De Inflatie Top 15: Boter, Kaas & Eieren (& Vliegen)
Dit is er allemaal: heel duur
Social
Slecht nieuws voor Rob Jetten, Wopke Hoekstra, Jennifer Hofman en al die andere globetrotters die willen dat u meer gaat betalen voor uw milieuvervuilende biefstukje: vliegen is het afgelopen jaar meer dan de helft duurder geworden. Maar dat is niet het enige wat duurder is geworden, maar niet goedkoper. Ook voor 'overige eetbare olie' betaalde u bijna anderhalf keer zo veel als een jaar geleden. Daarnaast zijn de suiker ('Hoe duur was de suiker?' 'Nog nooit zo duur als nu!') en de kaas duurder geworden. En de boter. En de eieren. En de volle melk. En de halfvolle melk. En de yoghurt. En de producten van papier. En de vis. Die wordt ook duur betaald. Zelf kijken wat u zich allemaal niet meer kunt veroorloven kan hierrr.
Adviescommissie: hold my hoge prijzen
Social
Brave New World!
Reaguursels
InloggenNiet zo moeilijk doen.
Die oorlog kost miljarden, moet betaald worden door jou.
Heb ik iets gemist? zijn we in oorlog dan? Is Belgie binnengevallen vanwege Patatten of frieten? Of lossen ze zat in Brabent al op?
Motie Maeijer over het afschaffen van BTW op boodschappen:
Verworpen uiteraard, maar ook geheel gedooglinks stemt tegen.
Motie Maeijer over stoppen met mensen voorschrijven hoe zij moeten leven.
Verworpen uiteraard. Enkel SGP, BBB, JA21 PVV, FvD en Haga zijn voor.
We worden bestuurd door dwingelanden.
Erger nog - uit het nieuws van gisteren:
"Advies: meer belasting op vlees, zuivel en langeafstandsvluchten"
Over langeatstandsvluchten boven de 6.000 km willen de ministeries €150 belasting heffen (enkele reis). Voor sommige vluchten loopt dat op tot 50%.
Kaas. kwark, melk, yoghurt en boter moet volgens het ministerie ook flink meer belast worden.
Want:
"Een hogere belasting voor langeafstandsvluchten, meer betalen voor vlees en zuivel en de veestapel verkleinen: het zijn allemaal extra maatregelen die het kabinet kan nemen om de klimaatdoelen te halen. Dat staat in een beleidsadvies dat door verschillende ministeries is gemaakt op verzoek van het kabinet."
Nationale vluchten zijn gelukkig niet veel duurder geworden ...
Tsja, dan de boeren maar op deze manier cancellen hè. Gewiekste smerige linkse doordrammers.
Een paar trends liggen op koers om de steden uit te hollen van armen. Ze konden altijd nog hun eten betalen en met nul genot, een beetje zwart geld en lichte fraude de boel gaande houden. Zodra straks het eerste sociale vangnet 'op' is; mogen de ongemakkelijke lachjes niet te lang duren. Het komt dan niet goed met iedereen.
Vrij recent nog een aanbiedinkje van de Dirkie met liter houdbare halfvolle melk voor EUR0.69. Het kan dus wel.
Al zolang Rutte regeert gaat de belasting omhoog als een linkse wolk
Dat is een mooie!
Bij de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie gaan de handen op elkaar voor de Klimaatcommissie o.l.v. Laura van Geest. Die wil aardas nog duurder maken en wereldvreemde mensen noemen dat een "betere beprijzing van aardgas". Kennelijk ze zij niet op de hoogte van de hoge prijzen voor aardgas en dat veel mensen nu al regelmatig thuis in de kou zitten.
www.nvde.nl/nvdeblogs/reactie-nvde-op...
Ik eet zo vaak als kan vlees, eieren en groente. Van dat prefab spul zit ik nooit vol. Goed bruin brood. En ja is in verhouding duurder. Maar voel mij er goed bij. Geen frisdrank of vruchtensap, gewoon koffie, melk en water. Lekker biertje soms.
Kan ook een doos frikandellen kopen voor 2,99 maar eet ik een paar dagen hetzelfde. Nee bedankt.
Frikadellen bewaar je in de vriezer.
Die hoef je niet in een keer op te eten.
U kunt er ook gewoon ééntje kopen alvast in het vet gebakken wel zonder mayo uitjes en curry danwel ketsjup, bij uw plaatselijk vetbak kost evenveel.
Hoeft u de rest ook niet weg te gooien.
Beetje ons voedsel zo duur maken dat het onbetaalbaar word.
Ze smelten de kazen!
Merkte laatst dat ik de kaas weer teruglegde in de winkelkoeling. €4,75 voor 6 plakjes? Sorry, maar dat vind ik zelfs te gortig. Verder continu op jacht op aanbiedingen groente en fruit. Geluk bij een ongeluk: gefabriceerd voedsel eet ik al bijna niet meer. Alleen nog vrijdag bij de koffie iets om het weekend in te luiden.
Maar het is wel triest die lijst van CBS. Vrees wanneer dit zo doorzet 2 miljoen mensen in Nederland nog straks onder de armoedegrens gaan vallen i.p.v. die miljoen van nu?
1 lichtpuntje: gas, 19% goedkoper. Maar ja: wanneer krijgt u dit terug?
Kent u de metafoor van de gekookte kikkers? Of de kaasschaafmethode? Cut and cut again?
U kunt op zatedag éémaal per week) ook even over de makt rennen 5,00 voor een pondje graskaas wel even zelf snijden dan he. Kan voorgesneden beemster plus of namaakkaas van old amsterdam tegenop.
@SolidRock | 14-03-23 | 15:20: Beemster komt toch ook uit een fabriek, ben ooit afgereisd naar de Beemster om een boerenkaas te scoren , een desillusie alle melk gaat naar een cooperatieve grote industriële kaasmanufactuur.. niks boerenkaas van de boerderij.. marketing meer niet
Kun je me uitleggen waarom je 6 plakjes kaas wil kopen en niet gewoon een stuk kaas waar je dan zelf plakjes van afschaaft? Heb dat nooit begrepen, vooral omdat losse plakjes logischerwijs veel duurder zijn.
@SolidRock | 14-03-23 | 15:20:
Ga ik zeker ook eens kijken nu! Was het eigenlijk al van plan op de markt te slenteren.
@gatij | 14-03-23 | 15:56:
Er was natuurlijk een tijd dat ik onbeperkter kaas at, maar nu heel veel minder om medische redenen. Dan pak je al snel de kleinere verpakkingen. Nu zaten daar wel meer dan 6 plakken in, maar nu zijn 6 plakjes al duur. Maar ik ga binnenkort eens op de markt kijken voor een stukje.
@Smoelensmid | 14-03-23 | 15:33:
Ow, ook fabriekskaas dus.
Ik denk niet dat de Robot meer gaat betalen voor het vliegen. Ik denk dat hij, naar beproefde ‘66 strategie, een vage oligarch zijn vlucht laat betalen. Geheel zonder tegendienst natuurlijk (-).
www.geenstijl.nl/4812062/of_vloog_je_...
We worden als kikkers in een pan steeds heter water gekookt. Na een vrij rustig aantal jaren lijkt de gekkigheid nu exponentieel toe te nemen op weg naar een apocalyptisch einde. Als goed geïnformeerde optimist ben ik erg pessimistisch over waar dit gaat eindigen.
De prijzen vliegen de pan uit en dan nog wordt er een extra vlees en zuivel taks voorgesteld.
Ja, ze zijn werkelijk van elke realiteitszin afgesneden in het Haagse...
Kaas, boter, melk en yoghurt moet je natuurlijk sowieso rechtstreeks bij de boer kopen. Ook niet goedkoop, maar je geld komt ten minste terecht waar het hoort.
Ja, want die zit hier om de hoek natuurlijk.
@Hadena | 14-03-23 | 13:04: Fietsen is gezond
Nou schat "ik ga even wat zuivel halen hoor" En waar staat de bakfiets?
Schatje antwoord: "Op de keizersgracht we waren gisteren iets de lam om te kunnen fietsen."
Jij: Goed ben onderweg het is nu acht uur, ben vanvond tegen negenen weer thuis
@SolidRock | 14-03-23 | 15:24: Ik neem aan dat je de Amsterdamse Keizersgracht bedoelt en niet bijvoorbeeld die in Utrecht?Amsterdam is niet de maat der dingen hè, ook al denken Amsterdammers van wel. In en rondom Utrecht wemelt het bijvoorbeeld van de plattelands- en boerderijwinkels.
@JTKDM | 14-03-23 | 16:32:
Goede aanname. In Utrecht eens even kijken daar zijn we in 2007 reeds weggevlucht. Dat is al net zo''n linksdraaiende gemeente als Amsterdam. Heb er een half jaartje gewoont gewoon omdat het even moest. aan de Nieuwe gracht. Ze doen echt hun best daar om de hoofdstad naar de kroon te steken. Over een paar jaar is dat wel gelukt.
Gelukkig heb ik met beide steden niets. Even een bezoekje keuvelen en snel wegwezen.
@SolidRock | 14-03-23 | 18:30: Als je weet hoe de Utrechtse Keizersgracht eruitziet dan duurt het nog wel even voordat het Amsterdam naar de kroon steekt. Laat Utrecht maar lekker ’s lands grootste provinciestad blijven! Met altijd een boerderijwinkel in de buurt
Ja feb '23 t.o.v. feb. '22, da's al lachwekkend, maar als je echt wil zien wat er gaande is moet je de actuele prijzen even leggen naast het niveau van 2019/2020. En NL staat - om voor mij volstrekt onduidelijke redenen - eenzaam aan kop (in negatieve zin uiteraard) in vrijwel alle Europese staatjes.
'Ja maar, dit gave landje is het rijkste land van de wereld.'
Het is altijd van dat deugvolk dat overal tegen is dat mijn gedrag wil sturen door alles wat het leven nog een beetje leuk maakt duurder te maken.
Iemand die meer vliegt dan Floortje Dressing minister van klimaat maken om vervolgens mij te vertellen dat die ene keer dat ik op vakantie ga eigenlijk te veel van het goede is en dat het beter zou zijn als mijn ticket dubbel zo duur zou zijn. Iemand de er zelf voor gekozen heeft geen vlees te eten voor anderen bepaalt dat we meer moeten betalen voor ons vlees zodat we misschien minder vlees gaan eten omdat we het niet meer kunnen betalen.
Lees net op de site van het KNMI dat de opwarming van de aarde komt door minder vervuiling, door de schonere lucht dus. Minder reflectie minder lang wolken omdat water deeltjes geen houvast meer hebben. Ook de invloed van stikstof op de opwarming komen ze in De Bilt niet helemaal uit. De verbanden zijn lastig te leggen maar uiteindelijk zal het wel invloed hebben. Lekker onderbouwd ook.
Het is misgegaan met de invoering van het roetfilter.
Het gaat erom dat stikstof fout is, de argumenten en de onderbouwing worden later ingevuld (of niet).
@Kwelbeller | 14-03-23 | 13:26: Het is misgegaan met de industriële revolutie.
Zou het KNMI niet al te serieus nemen. Dat akkefietje met die heg kan ik me nog goed herinneren...
Voor het milieu (meer eigenlijk iets van een vrek) ben ik al jarenlang zeer/matig extreem zuinig met verbruik van gas en elektra.
Tegenover vorig jaar stijgen de kosten nu met ruim 75%. Dit terwijl de verbruikstarieven nu iets lager liggen (stond vorig jaar vast) en de leveringskosten gelijk zijn gebleven. (die 2 keer 190 euro staan er los van)
Vraag mij echt af hoe het kan dit zo extreem stijgt?
Het is al een belachelijke stijging, maar zuinige mensen worden zo (denk ik) exceptioneel hard getroffen. Terwijl die de redders van het milieu zijn (volgens groenlinks en d66 dan ).
Dit kan toch niet? Met name voor de mensen die het helaas al zeer moeilijk hebben met rondkomen...
Jij bent een rijke vrek de mensen die het moeilijk hebben zijn arme vrekken.
U redt het mileu uit vrekkkigheid. En de minder bedeelden redden een stukje maand waarmee ze dan toch kunnen blijven eten waarbij ze onbedoeld ook het milieu een beetje redden.
Kan die elitaire kliek van D'66 de belastingen nog verder verhogen. Vleestaxjes gastaxjes biertaxjes ( biologische witte wijn wordt natuuurlijk uitgsloten) . Dan kan Groenlinks de zaak weer uitgeven aan leuke projectjes bijvoobeeld "ik noem maar wat" aan "stichting milieu en minderheden"
U zult dit, dit en dit allemaal niet. En we dwingen dit af via uw portemonnee. Want wij hebben wel invloed op die van onszelf en u niet. En nu braaf zijn. Heil eco.
Ik ga een kantine kopen.
Die zijn nog weinig in prijs gestegen, dus daar valt een mooie winst te halen.
En wat vindt Kaag van de inflatie? (Stilte, doodse stilte)
Het moet sneller want stilstand is achteruitgang. Niet opgelet tijdens Buitenhof?
Stem ze weg, van de klimaatkerk. Ipv andere mensen het leven zuur te maken met je dogma’s, geboden en verboden, doe het lekker achter de voordeur.
Scheiding van klimaatkerk en staat, aub.
Uw laatste zin; midden in de roos. Denk dat het woke klimaatschip door de wal gekeerd gaat worden in 2023 onbetaalbaar/onzinnig tempo/ongeloofwaardige EU drampolitiek/val regering na stem-woensdag
Ik voorzie dat kinderen opgroeien met boterhammen hagelslag en huismerk cola, omdat zuivel en kaas onbetaalbaar worden.
Maar de hagelslag valt er af zonder margarine.
Kinderen zijn gek op brood met humus en avocado toast, er is een boel veranderd sinds joris driepinter;)
@Hadena | 14-03-23 | 13:05:
U weet het verschil tussen boter en margarine hoop ik?
@Smoelensmid | 14-03-23 | 13:08: en die avocado's en kikkererwten groeien waar?
@Vandeanderekant | 14-03-23 | 13:34: Die avocados komen net als de cherrytomaatjes uit marokko. en spanje .. gewoon met de camion net als jouw ijsbergsla veldsla en courgettes uit Almeria;) www.agroberichtenbuitenland.nl/actuee... www.agf.nl/article/9206179/marokkaans...
@Vandeanderekant | 14-03-23 | 13:34: Kikkererwten.. Binnen een straal van 125 km van de fabriek in Giessen.. hak.nl/pers/eerste-testresultaten-kik... HAK wil per 2027 al haar lokale groenten en peulvruchten biologisch telen, wat 85% van het volume is. De eerste inschattingen zijn dat HAK hiermee ongeveer 10% van de totale groei van het biologische akkerbouwareaal in Nederland voor haar rekening zal nemen.
Door de enorme inflatie komt het geld met bakken binnen bij de belastingdienst.
De regering speelt de vermoorde onschuld, maar zou gemakkelijk de burgers kunnen compenseren.
Energieboeren zouden maar een paar tientjes per jaar per klant verdienen... right. Als je daar zoveel boekhouding/call etc. voor doet geloof ik daar helemaal niks van, bij het huidige prijsplafond pakken ze met "hogere" prijzen dit jaar nog snel wat staatsgeld mee. Die controle van de ACM is een totale wassen neus.
Plantaardige eiwitten zijn inferieur aan dierlijke eiwitten. Wie raakt deze verhoogde belastingen op vlees en zuivel het hardst? De al ongezonde onderkant van de samenleving. Meer plantaardige eiwitten betekent ook meer koolhydraten en processed food. Hoe kan het nou dat Nederland zwaarder wordt? Die galbakken die dergelijke adviezen geven zijn ronduit kwaadaardig.
Omdat er meer op de wereld is dan een Vegan Magnum ijsje. Onze dochter is na haar masterstudie Voeding en gezondheid aan de WUR helemaal vegan en vegetarisch gegaan, het heeft mij ook het inzicht gegeven dat je er super gezond uitziet je fit voelt en er niets mis is met de voedingswaarde van een meer plantaardige leefstijl. Inmiddels heeft het meiske voor LIDl Aldi AH Bertolli en HAK compleet nieuwe voedingslijnen ontwikkeld die met miljoenen tegelijk over de toonbank gaan, er is een duidelijke kentering en en vraaggestuurde behoefte in de markt. En wat dat zwaarder worden betreft, informeer jezelf eens. www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&a...
@Smoelensmid | 14-03-23 | 13:18:
Bertolli, HAK. Fabrieksvoer dus. En daarbij is suiker een koolhydraat. Informeer uzelf! U en ik kunnen zelf een afweging maken omdat wij daar ook financieel toe in staat zijn. De onderkant van de samenleving wordt er nu toe gedwongen en die kunnen die zooi van HAK en Bertolli niet eens betalen als ze dat al zouden willen.
@JJMS | 14-03-23 | 13:26: Nee, ik ben de ouweheer van diegene die de formules ontwikkelt, korter kan ik de link naar de receptuur niet maken. Een stazak HAK bij Jan Linders in de aanbieding 095 ct.. how low can you go! Dat was voor haar de overweging , of heel idealistisch een vega restaurantje beginnen of direct resultaat bij een miljoenen publiek,zo heb je meteen grootschalige impact met je kennis en kunde.
Het is zo doortrapt. Alles moet duurder want beïnvloeden van gedrag, dus we gooien de belastingen wel omhoog. Alsof we niet al een absurde belastingdruk hebben. En wat gaat die krakkemikkige overheid vervolgens met die opbrengst doen dan? Stem.ze.weg.
Gelukkig doet de schoenenverhuurbranche niet mee met deze waanzin!
Wellicht bevestigt deze uitzondering de regel maar ik heb in september 2022 een vlucht geboekt voor over 3 weken naar het Caribisch gebied. Dat kostte deze vleesverkopert €650/neus. Dezelfde vlucht kost nu €445/neus.
Razend boeiend. Verklaring?
@dathoujetoch | 14-03-23 | 12:37:
Ik weet dat je sarcastisch bent, maar ehm, lege stoeltjes want hyperinflatie hier?
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:41: vast hoognodige vlucht
@dathoujetoch | 14-03-23 | 12:47:
Weet je, het is in deze tijd van het jaar in de tropen goedkoper dan hier. Zelfs inclusief vlucht. Overwinterende pensionado's zullen uiteindelijk overlevende pensionado's worden als deze activistische beprijzingswaanzin zo doorgaat.
The Great Reset ontvouwt zich voor onze ogen
Wappie.
Wappie
Holle terminologie. Leg nou eens uit wat jij onder de great reset verstaat en waar je dat uit afleidt. En niet in een oneliner bitte.
Klopt janlul, mensen die vragen om uitleg? Dat is veelzeggend , weinig voelsprieten van gevoel van onze umwelt
@Bankivahoen | 14-03-23 | 12:33:
Veel te makkelijk. Mensen verstaan al verschillende dingen om iets concreets als "racisme", "Fascisme" wat te pas en veel vaker te onpas wordt gebruikt. Dan is een abstract begrip als The Great Reset wel iets wat je even moet uitleggen, anders is het een nietszeggende term. Nou ja, het prikkelt wellicht de onderbuik, dat schijnt ook wat waard te zijn.
Korte afstandsvlucht naar Londen, lange afstandsvlucht naar bestemming. Kaas en eieren halen bij de boer en betalen in natura. Zo kan het ook.
Ik heb laatst de lerares van mijn kinderen in natura betaald.
@Hadena | 14-03-23 | 13:07: En, hebben je kinderen er wat van geleerd?
En gas telt niet meer mee?
Basis ingredienten die duurder zijn geworden? Ik heb een idee! We schalen onze eigen voedselproductie capaciteit naar beneden door boeren uit te kopen! Een meester stratische zet.
De intensieve veehouderij wordt gesaneerd omdat deze sterk vervuilend is waardoor er o.a. geen woningen gebouwd kunnen worden. 85% van de productie wordt geëxporteerd. De prijsverhogingen hebben helemaal niets te maken met de correctie van de uitwassen van de sector. Uw opmerking raakt derhalve kant noch wal.
@Red shirt | 14-03-23 | 12:07: Ben ik toch benieuwd waar die specifieke prijsverhogingen toch vandaan komen.
Dude, briljant. En weet je wat, we tuigen er nog een nieuwe ambtenarenflat voor op om te controleren of het wel allemaal gaat zoals de modellen voorspeld hebben en natuurlijk een nieuw boetesysteem voor diegenen die toch niet mee willen werken. Bril-fucking-jant, past prima bij de mores van dit land.
@Red shirt | 14-03-23 | 12:07: Zelden meer onzin gelezen, geloof je echt dat intensieve veehouderij vervuilend is of heb je sowieso een hekel aan voedselproductie? Als mensheid deze gedachtengang heeft is einde nabij. Maar indoctrinatie werkt altijd dat zei duivendak in een ver verleden al.
Bijna alle varkens gaan naar China, dus om dat een beetje af te schalen lijkt me niet zo'n probleem.
@Bankivahoen | 14-03-23 | 12:17: Intensieve veehouderij stinkt enorm. En veel van die dieren gaan linea recta naar het buitenland, dus wat Nederland daar nou mee opschiet....
@Bankivahoen | 14-03-23 | 12:17: Ik werk IN de vleesverwerkende industrie en reken maar dat het vervuilend is. Ik werk echter niet voor de Nederlandse sector maar die in Oekraïne.
@Bankivahoen | 14-03-23 | 12:17 Geloven doen we in de kerk. Ik ga uit van feiten. In NL wonen wij op het platteland en ik ga mijn hele leven al met boeren van diverse pluimage om. Kom niet aanzetten dat ik niet zou weten waarover ik praat.
@Here's Freddy | 14-03-23 | 12:10: De meeste winst wordt door de tussen- en detailhandel gemaakt.
@Vleesverkopert | 14-03-23 | 12:30: dat zegt alles
Willen die boeren wel met jou omgaan, of hang je daar hinderlijk rond?
@Red shirt | 14-03-23 | 12:07: Ah de prijs gaat dus omlaag met kleinere productiegetallen? Ik bel even Pikety, Caroline en Gates om aan te geven dat we de kostprijs probleem voor eten hebben opgelost.
@Dude heb je eten | 14-03-23 | 14:31: Heeft u de lagere school afgemaakt? De intensieve veehouderij wordt gesaneerd vanwege de vervuiling. Ach, laat ook maar. Ik kan blinden niet uitleggen wat kleuren zijn.
Al vaker geschreven en gezegd, een uitstekend moment om je uitgaven eens onder de loep te nemen. Kennelijk kan niet alles meer, nou, snijden. Zeker diegenen die nog steeds voor 150 euro per week aan boodschappen aftikken. Flikker maar eens wat onnozelheden uit die kar. Kinderen die pas stil zijn als de Speculoos, de 3,5 euro 14-kleurenvla en de Spongebob snoepjes zijn afgerekend zijn gewoon kansloze kutkinderen, niet naar luisteren en als ze doorjengelen buiten de winkel zetten, naast de aangelijnde honden die er ook staan. Waarom de sportschool als je ook elke dag een uur kan hardlopen? Heb je echt al die tv-zenders nodig? Etc. etc.
Omdat de inkomensongelijkheid toeneemt moeten de mensen die hier slachtoffer van worden schraalhans tot keukenmeester maken? Het lijkt me een beter plan om degene die voor eigengebruik onevenredig veel geld aan de economie onttrekken, hiervoor zwaarder te belasten. Of door subsidies voor energiebedrijven die ten laste van de consument miljardenwinsten maken te stoppen. In een eerdere oorlog werd het maken van woekerwinsten ten laste van burgers, in een oorlogssituatie, zwaar bestraft.
@Red shirt | 14-03-23 | 12:13:
Ja, maar dat gaat niet gebeuren, Red. Dus wees verstandig en trek je eigen plan. We weten allemaal wat er zou moeten en we weten allemaal dat dat niet gaat gebeuren om redenen die wij niet kennen, niet begrijpen of het volledige plaatje + de gevolgen niet kunnen overzien. Dus denk micro, denk aan jezelf. Standaard biologisch overlevingsmechanisme. Kun je hier niet stoken, want duur ( reden interesseert me niet ), prima. Op naar de tropen tot het weer hier zonder kachel uit te houden is.
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:18: Ik heb al jaren geleden mijn plan getrokken. En eerlijk gezegd raakt het ons niet zo erg. Maar er zijn grote groepen die het wel raakt, mensen die niet in staat zijn om een eigen plan te trekken. Het is de mentaliteit die we hoofdzakelijk bij de VVD zien, ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken, het opportunistische egoïsme dat mij tegen de borst stuit. Door het ontbreken van enig moreel besef zal het een kleine groep goed gaan, maar NL als samenleving verschraalt hardlopend.
@Red shirt | 14-03-23 | 12:41:
Ik zie dat ook en mijn oproep is juist aan mensen die het hier niet meer kunnen trekken om dan maar voor zichzelf te kiezen. Kijk, met hoop ( anders dan een hoop geld ) is nog nooit een rekening betaald. Dus op een gegeven moment is het knopen tellen en kijken wat er nog wel mogelijk is. Ik heb die keuze ook gemaakt. Helaas een setback ivm het relationele aan de andere kant maar goed, slechts tijdelijk. De kennis en ervaring + reeds gemaakte fouten en de juiste ingangen zijn er. Laat ik yet zo zeggen. Als je energierekening 1200+ euro in de maand is, wat doe je hier dan nog in de koude tijd op je AOW en klein pensioen? Alles uit en wegwezen, maart/april is het wel weer normaal te doen.
Wat ik niet kan verklaren is die gekte rondom eetbare olie.
Ik begrijp het riedeltje met energie- en transportkosten rondom de productie, etc, maar dan zou de prijsstijging ruwweg equivalent moeten zijn aan die van andere producten, die allemaal rond de 20-25% liggen.
Kan iemand uitleggen waarom olie bij 50% ligt?
Ik hoor regelmatig dat palmolie pure evil is, alleen heb ik nooit gevraagd waarom dat dan zou zijn.
Oekraïene produceert heul veul van die oliën, daar glijden de russen nu op uit !
@Maggiesfarm | 14-03-23 | 12:00: Ah, das ook waar ja.
@nikolaos | 14-03-23 | 11:59: Waarschijnlijk omdat de verkeerde personen eraan verdienen.
3 liter olijfolie bij de Lidl, dit weekend voor maar 18 euro. De tandjes... Maar goed, het gaat om je lijf dus dan moet je wel he, geen goedkope/ongezonde rotzooi hierin. Krijg je later alleen maar keihard terug als je ouder wordt.
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:13: 3 liter: u gorgelt ermee. Gezond hoor.
@dathoujetoch | 14-03-23 | 12:49:
Nee, ik kook ermee en bak mijn brood erin. Geen idee hoe lang ik ermee doe, zal wel een paar maanden zijn.
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:13: Ik kocht ook tijd terug goedkope olie bij de discounter totdat ik de fles afkoelde en buiten zette, toen werd duidelijk dat de fracties olijf en slaolie een verschillende stollings fractie hebben;) www.forbes.com/sites/ceciliarodriguez... Alles heeft zijn prijs.. www.deolijfolieshop.nl/en/shop/olive-... Hier bij het fornuis een prachtige 3l fles van Chateau Estoublon ,eenmalig gekocht halve prijs en enorm genoten. Maar nu is het de kunst om hem met goedkoper product van topkwaliteit bij te vullen anders wordt het me te gortig;) Vandaar mijn interesse in de wat betere ongeblende olie en na die aanbieding en het stolsel in die mooi fles nu zeker!
@Smoelensmid | 14-03-23 | 13:31:
Ik koop geen Italiaanse ( ken dat artikel ), heb die 3 literfles ook teruggezet. Heb hier momenteel Arachide Olie en Spaanse ( die nu op is ) en Griekse olijfolie, extra vierge, 1e persing dus dat het brandt in de keel. 15+ euro voor een fles doe ik niet, dat is me te gortig. Bij aanbiedingen sla ik groot in.
Stuk lekkere kaas van de Dirk welke we altijd kopen, van ongeveer 3,60 naar vijf euro. Oké dan.
Ok, maar is het stuk ook nog steeds evengroot? Want ik ken ook mensen die zeggen dat de benzine nooit duurder wordt omdat ze altijd voor 50 euro tanken
@ZomaarEen | 14-03-23 | 11:59: Het zijn plakken kaas.
Dit is pas het begin, als het aan de klimaatsekte ligt gaan ze de prijzen op vlees, zuivel en brandstof nog verder opdrijven. Trap er niet in! Stem dat tuig morgen weg!
Eens!!!
Wat ook grappig is; de patat wordt duurder want aardappels zijn duur geworden. Er zit helaas maar voor 7ct aardappel in je patatje...
Er zit ook overige eetbare olie in, voor 3 ct
@small_town_dude | 14-03-23 | 11:51: het gas of de electriciteit om ze te bakken is wel vele malen over de kop gegaan. En alle vleessnacks zijn ook enorm veel duurder qua inkoopprijs
Dat men juist groente en zuivel extra duur maakt is gewoon paupers dwingen ongezond fabrieksvoer te eten. Uiteraard insectenmeel/vet incluis.
Het is gewoon een pauperbelasting, meer niet. De VV'66/GL-stemmers kunnen dit makkelijk ophoesten, hun teslatoeslag en zonnepaneelbonus verrekent de kosten wel.
En tegelijkertijd importeren we een middelgrote stad aan paupers per jaar.
Ik blijf me maar verbazen dat de SP hier niet succesvol op inhaakt.
Toenemende armoede en dakloosheid wordt het grootste probleem, en dat is al lang niet meer behouden tot mensen met een uitkering. Menigeen heeft een baan en kan niet rondkomen, heeft een baan maar geen huis.
En toch blijft men maar stemmen op partijen die zich druk maken over zaken waar de burger persoonlijk geen flikker aan heeft, zie immigratie, klimaat en zo.
Dit land kan wel een inkomenspolitieke partij gebruiken.
Daar draaide de klassieke links-rechts politiek om.
Vroegah, toen ik net op mezelf ging wonen. Viel me dat ook al op zak patat en een grote doos frikandellen was een stuk goedkoper zo'n frituurpan kost ook geen drol
dus hield ik geld over om te stappen.
In plaats van de standaard MAAK HET DUUR reactie zouden ze de laten we gezond voer goedkoper maken moeten proberen.
Dit is het he!
- Geen 0% BTW op groente en fruit
- Wel zometeen meer BTW op vlees, kaas en zuivel
Dan krijg je een enorme onderkant van de samenleving die ongezond processed food eet vol met zout, vet, suiker, E-nummers en lege calorien.
Die groep blaast vervolgens je gezondheidszorg op! Waardoor je aan het einde van het verhaal vele miljarden meer kwijt bent.
Oh ja, iedereen moet full time werken om dit alled + torenhoge hypotheek te betalen zodat er geen tijd is om fatsoenlijk zelf te koken.... of the eten.
Fijne samenleving krijgen we dan!!
Over Laura van Geest: twitter.com/Weir_Jack/status/16355576...
Ik durf niet meer te klikken. Twee keer is ruim over de grens.
Of in het nu een foto in sexy lingerie?
Aha, Memien Holboog is uit het graf opgestaan.
Hoeveel problemen zouden we kunnen oplossen door een asielzoekersstop?
Ach klimaatfascisme is ook leuk.
Zucht..
Kk kaas is kk duur
Kk huis is ook kk duur. Las ik op GS, dus is het waar.
In België bijna de helft goedkoper. Nederlandse kaas, vraag me niet hoe dat kan.
@BrulSpin | 14-03-23 | 11:44: bij ah / jumbo 400 gr plakken Goudse kaas 4,59, bij Rewe over de grens 3,49.
@pjotreke | 14-03-23 | 11:55:
Koop een kaasschaaf en je bent al minimaal 70% goedkoper uit. Per maaltijd. Luie blaf!
@pjotreke | 14-03-23 | 11:55:
2,89 hier in BE
@pjotreke | 14-03-23 | 11:55: Die kaas komt niet uit Gouda maar uit Roemenie.. Gouda is onbeschermde merknaam. www.scherjon.eu/projects/gouda-gold-r...
@BrulSpin | 14-03-23 | 13:10: Heeft niets met Gouda boerenkaas te maken.. is industrieel product uit Polen en Roemenie.. Kaas koop je hier in Nederland op de boerderij of in hun webshop!
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:31: graag een link naar een blok kaas van 400 gr voor 1,50 dan. Nee? Ik dacht het ook niet.
@pjotreke | 14-03-23 | 14:26:
Gisteren, 2 stukken, 1 euro per stuk, biologisch en komijn, normale prijs 4 nog wat, moet weg sticker, 1 euro. Kaas is bederfelijk dus koop stickers...
Mis ons dagelijks brood in de top 15.
Het meest bizarre is dat er niet genoeg grondstoffen zijn om de groene revolutie waar te maken. Althans die kunnen de komende 10 jaar nog niet uit de grond worden gehaald. Daarbij klopt het inflatiecijfer van 15% van geen kant. Bijna alles is 50% duurder geworden. Hamburgers kosten tegenwoordig 15 euro per kilo. Ik haal wel een rib eye bij de turk.
Jette kan niet rekenen. Niemand in Den Haag trouwens....
Nederland moet het milieu redden. Dat mag best wel wat kosten.
Na het zuur komt het zoet. Of was het misschien: na het zuur komt het zoutzuur?
eerst nog even deze bittere pil tussendoor.
Het gaat om het einddoel. Wat dat precies is, is niet helemaal duidelijk maar het belooft niet veel goeds.
En daarom vlieg ik vanaf Londen, scheelt enorm
Dat scheelde altijd al enorm, maar kost ook wel wat extra reistijd soms.
Vooral ook ideaal voor rechtstreekse vlucht naar LAX zonder irritante overstap in de US.
Laat dat de anti-Brexit brigade maar niet horen... volgens hen steven we af op de derde wereldoorlog. Of zo.
Precies, directe vluchten en significant goedkoper. Die extra reistijd en kosten om naar Londen te komen vallen dan in het niet. Plus de mensen aan de balie en douane zijn vele malen vriendelijker dam hier.
Ik doe mijn boodschappen voortaan wel bij de Turk, op bier en Heinz Ketchup na koop ik toch zelden iets wat uit een fabriek komt, en de gemiddelde allochtoon vertikt het om zulke belachelijke prijzen te betalen voor groente, zuivel en vlees.
Ik heb op zijn zachtst gezegd niks met Marokkanen maar olijfolie koop ik inderdaad ook bij de burkashop.
Niet zo zeer vanwege de prijs maar het is gewoon goed.
Doe ik ook al een tijdje. Scheelt met veel producten de helft als de supermarkt.
Het bizarre is dat je als niet-Turk bij de Turk meer betaalt dan een Turk. Dat is in elk geval zo bij 'mijn Turk'.
@J.Cash | 14-03-23 | 11:33: beetje man bakt in boter.
@Ichneumonidae | 14-03-23 | 11:38: Klopt ze kijken je aan en opeens ben je duurder uit dan je dacht.
@Ichneumonidae | 14-03-23 | 11:38: kilo kippendijen €6,- fles zonnebloemolie €1.95 bij mijn Turk. Nog steeds goedkoper dan de supermarkt.
@sjef-van-iekel | 14-03-23 | 11:45: Oboema ?
@Ichneumonidae | 14-03-23 | 11:38: Gewoon je snor laten staan. When in Rome...
Meer tax op quinoa en havermelk!
Vroeger had je gewoon witte suiker en bruine suiker. Nu zie ik
Egyptische rietsuiker, bio suiker, kokosbloesemsuiker, Peruaanse suiker, lichtbruine suiker, suiker met bolletjes kandij. Roze suiker, glaceersuiker, grote klontjes, kleine klontjes, kubusjes, zakjes en 5 soorten poedersuiker. Logisch dat de prijs stijgt als je alles meetelt.
Terug naar het communistische systeem waar je de keus had tussen bruine schoenen, bruine schoenen en uiteraard geen schoenen?
@Abject | 14-03-23 | 11:33:
Als die heilstaat-experimenten zijn mislukt.
Totalitaire systemen werken nooit, omdat er vroeg of laat psychopaten aan de macht komen die een eigen koninkrijkje beginnen.
Maar maak je geen zorgen, de keuzevrijheid gaat ook in een kapitalistisch systeem snel teruglopen als mensen minder te besteden hebben.
@Abject | 14-03-23 | 11:33: Gevatte reactie maar de huidige consensus ondersteunt door echte wetenschappelijke statistiek is dat te veel keuze mensen ongelukkig maakt. Dus als we mensen gelukkiger kunnen maken en goedkoper kunnen laten winkelen zou ik het wel weten. Maar ja ik vaar op ratio en dat betaald zich niet uit als beleidmaker. Dus doei
@Abject | 14-03-23 | 11:33: Maar de kleur van je veters mocht je zelf kiezen. Dat dan weer wel.
Vergeet de suikervrije suiker niet.
@Abject | 14-03-23 | 11:33: No brown in town;)
De belastingdienst kon toch de eerste vijf jaar niets meer wijzigen omdat anders het IT-systeem zou instorten?
Nee, omdat groente en fruit eerst wettelijk moet worden gedefinieerd.
En dat IT-systeem van een half miljard moet zichzelf eerst nog terugverdienen natuurlijk.
En daarom ontwikkelen ze vrolijk door in COBOL, programmeertaal van 60 jaar oud.
werken.belastingdienst.nl/vacatures/a...
@Roos | 14-03-23 | 11:33:
www.nrc.nl/nieuws/2023/02/21/kabinets...
@CLoVis | 14-03-23 | 11:45: dat kan ik niet lezen. In de Kamerbrief staat dat het niet aan de ICT ligt, maar aan het juridische kader
www.rijksoverheid.nl/documenten/kamer...
@Schemerlamp | 14-03-23 | 11:43: Kan de Kamer niet hier eens een keer goed op letten? Wat voor pappen en nathouden-waanzin is dit?! Waarom niet gewoon met drie, vier hoogleraren ICT samenwerken, wat masterstudenten en promovendi ertegen aan gooien en over drie, vier jaar heb je een ICT systeem dat staat als een huis. Ik hoor graag of ik nu totale debiliteit uitkraam, maar met drie man en een paardenkop redt je dat toch nooit, het op orde brengen van de ICT vd belastingdienst? Ik biedt me aan om wat hackathons voor wat spin-off opdrachten te organiseren ism de HBO en Mbo ook. Iedereen erbij betrokken. Vette win-win-win voor overheid, universiteiten en studenten.
@Roos | 14-03-23 | 11:52:
Sorry Roos, deze is wel te lezen:
archive.today/InkQv
@anja | 14-03-23 | 11:58: Het feit dat dit niet gebeurt is hét bewijs voor dat dit soort efficiency helemaal niet wordt aangestreefd, Zolang de belastingdienst een complex, traag en onneembare vesting is, blijven de opbrengsten en de baantjesmachine op volle toeren draaien.
@anja | 14-03-23 | 11:58: zo simpel ligt het niet anja. De winkel moet ook openblijven. Uit goede bron heb ik een inkijk en ik merk dat mensen de problematiek niet goed weten in te schatten.
@anja | 14-03-23 | 11:58: Probleem bij de overheid is vaak dat de eisen aan zo'n systeem voor verschillende afdelingen en bestuursorganen/lagen geheel anders zijn. De complexiteit is een product van die eisen: hoe meer afdelingen, bestuursorganen, gemeentes, woningbouwcorporaties en weet ik wat er bij moeten kunnen, hoe lastiger het wordt. Belastingdienst heeft tientallen zo niet honderden koppelingen, en met elk nieuw pakket van eisen neemt die complexiteit exponentieel toe.
Daarom lopen die overheidsprojecten altijd uit de klauwen, je begint met een systeem te ontwerpen en op te zetten, wanneer anderen daar lucht van krijgen of denken: heee, da's handig, wij willen ook een interface! Alleen is daar niet vanaf het begin rekening mee gehouden dus dat wordt pleister & plak werk. Of het project duurt zo lang om opgeleverd te worden dat die aankoppelende applicatie inmiddels een ander protocol gebruikt, of dat ook even bijgewerkt kan worden? En dan raar opkijken als door die change de boel weer 3 maanden vertraging oploopt.
Heeft er ook mee te maken dat elk eilandje zijn eigen systeem overeind wil houden. Stel je voor, vernieuwing en verbetering moeten we toch niet willen?
Eieren is relatief, voor een doosje van 6 bio juwelen betaal je bij de Jumbo bijna 4 euro terwijl bij de vrije uitloop boer hier in limburg nog steeds 2.59 voor tien doet.
even de grens over
drive.carrefour.be/nl/Verse-producten...
Wel handig, zo'n boer in de nabije omgeving. Ga je in en zelfs rond 020 niet zo snel vinden.
Plus, je moet er ook maar tijd voor hebben - tijd heb jij geloof ik wel als ik je zo een beetje volg. Klopt toch?
Ja zeg, Max Verstappen moet ook betaald worden. Wat denk jij nou.
En als je het te duur vindt leg je zelf maar eens een ei, kijken hoe dat bevalt.
Tijd om fatsoenlijk vreten te halen moet je zelf maken, dat is nl nogal belangrijk.
Kaufland 1,99 voor 10 stuks.
@small_town_dude | 14-03-23 | 11:33:
Ik heb altijd de Too Good to go magic box van Carrefour. Ook een aanrader. Vraag maar aan S Smid.
@small_town_dude | 14-03-23 | 11:33: 6 euro per stuk, mag wat kosten.
@Regentenstijl | 14-03-23 | 11:38: Ja maar daar doen de Omega 3 eieren in de blauwe doos ook marktconform 2,59. lekker gezond en een echt goede hard schaal die niet versplintert maar goed breekt,als je een ei gaat bakken.. geen appels met peren vergelijken he!
@BrulSpin | 14-03-23 | 11:42: Ja en hier zit er net ook een op de bank to good2go Wat een drama net het huis ingehesen met die nieuwe knie.. even een paar daagjes aanzien en dan gaat het wel weer;)
@J.Cash | 14-03-23 | 11:36: Dat leggen is nog te doen, het opruimen van die gore kippenstront iedere week weer was een echte klus voor mijn kinderen;))
@Smoelensmid | 14-03-23 | 12:03:
Aaah sterkte voor haar <3
@Ichneumonidae | 14-03-23 | 11:34: Ja ooit in Amsterdam fietste je de polder in en kocht je eieren bij de boer, nu liggen daar Hockeyvelden.. In limburg is het allemaal nog een beetje als toen.. met een eieren automaat die 24/7 open is. Je moet er wat moeite voor doen, maar gelukkig kom ik er langs op de terugweg van de wekelijkse inkoop;) indebuurt.nl/amsterdam/eten-drinken/5... www.rondeeleieren.nl/contact/
Shell maakte een recordwinst, twee keer zoveel als het jaar daarvoor.
ExxonMobil ook een recordwinst.
Aandeelhouders 8 miljard extra.
Dat geld moet wel allemaal ergens vandaan komen.
En uitgegeven is uitgegeven.
De economie groeit lekker door, maar toch hebben mensen steeds minder koopkracht.
Inmiddels verdwijnt 1/3 van elke gewerkte euro naar handige jongens die met geld schuiven en investeerders en hedge funds. Dit was in 1980 nog maar een paar cent.
Zou dat er iets mee te maken hebben?
Had de ECB dat niet ook toegegeven? Weliswaar in een voetnoot in een bijlage, maar toch...
Koopkracht van de gemiddelde Nederland is redelijk op peil gebleven, als ik zo de recente cijfers bekijk.
@ReyNemaattori | 14-03-23 | 11:26:
Er is steeds minder gezond kapitalisme, eerlijke concurrentie op kwaliteit.
Nu worden geldstromen door manipulatie en macht verlegd, geld wordt gefixed, geregeld, dat geeft winsten die gewoon absurd zijn, het heeft niets meer met hard werken te maken.
Ongezond kapitalisme drijft op perverse prikkels, die niet meer in het belang van Henk en Ingrid zin, want die kunnen er voor opdraaien.
Toch blijven ze het 'succes hebben' noemen.
@Après toi
Wat is volgens u de gemiddelde Nederlander?
@Après toi | 14-03-23 | 11:28: Jammer dat er met de tweedeling zo weinig gemiddelde Nederlanders zijn, op de TV zie je hoofdzakelijk crepeergevallen bij de voedselbank voorbij komen terwijl in mijn kennissenkring het beeld van dubbele inkomens van een Orthodontist en een advocaat binnen een gezin schering en inslag is... Een TeslaX een Audi Etron SUV en een Landrover Disovery er bij voor de kinderen completeren het boven gemiddelde huishouden. Ja die koopkracht die is redelijk op peil hoor;)
@Smoelensmid | 14-03-23 | 11:35:
Blitser hahaha.
In Rusland schijnen ze nauwelijk prijsverhogingne te hebben. De sancties werken.
@Smoelensmid | 14-03-23 | 11:35: 3 procent van de autochtone Nederlanders is arm, van de niet-westerse Nederlanders is dat 15 procent. Syriërs zijn als groep het armst, 54 procent kan nauwelijks rondkomen. Maar ook het armoederisico voor migranten uit Eritrea (33%), Somalië (34%), Irak (26%) en Afghanistan (21%) ligt erg hoog. Voor zover de tweedeling in de maatschappij.
@Après toi | 14-03-23 | 11:52:
Ze moeten de overtocht afbetalen en de familie onderhouden.
Tevens sparen voor de jaarlijkse vakantie naar het moederland.
Dat lukt moeilijk met een uitkering.
@Après toi | 14-03-23 | 11:52: Ja als kind van koloniale expats , hoor ik nog de worden van mijn ouwe heer door de ruimte schallen, te dom om te poepen en te lui om te werken vooruit met de geit!!.. Wij hadden destijds een somalisch pleegkind.. zonder vooroordelen echt niet vooruit te branden.. mijn hele idee van verheffing spontaan moeten laten varen... Uiteindelijk gaf ie zelf op onder het motto U bent mij te actief en vrouw smoelensmid is hyperaktief, alleen maar omdat ie iedere dag net als onze eigen kinderen een klusje moest doen! Tweedeling binnen het gezin dus!
@J.Cash | 14-03-23 | 11:37: Ja die wonen bij jou om de hoek he;))
@J.Cash | 14-03-23 | 11:58: Ja, zoiets is het wel. Met natuurlijk weer uitzonderingen op de regel. Maar een groot deel van de Nederlandse armoede is geïmporteerd.
@Après toi | 14-03-23 | 11:52: De tweedeling is meer dat zij het recht hebben hun landen te verlaten om hier verzorgd te worden en dat wij de plicht hebben dit te faciliteren en te verdragen.
@Après toi | 14-03-23 | 11:28:
Ja, het gaat dus om de mensen die erbuiten vallen + mensen die al geen koopkracht meer hadden, laat staan een buffertje voor tegenvallers.
@AdvocatusDiaboli | 14-03-23 | 11:32: Ik ben 't helemaal met je eens hoor, dat kapitalisme is volledig doorgeslagen. Al decennia kun je meer & sneller geld verdienen met financiële producten, speculeren, derivaten dan met een dag eerlijk werken.
En dat is een zichzelf versterkende cyclus, geld maakt meer geld.
@Après toi | 14-03-23 | 11:28: Gemiddeld is iedereen miljonair in een verzameling van 999 dakloze arme sloebers en een Elon Musk, en dat wil niet zeggen dat iedereen in die verzameling ook maar een dak boven zijn hoofd & een warme douche + maaltijd aan het einde van de dag heeft.
Gemiddelden zeggen niks.
www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/537...
Echt bezopen …
Gossie, stel dat er eens een redelijk belastingtarief geheven zou worden, leven zou plotsklaps stuk aangenamer zijn, denk zelfs ondanks die gehekelde woekerwinsten sommige bedrijven!
Er wordt inmiddels meer door financiële sector, dus niet mensen die echt iets maken, maar geldschuivers, afgeroomd en weggeleeched dan de belasting die we betalen.
@AdvocatusDiaboli | 14-03-23 | 11:26: Een belasting op dat soort winsten zou dus een belastingverlaging kunnen betekenen voor de minima en de middenklasse...
BTW op voedsel verlagen?
Nee, dat gaan we niet doen, dat geld hebben we nodig voor het uitdelen van huizen, Mieles, gezondheids- en tandartskosten.
Btw verlaging kan de verouderde software van de belastingdienst niet aan.
@Zack Hooi | 14-03-23 | 11:24: Maar die extra belasting voor vlees, zuivel en vliegen natuurlijk wel: nos.nl/artikel/2467341-advies-meer-be...
Vergeet de Velsener dieselgenerator niet, kost €700,00 per uur.
Het kost wel iets maar dan heb je ook wat.
@Zack Hooi | 14-03-23 | 11:24: Da's grappig he, want de BTW-verhoging van 6 naar 9% was een paar jaar geleden nog geen enkel probleem met exact diezelfde systemen....
Dat wordt weer als in de VOC-tijd:
Potje suiker op de tafel is voor de elite.
Onthou, pink omhoog!
You rang ma'am?
De nieuwe Elite consumeert anders;) www.bol.com/nl/nl/f/the-sum-of-small-...
Prachtige tijd.
Mijn voorouders zaten heerlijk in het witte pak te rijsttafelen, hadden al catering en een afwasautomaat en de djongos wapperde om te verkoelen.
@Smoelensmid | 14-03-23 | 11:37: LOL; vaak samen gekocht met :"De zin van het bestaan" -
@small_town_dude | 14-03-23 | 11:47: haha mooi dat je daar op wijst!
@J.Cash | 14-03-23 | 11:39: Ohh ik mis ze nog mijn mooie witte linnen Marine tropenschoenen ;)) die hebben de tand des tijds niet overleefd. helaas. De suiker is altijd gebleven, Billingtons Organic demerera van Mauritius , the best of the best. lekkerder dan Gula Djawa;)
Roos weet hoe het heurt. Keurig!
Overigens, wie suiker in huis heeft gebruikt het ook. Zeker als het lekkere rietsuiker is. Dus ik ben overgegaan op zoete siroop voor het broodbakken want de rietsuiker, ja, die verdwijnt dan ook stiekem in de Griekse yoghurt en dat is toch niet de bedoeling...
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:28:
*hennepsiroop, ooit gekocht bij de Lidl, doe er nu ruim een jaar mee...
Aldus de Mild Despotische Adviescommissie.
Deze dus
twitter.com/DonArturito/status/163555...
Ik schrok me rot bij het zien van die foto. Wat een enge heks.
@usb stok | 14-03-23 | 11:27: Dat is de mevrouw die onaangekondigd bij u thuis komt aanschuiven om te kijken of u wel genoeg groente en fruit eet.
@Duwbak_Linda | 14-03-23 | 11:29:
Wat een griezel met een nog griezeliger idee, vleestaks, zuiveltaks, wat een idioten.
Ondertussen maar vergeten het probleem bij naam te noemen.
En ik maar denken dat Dracula de engste was....
Even op linkedin gekeken.... nog nooit maar 1 poot gewerkt. Al 30 jaar aan de subsudie ruif gehangen.
Dat soort mensen zou niet eens advies mogen geven.....
Mooie combo ook, geldt de verhoging internationale vluchten ook voor alle import-voedsel-vluchten? Dan kunnen we straks onze lol op als alles van heinde en verre moet komen. Pay up voor de extra lasten, of we vliegen je landje voorbij!
Vliegen via Brussel, Keulen, Dusseldorf, Weeze of Dortmund
Gelukkig is het Bier bij de Lidl "nog" te betalen.
Nou, het bier gaat anders ook in rap tempo over de kop. Een jaar geleden kostte dat Pittbier bij de Jumbo nog 39 cent. Vandaag de dag is hetzelfde blikje 65 cent. De Lidl kennen we hier niet, want ligt ver buiten de gangbare route als je bier of eten moet hebben.
Gelukkig gaan de belastingen ook flink omhoog onder het mom van klimaat, zodat de 'machthebbers' door kunnen gaan met hun onzalige plannen en de gewone man/vrouw/het/enz steeds meer gaat inleveren, tot en met de zelfbeschikking.... 15 maart, stuur ze weg
Als je iets eerst duurder maakt en daarná nog eens de belastingen verhoogt, betaalt de burger een dubbele verhoging.
Vettax dus!
"Dat is dan 100 miljoen euro"?
De hyperinflatie van de Weimar Republiek komt er weer aan. De Duisters zijn er toch weer ingestonken met de Fransen.
Dat hele overheids apparaat is 1 grote bodemloze put waar precies niets aan gebeurd.
Dure suiker is prima, veel te veel dikke mensen in Nederland. Dat zal ze leren, die broertjes en zusjes van Billie Turf.
Blijf van m'n vreten af. En van m'n bakkie suiker met koffiesmaak.
@elfenstein | 14-03-23 | 11:18: Ik dronk uit koffie met suiker. Ben er daarna mee gestopt, en tegenwoordig vind ik koffie met suiker niet meer smaken.
@Après toi | 14-03-23 | 11:21:
Ik neem tegenwoordig een dikke snuif bij het ontbijt. Scheelt enorm in de kosten, koffie is pleurisduur geworden.
Nog even en dan krijg je van de overheid een op maat gemaakt voedselpakket thuis, precies genoeg om je reet naar werk te slepen.
@Barkruk2 | 14-03-23 | 11:46: Ik denk dat je ze nu op een idee brengt :-)
@Après toi | 14-03-23 | 11:53:
Shit kan ik mijn reactie verwijderen?
Aannemende dat obesitas enkel door suiker wordt veroorzaakt... daar zou ik wel graag eerst een wat research papers over willen zien.
Anders krijgen we hetzelfde als met de vethetze van de jaren 80 & 90 waarin vet, olie & boter verketterd werden en minder in ons dieet, terwijl obesitas juist extreem toenam...
@ReyNemaattori | 14-03-23 | 12:03:
De combinatie suiker en vet maat dat er een hormoon wordt afgegeven waardoor je je prettig voelt bij eten, en er niet mee kan stopen. Tenminste, dat heeft een maat me ooit zo uitgelegd, vandaar ook dat mensen die voornamelijk aan prefab food doen over het algemeen veel obeser zijn dan mensen die zelf hun eten klaarmaken.
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:25: 'De combinatie suiker en vet' != 'suiker'.
Ik snap je punt en ik besef dat koolhydraten in algemene zin(dus niet alleen suiker) zeker deelgenoot zijn aan de oorzaken van 't overgewicht, maar er speelt hier meer dan alleen 'je eet teveel'.
In de basis is dat correct, het is onmogelijk om aan te komen als je minder eet dan je verbrandt(zou een schending zijn van de wetten van thermodynamica), maar je interne 'meting' van of je voldoende gegeten hebt, kan natuurlijk wel ontregeld worden. Ook 't opname percentage of en je metabolisme kunnen ontregeld raken. Wát je eet is even zo van invloed als hoeveel.
Ons lichaam is veel complexer dat een simpele natuurkundige blackbox met energie in & energie uit.
Op achemicalhunger.com/ is er een hele uiteenzetting van causes waarin mogelijk vervuiling een rol speelt in het ontregelen van zowel 't metabolisme, als de opname graad van wat je binnenkrijgt, als je hongergevoel.
Zeker als je beseft dat oppervlakte water vervuild is met metabolieten van bijvoorbeeld de anticonceptiepil, recreational drugs, antidepressiva en andere medicijnen, kan ik me best voorstellen dat de overgewicht problemen niet zozeer door 't voer alleen komt, maar een combinatie van geraffineerd hoog calorisch voedsel(waar onze lijven niet voor gemaakt zijn), weinig beweging / weinig tijd buiten en hormoon/endocrine verstoringen door vervuiling of metabolieten.
@ReyNemaattori | 14-03-23 | 12:03: At your service! www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM&a... www.youtube.com/watch?v=x4sRsb0a30Y
"Voor een appel en een ei", dat gezegde betekent dat iets veel te duur is.
Peperduur!
Ik koop mijn varkensvlees direct bij de boer. Biologische spek voor 7,50 per kilo, goedkoper dan bij de Lidl. Rundvlees hetzelfde verhaal, van ouwe melkkoe kun je prima hamburgers maken. Kippen houd ik zelf.
O ja, afgemeste MRIJ-runderen zijn perfect.
Ja, duur eten is een keuze. Hier heeft bijna iedereen kippen dus eieren overal te halen voor 1 euro per 6. Appels en peren uit de boomgaard voordelig per kist, melk, yoghurt en ijs van de boer, aardappels, knolraap en lof, schorseneren en prei idem dito, oude boertjes verkopen gewoon aan huis.
@small_town_dude | 14-03-23 | 11:22: Bedankt, nu zit dat liedje in m’n hoofd..
Tijdens de Irak oorlog was er een run op suiker....
Ik weet dat,want ik werktet toen bij Dirk....
Op de suikerafdeling.
Tijdens het suikerfeest?
Er was toen ook een run op wapens en munitie.
Paniek doet gekke dingen met mensen. Tijdens corona was er een run op paracetamol en toiletpapier. Was nog net niet zo er mensen in het gangpad in een tentje zaten te wachten tot er weer iets binnenkwam
@Boeloeboe | 14-03-23 | 11:47: En op schuilkelders en jodiumpillen.
@Après toi | 14-03-23 | 11:18:
Pallets tegelijk....;!!
@ZomaarEen | 14-03-23 | 11:50:
Zeker waar.... !!!
Geef vrijwel niks uit aan wat er op dat lijstje staat. Vis wel.
Must be a lucky bastard.
Die vis is binnenkort niet eens onbetaalbaar maar gewoon weg, as we speak wordt zo'n beetje de hele vissersvloot naar de sloop gebracht omdat ze niet voldoen aan één of andere uitstootregel. Om te janken.
Boter bij de vis wordt een dure grap, als ik zo dat lijstje bekijk.
@elfenstein | 14-03-23 | 11:17: Heb je ws wel een punt. Je ziet ook steeds minder vis in de schappen liggen.
Die prijsstijging in de lijstje van 25% klopt naar mijn ervaring niet. Denk eerder aan 75%.
@Ichneumonidae | 14-03-23 | 11:20:
Huil als je nog tranen hebt:
twitter.com/CeesMeeldijk/status/16352...
@elfenstein | 14-03-23 | 11:23: Triest om te zien ja.
Voor een paar tientjes naar een knoflookland vliegen, kan toch niet?
Het voedselpakket was jaren lang systematisch laag. Goed dat mensen de werkelijke kosten betalen. Alhoewel, in hoeverre heeft de boer profijt van de stijgende prijzen?
Al luxe-uitgaven gaan nu op de schop, men wordt letterlijk naar de onderste laag van de Piramide van Maslow geduwd i.p.v. genudged.
Die fetten Jahre sind vorbei! Lolwut
Zo ongeveer wat ieder huishouden in de koelkast heeft staan heeft al een extreme prijsstijging achter de rug. Overheid: laten we hier ook nog extra belasting op gaan innen, want dat gaat helpen tegen uh... ja wat, precies? Ach wat maakt het ook uit, de kassa rinkelt er lekker door en de mense betalen toch wel. Laten we zeggen dat het voor het klimaat is ofzo. Verduurzaming. Meer groen? Zoiets.
Zoek voor de gein eens op van wie dit advies afkomstig is. Soms zegt een foto meer dan duizend woorden, ik geef u Laura van Geest:
twitter.com/DonArturito/status/163555...
@elfenstein | 14-03-23 | 11:16: Yikes... ziet er niet uit als Tante Gangmaker op de familiefeestjes...
@Muxje | 14-03-23 | 11:18:
Ik vermoed dat het een pruik is en dat ze daaronder enorm jeuk heeft.
@elfenstein | 14-03-23 | 11:16: meer dan duizend woorden
@elfenstein | 14-03-23 | 11:16: Dit is echt zo ongeveer 'Frau Eichmann' Wat een verzuurde ambtenarenkop heeft dat mens.
Echt het prototype waar de Kaasstedelijke Achterdam het van moet hebben. Hier helpt toch geen Viagra meer.
Zo te zien eet ze iedere dag een kilo zure bommen met een glaasje citroen.
zie electra vanaf 1-1 naar 21 procent
@Haberdoebas | 14-03-23 | 11:24:
Voor wie zich nog afvroeg hoe het calvinisme in Nederland ooit kon ontstaan....
@elfenstein | 14-03-23 | 11:16: Mis alleen nog een bloksnor onder haar neus.
@elfenstein | 14-03-23 | 11:16:
Mon Dieu!
@elfenstein | 14-03-23 | 11:16: En daar ging de eetlust.
Komop, met z'n allen in hongerstaking gaan. Dat zal ze leren!
Niet doen. Het enige dat je bereikt is dat je huis vroeger aan een "geef-huis-figuur" wordt weggegeven. Gewoon blijven eten, zodat je 100% fit bent als ze je komen onteigenen.
Alcohol houdende dranken en tabak zijn het minst gestegen (...)
En medicijnen zijn ook lekker goedkoop.
Ik denk dat ik mijn leven drastisch moet gaan opvrolijken met tabak, pillen en alcohol.
Feest!
Waarom toch altijd die belastingverhoging om het kopen van dit soort produkten te ontmoedigen ? De enige die de prijs betaald is Jan Modaal die het niet meer kan betalen, terwijl 2x of 3x modaal hier niet onder lijdt. Waarom bijvoorbeeld gezonde voeding of produkten goed voor het milieu / klimaat niet goedkoper maken of subsidiéren.
Wat Lao Tsé reeds sprak vóor Christus:
Als de belastingen te hoog zijn, leiden de mensen honger.
De belastingen moeten omlaag, te beginnen met goed eten.
@Mongeaulie waarsguwt | 14-03-23 | 11:13:
"De berg stast boven het meer.
Gedonder."
Lao tse
@Mongeaulie waarsguwt | 14-03-23 | 11:13:
Nietzsche | Also sprach Zarathustra | 57 - Von alten und neuen Tafeln - 13:
"Aber gut essen und trinken, oh meine Brüder, ist wahrlich keine eitle Kunst! Zerbrecht, zerbrecht mir die Tafeln der Nimmer-Frohen!"
(But to eat and drink well, my brethren, is verily no vain art! Break up, break up for me the tables of the never-joyous ones!)
Alles om de boeren weg te kopen, begin met vlees, melk etc duurder maken en men went eraan, dat er geen vee meer rond liep
¿Dit... hoe... wat... wie... dit is toch WaAnZiN?
Spullen van de boer hoger belasten
Maar daarna moeten ze weg
Jij snapt het.
Er gaan inderdaad zo heel veel mensen aan het gas.
Inflatie vinden overheden geweldig het reduceerd hen schulden door gewoon bij te drukken en de lasten door te schuiven naar de rest en uiteindelijk het plebs. Het enige lekkere is dat als mijn loon nou eens boven alles uitkomt (pessimistisch hoopvol) dan verdampt er ook een klein beetje van mijn schulden :)
Gewoon vliegen stervensduur maken, buiten werkreizen is het niet nodig om elke 2 maanden te vliegen.
Dan kan de rest gewoon tegen een goede prijs vreten kopen. Is toch even wat belangrijker Sterre en Mees die naar Zuid-Azië vliegen om zichzelf te vinden.
Belangrijker dan*
Ja top. We gaan gewoon ALLES stervensduur maken, je gaat maar kruipen stomme kudtburger, hier pak aan, domme slaaf, je hebt het er zelf naar gemaakt met je biefstukjes. Gaat het nog een beetje of wil je de wereld gewoon zien branden?
Oh ja? En als je, net als ik, familie hebt in Azië die je graag wil bezoeken moet je maar bloeden voor die klimaatgekte zeker?
@Die-eikel | 14-03-23 | 11:11: bijvoorbeeld.
Als er iets niet nodig is, zijn het werkreizen.
@VriendjeWip | 14-03-23 | 11:17:
Daar ben ik het zeker niet mee eens. Als je het genuanceerd had met "... niet elke..." dan had het gekund. Met klanten om een (kantine)tafel zitten en over koetjes en kalfje praten heeft zijn zin, met klanten een pintje vatten heeft ook zin, net zoals een workshop geven cara a cara.
Net zoals thuiswerken en zoom en google meet zijn plaats heeft, heeft op een kantoor werken ook zijn plaats. Ooit lang geleden hing ik "mooie plaatjes" van resultaten op zodat iedereen die langs liep op ontwikkeling ze kon zien. Soort van interne laagdrempelige communicatie. Dat leverde veel gesprekken en vragen op. Dat gaat niet met "altijd thuiswerken". Dat geldt ook voor internationale bedrijven.
@Die-eikel | 14-03-23 | 11:11:
Yups. Nou ja, die ene keer per jaar kan wel, omdat je daar geen verblijfskosten hebt. En pensionado's die daar overwinteren zijn goedkoper uit inclusief vlucht dan hier op he huurflatje te zitten hoor, met stookkosten en dat dure vreten + de dure benzine etc. etc.
Kijk, als ze ons het land uitprijzen, prima hoor, dan gaan mijn centen wel naar een andere overheid en een andere economie/samenleving. Ze kunnen het krijgen zoals ze het hebben willen. Ik woon hier goedkoop, huisje houden we gewoon aan en verder kunnen ze de rambam krijgen. Activisten en activistisch beleid is zinloos om je daar tegen te verzetten, het is beter om je energie te gebruiken om ze te outfoxen en alternatieven te zoeken. Het is inmiddels zo veranderd hier dat ik me niet meer prettig voel ( geen probleem met de mensen zelf, geen probleem ook met "nieuwkomers", zijn ook gewone mensen ); het is zo'n vervelende abstract geregelde en gecontroleerde samenleving geworden,. da's niks voor deze ouwe conservatieve "lamemetrust, ik bemoei me ook niet met jullie"-er.
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:09: Effe concreet, ouwe smartfox. Tegen welke vervelende problemen loop jij aan in 0031?
@Après toi | 14-03-23 | 12:22:
Ik zou je dat graag vertellen A-t maar niet via dit open kanaal.
Ik weet niet in hoeverre en via wie je op de hoogte bent maar er is een reden - eigenlijk meerdere redenen - dat en lang niet iedereen kent die... Dus ja, in mijn geval, pick your battles.
@Graaisnaaiert
Ben er al lang mee bezig, heb daarginder een huisje en een fijne schoonfamilie. Ik houd hier waarschijnlijk nog een chaletje of zo aan voor de verblijven hier en de rest van de tijd zit ik daar. Ik kan het wel betalen daar niet van maar voor 5 euro per dag kunnen eten en wonen bijna gratis heeft ook wel wat.
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:09:
Huis aanhouden wordt een dingetje Box 3 gezien.
@Graaisnaaiert | 14-03-23 | 12:09: Same here. Duitsland gaat weliswaar in dezelde richting, maar hier bestaan nog regio's waar de wereld nog in orde is. Schaapjes op het droge nu. Volgende stap gaat een outfox iets verder weg zijn. Laat maar klappen die boel, geen medelijden met activisten en de mensen die zo dom zijn die sprookjes te ondersteunen.
Het lijkt meer en meer op een doodscult, ze vallen open en bloot je eten aan, je huisvesting, je huidskleur, je vrijheid, je menselijkheid. Je moet en zal lijden, je moet en zal sporen anders pakken we je alles af, je bent voor ons of je bent een duivel, nazi etc...
Wat is er mis met mensen dat ze dit allemaal helemaal fantastisch vinden, geen zin meer in het leven, geen zin meer in vrijheid?
Nihilisme gemixt met een dosis narcisme.
@Bochel | 14-03-23 | 11:08:
Ik heb altijd gedacht dat Japanners de enigen waren met een soort aangeboren drang tot suicide. De laatste jaren kom ik er meer en meer achter dat ook Nederlanders die genetische fout hebben, als het tegenzit rennen ze als lemmingen de afgrond in. Heel raar en volstrekt tegennatuurlijk, de hele wil om te overleven is verdwenen en heeft plaatsgemaakt voor een doodenge zelfhaat.
@elfenstein | 14-03-23 | 11:14:
Nederlanders zijn hypegevoelige pleasers. Oliedom. Want owee, wat zal de buurt er wel niet van denken/zeggen. Jeweettog, gordijnen open want dan kan dominee/pastoor mooi naar binnen kijken om te zien of het wel in orde is "want je hebt toch niets te verbergen".
Dom volk...
Ze vinden het fantastisch omdat de anderen eronder lijden. Zodra ze zelf aan de beurt komen vliegt de ideologie uit het raam en beseffen ze dat ze nuttige idioten zijn. Maar dan is het allang te laat. Hier en daar zie je de ideologie al botsen met de realiteit, bijvoorbeeld met discriminatie van homoseksuelen door importcultuur, of door groene energie die niet groen blijkt te zijn, of door windmolens die arme vogeltjes-genocide plegen... Maar zolang de schreeuwende nikskunners nog hun bral kunnen verkopen op kosten van anderen, gaat dit niet veranderen.
@Gladiator Fap | 14-03-23 | 12:08:
Als je al eens kinderen hebt gekregen weet je dit vast wel: babyflesjes waar ineens heel groot "vrij van bisfenol-A" opstond. Want slecht voor mini-me's. Dat er nu enorme hoeveelheden van dat spul vrijkomen van de wieken van windmolens maakt dan weer geen zak uit, want dat is voor het klimaat. Hypocriet zijn was nog nooit zo makkelijk.
@elfenstein | 14-03-23 | 12:13:
Tering, echt? Jezus. Ze doen ook maar wat he, in hun onnozele vierkante centimeteractivisme/hysterie.
@elfenstein | 14-03-23 | 12:13: Klopt. Wanneer ideologie tot marketing wordt, zijn de doelstellingen hooguit nog een alibi.
@elfenstein | 14-03-23 | 12:13: factcheck.vlaanderen/factcheck/windtu...
Het gas is gelukkig goedkoper geworden…
De Kippen in de eieren kunnen nog niet vliegen
REAGEER OOK