U koopt: geen nieuwbouwwoningen
U bent niet gek
Niets zo bewegelijk als de huizenmarkt en nu de prijzen eindelijk weer een beetje richting aarde dalen, zit u plots niet langer te wachten op een nieuwbouwwoning. Die worden door de gestegen loonkosten en prijzen van bouwmaterialen steeds duurder om te bouwen, terwijl uw huidige woning steeds minder waard wordt wachtend op de bouw van dat nieuwbouwhok. Dat kan een flinke deuk in uw persoonlijke begroting opleveren, terwijl u dat geld liever besteedt aan fris drinkbier en vrolijke vliegvakanties. Logisch dus dat het aantal verkochte nieuwbouwwoningen in het laatste kwartaal van 2022 halveerde ten opzichte van een jaar eerder, want u gebruikt uw verstand godverdomme. Wel dikke pech voor Hugo de Jonge die zijn ambitie voor 900.000 nieuwe woningen in 2030 aan de horizon ziet verdwijnen, maar dat plan was uiteraard al gedoemd te falen zodra het van zijn CDA-tong rolde. Jammer voor die eeuwige thuiswoners, daklozen, stoelslapers, studentenkotbezetters en vastzittende huurders, hadden ze maar een rijke vriend moeten vinden.
Reaguursels
InloggenEn in zo een mooie nieuwbouwwoning zit wel het nodige aan extra's!
1. een warmtepomp
maakt wel beetje herrie en kost wel beetje stroom, maar mooooi, toch?! Indien u al een biomassasyndroom heeft ontwikkeld moet u er verder niet teveel over nadenken.
2. zonnepanelen met brommende omvormer
altijd handig, maar nu - terecht en zoals al jaren bekend (BBB, zeur daar s.v.p. niet over!) - zonder salderingsregeling iets minder nuttig (dat waren ze maatschappelijk dus altijd al amper tot niet). De brommende omvormer is echter een blijvertje, dat wil zeggen, zolang hij het blijft doen.
3. je eigen lucht is van jou!
vanwege isolatie zit je in je eigen lucht. Een soort van Ruimteschip, maar dan op Aarde. Er is wel ventilatie mogelijk, maar dat kost energie en zorgt voor lawaai en wind in huis.
4. alles wat je hebt is over 20 jaar weer outdated, maar boeiuh!
gelukkig kon je niet veel ruimte kopen en weinig ruimte = altijd goed voor het milieu; je zit dus goed!
Nu nog even de banken pressen dat ze middels institutioneel racisme blanke autochtonen in de financiële malaise adviseren zodat er voldoende doorstroom is voor nieuwe Nederlanders.
Dat er geen nieuwe huizen worden verkocht komt wellicht ook door de rente. Of doordat ze beetje duur zijn. Kan. Hebben we tenminste geen last van de gevolgen van het door milieugroepen opgetuigde stikstofcircus.
Gemiste kansen!
Je hebt 2 soorten woningen die niet gebouwd worden.
- Waar de kopers geen hypotheek kunnen krijgen.
- Waar D'66 de bouwvergunningen tegenhoudt i.v.m. stikstof.
„ Bogaerswoningen zijn woningen die na de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld werden om de woningnood tegen te gaan en binnen een bepaalde beleidsopgave met bijbehorende financiering vielen.
De woningen danken hun naam aan naoorlogse minister van Volkshuisvestinq en Bouwnijverheid Petrus Clemens Wilhelmus Maria (Pieter) Bogaers (1924-2008), die de woningnood met energie te lijf ging. Ook in de gemeente Deurne werden toen diverse zogenaamde Bogaers-woningen gebouwd. Het ontwerp hiervoor was gemaakt door aannemer Johannes Hendrikus Manders (1912-1994), die zijn tekeningen met bestek voor 300 gulden ook aan andere aannemers in de regio verkocht. De huizen zelf werden voor maximaal 14.000 gulden gebouwd.“
www.deurnewiki.nl/wiki/index.php?titl...
In de jaren zestig lukte het KVP-minister Bogaers om 150.000 huizen per jaar te (laten) bouwen. Toen woonden er iets meer dan elf miljoen mensen in Nederland.
Vreemd. Wie wil er niet voor de hoofdprijs een fantasieloos hok met 348 'opleverpunten' (fouten), dat met grote haast door een zooitje spoorloos verdwenen Roemenen in elkaar is geflanst?
Nieuwbouwwoningen? Haha. Met zo'n houten krot in de achtertuin ("berging comform bouwbesluit") waar nog geen fiets in past, het meest smerige schakelmateriaal in half-opbouw ("verticaal / Busch Jaeger Future Lineair"), scheef gelegde kanaalplaatvloeren, 5.1m tussen de muren waardoor er geen kasten meer in passen en een stapel bouwfouten die hoger is dan de miezerige plafondhoogte "conform bouwbesluit" van 2,6m.
De helft wordt opgeleverd met schimmel in het dak en de isolatie omdat Buurman en Buurman het casco in mei geplaatst hebben, het dak in augustus en de ventilatiebox in november.
De beloofde isolatiewaarden worden in de praktijk nagenoeg nooit gehaald en ondanks dat dit een vereiste is voor de bouwvergunning wordt er toch niet op gehandhaafd door de staat.
Iets aanpassen? Dat kan! Dat is dan kostprijs maal tien, want ze gaan het eerst drie keer verkeerd uitvoeren.
Daarnaast nog een hele horde bouwers die zich onder wettelijke regels probeert uit te drukken. Zoals de "per verblijfsruimte een eigen thermostaat; €300 per ruimte" wat gewoon een wettelijk minimum is.
Gaaf land!
Ik gaf hierboven een korte samenvatting van uw (terechte) tegel
Zal allemaal best, bij de oplevering sta je hoofdschuddend te kijken. Maar mensen willen een dak boven hun hoofd.
eh planfondhoogte is wel hoger dan jaren 90
Nieuwbouwmarkt inderdaad in zwaar weer, en dat zit vooral in een combi van hogere hypotheekrente, overheidsmaatregelen, personeelstekorten in de hele keten, de omgevingswet, stikstof en hogere prijzen. Bouw zal gaan drijven op sociale huurwoningen en flexwoningen. Die gaan allemaal naar buitenlanders.
Al die nieuwbouw kan toch mooi uitgewoond worden die die drommen import uit Afrika en het Midden Oosten?
Is bij oplevering al uitgewoond.
Nog wat extra klimaat en stikstofeisen er tegenaan gooien. Dat kunnen die lui die een nieuw huis kopen best betalen !
Nieuwbouwhuis , met allemaal gelijkvormige witte binnendeuren en stalen deurposten met een trappenhuis van die kant en klaar betonnen delen met summier aantal wandcontactdozen op onlogische plekken met egale exact waterpas gietvloeren en minimalistische keuken apparatuur met gekunstelde badkamers zonder direct zonlicht . Nee dank ik pas dan liever, en ga voor een oude hut die sfeer ademt waar de vloer afloopt en kraakt met vakwerk deuren en een houtje touwtje keuken waar jarenlang in gewoond en genoten is. Voor mij is een huis meer dan een door gladjakkers opgetrokken modelwoning , maar een plek die ademt die tocht die leeft en waar je bij flikkerend kaaslicht de geschiedenis kunt ruiken, je eigen intieme en doorleefde leefhol;)
Je had makelaar moeten worden of autoverkoper.
Gewoon zelf bouwen ipv zo'n standaard project of catalogus woning. Kost ook een stuk minder en je krijgt een berg meer. Zoals WCDs op de goede plek, mooi afgewerkte trap, badkamer met bad en douche (o meneer een bad kost u 3000,- extra! Is niet standaard!). En de keuken kun je zelf uitzoeken en op onderhandelen. Apparatuur uit Duitsland laten komen
Volgens mij kun je de plekken van de wandcontactdozen, model van de deuren/klinken/keuken, layout van de kamer etc. zelf bepalen als je een huis laat bouwen?
Bij de nieuwe generaties van beeldschermtijgers ontbreken deze verlangens.
@ReyNemaattori | 06-04-23 | 15:20: Dat kan ja voor 150 per wandcontactdoos, alleen verplaatsen van een bestaande 70 euro. Dat was in 2015 dus dat zal nu wel 200 en 100 zijn.
@SailingDuck | 06-04-23 | 16:29: ja het was 61, dat kan wel kloppen.
@porto | 06-04-23 | 14:56: Iedereen die me kent , zegt ijskasten op de Noorpool.. wie maakt me los;))
Als je wilt dat iets mislukt zet je ome Hugo erop.
Daar is de marketingmanager van Van Bommel het niet mee eens…
Wat niet gebouwd wordt kan ook niet verkocht worden.
Daar denken een hoop vastgoedboys toch heeeel anders over.
Vertel ze dat in China, die zijn een paar duizend miljard kwijt geraakt omdat projectontwikkelaars wél iets verkochten wat niet gebouwd kon worden.
@ReyNemaattori | 06-04-23 | 15:21:
Sterker nog, in China hebben ze spooksteden vol met woningen die wel gebouwd maar onverkoopbaar zijn.
En zoals jij het voorstelt is leuk en aardig, maar straks bouw je dure woning waar je na de bouw nog steeds geen koper voor hebt. Niemand gaat dat risico nemen.
Om te kunnen bouwen moet je eerst 70% van de woningen verkopen. En niemand koopt momenteel. Niemand kan het betalen vanwege de hoge rente.
En (institutionele)beleggers zie je ook niet, want die kunnen het plaatje i.c.m. cosiale-/middenhuur niet rond rekenen als er al niets in de stukken staat (met kettingbeding als opnieuw word verkocht) dat verhuur verbied.
De gemeente naait u met 1500+ euro per m2, de bouwmaterialen zijn duur door de energieprijzen, de inflatie giert de pan uit, de rente is 5%. Dus kopers haken af.
Ondertussen krijgt u geen 3% op uw spaarrekening, bestaan er geen premie A en B woningen meer en hebben we een losgezongen kutkabinet. Hier bouwt de gemeente "even" een nieuw gemeentehuis voor 32 miljoen, stromen er hordes immigranten naar binnen, misschien moeten we een beetje ander beleid.
En leve de man van de BTW.
Ik stel voor - Huisvesting van migranten in het nieuwe gemeentehuis.
Men slaat hiermee twee vliegen, in een klap.
Oh nee, wacht.
Oneigenlijke tuindorp annexatie, erfpachtkanonnen,
bestemmingsplan, welstandscommissie, demografie en de zelfbeschikking van anderen.
Microregulatie over de ruggen van de mensen van wie de persoonsgegevens verhandeld worden.
U koopt slechts de verplichting te betalen.
"U koopt slechts de verplichting te betalen." Uw 10 tot 30 jaar aan betalingen zijn ook al besteed dezelfde middag dat u uw handtekening zette.
Dat krijg je zodra de rente stijgt. Iedereen die in 4 Havo Economie heeft gevolgd zou dit moeten weten. De huizenmarkt blijft voorlopig nog wel even op slot zeker wanneer er iedere week 900 nieuwkomers worden bijgeschreven.
Probeer jij nog maar eens met de bouwkosten van nu en een rente van vroeger (pak eens 8%) en voortdurend stijgende overheidslasten een maand hypotheek op te hoesten.
'Kopers' huren hun huis van de bank, die het geld ter plekke gratis drukken.
Ik zal niet beweren dat het toen hetzelfde is als nu maar destijds werden werden huizen ook verkocht en ook hypotheken met 6 tot 8% afgesloten. Heel wat volk is verslaafd geraakt aan lage tot 0% rente.
@funda | 06-04-23 | 14:11:
Die 'kopers' hebben elke maand hetzelfde of een lager bedrag en bezitten na 30 jaar een pand van 3 of 4 ton(aannemende rentevast)
Die huurders moeten elke maand een inflatie gecorrigeerde (!) huur ophoesten en hebben na 30 jaar legen handen.
In 30 jaar is die huur x2.4 gegaan: opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
Salarissen ruwweg verdubbeld(Modaal 1993: 21.781. Modaal 2023: 40.000), je bent er dus 20% op achteruit gegaan qua woonlasten door inflatie alleen al, zonder de waardeopbouw mee te nemen die een koper maakt, want slechts een deel van z'n betaling is hij kwijt aan rente, de rest zit in de stenen die hij aan het eind in bezit krijgt.
Bij " de rest" heeft u het onderhoud ,reparaties en vernieuwingen van badkamers en keukens even niet meegerekend.
Bij huurwoningen wordt alles betaald door verhuurder.
@Mispel | 06-04-23 | 16:16: Marginale kosten na 15 jaar
@Fark Mutte | 06-04-23 | 15:01: Het verschil is dat er een verkoopprijs is waar dat rente plaatje van 8% voor de koper op moet kloppen. Aan die zijde gaat niet gebeuren.
En bij de verkoopprijs gaat er ook niets gebeuren vanwege grondkosten, materiaalkosten en loonkosten.
Dus krijg je een vaccum en wordt er niets verkocht.
Wat kost een huisje of appartementje van 60m2 eigenlijk om te bouwen, als je al die mee-eters, (buitenlandse) investeerders, gronddoorverkopers, notarissen (waarom betalen we die nog steeds niet gewoon een normaal uurloon?) en andere geldschuivers niet meetellen?
Gewoon materiaal en bouwvakkers.
En waarom kan de overheid niet gewoon dat zelf aanpakken desnoods. Dan saboteren we de markt maar.
Waarom zou de overheid verantwoording pakken voor iets tastbaars? Dubieuze stikstofnormen en ingewikkelde modellen, daar kan je een politicus natuurlijk nooit op een fout betrappen, want altijd voor meerdere uitleg vatbaar. Maar iets concreets, zoals een vastgestelde hoeveelheid huizen bouwen, dat is te gevaarlijk om te beloven.
@Peerkeoud | 06-04-23 | 13:42:
Bogaers: www.deurnewiki.nl/wiki/index.php?titl...
Veel mensen schijn nog altijd moeite te hebben met de vraag : "Hoe komt het dat we zo snel vanuit een tijd met ongeveer genoeg woonruimte voor iedereen terecht zijn gekomen in een tijd van grootschalige woningtekorten, dakloosheid, armoe en overbelasting op alle gezamenlijke dienstverleningen?"
En nog een dozijntje crises die daar weer uit voortkwamen.
Misschien weer eens tijd voor een parlementaire enquete, als daar nog geen wachtrij is.
30 oude woningen slopen en vervangen voor 10 andere en de oorspronkelijke bewoners als ongewenschten ergens anders heenschoppen helpt ook niet mee.
Het levert wel lekker pervers geprikkeld geld op voor een klein groepje.
@AdvocatusDiaboli | 06-04-23 | 13:28: En belangrijker nog: 't creëert voldoende onrust in de samenleving om straks als casus voor strengere wetten, meer controle, minder vrijheden en minder voorzieningen te dienen.
www.ucl.ac.uk/dutchstudies/an/SP_LINK...
Citaat: „ Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Er wonen ruim zestien miljoen mensen. In de 20ste eeuw is het aantal inwoners van Nederland ruim drie keer zo groot geworden. Van vijf miljoen in 1900 via tien miljoen in 1950 tot de huidige zestien miljoen. Na de Tweede Wereldoorlog is bovendien de samenstelling van de bevolking door migratie erg veranderd. Zo emigreerden in de jaren '50 en '60 veel Nederlanders naar het buitenland. Velen zochten hun geluk in Canada, Amerika en Australië. En er kwamen ook veel mensen uit het buitenland in Nederland wonen. Sinds 1960 is Nederland een zogenaamd immigratieland geworden.“
De gemeente kan de dure grondprijzen wel laten varen maar aleen de eerste koper zal hiervan profiteren. Bij verkoop van de woning aan de 2e bewoner. zal deze gewoon weer de dan geldende m2 prijs betalen. Dus zinloos.
Hoe vervelend ook, de big picture bepaalt uiteinidelijk de actuele grondprijs.
Tijd terug had je de Premie A en B woningen, subsidie bij de aankoop en wat verplichtingen er aan vast geplakt, werkte prima.
Daar is het anti-speculatiebeding voor uitgevonden. Eenvoudig genoeg te handhaven.
@Uw Verzekeringsadvis | 06-04-23 | 13:21:
Iets wat goed werkt in Nederland wordt standaard kapot gemaakt door beleidsmakers en managers.
Dat noemen ze modernisering
“Nieuwbouwhuis” daar heb ik wel eens iets vaag over gehoord…
Er zitten mij te weinig keurmerken op.
Wie garandeert mij dat voor dat huis wel 100% herbruikbare Patagonische kiezel is gebruikt, en er niet direct of indirect Congolese kinderen voor de funderingswapening zijn gestorven?
Boskalis heeft geen zin in dat soort garantstellingen inderdaad.
@HD50 | 06-04-23 | 13:06: 'Get woke, go homeless' is het ondertussen.
@funda | 06-04-23 | 13:24: haha inderdaad
Heerlijk. Niks zo goed voor de prijzen van bestaande woningen als een volledig stilgevallen bouwproductie/vraag en een constante instroom van 900 legale en 100 illegale nieuwe bewoners per week. Hoge rente of niet, dan moeten de starters en kopers maar wat verder kromliggen voor een schamel dak boven hun hoofd. Geen centje medelijden, tenslotte stemde ze in meerderheid op de regering die hun dit nu aandoet. Eat your own dogfood sukkels.
Klinkt allemaal heel sympathiek en empathisch.
@BobDobalina | 06-04-23 | 13:41: Hij brengt het wat ongelukkig maar helemaal ongelijk heeft ie niet.
ja, dat klinkt niet leuk maar BoerKoekoek heeft wel een punt.
Net andersom. Of was u cynisch.
En welke regering denkt u aan? In 1970 was er woningnood, de premie A en B is van begin 1970 als stimulering een huis te kopen ipv te huren, die waren er toen ook al niet
Zijn er ineens nieuwe huizen dan, voor in Nederland geborenen? En voor lang op de wachtlijst staanden? Nou, dat is nieuws.
Dit is het tijdperk van de sugar mommas
My two cents ; Als ik naar de bevolkingspiramide van Nl. kijk hebben we een bult bovenin van de boomers. Beneden is de bevolking dalende. We hebben dus feitelijk een tijdelijk tekort. Er zijn meer dan 100.000 recreatie woningen waar echter niet permanent in gewoond mag worden. Geef deze woningen wel deze status tot pak hem beet 2040/2045 en haal deze status er dan weer van af. Dan zou je in ieder geval weer een behoorlijke doorstroming gaan krijgen. , je zit dadelijk niet met een overschot aan woningen. Enorme kunstmatige prijsspeculaties zullen denk ik uitblijven want er zit een einddatum op dat deze woningen voor altijd permanent bewoond mogen worden. E.e.a. is heel snel te realiseren met de juiste politieke moed en visie.
www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashbo...
Ja en ook die thuiswonende boomers zijn weer een door de overheid zelf gecreeerd probleem: vroeger gingen opa en oma lekker naar een bejaardentehuis maar... die zijn er niet meer. Opa en oma moesten zelfredzaam zijn en konden nergens heen dus zijn ze lekker thuis blijven wonen.
Onmogelijk door regelgeving. Recreatiewoningen voldoen niet aan de boekenvol eisen waar normale woningen wel aan dienen te voldoen. (al doen de meesten dat ook niet, of zijn de eisen alweer achterhaald)
Zoals het meeste in dit land is dit een toxisch mengsel van visieloosheid, hebzucht, gemakzucht en Kafkiaans doorgeschoten regelgeving.
@funda | 06-04-23 | 13:06: Ga ik voor een deel in mee; niet alle recreatie woningen zijn natuurlijk geschikt echter die in de laatste jaren zijn gebouwd zijn mijns inziens van betere kwaliteit dan menig verpauperd stadspandje die nu wel worden verhuurd aan mensen die de slechte staat maar accepteren omdat ze geen alternatief hebben. Ik zal ongetwijfeld zaken, regels en wetten over het hoofd hebben gezien maar gezien bijvoorbeeld een populair item als 'stikstof' . pareer je met dit systeem dit in ieder geval;
Er komen nog een paar bulten aan als je de toekomst inkijkt.
Een nieuwe groep boomers in 2070 als je die grafiek mag geloven.
Dat is pas over 50 jaar.
Dat maakt maar een klein groepje reaguurders van nu mee.
Er gaan nu net zoveel Nederlanders dood als er geboren worden. Als de boomers op zijn neemt de bevolking niet af. De (arbeids)immigratie zorgt nu voor de groei.
Wie weet leest in 2070 iemand nog Geen Stijl terug.
Dag mensen in 2070. Je ziet waar we nu mee lopen te stuntelen.
Hebben jullie nog droge voeten?
Of is de voertaal Chinees geworden.
Dat 'overschot van woningen' gaat nooit meer gebeuren en zeker niet in de komende 20 jaar, daarvoor komen teveel nieuwkomers binnen en over 20 jaar willen hun kinderen ook ergens wonen. En zelfs al zouden de recreatiewoningen permanente status krijgen (wat zeker geen slecht idee is!) dan komen we nog steeds 800.000 woningen tekort. Het zal dus niet meer dan een flinke druppel op een gloeiende plaat zijn.
@AdvocatusDiaboli | 06-04-23 | 13:34: Dat dacht ik ook , maar de de grafiek laat toch al 15 jaar een krimp zien in het onderste gedeelte
@4HoogAantWater | 06-04-23 | 13:38: Bovendien bestaat een recreatiewoning bij de gratie van de parkeigenaar. Een nieuwe Gillis aan het roer en je kan vertrekken, want andere plannen.
Waarom in Groningen vrijstelling geven voor het afmeren van betonnen woonarken ? Zo'n nieuwe betonnen bak van 20 x 5 meter kost ongeveer een ton , en is zelf goed op te bouwen. En geen gevolgen bij een aardbeving met een woonark.
@Breeveertien | 06-04-23 | 15:49: geen vrijstelling
Vraag n aanbod en dat veranderd niet.Integendeel, 900 per wel.Dus huizenmarkt naar beneden kletsen gaat niet werken.
Exact !! De koper zal met een hogere rente voor een woning kiezen met lager hypotheek tarief. De kopersmarkt verschuift ... niet de vraag.
De huizenmarkt kletst vanzelf naar beneden als het aangeboden produkt onbetaalbaar wordt voor diegenen die de vraag bepalen. En dat tijdperk betreden we nu.
@funda | 06-04-23 | 13:12:
De zoekende koper zakt af ....... naar een lager prijs niveau ....... dit gaat aleen ten kost van de hogere segmenten want aan de onderkant blift het dringen.
@Ervaringsdeskundige | 06-04-23 | 13:27:
Het ... lage prijsnivo ... stijgt ... en blijft stijgen. Evenals alle prijzen.
In 40% van de Nederlandse huizen woont maar 1 persoon, in de jaren 50 waren dat er 4. Er zijn genoeg "hospita's" die een fatsoenlijke huurder willen/delen maar dan vervallen alle toeslagen etc. en ben je direct een kleine Prins B., zaakje is volledig doorgeslagen. Voor iedereen solo bouwen gaat niet lukken. Door de rente staat de nieuwbouw sowieso al komende 2 jaar op laag Hugo-pitje.
Dus alleenstaanden mogen geen eigen woonruimte meer hebben?
Bovendien de meeste alleenstaanden wonen helemaal niet zo groot.
De oppervlakte per persoon uitrekenen bij meerpersoonshuishoudens en dat vergelijken met een eenpersoonshuishouden slaat nergens op.
Een gezinswoning is niet in tweeën gedeeld met elke een eigen deel.
Je hebt allebei de grote woonkamer, de tuin en de keuken en alles.
@AdvocatusDiaboli | 06-04-23 | 13:38: Meer scheidingen, minder huwelijken en dus meer alleenstaanden dan voorheen was in de jaren 90 ook al wel een herkend fenomeen. Daar regeren vooruitzien is, waar zijn ze dan mee bezig geweest de afgelopen 25 jaar?
Even een variant die vlekken in de nek veroorzaakt ... slechts 7% van NL is bebouwd met woningen (Boelhouwer TNO), onze 55.000 boeren hebben 60% van de grond in handen en krijgen 1 miljard steun p/jr.
Kom eens kijken in Zuid-Holland zou ik zeggen, de steden worden hier aan elkaar vast gebouwd. Het gaat erg hard.
Met wat minder overbevolking op deze planeet zou er niet zoveel grond nodig zijn om voedsel te verbouwen.
Er is geen boer die zijn grond niet als warme grond wil verkopen. Koop dan!
Weer zo'n sadisticus. Hoeveel procent is water, hoeveel is weg en spoorweg, op hoeveel kan er niet gebouwd worden, hoeveel steun krijgt u via hypotheekrenteaftrek enz.
De eiwit- en stikstof efficient werkende Nederlandse boer zou blij zijn als die europese landbouwsubsidies voor iedereen eraf zouden gaan, overigens gaat een groot deel van die subsidie naar de grote verpachters (uw- en mijn pensioenfonds) als grondeigenaar.
Het is hoe dan ook hun grond.
Afblijven dus.
@Reaaalist | 06-04-23 | 12:56: haha, ja voor 50 euro de meter of meer willen ze echt wel praten, logischerwijs niet voor die 'woest aantrekkelijke' dagwaarderegeling van de stikstofminister. Wie verkoopt zijn prima werkende auto hier voor dagwaarde?
@dathoujetoch | 06-04-23 | 12:58: Allemaal zo te vinden. U kent het dossier niet, check Boelhouwer. Als in NL 1 % extra bebouwd wordt is de woningnood voorbij.
@ChalinaRosa | 06-04-23 | 13:00: ja hoor, dus stoppen met subsidiëren, wordt het vanzelf gezonder. Maar schiet niets op want grond gaat via gemeente en provincie (bestemming veranderen) naar de markt en wordt zo onbetaalbaar.
@P. Breidel | 06-04-23 | 13:05: Kunnen we daar dan niet alle te kleine N2000 gebieden voor gebruiken. Zijn de boeren in die omgeving ook gelijk van dat gemaakt probleem af.
@Peerkeoud | 06-04-23 | 13:51: Kijk, dat zijn de betere oplossingen, waarmee je twee of drie vliegen in 1 klap slaat. Hulde.
En dan planten we als compensatie 3 bomen voor de gemeentelijke vergaderzaal, waar alle raadsleden hun auto's parkeren.
@Analia von Solmsch | 06-04-23 | 12:53: Uitslag TK2021 voor zuid-holland:
VVD 477.729 22%
D66 319.289 15%
PVV 233.204 11%
CDA 161.439 7,5%
Klinkt een beetje alsof de zuid-hollanders dat zelf willen....
Momenteel orienteren voor koophuis.
De conclusie was bij mij ook al doe masr zon jaren 70 of larer rijtjes woning ipv apartementje van 65 m2.
Tegenwoordig vragen ze 600k voor een nieuwbouw appartement. Breng je 100k mee en leen je 500k bij, heb je een bruto hypotheek van 2500 per maand.
Zijn er niet veel die dat kunnen dragen. En die nieuwkomers waarvoor de nieuwbouw nodig is, die verwachten dat alles op een bordje geserveerd wordt.
En je mag al maandelijks betalen tijdens de jarenlange bouw
Geen probleem "je suis bier". Wij kopen dat appartementje voor u. U kunt bij ons huren voor 2800 per maand.
Met vriendelijke groet,
Wybren van Haga
Dat gaat het dus niet worden voor de nieuwkomers. Hoogstens een flexwoning die 30 jaar meegaat.
En hoeveel m2 is dat appartementje van €600.000
Volgens mij zijn het de Duitse Nazis geweest die de rijtjes woning hebben bedacht, NL staat vol met deze lelijke bebouwing.
Nee die appartementen zijn top.
Die hebben tenminste nog gedegen stenen muren
Rijtjeswoningen werden al in de negentiende eeuw gebouwd, al waren dat toen geen doorzonwoningen …
Coronation Street, u weet wel.
Het is een goedkope manier om veel neer te zetten. Overigens is een Nederlands(!) initiatief om rijtjeshuizen te introduceren in de Sovjet unie grandioos mislukt. Niet alles hebben we aan de nazis te danken, kortom.
Wel de kindertoeslag.
Ze moeten ook bejaardenhuizen of bejaarden-bungalows bouwen zodat die oudjes kunnen doorschuiven naar knappe woonruimte en al die grote gezinswoningen vrijkomen
Inderdaad, maar gaat nu nog niet gebeuren, dan zou Rutte moeten toegeven dat het sluiten ervan geen goed idee was. En dat gaat natuurlijk te ver.
Of zo een hokje van meneer Gilles, ideaal voor bejaarden.
Ik zou niet weten waarom. Mijn moeder woont nog steeds in haar grote huis, alleen en is absoluut niet van plan te verkopen. Bepaalde ruimtes gebruikt ze gewoon niet meer.
@ChalinaRosa | 06-04-23 | 13:05: Ongelooflijk dat deze mensen die hun huis zelf betaalden en hun welvaart zelf opbouwden nu moeten vrezen voor een proto-communistisch bewind dat een oogje op hun huizen heeft.
@funda | 06-04-23 | 13:56: Het is meer dan schandalig. Heb er eigenlijk geen woorden voor.
Ik wil best naar een seniorenwoning, mag mijn 4kamer huis met tuin, zolder en zonnepanelen in de verkoop. Ik heb alleen geen zin om achterlijk veel huur te gaan betalen want ik zit hier nu voor nog geen €150,- p.m. Dat gaat nooit rijmen natuurlijk.
@pollens | 06-04-23 | 15:31: Als je dat 4-kamer huis verkoopt voor 4 of 5ton, dan kun je makkelijk een seniorenwoning terugkopen en houd je ws. een paar ton over?
"want u gebruikt uw verstand godverdomme" Deze zin heb ik al een paar keer gezien deze morgen. Waar is dat van? Heb ik een leuk stuk gemist?
Het vorige topic denk ik. Vandaag is 'gebruik uw verstand' dag.
John de W. in stadion de K.
Dat was de briljante voordracht van John de Wolf in de Kuip, legendarisch.
Dank, ga ik straks eens even opzoeken.
Waarom laten ze niet meer mensen zelf bouwen? Zoals in Belgie. Men koopt een stuk grond en bouwt daar 's avonds, in het weekend, met vrienden, met ZZP'ers op een eigen tempo een huis. Een verdieping per jaar, als er weer geld binnenkomt dan kan de volgede stap gezet worden. Duurt soms 5 jaar voor het af is, maar dan ben je wel klaar en het is zeker goedkoper dan een projectwoning. En Nederlanders doen dat ook, als je een stuk grond over de grens koopt ben je goedkoper uit, belasting en hypothekers etc hebben specialisten om alles te regelen. Vanuit mijn huis in Belgie kan ik gewoon werken, ook voor Nederlandse bazen/opdrachtgevers. En vice versa. Bedankt EU voor het mooie vrije verkeer tussen de staten.
Dat is niet het hoepeltje waar wij door mogen springen van ambtelijk Nederland.
Misschien omdat een stuk grond hier 300.000 kost, en de bouwmaterialen 250.000? En dat de relatief arme Nederlander dat dus moet lenen bij een bank, die daar best moeilijk over kan doen.
@Nuchternederland | 06-04-23 | 12:41: Er zijn best veel mensen met een tuin zo ruim dat hun kinderen ernaast zouden kunnen bouwen.
@Reaaalist | 06-04-23 | 12:43: Wordt in Duitsland redelijk veel gedaan.
Buiten de steden dan.
Sowieso betaal je voor een huis in Vlaanderen ongeveer de helft minder van wat je in Nederland kwijt bent. Spreek je een beetje Frans dan kan het in Wallonie nog goedkoper. Maar ja, die globetrottende studenten van nu willen uiteindelijk allemaal bij pappa en mamma in de straat wonen.
Omdat je dan teveel verdienmodellen buitenspel zet. Daarom.
Dat mag best in NL, tenminste nog wel toen ik er woonde en een beetje ondernemende jongeling deed zoiets dan ook, maar ja, nou zijn er millennials en als die thuis komen na een dagje kantoor zijn ze wel zo volkomen uitgeblust dat ze de rest van de (vrije) tijd bij moeten komen met yoga en een kopje latte met havermelk. Om nog maar te zwijgen over het feit dat 90% waarschijnlijk niet eens weet wat een troffel is.
Waarom? Omdat echt alle boeken over 'ugly houses' over België gaan. Levert doorgaans foeilelijke architectuur op, gelukkig zijn we in NL wat strenger met de welstandscommissie.
@Flandrien | 06-04-23 | 13:18: Reuze handig, kan je de (klein)kinderen droppen bij (o)pa en (o)ma om het zoveelste Insta-genieke reisje met je partner te kunnen maken. Niet onbelangrijk voor je imago in de sportschool.
@Festen | 06-04-23 | 13:52: Daarom zie je nooit boeken over de gemiddelde fabrieksworst-woningbouw in Nederland.
@Lubbberrtt | 06-04-23 | 13:53: Helemaal mee eens. En dan te bedenken dat in de jaren vijftig gezinnen met hun (nu boomer)kinderen naar Canada, Zuid-Afrika en Australie vertrokken. Die dachten echt aan de toekomst van hun kroost. Helemaal zonder (kinder)opvang!
Downside is wel een kakafonie aan stijlen.
Afgelopen weekend nog bij de grotten van Han geweest, maar wat sommige mensen neer durven zetten als woning is getuigt dat niet iedereen smaak heeft of een architect is... laat staan dat de buren dezelfde smaak hebben.
Blijven we natuurlijk wel met de vraag waarom ze in Zuid Europe wél een best heel behoorlijk nieuw vrijstaand huis kunnen bouwen en verkopen voor 50k?
In Nederland zit er altijd een bloedzuiger ergens in de keten, vaak meerdere, en al helemaal bij vastgoed en grond.
Die tijden zijn ook wel geweest, bouwmaterialen kosten al een veelvoud tegenwoordig.
Vergeet de gemeentes niet, die speculeren erop los.
Nee hoor dat zijn de gemeenten en dat heet grondpolitiek. Kijk hier na en u heeft alle antwoorden www.uitzendinggemist.net/aflevering/5...
Het is onze overheid. Zo groot zie je ze nergens.
Oja, dit gaat over Utrecht, u weet wel Groen Links en die PvdA burgemeester, dus alles voor de arme mense
@P. Breidel | 06-04-23 | 12:46: Daar krijgen 'statushouders' toch voorrang op het plebs dat al tien jaar op de wachtlijst staat wegens 'extra zielig'?
@funda | 06-04-23 | 14:00:
Hier in Rijswijk krijgen statushouders een flexwoning aangeboden. Mijn studerende kinderen zijn stik jaloers.
Maar de zielige statushouders weigeren deze woningen omdat het te min is voor ze. Ze eisen gratis mooie echte woningen
woningen genoeg. moeten alleen eerst die oudjes eruit. Aldus Femke en haar kameraden.
Aha, communisme dus.
Hun organen mogen blijven, maar dat was een andere prachtpartij.
Tot de aankoop en verhuisdag van nieuwbouw zet Kaag statushouders in de nieuwbouw woning.
Mijn labrador woont in een sociale huurwoning, wel nieuwbouw. Daarom nog betaalbare energie kosten
Die heeft een warme vacht, daar zou eigenlijk een heffing voor moeten komen. #oneerlijk
Als ik om mij heen kijk wordt er alleen gebouwd voor de 2% van Nederland die meer dan 80k op jaarbasis verdient. In dat segment is er nauwelijks een tekort aan woningen.
Het idee er achter is simpel:
Bouw je een huis in de laagste segment, dan help je alleen 1 gezin.
bouw voor hoogste segment, die willen wel upgraden, zodat er mensen die in een lager segment kunnen upgraden etc. etc...
Zo bouw je 1 huis, maar kunnen er meerdere gezinnen er van profiteren.
Of het in werkelijkheid zo werkt is mij onbekend, maar dit is wel de theorie er achter.
@tis_wat | 06-04-23 | 12:39: Een soort trickle up economy. Maar in huizenland schijnt het wel zo te werken. Daarom hameren de experts er al jaren op dat we niet echt behoefte hebben aan nog meer sociale huurwoningen, maar vooral aan betaalbare huurwoningen in het middensegment. Helaas begreep Hugo dat advies niet goed en heeft hij de middenhuur om zeep geholpen: huisbazen verkopen en ALLE investeerders hebben zich terug getrokken, want met de nieuwe maatregelen is er met middenhuur geen droog broof meer te verdienen.
Met 80k op jaarbasis koop je alleen ook geen nieuwbouw woning kan ik u verzekeren.
@tis_wat | 06-04-23 | 12:39:
Netto help je dan nog steeds maar 1 (starter) gezin aan een te duur (en oud) huis. Het zou werken als je aan de bovenkant van het segment ook een chronisch tekort had, maar zoals het er nu voor staat is ruim 50% van de beschikbare woningen op Funda bereikbaar voor 2% van de huishoudens en bouwen we er nog meer bij in datzelfde segment. Dan zou je zeggen: concurrentie, dan moet de prijs dalen, maar er zijn maar weinig mensen die echt van hun huis af moeten. Daarnaast vraag ik me echt af of mensen met een huis van 5 ton of meer nu echt zitten te wachten op een upgrade, in een paar steden misschien, maar daarbuiten heb je dan gewoon een royale woning.
Dit is gewoon dezelfde bullshit als die trickle-down economie, theoretisch werkt het, maar in de praktijk komt er bar weinig van terecht.
900000 woningen zijn ook helemaal niet nodig.
De helft is meer dan genoeg.
Maar als je de komende 10 jaar 500000 mensen importeert en daar komen de nareizigers nog bij, dan kom je feitelijk al weer huizen te kort.
Er is simpelweg niet tegenop te bouwen.
De bevolking groeit harder dan de bouw aan kan.
Dat alles duur is geworden 468 duizend! voor een nwb Doorzonwoninkje…
Dat zijn niet alleen materialen en uurlonen, het is ook vooral de grondprijs.
Gemeentes willen nog altijd flink cashen om de begroting weer kloppend te krijgen.
En zéker nu, want gemeentes krijgen straks premie voor elke asielzoeker die ze opnemen in hun gemeente.
Maar goed, het doorschuiven van sociale huur naar koophuis duur gaat natuurlijk niks worden zo.
Geld wordt ook weer duurder.
Een cirkeltje.
Draai die kraan idd maar eens dicht.
Het is nu zo druk, dat we elkaar met regeltjes en wetjes volledig klemrijden.
Trek de stop maar uit de afvoer en ga daarna flink dweilen samen.
Gemeenten 'krijgen' geen premie, maar de belastingbetaler betaald een opslag voor iedere asielzoeker die tegen zijn zin in zijn gemeente wordt geplaatst.
Niet alleen gemeentes ook de grondspeculanten doen goede zaken
Ja zeg. Daar kunnen toch statushouders in, uit Jemen of Somalie?. Die hebben 4.554,23 km met hun rolkoffer door oorlogsgebieden moeten lopen. Op slippers. Hun opa en oma, hun drie vrouwen en zeven kinderen hebben ook mensenrechten en een absoluut en universeel recht op een dak boven het hoofd. Tjemig. Denk 'ns in oplossingen, godver.
Nieuwbouw is te duur geworden en er worden teveel dure woningen gebouwd.. tijdens lage rente te doen.. nu niet. Het is allemaal niet zo moeilijk. Maar blijkbaar wel voor het kabinet en economen...
Prijsdaling alleen in het hogere segment,
Voor de rest verschuift de markt alleen maar. Zodra de nieuwe huurwet van kracht wordt gaan zullen er meer huurwoningen in de verkoop gaan.
De huurmarkt zal dus verschalen door deze ingreep van de overheid omdat deze geen rekening houdt met de bij-effecten van haar maatregelen.
Menigeen denkt dat door de verkoop van huurwoningen de prijzen zullen dalen maar deze worden gewoon opgepakt door de groep die met de dan zijnde rentestand de tering naar de nering moeten zetten en downgraden naar een lagere prijsklasse. Doordat de vraag blijft, verschuiving van de kopersmarkt maar geen prijsdaling.
Die muur is wel heel dun. Hopelijk is dit niet in Groningen.
Kent u plaatsen waar kwalitatieve woningen gebouwd zijn? Dat is in de laatste 100 jaar nog niet voorgekomen. Alles moet zo goedkoop mogelijk. Als de architect zegt dat die holle 10N baksteen van 9 cm een gewelf van 5000 kg kan dragen, dan moet u het maar geloven. En dat er tijdens de bouw nog stukken baksteen afbrokkelen doet er niet toe. Dat smeren ze dicht zodat niemand het ziet. De 15N baksteen in hetzelfde formaat is enkele centiemen duurder en de helft steviger, maar toch kiezen ze de goedkoopste.
Op de foto een prefab-geveltje uit beton, waarvan ik de prijs schat op minder dan 2000 Euro inclusief raam. Zeer handig, want metsers zijn toch nergens meer te vinden. En als het kaartenhuisje met totale kostprijs 100K + 100K grondwaarde voltooid is mag u er 500K voor betalen en dank u zeggen.
@Nonkel Frituur | 06-04-23 | 12:40: Sinds ik in Belgie een huis heb laten bouwen kijk ik nergens meer van op, maar deze foto is wel heel extreem. Hier bij ons in de buurt (3001) worden echt nog wel stevige huizen gebouwd, ook wel aan een stevige prijs.dat wel
@Nonkel Frituur | 06-04-23 | 12:40: Komt aan de buitenzijde nog baksteen of iets anders, spouw, moet wel kunnen isoleren he.
@P. Breidel | 06-04-23 | 12:56:
Ja, aan de andere kant waar de buren zitten niet. Daar wordt net zo'n fopwandje recht tegen de jouwe aangeplaatst. Gezellig joh, 24/7 leefgeluiden naast je.
@Graaisnaaiert | 06-04-23 | 13:30: Tuurlijk niet, wat je ziet is de binnenplaat. EPC (energienorm) wordt bij gronduitgifte vd gemeente vaak voorgeschreven. Kijk even naar de dikke schuifpui, isolatieglas en dan ongeisoleerd beton?
Dat betonplaatje heet binnenspouwblad. Komt isolatie voor en gevelbekleding.
@P. Breidel | 06-04-23 | 13:51:
EPC is tegenwoordig BENG en is verplicht
Hypothecair crediet duur? 4% - 5%? Was ooit 12%, De inflatie is nu hoger dus het is gratis geld lenen.
Dit is toch zo een onzin. Je moet nog steeds met hetzelfde geld dezelfde aflossing doen. Aan het einde van de maand merk je er niets van en kom je nog steeds tekort. Leuke theorie voor de economen, maar de gewone burger merkt hier niets van. Nou ja toch wel een beetje, want alles wordt steeds duurder en de maanden houden meer dagen over.
@Waargaathetheen | 06-04-23 | 12:42: Begin eens met rekenen. Als je niets doet ben je bij 8% inflatie 8% van de waarde van je geld kwijt? Dus tegen 5% lenen ......
Nieuwbouwwoningen zijn toch voor asielzoekers?
Die laten zich echt niet afschepen na zo'n reis.
@P. Breidel | 06-04-23 | 12:17: Ik blijf wel in mijn bungalowtent zitten. Ducttape op de gaatjes.
Ja hallo?! De vakantieparken zitten vol met Oostblokkers, gescheiden mannen en onverzekerde aspergeplukker met een oproepcontract. Illegaal. De vvd regelt dit wel.
Voor 'Statushouders'
.......... een soort titel: 'Ik heb nog ergens aan bijdragen, maar heb ik recht op'
@Ervaringsdeskundige | 06-04-23 | 12:37:
ergens = nergens
@Ervaringsdeskundige | 06-04-23 | 12:37:
Ja; IK heb iets VERDIEND. Ik een bijzondere bijdrage geleverd
en nu heb ik overal recht op. Graties ..
@Pleegzuster B | 06-04-23 | 12:18:
Dat doet de gemiddelde statushouder en aankomend statushouder u niet na.
@Motorkater | 06-04-23 | 12:42:
'IK heb iets VERDIEND. Ik een bijzondere bijdrage geleverd'
Die bijdrage bestaat louter uit het zijn 'binnengekomen'
Op termijn is duurkoop goedkoop. Ik zou nieuwbouw van voor 2000 mijden als de pest. Maar ja, je moet het wel kunnen betalen.
Mijn huis is in 1860 nieuw gebouwd. Wanneer houdt een huis op 'nieuwbouw' te zijn?
Klopt. Hier in de buurt staan woningen uit 1800 nog strak overeind, terwijl de bouw van 1965 op instorten staat. Een oud huis <1940 of zelf bouwen zijn altijd de beste opties.
@small_town_dad | 06-04-23 | 12:18:
Mijn woning in 1967. Summer of Love.
Nice!
Volgens mij was het meer 'godverre-domme'
"Prijs nieuwbouwkoopwoning gemiddeld 468 duizend euro"
En dan zit je in je kale vinex wijk.
Voor minder dan 5 ton kan je hier wonen: www.funda.nl/koop/roodeschool/huis-88...
Ik wist het wel.
Dan zit je wel mooi in fucking Roodeschool, het leven te leven dat je altijd al had willen leven in de luwte van een gigantisch windmolenpark.
@Duwbak_Linda | 06-04-23 | 12:19:Als milieu bewusteloze ... dus die windmolen eet de wind een soort van op en er achter de luwte?
@P. Breidel | 06-04-23 | 12:32: Ik zit liever in Roodeschool dan in Almere of een van die andere Vinex wijken in de Randstad. Het is 30 minuiten rijden naar Groningen.
@P. Breidel | 06-04-23 | 12:32: Dichterlijke vrijheid. De omgeving Roodeschool is zo troosteloos dat zelfs Van Amerongen zou zeggen: 'Nou, nee.'
@fifi23 | 06-04-23 | 12:35:
Ben je wel eens in de omgeving Eemshaven / Roodeschool geweest?
@Duwbak_Linda | 06-04-23 | 12:38: Ik wel, daar is helemaal niets, dat is de dood. De enige bebouwing langs de snelweg naar Bremen waren die NAM pompstations.
Ach, zolang die studentjes nog zo overtuigend links stemmen, heb ik er nog geen medelijden mee.
Vrijwel iedereen stemt in z'n eigen voordeel
@jeweettochniet | 06-04-23 | 12:09:
Ja, behalve dus die sukkelige linkse studentjes...
@Mongeaulie waarsguwt | 06-04-23 | 12:17: Met een beetje indoctrinatie kom je een heel eind. Maar inderdaad: niet links stemmen en dan zielig doen. Jij wilde het milieu redden? Nou, tot je 50e bij je ouders wonen heeft duidelijk de kleinste footprint.
Ja, bij mijn werk stemmen jongeren als protest op de dierenpartij.
Dus voor boeren onteigenen, want die vuile boeren hebben alle grond in beheer, dus iedereen in tiny houses en kraken weer toestaan (alsof ze daar het lef voor hebben), weg met swarte piyt, migratie verwelkomen en grenzen vol open waarbij nog meer miljarden naar ontwikkelingshulp (van 0,8 naar 1% BNP) en de dieren in de oostvaarders plassen gecontroleerd laten creperen.
Verdomme het is me toch een prachtpartij!
gun ze alle shit van de wereld met hun gedeug.
Eigenlijk is het meest cynische aan dit stukje tekst dat het grootste probleem niet bij de staat ligt.
De staat wil wel, Hugo wil wel. Het grootste probleem zit hem bij vastgoedmaffia.
Maar stel je voor. Hugo gaat er echt werk van maken en regelt onteigeningen voor vastgoedmaffia (of liever celstraf) EN zet de bouwsector volop aan het werk om zo'n miljoen woningen te bouwen voor starters en mensen die te zwak zijn om genoeg geld te verdienen en alle daklozen en alle daklozen die niet hier geboren zijn en genoeg middenstandwoningen en hij regelt dat binnen nu en 10 jaar.
Dan nog zal men gaan krijsen hier, terwijl niemand hier een vastgoedbaas is, of boer trouwens, waarom?
Dat is de vraag. Waarom doet Hugo dat niet. Gewoon die tienduizenden leegstaande panden een nieuwe bestemming geven?
Vertel, ik luister.
Omdat het recht op eigendom een grondrecht is. Als we iedereen zomaar gaan onteigenen omdat het uitkomt, wat is het dan waard? Dan ga je een kant op die je niet moet willen.
Ik ben wel boer!
@deathchant | 06-04-23 | 12:10:
Niet liegen, boeren werken 24/7 heb ik hier gehoord.
10 jaar geleden was het ook huizencrisis en zat ook alles op slot, alleen toen de andere kant op (niemand durfde te kopen). Toendertijd heb ik m'n nek uitgestoken en huizen gekocht. Ik hoefde toen geen bedankje, net zomin als ik nu m'n eigen bezit ga laten afpakken.
@Kopieerapparaat | 06-04-23 | 12:08:
Ik ga weer de self-Nexit promoten. Als je niet weet wat onteigenen is dan zou ik maar gaan vluchten naar paradijsjes zoals Noord-Korea.
Als jij uitgekocht wordt door de staat dan lopen je namelijk met tranen en tuiten fluitend naar de bank.
Maar vrijwel niemand doet de moeite om zelfs maar een Wikipedia pagina te lezen zo te zien.
Je kan je ook afvragen waarom die panden leeg staan. Van een slechte huurder kom je nooit meer af. En dankzij Hugo kan je ook geen normale huur meer vragen: puntenhuur is leuk voor corporaties, maar in oudere panden die meer onderhoud hebben kan dat echt niet uit. Tel daarbij het nieuwe belastingregime op (ook dankzij Hugo, komt uit zijn koker en niet die van Kaag), dan is de conclusie dat we er in sommige gevallen geld op toeleggen als we huurders nemen. Tot voor kort zaten onze panden vol, nu gaat de boel in de verkoop of houden we het leeg.
Gelul van een dronken aardbei. Er is geen personeel. Er zijn geen materialen. Misschien dat je eens met mensen uit die branch moet praten? Of ben jij zo'n '66-er die zich niet verlaagd tot een gesprek met het plebs? "Eek, een bouwvakker of timmerman. Nee met dat soort laagopgeleiden, sorry, praktisch opgeleiden ga ik niet om."
En huizen zijn tegenwoordig reteduur alleen al door dat achterlijke van-het-gas beleid.
Onteigenen of beter nog, celstraf..
Als vastgoedhandelaren allemaal boeven waren, dan zaten ze wel vast.
Jij gelooft toch ook heilig in de rechtsstaat?
Maar nee, ze zitten niet vast, want ze doen meestal dingetjes volgens de regels.
Binnen de wet.
Maar dat weet jij natuurlijk ook wel, want je hebt je erin verdiept, zoals in alles.
En ja, er gebeuren natuurlijk schimmige dingen in de vastgoedwereld, ongetwijfeld.
Verder ben ik het met je eens dat de overheid allang iets had moeten doen met leegstand.
Dat roepen we al jaren.
Leegstaande kantoorpanden ombouwen tot.
Mooi voorbeeld is toch wel, daar heb je een punt, die KPMG gebouwen in Amstelveen.
KPMG bouwde 200 meter verderop een gloednieuw pand.
Was gewoon een belastingtruukje.
De heren zijn overigens vrijgesproken…
Gebouw 1 is nu een sjiek pand met wooonbestemming, “ The Mayor”
App. van 5 ton tot 2 mio….
Het kan dus wel.
Onteigenen dus, daar heb je gelijk in.
Je begeeft je op glad ijs wanneer je gaat beginnen met onteigening, waar begint men mee en waar gaat het eindigen?
En bovendien moet niet heel/half Nederland volgebouwd worden met VINEX-locaties en industriegebieden vol met distributiedozen, het is wel een beetje klaar zo met dat gedram.
@TheEgg | 06-04-23 | 12:23: Precies. En vergeet niet de overheid die van goedkope grond hele dure bouwgrond maakt. Over maffia gesproken....
@Schout-bij-Nacht-J | 06-04-23 | 12:16: Wat zeur je nou. Je begint zelf over onteigening. Als ik een pand of grond heb en het wordt onteigend, moet ik het overdragen aan de staat. Of ik daarvoor een vergoeding krijg die reëel is of niet, doet er niet toe. Ik ben iets VERPLICHT en als zoiets dan gebeurt op momenten dat het even zo uitkomt, vind ik dat onwenselijk en in strijd met het grondrecht van eigendom bezitten.
En doet dat binnen 10 jaar........ Hugo blijft niet zo lang zitten
Ff reageren tijdens mijn middag eten
@Kopieerapparaat | 06-04-23 | 12:45:
Tijd om te verhuizen dus.
@Schout-bij-Nacht-J | 06-04-23 | 15:43: Nee. Ik wil geen Noord-Koreaanse toestanden, maar we laten het erbij. Er valt toch niet tegen te lullen met reacties dat ik maar moet verhuizen, zonder inhoudelijk in te gaan op mijn bezwaren.
"Wij gebruiken ons verstand potverdorie!"
m.youtube.com/watch?v=M64epc9VQmY
Waar de regering zelf verantwoordelijk is voor een deadline van 2030, of dan pas met een afsluiting kan komen, geeft het niks als het niet lukt (toeslagenschandaal incl weggehaalde kinderen, woningbouw), maar waar de "maatschappij" het moet uitzoeken (stikstoffarce) zijn ze opeens keihard.
Als er iets niet is, dan is de enige keus om het maar niet te kopen.
Wat een WC-eend onderzoek.
Daar zijn ze vast lang mee bezig geweest bij het CBS.
Net als die knakker die met onze belastingcenten z'n eigen programmeertaaltje heeft zitten maken. Piton of zo.
Misschien worden er wel minder nieuwbouwwoningen verkocht omdat ze er gewoon niet zijn?
Nooit begrepen dat een hoop stenen steeds meer geld waard wordt, terwijl alles wat je koopt direct in waarde daalt.
Het zal wel te maken hebben met dat de staat deze hoop stenen oneindig kan uitmelken dmv belastingen.
Het gaat vooral om locatie. Als de locatie goed is zal de waarde stijgen
Je betaalt niet voor de stenen maar voor een huis, een plek waar je kan wonen. Het bedrag dat mensen daaraan kunnen of willen uitgeven wordt steeds hoger, terwijl de voorraad te langzaam toeneemt. Vandaar: vraag en aanbod.
Dat huis wordt ook niet meer waard. Alleen door het enorme tekort aan aanbod zijn mensen bereid om steeds grotere bedragen te betalen.
De gestegen hypotheekrente niet te vergeten, waar je eerder 1% betaalde per jaar, is dat nu al 4, wat ook behoorlijk wat ruimte uit je budget sloopt als je jezelf helemaal in de schulden wil steken. Natuurlijk fijn voor mensen zoals ik die net op tijd hun nieuwbouwhok zijn ingetrokken (begin 2020).
Ik heb mijn nieuwbouwwoning gekocht in 2016 en zelf een ton eigen geld in gestoken. Mijn hypotheek is net zo hoog als de kamerhuur van mijn dochter, zo'n 300 eurootjes per maand. Ze maken mij niks meer als eenverdiener.
aannemers zijn duur maar godverdomme die ontwikkelaars die er tussen zitten doen niks maar gooien erop jonge niet normaal 10 mil voor 32 appartementen zit je op 312,5k waarvoor zijn ze de markt op gegaan? 420k tel uit je winst per gebouw en dan zit je met je 90m2 ergens in een tuigwijk in eindhoven.
Interpunctie kost ook duur heb ik mij laten vertellen
Waarvoor hebben ze leestekens uitgevonden, nietwaar?
Harde returns -ENTER- zijn vaak ook ondergewaardeerd.
90m2 is in de hedendaagse markt een ruim appartement
55m2 is waarschijnlijker
Ik heb veel gelegood (ja zo schrijf je dat, ik heb het opgezocht), en ik voorspel dat dat muurtje niet gaat blijven staan. Dus ik snap wel dat niemand dit wil kopen.
Legoënd brengen zij de dag door. Geinig al die vervoegingen van Lego.
@Okami | 06-04-23 | 12:13:
wij zijn uitgelegood...
Ik zie dat wandje en dan denk ik, sja. Aan de andere kant zit ook zo'n wandje en dat staat tegen eenzelfde wandje van de buren aan. lekker, kun je de hele dag door van elkaars leefgedrag genieten ( als je thuiszit tenminste ). En als je dan ook nog buren hebt die roken - maar niet binnen, want viesbah en ongezond voor de kinderen - hang je helemaal als buur zijnde.
Echt, dat er niet dagelijks doden vallen bij de Vinex Burenoorlogen is beyond me.
Alles wat uit de mond van Hugo komt is onzin.
Dat was zo dat is zo en dat zal altijd zo blijven.
Wel één voordeel tis goed voor het milieu en linkse kliek danst op de banken
Ik lees hier geregeld dat Hugo de Jonge niets kan. Klinkklare onzin natuurlijk. Deze gesjeesde schoolmeester weet immers in recordtijd de Nederlandse bouwwereld vakkundig de nek om te draaien.
Hij wist ook in recordstijl vijf miljard uit te geven. "Nee, hoef geen kassabon, alstublieft, Sywert, jij ook wat? Alsjeblief."
Materialen duurder, arbeid duurder. maar ook een reden voor dure huizen is die waanzinnige bullshit waar bouwers doorheen moeten, zodat het gemiddeld zeven (!!!) jaar duurt voor er begonnen kan worden.
Klopt als een zwerende vinger
Ik mis in uw opsomming de impact van de forse rente stijging.
De leencapaciteit holt achteruit naar reëele omvang.
En als er dan gebouwd mag worden, de +/- 80 k die een huis tegenwoordig duurder is omdat er "duurzaam" gebouwd moet worden. (Lees milieuvervuilende warmtepomp, zonnepanelen uit China, dure beluchtingsinstallaties, enz)
@TheEgg | 06-04-23 | 12:16: dit, dus.
Kwaliteit is beroerd. Er wordt aan alle kanten bezuinigd op bouwmaterialen, dunne wandjes, woningen die tapijtbreed zijn, zolang de ontwikkelaars en de grondspeculanten maar hun percentjes eruit peuren.
Je zou het je ergste vijand niet aan willen doen, een nieuwbouwwoning.
@Graaisnaaiert | 06-04-23 | 12:30
Klopt, daarom heb ik helemaal in eigen beheer laten bouwen door een klein aannemersbedrijf met alleen vakmensen (meewerkende eigenaar). Maar goed is natuurlijk als je een dertien in een dozijn blokkendoos koopt in een nieuwbouwwijk.
@MargauxGrandCru | 06-04-23 | 12:35:
Is natuurlijk LASTIG
@MargauxGrandCru | 06-04-23 | 12:36:
Je komt er daar niet meer tussen. Hooguit zijn er een paar "kavels" waar je zelf aan de slag moet maar ja, dat zullen niet de goedkoopsten zijn...
@Graaisnaaiert | 06-04-23 | 12:30:
Nah, als je die 1 miljoen hebt kun je nieuw ook best wat leuks krijgen.
REAGEER OOK