Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Kerkbezoek daalde na corona met 25%"

Cultuur onder vuur

Okay, landelijk "tussen de 10 en 25 procent" en eigenlijk blijft er maar bij een tiende daadwerkelijk 25 procent weg. Maar zo werkt het niet in de koppenindustrie! Want dit is het het langverwachte vervolg op topic Ontkerkelijking* zet door, zes op tien Nederlanders boven de 15 niet religieus*. Het Nederlands Dagblad heeft zelf onderzoek gedaan en ruim 750 kerken vulden hun vragenlijst in. Daaruit blijkt dat corona een vooropgezet plan was om de christelijke grondslag van Westerse natiestaten nog verder te ondermijnen, al durven ze dat niet op te schrijven.

"Veel respondenten schatten de afname van het kerkbezoek op ergens tussen de 10 en de 25 procent, schrijft de krant. In zeker één op de tien kerken blijft meer dan een kwart van de voormalige kerkgangers weg. De terugloop geldt volgens het ND voor alle kerken, van vrijzinnig tot zeer orthodox. Het is 15 maart precies drie jaar geleden dat de kerken in Nederland dicht moesten vanwege corona. (...) Vooral dertigers zijn volgens respondenten weggebleven. Daarnaast worden ook twintigers, tieners én 65-plussers relatief veel genoemd."

Maar, gods soldaten, niet getreurd. Want: "Overigens is er wel een toename van online kerkgangers. Als de fysieke en online kijkers bij elkaar opgeteld worden, ontstaat een ander beeld: "In een minderheid van de gemeenten is dan sprake van een afname (ruim een kwart), terwijl in de rest van de gemeenten het aantal volgers van de diensten gelijk blijft of zelfs groeit", schrijft het ND. Bij 36 procent van de kerkgemeenten is er dan sprake van groei."

Kortom, echt vrij weinig aan de hand.

Waar was u toen Nederland viel?

Social

Reaguursels

Inloggen

Is het merendeel niet gewoon overleden in de covid periode?

Blauwe Wafel | 10-03-23 | 20:53 | 1

Wel een aantal ja, maar die zijn nu gelukkig bij jezus in de hemel.

Hagaha

SterF... | 11-03-23 | 01:52

Ontkerkekening.

Wat een naar woord eigenlijk. Nu ik erover denk ... het heeft iets weg van "religieuze zuivering".

gaffelbaard | 10-03-23 | 19:35 | 2

Ontkerkelijking.

gaffelbaard | 10-03-23 | 19:45

Hoe minder kerk hoe meer zuiver

SterF... | 11-03-23 | 01:53

Afbreken die handel en zet er woningen neer!! Die té dikke kerkmuren zijn érgens goed voor gezien het vele misbruik (hoor je ze niet gillen...), hormonen krijgen priesters/pastoors ook.... weg ermee!! Wil je in God geloven, prima, bid dan iedere dag maar daar heb je die kerk met té dikke muren niet voor nodig.

dubbelicious | 10-03-23 | 19:25

Moskeebezoek stijgt elk jaar verder, maar er komen dan ook elk jaar meer binnen/instroom.

funkyd | 10-03-23 | 19:20

Voor gelovigen heeft de kerk een troostende en spirituele functie. Als je dan tijdens corona de deuren gesloten houdt, heb je als kerk ieder bestaansrecht verloren.

Rest In Privacy | 10-03-23 | 18:49 | 1

Dat dachten meerdere kerken en moskees ook. Vervolgens besmette iedereen elkaar, en niet alle gelovigen kunnen het na vertellen. Maar ja, "Gods wil", he?

gaffelbaard | 10-03-23 | 19:40

De resultaten zullen vast gesplitst kunnen worden naar de verschillende denominaties. Meer bepaald de resultaten voor de RK Kerk hebben mijn interesse. En specifiek die voor het bisdom Roermond, waar schrijver deze onderhorige is, mits die bekend zijn.

Uit eigen waarneming kan ik bevestigen dat de coronamaatregelen, waaraan het Bisdom van harte meewerkte en die opdrong aan sommige onwillige lokale herders, een geweldige klap betekenden voor de toch al tanende gemeenschapszin in lokale parochiegemeenschappen. Eigenlijk hetzelfde als met de samenleving in het algemeen. Met name de geloofwaardigheid van die coronamaatregelen en minder de geloofsleer, en het enthousiasme waarmee het bisdom als verlengstuk van de overheid opereerde, heeft menig doen besluiten af te haken.

Heurtebise | 10-03-23 | 18:32

Voor degenen die denken, leve de vooruitgang het volgende: hoevelen van die ongelovigen leggen hun oor te luister bij dure "spirituele" coaches die hun knollen voor citroenen verkopen?

thanseeuwen | 10-03-23 | 18:19 | 2

Of bij onze klimaatuitverkorene Frenske.

Andersdenkend | 10-03-23 | 18:32

Daar zullen we met z'n allen doorheen moeten. Is onderdeel van het rouwproces.

Schoorsteenveger | 10-03-23 | 18:33

Ze hebben de moskeeën niet meegeteld, want op vrijdag zit toch een aanzienlijk deel van de wijk gewoon in die verschrikkelijke haathut aan de Otterstraat. Dat is een van de toko's die tot haat richting westen prediken. Dat heeft GS wel eens in een artikel gezet, dus ik blaat geen onzin. En ja, over het algemeen loopt het aantal Katholieken terug, maar die gaan tegenwoordig niet meer lopen vernikkelen in een steenkoude kerk. Dat wil niet zeggen dat ze ongelovig zijn. Het is 2023 en niet meer het jaar 0. (Ik neem even de Katholieken als voorbeeld.)

Xaphan | 10-03-23 | 18:09 | 2

Iedereen haat het Westen. Niemand zit te wachten op Woke en LGBTQ. Of je bent Moslim of je bent Woke.

Cobarde | 10-03-23 | 18:54

Is het niet logisch dat na een paar golven van oversterfte minder mensen naar de kerk gaan?
Religieuzen vind ik vaak maar ongefundeerde fundamentalisten.

Andersdenkend | 10-03-23 | 18:06

En moskee bezoek?

darmflora | 10-03-23 | 17:54 | 2

Die vallen, mag ik aannemen, toch ook onder kerkbezoek?

Warhead | 10-03-23 | 17:59

@Warhead | 10-03-23 | 17:59: Nee, zoals ook Mohamed nooit als meest populaire jongensnaam eigenlijk bovenaan had moeten staan. Als je in een grote stad woont, weet je wel beter. Bij mij in de wijk heet bij de eerstvolgende geborene zeker geen Jan of Piet of voor mijn part Chaneliyara. Als je serieus al het kerkbezoek gaat uitrekenen, moet je ook het moskeebezoek meetellen. Iedereen is gelijk vol gens de wet. Dan moet je nieteens selectief gaan tellen.Als je gaat tellen, moet je het wel goed en eerlijk doen.

Xaphan | 10-03-23 | 18:20

Zoek je zelf broeder, vind je zelf, wees en blijf jezelf. Jeeh, jeeh!

RickRD | 10-03-23 | 17:48

Knap hoor, de afname iets kleiner maken door on-line streams mee te gaan tellen. Net als bij kijkcijfers uitzending gemist mee gaan tellen zodat het aantal TV kijkers wat minder snel af lijkt te nemen.

W_F | 10-03-23 | 17:43

Bij dit soort kerk berichten zie ik graag een splitsing tussen katholieke- en andere gristen gekkies. Behalve de enkele hoog bejaarde die star vasthoudt aan zijn/ haar gewoonte uit het verleden kan ik me niemand voorstellen die nog serieus een RK kerk bezoekt.

Sieg Hein | 10-03-23 | 17:43

Veel beloven en weinig geven doet een reliegek in vreugde leven....

Dutch_Viscount | 10-03-23 | 17:37

Veel mensen hebben inmiddels een andere hobby gevonden, of een meer directe manier om de medemens te helpen. Cut-out the middleman.

W_F | 10-03-23 | 17:36

Hier in t dorp weinig van te merken.
Denk zelfs dat Corona hun saamhorigheid heeft versterkt, ondanks dat de éën zich wel heeft laten inspuiten en de ander niet.
Die keuze is ook in die gemeenschap vrij.
De één vind God, de ander zegt: ook God zorgt voor het vaccin.

Ruimedenker | 10-03-23 | 17:28

Alsof de duvel ermee speelt.

Mr_Natural | 10-03-23 | 17:28

Het gaat nooit om geloven, het gaat om gelijk hebben en gelijk krijgen.

TanteJuut | 10-03-23 | 17:20 | 4

@Willibald von Klúúúk | 10-03-23 | 17:48:
Die zijn er wel degelijk, en wel de argumenten die dat Christendom zelf in stelling heeft gebracht. Dat is de grote bijdrage van dat Christendom, de wil om naar de Waarheid te zoeken ten koste van alles, en juist die wil heeft het uiteindelijk de kop gekost. Want men kwam er uiteindelijk achter dat die Waaheid er niet was. Als er niet naar gezocht was, naar die Waarheid, dan had God nog op zijn troon gezeten, dan had de angst het van de nieuwsgierigheid gewonnen.

Schoorsteenveger | 10-03-23 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb t "planken" uitgevonden in de jaren 80 van de vorige eeuw. Toen ik een jasr of 7 was en ik niet meer in Sinterklaas geloofde. Het katholieke geloof met alle relikwieën leek me iets te veel op het Sintsprookje. Ik was er van overtuigd dat dit ook een grote leugen was. Zo denk ik nog steeds over het hele instituut kerk. Geloven is gelukkig niet voorbehouden aan gebedshuisbezoekers.

zandstraaltje | 10-03-23 | 17:19

Gewoon wat later beginnen, noem je het een relibrunch. Hosti ham kaas met een glaasje pleegzuster bloedwijn er bij. Maak het gezellig.

Kaal-dik-en-lelijk | 10-03-23 | 17:14

Ik wilde aansluiten bij Jehova's Getuigen, maar ik kreeg geen voet tussen de deur.

small_town_dude | 10-03-23 | 17:05 | 2

Nee, ik maak de opmerking niet. Ik ben net van mijn ui af.

SterF... | 10-03-23 | 17:15

Niet gelovigen vermoorden mag niet meer. Toen verzonnen ze bij geen kerkbezoek ook geen baan
Dat kon ook niet meer langer. Zo zie je maar zonder dwang geen geloof.

Regentenstijl | 10-03-23 | 16:56

Haha, godsdienst!

Zelf ben ik spiritueel op moleculair niveau. Ik geloof in de wet van behoud van energie. En massa kan in energie omgezet worden en vice versa. Je bent wat je eet, deels massa, (bij leven) deels energie. Als je doodgaat wordt je energie omgezet naar andere vormen van energie. Je lichaam (massa) wordt begraven en wordt zo weer voeding voor piertjes en schimmels. De allerkleinste deeltjes zijn er altijd al geweest en zullen altijd blijven bestaan, alleen in een andere vorm of samenstelling.

Verder kies ik er voor te accepteren dat ik niet alles snap (nog niet), i.p.v. alles wat we niet snappen te verklaren met een God.

Groetjes,

Timide_Aso | 10-03-23 | 16:46 | 4

Haha spiritueel op moleculair niveau!

JJMS | 10-03-23 | 16:53

Ik sta aan uw kant. Echter weet ik zeker dat je meer energie kan halen uit ons beschikbare. Uiteindelijk krijgt u gelijk, en heft het ene het andere op. Maar je kan natuurwetten buigen, en dan klopt uw hypothese uiteindelijk nog. Voorlopig hebben we nog genoeg speelruimte, inclusief een god. Veel plezier.

Xaphan | 10-03-23 | 18:34
▼ 1 antwoord verborgen

Er is een website met info over alle gesloopte monumentale kerken in Amsterdam. Met dank aan de seculiere pvda. Bezoek als u in de buurt bent eens de basiliek van Sint Nicolaas tegenover het CS Amsterdam. Nu staat ie er nog...

Piet Karbiet | 10-03-23 | 16:44 | 8

@* Il Principe * | 10-03-23 | 16:57:

Dat vind ik welbesteed belastinggeld ja.

JJMS | 10-03-23 | 17:02

Nou, dat is wel erg pessimistisch? Er zullen toch nog wel Zuid-Europese toeristen zijn die wat muntgeld in een offerblok gooien daar? Maar ga zeker nog een keer kijken daar! Zat al een paar keer in de tram te denken: daar wil ik ook nog naar toe!

Jan, Leiden | 10-03-23 | 18:17

@JJMS | 10-03-23 | 17:02:
Veel kerken zijn anbi. Kun je lekker zelf zoveel geld aan geven als je wil. belastingvrij.

* Il Principe * | 10-03-23 | 20:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Gisteren ging ik naar de cinema
U weet wel met zo'n doek en een camera
En wat ik daar zag heeft mij blij gemaakt
Wat ik daar zag heeft mij diep geraakt
Ik zag de grootvader van Prince en hij leidde daar een kerkdienst
Oeh beminde gelovigen, dat was nogal eens een kerkdienst
Niet zoals hier waar menige uitgescheten kruidenier met een wezenloos grijs kostuum komt luisteren naar een mummelende pastoor
Nee het was een stel uitgelaten zwarte apen en de zotste stond van voor
En ik bezweer u beminde gelovigen
Het ging vooruit (ging vooruit)

En toen dacht ik beminde gelovigen
Waarom zijn de blanken zoveel bekakter dan de zwarten
Speelt de beschaving ons werkelijk zoveel parten
Zwijg me van de laatste kutgroep uit Engeland
Spreek me liever van Tina Turner haar onderkant
Zwijg me van de gasten die goed kunnen zuipen
Je moest eens zien hoe ze 's nachts naar de WC-pot toekruipen
Trek me uit de Vlaamse klei
Geef me een drummer en maak me blij
En geef me vuur (geef me vuur)
Nee geen lucifer natuurlijk maar passie elk uur

Louter Leuter | 10-03-23 | 16:39 | 6

@Arnold Layne | 10-03-23 | 17:00:
"U weet wel, met zo'n doek en een camera."
Domme Belg.

Schoorsteenveger | 10-03-23 | 19:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Sinds ik weet dat de zuster van de dominee Kee heet, ga ik niet meer.

Kaal-dik-en-lelijk | 10-03-23 | 16:39 | 4

@dathoujetoch. Mijn zuster heet Asha, maar ik dacht echt dat er "zijn zuster....etc." werd gezongen, maar ik beken dat er dagen voorbij gaan dat ik dat plaatje niet beluister.

Kaal-dik-en-lelijk | 10-03-23 | 16:54

@Schoorsteenveger. Dan niet nee. Tenzij ze Karel had geheten, wat ook een afknapper zou zijn.

Kaal-dik-en-lelijk | 10-03-23 | 17:12
▼ 1 antwoord verborgen

Ik bidt nie vur bruune bone!

Bankivahoen | 10-03-23 | 16:34 | 2

Bid

dathoujetoch | 10-03-23 | 16:45

En toon berouw

NiCeY | 10-03-23 | 16:46

Ik zeg: spiritualiteit/religie vervangen door realisme. Kinderen zo vroeg mogelijk leren dat ze één van de 8 miljard zijn en dat hun bestaan weinig voorstelt.

Afstandnemer | 10-03-23 | 16:32 | 2

Nu krijgen ze alleen te horen dat ze ieder uniek zijn en het centrum van het universum zijn;)

Smoelensmid | 10-03-23 | 16:40

ze moeten ook niet zingen. Dan gaat iedereen de kerk uit.

pete1023 | 10-03-23 | 16:30

Een kleine 9600 religies en geloven zelfs.
Een van de redenen waarom het op de planeet zo'n gore taffesbende is.
De plek hierna is wél mooi..

NiCeY | 10-03-23 | 16:48

De Gerardus Majellakerk, een voormalige rooms-katholieke kerk aan het Ambonplein en het Obiplein in Amsterdam-Oost, is prachtig. De architect was geinspireerd door Byzantijnse kerken en vooral de Aya Sophia in Istanbul. Tegenwoordig wordt het gebouw o.a. gebruikt door het Nederlands Philharmonisch Orkest. En bidden er moslims in de gang.

Piet Karbiet | 10-03-23 | 16:30

Corona heeft de gewoonte doorbroken, het slaafs voldoen aan gebruiken. Toont aan dat de Kerken op hun achterste benen lopen. Even een verstoring van het ritme en men neemt niet meer de moeite. Online bijwonen van een dienst is een tussenvorm: men neemt niet meer de moeite om ter kerke te gaan maar gaat online om het ontstane schuldgevoel nog een beetje te bevechten.
Ach, misschien trekt het wel weer bij, maar dan is het gewoon wachten op de volgende verstoring van de sleur.

Schoorsteenveger | 10-03-23 | 16:29

Ik ben voor het zingen altijd al weg.

small_town_dude | 10-03-23 | 16:26

We zijn wel wel een vorm van spiritualiteit kwijtgeraakt met de ontkerking. Een gebrek aan zingeving. Het heeft de samenleving individualistischer gemaakt en meer asociaal. Zo slecht was de rol van het Christendom echt niet in Nederland

Fijn_dat_je_er_bent | 10-03-23 | 16:24 | 8

@Schoorsteenveger | 10-03-23 | 18:14: Als u na uw leven niet aan mag kloppen bij de poort van Peterus. Dat maakt niet dat je volgens een bepaalde religie moet leven. Als dat verhaal van Petrus niet klopt, heeft u 80 jaar in angst geleefd en gaat gewoon net als ongelovigen het zwarte gat in.Niks geen vagevuur, walhalla of 72 maagden. Gewoon keihard dood.

Xaphan | 10-03-23 | 18:57

@Xaphan | 10-03-23 | 18:57:
"Gewoon keihard dood."
Inderdaad, maar Kluuk vindt dat als je die positie inneemt er iets mis is met je, en niet omdat God je zo geschapen heeft maar omdat ergens in je leven je iets is overkomen dat je van het rechte pad heeft geleid. Achter zo'n uit de lucht gegrepen duiding zit meestal een moraal verborgen die van alles voorschrijft en ook ontelbare mechanismen hanteert om elke aanval af te slaan. Kluuk vindt dat er iets fundamenteel mis is met mij, en dat vind ik aanmatigend, stuitend zelfs.

Schoorsteenveger | 10-03-23 | 19:12
▼ 5 antwoorden verborgen

En iedereen toentertijd maar schuimbekken van ‘de kroegen moeten dicht maar de kerken zitten vol’. Niet echt dus. Polariseren noem je zoiets toch tegenwoordig?

JJMS | 10-03-23 | 16:24

CDA is natuurlijk nooit Christelijk geweest. Denk bij die machtpartij aan de 180 graden gedraaide Van Agt, de naar verluid met Bea smerende Lubbers, Balkenende: deze Harry Potter vond dat wij allen een 6-jes cultuur in stand hielden. Bleker, Rat Verhagen, de nota bene naar 'rat' saluerende Camielschen Eurlings, De vakkundig politiek-moordende Christendemocraten op Pieter Omtzigt. De o.a. appjes-angstvallig verstoppende De Jong en nooit te bereiken doelen. Alles om maar aan de macht te blijven. Knippend en buigend naar Mark. Gadverdamme.

dickwvf | 10-03-23 | 16:24 | 2

Camiel Eurlings die een at your service deed naar die griezel Verhagen, mooi theater mooie televisie.

thanseeuwen | 10-03-23 | 18:54

Dan nog die voorzitter die stemmingen die dag volledig uit de klauw deed gieren met zijn groene en rode kaartjes.

dickwvf | 10-03-23 | 21:04

Wat deden christenen toen er nog geen kerken waren?

Mr_Natural | 10-03-23 | 16:21 | 7

@J. Cash. Terwijl de huidige arena is vernoemd naar een andere verlosser. Kijk zo is de cirkel weer rond en dat is logisch.

Kaal-dik-en-lelijk | 10-03-23 | 17:21

Volgens de bijbel hadden ze toen een tent.

W_F | 10-03-23 | 17:39

Die trokken uit Egypte weg. Uiteindelijk is een deel hier terecht gekomen. Dat zeg ik niet, maar staat in de Bijbel en dat boek hebben de dwazen hier ooit achtergelaten.

Xaphan | 10-03-23 | 19:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Kerk is vooral sociale controle van de geloofsgemeenschap.
Maar als niemand je mis kan je net zo goed uitslapen en lekker uitgebreid ontbijten met je gezin. Met een zachtgekookt eitje erbij. In plaats van door wind en regen naar de kerk gaan en alleen een pepermuntje hebben om op te sabbelen.

Osdorpertje | 10-03-23 | 16:19

Komt ook door de oversterfte. Kerkgangers zijn vaak oud en zwak valt mij op.

small_town_dude | 10-03-23 | 16:18

The times they are a-changing.
Dat is altijd zo.

Schadenfreude | 10-03-23 | 16:17

Gelijk de teloorgang van het CDA zou je denken.

bitterpete | 10-03-23 | 16:12 | 2

Het één heeft vast met het ander te maken. Naar de kerk gaan is tegenwoordig vooral iets voor oude mensen.

Après toi | 10-03-23 | 16:13

Niet altijd, Kijk eens naar de groei van jonge Evangelische Gemeenten,

dickwvf | 10-03-23 | 16:17

Gratis wifi, misschien helpt dat.

Mr_Natural | 10-03-23 | 16:11 | 3

Happy hour voor de bisschopswijn.

BrutusBosch | 10-03-23 | 16:13

En nu de cijfers voor de moskee.

Hadena | 10-03-23 | 16:10 | 1

Er komen zo’n 500 knielers binnen per week dus dat zit wel snor.

J.Cash | 10-03-23 | 16:17

Wat voor andere kop was dit geweest. Anders dan hier. Zo'n TeleTroepToeTerT-Krant voor wake-NL -kop. Deze doet ook 100% recht aan de waarheid, Zijn streamers immers mindere kerkgangers?

Groei bij 36% kerkgemeenten

dickwvf | 10-03-23 | 16:09

Bij mijn coffeeshop was het anders flink drukker

Afstandnemer | 10-03-23 | 16:09

Jah, natuurlijk teleurgesteld dat de opper tovenaar
ze niet met zijn magische krachten beschermd had...

hotmint | 10-03-23 | 16:07 | 1

Nee, het bleek dat het leven net zo volkomen kut was toen ze een tijdje niet naar de kerk konden. Wel of geen god maakt geen fuk uit, dus waarom nog naar zo'n kille kerk gaan terwijl je thuis bier en Netflix hebt? Of Pornhub.

Bakkeleures | 10-03-23 | 17:59

Daar zit de duivel achter.

Pekketrikker | 10-03-23 | 16:06

En het moskeebezoek?

Mr_Natural | 10-03-23 | 16:03

Maar in Helmond- Limburg- zaten de kerken bomvol. Want God is daar een DJ.

Après toi | 10-03-23 | 16:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl