Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Komt er toch een correctief referendum?

Leve de democratie!

Nee heb je, en een 2/3 meerderheid kun je krijgen. Het referendum is dan misschien wel dood, maar het idee dat burgers zelf mogen beslissen over wat er in hun eigen land gebeurt is nog altijd springlevend. Tenminste, in de hoofden van veel burgers, in de hoofden van veel parlementariërs, maar helaas niet in de politieke werkelijkheid van Dit Land. Gelukkig probeert SP-Kamerlid Renske Leijten het vandaag opnieuw. Ze dient een voorstel in om de Grondwet te wijzigen, wat dus betekent dat ze eerst langs de Tweede en Eerste Kamer moet, en dan daarna nóg een keer langs de Tweede en Eerste Kamer maar dan met 2/3 meerderheid. Duurt lang, maar zoals Abraham Lincoln, Voltaire en Winston Churchill al zeiden: iedere reis begint met een eerste stap. Hierboven de voorbeschouwing, live debat na de breek. 

LOL. Zelfs de Volkskrant is pro-volk

Social

Reaguursels

Inloggen

Slechter dan hoe het nu gaat kan welhaast niet. Het argument dat we mensen aangewezen hebben 'die er verstand van hebben' en als een logisch gevolg daarvan de zaken in Den Haag zelf voor ons moeten gaan regelen gaat simpelweg niet op.

SIogra | 08-02-23 | 19:10

Om de zeurpieten maar weer voor te zijn: D66 is voor een bindend correctief referendum. Het staat al heel lang in het partijprogramma ook nog.
d66.nl/nieuws/d66-voor-echt-referendu...

Beste_Landgenoten | 08-02-23 | 18:14 | 4

Dram666 geeft deze verkiezingsbelofte ook gebroken. Op de mesthoop met de andere kroonjuwelen. Waar blijft het voorstel ter zake van dit actiegroepje? Of miet er weer een andere politicus worden zwartgemaakt (Remkes) ?

dathoujetoch | 08-02-23 | 18:26

Ja , en de vvd is voor een streng immigratie beleid. En zo ken ik er nog wel een paar.

Ride_On | 08-02-23 | 18:41

Voor een partij die het bindend correctief referendum al heel lang in het partijprogramma heeft staan is er bij D66 gigantisch weinig concrete inzet voor de realisatie hiervan.

Lambik1 | 08-02-23 | 19:42
▼ 1 antwoord verborgen

Christenunie en abortus mag dus niet in een zin van mevrouw Bergkamp.

Vacuumbom | 08-02-23 | 17:56 | 1

Hangt er van af, mocht de CristenUnie zichzelf willen aborteren zou Bergkramp&co geheel in haar nopjes zijn.
Belachelijk eigenlijk dat een partij die destijds zoveel tegenstrijdige belangen had daarmee in zee is gegaan, maar tja, machtsgeildheid, geld en Rutte.
Excommunicatie was het minste geweest.

Abject | 08-02-23 | 19:46

Als de Grondwet toch moet worden aangepast, neem dan ook het artikel mee waarin staat dat een kamerlid zijn of haar zetel mee mag nemen naar een andere partij (of zelf houden).
Waar überhaupt de rationale vandaan is gekomen om zo'n wet aan te nemen, is mij nog steeds een raadsel.

Fulminator | 08-02-23 | 16:54 | 2

Omdat als het zonder last of ruggenspraak stemmen wordt beperkt of afgestraft om coalitie discipline, of men jou lastig vind en een functie elders probeert weg te sensibiliseren je als kamerlid nog steeds je werk kunt doen.
Misschien is een wijziging in de grondwet mogelijk als je uit eigen beweging uit de fractie stapt. Dat kan misbruikt worden voor zetelroof.

ratelaar | 08-02-23 | 17:11

Eigenlijk zou een volksvertegenwoordiger wel zo mobiel moeten zijn dat politieke partijen eigenlijk gelegenheidsverbintenissen zijn waarvan men afstand van neemt zodra het geheel niet meer in belang is van de kiezers die dit persoon vertegenwoordigt.
Niet de partij, maar de volksvertegenwoordiger hoort weer centraal te staan.

Abject | 08-02-23 | 19:50

Vindt?

dathoujetoch | 08-02-23 | 17:19

Lukt niet, waarschijnlijk Spanje. Jammer.

gato | 08-02-23 | 17:23

Soms is politiek te belangrijk om aan politici over te laten. Verder kan je een referendum altijd optuigen met allerlei waarborgen. Een referendum is een prima aanvulling om een democratie te versterken. Het valt me op dat vooral plucheplakkende politici er bang voor zijn.

Kill_Blinton | 08-02-23 | 16:36

Debat een stukje gevolgd. Referendum komt er niet. Thierry legde in zijn bijdrage perfect uit waarom.

McSnor | 08-02-23 | 15:47

HAhaha, nee.
X, Mark.

elfenstein | 08-02-23 | 15:17

Tot nou toe zijn de kei en keiharde tepels van mevrouw Maorijnissen het meest opzienbarende moment tijdens dit debat.

zwellevertje | 08-02-23 | 15:15 | 2

Ze had twee uitstekende punten in dit debat

Proud Infidel | 08-02-23 | 17:34

Lol, dat zijn coupenaadjes, de wens is de vader van de gedachte.

seasicksteve | 08-02-23 | 18:33

alleen maar correctief referenda over wel geen rotondes en zebrapaden in de dorpen begrepen van D66. Over geopolitieke inlegvelletjes , wel niet meedoen aan vredesmissies , pensioenen , wel geen NExit moeten 'we ' dat overlaten aan de de beslissers die er verstand van hebben en chemische wapens uit Syrie hebben gehaald , oorlog Israel-Syrie voorkomen

HetOorAakel | 08-02-23 | 15:04

Het volk moet zo weinig mogelijk rechten hebben en zijn bek houden. Maar voor deze wetswijziging gaan ze snel overstag: Op 17 januari 2023 stemde de Eerste Kamer voor de tweede keer in met een wijziging van artikel 1 van de Grondwet. In het gewijzigde wetsartikel wordt het discriminatieverbod expliciet uitgebreid voor seksuele gerichtheid en handicap

Uranus1767 | 08-02-23 | 14:47 | 1

Een compleet nutteloze toevoeging, want dat viel allang onder 'andere gronde', dus vooral deugpunten scoren.

ReyNemaattori | 08-02-23 | 16:24

Wie heeft Stieneke bezwangerd?

Flightless bird | 08-02-23 | 14:40 | 1

Ik was dronken.

McSnor | 08-02-23 | 15:48

Renske wil tegen de zin van het Partijkartel weer een Referendum invoeren. Dit mag absoluut niet Renske! De Anti-democratie moet hier gehandhaafd blijven!
De 2e Kamer van 150 leden moet absoluut zo blijven! Van de 150 zetels worden er 97 bezet door leden uit de randstad (waarvan 27 uit Amsterdam!), en de overige 50 leden door de rest van Nederland. Uit Twente bv komt maar één 2e kamerlid. Elk voorstel wat het randstad-partijkartel in de 2e kamer niet zint wordt met eventuele hulp van de partij-discipline buiten de deur gewerkt. Burgemeesters worden niet zoals in de rest van Europa door de inwoners van die stad gekozen, maar worden direkt benoemd door het rijk. Heeft het partij-kartel ook de steden en dorpen in handen! Zo heeft o.a. de SP geen enkele Burgemeester! Van de VVD zijn zelfs enkele familieleden van elkaar als Burgemeester benoemd. Het Referendum is geannuleerd. Het volk heeft geen enkele stem meer! Dit noemt men dus Democratie! Nee er is hier absoluut geen Democratie!
Enkele eeuwen geleden was in Frankrijk exact hetzelfde aan de hand. De arbeiders, boeren, en vissers werden door het Parij-kartel van de Elite ook zo behandeld, tot men het niet meer pikte!
Lees de tekst van de Marseillaise maar eens door!
Neen Renske, wat je wilt kan niet, om bovenstaande redenen!

De Laureaat | 08-02-23 | 14:38 | 1

De bevolking wilde in F eerst niet eens van de koning af maar vooral betere omstandigheden. Uiteindelijk liep dat uit de hand alhoewel de bestorming vd Bastille eigenlijk nergens over ging.
Adel en geestelijkheid moesten eerst niets weten van de burgers (3e stand). De coalitiepartijen spelen hier nu 1e en 2e stand of voor koning. Het is maar hoe je het ziet.

Tijd voor een nieuwe Eed op de Kaatsbaan !

Nichtsneues | 08-02-23 | 16:23

D66 is zondermeer tegen, VVD idem.

Hommel | 08-02-23 | 14:35

Martin Bosma trekt weer lekker van leer zeg.
Ik geniet.

Sjeintje | 08-02-23 | 14:23 | 3

Goed om te weten, ik wacht even op de samenvatting.)

funda | 08-02-23 | 14:35

Altijd goud. Welbespraakt, kwinkslag en hopla vinger op de zere plek. Helaas doet de waarheid toch pijn voor de tere D66 zieltjes.

RogerDodger | 08-02-23 | 14:42

Dank voor de tip, ga meteen kijken.

Sieg Hein | 08-02-23 | 14:51

Leijten wil dus in de grondwet zetten dat er een opkomstdrempel is, maar hoe hoog die moet zijn wil ze in de uitvoeringswet regelen. Nou weet ik het niet zeker, maar ik dacht dat een uitvoeringswet over Europese wetgeving ging? Ik krijg de indruk als ik haar zo hoor dat het een manier is om de 2/3e meerderheid te omzeilen, weet iemand hoe dit zit? Als dat het geval is ben ik bang dat de tegenstanders dat geintje doorzien en tegen gaan stemmen. CDA, VVD, CU en SGP zijn altijd al tegen geweest, en D66, Gl en de PvdA zijn ook niet zo enthousiast meer vanwege de uitslagen.

Desalniettemin wens ik Leijten veel succes. Goed ook dat het idee van de uitkomstdrempel geschrapt is.

Tashtego | 08-02-23 | 14:20

Grappig, een 40-plusser die nog dermate hoopvol is.

puszuiger | 08-02-23 | 14:18

DDR'66 zal nooit toestemming geven voor een correctief referendum.
Dan kunnen we slechte maatregelen die alleen de lobbyisten willen terugdraaien.
Dat ze heel erg hun best doen om iets er door te drukken en dat dan gecorrigeerd kan worden.
Dat moeten we niet willen met z'n allen.

Osdorpertje | 08-02-23 | 14:16 | 1

Als ze in de oppositie komen stemmen ze wel weer in. Zie de zonzij.

funda | 08-02-23 | 14:36
-weggejorist-
Croisantneuf | 08-02-23 | 14:06 | 10
▼ 10 antwoorden verborgen

SP's referendumvoorstel is géén verkiezingsstunt!!!

Glas-Plas-Was | 08-02-23 | 14:04 | 4

'tuurlijk niet!
De gedachte zou niet bij me opkomen!
Waarom denk je dat iemand dat zou denken?

Kapitein Sjaak Mus | 08-02-23 | 14:09

Inderdaad, na de verkiezingen zijn ze gewoon weer tegen.. Oh nee, toch niet.
Het zal vast tactisch gepland zijn maar een stunt houdt meestal in dat men er niet werkelijk in gelooft.

nsfl | 08-02-23 | 14:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zit helemaal niet te wachten op referenda. Mag deze referendumwet dan ook direct weggestemd worden dmv een referendum? Dan ben ik er met 1x stemmen van af.

RandyBiel | 08-02-23 | 14:04 | 1

Ja hoor, dat moet mogen. Leuk toch? En u hoeft niet eens te gaan stemmen. Nu niet en nooit niet. Maar een geldige 'meerderheid' beslist uiteindelijk. Daar moet u het mee doen.

Bootvisser | 08-02-23 | 16:37

Fijn, eindelijk een nieuwe plopkap!
Steek haar maar trots onder al die neuzen.

Sjeintje | 08-02-23 | 13:59

Hé wat leuk, Tom heeft een aardige d66'er gevonden van vlees en bloed, zonder grafische kaart en USB-poorten.

Overigens krijgen we 74 hologrammen van Lientje in de Eerste Kamer, dus dat referendum komt er!

Duwbak_Linda | 08-02-23 | 13:59 | 8

@Duwbak_Linda | 08-02-23 | 14:06:
Ik mag Lien wel; 75 Lienen wacht ik nog even af.

Maar als we de Kamer toch halveren kunnen we dan niet beter de thermostaat van 22 op 11 graden zetten?

funda | 08-02-23 | 14:09

@funda | 08-02-23 | 14:09: Eerste Kamer heeft 75 zetels. Ik dacht; 1 zetel voor Het Kartel. De overige 74, Suikerbieten. Wollah!

Duwbak_Linda | 08-02-23 | 14:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Renske is liev. Als zij fractievoorzitter wordt ga ik op de SP stemmen. In de jonge Marijnissen heb ik niet zoveel vertrouwen.

oldandwise | 08-02-23 | 13:54

Had je maar op geenpeil moeten stemmen.
Next!

knutsel_ | 08-02-23 | 13:54

Dit voorgesteld referendum gaat toch alleen om onbeduidende wetjes en mag niet gaan over internationale kwesties end.

Simpathieke partij dat SP maar houd eens op met dat geneuzel

NLgaatnaardeklote | 08-02-23 | 13:54

In Zwitserland werkt zo’n ref. prima.
Maar goed, Zwitserland is dan ook een ontzettend kudtland met hele domme mensen.
Heel veel WEF ook.
Wij Nederlanders zijn een stuk minder dom dan de Zwitsers, daarom kunnen we het maar beter niet doen.
Hûh!?

Ruimedenker | 08-02-23 | 13:52

SP, volgens mij is dat wel een nuchter clubje..
Te lang afgeleid geweest door PSP/GL en de "Wij zijn overal tegen' doctrine

Als oer socialist opgevoed, stoere trotse arbeider, niet bang om te werken, ook niet bang om de waffel te houden, toch met enig zéér, verstandelijk afstand genomen van PvdA, gottegot dat Paars debacle, en daarna de afbraak van het hele sociale stelsel.

SP neeg altijd wat veel naar communisme, werd mij altijd ingegoten..

AldNuut | 08-02-23 | 13:52 | 11

@Red shirt | 08-02-23 | 15:53:
Veel mensen (de meeste) zijn niet zelfredzaam. We zijn sociale wezens. Maar hoe meer de veilige baarmoeder van de overheid over ons land wordt geworpen, hoe minder zelfredzaam we zonder die overheid worden. Denk ik. Eigenlijk een soort van hospitalisatie.

Duwbak_Linda | 08-02-23 | 16:10

@Red shirt | 08-02-23 | 15:33: Waaruit zou blijken dat ik de ballen verstand zou hebben van Sovjet Communisme? Wat ik zeg is dat SP het oude KPN(ml) is wat weer een afsplitsing is van KEN(ml) dat weer een afsplitsing was van de CPN. Deze afsplitsing was omdat juist er een verschil is tussen Sovjet Communisme en het marxisme leninisme zoals dat in China werd bedreven. KEN(ml) was meer voor het Chinese maoïstische model en dat is de basis van de SP dus in feite ook.

Sieg Hein | 08-02-23 | 16:14

^ Is overigens geen pleidooi voor libertarisme. Dat is de andere kant van de hel.

Duwbak_Linda | 08-02-23 | 16:17
▼ 8 antwoorden verborgen

Ach ja, en dan komt er een correctief referendum, dan zijn alle zaken van belang -immigratie, belastingen, EU, Nexit- er van uitgesloten, en waarschijnlijk ligt de lat dan zodanig hoog dat men weet dat het toch niet gaat gebeuren - denk aan een minimale 75% opkomst en 2/3 voor of tegen.-
We hebben vier keer een raadgevend referendum gehouden, en vier keer heeft de politiek in de meest letterlijke zin van het woord zijn reet er mee afgeveegd, en mocht dat correctief referendum er komen dan zijn er genoeg mitsen en maren ingebouwd dat politici dat in de toekomst onbezorgd kunnen blijven doen.
U mag dan uw mening dan uitbrengen over volkomen onbelangrijke zaken als de kleur van de lantarenpalen en kunt dan kiezen uit grijs of grijs.
Ik heb er pas vertrouwen in als het een referendum naar Zwitsers model wordt waar vragen van belang aan het volk worden voorgelegd en waar de wil van het volk daarna wordt uitgevoerd, ongeacht of de regering het wel of niet met de uitslag eens is.

me163komet | 08-02-23 | 13:51 | 5

Nounounou, niet overdrijven!
Er is niets mee afgeveegd; het heeft een fijn inlegvelletje opgeleverd!

Kapitein Sjaak Mus | 08-02-23 | 14:01

@Kapitein Sjaak Mus | 08-02-23 | 14:01:
En geitenpaadjes, maar ja, daar kwam dan weer Q koorts uit voort door de grote hoeveelheid geitenpaadjes en geiten.

me163komet | 08-02-23 | 14:05

@me163komet | 08-02-23 | 13:58: Dat is hetgeen wat we niet weten, hoe de consequenties eruit gaan zien.
Maar wij zijn toch geen volk dat ons voor altijd zo laat behandelen?
Kijk terug naar wat wij(mijn grootouders en ouders) bereikt hebben met nuchter verstand.
Dat verstand is echt wel doorgegeven.

Ik moet je wel gelijk geven in je relaas over ons 'het volk', alleen ervaar ik het nog niet in die mate van sterkte.
Wat ik wel om mij heen zie onstaan is dat mensen murw door het leven gaan omdat de uitwegen veelal afgesloten zijn.

Ja, ooit gaan we anders stemmen. Maar wanneer?

Sjeintje | 08-02-23 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

En bij de tijd dat er Kamerverkiezingen zijn is iedereen dit onderwerp weer vergeten. Hou gewoon verkiezingen meteen na de eerste lezing, maar dat zal de gevestigde orde nooit doen.

Battery!!! | 08-02-23 | 13:50

Referendum, ik zie het al aankomen: Rutte naar huis EU ingekapseld, uitvreters het land uit allemaal, grenzen dicht, enkel plaats voor ontheemde Syrische un Ukrainische vrouwenen wezen.

Ray Skak | 08-02-23 | 13:50

Dit krijgt een splinter partij nooit en te nimmer voor elkaar.
De huidige machthebbers staan dit niet meer toe.

Regentenstijl | 08-02-23 | 13:49

Coalitie + GLvdA zijn tegen democratie, dus gaat het democratie-feestje democratisch gekozen niet door.
BurgerT houd je bek, domoor!

Ruimedenker | 08-02-23 | 13:48 | 1

Correct. Glas, plas, was... en door!

Louter Leuter | 08-02-23 | 13:50

Als ik links zou zijn zou ik SP stemmen en me niet met het vieze spelletje van de VVD mee laten trekken. Zij proberen er een tweestrijd van te maken tussen hen en De PvdA/GL terwijl al die 3 partijen precies hetzelfde zijn alleen in een ander jasje

deministerpresident | 08-02-23 | 13:48 | 2

Liever een oprechte hardcore socialist dan linklinks.
Links groene kapitalisten, hypocriet en van alles niet niks.
Waaien met alle winden mee.

Ruimedenker | 08-02-23 | 13:50

Dit doet Leijten alweer goed. En dan Omtzicht. Ik tel al 2/150 - hoop doet leven.

funda | 08-02-23 | 13:48 | 1

Inderdaad kudos voor Leijten!! De échte volksvertegenwoordigers zijn er nog wel. Beetje goed zoeken!

deministerpresident | 08-02-23 | 13:49

De SP is tenminste een echte linkse partij die opkomt voor de Nederlanders. Dat kun je van de PvdA en GroenLinks niet meer zeggen.

Teluitjewinst | 08-02-23 | 13:43 | 3

Je kunt het eigenlijk van de SP ook niet zeggen maar vooruit, meeliften mag vandaag.

funda | 08-02-23 | 13:49

Ze doen het leuk in de oppositie maar als ze ooit aan de knoppen mogen draaien houden ze het geen maand vol. Net als die premier van Engeland.

quigg | 08-02-23 | 14:06

Dus eigenlijk gewoon ,defund the politicians now .. de lowest common denominator die in al hun onwetendheid technocraten politieke denktanks en vak specialisten gaat overrulen .. heerlijk ik ben voor;) eindelijk de chaos compleet!

Smoelensmid | 08-02-23 | 13:43 | 4

Vakspecialisten? in de tweede kamer? Echt?

me163komet | 08-02-23 | 13:53

@me163komet | 08-02-23 | 13:53: JA, daar heeft #LD69 een punt, het zijn echter niet alleen Leyten en Omtzigt.... er lopen er nog wel enkele rond, zoals Martin Bosma, maar ook v.d. Staay (SGP) v.w.b. zijn kennis over Staatsrecht, maar dan heb je ze ook wel gehad.

Keyboardspeler | 08-02-23 | 14:27
▼ 1 antwoord verborgen

Geen referenda! Leuk voor het dorp maar idioterie op landelijk niveau.

AntiZanicz | 08-02-23 | 13:42 | 6

Zwitserland tootn al lange tijd aan dat 't prima werkt.
DDR66 zal het willen torpederen omdat het nepotisme in de weg staat.

Bakkeleures | 08-02-23 | 14:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik stem alvast tegen de toetreding van Turkije, Albanie, Bosnie, Montenegro, Moldavie, Oekraine, en Wit-Rusland.

Dan weet u tenminste wat u kunt verwachten aan nieuwe lidstaten.

_pacman_ | 08-02-23 | 13:38 | 7

@Louter Leuter | 08-02-23 | 13:54:
En ze maken uitstekende wijnen.

LD69 | 08-02-23 | 14:05

@me163komet | 08-02-23 | 13:53: Belarus bij de EU, dat zal Poetin altijd al gewild hebben. Natuurlijk. Lukashenko wil dat ook graag, democratisch als hij is. Ze lopen daar heen en weer naar Polen, maar nu even niet.

Nichtsneues | 08-02-23 | 16:27
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland