 6

Gender transitie.

Boeddha18 | 12-04-23 | 08:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Er wordt vaak gewezen naar de Industriële Revolutie als oorzaak van een te hoge CO2-concentratie in de atmosfeer. Maar de ontbossing die al duizenden jaren plaatsvindt overal op de planeet en die exponentieel is toegenomen met de exponentiële groei van de wereldbevolking is minstens net zo'n grote oorzaak.
Het Midden-Oosten bijvoorbeeld... helemaal ontbost terwijl dat vroeger een bijna aaneengesloten bosgebied was.
Ik kan me een artikel in een online-krant of online-tijdschrift herinneren waarin werd verteld dat mensen duizenden jaren geleden gewoon hele bossen in brand staken om de dieren die erin leefden eruit te jagen.
Pak dat dus eens serieus aan: de totale herbebossing van grote delen van de planeet. (En sommige planten kunnen micro- of nano-deeltjes in de lucht loslaten die het vocht uit de lucht aan zich binden zodat regendruppels gevormd kunnen worden! Dus er is daar nog heel wat te winnen!)

Aristotalloss | 11-04-23 | 21:12 | 2

Helemaal mee eens. En alleen naar Nederland kijkend denk ik dat we de grens van wat we moeten bebouwen zo langzaamaan wel bereikt hebben.
Dat betekend inzetten op een stop op de bevolkingsgroei en zorgen dat we krimp van de bevolking ook op kunnen vangen, zonder economisch in elkaar te klappen.

Andersdenkend | 11-04-23 | 21:33

@Andersdenkend | 11-04-23 | 21:33: Exact: overbevolking is het probleem. Wereldwijd.
Ik zat net te zoeken naar video's over herbebossing in Israël waar ze zeer succesvol zijn om het Midden-Oosten weer groen te maken.
Maar ook de wouden van de Libanonceder.... In dat thuisland zijn ze ook aan de slag gegaan hoewel iets basaler lijkt me.
www.youtube.com/watch?v=ydBO3dJv6dQ
Dat moet op veel meer plaatsen kunnen; vooral nu we verschillende technieken hebben om water uit de lucht te halen. Gevoed door windmolens of zonnepanelen!

Aristotalloss | 11-04-23 | 22:15

Zo’ n Rabobank die zegt dat we “de gok maar moeten wagen”. Hoe verhoudt zich dat tot de bijzondere zorgplicht die de bank voor klanten heeft?

Glasgow Argus | 11-04-23 | 21:10 | 2

Ze willen zo graag progressief lijken.

ZZP-er | 11-04-23 | 21:14

De Rabobank is net zoals het cda ver van het padje af geraakt. Nog 1 keer een flinke bankencrisis en banken kunnen definitief hun muil houden.

therealbraindump | 11-04-23 | 21:18

Wie zijn toch die mensen, die zo graag een snelle energietransitie willen?

The_Black_Knight | 11-04-23 | 21:10 | 15

alleen Nederlanders. De rest van de wereld is hier niet of nauwelijks mee bezig.

Boeddha18 | 12-04-23 | 08:23
▼ 12 antwoorden verborgen

Ze zijn volledig op hol geslagen bij D66 en GL.
Er wordt willens en wetens een 'crisis' sfeer gecreëerd, zowel rond het klimaat als de stikstofkwestie.
Dezer dagen las ik op de Joop, dat er intussen niet meer sprake zou zijn van een 'klimaatcrisis', maar van een 'klimaatcatastrofe'. Toe maar, gooi er nog maar een schep bovenop. Wat begon als de opwarming van de aarde, werd daarna 'de' klimaatverandering, vervolgens de klimaatcrisis, en nu dus de klimaatcatastrofe.
Het is ronduit beschamend, hoe men Jan Publiek in paniek probeert te brengen, enkel om de eigen agenda er door te drukken.

KeesBruin | 11-04-23 | 21:09 | 3

helemaal waar.

ZZP-er | 11-04-23 | 21:15

crisis werkt niet meer, dus moet t maar aangedikt worden. Volgende stap is klimaatoorlog: de strijd tegen het klimaat. Dan hebben we het moment bereikt dat we onszelf helemaal niet meer snappen.

nobodiesunmighty | 11-04-23 | 21:36

en na iedereen in paniek gebracht te hebben iedereen geld uit zijn zakken te kunnen kloppen om er vervolgens over 50 jaar achter te komen dat het nul komma nul invloed heeft gehad op het klimaat.

Boeddha18 | 12-04-23 | 08:22

Leuk zo’n tweetje van die lpf mafkees, maar mogen we dat zelf factchecken?

BobDobalina | 11-04-23 | 21:08 | 3

Nou er wordt geen politieke partij genoemd:

www.natuurmonumenten.nl/laatjestemhor...

Oftewel, bomhoff lult uit zijn nek. Ja natuurlijk passen de idealen van natuurmonumenten slecht in de reclamefolder van de boeren/het bbb-partijprogramma. Dat heeft weinig met politiek bedrijven te maken maar eerder met het eigenbelang van de boeren.

BobDobalina | 11-04-23 | 21:11

@BobDobalina | 11-04-23 | 21:11:
Ik dacht dat het ging om het eigenbelang van Natuurmonumenten. Het moet natuurlijk wel goed schuiven voor de voormalig CEO van Google Nederland (dat bedrijf met die energieslurpende datacenters) en goed scoren bij z'n adelijke vriendjes.

radiatorknopje | 11-04-23 | 21:21

Het feit dat de overheid samen met ondernemers-belangenverenigingen een “transitie” besluiten zonder een kosten/baten analyse te maken, dat is pas echt zorgelijk.

Glasgow Argus | 11-04-23 | 21:07

Als die vervelende mensen nou gewoon zouden meewerken.
Schuiven en je bek houden.

Bochel | 11-04-23 | 21:07

Noem het de d66 methode: democratie buitenspel door gekonkel met 'recht', 'europa', '(internationale)verdragen' enz. Gaat gruwlijk mis natuurlijk.

(Om over de 'democratische' d66 insteek: meer vluchtelingen maar wel bij pvv-ers in de straat maar te zwijgen.)

zokanhetookja | 11-04-23 | 21:06 | 5

@BobDobalina | 11-04-23 | 21:14:
D66 krijgt wat mij betreft terecht de zwarte piet toegespeeld. Hun starre houding en het gebrek aan echt oplossend vermogen om toekomstige problemen voortvarend aan te passen.
Iedere transitie moet gewoon stapsgewijs gebeuren, waarbij iedere stap verbetering brengt en de technologie en de mensen voorbereid op de volgende stap.

Andersdenkend | 11-04-23 | 21:22

Dus eigenlijk ben je enkel voor democratie als het je uitkomt. Wellicht is het slimmer om met betere plannen en betere atgumenfen te komen. Deze bullshit, daar tuinen nog maar weinig mensen in.

donkieshot | 11-04-23 | 21:25

@BobDobalina | 11-04-23 | 21:14: mee eens dat te veel democratie er toe leidt dat je niks meer gedaan krijgt. Laten we daarom de PVV de komende 10 jaar een machtsmonopolie geven zodat er impopulaire beslissingen kunnen worden genomen en sommige problemen eindelijk kunnen worden opgelost. Gaan we daarna weer democratisch doen. Zo doen?

Boeddha18 | 12-04-23 | 07:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Transitie is de nieuwe hitlergroet.

keestelpro | 11-04-23 | 21:04 | 3

"Es bleiben im raum, Sigrid, Robbie und der Franzl."

Kaal-dik-en-lelijk | 11-04-23 | 21:09

Sofort und snell! SwHund!

Flightless bird | 11-04-23 | 21:30

Die houden we erin.

Conan de Rabarber | 12-04-23 | 07:54

Ja Kaag, ik wil dolgraag geïnspireerd worden.

JJMS | 11-04-23 | 21:03 | 1

Nee JJMS! Heb je hulp nodig? Ik wil graag helpen, geen probleem.
Praten kan soms heel verhelderend werken. We kunnen wellicht elkaar helpen,,,
Hoe komen we van Kaag af?! Wat denkt u dat de uiteindelijke oplossing is?

Flightless bird | 11-04-23 | 21:12

Mooi artikel van journalist Marijn Jongsma, onthoud die naam.

Après toi | 11-04-23 | 21:02 | 3

Wacht, ik schrijf hem op in mijn boekje.

Duwbak_Linda | 11-04-23 | 21:10

Ik zal mijn eerste kind naar hem vernoemen.

BobDobalina | 11-04-23 | 21:16

@BobDobalina | 11-04-23 | 21:16: Mijn eerste kind heet gewoon ONNO dat is het eerste wat in je opkomt als je lieve vrouw zegt ik ben zwanger.. ohno!!

Smoelensmid | 11-04-23 | 23:42

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl